Volle treinen in het weekend
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Omlopen algemeen
13-04-2017 17:27:30
mren
mren
Alle negatieve publiciteit heeft NS tot actie bewogen. Men meldt op http://nieuws.ns.nl/ns-per-direct-langere-weekendtreinen-op-drukste-routes/ :

Quote

NS gaat de weekendtreinen op een aantal belangrijke verbindingen verlengen. De laatste tijd is het in de weekenden steeds drukker. Het daadwerkelijk aantal weekendreizigers lag hoger dan vooraf verwacht werd, waardoor de lengte van de treinen niet altijd voldoende was. De drukste treinen op het traject tussen de Randstad en Groningen en tussen de Randstad en Enschede worden aankomend weekend al verlengd. Vervolgens gaat NS stapsgewijs meer treinen verlengen.

NS wil reizigers in het weekend zoveel mogelijk een zitplaats bieden. Echter is het niet mogelijk om alle treinen in één keer te verlengen. De inzet van treinen in de dienstregeling is een complexe puzzel, waarbij we bijvoorbeeld rekening moeten houden met het opstellen van treinen ‘nachts, het onderhoud en het inplannen van conducteurs en machinisten. Daarom gebeurt het verlengen van treinen stapsgewijs. Ook gaan we de verwachte reizigersaantallen extra zorgvuldig toetsen. Hiermee kunnen we de reizigerspieken in het weekend uiteindelijk beter opvangen.

Ondanks het verlengen van treinen, kan het toch druk zijn in de trein, bijvoorbeeld door evenementen, werkzaamheden of verstoringen.

 

13-04-2017 17:58:25
Pim530
Pim530
Het kan dus kennelijk wel per direct. Mooi dat er wordt ingegrepen, maar dat had op zich ook wel vier maanden geleden per direct gemogen als het blijkbaar niet zo moeilijk is  

13-04-2017 18:03:44
abcde
abcde
Quote
mren (do 13 apr 2017 17:27:30 https://www.somda.nl/forum/19253/p613335/):
Quote

.... De drukste treinen op het traject tussen de Randstad en Groningen ... worden aankomend weekend al verlengd...



Vanwege de werkzaamheden in Assen keert in Hgv 2 weken lang de 500 op de 700. Dat de 500 verlengd wordt in het weekend is nu alleen al nodig vanwege die kering op de 700 %08%

Laatst bewerkt door abcde op 13-04-2017 18:04
 

13-04-2017 18:05:42
robbertc
robbertc
Goed nieuws, bashen maar.  


13-04-2017 18:09:39
b2py
b2py
Het is natuurlijk wel genant dat er pas actie wordt ondernomen als de media er op duikt eah.  

13-04-2017 18:10:55
Pim530
Pim530
De 500/600 was toch sowieso al verlengd vanwege de werkzaamheden bij Wp? Afijn, we gaan het na 30 april wel zien, maar goed dat er aandacht aan wordt besteed.  

13-04-2017 19:27:25
MetroRET
MetroRET
En de resultaten in de 1600/1700 naar Es.  

13-04-2017 19:59:06
Coryza
Coryza
Blij dat het er eindelijk van komt - en op zo'n korte termijn iig! En nu nooit meer deze fout maken....  

13-04-2017 20:40:46
abcde
abcde
... maar we leren van de geschiedenis dat we er niet van leren ...  

14-04-2017 06:57:14
mdeen
mdeen
Quote
Pim530 (do 13 apr 2017 17:58:25 https://www.somda.nl/forum/19253/p613339/): Het kan dus kennelijk wel per direct. Mooi dat er wordt ingegrepen, maar dat had op zich ook wel vier maanden geleden per direct gemogen als het blijkbaar niet zo moeilijk is

Nee, als het vandaag per direkt kan kun je niet de conclusie trekken dat het 4 maanden geleden ook per direkt kon.

Stel je voor dat je een schaar besteld hebt die een onbekende levertijd heeft. Dan kun je bij de bestelling daarvan niet zeggen "ik kan per direkt een stuk papier knippen". Maar als je die schaar binnen krijgt kun je dat wel zeggen.
 

14-04-2017 07:08:38
broek53
broek53
De grap in deze wat door elkaar heen wevende discussie is dat er voor het versterken van treinen in het weekend nooit een materieeltekort is geweest. Er is ook geen enkele reden om aan te nemen dat dat anders is dan bijvoorbeeld eind vorig jaar, toen er net zoveel IC-materieel in dienst was als nu. Het is dus vrijwel uitsluitend een planningskwestie. Niet dat dat nu makkelijk is, maar ook niet nieuw. En het zij nog maar eens gezegd: er is op het moment zoveel materieel over dat men het nauwelijks meer kwijt kan op de opstelterreinen - met name ICM en SGM.

Laatst bewerkt door broek53 op 14-04-2017 07:09
 

14-04-2017 10:17:06
phantom
phantom
Nee dat is niet over.
Dat materieel moet daar staan om te voorkomen dat de spoorstaven roesten %08%
Je kan die arme sporen op die opstel terreinen toch niet een heel weekend links laten liggen zonder "gezelschap"


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

14-04-2017 10:44:21
mdeen
mdeen
"NS heeft oplossing voor overvolle opstelterreinen"

In een poging de problemen met overvolle opstelterreinen op te lossen heeft NS besloten hun treinen in te zetten. Op navraag bij reizigersorganisaties wordt er verrast gereageerd op deze unieke methode van besparing: "normaal zou je zeggen dat je dan wat meer opstelcapaciteit bouwt, het was ook bij ons nooit opgekomen dat je met dit materieel ook rond kunt rijden". Desgevraagd geeft NS als reactie dat deze maatregel gezien moet worden als tijdelijke oplossing, andere oplossingen zoals verkoop van materieel of hogere parkeertarieven worden ook bekeken. Of het een optie is dat machinisten hun trein mee naar huis kunnen nemen wilde NS niet zeggen.

Zou zo uit de Speld kunnen komen.
 

14-04-2017 12:57:46
robbertc
robbertc
Je maakt er nu een grap van, maar overvolle opstelterreinen zijn weldegelijk een zeer groot probleem; maar dan 's nachts  

14-04-2017 13:09:22
kiekkiek
kiekkiek
En dat is vooral een papieren probleem veroorzaakt door de starre capaciteitsverdeling.
Sporen worden voor een jaar aan een vervoerder toegewezen, nodig of niet. En zo liggen er km's opstelterrein verlaten bij.
 

14-04-2017 13:26:05
robbertc
robbertc
Niet iets om in dit topic op door te gaan, maar die conclusie lijkt me wel erg kort door de bocht.  

14-04-2017 21:57:11
Daan!
Daan!
Iemand heeft hier afgelopen week het percentage SGM gemeld wat op reserve in het weekend staat. Ik kan het niet terugvinden. Ik ben ook benieuwd naar het percentage ICM. Iemand die die cijfers heeft?  

14-04-2017 22:18:48
michaben
michaben
Volgens mij rijden er (sinds het verdwijnen van de Hoekse Lijn) planmatig 22 losse SGM drietjes rond op een zaterdag, minder dan een kwart van de totale vloot dus. Geplande inzet ICM durf ik niet te zeggen, de materieelomloop in het weekend is haast complexer dan doordeweeks waardoor het lastig tellen is hoeveel unieke stellen er horen te rijden. Daadwerkelijke inzet (onderhevig aan bijsturing en dagplan) kan ik wel zeggen dankzij DVS feed: zaterdagen schommelen tussen de 85 en 95 stellen ICM die op een dag ingezet worden, zondagen rond de 75. Ter vergelijking: doordeweeks zit het rond de 125 stellen die rondrijden. Hierbij is de hogere inzet op zaterdag vooral in de ochtend wanneer de NoordOost op volle sterkte rijdt, in de middag is de inzet lager.

Laatst bewerkt door michaben op 14-04-2017 22:20
 

14-04-2017 22:19:37
timtrein
timtrein
Het was toch iets van 33 drietjes actief en de rest staat stil? Dat zijn een stel of vier met brandschade en dus 53 niet actief.  

15-04-2017 00:38:31
ZJ37
ZJ37
Wat me van dat SGM trouwens opvalt is dat de composities 2+3 gewoon de hele avond door blijven tuffen in de 5000 en 5100. Dus met bakbesparingen zal het solo-ICM verhaal ook weinig te maken hebben als je wel de hele avond overkill met dat Sprintermaterieel blijft rijden.  

15-04-2017 06:47:20
Pim530
Pim530
De 5100 rijdt in het weekend toch ook integraal dubbel?  

15-04-2017 08:22:13
treinfan
treinfan
Ik vermoed dat dubbele stellen in de 5000 en 5100 ook in het weekend geen grote overkill is, met name met het uitgaanspubliek in de avonduren.  

15-04-2017 08:52:15
michaben
michaben
Quote
Pim530 (za 15 apr 2017 06:47:20 https://www.somda.nl/forum/19253/p613442/): De 5100 rijdt in het weekend toch ook integraal dubbel?

Nee, normaal rijdt al het SGM solo in het weekend, de tweetjes worden niet ingezet (alleen bij extra vervoer vanwege werkzaamheden/evenementen, spoorwegmuseum wil nog wel eens met SGM5 rijden in het weekend als er iets is, en uiteraard wil de bijsturing ze nog wel eens inzetten). In de avond rijdt de 5100 wel tot laat dubbel inderdaad, pas helemaal tegen het einde van de avond gaan enkele composities solo rijden.

Maar er zit doordeweeks inderdaad iets vreemds als je de bakbesparingen van sprinter vs intercity bekijkt. Van Gd naar Rtd heb je dit ook 's ochtends: de 614 met een losse ICM3 met de vermelding 'overvol', en de 4000 die rond dezelfde tijd rustig met een half lege SLT10 rondrijdt.

Laatst bewerkt door michaben op 15-04-2017 08:52
 

15-04-2017 09:25:48
mv
mv
Serie 600 zou vanaf Lw al op volle lengte moeten zijn. Die treinen zitten vanaf Lw eigenlijk al goed vol. Vanaf Hr is het vaak al als sardientjes in een blik, en na Swk is er vaak al geen houden meer aan! 1 of 2 ICMm volstaan al niet eens meer!

Gr.

Laatst bewerkt door mv op 15-04-2017 09:26, reden: Txt
 

15-04-2017 09:34:27
Klaasje
Klaasje
Is sardientjes in blik in deze dan dat er sprake is van volle gangpaden én volle balkons? Vaak is bij ICM grofweg anderhalf keer zoveel materieel inzetten genoeg.  

15-04-2017 10:20:44
kniesoor
kniesoor
Ik vind het van/naar Lw eigenlijk altijd wel meevallen. Ja, het zit goed vol, maar zeker geen gangpaden en balkons-vol-werk. Maar zitvol voelt voor de reiziger wellicht al minder comortabel aan.  

15-04-2017 10:36:43
mv
mv
@kniesoor: Kom eens langs en ervaar het eens zou ik zeggen. Door de week is het een ramp, maar het weekend doet er ook niet voor onder. Tijdstip maakt niet uit. Heb zelf ook regelmatig op de app van Rover melding gemaakt.

Gr
 

15-04-2017 10:45:30
ZJ37
ZJ37
Feit is dat het door sommigen in elk geval beleefd wordt als minder comfortabel, ongeacht of die definities overeen komen bij het beeld dat NS erbij heeft.  

15-04-2017 10:48:42
Klaasje
Klaasje
Tjah. Wat dat betreft zouden de afdelingen die over de marketing gaan en de afdelingen die gaan over het geld te besteden aan inzet van personeel wat meer met elkaar moeten gaan praten. De marketingafdeling zet toch graag het beeld neer dat je gezellig met een groepje op pad kan. Als je dan met je groepje van zes de laatste 8 stoelen uit twee rijtuigen moet gaan verdelen dan wordt wel aan vervoersvoorwaarden voldaan maar de geadventeerde werkelijkheid verre van gerealiseerd.  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


15-04-2017 11:25:10
phantom
phantom
Quote
ZJ37 (za 15 apr 2017 00:38:31 https://www.somda.nl/forum/19253/p613439/): Wat me van dat SGM trouwens opvalt is dat de composities 2+3 gewoon de hele avond door blijven tuffen in de 5000 en 5100. Dus met bakbesparingen zal het solo-ICM verhaal ook weinig te maken hebben als je wel de hele avond overkill met dat Sprintermaterieel blijft rijden.


Is dat niet nog steeds vanwege die regel dat sgm 2 niet los mag rijden ivm detectie ?
( zoiets is namelijk wel enige tijd de reden geweest)
Als dat nog steeds van kracht is,dan denk ik dat men de gekoppelde stellen gewoon aan elkaar laat zitten omdat dat minder gedoe geeft dan splitsen en weer combineren van die stellen.


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

15-04-2017 11:29:03
Oldskool
Oldskool
SGM II rijd alleen in de herfst niet solo i.v.m het ontbreken van magneetremmen. Heeft dus niks met detectieproblemen te maken.  

15-04-2017 11:29:46
Klaasje
Klaasje
Het is eigenlijk heel suf want volgens mij rijdt een van de twee series een groot deel van het weekend niet met allerlei slechte aansluitingen tot gevolg. Ze zouden dus ook een kwartierdienst kunnen rijden met losse stellen 's avonds.  

15-04-2017 11:47:43
Amazonous
Amazonous
Wat betreft de vraag over materieelinzet in het weekend, voor het artikel in ov-magazine (https://www.ovmagazine.nl/2017/04/nauwelijks-extra-materieel-op-topzondag-2010/) zijn er wat overzichten gemaakt. Het ging daarbij vooral om vergelijkingen met andere weekenden, maar ook de totale materieelinzet is vergeleken met een dinsdag. Dat geeft wel een aardig beeld van de hoeveelheid ingezet materieel:

https://data.ovdata.nl/public/boekenweekdrama/agg-2017-03-28-dinsdag.txt (Dinsdag)
https://data.ovdata.nl/public/boekenweekdrama/agg-2017-04-02.txt (Zondag)

Laatst bewerkt door Amazonous op 15-04-2017 11:50
 

15-04-2017 12:53:09
thom
thom
Quote
Klaasje (za 15 apr 2017 11:29:46 https://www.somda.nl/forum/19253/p613477/): Het is eigenlijk heel suf want volgens mij rijdt een van de twee series een groot deel van het weekend niet met allerlei slechte aansluitingen tot gevolg. Ze zouden dus ook een kwartierdienst kunnen rijden met losse stellen 's avonds.

Dat lost je dan wel even twee keer zoveel machinisten en conducteurs, net één van de duurste zaken op een trein
 

15-04-2017 16:19:56
Pim530
Pim530
Ondanks alle aankondigingen heb ik mij net te Ut met veel moeite in de 1657 kunnen vouwen, die met de solo 4210 rijdt.  

15-04-2017 18:37:36
michaben
michaben
De 1600 komt ook helemaal niet in Ut Dat de 11700 dit weekend in Amf gekoppeld zit aan de 1600 zal wel buiten de scope van de 'per direct langere treinen' vallen, want in de disclaimer van het nieuwsbericht werd gemeld dat het door werkzaamheden alsnog drukker kon zijn.

De 11700 is, als ik de drukteindicaties mag geloven, ook niet het grootste probleem in het weekend. Alleen op zaterdagochtend kan deze wel dubbele stellen gebruiken voor Amf - Gd (wanneer de rest van de NO al 3 of 4 stellen heeft) maar het grootste drukte zit tussen Amf en Apd. Daar moet op zondagavond tussen 16:30 en 21:30 gewoon met ten minste 6 bakken ICM gereden gaan worden. Hetzelfde van Amf naar Zl tussen 16:00 en 21:00. Overdag zouden enkele treinen nog wel met een losse ICM4 kunnen volstaan op zondag, maar losse drietjes zouden niet in de 500/600/1700 horen te rijden overdag (op Zl-Lw na).

Laatst bewerkt door michaben op 15-04-2017 18:38
 

16-04-2017 13:02:51
mv
mv
@michaben: Dat is nou juist het probleem: M.u.v. Zl- Lw. Zoals ik aangaf, ook deze lijn word steeds drukker. Een enkele ICMm 4000 volstaat niet meer, net als een enkele ICMm 4200. Niet alleen door de week maar ook in de weekenden.

Gr.
 

16-04-2017 14:00:02
kniesoor
kniesoor
Quote
mv (za 15 apr 2017 10:36:43 https://www.somda.nl/forum/19253/p613464/): @kniesoor: Kom eens langs en ervaar het eens zou ik zeggen. Door de week is het een ramp, maar het weekend doet er ook niet voor onder. Tijdstip maakt niet uit. Heb zelf ook regelmatig op de app van Rover melding gemaakt.

Gr


Dat doe ik dus geregeld, anders zou ik het niet schrijven. Het is niet meer zoals 10/20 jaar geleden, dat je alle ruimte had. Het is aan de ene kant drukker geworden, aan de andere kant is NSR commerciëler gaan rekenen. Daar kun je inderdaad van alles van vinden.
 

16-04-2017 14:10:37
michaben
michaben
Ik zei dan ook 'enkele treinen', het is niet zo dat je daar de gehele dag met losse drietjes moet gaan rijden, maar er zijn nog wel enkele ritten te vinden waar het zou kunnen. Ook in de 2000 is een los drietje op rustige tijden overdag nog wel te doen.

Je kunt natuurlijk wel een discussie voeren over wat de inzetnorm in de daluren zou moeten zijn. De een noemt een bezettingsgraad van 67% van de vaste zitplaatsen al druk, de ander 80% van zitplaatsen inclusief klapzittingen. De drukteindicaties in de reisplanner werken met een percentage, boven de 50% is gemiddeld en boven de 80% is druk, of dit percentage de daadwerkelijke (verwachte) bezettingsgraad is op basis van zitplaatsen of dat het een ander magisch getal is weet ik niet.
 

16-04-2017 14:36:09
Sully123
Sully123
Goed voorbeeld waren gister de 3077 en gevolgd door de 1779. Zelf mee terug gereisd als sardienen in een blik. Uiteraard gemeld via de app. 3077 was stel 8651 en de 1779 stel 4210. En dat met de omreizenden vanwege werk bij Wp. Dan zou je toch denken dat Ns al VER van te voor weet dat er werk is. En dan langere treinen inzetten ljikt me.  

16-04-2017 15:26:19
dennistd
dennistd
Ik heb de materieelinzet van de 1600 en 1700 (te Aml) van gisteren vergeleken met 1 april (vorige week waren er treinen opgeheven door storingen).

Resultaat is dat het totaal aan bakken gestegen is van 314 naar 396, een toename van 82 bakken oftewel gemiddeld een 26% langere trein. Op een enkele omloop na (vooral in de 1600) reed alles tussen 8u en 20u met minimaal twee stellen.
 

16-04-2017 15:46:04
MetroRET
MetroRET
Vergeet hierbij niet dat door werkzaamheden bij Weesp, de 1600 is doorgekoppeld aan de 11700.  

16-04-2017 15:57:31
dennistd
dennistd
Alleen de 1700: van 158 bakken naar 215 bakken. Een toename van 36% dus.

Alleen de 1719 - 1722 - 1723 reden 's ochtends met een losse ICM-4, daarna pas de uitzondering 1763 (ICM-3). 's Avond reden de 1774 - 1778 - 1779 - 1782 - 1783 - 1787 met losse stellen.

Twee weken terug reden alleen de 1726 - 1730 - 1734 - 1738 - 1743 - 1759 met twee of meer stellen.

Laatst bewerkt door dennistd op 16-04-2017 16:01
 

16-04-2017 17:04:17
broek53
broek53
Ik denk dat je de materieelinzet, in casu de omloop, van dit weekend op geen enkele manier kunt vergelijken met die van andere weken. In verband met de grote werkzaamheden dus.  

23-04-2017 15:51:20
Pim530
Pim530
Al die losse drietjes in de 16/1700 vandaag schijnen weer een groot succes te zijn, er komen treinen vol mensen op af!  

23-04-2017 16:02:09
robbertc
robbertc
Het zijn er al wel een stuk minder dan voorheen  

23-04-2017 16:08:57
michaben
michaben
De 1700 is dit weekend natuurlijk weer een vertekend beeld, deze keert in Ut door werkzaamheden en dus wordt er niet afgetrapt en bijgeplaatst. De 11700 wordt in z'n geheel door één treinstel gereden, gister was er een viertje gepland en vandaag een drietje.

Van de vijf drukste ritten in de 1600 zondagmiddag (1661 t/m 1677) zijn er vier verlengd vandaag.

Laatst bewerkt door michaben op 23-04-2017 16:12
 

23-04-2017 16:12:23
b2py
b2py
Waarom zou de (1)1700 wel worden verlengd/gekort als er geen werkzaamheden zijn? En verder natuurlijk lekker die 1600 zonder extra stellen terwijl het de omreisroute is..  

23-04-2017 17:58:38
Pim530
Pim530
Kennelijk wordt er wel bijgeplaatst en afgetrapt, want vanochtend reed alles dubbel, toen en paar uur solo en nu weer dubbel... laat dat spul dan gewoon aan elkaar zitten...  

23-04-2017 18:19:03
daniel_ddr
daniel_ddr
Sowieso is de allergrootste drukte in de (1)1700 er vanuit het oosten tot aan Ut, daar zouden de werkzaamheden eigenlijk al helemaal geen invloed op moeten hebben.
Geen versterking op de omreisroute is ook wel wat onhandig inderdaad.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

23-04-2017 18:21:44
michaben
michaben
In de 1600 waren enkele treinen verlengd.

Quote
Pim530 (zo 23 apr 2017 17:58:38 https://www.somda.nl/forum/19253/p614165/): Kennelijk wordt er wel bijgeplaatst en afgetrapt, want vanochtend reed alles dubbel, toen en paar uur solo en nu weer dubbel...

Misschien zag je vanochtend andere treinen dan vanmiddag? Er reden vanochtend volgens planning vier composities in de 1700 rond waarvan de helft solo, in de middag werd er eentje verlengd en bleef alleen de 1759 solo.

Laatst bewerkt door michaben op 23-04-2017 18:22
 

24-04-2017 23:11:56
Knoek
Knoek
Zondagavond zat ik in de 1673. Belachelijk dat er slechts een drietje werd ingezet, de gangpaden stonden tot aan Hengelo helemaal vol! En dat is echt geen incident, dit is structureel en ook op zaterdag en werkdagen. Je maakt mij niet wijs dat NS in het weekend een tekort aan materieel heeft. Laten ze hier per direct minstens VIRM-4 op inzetten.  

25-04-2017 09:05:42
robbertc
robbertc
Tot Dv zat er nog een 2e stel aan, die laten zitten naar Es lijkt me makkelijker dan een ander materieeltype  

25-04-2017 09:47:32
Knoek
Knoek
Quote
robbertc (di 25 apr 2017 09:05:42 https://www.somda.nl/forum/19253/p614282/): Tot Dv zat er nog een 2e stel aan, die laten zitten naar Es lijkt me makkelijker dan een ander materieeltype


Dat is ook zeker een optie. Feit is wel dat er tot december 2016 VIRM reed op de 1700 en die zaten meestal behoorlijk vol weet ik uit eigen ervaring. Waar eerst een VIRM6 reed rijdt nu een ICM3 of 4, dan kun je toch nagaan dat de gangpaden vol zullen staan? En dat terwijl er op hetzelfde moment elders in het land VIRM rond rijdt dat nog niet eens voor de helft gevuld is..... Er is hier sprake van verkeerde inzet van materieel door NS.
 


25-04-2017 10:13:05
michaben
michaben
Niet weer dat gezeur over VIRM alsjeblieft. Feit is dat VIRM in de 1700 tijdelijk was, en feit was dat die materieelinzet vaak totaal niet aansloot op de reizigersaantallen. Maar het belangrijkste feit is dat veranderen van materieelsoort helemaal niets oplost: dan krijg je hetzelfde gezeur over solo VIRM viertjes, zoals nu in de 800 in het weekend. Een solo ICM drietje kun je relatief eenvoudig verlengen tot 6 of 7 bakken, een los VIRM viertje (wat minder capaciteit heeft dan ICM6) verlengen is omlooptechnisch veel meer werk.

Laatst bewerkt door michaben op 25-04-2017 10:14
 

25-04-2017 10:53:09
Knoek
Knoek
Quote
michaben (di 25 apr 2017 10:13:05 https://www.somda.nl/forum/19253/p614293/): Niet weer dat gezeur over VIRM alsjeblieft. Feit is dat VIRM in de 1700 tijdelijk was, en feit was dat die materieelinzet vaak totaal niet aansloot op de reizigersaantallen. Maar het belangrijkste feit is dat veranderen van materieelsoort helemaal niets oplost: dan krijg je hetzelfde gezeur over solo VIRM viertjes, zoals nu in de 800 in het weekend. Een solo ICM drietje kun je relatief eenvoudig verlengen tot 6 of 7 bakken, een los VIRM viertje (wat minder capaciteit heeft dan ICM6) verlengen is omlooptechnisch veel meer werk.


Hoe kom je aan die wijsheid dat de inzet van VIRM totaal niet aansloot op de reizigersaantallen? Zelfs VIRM12 zat in de drukke uren nog helemaal vol, ook tussen Dv en Es! Typisch een reactie van iemand die nooit gebruik maakt van de 1700 tussen Ut en Es en niet weet waar hij over praat. Laat NS eerst eens beginnen om in Dv niet meer te splitsen.

Laatst bewerkt door Knoek op 25-04-2017 10:54
 

25-04-2017 10:57:24
jelmerrr
jelmerrr
De enige reden dat er VIRM reed in de 1700 was vanwege het splitsen in Ut, waardoor Ut-Gvc nooit meer dan 6 bakken VIRM kon rijden. Niet vanwege de reizigersaantallen. Zelf overigens nog vaak zat gezien dat ze met VIRM-12 reden maar dat ie bijna leeg was...

Laatst bewerkt door jelmerrr op 25-04-2017 10:57
 

25-04-2017 11:04:16
mdj
mdj
Je kunt ook met een kanon op een mug schieten. Een extra bak ICM scheelt al behoorlijk in staanplaatsen. ICM3->ICM4 en ICM4->ICM6 helpt al enorm.

1700 reed bijna integraal VIRM6 tussen Gvc-Es (1 omloopje was VIRM4). Een drukke trein reed met VIRM10 uit Es, de rest was VIRM6. In de middag was dat ook zo: 1x VIRM10 tot Es, rest met VIRM6 Dv-Es. Een paar treintjes waren krap, maar te doen, vooral in de drukste maand september.


Bij twijfel: gebruik beton.
 

25-04-2017 11:14:35
broek53
broek53
12 bakken Virm vol in Twente? Dan zal er iets bijzonders aan de hand geweest zijn. Overigens heeft het soort materieel weinig van doen met volle treinen in het weekend.
Laat duidelijk zijn: volle treinen in het weekend is overall gezien altijd een foute planning. Die zijn oorsprong ook wel ergens zal vinden (rottige telcijfers bv), maar het blijft foute planning en niet bv gebrek aan materieel.
 

25-04-2017 11:28:19
michaben
michaben
Quote
Knoek (di 25 apr 2017 10:53:09 https://www.somda.nl/forum/19253/p614298/): Zelfs VIRM12 zat in de drukke uren nog helemaal vol, ook tussen Dv en Es! Typisch een reactie van iemand die nooit gebruik maakt van de 1700 tussen Ut en Es en niet weet waar hij over praat.

Typisch een reactie van iemand die zijn trein belangrijker vind dan de trein van een ander %04% Het is zeker een groot complot van de NS om deze extreme grote drukte te laten verdwijnen. Waarschijnlijker verhaal: enkele bakken zaten vol, de overige half leeg. Dat heb je bij VIRM8 al: liep pas nog langs zo'n trein, bij de trappen zitvol, maar voorin slechts 2 man in de hele coupe.
 

25-04-2017 11:29:42
jordy94
jordy94
Bij een VIRM heeft men eerder de neiging om in het midden in te stappen, geen idee waarom dat is.. Bij DDZ verspreiden ze zich bijvoorbeeld wel weer beter..

Laatst bewerkt door jordy94 op 25-04-2017 11:30
 

25-04-2017 11:36:11
thom
thom
Quote
Knoek (di 25 apr 2017 09:47:32 https://www.somda.nl/forum/19253/p614292/):
Quote
robbertc (di 25 apr 2017 09:05:42 https://www.somda.nl/forum/19253/p614282/): Tot Dv zat er nog een 2e stel aan, die laten zitten naar Es lijkt me makkelijker dan een ander materieeltype


Dat is ook zeker een optie. Feit is wel dat er tot december 2016 VIRM reed op de 1700 en die zaten meestal behoorlijk vol weet ik uit eigen ervaring. Waar eerst een VIRM6 reed rijdt nu een ICM3 of 4, dan kun je toch nagaan dat de gangpaden vol zullen staan? En dat terwijl er op hetzelfde moment elders in het land VIRM rond rijdt dat nog niet eens voor de helft gevuld is..... Er is hier sprake van verkeerde inzet van materieel door NS.

Later zeg je dat mensen niet moeten twijfelen aan de treinen bij jou die overvol zijn, maar je beweert wel dat treinen in een ander deel van het land leeg rondrijdt...
 

25-04-2017 13:11:58
Klaasje
Klaasje
Quote
jordy94 (di 25 apr 2017 11:29:42 https://www.somda.nl/forum/19253/p614305/): Bij een VIRM heeft men eerder de neiging om in het midden in te stappen, geen idee waarom dat is.. Bij DDZ verspreiden ze zich bijvoorbeeld wel weer beter..

Het vervelende van VIRM is dat alle eerste klas bij elkaar in het midden zit. Daardoor zijn de omliggende tweedeklasse coupés extra snel gevuld.
 

25-04-2017 16:39:51
ZJ37
ZJ37
En reizigers bestempelen dat dan meteen als druk en vol en verrekken het om een bak verderop te gaan kijken.  

25-04-2017 17:56:58
b2py
b2py
Stomme reizigers ook!  

25-04-2017 18:12:53
robbertc
robbertc
... Om er maar eens een dooddoener in te gooien.  

25-04-2017 18:51:24
b2py
b2py
Het afwimpelen van drukte in bepaalde delen van de trein op reizigers is natuurlijk de reinste nonsens..  

25-04-2017 19:21:48
robbertc
robbertc
Met een beetje zelfredzaamheid, is iets beter spreiden best wel mogelijk. Er zijn voorbeelden zat dat je de reiziger het niet kwalijk kan namen, zeker, maar ook gevallen dat ze bewust op een drukke plek in de trein plaats nemen. Prima, maar dan niet klagen. Dan heeft treinen verlengen ook geen zin. Maar goed, deze discussie is al uitgemolken, denk ik..

Laatst bewerkt door robbertc op 25-04-2017 19:24
 

25-04-2017 20:21:03
jordy94
jordy94
Dat er problemen zijn met capaciteit van ICM3/ICM4 kan ik me goed voorstellen.. Die dingen zijn gewoon ellende en veel te klein voor vrijwel elke treindienst tussen 07:00 en 21:00.. In een VIRM is er vaak nog wel een leeg stoeltje te vinden of in ieder geval met bagage erop.  

25-04-2017 20:43:25
michaben
michaben
Vrijwel elke treindienst zou ik niet zeggen, de 2000 heb ik overdag wel eens half leeg met een solo ICM3 zien aankomen in Ut. Maar Amf - Ut is niet zo'n lijn waar dat kan, op een dinsdag zijn er 21 solo ICM drietjes gepland van Amf naar Ut, vijf hiervan tussen 7:00 en 19:30 en alle vijf hebben de score 'druk' in de reisplanner. Pas na 21:30 zijn de losse drietjes relatief rustig. Losse viertjes dezelfde score, 6 stuks tussen 7:00 en 19:00 en alle zes druk, pas na 21:30 rustig.  

25-04-2017 21:44:49
Pim530
Pim530
De 8800, 4500 kunnen het zeker in het weekend op veel tijdstippen idd ook wel solo af. Hetzelfde geldt op Zl-Lw en op Gn-Zl is de 540 bijvoorbeeld doordeweeks eigenlijk altijd wel te doen met een solo viertje. Op maandag-, dinsdag- en woensdagavond na 20:00 past een losse vier op de meeste trajecten ook wel, maar dan moet je die magere inzet natuurlijk wel tot die tijdstippen en trajecten beperkt houden  

26-04-2017 09:18:43
thom
thom
Quote
b2py (di 25 apr 2017 18:51:24 https://www.somda.nl/forum/19253/p614356/): Het afwimpelen van drukte in bepaalde delen van de trein op reizigers is natuurlijk de reinste nonsens..

Nee want het is logisch als je allemaal door dezelfde deur instapt dat je daar direct een zitplaats vind. Een beetje met jezelf mee denken helpt daar een hoop in hoor, en daar kan kun je een vervoerder niet aan rekenen lijkt me...
 

26-04-2017 09:34:14
michaben
michaben
En hoe moet je als reiziger weten of de trein juist voorin of achterin vol is? Hooguit bij het beginstation kun je dat uitvogelen, maar wie halverwege instapt moet ook rekening houden met waar de trein bij aankomst al vol zit. Geen scherm of app die aangeeft waar de 200+ meter lange trein rustig is en waar niet. Beetje met je klant meedenken helpt daar een hoop in hoor, en daar kan kun je een reiziger niet aan rekenen lijkt me...  

26-04-2017 09:56:42
b2py
b2py
Als het zo belangrijk is voor NS dat reizigers zich spreiden moeten ze er ook meer aandacht aan besteden. Het zou zomaar wat rijtuigen of treinstellen kunnen schelen in een bestelling..  

26-04-2017 10:00:51
Oldskool
Oldskool
En dan las ik gisteren een artikel dat er in Nederland minder betutteld moet gaan worden. Zelfredzaamheid is wat men wil.. En dan gaan we de reizigers ter hand nemen en ze begeleiden naar een plekkie? %08%%08%  

26-04-2017 10:15:37
michaben
michaben
Je kan ook alles wel in het belachelijke trekken %04% Lijkt me niet echt gewenst dat bij een volle trein iedereen rond gaat proberen te lopen in de hoop ergens nog een plekje te vinden. Bij een trein die wel geheel vol zit krijg je dan dat mensen die voorin ingestapt zijn naar achteren gaan lopen zoeken, en mensen die achterin ingestapt zijn naar voren gaan lopen zoeken. Lijkt me behalve bij carnaval (Polonaise door de trein) niet echt handig Kortom hierin moeten vervoerder en reiziger elkaar helpen: NS zou de informatie over de treindrukte veel beter moeten specificeren, en reizigers moeten bereid zijn zich daadwerkelijk te verspreiden over de aangegeven lengte van de trein.  

26-04-2017 10:37:50
Oldskool
Oldskool
Ik trek niks in het belachelijke. Uit eigen ervaring regelmatig mee gemaakt dat er omgeroepen werd dat er in de trein zitplekken waren. Maar er was geen beweging in te krijgen hoor. En waarom MOET het alleen gelden voor NS? Arriva heeft ook te kampen met overvolle treinen. Zowel in de spits als in de dal-uren. Hoor je zelden iemand over. %03% En kom niet aankakken met dat het een kleine vervoerder is, want dat is het, met de mega steun van DB al lang niet meer %08%  

26-04-2017 10:44:22
MasterE
MasterE
Ik zie meer in het laatste. Hoe vaak ik mensen niet heb verwezen naar een zitplaats achterin de trein. Om vervolgens te horen te krijgen dat dat niet de bedoeling is want dan moet ik in Amf zo ver lopen naar de stationshal! Zolang de meeste reizigers elke dag zonodig met de zelfde trein mee moeten en dan ook door de zelfde deur naar binnen willen kan je aangeven wat je wilt maar dat gaat niets helpen. De Nederlander wil namelijk zo laat mogelijk van huis en zo vroeg mogelijk weer thuis zijn en dat iedereen dat wil daar moet ik natuurlijk geen last van hebben. Het zelfde geldt overigens voor de zitplaats die wil ook iedereen maar men wil er geen eerste klas kaartje voor Kopen??? En het dan lekker bij de vervoerder neerleggen.


Mcn Asd
 

26-04-2017 10:56:20
michaben
michaben
Lekker generaliserend. Zijn ook mensen die dicht bij de uitgang gaan zitten omdat ze niet 3x per week hun overstap weg willen zien rijden, want we kennen allemaal het beleid dat er het liefst zo min mogelijk op licht vertraagde aansluitingen gewacht wordt. Maar de meerderheid van de reiziger boeit het echt niet waar hij uitkomt, die stapt gewoon in waar hij het perron op gekomen is en kijkt bij het uitstappen wel waar hij heen moet. Overigens is 100% spreiding ook niet het doel, en voor een ritje van maximaal een kwartier vind ik het persoonlijk ook geen probleem om te hoeven staan (hangen is een ander verhaal, dan zou ik wel een ander balkon zoeken).

Quote
Oldskool (wo 26 apr 2017 10:37:50 https://www.somda.nl/forum/19253/p614413/): En waarom MOET het alleen gelden voor NS? Arriva heeft ook te kampen met overvolle treinen.

Volgens mij rijdt Arriva niet met treinen van 300 meter lang waardoor je als reiziger niet kan overzien waar het druk is en waar rustig.
 

26-04-2017 12:30:14
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
MasterE (wo 26 apr 2017 10:44:22 https://www.somda.nl/forum/19253/p614414/): Ik zie meer in het laatste. Hoe vaak ik mensen niet heb verwezen naar een zitplaats achterin de trein. Om vervolgens te horen te krijgen dat dat niet de bedoeling is want dan moet ik in Amf zo ver lopen naar de stationshal!
Ah daar komt die generalisatie weer. Het zou een goed begin zijn als NS eens een keer fatsoenlijke stopplaatsen op spoor 8 t/m 11 in Utrecht gaat toepassen (op 12 hangen de borden verrassend genoeg wel handiger met betere spreiding als gevolg). Reizigers verspreidden zich daar namelijk wel degelijk, maar dat heeft NS zelf om zeep geholpen door zowat in Utvr te stoppen met die treinen waardoor iedereen inmiddels op een kluitje onder de hal staat.

Ervaring uit het verleden leert dat hoe verder de kop van de trein naar de noordertunnel staat hoe beter de spreiding is. Dan gebruik je namelijk het niet ver willen lopen in Amf als aanjager voor verspreiding: een reiziger naar Amf zal in Ut minder snel naar achter lopen (want dat moet je in Amf weer terug lopen), maar zeker wel naar voren lopen (is in je eigen voordeel) en iedereen doet dat wat verschillend. En zie daar hoe je vanzelf spreiding krijgt.

Laatst bewerkt door daniel_ddr op 26-04-2017 12:31


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

26-04-2017 14:48:35
gvttreinen
gvttreinen
Ach, doet me denken aan schooltijd wanneer ik de D416? (Köln - Kleve - Nm - Ah - Asd) nam die als eerste IC na 9.00 Nm spoor 1a binnenrolde, de hele meute reizigers met dalurenkorting stonden bij de stationshal en stapte dus achter in, klagend dat het zo vol was. Ikzelf stapte voorin (net achter de DB 218, raampje open voor het motorgeluid) en had een hele coupe voor mezelf.  

29-04-2017 10:04:14
michaben
michaben
Vandaag geen werkzaamheden in de 1600/1700 die de materieelplanning beïnvloeden, dus even kijken naar de resultaten van de beloofde verlengingen:
- 1742/11753/11752/1763 van ICM4 naar ICM7
- 1746/11757/11756/1767 van ICM4 naar ICM7
Zo te zien zijn dit de enige voor vandaag, de 1600 is niet versterkt in het dagplan. In de 600 een enkele trein die een extra stel meekrijgt op Zl-Lw maar niets verandert aan de solo drietjes op Zl-Rtd. Rest van de NoordOost rijdt afwijkend vanwege werkzaamheden en kan ik geen uitspraken over doen.

Laatst bewerkt door michaben op 29-04-2017 10:04
 

29-04-2017 15:59:03
279
279
als voorbeeld :
ik nam om 11.15 van Asdz een (1)1600 naar Amf met slechts 1x IC3.
95 % gevuld.
retour om 13.10 met weer 1x IC3 en 98% gevuld.
waar ze die 10 fietsen gelaten hebben die stonden te wachten in Amf ?? %08%
 

29-04-2017 16:04:22
b2py
b2py
Het is toch nog geen >100%?  

29-04-2017 16:06:52
279
279
inderdaad, het is nog geen 100%.
maar er zullen vast wel drukkere tijden zijn in dit weekend
en dan op de omleidingsroute Shl - Amf - Zl 1 drietje inzetten.....
 

29-04-2017 16:22:06
b2py
b2py
Niet vol is niet vol toch?  

29-04-2017 16:27:03
Oldskool
Oldskool
@279 Is dat een gok of ben je van voor naar achter door/langs de trein gelopen en ben je op een voor jouw gunstige plek ingestapt?  

29-04-2017 16:49:50
Pim530
Pim530
Over spreiding hoef je je bij één drietje niet zo druk te maken denk ik.  

29-04-2017 17:04:49
michaben
michaben
Daar moet je je niet in vergissen hoor, voorin staanplaatsen en achterin nog enkele laatste vrije zitplaatsen heb je ook bij losse drietjes nog wel. Ligt een beetje aan het traject, op Amf - Zl zal je dit minder snel hebben omdat mensen dan wel naar een plekje gaan zoeken, maar op een traject met meerdere stations kort na elkaar heb je snel zo'n ongelijke verdeling, mensen gaan niet na ieder station opnieuw de trein door om te zoeken naar een vrijgekomen plekje.  

30-04-2017 10:21:23
henri1972
henri1972
3030 met 2 VIRM IV eindelijk op lengte. Op klp nog diverse lege stoelen met opmerkelijk genoeg in het voorste stel mensen op de balkons terwijl dit eigenlijk niet nodig was. Opvallend veel fietsen aan boord.  

30-04-2017 20:54:06
Pim530
Pim530
De 1600 heeft klaarblijkelijk nog altijd geen versterking nodig op zondagavond, ook niet volgens de bijgestelde prognoses: er rijden hier weer voldoende losse drietjes.  

30-04-2017 21:48:04
treinfan
treinfan
Een zeer simpele steekproef met solo ICM drietjes gaf een resultaat dat ik erger had verwacht naar aanleiding van de verhalen (al heb ik niet Amf-Es v.v. gehad):
ik zag vandaag om 16:10 te Amf de 1754 en 11654 beide met ICM-3. Voor de 11654 leverde dat een minuut vertraging op, maar het paste nog wel. De 1754 had bij vertrek ook enkele gevulde staanplaatsen (zitplaatsen 100% bezet). Vanochtend in trein 625 paste het op het hele traject ook prima met een solo ICM-III, alleen bij vertrek te Rtd 3 minuten vertraging omdat het treinstel helemaal aan de (niet zuid-) oostzijde van het perron klaarstond.

Laatst bewerkt door treinfan op 01-05-2017 09:26, reden: windrichting gecorrigeerd ;-)
 

30-04-2017 21:58:13
michaben
michaben
De 625 lijkt me ook niet het grootste probleem zo vroeg in de ochtend, de 637 lijkt me vele malen erger. Ik neem aan dat je met zuidzijde de kant richting spoortunnel bedoeld (dus richting station Rtz)? Station ligt namelijk op de oostnoordoost-westzuidwest as, waarbij oostnoordoost richting Rtz is en westzuidwest richting Sdm/Ut/Shl. De term 'zuid' kan hier verwarrend zijn dus.  

30-04-2017 22:22:40
Pim530
Pim530
De 1665 is opgeheven in Amf, mogelijk paste het losse drietje daar toch minder goed bij het passagiersaanbod.  

14-05-2017 10:16:59
henri1972
henri1972
3030 is met een losse 8670 niet echt een succes. In de laatste bak nog enkele stoelen vrij. Verder de balkons vol en in de voorste bak staanplaatsen opgevuld in het gangpad. Slechte spreiding dus maar ook al was dat beter geweest dan had naar mijn idee nog lang niet iedereen kunnen zitten.
Trein vertrok op tijd uit Ede-Wageningen.
 

14-05-2017 20:12:13
Marco
Marco
Helaas rijdt trein 774 ook weer met een ICM-3tje. Er is omgeroepen dat de eerste klas gebruikt mag worden, maar er staan alsnog mensen in het gangpad. Dat kan ook komen doordat ze simpelweg niet erheen lopen natuurlijk.

Edit: Nu staan er ongeveer 20 mensen in het gangpad, man met fiets moest helaas achterblijven in Zwolle. Dan reis je dus buiten de spits...

Laatst bewerkt door Marco op 14-05-2017 20:52
 

14-05-2017 20:17:17
henri1972
henri1972
Dat vind ik zo waardeloos, het openstellen van de 1e klasse, mensen die er geld voor over hebben om 1e klasse te reizen worden zo gedupeerd. Zit het 2e klasse volk lekker 1e klasse en diegene die meer heeft betaald moet staan.  

14-05-2017 21:03:05
29Thomas10
29Thomas10
Quote
henri1972 (zo 14 mei 2017 20:17:17 https://www.somda.nl/forum/19253/p615928/): Dat vind ik zo waardeloos, het openstellen van de 1e klasse, mensen die er geld voor over hebben om 1e klasse te reizen worden zo gedupeerd. Zit het 2e klasse volk lekker 1e klasse en diegene die meer heeft betaald moet staan.


Bekijk het eens vanuit een andere hoek. Er wordt geprobeerd om iedereen mee te nemen, zodat er niemand op het station blijft staan/mensen komen te vallen in de trein. Wel vind ik dat je bij eventuele zitplaatsen moet opstaan voor iemand die een 1e klas kaartje heeft of die slecht ter been is (iets met normen en waarden). Staan in de 1e klas kan natuurlijk ook Dan heb je in ieder geval houvast.
 

15-05-2017 06:36:19
Klaasje
Klaasje
Het wordt waarschijnlijk gemeld op deze manier om daarmee aan te geven dat er meer slachtoffers zijn dan alleen de reizigers die moeten staan. De motivatie om voor een eerste klas kaartje te betalen neemt zo af. Uiteindelijk leidt het ook tot minder inkomsten voor NS.  

15-05-2017 07:02:08
mdeen
mdeen
Quote
29Thomas10 (zo 14 mei 2017 21:03:05 https://www.somda.nl/forum/19253/p615930/):
Bekijk het eens vanuit een andere hoek. Er wordt geprobeerd om iedereen mee te nemen, zodat er niemand op het station blijft staan/mensen komen te vallen in de trein.

Ja, zo kun je van alles wel een positieve noot maken. Bekijk het eens van een andere hoek: er je hoeft tenminste niet te lopen.

NS moet gewoon voldoende materieel inzetten dat dit niet nodig is.