LGV Parijs - Bordeaux
Forum: Algemeen - Buitenlands spoor
20-03-2017 09:15:51
icened
icened
Vanaf de zomer gaat de LGV Parijs - Bordeaux in gebruik:

http://www.treinennieuws.nl/in-hoge-snelheid-met-de-trein-van-parijs-naar-bordeaux

Met een snelste reistijd tussen Parijs - Bordeaux is de TGV zoal zeer concurrerend t.o.v. de vliegtuig. Het zal waarschijnlijk ook gunstige gevolgen hebben voor de TGV Brussel/Lille - Bordeaux omdat op deze route de TGV ook concurrerend is t.o.v. de vliegtuig qua reistijden.

De positieve effecten kunnen een iets hogere frequentie/hogere bezettingsgraad zijn. In het artikel hebben ze er zelfs over dat het vanaf Nederland sneller kan zijn dan met de vliegtuig. Hangt natuurlijk af van welke plek. Breda bijvoorbeeld.

Laatst bewerkt door moderator op 21-03-2017 19:09, reden: afgesplitst van ander topic
 

20-03-2017 09:45:46
AgentX
AgentX
Allemaal leuk en aardig dat ze qua reistijd concurreren met het vliegtuig, maar qua prijs ben je via de lucht vaak nog veel goedkoper uit.  

20-03-2017 10:19:16
icened
icened
Tsja dat krijg je als er geen brandstofheffingen gedaan wordt in de luchtvaart. Dat heeft natuurlijk wereldwijd te veel haken en ogen.

Ze hebben tegenwoordig veel over een betere milieu. Maar in de luchtvaart merk je daar nog niet zo veel van. Een argument dat door NS wel eens gebruikt wordt. Dan schermen ze met betere cijfers qua milieu.
 

20-03-2017 10:24:23
bloemkool
bloemkool
Vraag me sterk af of de TGV wel sneller is op de relatie Brussel - Bordeaux en of er überhaupt enige verkeersvraag is op die grote afstand (zo'n 900 kilometer).  


20-03-2017 10:33:13
icened
icened
Veel verkeersvraag zal er waarschijnlijk niet zijn tussen Brussel - Bordeaux (1 keer per dag). Het zal hooguit zorgen voor meer treinreizigers. Het is wel een kers op de taart.

Het is natuurlijk vooral bedoeld voor treinreizigers tussen Parijs - Bordeaux. Daarna zullen er TGV Bordeaux - Lille zijn. Rijden er ook al TGV Bordeaux - Straatsburg?
 

20-03-2017 13:46:50
geert
geert
Ja van die laatste verbinding is de frequentie net verlaagd naar 1x per dag  

21-03-2017 15:13:10
SunKeeper
SunKeeper
Quote
icened (ma 20 mrt 2017 10:19:16 https://www.somda.nl/forum/8535/p610786/): Tsja dat krijg je als er geen brandstofheffingen gedaan wordt in de luchtvaart. Dat heeft natuurlijk wereldwijd te veel haken en ogen.


Ehm, kent de trein dan wel een 'brandstof' heffing?
 

21-03-2017 18:25:16
timtrein
timtrein
Andere vervoerswijzen betalen wel gewoon btw (en indien van toepassing accijns) over hun energie ja.  

21-03-2017 18:34:57
thom
thom
In de infraheffing zitten ook de kosten voor stroomvoorziening van de bovenleiding opgenomen, dus dat word wel betaald.  

21-03-2017 19:21:28
geert
geert
Ja en op deze lijn wordt een soort van tol geheven ivm de publiek-private financiering van dit project. Daarom wordt het aantal treinen ook nauwelijks uitgebreid maar vervangen door TGV Duplexen met extra stoelen. Daarnaast plicht tot gebruik van ETCS want er is geen andere beveiliging geinstalleerd.
Dus blijft een deel van de TGVs over de oude route rijden, o.a. de OUIGOs
 

30-06-2017 21:54:42
icened
icened
Nog 2 dagen en dan gaat er weer eens een HSL in gebruik in Frankrijk. Alstom heeft namens SNCF de laatste verbeterde TGV geleverd:

http://www.alstom.com/press-centre/2017/06/alstom-supplies-its-euroduplex-oceane-trains-for-the-launch-of-the-paris-bordeaux-high-speed-line/

Uitbreiding van de HSL gaat in Frankrijk niet zo snel meer als in de periode 1980 - 2000. Toen hadden ze hele wilde plannen. Maar daar zijn ze van teruggekomen. Ze gaan meer investeren in de gewone Intercitylijnen met daarop de Coradia (Liner).
 

30-06-2017 22:08:36
AlexNL
AlexNL
Quote
geert (di 21 mrt 2017 19:21:28 https://www.somda.nl/forum/19183/p610944/): Daarnaast plicht tot gebruik van ETCS want er is geen andere beveiliging geinstalleerd.
Dus blijft een deel van de TGVs over de oude route rijden, o.a. de OUIGOs


Op de LGV SEA is zowel ERTMS level 2 (versie 2.3.0d) als TVM300 geïnstalleerd.
 

30-06-2017 23:47:36
icened
icened
Trekken ze de TVM 300 op de LGV Atlantigue door naar Bordeaux. Alleen is de TVM 300 tussen Tours - Bordeaux meer bedoeld als back up.

En de TVM 300 is ook de eerste versie van TVM. Daarna kwam TVM 430. Dat is wel opmerkelijk.
 

01-07-2017 07:43:04
taurus
taurus
De LGV SEA moet natuurlijk ook compatible zijn voor de TGV-Atlantique (waarvan de meeste stellen alleen TVM 300 hebben) stellen in de komende jaren dat ze nog rijden...

Laatst bewerkt door taurus op 01-07-2017 07:43
 

01-07-2017 07:49:09
geert
geert
Stellen worden of opgeknapt en van ETCS voorzien of gaan aan de kant. Naar Bordeaux en verder gaat alleen de nieuwe TGV 2N Grande Capacite rijden met meer stoelen en minder treinen om zo min mogelijk gebruiksvergoeding te betalen. Deze is voor dit traject namelijk heel hoog.  

01-07-2017 09:02:19
cuneo56
cuneo56
Quote
icened (vr 30 jun 2017 23:47:36 https://www.somda.nl/forum/19183/p619656/): Trekken ze de TVM 300 op de LGV Atlantigue door naar Bordeaux. Alleen is de TVM 300 tussen Tours - Bordeaux meer bedoeld als back up.

En de TVM 300 is ook de eerste versie van TVM. Daarna kwam TVM 430. Dat is wel opmerkelijk.

Als men er TVM 430 had geinstalleerd had dat een flinke beperking betekend voor de Atlantique stellen, want TVM is enkel downwards compatible en de atlantique stellen hebben TVM 300 en zouden dan niet meer op het nieuwe stuk kunnen rijden.
Verder is TVM 430 in feite de derde generatie en niet de tweede, eerste was de versie voor Paris- Lyon met V- Max 270 , daarna de versie voor 300 op de LGV-A en de eerste verlenging van de Sud-Est naar Valence en daarna het sindsdien toegepaste TVM 430 voor de overige lijnen ( tot in London)
 

01-07-2017 09:28:56
yappa
yappa
Quote
geert (za 01 jul 2017 07:49:09 https://www.somda.nl/forum/19183/p619665/): Stellen worden of opgeknapt en van ETCS voorzien of gaan aan de kant. Naar Bordeaux en verder gaat alleen de nieuwe TGV 2N Grande Capacite rijden met meer stoelen en minder treinen om zo min mogelijk gebruiksvergoeding te betalen. Deze is voor dit traject namelijk heel hoog.


Wel opmerkelijk dat ze dan gekozen hebben voor de standaardlengte, op die route reden immers de TGV-A stellen met 10 tussenbakken ipv 8. Als je minder treinen wilt rijden, waarom dan die vervangen door kortere standaard TGV Dupli?
 

01-07-2017 10:03:35
icened
icened
Quote
cuneo56 (za 01 jul 2017 09:02:19 https://www.somda.nl/forum/19183/p619673/): Verder is TVM 430 in feite de derde generatie en niet de tweede, eerste was de versie voor Paris- Lyon met V- Max 270 , daarna de versie voor 300 op de LGV-A en de eerste verlenging van de Sud-Est naar Valence en daarna het sindsdien toegepaste TVM 430 voor de overige lijnen ( tot in London)


Al weer drie versies van TVM. Tsja op de HSL Zuid hebben ze al een aantal versies van ERTMS geïnstalleerd. Weet niet eens hoeveel.

Bij de station London St. Pancras hebben ze KVB. Vermoed dat in de Dagenhamtunnel al wordt overgegaan op TVM 430.
 

01-07-2017 10:26:57
geert
geert
Quote
yappa (za 01 jul 2017 09:28:56 https://www.somda.nl/forum/19183/p619674/):
Quote
geert (za 01 jul 2017 07:49:09 https://www.somda.nl/forum/19183/p619665/): Stellen worden of opgeknapt en van ETCS voorzien of gaan aan de kant. Naar Bordeaux en verder gaat alleen de nieuwe TGV 2N Grande Capacite rijden met meer stoelen en minder treinen om zo min mogelijk gebruiksvergoeding te betalen. Deze is voor dit traject namelijk heel hoog.


Wel opmerkelijk dat ze dan gekozen hebben voor de standaardlengte, op die route reden immers de TGV-A stellen met 10 tussenbakken ipv 8. Als je minder treinen wilt rijden, waarom dan die vervangen door kortere standaard TGV Dupli?
Omdat er nog steeds meer stoelen in zitten, de TGV-A stellen een behoorlijke revisie nodig hebben vanwege overmatige roestvorming (net als de Thalys stellen trouwens) en last but not least omdat de fabrikant, Alstom in Belfort gered moest worden van de ondergang en dus meer TGV Duplexen moet bouwen.
 

01-07-2017 10:28:39
geert
geert
Quote
cuneo56 (za 01 jul 2017 09:02:19 https://www.somda.nl/forum/19183/p619673/):
Quote
icened (vr 30 jun 2017 23:47:36 https://www.somda.nl/forum/19183/p619656/): Trekken ze de TVM 300 op de LGV Atlantigue door naar Bordeaux. Alleen is de TVM 300 tussen Tours - Bordeaux meer bedoeld als back up.

En de TVM 300 is ook de eerste versie van TVM. Daarna kwam TVM 430. Dat is wel opmerkelijk.

Als men er TVM 430 had geinstalleerd had dat een flinke beperking betekend voor de Atlantique stellen, want TVM is enkel downwards compatible en de atlantique stellen hebben TVM 300 en zouden dan niet meer op het nieuwe stuk kunnen rijden.
Verder is TVM 430 in feite de derde generatie en niet de tweede, eerste was de versie voor Paris- Lyon met V- Max 270 , daarna de versie voor 300 op de LGV-A en de eerste verlenging van de Sud-Est naar Valence en daarna het sindsdien toegepaste TVM 430 voor de overige lijnen ( tot in London)
TVM 300 is ontworpen voor de lijn Paris - Lyon. Het versienummer zegt niets over de maximaal toegelaten snelheid.
Ik betwijfel of dit TVM verhaal wel klopt. Behalve Wikipedia spreekt geen enkele bron die ik kon vinden hier over.
 

01-07-2017 11:19:53
Henk1619
Henk1619
Zo maar eens een paar andere bronnen die over TVM spreken:
http://www.railwaygazette.com/news/infrastructure/single-view/view/etcs-overlay-for-tours-bordeaux-high-speed-line.html
http://www.railway-technology.com/projects/toursbordeaux-high-speed-rail
 

01-07-2017 11:46:26
cuneo56
cuneo56
Quote
geert TVM 300 is ontworpen voor de lijn Paris - Lyon. Het versienummer zegt niets over de maximaal toegelaten snelheid.
Ik betwijfel of dit TVM verhaal wel klopt. Behalve Wikipedia spreekt geen enkele bron die ik kon vinden hier over.


Mischien zeg ik met versie het wel te sterk, maar er is een verschil ( geweest) tussen de TVM die origineel is toegepast op stellen en baan tussen Paris- Lyon en het daarna toegepaste systeem op de Atlantique / de TGV-A stellen.
De TGV Sud-Est stellen mochten in eerste instantie dan ook niet op de Atantique rijden b.v. ( later zijn er flink wat tijdens renovatie echter van TVM 430 voorzien)
 

01-07-2017 12:37:34
geert
geert
Quote
cuneo56 (za 01 jul 2017 11:46:26 https://www.somda.nl/forum/19183/p619685/):
Quote
geert TVM 300 is ontworpen voor de lijn Paris - Lyon. Het versienummer zegt niets over de maximaal toegelaten snelheid.
Ik betwijfel of dit TVM verhaal wel klopt. Behalve Wikipedia spreekt geen enkele bron die ik kon vinden hier over.


Mischien zeg ik met versie het wel te sterk, maar er is een verschil ( geweest) tussen de TVM die origineel is toegepast op stellen en baan tussen Paris- Lyon en het daarna toegepaste systeem op de Atlantique / de TGV-A stellen.
De TGV Sud-Est stellen mochten in eerste instantie dan ook niet op de Atantique rijden b.v. ( later zijn er flink wat tijdens renovatie echter van TVM 430 voorzien)
Ja sorry voor de onduidelijkheid: dit TVM verhaal slaat op het installeren van TVM op de nieuwe LGV Tours Bordeaux. Voor zover mijn bronnen reiken komt hier alleen ETCS 2.3.0. Misschen daf TVM als fallback via de Eurobasiles gestuurd wordt ofzo, maar kan er behalve op Wikipedia niets over vinden.
 

01-07-2017 13:45:10
AlexNL
AlexNL
Er ligt toch echt een duaal systeem, zoals te vinden is in de netverklaring.

Op http://www.lisea.fr/actualites-lisea/publications/ onder 'DOCUMENT DE REFERENCE DE LA LIGNE HORAIRE DE SERVICE 2018':

Quote
La LGV SEA Tours-Bordeaux est équipée de la signalisation ERTMS Niveau 2, subset 2.3.0.d,
conformément à la STI 2006/860/CE relative au sous-système contrôle-commande et signalisation.
Elle est également équipée de la signalisation TVM 300 SEA pour les engins équipés TVM 300 et TVM 430.
Les deux systèmes de signalisation sont juxtaposés sur l’ensemble de la LGV SEA Tours-Bordeaux.


Laatst bewerkt door AlexNL op 01-07-2017 13:45
 

01-07-2017 13:48:38
Henk1619
Henk1619
En nog maar eens twee bronnen:
http://www.vinci-construction-terrassement.com/terrassement/vct.nsf/fr/intranet?openagent&Niveau1=NOS%20CHANTIERS&Niveau2=Chantiers%20en%20cours&Niveau3=Grands%20Travaux%20France&Niveau4=LGV%20SEA
http://www.sncf.com/ressources/rgi-mar-00-17-p38-41.pdf
 

01-07-2017 19:00:12
icened
icened
Wat heeft Air France op binnenlandse Franse verbindingen nog in te brengen tegen SNCF? Parijs - Bordeaux 2:05. Zelfs bij een verlenging naar Toulouse/Hendaye (nabij Spaanse grens) is een TGV sneller.

Ken geen cijfers en feiten over de verhouding van luchtvaartbindingen en treinverbindingen. Maar zal me niet verbazen dat de TGV over een groot deel in Frankrijk superieur is aan de vliegtuig qua reistijd en passagiersaantallen.
 

02-07-2017 09:54:10
icened
icened
Live te volgen

https://www.youtube.com/watch?v=KUu0HqkKoe4