Afhandeling CARGO op Rtd-Gd
Forum: Algemeen - Algemeen
18-03-2017 11:55:18
Henk1619
Henk1619
Quote
ZJ37 (ma 13 mrt 2017 07:17:17 https://www.somda.nl/forum/19156/p610234/): Je kan van Prorail van alles vinden, maar consequent zijn ze wel: te Rtd was 523 het volgende slachtoffer van gepruts met de treinafhandeling. Op de geplande vertrektijd mocht ook hier een cargo vooruit. Wonderwel ging de cargo vervolgens te Rtng weer aan de kant, maar voor 523 betekende het inmiddels bijna +5 te Rta.


Ik denk dat de kritiek aan de verkeerde club is gericht. Het is hier NSR dat er een bende van maakt op planningsnivo. Dat begint al met een drgl waarbij de stopper vlak achter de IC aan uit Rtd vertrekt en vlak voor de volgende IC aankomt in Gd zonder dat er aan beide kanten nog iets tussen past.

Er aan de Gd zijde cargo tussen proppen heeft als gevolg dat de opvolgende IC er een paar minuutjes rijtijd bij krijgt ri Wd, nog afgezien van dat er ri Amf verder nog wel wat andere NSR treinen in de weg kunnen zitten voor de cargo.

Aan de Rtd zijde cargo tussen voegen heeft als gevolg dat die bij een vertraagd vertrek van de IC met zijn staart in de tunnel blijft staan. Op tijd door de tunnel blijft natuurlijk ook nog een dingetje. Het zou al uitmaken als NSR gewoon de corridor zou volgen, dus alles uit Gd ri Ddr en uit Dt laten keren in Rtd.

De beste oplossing is natuurlijk gewoon de reizigersdienst terugbrengen tot halfuursdiensten voorzowel de stopper als IC's. Maar dat zie ik niet gebeuren zolang NSR zijn Loversrail trauma niet heeft verwerkt en ieder mogelijk pad voor een concurrerende aanbieder blijft opvullen.

Laatst bewerkt door moderator op 18-03-2017 16:37, reden: topic afgesplitst van OD 18-3-2017
 

18-03-2017 12:19:55
michaben
michaben
Volgens mij sla je een beetje door nu. Er is naar mijn idee weinig mis met de huidige corridors, hooguit is de infrastructuur hier nu niet optimaal. Vanuit Rtn richting Rtb ligt het doorgaande goederenspoor (sp5) netjes in het verlengde van de verbindingsboog, maar in de andere richting ligt sp10 tussen de corridor naar Dt en Shl in. Bij de verbouwing van het station had men de kans dit te corrigeren door het 5e en 6e perron op te schuiven zodat sp14 ipv sp10 het doorgaande spoor zou worden, dan zouden goederentreinen beter kunnen invoegen, maar die kans is verkeken.

Het wachten te Rtng is een gevolg van de nieuwe tijden op de oude lijn, vroeger reden de goederentreinen vanaf Rtd al achter de 9700 aan en konden ze non-stop vanaf Rtz tot Hmla tussen de overige treinen door. De trage wissels te Rtng en ongunstige seinplaatsing rond Rta maken de huidige oplossing waat gevoeliger voor vertragingen. Een wachtspoor bij Rtd zou dan ook gunstiger zijn, maar zoals gezegd heeft men daar bij de verbouwing geen rekening mee gehouden. Het kan nog wel maar dan moet men wat sporen opofferen, als je de opstelsporen 17 en 18 opoffert om hier een nieuw kopspoor 17 aan te leggen voor de 7700 zou je van spoor 15 nog een wachtspoor moeten kunnen maken.
 

18-03-2017 12:46:39
treinfan
treinfan
Quote
Henk1619 (za 18 mrt 2017 11:55:18 https://www.somda.nl/forum/19156/p610660/): Ik denk dat de kritiek aan de verkeerde club is gericht. Het is hier NSR dat er een bende van maakt op planningsnivo. Dat begint al met een drgl waarbij de stopper vlak achter de IC aan uit Rtd vertrekt en vlak voor de volgende IC aankomt in Gd zonder dat er aan beide kanten nog iets tussen past.
Volgens mij is er op 2 sporen niets anders mogelijk, of wil je dat de sprinter aan de kant gaat te Rtng om de intercity in te laten halen? Omgooien van doorgaande verbindingen te Rtd maakt ook niets uit voor de reistijd van de sprinters en intercity's op Rtd-Gd vv.
Quote
De beste oplossing is natuurlijk gewoon de reizigersdienst terugbrengen tot halfuursdiensten voorzowel de stopper als IC's. Maar dat zie ik niet gebeuren zolang NSR zijn Loversrail trauma niet heeft verwerkt en ieder mogelijk pad voor een concurrerende aanbieder blijft opvullen.
Halfuursdiensten midden in de randstad? Laat me niet lachen. Een "concurrerende" treindienst op Rtd-Gd v.v. is overigens in strijd met de concessie. Een 20/10-verdeling past dus ook niet en 25/5 zou echt een rampzalige verdeling van treinen zijn.
 

18-03-2017 13:40:14
umbusko
umbusko
Quote
Henk1619 (za 18 mrt 2017 11:55:18 https://www.somda.nl/forum/19156/p610660/):
Ik denk dat de kritiek aan de verkeerde club is gericht. Het is hier NSR dat er een bende van maakt op planningsnivo. Dat begint al met een drgl waarbij de stopper vlak achter de IC aan uit Rtd vertrekt en vlak voor de volgende IC aankomt in Gd zonder dat er aan beide kanten nog iets tussen past.

Daar zijn toch juist die plannormen voor, waar we hier de hele tijd tegenaan lopen, om te zorgen dat het géén bende wordt? Er komen hier al genoeg gevallen langs op het forum waarbij we moeten constateren dat een op het oog goede oplossing niet gaat, omdat die vervelende plannormen in de weg zitten (terwijl je intuïtief zou zeggen dat het in dat ene geval toch wél kan). Om nou te gaan zeggen dat er een bende van gemaakt wordt als men zich wel aan die normen houdt, gaat dat dan niet wat ver? En als dat al zo zou zijn, daar is Prorail dan zelf toch ook bij?
 


18-03-2017 13:52:59
ZJ37
ZJ37
Misschien een gevalletje 'maatwerk': het past eigenlijk niet, maar we prutsen het er allemaal doorheen omdat het nou eenmaal moet rijden.  

18-03-2017 15:08:05
Henk1619
Henk1619
Quote
michaben (za 18 mrt 2017 12:19:55 https://www.somda.nl/forum/19156/p610663/): Volgens mij sla je een beetje door nu. Er is naar mijn idee weinig mis met de huidige corridors, hooguit is de infrastructuur hier nu niet optimaal. Vanuit Rtn richting Rtb ligt het doorgaande goederenspoor (sp5) netjes in het verlengde van de verbindingsboog, maar in de andere richting ligt sp10 tussen de corridor naar Dt en Shl in. Bij de verbouwing van het station had men de kans dit te corrigeren door het 5e en 6e perron op te schuiven zodat sp14 ipv sp10 het doorgaande spoor zou worden, dan zouden goederentreinen beter kunnen invoegen, maar die kans is verkeken.


Nou valt best mee hoor dat doorslaan. Ik vind het allemaal prima zoals het nu is geregeld maar het gevolg is wel dat vertraging op de ene corridor gelijk doorwerkt in de volgende corridor waar de zaak ook nog eens zo in elkaar steekt dat de er geen speling en geen alternatief is. Als Gd-Ddr de corridor is dan duikt die cargo gewoon met de vertraging die toch al in de corridor aanwezig was de tunnel in. Wellicht komt er over klagen als de situatie optreedt meer in aanmerking voor de kwalificatie doorslaan...

Een wachtspoor in Rtd zorgt er trouwens hooguit voor dat je de inhaling op Rtng kunt verplaatsen ten koste van een kleine vertraging voor de stopper.

Quote
michaben (za 18 mrt 2017 12:19:55 https://www.somda.nl/forum/19156/p610663/): Het wachten te Rtng is een gevolg van de nieuwe tijden op de oude lijn, vroeger reden de goederentreinen vanaf Rtd al achter de 9700 aan en konden ze non-stop vanaf Rtz tot Hmla tussen de overige treinen door. De trage wissels te Rtng en ongunstige seinplaatsing rond Rta maken de huidige oplossing waat gevoeliger voor vertragingen. Een wachtspoor bij Rtd zou dan ook gunstiger zijn, maar zoals gezegd heeft men daar bij de verbouwing geen rekening mee gehouden. Het kan nog wel maar dan moet men wat sporen opofferen, als je de opstelsporen 17 en 18 opoffert om hier een nieuw kopspoor 17 aan te leggen voor de 7700 zou je van spoor 15 nog een wachtspoor moeten kunnen maken.


Je mag nog wel wat meer doen dan dat want spoor 15 is ook maar 450 meter. De vertrekkende IC en de binnenkomende stopper kruisen elkaar dus doorzetten op XA1 is ook niet echt een optie. Na de perrons heb je een wisselstraat en daarna een viadukt. Als je 15 gaat verlengen dan krijg je op dat viadukt 1 spoor dat als toegang moet gaan dienen voor 16/17 waarvoor in het verlengde daarvan dan nog een opstelspoor moet opofferen. Daarnaast krijg je het verlengde spoor 15. Spoor 14 (en 13) gaat met een scherpe knik naar het spoor in het verlengde van 12. Dat is dan precies op de plek waar nu de wisselstraat ligt waarmee je op de opstelsporen komt. Als je die naar het westen opschuift worden de opstelsporen evenredig korter. En om te voorkomen dan de IC's alleen nog maar linkerspoor weg kunnen zou je eigenlijk nog een opstelspoor moeten opofferen.
 

18-03-2017 15:43:57
michaben
michaben
Quote
Henk1619 (za 18 mrt 2017 15:08:05 https://www.somda.nl/forum/19156/p610676/): Als Gd-Ddr de corridor is dan duikt die cargo gewoon met de vertraging die toch al in de corridor aanwezig was de tunnel in.

Je vergeet alleen dat goederen niet gebruik maken van de corridor Gv-Ddr maar van de HSL corridor. De treinen naar Ddr gaan in principe via de binnensporen, goederen en HSL via de buitensporen. Tenzij je alle fly-overs rond Rlb opnieuw gaat aansluiten op de binnensporen ipv de buitensporen schiet je er dus niets mee op. Nog daargelaten dat het erg ongewenst is dat goederentreinen via dezelfde sporen gaan rijden als de sprinters die in Rtb stoppen vanwege het goederenregime van de Willemsspoortunnel.

Quote
Henk1619 (za 18 mrt 2017 15:08:05 https://www.somda.nl/forum/19156/p610676/): Een wachtspoor in Rtd zorgt er trouwens hooguit voor dat je de inhaling op Rtng kunt verplaatsen ten koste van een kleine vertraging voor de stopper.

Een wachtspoor in Rtd betekent meer mogelijkheden om de dienstrgeling kloppend te krijgen. Zoals gezegd is er qua rijtijd geen noodzaak voor een inhaling van de goederentrein tussen Rtd en Hmla, als je 7 minuten na de 7700 an vertrekt blijf je de 2800 voor tot voorbij Wd waar het weer viersporig is en de meeste goederentreinen sowieso linksaf slaan richting Bkl. Echter het verkrijgen van een pad precies 7 minuten na de 7700 is lastig met de in de toekomst nog drukker wordende Willemsspoortunnel, mede vanwege het eerder genoemde goederenregime (wat een opvolgtijd van ten minste 4 minuten afdwingt in de tunnel). Andere corridors maken de tunnel niet rustiger, alleen een wachtspoor zorgt ervoor dat je de dienstregeling maakbaar houdt, en bij gebrek daaraan wordt Rtng daar nu voor gebruikt.

Quote
Henk1619 (za 18 mrt 2017 15:08:05 https://www.somda.nl/forum/19156/p610676/): Je mag nog wel wat meer doen dan dat want spoor 15 is ook maar 450 meter.

Spoor 15 is wel een stukje langer als je toestaat dat de trein nog uitsteekt voorbij sein 318, er is daar nog zeker 150 meter tot je de wissels naar spoor 12 blokkeert. Voor de meeste goederentreinen lang genoeg, Rtng is niet veel langer immers.

Laatst bewerkt door michaben op 18-03-2017 15:44
 

18-03-2017 15:47:37
treinfan
treinfan
Quote
Henk1619 (za 18 mrt 2017 15:08:05 https://www.somda.nl/forum/19156/p610676/): Als Gd-Ddr de corridor is dan
- Hou je alleen sporen 7 en 8 over (of vanaf april ook spoor 1) voor 4 kerende treinseries
- Heb je een 1100 en 9200 die 'dwars door de corridors' moeten wisselen.
- Moeten de 900 en Thalys richting Asd tussen Rlb en Rtd kruisen met het treinverkeer richting Gd
- Kan je een goederentrein uit Gd die moet wachten om de Willemstunnel in te rijden nergens kwijt zonder het overige treinverkeer uit Gd te hinderen
- Een goederentrein richting Sdm zal tussen Rlb en Rtd moeten kruisen met het treinverkeer richting Gd én daarna in één keer soepel moeten invoegen op het drukkere traject naar Dt, of vanaf IJsm tot Dhs links moeten rijden (Rtd spoor 2).
- Moet de 9700 ook tussen de spitsen in gaan rijden, of moet die vanuit Ddr nog ergens gaan keren te Rtd
- Zijn de doorgaande treinen rond Rtd enkel op verbindingen die sneller zijn met de metro (Rtb-Rta) in plaats van verbindingen die juist een stuk trager zijn met de metro dan met de trein (Rtb-Sdm)
 

18-03-2017 15:55:50
Henk1619
Henk1619
Quote
treinfan (za 18 mrt 2017 12:46:39 https://www.somda.nl/forum/19156/p610664/):
Quote
Henk1619 (za 18 mrt 2017 11:55:18 https://www.somda.nl/forum/19156/p610660/): Ik denk dat de kritiek aan de verkeerde club is gericht. Het is hier NSR dat er een bende van maakt op planningsnivo. Dat begint al met een drgl waarbij de stopper vlak achter de IC aan uit Rtd vertrekt en vlak voor de volgende IC aankomt in Gd zonder dat er aan beide kanten nog iets tussen past.
Volgens mij is er op 2 sporen niets anders mogelijk, of wil je dat de sprinter aan de kant gaat te Rtng om de intercity in te laten halen? Omgooien van doorgaande verbindingen te Rtd maakt ook niets uit voor de reistijd van de sprinters en intercity's op Rtd-Gd vv.


De stopper op Rtng aan de kant zetten voor de IC en/of cargo is inderdaad een goede optie. Je zou ook Rtn kunnen sluiten en de stopper laten keren op Rtng. Een andere mogelijkheid is de variant van de oude lijn toen die nog niet 4-sporig was, de ene helft van de treinen Cps voorbij laten rijden en de andere helft Nwk.

Omgooien van de corridor heeft inderdaad geen invloed op de reistijd maar dat bedoelde ik ook niet. Bij vertraging op de corridor beweegt de cargo gewoon mee met de al vertraagde stroom, nu verspreid de cargo ongewild de vertraging van NSR op de oude lijn naar NSR op Rtd-Gd. Door gewijzigd sporengebruik ontstaat ook gemakkelijker ruimte om in te halen.


Quote
treinfan (za 18 mrt 2017 12:46:39 https://www.somda.nl/forum/19156/p610664/):
Quote
De beste oplossing is natuurlijk gewoon de reizigersdienst terugbrengen tot halfuursdiensten voorzowel de stopper als IC's. Maar dat zie ik niet gebeuren zolang NSR zijn Loversrail trauma niet heeft verwerkt en ieder mogelijk pad voor een concurrerende aanbieder blijft opvullen.
Halfuursdiensten midden in de randstad? Laat me niet lachen. Een "concurrerende" treindienst op Rtd-Gd v.v. is overigens in strijd met de concessie. Een 20/10-verdeling past dus ook niet en 25/5 zou echt een rampzalige verdeling van treinen zijn.


Wat is daar vreemd aan? In ieder beschaaft westers land rijden de IC's in een twee-uursdienst en op de hele drukke verbindingen misschien elk uur. Hier lopen we te klagen bij "maar" een halfuursdienst. Als de treindienst wordt uitgedund zoals bij dat grapje met de Gouwebrug de afgelopen dagen dan wordt hier gemekkerd over het niet verlengen van de overige treinen dus een capaciteitsprobleem zal er niet wezen. En die paar treinen waarvan je in de hoogte en lengte niets meer kunt winnen kun je inderdaad voorzien van een voortrein. Ik zou niet weten wat daar zo rampzalig aan is, werkte ook altijd prima op Zl-Ut.
 

18-03-2017 16:19:56
treinfan
treinfan
@Henk1619, Ben je serieus? Je vindt incidenteel +5 door een goederentrein een ramp, dus dan maar elk half uur 10 minuten extra reistijd, de helft van de keren een extra kwartier wachttijd, een station sluiten en verplaatsing van het probleem (oplossen doe je het niet)?

Laatst bewerkt door treinfan op 18-03-2017 16:20
 

18-03-2017 16:52:40
Henk1619
Henk1619
Ik had toch al gezegd dat ik de huidige oplossing best prima vind? Anderen lopen er gelijk een drama van te maken als die incidentele +5 optreedt, ik vind het geen ramp.

Die andere varianten zijn vast niet ideaal maar daar moet je wel aan denken als je die incidentele +5 wel een ramp vindt. Cargo heeft met die stops in Rtng en Sto standaard een half uur extra reistijd, had je daar al eens over nagedacht?
 

18-03-2017 17:24:08
michaben
michaben
Waar zie jij mensen er een ramp van maken dat er een +5 ontstaat? Het bericht waar je op reageerde ging over het (naar beoordeling van diegene) onnodig zijn die vertraging, die mogelijk te voorkomen was geweest door in te grijpen in de treinopvolging ipv ARI op de automaat te laten staan. Jij maakt er vervolgens een drama van door te suggereren dat je om die +5 te voorkomen allerlei bizarre maatregelen moet nemen, terwijl dat helemaal niet waar is: een beetje betrokkenheid van de verkeersleiding zou al een hoop schelen, en voor een robuustere oplossing helpen jouw ideeën ook totaal niet, naar mijn idee werken die zelfs averechts.  

18-03-2017 18:35:39
Henk1619
Henk1619
Quote
michaben (za 18 mrt 2017 15:43:57 https://www.somda.nl/forum/19171/p610679/):
Quote
Henk1619 (za 18 mrt 2017 15:08:05 https://www.somda.nl/forum/19156/p610676/): Als Gd-Ddr de corridor is dan duikt die cargo gewoon met de vertraging die toch al in de corridor aanwezig was de tunnel in.

Je vergeet alleen dat goederen niet gebruik maken van de corridor Gv-Ddr maar van de HSL corridor. De treinen naar Ddr gaan in principe via de binnensporen, goederen en HSL via de buitensporen. Tenzij je alle fly-overs rond Rlb opnieuw gaat aansluiten op de binnensporen ipv de buitensporen schiet je er dus niets mee op. Nog daargelaten dat het erg ongewenst is dat goederentreinen via dezelfde sporen gaan rijden als de sprinters die in Rtb stoppen vanwege het goederenregime van de Willemsspoortunnel.



Ja ik zie het, ik was er klakkeloos vanuit gegaan dat je gelijk had met de opmerking dat je in Rtng aan de kant moet door de drgl van de oude lijn. Maar cargo zit dus tussen HSL en Benelux geknutseld dus dan heeft corridor wisselen inderdaad geen nut. Cargo altijd voorrang geven bij vertraging lijkt me de enige optie. Voor het goederenregime maakt het weinig uit of de trein er voor ook nog stopt, er verschijnt pas een G als de inrijder Rtd minimaal geel is. De vorige trein moet de tunnel uit zijn en het wissel voor het spoor voor de cargo moet dan ook nog om. Een stopper er achter heeft tijd nodig om reizigers te lossen en laden te Rtz dus die heeft er minder last van dat de cargo helemaal de tunnel uit moet zijn.


Quote
michaben (za 18 mrt 2017 15:43:57
Quote
Henk1619 (za 18 mrt 2017 15:08:05 https://www.somda.nl/forum/19156/p610676/): Een wachtspoor in Rtd zorgt er trouwens hooguit voor dat je de inhaling op Rtng kunt verplaatsen ten koste van een kleine vertraging voor de stopper.

Een wachtspoor in Rtd betekent meer mogelijkheden om de dienstrgeling kloppend te krijgen. Zoals gezegd is er qua rijtijd geen noodzaak voor een inhaling van de goederentrein tussen Rtd en Hmla, als je 7 minuten na de 7700 an vertrekt blijf je de 2800 voor tot voorbij Wd waar het weer viersporig is en de meeste goederentreinen sowieso linksaf slaan richting Bkl. Echter het verkrijgen van een pad precies 7 minuten na de 7700 is lastig met de in de toekomst nog drukker wordende Willemsspoortunnel, mede vanwege het eerder genoemde goederenregime (wat een opvolgtijd van ten minste 4 minuten afdwingt in de tunnel). Andere corridors maken de tunnel niet rustiger, alleen een wachtspoor zorgt ervoor dat je de dienstregeling maakbaar houdt, en bij gebrek daaraan wordt Rtng daar nu voor gebruikt.


Achter de 7700 aan hobbelen zorgt er voor dat je met cargo pas .06 in Gd bent en de 2800 nooit meer om .08 daar kan aankomen. Voor mijn gevoel moet cargo wel tot Wd voor de stopcity uit kunnen blijven maar .11 in Wd haal je niet dus dat heeft mogelijk weer gevolgen verderop.


Quote
michaben (za 18 mrt 2017 15:43:57
Quote
Henk1619 (za 18 mrt 2017 15:08:05 https://www.somda.nl/forum/19156/p610676/): Je mag nog wel wat meer doen dan dat want spoor 15 is ook maar 450 meter.

Spoor 15 is wel een stukje langer als je toestaat dat de trein nog uitsteekt voorbij sein 318, er is daar nog zeker 150 meter tot je de wissels naar spoor 12 blokkeert. Voor de meeste goederentreinen lang genoeg, Rtng is niet veel langer immers.


Lijkt me nogal optimistisch dat je daar 150 meter gaat winnen. Ik vind het idee wel creatief maar het gaat waarschijnlijk iemand een hartverzakkking opleveren %08%
 

18-03-2017 19:05:00
Henk1619
Henk1619
Quote
michaben (za 18 mrt 2017 17:24:08 https://www.somda.nl/forum/19171/p610693/): Waar zie jij mensen er een ramp van maken dat er een +5 ontstaat?


Lees het oorspronkelijke bericht uit een lange reeks met termen als: slachtoffer, gepruts, resultaat +5. Ik ben niet begonnen met de term ramp dus die mag je iemand anders in de schoenen schuiven.

Quote
michaben (za 18 mrt 2017 17:24:08 https://www.somda.nl/forum/19171/p610693/): voor een robuustere oplossing helpen jouw ideeën ook totaal niet, naar mijn idee werken die zelfs averechts.


Robuuster dan een halfuursdienst ga je het niet krijgen dus ik weet niet waar je het idee vandaan haalt dat het beter wordt van alles vol plannen.

En als je toch een kwartiers dienst wilt dan zijn de mogelijkheden (naast extra infra natuurlijk) om lucht te scheppen dezelfde als ik heb aangedragen. En die zuig ik niet uit mijn duim, het zijn slechts oplossingen die met succes werden of worden toegepast.

Gelukkig heb je zelf niets constructiefs aangedragen tot nu toe. Blijkbaar komen we tot de conclusie dat het huidige model prima werkt.
 

18-03-2017 20:05:03
michaben
michaben
Gaan we zo beginnen? Nogmaals, niemand maakt een drama van een incidenteel onvermijdelijke +5, maar wel van een onnodige +5 vanwege de verkeersleiding die op de automaat staat. Vervolgens kom je met een partij uit de lucht gegrepen 'oplossingen' voor een niet bestaand probleem, en wanneer er mensen een onderbouwd betoog plaatsen waarom dit niet werkt roep je doodleuk dat mensen niet constructief zouden bijdragen?

Quote
Henk1619 (za 18 mrt 2017 18:35:39 https://www.somda.nl/forum/19171/p610697/): Voor het goederenregime maakt het weinig uit of de trein er voor ook nog stopt, er verschijnt pas een G als de inrijder Rtd minimaal geel is.

Je zegt van niet, maar je schrijft van wel. Het regime is weliswaar hetzelfde, maar dat is niet het punt, het gaat om de opvolgtijd tussen twee treinen, en de opvolgtijd SPR-CARGO is wel degelijk langer omdat de sprinter 3 minuten langer nodig heeft om deze flessenhals door te komen. En in een flessenhals zijn 3 minuten kostbaar, kortom goederentreinen mixen met sprinters moet je niet willen hier.

Quote
Henk1619 (za 18 mrt 2017 18:35:39 https://www.somda.nl/forum/19171/p610697/): Achter de 7700 aan hobbelen zorgt er voor dat je met cargo pas .06 in Gd bent en de 2800 nooit meer om .08 daar kan aankomen.

Zoals eerder al aangegeven, zo is het jaren gedaan en dat ging prima, pas vanaf deze dienstregeling zit de goederentrein achter de 7700 omdat de 1100 het pad door de Willemsspoortunnel heeft ingepikt. Tot vorig jaar was als ik het goed heb :15/:45 Rtd, :04/:34 Gd en :16/:46 Wd. De 9700 werd toen tussen Gd en Gdg ingehaald en de 2800 kon er bij Hmla voorbij.

Quote
Henk1619 (za 18 mrt 2017 18:35:39 https://www.somda.nl/forum/19171/p610697/): Lijkt me nogal optimistisch dat je daar 150 meter gaat winnen. Ik vind het idee wel creatief maar het gaat waarschijnlijk iemand een hartverzakkking opleveren %08%

Ik neem aan dat een machinist wel een vrijbalk kan herkennen, en die ligt nu meer dan 160 meter voorbij het sein, en ik neem aan dat de lengte die jij opgaf ook nog een veilig marge tot het sein had, kortom er zit nog altijd een tiental meters marge tussen. En je doet nu net alsof het nu niet voorkomt, maar dat is wel degelijk het geval: vaak genoeg een goederentrein half in de wisselstraat op spoor 5 zien staan en een 1900 die achterlangs naar spoor 4 gestuurd wordt.
 

18-03-2017 22:53:00
Henk1619
Henk1619
Quote
michaben (za 18 mrt 2017 20:05:03 https://www.somda.nl/forum/19171/p610705/): Gaan we zo beginnen?


Ja, je moet het ook niet gaan uitlokken. Actie=reactie dus als je gaat beginnen met afkatten dan is de uitkomst voorspelbaar. Maar no hard feelings, we komen er vast wel op een normale manier uit%08%


Laten we eens met deze beginnen:
Quote
michaben (za 18 mrt 2017 20:05:03 https://www.somda.nl/forum/19171/p610705/): Nogmaals, niemand maakt een drama van een incidenteel onvermijdelijke +5, maar wel van een onnodige +5 vanwege de verkeersleiding die op de automaat staat.


Zonder enige waarde oordelen over en weer, hoe had hier volgens jou moeten worden gehandeld?



Quote
michaben (za 18 mrt 2017 20:05:03 https://www.somda.nl/forum/19171/p610705/):
Quote
Henk1619 (za 18 mrt 2017 18:35:39 https://www.somda.nl/forum/19171/p610697/): Voor het goederenregime maakt het weinig uit of de trein er voor ook nog stopt, er verschijnt pas een G als de inrijder Rtd minimaal geel is.

Je zegt van niet, maar je schrijft van wel. Het regime is weliswaar hetzelfde, maar dat is niet het punt, het gaat om de opvolgtijd tussen twee treinen, en de opvolgtijd SPR-CARGO is wel degelijk langer omdat de sprinter 3 minuten langer nodig heeft om deze flessenhals door te komen. En in een flessenhals zijn 3 minuten kostbaar, kortom goederentreinen mixen met sprinters moet je niet willen hier.


Je mag me eens in detail uitleggen waar mijn redenatie niet klopt. Als het voor cargo x minuten kost om door de tunnel te rijden dan komt deze x minuten na de vorige trein aan de andere kant aan, ongeacht wat de vorige trein was. Op vlak terrein komt de cargo altijd 3 minuten na de vorige trein aan de andere kant aan, ook ongeacht wat dat was. Dit werkt alleen op dit soort korte afstanden aangezien de IC en cargo daar vrijwel even lang over doen, zeker als de IC aan de andere kant stopt en cargo door kan rollen.



Quote
michaben (za 18 mrt 2017 20:05:03 https://www.somda.nl/forum/19171/p610705/):
Quote
Henk1619 (za 18 mrt 2017 18:35:39 https://www.somda.nl/forum/19171/p610697/): Achter de 7700 aan hobbelen zorgt er voor dat je met cargo pas .06 in Gd bent en de 2800 nooit meer om .08 daar kan aankomen.

Zoals eerder al aangegeven, zo is het jaren gedaan en dat ging prima, pas vanaf deze dienstregeling zit de goederentrein achter de 7700 omdat de 1100 het pad door de Willemsspoortunnel heeft ingepikt. Tot vorig jaar was als ik het goed heb :15/:45 Rtd, :04/:34 Gd en :16/:46 Wd. De 9700 werd toen tussen Gd en Gdg ingehaald en de 2800 kon er bij Hmla voorbij.


Helaas, in de vorige drgl ging cargo ook al aan de kant in Rtng. Het enige verschil is dat vorig jaar de IC en de stopper er voorbij gingen en dit jaar alleen de IC. Tussen het vertrek van IC en stopper uit Rtd zit nu 5 minuten en de voorgaande jaren 3 minuten. Daardoor is aan de Gd-zijde van het baanvak nu geen ruimte meer tussen 9700 (:33) en 2800 (:38), dit was :31 en :38.



Quote
michaben (za 18 mrt 2017 20:05:03 https://www.somda.nl/forum/19171/p610705/):
Quote
Henk1619 (za 18 mrt 2017 18:35:39 https://www.somda.nl/forum/19171/p610697/): Lijkt me nogal optimistisch dat je daar 150 meter gaat winnen. Ik vind het idee wel creatief maar het gaat waarschijnlijk iemand een hartverzakkking opleveren %08%

Ik neem aan dat een machinist wel een vrijbalk kan herkennen, en die ligt nu meer dan 160 meter voorbij het sein, en ik neem aan dat de lengte die jij opgaf ook nog een veilig marge tot het sein had, kortom er zit nog altijd een tiental meters marge tussen. En je doet nu net alsof het nu niet voorkomt, maar dat is wel degelijk het geval: vaak genoeg een goederentrein half in de wisselstraat op spoor 5 zien staan en een 1900 die achterlangs naar spoor 4 gestuurd wordt.


Ik zou het knap vinden als een machinist een vrijbalk 600 meter achter zich kan herkennen%02% Als de juiste secties vrijvallen dan keurt de beveiliging wel goed wat je beschrijft. Of je daar op die manier op mag plannen, je zou zeggen dat met de verdergaande regeltjesmanie dit niet waarschijnlijk is. Ik heb nog even op de satellietbeelden van google maps gekeken en de conclusie getrokken dat je inderdaad nog wel 150 meter tussen het sein en het wissel bij de tunnel hebt. Maar de afstand tussen de seintjes is maar 300 meter dus zijn we weer terug bij een bruikbare lengte van 450 meter (mits de plannormen dat toestaan op deze manier). Het gaat dus nog steeds niet
 

19-03-2017 00:01:26
michaben
michaben
Quote
Henk1619 (za 18 mrt 2017 22:53:00 https://www.somda.nl/forum/19171/p610715/): Ja, je moet het ook niet gaan uitlokken.

Je moet niet van elke mug een olifant maken, er is hier geen uitlokking en er is geen verborgen agenda.

Quote
Henk1619 (za 18 mrt 2017 22:53:00 https://www.somda.nl/forum/19171/p610715/): Zonder enige waarde oordelen over en weer, hoe had hier volgens jou moeten worden gehandeld?

Dat moet je vragen aan degene die er mee aan kwam zetten, ik was er niet bij dus weet niet hoe laat de betreffende trein exact doorkwam, hoe lang deze precies was, enzovoort. Maar ik heb vaak genoeg gezien dat een treindienstleider creatief beide sporen tussen Rtd en Wspl gebruikt voor een rijdende inhaling. Linkerspoor door de Willemsspoortunnel en dan bij Wspl weer naar rechts komt ook haast dagelijks voor (hoofdreden daarvoor is geloof ik wisselsanering bij Rtst, maar je kan het ook als bijsturen van een vertraagde trein gebruiken).

Quote
Henk1619 (za 18 mrt 2017 22:53:00 https://www.somda.nl/forum/19171/p610715/): Als het voor cargo x minuten kost om door de tunnel te rijden dan komt deze x minuten na de vorige trein aan de andere kant aan, ongeacht wat de vorige trein was.

Je kijkt nu slechts naar het uitrijden van de tunnel, maar je moet ook naar het inrijden kijken. Je kan geen kwartierdienst meer rijden als je goederentreinen over de middelste sporen wil sturen, terwijl je via de buitensporen wel een kwartierdienst kan bieden met goederen tussendoor. Maar goederentreinen over de middelste sporen is sowieso kansloos want dan heb je na de tunnel een ongelijkvloerse kruising om uit te voegen.

Quote
Henk1619 (za 18 mrt 2017 22:53:00 https://www.somda.nl/forum/19171/p610715/): Het enige verschil is dat vorig jaar de IC en de stopper er voorbij gingen en dit jaar alleen de IC.

Ik reis al meer als 5 jaar op dit traject, en meer dan 5 jaar gingen de goederentreinen vanaf Rtd achter de 9700 aan. Ik heb nog een aantal oude tijdwegdiagrammen en er is geen geplande stop te Rtng te vinden in het basisuurpatroon. Misschien dat er enkele maatwerktreinen reden met stop in Rtng, maar het basispatroon was altijd doorgaand vanaf Rtd.

Quote
Henk1619 (za 18 mrt 2017 22:53:00 https://www.somda.nl/forum/19171/p610715/): Maar de afstand tussen de seintjes is maar 300 meter dus zijn we weer terug bij een bruikbare lengte van 450 meter (mits de plannormen dat toestaan op deze manier). Het gaat dus nog steeds niet

Je snapt toch ook zelf wel dat bij het aanpassen van de infrastructuur ook seinplaatsingen herzien kunnen worden Niemand heeft beweerd dat het zonder enige aanpassing uitgevoerd kan worden, het ging erover dat, mocht de robuustheid van de dienstregeling in gevaar komen, er mogelijkheden bestaan om deze te verbeteren zonder dat je complete corridors overhoop hoeft te gooien. Het emplacement aan de westkant moet sowieso ook aangepast worden als je spoor 17 wil gebruiken voor de 7700, want dat is momenteel alleen voor spookrijders bereikbaar.
 

19-03-2017 11:25:40
Klaasje
Klaasje
In principe zijn de paden daar wel mooi bedacht. De goederentrein komt langs om in Rotterdam Noord aan de kant te gaan. Dan gaat de IC weg en omdat de sprinter niet meteen weggaat maar een paar minuten later is er ruimte voor de goederentrein om weer in te voegen.

Als de goederentrein dan te laat is, wat gezien de Moerdijkbrug best wel eens voor kan komen, is het gevolg dat de IC wat opschuift en daardoor later vertrekt. Zolang de volgorde niet veranderd wordt en de sprinter dus later vertrekt dan de IC is er niet zoveel aan de hand want in principe kan de IC de ontstane vertraging in Amersfoort weer kwijt zijn en de sprinter zit bij Gouda nog niet de volgende IC in de weg.
 

19-03-2017 11:47:14
bart84
Moderator
bart84
Hoeveel goederentreinen komen van de moerdijkbrug en gaan direct door naar Rotterdam noord?


Mvg. Bart
 

19-03-2017 12:09:29
Klaasje
Klaasje
Hooguit een handjevol per dag denk ik. Het meeste zal van de Kijfhoek komen.  

19-03-2017 15:28:35
maarten83
maarten83
En dan nog zullen die niet non stop gaan en altijd wel stoppen op de kfh.  

23-03-2017 08:54:50
illyavaes
illyavaes
Quote
michaben (za 18 mrt 2017 17:24:08 https://www.somda.nl/forum/19171/p610693/): ARI op de automaat te laten staan

Iets anders is niet mogelijk bij Automatische RijwegInstelling
Je bedoelt "niet in te grijpen in de volgordes door herplanning of handmatige rijweginstelling".