Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

Kopmaken in Utrecht Centraal

Zaterdag 04 mrt 2017 - 19:36:35
Gaart
Gaart
Ik ben maar een reiziger, dus niet deskundig. Als ik reis van Amersfoort naar Rotterdam staat de trein in Utrecht zeker 8 min. stil. Er zijn een paar dingen die ik me dan afvraag:
1. waarom die stop van 8 min?
2. Hoeveel tijd is werkelijk nodig voor kopmaken.
3. Als de trein vertraging heeft blijft hij ook 8 min. staan, waarom vertrekt hij niet zo snel mogelijk?
Is er een deskundige die mij wat wijzer kan maken.

Laatst bewerkt door moderator op Zondag 05 mrt 2017 om 06:12:52, reden: Hoofdletters in topictitel

Zaterdag 04 mrt 2017 - 19:53:59
MCN-GVC
MCN-GVC
1. Men heeft een slechte dienstregeling gemaakt door middel van het intern genoemde 'aan de knoppen zitten'. Een hiervan is het rondje om de kerk. In de oude dienstregeling stond ander personeel klaar bij keren, waar de mcn dat nu zelf doet.
2. Ja en nee. Het kan ook wat korter, maar de verplichte remproeven moeten genomen worden, en bij zelf keren moet je ook de gehele trein aflopen. En dit is bij een lange trein 'lang'. Bij een korte is het druk en kom je vaak bij dringende reizigers en kom je de trein ook langzamer/moeilijker in nu er met ICM gereden wordt.
3. Punt 1 en 2, en ook de ari zet vertragingen erin, dus dan gebeurd het dat andere treinen voorrang krijgen of de ari de vertraging ook in het vertreksein zet, waardoor deze later veilig komt.

Zaterdag 04 mrt 2017 - 19:57:56
Jan-Mark
Jan-Mark
Flickr 140553902@N06/
Als je je nu afvraagt wat voor onding (in dit soort gevallen dan) ARI is, lees dit dan eens: ARI/." rel="nofollow" target="_blank">www.somda.nl

Zaterdag 04 mrt 2017 - 22:01:26
michaben
michaben
Een belangrijke reden is ook de cross-platformoverstap met de 2000. Momenteel zit deze er slechts in een richting in, maar hopelijk wordt deze volgend jaar hersteld in beide richtingen. Richting Amf zit de 500/600 voor de 2000, dus na aankomst in Ut moet deze ten eerste wachten op deze trein (die vanwege de opvolgtijd 3 minuten erachter zit), en vervolgens moet er gewacht worden op de overstappers. Hiermee heb je dus een halteertijd van 6 minuten (geen 8 overigens, dat was in het verleden toen er ook nog gecombineerd werd).

Inderdaad maakt het ook uit of dezelfde machinist terug rijdt of niet, maar met deze dienstregeling is dat dus niet relevant want de kering is dus sowieso 6 minuten vanwege die overstap. Als de opvolgtijd korter zou kunnen zou je kunnen overwegen de stop naar 4 minuten te verkorten, mits dat in te passen valt want dan krijg je in de hele corridor andere tijden uiteraard. Dan zal wel standaard een machinstwissel ingezet moeten worden, want in die tijd teruglopen en de vereiste stappen uitvoeren zit er dan niet in. Zelfs bij de 7100 (volgens mij de kortst kerende serie van de NS) heb je volgens mij altijd een aflossing bij de 3 minuten kering in Rtd.

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Woensdag 08 mrt 2017 - 10:50:53
illyavaes
illyavaes
Quote
Jan-Mark (za 04 mrt 2017 19:57:56 www.somda.nl): Als je je nu afvraagt wat voor onding (in dit soort gevallen dan) ARI is, lees dit dan eens: www.somda.nl
Vertel dan ook even wat er in dit geval volgens jou (relevant) ARI-gedrag is + fout is + hoe het dan had gemoeten. Ik zie het zo snel niet in die oude koe uit de sloot.

Woensdag 08 mrt 2017 - 11:24:18
Jan-Mark
Jan-Mark
Flickr 140553902@N06/
Doelde vooral op het handmatig (in de zin van 'slimmer') wijzigen van de treinenvolgorde, dus bij vertragingen juist de vertraagde trein richting Rtd in dit geval zo snel mogelijk een rijweg geven. Volgens mij hebben rijwegen met ARI te maken, maar als specialist zal jij er vast meer verstand van hebben dan ik.

Donderdag 09 mrt 2017 - 07:14:51
illyavaes
illyavaes
Tsja, als de assistent-treindienstleider (die ARI is) verboden is om volgordes te veranderen, dan moet hij niet de schuld krijgen van het ontbreken van een volgordewijziging

Laatst bewerkt door illyavaes op Donderdag 09 mrt 2017 om 07:15:08

Donderdag 09 mrt 2017 - 09:01:30
Jan-Mark
Jan-Mark
Flickr 140553902@N06/
Een treindienstleider kan toch gewoon ARI 'overrulen' en dan zelf de volgorde veranderen, of heb ik dat verkeerd?

Donderdag 09 mrt 2017 - 09:14:37
illyavaes
illyavaes
Da's geen overrulen maar anders instrueren
De momenteel enige manier om een volgorde (naar een gezamenlijk eindspoor) te veranderen is de insteltijd te wijzigen - dat is ook wat je doet bij het verwerken van vertraging (als een trein met +8 nadert bijv. 5 minuten bij de insteltijd optellen, dan kunnen er 3 minuten ingelopen worden).
Dat is dus een planmatige actie, vooraf.
Of het moet zijn dat je zo weinig vooruit denkt en de dienstregeling kent dat je er pas achter komt op het moment dat ARI de planregel al in behandeling heeft (zeegroen) en dan staat te wachten op de (planregel voor de) trein die voor moet gaan en die planregel dan handmatig instelt (links-rechtsen), dat zou je "overrulen" kunnen noemen. Maar als dat vaak voorkomt, doe je iets niet goed.