Wijzigingsblad 3 april 2017
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Omlopen algemeen
07-02-2017 17:46:50
wouter15
wouter15
Op http://locov.nl/Images/Locov%202017-30372%20Adviesaanvraag%20Locov%20wijzigingen%20dienstregeling%20per%203%20april%202017_tcm311-381438.pdf is het advies van de NS te lezen aan het Locov voor het Wijzigingsblad van 3 april 2017.  

07-02-2017 17:49:57
jordy94
jordy94
Ze zijn dus nog steeds niet van plan om de situatie in Rsd aan te passen? Het is niet echt een succes nu met die vreemde cross-platform-overstap.  

07-02-2017 18:28:15
michaben
michaben
Wat zouden ze daar aan kunnen passen dan? Als er op spoor 4a geen VIRM10 binnengenomen kan worden kan je er weinig aan veranderen dat er zo nu en dan van perronfase gewisseld moet worden.  

07-02-2017 19:20:52
MetroRET
MetroRET
Kan de 2600 niet naar 3a/3b en de 3600 naar 4b (5900 naar 1b) of zit je dan met overkruisingstijden ?  


07-02-2017 19:26:01
Michael98
Michael98
@MetroRET Spoor 3A en 3B zijn nog korter dan 4A en 4B en als de 3600 dan naar 4B moet, dan kruist de 2200 naar Asd met 3600 uit Bd. 5900 naar 1b (of helemaal schrappen) is al een hele verstandige optie waar NS nog steeds niet aan wil.  

07-02-2017 19:26:33
train85
train85
Quote
MetroRET (di 07 feb 2017 19:20:52 https://www.somda.nl/forum/19042/p607252/): Kan de 2600 niet naar 3a/3b en de 3600 naar 4b (5900 naar 1b) of zit je dan met overkruisingstijden ?
Dit item is al eerder besproken en is niet mogelijk zolang NS niet geheel spoor 1 mag gebruiken. Kijk maar is terug bij Feb of Dec daar staat een uitleg. Voorlopig staat het niet op de agenda.
 

07-02-2017 20:16:16
Berk24
Berk24
Als het goed is, moet er dan ook Flirt gaan rijden in de 7600, 5200 en 6400.  

07-02-2017 20:29:09
MetroRET
MetroRET
Flirt stroomt al gedeeltelijk in, in de 7600 in het aanstaande wijzigingsblad op 13 februari.  

07-02-2017 20:38:13
VIRMm1
VIRMm1
Quote
Michael98 (di 07 feb 2017 19:26:01 https://www.somda.nl/forum/19042/p607253/): @MetroRET Spoor 3A en 3B zijn nog korter dan 4A en 4B en als de 3600 dan naar 4B moet, dan kruist de 2200 naar Asd met 3600 uit Bd. 5900 naar 1b (of helemaal schrappen) is al een hele verstandige optie waar NS nog steeds niet aan wil.


De oplossing is o zo simpel en wordt nu bij werkzaamheden al toegepast...
5900 naar 1b, 3600 naar 3b.
Enige knelpunt is dan die paar treintjes per dag die 8 bakken zijn in de 3600. Die kunnen dan eventueel heel spoor 3 gebruiken.
3a zou dan namelijk verder niet gebruikt worden in een normale drgl.
 

07-03-2017 17:00:40
michaben
michaben
IFF data van het nieuwe wijzigingsblad is binnen: http://nsdr.bemined.nl/2017-3/

Meeste wijzigingen zullen wel bekend zijn bij de meesten: de 4100, 4200, 7100 en 11100 series zijn opgeheven, en de 1100, 2400 en 5000 gaan eindelijk normaal rijden (Bd wordt een stop van 1 minuut voor de 1100 richting Ehv, dus de 2400 en 5000 hoeven geen stations meer over te slaan). Ook de 1569 is teruggekeerd als intercity Asd - Hgl ipv de 243. Tot slot is de 20000 serie toegevoegd van Ah naar Dussel.
 

07-03-2017 17:08:19
Jan-Mark
Jan-Mark
... en vergeet niet dat er in plaats van de 243 nu in het 'zomerseizoen' de 245 weer is teruggekeerd.  

07-03-2017 19:16:40
AlexNL
AlexNL
Het schrappen van de 11100 zorgt er zo te zien ook voor dat een overstap van de 2800 op de 1100 in Rotterdam haalbaar wordt. Da's wel fijn, want daardoor is Breda vanuit Utrecht ook via Rotterdam sneller te bereiken.

Laatst bewerkt door AlexNL op 07-03-2017 19:17
 

07-03-2017 19:33:44
michaben
michaben
Het is zo te zien geen officiële overstap zoals de 900 op de 2200, dus de reisplanner zal deze niet tonen, maar als de 2800 op tijd is zou je de overstap in de praktijk wel gewoon moeten kunnen halen ja.  

07-03-2017 20:31:20
AlexNL
AlexNL
Als je een beetje goed zit in de 2800 (voorlaatste bak in het geval van 8 bakken VIRM) kom je in Rotterdam precies naast de brug uit. Daarmee is de overstap op de 1100 prima haalbaar.

Vandaag heb ik 'm zelfs nog gehaald, want de 1100 had een beetje vertraging dankzij een vertraagde 9200.
 

09-03-2017 19:01:57
abcde
abcde
De 11100 wordt opgeheven. Waar gaat het ICM uit de 11100 ingezet worden ?  

09-03-2017 19:39:26
ZJ37
ZJ37
Volgens mij kunnen ze in de 500 nog wel wat ICM gebruiken in de spits.  

09-03-2017 19:59:16
robbertc
robbertc
Welke dan? 500 zit sinds februari best aardig in elkaar, volgens mij (doordeweeks).  

09-03-2017 20:12:09
michaben
michaben
De 500 heeft nu volgens mij inderdaad vooral last van het overenthousiaste besparen van bakkilometers in de daluren. In de drukte top 10 komt deze niet meer voor sinds de verlengingen in februari, de top 10 wordt nu gedomineerd door de 700, 1600 en 1700 met nog een 600 als toegift. Natuurlijk blijven er in de 500 nog wel treinen die wat langer mogen, net als in diverse andere series, maar ik denk dat de hoogste prioriteit naar andere series zal moeten gaan nu.

Overigens zijn niet alleen de 29 bakken ICM uit de 11100 her te verdelen, ook de 19 bakken SGM van de Hoekse Lijn moeten een andere bestemming krijgen.
 

09-03-2017 20:13:51
Klaasje
Klaasje
SGM is wel duidelijk lijkt mij: Brandreserve.%03%  

09-03-2017 22:32:46
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
michaben (do 09 mrt 2017 20:12:09 https://www.somda.nl/forum/19042/p609997/): de top 10 wordt nu gedomineerd door de 700, 1600 en 1700 met nog een 600 als toegift. ... maar ik denk dat de hoogste prioriteit naar andere series zal moeten gaan nu.
Denk dat wat meer prioriteit voor de plek van de bakborden op Ut ook al gaat helpen...

Het verbaast me werkelijk helemaal niks dat de 1759 nu bv. op 5 in de top-10 staat maar in de dagelijkse meldingen als status heeft "de verdeling van de reizigers over de trein is niet optimaal". Niet heel gek als een trein van 9-10 bakken nog met de kop onder de hal staat, dan heb je ook een gevalletje "de verdeling van de trein over het perron is niet optimaal"

Vergelijk bv. voor de gein eens twee treinen kort op elkaar: bij de 1759 wordt je zowat platgedrukt bij de voorste deur en is de kans groot dat je mag staan, terwijl je bij de 559 alle ruimte hebt om in te stappen bij diezelfde voorste deur en er dan ook nog een flinke keuze aan zitplekken hebt.
Zit 'm er toch vooral in dat treinen op spoor 12 veel meer naar de noordkant staan, de 559 is immers nog wat meer spitstrein dan de 1759.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

10-03-2017 07:50:56
ZJ37
ZJ37
Kan het ook niet zijn dat reizigers naar Amf bewust allemaal voorin gaan zitten? Het is in Amf nogal een eind lopen naar de trap bij de hal als je achterin gaat zitten.  

10-03-2017 13:19:25
daniel_ddr
daniel_ddr
Nope, als een trein met de kop bij de Noordertunnel staat is er gewoon spreiding van reizigers over de trein mede als gevolg van de natuurlijke verspreiding door de diverse perrontoegangen aan de A-zijde. Sterker nog, bij een trein als de 559 die op spoor 12 sowieso al verder naar voren staat heb ik in de huidige dienstregeling al meermaals staanplaatsen bij de bakken nabij de trappen op Ut gezien terwijl er helemaal voorin nog zat plek vrij was.

Zit zelf tegenwoordig vaker wat meer naar het midden of achterin bij treinen vanaf spoor 11 en op zich scheelt dat nog niet eens zo heel enorm omdat tegen de tijd dat je bij de trap bent je ook door kunt lopen, terwijl er net na binnenkomst op Amf daar nogal eens opstoppingen zijn.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

10-03-2017 13:24:07
umbusko
umbusko
Quote
ZJ37 (vr 10 mrt 2017 07:50:56 https://www.somda.nl/forum/19042/p610012/): Kan het ook niet zijn dat reizigers naar Amf bewust allemaal voorin gaan zitten? Het is in Amf nogal een eind lopen naar de trap bij de hal als je achterin gaat zitten.

Dat versterkt dan alleen maar het punt dat de trein beter over het perron gespreid moet worden. Reizigers Ut-Amf komen in Ut de trap aflopen en willen dan dus niet naar achter lopen, want alles wat je in Ut naar achter loopt moet je in Amf weer naar voor lopen. Helemaal naar voren lopen hoeft dan ook weer niet (tenzij je in Amf een krappe busaansluiting hebt of zo), een stukje in Ut en een stukje in Amf is ook best acceptabel. Kortom: heb je vier bakken ten noorden van de trap staan, dan spreiden de reizigers die niet extra willen lopen zich over vier bakken en heb je maar één bak ten noorden van de trap staan, dan willen ze allemaal die ene bak in.
 

10-03-2017 22:57:05
Knoek
Knoek
Quote
michaben (do 09 mrt 2017 20:12:09 https://www.somda.nl/forum/19042/p609997/): De 500 heeft nu volgens mij inderdaad vooral last van het overenthousiaste besparen van bakkilometers in de daluren. In de drukte top 10 komt deze niet meer voor sinds de verlengingen in februari, de top 10 wordt nu gedomineerd door de 700, 1600 en 1700 met nog een 600 als toegift.


Het is waanzin wat er sinds december op de 1600 en met name de 1700 gebeurt! Waar tot december vaak met 6 tot 12 bakken VIRM gereden werd rijdt nu vaak een ICM van 3 of 4 bakken tussen Enschede en Deventer/Amersfoort en zelfs in de spits. De capaciteit is vaak met minstens 75% afgenomen sinds de nieuwe dienstregeling terwijl de VIRM's vaak al helemaal vol waren. Met als gevolg dat de gangpaden helemaal vol staan en vele mensen weer de auto pakken.

En dan heeft de NS ook nog eens het aantal DD-AR Sprinters tussen Enschede en Almelo fors verminderd en rijden ze vaak op erg onhandige tijden. Zo beginnen ze in de ochtendspits pas rond een uur of 8 van Enschede richting Apeldoorn te rijden....
 

10-03-2017 23:06:56
Roy
Roy
Helemaal raak! Al is het met de drukte deze maand al beter dan de eerste maand. Vooral drukte dv->aml tussen 3 en 7. 'S ochtends heen valt super meer.

Als ik om half 9 op school moet zijn in Deventer kan ik vanaf Amri niet eens met de 7000. Die gaat het eerste lesuur namelijk nog niet.
 

11-03-2017 09:35:10
Knoek
Knoek
Quote
Roy (vr 10 mrt 2017 23:06:56 https://www.somda.nl/forum/19042/p610080/): Helemaal raak! Al is het met de drukte deze maand al beter dan de eerste maand. Vooral drukte dv->aml tussen 3 en 7. 'S ochtends heen valt super meer.

Als ik om half 9 op school moet zijn in Deventer kan ik vanaf Amri niet eens met de 7000. Die gaat het eerste lesuur namelijk nog niet.


De drukte zit hem ook vooral tussen Es en Hgl. Oplossing hiervoor kan de doortrekking van de Duitse stoptreinen tot Hgl zijn die nu Es nog als eindpunt hebben. Ik weet dat de Provincie ermee bezig is om de haalbaarheid daarvan te onderzoeken.
 

11-03-2017 09:50:31
michaben
michaben
Dat materieelinzet uit het tijdperk van het gecombineerde VIRM vergelijken moet maar eens afgelopen zijn, die slaat nergens op. Materieelinzet werd destijds vooral bepaald door de logistiek en slechts op de tweede plaats door reizigersaantallen. Opmerkingen als '75% minder capaciteit' zijn dus gewoon loze kreten. Er zijn ook gewoon treinen tussen Dv en Es waar de solo VIRM6 vervangen is door 3xICM.

Dat wil niet wegnemen dat de NS de laatste tijd de materieelinzet erg krap maakt, maar dat is een algemeen probleem, niet alleen de 1700 heeft daar last van. Ongeveer een derde van de treinen van Amf naar Ut die het stempel 'druk' meekregen in het wijzigingsblad van december waren met solo ICM gepland. Veel drukke treinen hebben dus niets met materieeltekort te maken maar met besparen van bakkilometers, daar hoeft dus geen extra materieel voor bij te komen maar ze moeten gewoon niet aftrappen. Tussen Dv en Es hebben de meeste treinen overigens de indicatie 'rustig' in de reisplanner, slechts een handjevol treinen wordt als 'druk' gemeld.

Laatst bewerkt door michaben op 11-03-2017 09:51
 

11-03-2017 09:55:43
daniel_ddr
daniel_ddr
Die indicatie in de reisplanner is trouwens ook een wassen neus momenteel. Had gisteren nog een 1718 met een losse ICM-IV (daar reed voor het VIRM kwam nog zes bakken ICM op vrijdag) en die had in de reisplanner slechts twee poppetjes. Reizigers stonden echter al over de hele trein in het gangpad, zitten ze bij drie poppetjes op het dak dan ofzo?

Ook een leuke: op Amf-Ut is nog altijd dat MyOV-programma van kracht dat doodleuk flink wat punten voor spitspiek-mijden geeft voor treinen die in de top-10 van overvolste treinen staan.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

11-03-2017 09:57:42
michaben
michaben
Ik krijg zelf het idee dat de drukteindicaties nog gebaseerd zijn op het vorige wijzigingsblad, want diverse treinen die in februari verlengd zijn worden nog altijd als 'druk' aangegeven. En bij ingekorte treinen zoals de vrijdagse 1718 is dat dus precies andersom.

Laatst bewerkt door michaben op 11-03-2017 09:58
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


11-03-2017 09:59:53
daniel_ddr
daniel_ddr
Zou op zich kunnen, de 1718 reed in het vorige wijzigingsblad ook nog met 6 bakken op vrijdag zie ik met even terugkijken. Nu was dat ook toen al niet echt extreem rustig, maargoed.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

11-03-2017 10:12:01
Knoek
Knoek
Quote
michaben (za 11 mrt 2017 09:50:31 https://www.somda.nl/forum/19042/p610105/): Dat materieelinzet uit het tijdperk van het gecombineerde VIRM vergelijken moet maar eens afgelopen zijn, die slaat nergens op. Materieelinzet werd destijds vooral bepaald door de logistiek en slechts op de tweede plaats door reizigersaantallen. Opmerkingen als '75% minder capaciteit' zijn dus gewoon loze kreten. Er zijn ook gewoon treinen tussen Dv en Es waar de solo VIRM6 vervangen is door 3xICM.



Dat zijn geen loze kreten maar de waarheid! Op een enkele rit rijdt misschien een 3xICM waar eerst een VIRM 6 reed maar dat is echt een zeldzaamheid. Zo ken ik er ook nog wel eentje, er reden tot december ook ritten met VIRM 12 (en die zaten best vol) waar nu een ICM 6 rijdt.

Een jaar of vier terug werden er in de ochtendspits nog een paar VIRM's ingezet omdat het gewoon te druk was voor ICM 12 en nu zetten ze in dezelfde ochtendspits gewoon weer een ICM 7 tot 12 in. En aan het eind van de ochtendspits wordt gewoon weer ICM 3 of 4 ingezet terwijl het dan ook nog erg druk is.....

En die drukte-indicatie kunnen ze net zo goed weghalen, daar klopt zelden iets van.

Laatst bewerkt door Knoek op 11-03-2017 10:12
 

11-03-2017 10:34:58
michaben
michaben
Je leest niet, zoals ik aangaf was de materieelinzet destijds NIET afgestemd op reizigersaantallen! Er reed dus geen VIRM12 omdat het aantal reizigers dusdanig hoog was dat dit noodzakelijk was, maar omdat er na het splitsen in Ut zowel naar Rtd als Gvc een VIRM6 nodig was. Een vergelijking op basis van die VIRM12 slaat dus als een tang op een dood varken, die VIRM12 reden puur om logistieke redenen en de meeste zaten half leeg (misschien op 1 à 2 bakken na met reizigers die niet willen doorlopen vanaf de trap). De treinlengtes in de 1700 zijn in de spits dan nu ook niet veel anders dan voor de tijd dat er VIRM kwam rijden.

Laatst bewerkt door michaben op 11-03-2017 11:13
 

11-03-2017 11:04:49
thom
thom
Volgens mij mist er in je tweede zin een woordje 'niet'

Maar deze discussie klinkt meer van "Ze hebben onze grote treinen afgepakt"
Terwijl die VIRM'en nu best weleens ingezet kunnen worden op lijnen waar het nóg drukker was...

Laatst bewerkt door thom op 11-03-2017 11:06
 

11-03-2017 11:17:20
b2py
b2py
Dat de trein even groot rijden als in het pre-VIRM tijdperk heb je natuurlijk weinig aan als het aantal reizigers gegroeid is. Deventer 2013-2015 +1,4%, apeldoorn +4,4%.
En dan heeft NS voor 2016 ook groei gerealiseerd.
 

11-03-2017 11:27:30
umbusko
umbusko
Quote
michaben (za 11 mrt 2017 09:50:31 https://www.somda.nl/forum/19042/p610105/): Dat materieelinzet uit het tijdperk van het gecombineerde VIRM vergelijken moet maar eens afgelopen zijn, die slaat nergens op. Materieelinzet werd destijds vooral bepaald door de logistiek en slechts op de tweede plaats door reizigersaantallen. Opmerkingen als '75% minder capaciteit' zijn dus gewoon loze kreten. Er zijn ook gewoon treinen tussen Dv en Es waar de solo VIRM6 vervangen is door 3xICM.

Er lopen in deze discussie twee dingen door elkaar: 75% minder capaciteit is gebaseerd op feiten en daarmee geen loze kreet, maar gewoon waar (als de feiten kloppen). Anderzijds kun je je terecht afvragen of die capaciteit wel nodig was, dus "75% van de reizigers moet nu staan" zou (vermoedelijk) wel een loze kreet zijn.
Minder capaciteit is dus gewoon een feit, maar over hoe acceptabel dat is kun je discussiëren.
 

11-03-2017 12:00:36
michaben
michaben
Zo werkt het natuurlijk niet Dat iets een feit is wil niet zeggen dat het een argument is in deze discussie, feiten en argumenten zijn twee totaal verschillende zaken. Het feit 'de trein is 75% korter' werd gebruikt als argument in een discussie over 'het ICM uit de 11100 moet naar de 1700 doorgeschoven worden'. En dat is om twee redenen fout, ten eerste omdat uit het feit dat de trein korter is niet af te leiden is dat deze dus te krap zou zijn (want de bezettingsgraad van de oude trein was niet 100%) en ten tweede omdat niet alle krappe treinen die er nu rijden het gevolg zijn van materieeltekort. Zoals ik aangaf, meer dan een derde van de treinen die het stempel 'druk' kreeg tussen Amf en Ut was simpelweg een solo ICM waarvan men het tweede en eventuele derde stel in Gvc of Rtd afgetrapt heeft na de ochtend en in de middag weer bijplaatst.

Laatst bewerkt door michaben op 11-03-2017 12:01
 

11-03-2017 13:14:52
sjoerd
sjoerd
Tjonge jonge, wat een politiek gesteggel. Het is kennelijk veel drukker dan voorheen en kennelijk zijn de treinen korter dan voorheen. 1 + 1 = 2? De reacties zijn echter bozig en roepen een immense mist op. Voor mij was het duidelijk wat er bedoeld werd.  

11-03-2017 13:49:11
thom
thom
Quote
b2py (za 11 mrt 2017 11:17:20 https://www.somda.nl/forum/19042/p610115/): Dat de trein even groot rijden als in het pre-VIRM tijdperk heb je natuurlijk weinig aan als het aantal reizigers gegroeid is. Deventer 2013-2015 +1,4%, apeldoorn +4,4%.
En dan heeft NS voor 2016 ook groei gerealiseerd.

Dat heeft pas een waarde als je dat afweegt tegen de groei elders in het land, als de groei elders nog groter is kan het best lonend zijn om VIRM daar in te zetten. Je hebt immers je materieel maar 1x te verdelen en bekend is het dat we op dit moment nu eenmaal iets te weinig materieel hebben.
 

11-03-2017 14:22:20
michaben
michaben
Quote
sjoerd (za 11 mrt 2017 13:14:52 https://www.somda.nl/forum/19042/p610121/): Het is kennelijk veel drukker dan voorheen en kennelijk zijn de treinen korter dan voorheen. 1 + 1 = 2?

Het lijkt hier wel een wedstrijd 'wie kan de zaken het meest uit zijn verband trekken' geworden te zijn. Nergens blijkt uit dat het veel drukker dan voorheen is, mij klinkt het gewoon als een gevalletje 'mijn trein is belangrijker dan jouw trein'. In heel Nederland rijden volle treinen rond, en zoals thom al aangeeft kunnen ze niet allemaal in een keer verlengd worden (in de spits dan, korte treinen in de daluren is een andere discussie). De 1700 heeft tussen Ut en Dv een tijd met overcapaciteit gereden om logistieke redenen, zoals de 3500 nu tussen Ehv en Shl vaak langer rijdt dan nodig. Dat kan soms niet anders, en reizigers hebben daar tijdelijk profijt van, maar het is geen garantie voor de toekomst.
 

11-03-2017 14:35:20
b2py
b2py
Quote
thom (za 11 mrt 2017 13:49:11 https://www.somda.nl/forum/19042/p610127/):
Quote
b2py (za 11 mrt 2017 11:17:20 https://www.somda.nl/forum/19042/p610115/): Dat de trein even groot rijden als in het pre-VIRM tijdperk heb je natuurlijk weinig aan als het aantal reizigers gegroeid is. Deventer 2013-2015 +1,4%, apeldoorn +4,4%.
En dan heeft NS voor 2016 ook groei gerealiseerd.

Dat heeft pas een waarde als je dat afweegt tegen de groei elders in het land, als de groei elders nog groter is kan het best lonend zijn om VIRM daar in te zetten. Je hebt immers je materieel maar 1x te verdelen en bekend is het dat we op dit moment nu eenmaal iets te weinig materieel hebben.
We weten ook allemaal dat NS niet altijd even efficiënt zijn materieel inzet.
 

11-03-2017 15:47:59
Knoek
Knoek
Quote
michaben (za 11 mrt 2017 14:22:20 https://www.somda.nl/forum/19042/p610132/):
Quote
sjoerd (za 11 mrt 2017 13:14:52 https://www.somda.nl/forum/19042/p610121/): Het is kennelijk veel drukker dan voorheen en kennelijk zijn de treinen korter dan voorheen. 1 + 1 = 2?

Het lijkt hier wel een wedstrijd 'wie kan de zaken het meest uit zijn verband trekken' geworden te zijn. Nergens blijkt uit dat het veel drukker dan voorheen is, mij klinkt het gewoon als een gevalletje 'mijn trein is belangrijker dan jouw trein'.


Waar schreef ik dan dat "mijn trein belangrijker zou zijn dan jouw trein"??? Ik heb er geen enkele andere treinverbinding bij gehaald hoor. Mijn punt is alleen dat de NS op het traject Dv en Es aanmerkelijk minder capaciteit in zet dan vorig jaar en ook veel minder dan de jaren ervoor. Ook haal je het "splitsen in Ut zowel naar Rtd als Gvc" erbij terwijl ik het daar met geen woord over gehad heb. Nogmaals, ik heb het over het traject Amersfoort-Enschede waar de gangpaden regelmatig vol staan en dat heb ik de afgelopen 20 jaar nog nooit meegemaakt.
 

11-03-2017 16:01:09
Klaasje
Klaasje
In deze discussie lopen feiten, percepties over feiten, meningen en waardeoordelen dwars door elkaar heen. Ik heb een tijdje terug eens gekeken hoe de materieelinzet voor april 2015 zich verhoud tot de huidige inzet in de spits. De conclusie is dat die vrijwel hetzelfde is. Er wordt in de drukste treinen dus niet minder capaciteit ingezet dan toen. Wat ik niet heb bekeken is de grootte van de tegenspitstreinen en de daltreinen. Het kan dus zijn dat deze korter zijn geworden dan voor april 2015. Hier zou naar gekeken moeten worden. Het kan dus zijn dat deze ingekrompen zijn.

Wat we ook niet weten of er een grote reizigersgroei is geweest in de drukke treinen. Deze lijkt vooralsnog te bestaan op basis van de cijfers van b2py maar die zijn niet toebedeeld aan bepaalde verbindingen, laat staan aan individuele treinen. Daar valt dus geen nuttige uitspraak over te doen.

Als laatste hebben we nog de constatering dat tussen april 2015 en december 2016 grotere treinen op dit traject reden. Dat is volledig verklaarbaar doordat bijna alle treinen op Deventer-Utrecht met minimaal twee stellen IRM reden. In rustige treinen leverde dat overcapaciteit op (en dan is inkrimpen tot op bepaalde hoogte goed mogelijk) en drukke treinen zou het misschien wel passend geweest kunnen zijn. Ja, er wordt minder capaciteit geboden maar die capaciteit was ook niet altijd nodig.

Daarnaast krijgen we nog dat de grote treinen zijn verhuisd naar een verbinding die vorig jaar overvol was. Dit lijkt nu op de verbindingen Deventer-Amersfoort-Utrecht erg mee te vallen in de spits en dominante spitsrichting. Treinen zijn vol maar staan hoeft nauwelijks (op basis van eigen waarnemingen in diverse treinen tussen 7 en 10 uur op dinsdag, donderdag en vrijdag). In het dal lijken er wel regelmatig te korte treinen te zijn maar dat is eerder een algemeen beeld voor meerdere verbindingen waar men op maat probeert te rijden.
 

11-03-2017 16:19:21
michaben
michaben
Quote
Knoek (za 11 mrt 2017 15:47:59 https://www.somda.nl/forum/19042/p610139/): Mijn punt is alleen dat de NS op het traject Dv en Es aanmerkelijk minder capaciteit in zet dan vorig jaar en ook veel minder dan de jaren ervoor.

Nogmaals, minder capaciteit zegt helemaal niets zonder verdere context doordat er vorig jaar veel treinen met overcapaciteit reden. Om iets zinnigs hierover te zeggen zul je dus echt wat duidelijker moeten zijn, om welke treinen gaat het en op welk traject (de ene keer heb je het over Es-Dv, dan weer over Es-Amf, vanwege het aftrappen en bijplaatsen in Dv geen onbelangrijk detail). Volle gangpaden is geen exclusiefs handelsmerk van de 1600/1700, die vind je in heel Nederland, dus welk punt probeer je nu te maken?
 

11-03-2017 17:13:37
umbusko
umbusko
Quote
michaben (za 11 mrt 2017 12:00:36 https://www.somda.nl/forum/19042/p610117/): Zo werkt het natuurlijk niet Dat iets een feit is wil niet zeggen dat het een argument is in deze discussie, feiten en argumenten zijn twee totaal verschillende zaken.

Dat ben ik dan weer geheel met je eens. En als je met "loze kreten" bedoelde "geen fatsoenlijk argument" en niet "feitelijk onjuist" dan waren we het eerder ook al eens. Sorry dus als ik verwarring heb veroorzaakt, dat was nou ook weer niet mijn bedoeling.
 

11-03-2017 17:22:10
mren
mren
Quote
thom (za 11 mrt 2017 11:04:49 https://www.somda.nl/forum/19042/p610113/): Volgens mij mist er in je tweede zin een woordje 'niet'

Maar deze discussie klinkt meer van "Ze hebben onze grote treinen afgepakt"
Terwijl die VIRM'en nu best weleens ingezet kunnen worden op lijnen waar het nóg drukker was...

Dat VIRM wordt ingezet in een andere serie waar eerder logistieke redenen dan reizigersaantallen leidend zijn: de 3500.
 

11-03-2017 18:49:13
thom
thom
Quote
b2py (za 11 mrt 2017 14:35:20 https://www.somda.nl/forum/19042/p610133/): We weten ook allemaal dat NS niet altijd even efficiënt zijn materieel inzet.

Uiteraard, maar omgekeerd is 100% efficiëntie is natuurlijk ook een utopie.
 

11-03-2017 18:57:08
Knoek
Knoek
Quote
michaben (za 11 mrt 2017 16:19:21 https://www.somda.nl/forum/19042/p610143/):
Quote
Knoek (za 11 mrt 2017 15:47:59 https://www.somda.nl/forum/19042/p610139/): Mijn punt is alleen dat de NS op het traject Dv en Es aanmerkelijk minder capaciteit in zet dan vorig jaar en ook veel minder dan de jaren ervoor.

Nogmaals, minder capaciteit zegt helemaal niets zonder verdere context doordat er vorig jaar veel treinen met overcapaciteit reden. Om iets zinnigs hierover te zeggen zul je dus echt wat duidelijker moeten zijn, om welke treinen gaat het en op welk traject (de ene keer heb je het over Es-Dv, dan weer over Es-Amf, vanwege het aftrappen en bijplaatsen in Dv geen onbelangrijk detail).


Dat is juist net het probleem, de treinsamenstelling verschilt per dag dus het is een beetje onzinnige om een bepaalde trein te noemen aangezien dezelfde trein een dag later weer korter of langer is. Ook kan ik niet zeggen of het het traject Es-Amf of Es-Dv betreft want de ene dag wordt er in Dv een treinstel bijgeplaatst en de andere dag weer in Amf. Gebeurt dat pas in Amf dan is het helemaal giga druk, zeker vanaf Apeldoorn. Het gaat dus over de gemiddelde treininzet.

Heb het overigens over eigen ervaringen over ongeveer 20 jaar. Exacte cijfers bestaan niet en de drukte-indicator is waardeloos, het geeft aan dat een trein rustig is terwijl de gangpaden vol staan....

Laatst bewerkt door Knoek op 11-03-2017 19:02
 

11-03-2017 19:02:18
thom
thom
Tsja, de reis behoefte kan van dag tot dag wel verschillen en daarmee de inzet van materieel dusook.

Daarnaast is die drukte indicator natuurlijk een voorspelling en geen actueel beeld...
 

11-03-2017 20:46:23
ZJ37
ZJ37
En omdat het ene weekend er een omleiding is, het volgende weekend een beurs en weer een volgend weekend een kaartjesactie, plan je diverse IC's voor de zekerheid maar met een solo ICM. Gaat het altijd goed.  

11-03-2017 21:01:25
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
Klaasje (za 11 mrt 2017 16:01:09 https://www.somda.nl/forum/19042/p610140/): Ik heb een tijdje terug eens gekeken hoe de materieelinzet voor april 2015 zich verhoud tot de huidige inzet in de spits. De conclusie is dat die vrijwel hetzelfde is. Er wordt in de drukste treinen dus niet minder capaciteit ingezet dan toen.
Dat ligt maar net aan naar welke dag je kijkt, de verschillen daarin zijn wat extremer geworden.

Neem ik bv. de 1718 waar ik inmiddels al heel wat jaartjes elke ochtend mee reis dan zag je bv. dat die voor april 2015 van maandag t/m donderdag met ICM-10 reed. Op maandag, dinsdag en donderdag is dat nu ICM-9, dus inderdaad een nihil verschil en dat past doorgaans best aardig. Op woensdag rijdt die trein echter nu opeens nog maar met ICM-6 en dat wordt toch al een stuk voller. Om het over de vrijdag nog maar niet te hebben want dan rijdt er middenin de spits een los viertje. (dat was voor het VIRM nog ICM-6, net als de eerste maanden van deze dienstregeling) En dan past het juist weer echt niet.

Met die krappe treinen op sommige dagen in de week zijn we eigenlijk weer terug op de situatie net na de omklap van de NoordOost door opening van de Hanzelijn, toen zaten er ook dat soort extreme verschillen in de inzet per dag onafhankelijk van of het aantal passagiers ook extreem verschilde.

Laatst bewerkt door daniel_ddr op 11-03-2017 21:03


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

12-03-2017 16:47:45
Pim530
Pim530
Een heel eind terug lees ik dat de matinzet van de 500 in de spits wel op orde zou zijn. Bezuiden Zl is dat misschien zo, maar waar 520/524/555/559 vroeger met twee stellen IRM reden (niet helemaal vol, soms reed 555 in een bepaald wijzigingsblad ook met een losse zes en dat ging dan net), rijdt in die treinen soms slechts ICM6, en dat levert staanders op. Andere dagen rijdt er dan plots ICM8, en dat past precies, maar drie stellen zouden voor een groot deel op hun plaats zijn. Rest nog de 528 die gewoon echt niet met een los stel kan (nu wel gepland) en de 551 die het solo ook zwaar heeft op Zl-Gn.  

12-03-2017 17:10:54
michaben
michaben
Men is inderdaad wat enthousiaster geworden met aftrappen/bijplaatsen in Zl. Dat heeft gedeeltelijk met materieelkrapte te maken (soms wordt het achterste stel een half uur later weer bijgeplaatst bij de terugrit, de 555A keert op dinsdag bijvoorbeeld terug als 560V, en de 528V komt van de 523A af) maar soms wordt het stel gewoon afgerangeerd tot de volgende ochtend (559A bijvoorbeeld). Het verschilt ook flink per dag, de 528 rijdt op donderdag wel met ICM8 vanuit Gn, en op donderdag gaat de 563 met 11 bakken ICM naar Gn door waar deze op dinsdag slechts met 4 bakken doorgaat.  

13-03-2017 14:43:10
Pim530
Pim530
Wel spijtig dat zo'n 559A dan kennelijk ook weer puur om bakkilometerbesparing draait (en op sommige dagen een HC besparing, maar dan is ie ook écht te krap)  

13-03-2017 16:48:06
Jmsz
Jmsz
Blijven er na de terugkeer van de stop op Dtz van de 5000 nog inhoudelijke verschillen over tussen de 5000 en de 5100?  


13-03-2017 16:52:27
b2py
b2py
Iedere reiziger is anders dus die inhoud veranderd  

13-03-2017 17:47:44
michaben
michaben
De 5000 en 5100 blijven nog last hebben van de Beneluxtrein en de brugopening in Dordrecht, dus een perfecte kwartierdienst over de gehele rit zal het niet worden.

Laatst bewerkt door michaben op 13-03-2017 17:48
 

13-03-2017 18:13:24
phantom
phantom
De tijden dat de brug open kan gaan zijn vast gelegd,vraag ik me af hoe zijn de tijden voor de passage van die brug verwerkt in de ritten van de beide serie's ?
Heeft men de tijden voor vrije passage van/over de brug gebruikt om de ritten op te baseren,of zijn ze de tijden voor aanvang van de ritten in die serie's gestart op hun beginpunt en kwamen al plannende weg de passage mogelijkheden tegen voor de brug en is men wat gaan "schuiven" om zo min mogelijk last te hebben van een eventuele open brug ?


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

13-03-2017 18:58:22
michaben
michaben
Tot en met vorig jaar lagen de brugtijden netjes tussen de sprinters in, maar sinds dienstregeling 2017 vertrekt de 5100 eens per twee uur 4 minuten eerder uit Ddr en gaat dan net voorbij de brug in Zwd de normale vertrektijd afwachten.  

13-03-2017 19:07:14
gvttreinen
gvttreinen
Volgens de website van Prorail gaat de brug ook iedere 2 uur open.  

13-03-2017 19:29:51
daniel_ddr
daniel_ddr
Als ik me niet vergis, heb het ooit zitten uitzoeken en geen zin dat nu opnieuw te doen, zit ook hier een stukje impact van de Benelux. De verschuiving zit in elk geval op het halfuur dat ook de BNL rijdt en dan had je dus die vervroegde 5100 vrij gelijk op met de BNL en vervolgens daarna nog een 2400 die juist wat later vertrekt.

Aannemelijk rijdt die BNL dan dwars door het tijdslot heen wat nodig was voor een brugopening i.c.m. een strakke kwartiersdienst.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

13-03-2017 21:12:54
ZJ37
ZJ37
Kan me niet aan de indruk onttrekken dat het voor het eerst sinds jaren zo'n rommelige dienstregeling is geworden met forse afwijkingen op de 15/15 liggingen, treinen vol met uitzonderingen waarbij deels wordt doorgereden te Dtz en andere treinen weer te Sdm. Dat kan grotendeels alleen maar het gevolg zijn van veel knip en plakwerk nadat een stabiele BUP al min of meer gereed was.  

13-03-2017 22:06:10
umbusko
umbusko
Wat betreft die Benelux: die staat nu maar liefst 12 minuten stil in Rtd richting Asd. Is het dan echt zo nodig dat hij in Ddr dwars door het gunstige tijdslot voor de brugopening heen rijdt?  

13-03-2017 22:39:55
Frontier
Frontier
Die geeft in Rtd aansluiting op de ICD naar Asd.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

15-03-2017 17:14:30
icened
icened
Vanaf 3 april rijdt de Traxx + ICR zoals gepland geheel tussen Den Haag - Eindhoven. De serie 2400 zal niet meer verlengd worden naar Breda.

Daarmee komt dan ook ICM-M vrij. Krijg sterk het idee dat de ICM-M meer dan in de dienstregeling van 2016 wordt ingezet in de series 700 en 1800. Of komt dat ook door het vrijkomen van ICM-M in de serie 3500?
 

15-03-2017 19:16:35
treinfan
treinfan
Pendel-IC Bd-Ddr zal ook wel iets aan ICM kosten  

15-03-2017 20:18:17
daniel_ddr
daniel_ddr
Ook slechts twee stellen. Als de kering op Ddr wat optimaler dan 60 minuten geweest was allicht maar één stel.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

15-03-2017 20:25:47
michaben
michaben
In wijzigingsblad april heeft de 2300 een kering is 15 minuten in Ddr (spoor 2a) en 7 minuten in Bd (spoor 6). Maar de discussie over waar het ICM in te zetten loopt al in het onderwerp over dit wijzigingsblad en is daar ook meer op zijn plaats dan hier.  

16-03-2017 01:11:52
thom
thom
Quote
icened (wo 15 mrt 2017 17:14:30 https://www.somda.nl/forum/15278/p610448/): Vanaf 3 april rijdt de Traxx + ICR zoals gepland geheel tussen Den Haag - Eindhoven. De serie 2400 zal niet meer verlengd worden naar Breda.

Daarmee komt dan ook ICM-M vrij. Krijg sterk het idee dat de ICM-M meer dan in de dienstregeling van 2016 wordt ingezet in de series 700 en 1800. Of komt dat ook door het vrijkomen van ICM-M in de serie 3500?

Een beetje puntje precies doen, de gebruikelijke afkorting is ICMm

Laatst bewerkt door thom op 16-03-2017 01:12
 

16-03-2017 01:19:46
Frontier
Frontier
Of nog beter: gewoon ICM, aangezien de extra m in onbruik raakt zodra alle stellen gereviseerd zijn.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

16-03-2017 01:20:50
thom
thom
Nog veel makkelijker inderdaad  

16-03-2017 06:58:04
phantom
phantom
Quote
thom (do 16 mrt 2017 01:11:52 https://www.somda.nl/forum/15278/p610488/):
Een beetje puntje precies doen, de gebruikelijke afkorting is ICMm

Nog meer komma geneuzel dan maar,puntje precies vervangen door pietje precies,dan klopt t tenminste

Dan even een ander iets,waarom staat het icm dan zolang op sp2 te Ddr en staat dat stel daar dan niet in de weg voor andere treinen uit andere series ?


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

28-03-2017 10:01:09
Berk24
Berk24
Is er ergens een overzicht te vinden van de materieelinzet per treinserie per 3 april? Deze site: http://treinfan.waarisdetrein.nl/drgl/2017.htm is helaas nog niet bijgewerkt.  

28-03-2017 11:32:32
treinfan
treinfan
Nu wel  

28-03-2017 11:40:21
Berk24
Berk24
De 5200/6400/7600 gingen toch integraal met Flirt rijden, tevens de 20000 (Ah-Düsseldorf) ook? Verder ontbreekt de 1100.  

28-03-2017 12:01:54
martijn
martijn
Haha, ik zou ook meteen losgaan op de inhoud in plaats van iemand te bedanken voor de snelle reactie...  

28-03-2017 12:50:09
bloemkool
bloemkool
Inderdaad, hartstikke mooi treinfan dat je de tabellen beschikbaar stelt.  

28-03-2017 14:05:37
Oldskool
Oldskool
En zo zie je maar dat het al snel gemeengoed is als iemand, in dit geval @treinfan, tijd en moeite steekt in iets. Een bedankje van @Berk24 zou echt wel op z'n plaats geweest zijn ja.  

28-03-2017 16:22:46
jordy94
jordy94
Quote
Berk24 (di 28 mrt 2017 11:40:21 https://www.somda.nl/forum/19042/p611478/): De 5200/6400/7600 gingen toch integraal met Flirt rijden, tevens de 20000 (Ah-Düsseldorf) ook? Verder ontbreekt de 1100.


Vreemd inderdaad, iemand hier een verklaring voor? Bedankt voor het bijgewerkte overzicht treinfan!
 

28-03-2017 16:35:21
treinfan
treinfan
De 20000 en 1100 zijn een foutje mijnerzijds (de nieuwe omloopgroepen worden nog niet verwerkt). 5200 etc staat in mijn broninfo zoals het in het overzicht staat. Mogelijk dat dit per dagplan wel gewijzigd is/wordt naar Flirt.  

28-03-2017 16:53:20
michaben
michaben
Komt die 524 met ICM-10 ook uit die broninformatie, of is dat een foutje? Die is namelijk net vorig wijzigingsblad naar ICM-12 gegaan vanwege de grote drukte, zou me apart lijken als deze nu opeens weer terug zou gaan.  

28-03-2017 16:54:16
spotter
spotter
52/6400 blijft DDZ.  

28-03-2017 17:13:56
koekje
koekje
En 7600 gedeeltelijk SGM. Integraal FLIRT is uitgesteld.  

28-03-2017 17:34:09
Berk24
Berk24
Flirt dan toch nog niet betrouwbaar genoeg voor integrale inzet 5200, 6400 en 7600? In het Flirt-topic stond dat volgens mij op zes stellen na, alle Flirts in Nederland zijn, dus daaraan ligt het niet.  

28-03-2017 17:39:20
michaben
michaben
En volgens DVS hebben inmiddels ook al 47 stellen in reizigersdienst gereden, tegenover 29 diensten in het huidige wijzigingsblad.  

04-04-2017 19:39:22
michaben
michaben
Nu het wijzigingsblad twee dagen oud is heb ik even zitten gluren naar de materieelinzet zoals deze in de app aangegeven wordt als gepland, maar ik zie geen verschillen met het vorige wijzigingsblad. Enige veranderingen zijn de series die op dagplan niveau aangepast waren afgelopen maanden (2300, 2400). De 2300 staat nu met 'integraal' ICM3 in de app (is ook één treinstel die alle ritten van deze serie op zich neemt), de 2400 heeft een wat andere materieelomloop doordat er nu eindelijk in Ddr gekeerd wordt, en de 700/1800 heeft de ICM7 combinatie die er in het dagplan omgewisseld voor een VIRM6.

Het vrijgekomen materieel uit de 4100/4200/7100/11100 is dus voorlopig in de reservebak terecht gekomen, en FLIRT inzet is niet verder uitgebreid. Inzet van SGM neemt dan af naar 18 tweetjes en 43 drietjes in de ochtendspits, slechts 68% van het totaal, en zelfs als je de stellen met brandschade eraf haalt heeft SGM nu nog een bovengemiddeld hoog reserve.
 

04-04-2017 19:44:02
ZJ37
ZJ37
Dan neem ik aan dat er geen treinen meer zijn in de ochtendspits waarin je in een overvolle trein hoeft te staan. Anders krijg je dat echt niet meer uitgelegd...

Laatst bewerkt door ZJ37 op 04-04-2017 19:44
 

04-04-2017 19:46:51
mren
mren
Tja, de ochtendspits is veel meer geconcentreerd in tijd (en dus ook in drukte) en ik vermoed dat er mogelijk wel ergens een 800, 3000 met 12 bakken VIRM niet alle reizigers een zitplaats kan bieden.

Toegegeven, daar een sprinter tweetje achter hangen zou wel een stunt zijn %08%

Laatst bewerkt door mren op 04-04-2017 19:47
 

04-04-2017 19:58:19
Berk24
Berk24
Quote
ZJ37 (di 04 apr 2017 19:44:02 https://www.somda.nl/forum/19042/p612261/): Dan neem ik aan dat er geen treinen meer zijn in de ochtendspits waarin je in een overvolle trein hoeft te staan. Anders krijg je dat echt niet meer uitgelegd...

In April neemt ook de druktes tijdens de (ochtend)spits ook af, meer studenten vinden een kamer of stoppen met de studie, forensen gaan meer met de fiets door beter weer. In september zijn deze SGM-stellen, ICM-stellen en nieuwe Flirt-stellen wel keihard nodig voor het vervoer van nieuwe studenten en forensen die niet meer fietsen door het minder wordende weer.
 

04-04-2017 20:01:33
michaben
michaben
Er zit nog genoeg DDZ in sprinterdiensten welke je door SGM kan vervangen als je dat zou willen. En in de 8800 heb je mogelijkheden om DDZ te ruilen tegen welk ander IC materieel dan ook. Inmiddels hebben de drukke treinen 1759, 1763 en 1661 (opnieuw) de status 'mogelijkheden om te verlengen' gekregen, nou volgens mij zijn daar nu mogelijkheden genoeg voor. Ook het lange keren in Hdr van de 3000 is nog altijd niet doorgevoerd.  

04-04-2017 20:22:44
henri1972
henri1972
Als er toch genoeg SGM over is? Vervang die losse SLT IV die midden in de ochtend en avondspits naar Rhenen gaat in de 7400 eens door SGM? II+III bijvoorbeeld?  

04-04-2017 21:00:03
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
michaben (di 04 apr 2017 20:01:33 https://www.somda.nl/forum/19042/p612266/): Er zit nog genoeg DDZ in sprinterdiensten welke je door SGM kan vervangen als je dat zou willen. En in de 8800 heb je mogelijkheden om DDZ te ruilen tegen welk ander IC materieel dan ook. Inmiddels hebben de drukke treinen 1759, 1763 en 1661 (opnieuw) de status 'mogelijkheden om te verlengen' gekregen, nou volgens mij zijn daar nu mogelijkheden genoeg voor.
Ah, NS durft niet meer aan te geven dat de spreiding niet optimaal is terwijl ze dat zelf veroorzaken (hoewel er achterin dan alsnog wel staanplaatsen ontstaan)

Overigens zijn er ook wel duidelijke trends in de meldingen te zien soms. Bij de 1759 (die nu op 1 beland is als drukste trein) niet, die wordt elke dag wel gemeld maar bijvoorbeeld bij de 1718 wel. Die piekt elke woensdag (6 i.p.v. 10 bakken) en vrijdag (4 i.p.v. 10 bakken) en dat zijn precies de dagen waarop er in het wijzigingsblad februari gesnoeid is in de lengte (was voorheen 6 bakken op vrijdag bijvoorbeeld, dat past dan prima).
Dat lijken me ook makkelijker verlengbare treinen.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

04-04-2017 21:20:16
ZJ37
ZJ37
Quote
michaben (di 04 apr 2017 20:01:33 https://www.somda.nl/forum/19042/p612266/): Ook het lange keren in Hdr van de 3000 is nog altijd niet doorgevoerd.
Daar heeft men 4 maanden de tijd voor gehad om dat aan te passen, dat kost toch geen jaren?
 

04-04-2017 22:25:40
timtrein
timtrein
Naja het is nogal ingrijpend in de personeelsdienst (in het halve land) dus ergens snap ik denk ik wel waarom niet.  

04-04-2017 23:12:34
broek53
broek53
Ik niet. De hele reden waarom er met al het materieel dat niet meer nodig was, niets anders is gedaan dan het gauw op reserve zetten, is gelegen in het feit dat er in dit wijzigingsblad geen tijd voor de materieelinzet is genomen en meer dan tweemaal zoveel tijd voor de personeelsdiensten (waar weer echte pretpakketten van gemaakt moesten worden n.a.v. de op uitbreken staande onlusten onder de zwaar getroffen bevolkingsgroep machinisten en hoofdconducteurs) (zie de "acties" begin dit jaar).
Als je dan alleen je concentreert op de personeelsdiensten, zou ik de lange kering in Hdr maar meteen meenemen. Als je het althans niet bedoeld hebt als fopspeen - dat soort halve toezeggingen en vage en gebroken beloftes hebben we ook twee jaar mogen aanschouwen rond Hoorn Kerensboogerd en de 3300..
 

04-04-2017 23:14:31
Pim530
Pim530
Wel fijn dat te volle treinen dan ook na vier maanden nog altijd niet op dagplanniveau worden verlengd... zo komen we er nooit natuurlijk.  

04-04-2017 23:22:30
Oldskool
Oldskool
Quote
broek53 (di 04 apr 2017 23:12:34 https://www.somda.nl/forum/19042/p612291/): (waar weer echte pretpakketten van gemaakt moesten worden n.a.v. de op uitbreken staande onlusten onder de zwaar getroffen bevolkingsgroep machinisten en hoofdconducteurs)
Heel soms lees ik dingen uit jouw toetsenbord waarbij ik denk... Hoe verzin je het%08% Maar nu sla je werkelijk waar de plank helemaal mis. En het ergste van alles is, de mensen hier hangen aan je lippen en genieten van je uitspattingen.%08% Pretpakketten m'n hoela. Ga maar eens praten met de machinisten en conducteurs van Enkhuizen. Die zullen je dan wel vertellen dat het alles behalve pretpakketten zijn. Misschien eens iets minder je laten beïnvloeden door e.o.a voorzitter van een reizigers clubje. (al schat ik jou hoger in dan Rikus)
 

04-04-2017 23:28:02
broek53
broek53
O nee, de discussie over pretpakketten ga ik inhoudelijk niet aan - dat trauma draag ik met mij sinds de jaren tachtig en ik wil nog wat langer mee.

Mocht er een andere reden waarom het wbl van 3 april uitsluitend over de personeelsdiensten gaat, dan verneem ik die graag.

@edit: misschien nog goed het geheugen wat op te frissen. "Pretpakket" of niet: feit is dat de NS-directie, gewoon in het openbaar, heeft toegezegd na de Groot - Werkoverleggen van enkele maanden terug, gehouden uit onvrede over de werkpakketten, heeft toegezegd dat de diensten die teveel op rondjes om kerken (..) waren gaan lijken in de ogen van de protesterenden, binnen een zodanig tijdsbestek gewijzigd zouden worden in de zin die de protesterenden zou aanstaan dat het niet anders kon dan dat dat het wbl 3 april zou worden. Kortom (en daar ging het om): de materieeldiensten mochten niet verder gewijzigd worden dan strikt noodzakelijk (= materieel van de Hoek en de 11100 op reserve etc) om de personeelsdienst de tijd te geven.

Laatst bewerkt door broek53 op 04-04-2017 23:57
 

05-04-2017 07:05:22
ZJ37
ZJ37
Ah, de kwaliteit van de personeelsdiensten is dus verheven boven de kwaliteit van de materieelinzet en omloopconstructies die volgens mij de meeste invloed heeft op de kwaliteit van de dienstuitvoering. Kennen we die prioriteiten ook weer.  

05-04-2017 07:53:43
R1-2010
R1-2010
Tja, capaciteit van planafdelingen, het zou zo kunnen zijn dat als alle capaciteit nodig is voor het herplannen van de personeelsdiensten dan hou je niets over voor herplannen materieelinzet en bijbehorend personeel. Maar volgende BDU schijnt het allemaal rechtgebreid te worden

Laatst bewerkt door R1-2010 op 05-04-2017 07:54
 

05-04-2017 09:17:16
Berk24
Berk24
Maar kunnen we verwachten dat Flirt met het volgende wijzigingsblad (ergens in juni, weet niet wanneer precies) wel in de 5200, 6400 en integraal in de 7600 ingezet wordt? Dan kan DDZ uit de 5200 en 6400 ingezet worden in de strandtreinen naar Zandvoort die dan weer gaan rijden.