Ontwikkelingen plan U 115
Forum: Algemeen - Materieel en maatschappij ontwikkelingen
05-02-2017 12:36:02
treintje49
treintje49
Niets is nooit zeker in het spoorwereldje, dat is een ding wat zeker is Maar ben benieuwd, want in blerick mag er ook niet al te veek geklust worden lijkt me aangezien die loods waar de 115 staat bedoeld is voor stalling.

Laatst bewerkt door moderator op 06-02-2017 18:17
 

05-02-2017 20:39:55
phantom
phantom
Wellicht enigszins off topic,maar wat mankeert de 115 nu ?
Is er een specifieke reden om deze nu naar Blerick te slepen ?
Als de vrijwilligers aan de 115 willen sleutelen dan is er nog al wat kilometer verschil tussen waar deze nu staat en Blerick,of moet het stel naar Blerick in afwachting van specifiek herstelwerk wat daar in de buurt makkelijker is te regelen ?
Loods in Blerick zal toch al enigszins vol zitten,met van alles,past een plan u dr nog bij ?
Het idee om de 766 te stallen op de plek van de plan u is neem ik aan wel overwogen(mits het stel past qua lengte)
Is het stel daar niet veel gevoeliger voor alternatieve schilder figuren als in Onnen ?


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

05-02-2017 21:42:59
mich
mich
Ga er maar vanuit dat er niet voor niets iets bedacht en uitgevoerd wordt. Het maakt deel uit van een groter plan om materieel wat her en der staat weg te roesten te behoeden van de ondergang. Verschillende partijen werken samen om hier voor zorg te dragen.  

05-02-2017 22:55:20
Oldskool
Oldskool
@phantom: https://www.facebook.com/StichtingDE3/?fref=ts Eerste bericht  


06-02-2017 00:32:19
thom
thom
Quote
phantom (zo 05 feb 2017 20:39:55 https://www.somda.nl/forum/19029/p606974/): Wellicht enigszins off topic,maar wat mankeert de 115 nu ?
Is er een specifieke reden om deze nu naar Blerick te slepen ?
Als de vrijwilligers aan de 115 willen sleutelen dan is er nog al wat kilometer verschil tussen waar deze nu staat en Blerick,of moet het stel naar Blerick in afwachting van specifiek herstelwerk wat daar in de buurt makkelijker is te regelen ?
Loods in Blerick zal toch al enigszins vol zitten,met van alles,past een plan u dr nog bij ?
Het idee om de 766 te stallen op de plek van de plan u is neem ik aan wel overwogen(mits het stel past qua lengte)
Is het stel daar niet veel gevoeliger voor alternatieve schilder figuren als in Onnen ?

Je moet het even in het daglicht zien dat 'de' loods in Blerick niet bestaat en er in de 2 loodsen niet zomaar wat neergezet kan worden als er plek zou zijn, maar elk plekje een eigenaar toebedeeld heeft.

Één loods (de grote lage) in gebruik door het Spoorwegmuseum, en de andere (de kleine hogere) is in gebruik door Store.

Die laatste genoemde verhuurd de loodssporen weer aan belanghebbende. Zo heeft, volgens mij, de mat'54 club er een spoor gehuurd en de WGL1501.

Ik vraag me zelf al af, dat als je de 115 er al heen moet slepen, hoe je die dan binnenkrijgt, want de toeleidende sporen van de loodsen hebben geen bovenleiding.
 

06-02-2017 07:05:57
martijn
martijn
Er staan gelukkig nog wel wat rijvaardige diesellocs in de buurt. Die waren afgelopen jaren ook heel hulpvaardig met (elektrische) locomotieven en -treinstellen die er in/uit moesten  

06-02-2017 09:01:28
AgentX
AgentX
De 115 is toch een rijvaardige diesel? Of is dat ding stuk?  

06-02-2017 09:39:30
train85
train85
Op papier is die niet rijvaardig. Daarom wordt die ook gesleept met de 766.
Het rangeren in Br wordt geregeld met diesellok en trein zelf. Maar dat moet nog overlegd worden.
 

06-02-2017 10:26:45
AgentX
AgentX
Maar *mag* hij niet rijden of *kan* hij niet rijden?

In het eerste geval kan hij natuurlijk gewoon zelf naar z'n spoortje loods in rijden, en het laatste geval zou me verbazen omdat jullie er toch recent nog mee hebben gereden, dacht ik.
 

06-02-2017 10:31:32
train85
train85
De 115 heeft in 2016 niet gereden alleen een enkele keer op de Bkd zelf. De onderhoudspapieren zijn verlopen daarom mag die niet rijden op de hoofdsporen. Zoals ik al eerder zei dat het op Br nog niet zeker is welke optie gedaan wordt.  

06-02-2017 10:34:02
AgentX
AgentX
Aha, zit dat zo. Dank voor je opheldering!  

06-02-2017 11:45:02
phantom
phantom
Quote
Oldskool (zo 05 feb 2017 22:55:20 https://www.somda.nl/forum/19029/p606986/): @phantom: https://www.facebook.com/StichtingDE3/?fref=ts Eerste bericht


Duidelijk,dank je voor de link %02%


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

06-02-2017 12:25:18
willem1974
willem1974
Ik vind het een vreemd bericht op facebook, revisie, onderdelen verkopen, slopen? Als het een geld-kwestie zou zijn praat je niet over revisie. als je er aan wilt "verdienen" zorg je er voor dat je trein op orde is zodat je kan rijden zodat je ritten kan organiseren. Aangezien er ook mee gereden is lijkt het mij dat het laatste redelijk makkelijk te realiseren is.  

06-02-2017 12:39:52
marotrans
marotrans
Technisch is rijden wel mogelijk, maar wetstechnisch niet... staat ergens in de reacties volgens mij

Er is gereden op de Bokkeduinen maar "de onderhoudspapieren zijn verlopen"... Klinkt als revisietermijn verlopen.

Laatst bewerkt door marotrans op 06-02-2017 12:43
 

06-02-2017 12:58:50
willem1974
willem1974
En dan denk je gelijk aan sloop? Terwijl alle hobbyisten zo enthousiast over jouw club zijn? Zorg dan voor donateurs en bouw zo aan je financiele situatie, gelijk aan de 766? Als ik lees dat ze achter de schermen toch al samen werkem moet dat toch wel te realiseren zijn?

Op dit moment, na zo'n bericht, ga ik toch echt wel 2x nadenken voordat ik financieel ga steunen!
 

06-02-2017 13:08:42
thom
thom
Er is vast iemand van het beheer die dat even kan doen lijkt me
Quote
marotrans (ma 06 feb 2017 12:39:52 https://www.somda.nl/forum/19029/p607049/): Technisch is rijden wel mogelijk, maar wetstechnisch niet... staat ergens in de reacties volgens mij

Er is gereden op de Bokkeduinen maar "de onderhoudspapieren zijn verlopen"... Klinkt als revisietermijn verlopen.

Nou, het klinkt me meer gewoon dat het jaarlijks onderhoud niet uitgevoerd is

Revisie termijn is maar net hoe je de onderhoudende partij dat in het onderhoudsplan laat beschrijven. Want de laatste revisie van die stellen was bij NS al verlopen toen ze aan de kant gingen

Laatst bewerkt door thom op 06-02-2017 13:10
 

06-02-2017 13:57:14
willem1974
willem1974
In ieder geval is dat niet een reden om gelijk over sloop na te gaan denken, lijkt mij zo, wat m.i. nogal wat voeten in aarde zou hebben gezien de plan U's aan de overkant in amf.  

06-02-2017 14:38:06
marotrans
marotrans
Quote
willem1974 (ma 06 feb 2017 12:58:50 https://www.somda.nl/forum/19029/p607054/): En dan denk je gelijk aan sloop? Terwijl alle hobbyisten zo enthousiast over jouw club zijn? Zorg dan voor donateurs en bouw zo aan je financiele situatie, gelijk aan de 766? Als ik lees dat ze achter de schermen toch al samen werkem moet dat toch wel te realiseren zijn?


Ik denk dat je hier iets te makkelijk over denkt; het is in 30 seconden getikt maar de uitvoering... zoek eens contact met één van de stichtingen zou ik zeggen en vraag dan hoe 'vloeiend' alles verloopt.
 

06-02-2017 14:40:58
thom
thom
Tuurlijk is dat niet makkelijk, maar wat Willem al zegt, vragen om donatie's en tegelijk spreken over doorgaan of slopen is niet een erg aantrekkelijke gedachte om te gaan doneren...  

06-02-2017 14:51:43
AgentX
AgentX
Dat is inderdaad wel de gedachte die ook direct in mij opkomt. Clubs die nauwelijks iets van zich laten horen vind ik niet zo aantrekkelijk om aan te doneren.  

06-02-2017 14:53:10
marotrans
marotrans
Anderen noemen het open kaart spelen: bij gebrek aan het één is het ander het alternatief, niet meer en niet minder...  

06-02-2017 15:04:16
willem1974
willem1974
Waarom zou ik dat zelf na moeten vragen? De stichting de3 schrijft het zelf op hun homepage bij facebook . Kennelijk zijn er ergens toch wat problemen.  

06-02-2017 15:17:20
train85
train85
Als er vragen zijn stuur mij een PB en ik beantwoordt ze.
Want hier gaan we alleen maar gokken en het ging over de 766.
 

06-02-2017 16:42:22
willem1974
willem1974
Ik doe noet aan gokken, maar lees de facebookpagina van de stichting DE3.  

06-02-2017 16:54:01
mich
mich
Quote
willem1974 (ma 06 feb 2017 12:25:18 https://www.somda.nl/forum/19029/p607046/): Ik vind het een vreemd bericht op facebook, revisie, onderdelen verkopen, slopen? Als het een geld-kwestie zou zijn praat je niet over revisie. als je er aan wilt "verdienen" zorg je er voor dat je trein op orde is zodat je kan rijden zodat je ritten kan organiseren. Aangezien er ook mee gereden is lijkt het mij dat het laatste redelijk makkelijk te realiseren is.


Ritten met liefhebbers op gezelschappen zijn op zichzelf al heel lastig winstgevend te maken, en dan heeft de 115 een aantal kostbare problemen. Naast het jaarlijkse onderhoud, wat we KTO oftewel korte termijn onderhoud noemen zijn ook een aantal zaken aan vervanging, revisie en reparatie toe. Bijvoorbeeld 2 assen, remwerk, vouwbalgen, de accu's, delen van het casco waaronder 1 compleet balkon incl dubbelwandige kachel uitlaat koker, enz. Is hij te redden: ja. Wie gaat er 50.000 euro sponsoren? Nog niet bekend. Binnen stallen stopt grotendeels het roestproces en maakt het mogelijk zaken als vouwbalgen te demonteren.
 

06-02-2017 17:06:57
train85
train85
Quote
willem1974 (ma 06 feb 2017 16:42:22 https://www.somda.nl/forum/19029/p607087/): Ik doe noet aan gokken, maar lees de facebookpagina van de stichting DE3.
Die heb ik er zelf neergezet.
 

06-02-2017 17:38:24
sik214
sik214
Quote
mich (ma 06 feb 2017 16:54:01 https://www.somda.nl/forum/19029/p607089/):
Quote
willem1974 (ma 06 feb 2017 12:25:18 https://www.somda.nl/forum/19029/p607046/): Ik vind het een vreemd bericht op facebook, revisie, onderdelen verkopen, slopen? Als het een geld-kwestie zou zijn praat je niet over revisie. als je er aan wilt "verdienen" zorg je er voor dat je trein op orde is zodat je kan rijden zodat je ritten kan organiseren. Aangezien er ook mee gereden is lijkt het mij dat het laatste redelijk makkelijk te realiseren is.


Ritten met liefhebbers op gezelschappen zijn op zichzelf al heel lastig winstgevend te maken, en dan heeft de 115 een aantal kostbare problemen. Naast het jaarlijkse onderhoud, wat we KTO oftewel korte termijn onderhoud noemen zijn ook een aantal zaken aan vervanging, revisie en reparatie toe. Bijvoorbeeld 2 assen, remwerk, vouwbalgen, de accu's, delen van het casco waaronder 1 compleet balkon incl dubbelwandige kachel uitlaat koker, enz. Is hij te redden: ja. Wie gaat er 50.000 euro sponsoren? Nog niet bekend. Binnen stallen stopt grotendeels het roestproces en maakt het mogelijk zaken als vouwbalgen te demonteren.
Tja, is het het dan allemaal wel waard? Zeker gezien er een goede 114 is en de 121 en 151 er ook nog zijn. Zou die 50K dan niet veel beter te besteden zijn?
 

06-02-2017 18:05:37
willem1974
willem1974
Quote
train85 (ma 06 feb 2017 17:06:57 https://www.somda.nl/forum/19029/p607090/):
Quote
willem1974 (ma 06 feb 2017 16:42:22 https://www.somda.nl/forum/19029/p607087/): Ik doe noet aan gokken, maar lees de facebookpagina van de stichting DE3.
Die heb ik er zelf neergezet.

Dat is dan een erg handig bericht....
 

06-02-2017 18:11:14
train85
train85
Dat vind ik wel.
Als jij gewoon een correctie stuurt via PB dan kan ik het aanpassen. Anders laat ik het zo staan zoals nu.
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


06-02-2017 18:16:40
thom
thom
Quote
mich (ma 06 feb 2017 16:54:01 https://www.somda.nl/forum/19029/p607089/):
Quote
willem1974 (ma 06 feb 2017 12:25:18 https://www.somda.nl/forum/19029/p607046/): Ik vind het een vreemd bericht op facebook, revisie, onderdelen verkopen, slopen? Als het een geld-kwestie zou zijn praat je niet over revisie. als je er aan wilt "verdienen" zorg je er voor dat je trein op orde is zodat je kan rijden zodat je ritten kan organiseren. Aangezien er ook mee gereden is lijkt het mij dat het laatste redelijk makkelijk te realiseren is.


Ritten met liefhebbers op gezelschappen zijn op zichzelf al heel lastig winstgevend te maken, en dan heeft de 115 een aantal kostbare problemen. Naast het jaarlijkse onderhoud, wat we KTO oftewel korte termijn onderhoud noemen zijn ook een aantal zaken aan vervanging, revisie en reparatie toe. Bijvoorbeeld 2 assen, remwerk, vouwbalgen, de accu's, delen van het casco waaronder 1 compleet balkon incl dubbelwandige kachel uitlaat koker, enz. Is hij te redden: ja. Wie gaat er 50.000 euro sponsoren? Nog niet bekend. Binnen stallen stopt grotendeels het roestproces en maakt het mogelijk zaken als vouwbalgen te demonteren.

Als je twee nieuwe assen wilt plaatsen, dan vrees ik dat je het met die 50k nieteens gaat redden

Buiten dat, is ie dan wel rolvaardig als er twee assen afgekeurd zijn?

Laatst bewerkt door thom op 06-02-2017 18:20
 

06-02-2017 18:23:50
willem1974
willem1974
Maakt mij niet uit hoor, zie het als een advies. Op deze manier zal je weinig (nieuwe) donateurs aantrekken dan wel houden. Ik zal er in ieder geval geen geld aan uit gaan geven als een club niet eens zelf weet wat ze moeten doen. En op deze manier krijg je die 50k nooit bij elkaar...  

06-02-2017 19:44:27
sik214
sik214
De schrijfstijl op de site, maar ook de berichtgeving hier vind ik wel heel erg niet professioneel overkomen (ook omdat er vaak vanuit de ik persoon wordt gereageerd). Uiteraard hun goed recht, maar zoals eerder gezegd wordt ik daar absoluut niet mee overgehaald om dit doel te steunen.

Maar behoud of sloop, welke keus hebben ze eigenlijk ... slopen kost ook (flink) geld. Misschien wel zo'n zelfde bedrag.
 

06-02-2017 19:54:40
AgentX
AgentX
Naja, laten we hopen dat die persoon dat ziet en zich stort op fatsoenlijke en regelmatige berichtgeving over de positieve gebeurtenissen in die club.  

06-02-2017 21:10:46
mich
mich
@Thom, de assen zijn niet afgekeurd maar zitten daar wel tegenaan.  

06-02-2017 22:12:34
thom
thom
Aah oké, dat maakt dan net het verschil

Laatst bewerkt door thom op 06-02-2017 22:13
 

07-02-2017 08:29:03
lex_t
lex_t
Is het nu echt nodig 4 plan U's te bewaren? 1 is toch genoeg, met 1 of 2 voor onderdelen? Is al genoeg werk lijkt me. En straks? 3 VIRM's bewaren? Dan wel graag zesjes.  

07-02-2017 08:44:56
maarten83
maarten83
En wat viertjes en misschien moeten we ook nog wat viertjes terugbouwen naar drietjes.

De verschillende organisaties kunnen beter hun krachten bundelen en zich concentreren op 1 object per serie dan 4 of meer exemplaren half bewaren en daardoor staan te verpieteren.
 

07-02-2017 11:37:41
phantom
phantom
Quote
lex_t (di 07 feb 2017 08:29:03 https://www.somda.nl/forum/19038/p607154/): Is het nu echt nodig 4 plan U's te bewaren? 1 is toch genoeg, met 1 of 2 voor onderdelen? Is al genoeg werk lijkt me. En straks? 3 VIRM's bewaren? Dan wel graag zesjes.


De discussie over of het nodig meerdere exemplaren van iets te bewaren,is al zo vaak gevoerd.
Het hangt er vanaf,met welk oogpunt iemand iets wil bewaren en onder die paraplu is ruimte om heel wat kanten op te gaan
In het geval is het de vraag hoe is de staat van al die stellen,zijn ze allemaal nog compleet,kunnen ze rijden(of t ivm papieren mag laten we effe weg)
van wie zijn ze,is de huidige eigenaar evt bereid een stel aan bv de club van de 115 af te dragen ?
(betaald dan wel te verstaan)
Tegenwoordig wordt het je als club/stichting niet gemakkelijker gemaakt,dus zorg in elk geval dat wat je wel makkelijk zelf kan doen,zelf ook regelt.
Een berichtje voor op de club pagina/Facebook/weet ik wat is daarvan nog het meest makkelijk te regelen en is je visite kaartje voor de buitenwereld/een mogelijke donateur voor je club/stichting.
Als je dat zodanig leesbaar maakt dat het op meerdere manieren te lezen is,of zelfs te interpreteren is als onverschillig,dan gaat t niet goed.
Onderhoud waar mogelijk zelf doen is ook zoiets,jammer dat plekken om een loc/treinstel te stallen steeds schaarser worden en onderhoud eraan steeds duurder%03%


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

07-02-2017 12:20:29
willem1974
willem1974
Onderhoud moet je een licentie voor hebben, en die krijg je niet zo maar. Heb je die niet dan is daar gerust wel wat op te bedenken, maar zal ongetwijfeld altijd geld kosten. Tel je daarbij de verdere onkosten bij op, dan gaat het al snel in de papieren lopen. Een enthousiast cq aanlokkelijk bericht op je homepage trekt dan wel mogelijke donateurs aan. Zet je iets onverschiligs neer, dan gaat menig een toch even nadenken alvorens te doneren.

Klinkt wellicht gek, maar wellicht is het beter dat het tegenwoordig niet makkelijk gemaakt wordt. Op deze manier wordt het kaf van het koren gescheiden, en blijven de clubs met een goede financiele situatie over. Wellicht dat er daarbij wat materieel tussen wal en schip valt, maar veelal komt dat materieel dan wel ergens anders terecht, of het zijn doublures in het nederlandse museumbestand.

Dus: maak het aantrekkelijk, zorg dat je donateurs kan binden (bijv door een rit) en bouw een goede financiele situatie op om zo te overleven.
 

07-02-2017 12:30:30
maarten83
maarten83
Plus een goed onderhoudsbeleid. Het valt me vaak op dat mensen denken dat als een treinstel een schilderbeurt gehad heeft dit een revisie is.  

07-02-2017 12:44:35
AgentX
AgentX
Waarom zou je een licentie moeten hebben om onderhoud te plegen?  

07-02-2017 13:06:05
willem1974
willem1974
Omdat dat (bij mijn weten) bij wet geregeld is  

07-02-2017 13:21:57
lex_t
lex_t
Quote
phantom (di 07 feb 2017 11:37:41 https://www.somda.nl/forum/19038/p607177/): Onderhoud waar mogelijk zelf doen is ook zoiets,jammer dat plekken om een loc/treinstel te stallen steeds schaarser worden en onderhoud eraan steeds duurder%03%


Des te meer reden om niet al te veel te bewaren, beter een half ei dan een lege dop. Durf ook af te voeren.
 

07-02-2017 13:58:43
jeanne
jeanne
Quote
AgentX (di 07 feb 2017 12:44:35 https://www.somda.nl/forum/19038/p607186/): Waarom zou je een licentie moeten hebben om onderhoud te plegen?

Sinds de spoormarkt open access is geld het principe van "gelijke monniken, gelijke kappen" en heb je bepaalde standaards voor nodig. De controle daarop verloopt via een licentiesysteem. Zie daar de noodzaak van......etc.


Jeanne Kok
 

07-02-2017 14:52:15
thom
thom
Quote
AgentX (di 07 feb 2017 12:44:35 https://www.somda.nl/forum/19038/p607186/): Waarom zou je een licentie moeten hebben om onderhoud te plegen?

Omdat je bv wel moet kunnen aantonen dat een ieder die aan veiligheids gerelateerde zaken werkt daar ook afdoende voor opgeleid is en je dat ook compleet vastgelegd hebt dat hij dat is en op basis waarvan.

Idem dat je een onderhoud en instandhouding plan moet hebben voor je materieel en dat opgesteld is volgens de daarvoor geldige eisen. Met alleen reviverven hoef je dus niet aan te komen bij ILeT.

Je moet het een beetje zien als een Bovag keurmerk voor de autowereld, alleen dan verplicht dat ook daadwerkelijk te hebben.
 

07-02-2017 15:50:21
mich
mich
Voor het onderhoud heb je inderdaad een onderhoud/instandhoudingsplan nodig. Gelukkig is die er al voor al het (oud) ns materieel. (alleen die van de 1501 is even kwijt helaas). Dat onderhoud moet inderdaad worden goedgekeurd door een bevoegd werkplaats. Ook die zijn er gelukkig, en deze willen ook graag meewerken. Daarom is het niet nodig als hobby club zelf onderhoudsbevoegdheden te hebben.  

07-02-2017 15:57:41
willem1974
willem1974
Op die manier niet noodzakelijk, maar het scheelt een hoop gedoe als je het wel hebt.  

07-02-2017 16:02:52
mich
mich
Dat valt wel mee. (Ik werk zowel bij bedrijven/clubs die het wel en niet hebben.)  

07-02-2017 16:11:24
pothuize
pothuize
Voor iedereen het goed wil weten, het goed denkt te weten, of gewoon wil weten hoe het zit zonder wijsneuzerij te moeten scheiden van geldend recht: schaf het Handboek Spoorwegrecht aan, geschreven door Adriaan hagdorn, Viola Sütö en Andres Wedzinga, Uitgeverij Paris, ISBN 978-94-6951-127-9, niet later uitgekomen dan gisteren 6 februari. Wel € 115 op tafel leggen.


adriaan
 

07-02-2017 22:01:36
thom
thom
Quote
mich (di 07 feb 2017 15:50:21 https://www.somda.nl/forum/19038/p607212/): Voor het onderhoud heb je inderdaad een onderhoud/instandhoudingsplan nodig. Gelukkig is die er al voor al het (oud) ns materieel. (alleen die van de 1501 is even kwijt helaas). Dat onderhoud moet inderdaad worden goedgekeurd door een bevoegd werkplaats. Ook die zijn er gelukkig, en deze willen ook graag meewerken. Daarom is het niet nodig als hobby club zelf onderhoudsbevoegdheden te hebben.

Als je op de oude NS voorschriften bedoeld, die zou ik toch niet zomaar altijd voor het museummaterieel kopiëren. Dan zit je dus elke 7,5 jaar aan een revisie vast namelijk

Die voorschriften waren ook gebaseerd op een dagelijkse inzet, en niet op een incidentele met, meestal, lange stilstand tussendoor.

Door stilstand heb je een andere belasting van bv remcomponenten (kans op uitdroging van rubbers) en omgekeerd zijn daar ook componenten in genoemd die bij NS op termijnen vervangen werden die voor een museale inzet nergens op slaan.

Museummaterieel word danook vaak correctief onderhouden, ipv preventief zoals NS deed omwille van 24/7 betrouwbaarheid.
 

08-02-2017 13:17:56
Jan-Mark
Jan-Mark
Bij voldoende belangstelling wordt er een bus geregeld om zo een achtervolging te doen: https://www.facebook.com/StichtingDE3/posts/1300436020013498.  

08-02-2017 13:34:01
dennistd
dennistd
Deze pagina is niet beschikbaar
De link waarop je hebt geklikt, is mogelijk buiten werking of de pagina is verwijderd.
 

08-02-2017 13:48:09
Jan-Mark
Jan-Mark
Erg bijzonder, er lijkt e.e.a. weggehaald te zijn. Op de pagina van Stichting Mat '54 stond eerst ook het bericht, maar dat is ook weggehaald.  

08-02-2017 13:49:04
train85
train85
Rit is tot nader order uitgesteld. Er moeten wat extra dingen geregeld worden. Daarom zijn de berichten weggehaald.  


08-02-2017 13:57:08
Jan-Mark
Jan-Mark
Kan je ook misschien vertellen wat? Ligt het aan de 115 zelf, of is het meer de papierwinkel etc.?  

08-02-2017 14:24:23
train85
train85
Papierwinkel toch meer dan we dachten voor zo'n rit.  

08-02-2017 19:07:14
treintje49
treintje49
Meendd ook iets te hebben gehoord over een rangeerloc in blerick? Wat is daar van waar?  

08-02-2017 19:29:48
phantom
phantom
Quote
mich (di 07 feb 2017 15:50:21 https://www.somda.nl/forum/19038/p607212/): Voor het onderhoud heb je inderdaad een onderhoud/instandhoudingsplan nodig. Gelukkig is die er al voor al het (oud) ns materieel. (alleen die van de 1501 is even kwijt helaas)

Naar ik heb begrepen is er bij de 1501 wel iets meer wat o.a. meespeelt.
Het vroegere gebruik van materiaal wat tegenwoordig voor opschudding zorgt en een gebrek aan een goed gevulde portemonnee om o.a de motor componenten en electrische te laten aanpakken.
Das t nadeel van een vrij zeldzame loc,als componenten van de loc moeten worden hersteld en je hebt geen donor,dan moet het custom made worden gedaan,en custom betekent vaak trek je portemonnee maar open.
De club schijnt al enige tijd problemen te hebben met de financiële kant,in de zin van ruimte kunnen maken voor herstel aan de 1501,das jammer.
En in dit geval ook wellicht off topic hier.

In het geval van de 115 kan ik me voorstellen dat er bij wat keuringen voor slepen extra dingen zijn ontdekt die een sleep actie nu niet toestaan ivm regels en wetgeving.
Jammer maar voor zover niet on overkomelijk,tijd zal uitwijzen(mits men het wil zeggen) wat er is gevonden en wat daarmee de oorzaak is van dit uitstel.
Uitstel is vooralsnog geen afstel
Ik wens de club dan ook sterkte toe bij het oplossen van de nieuw gevonden obstakels op hun traject.


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

08-02-2017 20:13:01
thom
thom
Dat alles herstellen zal wel meevallen, de lok is immers rijdend aan de kant gegaan.  

09-02-2017 01:09:31
mich
mich
Voor wat betreft de 1501: als secretaris van de werkgroep en leider van het team dat de loc gaat opknappen weet ik er het een en ander van.%08% De loc is verregaand ontasbest in het verleden. Waar het nog zit vormt het geen probleem. De technische componenten zijn zo goed dat deze alleen regulier onderhoud nodig hebben op het draaistelframe/wielophanging en de luchtwisselkleppen na. Motoren zijn prima en reservedelen zijn aanwezig. Er is ook geen geldprobleem nu.

voor wat betreft de 115 help ik deze stichting af en toe met o.a. techniek. In dit geval was de 115 niet het probleem. Het probleem lag bij de vervoerder welke door omstandigheden geen bijzonder transport kon uitvoeren.
 

09-02-2017 09:40:37
nathanvos2
nathanvos2
Quote
treintje49 (wo 08 feb 2017 19:07:14 https://www.somda.nl/forum/19038/p607357/): Meendd ook iets te hebben gehoord over een rangeerloc in blerick? Wat is daar van waar?

Er staat zowiezo nog een 2200 van het spoorwegmuseum en volgens mij staan er ook nog wat sikjes in Blerick.
 

09-02-2017 10:46:43
willem1974
willem1974
Volgens mij staat een en ander al een tijdje opgesloten in Blerick? Heb ergens iets vernomen over asbest?  

09-02-2017 11:36:32
mich
mich
Klopt de lage loods van het spoorwegmuseum waar de 2200 in staat en een groene sik in de afbouwfase is gesloten wegens asbest.
In de hoge loods staat een 600, welke momenteel in heel veel stukjes uit elkaar is voor revisie. Daarom heeft de werkgroep 1501 een diesellocomotief geregeld. Wanneer deze naar Blerick komt is nog niet bekend. wegens vandalismegevoeligheid wordt even niet vermeldt waar deze staat/vandaan komt!

Laatst bewerkt door mich op 09-02-2017 12:06
 

09-02-2017 17:45:01
phantom
phantom
Quote
mich (do 09 feb 2017 01:09:31 https://www.somda.nl/forum/19038/p607401/): Voor wat betreft de 1501: als secretaris van de werkgroep en leider van het team dat de loc gaat opknappen weet ik er het een en ander van.%08%


Ah kijk iemand die er met zn neus middenin zit,daar kan je tenminste nog is wat correcte info van krijgen %08%
Beetje off topic,maar er waren in het verleden ook problemen om de loc weer toegelaten tekrijgen op het spor ivm verlopen papieren,is dat nu ook een oplosbaar probleem,of is die muur nog altijd te hoog om overheen te klimmen ?

Als we terug "on topic" gaan,dan zouden de opgetreden problemen (gok ik) niet te zoeken moeten zijn in de staat en conditie van het stel(de 766),het is immers opgeknapt en heeft al gereden over neerlands sporen.
Dat zou dus in dit geval betekenen als er ook niks mis was met de 115 om m te slepen ,dat er op papieren gebied iets niet goed is gegaan om de rit uit te voeren.
Althans dat lijkt me de enigste manier (met de aangereikte info hier) dat men de rit niet heeft gereden naar blerick.
Of was het dan toch dat de 115 perse geduwd de loods in moet en zichzelf er niet in mag rijden,zelfs niet op het stukje spoor voor de loods in Blerick.
(is dat het geval dan is het blijkbaar ontbreken van die loc om het stel mee te duwen de reden waarschijnlijk)
Welk probleem het ook is,er zal vast wel een oplossing voor gevonden worden(als die er al niet is)
Hopelijk kan men de rit alsnog vlot uitvoeren,dan staat de 115 in elk geval droog.


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

09-02-2017 18:56:13
timtrein
timtrein
De toekomstige dieselloc is niet echt een groot geheim, maar dat terzijde
Verder lees ik hier wat klok-en-klepel zaken, een daarvan is dat de 115 niet in staat is om zelf te rijden en het dus niet een kwestie is van niet de loods in mogen rijden, maar niet kunnen. Verder, zoals we al vaker hebben geconstateerd, is het zelden de techniek die voor toelating cq. toestemming een rol speelt maar meestal de papierwinkel. Maar het gaat vast goed komen, een paar weekjes meer of minder zijn ook niet zo spannend.
 

10-02-2017 11:47:26
mich
mich
Toelating van de 1501 is hede ten dage geen probleem. Je hoeft namelijk geen inzetcertificaat meer aan te vragen. De spoorwegwet stelt dat wanneer materieel aantoonbaar voor 1998 was toegelaten, dat deze toelating geldig blijft. De locomotief moet in het NVR (voertuigregister) worden ingeschreven met de verwijzing naar deze typetoelating. Daarbij moet er GSM-R in en wilt ILENT, maar niet verplicht ATB-VV erin hebben. Deze ligt al klaar. Nu zou je zeggen als dat alles gedaan is kun je rijden met de 1501, maar helaas. Hij moet ook voldoen aan een onderhoudssysteem om het onderhoud door een werkplaats te kunnen laten goedkeuren en daarvan zijn een belangrijk deel van de papieren kwijt. Dus als iemand weet waar de werk/onderhoudsbeschrijvingen en onderhoudsgeschiedenis van de 1501 is graag pb.

De 115 heeft om te mogen slepen een typetoelating nodig (is er), inschrijving nvr (is er) en een geldige loopvaardigheidskeuring wegens verlopen onderhoud door bevoegd werkplaats of NOBO. Ook dat was geen probleem.

Wat wel een probleem was dat bij de diesellocomotief de inschrijving NVR nog niet gedaan was. Deze wordt nu gedaan.