02-02-2017 16:01:59 | ||
---|---|---|
AgentX
|
NB: Dit is een afgesplitst topic vanuit het OD. Een deel is samengevoegd met het HSL ontwikkelingen topic, de meer algemene discussie omtrent evacuatie/oplossingen bij gestrande treinen is hier apart neergezet.Quote Waarom is dit not done? Waarom mag je niet rangeren, achteruit rijden, langzaamrijden, in tegengestelde richting rijden, van een heuvel rollen (welke?) met passagiers? Dat gebeurt tijdens reguliere ritten toch ook? Laatst bewerkt door moderator op 03-02-2017 22:30 |
02-02-2017 16:27:36 | ||
---|---|---|
Trhnt2009
|
Dat is mij verteld. Correct me if Im wrong! Ontkoppelen en een klein stukje terug rijden mag met passagiers bij mijn weten. Maar dan leg ik deze vraag graag bij de heren machinisten die alle regels kennen. Het betrof de gestrande ICD op de helling bij de HSL-tunnel Rotterdam-Rodenrijs. In de spanningssluis en vlak voor een ZMB-bord. Lees bovenstaand verhaal ervan maar. Ik hoor graag wat dan wel, en wat dan niet mag MET passagiers, ik leer ook nog elke dag |
02-02-2017 16:41:59 | ||
---|---|---|
gvttreinen
|
Ik vernam overigens dat een filmcrew achterbleef in de trein vanwege hun kostbare apparatuur dus niet alle passagiers waren uit de trein..... |
02-02-2017 17:28:55 | ||
---|---|---|
ZJ37
|
Dat zal wel een horror of drama geworden zijn. |
02-02-2017 18:29:21 | ||
---|---|---|
Frontier
|
Real-life docusoap over de ICD? %08% 'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes' |
02-02-2017 19:52:12 | ||
---|---|---|
timtrein
|
Mensen te over bij die situatie, als ik het zo begrijp, dus ik volg nog niet helemaal waarom de trein+hulploc niet m.b.v. poppetje met porto teruggezet kon worden tot onderaan de helling. |
02-02-2017 20:35:35 | ||
---|---|---|
AlexNL
|
"Het mag niet, want volgens de regeltjes mag het niet" is een slecht argument. Je hebt het tenslotte niet over 450 dozen badslippers, maar over 450 reizigers waarvan een deel vrouw en kinderen heeft. Dit soort regelneukerij heeft een ontzettende invloed op de levens van honderden mensen, wat beperkt kan worden als er wat flexibeler kan worden omgegaan met de regels. Wat is nou echt het risico van de trein - met reizigers - een stukje laten terugrollen totdat hij op een punt staat waar de rolbewaking op de afsleeploc geen probleem meer vormt? Zolang alle reizigers nog in de trein zitten en de deuren vergrendeld zijn is er geen risico op het raken van ronddartelende reizigers (door de eigen of een andere trein) en er is geen risico op een 'trein van achter' (want er kan geen rijweg worden ingesteld). Dus wat is nou het probleem? Let wel, door deze actie kan het best zo zijn dat reizigers voortaan besluiten om zichzelf te evacueren wanneer ze weer eens stranden. |
02-02-2017 22:08:54 | ||
---|---|---|
Frontier
|
Ik verbaas mij al jaren dat er bij dergelijke aanfluitingen nog steeds niemand op eigen houtje een trein heeft verlaten. 'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes' |
02-02-2017 23:03:02 | ||
---|---|---|
279
|
en dus laat je de machinist(en) die er bij waren, omdat ze niet de regels willen negeren, maar opdraaien voor de problemen ?? |
02-02-2017 23:08:00 | ||
---|---|---|
Frontier
|
Ja, ik kan mij heel goed voorstellen dat wanneer alle betrokken partijen stoïcijns aan het regelneuken zijn er op een gegeven moment een reiziger denkt 'dit duurt al uren en gaat nog steeds nergens over', een deur opent en langs het spoor terugloopt naar de bewoonde wereld. En er komt een dag dat dat gaat gebeuren, waarna natuurlijk alle betrokken partijen geschokt zullen zijn en zich verwonderd afvragen waarom dat heeft kunnen gebeuren. %08% Reizigersbelangen dienen boven het belang van regels en procedures volgen te staan. %05% Je bent immers dagelijks aan het werk voor de reizigers, maar dat lijkt maar al te vaak vergeten te worden. Laatst bewerkt door Frontier op 02-02-2017 23:11 'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes' |
02-02-2017 23:16:58 | ||
---|---|---|
VIRMm1
|
Ik herinner me een incident een paar jaar terug toen een stam ICR geduwd door een 1700 vlak voor Etn (in de richting Bd) stil werd gezet vanwege brand in/onder de trein. Omdat de trein al bijna bij station Etn was, besloten de reizigers ook maar om op eigen houtje de trein te verlaten en het laatste stuk te voet af te leggen. Volgens mij heeft dat verhaal nooit meer een staartje gekregen. |
02-02-2017 23:21:11 | ||
---|---|---|
ZJ37
|
In geval van brand ga ik ook niet even op mijn gemak 2 uur braaf in de brandende trein zitten omdat de regeltjes dat voorschrijven. Laatst bewerkt door ZJ37 op 02-02-2017 23:21 |
02-02-2017 23:27:12 | ||
---|---|---|
Frontier
|
Quote En waarom zou het dat ook? Het treinverkeer ligt sowieso al stil op zo'n moment. Als men wil voorkomen dat reizigers in de toekomst nogmaals de benen zullen nemen zou het men sieren om ernstige vraagtekens te zetten bij de huidige protocollen en procedures. 'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes' |
02-02-2017 23:44:30 | ||
---|---|---|
thom
|
Quote Je kunt het een slecht argument noemen, maar genoeg ongelukken die gebeurd zijn door bij een ongeregeldheid juist de regels niet meer in acht te nemen en daarbij toch iets over het hoofd te hebben gezien... Deze stranding lijkt me danook een gevolg van een samenloop van omstandigheden, waarbij ik me kan voorstellen dat een machinist ter plaatse het ook ook niet allemaal meer weet door de ingewikkeldheid van zo'n loc, zaken waar ie normaal nooit wat mee van doen heeft en omdat die onder druk staat omdat die zich echt wel druk zal maken om zijn reizigers. Zet daar een paar verkeerde inschattingen tegenover, wie bedenkt er immers dat een wegsleeploc de trein ook niet van zijn plek af krijgt, en dan gaat de tijd zo voorbij. Daarnaast zal door het platliggen van de Traxx'en de lucht in het hoofdreservoir ook dusdanig gezakt zijn dat er aan de remmen niets meer te lossen viel en zal de batterij spanning van de lok ook niet veel meer geweest zijn... |
03-02-2017 00:09:09 | ||
---|---|---|
maarten83
|
Zo ben ik enkele jaren geleden op het spoorviaduct in Dt uit ICK gestapt nadat vele mij al voorgegaan waren omdat het allemaal lang duurde. Er waren toen bovenleidingsproblemen. Dit tot grote ergenis van het ns personeel. Zie ook het topic van die dag. https://www.somda.nl/forum/3048/p80262/Opvallende+dingen+9+juli/ Laatst bewerkt door maarten83 op 03-02-2017 00:21 |
03-02-2017 00:31:30 | ||
---|---|---|
AlexNL
|
Quote Verplaats je even in de gemiddelde reiziger in zo'n trein. Die heeft er al een werkdag opzitten, is moe, en is op weg naar huis waar de pot op tafel staat. Dan komt die trein tot stilstand in een donkere tunnel. De informatie is mondjesmaat, incompleet, en blijkt niet te kloppen. Ondertussen tikken de uren weg en begint die maag steeds harder te knorren. Wat interesseert de machinist zo iemand? Dit rapport van de Britse RAIB is wel interessant: https://www.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/410841/120523_R072012_Kentish_Town.pdf. Een trein kwam tot stilstand in een weiland, de evacuatie ging moeizaam om meerdere redenen, en uiteindelijk hebben een aantal reizigers zichzelf uit de trein gelaten. Zoiets kan hier ook gebeuren, en het verbaast mij ook dat dat op de HSL nog niet Ãs gebeurd. Laatst bewerkt door AlexNL op 03-02-2017 00:33 |
03-02-2017 08:33:54 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
|
QuoteGrappig, ik zat toen ook tussen die uitstappers op het viaduct. Herinner het nog wel ja met een stranding net voor het station door een storing. Was met ICK natuurlijk ook wel makkelijker toen. Opmerkelijk genoeg was toen we op het station aangekomen waren de storingsoorzaak ineens gewijzigd in "personen in het spoor" terwijl er door de andere storing überhaupt al geen treinen reden die daar last van konden hebben. Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
03-02-2017 11:38:18 | ||
---|---|---|
rolandrail
|
QuoteReizigers zullen dat alleen doen als ze een uitweg zien die bereikbaar is. Op de HSL is dat zelden het geval door hekken, tunnels enz. |
03-02-2017 12:22:39 | ||
---|---|---|
maarten83
|
maar die hebben toch nooduitgangen. |
03-02-2017 13:37:18 | ||
---|---|---|
Vloktech
|
En dan sta je in het donker nat te regenen in een weiland in the middle of nowhere. Een verstandige reiziger doet dat niet. Probleem is wel dat sommige mensen de intelligentie hebben van een kist makrelen..... Laatst bewerkt door Vloktech op 03-02-2017 13:38 |
03-02-2017 14:23:45 | ||
---|---|---|
maarten83
|
Dat ligt er maar net aan. Bij regen zal het inderdaad niet snel gebeuren. Maar in stedelijk gebied kan het zomaar zijn dat er op loopafstand een bus is, die je naar een ov punt kan brengen. |
03-02-2017 14:37:23 | ||
---|---|---|
Apda
|
Quote Dit betekent toch dat je met deze loc nooit vanuit stilstand helling-op kunt wegrijden met een zware trein op een stevige helling? Dat maakt deze loc ongeschikt voor heuvel- en bergtrajecten. Heeft de Nederlandse Traxx soms een afwijkende software-configuratie (met extra beveiligingen) |
03-02-2017 15:56:24 | ||
---|---|---|
Rolffiej19
|
Ik weet niet zeker hoe het in andere landen is met die locs of daar ook een rolbewaking opzit en of er ook tractie blokkering opzit als de remmen nog niet gelost zijn maar met de NS-186 kom je dan zo goed als zeker op een helling zoals in deze situatie niet weg. Heb er even een filmpje van een NMBS traxx bij gezocht die lijkt geen rolbewaking te hebben https://www.youtube.com/watch?v=RWdIQAQQwm8 MCN ASD |
03-02-2017 16:06:44 | ||
---|---|---|
mtlx
|
Uit dat filmpje kan ik dat niet opmaken. Eerst rijdt ie achteruit (of is het vooruit?) en daarna de andere kant op. Zeker, de loc slipt, maar dat is ook geen probleem. Laatst bewerkt door mtlx op 03-02-2017 16:07 |
03-02-2017 17:12:35 | ||
---|---|---|
thom
|
Hoevaak kom je ook op of voor een helling tot stilstand, normaliter heb je daar seinen met goederen regime voor om dat te voorkomen. |
03-02-2017 17:33:08 | ||
---|---|---|
michaben
|
Quote Ik heb anders het idee dat reizigers uren in een trein laten zitten puur een NS/ProRail dingetje is. Bij de metro in Rotterdam meermaals gezien dat reizigers soms al binnen een kwartier geëvacueerd worden met slechts een fractie van de hoeveelheid gele hesjes die er bij de NS altijd bij staan als er iets gebeurd is. Ook het oplossen van een storing gaat vele malen sneller. Pantograaf gesneuveld? Enkelsporige bovenleiding aarden, laddertje pakken, wat tie-wraps om de panto en spanning er terug op en afslepen die zooi. |
03-02-2017 18:17:38 | ||
---|---|---|
ZJ37
|
Het zal een jaar geleden geweest zijn dat ik met de ICD van Rtd naar Bd strandde, precies ter hoogte van de evacuatieplaats voor de tunnel van de Dordtse Kil. Oorzaak was defecte loc (toen nog trek-bedrijf). Bussen waren er al binnen een uur, iedereen denkt: trapje bij de deuren, hekje stond al open en een heel leger gele hesjes stond toe te kijken. Evacuatie zou starten, toen toch weer niet, want er was al een loc vanuit Rtd onderweg. Erg nuttig als je dan wordt teruggesleept naar Rtd, waar niemand hoefde te zijn. Gebeurde dat nog eens uur nadat de bussen er stonden, we hadden allang in Bd kunnen zijn! Dus in slakkengang terug en te Bd aankomend op het moment dat de 1900 vertrekt, ook goed getimed. Enfin, dramatisch hoe communicatie en besluitvorming verloopt, voor geen mens te volgen! |
03-03-2017 12:24:59 | ||
---|---|---|
Rolffiej19
|
Quote Goed even een topic kickje : Ik heb vandaag even geprobeerd een manier te vinden om tractie te kunnen geven terwijl de remmen van de trein nog vast staan. Treinleiding tot 4 bar laten zakken vervolgens heeft de traxx een mooi knopje ( spuiklep van de loc) die ingedrukt houden en hoppa de traxx lost zijn locrem en de trein blijft staan en er kan ook nog tractie gegeven worden %08% Verhaal van de tractieblokkering en de terugrolbewaking kan dus ook de prullenbak in Laatst bewerkt door Rolffiej19 op 03-03-2017 12:25 MCN ASD |
03-03-2017 14:52:59 | ||
---|---|---|
mtlx
|
Lukte het ook om er daadwerkelijk mee weg te rijden op die manier? Ik meende namelijk dat er een beperking op zat qua aantal meters dat je dan zou kunnen rijden met die spuiklep bediend, net als de maximale snelheid/afstand bij de directe rem. Laatst bewerkt door mtlx op 03-03-2017 18:47 |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
03-03-2017 15:09:34 | ||
---|---|---|
mdeen
|
Ik neem aan dat je niet van de plek komt zolang de treinrem nog aan staat en dat de procedure dan is: treinrem lossen, wachten tot je bijna zou gaan rollen, spuiklep bedienen, tractie geven en op het moment dat je aan het rollen bent de spuiklep loslaten. Op dat moment zul je ook niet meer tot stilstand komen vanwege de remmen van de trein, als die nog aangeslagen waren kwam je überhaupt niet weg. |
03-03-2017 17:25:23 | ||
---|---|---|
Rolffiej19
|
Klopt inderdaad eerst spuiklep bedienen vervolgens tractie geven dan los je de treinremmen en rij je rustig weg en laat je de spuiklep weer los Laatst bewerkt door Rolffiej19 op 03-03-2017 17:25 MCN ASD |
03-03-2017 18:47:32 | ||
---|---|---|
mtlx
|
Ja, dat lijkt me logisch %08% Ik was enkel benieuwd of er geen beveiliging zou gaan lopen piepen, omdat natuurlijk de spuiklep niet voor dit soort trucjes bedoeld is. De keren dat ik een defecte trein heb weg moeten slepen was eigenlijk altijd op vlak spoor, dus ik heb er nooit over na hoeven denken hoe je zoiets zou kunnen doen, maar ik ga dit zeker onthouden. Mocht het ooit nodig zijn, dan kunnen dit soort dingen altijd goed gebruikt worden |
03-03-2017 19:05:07 | ||
---|---|---|
MasterE
|
Als het goed is. Wordt de Traxx tegen terugrollen bewaakt mits de AFB is uitgeschakeld. Volgens mij kan je ook de trein met een volremming geremd zetten. Dan de remmen lossen en direct vol tractie geven, voor dat de rijtuigen gelost zijn heb je voldoende trekkracht ontwikkeld. Mcn Asd |