09-12-2006 20:11:29
fabrierban
fabrierban
Morgen rijden voor het eerst de spooktreinen tussen Den Bosch en Tilburg. Dagelijks na 20.00 uur en 's zondags de hele dag rijdt er iedere half uur een lege trein in beide richtingen. Overdag doordeweeks rijden die treinen ook, maar dan mogen er wel reizigers in. De spooktreinen rijden om de series 160xx en 136xx ook in de daluren aan elkaar te koppelen.

Mijn vragen:
Waarom mogen er geen reizigers meegenomen worden?
Waarom keren de 160xx en 136xx niet in Tb en Ht?
Hoe lang duurt het voor hier opstand over ontstaat?
 

09-12-2006 20:18:57
lamote_ban
lamote_ban
Ik weet niet welke volslagen malloot in Utrecht dit bedacht heeft. Overigens was het eerst de bedoeling ook de hele zaterdag en op alle dagen tijdens de vakanties de hele dag spooktreinen te laten rijden.

Ik schat dat het hooguit een maand duurt.
Dan mogen er toch reizigers mee of worden de series alsnog geknipt.
 

09-12-2006 21:31:24
billy
billy
Dit slaat echt helemaal nergens op. Ik heb dit in een ander topic ook aleens naar voren gebracht. Het kost mij een extra overstap op Tb om in Tbwt te komen, terwijl dit helemaal niet nodig is. Waarom zou je mensen laten staan als je ze met hetzelfde gemak gewoon meeneemt. Kunnen ze straks weer alle vertrekstaten gaan veranderen als ze straks toch terugkomen van dit idee.

Laatst bewerkt door billy op 10-12-2006 00:36
 

09-12-2006 21:37:34
bombardier
bombardier
Heel vreemd, dit zou je aan ROVER moeten melden.  


09-12-2006 21:53:31
koen220902
koen220902
Als ik het goed begrepen heb rijdt het stel dat als stoptrein van Ut naar Ht gereden heeft als leeg mat verder naar Tb, om van daaruit als stopper verder te gaan naar Bd. Terug idem dito. Alle stations Bd - Tb, als leeg mat naar Ht en van daaraf weer alle stations tot Ut...

Dát is inderdaad niet te geloven! Je zult van Ut naar Glz willen, kun je 2 keer met flink tijdverlies overstappen terwijl er een treinstel rechtstreeks rijdt! Maar misschien heeft het wel een reden. Rijden er wellicht tussen Tb en Ht niet steeds conducteurs mee of zo.

Het is niet zo'n héél grote moeite om dat reizigervriendelijk op te lossen. Voor Ht en Tb plak je de "niet op zondag" tekens af, op alle andere stations kun je volstaan met een voetnoot dat álle treinen Ut danwel Bd als uiteindelijk eindpunt hebben. En natuurlijk op de CTA boven de perrons de reiziger goed informeren...

Laatst bewerkt door koen220902 op 09-12-2006 21:54
 

09-12-2006 22:10:26
lamote_ban
lamote_ban
@koen220902
Ik geloofde het eerst ook niet, maar je hebt het inderdaad goed begrepen.
 

10-12-2006 00:31:16
kjansma
kjansma
Waarom post niemand dit op OVL om te zien wat de kenners hiervan vinden?  

10-12-2006 00:55:58
tla
tla
Omdat dit al lang bekend is. Ook intern bij NSR is hier de nodige commotie om ontstaan. Wat ik begreep is dat in eerste instantie ook overdag ledig zou worden gereden (dus alleen in de spits vier keer per uur per richting tussen 's Hertogenbosch en Tilburg toegankelijk voor reizigers). Machinistendiensten zijn (allemaal?) doorgaand Utrecht-Breda, of er tussen 's Hertogenbosch en Tilburg ook een conducteur mee gaat weet ik niet. Rover is dit anderhalve maand geleden ook al ingefluisterd. Ik neem toch aan dat na verloop van tijd het kwartje bij NS wel valt en deze opzet wordt gewijzigd (zeker als blijkt dat de conducteurs ook doorgaande diensten hebben op die treinen).

Laatst bewerkt door tla op 10-12-2006 00:57
 

10-12-2006 01:38:08
kjansma
kjansma
Blijkbaar is dit dus nog niet bekend op Somda.

edit2: overigens staan deze spooktreinen en de hele 13600 serie niet in de doorkomststaat voor Ht voor 11-12-2006.

Laatst bewerkt door kjansma op 10-12-2006 15:29
 

10-12-2006 20:13:09
kjansma
kjansma
De spooktreinen rijden vanavond als 'extra treinen', tussen Tilburg en Den Bosch:

In Den Bosch:
20:30
BREDA 7 13673 Extra Trein

In Tilburg:
20:14 S'HERTOGENBOSCH 1 13672 Extra Trein

(en waarom ze niet in staat zijn de apostrof correct te plaatsen weet ik niet. Je ziet het ook wel eens op sommige koersrollen van sommige Plan V's)

Laatst bewerkt door kjansma op 10-12-2006 20:14
 

10-12-2006 21:14:13
Somda
Somda
De reden hiervoor is de volgende:

- Het eerste idee was om in de avonduren (na 21u) te gaan pendelen met de 13600 tussen Tb en Bd. Het mat zou dan gaan keren in Tb en in Bd.
- Dit idee gaf problemen ivm de 3 minuten kering die dan ontstaat in Tb op momenten dat er 4 of meer bakken in de trein zitten (want 4 bakken = minimaal 4 minuten kering vereist).
- Bovendien is keren in Bd en Tb lastig voor de personeelsdiensten (beide geen standplaats).
- Vervolgens is besloten om in de paden van de 13600 Tb-Ht v.v. leeg te gaan rijden om het hiervoor genoemde probleem met het keren in Tb te omzeilen.
- Als aanvullend argument gaf commercie aan dit te doen om later (wanneer dat dan ook moge zijn) deze leegmattreinen alsnog om te zetten in beladen treinen, maar dit bewust nu niet wil.
- Theoretisch kunnen die leegmattreinen nu best omgezet worden in beladen treinen omdat de mcn en de hc's op de treinen blijven.
- Overigens zijn enkele keringen en/of doorkoppelingen op het leegmat dat in Ht aankomt of vertrekt niet altijd op de 16000: sommigen lopen in Ht uit of gaan over op de 9600 naar Ehv. In omgekeerde richting gebeurt dit soms ook.
 

11-12-2006 00:24:45
job
job
Rond 18:00 in Ht iig 13600'en van en naar Tb zien rijden, mét passagiers  

11-12-2006 01:48:09
scooter
scooter
Ook ik wil hier even op reageren;dit probleem was dus al wel langer hier bekend(naast Billy heb ik het zelf ook aangekaart).
Een aantal weken geleden hoorde ik al conducteurs zeggen,dat ze gewoon reizigers mee zouden nemen.
Vanavond hoorde ik,dat van hogerhand is besloten om deze leeg mat treinen per direct open te stellen voor reizigers,het moet nu dus alleen nog verwerkt worden in reisplanners en dergelijke.Alleen weet ik niet of dat voor alle treinen van de 13600 dan geldt
 

11-12-2006 09:40:49
Somda
Somda
Dat houdt in dat de omloop op sommige momenten weer aangepast moet worden. Zal ongetwijfeld in het eerstvolgende wijzigingsblad meegenomen worden.  

11-12-2006 09:45:02
Somda
Somda
Het is zowieso niet zo moeilijk om 'stiekum' met die leegmattreinen mee te rijden. Kwestie van je opsluiten op het toilet en er na vertrek uit Ht of Tb weer uitkomen %08% Mocht je de hc dan tegenkomen dan zeg je dat je het eerstvolgende station er wel uit gaat Wel even in de omlopen kijken of de trein wel in Ht doorgaat op de 16000, want anders heb je kans dat je op een rangeerterrein uitkomt of soms zelfs in Ehv.

Maar het is inderdaad verstandiger om alles maar weer om te zetten in beladen treinen dan reizigers de trein uit de gooien terwijl ze misschien toch dezelfde kant op moeten als de leegmat trein
 

11-12-2006 19:58:01
thom
thom
En toen werden daar de deuren niet ontgrendeld en kwam je alsnog op het Empl terecht  

12-12-2006 21:14:04
lamote_ban
lamote_ban
Het heeft dus precies 3 dagen geduurd.
Vanaf vanavond zijn de treinen als extra trein toegevoegd.
 

12-12-2006 23:36:13
scooter
scooter
Nee,al vanaf zondag zijn ze als extra toegevoegd in de dienst(zie ook elders in dit topic)  

13-12-2006 13:43:50
philips
philips
Quote
fabrier: Morgen rijden voor het eerst de spooktreinen tussen Den Bosch en Tilburg. Dagelijks na 20.00 uur en 's zondags de hele dag rijdt er iedere half uur een lege trein in beide richtingen. Overdag doordeweeks rijden die treinen ook, maar dan mogen er wel reizigers in. De spooktreinen rijden om de series 160xx en 136xx ook in de daluren aan elkaar te koppelen.

Mijn vragen:
Waarom mogen er geen reizigers meegenomen worden?
Waarom keren de 160xx en 136xx niet in Tb en Ht?
Hoe lang duurt het voor hier opstand over ontstaat?

Even een klein vraagje:
Wat is 160xx(en wat voor trein is dat)
Wat is 136xx(en wat voor trein is dat)
 

13-12-2006 14:17:08
billy
billy
160xx is de serie 16000 (maar de laatste 2 cijfers veranderen steeds, dus zijn vervangen door een xx).
136xx is dan de serie 13600 (Bd-Ht).
 

13-12-2006 15:02:07
philips
philips
Maar wat voor trein is en 160xx en 136xx(B.V. Koploper, sprinter)  

13-12-2006 15:02:13
philips
philips
Ops twee keer
Maar bedankt sgmm

Laatst bewerkt door philips op 13-12-2006 15:07
 

13-12-2006 15:04:40
stephan90
stephan90
alle die treinen rijden met mat'64 (plan V)