Alpen Expres en France Alp Expres winter 1993/1994
Forum: Algemeen - Algemeen
06-01-2017 18:18:28
fred67nl
fred67nl
Goeden dag.

Geen nieuwe discussie maar een vraag;

Ik ben op zoek naar info over de Alpen Expres en de France Alp Expres in de winter van 1993/1994. Ik heb al gekeken op het internet en ook in bladen zoals "Op De Rails" en "Railmagazin". Helaas heb ik daar niets aangetroffen wat mij verder helpt.

In die tijd heb ik vele treinsamenstellingen van deze treinen genoteerd.
Ik ben nu bezig met het her-verwerken van de treinsamenstellingen.
Helaas heb ik toentertijd verzuimd om bestemmingen van de treinen te noteren zodat ik niet meer weet, waar welke trein heen ging. Sommige treinen werden onderweg ook nog gesplitst.

Ik heb op de volgende data de treinensamenstellingen genoteerd;
25-12-1993: 16184 France Alp Expres.
29-12-1993: 13215 en 13215 Alpen Expres.
02-01-1994: 13211 Alpen Expres.
07-01-1994: 16184 France Alp Expres, 13211, 13213, 13215 en 13217 Alpen Expres.
14-01-1994: 16184 France Alp Expres, 13211, 13213, 13215 en 13219 Alpen Expres.
28-01-1994: 16184 France Alp Expres, 13211, 13213, 13215.
04-02-1994: 16184 France Alp Expres, 13211, 13213, 13215, 13219 en 13221 Alpen Expres.
18-02-1994: 16184 France Alp Expres, 13211, 13213, 13215, 13217, 13219 en 13223 Alpen Expres.
25-02-1994: 16184 France Alp Expres, 13211, 13213, 13215, 13219, 13221 en 13223 Alpen Expres.
06-03-1994: 16189 France Alp Expres, 13210, 13214, 13220, 13222, en 13226 Alpen Expres.
11-03-1994: 13211, 13213 en 13215 Alpen Expres.
25-03-1994: 16184 France Alp Expres, 13211 en 13215 Alpen Expres.

De vragen over deze treinen;
Wat waren de bestemmingen?
Waar werden treindelen gesplitst?
Welke locs stonden ervoor in het buitenland?
Wat waren de treinnummers in het buitenland?
Welke locs stonden voor de treinen in het buitenland?

Alvast hartelijk bedankt voor de antwoorden.
Met vriendelijke groet,
Fred

Laatst bewerkt door fred67nl op 06-01-2017 18:19


http://mijnmodelspoor-entreinwereld.blogspot.com/
 

09-01-2017 10:31:59
bacr
bacr
Dag Fred,

Vanuit mijn geheugen kan ik je wat algemeenheden vertellen.

De France Alp reed naar zowel St. Gervais als naar Bourg-St. Maurice. Naar ik mij herinner was het splitsingsstation Bourg-en-Bresse.

Bij de treinnummering van de Alpen Express was het volgens mij ongeveer zo:

13213 reed vrijwel altijd naar Innsbruck, met evt. koerswagens Bolzano
13215 reed met een deel over GaPa-Seefeld naar Innsbruck (Westbf), deel Kitzbühel (leeg naar Wörgl) en evt. koerswagens Zwitserland (Chur en soms ook Brig)
Het deel Kitzbühel is ook een tijd een stuk Mallnitz/Villach via Salsburg geweest.
13217 reed over Bludenz naar Landeck/Ötztal en leeg door Innsbruck Westbf en had soms ook koerswagens Zwitserland mee (dan meestal Brig)
13219 reed Zell am See (leeg naar Saalfelden)
13211 was mogelijk een extra trein richting Kitzbühel/Zell am See
13221 kon naar behoefte een extra trein naar Jenbach (Zillertal)/Innsbruck zijn of een extra trein richting Kitz/Zell


Bij weinig verkeer:
13213 Innnsbruck/Bolzano, Landeck/Ötztal en Seefeld
Splitsen in Ulm (Landeck, toen nog met diesel richting Lindau) en Augsburg
13215 Zell/Kitz (en/of Mallnitz-Villach), met koerswagens Zwitersland (splitsen Mannheim en Rosenheim)


Splitsen 13213 gebeurde op Innsbrukc Hbf
13215 splitste in Mannheim (Zwistersland) en Augsburg (Seefeld), Rosenheim voor het Salzburger-deel
13217 splitste in Mannheim voor Zwitserland
13219/13211 splitsten altijd in Wörgl vanwege de korte stationnetjes langs de lijn naar Kitz/Zell

Dit waren in mijn herinnering de algemenere zaken. Heb je misschien wat op weg geholpen? Mogelijk dat @cuneo56 of de vader van @train85 meer info hebben?

Locs kon van alles zijn, daar lette ik niet heel erg op.

De treinen door naar Innsbruck reden vaak met de DB-loc door. In BR-en ben ik niet zo goed, dus daar waag ik me niet direct aan. Ik herinner me wel eens ooit voorin een 103 te hebben meegereden, maar daarvan weet ik dat ze niet standaard voor de trein stonden.

In Oostenrijk kon het van alles zijn, 1042/43/44. Ik heb op de route Wörgl-Kitz-Zell tweede helft jaren '80 ook nog vaker een 1020 (een soort Krokodille) meegemaakt/erop meegereden.
Brenner-Bolzano kon ook van alles zijn. Ik herinner me de E 626. E 636, E 645/646 en E 655/656.
In Zwitserland was het meestentijds een Re 4/4 die voor de trein kwam.

Laatst bewerkt door bacr op 09-01-2017 11:01
 

09-01-2017 11:29:55
maarten83
maarten83
Zo aan de treinnummers te zien. Zijn het internationale nummers. In het buitenland zullen ze waarschijnlijk onder dezelfde treinnummers gereden hebben.  

09-01-2017 12:33:40
cuneo56
cuneo56
Quote
bacr (ma 09 jan 2017 10:31:59
Heb je misschien wat op weg geholpen? Mogelijk dat @cuneo56 of de vader van @train85 meer info hebben?
.

Hallo, Mijn actieve tijd lag een jaar of 10 eerder, dus kan ik je niet verder helpen.
Maar in grote lijnen was het toen ook zoals Bacr schrijft.
Maar dat spitsen in Wörgl voor de richting Zell am See, daar deden we toen nog niet aan; "gewoon"2x stoppen in Brixen im Thale
Loks vanaf Venlo altijd DB 110 van Köln Deutz , met voorkeur voor Bügelfalte ( iets comfortabeler voor de machinisten op de lange ritten die men maakte)
De vleugel treinen vanaf München Ost voor Gapa / Seefeld was een 111 en die werd in Mittenwald afgelost. En als de DB lok niet doorging in Kufstein kon je alles tegenkomen, ik heb zelfs nog de 1670 meegemaakt.( en in Nl de 1000)

Ciao.
 


11-01-2017 11:30:47
qj7141
qj7141
Beste Fred,

De treinnummering in Frankrijk is wellicht anders georganiseerd dan je denkt. Alle treinnummering is gericht op Parijs, met als richtlijn:
- treinen naar Parijs: oneven nummer (impair)
- treinen van Parijs: even nummer (pair)

Dit houdt in dat treinen transiet Parijs altijd van treinnummer wisselen. Is het niet in een van de Parijse stations, dan wel in Marne-la-Vallée bijvoorbeeld. Heden ten dage heeft de Ski-Thalys ook twee verschillende treinnummers tussen Amsterdam en Bourg-St.Maurice, hoewel dit niet altijd in de reisinformatie wordt aangegeven.
Hetzelfde principe gold ook voor de France Alp Expres, en de niet door jouw genoemde Autoslaap expres treinen tussen NL en Zuid-Frankrijk, die van nummer wisselden in Thionville of Valenton (sommigen kwamen immers niet in de omgeving van Parijs).