Wijzigingsblad 13 februari 2017
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Omlopen algemeen
20-12-2016 10:28:29
spurt2244
spurt2244
De NS zoekt samen met de Noordelijke provincies, gemeente Leeuwarden, het ROCOV Fryslân en het 0V Consumentenplatvorm Drenthe naar een betere dienstregeling tussen Leeuwarden en Meppel. Het streven is om
een betere dienstregeling met drie treinen in te voeren vanaf februari 2017.
 

20-12-2016 13:34:27
martijn
martijn
Met andere woorden de bijna 10-50-ligging van de stoppende treinen aanpassen? Heb je een link naar het oorspronkelijke bericht of de context van deze mededeling?  

20-12-2016 13:41:30
spurt2244
spurt2244
Ze zullen inderdaad kijken of de verdeling van 3 treinen beter kan.

Lees het document maar door

https://drive.google.com/file/d/0Bwi_EkhLeEyebm9HMEJpYjlUTW8xak42c1h4Rm5sT2gxU3BZ/view
 

22-12-2016 22:48:00
wouter15
wouter15
Op http://locov.nl/Images/784%20Adviesaanvraag%20wijzigingsblad%20februari%202017_tcm311-380733.pdf is het adviesaanvraag van NS aan het Locov te vinden over het wijzigingsblad van 6 februari 2017.

Laatst bewerkt door moderator op 05-01-2017 06:55, reden: Topictitel gewijzigd
 


23-12-2016 08:38:50
martijn
martijn
Hmmm, weinig nieuws over een aangepaste dienstregeling tussen Leeuwarden en Meppel waar het in dit topic over ging: https://www.somda.nl/forum/18884/Wijzigingsblad+13+februari+2017/  

23-12-2016 08:47:38
broek53
broek53
Het wijzigingsblad van februari is niet meer dan de wijzigingen aanbrengen die in de nieuwe dienstregeling nog ff vergeten waren. Het wbl sluit ongeveer op het moment dat de nieuwe dienstregeling van kracht werd. Er zit dus oer definitie geen enkele verbetering in die voortkomt uit de ervaringen in de praktijk.  

23-12-2016 08:59:03
martijn
martijn
Begrijp ik. Maar die verbeteringen waren al voorafgaand aan de nieuwe dienstregeling aangekondigd, met streef-ingangsdatum februari 2017. Vandaar mijn opmerking.  

23-12-2016 11:18:29
spurt2244
spurt2244
Gek dat in die brief 6 februari staat en in het spoorboekje 13 februari %09%

Over Leeuwarden - Meppel v.v. zal waarschijnlijk nog geen besluit zijn genomen.
 

23-12-2016 16:01:03
MasterE
MasterE
Het wijzigingsblad gaat 13 februari in.


Mcn Asd
 

05-01-2017 06:21:30
Dennis1977
Dennis1977
http://www.ns.nl/reisinformatie/service-verbeteren/wekelijkse-analyse-druktemeldingen.html

Uit bovenstaand overzichtje komt naar voren dat er 1 trein een verlenging krijgt per wijzigingsblad 13-02 (topictitel misschien ff aanpassen?), de rest is nog in onderzoek. Verder valt op dat er opmerkelijk veel druktemeldingen komen uit 1 bepaalde serie.
 

05-01-2017 06:47:01
ZJ37
ZJ37
Druktemeldingen of meldingen van treinen die korter zijn gepland dan in de vorige dienstregeling?  

05-01-2017 06:56:02
moderator
Moderator
moderator
Quote
MasterE (vr 23 dec 2016 16:01:03 https://www.somda.nl/forum/18891/p602830/): Het wijzigingsblad gaat 13 februari in.
Gewijzigd in topictitel.


Met vriendelijke groet, Het moderator team
 

05-01-2017 21:03:34
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
Dennis1977 (do 05 jan 2017 06:21:30 https://www.somda.nl/forum/18891/p603902/): Uit bovenstaand overzichtje komt naar voren dat er 1 trein een verlenging krijgt per wijzigingsblad 13-02 (topictitel misschien ff aanpassen?), de rest is nog in onderzoek.
Dat overzicht is alleen van die bewuste week en daarmee niet volledig. Ik zit net eens te kijken in de statistiekjes per dag gezien ik zelf ook wel wat treintjes in die bewuste serie gemeld heb.

Naast de 1759 die jij al noemt wordt per 13 februari ook de 1722 verlengd en verder is bij de 11720 de mogelijkheid tot verlenging in onderzoek (dat is ook lastig gezien die al met drie stellen ICM rijdt en Amfs max. 12 bakken aan kan, die krijg je met ICM dus lastig langer).


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

05-01-2017 21:34:02
michaben
michaben
De materieelinzet in de noordoost verschilt sterk per dag, en in het verleden is al vaker gebleken dat 'trein wordt verlengd' niet op alle 5 de dagen van de week hoeft te slaan. Trein 11720 rijdt nu op maandag en dinsdag met 11 bakken, maar op woensdag zijn dit er slechts 8, en dan op donderdag vervolgens weer 10. Met de 1722, 1759 en 1763 heb je vergelijkbare schommelingen, en ook in de 500/600 wil de geplande treinlengte nog wel met 3 bakken verschillen tussen een dinsdag en woensdag.  

05-01-2017 21:57:36
daniel_ddr
daniel_ddr
De 11720 heeft alleen maar meldingen op een donderdag (22-12 met 2 neutraal, 5 negatief), dus ik neem aan dat de verlengingswens op die dag is gebaseerd. En dan rijden er dus al drie stellen.
Al is het lastige nu even dat je niet meer kunt terugkijken naar de eerste week van de huidige dienstregeling. Want in de kerstvakantie zijn er natuurlijk zo goed als geen meldingen.

De 1759 bijvoorbeeld piekt juist weer op dins- en woensdag in de meldingen. Zo kan je toch wel redelijk achterhalen wanneer men een trein wil verlengen.

Laatst bewerkt door daniel_ddr op 05-01-2017 21:58


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

05-01-2017 22:09:49
michaben
michaben
Dan nog is het geen belemmering om de 11720 op donderdagen te verlengen. Deze rijdt nu met 10 bakken ICM op donderdag, dat kunnen er dus nog 11 of 12 worden. Er is zover ik zie momenteel geen ICM12 gepland in de 1700/11700, dus in theorie kan alles nog langer. In de 500/600/1600/11600 komen wel enkele ICM12 combinaties voor (opnieuw op specifieke dagen van de week), die treinen zitten dus wel op het max van wat met ICM kan.  

05-01-2017 22:14:05
daniel_ddr
daniel_ddr
Jij weet vast net zo goed als ik dat NS slecht is in drietjes en viertjes uit elkaar houden Sowieso zelf een keer de 11720 gemeld op 'n dag waarop er toch echt drie viertjes in zaten, dus tja, wie zegt dat hij werkelijk met ICM10 reed op de dag dat die meldingen er waren. Stervensdruk is de bewuste trein sowieso maar da's geen verrassing want hij zat met IRM ook al best goed vol.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

05-01-2017 22:19:25
michaben
michaben
Je weet zelf dat dat onzin is Ik zie vrijwel dagelijks combinaties met 4xICM-III rijden en slechts zeer incidenteel (minder dan eens per maand) zijn het per ongeluk 13 bakken.  

09-01-2017 13:37:22
Hoera63
Hoera63
Is 12 bakken tegenwoordig het maximum? Ik dacht dat ICM met 15 bakken mocht rijden.  

09-01-2017 13:41:23
cuneo56
cuneo56
Technisch kan dat ook,
Voor binnenlandse IC diensten houdt men echter de norm van 12 bakken aan, wat overeenkomt met de perronlentes van alle IC stations.
15 bakken kun je lang niet overal kwijt aan een perron.
 

09-01-2017 14:03:05
Klaasje
Klaasje
Er is bij mijn weten geen enkele IC-dienst die volledig geschikt is voor treinen langer dan 12 bakken. Toen er nog gecombineerd en gesplitst werd kon dat overigens bijvoorbeeld heel goed op Zwolle-Utrecht en Deventer-Utrecht om dat in Utrecht in tweeën te gaan en om in Zwolle of Deventer één of meerdere stellen bij te plaatsen of achter te laten.  

09-01-2017 14:55:36
robbertc
robbertc
Nu in Zl d IC's richting Lw en Gn op sp 6 en 7 ataan, is Zl wat dat betreft ook weer iets beperkter geworden. Sp 6 is nog wel 13 a 14 bakken lang, maar spoor 7 maar 12.  

09-01-2017 15:21:28
dh3201
dh3201
Is er sinds de opening van de Hanzelijn echt nog 15 bakken ICM tussen Zwolle en Utrecht nodig?


Shqiperise-lopers?
 

10-01-2017 10:22:09
daniel_ddr
daniel_ddr
De treinen die met 12 bakken rijden daar zijn in elk geval goed gevuld, maar qua staanplaatsen niet heel extreem. Aantallen daarvan zijn dusdanig dat de kans aanwezig is dat ze helemaal achterin nog wel een plekje gevonden zouden hebben.

´tis meer dat er alleen relatief weinig treinen met die 12 bakken rijden nog dat het nu af en toe krapjes is daar.
Overigens zou je in Ut nog redelijk stellen af kunnen trappen en via OZ omrangeren natuurlijk.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

10-01-2017 17:39:01
abcde
abcde
Quote
Hoera63 (ma 09 jan 2017 13:37:22 https://www.somda.nl/forum/18884/p604345/): Is 12 bakken tegenwoordig het maximum? Ik dacht dat ICM met 15 bakken mocht rijden.

M.b.t. de NO : Rta en Gd kunnen bij mijn weten max. 12 bakken aan, vandaar deze max.
 

10-01-2017 18:07:43
michaben
michaben
Gd is richting Rtd/Gvc inderdaad max 12, richting Ut max 14. Ut zelf is sinds DSSU max 14 op de sporen 8/11 en max 13 op de sporen 9/12, en tot slot is Amfs ook max 12. In Dv is het nieuwe spoor 1 ook max 12 bakken, en inderdaad spoor 7 in Zl is ook max 12. Kortom, meer dan 12 bakken krijg je diverse beperkingen mee, en 15 bakken is al helemaal geen optie meer. Dus als ICM12 vol zit is dubbeldeksmaterieel de enige optie die resteert om de capaciteit te vergroten.

Laatst bewerkt door michaben op 10-01-2017 18:08
 

11-01-2017 10:45:38
Klaasje
Klaasje
En extra spitstreinen Amersfoort-Utrecht natuurlijk.  

17-01-2017 17:16:57
michaben
michaben
IFF data van het wijzigingsblad is vanmiddag gepubliceerd, tijd voor wat details (sommige zijn al elders bekend gemaakt):
- 4600 wordt geknipt in aparte series: 4600 Gvc-Asd en 14600 Asd-Zl. Blijven wel in Asd doorrijden op elkaar, maar zonder koppeling in de reisinformatie.
- Ook de 5800 wordt in de reisinformatie geknipt in de 5800 Hfd-Asd en 15800 Asd-Avat.
- Enkele vroege 1100en die eigenlijk in Rtd zouden beginnen worden verlengd tot Gv of Gvc. Doordeweeks begint de 1117 in Gv, op zaterdag gaat de 1121 vanaf Gvc en op zondag de 1125 extra vanaf Gvc.

Verder worden er diverse fouten hersteld in de dienstregeling die ter sprake gekomen zijn. Overzichtstabellen met alle vertrektijden staan op http://nsdr.bemined.nl/2017-2/ Materieelinzet wordt aangevuld zodra bekend.
 

17-01-2017 17:26:29
Jan-Mark
Jan-Mark
De knip voor de reisinfo heeft zeker weer te maken met de wens om voor toeristen in Shl zoveel mogelijk Asd op de borden te hebben, in plaats van 'onbekende' bestemmingen zoals Avat en Zl?  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


17-01-2017 17:32:13
yappa
yappa
In elk geval maakt het wat duidelijker welke treinen via Asd rijden en welke via Asdz. Daar profiteren ook niet-toeristen van.  

17-01-2017 17:34:27
Daan!
Daan!
Ik snap niet waarom er per se twee aparte series moeten worden gemaakt om Amsterdam op de reisinfo te krijgen. De 4800 wordt op Asd ook aangegeven als trein richting Bv.  

17-01-2017 17:46:00
MetroRET
MetroRET
De 4600 en 5800 geven al Asd aan als eindbestemming op Hfd en Shl... dus waarom hiervoor nou weer gekozen is... %03%  

17-01-2017 17:50:38
sneltram
sneltram
Misschien omdat het dan ook op de trein komt te staan? Nu filmt de trein Gvc of Avat, terwijl er Asd op het bord staat.  

17-01-2017 21:23:15
MasterE
MasterE
Precies daarom, hoe vaak je niet alsnog de vraag krijgt of je wel naar Asd gaat omdat er Zl of Amf/Avat op de display staat.


Mcn Asd
 

18-01-2017 00:21:39
waalkade
waalkade
Wat dacht je van lijn nummers?  

18-01-2017 00:30:54
reisthijs
reisthijs
Wat is er mis met "Zwolle via Amsterdam C" op de displays tonen?

Treinseries opknippen omdat je de reisinformatie niet op orde krijgt, dat is toch wel de omgekeerde wereld...
 

18-01-2017 08:15:19
broek53
broek53
Heeft er iets of iemand moeite met het " opgeknipt" zijn van de doorgaande stoptreinen in Eindhoven? Daar is dat al een eeuwigheid zo (4400/9600 en nu ook weer 5200/6400).  

19-01-2017 10:36:55
umbusko
umbusko
Dat is toch niet helemaal hetzelfde geloof ik.
Bij de 5200/6400 wordt in de reisinfo op alle stations Wt danwel Tbu aangegeven. Misschien rijdt men dan wel onder een ander treinnummer, maar dat ziet de reiziger in dit geval juist niet!

De 4400/9600 is opgeknipt in Ht en niet in Ehv en daar gold tot deze dienstregeling hetzelfde: altijd werd ofwel Dn ofwel Nm aangegeven (en dat stond dus ook op de trein). Nu is dat inderdaad aangepast in Dn/Ht ten zuiden van Ht en Ah/Ht ten noorden van Ht met ook wel een belachelijk lange stop in Ht van 22 minuten noordwaarts en 16 minuten zuidwaarts...
Als je over Ht heen reist van/naar een IC-station ben je dus altijd sneller met een overstap in Ht van/op een Intercity, van/naar (stop)stations tussen Ehv en Dn win je zelfs een half uur door zowel in Ht als in Ehv over te stappen en iets soortgelijks geldt voor de stations tussen Nm en Ah.
Doorgaande reizigers zijn dus alleen diegenen die van Ehs/Bet/Btl/Vg naar Rs/Ow/Rvs/Wc/Nmd/Nmgo v.v. moeten en dat zullen er niet heel veel zijn.

Ik had het gevoel dat bij de 5800/4600 er meer reizigers zijn die hem doorgaand van of naar een groot station gebruiken (Shl). Dat is dan toch wel een verschil.
 

19-01-2017 10:47:35
Berk24
Berk24
Ik vind dat er in Gouda en Zoetermeer de Sprinter naar 's Hertogenbosch staat aangekondigd ook heel verwarrend, ik zie ook liever dat er niet meer de werkelijke eindbestemming op de trein komt te staan, maar de belangrijkste bestemming. VB: de 800 en 3000 vermelden dan ten zuiden/oosten van Utrecht niet meer Den Helder/Schagen/Alkmaar, maar Amsterdam Centraal. Ten noorden van Amsterdam wordt dan niet meer Nijmegen/Maastricht vermeldt, maar Utrecht Centraal.  

19-01-2017 11:18:10
AgentX
AgentX
Dat lijkt me niet zo verstandig, want dan krijg je allemaal reizigers die niet weten of die treinen wel daadwerkelijk doorrijden naar hun eindbestemmingen. Dan kun je beter in het groot meerdere plaatsnamen op CTA's weergeven, ruimte zat op die enorme schermen.  

19-01-2017 16:22:49
michaben
michaben
Gewoon tijd om alle treinen een bestemmingsbord van twee regels te geven waardoor er een via station getoond kan worden.  

19-01-2017 16:53:50
geert
geert
Ik snap niet waarom hier allemaa verschillende oplossingen gekozen worden. De SLT's in de 4000 tonen al jaren Utg via Asd tussen Rtd en Asd. Waarom dan niet ook Ht via Ut en Amfs via Asd?  

30-01-2017 22:39:03
FourRoses
FourRoses
Misschien valt het buiten het wijzigingsblad maar nog niet voorbij zien komen. De 4500 lijkt wat andere tijden te hebben sinds vandaag. .13/.43 uit Ass ipv .14/.44 en .12/.42 uit Hn ipv .14/.44 richting Ekz. Erg ruim in zijn jasje zo. Tijdelijke maatregel?  

31-01-2017 09:08:52
MetroRET
MetroRET
De 7600 zal vanaf dit wijzigingsblad al gedeeltelijk (2 op de 5 ritten) gereden gaan worden met FLIRT.

Verder gaat de 6300 in zijn geheel met SGM rijden, eveneens als de 8900.

De eerder in dagplan opgenomen ICM-slag in de 700/1800 lijkt in dit wijzigingsblad een vaste planning te zijn geworden.

Verder rijdt er op vrijdag geen DDZ meer in de 8100, maar in de 11100.

Laatst bewerkt door MetroRET op 31-01-2017 09:09
 

31-01-2017 09:29:32
broek53
broek53
Quote
FourRoses (ma 30 jan 2017 22:39:03 https://www.somda.nl/forum/18884/p606345/): Misschien valt het buiten het wijzigingsblad maar nog niet voorbij zien komen. De 4500 lijkt wat andere tijden te hebben sinds vandaag. .13/.43 uit Ass ipv .14/.44 en .12/.42 uit Hn ipv .14/.44 richting Ekz. Erg ruim in zijn jasje zo. Tijdelijke maatregel?
Als deze klanthaat-wijziging (aansluiting in Hoorn verzieken) permanent is, is het iig geen item van het wijzigingsblad februari (zie Limburg) maar op dagplanbasis, warain het dan tot april moet worden volgehouden.
 

31-01-2017 09:45:56
b2py
b2py
Er zijn werkzaamheden in de Hemtunnel, wellicht hebben die er wat mee te maken.  

31-01-2017 12:00:19
MCN-GVC
MCN-GVC
Quote
MetroRET (di 31 jan 2017 09:08:52 https://www.somda.nl/forum/18884/p606369/): Verder gaat de 6300 in zijn geheel met SGM rijden.


Moeten ze eerst de ic die er voor uit rijdt op hlm anders inleggen. Onder personeel is juist de opspraak dat je met SGMM in de 6300 altijd vertraging rijdt. Oorzaak is stilstand voor Had en geen rijtijdspeling als je met SGMM rijdt. Waardoor je (bijna) altijd met vertraging Gvc binnenkomt. Kan dit bevestigen uit de praktijk.
 

31-01-2017 19:59:03
MetroRET
MetroRET
Tevens zie ik dat de hoeveelheid VIRM zal gaan toenemen in de 2000/8800.

Waar die vandaan getoverd worden, weet ik niet. Hopelijk gaan de vrijgekomen ICM-stellen de IC Rtd/Gvc - Ut - Amf e.v. verlengen.
 

31-01-2017 21:24:23
moderator
Moderator
moderator
Discussie omtrent betrouwbaarheid FLIRT verhuisd naar het NS FLIRT3 ontwikkelingen topic https://www.somda.nl/forum/17885/p606375/Ontwikkelingen+NS+FLIRT3-treinstellen/  

31-01-2017 22:20:04
wouter15
wouter15
MetroRET, kunnen wij dat ook ergens zien?

En ik hoop dat het VIRM wel een VI word en geen IV. Aan een VI heb je wat meer volgens mij.
 

31-01-2017 22:29:40
MetroRET
MetroRET
Ik heb zelf interne data verkregen vanuit een machinsten-app.

Hierdoor heb ik dit in kunnen zien, inclusief de bovengenoemde details.
 

08-02-2017 14:01:40
Jan-Mark
Jan-Mark
Arriva heeft intussen een verbeterde dienstregeling bekendgemaakt, waarbij men lange stops inlast te Mt, oplopend tot wel 10 (!) minuten. Men heeft nu de volgende constructie bedacht:

Richting Maastricht Randwyck:
S4: .02-.03 Mt - .06 Mtr
S5: .08-.13 Mt - .16 Mtr
S2: .14-.24 Mt - .27 Mtr

Richting Maastricht:
S2: .06 Mtr - .09-.15 Mt
S5: .14 Mtr - .18-.19 Mt
S4: .21 Mtr - .55-.59 Mt

Hiermee vervalt dus de kering van de S2 op de S4, nu gaan de beide Heerlenaren dus op elkaar keren te Mtr (S4 op S5 v.v.).

NB 1: net zoals het Ersatzkonzept, gelden deze wijzigingen ook alleen maar voor de treinen ma-vr van ca. 6-19. Buiten deze tijden gewoon korte stops te Mt.
NB 2: de S4 en de S5 krijgen dus een erg vreemde dienstregeling, met de ene kant op wel een lange stop (S4 ri Hrl en S5 ri Mtr) en de andere kant op wel een korte stop (S4 ri Mtr en S5 ri Hrl). De lange stops variëren dus én per richting én per treinserie.

Laatst bewerkt door Jan-Mark op 08-02-2017 14:06
 

08-02-2017 19:26:57
ZJ37
ZJ37
Noemt men een stop van 10 minuten een verbetering?? Benieuwd als je met zulke ideeën een concessie probeert te winnen. Oh wacht, die is al binnen.  

08-02-2017 19:35:32
Jan-Mark
Jan-Mark
Alles wordt ook erg subtiel genoemd, zoals dit:
'Reis je vanuit Heerlen of Roermond naar Maastricht / Maastricht Randwyck (en vice versa) dan dien je rekening te houden met enkele minuten extra reistijd.' Alsof 10 minuten maar enkele minuten extra is%03%.
 


08-02-2017 19:37:46
umbusko
umbusko
Afhankelijk van waar je precies heen moet zou het nog wel eens sneller kunnen zijn om de bus te pakken in plaats van te blijven zitten...
S2 aankomst in Mt .14, als je de 5 van .18 neemt om maar eens wat te noemen ben je om .28 voor de ingang van het AZM, terwijl je door te blijven zitten pas om .27 op station Mtr bent.

En op het halve uur dat de Belg rijdt scheelt overstappen op de Belg je ook 5 minuten. Moet je wel voor uit- en inchecken. %08%

Laatst bewerkt door umbusko op 08-02-2017 19:38
 

08-02-2017 20:14:46
ZJ37
ZJ37
Wat vindt de provincie Limburg eigenlijk van dat gepruts met die dienstregeling? Dit lijkt toch nergens op?  

08-02-2017 20:43:16
Jan-Mark
Jan-Mark
Je kan weinig doen lijkt me, als je een bepaald aantal treintjes rijdt, zijn ze vast blij. Over reistijd kan je volgens mij ook weinig zeggen als provincie, ik denk niet dat dat in de concessie staat.  

08-02-2017 21:02:15
b2py
b2py
Ik mag hopen dat ze prestatie eisen juist hebben gedefinieerd.  

08-02-2017 21:06:46
ZJ37
ZJ37
Citaat uit het programma van eisen (blz 84): http://www.ovpro.nl/wp-content/uploads/2014/06/A-tm-E-Programma-van-Eisen.pdf

De Heuvellandlijn (Maastricht Randwyck – Heerlen – Kerkrade) heeft in de huidige concessie een sterke
vervoergroei doorgemaakt. Om dit succes een vervolg te kunnen geven, is het bieden van voldoende
vervoercapaciteit en het behoud van een aantrekkelijke reistijd een belangrijke voorwaarde.


Dat bereik je niet met knip en plakwerk in de dienstregeling en lange stationnementen in Mt...
 

08-02-2017 21:14:04
Jan-Mark
Jan-Mark
Aha, erg slim bekeken dit. Welke treinen krijgen de langste stops? Juist, de S2 naar Rm, en die staat in jouw citaatje niet genoemd%08%.  

08-02-2017 21:30:34
b2py
b2py
Ik mag hopen dat de doelen ook iets meer SMART zijn opgeschreven?  

08-02-2017 21:31:54
aarclay
aarclay
En voor liefhebbers heeft @treinfan weer de nieuwste mat-lijsten geuploadt.
http://treinfan.waarisdetrein.nl/drgl/2017.htm


Choo choo.....
 

08-02-2017 21:48:48
koekje
koekje
Quote
aarclay (wo 08 feb 2017 21:31:54 https://www.somda.nl/forum/18884/p607391/): En voor liefhebbers heeft @treinfan weer de nieuwste mat-lijsten geuploadt.
http://treinfan.waarisdetrein.nl/drgl/2017.htm


De 7518 en 7519 gaan elke week op zaterdag in het OD topic vermeldingen opleveren
 

08-02-2017 21:54:25
Berk24
Berk24
Ik hoop dat die 7519 in Arnhem keert op de 3100. Ik vind het verspilling van het materieel maar het zou wel zijn redenen hebben.  

08-02-2017 22:00:44
bart84
Moderator
bart84
Dat is op de 3122. Gebeurt nu ook al.


Mvg. Bart
 

08-02-2017 22:11:24
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
Berk24 (wo 08 feb 2017 21:54:25 https://www.somda.nl/forum/18884/p607393/): Ik hoop dat die 7519 in Arnhem keert op de 3100. Ik vind het verspilling van het materieel maar het zou wel zijn redenen hebben.
Heeft zeker een reden: de eerste slag van de 7500 ligt een half uur later dan de rest van de uurdienst op zaterdag. Dit om aan de zaterdagse bedieningseisen qua eerste trein te voldoen zonder een extreem vroege rit te moeten rijden. Door die afwijkende ligging kan echter niet op de 7500 gekeerd worden, dus keert 'ie op een IC.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

13-02-2017 19:22:31
michaben
michaben
Ik heb even met de NS app naar de geplande inzet van FLIRTs gekeken van vandaag, daaruit kwam het volgende:
4400/9600: 11 composities FLIRT7 (in de daluren gesplitst naar losse viertjes en een enkel los drietje), hiermee zijn composities die los reden in de spits dus verlengd en is tevens de 4400/9600 nu dus in de spits integraal met 7 bakken FLIRT gepland.
6700: 2 composities FLIRT4, dit waren vorig wijzigingsblad drietjes.
7500: 2 composities FLIRT3.
7600: 1 compositie FLIRT4 en 1 compositie FLIRT6, laatste in de daluren gesplitst tot een losse drie.

Op gebied van SGM geen grote verschuivingen, de vrijgekomen stellen uit de 7600 zijn herverdeeld (geen hoger reserve dus, men gaat langzaam aan op de FLIRTs vertrouwen blijkbaar) en de inzet van de tweetjes is met vier verhoogd nu ze weer los mogen rijden. Merkbare verbeteringen voor de reizigers zijn één SGM5 compositie die vervangen is voor een SGM6 in de 4800/5400, en hetzelfde ook eenmaal in de 5000/5100.
 

14-02-2017 17:48:50
fred67nl
fred67nl
Quote
aarclay (wo 08 feb 2017 21:31:54 https://www.somda.nl/forum/18884/p607391/): En voor liefhebbers heeft @treinfan weer de nieuwste mat-lijsten geuploadt.
http://treinfan.waarisdetrein.nl/drgl/2017.htm


Als ik de link aanklik voor overzicht LM-Ritten krijg ik een link naar Live treininfo (DVS) te zien en geen lijstje met LM ritten.


http://mijnmodelspoor-entreinwereld.blogspot.com/
 

14-02-2017 19:32:44
michaben
michaben
Quote
MetroRET (di 31 jan 2017 09:08:52 https://www.somda.nl/forum/18884/p606369/): De eerder in dagplan opgenomen ICM-slag in de 700/1800 lijkt in dit wijzigingsblad een vaste planning te zijn geworden.

Bij het tellen van de hoeveelheid ICM composities zag ik dat het er niet een maar twee waren in dit wijzigingsblad, met in het dagplan nog een derde (maar ik vermoed dat die verdwijnt als de verlenging van de 2400 stopgezet wordt). Op basis van de geplande inzet van gister en vandaag lijkt het erop dat de inzet van ICM verhoogd is met dit wijzigingsblad, voorheen werd 85% van de stellen ingezet op een dinsdagochtendspits, nu is het 90% geworden. De verschillen in de dinsdagochtendspits:
500: +5 bakken
600: +4 bakken
700/1800: +18 bakken (2 composities ICM9 ipv VIRM6/VIRM8)
1500/2600: -3 bakken (een compositie naar solo ICM4 in de ochtend)
1600/11600: +3 bakken
1700/11700: +7 bakken
2000/8800: gelijk (wel ICM6 en ICM8 gewisseld voor 2xICM7)
8100: -1 bakken
9000: gelijk
11100: -2 bakken (twee composities van ICM8 naar ICM7)

De 1700/11700 heeft er de meeste bakken bijgekregen, niet gek voor een treinserie die de drukte top 10 domineert, maar het is vooral pleisterwerk, meeste treinen hebben er maar één bakje bijgekregen. Alleen de 11761 (plek twee op de drukte top tien) heeft er een heel treinstel bijgekregen, maar die is afgepakt van de 11757 dus dat vooral een onderlinge verschuiving. Het zal dus toch afwachten zijn tot het ICM uit de 11100 vrijkomt voor er significante verbeteringen zullen komen.

Laatst bewerkt door michaben op 14-02-2017 19:33
 

14-02-2017 19:48:59
Jan-Mark
Jan-Mark
... en 2 keer IC3 uit de 8900, die stellen zijn ook verdwenen.  

14-02-2017 23:24:54
treinfan
treinfan
Quote
fred67nl (di 14 feb 2017 17:48:50 https://www.somda.nl/forum/18884/p607881/):
Quote
aarclay (wo 08 feb 2017 21:31:54 https://www.somda.nl/forum/18884/p607391/): En voor liefhebbers heeft @treinfan weer de nieuwste mat-lijsten geuploadt.
http://treinfan.waarisdetrein.nl/drgl/2017.htm


Als ik de link aanklik voor overzicht LM-Ritten krijg ik een link naar Live treininfo (DVS) te zien en geen lijstje met LM ritten.
Uploaden van het lijstje met LM-ritten was blijkbaar niet goed gegaan. Nu werkt het wel weer
 

15-02-2017 09:51:42
fred67nl
fred67nl
Werk weer perfect! Bedankt!%02%


http://mijnmodelspoor-entreinwereld.blogspot.com/
 

17-02-2017 02:42:14
dennistd
dennistd
Al is het eigenlijk een paar dagen te laat voor dit wijzigingsblad, maar de werkzaamhedenpagina op ns.nl meldt:
Quote

Wanneer
vanaf zaterdag 18 februari

Oorzaak
aangepaste dienstregeling

Advies
Ga eerder op reis

Intercity's van Den Haag Centraal naar Breda vertrekken een minuut eerder in Den Haag Centraal en Den Haag HS (in Den Haag Centraal om -.14 en -.44, in Den Haag HS om -.20 en -.50)

Extra reistijd
geen extra reistijd
De 1100 gaat dus op Gvc en Gv één minuut vroeger vertrekken.
 

17-02-2017 07:22:47
gvttreinen
gvttreinen
'Extra reistijd, geen extra reistijd'; wel als je verder dan Gv moet rezien, kost een hele minuut extra reistijd...schande!  

17-02-2017 08:46:55
ZJ37
ZJ37
Precies zo'n stukje van de reis waar je die minuut het minst nodig hebt, maar het zal vast ergens goed voor zijn.  

17-02-2017 09:46:18
jordy94
jordy94
Als ze een minuut eerder aankomen in Bd is dat wel een verbetering voor de tijdelijke flop-overstap op de 11100.

Laatst bewerkt door jordy94 op 17-02-2017 09:46
 

17-02-2017 09:51:06
treinfan
treinfan
Dat gaat dus niet lukken met een eerder vertrek uit Gvc en Gv: je zit nog steeds even dicht op alle andere treinen die ervoor zitten.  

17-02-2017 09:59:29
ZJ37
ZJ37
In de huidige dienstregeling sluit de 1100 al voor Dt aan bij zijn voorgangers. Bij een eerder vertrek uit Gv wordt dat alleen maar erger.  

17-02-2017 10:10:20
treinfan
treinfan
Waar ik wel benieuwd naar ben: hoeveel eerder (het zal wel secondenwerk zijn) zou de 1100 in Rtd aan kunnen komen als de 5000 (of de 1100 zelf) te Sdm zou doorwisselen naar spoor 1 of 2? Vanaf april zou dat moeten passen in de dienstregeling.  

17-02-2017 11:46:45
ZJ37
ZJ37
Voor aankomst te Sdm krijgt de 5000 'slechtere' seinbeelden en daar heeft de achterop komende 1100 ook last van. Echter als het wissel vrij is gereden dan heeft de 1100 vrij baan en geen last van die 5000 meer. Tot het vertrek in Rtd dan, want dan staan de treinen verkeerd om voorgesorteerd voor de Willemspoortunnel...  

17-02-2017 17:39:17
nougo
nougo
... Dat is eigenlijk de constructie die de 2500 tot ik meen 1994 maakte waarna hij in Rotterdam vrolijk door de Brusselaar werd ingehaald. Maar inderdaad sta je op Rtd verkeerd om.

*Dat* de 1100 al voor Delft tegen de 5000 aan hikt is niets nieuws. Dat was eind jaren 80 al zo. Regelmatig zag je hem vanaf het perron in Delft kruipen naar het sein voor de Engelsman terwijl de stopper nog op perron stond of net weg was naar Dtz
 

08-03-2017 12:16:57
spurt2244
spurt2244
Nog even terug te komen over een betere verdeling van 3 treinen Leeuwarden-Meppel v.v. die als insteek had om met Wijzigingsblad 13 februari 2017 ingevoerd te worden.

Door het nog niet kunnen laten doorgaan van de vierde NS trein van/naar Leeuwarden, is er in december 2016 toegezegd dat wordt gekeken naar een betere verdeling van 3 treinen tussen Leeuwarden en Meppel v.v. dit onderzoek is inmiddels afgerond in de linkjes kunnen jullie de onderzoeksresultaten bekijken.

https://drive.google.com/file/d/0Bwi_EkhLeEyeNzBSbUpZZWZkTWc/view?usp=sharing

https://drive.google.com/file/d/0Bwi_EkhLeEyecjNIaGwxSVhlRTA/view?usp=sharing
 

16-03-2017 14:10:44
mren
mren
Is er in dit wijzigingsblad iets versterkt in de zaterdagse 3500'en? De inzetten zijn dusdanig variabel dat ik er weinig lijn in kan ontdekken.

3526 lijkt me gepland te zijn met twee zessen
3528 lijkt tot wbl februari met twee vieren te hebben gereden en nu met 6+4
3530 is iedere week anders; 4+4, 4+6 en 6+6 komt allemaal voor.

Wat staat er voor deze treinen gepland heden ten dage?

Laatst bewerkt door mren op 16-03-2017 14:11
 

16-03-2017 16:36:38
michaben
michaben
Zo snel gezien (samenstellingen op Ehv-Shl):
3524 VIRM 4+6
3526 VIRM 6+6
3528 VIRM 6+4 (was 4+4)
3530 VIRM 4+6
3532 VIRM 4+6
3534 VIRM 4+4 (was 6+4)
3536 VIRM 4+4 (was 6+4)
3538 VIRM 6+4
3540 VIRM 6+4
3542 VIRM 6+4
3544 VIRM 6+6
3546 VIRM 6+6

De treindelen Vl-Shl zijn dus gelijk gebleven, terwijl op Hrl-Shl twee zesjes door een viertje vervangen zijn en een viertje door een zesje.

Laatst bewerkt door michaben op 16-03-2017 17:54
 

16-03-2017 16:54:53
henri1972
henri1972
Waarom niet altijd een VI naar Heerlen en een IV voor Venlo? Lijkt me eenvoudiger dan steeds wisselen.  

16-03-2017 17:06:03
MCN-GVC
MCN-GVC
Omdat de reizigers waarschijnlijk ook niet evenveel zijn naar een bepaalde bestemming. Zou wel makkelijk worden alle reizigers spreiden over de gehele dag en dan hetzelfde materieel .  

16-03-2017 17:14:34
ZJ37
ZJ37
Overdag kan je met die 3500 makkelijk af met 2x Virm 4. De losse viertjes in de 800 is zelfs in de dal soms echt te krap. Dus daar mag wel minimaal een 6 in. Dat gesleep met 10 of 12 bakken in de 3500 is overdag echt zwaar overdreven.  

16-03-2017 17:38:42
umbusko
umbusko
Quote
michaben (do 16 mrt 2017 16:36:38 https://www.somda.nl/forum/18884/p610544/): Zo snel gezien (samenstellingen op Ehv-Shl):
3524 VIRM 4+6
3526 VIRM 6+6
3528 VIRM 6+4 (was 4+4)
3530 VIRM 4+6
3532 VIRM 4+6
3534 VIRM 4+4 (was 6+4)
3536 VIRM 4+4 (was 6+4)
3538 VIRM 6+4
3540 VIRM 6+4
3542 VIRM 6+4
3544 VIRM 6+6
3546 VIRM 6+6

De treindelen Vl-Shl zijn dus gelijk gebleven, terwijl op Hrl-Shl twee viertjes door een zesje vervangen zijn en een zesje door een viertje.

Euh, twee zesjes door een viertje en een viertje door een zesje toch?