Materieelomloop DRGL2007 (2)
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Omlopen algemeen
06-12-2006 19:04:37
edegroot
edegroot
Hier gaan we verder ...
Quote
M.B.T. de klachten doelde ik meer op het feit dat ik niet geloof dat NSR haar IRM-omloop compleet kan krijgen. Dat die treintjes dus "te klein" gaan rijden.
Er is voor 2007 heel veel IRM ingepland en dat ozo betrouwbare mat gaat met hoge regelmaat stuk. Daar komt bij dat Nedtrain als een idioot defect mat weer moet repareren (want er is al een tekort) en er NSR'ers zijn die er zelf ook niet in geloven.
 

06-12-2006 19:12:23
ruysdael
ruysdael
Oh.. ik had nog net op het nippertje gepost in het vorige topic zo te zien.. %08%  

06-12-2006 19:12:52
rudolfph
rudolfph
Vaak defect is ook betrouwbaar . Helaas vind NS VIRM het meest fantastische materieel dat er is en zijn er dus nog 50 VIRM-IV'tjes bijbesteld (dat zijn er dus 50 teveel, sorry Woepje ), wat ik dus ook helemaal niet snap aangezien het bestaande VIRM verre van betrouwbaar (zoals het zou moeten zijn ) is, zeker met gladde rails. Wat is er mis met het oude systeem van rustig iets ontwikkelen, protoserie'tje, ontwerp aanpassen en dan pas de seriebestelling? De kosten zijn het probleem niet, want het continue aanpassen van een grote serie slecht gebouwd materieel kost ook massa's euro's.

@Ass-er: Nee, dat is juist niet het type rijtuig dat NS gaat huren, dit is een Oost-Duits-(DR)-rijtuig en niet een West-Duits-(DB)-rijtuig. NS huurt DB-rijtuigen.
 

06-12-2006 19:15:44
ruysdael
ruysdael
Misschien willen ze een beetje af van Materieel'64...?

@Rudolph, oh oke.. verkeerd gegoogled %08%

Laatst bewerkt door ruysdael op 06-12-2006 19:16
 


06-12-2006 19:16:00
woepje
woepje
Quote
edegroot: M.B.T. de klachten doelde ik meer op het feit dat ik niet geloof dat NSR haar IRM-omloop compleet kan krijgen. Dat die treintjes dus "te klein" gaan rijden.
Er is voor 2007 heel veel IRM ingepland en dat ozo betrouwbare mat gaat met hoge regelmaat stuk. Daar komt bij dat Nedtrain als een idioot defect mat weer moet repareren (want er is al een tekort) en er NSR'ers zijn die er zelf ook niet in geloven

Nou ik denk dat NSR juist die VIRM inzet op uitwisseling met On te krijgen. Volgens een andere spotter hier in Gn worden heel veel onderhoudsstellen in de ambtenarentrein ingezet. Dus dan kan er wel heel veel defect raken en dus in On belanden, maar uiteindelijk neemt de 526 telkens 2 treinstellen die weer opgefleurd zijn mee naar Gvc.
 

06-12-2006 19:20:34
ruysdael
ruysdael
En stel nou eens he.. dat er bijvoorbeeld Alleen nog 'opgefriste' IRM-IV'tjes voor handen zijn in On... krijg je toch nog een te kleine trein (aangezien die uit 6+6 bestaat). Ik snap ook niet dat de NSR weer VIRM besteld... de eerste VIRM, dus het ontwerp stamt ook alweer '89.. seriebouw begon na een heleboel tests pas in '94 geloof ik(?). Oké, financieel is het logisch.. ze hoeven geen personeel meer op te leiden voor een evt. nieuwe trein en ook heeft de NS ervaring met de VIRM evenals NedTrain. In 2014 is de eerste VIRM (9401?) alweer toe aan een revisie.. terwijl de nieuwste VIRM dan net 2 jaar op de baan is? Ik vrees dat we voorlopig nog niet van die dingen af zijn in Nederland..%04%

Laatst bewerkt door ruysdael op 06-12-2006 19:22
 

06-12-2006 19:26:50
woepje
woepje
Ik weet niet hoeveel VIRM er altijd in On staan, maar dat schijnt er meestal nogal heel wat te zijn. De kans dat er geen enkele VIRM-VI staat.. lijkt mij niet echt heel groot. En ach als het een enkele keer toevallig 2 viertjes zijn, nou so what? Ik weet niet of 12 bakken ICM gelijk is aan 2 VIRM viertjes. Desnoods plakken ze 3 VIRM viertjes achter mekaar. Heb je nog een extra stel wat uitgewisseld wordt ook.

En dat VIRM voorlopig niet aan de kant wordt gezet moge wel duidelijk zijn. Voor mij is het geen probleem, voor de meeste andere spoorliefhebbers is het minder leuk, maargoed. Kan er ook niks aan doen.
 

06-12-2006 19:27:08
ruysdael
ruysdael
Quote
woepje: Voor mij is het geen probleem
Voor mensen die waarde hechten aan betrouwbaarheid, storingsgevoeligheid, comfort en niet-wegslippen-heid is het dus wel een probleem... (99,9999999%?) %03% .. 't wordt gewoon tijd voor een degelijke trein met comfort en weinig storing!

Laatst bewerkt door ruysdael op 06-12-2006 19:32
 

06-12-2006 19:35:41
kniesoor
kniesoor
Quote
rudolfph: Vaak defect is ook betrouwbaar . Helaas vind NS VIRM het meest fantastische materieel dat er is en zijn er dus nog 50 VIRM-IV'tjes bijbesteld (dat zijn er dus 50 teveel, sorry Woepje ), wat ik dus ook helemaal niet snap aangezien het bestaande VIRM verre van betrouwbaar (zoals het zou moeten zijn ) is, zeker met gladde rails. Wat is er mis met het oude systeem van rustig iets ontwikkelen, protoserie'tje, ontwerp aanpassen en dan pas de seriebestelling? De kosten zijn het probleem niet, want het continue aanpassen van een grote serie slecht gebouwd materieel kost ook massa's euro's.

@Ass-er: Nee, dat is juist niet het type rijtuig dat NS gaat huren, dit is een Oost-Duits-(DR)-rijtuig en niet een West-Duits-(DB)-rijtuig. NS huurt DB-rijtuigen.
Er is NU materieel tekort, dat is het voordeel vam goed plannen en vet op de botten hebben, is NS erg goed in, zie afvoer van de alleroudste V's en SM90.
 

06-12-2006 19:40:27
rudolfph
rudolfph
Maar helaas zijn ook die 50 VIRM-IV'tjes niet NU beschikbaar. NS moet inderdaad iets beter plannen met betrekking tot een heleboel zaken, waaronder materieelafvoer. Gokje: straks zakt het vervoer weer wat in, worden meteen de 441-483 afgevoerd en is er 2-3 jaar daarna weer een materieeltekort.  

06-12-2006 19:43:37
woepje
woepje
Quote
ass-er: Voor mensen die waarde hechten aan betrouwbaarheid, storingsgevoeligheid, comfort en niet-wegslippen-heid is het dus wel een probleem... (99,9999999%?) %03% .. 't wordt gewoon tijd voor een degelijke trein met comfort en weinig storing!


Prima, maar dan ben ik dus 1 van die 0.00000001% van de mensen waar het geen probleem is als het gaat om waarde hechten aan storingsgevoeligheid, comfort en niet-wegslippen-heid. En dat zal altijd zo blijven, anders ben ik ook geen VIRM-liefhebber. Maargoed ik zal er wel over ophouden, voordat het beheer hier weer uit zijn dak gaat

Even een vraag.. wanneer worden de diensten van de 9100 in de doorkomststaat gezet?
 

06-12-2006 19:47:06
nielsie21
nielsie21
Ik neem aan Vrijdag á Zaterdag  

06-12-2006 19:48:19
kniesoor
kniesoor
Quote
rudolfph: Maar helaas zijn ook die 50 VIRM-IV'tjes niet NU beschikbaar. NS moet inderdaad iets beter plannen met betrekking tot een heleboel zaken, waaronder materieelafvoer. Gokje: straks zakt het vervoer weer wat in, worden meteen de 441-483 afgevoerd en is er 2-3 jaar daarna weer een materieeltekort.
Dat is zeer waarschijnlijk. Eventueel met wat verkoop van DM90 aan Veolia/Syntus/Arriva/eventuele buitenalndse gegadigden.

Laatst bewerkt door kniesoor op 06-12-2006 19:48
 

06-12-2006 19:48:37
mren
mren
Quote
rudolfph: Gokje: straks zakt het vervoer weer wat in, worden meteen de 441-483 afgevoerd en is er 2-3 jaar daarna weer een materieeltekort.

Nee, want dan komt Br425 binnen
 

06-12-2006 20:07:18
dh3201
dh3201
Quote
kniesoor: Eventueel met wat verkoop van DM90 aan Veolia/Syntus/Arriva/eventuele buitenalndse gegadigden.

Ten eerste denk ik niet dat NSFSC DM90 zal verkopen aan een binnenlandse vervoerder.
Ten tweede wou Veolia DM90 al niet voor 10 jaar leasen, dus dan acht ik de kans zeker zeer klein dat Veolia ze wel zou willen kopen.....
En voor nieuwe concessies is DM'90 met 10 jaar al veel te oud (er moet nieuw en blits materieel worden ingezet....)


Shqiperise-lopers?
 

06-12-2006 20:22:04
kniesoor
kniesoor
Houden we nog genoeg opties over he.  

06-12-2006 20:48:06
j.jager
j.jager
Quote
woepje:Even een vraag.. wanneer worden de diensten van de 9100 in de doorkomststaat gezet?


En wanneer word het matrieel dan overgebracht. Is daar al iets over bekend?

Laatst bewerkt door j.jager op 06-12-2006 20:48
 

06-12-2006 23:50:33
rudolfph
rudolfph
Als dat soort dingen bekend zijn bij het beheer van Somda wordt dat hier op Somda vermeld, anders moet je verder zoeken of geduld hebben.  

07-12-2006 00:21:30
roadrunner
roadrunner
Op het moment van genereren van de huidige bestanden waren de diensten nog niet ingevuld. Bij een volgende update van de gegevens verwacht ik ze wel ingevuld, maar ik kan niks beloven. Volgende update verwacht ik "gewoon" vrijdag, maar ook dat kan ik niet beloven.

Jeroen (databeheerder)
 

07-12-2006 15:43:27
bloober
bloober
Quote
woepje: ik zal er wel over ophouden, voordat het beheer hier weer uit zijn dak gaat%10
Ik ben nog even zo brutaal om even te zeggen dat VIRM ook mijn favoriete materieel is, maar niet de oude bakken, want die stoelen zitten niet lekker. %08%


Groetjes, Bloober
 

07-12-2006 16:57:40
treinfan
treinfan
Nu weer terug op een eerder onderwerp:
Quote
compositie 1

1520 Dv v 7.08
1529 Asd v 9.56
1528 Amf v 10.58
1571 Asd v 19.27

compositie 2

1526 Dv v 8.38
1535 Asd v 10.27
1534 Amf v 11.28
1543 Asd v 12.27
1560 Amf v 17.58
1569 Dv (moet volgens mij Asd zijn) v 18.56

De twee stammen bestaan uit
Eloc – B – A – B – ICK BD – B – B – A – B – Eloc

Rijtuig A: eerste klas, 50 zitplaatsen, 4 klapzittingen. Aim(z)261
Rijtuig B: tweede klas, 60 zitplaatsen, 6 klapzittingen, Bim(z)261
BD rijtuig ICK: tweede klas met bagageruimte, 42 zitplaatsen, 12 klapzittingen
Nu is ik heel blij%02%%02% de DDM-1 stammen gaan weg, maar nu alsnog een wat langere trein met weer veel spots%08% ik meende op een ander topic ook te lezen dat hier duitse rijtuigen voor gebruikt zouden worden %02% dat zijn iig ook leuke treinen%02%
Edit: Aim(z) is natuurlijk een duits rijtuig%08%

Laatst bewerkt door treinfan op 07-12-2006 17:03
 

07-12-2006 17:00:02
zugchef
zugchef
Hoe is de voortgang van het omstickeren / schilderen van die IR rijtuigen? Is er nog een kans rijtuigen in de mooie wit lichtblauwe kleurstelling te zien vanaf zondag ?  

07-12-2006 18:15:31
julius
julius
Als de bakken niet al uit Duitsland overkomen in het geel, ga ik er vanuit dat ze ook in de huidige kleur (dus blauw, maar ook IC-witte bakken bestaan...) zullen gaan rijden. Genoeg rijtuigen voor twee composities omschilderen binnen een week ga je echt niet halen...  

07-12-2006 18:23:52
zugchef
zugchef
Ok dat zou wel leuk zijn, nog wat blauws er tussen.

Helaas is in de doorkomststaat elke 1500 nog met ICM
 

07-12-2006 18:49:30
scooter
scooter
Heb zojuist de 5200 Tbwt-Dn zitten bekijken.Van de 5 omlopen rijden er 2 met losse stellen plan V.Deze zitten dus ook gewoon in de spits,zal waarschijnlijk wel snel een wijziging op komen binnen een aantal weken,want met 1 2tje in de 5224 en 5228 vanuit Dn is vragen om problemen  

07-12-2006 18:56:04
scooter
scooter
Heb trouwens een foutje ontdekt;als je de 5270 opzoekt,dan wordt de positie in Ehv omgekeerd.Dat lijkt me niet mogelijk in 6 minuten..%08%  

07-12-2006 19:13:28
freek500
freek500
Op www.trosradar.nl las ik het volgende:

...De spoorwegen willen zoveel mogelijk reizigers een zitplaats bieden, "maar in de spits knelt het'', zegt Huberts. Daarom moet de reservevloot ingezet worden, plus duizend treinen die zijn ingehuurd in Duitsland. In januari komen nog eens tweehonderd 'bakken' van 60 zitplaatsen ofwel in totaal 12.000 zitplaatsen in reserve...

Weet iemand om wat voor treinen het hier gaat? 1000 lijkt me wel erg veel%03%

Laatst bewerkt door freek500 op 07-12-2006 19:14
 

07-12-2006 19:22:22
mren
mren
Dat zijn de IR rijtuigen die tot een paar jaar terug in de 140 zaten. Inzet in de 1500.  

07-12-2006 19:24:20
freek500
freek500
Maar van dat type zouden er toch maar 100 aangekocht worden?  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


07-12-2006 19:30:47
mren
mren
Ja, en verschijf je een nulletje en je zit op 1000 (ofzo %08% )  

07-12-2006 19:32:49
freek500
freek500
In het artikel staat duizend en niet 1000  

07-12-2006 19:34:58
Somda
Somda
Er zijn vast nogal wat treinseries waar mensen op de perrons gaan achterblijven in de ochtendspits. Ik zat zojuist eens naar de verschillen te kijken aan capaciteit van de stoptreinen Gdm richting Ut nu (6000 en 19600) en de nieuwe dienst (6000 en 16000) in de ochtendspits tussen 7.00 en 9.00 uur. De afname aan zitplaatscapaciteit is schrikbarend minder...

Voor een RR reken ik 133 plaatsen, een LA 530 plaatsen en een LB 400 plaatsen.

Huidige dienst: in de treinen 6016 t/m 19624 (8 treinen) zitten totaal 16 RR-en, 2 LA's en 2 LB's: totaal ruimte voor 3988 reizigers.

Nieuwe dienst: in de treinen 16016 t/m 6024 (ook 8 treinen) zitten totaal 21 RR-en: totaal ruimte voor 2793 reizigers.

Conclusie: dit zijn 1195 plaatsen (!) minder, dus meer dan 30%. Voor wie de situatie kent tussen met name Houten en Utrecht: de meeste van de huidige treinen zijn in de huidige dienst behoorlijk tot zeer goed bezet. Benieuwd hoe dat gaat aflopen komende maandag... %03%

Laatst bewerkt door Somda op 07-12-2006 19:37
 

07-12-2006 22:38:22
taigagaai
Moderator
taigagaai
Morgenavond laat komen de eerste IR bakken over de grens bij Em, aldus OVL  

08-12-2006 09:11:13
smw
smw
Quote
Geronimo: Er zijn vast nogal wat treinseries waar mensen op de perrons gaan achterblijven in de ochtendspits. Ik zat zojuist eens naar de verschillen te kijken aan capaciteit van de stoptreinen Gdm richting Ut nu (6000 en 19600) en de nieuwe dienst (6000 en 16000) in de ochtendspits tussen 7.00 en 9.00 uur. De afname aan zitplaatscapaciteit is schrikbarend minder...




Afgezien van de woordkeus ben ik het helemaal eens met de strekking van het verhaal. Ik heb het in dezelfde tijdsperiode vergeleken voor Utl en de capaciteit neemt met 12 bakken af. Dit terwijl ik nu al elke ochtend moet staan.

Nu (04-12)
07.06 3x RR
07.36 4x RR
08.06 5x RR
08.36 4x RR

Straks (11-12)
07.13 2x RR
07.43 3x RR
08.13 3x RR
08.43 2x RR
 

08-12-2006 10:15:02
Somda
Somda
Geen idee welke woordkeus je bedoelt, maar dat terzijde...

Waar het op neerkomt dat in een tijdsbestek van 2 uur van Gdm naar Ut nog net zoveel treinen rijden, maar dat er 2 LB's en 2 LA's minder rijden en 5 RR-en meer. Kortom: 4 DDAR-en minder en ter compensatie 5 2-tjes Plan V erbij.
 

08-12-2006 10:37:30
smw
smw
Het ging om de dubbele ontkenning (afname werd minder).

En in Utl dus 6 2-tjes Plan V minder.
 

08-12-2006 10:43:26
Bollenstad
Bollenstad
Quote
bloober: Ik ben nog even zo brutaal om even te zeggen dat VIRM ook mijn favoriete materieel is, maar niet de oude bakken, want die stoelen zitten niet lekker. %08%

Dan gooi ik nog even wat olie op het vuur door te zeggen dat dat voor de eerste klas precies andersom is. De oude bakken zitten lekkerder dan de nieuwe (althans voor bovengemiddeld lange mensen).
 

08-12-2006 11:41:04
Somda
Somda
Quote
smw: Het ging om de dubbele ontkenning (afname werd minder).

En in Utl dus 6 2-tjes Plan V minder.


Ow oké
 

08-12-2006 11:44:18
edegroot
edegroot
Quote
taigagaai: Morgenavond laat komen de eerste IR bakken over de grens bij Em, aldus OVL
Klopt en daarna gaan ze naar de Wgm om er aldaar composities van te maken, samen met de BD-ICK rijtuigen. Er staan al de nodige loc's op de Wgm. Vanaf maandag rijden er 2 composities in de 1500 met trek-trek.
(zie eerder in topic voor de samenstelling)
 

08-12-2006 12:47:33
treinfan
treinfan
meld OVL toevallig ook tijden?  

08-12-2006 21:14:17
j.jager
j.jager
Overbrenginsrit t.b.v. de 9100 staat gepland voor zondagochtend. Deze komt binnen om 8.55 819158 ZN20 V, ZN21 2, ZN28 3, ZN19 A. Hier maak ik uit op dat er buffels naar gn komen.  

08-12-2006 21:16:35
bloober
bloober
Over die 9100. Waarom 'heten' de treinen ri. Zl 191xx en die ri. Gn gewoon 91xx?


Groetjes, Bloober
 

08-12-2006 21:27:44
woepje
woepje
Hee dat was me geeneens opgevallen. Goede vraag Bloober
De NS site zegt gewoon 9100:

19:27 i Groningen 4b Zwolle Stoptrein 9174 NS
20:32 i Zwolle 15

Laatst bewerkt door woepje op 08-12-2006 21:33
 

08-12-2006 22:10:35
raoul
raoul
Gaan we in Zwolle weer terugvallen op spoor 15..... Ga je weer vreemde gezichten krijgen van reizigers net na de wijziging van ruim een jaar terug met de dienst van Emmen.

Dus Emmen is weer terug op 14 en de stopper naar Groningen weer op 15. Nu is het gezien de lange kering van de 9100 wel te verwachten dat dit ging gebeuren. Maar waarom is dit toen opeens veranderd?

Snap daar de nut niet echt van in. Die wijziging was er al een paar maanden voor de wijziging in de Emmerdienst van een jaar terug!
 

08-12-2006 22:24:12
edegroot
edegroot
Quote
treinfan: meld OVL toevallig ook tijden?
Het laatste nieuws is dat er geen 22, maar 16 rijtuigen aan de grens staan en de 1855 ze gaat ophalen. Morgen of zondag komen er ook 3 BD's naar de Wgm en daarna gaat het samengestelde spulleboel (laat in de avond) naar Zp om daar op maandag leeg naar Dv te gaan (neem ik maar even aan) en vanaf daar de 1520 en 1526 te rijden.
 

08-12-2006 22:28:54
raoul
raoul
Hmm

Zwolle - Goningen is de serie 9100
Groningen - Zwolle vanaf nu de serie 19100

Waarom deze wijziging?


Ook lijkt mij de inzet van 4 bakken in de ochtend dienst een heel klein beetje krap. Gezien mijn ervaringen met de 9100 naar Zwolle in Meppel in de ochtend spits waren 6 bakken ICM veels te krap. Laat staan 4 bakken met wel iets meer ruimte dan 4 bakken ICM! Maargoed feit blijft dat je in die 6 bakken ICM in Meppel in ieder geval moet staan!

Dus wat wil je nu met 2 stellen buffels bereiken?
 

08-12-2006 22:44:09
woepje
woepje
In de spits kan dat dus gecompenseerd worden met de 526/561 die Mp echter wel voorbij raast, maar ach.  

08-12-2006 22:47:24
raoul
raoul
Heb je wel enig idee hoeveel reizigers er hier staan en in Hoogeveen. Daar is hij ook al erg vol namelijk! Gaat niet zo maar even mee. Zo lees ik net dat de ns aan veiligheid moet denken. En het eerste balkon vrij laten. Niet dat het bij een buffel erg groot is, maargoed gaat niet erg lukken!  

08-12-2006 22:49:18
woepje
woepje
Van mij er ook 2x VIRM6 worden ingezet als zijnde spitstreinen Gn - Zl. Maar NSR heeft besloten dat 2x DM'90 voldoende is, nou dan moet het maar. De klachten zullen later wel binnenstromen. En wellicht dat die tellingen nog wat opleveren....  

08-12-2006 22:52:40
bombardier
bombardier
En waarom vertrekt hij 2 minuten eerder? Volgens het spoorboekje was het vertrek .27 en niet .25

Weet iemand hier antwoord op??? Zie ook NS planner.

Laatst bewerkt door bombardier op 08-12-2006 23:06
 

08-12-2006 22:56:48
edegroot
edegroot
Ik denk dat NSR helemaal niet heeft besloten dat 2x DM90 genoeg is.
Het is vanaf volgende week roeien met alle riemen die men bij NSR heeft en dat zal inhouden dat veel series het met minder mat moeten doen. Al krijg ik wel het idee dat de grootste klappen bij de diverse stoppers vallen. En mat dat er niet is kun je ook niet bijplaatsen.
 

08-12-2006 23:08:36
raoul
raoul
Je wilt mij toch niet vertellen dat ze te kort hebben met het DM90? Dat mag toch echt niet zo zijn lijkt mij! Er worden op deze manier 8 stellen ingezet, wat vroeger op de maaslijn veel meer was. Daarnast nog 2 naar syntus en wat extra naar Enschede. Maar dan heb je zo nog niet allemaal lijkt mij?


Die tijden zal wel komen omdat het materieel trager is dan Plan V. Dus hebben ze denk ik wat tijden aan gepast bij verterk en aankomst in Groningen lijkt mij zo. M
Nu net even de aankomst tijden gezien.

Vertrek Zwolle .24 aankomst Groningen .31
Was eerst .25 en .31 in Groningen in de nieuwe dienstregeling
Tot en met morgen is het .26 en .31 in Groningen. Daar heeft hij in feite dus ook al 2 minuten te pakken!
 

08-12-2006 23:15:22
woepje
woepje
Tja als er schijnbaar toch niet voldoende materieel is, dan kan NS ze ook niet extra inzetten. Maar het kan ook zo zijn dat de NS een paar buffels reserve houdt en eerst de tellingen en onderzoeken afwacht. Het is de komende tijd toch wat rommelen aan de materieelinzet lijkt mij. Daar een stel bij, daar een stel af enz.  

08-12-2006 23:23:38
raoul
raoul
Maar je weet wel door eerdere onderzoeken hoeveel reizigers je ongeveer hebt! Om dan opeens met 2 bakken minder aan te komen zeten dan vraag je het op jezelf af.

De 9100 reedt niet voor niks in de spits met 2x ICM3. Die waren gewoon hard nodig in de spits en eigenlijk ook in de avond spits, maar niet zozeer als de ochtend!

Daarnaast val je in Meppel naar Zwolle in het andere halve uur. Waarin je voorheen 2 treinen vlak achter elkaar had .24 en .28 en nu maar 1 om .16. Dus vraag je toch echt om problemen. Zeker zolang je IC's niet overal laat stoppen. Stoppers brengen nu eenmaal wel de reizigers naar de IC's toe op de grotere stations!

Laatst bewerkt door raoul op 08-12-2006 23:25
 


08-12-2006 23:30:31
edegroot
edegroot
Quote
railhop20: Er worden op deze manier 8 stellen ingezet, wat vroeger op de maaslijn veel meer was. Daarnast nog 2 naar syntus en wat extra naar Enschede. Maar dan heb je zo nog niet allemaal lijkt mij?
Er rijden op dit moment 14 stellen op de Maaslijn. Doe jij het rekenwerk maar. Daarnaast komt een aantal verhuizingen van de stellen ten goede van series met een langere kering. Uiteindelijke conclusie is dat niemand hier veel beter van zal worden %04%
 

08-12-2006 23:32:51
woepje
woepje
Nou dan zullen we het maar met 2x DM'90 moeten doen. Voor mij is het geen probleem, aangezien ik zo de 500 en de 700 kan pakken. En dat zal tevens mijn voorkeur zijn denk ik.  

08-12-2006 23:34:41
raoul
raoul
Dat laatste was iedereen al achter. 2x een belachelijke kering natuurlijk. Maargoed 8x 9100, 2x syntus(??), en 4x dacht ik de 10140(??). Dus zit je inderdaad op 14. Maargoed er was volgens mij altijd al 1 - 2 stellen over op Zwolle!

@Woepje volgens mij is de stopper niet echt bedoeld voor Reizigers van Groningen naar Zwolle toe. Die zijn nu altijd sneller met de 700/500. Alleen al die 2 minuten extra rijtijd!

Alleen spreek ik nu over stations als Meppel en Hoogeveen die wel afhankelijk zijn van deze lijn. En toch zeker wel een groot aantal reizigers hebben! Waarbij in feite een IC stop niet zo misstaan. Maargoed dat mag niet. Dus zul je dat moeten opvangen in de stopdienst.

Laatst bewerkt door raoul op 08-12-2006 23:37
 

09-12-2006 00:03:50
spoormans
spoormans
Even afgezien van of 2 stelletjes genoeg is, of niet. Ik denk alleen dat de inzet van DM90 op de lijn Zwolle-Groningen met-name aan de 1e klasreiziger niet echt verkoopbaar zal zijn. 4% prijsstijging per 1 jan, een forse inlevering van reiscomfort, kan het nog gekker?! Bij vertraging met de 3700-serie uit Nijmegen zullen voor die categorie 1e klasreizigers de druiven helemaal zuur worden!  

09-12-2006 08:42:11
dh3201
dh3201
Wat ik had begrepen (maar dat kan inmiddels dus al weer oud nieuws zijn) was dat 12 stellen naar Zl-Gn gaan en twee naar Zl-Es


Shqiperise-lopers?
 

09-12-2006 09:17:21
bombardier
bombardier
Quote
spoormans: Even afgezien van of 2 stelletjes genoeg is, of niet. Ik denk alleen dat de inzet van DM90 op de lijn Zwolle-Groningen met-name aan de 1e klasreiziger niet echt verkoopbaar zal zijn. 4% prijsstijging per 1 jan, een forse inlevering van reiscomfort, kan het nog gekker?! Bij vertraging met de 3700-serie uit Nijmegen zullen voor die categorie 1e klasreizigers de druiven helemaal zuur worden!

Plan V eerste klas vind ik best wel goed hoor, in ieder geval voor de gereviseerde Plan V. Maar DM90 is inderdaad iets minder.
 

09-12-2006 23:57:19
spoormans
spoormans
en ik helemaal mee eens. 1e Klas in Plan V is echt toppie, in DM 90 is het echt om te janken! Ik zal het maar niet hebben over de Vlapflipjes, want dat is echt gelddiefstal 1e categorie van NS jegens de 1e klasreiziger.  

10-12-2006 00:04:32
bloober
bloober
DM'90 ook. 1e klas DM'90 is exact hetzelfde als 2e klas Plan T.

En nu verder over de nieuwe dienstregeling.


Groetjes, Bloober
 

10-12-2006 11:53:50
ruysdael
ruysdael
Wat, toch nog ontzettend veel DD-AR-inzet in de 3300 merk ik... Van 1xPlan V 's weekends in de 2006-dienstregeling naar een volledige DD-AR, ongelovelijk.  

10-12-2006 13:19:21
freek500
freek500
Ik zie de nieuwe IR-rijtuigen nog niet in de doorkomstaat van morgen staan %03%

Laatst bewerkt door freek500 op 10-12-2006 13:19
 

10-12-2006 13:37:16
nielsie21
nielsie21
Die gaan dinsdag pas rijden  

10-12-2006 13:40:05
dvdhoven
dvdhoven
Niks hoor, die staan voor morgen gepland.
Je moet het vinkje weghalen achter "Geef voorspellingen weer" Dan krijg je de 1500 'en te zien.


Dick van den Hoven
 

10-12-2006 13:49:28
freek500
freek500
ik zie ze weer, Bedankt!  

10-12-2006 13:55:47
nielsie21
nielsie21
Was k vergeten,mijn excuses  

10-12-2006 16:08:08
martijn24
martijn24
Vandaag 6 buffels gezien in Groningen. Ze zullen wel in de 9100 serie gaan rijden.  

10-12-2006 16:18:58
bouwe
bouwe
Met blijkbaar een probleem, er is een stopper opgeheven zie ik.  

10-12-2006 21:35:36
bloober
bloober
Quote
bouwe: Met blijkbaar een probleem, er is een stopper opgeheven zie ik.
Niet, als je goed kijkt zie je dat er een paar minuten eerder een extra trein is ingelegd. Die extra trein is dan gewoon de stopper, alleen dan met een paar minuutjes extra rijtijd voor de Buffeltjes.


Groetjes, Bloober
 

10-12-2006 21:41:30
bouwe
bouwe
Zie het. %02%  

10-12-2006 21:48:01
billy
billy
Doorkomststaat Tb 11 dec.:
05.34 71313 Leeg Materieel NSR Rsd Aankomst Tb RR117 (V) RR118 (M) - 874 RR42 (A) - 834
05.46 13613 NSR Stoptrein Tb Vertrek Bd RR117 (V) RR118 (M) - 874 RR42 (A) - 834

De posities lijken me niet helemaal kloppen.
(PS: ik kon in het topic 'Doorkomststaat' niet reageren omdat de 'reageer knop' ontbrak)

Edit: Wat ook nog kan is dat de posities wel kloppen, maar dat de stellen uit Ht of Ehv komen i.p.v. Rsd!?

Laatst bewerkt door billy op 10-12-2006 21:51
 

10-12-2006 21:57:01
roadrunner
roadrunner
Dit soort fouten zitten vaker in de omlopen. Kan ik niks aan doen, zo krijgen we ze aangeleverd (en dat is ook niet de schuld van mijn leverancier)  

10-12-2006 23:00:02
bultena
bultena
Ik zie voor de komende dagen de 4444 in de doorkomststaat van Hgv, soms rijdt ie zelfs los, dus ik neem aan dat er al wat gedeklasseerd is.  

10-12-2006 23:05:08
woepje
woepje
Mooi zo. Laat de 4444 maar gewoon doorhobbelen kriskras door het land. De ambtenarentrein is gewoon verleden tijd voor de 4444. De NS houdt gewoon braaf de huidige materieel in de 526/561. Dit heeft gewoon zijn redenen.

De 4444 moeten ze uiteindelijk laten ombouwen als hij aan revisie toe is.

Laatst bewerkt door woepje op 10-12-2006 23:05
 

10-12-2006 23:05:41
train85
train85
Dat hoeft toch niet? Kan ook gewoon 2 rijtuigen 1e klas zijn gebleven.  

10-12-2006 23:06:30
woepje
woepje
Ja en wat is daar erg aan? Dat er een treinstel met extra 1e klas rondrijdt? Wat mij betreft moet dat geen grote problemen opleveren.  

11-12-2006 08:52:54
rudolfph
rudolfph
Dat de verhoudingen wel erg scheef zijn, het ding heeft immers nog minder 2e klasse zitplaatsen dan een ICM-III en waar een normale ICM-IV prima voldoet, kan de 4444 voor zitplaatstekort zorgen in de 2e klasse, zeker als die los rijdt. Het beste is een bak deklasseren, dan liggen de verhoudingen al wat beter. Als het stel in revisie gaat, dan krijgt het vast wel de oude inrichting terug, maar dat kan nog wel even duren.  

11-12-2006 09:32:19
taigagaai
Moderator
taigagaai
Ik zag gisterenavond omstreeks 21.05 de 1758 + ICK BD 5363 + 1743 te Amf staan. De 1758 zat aan de Amsterdamse kant met de stra op en de 1743 was 'dood'. In de trein zaten 2 blauwe rijtuigen en 5 rood witte.  

11-12-2006 09:53:12
aestudent
aestudent
Wat mij nu pas opvalt is dat het leeg materieel van de 700 en 1600 een lange stop maakt op Hfd, zowel van als naar Shl. Kunnen die ook geen reizigers meenemen dan? %03%  

11-12-2006 11:36:19
Bollenstad
Bollenstad
Quote
verwoert: Ik zag gisterenavond omstreeks 21.05 de 1758 + ICK BD 5363 + 1743 te Amf staan. De 1758 zat aan de Amsterdamse kant met de stra op en de 1743 was 'dood'. In de trein zaten 2 blauwe rijtuigen en 5 rood witte.
Dat zal dan wel een stam voor de 1500-serie zijn geweest. Ben benieuwd; heb goede herinneringen aan die ex IR-rijtuigen. Lekkere stoelen en veel beenruimte...
 

11-12-2006 12:18:42
maurits
maurits
De IR-stam reed trein 1520. Als die zich aan de omloop houdt nog te zien in trein 1571 vanavond.  

11-12-2006 12:24:42
rudolfph
rudolfph
Quote
woepje: Mooi zo. (...) De NS houdt gewoon braaf de huidige materieel in de 526/561. Dit heeft gewoon zijn redenen.
We weten nu wel allemaal dat jij VIRM het tofste materieel vindt dat in dit land rondrijdt, dat blijkt ook wel uit je handtekening, en ik wil je daarom vragen het bij je handtekening te laten en niet continue te vertellen hoe blij je wel niet bent dat VIRM nu ook in Gn komt.
 

11-12-2006 12:47:10
taigagaai
Moderator
taigagaai
Quote
Bollenstad:
Quote
verwoert: Ik zag gisterenavond omstreeks 21.05 de 1758 + ICK BD 5363 + 1743 te Amf staan. De 1758 zat aan de Amsterdamse kant met de stra op en de 1743 was 'dood'. In de trein zaten 2 blauwe rijtuigen en 5 rood witte.
Dat zal dan wel een stam voor de 1500-serie zijn geweest. Ben benieuwd; heb goede herinneringen aan die ex IR-rijtuigen. Lekkere stoelen en veel beenruimte...
Dat is het ook, maar ik was vergeten om een eerder bericht te quoten dat er maar 1 compositie is.
 

11-12-2006 12:58:42
dvdhoven
dvdhoven
Vandaag weer diverse nieuwsbrieven over de nieuwe dienst.
Ik denk dat dit stukje uit één van die brieven wel zal interesseren.
-------------------------------------------------------------------------
Materieelinzet

Serie 16000 - serie 13600
De serie 16000 Ut-Ht gaat normaal door als 13600 naar Bd. Na 20.00 uur en op zondag echter als leeg materieel tot Tb. Per onmiddelllijk mag deze trein als reizigerstrein rijden. Regelcentrum Zuid regelt dit tot het in de plannen is opgenomen.

Serie 9100 Zwolle-Groningen

De treinen 9122, 9126 en 9117 worden versterkt naar zes bakken (DM 90).

Rijtuigen in de serie 1500

Van de 14 beloofde rijtuigen zijn er afgelopen weekend slechts 9 naar Nederland gekomen. Er wordt dus slechts een stam ingezet
1520 Dv v 7.08
1529 Asd v 8.56
1528 Amf v 9.58
1571 Asd v 19.27

Verzoek de conducteurs en machinisten op de hoogte te stelen dat de volgende treinen rijden met ICM-3

1526 Dv v 8.38
1535 Asd v 10.27
1534 Amf v 11.28
1543 Asd v 12.27
1560 Amf v 17.58
1569 Asd v 18. 56

Naar verwachting komen eind deze week meer rijtuigen naar Nederland. We houden je op de hoogte.
----------------------------------------------------------------

Laatst bewerkt door dvdhoven op 11-12-2006 12:59


Dick van den Hoven
 

11-12-2006 13:19:14
bouwe
bouwe
Quote
dvdhoven:
Serie 9100 Zwolle-Groningen

De treinen 9122, 9126 en 9117 worden versterkt naar zes bakken (DM 90).




Enig idee waarom ze nou steeds aan het omnummeren zijn? (19122, 19126, 19117).
 

11-12-2006 14:44:17
billy
billy
Quote
dvdhoven: Serie 16000 - serie 13600
De serie 16000 Ut-Ht gaat normaal door als 13600 naar Bd. Na 20.00 uur en op zondag echter als leeg materieel tot Tb. Per onmiddelllijk mag deze trein als reizigerstrein rijden. Regelcentrum Zuid regelt dit tot het in de plannen is opgenomen.
Gelukkig, was ook een absurd idee om ze leeg te laten rijden tussen Tb en Ht. Ik neem aan dat het ook voor de richting Tb-Ht geldt.
 

11-12-2006 15:03:47
Somda
Somda
Ik kan dit bevestigen, wordt zo snel mogelijk ook verwerkt in de dienstregeling.  

11-12-2006 16:39:32
mark
mark
Enkele off-topic zaken verwijderd, dit kan ook via pm o.i.d.  

11-12-2006 20:22:15
treinfan
treinfan
Nog over ICM 4444:
op OHIH stond dat hier de extra bak 1e klas niet is gewijzigd. Nou ja, die is gedegradeerd. Word dus voor 2e klas tarief 1e klas reizen%08%
ja, de stickers 1 zijn vervangen door 2

Edit: nee, toch niet 'opgewaardeerd', maar gedegradeerd

Laatst bewerkt door treinfan op 11-12-2006 21:00
 

11-12-2006 20:57:27
salieri
salieri
Andersom bedoel je
1 is vervangen door 2
 

11-12-2006 21:29:33
martijn24
martijn24
Quote
bultena: Ik zie voor de komende dagen de 4444 in de doorkomststaat van Hgv, soms rijdt ie zelfs los, dus ik neem aan dat er al wat gedeklasseerd is.
Hij is gedeklasseerd. Ik heb hem in Groningen gezien vandaag. Daar kwam hij binnen tegen 11.15uur uit Den Haag.

Edit Mark: Quote toegevoegd
 

11-12-2006 21:36:35
robbertc
robbertc
Zie (nu pas) dat er 12 bakken ICM rijden in de 763 die met zn allen mooi doorrijden naar gn... Dat is behoorlijk wat, en er moet ook weinig mis gaan; met per ongeluk een viertje er tussen pas je nergens meer langs het perron...%03%  

11-12-2006 22:04:32
woepje
woepje
Perongeluk een viertje ertussen? Ow ik snap wat je bedoelt. Er worden namelijk 4 stellen ICM-3 ingezet. Als je dan een ICM-4 stel ertussen hebt, dan kom je inderdaad op meer dan 12 uit en dan wordt op veel stations de maximum perronlengte overschreden. Zelfs hier in Groningen kunnen maar maximaal 12 bakken binnenkomen op 2b.  

11-12-2006 22:16:38
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
dvdhoven:Verzoek de conducteurs en machinisten op de hoogte te stelen dat de volgende treinen rijden met ICM-3
...knip... 1543 Asd v 12.27
Deze reed met 2x ICM-IV i.p.v. ICM-III en was dan ook lekker rustig
 

11-12-2006 22:44:56
Bollenstad
Bollenstad
Was ICM-3 niet gewoon de interne aanduiding voor koplopers? Los van het feit of het nou eentje met drie bakken of eentje met vier bakken is?

Laatst bewerkt door Bollenstad op 11-12-2006 22:45
 

11-12-2006 22:49:55
Bollenstad
Bollenstad
Ik zie nu trouwens dat de 5720 (Asdz-Ledn) uit 2 x V + 1 x T bestaat. Dat was vroeger 8 bakken DD-AR en zat tot Shl mutjevol. Ik ben benieuwd hoe dat er morgen aan toe gaat; u hoort nog van mij!  

11-12-2006 22:52:38
mark
mark
Quote
Bollenstad: Was ICM-3 niet gewoon de interne aanduiding voor koplopers? Los van het feit of het nou eentje met drie bakken of eentje met vier bakken is?
ICM-3 is de serie 4201-4230 ICM-III is een ICM met drie bakken
 

11-12-2006 22:58:50
j.jager
j.jager
Quote
woepje:Zelfs hier in Groningen kunnen maar maximaal 12 bakken binnenkomen op 2b.


Sterker nog, op spoor 6(a+b) kunnen ze 13 bakken neerzetten.

Laatst bewerkt door j.jager op 11-12-2006 23:06