Aanrijding en ontsporing te Winsum 18-11-2016
Forum: Algemeen - Algemeen
18-11-2016 12:19:49
peterselie
peterselie
Tussen Swd en Wsm is een GTW van Arriva ontspoord na een aanrijding met een vrachtwagen

http://twitter.com/HilleMeetsma/status/799571306970746880

Het gaat zo te zien om de onbewaakte overweg Voslaan die in de nabije toekomst zal verdwijnen.

Laatst bewerkt door moderator op 18-11-2016 17:21
 

18-11-2016 12:36:39
stationHK
stationHK
Door een aanrijding met een voertuig geen treinverkeer tussen Groningen en Roodeschool. Dit betreft een GTW van Arriva in de buurt van Winsum.

http://www.dvhn.nl/groningen/Trein-ontspoort-na-aanrijding-bij-Winsum-21788976.html
 

18-11-2016 12:39:02
martijn
martijn
Trein 37644, is hierboven ook al een paar keer gemeld.  

18-11-2016 13:21:50
peterselie
peterselie
Quote
martijn (vr 18 nov 2016 12:39:02 https://www.somda.nl/forum/18781/p598370/): Trein 37644, is hierboven ook al een paar keer gemeld.

Voor de liefhebbers van het nummertje: 10327

Treinverkeer kan nog wel even stil liggen op het baanvak, omdat het spoor onzet schijnt te zijn en langs het spoor is een kast gesneuveld door de aanrijding.
 


18-11-2016 13:54:34
BasSNG2001
BasSNG2001
Quote
peterselie (vr 18 nov 2016 12:19:49 https://www.somda.nl/forum/18781/p598365/): Tussen Swd en Wsm is een GTW van Arriva ontspoord na een aanrijding met een vrachtwagen

http://twitter.com/HilleMeetsma/status/799571306970746880

Het gaat zo te zien om de onbewaakte overweg Voslaan die in de nabije toekomst zal verdwijnen.
Desbetreffende overweg heeft ook al in De Gevaarlijkste Wegen van Nederland gezeten. Niet de eerste in tijden dus. Sowieso verwonderlijk dat er nog geen slagbomen zijn geplaatst.
Daarnaast is het natuurlijk ook verwonderlijk dat de trein niet heel erge schade heeft en fijn dat er (nog) geen doden gevallen zijn.


#DiscoverEU
 

18-11-2016 13:56:57
sik214
sik214
Ik begreep dat van de niet zichtbare zijde op de foto, een deel van de zijwand eruit ligt....  

18-11-2016 14:05:04
ZJ37
ZJ37
Quote
BasSNG2001 (vr 18 nov 2016 13:54:34 https://www.somda.nl/forum/18781/p598390/):
Quote
peterselie (vr 18 nov 2016 12:19:49 https://www.somda.nl/forum/18781/p598365/): Tussen Swd en Wsm is een GTW van Arriva ontspoord na een aanrijding met een vrachtwagen

http://twitter.com/HilleMeetsma/status/799571306970746880

Het gaat zo te zien om de onbewaakte overweg Voslaan die in de nabije toekomst zal verdwijnen.
Desbetreffende overweg heeft ook al in De Gevaarlijkste Wegen van Nederland gezeten. Niet de eerste in tijden dus. Sowieso verwonderlijk dat er nog geen slagbomen zijn geplaatst.
Daarnaast is het natuurlijk ook verwonderlijk dat de trein niet heel erge schade heeft en fijn dat er (nog) geen doden gevallen zijn.
Dat is politiek: veel woorden en weinig daden.
 

18-11-2016 14:32:21
abbm
abbm
Quote
sik214 (vr 18 nov 2016 13:56:57 https://www.somda.nl/forum/18781/p598391/): Ik begreep dat van de niet zichtbare zijde op de foto, een deel van de zijwand eruit ligt....


http://www.rtvnoord.nl/nieuws/170378/Treinongeluk-Winsum-zorgt-voor-afgelasting-landelijk-OV-congres

Hier is een foto te vinden van de andere zijde.

Laatst bewerkt door abbm op 18-11-2016 14:33
 

18-11-2016 14:46:54
VIRMm1
VIRMm1
Zo te zien heeft de vrachtwagen de zijkant van de trein geramd?  

18-11-2016 15:42:20
broek53
broek53
Quote
ZJ37 (vr 18 nov 2016 14:05:04 https://www.somda.nl/forum/18781/p598392/):
Quote
BasSNG2001 (vr 18 nov 2016 13:54:34 https://www.somda.nl/forum/18781/p598390/):
Quote
peterselie (vr 18 nov 2016 12:19:49 https://www.somda.nl/forum/18781/p598365/): Tussen Swd en Wsm is een GTW van Arriva ontspoord na een aanrijding met een vrachtwagen

http://twitter.com/HilleMeetsma/status/799571306970746880

Het gaat zo te zien om de onbewaakte overweg Voslaan die in de nabije toekomst zal verdwijnen.
Desbetreffende overweg heeft ook al in De Gevaarlijkste Wegen van Nederland gezeten. Niet de eerste in tijden dus. Sowieso verwonderlijk dat er nog geen slagbomen zijn geplaatst.
Daarnaast is het natuurlijk ook verwonderlijk dat de trein niet heel erge schade heeft en fijn dat er (nog) geen doden gevallen zijn.
Dat is politiek: veel woorden en weinig daden.
Correctie: dat is ProRail en dat is dus nog niet "de politiek". Sterker nog: ik denk dat dit soort gedoe (Prorail faalt ogenschijnlijk, politiek is verantwoordelijk) nu juist is waarom Dijksma ProRail zijn zelfstandigheid wil ontnemen.

Laatst bewerkt door broek53 op 18-11-2016 15:43
 

18-11-2016 15:58:08
Bastiaan85
Bastiaan85
Quote
VIRMm1 (vr 18 nov 2016 14:46:54 https://www.somda.nl/forum/18781/p598403/): Zo te zien heeft de vrachtwagen de zijkant van de trein geramd?

Nee, kijk maar naar de schaafplekken die beginnen bij de neus. De trein heeft de tankwagen geschampt.
 

18-11-2016 16:01:00
ari
ari
https://www.prorail.nl/nieuws/aanrijding-trein-en-vrachtwagen-bij-winsum zegt:

(...)
Het ongeval gebeurde op een onbewaakte overweg de Voslaan in Winsum. Op deze overweg hebben eerder binnen een jaar twee ongevallen plaatsgevonden (2014/2015). ProRail, de gemeente, de provincie en het ministerie hebben daarom een plan gemaakt om alle 7 onbewaakte overwegen in Winsum op te heffen, dan wel te beveiligen. Voor de Voslaan zou een noodweg worden aangelegd, die naar een beveiligde overweg leidt. We staan klaar om dat te gaan uitvoeren zodra de grond daarvoor beschikbaar is. Helaas is het tot op heden niet gelukt overeenstemming hierover met de huidige grondeigenaar te bereiken.
(...)

Laatst bewerkt door ari op 18-11-2016 16:02
 

18-11-2016 16:07:15
sjoerd
sjoerd
Het fenomeen onbewaakte overweg bestaat in de wet bijna een eeuw. Sinds 1923 heeft de infrabeheerder geen plicht meer om elke overweg af te sluiten en moesten we zelf uitkijken waar geen wachter was. Een ongeluk is geen falen van de infrabeheerder maar van de weggebruiker.
Dat ontslaat de infrabeheerder niet van de maatschappelijke plicht om veilig oversteken mogelijk te maken: bijna alle bewaakte overwegen (op twee na) zijn geautomatiseerd, bijna alle aki's zijn veranderd in ahobs en bijna alle niet beveiligde overwegen (niet: >onbewaakte< zoals de pers (en zelfs ProRail zelf) telkens schrijft) zijn automatisch beveiligd met aki, ahob of wilo of kennen een gedeeltelijk handbediende installatie. Er lopen enkele experimenten met nieuwe vormen van technische beveiliging (en niet: >bewaking).

Laatst bewerkt door sjoerd op 18-11-2016 16:08
 

18-11-2016 16:37:55
gvttreinen
gvttreinen
@ari; Railside zeker....  

19-11-2016 11:15:45
aarclay
aarclay
Volgens het nieuws is er vannacht een kraan opgesteld, en zal in de loop van de ochtend het eerste en voorste treindeel op een dieplader naar Zuidbroek worden vervoerd. De rest zal uiteraard daarna volgen.

Ik vermoed dat dit een loods van Arriva zal zijn, waar voornamelijk bussen worden geplaatst.

En ProRail heeft een fotoreeks geplaatst. De schade is enorm te noemen. De baan ruimer is behoorlijk naar achteren gedrukt, zijn van eruit, en een deel van de achterwand van één van de bakken is krom.

https://www.prorail.nl/nieuws/fotoverslag-berging-trein-winsum

Laatst bewerkt door aarclay op 19-11-2016 14:18


Choo choo.....
 

19-11-2016 16:32:19
thom
thom
Op eerdere foto's was al de zien dat er ook een relais laat finaal van de grond af gemaaid was, dat zal ook wel wat herstel vergen.  

19-11-2016 17:18:41
martijn24
martijn24
Las net dat de trein total loss is verklaard de 10327. Zal waarschijnlijk niet meer hersteld worden.

Laatst bewerkt door martijn24 op 19-11-2016 17:20
 

19-11-2016 17:37:29
thom
thom
Ik kan me werkelijk nog niet voorstellen dat daar iemand nu al over negedacht heeft, of zelfs maar een oordeel over geveld heeft eigenlijk.
Dat ding is nog nieteens volledig geborgen en misschien nogwel nieteens vrijgegeven na onderzoek.
 

19-11-2016 17:50:12
Frontier
Frontier
Quote
martijn24 (za 19 nov 2016 17:18:41 https://www.somda.nl/forum/18783/p598545/): Las net dat de trein total loss is verklaard de 10327. Zal waarschijnlijk niet meer hersteld worden.

Dat laatste is meestal bij een total loss.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

19-11-2016 17:59:30
martijn24
martijn24
Treinstel is geheel geborgen en staat nu in 4 delen in Zuidbroek. Men verwacht dat de treinstel total loss wordt verklaard.  

19-11-2016 18:48:27
aarclay
aarclay
Een loods/(bus)werkplaats van Arriva in Zuidbroek, neem ik aan?
Ik ben benieuwd of Arriva in het noorden met een drietje nog voldoende capactieit kan trekken in de spits. Alle beschikbare materieelinzet staat al bijna op 100% voor de spits. Of ze moeten er eentje laten overkomen uit Zutphen.

Laatst bewerkt door aarclay op 19-11-2016 18:52


Choo choo.....
 

19-11-2016 18:56:46
yappa
yappa
Quote
Frontier (za 19 nov 2016 17:50:12 https://www.somda.nl/forum/18783/p598549/):
Quote
martijn24 (za 19 nov 2016 17:18:41 https://www.somda.nl/forum/18783/p598545/): Las net dat de trein total loss is verklaard de 10327. Zal waarschijnlijk niet meer hersteld worden.

Dat laatste is meestal bij een total loss.


Dat kan, maar hoeft niet. Total loss zegt niets meer of minder dan dat de kosten van herstel hoger zijn dan de waarde van het treinstel vlak voor de botsing.

Dan nog steeds kunnen andere factoren meespelen, en kan een Total loss wel degelijk hersteld worden. Een voorbeeld is treinstellen 4681 en 4654, die konden niet allebei gemist worden, ook al waren ze Total loss.
 

19-11-2016 18:58:26
BGM104
BGM104
Arriva kon ook D-GTW's verhuren aan NSR voor Lw-Mp, moet dus geen enkel probleem zijn. Of deze uitspraak moet alleen stoere managementpraat zijn geweest.  

19-11-2016 19:48:45
Sietse
Sietse
Quote
aarclay (za 19 nov 2016 18:48:27 https://www.somda.nl/forum/18783/p598558/): Een loods/(bus)werkplaats van Arriva in Zuidbroek, neem ik aan?
Ik ben benieuwd of Arriva in het noorden met een drietje nog voldoende capactieit kan trekken in de spits. Alle beschikbare materieelinzet staat al bijna op 100% voor de spits. Of ze moeten er eentje laten overkomen uit Zutphen.

In de Achterhoek is de inzet ook 100% in de spits. Normaal staat er een stel reserve maar ik geloof dat er nu telkens 1 in Winterswijk staat voor onderhoud. Je ziet nu ook wel eens stellen met graffiti rijden terwijl deze normaal direct uit dienst gaan.
 

19-11-2016 19:57:52
Berk24
Berk24
Quote
yappa (za 19 nov 2016 18:56:46 https://www.somda.nl/forum/18783/p598561/):
Quote
Frontier (za 19 nov 2016 17:50:12 https://www.somda.nl/forum/18783/p598549/):
Quote
martijn24 (za 19 nov 2016 17:18:41 https://www.somda.nl/forum/18783/p598545/): Las net dat de trein total loss is verklaard de 10327. Zal waarschijnlijk niet meer hersteld worden.

Dat laatste is meestal bij een total loss.


Dat kan, maar hoeft niet. Total loss zegt niets meer of minder dan dat de kosten van herstel hoger zijn dan de waarde van het treinstel vlak voor de botsing.

Dan nog steeds kunnen andere factoren meespelen, en kan een Total loss wel degelijk hersteld worden. Een voorbeeld is treinstellen 4681 en 4654, die konden niet allebei gemist worden, ook al waren ze Total loss.

Sorry voor de domme vraag, maar wat voor soort trein zijn de 4681 en 4654 eigenlijk?
 

19-11-2016 20:01:22
selivio
selivio
BR406'en. Oftewel ICE3's.  

19-11-2016 20:02:08
Jan-Mark
Jan-Mark
ICE3's. De 4654 was van NS, en is na de botsing bij Zv naar DB gegaan. De 4681 heeft een botsing bij Frankfurt gehad. Beide stellen zijn dus hersteld.  

19-11-2016 20:37:36
kleine_man
kleine_man
Offtopic. De 4654 is aan de DB verkocht en heeft de twee defecte wagens vervangen door de twee wagen van de 4654. Dit is in de nummering van de individuele bakken terug te zien.

Ontopic. Het zal afwachten worden wat er met de 10327 gedaan wordt. Na total loss verklaring kan het stel gestript worden voor onderdelen.
 

19-11-2016 20:58:02
aarclay
aarclay
Net als de 10520 uit Dalfsen. Deze is naar Stadler afgevoerd. Of het voor langdurig herstel is, of strippen en plukken (en slopen) is mij niet bekend.


Choo choo.....
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


19-11-2016 21:06:17
Sully123
Sully123
De 10520 gaat gestript en gesloopt worden, dacht ik. Meen ergens gelezen te hebben dat de CXX 5037 die kant op komt. En dat CXX 2 nieuwe stellen gaat krijgen. (dacht ook flirt)

Laatst bewerkt door Sully123 op 19-11-2016 21:06
 

19-11-2016 21:13:48
aarclay
aarclay
Is er veel verschil in de indeling van de CXX GTW en de 10520 van Arriva? In dat geval kan er mogelijk wel wat overgezet worden.  

19-11-2016 21:17:35
moderator
Moderator
moderator
Terug naar de ontwikkelingen rondom dit ongeval, de laatste berichten hebben daar niks mee te maken. Klein beetje teruglezen in de topics die er wel over gaan beantwoordt je vragen. Dank u.


Met vriendelijke groet, Het moderator team
 

19-11-2016 21:36:21
timtrein
timtrein
Arriva heeft geen busgarage o.i.d. in Zuidbroek. Waar die dingen dan wel staan... geen idee.
Nieuwe GTW's mogen toch niet meer bijbesteld worden? Best kans dat het dan toch herstel wordt, al dan niet met een nieuwe kopbak. Zó erg ziet het er nou ook weer niet uit. We gaan het zien
 

20-11-2016 15:53:11
ZJ37
ZJ37
ProRail regelt verkeersregelaars en/of extra borden bij de overweg: http://www.dvhn.nl/groningen/ProRail-plaatst-borden-bij-spoorwegovergang-in-Winsum-21792614.html

Ik vraag me werkelijk af of je een mannetje bij een overweg de verantwoordelijkheid kan geven om te kunnen oversteken. En wat gaan de extra borden dan helpen? Was de plek dan zo onduidelijk dat het een overweg betrof?

Overigens is meneer Google ook een waaghals op de betreffende overweg: de aankomende trein is al duidelijk in beeld! https://www.google.nl/maps/@53.3180052,6.5280763,3a,40.4y,139.48h,84.2t/data=!3m6!1e1!3m4!1sVa7HmWik-7_kurpAPzzkaQ!2e0!7i13312!8i6656

Laatst bewerkt door ZJ37 op 20-11-2016 15:55
 

20-11-2016 16:00:16
marotrans
marotrans
Dat mannetje kun je niet de verantwoording geven, maar voor de verzekering heb jij je best gedaan en is jouw risico afgedekt.

Zo werkt dat tegenwoordig toch in Nederland?%09%
 

20-11-2016 21:39:42
sjoerd
sjoerd
Nogmaals: sinds 1923 moet volgens de wet de weggebruiker zelf uitkijken. Als je dat niet of onvoldoende doet, of risico's neemt, ben je hoe dan ook de pisang. Dat oppassertje heeft dus inderdaad niet de verantwoordelijkheid.  

20-11-2016 21:43:01
timtrein
timtrein
Er wordt (nu?) alleen gesproken over borden  

20-11-2016 21:46:45
treinfan
treinfan
Ik zou het geen gek idee vinden om bij spoorwegovergangen stopborden voor het wegverkeer te plaatsen, zoals bijvoorbeeld in Frankrijk ook gebruikelijk is bij onbewaakte overwegen.  

20-11-2016 21:51:14
timtrein
timtrein
Eerst werd bericht: http://www.rtvnoord.nl/nieuws/170433/ProRail-zet-veiligheidspersoon-bij-spoorwegovergang-Winsum
Daarna: http://www.rtvnoord.nl/nieuws/170442/Veiligheidspersoon-overgang-Winsum-komt-niet-matrixborden-zijn-er-al
 

20-11-2016 22:10:39
k.h.nauta
k.h.nauta
De trein staat bij Mammoet in Zuidbroek. Mammoet is een groot kraan- en transportbedrijf in het noorden en heeft een vestiging in Zuidbroek, gelegen aan de A 7. Redelijk duidelijk fotografeerbaar vanaf de openbare weg.  

20-11-2016 22:13:39
mdeen
mdeen
Quote
sjoerd (zo 20 nov 2016 21:39:42 https://www.somda.nl/forum/18783/p598681/): Nogmaals: sinds 1923 moet volgens de wet de weggebruiker zelf uitkijken. Als je dat niet of onvoldoende doet, of risico's neemt, ben je hoe dan ook de pisang. Dat oppassertje heeft dus inderdaad niet de verantwoordelijkheid.

Een verkeersregelaar heeft misschien niet de verantwoordelijkheid maar wel alle wettelijke recht om iemand te laten stoppen.
En omdat we er gevoeglijk van uit kunnen gaan dat alle ongevallen zijn gebeurd door slecht kijken kan dit natuurlijk wel helpen.
Hoe belachelijk het ook mag zijn.
 

20-11-2016 22:20:20
k.h.nauta
k.h.nauta
Machinist en chauffeur zijn alle twee door de politie als verdachte gehoord. Wat moet ik mij daarbij voorstellen?  

20-11-2016 22:22:40
b2py
b2py
http://www.strafrechtadvocatennetwerk.nl/advocaat/64-advocaat/247-uitnodiging-verhoor-als-verdachte  

20-11-2016 22:28:38
k.h.nauta
k.h.nauta
Bedankt. Ik kan mij niet voorstellen, dat de machinist iets te verwijten valt.  

20-11-2016 22:53:34
Frontier
Frontier
Quote
ZJ37 (zo 20 nov 2016 15:53:11 https://www.somda.nl/forum/18783/p598644/): Overigens is meneer Google ook een waaghals op de betreffende overweg: de aankomende trein is al duidelijk in beeld! https://www.google.nl/maps/@53.3180052,6.5280763,3a,40.4y,139.48h,84.2t/data=!3m6!1e1!3m4!1sVa7HmWik-7_kurpAPzzkaQ!2e0!7i13312!8i6656

%08% Dat lijkt dichterbij dan het is, ga maar eens verder het weggetje af en kijk hoe ver meneer Google al is tegen de tijd dat de trein eindelijk bij de overweg is.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

21-11-2016 06:09:59
thieskes
thieskes
Quote
k.h.nauta (zo 20 nov 2016 22:28:38 https://www.somda.nl/forum/18783/p598693/): Bedankt. Ik kan mij niet voorstellen, dat de machinist iets te verwijten valt.

Heeft hij zich aan zijn rij-en rusttijden gehouden, was hij afgeleid in de momenten voor het ongeval, zijn er andere zaken die hij had kunnen doen om het ongeluk minder erg te maken, etc.
(Nee hier hoef ik geen antwoord op, puur als voorbeeld)


http://www.flickr.com/photos/thieske_1987
 

21-11-2016 08:03:45
dlm4yjp
dlm4yjp
Quote
k.h.nauta (zo 20 nov 2016 22:10:39 https://www.somda.nl/forum/18783/p598687/): De trein staat bij Mammoet in Zuidbroek. Mammoet is een groot kraan- en transportbedrijf in het noorden en heeft een vestiging in Zuidbroek, gelegen aan de A 7. Redelijk duidelijk fotografeerbaar vanaf de openbare weg.


OT: mammoet heeft een kleine vestiging in het noorden zul je bedoelen
Mammoet is 's werelds grootste specialist in transport en heftechnieken, operationeel over heel de wereld met de hoofdvestiging in Rotterdam.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

21-11-2016 09:47:26
edje
edje
Hoofdkantoor zit in Schiedam
Maar ik zag op de site van rtv-noord, dat de matrix borden er staan..... een Ahob plaatsen was handiger.
 

21-11-2016 11:16:43
mdeen
mdeen
Ja, maar als je Prorail mag geloven duurt dat een paar maanden en een paar honderdduizend euro.
Wat laat dat matrixbord zien, doet die iets als er een trein aan komt of gaat die gewoon altijd aan als je er met de auto aan komt?
 

21-11-2016 12:50:00
ZJ37
ZJ37
Misschien wel hetzelfde effect als wat een jaar of 20 geleden gedaan werd bij de overwegen op de Maaslijn bij de introductie van sneltreinen: het plaatsen van borden met de tekst "pas op sneltreinen", alsof die in de weilanden harder reden dan de stoptreinen. Volkomen zinloos dus.  

21-11-2016 12:52:10
edje
edje
http://www.rtvnoord.nl/nieuws/170450/Treinen-rijden-weer-langs-Winsum  

21-11-2016 12:55:28
ZJ37
ZJ37
Je kunt beter op de treinen letten dan op de spoorwegovergang, aparte tekst.  

21-11-2016 13:06:12
thom
thom
Pff gewoon een tekstwagen...

Krijgen alle andere onbewaakte overwegen nou ook, of is deze nou zo speciaal
 

21-11-2016 13:16:15
thom
thom
Oh, en de alarmerende knipperbol is ook reeds gemonteerd, ik denk dat dat inderdaad wel zal helpen;
https://flic.kr/p/PpNUQj


...
 


21-11-2016 13:40:34
ZJ37
ZJ37
En dat had - voor wat het waard is - vorige week of twee jaar eerder niet al gedaan kunnen worden? Jammer dat daarvoor eerst weer een ongeval nodig is.  

21-11-2016 13:53:40
aarclay
aarclay
Quote
thom (ma 21 nov 2016 13:16:15 https://www.somda.nl/forum/18783/p598806/): Oh, en de alarmerende knipperbol is ook reeds gemonteerd, ik denk dat dat inderdaad wel zal helpen;
https://flic.kr/p/PpNUQj


...

Beter iets dan niets, totdat de rest van de knipperende lampen en borden geleverd en aangesloten zijn..

Het is typisch zo'n werkzaamhedenwaarschuwingslampje, dus ik vermoed dat het ook met de werzaamheden te maken kan hebben. En als die blijft is het toch mooi meegenomen? Better safe than sorry.

Laatst bewerkt door aarclay op 21-11-2016 14:00


Choo choo.....
 

21-11-2016 13:59:25
thom
thom
Dat van dat mogelijk omverrijden van die paal is onzin natuurlijk, d'r staat een partij verlichting waarbij het klaar daglicht is daar, daar heb heb je geen knipperbol voor nodig.  

21-11-2016 14:02:04
aarclay
aarclay
Als die uitvalt? Ik ga die discussie niet meer aan!
Het ding hangt er, de boel is veilig met matrixborden. Prima geregeld toch!

Laatst bewerkt door aarclay op 21-11-2016 14:04


Choo choo.....
 

21-11-2016 17:34:14
sjoerd
sjoerd
Ik zeg niet dat je het niet moet doen, maar... Laten we ons er niet op verkijken: ook bij AKI's en AHOBS gebeuren nog steeds ongelukken. Je kunt zoveel voorzieningen plaatsen als je wilt, maar er zullen altijd doorrijders blijven.
Zoals er altijd chauffeurs blijken te zijn die met een laadbak, ladder of kraan tegen een viaduct rijden. Zo van: Okee, wat kan er misgaan als je zo'n voertuig bestuurt? Wie weet het? Ksou ut nie wete. Tsss.
Als het misgaat, ligt het toch echt wel aan de chauffeur. Van mij krijgt zo iemand echt 0 bijval.
Overigens is er in Nederland maar ook daarbuiten redelijk wat goed onderzoek gedaan naar de zichtbaarheid van verkeerstekens en daarin is ook echt wel heel veel verbeterd, ook bij overwegen. Tegen onoplettendheid en afleidingen is echter geen kruid gewassen.
 

21-11-2016 17:37:21
VIRMm1
VIRMm1
Quote
k.h.nauta (zo 20 nov 2016 22:20:20 https://www.somda.nl/forum/18783/p598690/): Machinist en chauffeur zijn alle twee door de politie als verdachte gehoord. Wat moet ik mij daarbij voorstellen?


Mcn kan ook verhoord worden om een situatieschets te creeeren.
Reed de vrachtwagen bijvoorbeeld gewoon de overweg op zonder te remmen of kijken, of zat hij vast op de overweg met bijvoorbeeld motorpech?

In deze situatie zijn er (waarschijnlijk) maar 2 personen die die vragen kunnen beantwoorden.
Om te kijken of de vrachtwagenchauffeur eerlijk de vragen beantwoord zal ook de mcn zijn verhaal moeten doen.
 

21-11-2016 17:55:45
cuneo56
cuneo56
Er is nogal een verschil of je gehoord wordt als verdachte of als getuige.
Als verdachte zal b.v. ook een blaastest bij de machinist worden afgenomen en mag je pas echt weg als de politie ( lees hulpofficier van justitie ) dat zegt.

En nog even over het nu al total-loss verklaren van het stel; Omdat het grotendeels gebouwd is met aluminium is reparatie lastiger en b.v de stijfheid van de constructie niet meer zoals bij nieuwbouw.
Maar misschien valt er wat te combineren met nog redelijk intakte delen van de treinstellen bij deze botsing en die bij Dalfsen, bij de ICE's ging dat ook goed %02%
 

21-11-2016 18:12:29
VIRMm1
VIRMm1
Een mcn moet sowieso altijd een blaastest afnemen bij een ongeval of aanrijding, dat zijn standaard procedures, dus dat zal nu niet veel anders zijn.  

21-11-2016 21:24:46
manuel25
manuel25
Quote
cuneo56 (ma 21 nov 2016 17:55:45 https://www.somda.nl/forum/18783/p598862/): Maar misschien valt er wat te combineren met nog redelijk intakte delen van de treinstellen bij deze botsing en die bij Dalfsen, bij de ICE's ging dat ook goed %02%
Zou heel mooi zijn inderdaad maar ik ben bang van niet. Beide stellen zijn met de A bak gebotst. Misschien zou je dan een van de B bakken kunnen ombouwen tot A bak met WC. Het is overigens wel een iets ander type GTW van de vechtdallijnen met een half raampje naast de deuren.
Ik hoop dat de 327 weer terug op de baan kan komen anders ruimt het wel snel op zo met de GTW's in NL.
 

21-11-2016 21:31:00
b2py
b2py
Van 132 naar 131, bijna verdwenen inderdaad!  

21-11-2016 23:40:12
thom
thom
Quote
sjoerd (ma 21 nov 2016 17:34:14 https://www.somda.nl/forum/18783/p598853/):
Als het misgaat, ligt het toch echt wel aan de chauffeur. Van mij krijgt zo iemand echt 0 bijval.

Met de oorzaken die je noemt, ja, maar genoeg andere oorzaken waar een chauffeur geen schuld aan kan hebben, bv motorpech of falende overwegsignalering etc.
 

21-11-2016 23:50:09
thom
thom
Quote
aarclay (ma 21 nov 2016 14:02:04 https://www.somda.nl/forum/18783/p598817/): Als die uitvalt? Ik ga die discussie niet meer aan!
Het ding hangt er, de boel is veilig met matrixborden. Prima geregeld toch!

Gelukkig, want met zulke complottheorien zou er morgen geen trein meer kunnen rijden zeg, want waar we dan allemaal rekening mee moeten houden....

Laatst bewerkt door thom op 21-11-2016 23:51
 

21-11-2016 23:51:29
moderator
Moderator
moderator
Quote
aarclay (ma 21 nov 2016 14:02:04 https://www.somda.nl/forum/18783/p598817/): Als die uitvalt? Ik ga die discussie niet meer aan!
Het ding hangt er, de boel is veilig met matrixborden. Prima geregeld toch!

Please ff kappen met die what-if's en hier bij de feiten houden, dank u.


Met vriendelijke groet, Het moderator team
 

22-11-2016 01:26:48
dennistd
dennistd
Quote
VIRMm1 (ma 21 nov 2016 17:37:21 https://www.somda.nl/forum/18783/p598854/):
Quote
k.h.nauta (zo 20 nov 2016 22:20:20 https://www.somda.nl/forum/18783/p598690/): Machinist en chauffeur zijn alle twee door de politie als verdachte gehoord. Wat moet ik mij daarbij voorstellen?


Mcn kan ook verhoord worden om een situatieschets te creeeren.
Reed de vrachtwagen bijvoorbeeld gewoon de overweg op zonder te remmen of kijken, of zat hij vast op de overweg met bijvoorbeeld motorpech?

In deze situatie zijn er (waarschijnlijk) maar 2 personen die die vragen kunnen beantwoorden.
Om te kijken of de vrachtwagenchauffeur eerlijk de vragen beantwoord zal ook de mcn zijn verhaal moeten doen.
Heeft Arriva in het noorden geen frontcamera's op de trein? Die zijn in de Achterhoek wel geplaatst volgens mij.
 

22-11-2016 09:35:14
nathanvos2
nathanvos2
Quote
dennistd (di 22 nov 2016 01:26:48 https://www.somda.nl/forum/18783/p598927/):
Quote
VIRMm1 (ma 21 nov 2016 17:37:21 https://www.somda.nl/forum/18783/p598854/):
Quote
k.h.nauta (zo 20 nov 2016 22:20:20 https://www.somda.nl/forum/18783/p598690/): Machinist en chauffeur zijn alle twee door de politie als verdachte gehoord. Wat moet ik mij daarbij voorstellen?


Mcn kan ook verhoord worden om een situatieschets te creeeren.
Reed de vrachtwagen bijvoorbeeld gewoon de overweg op zonder te remmen of kijken, of zat hij vast op de overweg met bijvoorbeeld motorpech?

In deze situatie zijn er (waarschijnlijk) maar 2 personen die die vragen kunnen beantwoorden.
Om te kijken of de vrachtwagenchauffeur eerlijk de vragen beantwoord zal ook de mcn zijn verhaal moeten doen.
Heeft Arriva in het noorden geen frontcamera's op de trein? Die zijn in de Achterhoek wel geplaatst volgens mij.

Het is ooit als proef bij de vechtdallijnen begonnen. Het kan wel eens zo zijn dat alle GTW dashcams hebben/krijgen.
 

22-11-2016 09:39:05
rob46
rob46
Quote
manuel25 (ma 21 nov 2016 21:24:46 https://www.somda.nl/forum/18783/p598890/):
Quote
cuneo56 (ma 21 nov 2016 17:55:45 https://www.somda.nl/forum/18783/p598862/): Maar misschien valt er wat te combineren met nog redelijk intakte delen van de treinstellen bij deze botsing en die bij Dalfsen, bij de ICE's ging dat ook goed %02%
Zou heel mooi zijn inderdaad maar ik ben bang van niet. Beide stellen zijn met de A bak gebotst. Misschien zou je dan een van de B bakken kunnen ombouwen tot A bak met WC. Het is overigens wel een iets ander type GTW van de vechtdallijnen met een half raampje naast de deuren.
Ik hoop dat de 327 weer terug op de baan kan komen anders ruimt het wel snel op zo met de GTW's in NL.
De bakken van de 520 zijn naar Stadler in Siedlce PL getransporteerd, het motorpack staat bij Arriva Mp.


57 jaar OV-fotografie.
 

22-11-2016 15:46:34
ZJ37
ZJ37
Kijk eens aan, ook de ministers gaan bemoeien met dit landelijk zeer fraai gelegen en pittoreske overweggetje. http://www.dvhn.nl/groningen/Minister-Snelle-oplossing-voor-spoor-Winsum-21797473.html  

22-11-2016 16:05:07
martijn24
martijn24
Arriva in Noord Nederland heeft geen frontcamera's in haar stellen. Behalve treinstellen 10308 en 10309 die het als proef wel hebben.  

22-11-2016 16:51:32
VIRMm1
VIRMm1
Quote
ZJ37 (di 22 nov 2016 15:46:34 https://www.somda.nl/forum/18783/p598998/): Kijk eens aan, ook de ministers gaan bemoeien met dit landelijk zeer fraai gelegen en pittoreske overweggetje. http://www.dvhn.nl/groningen/Minister-Snelle-oplossing-voor-spoor-Winsum-21797473.html


Jammer dat daarvoor eerst een (gelukkig niet dodelijk) ongeluk moet gebeuren.
 

22-11-2016 16:59:10
jeanne
jeanne
Ja, maar dit heeft dan ook veel meer met de aankomen verkiezingen dan het tragische kant van het gebeuren te maken!


Jeanne Kok
 

22-11-2016 17:10:08
sjoerd
sjoerd
Weer een stel politici die van toeten noch blazen weten, totaal geen inzicht hebben in de landelijke situatie, noch in de technische kant van de zaak, en die nu mooie sier denken te maken met gebakken lucht. Het is niet te geloven: wat een gasballonnen!  

22-11-2016 17:31:26
treinlim
treinlim
Waar bemoeit die minister zich toch mee! (Leuke verkiezingspraat %08%) maar wat gaat er in hun gedachten om dat ze denken zig te kunnen bemoeien met een B.V als prorail of NS (kuch kuch privatiseren is leuk voor de portomonee (overheid) Maar verder lariekoek)

Laatst bewerkt door treinlim op 22-11-2016 18:49
 

22-11-2016 17:55:40
cuneo56
cuneo56
Heel bijzonder dat de Minister die tot nu toe steeds alles op spoor gebied aan de staatssecretaris overlaat ( -liet)commentaar geeft, maar voor de inhoudelijke beantwoording van de kamervraag de niet beschikbare staatssecretaris door een andere minister laat vervangen!
Mijn mening daarover is echter verre van parlementair%02%
 

22-11-2016 18:06:08
ZJ37
ZJ37
En intussen gaan de boer, de burgemeester en Prorail ook nog even met modder gooien. Het gaat bijna over lijken. https://www.volkskrant.nl/binnenland/grondeigenaar-spoorwegovergang-winsum-ik-wacht-al-maanden-op-prorail~a4420203/amp

Laatst bewerkt door ZJ37 op 22-11-2016 18:06
 

22-11-2016 19:15:16
gvttreinen
gvttreinen
Vreemd, of jammer eigenlijk dat men helemaal voorbij gaat aan de onoplettendheid van de vrachtwagenchauffeur of überhaupt het opletten bij onbewaakte overwegen.
http://winsum.nieuws.nl/nieuws/20161122/open-brief-willem-stavenga-treinongeluk-en-vooraf-ging/
 

22-11-2016 19:38:14
thom
thom
Waarschijnlijk omdat het nog helemaal niet vaststaat dat de chauffeur ook daadwerkelijk onzorgvuldig handelde...  

22-11-2016 20:37:56
Daniel1
Daniel1
Maar, het feit dat er extra borden geplaatst moeten worden om de automobilist alert te maken, is toch wel ernstig. Als je rijdt, ben je alert. Bij een onbewaakte overweg wordt gestopt en kijk je of het veilig is. Zo gaat het al tientallen jaren in enorm veel gevallen goed.
Het begint er steeds meer op te lijken dat Nederlandse automobilisten dom worden bevonden en niet zelfstandig kunnen nadenken.%09%

Wat hier al eerder wordt gezegd: ook bij bewaakte gaat het lang niet altijd goed. Niet alles valt te voorkomen...
 

22-11-2016 20:46:01
Frontier
Frontier
Quote
thom (di 22 nov 2016 19:38:14 https://www.somda.nl/forum/18783/p599069/): Waarschijnlijk omdat het nog helemaal niet vaststaat dat de chauffeur ook daadwerkelijk onzorgvuldig handelde...

Als hij wél zorgvuldig handelde was er geen ongeluk geweest.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

22-11-2016 20:49:10
ZJ37
ZJ37
En ook dat hoeft niet, als je pech krijgt op de overweg kun je ook niet zoveel meer.  

22-11-2016 20:54:54
Frontier
Frontier
Dat vind ik ook altijd uiterst twijfelachtig, dat een voertuig kennelijk ineens vanuit het niets uitgerekend dáár op die paar meter overweg stuk gaat...


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

22-11-2016 21:15:23
manuel25
manuel25
Klopt maar dat in combinatie van schrikreactie en/of paniek kan veel onverklaarbare dingen veroorzaken.
Zolang er weinig bekend is over de toedracht van het ongeval kunnen we ook de chauffeur nog niets verwijten.

Ik leef trouwens mee met de boer die nu zo negatief in het nieuws is. Ik begrijp dat hij zijn land niet zonder meer opgeeft ivm met de mestwet die sinds enkele jaren van kracht is en vervangende hectares voor in de plaats wil kan ik volledig begrijpen. Ik ben zelf ook van boeren afkomat. Dat heeft niks met tegenwerken te maken.
Prorail had in de tussentijd, als de gemeente zo traag was, al lang een AHOB kunnen plaatsen dat had zeker weten minder gekost dan alle ellende dat dit met zich mee heeft gebracht.

Laatst bewerkt door manuel25 op 22-11-2016 21:16
 

22-11-2016 21:16:12
sjoerd
sjoerd
Quote
Daniel1 (di 22 nov 2016 20:37:56 https://www.somda.nl/forum/18783/p599083/): Maar, het feit dat er extra borden geplaatst moeten worden om de automobilist alert te maken, is toch wel ernstig. Als je rijdt, ben je alert. Bij een onbewaakte overweg wordt gestopt en kijk je of het veilig is. Zo gaat het al tientallen jaren in enorm veel gevallen goed.
Het begint er steeds meer op te lijken dat Nederlandse automobilisten dom worden bevonden en niet zelfstandig kunnen nadenken.%09%
Wat hier al eerder wordt gezegd: ook bij bewaakte gaat het lang niet altijd goed. Niet alles valt te voorkomen...

Dat ging niet over bewaakte maar over beveiligde overwegen, namelijk beveiligd met AKI, AHOB of WILO. Er zijn nog maar twee bewaakte overwegen waarvan een wachter de knoppen bedient. De overweg te Winsum is niet beveiligd.
 

22-11-2016 21:18:52
sjoerd
sjoerd
Quote
manuel25 (di 22 nov 2016 21:15:23 https://www.somda.nl/forum/18783/p599098/): Prorail had in de tussentijd, als de gemeente zo traag was, al lang een AHOB kunnen plaatsen dat had zeker weten minder gekost dan alle ellende dat dit met zich mee heeft gebracht.

De kosten van het plaatsen van een AHOB worden hier onderschat. De ontwerptijd is enkele maanden, het maken van nieuwe spoorsecties met bakens is hier een aardige klus en ook dat wordt onderschat.
 

22-11-2016 21:20:55
ZJ37
ZJ37
Dat is zo, maar deze discussie loopt al langer dan een paar maanden. En als dat zojuist geplaatste knipperlicht en matrixbord blijkbaar bijdraagt aan de veiligheid dan had dat ook allang eerder gedaan kunnen worden.

Laatst bewerkt door ZJ37 op 22-11-2016 21:21
 

22-11-2016 21:27:29
sjoerd
sjoerd
Tja. Er zijn, als ik het goed heb begrepen, nog een stuk of 900 onbeveiligde overwegen, waarbij alleen andreaskruisen en schrikhekken staan. Ik betwijfel zeer sterk of die ene overweg te Winsum nu door die knipperbollen veiliger is dan die andere 899 onbeveiligde overwegen.
Zoals ik al eerder stelde: ook op wel beveiligde overwegen rijden ze met gemak dwars door de bomen terwijl heel de wereld eromheen knippert. Die knipperbollen in Winsum zijn een doekje voor het bloeden maar halen niets maar dan ook niets uit.
 

22-11-2016 21:31:36
thom
thom
Dat is ook het vreemde aan de paniek die nu gezaaid word om de Winsumse overweg, ik durf te wedden dat er onbeveiligde overwegen zijn die meer aandacht verdienen dan deze.
Daarnaast heeft die knipperbol natuurlijk een toegevoegde waarde van nul, zeker gezien dit ongeluk gewoon op klaar lichte dag plaats vond.

Quote
Frontier (di 22 nov 2016 20:54:54 https://www.somda.nl/forum/18783/p599093/): Dat vind ik ook altijd uiterst twijfelachtig, dat een voertuig kennelijk ineens vanuit het niets uitgerekend dáár op die paar meter overweg stuk gaat...

Tsja, het kan altijd natuurlijk

Overigens zeg ik niet dat de chauffeur geen blaam treft, alleen dat er nog niets van kan zeggen zolang het onderzoek nog loopt en niks verklaard heeft.

Laatst bewerkt door thom op 22-11-2016 21:32
 

22-11-2016 22:39:08
dh3201
dh3201
Quote
Daniel1 (di 22 nov 2016 20:37:56 https://www.somda.nl/forum/18783/p599083/): Maar, het feit dat er extra borden geplaatst moeten worden om de automobilist alert te maken, is toch wel ernstig. Als je rijdt, ben je alert. Bij een onbewaakte overweg wordt gestopt en kijk je of het veilig is. Zo gaat het al tientallen jaren in enorm veel gevallen goed.
Het begint er steeds meer op te lijken dat Nederlandse automobilisten dom worden bevonden en niet zelfstandig kunnen nadenken.%09%

Klopt, langs de snelwegen hebben ze ook al borden nodig met "Bij rood X: Rijstrook DICHT" anders snappen ze niet wat dat rode Xje betekent....


Shqiperise-lopers?
 

23-11-2016 14:48:01
Rolffiej19
Rolffiej19
eXtra rijstrook beschikbaar toch%08%


MCN ASD
 

23-11-2016 15:08:37
lint27
lint27
Beetje OT, maar ook weer enigszins niet: die borden staan langs trajecten met een plusstrook, een strook aan de linkerkant die alleen open is als het echt druk is, en die dus daarbuiten afgekruisd wordt. Op die strook is dus niks aan de hand, waardoor het verleidelijk wordt deze toch te gebruiken als er een slome duikelaar met 100 km/h op de meest linker 'normale' strook zit, en dat gaat op zich prima (tenzij er net politie achter je rijdt ). Probleem is dan dat mensen het kruis ook gaan negeren als er wél iets aan de hand is, vandaar de borden. Het te vaak inzetten van een veiligheidsmaatregel zorgt er dus voor dat mensen deze minder serieus gaan nemen, een gang van zaken die het spoor ook niet vreemd is.

Laatst bewerkt door lint27 op 23-11-2016 15:10
 

24-11-2016 02:14:08
dlm4yjp
dlm4yjp
Die borden staan willekeurig, ook bij geen plusstroken (die heten tegenwoordig ook geen plusstrook meer trouwens). Bijvoorbeeld op de A10/A1 verbinding word juist de rechter normale rijstrook afgekruisd om flankaanrijding verderop te voorkomen (samenvoeging van meerdere rijstroken).
Het gebruik maken van een afgekruisde rijbaan is trouwens een aardige grap, dit valt tegenwoordig onder een misdrijf en zul je je dus voor de rechter moeten verantwoorden.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

24-11-2016 08:36:05
VIRMm1
VIRMm1
Vanaf 1 januari pas hoor.

Maar wat heeft dit met een onbewaakte overgang te maken?
 

24-11-2016 12:20:24
thom
thom
Misschien moeten we daar ook een portaal met matrix kruis boven hangen  

23-12-2016 08:56:02
gvttreinen
gvttreinen
Nou zijn er maatregelen getroffen...is het weer niet goed: http://www.dvhn.nl/groningen/Trein-toetert-minder-vaak-bij-Voslaan-Winsum-21871179.html  

23-12-2016 12:18:40
aarclay
aarclay
Quote
thom (do 24 nov 2016 12:20:24 https://www.somda.nl/forum/18783/p599380/): Misschien moeten we daar ook een portaal met matrix kruis boven hangen

Of gewoon een heel systeem zoals Bilthoven als primeur had.


Choo choo.....
 

25-12-2016 13:47:36
ZJ37
ZJ37
Quote
gvttreinen (vr 23 dec 2016 08:56:02 https://www.somda.nl/forum/18783/p602765/): Nou zijn er maatregelen getroffen...is het weer niet goed: http://www.dvhn.nl/groningen/Trein-toetert-minder-vaak-bij-Voslaan-Winsum-21871179.html
Een ongekende soap wordt het langzamerhand. De geplaatste fluitborden nabij deze overweg werden in een mum van tijd gestolen en zijn later door ProRail weer teruggezet.

Overigens getuigt dit van een sterk staaltje incident-management: kennelijk zo'n beetje de enige onbeveiligde overweg waarbij fluitborden nodig zijn ("we hebben er alles aan gedaan").
 

25-12-2016 13:57:28
broek53
broek53
Volgens mij moest het van de rechter. Maar een soap blijft het.

F-borden komen nog voor bij onbeveiligde overpaden op stations, overigens.