Dienstregeling 2018, wat is waar ?
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Omlopen algemeen
16-10-2017 21:07:06
Coryza
Coryza
Nog niet alle verbindingen staan er in valt me op, voornamelijk grens-overschrijdend verkeer (vanaf Arnhem).  

16-10-2017 21:17:06
dennistd
dennistd
Quote
Berk24 (ma 16 okt 2017 20:48:51 https://www.somda.nl/forum/18779/p628779/):
Quote
dennistd (ma 16 okt 2017 19:51:24 https://www.somda.nl/forum/18779/p628761/):
Maar ook wel mooi dat er nu een stop van vijf minuten is: dat biedt ruimte voor stations in Gildehaus en De Lutte.

Die ruimte is er niet. De kering in Hengelo is slechts 8 minuten en dus vrij kort. Die buffer van 2x 5 minuten in Bh is essentieel om vertragingen op het Duitse traject op te vangen. Die buffer wil je niet kwijt zijn.

De enige mogelijkheid om die stations te openen is dat de RB61 zo succesvol wordt, dat een extra omloop te rechtvaardigen valt. Dan wordt er dus tussen Bh en Hgl naast Oldenzaal ook gestopt in Gildehaus, De Lutte en Hengelo Oost en wordt er in Hengelo in 55 minuten gekeerd. De kans hierop is vrijwel nihil.
De IC Schiphol-Venlo keert zelfs in vijf minuten, dus dat die acht minuten te krap zijn is geen al te sterk argument. De enige reden op dit moment voor de vijf minuten haltering in Bentheim is de situatie in Hengelo, waarbij er achter de 1600 langs gekruist moet worden bij binnenkomst en voor de 17900 langs bij vertrek.

Een halte bij De Lutte (ruim 3500 inwoners en zomers vele toeristen) zorgt ervoor dat je dit dorp ook 's avonds en op zondag bereikbaar houdt, in tegenstelling tot de huidige buurtbus. Dat jij liever helemaal geen treinen meer ziet rijden maar liever overal bussen weten we al langer.
 

16-10-2017 21:30:34
Frontier
Frontier
Quote
Berk24 (ma 16 okt 2017 20:48:51 https://www.somda.nl/forum/18779/p628779/): De kans hierop is vrijwel nihil.

Je hebt in je glazen bol gekeken en je weet nu allemaal al hoe het de RB61 zal vergaan?


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

16-10-2017 21:37:59
Berk24
Berk24
Dat ik overal liever bussen zie, is niet waar. Waar ik wel op tegen ben is keren in 8 minuten op een rit van 1:47 (ik reken hier alleen Herford-Hengelo onder, omdat de RB61 in Herford 10 minuten stil staat). Zowel in Hengelo als in Venlo. De korte kering in Hgl wordt nu deels gecompenseerd door 5 minuten buffer in Bh, waardoor het acceptabel is. Die buffer weghalen is in mijn ogen niet acceptabel. Theoretisch gezien kun je prima stations openen in De Lutte en Gildehaus. In de praktijk vrees ik dat als je die stations opent, de treindienst regelmatig ingekort wordt tot Oldenzaal, vanwege te hoog opgelopen vertraging. Je kunt beide stations alleen openen als je een extra omloop plant voor de RB61 en dat lijkt mij een kostbaar grapje. De RB61 kon doorgetrokken worden naar Hgl, omdat er geen extra omlopen benodigd waren en dus de doortrekking redelijk goedkoop uitgevoerd kan worden. Het prijskaartje van het project stijgt snel als je die twee stations opent, vanwege de extra omloop.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 


16-10-2017 22:12:30
Berk24
Berk24
Quote
Frontier (ma 16 okt 2017 21:30:34 https://www.somda.nl/forum/18779/p628796/):
Quote
Berk24 (ma 16 okt 2017 20:48:51 https://www.somda.nl/forum/18779/p628779/): De kans hierop is vrijwel nihil.

Je hebt in je glazen bol gekeken en je weet nu allemaal al hoe het de RB61 zal vergaan?

Nee, maar er reed eerder een trein, de Grensland-Express. Daar zaten amper passagiers in, maar de Grensland-Express had significante nadelen. Nu gaat men opnieuw proberen, maar zijn alle significante nadelen weggenomen. Het kan natuurlijk zijn dat RB61 volle zalen gaat trekken, maar ik verwacht dat eerlijk gezegd niet, door de eerdere ervaringen met de Grensland-Express. Echter verwacht ik wel meer passagiers dan toen bij de Grensland-Express, omdat de nadelen verdwenen zijn.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

16-10-2017 22:28:33
Frontier
Frontier
Hou eens op zeg, de Grensland Express is natuurlijk geen vergelijking, dat was een nietszeggend lokaal treintje van niets naar nergens. Dat zou net zoiets zijn als een trein die enkel Maastricht-Vise of Venlo-Kaldenkirchen zou doen. Behalve enkele lokale reizigers Hgl/Odz-Bh was er verder voor niemand reden om een extra overstap te maken en per Grensland Express verder te gaan.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

16-10-2017 23:18:15
ZJ37
ZJ37
Zo te zien is er een aardige optimalisatie doorgevoerd op de hoogfrequente A2-IC's. De lange stop van de 800 in Ehv is eruit en in Mt ontstaan nu keringen van 31 minuten.

De 3900 komt uit Ut om 10/40 aan op spoor 6B te Ht en de 3600 vertrekt om 12/42 van 7B. Toch geeft de planner die aansluiting niet, maar het lijkt me in dit geval toch een recordtijd om van Ut naar Tb te kunnen komen: 43 minuten!
 

17-10-2017 01:34:28
AlbertP
AlbertP
De 6900 rijdt iets later doordat deze nu in Gdm wordt ingehaald door de 800, dus die zit vrij dicht op de 3900. Bij vertraging zou de 3900 daar wel eens achterop kunnen lopen.  

17-10-2017 07:28:09
Berk24
Berk24
Quote
Frontier (ma 16 okt 2017 22:28:33 https://www.somda.nl/forum/18779/p628801/): Hou eens op zeg, de Grensland Express is natuurlijk geen vergelijking, dat was een nietszeggend lokaal treintje van niets naar nergens. Dat zou net zoiets zijn als een trein die enkel Maastricht-Vise of Venlo-Kaldenkirchen zou doen. Behalve enkele lokale reizigers Hgl/Odz-Bh was er verder voor niemand reden om een extra overstap te maken en per Grensland Express verder te gaan.

Vergeet niet dat de aansluitingen tussen de RB61 en andere belangrijke treinen soms matig tot slecht zijn. In Hengelo bedragen buiten de spits alle overstappen (muv de 1600 naar Es), meer dan 20 minuten. In Salzbergen meer dan 20 minuten overstap op de RE15 naar Emden, richting Münster wel een goede aansluiting. In Osnabrück, meer dan 45 minuten overstap op de RE naar Bremen en in Bünde, meer dan 25 minuten overstap op de RE naar Hannover. In Herford is de aansluiting op de RB naar Detmold weer prima, evenals in Osnabrück op de RE naar Oldenburg.

Laatst bewerkt door Berk24 op 17-10-2017 09:12


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

17-10-2017 09:09:23
jordy94
jordy94
Apart dat ze de overstap in Rsd nog steeds hetzelfde houden.. Je zou denken dat ze het iets gaan verbeteren na honderden klachten per week, maar nee hoor..  

17-10-2017 09:14:28
train85
train85
Hoe weet je zo zeker dat het er honderden zijn per week? Heb je ze ergens zien voorbijkomen dan?  

17-10-2017 09:20:02
jordy94
jordy94
Als je zelf de overstap meemaakt hoor je geklaag van alle kanten en er zullen vast genoeg zijn die het doorgeven.. Zeker van de ouderen, maar die geven het hoogstwaarschijnlijk niet door.

Laatst bewerkt door jordy94 op 17-10-2017 09:20
 

17-10-2017 09:41:09
train85
train85
Okee op die manier.  

17-10-2017 10:48:40
MetroRET
MetroRET
Wat mij ook opvalt is dat de 814 en 816 zijn geschrapt, dit ivm de 2914 en 2916 naar Ekz.

Hierdoor tot 07:45 een halfuursdienst vanuit Asd naar Amr, ipv 06:45 zoals nu.
 

17-10-2017 11:02:30
Dre
Dre
Quote
marvinkok (ma 16 okt 2017 20:13:48 https://www.somda.nl/forum/18779/p628766/): Naar Osnabruck rijden is een wens vanuit Duitse zijde, maar voorlopig niet aan de orde omdat de machinist dan volledig Duitse bevoegdheid moet hebben. Hgl-Bh valt nog onder grensbaanvak waar deze groep nog bevoegdheid voor heeft uit het Grensland-tijdperk.

Corrigeer me als ik het verkeerd heb, maar volgens mij werd er ten tijde van de Grensland Express in Duitsland met ATB-EG gereden (ter hoogte van de seinen langs de vrije baan en voor de inrijder van Bentheim is in 2004 ATB-EG geïnstalleerd). De seinen tussen Odzg en Bh zijn echter ook voorzien van PZB-magneten, gemakshalve ga ik er dus maar even vanuit de eurobahn vanaf Odz t.h.v. de grens overschakelt op STM-PZB. Dus die bevoegheid had sowieso een kleine update nodig (en die zesdaagse cursus daarvoor is afgelopen vrijdag afgerond).
 

17-10-2017 11:13:34
cuneo56
cuneo56
Haal niet baanvak/ land bevoegdheid door elkaar met materieel bevoegdheid
( inclusief hoe materieel op de infra reageert)
 

17-10-2017 12:49:00
maurits
maurits
Quote
Berk24 (di 17 okt 2017 07:28:09 https://www.somda.nl/forum/18779/p628815/):
Vergeet niet dat de aansluitingen tussen de RB61 en andere belangrijke treinen soms matig tot slecht zijn. In Hengelo bedragen buiten de spits alle overstappen (muv de 1600 naar Es), meer dan 20 minuten. In Salzbergen meer dan 20 minuten overstap op de RE15 naar Emden, richting Münster wel een goede aansluiting. In Osnabrück, meer dan 45 minuten overstap op de RE naar Bremen en in Bünde, meer dan 25 minuten overstap op de RE naar Hannover. In Herford is de aansluiting op de RB naar Detmold weer prima, evenals in Osnabrück op de RE naar Oldenburg.


Meer dan 20 minuten is juist de tijd die ideaal is om eventuele vertragingen vanuit Nederland op te vangen. Natuurlijk staat een cross-platform-aansluiting van 2 minuten leuker in de reisplanner, maar in de praktijk zullen de meeste reizigers dan toch een half uur eerder op pad gaan vanwege de grote kans dat zo'n aansluiting in de soep loopt. Zeker als je met veel bagage of fietsen reist.

En vergeet de aansluitingen in Osnabrück op de IC's naar Hamburg niet, hierdoor ontstaan er extra verbindingen Randstad/Twente-Hamburg, dat is best een veelgevraagde route.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

17-10-2017 13:39:55
Dre
Dre
Quote
cuneo56 (di 17 okt 2017 11:13:34 https://www.somda.nl/forum/18779/p628839/): Haal niet baanvak/ land bevoegdheid door elkaar met materieel bevoegdheid
( inclusief hoe materieel op de infra reageert)

Zie, ik wist dat ik wat over het hoofd zag


Overigens krijgt Odz wel een hele scheve verbinding met Hgl op de zondagochtend en -voormiddag. 1x vanuit Zp (a .27, v. .32) en 1x vanuit Bh (v. ri. Hgl .19, a. vanuit Hgl .41). Daarmee dus vanuit Odz binnen een kwartier 2 treinen en daarna bijna 50 minuten niks. Ook vanuit Hgl binnen 20 minuten 2 treinen richting Odz (.18 en .34) en daarna meer dan 40 minuten niks. Weet niet of het een optie is i.v.m. de aansluiting in Zp, maar men zou ervoor kunnen kiezen om de 31200 op zondag op het andere half uur (a. .57, v. .02) te laten rijden.
 

17-10-2017 13:45:56
Berk24
Berk24
Hengelo - Bremen: 3 uur en 17 minuten

Hengelo - Hannover: 3 uur en 16 minuten

Dit zijn toch wel erg lange reistijden om aantrekkelijk te zijn voor dagjesmensen. Voor een meerdaagse stedentrip naar Bremen of Hannover is de IC Berlin toch wat aantrekkelijker, tenzij je spontaan deze stedentrip plant.

De RB61 is dan alleen aangewezen op dagjestoerisme naar Bad Bentheim, Osnabrück, Herford, Bielefeld en Münster, waarbij de laatste bestemming ook nog concurrentie heeft van de RB64. Forensenvervoer is door de grenseffecten ook niet echt grootschalig aanwezig, al kan dat na verloop van tijd wel groeien. Dat is opzich wel vrij magere basis.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

17-10-2017 13:48:17
Berk24
Berk24
Quote
Dre (di 17 okt 2017 13:39:55 https://www.somda.nl/forum/18779/p628847/):
Quote
cuneo56 (di 17 okt 2017 11:13:34 https://www.somda.nl/forum/18779/p628839/): Haal niet baanvak/ land bevoegdheid door elkaar met materieel bevoegdheid
( inclusief hoe materieel op de infra reageert)

Zie, ik wist dat ik wat over het hoofd zag


Overigens krijgt Odz wel een hele scheve verbinding met Hgl op de zondagochtend en -voormiddag. 1x vanuit Zp (a .27, v. .32) en 1x vanuit Bh (v. ri. Hgl .19, a. vanuit Hgl .41). Daarmee dus vanuit Odz binnen een kwartier 2 treinen en daarna bijna 50 minuten niks. Ook vanuit Hgl binnen 20 minuten 2 treinen richting Odz (.18 en .34) en daarna meer dan 40 minuten niks. Weet niet of het een optie is i.v.m. de aansluiting in Zp, maar men zou ervoor kunnen kiezen om de 31200 op zondag op het andere half uur (a. .57, v. .02) te laten rijden.

De 31200 een half uur laten schuiven lost niets op, want de scheve 15/45-verdeling op Hgl-Odz blijft. De 31200 sluit nu in Hgl aan op de 1700 en volgens mij is die net wat belangrijker dan de 1600.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

17-10-2017 13:57:41
kiekkiek
kiekkiek
Zl - Es van 69 minuten nu naar 64 in 2018. Dat lukt met een DM '90!  

17-10-2017 14:26:38
dennistd
dennistd
Als je wat stations overslaat lukt dat inderdaad met een DM'90 ook...
De sneltrein gaat het binnen de 50 minuten doen trouwens.

Laatst bewerkt door dennistd op 17-10-2017 14:28
 

17-10-2017 14:39:41
kiekkiek
kiekkiek
Quote
dennistd (di 17 okt 2017 14:26:38 https://www.somda.nl/forum/18779/p628854/): Als je wat stations overslaat lukt dat inderdaad met een DM'90 ook...
De sneltrein gaat het binnen de 50 minuten doen trouwens.
Daar hoef je geen stations voor over te slaan hoor. Tussen Nvd en Es zit ruimte genoeg, mits je de stationnementen beperkt tot 1 minuut. En daarbij wordt Wdn - Zl helemaal geschikt voor 140 km/u.

Laatst bewerkt door kiekkiek op 17-10-2017 14:47
 

17-10-2017 14:40:27
maurits
maurits
Quote
Berk24 (di 17 okt 2017 13:45:56 https://www.somda.nl/forum/18779/p628848/): Hengelo - Bremen: 3 uur en 17 minuten

Hengelo - Hannover: 3 uur en 16 minuten

Dit zijn toch wel erg lange reistijden om aantrekkelijk te zijn voor dagjesmensen. Voor een meerdaagse stedentrip naar Bremen of Hannover is de IC Berlin toch wat aantrekkelijker, tenzij je spontaan deze stedentrip plant.

De RB61 is dan alleen aangewezen op dagjestoerisme naar Bad Bentheim, Osnabrück, Herford, Bielefeld en Münster, waarbij de laatste bestemming ook nog concurrentie heeft van de RB64. Forensenvervoer is door de grenseffecten ook niet echt grootschalig aanwezig, al kan dat na verloop van tijd wel groeien. Dat is opzich wel vrij magere basis.


Je reistijden vppr Bremen gaan uit van helemaal regionaal verkeer. Pak je echter de RB61 naar Osnabrück en de IC naar Bremen, dan is de reistijd
Hengelo - Bremen: 2 uur en 42 minuten (met IC Berlijn 2 uur en 18 minuten).

Daarbij ontstaan er extra verbindingen op de uren dat de Berlijn-IC niet rijdt. Voor deze verbindingen kun je ook Spaprpreisen boeken (toevallig net vandaag in de verkoop gegaan). Daarbij ben je voor de verbindingen met de RB61 alleen afhankelijk van de beschikbare stoelen op de IC Osnabrück-Bremen-Hamburg, en niet van de Berlijn-IC die vaak snel volgeboekt raakt.

De vergelijking met Hannover is toeristisch gezien niet interessant. Hannover is een erg saaie stad die een paar keer per jaar een grote beurs heeft en verder niet veel bezoekers trekt. Hamburg is echter wel een veelgevraagde bestemming en daarvoor geldt hetzelfde als boven beschreven bij Bremen.

Laatst bewerkt door maurits op 17-10-2017 14:42


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

17-10-2017 14:47:23
Berk24
Berk24
Je hebt wel gelijk, de overstap van de IC Berlin op de IC Hamburg bedraagt 17 minuten, en twee zugbindungen zijn in combinatie met de korte overstap wel vervelend. Daarvoor vormt de RB61 wel een alternatief: geen zugbinding en langere overstaptijd.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

17-10-2017 14:52:25
ZJ37
ZJ37
Als mijn bron juist is gaat er ook bijna dagelijks weer een cargo rijden tussen Wt en Bdl (Lutdsm-België). Een slag per dag.  

17-10-2017 15:21:54
gvttreinen
gvttreinen
Volgens mij is dat Lineas, wilde volgens mij al in drgl 2017 over de IJzerenrijn rijden.
Lineas trein van/naar Lutdsm.
Eerst zien dan geloven

Laatst bewerkt door gvttreinen op 17-10-2017 15:22
 

17-10-2017 16:18:42
treinfan
treinfan
Lineas rijdt (in ieder geval nu) niets van/naar Lutdsm. Afgelopen jaar had CT wel een pad aangevraagd via Bdl voor vanaf april, maar uiteindelijk is die trein via Rsd blijven rijden.  

17-10-2017 18:57:44
nougo
nougo
Opvallend:
Mt - Ut van 1:56 nu, (2:01 op woe met etmet) naar 1:55 overdag en 1:50 in de avond.... om maar aan te geven hoeveel reserve er nu in de dienstregeling zit...
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


17-10-2017 19:07:00
b2py
b2py
Gaan we vanzelf zien hoe 'nuttig' die speling is die er straks niet meer is  

17-10-2017 22:59:23
ZJ37
ZJ37
Opmerkelijk is de BSO Ht die grotendeels a-symmetrisch is. Aansluitingen in ene richting die in de andere richting geen aansluiting zijn. En dan spoorboekloos rijden. Juist.  

17-10-2017 23:18:11
umbusko
umbusko
Jammer ook inderdaad dat de 3600 ri. Zl vanaf spoor 1 gaat vertrekken. In de avond heb je namelijk wel 2 minuten voor de overstap 2900/3600 (met 2900 de avond-IC Mt-Ekz), maar van 3a naar 1 is dat dan toch lichtelijk onmogelijk. De 5 minuten andersom zouden wel genoeg moeten zijn.
Zuidwaarts krijg je dan 2 minuten 7b/6b, dat kan natuurlijk wel.

Overdag blijft de 800 natuurlijk toch een aanfluiting qua aansluitingen. In Ht -1 op de 3600, in Ut -1 op de 3100 ri. Shl.
Het is te hopen dat de 3 min. in Rm voor de 32200 voldoende zijn. De 800 is met precies 30 minuten niet bijzonder ruim ingelegd tussen Mt en Rm, en dan ook nog het hele omcheckcircus. En de 5 minuten zuidwaarts worden al helemaal leuk. Klein lichtpuntje: de kruising in Rv is een minuut vervroegd (en de haltering in Sm ook), zodat de 32200 wel een minuut meer heeft om mooi op tijd aan te komen.

EDIT: Oh, nee, ik vergis me, dat is ooit eerder al gebeurd. Wel komt de 32200 richting Nm een minuut eerder in Rv aan, zodat de kans in ieder geval kleiner is dat hij de vertrekkende 32200 in de weg zit. (Nu aankomst uit Rm .15/.45 en vertrek richting Rm .15/.45; straks .14/.44 resp. .15/.45.)

Laatst bewerkt door umbusko op 17-10-2017 23:28
 

17-10-2017 23:29:12
nougo
nougo
De 800 gaat op bepaalde tijdstippen in Ehv van perron 3 en 4 vertrekken. Waarom zou dat zijn ?

Wel goed dat in zuidelijke richting tussen Best en Eindhoven alle Ic's niet meer doorwisselen. Uit Ht gaat naar 2 (soms 3) en de 1100 altijd naar 1.
 

17-10-2017 23:36:49
scooter
scooter
Quote
ZJ37 (ma 16 okt 2017 23:18:15 https://www.somda.nl/forum/18779/p628804/): Zo te zien is er een aardige optimalisatie doorgevoerd op de hoogfrequente A2-IC's. De lange stop van de 800 in Ehv is eruit en in Mt ontstaan nu keringen van 31 minuten.

De 3900 komt uit Ut om 10/40 aan op spoor 6B te Ht en de 3600 vertrekt om 12/42 van 7B. Toch geeft de planner die aansluiting niet, maar het lijkt me in dit geval toch een recordtijd om van Ut naar Tb te kunnen komen: 43 minuten!

De planner geeft ook de overstap 1100>3500 in Eindhoven niet,terwijl er toch 3 minuten voor zijn en op hetzelfde perron(1>2)
 

18-10-2017 05:09:57
dennistd
dennistd
Is het niet zo dat de internationale planner andere overstapnormen heeft dan de binnenlandse planner? Kan me zoiets herinneren van eerdere jaren.  

18-10-2017 07:24:56
Berk24
Berk24
Het beste zou een stuk dubbelspoor zijn tussen Reuver en Swalmen, zodat de treinen tussen Reuver en Swalmen elkaar kunnen kruisen in plaats van op station Reuver. Hiermee kan de aansluiting in Roermond iets verruimd worden. Nu wordt het deel Reuver-Roermond het meest kritieke deel van de Maaslijn.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

18-10-2017 07:54:55
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
dennistd (wo 18 okt 2017 05:09:57 https://www.somda.nl/forum/18779/p628907/): Is het niet zo dat de internationale planner andere overstapnormen heeft dan de binnenlandse planner? Kan me zoiets herinneren van eerdere jaren.
Dat is zo ja. Vandaar bijvoorbeeld ook dat de overstap 500/600 2000 die in Ut weer terugkeert niet uit die planner komt.
Met PHS passen de goederenpaden daar namelijk weer, waardoor de 2000 op 12 kan gaan aankomen en van 9 kan gaan vertrekken.

@Berk24: Ik vrees dat dat niet zo heel veel zal helpen gezien de dienstregeling nogal vast ligt door de andere punten waarop gekruist kan worden, dan kan je op Rv-Rm niet opeens elders gaan kruisen.

Laatst bewerkt door daniel_ddr op 18-10-2017 07:56


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

18-10-2017 08:11:51
Astraea
Astraea
Wat weten wij eigenlijk over de materieelinzetten voor 2018? Voorbij zag ik komen al de 5500 met SGM en 5600 met 2x DD-AR. Is er al meer bekend?  

18-10-2017 09:28:20
reisthijs
reisthijs
Quote
daniel_ddr (wo 18 okt 2017 07:54:55 https://www.somda.nl/forum/18779/p628914/):
Quote
dennistd (wo 18 okt 2017 05:09:57 https://www.somda.nl/forum/18779/p628907/): Is het niet zo dat de internationale planner andere overstapnormen heeft dan de binnenlandse planner? Kan me zoiets herinneren van eerdere jaren.
Dat is zo ja. Vandaar bijvoorbeeld ook dat de overstap 500/600 2000 die in Ut weer terugkeert niet uit die planner komt.
Met PHS passen de goederenpaden daar namelijk weer, waardoor de 2000 op 12 kan gaan aankomen en van 9 kan gaan vertrekken.
Die aansluiting komt gewoon uit de DB planner. De meeste andere cross-platforms ook, alleen die in Ehv even niet.
 

18-10-2017 09:59:27
AJT
AJT
Quote
dennistd (di 17 okt 2017 14:26:38 https://www.somda.nl/forum/18779/p628854/): Als je wat stations overslaat lukt dat inderdaad met een DM'90 ook...
De sneltrein gaat het binnen de 50 minuten doen trouwens.


De reistijd tussen Hno en Rat is nu 5 minuten en die wordt 9 minuten. Dit geldt alleen in oostelijke richting.

Laatst bewerkt door AJT op 18-10-2017 10:00
 

18-10-2017 10:21:38
anton_
anton_
Reistijd is nu 5 minuten wordt soms 4 en soms 5 minuten. Een deel de stoptreinen blijft een paar minuten in Raalte wachten

Laatst bewerkt door anton_ op 18-10-2017 10:22
 

18-10-2017 10:43:01
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
reisthijs (wo 18 okt 2017 09:28:20 https://www.somda.nl/forum/18779/p628918/): Die aansluiting komt gewoon uit de DB planner. De meeste andere cross-platforms ook, alleen die in Ehv even niet.
Uit de SBB-planner die als eerste de nieuwe dienstregeling had kwam deze (nog) niet


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

18-10-2017 15:15:09
maurits
maurits
Het zou kunnen zijn dat nog niet alle overstaptijden goed ingevoerd zijn of goed doorplopen naar de internationale planners, dat heb ik wel eens eerder gezien kort na publicatie van de dienstregeling. Wordt meestal binnen 1 a 2 weken hersteld.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

18-10-2017 16:38:06
BasSNG2001
BasSNG2001
Quote
Astraea (wo 18 okt 2017 08:11:51 https://www.somda.nl/forum/18779/p628915/): Wat weten wij eigenlijk over de materieelinzetten voor 2018? Voorbij zag ik komen al de 5500 met SGM en 5600 met 2x DD-AR. Is er al meer bekend?
Ik vermoed dat er integraal FLIRT in de 6600 komt, gezien de krappere rijtijden en de koppeling aan de 4400.


#DiscoverEU
 

19-10-2017 11:56:27
MetroRET
MetroRET
De 7400 wordt, wanneer het niet naar Asd rijdt, opgeheven en dan zal de 7300 rijden tussen Bkl en Rhn.  

19-10-2017 12:26:58
cuneo56
cuneo56
Ik vrees al voor de prorail uitleg van zo'n regel%04%

Laatst bewerkt door cuneo56 op 19-10-2017 12:28
 

19-10-2017 12:36:23
train85
train85
Deze maatregel hier is ook heel raar. Doordeweeks tot 18:00 uur rijdt het op andere tijden, dan doordeweeks na 18.00 uur en in het weekend. Ik heb de reden nog niet kunnen vinden.  

19-10-2017 12:44:30
cuneo56
cuneo56
Zo te zien om voor verbindingen van mijn woonplaats van/ naar Amsterdam e.o. geen overdreven overstaptijd te creeren.  

19-10-2017 15:34:40
DingeZ
DingeZ
En om dat te bewerkstelligen is men nog aardig creatief geweest. De 7461 keert te Rhn kort (3 min) op de 7362 waarna vervolgens de 7463 en 7465 nog te Vndc keren om terug te gaan naar Ut. Zo valt er nergens een lang gat zoals op Gd - Apn vroeger.  

19-10-2017 15:39:28
Coryza
Coryza
Denk dat de 7461 het 'Uitgeest-drama' gaat overtreffen... denk bij 5 seconden te laat fluiten dat deze zich in Vndc al omdraait.  

19-10-2017 16:56:51
henri1972
henri1972
Zal bij die 7461 wel meevallen. Zit 5 minuut buffer in op vndc. Wordt die door te lange vertraging toch ingekort tot vndc dan gaat volgens drg 15 minuut later de volgende ...  

21-10-2017 13:55:54
BGM104
BGM104
Quote
Astraea (wo 18 okt 2017 08:11:51 https://www.somda.nl/forum/18779/p628915/): Wat weten wij eigenlijk over de materieelinzetten voor 2018? Voorbij zag ik komen al de 5500 met SGM en 5600 met 2x DD-AR. Is er al meer bekend?

DDZ6 inzet uitsluitend in de series 500, 600, 700 en 1800 is denk ik de grootste wijziging. De DDZ4 kan je naast de bovenstaande 4 series ook tegenkomen in de 2000, 8800 en 2800. Kruimelwerk DDZ4 is 2 materieeldiensten in de 5600 en 1 dienst in de 9000 (alleen op woensdag) en 8100 (alleen vrijdag).
 

21-10-2017 14:09:08
Henk1619
Henk1619
Quote
Berk24 (wo 18 okt 2017 07:24:56 https://www.somda.nl/forum/18779/p628912/): Het beste zou een stuk dubbelspoor zijn tussen Reuver en Swalmen, zodat de treinen tussen Reuver en Swalmen elkaar kunnen kruisen in plaats van op station Reuver. Hiermee kan de aansluiting in Roermond iets verruimd worden. Nu wordt het deel Reuver-Roermond het meest kritieke deel van de Maaslijn.


Dat dubbelspoor Rv-Sm gaat er ook komen, niet voor de reden die je noemt overigens. En het duurt nog een paar jaar voor het er ligt dus daar heb je in 2018 niets aan.
 

21-10-2017 14:24:18
MetroRET
MetroRET
Quote
BGM104 (za 21 okt 2017 13:55:54 https://www.somda.nl/forum/18779/p629234/):
Quote
Astraea (wo 18 okt 2017 08:11:51 https://www.somda.nl/forum/18779/p628915/): Wat weten wij eigenlijk over de materieelinzetten voor 2018? Voorbij zag ik komen al de 5500 met SGM en 5600 met 2x DD-AR. Is er al meer bekend?

DDZ6 inzet uitsluitend in de series 500, 600, 700 en 1800 is denk ik de grootste wijziging. De DDZ4 kan je naast de bovenstaande 4 series ook tegenkomen in de 2000, 8800 en 2800. Kruimelwerk DDZ4 is 2 materieeldiensten in de 5600 en 1 dienst in de 9000 (alleen op woensdag) en 8100 (alleen vrijdag).


En wat gaat er dan in de 3600 en alle PHS-diensten rijden ?
 


21-10-2017 14:59:31
BGM104
BGM104
Met de DDZ acties speel je VIRM vrij voor PHS A2. Het vrijgekomen ICM gaat de 3600 in, waardoor deze serie integraal met ICM gaat rijden, behalve 1 verdwaalde VIRM4 op zondag.  

21-10-2017 15:06:50
MetroRET
MetroRET
Dus de 500/600/700/1800 grotendeels met DDZ of nog ICM/VIRM daarin ?  

21-10-2017 15:35:55
michaben
michaben
Is inzet in de 2000/2800/8800 ook in de spits in de vorm van DDZ8 of alleen enkele slagen in de daluren met losse viertjes die van de 500/600/700/1800 afgekoppeld zijn? Als je in de spits DDZ8 in deze series inzet dan ontkom je er niet aan dat er een mix van materieel zal komen in de diverse series. De 500/600/700/1800 hebben 25 composities waarvan iets meer dan de helft in aanmerking komt voor twee gekoppelde stellen, dus met al het DDZ hierheen zou het net moeten passen (uitgaande dat de langdurig defecte stellen weer aan de praat gebracht worden) maar als er nog enkele viertjes naar de 2000/2800/8800 moeten zal het toch een mix moeten worden (waarbij DDZ wel een ruime meerderheid zal hebben, alle inzetbare zesjes vormen namelijk al een meerderheid van de composities van de 500/600/700/1800).

Laatst bewerkt door michaben op 21-10-2017 15:36
 

21-10-2017 15:47:45
AJT
AJT
Als je VIRM vrij wilt spelen, dan vervang je alle VIRM uit de 700/1800 voor DDZ. Deze maatregel kondigde zich al aan bij de verhuizing van de DDZ naar On. ICM zal ook in de 500/600 en de 700/1800 blijven rijden.  

21-10-2017 16:34:56
BGM104
BGM104
In de 700/1800 rijdt 1 compositie ICM7 rond die in de spits 1816 en 1855 voor zijn rekening zal nemen, de rest is DDZ. In de 500/600 rijdt DDZ ongeveer de helft van de ritten en ICM de andere helft.

DDZ8 inzet is voorzien in de 2000/2800/8800. In de 2800 blijft VIRM in de meerderheid en in de 2000/8800 rijdt grofweg de helft van ritten met ICM.

Laatst bewerkt door BGM104 op 21-10-2017 16:35
 

21-10-2017 16:45:35
MetroRET
MetroRET
Hoe gaan de lengtes van het ICM in de 3600 er dan uit zien. Volgens mij rijdt daar niet voor niets nu met meerdere slagen DDZ8 ?  

21-10-2017 16:57:44
b2py
b2py
De vraag stellen is hem beantwoorden  

21-10-2017 17:39:58
BasSNG2001
BasSNG2001
Quote
MetroRET (za 21 okt 2017 16:45:35 https://www.somda.nl/forum/18779/p629252/): Hoe gaan de lengtes van het ICM in de 3600 er dan uit zien. Volgens mij rijdt daar niet voor niets nu met meerdere slagen DDZ8 ?
Lengtes ICM zullen wel op deeltrajecten aangepast kunnen worden middels aftrappen en bijplaatsen. Deze actie lijkt daarnaast bedoeld om makkelijker materieel uit te kunnen wisselen met het eilandbedrijf van de 2300 (met zoals nu al ruim vier weken één en hetzelfde stel, de 4025, in de dienst). De perrons in Etten-Leur zijn 265 meter lang. Net niet genoeg voor ICM9.


#DiscoverEU
 

21-10-2017 17:53:33
broek53
broek53
Ik denk dat je ICM 10 bedoelt. ICM9 past met gemak.  

21-10-2017 17:55:25
MetroRET
MetroRET
Etn zou 275m lang moeten zijn volgens de ProRail-gegevens, dan zou ICM10 dus met 268m moeten passen.  

21-10-2017 17:56:21
michaben
michaben
Op zaterdagochtend rijdt er nu ook een DDZ10 in de 3600 en die past ook. ICM10 is ietsjes langer maar zou moeten passen, ICM9 past zeker.

Laatst bewerkt door michaben op 21-10-2017 17:56
 

21-10-2017 18:35:06
BGM104
BGM104
In de spits gaan de meeste treinen rijden met ICM7 of 8. 9 of 10 bakken ICM komt zeer sporadisch in het plan voor. Tussen de spits gaan diverse 3600 treinen met solo ICM rijden.  

21-10-2017 19:36:15
Berk24
Berk24
Solo ICM


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

21-10-2017 20:23:28
AlexNL
AlexNL
Eerder dit jaar reed er ICM7 in de 3600 als gevolg van werkzaamheden elders (ik weet de details niet meer), dat was voor mijn gevoel toch wel aan de krappe kant.

Ik neem tenminste niet aan dat een trein als de 3624 met DDZ8 rijdt omdat er niks anders voorhanden was.
 

21-10-2017 20:30:29
broek53
broek53
Enfin, de thema's voor het OD december zijn dan nu al wel duidelijk: te kleine samenstellingen in de 3600 en voortdurende koppel- en ontkoppelproblemen in de Noord-Oost. Naast de PHS-perikelen uiteraard 🤗  

21-10-2017 21:06:49
AJT
AJT
Waarom niet die DDZ inzetten in de serie 2400. Dan ben je 9 composities nodig. Nu rijdt er standaard VIRM-6 in ook op zaterdag en in de spitsen zijn sommige treinen verlengd tot VIRM-10. Ideaal voor DDZ!
Die DDZ's haal je uit de 3600 (10 DDZ-6) en de 5600 (8 tot 11 composities DDZ-4). De 5 composities DDZ-4 gaan in de 700/1800 samen met dat uit de reservepot. De rest van de 3600 serie laat je rijden met ICM uit de reservepot en dat uit de 8100/9000 serie. Wat daar komt te rijden? DD-AR, SGM en of SLT. Of zullen we de DM'90 nog negen maanden in dienst houden voor de SNGs komen?
De VIRMs gaan dan alsnog naar PHS.

DDZ in de 2200 serie kan ook. Koppelen en ontkoppelen in Roosendaal, daar hebben ze toch tijd over! Dan ben je dertien composities DDZ nodig.
 

21-10-2017 21:24:05
broek53
broek53
Volgens mij ben je aan het betogen dat je VIRM in elke serie kunt wisselen met DDZ en dat is waar. Als je echter de hele reservepot van dit moment nodig hebt en ook nog DM'90 in dienst wilt houden, doe je qua efficiency toch iets niet helemaal goed.  

21-10-2017 21:29:38
AJT
AJT
Nou de beste serie's waar je VIRM eruit DDZ erin kunt doen zijn de 2200 en de 2400. DM'90 was een grapje en we hebben nou eenmaal nu(okt. 2017) een reservepot en zonder dat er fysiek extra treinen komen, gaan er wel meer treinen rijden per 2018. Dus de reservepot slinkt, maar wordt aangevuld omdat FLIRT straks niet meer gedekt worden door ander materieel (op papier dan)  

21-10-2017 21:49:11
MetroRET
MetroRET
Ik vind de 2100 eigenlijk wel een geschikte serie voor DDZ4.
Daar rijden nu alleen VIRM-viertjes en het is een gesloten omloop van 4 composities, ideaal voor het relatief kleine materieelserie DDZ.
 

21-10-2017 21:57:57
ZJ37
ZJ37
Quote
BGM104 (za 21 okt 2017 18:35:06 https://www.somda.nl/forum/18779/p629263/): In de spits gaan de meeste treinen rijden met ICM7 of 8. 9 of 10 bakken ICM komt zeer sporadisch in het plan voor. Tussen de spits gaan diverse 3600 treinen met solo ICM rijden.
Dat solo rijden met ICM is in de Noordoost immers ook goed bevallen dus op de IJssellijn wordt dit dus ook een succes. Dat men van 9 naar 6 bakken gaat na de spits die snap ik nog, maar het aantal treinen dat op de gehele route voldoet voor een losse 3 of 4 dat betwijfel ten zeerste.

Ik begrijp die uitkammerij met ICM ook niet echt aangezien geen mens zich druk maakt ook al dat DDZ6 in de 3600 in de avond en dal. En dat luchtvervoer met 9ICR in de 1100 in de dal en avond, bijvoorbeeld.
 

21-10-2017 22:29:07
michaben
michaben
DDZ is nu enorm verspreid over het land, de in dienst zijde stellen staan 's nachts verdeeld over 11 opstellocaties en 2 werkplaatsen. Mocht er een stel defect gaan dan bestaat de kans dat het dichtstbijzijnde reservestel anderhalf uur verderop staat omdat een bepaalde locatie slechts één stel heeft. Grootste concentraties nu zijn Zp (mede dankzij het vele LM naar Zl in de ochtend) en Rsd, maar ook daar vind je er zelden meer dan 10.

Met de inzet die hier genoemd wordt concentreer je het materieel rondom Gvc, Rtd, Ut, Zl, Gn en Lw: minder LM ritten en gunstiger om wat reserve kwijt te kunnen. En je zit gunstig wat betreft de werkplaatsen. Alleen jammer dat er onvoldoende DDZ is om de series integraal DDZ te maken inclusief de versterkende series zoals de 2800, maakt de bijsturing bij verstoringen weer lastig. Afgelopen wijzigingsblad heeft trein 555 daar al meermaals last van gehad, de tweede DDZ was een ICM 'geworden' en er kon dus niet gecombineerd worden in de spits, met en veel te korte trein tot gevolg.

Laatst bewerkt door michaben op 21-10-2017 22:29
 

22-10-2017 13:57:07
BGM104
BGM104
Om een indruk te geven, bij het solo ICM rijden in de 3600 gaat het in de oneven richting om de 3635 t/m 3649 en vanaf 3673 tot einde dienst, per trein voor tenminste 3 van de 5 doordeweekse dagen. In de even richting 3636 t/m 3648 en vanaf 3668 tot einde dienst. Bijplaatsen/aftrappen alleen op de eindpunten.

In het weekend rijdt veel met ICM7.
 

22-10-2017 14:00:51
ZJ37
ZJ37
In de late avond kan ik dat nog wel begrijpen, maar treinen als 3648 tussen Dv en Zl of 3649 tussen Tb en Rsd lijkt me een los stel wel aan de krappe kant.  

22-10-2017 14:58:20
martijn
martijn
Als dagelijks gebruiker van de noordelijke helft van de 3600, denk ik dat het allemaal prima gaat passen. Zo druk is het daar buiten de spits allemaal niet en we zijn erg verwend met DDZ6 en DDZ8. De 3648 met DDZ8 was helemaal overbodige luxe. Ook ICM7 in het (vaak onderschatte) weekend lijkt me een prima formaat. Alleen het bijplaatsen/aftrappen op de eindpunten komt wel weer wat beperkt over.  

22-10-2017 15:55:06
MCN-GVC
MCN-GVC
Ik zou de 500 en/of 600 uit de DDZ balans halen. Dan kan je waarschijnlijk de 2000,2800,8800,700 en 1800 integraal DDZ maken. Waarbij je matwisselingen ivm onderhoud kan doen in Ut en Gvc. Ook zouden ze klein onderhoud met personeel uit Ldd kunnen blijven doen in het TC Bkh. (De 500/600 zou dan de aanvoer VIRM en ICM voor On doen.) Tevens zou je dan ook de DDZ 6/8 composities beter kunnen verdelen. Bij verstoringen is het huidige idee van DDZ-6 niet in de 2000/2800/8800 juist wel een goed idee ivm de max 8 bakken in de 8800. Beide hebben dus een voordeel. Alleen het mixbedrijf kan dan voor problemen zorgen, alleen lijkt dit met ICM/VIRM in de huidige 700/1800/2000 ook geen grote problemen te veroorzaken.
Edit: Tevens ging er in Gvc het gerucht dat Flirt en DDM-1 onze kant op zouden komen, welke ik me beide niet kan voorstellen, zeker omdat er geen leeghaalmogelijkheid is voor de Flirt. Maar bij mij ligt dan wel de vraag waar komt DDM-1 dan wel te rijden? Ik had ergens gelezen dat door PHS er VIRM naar Ekz gaat.

Laatst bewerkt door MCN-GVC op 22-10-2017 16:31
 

22-10-2017 17:24:05
sjoerd
sjoerd
Quote
martijn (zo 22 okt 2017 14:58:20 https://www.somda.nl/forum/18779/p629310/): Als dagelijks gebruiker van de noordelijke helft van de 3600, denk ik dat het allemaal prima gaat passen. Zo druk is het daar buiten de spits allemaal niet en we zijn erg verwend met DDZ6 en DDZ8. De 3648 met DDZ8 was helemaal overbodige luxe. Ook ICM7 in het (vaak onderschatte) weekend lijkt me een prima formaat. Alleen het bijplaatsen/aftrappen op de eindpunten komt wel weer wat beperkt over.

Best mogelijk, maar als zuidelijk gebruiker zie ik wel problemen tussen Breda en Den Bosch; daar is de 3600 met DDZ en VIRM altijd zeer goed gevuld. In de spits staan ook de gangpaden vol.
 

22-10-2017 17:31:27
dvdhoven
dvdhoven
Ook noordelijk is het een ramp. Die exercitie is al eens geweest. Het is een lijn met veel studenten/scholieren. Kijk, bijv. maar eens in Nijmegen als de 3633 leeg stroomt.


Dick van den Hoven
 

22-10-2017 17:40:57
b2py
b2py
Quote
sjoerd (zo 22 okt 2017 17:24:05 https://www.somda.nl/forum/18779/p629326/):
Quote
martijn (zo 22 okt 2017 14:58:20 https://www.somda.nl/forum/18779/p629310/): Als dagelijks gebruiker van de noordelijke helft van de 3600, denk ik dat het allemaal prima gaat passen. Zo druk is het daar buiten de spits allemaal niet en we zijn erg verwend met DDZ6 en DDZ8. De 3648 met DDZ8 was helemaal overbodige luxe. Ook ICM7 in het (vaak onderschatte) weekend lijkt me een prima formaat. Alleen het bijplaatsen/aftrappen op de eindpunten komt wel weer wat beperkt over.

Best mogelijk, maar als zuidelijk gebruiker zie ik wel problemen tussen Breda en Den Bosch; daar is de 3600 met DDZ en VIRM altijd zeer goed gevuld. In de spits staan ook de gangpaden vol.
Dan rijden er toch ook geen losse stellen? Of wel?
 

22-10-2017 17:54:03
VIRMm1
VIRMm1
3600 is een erg drukke lijn inderdaad. Omdat het zo'n lange lijn is doe je t qua materieel ook nooit goed. Aan het begin vd rit kan een DDZ6 overkill zijn en verderop kom je dan nog plek te kort.
T zelfde gaat gelden voor ICM, op sommige plekken meer dan voldoende, op andere plekken zal het te vol zitten.

Aftrappen en bijplaatsen in Nm of Ht zou wel een goede zijn maar dat is logistiek wel een probleem.
 

22-10-2017 17:55:36
VIRMm1
VIRMm1
Quote
michaben (za 21 okt 2017 22:29:07 https://www.somda.nl/forum/18779/p629285/): en Rsd, maar ook daar vind je er zelden meer dan 10.




Daar staan nu nog heel veel ddzs vanwege de 6600. Dat wordt per december ook minder als daar Flirt gaat rijden.
 

22-10-2017 18:12:17
ZJ37
ZJ37
Quote
VIRMm1 (zo 22 okt 2017 17:54:03 https://www.somda.nl/forum/18779/p629333/): 3600 is een erg drukke lijn inderdaad. Omdat het zo'n lange lijn is doe je t qua materieel ook nooit goed. Aan het begin vd rit kan een DDZ6 overkill zijn en verderop kom je dan nog plek te kort.
T zelfde gaat gelden voor ICM, op sommige plekken meer dan voldoende, op andere plekken zal het te vol zitten.

Aftrappen en bijplaatsen in Nm of Ht zou wel een goede zijn maar dat is logistiek wel een probleem.
Het probleem roept NS toch over zichzelf af door uiterst scherp te gaan plannen, wetend dat dit wel eens problemen kan opleveren? Iets met lessons learned ICM/solo/weekend/Kruidvat/Noordoost, dat soort trefwoorden.
 

22-10-2017 18:21:55
michaben
michaben
Een ICM4 heeft ongeveer de helft van de capaciteit van een DDZ6. Als je kijkt naar de drukteindicaties in de NS reisplanner staat de indicatie 'rustig' volgens mij voor een (verwachte) bezetting van minder dan 50% van de zitplaatsen. De treinen 3635, 3641, 3643, 3645 en 3649 hebben nu bijvoorbeeld die indicatie, dus als je die DDZ6 door een ICM4 vervangt kan iedereen in theorie nog zitten. De planning van de NS houdt echter geen rekening met het feit dat een ICM4 meer 1e klas heeft dan een DDZ6, dus de praktijk kan anders uitpakken dan de theorie. Ook bestaat de kans dat wanneer je met een groep reist je niet bij elkaar kunt zitten, iets wat reizigers zien als 'te druk' en de NS als 'past perfect'.

Bij DDZ4 zit de grens wat in een losse ICM4 past volgens mij op de indicatie 'gemiddeld', met dezelfde kanttekening dat het dus in theorie allemaal wel gaat passen, maar waarschijnlijk in de praktijk toch als 'druk' ervaren gaat worden door de reizigers.

Laatst bewerkt door michaben op 22-10-2017 18:31
 

22-10-2017 19:15:43
VIRMm1
VIRMm1
Quote
ZJ37 (zo 22 okt 2017 18:12:17 https://www.somda.nl/forum/18779/p629340/):
Quote
VIRMm1 (zo 22 okt 2017 17:54:03 https://www.somda.nl/forum/18779/p629333/): 3600 is een erg drukke lijn inderdaad. Omdat het zo'n lange lijn is doe je t qua materieel ook nooit goed. Aan het begin vd rit kan een DDZ6 overkill zijn en verderop kom je dan nog plek te kort.
T zelfde gaat gelden voor ICM, op sommige plekken meer dan voldoende, op andere plekken zal het te vol zitten.

Aftrappen en bijplaatsen in Nm of Ht zou wel een goede zijn maar dat is logistiek wel een probleem.
Het probleem roept NS toch over zichzelf af door uiterst scherp te gaan plannen, wetend dat dit wel eens problemen kan opleveren? Iets met lessons learned ICM/solo/weekend/Kruidvat/Noordoost, dat soort trefwoorden.


Mee eens. Een paar ritten met ICM is prima, maar integraal ICM is gewoon dom en daar zal de NS pas achter komen nadat de klachten weer binnen zullen stromen.
 

22-10-2017 19:20:47
gvttreinen
gvttreinen
Over klachten, s'morgensvroeg, s'avonds en in het weekeinde een 30 minuten aansluiting te Gdm van 6000 uit Tl naar 6900 ri Ht en omgekeerd...dus wannneer PHS niet rijdt dan wordt door de 6900 kort gestopt in Gdm....briljant!  

22-10-2017 19:28:56
martijn
martijn
Quote
VIRMm1 (zo 22 okt 2017 19:15:43 https://www.somda.nl/forum/18779/p629350/):
Quote
ZJ37 (zo 22 okt 2017 18:12:17 https://www.somda.nl/forum/18779/p629340/):
Quote
VIRMm1 (zo 22 okt 2017 17:54:03 https://www.somda.nl/forum/18779/p629333/): 3600 is een erg drukke lijn inderdaad. Omdat het zo'n lange lijn is doe je t qua materieel ook nooit goed. Aan het begin vd rit kan een DDZ6 overkill zijn en verderop kom je dan nog plek te kort.
T zelfde gaat gelden voor ICM, op sommige plekken meer dan voldoende, op andere plekken zal het te vol zitten.

Aftrappen en bijplaatsen in Nm of Ht zou wel een goede zijn maar dat is logistiek wel een probleem.
Het probleem roept NS toch over zichzelf af door uiterst scherp te gaan plannen, wetend dat dit wel eens problemen kan opleveren? Iets met lessons learned ICM/solo/weekend/Kruidvat/Noordoost, dat soort trefwoorden.


Mee eens. Een paar ritten met ICM is prima, maar integraal ICM is gewoon dom en daar zal de NS pas achter komen nadat de klachten weer binnen zullen stromen.

Wat is er precies dom aan een integrale inzet van 1 materieelsoort? Dat maakt combineren/splitsen toch juist makkelijker (ook al staat het niet in de planning)
 

22-10-2017 19:34:05
Frontier
Frontier
Het wordt dom wanneer je een materieelsoort in gaat zetten die niet goed past bij de vervoersvraag.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

22-10-2017 19:38:05
michaben
michaben
En daar is geen sprake van: ICM past prima in de 3600. Het is hier niet de materieelsoort, maar de samenstelling die bepaalt of het past.  

22-10-2017 19:41:02
Frontier
Frontier
Er wordt aangegeven dat splitsen/combineren onderweg logistiek een probleem vormt, en dan ga je materieel inzetten waar dat bij uitstek juist wenselijk is...


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

22-10-2017 19:48:38
stefanvdw
stefanvdw
Nadeel van losse stellen in de 3600 is ook dat er onderweg nog wel eens wat problemen zijn en er op een andere omloop gekeerd wordt. En dan komt zo'n los stel opeens solo in de spits terecht. Met integraal DDZ is het tenminste altijd nog een DDZ4  

22-10-2017 20:00:15
MCN-GVC
MCN-GVC
Wat ik hier vaker heb gemerkt is dat de 3600 voor meerdere forumleden DE trein is. Dat er jaren icr-7 heeft gereden wordt vergeten. En dat er nog meer treinen in Nederland rijden waar men erachter is gekomen dat de maximale inzet van ICM voor veel te volle treinen heeft gezorgd. Het onderweg splitsen en combineren wordt al tijden gedaan met de (1)1700 waar vaak een deel tot Dv gaat of de 500/600/700/1800 waar een deel tot Zl gaat, hier hoor je bijna nooit iemand over. Zeker bij ICM heb je bijna nooit problemen, zo betrouwbaar is het. Misschien dat ze in het Oosten even naar het Noorden en Westen moeten kijken hoe soepel het hier gaat. Zoals michaben zegt: ICM past prima in de 3600. Het is hier niet de materieelsoort, maar de samenstelling die bepaalt of het past.
BGM104: In de spits gaan de meeste treinen rijden met ICM7 of 8. 9 of 10 bakken ICM komt zeer sporadisch in het plan voor. Tussen de spits gaan diverse 3600 treinen met solo ICM rijden.
Zelfde doet met nu met de (1)1700, waarbij juist altijd solo ICM (3 of 4) rijdt en 3/4 van de drukste spitstreinen met 10-12 bakken (overdag staan deze op de Bkh). De rest is ICM-7 in de spits.

Laatst bewerkt door MCN-GVC op 22-10-2017 20:02
 

22-10-2017 20:05:33
martijn
martijn
Haha ter aanvulling, aangezien ik het al getypt had: Tot enkele jaren geleden reed er 5 jaar lang vooral ICR7 en een enkele ICM-combinatie. Toen was er niets aan de hand. Nu lijkt het door de inzet van DDZ6 en DDZ8 ineens of de 3600 enorm druk is. Maar zoals gezegd, maak ik letterlijk dagelijks gebruik van verschillende treinen in die serie (ten noorden van Ah) en heb ik die zogenaamde drukte (buiten de spits en zaterdagochtend wanneer dus ICM7 gepland is) de afgelopen 8 jaar nog niet gezien.  

22-10-2017 20:11:49
michaben
michaben
ICR is echt niet vergeten hoor, en dan vooral het feit dat ICR in de daluren niet gesplitst werd %08% De NS roept al jaren dat reizigers meer in de daluren moeten gaan reizen, maar plant vervolgens de treinen dusdanig dat je ze de daluren net zo vol zijn als in de spits, iets wat het niet aantrekkelijk maakt de spits te vermijden. Daarnaast, sinds ICR vervangen is door DDZ is het aantal reizigers ook iets gegroeid, men zal ook niet voor de lol enkele treinen van DDZ6 naar DDZ8 verlengd hebben.

Quote
Frontier (zo 22 okt 2017 19:41:02 https://www.somda.nl/forum/18779/p629357/): Er wordt aangegeven dat splitsen/combineren onderweg logistiek een probleem vormt, en dan ga je materieel inzetten waar dat bij uitstek juist wenselijk is...

Sinds wanneer is dat wenselijk? %03% Splitsen/combineren doet men in bepaalde series omdat daar fors minder reizigers op de uitlopers zijn en materiel op deze manier eerder direct weer ingezet kan worden op een rit de andere kant op. Bij de 3600 is hier geen sprake van, beide 'uitlopers' van deze serie zijn druk in de spits, materieel onderweg combineren/splitsen bied dus geen voordelen voor het aantal benodigde stellen.
 

22-10-2017 20:16:25
Berk24
Berk24
Ik denk vooral dat de druktes van de 3600 zich vooral tussen Zwolle en Arnhem en tussen Tilburg en Roosendaal bevinden, oftewel beide uiteinden van het traject. Nu de 3600 niet meer stopt tussen Arnhem en Nijmegen is het op het tussenstuk wel rustiger geworden, zeker omdat de 3100 drie minuten voor/achter de 3600 en capaciteit zat heeft, maar de uiteinden zijn wel allesbepalend met wat je wel en wat je niet in de 3600 kan inzetten.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

22-10-2017 20:20:15
stefanvdw
stefanvdw
@michaben: Eens.

Zelfs DDZ8 staat vol in de spits van Tb tot Nm v.v.. Zoals gezegd, op zo'n lange verbinding rij je altijd ergens wel iets te lang tenzij je op meerdere punten gaat bijplaatsen en aftrappen. Dan kan je beter een basislengte rijden overdag van ICM6 of ICM7, dat is veel robuuster, ook voor bijsturing. Op Zp-Ah ook in de daluren best drukke treinen voor dat tijdstip, en als reizen in de daluren gepromoot wordt moet je niet met solo ICM aan komen zetten.

3600 bedient meerdere 'gedeelten', dus kent best fluctuerende bezettingen; richting Rsd zie ik de trein leegstromen in bijv Ah, Ht en Tb, onderweg stapt er vooral heel veel volk in. Andersom zijn dat de stations waar ik 's middags weer veel volk zie instappen op weg terug naar huis.

Laatst bewerkt door stefanvdw op 22-10-2017 20:23
 

22-10-2017 21:56:31
ZJ37
ZJ37
ICR7 voldeed in de meeste treinen in de 3600 wel, maar in enkele spitstreinen beslist niet. Maar dat kwam waarschijnlijk ook mede door de uiterst slechte verdeling 1e/2e klas, dat probleem is er bij ICM niet.  

22-10-2017 22:02:19
MetroRET
MetroRET
2 rijtuigen 1e klas tegenover 5 rijtuigen 2e klas.

Dan is de ICD nog slechter verdeeld, met slechts 4 rijtuigen 2e klas vs. 2 rijtuigen 1e klas.