Dienstregeling 2018, wat is waar ?
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Omlopen algemeen
17-11-2016 20:05:12
spurt2244
spurt2244
Vandaag is bekend geworden dat er per december 2017 door NS een vierde trein van/naar Friesland gaat gereden worden per uur, eigenlijk zo dit al zijn in december 2016, de energievoorziening kan 4 treinen nog niet aan. er gaan dan 2 IC treinen rijden en 2 sprinters per uur rijden.

Laatst bewerkt door moderator op 22-11-2016 08:50
 

18-11-2016 07:56:42
Berk24
Berk24
Tussen Zwolle en Enschede gaat Syntus de dienst verzorgen. Er komen mogelijk sneltreinen van Enschede naar Zwolle in de ochtendspits (en 's avonds naar Enschede)

Tussen Hengelo en Oldenzaal komt een derde trein te rijden. Het betreft de RB61 die vanaf december 2017 doorrijdt naar Hengelo. Er wordt niet gestopt in Hengelo Oost. Mogelijk gaat deze trein in Hengelo kort aansluiten op de 1600.
 

18-11-2016 08:10:36
b2py
b2py
Vanwaar mogelijk? Die komen er gewoon
En ps, ook Zwolle - Kampen wordt Syntus
 

18-11-2016 08:14:37
Berk24
Berk24
Op Zwolle-Kampen wordt de dienstregeling niet gewijzigd, of wordt Zwolle Stadshagen geopend?  


18-11-2016 08:20:28
Dennis1977
Dennis1977
Dat is wel de planning. In de zomermaanden rijden er bussen en daarna wordt er getest. Correct me if I ' m wrong  

18-11-2016 09:06:02
spurt2244
spurt2244
het is de bedoeling dat de Beneluxtrein over de HSl via Breda gaat rijden, Roosendaal krijgt dan een tweede stoptrein per uur van/naar België.  

18-11-2016 09:11:43
Klaasje
Klaasje
En natuurlijk is 2018 het jaar van ETMET op Amsterdam-Eindhoven.  

18-11-2016 09:20:27
bloemkool
bloemkool
Ik houd mijn hart vast hoe de halfuursdiensten verknoopt gaan worden binnen de ETMET.

De proef uit 2009/2010 vond ik niet zo'n geweldig succes hoewel de viersporigheid Htnc - Ut nu wat hulp kan bieden.
 

18-11-2016 09:28:35
Dennis1977
Dennis1977
Ijs en weder dienende zullen de volgende stations in de dienstregeling van 2018 worden opgenomen: Boskoop Snijdelwijk,Waddinxveen Triangel, het al eerder genoemde Zwolle Stadshagen en het nieuwe meest noordelijke station van Nederland Eemshaven (voorjaar 2018)  

18-11-2016 09:38:56
Berk24
Berk24
Ik zou even puzzelen met ETMET.

De 3000 en 3100 blijven zoals ze nu zijn (vanwege het overvolle baanvak Arnhem-Nijmegen). De 3500 (Schiphol-Heerlen) wordt verknoopt met de 3000 en rijdt in het pad waar die nu ook in rijdt (vertrek Utrecht 12:23). De 800 (Alkmaar-Maastricht) rijdt 10 minuten later ten opzichte van de 3500 en vijf minuten eerder ten opzichte van de huidige situatie (vertrek Utrecht 12:33). De 3200 (Enkhuizen-Venlo) vertrekt in Utrecht om 12:43 en rijdt tien minuten eerder ten opzichte van de huidige situatie. Om de overstap tussen de 32200 en 800 in Roermond te behouden verschuift de 32200 met een kwartier.
 

18-11-2016 10:20:56
Daan!
Daan!
NS blijft zich inzetten voor 16x per dag een directe verbinding Amsterdam-Brussel ipv 4x per dag via Den Haag.  

18-11-2016 10:31:34
Berk24
Berk24
Een starre dienstregeling is ook naar de klant beter te communiceren dan de 4x per dag een afwijking. Den Haag heft 6 Intercities naar Rotterdam (misschien in de toekomst zelfs 8) en dat lijkt mij wel voldoende om zo toch een geode verbinding met Antwerpen en Brussel te geven, ondanks de overstap in Rotterdam.  

18-11-2016 11:09:38
demen
demen
Quote
Berk24 (vr 18 nov 2016 09:38:56 https://www.somda.nl/forum/18779/p598343/): Ik zou even puzzelen met ETMET.

De 3000 en 3100 blijven zoals ze nu zijn (vanwege het overvolle baanvak Arnhem-Nijmegen). De 3500 (Schiphol-Heerlen) wordt verknoopt met de 3000 en rijdt in het pad waar die nu ook in rijdt (vertrek Utrecht 12:23). De 800 (Alkmaar-Maastricht) rijdt 10 minuten later ten opzichte van de 3500 en vijf minuten eerder ten opzichte van de huidige situatie (vertrek Utrecht 12:33). De 3200 (Enkhuizen-Venlo) vertrekt in Utrecht om 12:43 en rijdt tien minuten eerder ten opzichte van de huidige situatie. Om de overstap tussen de 32200 en 800 in Roermond te behouden verschuift de 32200 met een kwartier.


Dus de 14500 rijdt na Asd verder als 3200 richting Vl?
 

18-11-2016 11:49:13
b2py
b2py
Kunnen we het trouwens niet gewoon PHS noemen, ETMET is passé  

18-11-2016 11:53:13
sjoerd
sjoerd
Eens, en laten we dan ook meteen het door de pers omarmde >spoorboekloos rijden< in de ban doen. Vreselijk. Boete op zetten, opbrengst in OV-kas.  

18-11-2016 12:01:01
reisthijs
reisthijs
Een vreemde verbastering van wat officieel 'spoorboekloos reizen' heet.

NS heeft het tegenwoordig over 'hoogfrequent rijden' http://nieuws.ns.nl/ns-zet-eerste-stap-richting-hoogfrequent-rijden/
 

18-11-2016 12:03:25
AgentX
AgentX
Ja daarom PHS: Programma Hoogfrequent Spoor.  

18-11-2016 13:11:58
broek53
broek53
Quote
demen (vr 18 nov 2016 11:09:38 https://www.somda.nl/forum/18779/p598353/):
Quote
Berk24 (vr 18 nov 2016 09:38:56 https://www.somda.nl/forum/18779/p598343/): Ik zou even puzzelen met ETMET.

De 3000 en 3100 blijven zoals ze nu zijn (vanwege het overvolle baanvak Arnhem-Nijmegen). De 3500 (Schiphol-Heerlen) wordt verknoopt met de 3000 en rijdt in het pad waar die nu ook in rijdt (vertrek Utrecht 12:23). De 800 (Alkmaar-Maastricht) rijdt 10 minuten later ten opzichte van de 3500 en vijf minuten eerder ten opzichte van de huidige situatie (vertrek Utrecht 12:33). De 3200 (Enkhuizen-Venlo) vertrekt in Utrecht om 12:43 en rijdt tien minuten eerder ten opzichte van de huidige situatie. Om de overstap tussen de 32200 en 800 in Roermond te behouden verschuift de 32200 met een kwartier.


Dus de 14500 rijdt na Asd verder als 3200 richting Vl?

Nee, de 4500.
 

18-11-2016 13:26:42
ZJ37
ZJ37
Quote
reisthijs (vr 18 nov 2016 12:01:01 https://www.somda.nl/forum/18779/p598361/): Een vreemde verbastering van wat officieel 'spoorboekloos reizen' heet.

NS heeft het tegenwoordig over 'hoogfrequent rijden' http://nieuws.ns.nl/ns-zet-eerste-stap-richting-hoogfrequent-rijden/
Wie spoorboekloos rijden heeft verzonnen weet feitelijk niet wat ETMET / PHS inhoudt met al die verschillende lijnvoeringen en overstap-knopen die deels blijven en deels verdwijnen. Het spoorboek heb je meer dan ooit tevoren nodig!
 

18-11-2016 15:40:37
bacr
bacr
En het is de bedoeling om bij de drgl 2018 ook Utlr-Ut viersporig te hebben; althans, de nieuwe Amsterdam-Rijnkanaal moet er dan liggen en de twee extra sporen tussen het de brug en Ut.
Alleen gaat nog wel even de oude brug BD om 'm geluidsarmer te maken. Analoog aan de Moerdijkbrug misschien %03%?
 

18-11-2016 15:44:27
b2py
b2py
Dat is december 2018, dus dienstregeling 2019 dat er vier sporen liggen  

18-11-2016 15:45:20
bacr
bacr
Oh, ik las in een lokaal blaadje dat ze de brug al ergens in de laatste helft van volgend jaar op z'n plek willen hebben.... Vond het al wat snel, overigens.  

18-11-2016 15:47:13
b2py
b2py
Klopt, dan gaan de eerste brug in conservering en wordt hij stiller gemaakt  

18-11-2016 16:05:17
broek53
broek53
De nieuwe brug in dienst zal in het voorjaar van 2018 vallen, in de herfstvakantie dat jaar is het de bedoeling met name het emplacementje ten zuiden van de bruggen om te bouwen en de viersporigheid in dienst te stellen.  

18-11-2016 23:26:19
dennistd
dennistd
Quote
Berk24 (vr 18 nov 2016 07:56:42 https://www.somda.nl/forum/18779/p598324/):
Tussen Hengelo en Oldenzaal komt een derde trein te rijden. Het betreft de RB61 die vanaf december 2017 doorrijdt naar Hengelo. Er wordt niet gestopt in Hengelo Oost. Mogelijk gaat deze trein in Hengelo kort aansluiten op de 1600.

Mag ik vragen waar je gelezen hebt dat deze niet op Hglo gaat stoppen?
 

19-11-2016 06:57:18
Berk24
Berk24
Dat lijkt me nogal logisch. Die paar reizigers tussen Hengelo Oost en Duitsland kunnen ook overstappen in Oldenzaal. De RB61 zal voldoende keertijd moeten hebben om vertragingen op te vangen. En de enigste mogelijkheid om aansluiting te bieden op de 1600 is om niet te stoppen in Hengelo Oost.  

19-11-2016 07:52:48
Dennis1977
Dennis1977
Van wat ik heb begrepen, zal de ic Leeuwarden - Rotterdam een stop te Meppel krijgen  

19-11-2016 08:04:29
Berk24
Berk24
He bah, weer een IC-stop erbij.  

19-11-2016 09:13:29
martijn
martijn
Vervelend voor je. Wees dan maar blij dat Grou-Jirnsum, Akkrum en Wolvega straks vervallen bij de IC Leeuwarden - Den Haag. Heb je netto toch weer minder stops

Laatst bewerkt door martijn op 19-11-2016 09:13
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


19-11-2016 09:32:41
Berk24
Berk24
Meppel heeft aan 2x per uur een sprinter naar Zwolle genoeg, daar hoeft geen IC voor te stoppen. Als straks 2x per uur een sprinter tussen Zwolle en Leeuwarden komt te rijden dan mag de snelle IC Steenwijk ook overslaan. Alleen stoppen in Heerenveen is wel voldoende.  

19-11-2016 09:45:36
ZJ37
ZJ37
Laat het bij de buren in Hgv maar niet horen Eigenlijk is de IC stop te Mp onzinning alshet gaat om het overnemen van Sprinter-reizigers uit Lw: deze kun je net zo goed in Swk over laten stappen op de IC en dat kan nog op hetzelfde perron ook.  

19-11-2016 10:01:55
martijn
martijn
Doen we al

Al vind ik 2 treinen tussen Meppel en Zwolle wel wat krap als je je bedenkt dat Meppel ongeveer net zoveel in- en uitstappers kent als Heerenveen. En wellicht is zo'n extra stop voor reizigers die 'de hoek om' moeten, ook wel handig. Mochten de tijden eens gaan aansluiten. Straks bij 4 sprinters per uur, zou zo'n IC-stop misschien wel weer kunnen vervallen. Al zal je dan wel weer Hoogeveense toestanden krijgen

Laatst bewerkt door martijn op 19-11-2016 10:02
 

19-11-2016 10:36:26
selivio
selivio
Hgv heeft gewoon gedaan wat het moest doen, klagen dat de dienstregeling versoberd werd, dat hoort er in de tegenwoordige tijd nou eenmaal bij.

Maar dat terzijde. Is die xtra Meppel-stop niet gewoon iets tijdelijke totdat Zl-Hea viersporig en Hea gedive-underd is? Dan kunnen die sprinters uit Lw rond het huidige pad van de 8000/3800 gaan rijden..

Laatst bewerkt door selivio op 19-11-2016 10:37
 

19-11-2016 12:02:07
dennistd
dennistd
Quote
Berk24 (za 19 nov 2016 06:57:18 https://www.somda.nl/forum/18779/p598491/): Dat lijkt me nogal logisch. Die paar reizigers tussen Hengelo Oost en Duitsland kunnen ook overstappen in Oldenzaal. De RB61 zal voldoende keertijd moeten hebben om vertragingen op te vangen. En de enigste mogelijkheid om aansluiting te bieden op de 1600 is om niet te stoppen in Hengelo Oost.

Aansluiting op de 1600 betekent om .20 binnen zijn in Hgl vanwege de overkruis-normen. Dat haal je niet lijkt me bij aankomst om .03 en vertrek om .04 in Bh, dat zou namelijk een rijtijd van 16 minuten betekenen met stop in Odz, wat me nogal krapjes lijkt.
 

19-11-2016 12:56:12
Berk24
Berk24
Quote
dennistd (za 19 nov 2016 12:02:07 https://www.somda.nl/forum/18779/p598523/):
Quote
Berk24 (za 19 nov 2016 06:57:18 https://www.somda.nl/forum/18779/p598491/): Dat lijkt me nogal logisch. Die paar reizigers tussen Hengelo Oost en Duitsland kunnen ook overstappen in Oldenzaal. De RB61 zal voldoende keertijd moeten hebben om vertragingen op te vangen. En de enigste mogelijkheid om aansluiting te bieden op de 1600 is om niet te stoppen in Hengelo Oost.

Aansluiting op de 1600 betekent om .20 binnen zijn in Hgl vanwege de overkruis-normen. Dat haal je niet lijkt me bij aankomst om .03 en vertrek om .04 in Bh, dat zou namelijk een rijtijd van 16 minuten betekenen met stop in Odz, wat me nogal krapjes lijkt.

Dan is wellicht alleen aansluiting mogelijk vanuit de 1600 op de RB61 naar Oldenzaal, aangezien er dan geen overkruising plaatsvindt. Al met al zie ik geen reden in waarom de RB61 moet stoppen in Hengelo Oost. Die handjevol reizigers kunnen ook in Oldenzaal overstappen. Overstap blijft altijd ongeveer een kwartier.
 

19-11-2016 13:49:59
umbusko
umbusko
Ja, dat kun je dan net zo goed omdraaien. Als het aansluitingtechnisch toch niet uitmaakt, waarom zou je dan niet stoppen in Hglo? Reizigers Hglo-Duitsland winnen een kwartier, reizigers Hglo-Nederland krijgen een extra reismogelijkheid en de overige reizigers kost het hoogstens een minuut of twee, zonder dat dat ten koste gaat van aansluitingen.  

19-11-2016 14:48:14
b2py
b2py
Je 'steelt' reizigers van Syntus, zelfde reden als waarom Abellio tussen Zevenaar en Arnhem nergens stopt  

19-11-2016 14:58:43
daniel_ddr
daniel_ddr
Reizigers "stelen" zal niet het allergrootste probleem zijn: Syntus en Eurobahn zijn beide onderdeel van Keolis.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

19-11-2016 15:02:46
Berk24
Berk24
Quote
umbusko (za 19 nov 2016 13:49:59 https://www.somda.nl/forum/18779/p598532/): Ja, dat kun je dan net zo goed omdraaien. Als het aansluitingtechnisch toch niet uitmaakt, waarom zou je dan niet stoppen in Hglo? Reizigers Hglo-Duitsland winnen een kwartier, reizigers Hglo-Nederland krijgen een extra reismogelijkheid en de overige reizigers kost het hoogstens een minuut of twee, zonder dat dat ten koste gaat van aansluitingen.

Door de RB61 te laten stoppen in Hengelo Oost wordt de kering in Hengelo 4 minuten minder en laat die nou net hard nodig zijn, omdat de RB61 regelmatig vertraging oploopt vanwege het lange traject.
 

19-11-2016 17:12:09
yappa
yappa
Quote
dennistd (za 19 nov 2016 12:02:07 https://www.somda.nl/forum/18779/p598523/):
Aansluiting op de 1600 betekent om .20 binnen zijn in Hgl vanwege de overkruis-normen. Dat haal je niet lijkt me bij aankomst om .03 en vertrek om .04 in Bh, dat zou namelijk een rijtijd van 16 minuten betekenen met stop in Odz, wat me nogal krapjes lijkt.


Een haltering van 1 minuut in Bad Bentheim lijkt me sowieso onwaarschijnlijk, aangezien daar tijdens die haltering ook de hele stroomwissel moet plaatsvinden van 15kV naar 1500V en v.v.

Laatst bewerkt door yappa op 19-11-2016 17:12
 

19-11-2016 17:19:13
BGM104
BGM104
Quote
broek53 (vr 18 nov 2016 13:11:58 https://www.somda.nl/forum/18779/p598377/):
Quote
demen (vr 18 nov 2016 11:09:38 https://www.somda.nl/forum/18779/p598353/):
Dus de 14500 rijdt na Asd verder als 3200 richting Vl?

Nee, de 4500.

Beide een beetje gelijk. De 4500 gaat doorrijden, maar doet dit in het pad van de 14500. De 4500/14500 schuiven dus ongeveer een kwartier op in 2018.
 

19-11-2016 18:04:16
sfj
Quote
yappa (za 19 nov 2016 17:12:09 https://www.somda.nl/forum/18779/p598543/):
Quote
dennistd (za 19 nov 2016 12:02:07 https://www.somda.nl/forum/18779/p598523/):
Aansluiting op de 1600 betekent om .20 binnen zijn in Hgl vanwege de overkruis-normen. Dat haal je niet lijkt me bij aankomst om .03 en vertrek om .04 in Bh, dat zou namelijk een rijtijd van 16 minuten betekenen met stop in Odz, wat me nogal krapjes lijkt.


Een haltering van 1 minuut in Bad Bentheim lijkt me sowieso onwaarschijnlijk, aangezien daar tijdens die haltering ook de hele stroomwissel moet plaatsvinden van 15kV naar 1500V en v.v.

Het lukt goederentreinen zelfs rollend door het station heen, en met nog modernere treinstellen FLIRT3 zal het waarschijnlijk nog makkelijker gaan.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

20-11-2016 06:56:11
broek53
broek53
Quote
BGM104 (za 19 nov 2016 17:19:13 https://www.somda.nl/forum/18779/p598546/):
Quote
broek53 (vr 18 nov 2016 13:11:58 https://www.somda.nl/forum/18779/p598377/):
Quote
demen (vr 18 nov 2016 11:09:38 https://www.somda.nl/forum/18779/p598353/):
Dus de 14500 rijdt na Asd verder als 3200 richting Vl?

Nee, de 4500.

Beide een beetje gelijk. De 4500 gaat doorrijden, maar doet dit in het pad van de 14500. De 4500/14500 schuiven dus ongeveer een kwartier op in 2018.
Gaat de 4800 dan ook een kwartier om?
 

20-11-2016 11:21:26
NDS
NDS
Quote
sfj (za 19 nov 2016 18:04:16 https://www.somda.nl/forum/18779/p598553/):
Quote
yappa (za 19 nov 2016 17:12:09 https://www.somda.nl/forum/18779/p598543/):
Quote
dennistd (za 19 nov 2016 12:02:07 https://www.somda.nl/forum/18779/p598523/):
Aansluiting op de 1600 betekent om .20 binnen zijn in Hgl vanwege de overkruis-normen. Dat haal je niet lijkt me bij aankomst om .03 en vertrek om .04 in Bh, dat zou namelijk een rijtijd van 16 minuten betekenen met stop in Odz, wat me nogal krapjes lijkt.


Een haltering van 1 minuut in Bad Bentheim lijkt me sowieso onwaarschijnlijk, aangezien daar tijdens die haltering ook de hele stroomwissel moet plaatsvinden van 15kV naar 1500V en v.v.

Het lukt goederentreinen zelfs rollend door het station heen, en met nog modernere treinstellen FLIRT3 zal het waarschijnlijk nog makkelijker gaan.

Rollend door het station heen is makkelijker je schakkeld de trein uit onder systeem A rold door tot onder systeem B en schakeld dan de trein weer in, zo is het in Emmerich ook al jaren gedaan. Juist wanneer een trein moet stoppen kost het meer tijd omdat je dan of de bovenleiding moet gaan omschakelen tijdens stil stand.

Groetjes Michiel


NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort
 

20-11-2016 11:57:24
Apda
Apda
Quote
sfj (za 19 nov 2016 18:04:16 https://www.somda.nl/forum/18779/p598553/):
Quote
yappa (za 19 nov 2016 17:12:09 https://www.somda.nl/forum/18779/p598543/): Een haltering van 1 minuut in Bad Bentheim lijkt me sowieso onwaarschijnlijk, aangezien daar tijdens die haltering ook de hele stroomwissel moet plaatsvinden van 15kV naar 1500V en v.v.

Het lukt goederentreinen zelfs rollend door het station heen, ...

Is dat nieuw? Voor zover ik weet is de beveiliging van Bh niet geschikt voor doorrijdende treinen. Oftewel: als het inrijsein veilig is, is het uitrijsein altijd rood. De spanningsomschakeling vindt dan altijd plaats bij stilstand. In Em was dit ook altijd zo. Pas toen de ICE daar ging doorrijden, werd de beveiliging aangepast en verschenen op de perrons de blauwe blauwe borden 'stroomafnemer neer' (die inmiddels weer weg zijn).
 

20-11-2016 12:59:36
BGM104
BGM104
Quote
broek53 (zo 20 nov 2016 06:56:11 https://www.somda.nl/forum/18779/p598586/):
Quote
BGM104 (za 19 nov 2016 17:19:13 https://www.somda.nl/forum/18779/p598546/):
Beide een beetje gelijk. De 4500 gaat doorrijden, maar doet dit in het pad van de 14500. De 4500/14500 schuiven dus ongeveer een kwartier op in 2018.
Gaat de 4800 dan ook een kwartier om?

4800, 5400 en 15400 gaan inderdaad ook een kwartier om.
 

20-11-2016 13:29:24
AJT
AJT
En dan hebben ze in Hlo in 2017 net de 800 voor de 3000 verruild, dan kan dat ook beter weer veranderd  

20-11-2016 14:01:27
sneltram
sneltram
Kun je dan niet beter de 800 naar Hdr sturen? Dan heb je ook geen lange overstaptijden in de avonduren.  

20-11-2016 14:25:16
Berk24
Berk24
Volgens mij blijft de 800 niet in het huidig pad maar zou om op Zaandam-Eindhoven een 10-minutendienstregeling te creëren met de 3000/3500 en de 3200 (Enkhuizen-Venlo) vijf minuten eerder rijden ten opzichte van de huidige situatie. De 800 naar Den Helder laten rijden is mogelijk, met kruisingen in Den Helder Zuid en Schagen. Je krijgt dan zoiets.
Den Helder 12:11
Den Helder Zuid 12:15
Anna Palowna 12:23
Schagen 12:29
Heerhugowaard 12:37
Alkmaar Noord 12:42
Alkmaar 12:46

Alkmaar 13:14
Alkmaar Noord 13:18
Heerhugowaard 13:23
Schagen 13:31
Anna Palowna 13:37
Den Helder Zuid 13:45
Den Helder 13:50
 

20-11-2016 16:10:54
Daan!
Daan!
Dan zou tussen Ass/Zd en Amr een 10/20 dienstregeling ontstaan. Blijft de 800 niet ergens 5 minuten staan om weer een 15/15 dienstregeling te vormen boven Asd?  

20-11-2016 19:10:12
sneltram
sneltram
Als je de 800 naar Hdr laat rijden, inclusief stop in Hlo en Cas, terwijl de 3000 juist Hlo overslaat, dan hoef je maar 2 à 3 minuten te wachten ombij Amr in 15' ligging te komen. Waarschijnlijk wordt het op Ehv - Asd toch geen strakke 10' ligging vanwege uitbuigingen door goederenpaden.  

21-11-2016 11:37:57
nougo
nougo
Quote
Berk24 (vr 18 nov 2016 09:38:56 https://www.somda.nl/forum/18779/p598343/): Ik zou even puzzelen met ETMET.



Knip

Even voor mijn beeld. In hoeverre doe je hier aannamen en in hoeverre is het werkelijkheid ? De 800 vier of vijf minuten naar voren conflicteert gigantisch in Maastricht, van knoop Eindhoven komt nog minder dan dienstregeling 2017 terecht, en het Limburgs ontwerp kan terug naar de tekentafel. Allemaal wel oplosbaar natuurlijk, maar wat is feit (3500 of 800 gekoppeld tak naar Arnhem ?) Wat knoopt in Eindhoven aan de 1100 ?

Wordt er met ETMET overigens versneld ? De 3500 heeft thans vele minuten rijtijd en wachttijd over.
 

21-11-2016 12:30:21
Berk24
Berk24
Je kunt de 800 ook naar Schiphol sturen en de 3500 naar Alkmaar, dan heb je wel het voordeel dat de knoop in Roermond behouden blijft (zij het met een kwartier verschuiving) en de 800 gaat aansluiten op de 1100.

Probleem is dat de tijden van de 3000/3100 vastliggen vanwege de 3600 op het baanvak Arnhem-Nijmegen die door de knopen in Zutphen en Zwolle muurvast zit. Gelderland wil zijn verbinding met Amsterdam niet verliezen, dus de 800/3500/trein Enkhuizen-Venlo zijn niet los te koppelen van de 3000/3100. Dit maakt een ETMET-dienstregeling op Amsterdam-Eindhoven erg lastig op te stellen.

Laatst bewerkt door Berk24 op 21-11-2016 12:55
 

21-11-2016 13:12:37
mdeen
mdeen
Quote
Apda (zo 20 nov 2016 11:57:24 https://www.somda.nl/forum/18779/p598615/):
Quote
sfj (za 19 nov 2016 18:04:16 https://www.somda.nl/forum/18779/p598553/):
Quote
yappa (za 19 nov 2016 17:12:09 https://www.somda.nl/forum/18779/p598543/): Een haltering van 1 minuut in Bad Bentheim lijkt me sowieso onwaarschijnlijk, aangezien daar tijdens die haltering ook de hele stroomwissel moet plaatsvinden van 15kV naar 1500V en v.v.

Het lukt goederentreinen zelfs rollend door het station heen, ...

Is dat nieuw? Voor zover ik weet is de beveiliging van Bh niet geschikt voor doorrijdende treinen. Oftewel: als het inrijsein veilig is, is het uitrijsein altijd rood. De spanningsomschakeling vindt dan altijd plaats bij stilstand. In Em was dit ook altijd zo. Pas toen de ICE daar ging doorrijden, werd de beveiliging aangepast en verschenen op de perrons de blauwe blauwe borden 'stroomafnemer neer' (die inmiddels weer weg zijn).

"Bij stilstand" is denk ik niet iets dat in de beveiliging afgedekt wordt. Er zal wel een een of andere procedure in plaats zijn wanneer de spanning gewisseld mag worden. Sowieso moet de mcn eerst aan de trdl melden dat de stroomafnemer neer is.
 


21-11-2016 13:41:16
spurt2244
spurt2244
Quote
martijn (za 19 nov 2016 10:01:55 https://www.somda.nl/forum/18779/p598508/): Doen we al

Al vind ik 2 treinen tussen Meppel en Zwolle wel wat krap als je je bedenkt dat Meppel ongeveer net zoveel in- en uitstappers kent als Heerenveen. En wellicht is zo'n extra stop voor reizigers die 'de hoek om' moeten, ook wel handig. Mochten de tijden eens gaan aansluiten. Straks bij 4 sprinters per uur, zou zo'n IC-stop misschien wel weer kunnen vervallen. Al zal je dan wel weer Hoogeveense toestanden krijgen


Gewoon de IC treinen van/naar Leeuwarden niet laten stoppen in Meppel, krijg je ook geen Hoogeveense toestanden
 

21-11-2016 15:00:57
Dead_Devil
Dead_Devil
Ik als reiziger O - Ut ben vooral benieuwd of met Drgl 2018 de overstap in HT buiten de spits weer wat beter wordt. in princiepen heb je straks alleen nog maar de 4400 die fatsoenlijk aansluit op de IC naar Ut en dan de spits sprinter maar daar maak ik geen gebruik van gezien ik altijd voor of na de spits uren reis.  

21-11-2016 15:38:04
martijn
martijn
Quote
spurt2244 (ma 21 nov 2016 13:41:16 https://www.somda.nl/forum/18779/p598810/):
Quote
martijn (za 19 nov 2016 10:01:55 https://www.somda.nl/forum/18779/p598508/): Doen we al

Al vind ik 2 treinen tussen Meppel en Zwolle wel wat krap als je je bedenkt dat Meppel ongeveer net zoveel in- en uitstappers kent als Heerenveen. En wellicht is zo'n extra stop voor reizigers die 'de hoek om' moeten, ook wel handig. Mochten de tijden eens gaan aansluiten. Straks bij 4 sprinters per uur, zou zo'n IC-stop misschien wel weer kunnen vervallen. Al zal je dan wel weer Hoogeveense toestanden krijgen


Gewoon de IC treinen van/naar Leeuwarden niet laten stoppen in Meppel, krijg je ook geen Hoogeveense toestanden

Er stopt al een IC naar de Randstad he, dus zodra die verdwijnt, krijg je hetzelfde verhaal als in Hoogeveen. Dat er een sprinter en een stoppende IC naar het noorden ging en dat dat later 2 sprinters werden, was in Hoogeveen ook geen probleem

Laatst bewerkt door martijn op 21-11-2016 15:45
 

21-11-2016 15:38:56
Apda
Apda
Quote
mdeen (ma 21 nov 2016 13:12:37 https://www.somda.nl/forum/18779/p598804/):
"Bij stilstand" is denk ik niet iets dat in de beveiliging afgedekt wordt. Er zal wel een een of andere procedure in plaats zijn wanneer de spanning gewisseld mag worden. Sowieso moet de mcn eerst aan de trdl melden dat de stroomafnemer neer is.

Natuurlijk zijn er ook procedures, maar veel is in de beveiliging vastgelegd. Zo kun je bijvoorbeeld vanuit Nederland niet in Bad Benheim aankomen op een spoor waarvan de bovenleiding op 15 kV staat geschakeld.
Het wel of niet kunnen doorrijden in Bad Bentheim heb ik even opgezocht, en inderdaad: "Durchfahrten im Bf Bad Bentheim sind nicht möglich. / Doorrijden is op station Bad Bentheim niet mogelijk." http://www1.deutschebahn.com/file/fahrweg-de/10223642/3dr43wjn3dbebyVpBh-I0wIMQA4/10444076/data/rw_302.9206Z01_aktualisierung01.pdf
 

21-11-2016 15:43:19
mdeen
mdeen
Quote
Dead_Devil (ma 21 nov 2016 15:00:57 https://www.somda.nl/forum/18779/p598826/): Ik als reiziger O - Ut ben vooral benieuwd of met Drgl 2018 de overstap in HT buiten de spits weer wat beter wordt.

ALS de 800 5 minuten eerder gaat rijden win je die iig ook. Dan gaat 3600+800 in 52 minuten. Nog eens 10 minuten eerder zou een 1 minuut overstap in Ht geven en dus 15 minuten winst (6 minuten winst t.o.v. de huidige drgl), maar dat hangt helemaal van de exacte uitvoering af, omdat er al gezegd wordt dat het waarschijnlijk geen strakke 10-minuten dienstregeling wordt.

Laatst bewerkt door mdeen op 21-11-2016 15:43
 

21-11-2016 21:32:15
sfj
Quote
Apda (ma 21 nov 2016 15:38:56 https://www.somda.nl/forum/18779/p598831/):
Het wel of niet kunnen doorrijden in Bad Bentheim heb ik even opgezocht, en inderdaad: "Durchfahrten im Bf Bad Bentheim sind nicht möglich. / Doorrijden is op station Bad Bentheim niet mogelijk." http://www1.deutschebahn.com/file/fahrweg-de/10223642/3dr43wjn3dbebyVpBh-I0wIMQA4/10444076/data/rw_302.9206Z01_aktualisierung01.pdf

Zoals ik al eerder zei heb ik dat als frequent bezoeker van dit grensstation toch echt al regelmatig zien gebeuren. Zal het binnenkort wel een keer filmen en op youtube gooien dan....

Laatst bewerkt door sfj op 21-11-2016 21:32


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

21-11-2016 22:14:14
Apda
Apda
Graag! Ik ben erg benieuwd op welk moment het uitrijsein dan veilig wordt.  

22-11-2016 08:27:42
Chrisdb
Chrisdb
Quote
spurt2244 (vr 18 nov 2016 09:06:02 https://www.somda.nl/forum/18779/p598337/): het is de bedoeling dat de Beneluxtrein over de HSl via Breda gaat rijden, Roosendaal krijgt dan een tweede stoptrein per uur van/naar België.


Dat is natuurlijk koffiedik kijken. Er is momenteel nog geen planning naar buiten gebracht op wat voor termijn Bombardier de benodigde locs werkend heeft (en de vraag is vooral of het wel tijdig gaat werken) en tot die tijd blijft de Beneluxtrein via de oude route rijden.

Quote
Daan! (vr 18 nov 2016 10:20:56 https://www.somda.nl/forum/18779/p598347/): NS blijft zich inzetten voor 16x per dag een directe verbinding Amsterdam-Brussel ipv 4x per dag via Den Haag.


Dat lijkt me verstandig ja. Eventueel zou er 2x per dag BOVENOP de huidige Beneluxverbinding (9200) een extra dienst Den Haag HS - Brussel ingelegd kunnen worden?

Laatst bewerkt door Chrisdb op 22-11-2016 08:31
 

22-11-2016 08:39:26
Daan!
Daan!
Quote
Chrisdb (di 22 nov 2016 08:27:42 https://www.somda.nl/forum/18779/p598940/):
Quote
Daan! (vr 18 nov 2016 10:20:56 https://www.somda.nl/forum/18779/p598347/): NS blijft zich inzetten voor 16x per dag een directe verbinding Amsterdam-Brussel ipv 4x per dag via Den Haag.


Dat lijkt me verstandig ja. Eventueel zou er 2x per dag BOVENOP de huidige Beneluxverbinding (9200) een extra dienst Den Haag HS - Brussel ingelegd kunnen worden?


Ik denk dat je dan een overschot aan aanbod krijgt. Bovendien gaan er op termijn acht intercity's per uur rijden tussen Den Haag en Rotterdam. Ik zou niet weten waarom daar een tiende aan toegevoegd moeten worden.
 

22-11-2016 09:11:12
yappa
yappa
Quote
Daan! (vr 18 nov 2016 10:20:56 https://www.somda.nl/forum/18779/p598347/): NS blijft zich inzetten voor 16x per dag een directe verbinding Amsterdam-Brussel ipv 4x per dag via Den Haag.


NS, dat in concessie van de Rijksoverheid rijdt, blijft zich verzetten tegen het vervoer dat de opdrachtgever wenst te bestellen bij de concessiehouder.

Ergens wil dat er bij mij gewoon niet in.
 

22-11-2016 09:16:41
Daan!
Daan!
Dat is nou het verschil tussen theorie en praktijk. NS denkt hier vanuit de praktijk en de overheid vanuit een theorie. De concessieverlener heeft in dit geval te weinig kaas gegeten van de materie om te snappen dat een niet regelmatige dienstregeling praktisch niet wenselijk is.

Ik hoop dat jij ook niet alles zomaar doet wat je baas zegt, maar dat je er ook van te voren over nadenkt of dat wel zo'n verstandige keuze is of hoe het misschien nog beter kan.

Laatst bewerkt door Daan! op 22-11-2016 09:18
 

22-11-2016 09:20:52
b2py
b2py
Als je het aangeboden afwegingenkader ook leest vraag je je af hoe de staatssecretaris tot deze beslissing is gekomen  

22-11-2016 11:26:13
reisthijs
reisthijs
Quote
yappa (di 22 nov 2016 09:11:12 https://www.somda.nl/forum/18779/p598944/):
Quote
Daan! (vr 18 nov 2016 10:20:56 https://www.somda.nl/forum/18779/p598347/): NS blijft zich inzetten voor 16x per dag een directe verbinding Amsterdam-Brussel ipv 4x per dag via Den Haag.


NS, dat in concessie van de Rijksoverheid rijdt, blijft zich verzetten tegen het vervoer dat de opdrachtgever wenst te bestellen bij de concessiehouder.

Ergens wil dat er bij mij gewoon niet in.
De opdrachtgever heeft 16x/dag Amsterdam-Brussel besteld, nu vraagt de opdrachtgever tijdens de lopende concessie ineens om wat anders, dat hoeft de concessiehouder toch niet zomaar accepteren?
 

22-11-2016 12:42:49
sjoerd
sjoerd
Als de uitbater treinen laat rijden die wegens onderbezetting verlies opleveren, is de opdrachtgever ook niet blij. Meestal is het dus heel goed om je eigen plan te trekken en doe je de opdrachtgever daar achteraf een groot plezier mee.
Politici hebben onvoldoende het inzicht, de kennis, de ervaring en het invoelingsvermogen om zich met dienstregelingen bezig te houden.
 

22-11-2016 13:15:43
broek53
broek53
Ach, en de Benelux komt dan in de pers omdat het de Benelux is en omdat het NS en het Rijk zijn. Ik zou niet willen weten hoeveel discussies de minder grote vervoerders hebben met hun concessieverlener over gewenste en ongewenste aanpassingen - en die komen zelden de achterkamertjes uit, laat staan in de pers.

Laatst bewerkt door broek53 op 22-11-2016 16:36
 

22-11-2016 15:31:11
Frontier
Frontier
Quote
reisthijs (di 22 nov 2016 11:26:13 https://www.somda.nl/forum/18779/p598959/): De opdrachtgever heeft 16x/dag Amsterdam-Brussel besteld, nu vraagt de opdrachtgever tijdens de lopende concessie ineens om wat anders, dat hoeft de concessiehouder toch niet zomaar accepteren?

Na al het geblunder en gepruts van de afgelopen jaren heeft de concessiehouder weinig recht van spreken meer, lijkt me.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

22-11-2016 15:38:12
broek53
broek53
Dat is een sentiment waarmee niemand iets kan en in het minst nog wel de concessiehouder, die overigens is opgescheept met een concessieverlener die nog veel harder geblunderd heeft. Dat dit qua onderwerp helemaal niets met het blunderen te maken heeft, is daarbij blijkbaar ook maar secundair.

Laatst bewerkt door broek53 op 22-11-2016 16:38
 

22-11-2016 15:53:27
jeanpierre
jeanpierre
concessiehouder = vervoerder  

22-11-2016 17:04:35
sjoerd
sjoerd
Ja, dat is wel duidelijk.
Daar kun je overigens net als de vorige keer weer een parlementaire enquete op loslaten en dan zul je door de krakkemikkige vraagstelling weer niet boven water krijgen (net als bij de Fyra-enquete) dat de overheid het totaal laat afweten in dit mechanisme van concessieverleningen en dat de vervoerders opboksen tegen de grootste belemmeringen van dit mechanisme, zoals de opsplitsing van het spoorbedrijf en de versnippering van het railnet. Ik zeg overigens niet dat de vervoerders alleen last hebben van de overheid; die hebben elk ook last van intern gewauwel, maar ook dat is deels een gevolg van dit vermaledijde mechanisme. Wonder boven wonder negeert de overheid keer op keer volledig de signalen van de vervoerders dat het wel beter kan, als het mechanisme overboord wordt gekieperd.
 

22-11-2016 20:56:25
spurt2244
spurt2244
Quote
martijn (ma 21 nov 2016 15:38:04 https://www.somda.nl/forum/18779/p598830/):
Quote
spurt2244 (ma 21 nov 2016 13:41:16 https://www.somda.nl/forum/18779/p598810/):
Quote
martijn (za 19 nov 2016 10:01:55 https://www.somda.nl/forum/18779/p598508/): Doen we al

Al vind ik 2 treinen tussen Meppel en Zwolle wel wat krap als je je bedenkt dat Meppel ongeveer net zoveel in- en uitstappers kent als Heerenveen. En wellicht is zo'n extra stop voor reizigers die 'de hoek om' moeten, ook wel handig. Mochten de tijden eens gaan aansluiten. Straks bij 4 sprinters per uur, zou zo'n IC-stop misschien wel weer kunnen vervallen. Al zal je dan wel weer Hoogeveense toestanden krijgen


Gewoon de IC treinen van/naar Leeuwarden niet laten stoppen in Meppel, krijg je ook geen Hoogeveense toestanden

Er stopt al een IC naar de Randstad he, dus zodra die verdwijnt, krijg je hetzelfde verhaal als in Hoogeveen. Dat er een sprinter en een stoppende IC naar het noorden ging en dat dat later 2 sprinters werden, was in Hoogeveen ook geen probleem


Tja dat is waar, af zien van de stop in Meppel kan bijvoorbeeld om goede aansluitingen te maken/ en te houden in Leeuwarden.
 

22-11-2016 21:45:06
Klaasje
Klaasje
Dan kan je ook Steenwijk overslaan  

22-11-2016 23:01:13
spurt2244
spurt2244
Wanneer de sprinter Leeuwarden-Meppel v.v. in 2021 wordt door verlengd naar Zwolle, zo zoiets goed kunnen.  

23-11-2016 08:56:32
sneltram
sneltram
Volgens mij is die discussie al eens eerder gevoerd en was de conclusie dat Lw en Hr bij elkaar niet voldoende vraag hebben om een intercity te vullen. Daar moeten Swk en Mp bij. Dit in tegenstelling tot Gn en Asn waar samen voldoende mensen instappen waardoor Hgv niet meer nodig is voor het vullen van de trein.  

23-11-2016 10:41:41
reisthijs
reisthijs
Maar hebben Wv, Akm en Gw bij elkaar wel voldoende vraag om twee sprinters te vullen?
In de discussie over Hgv destijds werd gezegd dat de sprinter Zl - Gn te leeg zou zijn als er IC's in Hgv zouden stoppen.
 

23-11-2016 11:15:04
Klaasje
Klaasje
Hier maakt dat niets uit omdat de provincie de verliezen dekt.  

23-11-2016 12:48:21
koningm
koningm
Quote
Daan! (zo 20 nov 2016 16:10:54 https://www.somda.nl/forum/18779/p598647/): Dan zou tussen Ass/Zd en Amr een 10/20 dienstregeling ontstaan. Blijft de 800 niet ergens 5 minuten staan om weer een 15/15 dienstregeling te vormen boven Asd?


Huidige idee van NS is dat er van Amsterdam C naar Alkmaar inderdaad een 10/20 dienstregeling komt. Dit omdat 40% van de reizigers vanuit NH in Amsterdam doorreist richting Amstel en verder. Die zouden anders 'belast' worden met onnodige wachttijd in Amsterdam.

Er ontstaan her en der ook langere wachttijden. In Schagen richting Den Helder en in Hoorn richting Enkhuizen. Beide ivm beperkingen enkelspoor. Ook wordt het inhaalspoor in Wormerveer in gebruik genomen om een sprinterserie Uitgeest - Amsterdam in te halen.
 

23-11-2016 13:47:29
broek53
broek53
Ik denk dat ik de Kamervragen maar vast ga voorbereiden  

23-11-2016 13:51:15
Klaasje
Klaasje
Als jij nou op een kieslijst komt en aan het Haagse circus meedoet hebben ze in dit dossier zelfs een ervaringsdeskundige.%08%  

23-11-2016 14:09:19
Berk24
Berk24
Quote
koningm (wo 23 nov 2016 12:48:21 https://www.somda.nl/forum/18779/p599206/):
Quote
Daan! (zo 20 nov 2016 16:10:54 https://www.somda.nl/forum/18779/p598647/): Dan zou tussen Ass/Zd en Amr een 10/20 dienstregeling ontstaan. Blijft de 800 niet ergens 5 minuten staan om weer een 15/15 dienstregeling te vormen boven Asd?


Huidige idee van NS is dat er van Amsterdam C naar Alkmaar inderdaad een 10/20 dienstregeling komt. Dit omdat 40% van de reizigers vanuit NH in Amsterdam doorreist richting Amstel en verder. Die zouden anders 'belast' worden met onnodige wachttijd in Amsterdam.

Er ontstaan her en der ook langere wachttijden. In Schagen richting Den Helder en in Hoorn richting Enkhuizen. Beide ivm beperkingen enkelspoor. Ook wordt het inhaalspoor in Wormerveer in gebruik genomen om een sprinterserie Uitgeest - Amsterdam in te halen.

Passen de Sprinters op Zaandam-Uitgeest wel als zij in een kwartiersdienst rijden en de Intercities in een 10/20-verhouding? En hoe gaat de dienstregeling ten zuiden van Eindhoven eruit zien?
 

23-11-2016 15:02:07
reisthijs
reisthijs
Die sprinters worden vast niet voor niets ingehaald in Wormerveer.

Ten zuiden van Eindhoven wordt in 2017 al in een 10/20 verhouding gereden, dat zou zo kunnen blijven in 2018.
 

23-11-2016 16:21:16
Berk24
Berk24
Huidige dienstregeling ten zuiden van Eindhoven is niet te combineren met een 10-minutendienst Zaandam-Utrecht als er ook nog treinen naar Arnhem gaan. De treinen naar Arnhem liggen muurvast vanwege aansluitingen in Utrecht, Arnhem en Nijmegen en het overvolle baanvak Arnhem-Nijmegen. Bij ETMET moet de dienstregeling in Limburg opnieuw op de schop.  

23-11-2016 16:26:48
ZJ37
ZJ37
Dwangpunt ligt met name in Nm met de beperkte spoorcapaciteit en vele kruisende bewegingen.  

23-11-2016 17:09:19
treinfan
treinfan
Quote
Berk24 (wo 23 nov 2016 16:21:16 https://www.somda.nl/forum/18779/p599250/): Huidige dienstregeling ten zuiden van Eindhoven is niet te combineren met een 10-minutendienst Zaandam-Utrecht als er ook nog treinen naar Arnhem gaan. De treinen naar Arnhem liggen muurvast vanwege aansluitingen in Utrecht, Arnhem en Nijmegen en het overvolle baanvak Arnhem-Nijmegen. Bij ETMET moet de dienstregeling in Limburg opnieuw op de schop.
Volgens mij zou er juist rond Ut wat versneld kunnen worden door het binnenkomen en vertrekken met 80 km/h.
 

23-11-2016 17:59:49
broek53
broek53
Dat geldt dan voor alle treinen en daar schiet je dan weinig mee op wat de verdeling betreft.  

23-11-2016 18:05:54
Dennis1977
Dennis1977
Scherp, heel scherp  

24-11-2016 09:18:09
treinfan
treinfan
De IC's van/naar Shl kunnen richting Shl ook prima voor de IC naar Asd (en de andere kant op erachter) zonder de tijden Ut - Asd v.v. te wijzigen (leve de viersporigheid Shl - Dvaw). Dan tel ik al een mogelijke verschuiving van 4 à 5 minuten op Ut - Ah/Ht v.v. op een kwartiersdienst. Volgens mij maakt dat best veel uit  

24-11-2016 09:56:10
Berk24
Berk24
Een verschuiving op Utrecht-Arnhem kan niet aangezien de aansluitingen richting Den Haag en Rotterdam in Utrecht en in Arnhem richting Doetinchem en in Nijmegen richting Boxmeer verloren gaan. Dat betekent een forse achteruitgang.  

24-11-2016 11:24:47
reisthijs
reisthijs
Het kan ook een forse vooruitgang betekenen, dat ligt er maar net aan welke kant je op schuift.
Die aansluitingen richting Den Haag en Rotterdam zijn in 2017 vrij ruim (9 en 12 minuten) die gaan niet zomaar verloren.

Een nieuwe IC in het pad van de 14500 komt in Asd vlak na het vertrek van de 800 richting Ut binnen, dat zou dan betekenen dat voor een 10-minutendienst de 800 ca. 5 minuten eerder uit Asd moet vertrekken, of de 3000 moet 5 minuten later gaan.
 

24-11-2016 11:47:27
bacr
bacr
In ieder geval is (voor mij) wel duidelijk dat de infrastructuur die er nu ligt, eigenlijk volstrekt ontoereikend is om zo'n zware dienstregeling te rijden, wanneer de consequenties van ETMET in de Randstad tot 100-200 km verderop tot onmogelijkheden en verschuivende drgl-en en aansluitingen leiden....  

24-11-2016 11:59:21
broek53
broek53
De PHS-frequentie rijden is een ding, de overgang naar kwartierdiensten is per definitie rampzalig. Daar is geen infrastructuur tegen opgewassen, althans: je zult altijd 5 minute moeten wegmoffelen en een treinserie eruit halen en inschieten. Dat laatste is meestal het probleem niet zo erg, het eerste wel. En nogmaals: daar helpt geen lieve infrastructuur aan; het is iets dat de vervoerder zichzelf aandoet.  

24-11-2016 12:00:54
mdeen
mdeen
Quote
bacr (do 24 nov 2016 11:47:27 https://www.somda.nl/forum/18779/p599367/): In ieder geval is (voor mij) wel duidelijk dat de infrastructuur die er nu ligt, eigenlijk volstrekt ontoereikend is om zo'n zware dienstregeling te rijden, wanneer de consequenties van ETMET in de Randstad tot 100-200 km verderop tot onmogelijkheden en verschuivende drgl-en en aansluitingen leiden....

Dat vind ik wat kort door de bocht. Er zijn gewoon nog (enkelsporige) trajecten waar een dienstregeling erg vast ligt. En als je dan hele lange treinseries rijdt waarmee je graag aansluiting wil geven op die trajecten, dan leg je je gewoon op veel plekken vast.

Sowieso krijg je een beetje asymmetrie vanwege een 15-minutendienst tegen een 10-minutendienst.

Laatst bewerkt door mdeen op 24-11-2016 12:01
 

24-11-2016 12:22:36
sjoerd
sjoerd
Wat de vorige forummers naar voren brengen is dat er exploitatief hoe dan ook een kritische situatie ontstaat op het moment dat je 10-minutendiensten invoert, terwijl de rest van het net gereden wordt met kwartier-, halfuur- en uurdiensten. Dat gaat niet alleen over de aansluitingen op de knooppunten.
Het gaat ook over de kwetsbaarheid van de treindienst (terwijl je de infra zwaar straft met de eis robuust te moeten zijn, dus uitkleden en saneren maar) en de kwetsbaarheid van de infra (die al heel zwaar belast was, en nu volgens de statistieken veel vaker aan het uitvallen is dan ooit tevoren, denk aan wissel-, sein-, overweg-, brug- en sectiestoringen).
Alle inzet van Prorail (of welke netbeheerder dan ook) ten spijt, men redt het niet want de componenten zijn niet tegen deze belastingen bestand. Er is geen overzicht, ondanks allerlei moderne ICT-oplossingen, er is minder of geen preventief onderhoud (want dat mag er niet tussendoor) en de onderdelenpositie is hopeloos.
Er is dus nog veel meer in te brengen tegen hoogfrequent spoor dan alleen de aansluitingen in de periferie.

Laatst bewerkt door sjoerd op 24-11-2016 12:23
 

24-11-2016 12:55:46
Berk24
Berk24
Quote
reisthijs (do 24 nov 2016 11:24:47 https://www.somda.nl/forum/18779/p599362/): Het kan ook een forse vooruitgang betekenen, dat ligt er maar net aan welke kant je op schuift.
Die aansluitingen richting Den Haag en Rotterdam zijn in 2017 vrij ruim (9 en 12 minuten) die gaan niet zomaar verloren.

Een nieuwe IC in het pad van de 14500 komt in Asd vlak na het vertrek van de 800 richting Ut binnen, dat zou dan betekenen dat voor een 10-minutendienst de 800 ca. 5 minuten eerder uit Asd moet vertrekken, of de 3000 moet 5 minuten later gaan.

Oh, ik ben van dienstregeling 2016 uitgegaan waarbij de aansluitingen van 3000/3100 op de 1700/11700/2000, 500/12500/2800 7, respectievelijk 10 minuten is. 9 minuten is wel aan de ruime kant, dan is twee minuten later uit Arnhem vertrekken en twee minuten eerder uit Utrecht richting Arnhem vertrekken wel wenselijk om zo de krappe aansluiting vanuit de 3000/3100 op de 30900/30700 te verruimen.

3000 5 minuten later vertrekken zou een verslechtering van de aansluitingen beteken. Overstappen in Utrecht vanuit Den Haag en Rotterdam worden dan 14 en 17 minuten en in Arnhem wordt de overstap richting Zevenaar 15 minuten. Hetzelfde geldt in Nijmegen op de trein naar Boxmeer.

Laatst bewerkt door Berk24 op 24-11-2016 12:56
 

24-11-2016 18:24:13
caspar
caspar
.

Laatst bewerkt door caspar op 14-12-2016 20:41
 

24-11-2016 20:09:20
yappa
yappa
Ideeën genoeg. Maar die hebben het (nog) nooit tot plan gehaald.
Ik denk dat je verwijst naar de kop van een krantenartikel van begin dit jaar, waarin de directie van NSInt zoiets noemde. Dat werd de volgendedag gerectificeerd, maar dat heeft nooit veel aandacht gekregen.
 

25-11-2016 19:16:25
caspar
caspar
.

Laatst bewerkt door caspar op 14-12-2016 20:40