HSL Kopenhagen - Ringstedt & Fehmarnbelttunnel
Forum: Algemeen - Buitenlands spoor
13-11-2016 13:41:49
icened
icened

Aanleg HSL Kopenhagen - Ringstedt is begonnen. Strukton Rail is een van de partijen die is betrokken bij de aanleg van de HSL Kopenhagen - Ringstedt: link verwijderd; werkt niet meer link verwijderd; werkt niet meer



De Fehmarnbelttunnel vormt samen met de Sontbrug een essentiële verbinding van Duitsland naar Scandinavië: Sontbrug



Mogelijk heeft dat het (in)direct voor Nederland een effect met goederentreinen van/naar Nederland. De bekende Volvo goederentrein zal straks forse tijdswinst boeken. De ingebruikname van de HSL is veel eerder dan die van de Fehmarnbelttunnel. Volgens de laatste berichten zal de Fehmarnbelttunnel in de dienstregeling 2024 in gebruik gaan. Het is nog niet bekend wie de nieuwe snelle Deense treinen gaat leveren. Volgens R. Latten bekend van het boek Spoorwegen is de Zweedse X 55 (Bombardier) een van de kandidaten. Maar het kan ook Alstom worden met een Coradia Liner. Alstom is een van de belangrijke partijen op het Deense spoornet. Het zal op bepaalde delen van het Deense spoornet ERTMS gaan leveren. Het zal ERTMS in bestaande treinen installeren.



Laatst bewerkt door moderator op 09-01-2024 12:42
 

14-11-2016 11:28:14
phantom
phantom
Ik denk dat een goederentrein niet zal worden toegelaten als men het echt bouwt en gaat gebruiken als HSL


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

14-11-2016 11:39:37
sjoerd
sjoerd
Is dat zo? Door de Kanaaltunnel rijden dacht ik toch ook goederentreinen?  

14-11-2016 11:40:11
dh3201
dh3201
Betreft de HSL het hele traject, of alleen maar het stuk Ringsted - København?
In dat laatste geval zullen goederentreinen via de Fehmarnbelttunnel kunnen rijden en van Ringsted via de klassieke lijn verderrijden en de snelle reizigerstreinen via de nieuwe HSL.

Laatst bewerkt door dh3201 op 14-11-2016 11:40


Shqiperise-lopers?
 


14-11-2016 11:42:19
Klaasje
Klaasje
Er zijn genoeg HSL's die inderdaad niet alleen voor hogesnelheidstreinen worden gebouwd maar bijvoorbeeld ook 's nachts voor goederentreinen worden gebruikt. Dat soort lijnen zijn in aanleg vaak wel veel duurder dan een reguliere lijn of een hogesnelheidslijn die alleen voor hogesnelheidstreinen wordt aangelegd. Toch is de combinatie wel goedkoper dan het bouwen van twee losse lijnen.  

14-11-2016 11:53:00
reisthijs
reisthijs
Quote
dh3201 (ma 14 nov 2016 11:40:11 https://www.somda.nl/forum/18765/p597927/): Betreft de HSL het hele traject, of alleen maar het stuk Ringsted - København?
HSL is inderdaad alleen maar dat stuk, de rest van de route naar de Fehmarnbelttunnel gaat over bestaand spoor dat wordt opgewaardeerd voor snelheden tot 200km/h.
 

14-11-2016 12:00:28
reisthijs
reisthijs
Quote
sjoerd (ma 14 nov 2016 11:39:37 https://www.somda.nl/forum/18765/p597926/): Is dat zo? Door de Kanaaltunnel rijden dacht ik toch ook goederentreinen?
De Kanaaltunnel is geen goede vergelijking want dat is geen HSL.
 

14-11-2016 12:46:44
icened
icened
dh3201 geeft het goed aan. Waarschijnlijk gaan goederentreinen na ingebruikname van de Fehmarnbelttunnel vanaf Duitsland naar Denemarken (meestal) via Puttgarden - Fehmarnbelttunnel - Rodby - Ringsted. En daarna via de klassieke spoorlijn Ringsted - Roskilde - Kopenhagen.

Ken de situatie niet rondom hoofdstation Kobenhavn Hovedb. Maar zal me niet verbazen dat er een verbindingsspoorlijn is tussen Ringsted - Kopenhagen (via Roskilde of HSL Koge) en Kopenhagen - Airport Copenhagen - Malmö.

Laatst bewerkt door icened op 14-11-2016 12:51
 

14-11-2016 13:16:43
dh3201
dh3201
Ja, die verbinding is er.


Shqiperise-lopers?
 

14-11-2016 13:45:11
reisthijs
reisthijs
De nieuwe lijn sluit hier https://www.google.nl/maps/@55.6581769,12.5023149,629m/data=!3m1!1e3 (de route is al goed te zien op de luchtfoto) aan op bestaande spoorlijnen, daarvandaan kan je zowel naar Kobenhavn H als richting Malmö rijden.  

14-11-2016 16:40:39
sjoerd
sjoerd
Quote
reisthijs (ma 14 nov 2016 12:00:28 https://www.somda.nl/forum/18765/p597932/):
Quote
sjoerd (ma 14 nov 2016 11:39:37 https://www.somda.nl/forum/18765/p597926/): Is dat zo? Door de Kanaaltunnel rijden dacht ik toch ook goederentreinen?
De Kanaaltunnel is geen goede vergelijking want dat is geen HSL.

Ach zo. Vreemd. Je kunt immers alles vergelijken. Dan vallen namelijk de verschillen en overeenkomsten pas op. Zoals je treffend zegt: het is geen HSL (ook al rijden er ook Hogesnelheidstreinen doorheen) maar het is wel een lange tunnel onder de zee door (en de Duits-Deense tunnel is wellicht straks net als de Kanaaltunnel ook bruikbaar voor goederentreinen). Dus aardig vergelijkbaar zou ik zeggen.
 

14-11-2016 16:51:05
b2py
b2py
De Fehmarntunnel maakt dan ook geen deel uit van de hsl, die ligt alleen tussen Kopenhagen en Ringstedt  

14-11-2016 16:55:49
sjoerd
sjoerd
Dat maakt het vergelijken nog gemakkelijker en interessanter.%02%  

14-11-2016 17:35:35
reisthijs
reisthijs
Inderdaad, als je de beide tunnels met elkaar vergelijkt zie je veel overeenkomsten.
En ook een verschil: waar bij de Kanaaltunnel de auto's per trein worden vervoerd, krijgen die hier hun eigen tunnel.
 

14-11-2016 18:09:49
AlexNL
AlexNL
Over High Speed 1 in het VK rijden dan weer wel goederentreinen. Er zijn zelfs wachtsporen gebouwd om HSTs de goederentreinen onderweg in te laten halen.  

14-11-2016 19:21:03 1
icened
icened
De DB Cargo goederentreinen maken af en toe gebruik van de HS 1. Heb geen informatie dat goederentreinen op de HSL Kopenhagen - Ringsted gaat rijden. En waarom zou het nodig als het huidige spoor Ringsted - Roskilde - Kopenhagen al viersporig is?  

14-11-2016 22:26:17
thom
thom
Volgens mij maakt het geen fluit uit of er hogesnelheidstreinen asich op rijden, enige wat uitmaakt is of een tunnel erop gebouwd word.

Oftewel voldoende nooduitgangen en veiligheidssystemen geschikt zijn voor personen vervoer maar ook voor goederentreinen met elk hun eigen risico's en veiligheidsmaatregelen...
 

14-11-2016 23:51:28
AlexNL
AlexNL
Reken er maar op dat de Fehmarnbelttunnel ook geschikt zal zijn voor goederentreinen, want daardoor wordt de verbinding tussen Italië/Rotterdam/het Ruhrgebiet en het Scandinavische achterland weer een stukje beter.

De mogelijkheid voor goederenvervoer staat ook expliciet genoemd op hun website, http://femern.com/en/Benefits/Why-we-are-building-a-fixed-link.

Laatst bewerkt door AlexNL op 14-11-2016 23:53
 

20-11-2016 09:13:46
icened
icened
Het zal ook merkwaardig zijn als de goederentreinen blijven omrijden via Flensburg, Frederica en Odense. Ook aan Duitse zijde tussen Puttgarden - Hamburg zal het spoor fors worden aangepakt.

Er komt een 55 km nieuwe lijn die een groot deel van de bestaande spoorlijn Lübeck - Puttgarden gaat vervangen:

http://www.shz.de/regionales/schleswig-holstein/verkehr/bahn-will-neue-fehmarnbelt-trasse-bauen-id7243711.html

Daardoor zal op de nieuwe geëlektrificeerde spoorlijn tijdswinst geboekt worden met goederentreinen/passagierstreinen.

Zal DB een aantal ICE vanaf Hamburg doortrekken naar Kopenhagen? Met een reistijd van 2: 50 minuten is een aparte IC(E) Hamburg - Kopenhagen beter.

Laatst bewerkt door icened op 20-11-2016 10:50
 

20-11-2016 18:37:52
reisthijs
reisthijs
Qua reistijd zou DB best een ICE door kunnen laten rijden, vanuit Berlijn bijvoorbeeld lijkt een logische verbinding. Waarom is een aparte trein beter?

Als er een ICE gaat rijden zal DB wel eerst nieuwe stellen aan moeten schaffen, er zijn nu niet veel ICE's geschikt voor 25kv.
 

20-11-2016 18:42:36
Berk24
Berk24
Misschien omdat het dan makkelijker is om controles te houden voordat passagiers instappen. Je moet er niet aan denken dat iemand met een bom oid een hoop leed aanricht terwijl de trein in een tunnel diep onder de zee rijdt.

Daarnaast, en dat is meer waarschijnlijk zorgt een aparte trein ervoor dat vertragingen van een andere lijn geen invloed hebben op de dienstregeling Hamburg-Kopenhagen of omgekeerd. Ook zijn er stellen nodig die onder 25 kV kunnen rijden en dan is het verspilling om duurdere treinstellen op binnenlandse verbindingen te laten rijden.
 

20-11-2016 19:55:29
umbusko
umbusko
En toch is het idee zo gek nog niet: een aantal jaren terug reed er ook een rechtstreekse ICE Berlijn-Kopenhagen (met een treindeel Berlijn-Ã…rhus).
Als er een grote reizigersstroom Berlijn-Denemarken is, zou je ook best kunnen overwegen om ook in Berlijn een controle te houden en een rechtstreekse ICE te laten rijden. Vertraging op de lijn Berlijn-Hamburg heeft dan wel invloed op Hamburg-Kopenhagen, maar van de andere kant betekent dat ook dat je die grote reizigersstroom dan niet hun aansluiting in Hamburg laat missen met allerlei ander ongemak tot gevolg.
 

20-11-2016 21:44:10
icened
icened
Een aparte IC(E) Kopenhagen - Hamburg is ook beter voor de aansluiting van/naar Mälmo/Stockholm met pendeltrein Kobenhavn Hovedb - Mälmo C en X 2000 Kopenhagen - Stockholm.

Als de Fehmarnbelttunnel in gebruik is en de IC(E) Hamburg - Kopenhagen rijdt is station Kobenhavn Hovedb het knooppunt tussen de treinen van/naar Hamburg/Berlijn en Mälmo/Stockholm.

Laatst bewerkt door icened op 20-11-2016 23:39
 

20-11-2016 22:24:17
umbusko
umbusko
Dat is nu toch niet anders? En toen een rechtstreekse ICE Berlijn-Kopenhagen reed toch ook niet?

Die pendeltreinen naar Malmö rijden voortdurend, iedere 20 minuten meen ik, dus dan is alleen de aansluiting op de X2000 nog echt een serieuze zaak. Die is op dit moment (met ICE's Hamburg-Kopenhagen) ook niet echt fameus.
Deze zomer nog heb ik in Kopenhagen een overstap van 13 minuten gemaakt van de X2000 op de ICE, volgens het personeel van de X2000 geen officiële aansluiting (maar ja, je moet wat als je Stockholm-Mt op één dag wilt doen; had ik hem gemist, dan had ik twee uur moeten wachten op de volgende ICE en was ik ook nog wel thuis gekomen, maar na middernacht, waardoor mijn Interrailpas vanaf Stolberg niet meer geldig zou zijn geweest).
Vijf jaar geleden (toen ik in de ICE Berlijn-Kopenhagen zat) waren we vertraagd door een vertraagde boot (as usual), maar moesten we wel aansluiten op de laatste X2000 naar Stockholm; die bleef dus ook op ons wachten.

Kortom, ik zie de link tussen niet verder dan Hamburg rijden en wel of geen goede aansluiting bieden in Denemarken niet helemaal. Dat is toch echt een kwestie van speling in de dienstregeling, overstaptijden die ruim genoeg zijn en afspraken over wie wanneer hoe lang wacht op een vertraagde aansluiting.
 

20-11-2016 23:39:11
icened
icened
SJ & DSB zullen nu wel niet geïnteresseerd zijn in een aansluiting van de X 2000 op de huidige IC Kopenhagen - Berlijn. Daarvoor is de totale reistijd van vierenhalve uur tussen Kopenhagen - Hamburg niet concurrerend t.o.v. de vliegtuig.

De situatie wordt voor SJ, DSB, DB-AG en internationale treinreizigers anders als de totale reistijd tussen Kopenhagen - Hamburg teruggebracht wordt naar 2:50 u. Dan kan zelfs de stad Malmö profiteren.

Eventueel kun je de IC(E) Hamburg - Kopenhagen eventueel doortrekken naar de ondergrondse deel van station Malmö C. DB-AG heeft over een aantal jaren mogelijk treinmaterieel voor:

http://www.ice-treff.de/index.php?mode=thread&id=387384#p387562
 

21-11-2016 00:12:10
AlexNL
AlexNL
Quote
umbusko (zo 20 nov 2016 22:24:17 https://www.somda.nl/forum/18765/p598692/):
had ik hem gemist, dan had ik twee uur moeten wachten op de volgende ICE en was ik ook nog wel thuis gekomen, maar na middernacht, waardoor mijn Interrailpas vanaf Stolberg niet meer geldig zou zijn geweest).


De geldigheid van een Interrail-dag loopt toch gelijk met een dienstregelingsdag, ofwel geldig tot 04:00 de volgende ochtend?
 

21-11-2016 07:04:02
mdeen
mdeen
Quote
AlexNL (ma 21 nov 2016 00:12:10 https://www.somda.nl/forum/18765/p598704/):
Quote
umbusko (zo 20 nov 2016 22:24:17 https://www.somda.nl/forum/18765/p598692/):
had ik hem gemist, dan had ik twee uur moeten wachten op de volgende ICE en was ik ook nog wel thuis gekomen, maar na middernacht, waardoor mijn Interrailpas vanaf Stolberg niet meer geldig zou zijn geweest).


De geldigheid van een Interrail-dag loopt toch gelijk met een dienstregelingsdag, ofwel geldig tot 04:00 de volgende ochtend?

Nee, voor interrail duurt een reisdag 24 uur, van middernacht tot middernacht.
 

21-11-2016 08:15:14
umbusko
umbusko
Quote
icened (zo 20 nov 2016 23:39:11 https://www.somda.nl/forum/18765/p598701/): SJ & DSB zullen nu wel niet geïnteresseerd zijn in een aansluiting van de X 2000 op de huidige IC Kopenhagen - Berlijn. Daarvoor is de totale reistijd van vierenhalve uur tussen Kopenhagen - Hamburg niet concurrerend t.o.v. de vliegtuig.

Ja, dat blijkt, want de aansluitingen nu zijn belabberd.
Maar vijf jaar geleden was die aansluiting er wel (en werd er ook gewacht). Met een doorgaande ICE Berlijn-Hamburg. Als dat toen kon, waarom zou dat nu dan niet kunnen?
 

21-11-2016 08:38:43
icened
icened
Wie weet deed DSB en/of SJ vijf jaar geleden meer hun best om de ICE Kopenhagen - Hamburg/Berlijn aan te laten sluiten op de X 2000 en de pendeltreinen. Zuidoost Denemarken (Ringsted - Rodby) moet ook bediend worden. Maar dat is gissen.

De frequentie en de totale reistijd van de ICE Hamburg - Kopenhagen is zo laag en lang dat deze verbinding waarschijnlijk niet echt interessant is voor DSB. Vergelijk het met de verbinding Berlijn - Amsterdam die alleen rendabel is door het te integreren in de IC Enschede - Schiphol/Den Haag.

Als de reistijd tussen Hamburg - Kopenhagen is teruggebracht tot 2 uur en 50 minuten zal de IC(E) Hamburg - Kopenhagen een volwaardige verbinding worden. Dan zullen DB, DSB en SJ het treinverkeer tussen Hamburg - Kopenhagen - Malmö beter op mekaar gaan afstemmen.

Ook tussen Malmö - Kopenhagen is de reistijd sneller geworden. En is vooral de capaciteit vergroot dankzij de City Tunnel:

https://en.wikipedia.org/wiki/City_Tunnel_(Malm%C3%B6)

Laatst bewerkt door icened op 21-11-2016 08:48
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


21-11-2016 11:18:21
umbusko
umbusko
Volgens mij praten we langs elkaar heen, want dit ben ik helemaal met je eens. %02%
In de zomer zit de ICE Hamburg-Kopenhagen trouwens wel altijd stampvol, maar ja, er passen ook maar vier bakken op de boot.

En natuurlijk wordt een aansluiting ICE/X2000 interessant.
Maar je zegt:
Quote
Een aparte IC(E) Kopenhagen - Hamburg is ook beter voor de aansluiting van/naar Mälmo/Stockholm met pendeltrein Kobenhavn Hovedb - Mälmo C en X 2000 Kopenhagen - Stockholm.

En dat durf ik nog wel te bestrijden. Ik zie niet in waarom die ICE per se niet verder dan Hamburg zou mogen rijden. Laat hem uit Berlijn komen met een stationnement van 20 minuten in Hamburg (ik noem maar wat): dan heb je zowel de voordelen van een rechtstreekse verbinding met Berlijn als een hoop speling om verstoringen op te vangen. (Zeker als je ook de overstap in Kopenhagen een minuut of 20 maakt.)
 

21-11-2016 12:28:02
mdeen
mdeen
Quote
umbusko (ma 21 nov 2016 11:18:21 https://www.somda.nl/forum/18765/p598775/): Volgens mij praten we langs elkaar heen, want dit ben ik helemaal met je eens. %02%
In de zomer zit de ICE Hamburg-Kopenhagen trouwens wel altijd stampvol, maar ja, er passen ook maar vier bakken op de boot.

Wat ik wel een beetje een misser vind. Waarom niet met een dubbel stel tot een kant van de boot rijden, de mensen te voet de boot op laten gaan en aan de andere kant met een voortrein rijden?
 

21-11-2016 16:10:17
icened
icened
umbusko (ma 21 nov 2016 11:18:21 www.somda.nl):

Maar je zegt:
Quote
Een aparte IC(E) Kopenhagen - Hamburg is ook beter voor de aansluiting van/naar Mälmo/Stockholm met pendeltrein Kobenhavn Hovedb - Mälmo C en X 2000 Kopenhagen - Stockholm.

En dat durf ik nog wel te bestrijden. Ik zie niet in waarom die ICE per se niet verder dan Hamburg zou mogen rijden. Laat hem uit Berlijn komen met een stationnement van 20 minuten in Hamburg (ik noem maar wat): dan heb je zowel de voordelen van een rechtstreekse verbinding met Berlijn als een hoop speling om verstoringen op te vangen. (Zeker als je ook de overstap in Kopenhagen een minuut of 20 maakt.)

Aparte IC(E) Kopenhagen - Hamburg is

- minder gevoelig voor vertragingen. Maar met een lange stationnement op Hamburg Hbf kunnen vertragingen opgevangen worden. Maar hoe lang wil je een stationnement maken om vertragingen weg te werken?
- concurrerend t.o.v. de vliegtuig. Hoeveel treinreizigers zullen vanaf Kopenhagen/Malmö met de trein doorreizen naar andere bestemmingen in Duitsland met de ICE? Zeker als de totale reistijd meer dan 4 uur wordt. Berlijn is wat dat betreft nog een goede bestemming om een IC(E) Kopenhagen - Hamburg door te trekken. Dat ligt 'slechts' 264 km van Hamburg Hbf af. En de reistijd tussen Kopenhagen - Berlijn is met een ruim vier uur nog enigszins concurrerend.
- voor treinmaterieel die onder meer stroomsystemen kunnen rijden en beschikken over meer beveiligingssystemen gunstiger. De Thalys laten ze ook niet doortrekken naar Almere/Zwolle. Een Vectron met DB rijtuigen zou een optie kunnen zijn. Maar dat is toekomstmuziek. Wie weet richten DB, DSB en SJ een samenwerkingsverband op a la ICE International/Thalys.
- beter omdat een vertraagde IC(E) de Deense treinen in de weg zit. Het spoortraject tussen Rodby - Ringsted zal niet helemaal tweesporig gemaakt worden. Daardoor zal een vertraagde IC(E) nog meer vertraging oplopen als het een andere trein moet laten passeren.

Laatst bewerkt door icened op 21-11-2016 20:49
 

21-11-2016 19:53:21
umbusko
umbusko
Ik geloof dat we het helemaal eens zijn.  

28-02-2018 15:18:52
icened
icened
Gegevens spoor Ringsted - Rodby/Fehmarnbelttunnel:

https://uk.banedanmark.dk/Projects/Ringsted_Fehmarn

Gemoderniseerde spoor zal onderdeel zijn van de snelle spoor Hamburg - Kopenhagen via Fehmarnbelttunnel. Het zal nog tot 2028 duren voordat Fehmarnbelttunnel in gebruik gaat:

https://r.search.yahoo.com/_ylt=A9mSs2SKvZZat5MA1Q1zKAx.;_ylu=X3oDMTByaW11dnNvBGNvbG8DaXIyBHBvcwMxBHZ0aWQDBHNlYwNzcg--/RV=2/RE=1519857163/RO=10/RU=https%3a%2f%2fwww.wegenwiki.nl%2fFehmarnbeltverbinding/RK=2/RS=TkJBynf7m6AoTxd49lCu1Zit3_w-

Laatst bewerkt door icened op 28-02-2018 15:35
 

03-11-2019 19:39:29
icened
icened
Vanwege werkzaamheden tussen Rodby - Ringsted zal de Eurocity Hamburg - Kopenhagen niet meer via de ferry Puttgarden - Rodby overgebracht worden. De Deense IC 3 dieseltrein zal tussen Hamburg - Kopenhagen vanaf 15 december alleen stoppen in Padborg, Kolding, Odense en Ringsted stoppen. Tijdswinst is 15 minuten.

Op zijn vroegst zullen Vectron locomotieven + rijtuigen de Deense IC 3 gaan vervangen:

https://nordschleswiger.dk/de/daenemark-wirtschaft-gesellschaft/zuege-hamburg-kopenhagen-rollen-ab-ende-2019-ueber-flensburg

Totale reistijd wordt 4 uur en 40 minuten.

Laatst bewerkt door icened op 03-11-2019 19:40
 

03-11-2019 19:57:14
mren
mren
Treinreiswinkel biedt een afscheidsrit aan voor de liefhebbers.  

03-11-2019 20:11:33
vrijgezel
vrijgezel
Onderstaand de link (voor zover deze het doet).
Heb echter al reeds eerder dit jaar een retourreis geboekt, met "vroegboek-korting".
https://treinreiswinkel.us12.list-manage.com/track/click?u=667f398bb54a5ccd1dd7140ee&id=7a78c97d8b&e=6b08ce2144
 

04-11-2019 09:52:56
icened
icened
Heb vorig jaar een reis geboekt via Treinreiswinkel naar Kopenhagen. Het was verbluffend goedkoop. Staat wel tegenover dat de reistijd erg lang was. Het comfort van de Deense IC 3 dieseltrein is voor een Eurocity enigszins matig.

Hoop dat vanaf 2028/2029 een snelle HST wordt ingezet:

https://new.siemens.com/global/en/products/mobility/rail-solutions/rolling-stock/high-speed-and-intercity-trains/velaro-novo.html

Maar dan zal de prijs wel hoger worden. Vermoed dat er ook toeslag betaald moet worden voor het rijden door de Fehmarnbelttunnel. Net als bij de Eurotunnel.
 

04-11-2019 11:10:17
icened
icened
HSL Kopenhagen - Ringsted is al vanaf 30 mei al in gebruik:

https://www.youtube.com/watch?v=lgrk8H70zZk&t=301s

De elektrische IC 3 rijden met behulp van de Deense nationale beveiligingssysteem met 180 km p/u over de HSL. De ETCS wordt later ingeschakeld. En de nieuwe Intercity treinen zullen vanaf 2023 op zijn vroegst op de HSL rijden.
 

04-11-2019 13:02:21
alle46
alle46
Het hier bedoelde electrische IC materieel is van de serie ER en is 4-delig. https://nl.wikipedia.org/wiki/DSB_ER  

04-11-2019 13:30:28
icened
icened
Ah bedankt. Dat wist ik niet.  

04-11-2019 15:31:19
AgentX
AgentX
Gaat er na 15 december uberhaupt nog wel iets (een trein) via de ferry, of gaat die nu definitief dicht?  

04-11-2019 16:22:20
henri1972
henri1972
Voor zover ik weet is het dan einde verhaal voor de trein op/in de boot.  

04-11-2019 16:33:16
AlexNL
AlexNL
De ferry blijft varen, maar er gaan geen treinen meer op. Er rijden nog wel treinen naar Puttgarden en Rødby Faerge, en de ferry neemt voetpassagiers mee.

Dus als je echt wilt kun je nog wel via die route van Hamburg naar Kopenhagen sporen, het zal alleen een stuk langer duren omdat je dan bent aangewezen op zeer infrequent rijdende stoptreinen in zowel D als DK.
 

04-11-2019 18:23:26
gvttreinen
gvttreinen
@henri1972; Tussen Mukran en Trellenborg nog reizigerstrein op boot?
Anders in Italië naar Sardinië en Sicilië.
 

04-11-2019 23:04:11
henri1972
henri1972
Inderdaad. Mukran - Trelleborg alleen op bepaalde data. Schijnen wel nieuwe rijtuigen voor besteld te zijn. En verder inderdaad in Zuid Italië.
* op treinreiziger.nl staat een artikel over nieuwe Internationale verbindingen en die schrijft dat er extra tweedehands rijtuigen gekocht zijn voor Berlin-Malmö.
 

04-11-2019 23:05:52
dennistd
dennistd
Mukran-Trelleborg rijdt alleen in de zomer, 3x per week: https://www.snalltaget.se/en/destinations/berlin  

05-02-2020 20:06:38
icened
icened
Dit wordt de nieuwe Eurocity Hamburg - Kopenhagen:

https://www.railwaygazette.com/passenger/talgo-to-supply-coaches-for-dsbs-hamburg-service/55712.article

Vanaf 2028 via de Fehmarnbelttunnel. De samenstelling zal bestaan uit 2 Vectron aan beide uiteinden met daartussen de Talgo rijtuigen. Het zullen 8 stammen zijn. Eerst zal het de DSB IC 3 vervangen tussen Hamburg Hbf - Kobenhavn Hovedb (3 keer per dag) via Padborg, Kolbing, Odense en Ringsted. Totale reistijd is nu 4 uur en 40 minuten zijn in de dienstregeling.
 

15-04-2021 19:29:08
icened200
icened200

Ook DSB kiest voor Alstom Coradia Stream:

railcolornews.com

Inmiddels rijdt het in Italië. En zal het nog gaan rijden in Luxemburg - België/Frankrijk, Duitsland, Nederland en Denemarken.

Tevens heeft DSB Vectron + Talgo rijtuigen die worden ingezet tussen Hamburg - Kopenhagen. Het wordt steeds duidelijker welke treinmaterieel op de gemoderniseerde Deense spoornet gaat rijden. En op de HSL en door de Fehmarnbelttunnel.

 

15-04-2021 19:32:04
icened200
icened200

Deense Coradia Stream heeft wel erg veel vermogen: Vermogen: 5,9 MW (!); Zal bij NS ICNG waarschijnlijk minder zijn onder 25 KV en zeker 1500 volt.

 

15-04-2021 20:45:13
AlexNL
AlexNL

En vandaag werd bekend dat DSB de order bij Talgo heeft aangepast: de treinen worden langer, zitplaatscapaciteit gaat omhoog van 442 plaatsen per trein naar 492 plaatsen per trein.

 

15-04-2021 21:26:20
icened200
icened200
Quote
AlexNL (15-04-2021 20:45:13):

En vandaag werd bekend dat DSB de order bij Talgo heeft aangepast: de treinen worden langer, zitplaatscapaciteit gaat omhoog van 442 plaatsen per trein naar 492 plaatsen per trein.


DSB kiest net als NS voor beproefde treinen. Dat is wat opvalt. Dat waren ook lessen van de Fyra debacle naar aanleiding van de keuze voor Ansaldobreda. De IC 4 is nog steeds een trein met gebreken.

 

14-06-2022 14:55:41
icened200
icened200
Quote
phantom (14-11-2016 11:28:14): Ik denk dat een goederentrein niet zal worden toegelaten als men het echt bouwt en gaat gebruiken als HSL %17%

Wél een hele late reactie.

Zag vandaag 2 goederentreinen binnen één uur rijden op de HSL Ringsted - Kopenhagen.

De DSB treinen op de HSL zijn behoorlijk oud. Maar met 180 km p/u met behulp van Deense beveiligingssysteem niet traag. Waaronder ook de Deense Fyra IC 4.



Laatst bewerkt door icened200 op 14-06-2022 15:09
 

16-06-2022 14:08:40
icened200
icened200

Het spoor tussen Vordingborg - Ringsted is al gemoderniseerd en geschikt voor 200 km p/u.

De dieseltreinen van DSB rijden er met 180 km p/u.

Ook tussen Vordingborg - Nykobing kan grotendeels met 180 km p/u gereden worden. Niet overal is daar nog geëlektrificeerd.

Tussen Nykobing - Rodby/Fehmarnbelt wordt niet gereden i.v.m. modernisering werkzaamheden.



Laatst bewerkt door icened200 op 16-06-2022 14:09
 


23-10-2022 11:45:02
icened200
icened200

Update moderniseringswerkzaamheden t.b.v. Fehmarnbetttunnel tussen Lübeck - Puttgarden:

www.bing.com

Quote (via Google Translate):

In totaal is 55 kilometer nieuwbouw en 33 kilometer verbetering van de bestaande lijn tussen Lübeck en Fehmarn gepland door de spoorlijn. Daarnaast wil het geluidsschermen, meer dan 80 bruggen en zes nieuwe haltes bouwen.

www.bing.com

Via Google Translate:

Na de opening van de Fehmarnbelttunnel wordt een snelle regionale snellijn Lübeck – Fehmarn-Burg – Nykøbing aangelegd, die om de twee uur zal rijden. Daarnaast is er in het seizoen een verbinding met Fehmarn met Intercity's gepland. Als er voldoende financiële middelen beschikbaar zijn, is het ook de bedoeling om de twee uur durende dienst te verhogen tot uurintervallen tussen Lübeck en Fehmarn.



Laatst bewerkt door icened200 op 23-10-2022 11:51
 

21-06-2023 17:11:00
icened200
icened200
Quote
AlexNL (15-04-2021 20:45:13):

En vandaag werd bekend dat DSB de order bij Talgo heeft aangepast: de treinen worden langer, zitplaatscapaciteit gaat omhoog van 442 plaatsen per trein naar 492 plaatsen per trein.


Wederom een uitbreiding met Talgo rijtuigen:

www.talgo.com

 

21-06-2023 17:14:38 1
AlbertP
AlbertP

Dat gaat om dezelfde bestelling. Het totaal is in dat artikel nog steeds 16 treinen.

 

21-06-2023 21:12:40
AlexNL
AlexNL

DSB had oorspronkelijk 8 stammen besteld, zonder stuurrijtuig. Er zou in sandwichsamenstelling gereden gaan worden.

In april is de bestelling aangepast, er komen nu 16 stammen met stuurrijtuigen.

 

21-06-2023 23:30:43
Rsb
Rsb

Ik lees op de site van Talgo nog een verwijzing naar de IC Berlijn dat eveneens uit hetzelfde platform gaat komen (Talgo 230). Zou een toelating van de stellen in Denemarken ervoor kunnen zorgen dat de toelating in Nederland en Duitsland kan worden versneld?

 

22-06-2023 01:31:24
JoepDDZ
JoepDDZ

Is dat niet eerder andersom? DB plaatste haar order een jaar eerder dan DSB en als DB al een Duitsland toelating heeft geregeld, hoeven ze 'm alleen aan de Deense kant nog goedgekeurd te krijgen?

 

19-08-2023 20:42:33
icened200
icened200

Aanleg van totaal 711 tunneldelen begonnen t.b.v. Fehmarnbelttunnel:

www.nt.nl

 

19-08-2023 22:17:45
sjoerd
sjoerd

Vreemd eenzijdig artikel: het gaat voor het leeuwendeel over de wegverbinding. Maar goed, we weten beter.

 

20-08-2023 07:29:56
icened200
icened200
Quote
sjoerd (19-08-2023 22:17:45):

Vreemd eenzijdig artikel: het gaat voor het leeuwendeel over de wegverbinding. Maar goed, we weten beter.


De kennis over spoor en treinen in de media is meestal niet geweldig. Jullie weten véél méér over treinen.

Dit is de juiste site:

femern.com



Laatst bewerkt door icened200 op 20-08-2023 07:45
 

07-10-2023 17:26:56
icened200
icened200

DSB streeft naar rechtstreekse treinverbinding Kobenhavn Hoved - Amsterdam Centraal:

www.treinreiziger.nl

Het zal vanaf dienstregeling 2025 via Koge Nord, Ringsted, Odense, Kolding, Padborg naar Hamburg Hbf rijden.

Vanaf de ingebruikname van Fehmarnbelttunnel via Ringsted - Fehmarnbelttunnel - Lübeck met 200 km p/u via HSL, gemoderniseerde spoor en Fehmarnbelttunnel. Alleen tussen Lübeck - Hamburg heb ik geen gegevens kunnen vinden. Waarschijnlijk Altbau geschikt voor 160 km p/u.

 

07-10-2023 18:15:37
AlexNL
AlexNL

In Duitsland wordt een deel van het traject opgewaardeerd (30 km Ausbau), maar er wordt ook veel nieuw gebouwd (55 km). Hierbij wordt geëlektrificeerd, en wordt het traject geschikt gemaakt voor 200 km/u.

Alle informatie is te vinden (in het Duits) op Schienenanbindung der Festen Fehmarnbeltquerung (anbindung-fbq.de).

 

07-10-2023 19:20:57
icened200
icened200
Quote
AlexNL (07-10-2023 18:15:37):

In Duitsland wordt een deel van het traject opgewaardeerd (30 km Ausbau), maar er wordt ook veel nieuw gebouwd (55 km). Hierbij wordt geëlektrificeerd, en wordt het traject geschikt gemaakt voor 200 km/u.

Alle informatie is te vinden (in het Duits) op Schienenanbindung der Festen Fehmarnbeltquerung (anbindung-fbq.de).


Heb ergens gelezen dat op het eilandje Fehmarn (Puttgarden ) de overgang van 15 KV naar 25 KV v.v. zal zijn.

Weet niet of het spoor Hamburg - Lübeck gemoderniseerd wordt. Tenzij het beveiligd wordt met ETCS. Heb daar geen informatie over kunnen vinden.

 

07-10-2023 19:28:29 1
MetroRET
MetroRET
Quote
icened200 (07-10-2023 17:26:56):

DSB streeft naar rechtstreekse treinverbinding Kobenhavn Hoved - Amsterdam Centraal:

www.treinreiziger.nl

Het zal vanaf dienstregeling 2025 via Koge Nord, Ringsted, Odense, Kolding, Padborg naar Hamburg Hbf rijden.

Vanaf de ingebruikname van Fehmarnbelttunnel via Ringsted - Fehmarnbelttunnel - Lübeck met 200 km p/u via HSL, gemoderniseerde spoor en Fehmarnbelttunnel. Alleen tussen Lübeck - Hamburg heb ik geen gegevens kunnen vinden. Waarschijnlijk Altbau geschikt voor 160 km p/u.


Dienstregeling 2026; dec 2025.

 

07-10-2023 20:04:28
icened200
icened200
Quote
MetroRET (07-10-2023 19:28:29):
Quote
icened200 (07-10-2023 17:26:56):

DSB streeft naar rechtstreekse treinverbinding Kobenhavn Hoved - Amsterdam Centraal:

www.treinreiziger.nl

Het zal vanaf dienstregeling 2025 via Koge Nord, Ringsted, Odense, Kolding, Padborg naar Hamburg Hbf rijden.

Vanaf de ingebruikname van Fehmarnbelttunnel via Ringsted - Fehmarnbelttunnel - Lübeck met 200 km p/u via HSL, gemoderniseerde spoor en Fehmarnbelttunnel. Alleen tussen Lübeck - Hamburg heb ik geen gegevens kunnen vinden. Waarschijnlijk Altbau geschikt voor 160 km p/u.


Dienstregeling 2026; dec 2025.


Weet het. Wilde aangeven dat de DSB Vectron + DSB Talgo rijtuigen zal instromen tussen Kopenhagen - Hamburg in dienstregeling 2025.

En dan 1 jaar later al richting Amsterdam? De Vectron rijdt ook al in Nederland. Kan/zal DSB Vectron + DSB Talgo rijtuigen 1 jaar later al goedgekeurd worden door ERA &IL &T?

 

07-10-2023 20:11:38
AlexNL
AlexNL
Quote
icened200 (07-10-2023 19:20:57):
Quote
AlexNL (07-10-2023 18:15:37):

In Duitsland wordt een deel van het traject opgewaardeerd (30 km Ausbau), maar er wordt ook veel nieuw gebouwd (55 km). Hierbij wordt geëlektrificeerd, en wordt het traject geschikt gemaakt voor 200 km/u.

Alle informatie is te vinden (in het Duits) op Schienenanbindung der Festen Fehmarnbeltquerung (anbindung-fbq.de).


Heb ergens gelezen dat op het eilandje Fehmarn (Puttgarden ) de overgang van 15 KV naar 25 KV v.v. zal zijn.

Weet niet of het spoor Hamburg - Lübeck gemoderniseerd wordt. Tenzij het beveiligd wordt met ETCS. Heb daar geen informatie over kunnen vinden.


Ah excuus, je had het specifiek over Hamburg - Lübeck. Dat was me even ontschoten.

Dat traject staat op de lijst van Generalsanierungen die Deutsche Bahn de komende jaren wil doorvoeren.

In 2027 zal het traject ongeveer een half jaar worden gesloten en grootschalig gerenoveerd. Bij dat programma hoort ook de uitrol van ETCS.

Over wat men precies wil gaan doen op Hamburg - Lübeck kan ik geen informatie vinden, wellicht is dat nog niet helemaal duidelijk. heb ik wat senaatsvragen gevonden. Het gaat om vernieuwing van de bovenbouw en uitrol van ETCS. Over snelheidsverhogingen wordt niet gesproken.



Laatst bewerkt door AlexNL op 07-10-2023 20:16
 

07-10-2023 20:42:11
icened200
icened200

Capaciteit vergroten van spoor Hamburg - Lübeck zal waarschijnlijk voldoende zijn. Zoveel treinen rijden er niet.

Verwacht wel extra goederentreinen en passagierstreinen tussen Duitsland - Scandinavië via Hamburg - Lübeck - Fehmarnbelttunnel.



Laatst bewerkt door icened200 op 07-10-2023 20:43
 

08-10-2023 10:54:46
phantom
phantom
Quote
icened200 (07-10-2023 20:04:28):
De Vectron rijdt ook al in Nederland. Kan/zal DSB Vectron + DSB Talgo rijtuigen 1 jaar later al goedgekeurd worden door ERA &IL &T?

KAn dat materieel niet meeliften op het nieuwe IC(E) platform van DB wat ook naar NL moet gaan rijden,daarvoor gebruikt men dan toch ook talgo materieel voor en een goedkeuring voor vectrons is er al.
Als dat kan dan moet dat toch mogelijk zijn,zeker als het DSB materieel niet veel afwijkt van hun basis modellen..

 

08-10-2023 14:23:56
DDZ7504
DDZ7504

Ja, dat kan, en dat is exact wat ze gaan doen.




DDZ in dienst, ik blij!
 

08-10-2023 15:21:43
anton_
anton_
Quote
icened200 (07-10-2023 20:42:11):

Capaciteit vergroten van spoor Hamburg - Lübeck zal waarschijnlijk voldoende zijn. Zoveel treinen rijden er niet.

Verwacht wel extra goederentreinen en passagierstreinen tussen Duitsland - Scandinavië via Hamburg - Lübeck - Fehmarnbelttunnel.


Gaat de s-bahn ook niet richting Lubeck rijden binnenkort?

 

08-10-2023 15:27:29
AlexNL
AlexNL

Er gaat een S-Bahn rijden van Hamburg naar Bad Oldesloe, op eigen sporen, daarmee wordt capaciteit vrijgemaakt in Hamburg Hbf en langs de hele route.

 

08-10-2023 15:28:21
henri1972
henri1972

Hebben ze in Hamburg dan S-bahn stellen die 3e rail en bovenleiding aankunnen?

Edit: AlexNL gaf t antwoord al toen ik mijn vraag stelde.



Laatst bewerkt door henri1972 op 08-10-2023 15:30
 

08-10-2023 15:46:12
mattie2
mattie2

Het antwoord is ja, naar Stade rijdt een S-Bahn op 15kv.

 

07-01-2024 10:15:46
icened200
icened200
Quote
phantom (08-10-2023 10:54:46):
Quote
icened200 (07-10-2023 20:04:28):
De Vectron rijdt ook al in Nederland. Kan/zal DSB Vectron + DSB Talgo rijtuigen 1 jaar later al goedgekeurd worden door ERA &IL &T?

KAn dat materieel niet meeliften op het nieuwe IC(E) platform van DB wat ook naar NL moet gaan rijden,daarvoor gebruikt men dan toch ook talgo materieel voor en een goedkeuring voor vectrons is er al.
Als dat kan dan moet dat toch mogelijk zijn,zeker als het DSB materieel niet veel afwijkt van hun basis modellen..


Dat gaat ook gebeuren:

youtu.be

Eerst DSB Vectron + Talgo rijtuigen in sandwichformatie vanaf december 2024. Vanaf 2026/2027 DSB Vectron + Talgo rijtuigen + stuurstandrijtuig. DB kiest voor serie 105 Tracva.

DSB wil net als NS alleen beproefde treinen hebben.

 

07-01-2024 15:46:05
AlexNL
AlexNL
Quote
icened200 (07-01-2024 10:15:46):

DSB wil net als NS alleen beproefde treinen hebben.


Nee, DSB heeft de aanschaf van het materieel anders in elkaar gestoken dan wat DB heeft gedaan voor wat nu de ICE L is geworden.

DSB had een vloot van diesellocs (Litra ME) die ze gebruikten i.c.m. hun dubbeldeksrijtuigen. I.v.m. elektrificatie in Denemarken moesten deze sowieso vervangen worden door nieuwe e-locs, en dat is de Vectron geworden.

DSB heeft ervoor gekozen om deze e-locs ook in te zetten voor treindiensten van/naar Hamburg. Dat is ook alleen maar logisch: met een grotere vloot is meer efficiënt te werken dan met kleinere vloten (onderhoud, reserve-onderdelen, materieelkennis bij personeel, enzovoorts). Voor het materieel is men vervolgens apart gaan aanbesteden, en is men bij Talgo uitgekomen.

 

07-01-2024 21:20:20
icened200
icened200
Quote
AlexNL (07-01-2024 15:46:05):
Quote
icened200 (07-01-2024 10:15:46):

DSB wil net als NS alleen beproefde treinen hebben.


Nee, DSB heeft de aanschaf van het materieel anders in elkaar gestoken dan wat DB heeft gedaan voor wat nu de ICE L is geworden.

DSB had een vloot van diesellocs (Litra ME) die ze gebruikten i.c.m. hun dubbeldeksrijtuigen. I.v.m. elektrificatie in Denemarken moesten deze sowieso vervangen worden door nieuwe e-locs, en dat is de Vectron geworden.

DSB heeft ervoor gekozen om deze e-locs ook in te zetten voor treindiensten van/naar Hamburg. Dat is ook alleen maar logisch: met een grotere vloot is meer efficiënt te werken dan met kleinere vloten (onderhoud, reserve-onderdelen, materieelkennis bij personeel, enzovoorts). Voor het materieel is men vervolgens apart gaan aanbesteden, en is men bij Talgo uitgekomen.


Van die dubbeldeksrijtuigen wist ik niets van. Dat verklaart het.

Er is een order voor 16 Talgo stammen. Zal waarschijnlijk niet alleen ingezet worden tussen Kopenhagen - Hamburg. Zeker niet als de reistijd via Fehmarnbelttunnel en gemoderniseerd spoor ongeveer 150 minuten is.



Laatst bewerkt door icened200 op 07-01-2024 21:21
 

08-01-2024 06:20:45
stefanvw14
stefanvw14

Mensen vergeet niet dat de DSB Vectron eentje het type AC betreft met alleen de mogelijkheden onder de Duitse 15kV 16 2/3 Hz en de moderne 25kV 50hz spanning kan rijden. Mits de DSB nog een optie heeft bij Siemens voor MS varianten is een verbinding NL-DK zonder locwissel mogelijk. Anders is het eindstation vanuit DK van de DSB Vectron toch echt Bh.

 

08-01-2024 07:49:20
mdeen
mdeen

Maar van Nederland naar Kopenhagen is toch al lastig. Als je Hamburg wil aandoen heb je maar beperkte capaciteit omdat je maar op één spoor van Kopenhagen naar het zuiden kunt.. En als je het doet moet je daar kopmaken dus dan kun je ook nog wel even een lok wisselen.

En anders in Osnabrück. als je daar wil stoppen moet je ook kopmaken.

 

08-01-2024 09:52:36
wouterder
wouterder
Quote
mdeen (08-01-2024 07:49:20):

En als je het doet moet je daar kopmaken dus dan kun je ook nog wel even een lok wisselen.

En anders in Osnabrück. als je daar wil stoppen moet je ook kopmaken.


DSB gaat, voor nu, in sandwich rijden met de stammen. Beide kanten een Vectron. Al zijn er, naar aanleiding van de Duitse order, ook stuurstanden besteld bij Talgo. www.dsb.dk



Laatst bewerkt door wouterder op 08-01-2024 09:52
 

08-01-2024 10:28:19
treinfan
treinfan
Quote
mdeen (08-01-2024 07:49:20):

Maar van Nederland naar Kopenhagen is toch al lastig. Als je Hamburg wil aandoen heb je maar beperkte capaciteit omdat je maar op één spoor van Kopenhagen naar het zuiden kunt.. En als je het doet moet je daar kopmaken dus dan kun je ook nog wel even een lok wisselen.

En anders in Osnabrück. als je daar wil stoppen moet je ook kopmaken.


Is er dan iets zo kritisch gewijzigd aan het sporenplan rondom Hamburg Hbf? Zoals ik de situatie daar ken is kopmaken niet nodig en zijn er meerdere perronsporen. Wat je beschrijft lijkt meer op Den Haag Centraal gebruiken voor een trein van Amsterdam naar het zuiden.



Laatst bewerkt door treinfan op 08-01-2024 10:30
 

08-01-2024 12:50:10
anton_
anton_
Quote
mdeen (08-01-2024 07:49:20):

Maar van Nederland naar Kopenhagen is toch al lastig. Als je Hamburg wil aandoen heb je maar beperkte capaciteit omdat je maar op één spoor van Kopenhagen naar het zuiden kunt.. En als je het doet moet je daar kopmaken dus dan kun je ook nog wel even een lok wisselen.

En anders in Osnabrück. als je daar wil stoppen moet je ook kopmaken.


Nee hoor, stoppen in Altstadt kan zonder kopmaken

 

08-01-2024 13:16:58
BVisser
BVisser
Quote
treinfan (08-01-2024 10:28:19):
Quote
mdeen (08-01-2024 07:49:20):

Maar van Nederland naar Kopenhagen is toch al lastig. Als je Hamburg wil aandoen heb je maar beperkte capaciteit omdat je maar op één spoor van Kopenhagen naar het zuiden kunt.. En als je het doet moet je daar kopmaken dus dan kun je ook nog wel even een lok wisselen.

En anders in Osnabrück. als je daar wil stoppen moet je ook kopmaken.


Is er dan iets zo kritisch gewijzigd aan het sporenplan rondom Hamburg Hbf? Zoals ik de situatie daar ken is kopmaken niet nodig en zijn er meerdere perronsporen. Wat je beschrijft lijkt meer op Den Haag Centraal gebruiken voor een trein van Amsterdam naar het zuiden.


Alleen als je via Altona rijdt moet je in Hamburg kopmaken, dat is immers een kopstation. Maar dat kun je overslaan en gewoon doorrijden. Duitsland is het land der verbindingsbogen.



Laatst bewerkt door BVisser op 08-01-2024 13:18
 

08-01-2024 15:03:31
henri1972
henri1972

Vanuit Lübeck moet je echt kopmaken op Hamburg hbf. Tenminste, als je daar wilt stoppen. Wil je dat niet dan kan je inderdaad via een verbindingsboog rechtstreeks naar Harburg.

 

08-01-2024 15:19:34
BVisser
BVisser

Nergens staat dat die trein via Lübeck moet rijden. Dat ligt ook bepaald niet op de route. Als je nu de rechtstreekse trein pakt ga je via Padborg en die trein rijdt niet via Altona.

 

08-01-2024 15:21:03
AlbertP
AlbertP

Voor de bestaande lijn naar Kopenhagen via Jutland geldt het niet - die verlaat Hamburg Hbf aan de noordkant - voor de nieuwe verbinding via de Fehmarnbelttunnel wel. Alternatief is inderdaad om om Hamburg Hbf heen te rijden.

Richting Schwerin stoppen er een paar treinen in Harburg en Bergedorf in plaats van Hbf. Richting Lübeck zou evtl. Ahrensburg hiervoor gebruikt kunnen worden, de stations dichter bij Hamburg worden omgebouwd in pure S-Bahnstations met de verlenging van de S4.

 

08-01-2024 15:37:01
BVisser
BVisser

Even over de Fehmarnbelttunnel heen gelezen. Dan ontkom je niet aan kopmaken op Hamburg Hbf.

 

08-01-2024 19:43:54
treinfan
treinfan

Ook dan zijn er in met het huidige sporenplan (en een paar minuten omrijden ten opzichte van de kortste route) netjes 5 perronsporen te Hamburg Hbf waarop kan worden kopgemaakt.



Laatst bewerkt door treinfan op 08-01-2024 19:47
 

08-01-2024 20:01:58
mattie2
mattie2

Zowel op openstreetmap als op sporenplan.nl zie ik op Hamburg Hbf toch echt maar één perronspoor vanwaar je zowel vanuit Harburg aan kan komen als naar Lübeck kan vertrekken (of andersom).

 

09-01-2024 08:09:40
mdeen
mdeen

Ja, je zou via de Güterumgehungsbahn kunnen omrijden, dan kom je op de hoog genummerde sporen terecht.

 

09-01-2024 09:20:06 2
AlexNL
AlexNL

Off-topic, maar ik schrijf 'm toch: icened200, zou je de beginpost willen aanpassen? Er staan nu heel lange, en tevens niet aanklikbare, links in die zorgen voor een horizontale scrollbalk. Dat leest een beetje vervelend. 🙂

 

09-01-2024 12:43:22 1
moderator
Moderator
moderator

2 links verwijderd, die werkten niet meer, 1 link aanklikbaar gemaakt