Concessie Groningen en Friesland 2021-2035
Forum: Algemeen - Algemeen
21-08-2017 11:37:05
thom
thom
Als ik deze discussie lees, dan zou ik het idee krijgen dat we in de Randstad allemaal in treinen rijden met luxe fauteuils en een persoonlijke steward die je onderweg voorziet van een hapje en een drankje, wat moeten ze het slecht hebben daar in het Noorden zeg! %08%  

21-08-2017 12:00:25
dh3201
dh3201
Quote
zeurkous (zo 20 aug 2017 10:45:17 https://www.somda.nl/forum/18730/p623289/):
Laat DB Regio het maar overnemen, ze doen het aan de andere kant van de
Ems heel redelijk.

Scheel al dat zowel Arriva als DB Regio onder hetzelfde moederbedrijf vallen...


Shqiperise-lopers?
 

21-08-2017 12:39:47
broek53
broek53
Quote
bacr (ma 21 aug 2017 11:18:06 https://www.somda.nl/forum/18730/p623384/):
Quote
broek53 (ma 21 aug 2017 00:25:21 https://www.somda.nl/forum/18730/p623358/):
[...]
en de aanschaf van licht materieel(hetgeen het bedrijf ontzettend duur is komen te staan, maar dat terzijde).
[...]


Kun je die terzijde nog eens toelichten? Of is dat zo voor de hand liggend dat ik dat zou moeten weten/begrijpen?
Bij de komst van de DH-stellen werd NS voor het eerst geconfronteerd met materiel dat net zo slecht detecteerde als een locomotor, bij wijze van spreken. Er is van alles geëxperimenteerd om ze beter detecterend te krijgen: poets-remblokken, iets met elektrische shcakelingen, prikstroom en zo. Vervolgens, toen bleek dat dat niet in de klauw te krijgen was, pedalen in de beveiliging, prikstroomspoorstroomlopen, ontwikkeling van assentellers, daardoor afstapppen van de GRS-spoorstroomlopen en door dat alles de (versnelde) ontwikkeling van ATB - NG.
 

21-08-2017 14:00:39
bacr
bacr
Ah oke, hartelijk dank. Ik herinner me het weer  


21-08-2017 20:05:51
mv
mv
In den beginne waren het er 3
Na een (lopende) diskwalificatie mocht 1 niet meer meedoen, en de andere haakte op het laatste moment af. Dan blijft er nog maar 1 speler over, en die hoefde niet lang meer op het verlossende woord te wachten.

Nog even uit het basispakket GTW stappen en hier en daar wat verbeteringen aanbrengen, wat nieuw materieel op de baan zetten, en gaan met die banaan!!

Gr
 

22-08-2017 11:33:50
zeurkous
zeurkous
@broek53: Het is voornamelijk de provincie die alsmaar 'enthousiast' is.

Dat de NS het ook goed had kunnen doen staat volgens mij buiten kijf.

Wel vermoed ik dat de NS achter de schermen de provincie misschien eens
goed beledigd heeft (het was een roerige periode), maar dat is pure
speculaas.

@thom: Onzin, ook hier is volgens mij de vraag gepast: ben je er ooit
geweest? Verder wil ik je erop wijzen dat de cultuur anders is en dat
wij dus andere eisen (kunnen) hebben. Daar is m.i. niks luxieus aan.

@dh3201: Eigenlijk voelt het een beetje als de middelman (is dat een
goed Hollands woord?) weghalen.

@mv: Als jullie er in Ljouwert wel blij mee zijn, dan scheelt het al
behoorlijk =)


Friggin' Machines!
 

22-08-2017 12:47:00
treinfan
treinfan
Ik vind jou een rare Groninger, die nickname staat je wel. De mensen die ik persoonlijk ken, hoor ik niet klagen over Arriva. Ik vind het ook fijn dat er gewoon frequent een trein rijdt, met airco en zonder het gevoel dat de trein uit elkaar valt.  

22-08-2017 13:06:28
zeurkous
zeurkous
Ach, Grunneger of niet, ik ben zowiezo raar =)

Lang niet alle Grunnegers zullen het met me eens zijn, dat lijkt me
overduidelijk.

Toch hoor ik dit soort klachten wel vaker, wanneer ik weer eens 'thuis'
(ik kom er maar voor de helft vandaan) ben.

Ik denk ook dat de vrees meespeelt, dat het onder een andere vervoerder
wel eens erger kan worden.

Hoe dan ook, er is ruimte voor vebetering. Laten we die zoveel mogelijk
benutten.


Friggin' Machines!
 

22-08-2017 19:19:19
mv
mv
Nou, blij.... blij... Blij is een groot woord!! We hadden het liever anders gezien qua materieel etc. Maar goed, lieve koekjes bakken ze schijnbaar niet.

De gedachten gang van ons als burgers en die van de ambtenaren zijn nooit hetzelfde, en dan hebben ze ook nog een knip waar ze naar moeten handelen, en ze hebben beiden een verschil in hun manier van lobbyen. Noord Nederland is en blijft zo een beetje het kneusje van Nederland.


We zullen helaas weer moeten roeien met de riemen die we hebben.... Tot 2035 😔

Gr.
 

22-08-2017 20:20:16
AlexNL
AlexNL
Wat is er mis met de GTWs dan? En met Arriva?  

22-08-2017 20:28:12
didam2009
didam2009
Waarom neemt men geen diesel uitvoering van de talent 2


Groeten uit het weinig spoorse Montferland
 

22-08-2017 20:51:19
AlexNL
AlexNL
Omdat die er niet is. De Talent 2 en Talent 3 worden alleen als EMU geleverd, Bombardier heeft geen dieselversie in de catalogus staan.  

22-08-2017 21:50:37
Berk24
Berk24
Daarnaast is de Talent2 ook niet zo heel comfortabel. Tot 60 minuten gaat het prima, maar na 75 minuten begin je wel last te krijgen van een zere kont. Lange trajecten als Köln-Siegen en Koblenz-Trier kun je ook beter in ouderwetse dubbeldekkers afleggen. Die zijn beter geschikt voor de langere afstanden. Maar in Noord-Nederland zit men doorgaans toch niet langer dan 60 minuten in de trein. Op bijv. Groningen-Leeuwarden kunnen wel nieuwe Lint81-stellen rijden, maar Lint81-stellen zijn te groot voor lijntjes naar Rodeschool, Delfzijl, Stavoren en Harlingen.  

22-08-2017 21:52:09
mren
mren
En hoeveel mensen zouden dan hier moord en brand komen schreeuwen over het afdanken van nog prima GTW-stellen en dat die kapitaalvernietiging allemaal de schuld is van 'de' marktwerking?  

22-08-2017 21:54:31
AlexNL
AlexNL
Hoe comfortabel een Talent2 is hangt af van het interieur dat de klant kiest. Een IC-Talent2 zal andere stoelen krijgen dan eentje die in een S-Bahndienst gaat rijden, omdat er andere eisen aan gesteld worden.

Daarnaast geldt dat welke stoelen wel en niet comfortabel zijn uitermate subjectief is. Ik heb Keulen - Trier via Gerolstein gedaan in een vareo-LINT, dat was een zit van 3 uur. Beviel prima, ik vond het lekker zitten. Dat kan ik niet zeggen over, bijvoorbeeld, ICK.

Wat meer ontopic: wat me opviel is dat de treinen onder de nieuwe concessie de huisstijl van Arriva aangemeten krijgen. Vroeg de opdrachtgever nu niet meer om een regionale huisstijl?

Laatst bewerkt door AlexNL op 22-08-2017 21:55
 

22-08-2017 21:55:11
Berk24
Berk24
Dat zeg ik ook niet. GTW's zijn prima treinen voor de kleine lijntjes in het Noorden en ze wegdoen is zonde. Ik wou alleen aangeven dat Talent2 niet heel veel comfortabeler is dan de GTW.  

23-08-2017 07:05:49
mdeen
mdeen
Ik heb nooit zoveel problemen gehad met het comfort van de GTW's in Nederland. Alsof Plan-V zo geweldig was.
Ik vind wel dat de coach opstelling van Arriva in het noorden erg krap aandoet. Ik zit liever in de Veolia 2+3 vis-a-vis opstelling dan in de Arriva 2+2 coach opstelling.
 

23-08-2017 07:40:50
henri1972
henri1972
Ik dus juist niet. Liever coach opstelling. Vis-a-vis zit je altijd te voetje vrijen met je overbuurman/vrouw. Als je met meerdere bekenden bent is het wel weer gezellig maar als je alleen bent.... Arriva in het noorden is trouwens weer een beetje door geslagen met zijn coach opstelling. Eén bak vis-a-vis opstelling ipv coach zou mooi zijn.  

23-08-2017 08:21:49
mv
mv
De Arriva D-GTW in Noord Nederland, is het meest basis product van Stadler ever!

Een Ritje Leeuwarden - Harlingen haven is nog te doen maar Leeuwarden - Stavoren of Leeuwarden - Grunn (stoppert), ja dan voelt je zitvlak na IJLst of Zwaagwesteinde al aan als een houten plank.

Dat ze wat worden aangepast is dan ook niet meer dan logisch, en gewenst.

Daarnaast kunnen we lang en breed discuseren over wel of niet een keuze op ander materieel, maar de keuze is reeds gemaakt. Daar veranderen we niks meer aan.

We rommelen nog ff lekker door met de gepimpte D-GTWs en de gerefurbished Flirt(ino's).

Gr.

Laatst bewerkt door mv op 23-08-2017 08:22, reden: Txt
 

23-08-2017 09:22:57
dh3201
dh3201
Wat had je dan gewild, dat NSR er met diesel-SLT's had gereden?


Shqiperise-lopers?
 

23-08-2017 11:15:23
reisthijs
reisthijs
Quote
mv (wo 23 aug 2017 08:21:49 https://www.somda.nl/forum/18730/p623580/): We rommelen nog ff lekker door met de gepimpte D-GTWs en de gerefurbished Flirt(ino's).
Arriva luistert naar jullie zeurkousen door het bestaande materieel te verbeteren en de vloot uit te breiden met nieuwe Flirtino's, wat wil je nog meer?
In andere delen van het land zouden ze dolblij zijn met zo'n moderne vloot.
 

23-08-2017 14:20:28
AlexNL
AlexNL
Quote
mv (wo 23 aug 2017 08:21:49 https://www.somda.nl/forum/18730/p623580/):

We rommelen nog ff lekker door met de gepimpte D-GTWs en de gerefurbished Flirt(ino's).


Het woord dat je zoekt is "gloednieuw". En als je ontevreden bent over het comfort is juist nú het moment om contact op te nemen met Arriva, aangezien de treinen nog gebouwd moeten worden kunnen er nu nog keuzes worden gemaakt voor het interieur. Over een tijdje kan dat niet meer zonder kapitaalvernietiging.
 

24-08-2017 03:42:50
zeurkous
zeurkous
@mv: Laat je niet van de wijs brengen, je mag klagen, punt uit! Een van
de redenen dat we het 'kneusje' zijn ligt volgens mij namelijk bij
onszelf: wat meer zelfvertrouwen zou ons goed doen!

@AlexNL: GTWs zijn veredelde trams, niet geschikt om een lang leeg
landschap in te doorkruisen. Vergeet daarbij niet, dat men de
doorgaande dienst Hlgh - Nsch op een gegeven moment weer wil
herstellen. Die reistijd is, ook in een sneltrein, niet zo heel kort.

Wat betreft Arriva, laat ik de vraag maar eens expliciet omdraaien:
waarom hun? Waarom niet DB Regio (toch een beetje hetzelfde bedrijf),
of zelfs 'gewoon' NS?

@Berk24: Een voorbeeld van hoe het ook kan: hier in de .cz republiek
kom je vaak motorwagens tegen, met zoals vanouds nul of meer lichte
rijtuigen aan de haak, evt. met extra motorwagen of stuurstandrijtuig.

Dat vergt hier en daar een beetje rangeerwerk, maar een ramp is het
hier niet en zal het in .nl ook niet zijn. En het is behoorlijk
efficient, nooit te kort of te lang, altijd op lengte

@mren: Ik. Het is een slechte keuze geweest, maar als ze niet elders
worden hergebruikt (verkocht?), hebben wij wel de verantwoordelijkheid
om ze 'op' te maken.

En natuurlijk is dat de schuld van de marktwerking.

Ten minste, zo zie ik het.

@mdeen: Plan V was een schier onverwoestbare trein, die zeker niet
oncomfortabel was. Maar ik begrijp ook, dat er hier iets nieuwers
gewenst is.

@mv^2: De balkonzitjes zijn nog het meest comfortabel, maar dan zit je
wel weer zo dicht bij die deurpieper, om dol van te worden...

@dh3201: Daar wil ik een fotosoep van!

@reisthijs: Modern of niet, het voldoet niet aan onze eisen. We hoeven
echt geen luxe, maar we zijn ook geen vee. En als jullie beter materieel
willen moeten jullie ook maar wat meer gaan zeuren, misschien werkt het
wel =)

@AlexNL^2: En we nou, even hypothetisch, zouden vinden dat er maar een
vlootje CD 843 en aanverwanten moet komen? Efficient, kunnen niet
kapot, zelfs nog met rolstoellift en je voelt je als een koning.

Hoor ik nu een bulderend gelach uit het provinciehuis opstijgen? Naar
ons luisteren, ben je mal!

Ik chargeer misschien een beetje.

O, en dan nog wat positiefs over Arriva/DB: achter het loket in Gn zit
(zat?) er prima personeel. Ik heb hun vorig jaar zelfs nog geholpen om
hun eerste echte lange-afstandskaartje te verkopen (Hamburg Hbf -> Decin
hl.n.). Ze hadden wel wat instructie gehad, maar bij lange na niet
genoeg om het verschil tussen 'sparpreis', 'flexpreis', open rijtuigen,
couperijtuigen, en wat dies meer zij, te kennen. Ze waren bepaald niet
dom, ze namen het allemaal heel rap over. Ik dankbaar dat ik m'n kaartje
had, en zij nog veel dankbaarder dat ik hun op de uitgebreide
mogelijkheden van het systeem had gewezen. Mijn suggestie dat we zo
zelfs een kaartje naar Vladivostok of Peking zouden kunnen uitdraaien
opende letterlijk hun ogen.

Fijne herinnering. Jammer dat ik daar voorlopig niet kan zijn, ik vraag
me af, hoe het hun daar nu vergaat.

Die kunnen zo een DB-uniform aan, en dan de treinen nog!

Gewoon deel uitmaken van het oldskool spoorwegsysteem heeft duidelijk
voordelen...

Laatst bewerkt door zeurkous op 24-08-2017 04:04


Friggin' Machines!
 

24-08-2017 05:55:32
dennistd
dennistd
Ik weet niet of je de RE4 Rostock-Stettin kent? Die wordt dus door DB Regio gereden met Linten. Daar zit je 5(!) uur in, en het zit echt even slecht of misschien nog wel slechter dan een GTW...  

24-08-2017 06:14:45
zeurkous
zeurkous
Nee, die kende ik niet. Wel had ik al begrepen, dat de dienst in dat
gebied niet zo best is.

'DB Regio' is natuurlijk net zo min een garantie op een goede dienst
als 'NS' of 'Arriva' dat zijn. Maar zoals ik het zie, als ze het rechts
van de Ems kunnen, kunnen we/ze het links ook.

Zoals in zoveel gevallen is de staatsgrens langs de Ems geen
cultuurgrens. Daar wordt je trouwens in Leer meteen aan herinnerd, daar
"Hotel Frisia" boven het station uittorent (voor wie het niet weet: de
Ommelanden waren ook nog niet zo heel lang geleden Fries).

Het grootste verschil is nog wel, dat er van al die 'platstrijkerij',
die dezer dagen (tot groot verdriet van mij) in .nl bijna
alomtegenwoordig is, daar vooralsnog een stuk minder is doorgedrongen.

Laten we proberen dat zo te houden. Maar dit gaat OT...

Laatst bewerkt door zeurkous op 24-08-2017 06:17


Friggin' Machines!
 

24-08-2017 06:53:47
mdeen
mdeen
Quote
zeurkous (do 24 aug 2017 03:42:50 https://www.somda.nl/forum/18730/p623686/):
@mdeen: Plan V was een schier onverwoestbare trein, die zeker niet
oncomfortabel was. Maar ik begrijp ook, dat er hier iets nieuwers
gewenst is.


Ik weet niet wat het onverwoestbare er mee te doen heeft, maar die banken waren relatief hard en hadden erg rechte rugleuningen. Dat mag je gerust niet oncomfortabel vinden, maar imho leg je de lat dan wel vrij laag.
 

24-08-2017 08:47:48
dh3201
dh3201
Wat ik poogde te zeggen is dat als er geen NoordNed en Arriva waren geweest en NSR daar dus altijd was blijven rijden, dat dan de kans erg groot was dat NSR er ook met moderne plastic rommel was gaan rijden. Misschien een dieselvariant van de SLT of anders toonbankmaterieel in de vorm van Lint of GTW of Desiro.


Shqiperise-lopers?
 

24-08-2017 10:33:07
mv
mv
Kritisch of niet, laten we het wel voor de geest houden: NS heeft twee keer Alle nevenlijnen willen sluiten wegens onrendabelheid. Hier in het Noorden zelfs drie keer. We mogen van geluk spreken, dat Arriva destijds de boel heeft overgenomen, zij het met het meest uitgemolken basis product D-GTW van Stadler. Met dit product is de basis gelegd voor de daaropvolgende overgenomen spoorlijnen bij/met/van/door Arriva. De machines die daarna van de band rolden voor Nederland (zowel D als E-GTW) zijn beter uitgevoerd dan die hier in het Noorden rondrijden, waarbij de E-GTW op de Vechtdallijnen de kroon spant qua luxe uitvoering.

Wat er nu met de D-GTW gaat gebeuren, is het upgraden naar deze "nieuwe" maatstaven.

Naar mijn mening, had een gelektrificeerd netwerk (met welke vervoerder dan ook) en met mooi gemoderniseerd materieel beter geweest. Maar goed, de Flirtino's kunnen op 3 soorten energie voorzieningen rijden, en dat is een stap in de goede richting.

Het is wat omslachtig en dubbel allemaal, maar goed.... Het zij zo!

Gr.

----------
Fryslan Foar ût!
 

24-08-2017 10:38:23
b2py
b2py
Het is niet alsof sinds Arriva is komen rijden de lijnen ineens wel rendabel zijn? Vooral de verschuiving verantwoordelijkheid van rijk naar regio heeft eraan bijgedragen. Rijk wilde niet investeren en de regio wel.  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


24-08-2017 10:40:03
thom
thom
Je moet niet blij zijn dat Arriva de lijnen over genomen heeft, maar dat de provincie de handel aan besteed heeft en het sindsdien zwaar gesubsidieerd is.

Juist dáárom kan er nu zoveel tov van vroeger maar dat ligt niet louter en alleen aan het enthousiasme van Arriva hoor...
 

24-08-2017 10:59:25
bert
bert
Ik erger me (te) vaak aan Arriva. 's Morgens rustig materieel inzetten met een defect toilet en dat stel er dan niet uithalen na de spits of zo.
Ik zie Arriva als een bedrijf waar het proces nog veel centraler staat dan bij NSR. Elke rangeerbeweging, elk extra klusje, kost geld, dus wordt niet gedaan. Eén minuut wachten op aansluiting: bij NSR vaak niet mogelijk, bij Arriva staat dat niet eens in het woordenboek. De klant mag slechts dankbaar zijn dat ze tegen betaling op hun voorwaarden mee mogen sukkelen in dat plastic.
Niet Arriva heeft de zaak in het noorden gered, nou ja gered, het is de zak met geld van de provincies in het noorden, de afwezigheid van conducteurs en de toename van reizigers (landelijke trent) dat de zaak voor hun winstgevend maakt. Over de nieuwe concessie ik schreef al eerder: de laatste regel in de uitvraag is weggevallen: "Een geschikte kandidaat is al aanwezig". De concessie was geheel op Heerenveen geschreven. Logisch dat er niemand interesse had. Arriva beschikte overigens over dezelfde type gegevens als Abellio in het zuiden. NS werd daarvoor gestraft... Rare wereld.
 

24-08-2017 11:08:40
thom
thom
Als het alternatief van een trein met een defect toilet uit de dienst halen is dat er daarna helemaal geen trein meer rijdt, dan snap ik dat wel eerlijk gezegd.  

24-08-2017 11:21:04
sjoerd
sjoerd
Quote
bert (do 24 aug 2017 10:59:25 https://www.somda.nl/forum/18730/p623711/): Eén minuut wachten op aansluiting: bij NSR vaak niet mogelijk, bij Arriva staat dat niet eens in het woordenboek.

Een minuut wachten op aansluiting op de knooppunten is op het grotendeels enkelsporige net van de noordelijke nevenlijnen niet aan te bevelen. Dat heeft de rest van de dag ontwrichtende gevolgen.
 

24-08-2017 11:27:21
bacr
bacr
Quote
bert (do 24 aug 2017 10:59:25 https://www.somda.nl/forum/18730/p623711/): (...)
Arriva beschikte overigens over dezelfde type gegevens als Abellio in het zuiden. NS werd daarvoor gestraft... Rare wereld.


Correctie: Abellio had die informatie gekocht door een Veolia-directeur met een concurrentiebeding in zijn arbeidsovereenkomst heimelijk bij een dochter aan te nemen/in te huren en 'm vervolgens leeg te melken met zijn info over de exploitatie van Veolia.
Op basis daarvan heeft Abellio vervolgens onder Veolia's duiven geschoten.
Arriva heeft de info vanuit de eigen ervaring op de Noordelijke nevenlijnen.
 

24-08-2017 11:30:40
sjoerd
sjoerd
@mv: Dat NS de noordelijke nevenlijnen wilde afstoten, en dat tot drie maal toe, is wel wat ongenuanceerd. Toen alles nog onder NS viel, ook de infra, is met alle mogelijke middelen geprobeerd om te bezuinigen. Op de lijn naar Roodeschool kwam CRVL om de bemensing van de stations, nodig voor de beveiliging, te reduceren. Er was toen niet meer de gehele dag iemand aanwezig. Op een aantal andere uitlopers kwam TPRB, met dezelfde insteek: rond Leeuwarden. Later kwam ook de CVL op de andere lijnen tot stand. In de NS-tijd is dus wel degelijk veel geïnvesteerd om de zaak aan het rollen te houden.
Ik zou er mijn oude Koppelingen op na kunnen lezen om je opheffingswens na te zoeken, maar dat ga ik niet doen, ook al staat het daar uitvoerig in beschreven. Mijn indruk is in elk geval anders. Daarnaast had ook de NS kunnen voldoen aan de regionale wensen, zoals hier al meermalen is betoogd. Uiteindelijk kwamen er Wadlopers die mede de opheffingsgedachte hebben gekeerd.
 

24-08-2017 12:07:00
thom
thom
Quote
bacr (do 24 aug 2017 11:27:21 https://www.somda.nl/forum/18730/p623714/):
Quote
bert (do 24 aug 2017 10:59:25 https://www.somda.nl/forum/18730/p623711/): (...)
Arriva beschikte overigens over dezelfde type gegevens als Abellio in het zuiden. NS werd daarvoor gestraft... Rare wereld.


Correctie: Abellio had die informatie gekocht door een Veolia-directeur met een concurrentiebeding in zijn arbeidsovereenkomst heimelijk bij een dochter aan te nemen/in te huren en 'm vervolgens leeg te melken met zijn info over de exploitatie van Veolia.
Op basis daarvan heeft Abellio vervolgens onder Veolia's duiven geschoten.
Arriva heeft de info vanuit de eigen ervaring op de Noordelijke nevenlijnen.

Blijft toch het feit dat de zittende partij veel meer info heeft, en dus bevoordeeld is tov de andere inschrijvers op een concessie, een beetje krom.
 

24-08-2017 12:10:08
henri1972
henri1972
Beetje raar omdat krom te noemen. Er is toch altijd een zittende partij? En naar mijn idee als de zittende partij de concessie verliest doen ze of iets fout of de concurrentie bied te laag.  

24-08-2017 12:13:58
thom
thom
Als je een aanbesteding hebt dan moet een ieder met gelijke kans in kunnen schrijven, als de zittende partij dan méér info heeft dan een nieuwe inschrijver, dan kan er toch nooit sprake zijn van eerlijke concurrentie?

Een aanbesteding is niet bedoeld om te kijken om te kijken of de zittende partij mag blijven natuurlijk.

Naar mijn idee moet gewoon iedereen kunnen beschikken over de zelfde info als de zittende partij, pas dan is het eerlijk concurreren en kun je ook niet 'illegaal' aan die info komen...

Laatst bewerkt door thom op 24-08-2017 12:15
 

24-08-2017 12:20:34
b2py
b2py
Quote
thom (do 24 aug 2017 12:07:00 https://www.somda.nl/forum/18730/p623722/):
Quote
bacr (do 24 aug 2017 11:27:21 https://www.somda.nl/forum/18730/p623714/):
Quote
bert (do 24 aug 2017 10:59:25 https://www.somda.nl/forum/18730/p623711/): (...)
Arriva beschikte overigens over dezelfde type gegevens als Abellio in het zuiden. NS werd daarvoor gestraft... Rare wereld.


Correctie: Abellio had die informatie gekocht door een Veolia-directeur met een concurrentiebeding in zijn arbeidsovereenkomst heimelijk bij een dochter aan te nemen/in te huren en 'm vervolgens leeg te melken met zijn info over de exploitatie van Veolia.
Op basis daarvan heeft Abellio vervolgens onder Veolia's duiven geschoten.
Arriva heeft de info vanuit de eigen ervaring op de Noordelijke nevenlijnen.

Blijft toch het feit dat de zittende partij veel meer info heeft, en dus bevoordeeld is tov de andere inschrijvers op een concessie, een beetje krom.
Wat voor 'meer' info heeft de zittende partij dat voordeel biedt bij een aanbesteding?
 

24-08-2017 12:22:49
bert
bert
Thom slaat de spijker op de kop. Deze procedure lijkt eerlijk, maar is het in wezen niet. De huidige vervoerder heeft altijd het voordeel.
Natuurlijk weet ik dat er gegevens van Veolia in het zuiden niet volgens de regeltjes zijn verkregen. Daar ging het me niet om. Het gaat me om het verschil in gegevens waarop een vervoerder mag bieden (thom zijn punt).
Verder: een stelletje uitwisselen: dan rijden er ineens geen treinen? Dat snap ik even niet.
Ten slotte: ook op enkelsporige baanvakken zit er rijruimte. Anders zou er nooit gestopt kunnen worden bijvoorbeeld in Leeuwarden Achter de Hoven. En als er niet gestopt wordt wordt er 80 gesukkeld tot Hurdegaryp. So wie so dus minstens 2 minuten ruimte! Maar ja, Arriva wil zuinig rijden, harder rijden kost meer diesel...

Laatst bewerkt door bert op 24-08-2017 12:23
 

24-08-2017 12:44:03
bert
bert
Quote
Wat voor 'meer' info heeft de zittende partij dat voordeel biedt bij een aanbesteding?


Uhmmmm, lees de affaire Abellio/NS/Veolia er even op na zou ik zeggen.
 

24-08-2017 12:48:02
b2py
b2py
Nee dat doet ik niet. Jij weet het blijkbaar en dan kan je het mij ook vertellen.  

24-08-2017 13:03:43
sjoerd
sjoerd
Quote
bert (do 24 aug 2017 12:22:49 https://www.somda.nl/forum/18730/p623726/): Ten slotte: ook op enkelsporige baanvakken zit er rijruimte. Anders zou er nooit gestopt kunnen worden bijvoorbeeld in Leeuwarden Achter de Hoven. En als er niet gestopt wordt wordt er 80 gesukkeld tot Hurdegaryp. So wie so dus minstens 2 minuten ruimte! Maar ja, Arriva wil zuinig rijden, harder rijden kost meer diesel...

Ja, er zit ook speling in de dienstregeling. Je gaat echter voorbij aan het feit dat bij een kale halfuurdienst op enkelspoor elk kwartier wordt gekruist en dat er hier en daar ook nog sneltreinen en goederen doorheen rijden, die dan ergens anders kruisen. En je gaat voorbij aan het feit dat een eenmaal ontstane vertraging door verlegging van een kruising niet gemakkelijk wordt ingelopen.
Een stop kost meer brandstof dan doorrijden en hard rijden kost meer brandstof dan uitrollen. Dat scheelt dus de kosten van brandstof, de nooit meegerekende kosten van fijnstof en roet, en remblokken. En ook al ben ik toch geen voorstander van samengeknepenbillentractie, EZR is nu eenmaal het landelijke beleid.
Overigens: bij Achter de Hoven heb je naar Lw de kruisingen al gehad.

Laatst bewerkt door sjoerd op 24-08-2017 13:04
 

24-08-2017 14:14:03
mdeen
mdeen
Quote
b2py (do 24 aug 2017 12:48:02 https://www.somda.nl/forum/18730/p623731/): Nee dat doet ik niet. Jij weet het blijkbaar en dan kan je het mij ook vertellen.

Niet alle bedrijfsgegevens van de zittende concessiehouder hoeven gedeeld te worden met de bieders op de nieuwe concessie. De zittende concessiehouder heeft daardoor in principe een voordeel.
Los hiervan nam NS/Abellio een ex-werknemer van Veolia in dienst die niet alleen wel die gegevens had, maar ze ook deelde met NS/Abellio, waardoor de andere bieders nog verder benadeeld werden. Daardoor was er voor de nieuwe bieders geen gelijk speelveld. Abellio had meer informatie dan Arriva.
 

24-08-2017 14:32:42
b2py
b2py
En welke (cruciale) informatie betreft dat dan die invloed hebben op het biedingsproces die niet gedeeld hoeven worden?  

24-08-2017 15:05:44
mdj
mdj
Als mijn geheugen het goed heeft, ging dat over het verzuim in het kader van ziektes van medewerkers.

Laatst bewerkt door mdj op 24-08-2017 15:05


Bij twijfel: gebruik beton.
 

24-08-2017 17:02:31
mv
mv
Sjoerd, ik wil je dan hierbij triggeren om de koppeling eens ter hand te nemen. Ik ben benieuwd wat de grote speler schrijft in zijn magazine voor het personeel. Ik krijg er spontaan een beetje veel een WC eend gevoel van. Sorry maar helaas....

Vraag mij ook af, of er wel goed gelezen word: Er waren zoals aangegeven 3 partijen, waarvan een werd uitgesloten door eigen toedoen, en de andere haakte af. Dat Arriva dan als enige overblijft, spreekt dan voorzich...

Overigens vind ik het wat krom om te zeggen, dat er op een enkele spoorlijn het één en ander mogelijk is, de druk op de ketel in een strakke DRGL, word zo een stuk hoger en dat vraagt om moeilijkheden.

Btw: Station Adh word twee maal daags aangedaan, en word gesloten en weggesanneerd ten gunste van Project ESGL.


Gr.

Laatst bewerkt door mv op 24-08-2017 17:04


Fryslan Foar Ut!
 

24-08-2017 17:15:17
mren
mren
Mocht je zelf De Koppeling ter hand willen nemen: de bibliotheek van de NVBS in het stationsgebouw van Amf heeft die compleet staan.  

24-08-2017 20:22:29
bert
bert
Quote
sjoerd (do 24 aug 2017 13:03:43 https://www.somda.nl/forum/18730/p623732/):
Quote
bert (do 24 aug 2017 12:22:49 https://www.somda.nl/forum/18730/p623726/): Ten slotte: ook op enkelsporige baanvakken zit er rijruimte. Anders zou er nooit gestopt kunnen worden bijvoorbeeld in Leeuwarden Achter de Hoven. En als er niet gestopt wordt wordt er 80 gesukkeld tot Hurdegaryp. So wie so dus minstens 2 minuten ruimte! Maar ja, Arriva wil zuinig rijden, harder rijden kost meer diesel...

Ja, er zit ook speling in de dienstregeling. Je gaat echter voorbij aan het feit dat bij een kale halfuurdienst op enkelspoor elk kwartier wordt gekruist en dat er hier en daar ook nog sneltreinen en goederen doorheen rijden, die dan ergens anders kruisen. En je gaat voorbij aan het feit dat een eenmaal ontstane vertraging door verlegging van een kruising niet gemakkelijk wordt ingelopen.
Een stop kost meer brandstof dan doorrijden en hard rijden kost meer brandstof dan uitrollen. Dat scheelt dus de kosten van brandstof, de nooit meegerekende kosten van fijnstof en roet, en remblokken. En ook al ben ik toch geen voorstander van samengeknepenbillentractie, EZR is nu eenmaal het landelijke beleid.
Overigens: bij Achter de Hoven heb je naar Lw de kruisingen al gehad.


EZR Landelijk beleid? Laat me niet lachen: Met twee Traxxen een paar rijtuigen over de HSL sjouwen. Is dat EZR? Maar als het goedkoper is, dan sluit Arriva graag aan. Reizigers of geen reizigers. Overstap of geen overstap. En dat AdH dicht gaat weet ik ook wel. Maar, even uitleggen, het gaat me om het feit dat er te vaak gelegenheidsargumenten worden aangevoerd. Als het echt anders anders moet, kán het in eens wel anders. Twee lokken met tractie of een extra stop. En enkel spoor problemen die ken ik ook wel. Maar nogmaals: er zit met normaal hanteren van de baanvaksnelheid vaak genoeg compensatieruimte in de dienstregeling. Kijk maar bij vertragingensprognoses in de actuele dienstregelingen. Maar Arriva maakt de keuze voor het proces en de winst. En de reiziger kan naar zijn aansluiting fluiten als het maar een beetje tegenzit.
 

24-08-2017 20:43:11
sjoerd
sjoerd
Och, uitzonderingen zijn er altijd en we weten waarom die twee Traxx-en er zijn in de HSL-diensten. Ik denk dan: ze drinken tenminste allebei nog groene stroom.
Je doet erg negatief over alles van Arriva, maar gezien hun succes op meerdere fronten, zal er toch wel iets van deugen. Je hoort mij niet zeggen dat we al die vervoerders nodig hebben om het land door te rijden, en DB hier binnenhalen zoek ik dus ook niet.
 

24-08-2017 22:13:19
bert
bert
Quote
sjoerd (do 24 aug 2017 20:43:11 https://www.somda.nl/forum/18730/p623772/): Och, uitzonderingen zijn er altijd en we weten waarom die twee Traxx-en er zijn in de HSL-diensten. Ik denk dan: ze drinken tenminste allebei nog groene stroom.
Je doet erg negatief over alles van Arriva, maar gezien hun succes op meerdere fronten, zal er toch wel iets van deugen. Je hoort mij niet zeggen dat we al die vervoerders nodig hebben om het land door te rijden, en DB hier binnenhalen zoek ik dus ook niet.


Inderdaad lijk ik Arriva te bashen. Dat is niet mijn bedoeling. Ik probeer alleen maar te vertellen dat die bedrijven geen haar beter presteren als NS. Ze presteren misschien in de spreadsheets aardig. Maar ga er maar regelmatig mee op reis. Dan merk je vanzelf waar de steken vallen, meestal in het nadeel van de klant. Maar ja, die spreadsheetjes, ze (opdrachtgevers) trappen er nog steeds in.
 

24-08-2017 22:46:29
sjoerd
sjoerd
@ Bert: een bericht er juist boven behoef je niet te quoten .
Tja, ik wil niet vergoelijken dat er keuzes gemaakt worden die voor de reiziger verkeerd uitpakken. Inderdaad gaan er dingen mis, maar als je zelf een plan uitvoert, gaat ook niet alles goed. Zo bevatte het nieuwe Bredase station ook 10 missers, maar ik daag iedereen uit om je badkamer of keuken te verbouwen en uit de bus te komen met 100% resultaat. Ons schoolrapport bestond ook nooit uit louter tienen. %02%
 

24-08-2017 22:49:27
thom
thom
Quote
bert (do 24 aug 2017 22:13:19 https://www.somda.nl/forum/18730/p623775/):
Quote
sjoerd (do 24 aug 2017 20:43:11 https://www.somda.nl/forum/18730/p623772/): Och, uitzonderingen zijn er altijd en we weten waarom die twee Traxx-en er zijn in de HSL-diensten. Ik denk dan: ze drinken tenminste allebei nog groene stroom.
Je doet erg negatief over alles van Arriva, maar gezien hun succes op meerdere fronten, zal er toch wel iets van deugen. Je hoort mij niet zeggen dat we al die vervoerders nodig hebben om het land door te rijden, en DB hier binnenhalen zoek ik dus ook niet.


Inderdaad lijk ik Arriva te bashen. Dat is niet mijn bedoeling. Ik probeer alleen maar te vertellen dat die bedrijven geen haar beter presteren als NS. Ze presteren misschien in de spreadsheets aardig. Maar ga er maar regelmatig mee op reis. Dan merk je vanzelf waar de steken vallen, meestal in het nadeel van de klant. Maar ja, die spreadsheetjes, ze (opdrachtgevers) trappen er nog steeds in.

Die spreadsheets zijn sowieso niet te vergelijken van een Arriva en een NS, Arriva heeft een veel compact neret, met veel minder last van andere vervoerders en goederentreinen en veel minder knooppunten.
Dat scheelt al een hoop mogelijke vertragings factoren...
 

16-10-2017 14:05:26
Beel
Beel
Heeft iemand een idee hoe serieus we het in bijgaand artikel genoemde experiment moeten nemen?

https://www.volkskrant.nl/economie/eerste-nederlandse-trein-op-waterstof-in-aantocht-friesland-en-groningen-houden-proefrit-in-2018~a4521310/

Ik bedoel, fijn dat er een proef wordt gedaan waarmee alle betrokken instanties hun groene ambities kunnen etaleren, maar volgens mij gaat er tot 2035 niets wezenlijks in de plannen veranderen.
Dit betekent dat t.b.v de nieuwe concessieperiode de huidige GTW's worden omgebouwd, en geschikt worden gemaakt voor bio-brandstof, en de nieuw bestelde Flirts krijgen een soort hybride aandrijving met batterijen.
 


27-10-2017 14:46:50
kbrandsma
kbrandsma
Het experiment zal wel serieus zijn.
De kans dat Arriva na 2020 ook met waterstof gaat rijden zal wat minder serieus zijn.
Dit kan alleen als de techniek gunstiger qua exploitatie is en betrouwbaar is.
Het zou zo kunnen zijn dat de provincies Fryslan en Groningen na deze proef met een zak geld over de brug komen om een bestaande diesel GTW van Stadler om te bouwen naar een waterstoftrein.
 

12-11-2017 21:57:58
kbrandsma
kbrandsma
Arriva heeft afgelopen donderdag de bestelling ondertekend voor 18 nieuwe Flirtino's voor de concessie vanaf 2020, zie: https://www.ovmagazine.nl/2017/11/arriva-zet-in-op-batterijtreinen-1745/

Wanneer deze treinen na afloop van de concessie in 2035 voor een tweede concessie worden ingezet dan is het mogelijk om ze om te bouwen als accutrein i.c.m. partiële elektrificatie ter plaatse van de stations.
 

12-11-2017 22:04:25
AlexNL
AlexNL
ProRail wil die proef doen, niet Arriva. Misschien is dat om ervaringen op te doen voor andere concessies waarvoor voorlopig nog geen elektrificatieplannen zijn.

Door nu alvast proeven te doen kunnen inschrijvers voor zulke concessies dat opnemen in hun aanbod, wat weer bijdraagt aan de vergroeningsdoelstellingen van ProRail.
 

22-11-2017 21:00:33
kbrandsma
kbrandsma
De eerder door Arriva genoemde Flirtino's hebben inmiddels bij Stadler een nieuwe naam gekregen: WINK. Zie het persbericht op: http://www.stadlerrail.com/en/meta/news-media/article/stadler-launches-new-wink-product-line-arriva-becomes-first-client/
Deze treinen zijn voorbereid voor de ombouw naar partiële elektrificatie. Volgens Stadler zijn de voornemens om dit uiterlijk in 2025 aan te brengen op het traject Leeuwarden - Groningen.

Arriva is begin deze week met reizigers naar de fabriek van Stadler gereist om mee te praten hoe de treinen er uit moeten komen te zien, zie: https://www.omropfryslan.nl/nieuws/771903-friese-treinreizigers-bekijken-nieuwe-treinen-zwitserland

Dinsdagavond is door hetzelfde reizigerspanel besloten dat de nieuwe treinen worden voorzien van een groene kleur: https://www.omropfryslan.nl/nieuws/772013-reizigerspanel-besluit-nieuwe-arriva-treinen-worden-groen
 

27-10-2018 15:46:59
kbrandsma
kbrandsma
Arriva: Batterijtreinen in Friesland over 3 jaar al mogelijk:
https://www.spoorpro.nl/materieel/2018/10/18/arriva-batterijtreinen-in-friesland-over-drie-jaar-al-mogelijk/
 

24-12-2018 11:45:42
kbrandsma
kbrandsma
Wat wordt de trein van de toekomst in de Noordelijke provincies?
https://www.ovpro.nl/trein/2018/12/14/wat-wordt-de-trein-van-de-toekomst-in-de-noordelijke-provincies/
 

15-10-2019 13:00:46
yappa
yappa
https://www.lc.nl/friesland/Provinsje-batterijtrein-op-Friese-spoorlijnen-gaat-niet-lukken-blijft-diesel-24922616.html

Het rijden met een batterijtrein blijkt toch niet (financieel) mogelijk, zo heeft Arriva aan de provincie duidelijk gemaakt. Mij verbaast het dat het plan hiermee van tafel is, want het bijdragen aan de transitie naar zero-emission en de treinstellen die de vervoerder daarvoor wilde inzetten waren wel onderdeel van de gunningscriteria. Arriva heeft dus punten gekregen voor treinen die ze niet gaan inzetten. Ben benieuwd of een andere vervoerder daar nog stappen op gaat ondernemen.
 

15-10-2019 13:22:50
V64
V64
Wat te denken van deze alinea in het krantenartikel:
Batterijtreinen kunnen alleen op een special systeem rijden, een systeem dat we in Nederland nu nog niet kennen. Voordat spoorbeheerder een dergelijk systeem werkende heeft, zijn we vijf tot zeven jaar verder, schat de provincie. Europese spoorregels moeten worden veranderd, evenals het huidige systeem.
Het lijkt wel rocket-science.
 

15-10-2019 13:28:05
thom
thom
Tsja, en wat zeiden we een jaar geleden... ?%09%
Quote
kbrandsma (za 27 okt 2018 15:46:59 https://www.somda.nl/forum/18730/p688036/): Arriva: Batterijtreinen in Friesland over 3 jaar al mogelijk:
https://www.spoorpro.nl/materieel/2018/10/18/arriva-batterijtreinen-in-friesland-over-drie-jaar-al-mogelijk/
 

15-10-2019 14:15:17
sjoerd
sjoerd
Tja Thom, de huidige technieken zijn voorlopig zo gek nog niet, toch? Misschien komt er straks nog iemand op het idee om Märklin-rails te leggen, met puntcontacten tussen de spoorstaven. Dan heb je geen bovenleiding meer nodig...  

15-10-2019 14:46:27
waalkade
waalkade
https://nl.wikipedia.org/wiki/Trix_Express %03%
Ik dacht dat het in engeland navolging gekregen heeft.
 

15-10-2019 17:03:13
AlexNL
AlexNL
SpoorPro meldt het ook, en met iets meer detail: https://www.spoorpro.nl/materieel/2019/10/15/elektrificatie-friese-dieseltreinen-definitief-van-de-baan/

SpoorPro schrijft echter dat er sprake zou zijn van een ongebruikelijk voltage, te weten 750 volt. Dat is inderdaad ongebruikelijk, maar niet compleet vreemd toch? In ons land rijden metro's en trams op dat systeem, en in het zuidoosten van het VK rijden er ook erg veel grootspoortreinen op dat voltage.

Of gaat het hier specifiek om dat opslag van 750V DC in accu's om daarmee de tractieinstallatie te voeden, wat nieuw en onbekend is?
 

15-10-2019 17:42:42
thom
thom
Quote
sjoerd (di 15 okt 2019 14:15:17 https://www.somda.nl/forum/18730/p713865/): Tja Thom, de huidige technieken zijn voorlopig zo gek nog niet, toch? Misschien komt er straks nog iemand op het idee om Märklin-rails te leggen, met puntcontacten tussen de spoorstaven. Dan heb je geen bovenleiding meer nodig...

Het ging mij meer om eerst populistisch roepen dat het allemaal prima en snel mogelijk is, en als puntje bij paaltje komt ineens met een heel ander bericht komen.
 

15-10-2019 18:14:10
plaid
plaid
een serieus plan(?)aan de kant gooien als een leuk idee%08%

lijk me nu een uitgelezen moment om elektrificatie in te plannen.
het komt er toch een keer van, dus waarom niet nu.
 

15-10-2019 18:20:05
Trainplaza
Trainplaza
Maar er zijn toch al 18 Hybride-FLIRT's (lees: Wink) besteld door Arriva? Wat gaat hier dan mee gebeuren? Wordt deze order dam teruggedraaid?  

15-10-2019 18:50:28
b2py
b2py
Quote
thom (di 15 okt 2019 13:28:05 https://www.somda.nl/forum/18730/p713860/): Tsja, en wat zeiden we een jaar geleden... ?%09%
Quote
kbrandsma (za 27 okt 2018 15:46:59 https://www.somda.nl/forum/18730/p688036/): Arriva: Batterijtreinen in Friesland over 3 jaar al mogelijk:
https://www.spoorpro.nl/materieel/2018/10/18/arriva-batterijtreinen-in-friesland-over-drie-jaar-al-mogelijk/

Strategisch belang, zoals ze ook in Limboland riepen dat de 3-landentrein snel kon rijden.
 

15-10-2019 19:17:32
sjoerd
sjoerd
Quote
plaid (di 15 okt 2019 18:14:10 https://www.somda.nl/forum/18730/p713895/): een serieus plan(?)aan de kant gooien als een leuk idee%08%
lijk me nu een uitgelezen moment om elektrificatie in te plannen.
het komt er toch een keer van, dus waarom niet nu.

In het verleden is er meermaals op gewezen dat volgens sommigen het open karakter van het Friese landschap niet mag worden doorkruist door een palenwoud, zoals een rij bovenleidingsmasten.
Wie het Friese landschap kent, door er te lopen en/of te fietsen, zal toegeven dat daar iets voor te zeggen is. Aan de andere kant staan er ook windmolens en lopen er hoogspanningsleidingen door het landschap. Voor die laatste voorziening wordt door sommigen altijd een uitzondering gemaakt, omdat we die "nodig" zouden hebben.
 

15-10-2019 19:34:28
Berk24
Berk24
Ik vind het wel goed nieuws. Groningen-Leeuwarden is het enige traject in Nederland waar diesel-sneltreinen rijden en ik hoop dat die diesel-sneltreinen nog lang blijven rijden.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

15-10-2019 21:10:18
salieri
salieri
Al is dat natuurlijk een persoonlijk dingetje, of je diesel sneltreinen leuker vindt dan elektrische  

15-10-2019 22:57:38
timtrein
timtrein
https://www.spoorpro.nl/materieel/2018/10/26/stadler-presenteert-nieuwe-batterijtrein-in-berlijn/
https://www.railtech.com/rolling-stock/2019/06/20/stadler-gets-first-order-for-akku-battery-powered-trains/

Dus ik snap niet helemaal waarom het zo ingewikkeld is. Wel heb je natuurlijk de kans dat zo'n ding niet de hele dag kan rijden, het zal uiteindelijk wel weer om de pegels gaan.
 

16-10-2019 00:38:03
AlexNL
AlexNL
Quote
Trainplaza (di 15 okt 2019 18:20:05 https://www.somda.nl/forum/18730/p713896/): Maar er zijn toch al 18 Hybride-FLIRT's (lees: Wink) besteld door Arriva? Wat gaat hier dan mee gebeuren? Wordt deze order dam teruggedraaid?

Die gaan rijden op biodiesel, en er is een accupakket zodat de motor niet de hele tijd hoeft te draaien bij stilstand. Ombouw naar een batterijtrein op een later moment is mogelijk, maar gezien deze ontwikkelingen zal dat dus niet gebeuren tijdens deze concessie.
 

16-10-2019 06:57:09
mdeen
mdeen
Quote
timtrein (di 15 okt 2019 22:57:38 https://www.somda.nl/forum/18730/p713908/): https://www.spoorpro.nl/materieel/2018/10/26/stadler-presenteert-nieuwe-batterijtrein-in-berlijn/
https://www.railtech.com/rolling-stock/2019/06/20/stadler-gets-first-order-for-akku-battery-powered-trains/

Dus ik snap niet helemaal waarom het zo ingewikkeld is. Wel heb je natuurlijk de kans dat zo'n ding niet de hele dag kan rijden, het zal uiteindelijk wel weer om de pegels gaan.

Ik snap ook niet wat het probleem kan zijn en wat dat "speciale systeem" dan moet inhouden.
Opladen van batterijen gaat het beste op gelijkspanning en laten we die nu juist flink voorhanden hebben op station Leeuwarden. Misschien is 1800V ietwat hoog, maar dat is altijd omlaag te brengen, dat is technologie die vrij standaard is in moderne gelijkspanningstreinen.
Stroomafnemer omhoog en opladen.

Niet de hele dag kunnen rijden kun je uitrekenen. Hoe lang sta je ergens stil (of rij je) onder de draad versus hoeveel energie heb je nodig om te kunnen rijden.
En juist dit systeem leent zich heel goed voor gedeeltelijke elektrificatie. Trek de bovenleiding vanuit Leeuwarden wat door richting Sneek en je kunt a) optrekken onder de draad en b) langer opladen. Op die manier kun je ook op tussenstations een kilometer bovenleiding aanleggen, en dat kan waarschijnlijk met een goedkoper systeem dan wat je normaal bouwt (waar ook treinen met 140 km/h van gebruik moeten maken).

Nee, ik snap het ook niet.
 

16-10-2019 11:20:48
spurt2244
spurt2244
Quote
Trainplaza (di 15 okt 2019 18:20:05 https://www.somda.nl/forum/18730/p713896/): Maar er zijn toch al 18 Hybride-FLIRT's (lees: Wink) besteld door Arriva? Wat gaat hier dan mee gebeuren? Wordt deze order dam teruggedraaid?


Naast dat ze op Biodiesel rijden, gaan er vanaf eind 2020 ook meer treinen rijden daarom heb je die 18 nieuwe stellen ook nodig.
 

16-10-2019 14:18:07
Marco
Marco
Ik zou 750V ook een slecht idee vinden, laten we niet nog een spanning introduceren in Nederland. Laat de treinen zelf de spanning maar omvormen.  

16-10-2019 16:38:45
AlexNL
AlexNL
Helemaal nieuw is 750V nou ook weer niet: het hangt boven de Hoekse Lijn, de RandstadRail en in een paar binnensteden hangt er 600 volt boven de straten. Maar dat zijn wel spoorlijnen die onder de Wet Lokaalspoor vallen.  

16-10-2019 17:33:20
Marco
Marco
Dat is zeker waar, maar zijn inderdaad metro's. Ook met de toekomstige wens in Groningen om treinenseries aan elkaar te koppelen, lijkt het me niet onrealistisch dat Gn - Leer / Bremen aan Gn - Lw geknoopt wordt. Het zou toch fijn zijn als dat eventueel met standaard MS-loks kan, mocht er toch geëlektrificeerd gaan worden.  

13-12-2019 22:57:19
BusNL
BusNL
De eerste WINK is inmiddels gespot in Hongarije, in een storie op het Instagram account van @machinist_frank staat een foto.
***

Laatst bewerkt door BusNL op 22-05-2020 22:54
 

15-12-2019 20:59:39
DDZ7504
DDZ7504
Is inmiddels gespot in Roemenië, onderweg naar de testbaan bij Faurei.

Laatst bewerkt door DDZ7504 op 15-12-2019 20:59


DDZ in dienst, ik blij!