Concessie Groningen en Friesland 2021-2035
Forum: Algemeen - Algemeen
11-07-2017 18:24:50
Berk24
Berk24
69 treinen?
Waar zijn al die treinen voor nodig?
 

11-07-2017 18:45:36
Oldskool
Oldskool
@Apda Alsof dat niks kost.... %03% Spul wat er nu dienst doet is toch nog prima?

Laatst bewerkt door Oldskool op 11-07-2017 18:46
 

11-07-2017 18:47:17
AlexNL
AlexNL
Quote
ZJ37 (di 11 jul 2017 17:55:33 https://www.somda.nl/forum/18730/p620473/): Marktwerking schijnt alles goedkoper te maken, benieuwd hoe dat gaat met om de 15 jaar nieuwe treintjes kopen. Gaat de consument vast niet merken aan de prijs van zijn treinkaartje.

De treinen die er nu rijden zullen dat blijven doen, de nieuwe "Flirtino's" zullen de vloot komen versterken.
 

11-07-2017 19:00:40
timtrein
timtrein
Quote
Berk24 (di 11 jul 2017 18:24:50 https://www.somda.nl/forum/18730/p620476/): 69 treinen?
Waar zijn al die treinen voor nodig?
Denk je dat de mensen hier nog met paard en wagen reizen ofzo?
 


11-07-2017 19:02:02
Berk24
Berk24
Maar waar zijn die 18 extra treinen voor nodig dan? Extra sneltrein Groningen-Leeuwarden kost slechts 2 stellen, sneltrein Groningen-Winschoten idem dito, kwartiersdienst Sneek 1 extra. Dat zijn er 5, geen 18.  

11-07-2017 19:02:48
AlexNL
AlexNL
Verlenging van andere treinseries?  

11-07-2017 19:05:40
marotrans
marotrans
Treindienst Groningen-Stadskanaal natuurlijk %02%%02%  

11-07-2017 19:08:46
timtrein
timtrein
Verlenging ga ik wel vanuit, het is aardig drukker geworden en de provincie stelt hoge eisen. Er zal ook wel minstens 1 stel langdurig onttrokken zijn voor de revisie van het een en ander. Misschien houdt men al rekening met 1 stel extra voor Stadskanaal en 1 stel extra voor naar Duitsland? (hoewel de keertijden wellicht al lang genoeg zijn om dat laatste op te kunnen vangen). Wellicht dat de treindienst naar Eemshaven ook nog een extra (versterkings)stel vraagt?
Ik hou het overigens ook niet voor onmogelijk dat er een of twee stellen "tijdelijk" naar een andere concessie verkassen.

Laatst bewerkt door timtrein op 11-07-2017 19:09
 

11-07-2017 19:39:41
jelmerrr
jelmerrr
Heb in meivakantie retourtje Gn-Appingedam gedaan maar dat 2/6je leverde veel staanplaatsen op (gewoon in de dal) dus versterken mag best ja.  

11-07-2017 19:45:11
yappa
yappa
Quote
AlexNL (di 11 jul 2017 18:47:17 https://www.somda.nl/forum/18730/p620479/):
De treinen die er nu rijden zullen dat blijven doen, de nieuwe "Flirtino's" zullen de vloot komen versterken.


Flirtino's? Als in mini-Flirts??
 

11-07-2017 19:54:35
BasSNG2001
BasSNG2001
Volgens de artist-impression op https://www.arriva.nl/consumenten/acties-nieuws-1/nieuws/arriva-wint-treinconcessie-provincies-groningen-en-fryslan.htm wel. Ik vermoed dat er een addertje onder het gras zit, waardoor die trein weer eens een andere naam mag hebben.

Laatst bewerkt door BasSNG2001 op 11-07-2017 19:54


#DiscoverEU
 

11-07-2017 20:00:31
AJT
AJT
In de ochtend en avondspits ook meer treinen Sk-Stv en ieder halfuur een trein naar de Eemshaven 6.00-20.00.  

11-07-2017 20:11:31
AlexNL
AlexNL
Quote
BasSNG2001 (di 11 jul 2017 19:54:35 https://www.somda.nl/forum/18730/p620491/): Volgens de artist-impression op https://www.arriva.nl/consumenten/acties-nieuws-1/nieuws/arriva-wint-treinconcessie-provincies-groningen-en-fryslan.htm wel. Ik vermoed dat er een addertje onder het gras zit, waardoor die trein weer eens een andere naam mag hebben.


Volgens Arriva gaat het om "speciaal voor deze concessie ontwikkelde" treinen waardoor ze een andere naam mogen dragen. Ik vermoed dat dat "speciaal ontwikkeld" slaat op de biodiesel en de batterypacks.

Op die artists impression lijkt het trouwens alsof het een éénbakstrein is.
 

11-07-2017 20:59:05
martijn
martijn
Quote
Berk24 (di 11 jul 2017 19:02:02 https://www.somda.nl/forum/18730/p620484/): Maar waar zijn die 18 extra treinen voor nodig dan? Extra sneltrein Groningen-Leeuwarden kost slechts 2 stellen, sneltrein Groningen-Winschoten idem dito, kwartiersdienst Sneek 1 extra. Dat zijn er 5, geen 18.

Zo te zien reis je regelmatig in de spits door de noordelijke provincies? (niet dat je buiten de spits zomaar een zitplaats hebt)

Opvallend dat Arriva voor het eerst een nieuw logo gebruikt, maar dat dat verder nergens gecommuniceerd wordt.

Laatst bewerkt door martijn op 11-07-2017 21:26
 

11-07-2017 21:06:53
Klaasje
Klaasje
Quote
Berk24 (di 11 jul 2017 19:02:02 https://www.somda.nl/forum/18730/p620484/): Maar waar zijn die 18 extra treinen voor nodig dan? Extra sneltrein Groningen-Leeuwarden kost slechts 2 stellen, sneltrein Groningen-Winschoten idem dito, kwartiersdienst Sneek 1 extra. Dat zijn er 5, geen 18.

Er rijden tegenwoordig regelmatig in de daluren treinen met ruim 75 % bezetting op de lijn naar Roodeschool. Wellicht moet je je beeld van de drukte iets bijstellen.
 

11-07-2017 21:11:05
wwijker
wwijker
Quote
ZJ37 (di 11 jul 2017 17:55:33 https://www.somda.nl/forum/18730/p620473/): Marktwerking schijnt alles goedkoper te maken, benieuwd hoe dat gaat met om de 15 jaar nieuwe treintjes kopen. Gaat de consument vast niet merken aan de prijs van zijn treinkaartje.


Nou ja, marktwerking? Je kunt je afvragen of hier nog sprake van is; er is maar 1 partij die een bieding heeft gedaan. Best opmerkelijk eigenlijk. Durfden de andere partijen de risico's niet aan met de hybride treinen? Of was de positie van de zittende vervoerder (door materiaal, voorzieningen en kennis) zoveel sterker dat andere partijen bij voorbaat al zagen geen kans te maken? Geen idee..
 

11-07-2017 21:16:10
AlexNL
AlexNL
NS had zichzelf op voorhand al buitengesloten na het gedoe rond Limburg. Er zijn maar twee serieuze concurrenten op de Nederlandse markt: Keolis en Transdev (Connexxion).

Voor zover ik weet heeft men het bij Keolis al erg druk met het voorbereiden van de concessies die ze de afgelopen tijd hebben gewonnen (Almere, ZwEnZwoKa, Hengelo - Bielefeld) en ik heb het gevoel dat Transdev zich wat meer op de busmarkt aan het focussen is na het verlies van Limburg.

Wat ik me meer afvraag is waarom er geen verdere interesse vanuit het buitenland is voor Nederlandse concessies, bijvoorbeeld van Trenitalia of MTR. Zijn de concessies te klein, misschien?
 

11-07-2017 21:43:18
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
martijn (di 11 jul 2017 20:59:05 https://www.somda.nl/forum/18730/p620494/): Opvallend dat Arriva voor het eerst een nieuw logo gebruikt, maar dat dat verder nergens gecommuniceerd wordt.
Het nieuwe Arriva-logo is al in februari gepresenteerd

Laatst bewerkt door daniel_ddr op 11-07-2017 21:43


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

11-07-2017 22:12:09
ruud.h
ruud.h
Komen hier ook de Flirt treinen ook te rijden zou wel mooi zijn


ruud.h
 

11-07-2017 22:16:38
IJsbergsla
IJsbergsla
Ja die komen hier ook te rijden (...)  

11-07-2017 22:16:58
BasSNG2001
BasSNG2001
OffTopic, maar als de Maaslijn onder een waslijntje hangt komen daar ook FLIRT's, maar niet die.


#DiscoverEU
 

11-07-2017 22:18:38
thom
thom
Quote
AJT (di 11 jul 2017 15:02:08 https://www.somda.nl/forum/18730/p620452/): Vandaag wordt dus de nieuwe concessiehouder bekend. http://www.gic.nl/nieuws/wie-verzorgt-er-vanaf-2020-het-regionale-treinvervoer-in-groningen Ik maak op uit de laatste zin dat Arriva een grotere kans heeft, omdat er staat dat alleen de nieuwe vervoerder erbij aanwezig zal zijn.

Arriva had dus een prima kans, gezien het feit dat ze als enige partij een bod op de concessie gedaan hadden
 

11-07-2017 22:42:34
treinfan
treinfan
@AlexNL het niet hebben van een attest om in Nederland treinen te mogen rijden lijkt mij een redelijke drempel. Ik hoef liever ook geen diesel-V250 uit Italië die tussen Gn en Lw gaat rijden.  

11-07-2017 23:14:33
AlexNL
AlexNL
Arriva, Transdev en Keolis hebben zo'n attest ooit moeten regelen, net als de vele goederenvervoerders die ons land rijk is. Dát hoeft geen belemmering te zijn voor toetreding tot onze markt.

Laatst bewerkt door AlexNL op 11-07-2017 23:14
 

11-07-2017 23:22:08
AJT
AJT
Arriva is van DB, hoe wordt eigenlijk gecontroleerd of zij niet een verliesgevend bod doen op concessies?  

12-07-2017 06:50:35
Berk24
Berk24
Quote
treinfan (di 11 jul 2017 22:42:34 https://www.somda.nl/forum/18730/p620513/): @AlexNL het niet hebben van een attest om in Nederland treinen te mogen rijden lijkt mij een redelijke drempel. Ik hoef liever ook geen diesel-V250 uit Itali� die tussen Gn en Lw gaat rijden.

In Denemarken hebben ze wel goede ervaringen met de diesel-V250 van AnsaldoBreda.
 

12-07-2017 08:53:35
Henk1619
Henk1619
Precies, dat negatieve gedoe over Ansaldo moet maar eens afgelopen zijn. De Denen pakken het een stuk beter aan. Waar hier gelijk alles aan de kant werd gezet nadat er een onderdeeltje los liet leverde een vergelijkbaar geval in maart slechts 3 weken stilstand van het hele IC4-park op en daarna was het opgelost.

Inmiddels is IC4 de ruggengraat van het diesel stoptrein net waar slechts 77 stellen nodig zijn om dagelijks 40 beschikbaar te hebben voor de rijdende dienst. Het succes is zo groot dat de overige 5 stellen inmiddels konden worden gesloopt. De 23 IC2 stellen zijn al helemaal niet meer nodig nu de IC4 na 15 jaar betrouwbaar is geworden. Dat is misschien wel wat voor Arriva, weinig km op de teller en van een oud omaatje geweest. Heeft alleen niet altijd binnen gestaan...
 

12-07-2017 09:00:38
martijn
martijn
Quote
daniel_ddr (di 11 jul 2017 21:43:18 https://www.somda.nl/forum/18730/p620500/):
Quote
martijn (di 11 jul 2017 20:59:05 https://www.somda.nl/forum/18730/p620494/): Opvallend dat Arriva voor het eerst een nieuw logo gebruikt, maar dat dat verder nergens gecommuniceerd wordt.
Het nieuwe Arriva-logo is al in februari gepresenteerd

Haha dan heb ik ergens wat gemist... Dank voor de info!
 

12-07-2017 09:18:09
FourRoses
FourRoses
Quote
AJT (di 11 jul 2017 20:00:31 https://www.somda.nl/forum/18730/p620492/): In de ochtend en avondspits ook meer treinen Sk-Stv en ieder halfuur een trein naar de Eemshaven 6.00-20.00.
Ieder half uur? Was niet de bedoeling dat de trein 'enkele keren per dag' door zou rijden naar Eemshaven met aansluiting op de veerboot?
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


12-07-2017 09:39:01
Dead_Devil
Dead_Devil
Is de naam Flirtino niet een beetje net als het naampje Spurt dat zijn gewoon GTW's en De Flirtino is eigenlijk dus gewoon de DMU Flirt met battery packs?

Of ben ik nu heel debiel over het spoor heen gerold?
 

12-07-2017 09:49:15
AJT
AJT
Het staat toch echt in het artikel van arriva.  

12-07-2017 10:18:17
Oldskool
Oldskool
Quote
Henk1619 (wo 12 jul 2017 08:53:35 https://www.somda.nl/forum/18730/p620538/): Precies, dat negatieve gedoe over Ansaldo moet maar eens afgelopen zijn. De Denen pakken het een stuk beter aan. Waar hier gelijk alles aan de kant werd gezet nadat er een onderdeeltje los liet leverde een vergelijkbaar geval in maart slechts 3 weken stilstand van het hele IC4-park op en daarna was het opgelost.

Inmiddels is IC4 de ruggengraat van het diesel stoptrein net waar slechts 77 stellen nodig zijn om dagelijks 40 beschikbaar te hebben voor de rijdende dienst. Het succes is zo groot dat de overige 5 stellen inmiddels konden worden gesloopt. De 23 IC2 stellen zijn al helemaal niet meer nodig nu de IC4 na 15 jaar betrouwbaar is geworden. Dat is misschien wel wat voor Arriva, weinig km op de teller en van een oud omaatje geweest. Heeft alleen niet altijd binnen gestaan...
Jij maakt het mooier dan het is. De 4 stellen worden gesloopt om als onderdelen leverancier te dienen. %08%
 

12-07-2017 10:21:21
DingeZ
DingeZ
Quote
Dead_Devil (wo 12 jul 2017 09:39:01 https://www.somda.nl/forum/18730/p620546/): Is de naam Flirtino niet een beetje net als het naampje Spurt dat zijn gewoon GTW's en De Flirtino is eigenlijk dus gewoon de DMU Flirt met battery packs?

Of ben ik nu heel debiel over het spoor heen gerold?


Volgens https://www.ovmagazine.nl/2017/07/noordelijke-nevenlijnen-blijven-bij-arriva-1640/ is het: "...waarvan 18 nieuwe, hybride Stadler FLIRT’s (die Arriva omdoopt tot Flirtino) met een batterij aan boord..."
 

12-07-2017 10:43:16
Astraea
Astraea
Keolis schrijft: “Er was geen overnameregeling voor de treinen opgenomen, waardoor wij het risico als te hoog hebben ingeschat om te bieden.”

Zonder zo'n regeling maakt vrijwel geen andere vervoerder dan Arriva kans op die concessie? Die moet immers een flink bedrag toeleggen op de aanschaf van nieuw materieel. En in hoeverre is er dan nog sprake van "marktwerking"?

Laatst bewerkt door Astraea op 12-07-2017 10:43
 

12-07-2017 11:10:55
thom
thom
Beetje monopolistisch gedrag dus %03%

Oh wacht, dat is alleen als NS dat doet %08%
 

12-07-2017 11:20:37
AlexNL
AlexNL
Beetje een slap verhaal van Keolis, Arriva loopt net zo goed een risico, ze kunnen blijven zitten met treinen waar ze na afloop van de concessie niks meer aan hebben.  

12-07-2017 11:31:55
broek53
broek53
Quote
thom (wo 12 jul 2017 11:10:55 https://www.somda.nl/forum/18730/p620560/): Beetje monopolistisch gedrag dus %03%

Oh wacht, dat is alleen als NS dat doet %08%
Arriva staat daarbuiten, volgens mij. Het ligt aan de concessieverlener.
 

12-07-2017 11:45:23
thom
thom
Arriva is toch de materieel eigenaar? Of bedoel je dat de concessie verlener daar een regeling voor had moeten treffen.

In het geval van het laatste, is het dus eigenlijk geen eerlijke aanbesteding voor andere partijen anders dan de huidige...
 

12-07-2017 11:56:07
broek53
broek53
Dat lees ik althans uit bovenstaande berichten, ja.  

12-07-2017 11:59:13
bacr
bacr
Hebben we dan niet een treinenadvocaat die hier nog een proceskans in ruikt ?  

12-07-2017 12:06:51
nohab
nohab
Zal er wel eerst een benadeeld voelende partij moeten zijn die die advocaat daarvoor inhuurt anders ziet die geen cent voor diens inspanningen.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

12-07-2017 12:47:49
bobo90
bobo90
Ik snap idd ook niet wat ze nou met de eemshaven gaan doen. Sowieso een trein die aansluit op de boten maar er staat ook in artikelen dat hij elk half uur zou rijden of alleen tijden de spits wat extra ritten. Ik denk dat er ergens iets verkeerd is gegaan in het omschrijven van een artikel en dat er hooguit in de spits wat extra treinen worden doorgetrokken. Iemand enig idee?  

12-07-2017 12:53:01
broek53
broek53
Het zou wel leuk zijn, elk halfuur. Dan heb je toch in één klap de minst renderende verbinding van dit deel van West-Europa wel te pakken, denk ik.  

12-07-2017 13:03:11
Berk24
Berk24
En dan natuurlijk verbaasd zijn dat er bezuinigd moet worden op het busvervoer. Dit is gewoon het verkeerd soort populisme, waar de reiziger er uiteindelijk slechter af mee is. Toppunt is de treinverbinding met Duitsland waarvoor een dure brug gebouwd moet worden, terwijl de huidige snelbus prima voldoet.  

12-07-2017 13:19:40
peterselie
peterselie
Quote
bobo90 (wo 12 jul 2017 12:47:49 https://www.somda.nl/forum/18730/p620583/): Ik snap idd ook niet wat ze nou met de eemshaven gaan doen. Sowieso een trein die aansluit op de boten maar er staat ook in artikelen dat hij elk half uur zou rijden of alleen tijden de spits wat extra ritten. Ik denk dat er ergens iets verkeerd is gegaan in het omschrijven van een artikel en dat er hooguit in de spits wat extra treinen worden doorgetrokken. Iemand enig idee?

Arriva heeft zelf op de website staan dat er ieder half uur een trein naar de Eemshaven zal gaan rijden.

Overigens zal voor de 4e trein naar Sk hoogstwaarschijnlijk wel op het emplacement van Lw gekruist moeten gaan worden. Een andere optie zie ik zo niet zonder dat er grote investeringen plaats moeten gaan vinden aan de infra. Die 3e en 4e trein zullen alleen in de brede spits gaan rijden. Deze aanpassingen zorgen er wel voor dat de trein van/naar Stv in een beter pad komt te liggen.
 

12-07-2017 14:24:03
Klaasje
Klaasje
Is het niet zo dat de bediening van de Eemshaven prima binnen de keertijd te Roodeschool past? Dan hoeft in principe alleen maar infraheffing en diesel betaald te worden voor dat stukje rijden.  

12-07-2017 14:29:02
dennistd
dennistd
"Handig is dat reizigers die uit een NS-trein komen niet meer apart hoeven uit en in te checken als ze bij Arriva instappen. Ze kunnen volstaan met uitchecken op de plaats van bestemming."

http://www.dvhn.nl/groningen/Arriva-directeur-kan-geluk-niet-op-22354175.html
 

12-07-2017 15:12:30
gvttreinen
gvttreinen
Quote
Klaasje (wo 12 jul 2017 14:24:03 https://www.somda.nl/forum/18730/p620599/): Is het niet zo dat de bediening van de Eemshaven prima binnen de keertijd te Roodeschool past? Dan hoeft in principe alleen maar infraheffing en diesel betaald te worden voor dat stukje rijden.
..of is op het nieuwe station Roodeschool geen keervoorziening ontworpen?
 

12-07-2017 15:18:50
AJT
AJT
Dat is er zeker wel, want ze rijden slechts tot 20.00 door naar Eemshaven.  

12-07-2017 15:32:31
ZJ37
ZJ37
Het spoortje Rda-Rd zal toch wel gewoon blijven bestaan?  

12-07-2017 15:49:32
martijn
martijn
Voor het goederenvervoer. Roodeschool krijgt een nieuwe halte aan de lijn naar de Eemshaven: https://www.spoorpro.nl/spoorbouw/2016/02/01/spoorconstructie-op-asfalt-voor-verbinding-roodeschool-eemshaven/  

12-07-2017 15:49:50
dh3201
dh3201
Quote
ZJ37 (wo 12 jul 2017 15:32:31 https://www.somda.nl/forum/18730/p620609/): Het spoortje Rda-Rd zal toch wel gewoon blijven bestaan?

Ja, maar alleen voor de aargascondensaattreinen.
Het huidige perron te Rd zal wel opgebroken gaan worden.


Shqiperise-lopers?
 

13-07-2017 08:33:20
mdeen
mdeen
Quote
AlexNL (wo 12 jul 2017 11:20:37 https://www.somda.nl/forum/18730/p620562/): Beetje een slap verhaal van Keolis, Arriva loopt net zo goed een risico, ze kunnen blijven zitten met treinen waar ze na afloop van de concessie niks meer aan hebben.

Nee? Keolis heeft het risico nieuwe treinen aan te moeten schaffen en kan dus niet zo laag inschrijven. Arriva heeft al treinen en kan dus lager inschrijven.
 

13-07-2017 09:27:11
ZJ37
ZJ37
Al dat gehannes en risico's met dikke investeringen om uiteindelijk aandeelhouders te pleasen blijft mij verwonderen. Laat Arriva daar fijn de komende 50 jaar rijden als ze het goed blijven doen, dat scheelt heel wat herhalingen met deze rituelen.  


13-07-2017 21:08:20
AlexNL
AlexNL
Quote
mdeen (do 13 jul 2017 08:33:20 https://www.somda.nl/forum/18730/p620657/):
Nee? Keolis heeft het risico nieuwe treinen aan te moeten schaffen en kan dus niet zo laag inschrijven. Arriva heeft al treinen en kan dus lager inschrijven.


Ja, maar als Arriva om welke reden dan ook toch te hoog inschrijft is er toch een gerede kans dat Arriva blijft zitten met een vloot treinen waar ze niks meer aan hebben?

En Arriva heeft toch een bod uitgebracht op Limburg, terwijl Veolia de treinen al had en dus lager kon inschrijven?

Laatst bewerkt door AlexNL op 13-07-2017 21:08
 

13-07-2017 21:19:07
b2py
b2py
Daar zat een overgangsregeling in  

14-07-2017 00:00:36
thom
thom
En als die in de concessie van het Noorden geïnitieerd was, had ieder een gelijke kans, en had Arriva nooit met hun materieel kunnen blijven zitten  

14-07-2017 07:09:33
broek53
broek53
Is al dat materieel eigenlijk eigendom van Arriva en Veolia? Niet van deze of gene leasemaatschappij?  

14-07-2017 10:45:56
yappa
yappa
Alpha trains en NSFSC zwijgen in alle toonaarden over eventuele lease van treinstellen aan Arriva in hun portfolio online (hoewel dat natuurlijk geen uitsluitsel geeft)  

14-07-2017 10:48:55
frank_e186
frank_e186
Macquarie Rail geeft aan dat 'Stadler GTW Railcars operating in the Netherlands' tot hun portfolio behoort.

http://www.macquarierail.com/

Als ik het juist hebt betreft dit alleen de voormalige Veolia GTW treinstellen?

EDIT:

Ook Railpool zou GTW treinstellen in hun portfolio hebben. In een bericht uit 2009 wordt gesproken over 8 GTW treinstellen.

http://www.eurailpress.de/news/wirtschaft-unternehmen/single-view/news/railpool-uebernahme-von-acht-nahverkehrszuegen-fuer-veolia-niederlande-1.html

In een recenter bericht uit januari van dit jaar wordt er nog steeds over 8 GTWs gesproken.

https://www.heuking.de/de/anwaelte/projekte/unterstuetzung-von-railpool-bei-finanzierung-von-schienenfahrzeugen.html

Laatst bewerkt door frank_e186 op 14-07-2017 10:53
 

14-07-2017 11:18:35
peterselie
peterselie
Quote
broek53 (vr 14 jul 2017 07:09:33 https://www.somda.nl/forum/18730/p620743/): Is al dat materieel eigenlijk eigendom van Arriva en Veolia? Niet van deze of gene leasemaatschappij?

Er zijn wel eens geruchten geweest dat de Arriva GTW's geleaset zijn, maar dat kan net zo goed via een Arriva-bedrijf zijn.

De heuvelland GTW's zijn zeker te weten lease. Die zouden bij Railpool zijn ondergebracht
 

14-07-2017 11:22:28
peterselie
peterselie
Interessant is dat de nieuwe Flirtino vanaf het begin van de concessie al uitgerust zal zijn met een panto op het dak. De vraag is of deze op een station als Leeuwarden bijvoorbeeld ook gebruikt zal gaan worden.  

14-07-2017 12:08:55
wimhoekema
wimhoekema
Quote
peterselie (wo 12 jul 2017 13:19:40 https://www.somda.nl/forum/18730/p620592/):
Quote
bobo90 (wo 12 jul 2017 12:47:49 https://www.somda.nl/forum/18730/p620583/): Ik snap idd ook niet wat ze nou met de eemshaven gaan doen. Sowieso een trein die aansluit op de boten maar er staat ook in artikelen dat hij elk half uur zou rijden of alleen tijden de spits wat extra ritten. Ik denk dat er ergens iets verkeerd is gegaan in het omschrijven van een artikel en dat er hooguit in de spits wat extra treinen worden doorgetrokken. Iemand enig idee?

Arriva heeft zelf op de website staan dat er ieder half uur een trein naar de Eemshaven zal gaan rijden.

Overigens zal voor de 4e trein naar Sk hoogstwaarschijnlijk wel op het emplacement van Lw gekruist moeten gaan worden. Een andere optie zie ik zo niet zonder dat er grote investeringen plaats moeten gaan vinden aan de infra. Die 3e en 4e trein zullen alleen in de brede spits gaan rijden. Deze aanpassingen zorgen er wel voor dat de trein van/naar Stv in een beter pad komt te liggen.


In Sk is vorig jaar een als keerspoor te gebruiken spoor ingericht op het vm emplacement zuidelijk van de perronsporen. Mogelijk krijgt dat een functie?!
 

14-07-2017 12:31:55
daan6
daan6
Quote
peterselie (vr 14 jul 2017 11:18:35 https://www.somda.nl/forum/18730/p620751/):
Quote
broek53 (vr 14 jul 2017 07:09:33 https://www.somda.nl/forum/18730/p620743/): Is al dat materieel eigenlijk eigendom van Arriva en Veolia? Niet van deze of gene leasemaatschappij?

Er zijn wel eens geruchten geweest dat de Arriva GTW's geleaset zijn, maar dat kan net zo goed via een Arriva-bedrijf zijn.


Uit het programma van eisen:

Quote
Indien een Inschrijver geïnteresseerd is in de bestaande Treinstellen van het type Stadler GTW DMU (37 GTW 2/8 en 14 GTW 2/6) die op dit moment op dit moment in de concessies worden ingezet, kan deze Inschrijver contact opnemen met de huidige eigenaren van deze Treinstellen. Dat zijn op dit moment:
- Société Génerale (SG subsidiaries);
- Arriva International Trains Leasing Limited.


Laatst bewerkt door daan6 op 14-07-2017 12:32
 

14-07-2017 22:47:18
marciekemp
marciekemp
En Arriva Leasing om het maar zo te noemen least ze weer van een andere lease maatschappij... hoezo constructies toepassen  

14-07-2017 23:05:28
thom
thom
Daar is niks bijzonders aan hoor...  

15-07-2017 10:42:31
mv
mv
Voor degene die denkt dat alleen de Randstad drukker en drukker word, sommige andere delen van Nederland word het ook drukker. Wellicht eens tijd om dat onder ogen te zien. Regio's Eindhoven, Groningen en Leeuwarden zijn daar een mooi voorbeeld in.

Verder​ kunnen we zeggen wat we willen, het is zoals het is. Arriva heeft de concessie gewonnen, en er komen naast de bestaande vloot nog nieuwe treinstellen onder de naam Flirtino's bij. Hybride treinstellen die middels partiële bovenleiding en accu pakketten gaat rijden. De reserve backup motoris Biodiesel. Ik ben allang blij, dat de keuze niet op Waterstof is gevallen!

Gr.

Laatst bewerkt door mv op 15-07-2017 10:44, reden: Txt
 

16-07-2017 00:09:56
mvschoon
mvschoon
Zeker weten? In het overzicht van in-en uitstappende reizigers 2015-2016 had Gn -3% en Lw +0%.... OK, het zouden weleens alleen de klanten van NS kunnen zijn die hier geteld zijn maar toch... Zie http://nieuws.ns.nl/welke-stations-groeien-het-snelst/

Laatst bewerkt door mvschoon op 16-07-2017 00:11
 

16-07-2017 01:40:21
umbusko
umbusko
Dat staat inderdaad ook in het gelinkte bericht:
Quote
Op stations waar ook andere treinvervoerders actief zijn (gedeelde stations), zijn alleen de in‐ en uitstappers van NS‐treinen weergegeven.
 

16-07-2017 09:52:44
waalkade
waalkade
Quote
mvschoon (zo 16 jul 2017 00:09:56 https://www.somda.nl/forum/18730/p620870/): Zeker weten? In het overzicht van in-en uitstappende reizigers 2015-2016 had Gn -3% en Lw +0%.... OK, het zouden weleens alleen de klanten van NS kunnen zijn die hier geteld zijn maar toch... Zie http://nieuws.ns.nl/welke-stations-groeien-het-snelst/
Totaal aantallen reizigers op zich zeggen niet alles.
Het is meer hoe is de verdeling van de reizigers over de dag voor het drukte beeld op/om de stations en in de treinen.
 

16-07-2017 10:00:50
martijn
martijn
En het gaat hier over aantallen NS-reizigers, de concessie gaat juist over de andere lijnen, dus op zich kunnen deze 4 laatste berichten wel weg  

16-07-2017 11:37:52
mvschoon
mvschoon
Daar ben ik het natuurlijk niet mee eens. Ik vroeg naar bewijs vanwege (OK, niet heel sterk) bewijs dat de andere kant op wijst.

Laatst bewerkt door mvschoon op 16-07-2017 11:41
 

16-07-2017 13:03:48
illyavaes
illyavaes
Quote
wimhoekema (vr 14 jul 2017 12:08:55 https://www.somda.nl/forum/18730/p620758/):
Quote
peterselie (wo 12 jul 2017 13:19:40 https://www.somda.nl/forum/18730/p620592/):
Overigens zal voor de 4e trein naar Sk hoogstwaarschijnlijk wel op het emplacement van Lw gekruist moeten gaan worden. Een andere optie zie ik zo niet zonder dat er grote investeringen plaats moeten gaan vinden aan de infra. Die 3e en 4e trein zullen alleen in de brede spits gaan rijden. Deze aanpassingen zorgen er wel voor dat de trein van/naar Stv in een beter pad komt te liggen.


In Sk is vorig jaar een als keerspoor te gebruiken spoor ingericht op het vm emplacement zuidelijk van de perronsporen. Mogelijk krijgt dat een functie?!

Dat emplacement is alleen lokaal bedienbaar via vrijgave rangeren, dus dat gaat gegarandeerd niet gebruikt worden voor regulier geplande treindienst.
Bovendien is het volgens de BVS "Buiten exploitatie"... %09%

Overigens snap ik niet waarom peterselie over die 3e en 4e trein in brede spits praat - er is nu de hele dag overdag een 20-minutendienst (= 3 treinen per uur dus).
Ik zou denken dat met een gewone kwartierdienst dat rare wachten in Sneek en Mantgum kan vervallen (maar ik heb de tijden niet gecheckt).

Laatst bewerkt door illyavaes op 16-07-2017 13:06, reden: Stukje over 4e trein toegevoegd
 

16-07-2017 20:59:02
peterselie
peterselie
Het plan om de derde en vierde trein tussen Lw en Sk alleen in de brede spits te rijden lag een aantal jaren geleden op tafel. Nu is de bediening 1x per 20 minuten, maar dan val je deels buiten de knoop in Lw. De vraag is te klein voor de gehele dag 4 treinen per uur, waardoor alleen in de brede spits 4x per uur als een werkbaar iets werd gezien.

Ik heb geen idee of de plannen inmiddels veranderd zijn.
 

08-08-2017 12:45:42
mv
mv
Arriva heeft de concessie in Noord Nederland (opnieuw) gewonnen. Er komen nieuwe (Hybride) treinstellen Flirtino's te rijden met de nodige moderne upgrades en luxe. Dit treinstel is een refurbished versie van de Flirt (type?!). Ze kunnen rijden op pantograaf, accu en last but not least op bio-diesel. Wat nog onduidelijk is, is het punt van overige technische gegevens als: Kunnen ze gekoppeld rijden met een Spurt. Is hier al wat meer duidelijkheid in?! Hebben we inzicht wanneer deze treinstellen ongeveer hier gaan (test) rijden etc etc.

Link:http://www.dvhn.nl/economie/Nieuwe-hybride-Arriva-treinen-van-rood-naar-lichtblauw-22359633.html


Gr.

Laatst bewerkt door mv op 09-08-2017 13:22
 

08-08-2017 12:46:34
wouterder
wouterder
De link werkt niet.  

08-08-2017 12:47:59
bacr
bacr
Quote
mv (di 08 aug 2017 12:45:42 https://www.somda.nl/forum/18730/p622420/): (...) en last but not leased (...)


Alleen vermoed ik dat ze wel geleased worden %08%, al was het maar via een financiële dochter van DB.

Laatst bewerkt door bacr op 08-08-2017 12:48
 

08-08-2017 12:50:35
mv
mv
Werkende link toegevoegd.
En, via lease... Tsja, why not?!

Gr.
 

08-08-2017 12:59:31
peterselie
peterselie
Alle noordelijke 51 (of 50 als de 10327 definitief afgeschreven is) stellen worden geleaset.

Maar om even op de vraag terug te komen. De komende jaren ga je weinig merken van alle veranderingen. Dat gebeurt vooral achter de schermen. De nieuwe concessie gaat immers pas eind 2020 in.

Enige dat je vroegtijdig zult kunnen zien is dat er een stel gebruikt zal gaan worden om de hybride technologie te testen, ontwikkelen en verbeteren. Mijn inschatting is dat dit in 2019 zal gaan gebeuren als er een proefconcept ontwikkeld is. Dus voorlopig moet iedereen geduld betrachten.
 

08-08-2017 13:00:42
b2py
b2py
Quote
mv (di 08 aug 2017 12:50:35 https://www.somda.nl/forum/18730/p622424/): Werkende link toegevoegd.
En, via lease... Tsja, why not?!

Gr.
De grap zit er waarschijnlijk in dat het 'last but not least' moet zijn
 

19-08-2017 13:48:57
hsl2017
hsl2017
Persoonlijk vind ik het wel toevallig dat alleen de Arriva zich had ingeschreven voor deze concessie, dit neigt naar onderlinge afspraken, volgens mij verdelen ze onderling de concessies. Arriva doet het de laatste jaren zeer belabberd op deze concessie en een tijdje geleden wilde de provincie groningen / friesland zelfs van Arriva af. vind het maar raar.  

19-08-2017 16:04:06
mren
mren
Zo toevallig is dat allemaal niet. Op de eerste concessie van de Valleilijn (meen ik) schreef zelfs niemand in.  

19-08-2017 20:01:42
broek53
broek53
Quote
hsl2017 (za 19 aug 2017 13:48:57 https://www.somda.nl/forum/18730/p623199/): Persoonlijk vind ik het wel toevallig dat alleen de Arriva zich had ingeschreven voor deze concessie, dit neigt naar onderlinge afspraken, volgens mij verdelen ze onderling de concessies. Arriva doet het de laatste jaren zeer belabberd op deze concessie en een tijdje geleden wilde de provincie groningen / friesland zelfs van Arriva af. vind het maar raar.
Geklets, met permissie. Ik weet wel heel erg zeker dat Groningen noch Friesland van Arriva af wilden. Ik zou tevens niet weten wat er zeer belabberd zou zijn aan Arriva. Ik woon daar wel niet, maar ik vermoed dat ik er hier op Somda bijvoorbeeld op zij minst wel iets over gelezen zou hebben als daar sprake van zou zijn.
 

20-08-2017 07:45:43
jelmerrr
jelmerrr
Enige wat ik wel eens hoor is korte treinen (staanplaatsen toen in mijn retourtje Delfzijl) en machinisten die pas laat naar de trein lopen. Maar ik denk toch dat ze daar goed ov hebben met Arriva die de treinen doet.  

20-08-2017 10:45:17
zeurkous
zeurkous
Goedkope plastic treintjes met een (voor een Fries of Saks)
verschrikkelijke omroepstem ("vergeet niet in-te chicken").

Het geeft ons het gevoel dat we een soort wingewest zijn, dat we op onze
blote knietjes Arriva mogen bedanken dat ze een betere dienstregeling
bieden dan NS op het laatst deed.

Laat DB Regio het maar overnemen, ze doen het aan de andere kant van de
Ems heel redelijk.


Friggin' Machines!
 

20-08-2017 11:59:39
broek53
broek53
Het lijkt mij nogal een verschil of concessieverleners van een vervoeder af zouden willen of dat een of meer willekeurige reizigers de omroepstem in de treinen niet bevalt.  

20-08-2017 12:45:59
phantom
phantom
En nog een "schrale troost" ,die goedkope plastic treintjes das de trend aan het worden,dus elke vervoerder rijd straks alleen nog maar met die plastic dingen.
Welkom in de 21ste eeuw


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

20-08-2017 12:54:17
treinfan
treinfan
Quote
zeurkous (zo 20 aug 2017 10:45:17 https://www.somda.nl/forum/18730/p623289/): Goedkope plastic treintjes met een (voor een Fries of Saks)
verschrikkelijke omroepstem ("vergeet niet in-te chicken").

Het geeft ons het gevoel dat we een soort wingewest zijn, dat we op onze
blote knietjes Arriva mogen bedanken dat ze een betere dienstregeling
bieden dan NS op het laatst deed.

Laat DB Regio het maar overnemen, ze doen het aan de andere kant van de
Ems heel redelijk.
Stel je nu dat je liever een uurdienst hebt ipv een halfuursdienst, dan dat er een automatische omroep zit in de trein?
 

20-08-2017 18:58:00
zeurkous
zeurkous
Het is gewoon het hele gevoel wanneer je in zo'n trein zit. Je wilt er
gewoon zo snel mogelijk weer uit.

Een uursdienst met fatsoenlijk materieel is m.i. het *overwegen* waard.

Ik zie ook niet waarom ze rechts van de Ems mooie dubbeldekkers hebben
(helaas wel met dezelfde stoelen...) terwijl wij links (ik kom daar voor
de helft vandaan) het met die plastic prut moeten doen.

Ja, ik weet het, staatsgrenzen, politiek, blaat blaat. Dat maakt het
allemaal nog niet kloppend.


Friggin' Machines!
 

20-08-2017 19:01:49
mdj
mdj
Hoezo is dat te overwegen waard? Zo'n trein heeft ook nog een functie... Mensen transporteren. En nog een beetje frequent, betrouwbaar, snel en veel tegelijk ook. Niet voor het gevoel...

Laatst bewerkt door mdj op 20-08-2017 19:02


Bij twijfel: gebruik beton.
 

20-08-2017 19:11:36
zeurkous
zeurkous
Mensen hebben nu eenmaal gevoelens.


Friggin' Machines!
 

20-08-2017 19:25:59
DDZ7504
DDZ7504
En die gevoelens zijn vast en zeker voor de plek/personen waar ze heen willen en niet voor de reis zelf (m.u.v. treinliefhebbers e.d.)

Laatst bewerkt door DDZ7504 op 20-08-2017 19:26


DDZ in dienst, ik blij!
 

20-08-2017 19:43:18
zeurkous
zeurkous
Hoe weet je dat zo zeker?

Bijna niemand in Groningen is echt blij met de huidige situatie. Het
wordt door heel veel mensen als tijdelijk gezien, tot een echte
vervoerder het weer overneemt.

Waar ik nu woon zie ik ook dat de reisbeleving heel erg meespeelt. Men
kiest hier steevast voor het railbusje terwijl de bus over de platweg
goedkoper /en/ sneller is.

Waarom? Het reist fijner, je zit niet zo op elkaar gedrukt, het is niet
zo van A naar B en dan opzouten.

Treinreizen is een sociale aangelegenheid.

Als men daar onder de rivieren anders over denkt, wel, zoals men daar
zegt: soit. Maar daar hebben we het hier niet over.


Friggin' Machines!
 

20-08-2017 20:01:29
broek53
broek53
Enfin, los van overige kolder: als je ander vervoer wilt hebben, moet je dat tegenwoordig in de concessie voorwaarden opnemen. Als je de concessies in elkaar zet zoals ze tot nu toe de regionale concessies in elkaar hebben gezet, krijg je de gevraagde plastic treinen, waarmee overigens ook de NS inmiddels behept is. Dat is bepaald niet alleen iets van Arriva en daar is geen enkele uitzondering op.
Overigens is een projectie van het eigen gevoel op bjna alle Groningers wel heel erg narcistisch en los daarvan: bijna alle Groningers (en wellicht ook Friezen) zullen dus nog minimaal 18 jaar moeten wachten tot er een in hun (of alleen jouw) ogen "echte" vervoerder komt. Over de tussenliggende periode gaat dit topic.
 

20-08-2017 20:14:53
nielsie600
nielsie600
Ik kan het deels wel vinden in de opmerkingen van Zeurkous. De stoelen en indeling van de treinen is gewoon waardeloos. (gelukkig wordt er wat aan gedaan met de nieuwe concessie!) De sociale veiligheid 's avonds is erg slecht en er is regelmatig overlast van dronken jongeren in de trein omdat er bijna nooit een steward te zien is. Dat maakt tevens het zwartrijden erg gemakkelijk, wat dan ook massaal gebeurd. Bij elke controle wordt wel een zwartrijder gevonden! Ook zijn de treinen na de avondspits erg smerig en worden pas 's nachts opgeruimd. Bij deze NS zie ik dit soort dingen vrijwel nooit.

De reizigersgroei in de provincie Groningen is vooral veroorzaakt doordat alle parallelle busverbindingen zijn opgeheven of directe verbindingen naar treinstations zijn omgebogen.

De opmerking dat de NS het slechter zou hebben gedaan geloof ik dan ook niet meer zo, als de provincie gewoon de NS ook een maandelijkse bijdrage had overgemaakt en dingen had geëist waren we zeker beter uit geweest.
 

20-08-2017 20:51:21
moderator
Moderator
moderator
Enkele reacties verwijderd. Houden we het hier nog wel gezellig (en ontopic)?  

20-08-2017 22:50:37
plaid
plaid
Quote
nielsie600 (zo 20 aug 2017 20:14:53 https://www.somda.nl/forum/18730/p623335/): Ik kan het deels wel vinden in de opmerkingen van Zeurkous. De stoelen en indeling van de treinen is gewoon waardeloos. (gelukkig wordt er wat aan gedaan met de nieuwe concessie!) De sociale veiligheid 's avonds is erg slecht en er is regelmatig overlast van dronken jongeren in de trein omdat er bijna nooit een steward te zien is. Dat maakt tevens het zwartrijden erg gemakkelijk, wat dan ook massaal gebeurd. Bij elke controle wordt wel een zwartrijder gevonden! Ook zijn de treinen na de avondspits erg smerig en worden pas 's nachts opgeruimd. Bij deze NS zie ik dit soort dingen vrijwel nooit.

De reizigersgroei in de provincie Groningen is vooral veroorzaakt doordat alle parallelle busverbindingen zijn opgeheven of directe verbindingen naar treinstations zijn omgebogen.

De opmerking dat de NS het slechter zou hebben gedaan geloof ik dan ook niet meer zo, als de provincie gewoon de NS ook een maandelijkse bijdrage had overgemaakt en dingen had geëist waren we zeker beter uit geweest.


bij NS heeft schoonmaken geen zin meer. daar zit al het smeer IN de stoelen%09%
 

21-08-2017 00:25:21
broek53
broek53
Quote
nielsie600 (zo 20 aug 2017 20:14:53 https://www.somda.nl/forum/18730/p623335/): Ik kan het deels wel vinden in de opmerkingen van Zeurkous. De stoelen en indeling van de treinen is gewoon waardeloos. (gelukkig wordt er wat aan gedaan met de nieuwe concessie!) De sociale veiligheid 's avonds is erg slecht en er is regelmatig overlast van dronken jongeren in de trein omdat er bijna nooit een steward te zien is. Dat maakt tevens het zwartrijden erg gemakkelijk, wat dan ook massaal gebeurd. Bij elke controle wordt wel een zwartrijder gevonden! Ook zijn de treinen na de avondspits erg smerig en worden pas 's nachts opgeruimd. Bij deze NS zie ik dit soort dingen vrijwel nooit.

De reizigersgroei in de provincie Groningen is vooral veroorzaakt doordat alle parallelle busverbindingen zijn opgeheven of directe verbindingen naar treinstations zijn omgebogen.

De opmerking dat de NS het slechter zou hebben gedaan geloof ik dan ook niet meer zo, als de provincie gewoon de NS ook een maandelijkse bijdrage had overgemaakt en dingen had geëist waren we zeker beter uit geweest.

Nooit gedacht dat ik dat nog eens zou lezen van iemand anders dan ikzelf. Met andere woorden: NS had je ook van alles kunnen laten doen. Het bedrijf heeft niet voor niets de noordelijke nevenlijnen in de jaren zeventig en tachtig gered door sterke vereenvoudiging en centralisatie van de beveiliging, het afbreken van vrijwel alle stations en het overhevelen van de kaartverkoop naar de conducteur en de aanschaf van licht materieel(hetgeen het bedrijf ontzettend duur is komen te staan, maar dat terzijde). Marktwerking aldaar betekende voornamelijk wat het overal betekende destijds: meer treinen door de conducteur af te schaffen en de machinist minder te betalen. Dat kon NS inderdaad niet, zeker niet toen - dan was het bedrijf aan stakingen te gronde gegaan waarschijnlijk.
 

21-08-2017 10:38:44
alle46
alle46
Mooi voorbeeld hiervan waren de V'tjes op Zl-Emn. Altijd schoon, zonder graffiti en schone, doorzichtige ramen. Dat was op andere trajecten niet altijd het geval...

Laatst bewerkt door alle46 op 21-08-2017 10:40
 

21-08-2017 11:18:06
bacr
bacr
Quote
broek53 (ma 21 aug 2017 00:25:21 https://www.somda.nl/forum/18730/p623358/):
[...]
en de aanschaf van licht materieel(hetgeen het bedrijf ontzettend duur is komen te staan, maar dat terzijde).
[...]


Kun je die terzijde nog eens toelichten? Of is dat zo voor de hand liggend dat ik dat zou moeten weten/begrijpen?

Laatst bewerkt door bacr op 21-08-2017 11:18