Concessie Groningen en Friesland 2021-2035
Forum: Algemeen - Algemeen
01-11-2016 21:12:43
j.jager
j.jager
Hierbij alvast een aantal linkjes omtrent de concessie die in 2021 ingaat in Groningen en Friesland. De huidige concessie loopt dan af en loopt al vanaf 2005.

www.rtvnoord.nl

www.omropfryslan.nl

Laatst bewerkt door moderator op 01-11-2016 21:21, reden: Spelfout topictitel

01-11-2016 21:25:28
bacr
bacr
Zou een elektrificatie Lw-Gn niet wat zijn, waarmee Friesland en Groningen zich mee in de kijker zouden kunnen spelen?

01-11-2016 21:32:03
b2py
b2py
Krijg je zo'n lekker eilandbedrijfje waarbij nauwelijks reserve aanwezig is..

01-11-2016 21:36:42
peterselie
peterselie
Dan creëer je aan beide zijden van die lijn dieseleilanden. Dat is voor de exploitatie niet handig.

Er is in de afgelopen jaren over (partiële) elektrificatie gesproken, maar er is op dit moment geen geld voor.

In plaats daarvan kan het best zijn dat bijvoorbeeld waterstof misschien wel de toekomst heeft in plaats van diesel dat nu onder vuur ligt. Alstom heeft inmiddels een trein gepresenteerd die 600-800 kilometer met een tank kan doen. Dat is net te weinig voor een dagje rijden, maar dit zijn ontwikkelingen die je in de gaten moet houden.


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


01-11-2016 22:18:01
dennistd
dennistd
Waar hebben ze dat Zuiderzeelijn-geld dan gelaten?

01-11-2016 22:22:26
b2py
b2py
Haak om Leeuwarden, Ringweg Zuid, Zwolle Spoort, Zwolle Herfte, Veendam, extra sneltrein Groningen - Leeuwarden etc

01-11-2016 22:29:08
spekmj
spekmj
Vergeet ook de aanstaande verbouwingen van Gn en Asn niet

01-11-2016 22:34:00
bart84
Moderator
bart84
Quote
b2py (di 01 nov 2016 21:32:03 www.somda.nl): Krijg je zo'n lekker eilandbedrijfje waarbij nauwelijks reserve aanwezig is..
Lw-Gn elektrisch is niet zo erg zonder reserve E-tractie, zeker niet als je aan beide kanten nog diesels nodig hebt. Andersom zou lastiger zijn.


Mvg. Bart

02-11-2016 09:22:44
ZJ37
ZJ37
Dan neem je Lw-Gn toch op in het HRN? Oh wacht, dan gaat er wat mis met de aansluitingen op de bussen.

02-11-2016 10:24:54
gjbrandsma
gjbrandsma
Uit het artikel van RTV Noord: "...en rijdt de trein vanuit Leeuwarden door naar station Europapark. De treinen uit de Eemshaven en Delfzijl gaan doorrijden naar Veendam en Leer."

Dat wordt verbouwen! %08%

02-11-2016 10:30:08
Jan-Mark
Jan-Mark
Dit wordt ook gedaan, de komende jaren gaat Gn flink op de schop, waarbij het emplacement grotendeels verdwijnt. Het opstelterrein verhuist dan naar de driehoek Gerp - Har - Wha.

02-11-2016 10:48:54
martijn
martijn
Hier een mooi overzicht van de projecten: www.groningenbereikbaar.nl

02-11-2016 11:28:31
DingeZ
DingeZ
Ik heb het PvE even doorgespit www.provinciegroningen.nl er staan wat interessante dingen in

Er komen stations bij Hoogkerk (lijkt me eigenlijk ook vrij logisch), Bunde en Ihrhove
Er komt in de spits een extra pendel van Zh naar Gerp, min 1x per uur
Er komt in de spits een extra pendel van Gn naar Ws, waarbij Gerp de enige verplichte tussenstop is, min 2x per uur

Dit zorgt ervoor dat zodra spoorzone Groningen klaar is, het traject Gn - Gerp minimaal 15x per uur gereden! (4x Lw - Gerp, 1x Zh - Gerp, 2x Rd - Ws/Leer, 2x Dz - Vdm, 2x Ws - Gn, 2x Gn - Zl, 2x Gn - Asn)

De eisen aan de treinen zijn ook interessant. De stoelen moeten minimaal 70% coach zijn (dat vind ik enigszins vreemd). De stoelen in coach opstelling moeten een klaptafel hebben waar fatsoenlijk een laptop op kan staan (yeah!) en de tafels bij vis-à-vis moeten twee laptops tegenover elkaar kunnen staan. Bij elke twee stoelen moet minimaal een USB-poort zitten om te kunnen opladen, vlak onder het raam.

Laatste bijzondere onderdeel is de eis dat de treinen voorbereid moeten zijn op automatisch rijden.

Laatst bewerkt door DingeZ op 02-11-2016 13:01, reden: Zb moest Zh zijn

02-11-2016 12:19:11
Jan-Mark
Jan-Mark
Nog enkele aanvullingen omtrent de treindiensten:
- De sneltrein Gerp - Gn - Lw zal alternerend halteren in Fwd en Bp. Het ene half uur dus Fwd, het andere half uur Bp. Uiterlijk per december 2022 wordt besloten of men blijft alterneren, of dat ofwel Fwd ofwel Bp een vaste stop voor alle sneltreinen wordt.
- Bij de komst van de tweede sneltrein zal zoals verwacht Adh vervallen als halte.
- Waarschijnlijk bedoel je Zh in plaats van Zb.
- Bij alle afvaarten Eemshaven - Borkum v.v. dient een aansluitende trein geboden te worden. NB: dit hoeft niet een doorgetrokken trein vanuit Rd te zijn, het staat de vervoerder vrij om dit als een extra trein te beschouwen!
- Het staat de vervoerder vrij om te kiezen uit (1) Rd - Leer en Dz - Vdm of (2) Rd - Vdm en Dz - Leer.
- Bij de doorkoppeling van Rd - Gn aan Gn - Ws (- Nsch - Leer) wordt Spm gesloten.
- Men dient een kwartierdienst te realiseren op Swd - Zb. De 4/26-verdeling verdwijnt derhalve.
- In de spits dus samenvattend 6x/u Zb - Gn, 5x/u Zh - Gerp en 4x/u Gn - Asn.
- Als het nodig is om een goede aansluiting te Lw te realiseren, mag men Drp en Dei alternerend bedienen. Men dient dan wel voor vervangende bussen te zorgen.
- De Sk-pendel gaat naar een halfuurdienst. In de spits wordt Sk-Lw dus 4x/u bediend.

Laatst bewerkt door Jan-Mark op 02-11-2016 12:19

03-11-2016 07:31:11
illyavaes
illyavaes
De beveiliging in Dronryp is alleen ingericht voor stoppende treinen (vaste stop-/doorinstallatie met alleen "stop") dus overslaan kan niet zonder beveiligingswijziging.

03-11-2016 07:43:07
b2py
b2py
Ze hebben nog even? Denken in problemen?

03-11-2016 08:08:44
broek53
broek53
Het is al beter dan de TPRB die er tot voor kort zat, moet je maar denken (daar kan doorrijden echt helemaal niet bij). Dan is het nu een relatief eenvoudige aanpassing, maar wel eentje die de provincie heel bijtijds zou moeten aanmelden. Het is niet iets dat je in jaar x kan aanmelden en in jaar x + 1 is het voor elkaar. En het kost een paar centen natuurlijk.

03-11-2016 09:15:23
FourRoses
FourRoses
Quote
Laatste bijzondere onderdeel is de eis dat de treinen voorbereid moeten zijn op automatisch rijden.


Mocht tijd worden ook. We zetten ons volledig in voor zelfrijdende auto's, maar de 'makkelijkste' modaliteit - die sterk gebonden is aan eigen infrastructuur, en daardoor geen kant op kan - blijft achter. Zeker op de onrendabele lijnen is het een toegevoegde waarde om te kijken waar kosten (red. subsidie) kunnen worden bespaard. Bijzonder is het daarom niet. Vooruitgang vereist verandering. En natuurlijk, de hoefsmid was ook niet blij toen de auto werd geïntroduceerd maar probeer het te bekijken vanuit een ander perspectief.

03-11-2016 09:27:18
broek53
broek53
Grappig dat je meteen volop in de verdediging schiet. Niemand heft erover nog iets negatiefs gezegd - alleen is opgemerkt dat het opvallend is dat er over dat onderwerp in een concessie begonnen wordt.

03-11-2016 12:02:38
sjoerd
sjoerd
Ik vind trouwens dat de railgebonden voertuigen hierop een voorsprong hebben. Van automatische metro's is al jaren sprake en ook in Nederland hebben we al jaren de automatische peoplemover in Capelle aan de IJssel. De autoindustrie is nog lang niet zover, laat staan de infra en er is nog geen begin van een filosofie over hoe het moet met op die te maken infra ook te verwachten onaangepaste voertuigen.
Geen vreemde opmerking dus in de concessieverwachtingen, zeker niet als je in aanmerking neemt dat dit automatische bedrijf wel eens de uiteindelijke tweede redding van nevenlijnen kan blijken te zijn. De buslobby ligt voortdurend op de loer. En wel weer een vreemde opmerking als je bedenkt dat er nog geen begin is van een filosofie over hoe de infra en de voertuigen op elkaar moeten gaan passen als je een lijn geheel automatisch wilt maken. Want hoe wil je voertuigen erop voorbereiden als je nog niets weet?

03-11-2016 13:11:41
Klaasje
Klaasje
Eigenlijk zijn er maar twee opties:
ERTMS of een CTBC-oplossing.

03-11-2016 14:24:06
dennistd
dennistd
Quote
illyavaes (do 03 nov 2016 07:31:11 www.somda.nl): De beveiliging in Dronryp is alleen ingericht voor stoppende treinen (vaste stop-/doorinstallatie met alleen "stop") dus overslaan kan niet zonder beveiligingswijziging.
Dan vraag ik me toch af waarom dat bij de ombouw vanaf TPRB niet meteen goed opgelost is. Ik kan me niet voorstellen dat een normale stop-/doorinstallatie veel duurder zal zijn dan een vaste?

03-11-2016 14:36:13
Klaasje
Klaasje
Pennywise en poundfoulish.

03-11-2016 18:16:17
evangoor
evangoor
Nou nou, dat valt dus wel mee. Er is simpelweg een centrale bediening bovenop de beveiliging gezet. Aan de beveiliging, dus ook aan de stop-door functionaliteit (die per definitie niet bestaat voor TPRB) is niets gewijzigd. Er zijn best wel punten van kritiek op dit project mogelijk, maar dit is wijsheid achteraf.

04-11-2016 15:11:46
daniel81
daniel81
Quote
Jan-Mark (wo 02 nov 2016 12:19:11 www.somda.nl):
- Men dient een kwartierdienst te realiseren op Swd - Zb. De 4/26-verdeling verdwijnt derhalve.


Nu had ik (en vermoedelijk ook Arriva) altijd het idee dat Noord-Groningen baat heeft bij goede aansluitingen op de IC naar Zl en verder, maar kennelijk zijn enkele wijze mannen (of eigenwijze politici) nu tot het inzicht gekomen dat er veel meer behoefte is aan een starre kwartierdienst tussen de wereldsteden Swd en Zb (wat zo ongeveer de kleinste dorpjes in Gn zijn met een treinstation, die dat treinstation eigenlijk ook nog eens voornamelijk te danken hebben aan het feit dat er een splitsing is)
Een kwartierdienst naar Zb kan ik me goed voorstellen (is er nu ook al) vanwege het lange samenlooptraject en het feit dat Hgz eraan ligt.
Maar een kwartierdienst naar Swd is klinkklare onzin. Hooguit is dat ingegeven door een wens om Gnn regelmatiger te bedienen (icm betere busverbindingen naar de Universiteit?)
In elk geval gaan de reizigers vanuit Zl ri Dz óf Rd het kind van de rekening worden.

04-11-2016 15:33:45
broek53
broek53
Het hele Programma Noord-Nederland (PNN) is gebaseerd op die strakke kwartierdienst en daarmee de gehele verbouwing van het Hoofdstation van Groningen. Daar wordt het niet begrijpelijker van, maar het is hoe dan ook de toekomst, die nu al aanbreekt.

04-11-2016 15:36:04
tonnie12
tonnie12
moeten ze dan in de achterhoek ook maar doen

04-11-2016 15:39:08
broek53
broek53
Quote
evangoor (do 03 nov 2016 18:16:17 www.somda.nl): Nou nou, dat valt dus wel mee. Er is simpelweg een centrale bediening bovenop de beveiliging gezet. Aan de beveiliging, dus ook aan de stop-door functionaliteit (die per definitie niet bestaat voor TPRB) is niets gewijzigd. Er zijn best wel punten van kritiek op dit project mogelijk, maar dit is wijsheid achteraf.
Inbouwen van een doorkriterium zal (waarschijnlijk) het bouwen van een aankondiging van de overweg(en) waarvoor de stop/door geldt en volgens de regelen der kunst moet je eigenlijk ook "groen" inbouwen in het inrijsein dat er nu waarschijnlijk niet in zit. Er komt dus wel wat meer bij kijken dan alleen het door-kriterium in de bedieningslaag activeren; de beveiligingslaag kent de "door" nu eenmaal niet.

04-11-2016 15:40:09
broek53
broek53
Quote
tonnie12 (vr 04 nov 2016 15:36:04 www.somda.nl): moeten ze dan in de achterhoek ook maar doen
Van mij mogen ze alles in de Achterhoek doen, maar wat bedoel je nu speciaal?

04-11-2016 15:41:44
martijn
martijn
Wilde inderdaad net vragen, wat precies? Er zijn daar buiten Zv - Ah volgend jaar niet echt veel trajecten die samenlopen.

04-11-2016 20:21:31
FourRoses
FourRoses
Quote
daniel81 (vr 04 nov 2016 15:11:46 www.somda.nl):
Quote
Jan-Mark (wo 02 nov 2016 12:19:11 www.somda.nl):
- Men dient een kwartierdienst te realiseren op Swd - Zb. De 4/26-verdeling verdwijnt derhalve.


Nu had ik (en vermoedelijk ook Arriva) altijd het idee dat Noord-Groningen baat heeft bij goede aansluitingen op de IC naar Zl en verder, maar kennelijk zijn enkele wijze mannen (of eigenwijze politici) nu tot het inzicht gekomen dat er veel meer behoefte is aan een starre kwartierdienst tussen de wereldsteden Swd en Zb (wat zo ongeveer de kleinste dorpjes in Gn zijn met een treinstation, die dat treinstation eigenlijk ook nog eens voornamelijk te danken hebben aan het feit dat er een splitsing is)
Een kwartierdienst naar Zb kan ik me goed voorstellen (is er nu ook al) vanwege het lange samenlooptraject en het feit dat Hgz eraan ligt.
Maar een kwartierdienst naar Swd is klinkklare onzin. Hooguit is dat ingegeven door een wens om Gnn regelmatiger te bedienen (icm betere busverbindingen naar de Universiteit?)
In elk geval gaan de reizigers vanuit Zl ri Dz óf Rd het kind van de rekening worden.


De intentie is om studenten uit de richting Zb (die nu nog in Gn overstappen op de bus) te laten overstappen in Gnn. Dat scheelt een hoop bussen door het stadscentrum heen. Volgens mij speelt namelijk ook het idee om bussen van de Grote markt te weren.

04-11-2016 21:29:53
Klaasje
Klaasje
De regionale bereikbaarheid en daarmee het spreiden van de stromen speelt inderdaad een grote rol. En ja, daarmee gaat inderdaad de goede overstap richting IC-Zwolle verloren voor óf de richting Roodeschool óf Delfzijl. In principe is het echter wel de bedoeling dat die treinen goed aansluiten op de sprinter naar Assen en Zwolle dus voor wie niet verder gaat dan Assen is de schade erg beperkt. Voor wie verder dan Zwolle gaat is het inderdaad een kwartier extra reistijd.

05-11-2016 17:26:07
illyavaes
illyavaes
Quote
b2py (do 03 nov 2016 07:43:07 www.somda.nl): Ze hebben nog even? Denken in problemen?

Ik wijs op een "detail" dat dan nog wel even moet worden geregeld en dat noem je dan "denken in problemen"?
Je hebt liever dat mensen zelf eerst tegen problemen aanlopen?
Quote
evangoor (do 03 nov 2016 18:16:17 www.somda.nl): Nou nou, dat valt dus wel mee. Er is simpelweg een centrale bediening bovenop de beveiliging gezet. Aan de beveiliging, dus ook aan de stop-door functionaliteit (die per definitie niet bestaat voor TPRB) is niets gewijzigd. Er zijn best wel punten van kritiek op dit project mogelijk, maar dit is wijsheid achteraf.

Inderdaad.
Bovendien was het dit (vrijwel ongewijzigd centraal bedienbaar maken) of NIET.
Nu hebben we in ieder geval een uitgangssituatie waar de provincie later een echte stop/door kan laten inbouwen (en dat kost dan niet echt meer dan het direct in de ombouw meenemen, dus de suggestie dat het pound-foolish is, lijkt me overdreven). Wees blij met een stap in de goede richting.

Laatst bewerkt door illyavaes op 08-11-2016 09:02

05-11-2016 18:52:51
ZJ37
ZJ37
Misschien kunnen de overheden beter eerst de neuzen dezelfde kant op zien te krijgen. De verbinding Es-Zl moet nog tig jaren versnipperen van HRN in het kader van de zalig verklaarde marktwerking op het spoor, maar daarmee laat men dus een behoorlijk kans liggen om de wens voor snellere verbinding richting de Randstad te krijgen. Maar daar zal vast over zijn nagedacht.

10-11-2016 21:43:34
kbrandsma
kbrandsma
De voorbereidingen van de aanbesteding van het openbaar vervoer per 2021 zijn inmiddels ook op de website van de provincie Fryslân gemeld: www.fryslan.frl

Op de speciale website voor aanbesteding OV zijn de documenten zoals het ontwerp programma van eisen en alle bijbehorende bijlagen te downloanden: www.fryslan.frl
Reacties hierop (zoals in voorgaande berichten reeds aan de orde zijn gekomen), zijn nog tot 17 december 2016 bij de provincie te melden.

In de nota van uitgangspunten is het volgende geschreven over duurzaamheid:
Ten aanzien van het spoorvervoer zijn er samen met de provincie Groningen recentelijk meerdere onderzoeken uitgevoerd naar verduurzaming van het spoorvervoer. Uit deze onderzoeken blijkt dat terugdringing van schadelijke emissies van het treinvervoer zowel technisch als financieel uitdagend is. Elektrificatie via een bovenleiding van de dieselbaanvakken is een zeer kostbare aangelegenheid die voor de provincies alleen niet financierbaar is. Een grote bijdrage vanuit het Rijk is echter niet te verwachten, ondanks herhaalde verzoeken daartoe. De provincies bezien alternatieven voor de verduurzaming van het spoor. Daarbij worden de mogelijkheden en haalbaarheid onderzocht van het gebruik van biodiesel (overeenkomstig de SER brandstofvisie) en van methanol. Ook wordt gekeken naar het gebruik van batterijen en/of waterstof. Dit zijn echter oplossingen die nog niet op grote schaal en op korte termijn beschikbaar en financieel haalbaar zijn. Voor waterstof is bijvoorbeeld de verwachting dat na pilots in 2018-2020, pas rond 2023 in Noord-Duitsland de eerste ca. 40 waterstoftreinen zullen gaan rijden.

OVpro zet hierover het volgende in hun nieuwebericht: 2016/11/02/wellicht-meer-spoor-voor-nieuwe-vervoerder-in-noordelijke-provincies/" rel="ugc" target="_blank">www.ovpro.nl
De nieuwe concessie wordt gegund voor 15 jaar. Die langere exploitatietermijn is nodig om tot het vervoer nog rendabel te maken, vooral nu moet worden geïnvesteerd in de duurzaamheid. Er worden steeds hogere eisen gesteld aan de vervoerder op het gebied van innovatie en investeringen in het rollend materieel. Die investeringen moeten de vervoerders wel terug kunnen verdienen. “Om voldoende tijd aan de concessiehouder te gunnen om de concessie terug te verdienen en om te bevorderen dat de vervoerstarieven ondanks hoge investeringen zo laag mogelijk gehouden kunnen worden, is een looptijd van 15 jaar wenselijk”

(...) Het vervoer zal echter pas volledig zero emissie hoeven te worden uitgevoerd in de volgende concessie, dus in 2035.

28-12-2016 11:57:15
mv
mv
Geld zit naast de reeds genoemde projecten, ook nog in de Centrale As (Dokkum - Nijegea bij Dtn) en in de tunnel bij Hurdegaryp, en niet te vergeten, de loopbrug bij Bp.
Het geld was vrij te besteden i.p.v. verplicht te besteden in de spoorwegen. De niet verplichting voor de Spoorwegen, was/is een dikke misser van het Rijk.

Overigens, zal het Zero Emission verhaal met jaartal 2035, de internationale afspraken ter verbetering van het milieu en de leefomgeving ver voorbij schieten.

Gr: MV

Laatst bewerkt door mv op 28-12-2016 12:28, reden: Txt

28-12-2016 21:12:07
Beel
Beel
Quote
De nieuwe concessie wordt gegund voor 15 jaar. Die langere exploitatietermijn is nodig om tot het vervoer nog rendabel te maken, vooral nu moet worden geïnvesteerd in de duurzaamheid. Er worden steeds hogere eisen gesteld aan de vervoerder op het gebied van innovatie en investeringen in het rollend materieel.


Uit het bovenstaande valt af te leiden de nieuwe concessie met nieuw materieel zal worden gereden, wat bij voorkeur gebruik maakt van duurzame brandstoffen/energiebronnen. Ik vraag mij af of dat contractueel wel mogelijk is. Is er in de lopende concessie niet ergens bepaald dat het bestaande materieel overgaat naar de volgende concessiehouder? In dat geval valt er weinig te verduurzamen, ten minste niet op de manier zoals de concessieverlener dat kennelijk wenst. Technisch en economisch is het natuurlijk geen enkel probleem om de GTW's nog 15 jaar te laten rijden. Trouwens, juist door dat te doen bereik je ook een vorm van duurzaamheid, namelijk eerst je oude schoenen afdragen voor je nieuwe koopt.
Maar goed, weet iemand hoe het zit met de huidige GTW's? Gaan die na het einde van de huidige concessie over naar de volgende concessiehouder? Als dat inderdaad het geval is, dan zou ombouw naar biobrandstoffen of methanol misschien nog te doen zijn, maar over de winning van dat soort brandstoffen bestaan ook weer hele controversen.

28-12-2016 22:24:14
timtrein
timtrein
De komende concessie kan nog met het bestaande materieel rijden, als je de eisen leest.

30-12-2016 08:51:57
mv
mv
Het contract van de huidige vervoerder kán zelfs nog eens met 3jr verlengd worden....

Gr: MV

Laatst bewerkt door mv op 30-12-2016 08:52, reden: Txt

07-01-2017 23:37:53
Beel
Beel
Quote
timtrein (wo 28 dec 2016 22:24:14 www.somda.nl): De komende concessie kan nog met het bestaande materieel rijden, als je de eisen leest.


Begrijp ik goed dat het wel kan, maar niet hoeft? Dan zouden we ter afwisseling misschien eens treinen kunnen zien van een andere treinfabrikant dan van het voorspelbare Stadler. Een 'waterstoftrein' van Alstom bijvoorbeeld. Of een product van het ambitieuze CRRC uit China, wat net het Tsjechische Skoda heeft overgenomen, en nogal op oorlogspad is om de Europese markt te veroveren. Voor ons hobbyisten zou het natuurlijk een welkome afwisseling zijn.

Laatst bewerkt door Beel op 07-01-2017 23:39

07-01-2017 23:42:39
timtrein
timtrein
Ik vrees alleen wel dat een andere vervoerder dan Arriva in het nadeel is, die moet immers nieuwe treinen bestellen en Arriva heeft ze al...

07-01-2017 23:51:09
Diedje
Diedje
Welke "nieuwe" treinen zou arriva dan al hebben voor deze noordelijke concessie?

07-01-2017 23:54:44
timtrein
timtrein
"ze" slaat op treinen, niet op nieuwe treinen.

08-01-2017 08:45:55
Diedje
Diedje
Ik zou denken dat de noordelijke GTW's overgaan naar de nieuwe vervoerder mocht arriva niet winnen. Arriva heeft elders ook geen werk voor de stellen.. Gebeurde in Limburg ook, een nieuwe vervoerder zou dan niet zoveel in het nadeel zijn.

Laatst bewerkt door Diedje op 08-01-2017 08:47, reden: txt

08-01-2017 09:34:27
yappa
yappa
Daarbij zijn juist in dit soort gevallen, waarin de verwachte levensduur van de treinen veel langer is dan de looptijd van de concessie, de treinen vaak eigendom van een leasemaatschappij. *
Dan heeft Arriva na afloop van de huidige concessie dus weer dezelfde uitgangspositie als andere vervoerders: ze kan kijken wat beter scoort in de nieuwe concessie: dezelfde treinen nog een keer leasen of een andere trein introduceren. Het risico is dan voor de leasemaatschappij, die ze makkelijker elders in Europa in kan zetten.

*(Vaak, weet niet of dat in dit geval ook zo is)

08-01-2017 12:24:47
timtrein
timtrein
Bij mijn weten zijn de GTW's (althans de basisbestelling) eigendom van Arriva. Arriva heeft natuurlijk meer dan genoeg werk voor zoveel moderne stellen, Arriva rijdt namelijk ook buiten Nederland nog een paar treintjes...

De elektrische GTW's van Veolia waren lease en moesten verplicht overgenomen worden. De constructie met de diesel-GTW's van de Maaslijn ken ik niet, maar omdat die nog maar een paar jaar nodig zijn zal daar wel een onderlinge overeenkomst over gesloten zijn die voor alle partijen gunstig is.

08-01-2017 13:41:15
marciekemp
marciekemp
Stellen zijn eigendom van een (naar wat ik weet) Franse leasemaatschappij die ze weer least aan de leasemaatschappij van Arriva zelf, die ze op hun beurt weer door least aan Arriva Nederland

06-02-2017 20:02:37
FourRoses
FourRoses
Station Sappemeer-oost gaat dan toch sluiten.

Bron: www.dvhn.nl

06-02-2017 21:04:31
timtrein
timtrein
Die 1700 meter afstand tussen Sappemeer-Oost en Hoogezand=Sappemeer gaat men vast ook wel overleven...

06-02-2017 21:13:37
Jan-Mark
Jan-Mark
Is het niet slimmer om of Kw of Mth te sluiten? Die liggen namelijk dichter bij elkaar, en een perron verlengen kost nou ook weer niet een enorm vermogen.

06-02-2017 21:24:33
timtrein
timtrein
Het verlengen van Sappemeer-Oost schijnt niet mogelijk te zijn vanwege de NAM-locatie, heb ik eens gehoord? Erg geweldig ligt het station natuurlijk sowieso niet.

06-02-2017 21:27:48
Jan-Mark
Jan-Mark
Nee, oké, maar waarom dan anders niet gelijk ook Kw? Als je dan toch bezig bent, kan je daar ook een gelijk van meenemen, Kw ligt nou ook niet echt midden in het centrum, Mth daarentegen wel meer.

06-02-2017 22:00:30
cuneo56
cuneo56
In het verleden zijn er wel plannen/ ideeën geweest om het aantal stations daar van 4 naar 3 terug te brengen.
De naam Hoogezand Centrum viel daarbij dan wel eens (Bij de Kerkstraat/N385) en dan kon Sappemeer-Oost ook opgeschoven worden tot gewoon Sappemeer ( bij Klinker).
Maar wat je dan met Kropswolde en Martenshoek zou moeten is mij niet duidelijk geworden, maar daarvoor zit ik dan ook te ver weg

06-02-2017 22:18:15
FourRoses
FourRoses
Quote
Jan-Mark (ma 06 feb 2017 21:27:48 www.somda.nl): Nee, oké, maar waarom dan anders niet gelijk ook Kw? Als je dan toch bezig bent, kan je daar ook een gelijk van meenemen, Kw ligt nou ook niet echt midden in het centrum, Mth daarentegen wel meer.
Tijdens m'n studententijd in Groningen reisde ik regelmatig naar Duitsland met de trein (toen dat nog kon). Martenshoek en Hoogezand-Sappemeer waren overduidelijk de 'drukste' stations. Reizigersaantallen worden door Arriva niet verstrekt, maar gevoelsmatig Kropswolde daarna. Sappemeer-Oost was vrijwel altijd het rustigst. Als je er 1 móet sluiten, is dat de meest logische. Is dan al wel een tijdje gelegen, maar zoveel zal er niet veranderd zijn. Overigens leek die 4km/4stations altijd een eeuwigheid te duren..

Laatst bewerkt door FourRoses op 06-02-2017 22:19


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


06-02-2017 23:45:35
ZJ37
ZJ37
Quote
timtrein (ma 06 feb 2017 21:04:31 www.somda.nl): Die 1700 meter afstand tussen Sappemeer-Oost en Hoogezand=Sappemeer gaat men vast ook wel overleven...
Ik dacht dat NS altijd van het sluiten van stations was en de regionale lijnen 'afbrak'. Kan dat verhaal ook weer uit de wereld.

07-02-2017 00:19:49
waalkade
waalkade
Dat kon nog wel eens meevallen, het sluiten van een station levert dagelijks nieuwe reizigers op.
Terwijl vanaf dat achteraf stationnetje oma hoogstens eens per jaar naar de stad reist om een nieuwe knot wol te kopen.

07-02-2017 07:35:41
illyavaes
illyavaes
Oh, dus als we alle spoorwegstations sluiten krijgen we de meeste nieuwe reizigers?!?
Zo zwart-wit kun je dat uiteraard niet stellen.

07-02-2017 10:20:10
AgentX
AgentX
Dat lijkt mij ook sterk ja. Je maakt mij niet wijs dat je méér reizigers per dag hebt als je een station sluit.

07-02-2017 10:47:05
waalkade
waalkade
De huidige "IC" in Zeeland bewijst het,(te) veel stoppen geeft een reizigers daling.

07-02-2017 10:52:11
AgentX
AgentX
In dat geval kun je 'm denk ik beter andersom stellen, dus dat een extra station openen niet per definitie een positief effect heeft op reizigersaantallen.

07-02-2017 11:54:43
thom
thom
Of dat teveel stoppen met een lagere reistijd als gevolg, reizigers afschrikt

07-02-2017 11:59:35
AgentX
AgentX
Dat is toch een gevolg dan

07-02-2017 22:18:52
thom
thom
Zeker, maar dan hebben we nu alle manieren van noemen wel gehad %08%

10-02-2017 11:01:10
bert
bert
Ik vind het erg teleurstellend dat de provincies niet hebben geëist dat de omcheck ellende moet worden afgeschaft. Breng en Arriva kan ook door elkaar heen. Waarom de nieuwe vervoerder niet dwingen een deal met NS te sluiten daarover? Dáár heeft de reiziger wat aan. Die brandstof enzo is een leuk vergadertafel dingetje. Schiet de reiziger niets mee op. Zeker in het begin niet. Kinderziektes en zo....

10-02-2017 13:00:11
mv
mv
Bert, je hebt een punt!
Reizigers hebben niks aan materieel vol kinderziektes, je wilt gewoon zo snel mogelijk van A naar B zonder die malheur

Gr.

10-02-2017 19:00:12
moderator
Moderator
moderator
Discussie omtrent treinen op waterstof afgesplitst naar www.somda.nl

10-02-2017 20:19:42
peterselie
peterselie
Interessant punt voor deze concessie is wel wat er gaat gebeuren met de weg N354. De gemeente Súdwest-Fryslân wil namelijk een nieuwe autoweg tussen Sneek en Leeuwarden parallel aan het spoor om die weg te ontlasten en om sneller tussen beide steden te kunnen reizen.

Mocht de provincie hiermee instemmen, dan kan het best wel eens het einde betekenen voor (een deel van) de spoorlijn tussen Lw en Stv, omdat het een rustige lijn betreft en verbussen misschien wel eens een stuk goedkoper uit kan pakken dan veel investeren om de vierde trein tussen Lw en Sk mogelijk te maken.

Dit laatste staat niet in onderstaand artikel, maar is vandaag (10-02) wel geopperd in de papieren editie van de LC.

www.lc.nl

10-02-2017 22:58:21
thom
thom
Quote
bert (vr 10 feb 2017 11:01:10 www.somda.nl): Ik vind het erg teleurstellend dat de provincies niet hebben ge�ist dat de omcheck ellende moet worden afgeschaft. Breng en Arriva kan ook door elkaar heen. Waarom de nieuwe vervoerder niet dwingen een deal met NS te sluiten daarover? D��r heeft de reiziger wat aan. Die brandstof enzo is een leuk vergadertafel dingetje. Schiet de reiziger niets mee op. Zeker in het begin niet. Kinderziektes en zo....

Aan dat hele omcheck gebeuren moet toch landelijk een eind komen, waarom zou dat dan ook nogeens in een lokale concessie vastgelegd moeten worden?

11-02-2017 01:31:41
bert
bert
Laat eens merken dat je het doet voor de reizigers bijvoorbeeld... Een provincie heeft geen macht in Den Haag daarover, maar wel in de concessie. Dus waarom niet...?

11-02-2017 10:50:10
thom
thom
Maar waarom moet je iets gaan vast leggen, want landelijk al vast gelegd is ? Die reizigers lezen de concessie voorwaarden niet hoor...

11-02-2017 14:01:23
mv
mv
peterselie: Dat met die weg tussen Lw en Sk gaat m niet worden. Hooguit wat veiligheid aanpassingen aan die weg. Reden: Met de trein doen de reizigers er 19min over, en met de auto 34min.

Als ze die weg opnieuw gaan situeren, dan valt de op 1 na drukste spoorlijn van het Noordelijke Nevenlijnen weg. De trein is daar in die hoek écht dé concurrent voor de auto. Dus, dat zullen ze niet zo snel doen!

Zou er een verbetering moeten komen dan zou dat achter Sneek moeten plaatsvinden. Daarin zijn twee oplossingen voor mogelijk:

1) Weg saneren van stations als IJlst, Hindeloopen en Koudum-Molkwerum. Workum is de enige waar de meeste in/uitstappers zijn. De overige stations verbussen dan.

Of

2) Sluiting van spoordeel Sneek - Stavoren in samenloop met een verbetering van de weg Sneek - Stavoren waarbij er alleen maar bussen rijden om de dorpen te ontsluiten.

Gr.

11-02-2017 15:38:24
dennistd
dennistd
Ik weet niet hoeveel reizigers er zijn tussen bijvoorbeeld Sneek Noord en IJlst, maar anders zou je voor een snellere reis Lw-Stv non-stop Lw-Sk kunnen rijden.

11-02-2017 20:03:24
mv
mv
dennistd: Mantgum, Workum 600+ en Sneek Noord 900+ reizigers p/d.
Deze stations sluit je dus niet zo gauw.

IJlst, Hindeloopen en Koudum-Molkwerum zitten elk nét op, of nét onder de 100 reizigers per dag.

Gr.

11-02-2017 22:20:11
dennistd
dennistd
Ik heb het ook niet over sluiten: ik doel op het rijden van de trein naar Stavoren als sneltrein op Leeuwarden-Sneek. De andere treinen kunnen natuurlijk wel gewoon als stoptrein blijven rijden en dus wel stoppen op die tussengelegen stations.

13-02-2017 13:56:05
mv
mv
Ah, een kleine misverstand

Gr.

13-02-2017 18:04:37
IC2000
IC2000
Zou een 'Halt-auf-verlangen' concept de stops kunnen vervangen?

13-02-2017 18:24:44
sjoerd
sjoerd
Nee, dat kan niet, want enkele overwegen bij haltes (ik meen Koudum-Molkwerum en Hindeloopen) hebben een rood sein aan het einde van het perron omdat eerst de overweg erachter door het treinpersoneel moet worden geactiveerd.

13-02-2017 22:40:38
broek53
broek53
TPRB is weg of verdwijnt binnenkort, toch?

13-02-2017 22:41:45
AJT
AJT
Is eind juni weggehaald

13-02-2017 22:45:39
sfj
Zou op die stationnetjes echter wel een stop-schakeling liggen, dus niet doorgaand te bedienen. Maar daar is ongetwijfeld een stop-door van te maken als dat nodig is.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.

20-02-2017 08:59:19
kbrandsma
kbrandsma
Quote
dennistd (za 11 feb 2017 22:20:11 www.somda.nl): Ik heb het ook niet over sluiten: ik doel op het rijden van de trein naar Stavoren als sneltrein op Leeuwarden-Sneek. De andere treinen kunnen natuurlijk wel gewoon als stoptrein blijven rijden en dus wel stoppen op die tussengelegen stations.

Een rechtstreekse sneltrein Leeuwarden - Sneek is alleen zinvol bij dubbel spoor. Met de huidige 3 treinen per uur zijn er kruisingen nodig op beide tussengelegen stations Sneek Noord en Mantgum.

20-02-2017 14:49:18
gvttreinen
gvttreinen
Hoeveel tijd scheelt het als je slechts twee stationnetjes overslaat, 4 minuten op de 54 minuten vanaf Stv misschien?
Niet schokkend om daarvoor dubbelspoor aan te leggen.

20-02-2017 19:02:32
mv
mv
Dat wordt met een 4e trein per 2018 wel anders. De druk op de ketel zal alleen maar hoger worden in de DRGL.

Gr.

20-02-2017 19:24:13
martijn
martijn
Gelukkig komt er helemaal geen 4e trein per 2018, dus dat scheelt weer...

20-02-2017 19:43:45
peterselie
peterselie
Quote
mv (ma 20 feb 2017 19:02:32 www.somda.nl): Dat wordt met een 4e trein per 2018 wel anders. De druk op de ketel zal alleen maar hoger worden in de DRGL.

Gr.

Als die vierde trein er komt dan moet je op het emplacement van Lw gaan kruisen met een tegentrein.

Stel je wilt een mooie halfuursdienstregeling naar Hlgh maken met stops te Drp en Dei (kruising altijd te Fn), met tegelijkertijd een kwartiersdienst tussen Lw en Sk, dan heb je op het emplacement van Lw minimaal drie sporen (momenteel 19, 23 en 24) nodig, evenals wissels 41A/41B en 43A/43B, al dan niet verlegd, en een mooiere aansluiting voor de perronsporen 51 en 52.

Dat legt wel de nodige druk op de uitvoering, want veel ruimte om bij te sturen is er dan niet, maar theoretisch zou het moeten kunnen.

Laatst bewerkt door peterselie op 20-02-2017 19:44

21-02-2017 08:36:15
mv
mv
martijn: De vierde (spits) trein komt er wel degelijk. Zie hier een artikel uit 2014: 2014/11/kwartiersdienst-leeuwarden-sneek-stap.html?m=0" rel="ugc" target="_blank">ov-nieuws.blogspot.nl

Wellicht een oud artikel maar er is tot op de dag van vandaag, niks gewijzigd aan de plannen van de provincie Friesland om dit te realiseren.

Gr.

29-06-2017 17:55:26
Beel
Beel
Volgens de planning van de aanbesteding zou de winnaar van de concessie halverwege juni al geselecteerd moeten zijn. Weet iemand iets meer?

29-06-2017 17:57:15
b2py
b2py
Volgens mij moesten de biedingen 2 weken geleden ingeleverd worden dus misschien heb je je vergist?

29-06-2017 19:57:20
wouter15
wouter15
Is er dan wel bekend wie er meedoen met deze aanbesteding?

29-06-2017 20:03:45
peterselie
peterselie
Nog niet. Arriva zal in ieder geval onder de inschrijvers zijn, maar dat zal ergens volgende maand wel bekend worden. Dan zal ook bekend worden wie het stokje in 2020 over zal gaan nemen.

03-07-2017 21:08:47
Beel
Beel
Quote
b2py (do 29 jun 2017 17:57:15 www.somda.nl): Volgens mij moesten de biedingen 2 weken geleden ingeleverd worden dus misschien heb je je vergist?


Nee, denk het niet. De documentatie voor de aanbesteding is te downloaden vanaf de site van de provincie Friesland. Daarin staat dat de offertes op 30 mei ingeleverd moeten zijn, en dat er halverwege juni een beslissing wordt genomen.
Ook interessant: hergebruik van de huidige treinen is mogelijk, maar nieuwe treinen moeten voorbereid zijn op Zero Emissie. Dus, een trein op batterijen, waterstof, of toch maar gewoon bovenleiding aanleggen?

11-07-2017 15:02:08
AJT
AJT
Vandaag wordt dus de nieuwe concessiehouder bekend. www.gic.nl Ik maak op uit de laatste zin dat Arriva een grotere kans heeft, omdat er staat dat alleen de nieuwe vervoerder erbij aanwezig zal zijn.

Laatst bewerkt door AJT op 11-07-2017 15:14

11-07-2017 15:06:15
aarclay
aarclay
Puntje moet wel weg aan het einde van de URL.
www.gic.nl

Laatst bewerkt door aarclay op 11-07-2017 15:06


Choo choo.....

11-07-2017 15:06:27
train85
train85
Kan je link aanpassen? Hij doet het niet door die punt achter het webadres.

11-07-2017 16:28:38
peterselie
peterselie
Arriva blijft in het noorden rijden

www.rtvnoord.nl

11-07-2017 17:35:48
Berk24
Berk24
Ik hoop in ieder geval niet dat er nieuwe treinen komen. Dat is puur kapitaalvernietiging. De huidige treinen zijn in 2020 slechts 15 jaar oud en kunnen nog prima 15 jaar mee.

11-07-2017 17:46:52
wouterder
wouterder
Staat dat er met hybride treinen gereden gaat worden en 30% meer plaatsen beschikbaar moeten zijn.
Lijkt me dat ze dan iets nieuws moeten kopen.

11-07-2017 17:55:33
ZJ37
ZJ37
Marktwerking schijnt alles goedkoper te maken, benieuwd hoe dat gaat met om de 15 jaar nieuwe treintjes kopen. Gaat de consument vast niet merken aan de prijs van zijn treinkaartje.

11-07-2017 18:06:32
Kosk96
Kosk96
Er is blijkbaar ook een nieuwe huisstijl.
Aldus Arriva's eigen bericht: www.arriva.nl

11-07-2017 18:18:14
Apda
Apda
Via die link is te lezen dat de bestaande treinstellen worden verbouwd:
Quote

- Een totale treinvloot voor deze concessie bestaande uit 69 treinen.
- De aanschaf van 18 speciaal voor deze concessie ontwikkelde gloednieuwe Flirtino's.
- Compleet gerefurbished huidige vloot, met geavanceerde batterij pakketten, zodat alle treinen straks hybride zijn.


Laatst bewerkt door Apda op 11-07-2017 18:19