Werkzaamheden Gvc/Rtd - Ddr - Bd
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Werkzaamheden
01-11-2016 20:42:24
wouter15
wouter15
Van 3 tot en met 18 december en van 7 tot en met 22 januari worden de sporen van de Willemsspoortunnel vernieuwd.

De gevolgen van deze werkzaamheden staan op ns.nl onder de volgende links:
*http://www.ns.nl/reisinformatie/grote-werkzaamheden/zaterdag-3-zondag-18-december.html - Gevolgen van 3 december tot en met 18 december 2016
*http://www.ns.nl/reisinformatie/grote-werkzaamheden/maandag-19-december-vrijdag-6-januari.html - Gevolgen van 19 december tot en met 6 januari 2017
*http://www.ns.nl/reisinformatie/grote-werkzaamheden/zaterdag-7-zondag-22-januari.html - Gevolgen van 7 januari tot en met 22 januari 2017
 

01-11-2016 20:58:34
MetroRET
MetroRET
Wel opvallend dat er dus in de weekenden meer treinen zullen rijden tussen Bd en Ddr dan doordeweeks, in de fases waarin Dienstregeling 2017 van kracht is.

Ik mag dan hopen dat die 2300 met VIRM12 gaat pendelen.%08%

Laatst bewerkt door MetroRET op 01-11-2016 21:10
 

01-11-2016 21:09:55
daniel_ddr
daniel_ddr
Sowieso opvallend dat er helemaal niets in de plaats komt van de nog niet rijdende ICd Gvc-Bd. Naar Ehv mag je nog via Ut of met talrijke overstappen en een 1x/uur rijdende IC Ddr-Bd. En ook op Gv-Rtd rijden tot 23 januari dus nog 33% minder ICs.

Verder zijn de vervangende bussen heel erg op doorgaande reizigers afgestemd gezien die tussen Rta/Sdm en Zwd rijden, maar volgens mij zijn dat niet persé de grootste reizigersgroepen op dat traject.
Vooral naar de stations tussen Rlb en Rtd in wordt het een halve wereldreis vanuit Ddr met een overstap op de tram en vervolgens ook nog een overstap tussen twee trams.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

01-11-2016 21:39:55
treinfan
treinfan
Zeer opvallend dat er geen gebruik gemaakt wordt van Zuidplein om een overstap te bieden tussen de RET metro en een vervangende bus van/naar Ddr.

Overigens, kan de NS direct deze gelegenheid aanbieden om de hele dienstregeling rond Ddr en Bd te herontwerpen als het ze zelfs niet lukt om het huidig halfbakken ontwerp te rijden? Het zou me niet verbazen dat Dtz nog steeds een verminderde bediening kent omdat een trein zou gaan rijden die aansluiting had moeten bieden in Bd...
 


09-11-2016 17:51:32
michaben
michaben
De dienstregeling van 3 en 4 december heeft ondertussen de reisinformatie weten te bereiken. Te Rtb zijn de sporen 3 en 4 buiten gebruik. Te Rtd is de spooropstelling van de sporen 3 t/m 12 anders:
3: kerende 900.
4: kerende 1000.
6: niet in gebruik.
7: 2200, 2600, 5100 en 15100 richting Ddr en verder (krappe opvolging van 4 minuten).
8: 9200 richting Brusz.
9: 2200, 2600 en 9200 naar Asd (2600 rijdt via Hlm dit weekend).
11: 9300 richting Parijs.
12: 5100 en 15100 richting Gvc (stop van 8 á 9 minuten vanwege inhaling door 2200 en 2600, aankomst Gvc +11) en 9300 richting Asd.

Dat de 1900 op Ddr-Gvc en de 900 op Bd-Rtd opgeheven zouden worden was bekend, maar dat de sprinters 11 minuten extra rijtijd kregen door zowel te Rtd als Gv lang stil te gaan staan heeft men vergeten te vermelden.
 

15-11-2016 17:05:06
michaben
michaben
En ook de tweede week is inmiddels bijgewerkt. Het is de 5000 die opgeheven wordt op Gvc - Ddr, de 5100 blijft rijden en zal net als in het voorgaande weekend richting Gvc lange stops krijgen te Rtd en Gv.

Zaterdag 10 december rijdt Rtd - Rlb niet, vanuit het zuiden rijden de 702600, 5100 en 15100 vanaf Ddr als stoptrein naar Rlb. Door gebrek aan wissels krijgen we een interessant spoorgebruik: de treinen kiezen bij Ddr een spoor uit en rijden vervolgens naar Rlb én terug via dat spoor. De 702600 gaat alternerend via de sporen 1 en 2, de 15100 pakt spoor 3 en de 5100 spoor 4. Alle perronsporen op dit traject worden dus in alle richtingen gebruikt!

Zondag 11 december gaat de nieuwe dienstregeling in en daarmee veranderen de maatregelen ook. In plaats van de 1900 is het de 1100 die vervalt, behalve de 1122 en 1123 op zondag en de 1186 op zaterdag (!) die wel in de dienstregeling opgenomen zijn. Blijkbaar is de tunnel in de avonden en vroege ochtend wel open? Het creatief spoorgebruik is er deze dag niet bij, de 2200 keert in Zwd. De 2300 rijdt extra en wordt ook verlengd naar Zwd.
 

15-11-2016 17:56:34
robbertc
robbertc
In het weekend is 1 van de 4 sporen beschikbaar, daar maken goederen en Thalys gebruik van.  

15-11-2016 20:23:00
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
michaben (di 15 nov 2016 17:05:06 https://www.somda.nl/forum/18729/p598043/): De 2300 rijdt extra en wordt ook verlengd naar Zwd.
Er was toch eerder sprake van (in de textuele reisinfo) dat die serie tot Rlb zou rijden?
Sowieso rijdt 'ie idd 2x/uur tijdens de werkzaamheden.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

22-11-2016 16:59:10
michaben
michaben
Reisinformatie week 50 (12 t/m 18 december) is inmiddels gepubliceerd.
- 900 nog altijd opgeheven Rtd - Bd.
- 1100 rijdt niet.
- 2300 rijdt 2x per uur, nog altijd met overstap in Ddr, maar gezien de spoorwijzigingen zonder overstap in Bd (koppeling met de 11100).
- 2400 stopt extra te Rlb en Sdm.
- 5000 stopt extra in Dtz, extra lange stop te Rtd van de vorige week is er niet meer bij.
- 5100 opgeheven op enkele late ritten na.

Het weekend van 17 en 18 december rijdt er weer niets door de tunnel:
- 900 nog steeds opgeheven Rtd - Bd.
- 2200 opgeheven Zwd - Rtd.
- 2300 verlengd Ddr - Zwd en opnieuw gekoppeld aan de 11100 zo te zien.
- 2400 opgeheven Ddr - Rtd.
- 5000 opgeheven.
- 5100 opgeheven Rtd - Rlb.
- 9200 opgeheven Asd - Rsd.
- De bussen rijden tussen Zwd - Rta en Zwd - Sdm, wie naar Rtd zelf wil mag het uitzoeken met het stadsvervoer vanaf Rlb (vanaf waar geen rechtstreekse tram- of buslijn naar het centrum rijdt in het weekend).

Laatst bewerkt door michaben op 22-11-2016 16:59
 

22-11-2016 17:03:54
b2py
b2py
Thalys?  

22-11-2016 17:05:56
train85
train85
900 serie blijft opgeheven Rtd-Bd v.v.
1100 serie wordt omgeschaald naar een testbedrijf.
 

22-11-2016 17:09:45
Jan-Mark
Jan-Mark
Quote
b2py (di 22 nov 2016 17:03:54 https://www.somda.nl/forum/18729/p599016/): Thalys?
De Thalys blijft gewoon rijden, evenals goederentreinen. Er is namelijk steeds maar één tunnelbuis buiten dienst.
 

14-12-2016 13:48:20
maarten83
maarten83
Waarom zijn in Rtd de vertreksporen allemaal veranderd omdat volgens sporenplan je vanaf spoor 4 nog op spoor KA kan komen. Ligt wissel 351 nog in het werkzaamheden gebied?  

14-12-2016 13:51:27
MetroRET
MetroRET
Op welke spoorwijzigingen doel je precies ?  

14-12-2016 13:52:26
maarten83
maarten83
ICD die nu van de lage sporen vertrekken en dat spoor 6 niet gebruikt wordt.  

14-12-2016 13:55:40
MetroRET
MetroRET
ICD kan je nu het makkelijkst laten keren op de door die werkzaamheden verbannen "kopsporen".

Dat zit je bij het keren geen trein in de weg op de "doorrijsporen" 11 en 12.

Waarom de IC's naar Dordrecht vanaf spoor 7 (en de Beneluxtrein zelfs vanaf 8) vertrekken weet ik niet.
 

14-12-2016 14:11:21
train85
train85
De rechter 2 sporen van Rtd naar Rtst en wat wissels in Rtd zijn buitendienst. Over sporenplan is goed over nagedacht en geheel conflictvrij.  

14-12-2016 14:11:41
mdj
mdj
Quote
maarten83 (wo 14 dec 2016 13:48:20 https://www.somda.nl/forum/18729/p601528/): Waarom zijn in Rtd de vertreksporen allemaal veranderd omdat volgens sporenplan je vanaf spoor 4 nog op spoor KA kan komen. Ligt wissel 351 nog in het werkzaamheden gebied?

Ja. Vanaf spoor 7 naar KA moet je al via 333A/B.

Laatst bewerkt door mdj op 14-12-2016 14:12


Bij twijfel: gebruik beton.
 

15-12-2016 01:17:48
thom
thom
Quote
train85 (wo 14 dec 2016 14:11:21 https://www.somda.nl/forum/18729/p601539/): De rechter 2 sporen van Rtd naar Rtst en wat wissels in Rtd zijn buitendienst. Over sporenplan is goed over nagedacht en geheel conflictvrij.

Da's toch normaal dat het plan conflict vrij is?

Als jij een trein niet-conflictvrij inlegt, en daar niets aan wijzigt word die uiteindelijk vanzelf opgeheven volgens mij

Laatst bewerkt door thom op 15-12-2016 01:18
 

15-12-2016 08:50:25
train85
train85
Klopt. %02%  

20-12-2016 17:28:49
michaben
michaben
Inmiddels is de dienstregeling van week 2 (vanaf 9 januari) verschenen. Wat me het meest opvalt: de 2400 wordt tot 15 minuten versneld tussen Rtd en Bd en gaat hierdoor een overstap op de 3600 bieden (ipv de ingekorte 900). Blijkbaar heeft men nu een beter treinpad kunnen vinden dan bij de vorige fase van de werkzaamheden. Wel vervalt de stop te Sdm in zuidelijke richting voor de 2400.

Ook blijft in deze fase de 5100 rijden tussen Rtd en Gvc, dus daar gewoon een kwartierdienst met stop te Dtz van de 5000. Wel is nu de Beneluxtrein opgeheven tussen Asd en Rsd, terwijl die de vorige fase dus juist wel bleef rijden.

Gedurende de hele periode dat er gewerkt wordt én het proefbedrijf van de 1100 rijden er trouwens snelbussen tussen Tb en Rtd, Bd en Gvc en tussen Bd en zowel Erasmus Universiteit als TU Delft.

Laatst bewerkt door michaben op 20-12-2016 17:30
 

20-12-2016 17:38:44
maarten83
maarten83
Zijn er deze week trouwens werkzaamheden. Er wordt namelijk omgeroepen dat de 2400 naar Bd doorrijdt ivm werkzaamheden.  

20-12-2016 17:47:00
reisthijs
reisthijs
Het proefrijden met de IC direct valt ook onder 'werkzaamheden'.  

20-12-2016 18:00:52
cuneo56
cuneo56
Het lijkt soms net of ze maar een oorzaak kunnen invoeren en dat is werkzaamheden.
Moet altijd glimlachen ( niet echt helaas) over de info schermen in de treinen als er staat dat door werkzaamheden ergens niet gereden wordt; in de toelichting staat dan als oorzaak altijd "door werkzaamheden" Echt van die info waar je wat aan hebt
 

20-12-2016 18:14:58
SunKeeper
SunKeeper
Er staat ook vaak boven ''Speciaal Bericht'' net of dat het zodanig interessant moet maken dat iedereen het leest. Ook vaak is er zoveel tekst dat het helemaal verkeerd uitgelijnd wordt en een deel buiten beeld valt.  

21-12-2016 08:29:57
train85
train85
Van de zaterdag in week 1 tot en met de zondag van week 3 zijn er weer grootschalige werkzaamheden tussen Rtd en Rtst v.v.  

21-12-2016 08:31:11
maarten83
maarten83
Vreemd dat overal aangegeven wordt dat er deze week werkzaamheden zijn! Klinkt dus als een leugen.  

21-12-2016 08:32:45
train85
train85
Van maandag week 51 tot en met vrijdag week 01 zijn er geen werkzaamheden daar.  

21-12-2016 09:29:26
phantom
phantom
ns.nl zegt wel degelijk dat er werkzaamheden zijn op het traject Den Haag C-Rotterdam C-Breda
maandag 19 december tot en met vrijdag 6 januari.

prorail zegt echter pas eind februari weer werkzaamheden te hebben op de lijn.
Das pas eenduidige communicatie,daar heb je wat aan %08%


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


21-12-2016 09:30:59
reisthijs
reisthijs
Zoals gezegd, werkzaamheden kan bij NS van alles betekenen. Dat hoeft dus niet altijd 'werk aan het spoor' te zijn.
Het proefbedrijf van een 'nieuwe' trein vinden ze blijkbaar ook een werkzaamheid.

Prorail rekent het ook onder de 'Actuele werkzaamheden'.
 

21-12-2016 09:37:13
broek53
broek53
Hebben ze net de ' versperring ' eruit geramd als reden waarom er niet gereden kan worden bij een verstoring (!) van de treindienst, krijgen we de er werkzaamheden (die dus helemaal geen werkzxaamheden hoeven te zijn) als oneigenlijk containerbegrip voor terug.  

21-12-2016 09:37:49
train85
train85
Quote
phantom (wo 21 dec 2016 09:29:26 https://www.somda.nl/forum/18729/p602502/): ns.nl zegt wel degelijk dat er werkzaamheden zijn op het traject Den Haag C-Rotterdam C-Breda
maandag 19 december tot en met vrijdag 6 januari.

prorail zegt echter pas eind februari weer werkzaamheden te hebben op de lijn.
Das pas eenduidige communicatie,daar heb je wat aan %08%
Het valt wel onder het kopje werkzaamheden. Maar de oorzaak is aangepaste dienstregeling.
 

21-12-2016 09:51:46
phantom
phantom
Als ze dat dan ook gewoon is zeggen,i.p.v. met een vage,niet de oorzaak dekkende woordspeling gooien %03%
Al is het schijnbaar lastig om jezelf iets af te leren wat je al jaren doet,namelijk A roepen en B bedoelen %08%
Hoe knap is het dan ook nog dat een "nieuwe" trein kan resulteren in een vertraging van een kwartier.
En eigenlijk is het niet eens een nieuwe trein,ik lees namelijk ook het volgende:
Intercity Lelystad C-Schiphol Airport-Den Haag HS-Dordrecht rijdt door naar/van Breda
Het zou dus alleen een bestaande trein zijn die ineens verlengt is qua rit tussen Ddr en Bd.
Hoe kan je daarop een kwartier vertraging hebben,zowiezo kom je nooit in Bd vanuit Ddr in 15min,dus waar komt die vertraging dan vandaan ?

Laatst bewerkt door phantom op 21-12-2016 09:53


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

21-12-2016 15:34:02
SunKeeper
SunKeeper
NS denkt blijkbaar ook dat 90% van de reiziger volledig mongool is, dusja. Dan moet je wel in eenvoudige taal communiceren natuurlijk.

Wanneer mensen het niet snappen dan ''communiceer je niet voldoende'' dus ergens (ver weg) is het ook te begrijpen waarom ze het doen.
 

21-12-2016 16:23:16
reisthijs
reisthijs
Quote
phantom (wo 21 dec 2016 09:51:46 https://www.somda.nl/forum/18729/p602508/):
Hoe knap is het dan ook nog dat een "nieuwe" trein kan resulteren in een vertraging van een kwartier.
En eigenlijk is het niet eens een nieuwe trein,ik lees namelijk ook het volgende:
Intercity Lelystad C-Schiphol Airport-Den Haag HS-Dordrecht rijdt door naar/van Breda
Het zou dus alleen een bestaande trein zijn die ineens verlengt is qua rit tussen Ddr en Bd.
Hoe kan je daarop een kwartier vertraging hebben,zowiezo kom je nooit in Bd vanuit Ddr in 15min,dus waar komt die vertraging dan vandaan ?
Nee. De nieuwe trein is de IC Den Haag-Breda, die rijdt deze weken in proefbedrijf zonder reizigers.
De verlengde trein die je noemt is een tijdelijk alternatief.
 

21-12-2016 19:15:49
gvttreinen
gvttreinen
Ach, het Allerhande Kerstfestival te Utm werden ook als werkzaamheden aangekondigd.....als je ver doordenk waren er idd werkzaamheden te Utm, de borden moesten immers afgewassen worden.  

21-12-2016 19:47:03
daniel_ddr
daniel_ddr
Tja, en in OBIS zag ik het niet rijden van de 1100 staan aangekondigd als werkzaamheden met als oorzaak een aangepaste dienstregeling%08% Doorgaans is die aangepaste dienstregeling toch juist het gevolg van werkzaamheden


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

21-12-2016 20:17:00
SunKeeper
SunKeeper
Bijna goed, de testritten vallen onder werkzaamheden (in het algemeen) dus als een testrit in de weg rijdt van de normale dienstregeling, moet je die dus aanpassen.  

21-12-2016 20:22:03
daniel_ddr
daniel_ddr
Maar dan nog is de aangepaste dienstregeling het gevolg van de werkzaamheden, dus niet zoals OBIS nu letterlijk meldt "Oorzaak: aangepaste dienstregeling"


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

22-12-2016 10:12:29
phantom
phantom
quote van reisthijs:
Nee. De nieuwe trein is de IC Den Haag-Breda, die rijdt deze weken in proefbedrijf zonder reizigers.
De verlengde trein die je noemt is een tijdelijk alternatief.

Jah dat snap ik zelf ook nog,maar hoe kan een bestaande treinrit 15min vertraging geven ?
Als die rit 15 min vertraging oplevert waar komt dat vandaan als die gewoon zijn normale pad volgt ?
(waar ik nu dus vanuit ga)
Over het stuk extra van Ddr-Bd kan t niet gaan,dan is t immers leeg mat en in 15 min zit je niet in Bd,dus ik snap heel die 15min vertraging niet,evenmin als dat ik niet snap waarom er geen reizigers in een trein mogen zitten die naar Bd doorrijd.
De trein is niets nieuws,de rails waarover die rijd ook niet en buiten een nieuw station Bd om is er ook aan Bd niks wereldschokkends waardoor je geen reizigers zou kunnen hebben op die rit.%08%


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

22-12-2016 10:54:56
reisthijs
reisthijs
Ik kan hier geen chocola van maken, leeg mat Ddr-Bd, hoe kom je daar bij?? De IC Lelystad-Dordrecht kan niet in zijn normale pad naar Breda want daar rijdt die normaal niet naar toe. Hij staat nu 10 min in Ddr te wachten op een pad.

Reizigers van Den Haag naar Breda kunnen nu kiezen uit omreizen via Dordrecht of in Rotterdam overstappen op de IC direct, en daardoor zijn ze minstens een kwartier langer onderweg dan wanneer ze met de nieuwe IC via de HSL konden reizen.
 

22-12-2016 14:59:17
SunKeeper
SunKeeper
Quote
phantom (do 22 dec 2016 10:12:29 https://www.somda.nl/forum/18729/p602672/): evenmin als dat ik niet snap waarom er geen reizigers in een trein mogen zitten die naar Bd doorrijd.
De trein is niets nieuws,de rails waarover die rijd ook niet en buiten een nieuw station Bd om is er ook aan Bd niks wereldschokkends waardoor je geen reizigers zou kunnen hebben op die rit.%08%


Hoho, dat zie je verkeerd. Bij proefbedrijf is iets nog niet getest, dus per definitie onveilig. Want stel je voor dat de hele boel crasht, dan heb je toch mooi te vroeg reizigers in laten stappen.

Want in Nederland MAG gewoon niets fout gaan, dus moet je toch zeker het zeker voor het zekere voor het onzekere nemen.
 

22-12-2016 23:08:31
thom
thom
Quote
gvttreinen (wo 21 dec 2016 19:15:49 https://www.somda.nl/forum/18729/p602601/): Ach, het Allerhande Kerstfestival te Utm werden ook als werkzaamheden aangekondigd.....als je ver doordenk waren er idd werkzaamheden te Utm, de borden moesten immers afgewassen worden.

Er waren ook wel degelijk werkzaamheden, want daarom reed de pendeltrein niet naar Utm, vandaar een vervangende busdienst die uitgebreider was dan normaal het geval was ivm het Allerhande Kerstfestival.
 

23-12-2016 08:15:15
D417
D417
Volgens mij alleen op zondag (vervangen seinen door LED exemplaren), het weekeinde alleen spoorvernieuwing op Uto maar vrijdag waren geen wkz in de planning!

Laatst bewerkt door D417 op 23-12-2016 08:15
 

23-12-2016 19:22:25
thom
thom
Toch was het de vrijdag niet mogelijk om de pendel te laten rijden, anders had die wel gereden.

Geen werkzaamheden op Ut zelf waardoor er geen perron capaciteit was ?
 

23-12-2016 19:44:36
train85
train85
Nee die waren er niet.
Ontopic: We gaan nu beetje afwijken van het onderwerp denk ik.