22-10-2016 15:47:35 | ||
---|---|---|
VIRMm1
|
Quote OBIS = On board information System RIS = Reizigers Informatie systeem OBIS zit in VIRM, DDZ, ICMm en Flirt RIS zit in SLT en SGMm OBIS gaat volledig automatisch (op afstand op basis van gps en internet) RIS moet handmatig ingevuld worden door mcn of hc en werkt vervolgens automatisch een lijstje af op basis van gps en tijd. OBIS is met WIFI voor reizigers, RIS niet. Laatst bewerkt door moderator op 24-10-2016 21:13, reden: afgesplitst van FLIRT3 topic |
22-10-2016 21:13:31 | ||
---|---|---|
maarten83
|
Moet in obis nog een treinnummer ingevoerd worden? Zit vaak in stellen die geen treinspecifieke info vertonen enkel algemeen. |
22-10-2016 21:14:45 | ||
---|---|---|
VIRMm1
|
Dat gaat automatisch en/of op afstand. Mcn of HC hoeft enkel de bestemmingsaanduiding aan de buitenzijde van de trein aan te passen. |
22-10-2016 21:37:46 | ||
---|---|---|
aarclay
|
Dus het OBIS-scherm in de cabine is dus vooral een leidraad van aankomende stations (met reset-mogelijkheid?), en de mogelijkheid tot speciale omroepen of speciale mededelingen op de display's? Laatst bewerkt door aarclay op 22-10-2016 21:38 Choo choo..... |
22-10-2016 22:26:31 | ||
---|---|---|
VIRMm1
|
Itt DDZ en SLT kan de mcn via dat display in de cabine wel de camera's in de trein bekijken. Evt ook de camera in de cabine die filmt wat er voor de trein gebeurt. Tevens zitten er door de hele trein SOS knoppen welke een rechtstreekse verbinding (spraak en beeld) opzet met de mcn, ook weer via dat zelfde display. Laatst bewerkt door VIRMm1 op 22-10-2016 22:27 |
23-10-2016 04:03:29 | ||
---|---|---|
thom
|
Quote Als Flirt gewoon dezelfde Obis krijgt als VIRM DDZ en ICMm dan hoef je feitelijk alleen de hardware te testen aangezien de software dan al beproefd is... |
23-10-2016 11:03:06 | ||
---|---|---|
aarclay
|
Nee, er zit OBIS 2.0 in. |
23-10-2016 11:21:46 | ||
---|---|---|
Dead_Devil
|
2.0? Is er zoveel veranderd tov. Virm, ddz en icmm? Laatst bewerkt door moderator op 23-10-2016 12:49, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten. |
23-10-2016 15:26:28 | ||
---|---|---|
b2py
|
Misschien voor reizigers niet maar wel directe informatie over status voertuig naar Nedtrain, IoT etc |
23-10-2016 18:26:41 | ||
---|---|---|
aarclay
|
Aansturing naar twee schermen..... Ik kan me indenken dat het niet gewenst is om in een Sprinter de schermen met actuele reisinformatie twee minuten gereserveerd te houden op de informatie over werkzaamheden en verstoringen. En wat ik begrepen heb (uit de interne NS Flirt360 app en InnoTrans) is ook de layout van de reisinformatie voor de passagiers behoorlijk versimpeld. Laatst bewerkt door aarclay op 23-10-2016 18:30 Choo choo..... |
23-10-2016 18:28:22 | ||
---|---|---|
b2py
|
Ik dacht iets te modern denk ik |
23-10-2016 18:35:16 | ||
---|---|---|
cuneo56
|
Quote Omdat domme vragen niet bestaan: Waar staat IoT voor? |
23-10-2016 18:38:15 | ||
---|---|---|
aarclay
|
Internet of Things, de groeiende soorten apparatuur dat steeds vaker zijn weg naar het internet vindt. Denk o.a aan Toon van Eneco in een normaal huishouden of sensoren op en langs het spoor om signalen via internet door te geven. Choo choo..... |
23-10-2016 18:38:57 | ||
---|---|---|
dennistd
|
Internet of Things. Oftewel in gewoon Nederlands: Internet der Dingen. Bijvoorbeeld een koelkast met een internetverbinding, of om in de treinenwereld te blijven: een toilet die zelf een signaaltje stuurt als de opvangbak vol zit, het toilet verstopt zit, er geen water meer is of het poeppapier op is Niet dat dat laatste voorbeeld daadwerkelijk toegepast is of zo, maar het is een mogelijke toepassing. |
23-10-2016 18:39:31 | ||
---|---|---|
treinfan
|
Internet of Things: internetverbindingen voor embedded systemen voor het doorsturen van diverse informatie. Zie ook https://nl.wikipedia.org/wiki/Internet_der_dingen |
23-10-2016 19:21:19 | ||
---|---|---|
cuneo56
|
Dank voor de Info, maar enkel de status naar Nedtrain doet toch hetzelfde |
24-10-2016 21:45:23 | ||
---|---|---|
aarclay
|
Al ruim voor de introductie van OBIS waren er al enkele VIRM-stellen waarvan monteurs de diagnose vanaf het computerscherm in de cabine ook via internet kon volgen. Dus die techniek bestaat al langer. En dan heb ik het al over 10 jaar geleden. Maar OBIS is behoorlijk modulair, is mij verteld, dat je er veel apparaten (sensoren, toiletten, boordcomputers) op kan aansluiten, zodat je één systeem hebt waarmee het verzonden kan worden. Choo choo..... |
07-11-2016 10:40:51 | ||
---|---|---|
aarclay
|
Van een niet-forumlid heb ik vernomen dat 9594 een nieuwe OBIS-interface heeft op de schermen, en een nieuwe inlog-portal als je gebruik wilt maken van WiFi? Of er foto's zijn is niet bekend, maar kan iemand er meer over vertellen? Laatst bewerkt door aarclay op 07-11-2016 10:41 Choo choo..... |
07-11-2016 10:51:43 | ||
---|---|---|
geert
|
Dat klopt en er zijn er meer. Herkenbaar aan het andere lettertype op de schermen en meer |
07-11-2016 11:15:02 | ||
---|---|---|
ToH
|
Een nieuw inlogscherm voor WiFi heb ik al bij meerdere VIRMs gezien. Enkele hoge 9500 en 8700 stellen. |
07-11-2016 11:15:50 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
|
Voornaamste herkenningspunt van die nieuwe OBIS is dat de wifi daadwerkelijk bruikbaar is en je niet een eeuwigheid op het laden van een simpele website zit te wachten. Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
07-11-2016 20:24:18 | ||
---|---|---|
SleutelMan
Moderator |
vermoedelijk dus 4G modems ipv 3G? |
07-11-2016 20:28:08 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
|
Dat schijnt inderdaad zo te zijn ja. Verder zat meen ik ook de bandbreedtebeperking in de nieuwe versie van OBIS waardoor een iemand die een filmpje zit te kijken niet z'n medereizigers meer kan duperen. Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
08-11-2016 16:44:57 | ||
---|---|---|
erwin_6610
|
Quote Vanmorgen had ik in DDZ 7623 een ander inlogscherm dan gebruikelijk (http://oi64.tinypic.com/v4a0ao.jpg) is dit het nieuwe inlogscherm dat je bedoelt? Laatst bewerkt door erwin_6610 op 08-11-2016 16:45 |
08-11-2016 16:55:15 | ||
---|---|---|
ToH
|
Ja, inderdaad. |
08-11-2016 22:27:58 | ||
---|---|---|
jor[D]1
|
Quote Er was toch al een beperking? Deze zou men wel wat gaan verruimen. (van 150 naar 300 kbps) |