Rover pleit voor meer marktwerking op het spoor
Forum: Algemeen - Algemeen
09-10-2016 19:57:02
anton_
anton_
Quote
nohab (za 08 okt 2016 13:17:46 https://www.somda.nl/forum/18642/p594043/): Die lagere overheid zou misschien wel een kwartierdienst ergens willen hebben, maar als de hogere overheid hen die regie niet geeft, kun je als lagere overheid hoog en laag springen maar daar heb je dan niets over te zeggen.

Is dat juist ?
Volgens mij vind de NS het best om meer treinen te rijden, als er maar betaald wordt - zie Almelo - Enschede
http://www.treinreiziger.nl/reizen/nieuwe_dienstregeling/dienstregeling_2017/ns_wil_minder_sprinters_enschede_-_almelo_inzetten-147651
 

10-10-2016 14:47:13
rysz
rysz
Quote
daniel_ddr (za 08 okt 2016 11:21:48 https://www.somda.nl/forum/18642/p594033/): @Berk24: Ahum, dat de IC Utrecht - Rotterdam achter de IC Utrecht - Den Haag aan moet verlengt juist de reistijd Amf-Rtd. Die volgorde is echter juist weer prettig wegens de onderlinge aansluitingen in Ut. (De IC uit Amf komt immers aan voor de IC naar Gvc vertrekt, om er vervolgens achteraan ri. Rtd te vertrekken - echter sta je daardoor wel zo'n 6 minuten in Ut stil in 2017 (nu nog 8 min)).

Maar inderdaad ligt die Sprinter behoorlijk vast omdat hij pas naar het perron op Gd kan als de IC naar Gvc daar weg is en dan zit je al zo'n beetje achter de IC naar Rtd aan.
Tegelijk is het probleem ook weer niet zo heel groot: Gdg en ook Wd hebben al rechtstreekse Sprinters naar Rtd en daarvoor hoef je hooguit op een ander kwartier te reizen. Een overstapmogelijkheid op de IC op Gd maakt die reis niet noemenswaardig sneller omdat er verder nergens ingehaald wordt voorbij Gd. Wel op Gdg natuurlijk, maar dan maakt een overstap op Gd de reis niet meer sneller.


Hoewel ik zelf natuurlijk maar een enkele reiziger ben, weet ik niet hoeveel enkele reizigers zoals ik er meer zijn. Maar jouw laatste stukje gaat dus helaas niet voor iedereen op.
Ik kom namelijk van verder dan Woerden, en voor mij scheelt het in de reistijd naar Rotterdam wel degelijk. Vooral de reis terug doe ik in het weekend vrij vaak, en ik heb wel eens pogingen gedaan om vanuit de IC de sprinter naar Utrecht van .22 of .52 te halen. De sprinter die vrolijk op tijd vertrekt om daarna op zijn gemak naar Goverwelle te EZR'en en daar dan minutenlang stil te staan. En 's avonds na 9 uur is er geen enkele reden om spoor 5 vlot vrij te maken. Het scheelt mij een half uur reistijd.
 

10-10-2016 15:19:18
bacr
bacr
Dus neem je liever de doorgaande IC naar Ut om daar de stopper terug te nemen, toch? Dat heb ik iig wel vaker gedaan vanaf Utt

Laatst bewerkt door bacr op 10-10-2016 15:19
 

13-10-2016 12:54:19
rysz
rysz
Quote
bacr (ma 10 okt 2016 15:19:18 https://www.somda.nl/forum/18642/p594165/): Dus neem je liever de doorgaande IC naar Ut om daar de stopper terug te nemen, toch? Dat heb ik iig wel vaker gedaan vanaf Utt


Meestal wel, dus dan scheelt het wel een kwartier. Maar dat mag ik alleen in het weekend (met Weekend Vrij), anders reis ik mijn station voorbij.
 


13-10-2016 13:01:02
bacr
bacr
Misschien heb ik dan iets niet begrepen, maar als een verbdinding sneller is wanneer je je station voorbijrijdt, dan mag dat toch wel? Of moet ik daar 'mocht' schrijven?  

13-10-2016 14:26:25
reisthijs
reisthijs
Nee, dat mag juist niet. Je mag je begin- of eindstation niet voorbij rijden. Tenzij je dus een Vrij-abonnement hebt.  

13-10-2016 14:54:09
dh3201
dh3201
En tenzij je op het station voorbij je eindbestemming uit- en incheckt.


Shqiperise-lopers?
 

13-10-2016 14:57:03
sjoerd
sjoerd
Een bijzondere situatie doet zich voor bij instappen op Breda-Prinsenbeek. Als je naar Utrecht wilt, (jij wilt, maar: hij wil) krijg je reisadviezen over Rotterdam en over Breda en Den Bosch. Maar als je snel in Rotterdam wilt zijn met de ICD om daar over te stappen, mag je eigenlijk weer niet over Breda omdat je dan toevallig de instaphalte voorbijrijdt, terwijl je reis in reiskm en in tijd korter is dan over het gewone spoor langs welke route ook. Ik heb nog nooit een hc getroffen die hiermee moeite had.
Maar we dwalen wel erg van het topic af nu.

Laatst bewerkt door sjoerd op 13-10-2016 14:58
 

13-10-2016 15:09:21
greyhound
greyhound
Lijkt mij sterk. Hoe kom je anders van Maarn naar Ede-Wageningen?  

13-10-2016 15:16:56
mtlx
mtlx
De NS reisplanner is leidend. Ik zie geen enkel reisadvies met Icd daarin voorbij komen (zelfs niet met de optie 'Altijd vrij abonnement' aangevinkt, dus waarom dat sneller zou zijn is mij een raadsel. Maar als je die toch wil gebruiken, reis je zonder een vrij-reizen abonnement heel officieel dus zonder geldig vervoersbewijs.  

13-10-2016 15:43:52
reisthijs
reisthijs
Prinsenbeek-Rotterdam is wel het snelst met ICd

Quote
greyhound (do 13 okt 2016 15:09:21 https://www.somda.nl/forum/18642/p594523/): Lijkt mij sterk. Hoe kom je anders van Maarn naar Ede-Wageningen?
Dat is de uitzondering die de regel bevestigt.
 

13-10-2016 15:46:44
mdeen
mdeen
Quote
mtlx (do 13 okt 2016 15:16:56 https://www.somda.nl/forum/18642/p594524/): De NS reisplanner is leidend. Ik zie geen enkel reisadvies met Icd daarin voorbij komen (zelfs niet met de optie 'Altijd vrij abonnement' aangevinkt, dus waarom dat sneller zou zijn is mij een raadsel. Maar als je die toch wil gebruiken, reis je zonder een vrij-reizen abonnement heel officieel dus zonder geldig vervoersbewijs.


Dat is ook niet de snelste verbinding.
Als je de stopper van Bdpb naar Bd neemt is je snelste mogelijkheid de stopper naar Ht en daar de IC naar Ut. Als je de ICD naar Rtd neemt dan ben je 6 minuten later in Ut.
De andere kant op: in plaats van de stopper naar Bd te nemen kun je 4 minuten later de stopper naar Rtd nemen om dezelfde IC te pakken die je ook zou hebben met de route Bdpb-Bd-Rtd. En dat is dan 4 minuten sneller en 1 overstap minder.
 

13-10-2016 23:21:21
ZJ37
ZJ37
Wat heeft dit nog met het topic te maken?  

14-10-2016 17:37:39
VIRMm1
VIRMm1
ZWOLLE/KAMPEN - Machinisten en conducteurs van NS hebben massaal 'nee' gezegd tegen Syntus, die volgend jaar twee treinlijnen in Overijssel gaat exploiteren.
Het gaat om de lijnen Zwolle-Kampen en Zwolle-Enschede.

Personeelsleden die verbonden zijn aan de lijnen zijn welkom bij Syntus, maar ze gaan er uiteindelijk in loon en andere arbeidsvoorwaarden op achteruit. De betrokken vakbonden kregen donderdagavond tijdens ledenraadplegingen in Zwolle en Hengelo massaal te horen dat het personeel niet overstapt, zegt vakbondsman Emiel Peper van CNV Vakmensen.

Het NS-personeel hoeft trouwens niet over te stappen. Ze hebben een baangarantie bij hun huidige baas.

http://www.destentor.nl/regio/zwolle/machinisten-en-conducteurs-weigeren-massaal-overstap-naar-syntus-1.6529863


Nog al zo'n voordeel van marktwerking.
 

15-10-2016 00:23:38
ZJ37
ZJ37
Hopelijk wordt het dan niet zo'n werving zoals toen Veolia de Maaslijn ging exploiteren met de nodige cowboys op treinen die lang niet iedereen kende.  

15-10-2016 08:27:37
koekje
koekje
Wat is dat voor onzin? Elke machinist moet aan dezelfde voorwaarden voldoen... Een machinist van vervoerder X is echt niet 'beter' dan van vervoerder Y omdat deze toevallig bij die vervoerder werkt. Er werken bij NS ook genoeg 'cowboys'.  

15-10-2016 10:00:30
martijn
martijn
Wellicht zijn die voorwaarden alleen niet voldoende. Er zijn tenslotte genoeg cowboyverhalen als deze: http://www.rtvnoord.nl/nieuws/168288/Machinisten-Arriva-Veiligheid-reiziger-staat-op-het-spel  

15-10-2016 11:08:13
NSR-fan
NSR-fan
Quote
koekje (za 15 okt 2016 08:27:37 https://www.somda.nl/forum/18642/p594724/): Er werken bij NS ook genoeg 'cowboys'.


Even voor de beeldvorming, wat is een "cowboy" ?
Een machinist welke een werkfout maakt ? Volgens mij zijn machinisten ook maar mensen....

Verder heeft de VVMC boter op haar hoofd, bij geen één vervoerder krijgt een machinist 3 dagen om één baanvak te leren (Zie tekst in link RTVNoord) en al helemaal niet voor die simpele Noordelijke nevenlijntjes.
 

15-10-2016 11:55:12
VIRMm1
VIRMm1
Met cowboys wordt er gedoeld op machinisten die bewust risico's nemen om hun werk sneller/makkelijker te kunnen uitvoeren.

Bijv door handbediende wissels open te rijden (op rangeerterreinen) om maar iets te noemen. Anders moet er uitgestapt worden en dat kost tijd en energie.

Die zullen inderdaad bij elke vervoerder wel werken.
 

15-10-2016 12:49:35
ZJ37
ZJ37
Waarschijnlijk heb je de beginperiode van de Maaslijn niet meegekregen. In allerhaast opgeleide machinisten die of de Wadlopers niet kenden of machinisten met weinig ervaring. En vervolgens een hele riedel STS-en...

Mijn hoop is dat het geen herhaling wordt van zulke taferelen tussen Zl en Es, nu het ervaren NS-personeel op die lijn bedankt heeft. Maar goed, Syntus heeft nog even de tijd.
 

15-10-2016 21:21:06
broek53
broek53
Volgens mij is er niets nieuws onder de zon. Nog nooit zijn NS-ers massaal meegegaan naar nieuwe cq andere vervoerders, hooguit een paar.  

15-10-2016 21:32:48
thom
thom
Quote
martijn (za 15 okt 2016 10:00:30 https://www.somda.nl/forum/18642/p594732/): Wellicht zijn die voorwaarden alleen niet voldoende. Er zijn tenslotte genoeg cowboyverhalen als deze: http://www.rtvnoord.nl/nieuws/168288/Machinisten-Arriva-Veiligheid-reiziger-staat-op-het-spel

Dus een machinist die gewoon op de voorgeschreven wijze van zijn baas zijn bevoegdheden heeft gehaald en een fout maakt, is gelijk een cowboy?

Aparte redenatie...
 

15-10-2016 22:35:10
ZJ37
ZJ37
De opleidingen bij de regionale vervoerders zijn een stuk korter dan bij NS.  

15-10-2016 22:47:05
thom
thom
En daarmee zijn alle personeelsleden van die vervoerders gelijk gebombardeerd tot Cowboy's?

Een cowboy noem ik iemand die bewust risico's neemt en dat doet niet iedereen omdat die een kortere opleiding heeft gehad...
 

15-10-2016 23:27:22
ZJ37
ZJ37
Kortere opleiding en cowboys, die link leg je nu helemaal zelf. Bewust risico nemen geloof ik ook niet, wel gevaar dat voortkomt uit geringe kennis en ervaring van materieel en wegbekendheid. En daar heeft de vervoerder een verantwoordelijkheid in die hoe dan ook moet rijden op datum x. En dan refereer ik naar de introductie van Veolia op de Maaslijn toen op het laatste moment een blik machinisten is opengetrokken die het materieel niet kenden en/of het traject niet.  

16-10-2016 12:24:10
thom
thom
Ik legde die link omdat ik het over het bestempelen tot cowboys had, en jij daarop reageerde over de kortere opleidingen, maar verder compleet eens met je

Het ging mij erom dat Martijn de machinist van het STS gevalletje bij Arriva bestempelde tot Cowboy, terwijl die man een fout gemaakt heeft maar nergens bewezen is dat hij daarvoor bewust risico's genomen heeft.

Laatst bewerkt door thom op 16-10-2016 12:24
 

16-10-2016 17:17:47
NSR-fan
NSR-fan
Quote
thom (zo 16 okt 2016 12:24:10 https://www.somda.nl/forum/18642/p594860/): ..de machinist van het STS gevalletje bij Arriva...


STS gevalletje !

Sorry hoor, maar wij hebben het hier over een ernstig veiligheidsincident !

Met buiten de reikwijdte van het incident zelf grote gevolgen voor vervoerder en vooral personeelslid.
 

16-10-2016 17:21:39
gvttreinen
gvttreinen
Passage STS kan ook voorkomen door het plotseling afvallen vam een sein en daar kan een mcn niets aan doen.
Passage STS'n hoeft dus niet altijd de schuld van de machinist te zijn.
 

16-10-2016 17:29:58
mvboetzela
mvboetzela
Quote
NSR-fan (zo 16 okt 2016 17:17:47 https://www.somda.nl/forum/18642/p594877/): STS gevalletje !

Sorry hoor, maar wij hebben het hier over een ernstig veiligheidsincident !

Met buiten de reikwijdte van het incident zelf grote gevolgen voor vervoerder en vooral personeelslid.

Overreageren is ook een kunst: er was geen ongeval, er zijn geen doden en gewonden gevallen. Beetje terug in de realiteit hoor.

Ik had laatst met de OT ook een "STS-gevalletje", helemaal geen inspectie bij geweest. Kreeg gewoon 14 dagen later een acceptgiro in de bus en dat was de gehele afhandeling. De spoorsector maakt het zichzelf nodeloos ingewikkeld.
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


16-10-2016 18:04:30
gvttreinen
gvttreinen
Bij passage STS kunnen de gevolgen veel groter zijn dan het door rood rijden van een auto.  

16-10-2016 18:08:14
IC2000
IC2000
Cowboys vind je in elk beroep, sommige mensen zijn nou eenmaal te nonchalant en hebben teveel zelfvertrouwen. En die zijn vaak de eersten die worden aangenomen in geval van nood, want zij weten het allemaal wel. Ook zijn het vaak de eersten die er weer uit worden gegooid omdat het fout gaat.

@mvboetzela, NSR-fan is volgens mij iemand die niet heeft meegemaakt dat je knippert met je ogen en daardoor het oranje licht iets te laat ziet, te hard remt, de remmen de wielen blokkeren en daardoor een meter na de stopstreep stopt met de auto. Volgens mij zijn 99 van de 100 STS situaties vergelijkbare fouten of glijpartijen.

Laatst bewerkt door IC2000 op 16-10-2016 18:08
 

16-10-2016 18:32:04
ZJ37
ZJ37
Het ging hier vooral om de gevolgen van marktwerking en dus concessiewisselingen. De 13 STS-en van machinisten die in 2006 bij Veolia aan de slag gingen, overkwam dat voor een groot deel onder de omstandigheid dat deze weinig ervaren waren met de trajecten en/of materieel. Dat staat ook in het rapport van ILT.

Veolia had dus maar heel weinig tijd om iedereen bekwaam te krijgen om de exploitatie goed te kunnen starten. Maar ja, dat moet dan hoe dan ook gewoon gebeuren, ook al kun je je afvragen of dat vanuit veiligheids oogpunt nou zo verstandig was.
 

16-10-2016 18:35:41
mvboetzela
mvboetzela
Quote
gvttreinen (zo 16 okt 2016 18:04:30 https://www.somda.nl/forum/18642/p594884/): Bij passage STS kunnen de gevolgen veel groter zijn dan het door rood rijden van een auto.

Andersom zijn de gevolgen van menig vrachtauto of autobus die door rood rijdt aanzienlijk groter dan de gevolgen in het gerefereerde STS-geval (opengereden wissel en een aantal geschrokken mensen).
Het gaat me niet om een welles-nietes discussie, maar het spoor is niet de enige modaliteit die risico's kent, maar wel degene die zich dat veel zwaarder aanrekent.
 

16-10-2016 18:45:14
gvttreinen
gvttreinen
Als NS personeel niet wil overgaan naar Syntus, wat moet NSR met al dat overgebleven personeel als het takenpaket rond b.v. Zwolle uitgedund is?
Hetzelfde gaat wss in Limburg gebeuren.
 

16-10-2016 18:49:22
sfj
Ik zie/hoor regelmatig berichten over personeelstekorten onder rijdend personeel, dat los je zo wel effectief op denk ik. Ook kunnen ze mensen natuurlijk intern doorschuiven, vaak wel mensen die daar interesse in hebben...


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

16-10-2016 18:49:59
mvboetzela
mvboetzela
Dat is precies het Paasei dat NS(R) in zijn mandje heeft genomen: personeel waar geen werk voor is, maar dat ook niet ontslagen (want baangarantie) of overgeplaatst (want standplaatsgarantie) kan worden. Ditzelfde gaat natuurlijk ook in de standplaatsen Heerlen en Maastricht spelen. Dat worden dus heel veel diensten met een stuk passagieren ergens anders heen om daar te beginnen met het rijden van treinen.
Zwolle is in dat opzicht wat flexibeler gelegen, maar onderaan de streep is er gewoon minder werk. Verwacht de komende jaren dus geen werving, totdat het personeelsbestand door natuurlijk verloop is gereduceerd of er meer NS-geëxploiteerde treinen vanuit Zwolle gaan rijden.
 

16-10-2016 19:19:39
b2py
b2py
De vergrijzing is de sleutel tot succes in dit geval  

16-10-2016 19:55:41
NSR-fan
NSR-fan
Machinisten tussen de 57 en 67 zijn er amper dus een verloop door vergrijzing zal niet veel zoden aan de dijk zetten. Verschuiven van diensten tussen de standplaatsen leverd veel meer op, zowel voor standplaatsen met overschot als met een tekort.

Iemand welke het door rood rijden van een auto vergelijkt met een STS incident op het spoor weet echt niet waar deze het over heeft.
Nog nooit een automobilist gesproken welke zijn werk is kwijtgeraakt door het rijden door één stoplicht.....
 

16-10-2016 20:10:19
broek53
broek53
Ja/nee, dat heeft te maken met de (inmiddels blijkbaar) volkomen hysterische reactie van de spoorsector (ik denk trouwens voornamelijk NS) op zo'n incident.  

16-10-2016 20:38:55
mvboetzela
mvboetzela
Quote
NSR-fan (zo 16 okt 2016 19:55:41 https://www.somda.nl/forum/18642/p594898/)Iemand welke het door rood rijden van een auto vergelijkt met een STS incident op het spoor weet echt niet waar deze het over heeft.
Nog nooit een automobilist gesproken welke zijn werk is kwijtgeraakt door het rijden door één stoplicht.....

ad 1: Dat is een stelling van iemand die kennelijk nog nooit buiten de spoorsector heeft gekeken. Door dat soort incidenten tussen modaliteiten te vergelijken kunnen interessante conclusies getrokken worden. Juist door zonder enige onderbouwing die vergelijking bij voorbaat als idioot te bestempelen geeft blijk van een grenzeloze kokervisie.

ad 2: Dat is inderdaad het probleem van de spoorwegsector, waar zoals Broek al aangeeft ieder incident meteen tot een wereldschokkend evenement wordt opgeblazen en een machinist die een STS passeert als een vuurgevaarlijke massamoordenaar door de politie wordt gearresteerd. Door nou eens te vergelijken hoe met veiligheidsincidenten wordt omgegaan bij andere modaliteiten (luchtvaart, wegverkeer) kan een realistische aanpak vorm gegeven worden. En er zijn wel degelijk beroepschauffeurs (goederen- en personenvervoer) die als gevolg van een veiligheidsincident hun rijbewijs en daarmee de facto hun baan kwijt raken, dat is echt niet voorbehouden aan de spoorsector.
 

16-10-2016 21:32:35
NSR-fan
NSR-fan
Quote
mvboetzela (zo 16 okt 2016 20:38:55 https://www.somda.nl/forum/18642/p594905/): Idioot


Volgens mij heb ik het woord "idioot" niet gebruikt.

En verder is het gewoon zo dat machinisten welke een STS veroorzaken al gauw niet geschikt worden geacht voor hun functie. En zo is het altijd al geweest, niets van de laatste jaren.
Het is niet voor niets dat machinisten regelmatig zeer streng op vigilantie worden getest.
 

16-10-2016 21:47:39
thom
thom
Met één STS lig je nog niet zomaar buiten hoor...  

16-10-2016 22:17:28
mvboetzela
mvboetzela
Quote
NSR-fan (zo 16 okt 2016 21:32:35 https://www.somda.nl/forum/18642/p594912/):
Quote
mvboetzela (zo 16 okt 2016 20:38:55 https://www.somda.nl/forum/18642/p594905/): Idioot


Volgens mij heb ik het woord "idioot" niet gebruikt.

Dat heet nou cherry-picking, zonder in te gaan op mijn gehele antwoord.

Quote
En verder is het gewoon zo dat machinisten welke een STS veroorzaken al gauw niet geschikt worden geacht voor hun functie. En zo is het altijd al geweest, niets van de laatste jaren.
Het is niet voor niets dat machinisten regelmatig zeer streng op vigilantie worden getest.

"Het is gewoon zo" is een buitengewoon zwak argument. Het klopt dat er de laatste 10-20 jaar met een bijna gevaarlijk fanatisme jacht wordt gemaakt op de machinist die een STS-passage maakt. Vergeet niet dat 20 jaar geleden (voor het computergestuurde tijdperk) helemaal geen goede logging van de events buiten plaats vond. Lees de verhalen in Op de Rails over het reilen en zeilen rond Amsterdam er maar eens op na hoe zo'n 30-40 jaar geleden tegen zulke issue aan werd gekeken. Menselijke fouten zijn nou eenmaal nooit uit te sluiten. Dat geldt voor een machinist op een trein, voor een piloot, maar ook voor de operator van een kerncentrale.

En: jawel, gestructureerde tests op vigilantie zijn juist wel een ontwikkeling van de laatste 2 decennia, dus je stelling dat dat "altijd zo geweest is" is gewoon niet waar.
 

16-10-2016 22:30:45
Frontier
Frontier
In betere tijden werden nog wel eens gewoon de schouders opgehaald zo lang er niets ernstigs was gebeurd...


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

16-10-2016 23:18:29
timtrein
timtrein
Yep, en die werden dus ook niet geregistreerd (en de mcn keek de volgende keer wel goed uit niet weer zo'n stomme fout te maken). Tegenwoordig ligt het treinverkeer gelijk uren plat...  

16-10-2016 23:29:32
Frontier
Frontier
Ja, tegenwoordig voert men liever een schrikbewind, boerenverstand gebruiken en van je fouten leren is kennelijk niet meer acceptabel vandaag de dag.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

16-10-2016 23:41:48
IC2000
IC2000
Maar uiteindelijk kunnen we ook stellen dat onder aan de streep het er niet veiliger meer op wordt.
Je kunt nu eenmaal niks voor 100% uitsluiten, en op een gegeven moment is er een punt waarop je hele kleine winsten kunt behalen, wat op zijn beurt dusdanige kosten oplevert dat het het niet meer waard is. Ik denk persoonlijk dat met de regelcultuur (gebruik ik in deze liever dan schrikbewind) die is ontstaan we dat punt al veel te ver zijn gepasseerd.
Het gevaar is zelfs dat deze regelcultuur verlammend werkt als er een situatie ontstaat die niet binnen de regels past, waardoor deze situatie juist voor gevaar zorgt. MAW: Laat de mensen ook een beetje nadenken, kost niks en lost veel problemen op.

Maar misschien is dit eigenlijk beter voor een ander draadje.

Terug naar de Marktwerking: Prorail schijnt te worden ondergebracht bij het ministerie/Rijkswaterstaat (RWS). Lijkt me best een positieve ontwikkeling aangezien de huidige structuur bewezen heeft niet te werken.
 

17-10-2016 08:22:29
dh3201
dh3201
Quote
NSR-fan (zo 16 okt 2016 19:55:41 https://www.somda.nl/forum/18642/p594898/):
Iemand welke het door rood rijden van een auto vergelijkt met een STS incident op het spoor weet echt niet waar deze het over heeft.
Nog nooit een automobilist gesproken welke zijn werk is kwijtgeraakt door het rijden door één stoplicht.....

Zou wel een goed idee zijn omdat wel in te voeren. Er zijn nu veel te veel cowboys op de weg. Misschien lost dit de files wel beter op dan er nog meer asfalt bij te plempen.

Aan de andere kant, de honderden doden in het wegverkeer op jaarbasis zijn natuurlijk peanuts in vergelijking met bij het spoorverkeer.


Shqiperise-lopers?
 

17-10-2016 11:04:44
sjoerd
sjoerd
Dat begrijp ik niet. Peanuts zijn kleine dingetjes, maar stel je nu dat het aantal verkeersslachtoffers op de weg kleiner is dan het aantal slachtoffers in het spoorwegverkeer? Of bedoel je het andersom?  

17-10-2016 11:16:59
SchuurB
SchuurB
Ironisch, lijkt me.  

17-10-2016 11:41:07
dh3201
dh3201
SchuurB snapt 'm (oke, ik had er een smiley bij moeten zetten).
Bij het spoor worden allerlei drakonische maatregelen bedacht, terwijl het bij de weg lijkt alsof die honderden doden per jaar niemand iets kan schelen...


Shqiperise-lopers?
 

17-10-2016 11:44:20
thom
thom
Dat kan wel degelijk iemand schelen, genoeg campagnes over verkeersveiligheid, snelheidsremmende maatregelen etc etc..

Alleen is dat een stuk minder makkelijk dicht te timmeren dan bij het spoor natuurlijk...
 

17-10-2016 11:48:29
dh3201
dh3201
Men durft daar geen (drakonische) maatregelen te treffen. Waarschijnlijk te bang om stemmen te verliezen....


Shqiperise-lopers?
 

17-10-2016 11:58:11
sjoerd
sjoerd
We vinden het al normaal maar iedereen in de gordel, niet bellen in de auto, snelheidsbeperkingen, enorme wegverbredingen, vangrails, matrixborden om de 400 m, fileberichten, navigatie, en zo kan ik nog wel even doorgaan, vind ik best draconisch. Sterker nog: als het spoor zo goed zou zijn bedacht, hadden we meer viersporigheid, ERTMS, één landelijke vervoerder en een Zwitserse dienstregeling en betrouwbaarheid.  


17-10-2016 12:29:28
illyavaes
illyavaes
Quote
gvttreinen (zo 16 okt 2016 18:04:30 https://www.somda.nl/forum/18642/p594884/): Bij passage STS kunnen de gevolgen veel groter zijn dan het door rood rijden van een auto.

Oh ja? Sjonnie rijdt door rood, waardoor een met brandbaar materiaal beladen tankwagen (want dat mag gewoon...) moet uitwijken en een feestzaal binnenrijdt en explodeert. Zelfs zonder explosie heb je al tientallen doden.

Wat is er trouwens erger, x personen die plotseling verdrinken of x*100 personen die in een druppelbad uiteindelijk ook allemaal verdronken raken?
Dat het met (een) enkel(e) persoon/personen tegelijk gebeurt, maakt het totaal aantal doden en misvormden niet bepaald minder klein.
 

17-10-2016 12:37:52
NSR-fan
NSR-fan
Quote
dh3201 (ma 17 okt 2016 11:41:07 https://www.somda.nl/forum/18642/p595004/):
Bij het spoor worden allerlei drakonische maatregelen bedacht, terwijl het bij de weg lijkt alsof die honderden doden per jaar niemand iets kan schelen...


En niemand realiseert zich schijnbaar dat al die veiligheidsmaatregelen zorgen voor een zeer veilig treinverkeer in Nederland, waarbij er jaren voorbij gaan met geen dodelijke slachtoffers onder de reizigers.
En alhier maar stug volhouden dat die maatregelen zwaar overdreven zijn....
 

17-10-2016 12:42:15
mvboetzela
mvboetzela
Dat is altijd het lastige met zulke maatregelen. Het is moeilijk aan te tonen hoeveel doden en gewonden er waren gevallen als al die draconische en dure maatregelen niet waren genomen. Misschien waren er zonder ATB-VV ook zo weinig doden gevallen en had dat geld in andere zaken gestoken kunnen worden.  

17-10-2016 12:50:56
jeanne
jeanne
Tegelijk realiseert ook niemand zich dat al die veiligheidsmaatregelen een steeds grotere en verlammende werking hebben op de primaire taak, de vervoerswaarde, van een spoorwegbedrijf!


Jeanne Kok
 

17-10-2016 13:46:58
jelmerrr
jelmerrr
Quote
sjoerd (ma 17 okt 2016 11:58:11 https://www.somda.nl/forum/18642/p595011/): We vinden het al normaal maar iedereen in de gordel, niet bellen in de auto, snelheidsbeperkingen, enorme wegverbredingen, vangrails, matrixborden om de 400 m, fileberichten, navigatie, en zo kan ik nog wel even doorgaan, vind ik best draconisch. Sterker nog: als het spoor zo goed zou zijn bedacht, hadden we meer viersporigheid, ERTMS, één landelijke vervoerder en een Zwitserse dienstregeling en betrouwbaarheid.


Wat is er dan zo anders aan de zwiterse dienstregeling?
 

17-10-2016 13:48:57
NSR-fan
NSR-fan
Dan toch liever iets meer (of in sommige ogen iets te veel) veiligheidsregels en wat minder slachtoffers onder reizigers en/of personeel.  

17-10-2016 13:52:54
NSR-fan
NSR-fan
Quote
jelmerrr (ma 17 okt 2016 13:46:58 https://www.somda.nl/forum/18642/p595030/):

Wat is er dan zo anders aan de zwiterse dienstregeling?


Vooral een Veel lagere frequentie op Veel lijnen en het stoppen van de treindienst veel vroeger op de avond.
Verder amper vandalisme, heel weinig zwartreizigers en een compleet ander soort publiek in de treinen.
 

17-10-2016 13:54:42
bacr
bacr
En veel meer (goed onderhouden en heel handige bijstuur)wissels, op diverse trajecten (nog) veel drukker dan in Nederland.  

17-10-2016 15:00:18
NSR-fan
NSR-fan
Dat is al jaren een fabeltje, ongeveer evenveel wissels (6000).
En op veel trajecten veel rustiger. Dat houd elkaar aardig in evenwicht.
 

17-10-2016 15:21:57
bacr
bacr
Helaas heb je het mis. In 2010 was er het bericht:
https://www.somda.nl/forum/8617/1/ProRail+wil+minder+wissels/
Het kan zijn dat er op dit moment nog zo'n 6.000 wissels liggen.

En in Zwitserland worden er vrolijk wissels bijgelegd:
http://www.sbb.ch/content/sbb/de/desktop/sbb-konzern/ueber-die-sbb/zahlen-und-fakten/_jcr_content/relatedPar/contextmenu/downloadList/die_sbb_in_zahlen_un.spooler.download.pdf
Op pagina 31 lees je dat er na een kennelijke opruimactie tussen 2005 en 2012 weer een groei is naar meer dan 13.000 wissels, 2x zoveel.
Diverse trajecten in Zwitserland, ook kennelijke flessenhalzen, zijn minstens net zo druk als de drukste trajecten in Nederland. Reken daarbij dat de weersomstandigheden aldaar vaak wat minder gelijkmatig zijn als in Nederland, en.... voilà.
 

17-10-2016 15:33:50
IC2000
IC2000
Quote
NSR-fan (ma 17 okt 2016 13:52:54 https://www.somda.nl/forum/18642/p595032/):
Quote
jelmerrr (ma 17 okt 2016 13:46:58 https://www.somda.nl/forum/18642/p595030/):

Wat is er dan zo anders aan de zwiterse dienstregeling?


Vooral een Veel lagere frequentie op Veel lijnen en het stoppen van de treindienst veel vroeger op de avond.
Verder amper vandalisme, heel weinig zwartreizigers en een compleet ander soort publiek in de treinen.

De frequentie is niet vaak veel lager hoor. Ja, in gebieden als Graubunden is de vraag gewoon lager. Dan kan het aantal treinen ook lager zijn. Zeker als deze ook allemaal goed op elkaar aansluiten. Ik heb liever 1x/uur een snelle verbinding met goede aansluitingen dan 4x per uur en op elk station een kwartier wachten op de aansluiting.
Ook rijden ze juist in Zwitserland veel langer door in de avond en nacht én beginnen de treinen eerder te rijden. Al in 2008 kon ik in de nacht ieder uur van Winterthur naar Zürich, Terwijl het nu nog niet eens kan van Amersfoort naar Utrecht. (Dat zijn steden van gelijke grootte fyi)
Wat wel een goede is aan het Zwitserse voorbeeld is de 'marktwerking'. De infra en de dienst is grotendeels in een hand (met enkele uitwisselingen van diensten) maar de beheerder is gebaat bij extra wissels, want het kunnen ontwijken van een defect wissel zorgt ervoor dat er geen onderbreking is van de dienst en dus geen derving van inkomsten.
 

17-10-2016 15:38:08
Klaasje
Klaasje
Quote
NSR-fan (ma 17 okt 2016 12:37:52 https://www.somda.nl/forum/18642/p595017/):
Quote
dh3201 (ma 17 okt 2016 11:41:07 https://www.somda.nl/forum/18642/p595004/):
Bij het spoor worden allerlei drakonische maatregelen bedacht, terwijl het bij de weg lijkt alsof die honderden doden per jaar niemand iets kan schelen...


En niemand realiseert zich schijnbaar dat al die veiligheidsmaatregelen zorgen voor een zeer veilig treinverkeer in Nederland, waarbij er jaren voorbij gaan met geen dodelijke slachtoffers onder de reizigers.
En alhier maar stug volhouden dat die maatregelen zwaar overdreven zijn....

Quote
mvboetzela (ma 17 okt 2016 12:42:15 https://www.somda.nl/forum/18642/p595018/): Dat is altijd het lastige met zulke maatregelen. Het is moeilijk aan te tonen hoeveel doden en gewonden er waren gevallen als al die draconische en dure maatregelen niet waren genomen. Misschien waren er zonder ATB-VV ook zo weinig doden gevallen en had dat geld in andere zaken gestoken kunnen worden.

Dit is nu net het hele interessante punt van de discussie: Want welke maatregelen hebben nu veel zin en welke niet. Zeker als we kijken hoeveel doden/gewonden er de afgelopen 30 jaar zijn gevallen en welke zouden zijn voorkomen door de maatregelen die later zijn uitgerold in die periode? Ik denk dat meer dan de helft van de veiligheidsmaatregelen helemaal niets toevoegt maar omwille van de veiligheid wel is doorgevoerd. Daarnaast zijn er veel maatregelen doorgevoerd die een sterke overlappende werking hebben: Waarom zou een vertrekopvolging alleen ongehinderd gepland mogen worden ingepland vanwege de veiligheid als nu eenmaal is gebleken ATB-VV in dit soort gevallen erg betrouwbaar is sinds die gemonitord worden en dus een hele goede achtervang is voor als een HC en machinist zich vergissen bij een rood sein.

Veiligheid hoeft niet verlammend te werken maar dat kan alleen als we ook oude regels die niet meer nodig zijn worden geschrapt en als we ook alleen regels invoeren die ook daadwerkelijk wat voor de veiligheid toevoegen.
 

17-10-2016 17:34:41
mvboetzela
mvboetzela
Quote
NSR-fan (ma 17 okt 2016 13:48:57 https://www.somda.nl/forum/18642/p595031/): Dan toch liever iets meer (of in sommige ogen iets te veel) veiligheidsregels en wat minder slachtoffers onder reizigers en/of personeel.

Dat is jouw afweging, gegeven jouw persoonlijke mate van risico-aversie en eendimensionale blik op het veiligheidsvraagstuk: namelijk het deel per trein.

Als er door een stapeling aan veiligheidsregels een onbetrouwbaar aanbod voor de reizigers ontstaat zal deze in toenemende mate andere modaliteiten (met name auto) gaan verplaaten die een veel hoger risico met zich meebrengen dan het reizen per trein. Het risico dat de reiziger dan loopt tijdens zijn reis is hoger, maar het komt niet op conto van de trein. Heb je dan je veiligheidsdoelstelling bereikt?

Los daarvan gaf ik hier boven al aan dat je (niet jij persoonlijk) helemaal niet weet of die veiligheidsregels daadwerkelijk tot minder slachtoffers leiden, simpelweg omdat je geen controlegroep hebt waar die regels niet op zijn toegepast ter vergelijking.
 

17-10-2016 18:25:53
NSR-fan
NSR-fan
@- Bacr:

Ongeveer 6000 wissels in Nederland en Zwitserland, zie:

https://www.nrc.nl/nieuws/2015/07/03/zo-neem-je-een-voorbeeld-aan-de-zwitserse-spoorwegen-a1405936

Laatst bewerkt door NSR-fan op 17-10-2016 18:27
 

17-10-2016 18:34:12
timtrein
timtrein
Als je al die honderden miljoenen of zelfs miljarden voor een groot deel in spoorcapaciteit en/of veiligheid op de weg had gestoken, dan was dat waarschijnlijk minstens 10 tot 100x efficiënter geweest in de zin van gewonden (of doden). 3 doden op het spoor lijkt me minder erg dan 100 doden op de weg, om maar eens wat te noemen...  

17-10-2016 18:36:40
IC2000
IC2000
Ja, alleen het net van de SBB, maar dan heb je nog de BLS, de SOB en de RhB als grote spoorwegmaatschappijen. Bedenk je dat de BLS naast de berglijn ook het hele gebied tussen Bern en Luzern bedient en de S-bahn van Bern.  

17-10-2016 20:06:28
SchuurB
SchuurB
@ NSR-fan en IC2000:

In het door Bacr geplaatste SBB-verslag wordt gesproken van de eigen SBB-infrastructuur in 2015: 3.172 km traject, 7.590 km spoor, 13.148 wissels. Dat zou dus zonder de andere genoemde spoorwegmaatschappijen zijn. Wel andere getallen dan die in de NRC worden aangehaald. Op welke bronnen dat artikel gebaseerd is wordt helaas niet duidelijk.
 

17-10-2016 20:47:37
kiekkiek
kiekkiek
Quote
NSR-fan (zo 16 okt 2016 21:32:35 https://www.somda.nl/forum/18642/p594912/):
Quote
mvboetzela (zo 16 okt 2016 20:38:55 https://www.somda.nl/forum/18642/p594905/): Idioot


Volgens mij heb ik het woord "idioot" niet gebruikt.

En verder is het gewoon zo dat machinisten welke een STS veroorzaken al gauw niet geschikt worden geacht voor hun functie. En zo is het altijd al geweest, niets van de laatste jaren.
Het is niet voor niets dat machinisten regelmatig zeer streng op vigilantie worden getest.

Wat een onzin. Machinisten die door rood reden waren allemaal geschikt voor hun functie en voldoende vigilant bij de periodieke test. Die test is dus geen enkele garantie dat je niet door rood gaat.
 

17-10-2016 20:53:33
kiekkiek
kiekkiek
Quote
NSR-fan (ma 17 okt 2016 13:52:54 https://www.somda.nl/forum/18642/p595032/):
Quote
jelmerrr (ma 17 okt 2016 13:46:58 https://www.somda.nl/forum/18642/p595030/):

Wat is er dan zo anders aan de zwiterse dienstregeling?


Vooral een Veel lagere frequentie op Veel lijnen en het stoppen van de treindienst veel vroeger op de avond.
Verder amper vandalisme, heel weinig zwartreizigers en een compleet ander soort publiek in de treinen.

Lagere frequentie? Ooit gereisd in Zwitserland? De SBB gaat al vrolijk over de 10.000 treinen per dag, hier halen we dat nog lang niet. En ze stoppen inderdaad iets eerder, maar vroeger starten doen ze ook. Men name in het weekeinde.
 

17-10-2016 20:56:19
kiekkiek
kiekkiek
Quote
NSR-fan (zo 16 okt 2016 19:55:41 https://www.somda.nl/forum/18642/p594898/): Machinisten tussen de 57 en 67 zijn er amper dus een verloop door vergrijzing zal niet veel zoden aan de dijk zetten. Verschuiven van diensten tussen de standplaatsen leverd veel meer op, zowel voor standplaatsen met overschot als met een tekort.


Er zijn meerdere standplaatsen met meer dan 80% 50 plussers. Een flink deel daarvan is 57+.
 

17-10-2016 22:34:23
NSR-fan
NSR-fan
Quote
kiekkiek (ma 17 okt 2016 20:47:37 https://www.somda.nl/forum/18642/p595078/):
Wat een onzin. Machinisten die door rood reden waren allemaal geschikt voor hun functie en voldoende vigilant bij de periodieke test. Die test is dus geen enkele garantie dat je niet door rood gaat.


De vigilantie test is dan ook vooral bedoelt om het kaf van het koren te scheiden.
Je moest eens weten hoe veel sollicitanten zakken op dit soort tests.
Maar ook bij veel langer rijdende machinisten zijn de scores soms zo laag dat een andere functie beter passend is.
Inderdaad voorkom je STS gevallen niet, maar beperkt het wel zeer aanzienlijk.
En dat is een goede zaak.
 

19-10-2016 16:07:15
mv
mv
Rover pleit voor meer marktwerking op het spoor, en terecht!
Stoptreinen/Sprinters kunnen makkelijk aanbesteden worden aan partijen als Arriva, Connexxion of een Syntus. Korte regionale verbindingen als Leeuwarden - Zwolle of Groningen - Zwolle zijn daar een mooi voorbeeld voor.

MV
 

19-10-2016 16:17:39
ZJ37
ZJ37
Leuk en wat zijn de voordelen voor de reizigers?  

19-10-2016 16:31:03
thom
thom
Aanbesteden betekend doorgaans niks meer dan ergens geld in gaan pompen, als je dat bij NSR doet is er ook eveneens meer mogelijk hoor...  

19-10-2016 16:54:46
mvboetzela
mvboetzela
En toch blijkt dat bij anderen dan NS(R) meer waar voor het geld wordt geleverd. Dat is ook de reden dat NS vrijwel alle aanbestedingen waaraan ze heeft mee gedaan heeft verloren en er in andere gevallen helemaal niet is begonnen aan een bieding.

NS(R) zucht vooral onder de eigen afspraken met vakbonden dat elke trein ook een HC heeft. Geen enkele andere vervoerder in NL heeft dat en zo zie je op alle regionale lijnen de dure HC op elke trein vervangen worden door veel goedkopere controleurs (hebben bijv. geen spoorwegveiligheidsfunctie, een HC wel) die van de ene op de andere trein overstapt en zo veel effectiever controleert.

Daarnaast stellen de andere vervoerders zich aanzienlijk scherper op richting ProRail als het gaat om levering van de benodigde infracapaciteit. Zij zijn niet gebonden aan het zoete koekjes bakken, waartoe NS zich wel geroepen voelt.
 

19-10-2016 17:18:32
waalkade
waalkade
Quote
thom (wo 19 okt 2016 16:31:03 https://www.somda.nl/forum/18642/p595294/): Aanbesteden betekend doorgaans niks meer dan ergens geld in gaan pompen, als je dat bij NSR doet is er ook eveneens meer mogelijk hoor...
Dat is waarschijnlijk de reden dat Rover NS mee wil laten bieden op de stoptreinen.
 

19-10-2016 19:21:48
ZJ37
ZJ37
@mvboetzela:

NS/Abellio had de concessie in Limburg op inhoudelijke gronden en prijs/kwaliteit gewonnen. We kennen allemaal het verhaal dat op een heel andere grond een andere vervoerder is gekozen die blijkbaar een minder goede aanbieding had. En aan wie wordt dat dan doorberekend?

Zeker in deze concessie met een grote overlap in het HRN is optimale afstemming in het dienstregeling ontwerp meer dan essentieel. Het lijkt erop dat dit nu onvoldoende is gebeurd. Het is een feit dat bij een integraal ontwerp de keuzes ook integraal gemaakt kunnen worden en niet dat een regionaal model volgt op de schaarse mogelijkheden die er nog overblijven nadat het 'kale' HRN net af is.

Inherent aan elke vervoerder zijn eigen belang en verre van een gezamenlijk belang. Maar dat schijnt dus beter te zijn.
 

19-10-2016 19:29:53
NSR-fan
NSR-fan
Quote
mvboetzela (wo 19 okt 2016 16:54:46 https://www.somda.nl/forum/18642/p595300/): vervangen worden door veel goedkopere controleurs (hebben bijv. geen spoorwegveiligheidsfunctie, een HC wel)


Een NSR conducteur heeft GEEN spoorwegveiligheidsfunctie.
 

19-10-2016 20:07:47
broek53
broek53
Valt het laten vertrekken van treinen niet onder de definitie van spoorwegveiligheid, dan?

Laatst bewerkt door broek53 op 19-10-2016 20:08
 

19-10-2016 20:13:12
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
mvboetzela (wo 19 okt 2016 16:54:46 https://www.somda.nl/forum/18642/p595300/): NS(R) zucht vooral onder de eigen afspraken met vakbonden dat elke trein ook een HC heeft. Geen enkele andere vervoerder in NL heeft dat en zo zie je op alle regionale lijnen de dure HC op elke trein vervangen worden door veel goedkopere controleurs (hebben bijv. geen spoorwegveiligheidsfunctie, een HC wel) die van de ene op de andere trein overstapt en zo veel effectiever controleert.
Arriva heeft op de MerwedeLingeLijn gewoon een "conducteur" op elke trein hoor en die heeft in principe gewoon een veiligheidsfunctie voor de vertrekprocedure want het zijn combifuncties (dus als ze een dienst als machinist hebben doen ze ook de vertrekprocedure, als ze een dienst als steward hebben niet).

Verschil met NS is wel dat die steward ook daadwerkelijk zichtbaar is op de trein. Zelfs op korte stukjes is de kans zeer groot dat 'ie een controlerondje maakt.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

19-10-2016 20:34:47
thom
thom
Is het niet zo dat een Hc als Chef van de trein een veiligheidsfunctie heeft, en een steward of vertrekassistent niet omdat daar de verantwoording bij de Chef van de Trein ligt (=Machinist)?  

19-10-2016 21:09:46
mvboetzela
mvboetzela
Quote
NSR-fan (wo 19 okt 2016 19:29:53 https://www.somda.nl/forum/18642/p595336/):
Een NSR conducteur heeft GEEN spoorwegveiligheidsfunctie.

Jazeker wel. De HC is bijvoorbeeld verantwoordelijk voor de veiligheid tijdens het vertrekproces en wordt daarom ook op veiligheidsgeschiktheid gekeurd.

Laatst bewerkt door mvboetzela op 19-10-2016 21:11
 

19-10-2016 21:10:46
mvboetzela
mvboetzela
Quote
thom (wo 19 okt 2016 20:34:47 https://www.somda.nl/forum/18642/p595356/): Is het niet zo dat een Hc als Chef van de trein een veiligheidsfunctie heeft, en een steward of vertrekassistent niet omdat daar de verantwoording bij de Chef van de Trein ligt (=Machinist)?

Chef van de trein = de Hoofdconducteur, niet de machinist.
Alleen in geval van eenmansbediening vervult de machinist ook die rol.
 

19-10-2016 21:12:57
thom
thom
Dat zeg ik toch precies?

Bij de derde vervoerders zonder Hc maar met een steward of vertrekassistent is de Mcn daar Chef van de trein.
 

19-10-2016 21:17:55
mvboetzela
mvboetzela
Klopt, ik las het verkeerd om...  

19-10-2016 21:19:05
thom
thom
%08%  

19-10-2016 21:42:04
NSR-fan
NSR-fan
Quote
broek53 (wo 19 okt 2016 20:07:47 https://www.somda.nl/forum/18642/p595347/): Valt het laten vertrekken van treinen niet onder de definitie van spoorwegveiligheid, dan?


Nee, dat valt er niet onder.


Als veiligheidsfuncties binnen het hoofdspoorwegverkeerssysteem worden aangewezen de functies van:
a. machinist met volledige bevoegdheid;
b. machinist met beperkte bevoegdheid;
c. rangeerder;
d. wagencontroleur;
e. treindienstleider met volledige bevoegdheid;
f. treindienstleider met minimale bevoegdheid.

Laatst bewerkt door NSR-fan op 19-10-2016 21:42
 

19-10-2016 21:44:54
Klaasje
Klaasje
Dat het niet in de regelgeving een veiligheidsfunctie heet is heel wat anders dan dat het niets te maken heeft met de veiligheid. Hup, terug in je hok.  

19-10-2016 22:12:24
Apda
Apda
Quote
NSR-fan (wo 19 okt 2016 21:42:04 https://www.somda.nl/forum/18642/p595374/):
Quote
broek53 (wo 19 okt 2016 20:07:47 https://www.somda.nl/forum/18642/p595347/): Valt het laten vertrekken van treinen niet onder de definitie van spoorwegveiligheid, dan?

Nee, dat valt er niet onder.


Betekent dit dat het onderstaande bericht gecorrigeerd moet worden?
Quote
NSR-fan (di 17 mei 2016 15:15:36 https://www.somda.nl/forum/9416/p578617/): @-umbusko: Dat kan niet, sein rood maar wel deuren dicht, lamp deuren dicht: vertrekbevel.

En conducteur welke dat doet heeft een groot probleem en ondergaat een veiligheids onderzoek. Meestal voor verklaring ook meteen van de trein af.
Immers dit is een veiligheidsincident.
 

19-10-2016 22:30:04
ZJ37
ZJ37
Zijn LWB-ers en grenswachten ook geen veiligheidsfunctionarissen dan? En bevoegd spoorbetreders?  

19-10-2016 22:46:19
NSR-fan
NSR-fan
De lijst met de officiële veiligheidsfuncties lijkt me duidelijk.

ZJ37: Misschien vreemd, maar die vallen er niet onder.

Apda: Nee, die post hoeft niet gecorrigeerd te worden. Ook een NIET veiligheidsfunctionaris kan een veiligheidsfout maken.

Klaasje: Zullen we het gezellig houden op ons hobbijforumpje.
 

20-10-2016 06:14:45
broek53
broek53
Let op, mensen. We dreigen weer te gaan vervallen in een definitie-kwestie in plaats van de inhoud. Het is iedereen wel duidelijk dat een hc bij NS veel meer verantwoordelijkheden heeft dan een controleur of informant bij een andere vervoerder. Daaronder het zwaar veiligheidsgerelateerde doen vertrekken van de trein, inclusief bedienen van de beveiliging (bedienen van hc-kastjes) en het waarnemen van seinen.

Dat dat op de een of andere vreemde manier niet lijkt te vallen onder een definitie van spoorwegveiligheid, is vreemd, maar voor deze discussie niet relevant.

En over die niet-relevante definitie: waar komt die vandaan? Volgens mij zijn al die functiebenamingen inmiddels antiek. In de regelgeving kom je althans geen 'machinist' meer tegen
 

20-10-2016 06:24:03
IC2000
IC2000
Quote
NSR-fan (wo 19 okt 2016 22:46:19 https://www.somda.nl/forum/18642/p595385/): De lijst met de officiële veiligheidsfuncties lijkt me duidelijk.

ZJ37: Misschien vreemd, maar die vallen er niet onder.

Apda: Nee, die post hoeft niet gecorrigeerd te worden. Ook een NIET veiligheidsfunctionaris kan een veiligheidsfout maken.

Daar gaan we weer %09% iemand begrijpt nog steeds het verschil tussen de regel en de realiteit niet

Quote
Klaasje: Zullen we het gezellig houden op ons hobbijforumpje.

Graag, doei!
 

20-10-2016 07:36:00
broek53
broek53
Quote
mvboetzela (wo 19 okt 2016 16:54:46 https://www.somda.nl/forum/18642/p595300/): En toch blijkt dat bij anderen dan NS(R) meer waar voor het geld wordt geleverd. Dat is ook de reden dat NS vrijwel alle aanbestedingen waaraan ze heeft mee gedaan heeft verloren en er in andere gevallen helemaal niet is begonnen aan een bieding.

NS(R) zucht vooral onder de eigen afspraken met vakbonden dat elke trein ook een HC heeft. Geen enkele andere vervoerder in NL heeft dat en zo zie je op alle regionale lijnen de dure HC op elke trein vervangen worden door veel goedkopere controleurs (hebben bijv. geen spoorwegveiligheidsfunctie, een HC wel) die van de ene op de andere trein overstapt en zo veel effectiever controleert.

Tsja, als het een pre is dat er lekker veel gecontroleerd wordt...%09%.
Maar serieus: ja, hier snijd je precies aan wat de marktwerking in de spoorsector doet. Er worden meer treinen gereden voor hetzelfde geld door de conducteur van de trein te halen en de treinbestuurder minder te betalen, zo eenvoudig ligt het in grote lijnen. Het is kortom zoiets als de chauffeurs uit het Oostblok die het wegtransport goedkoper maken en de bulk aan minderbetaalden die de postbezorging doen in plaats van de geüniformeerde postbode.
HIer kijken we vooral naar het resultaat in de zin van meer treinen en zo en dan staan we vaak te applaudiseren. Vanuit de consument terecht, te meer daar NS reageert met een totale verdere verstarring van het bedrijf op alle fronten (volgens mij is voorgespannen beton soepeler dan de bedrijfsvoering van NS op dit moment). Vanuit dat perspectief moet je wel voor marktwerking zijn. (Vanuit het perspectief van beloning van mensen en arbeidsvoorwaarden niet, maar daar gaat het hier niet om.)

Hun!? Broek53 die voor marktwerking is!?
Neen, dat ben ik niet, vanwege dat geheel andere perspectief van een integrale treindienst. Zolang er op de Noordelijke Nevenlijnen wordt gespeeld, prima. Maar let maar op wat voor gedoe we nog krijgen over Limburg en straks over Zwolle - Enschede, het schoolvoorbeeld van een dienst die nooit had moeten worden aanbesteed.
 

20-10-2016 10:05:41
ZJ37
ZJ37
Precies en bij dat laatste vraag ik me wel eens af of de lokale en landelijke overheid wel begrijpt dat ieders wensen en eisen kunnen conflicteren. Daarbij tekent een vervoerder ook de mogelijkheden uit om met zo min mogelijk composities de concessie uit te voeren, al gaat dan maar ten koste van aansluitingen voor de reizigers of met een beetje pech mag de IC uit het overlappende HRN fijn ergens 5 minuten inwachten om het regionale model geoptimaliseerd te krijgen. Allemaal nadelen van een niet integrale opzet van een dienstregeling waarvan de effecten volgens mij nog lang niet zijn gezien (of willen zien).  

20-10-2016 12:25:39
NSR-fan
NSR-fan
Quote
IC2000 (do 20 okt 2016 06:24:03 https://www.somda.nl/forum/18642/p595391/):
Daar gaan we weer %09% iemand begrijpt nog steeds het verschil tussen de regel en de realiteit niet


Iemand stelde dat de functie van HC bij NS een veiligheidsfunctie is. Ik gaf slechts aan dat deze dat officieel NIET is.
NIET in theorie en ook niet in de praktijk. Zo heeft een conducteur geen wegbekendheid en als hij/zij het niet weet bij het vertrekprocedure, dan vraagt hij het aan een Veiligheidsfunctionaris: de machinist.

Maar de reagluurders vinden alhier van wel, prima hoor, daar ga ik mij niet tegen verzetten %02%. Wat jullie willen %02%