'Instapzones' voor betere spreiding
Forum: Algemeen - Algemeen
11-11-2016 13:14:53
aarclay
aarclay
Zou het helpen om met speciale witte verlichting op de perrons aan te geven waar mensen moeten staan? Zomaar een idee? Kan heen makkelijk dynamisch worden gemaakt, en zelfs worden gekoppeld aan druktesensoren in de trein.

Want wie kijkt er nou in de hoogte naar LED-panelen, terwijl een reiziger eigenlijk altijd naar de grond kijkt, en dan bedoel ik natuurlijk niet meteen omlaag.

Laatst bewerkt door aarclay op 11-11-2016 13:15


Choo choo.....
 

11-11-2016 14:14:27
sjoerd
sjoerd
Als ik de reacties van de forumleden eens bij elkaar raap, zijn de meeste bijdragen erg sceptisch: bij de spoorfan gaat niets helpen om ze beter over de trein te spreiden. Liefhebbers dus, die weliswaar een beetje (?) eigenwijs zijn, maar die toch ook bovengemiddeld hun eigen reiscomfort in de gaten houden. Als nu al die maatregelen niets helpen bij degenen die er gemiddeld meer kijk op hebben, wat gaan ze dan uithalen voor de gemiddelde reiziger? Ik denk bar en bar weinig, en wellicht hebben ze zelfs een negatief effect.
Ik geloof meer in wat je aan ieders handigheid ziet wanneer het gaat om het kiezen van de juiste kassa in de supermarkt en in het kiezen van de juiste rijbaan als je autorijdt, ook al kun je met beide ook pech hebben. Laat iedereen het lekker zelf uitzoeken.
Er zijn trouwens wel meer redenen om niet helemaal voorin of helemaal achterin de trein te gaan zitten, en ik ga bij voorkeur ook niet boven de wielen zitten. Anderen kiezen een plek in de stiltecoupé of dicht bij een toilet omdat ze bij elke brug over water aandrang krijgen.%02%
 

23-11-2016 18:35:01
wwijker
wwijker
Weet niet of het onderdeel is van de proef om reizigers beter te spreiden of puur een uitbreiding van de info in de app, maar sinds een paar weken is voor de 17400 en de 7400 richting Rhn / Vnd te Ut in de NSapp aangegeven bij welke perronfase de trein stopt (of zou moeten stoppen, heb nog niet gecheckt of dit overeenkomt met de werkelijkheid..) Geen idee waarom, maar ik kan dit bij anders stations of treinseries niet vinden.

Laatst bewerkt door wwijker op 23-11-2016 18:37
 

23-11-2016 19:57:14
stijngeluk
stijngeluk
In de app staat het ook bij Shl spoor 1 en 2  


23-11-2016 20:09:09
mren
mren
Het zou al helpen als de machinisten hun trein op de juiste plek stil weten te zetten, maar op sporen 5/6 te Ehv is dat al een dagelijkse loterij. Lijkt me toch een essentiële voorwaarde voor het slagen van dit project.  

23-11-2016 21:17:49
mvschoon
mvschoon
Quote
stijngeluk (wo 23 nov 2016 19:57:14 https://www.somda.nl/forum/18622/p599278/): In de app staat het ook bij Shl spoor 1 en 2
In dit kader wellicht ook nog interessant dat er al weken lang in de ochtendspits een heel legertje mensen in hesjes passagiers op perron 1/2 "helpt" zich te verspreiden over het perron en wijst op minder drukke treindeuren.
 

23-11-2016 22:25:28
cuneo56
cuneo56
Quote
wwijker (wo 23 nov 2016 18:35:01 https://www.somda.nl/forum/18622/p599275/): Weet niet of het onderdeel is van de proef om reizigers beter te spreiden of puur een uitbreiding van de info in de app, maar sinds een paar weken is voor de 17400 en de 7400 richting Rhn / Vnd te Ut in de NSapp aangegeven bij welke perronfase de trein stopt (of zou moeten stoppen, heb nog niet gecheckt of dit overeenkomt met de werkelijkheid..) Geen idee waarom, maar ik kan dit bij anders stations of treinseries niet vinden.

Perronfases??? Met het zowat gereed komen van project DSSU zijn nu juist de perronfases verdwenen.
Maar kennelijk wordt dus een oudbegrip door de moderne snelle jongens weer eens misbruikt.
 

23-11-2016 22:51:35
train85
train85
De A en B benaming staan nog wel op paar borden op de perrons. In de planning worden ze niet meer gebruikt in Ut. Op spoor 15 in Ut de test gaat om de letters die op alfabetische volgorde hangen op de perrons. Met soms een letter eruit. De mcn moet de trein inderdaad op de juiste plek zetten wil het helpen.  

23-11-2016 23:36:53
ZJ37
ZJ37
Quote
mvschoon (wo 23 nov 2016 21:17:49 https://www.somda.nl/forum/18622/p599285/):
Quote
stijngeluk (wo 23 nov 2016 19:57:14 https://www.somda.nl/forum/18622/p599278/): In de app staat het ook bij Shl spoor 1 en 2
In dit kader wellicht ook nog interessant dat er al weken lang in de ochtendspits een heel legertje mensen in hesjes passagiers op perron 1/2 "helpt" zich te verspreiden over het perron en wijst op minder drukke treindeuren.
En weten zij ook precies hoe lang de naderende trein is en waar deze zich positioneert?

Een beetje doorgewinterde reiziger kan met de tegenwoordige beschikbaarheid aan informatie een heel eind komen, zeker als je dat kan combineren met de betekenis van de bakkenborden langs de perronsporen. Of ben ik nu veel te slim bezig.
 

24-11-2016 09:16:40
reisthijs
reisthijs
Nu ben je te slim bezig. Aan het gedrag van de forensen te zien (bijv. het onverminderd populaire met-de-trein-meelopen) hebben die er geen weet van.  

24-11-2016 12:14:49
phantom
phantom
Ik zie het hele punt niet van deze kilometers lange on nodige discussie niet.
Reizigers doen iets uit onwetendheid of hebben er wel degelijk een reden voor.
Men doet hun ding op hun manier,en als die manier fout blijkt te zijn dan heeft men wat te zeuren.
Dat zeuren krijg je dr niet uit,die niet zo handige manier van doen ook niet.
De dagelijkse forens weet best wel het klappen van de zweep en heeft waarschijnlijk al een manier ontwikkelt die voor hun meestal werkt.
Waarom wil men dan perse iedereen onderrichten als Meester van een klas met borden,lichtflitsen weet ik t wat.
Men luistert grotendeels toch niet en als men wel luistert en de trein stopt niet exact op de stip of is korter dan gepland,bestaat ineens uit ander MAT dan gepland,dan loopt t spaak,en jawel dan kan men klagen.
Stop nou is met (voornamelijk)tevergeefs met geld over de balk gooien voor nieuwe borden,het verzinnen van een nieuwe manier van handje vasthouden en stop dat geld in zinnige zaken,sommige dingen in de wereld veranderen toch nooit.
Zo kan je van dat vrijgekomen geld bv wissels onderhouden of er zelfs is terug plaatsen,zorgen dat in de "strenge nederlandse winters" de wissels het wel altijd doen ipv lijken op een waterijsje %08% %08%
(Dit moest ik even kwijt )


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

24-11-2016 12:18:54
thom
thom
Het gaat helemaal niet over klagen van wie dan ook, het gaat over reizigers gespreid in een trein krijgen zodat iedereen meer kans op een zitplaats heeft en het instapproces wat vlotter verloopt...  

24-11-2016 12:22:04
icetha
icetha
Op dit moment worden in Ht de zgn dynamische aanduiding boven spoor 4 weggehaald.
Daarmee kon je zien waar de deur en bv 1e of 2e klas zich bevond.
Geen idee waar dat meters lange spul heengaat...
Het viel mij al op dat die aanduiding al paar weken niet meer was te zien.

Laatst bewerkt door icetha op 24-11-2016 13:43
 

24-11-2016 12:35:23
phantom
phantom
Quote
thom (do 24 nov 2016 12:18:54 https://www.somda.nl/forum/18622/p599378/): Het gaat helemaal niet over klagen van wie dan ook, het gaat over reizigers gespreid in een trein krijgen zodat iedereen meer kans op een zitplaats heeft en het instapproces wat vlotter verloopt...

Ik weet dat het daar in 1ste instantie niet overgaat.
Maar omdat je wel iets kunt willen als NS zijnde en je daar van veel reizigers weinig tot geen medewerking van zult krijgen is t een beetje water naar de zee dragen in een emmer vol met gaten
En dan kan je het proberen met mensen die je handje vasthouden of met een bord,maar nogmaals als je of niet weet waar die borden voor zijn,of die trein stopt ergens anders dan dat moet of of of je wilt het op jouw manier doen,dan werkt het niet.
Dus zeg ik ,ga maar wat nuttigers doen met belasting geld, bv het verhaal wissels


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

24-11-2016 13:24:16
broek53
broek53
Het is geen belastinggeld, het is geld van de NS.  

24-11-2016 15:29:06
ZJ37
ZJ37
Quote
icetha (do 24 nov 2016 12:22:04 https://www.somda.nl/forum/18622/p599381/): Op dit moment worden in Ht de zgn dynamische aanduiding boven spoor 4 weggehaald.
Daarmee kon je zien waar de deur en bv 1e of 2e klas zich bevond.
Geen idee waar dat meters lange spul heengaat...
Het viel mij al op dat die aanduiding al paar weken niet meer was te zien.
Ja, alleen werkte dat maar ten dele omdat het systeem niet wist of de 1e klas van pak em beet een ICM III nu bij de 3e of 4e deur gesitueerd was. Zelfde probleem als bij al dat andere niet-symmetrische materieel waar geen rekening mee gehouden werd.
 

24-11-2016 21:02:58
mvschoon
mvschoon
Quote
ZJ37 (wo 23 nov 2016 23:36:53 https://www.somda.nl/forum/18622/p599310/):
Quote
mvschoon (wo 23 nov 2016 21:17:49 https://www.somda.nl/forum/18622/p599285/):
Quote
stijngeluk (wo 23 nov 2016 19:57:14 https://www.somda.nl/forum/18622/p599278/): In de app staat het ook bij Shl spoor 1 en 2
In dit kader wellicht ook nog interessant dat er al weken lang in de ochtendspits een heel legertje mensen in hesjes passagiers op perron 1/2 "helpt" zich te verspreiden over het perron en wijst op minder drukke treindeuren.
En weten zij ook precies hoe lang de naderende trein is en waar deze zich positioneert?
Ja, dat krijgen zij door op hun mobilofoon.
 

24-11-2016 22:53:59
thom
thom
Quote
phantom (do 24 nov 2016 12:35:23 https://www.somda.nl/forum/18622/p599386/):
Quote
thom (do 24 nov 2016 12:18:54 https://www.somda.nl/forum/18622/p599378/): Het gaat helemaal niet over klagen van wie dan ook, het gaat over reizigers gespreid in een trein krijgen zodat iedereen meer kans op een zitplaats heeft en het instapproces wat vlotter verloopt...

Ik weet dat het daar in 1ste instantie niet overgaat.
Maar omdat je wel iets kunt willen als NS zijnde en je daar van veel reizigers weinig tot geen medewerking van zult krijgen is t een beetje water naar de zee dragen in een emmer vol met gaten
En dan kan je het proberen met mensen die je handje vasthouden of met een bord,maar nogmaals als je of niet weet waar die borden voor zijn,of die trein stopt ergens anders dan dat moet of of of je wilt het op jouw manier doen,dan werkt het niet.
Dus zeg ik ,ga maar wat nuttigers doen met belasting geld, bv het verhaal wissels

Je kunt er vanalles van vinden wat je wilt, maar ongetwijfeld is er voldoende onderzocht naar de werking en het gedrag van de mens om te verwachten dat het wel degelijk helpt.

En kom op, een reiziger voor achterlijk aannemen dat die niet zo weten wat de intentie van een bord met de tekst "Instapzone" is is wel ontzettend naïef, evenals er vanuit gaan dat NS het idee heeft dat iedereen braaf zal luisteren.

Die weten ook echt wel dat dat niet zo zal zijn en desondanks kan het deel van de reizigers die wél luisteren wel een doelstelling zijn en een verschil maken.
 

16-01-2017 21:09:56
maxje
maxje
Weet iemand of de instapzones nog gebruikt gaan worden in de praktijk? Tussen Ht en Ehv zijn op de sprinterstations waar nodig de bakborden en de borden met begin- en einde instapzone opgehangen. Echter zijn deze borden nog steeds met een zeil afgedekt.  

16-01-2017 21:32:59
daniel_ddr
daniel_ddr
Wat dacht je van vanaf vandaag: http://nieuws.ns.nl/instapzone-sprinterstations-amsterdam--eindhoven-van-start/

Laatst bewerkt door daniel_ddr op 16-01-2017 21:33


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

17-01-2017 19:32:38
ZJ37
ZJ37
Benieuwd wat die instapzones voor een advies gaven voor die overvolle sprinters vanmorgen  

17-01-2017 19:48:12
SunKeeper
SunKeeper
''Niet instappen, let op omroep'' %08%  

03-07-2017 23:38:33
SunKeeper
SunKeeper
Nu kunnen we vanaf volgend jaar in de NS-app opzoeken waar er nog plaats is in drukke treinen.
Ik las er nog geen discussies over, dus ik dacht ik gooi een balletje op. %02%

Naar mijn mening het zoveelste systeem om reizigers te 'helpen', maar het ligt nog steeds aan de reizigers zelf (niet allemaal, maar de meerderheid wel) die het vertikken tien meter te lopen in een trein voor een vrije stoel.

Laatste zat ik in een trein (IC van Asn tot Rtd (ICM7) en werd er op een gegeven moment omgeroepen of iedereen plaats wilde maken+bagage opbergen zodat meer mensen konden zitten. Ik zat in de kopbak van het viertje, nog niet half gevuld en toen ik even later een retourtje toilet liep bleek de tweede bak 80% vol te zijn, de derde zo goed als vol met een paar staande mensen en de laatste bak kon je geen voet meer bij zetten.

Zelfs als je het omroept spreiden mensen nog niet door de trein. %04%
 

03-07-2017 23:45:26
Frontier
Frontier
Je kunt omroepen wat je wilt, het helpt meestal niets. Het komt regelmatig voor dat ik in de ICB bij vertrek uit Asd slechts met een handjevol andere mensen rijtuig 4 of 5 hoef te delen. Rijtuigen 6, 7 en 8 worden steeds drukker en vanaf rijtuig 9 staan mensen in de gangpaden en balkons. %08%


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

04-07-2017 12:00:58
koekje
koekje
Laatst ook een vrouw met kinderwagen die te Ht zat te gillen dat ze er niet meer in kon, want te druk. "Mevrouw, voorin is de trein helemaal leeg". Reactie: "Ja maar ik moet er in Oss uit!" %09%  

05-12-2017 08:37:33
ZJ37
ZJ37
Weet niet of het in dit topic thuishoort; er komt een LED-scherm boven de perrons te Shl dat de posities van de trein inclusief deuren zal weergeven. Ik neem aan dat het een vergelijkbaar systeem is als wat een aantal maar al is beproefd te Ht: https://www.parool.nl/amsterdam/prorail-neemt-maatregelen-op-schiphol~a4543338/

Hierbij ben ik wel benieuwd of omgegaan kan worden met de a-symmetrische indeling van treinen, in Ht gebeurde dat niet en stonden de gehoorzame reizigers dus geregeld verkeerd op het perron.
 

05-12-2017 08:47:04
ToH
ToH
Ze hangen er al op spoor 1-2. Wat ik begrepen heb zijn het de balken die eerst in Den Bosch hingen.  

05-12-2017 10:13:48
IJsbergsla
IJsbergsla
Allicht fysiek dezelfde, maar wel degelijk met verschillende software. Deze maakt onder andere het gebruik van de blauwe lamp overbodig, het lijkt onwaarschijnlijk dat ze nu ook overweg kunnen met de asymmetrische indeling van het meeste materieel.  

05-12-2017 10:32:44
ZJ37
ZJ37
Als dat zo is, waarom zou er dan gecommuniceerd worden dat het voortaan handig is dat je direct bij een 1e of 2e klas deur staat? Ik kan me toch niet voorstellen dat na de proeven te Ht men halfslachtig te werk blijft gaan?  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


05-12-2017 10:54:15
b2py
b2py
Wat is er halfslachtig aan wat IJs schrijft?  

05-12-2017 11:17:57
treinfan
treinfan
Niet overweg kunnen met asymmetrische indeling van materieel.

Laatst bewerkt door treinfan op 05-12-2017 11:18
 

05-12-2017 11:51:25
thom
thom
Het zou me technisch mogelijk moeten lijken dat de boordcomputer van de treinen melden welke cabine er actief is, waardoor er te bepalen is hoe om het stel staat.  

05-12-2017 12:08:19
treinfan
treinfan
Uiteraard is het mogelijk als men het maakt. De oplossing die jij voordraagt werkt alleen niet, omdat je dan alleen de richting van het voorste treinstel weet.  

05-12-2017 12:14:47
thom
thom
Dat is wel een goed gevonden detail %08%  

05-12-2017 12:41:24
DDZ7504
DDZ7504
Gisteren zag ik het toevallig hangen in Shl, wat me wel opviel is dat het nog niet heel nauwkeurig was, tussen de displays en de deuren zat horizontaal gezien toch wel zo'n 3 meter bij het halteren van de 9239, waardoor de zone van de achterste deur van elk rijtuig boven de voorste deur van het volgende rijtuig hing  

05-12-2017 12:56:31
phantom
phantom
Dat ligt dan natuurlijk aan de mcn die zich niet aan de "regels" van het bord houd en expres iets te laat heeft geremd %08%


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

05-12-2017 14:05:30
mvanuden
mvanuden
Er zijn nogal wat issues c.q. technische uitdagingen. De symmetrie van de trein is in de systemen voor zover ik weet (nog) niet bekend. Maar bij het meeste materieel kun je wel aangeven waar 1e klas "in de buurt" zit. Hooguit 1 bak lopen (of binnendoor).

Een andere uitdaging is de blauwe lamp/precieze stopplek. Er is in ieder geval nu nog geen blauwe lamp voorzien omdat dit veiligheidsproblemen kan opleveren. Niet op Schiphol (volgens mij), maar als je ergens een perron met A/B en kruiswissels hebt dan zou je zomaar een blauwe lamp *achter* een stoptonend sein kunnen krijgen. Er moet dan een koppeling met de beveiliging komen maar aangezien de instapbalk van NS is en de seinen van ProRail...

We moeten het voorlopig dus met de "blauwe bordjes" doen en die zijn er niet voldoende voor alle mogelijke treinlengtes (waarbij de nieuwste sprinters en treinen met locomotieven ook geen vaste baklengte van bijna 25 meter meer hebben).

Conclusie: het blijft wat behelpen maar hopelijk dient het wel het doel (reizigers verspreiden). Je kunt in ieder geval wel van tevoren zien hoe lang de trein zal zijn en waar deze gaat stoppen. Dat helpt voor Jake with the Hat op Schiphol al heel veel

Laatst bewerkt door mvanuden op 05-12-2017 14:07
 

05-12-2017 14:26:21
Amazonous
Amazonous
Materieelpolariteit, zoals het beestje tegenwoordig heet, zou je inderdaad een uitdaging kunnen noemen. Gelukkig wordt er wel hard aan gewerkt om de kwaliteit van de data te verbeteren en was dat begin van dit jaar al een agendapunt waarbij kon worden aangegeven dat de kwaliteit fors omhoog gaat door o.a. wijzigingen aan TREES

Laatst bewerkt door Amazonous op 05-12-2017 14:41
 

05-12-2017 15:47:06
daniel81
daniel81
Quote
DDZ7504 (di 05 dec 2017 12:41:24 https://www.somda.nl/forum/18622/p633733/): Gisteren zag ik het toevallig hangen in Shl, wat me wel opviel is dat het nog niet heel nauwkeurig was, tussen de displays en de deuren zat horizontaal gezien toch wel zo'n 3 meter bij het halteren van de 9239, waardoor de zone van de achterste deur van elk rijtuig boven de voorste deur van het volgende rijtuig hing


Als de mcn op de meter nauwkeurig moet gaan stoppen zal dat de punctualiteit niet bevorderen
 

05-12-2017 18:31:49
kleine_man
kleine_man
Ik snap in 1 keer waarom bij de verbouwing van de VIRM de eerste klasse geheel in het midden zit.

Nog niet zo lang geleden hadden we rijtuigbordjes. Werkt tot op zekere hoogte perfect. Maar ja, waaron simpele bordjes gebruiken als je ook dure systemen kan ontwerpen.....
 

05-12-2017 20:47:50
b2py
b2py
Symmetrie is sowieso praktischer, niet alleen voor dit.  

05-12-2017 20:52:45
DingeZ
DingeZ
Quote
Amazonous (di 05 dec 2017 14:26:21 https://www.somda.nl/forum/18622/p633751/): Materieelpolariteit, zoals het beestje tegenwoordig heet, zou je inderdaad een uitdaging kunnen noemen. Gelukkig wordt er wel hard aan gewerkt om de kwaliteit van de data te verbeteren en was dat begin van dit jaar al een agendapunt waarbij kon worden aangegeven dat de kwaliteit fors omhoog gaat door o.a. wijzigingen aan TREES


Wie is Trees?
 

05-12-2017 22:33:59
Amazonous
Amazonous
Software

Vraag me niet waar de afkorting voor staat, hij staat niet omschreven op de plaat namelijk, en wij wisten het allemaal ook niet meer Je zou bijna 1FTE kunnen vullen met enkel het bijhouden van lijstjes van softwarenamen binnen de branche.

Laatst bewerkt door Amazonous op 05-12-2017 22:34
 

05-12-2017 23:07:39
aarclay
aarclay
Vandaag heb ik op Schiphol naar dit bord gekeken, maar hij werkte niet. Hij stond uit.

In de media wordt ook aangegeven dat deze vanaf aanstaande maandag pas werkt. Dat het er eerdaags blijkbaar heeft aangestaan zal wel een voorgaande test zijn geweest, gok ik? Misschien wordt hij nu wel nauwkeuriger? Maar het blijft natuurlijk ook aan de machinist liggen, of die zijn trein netjes op de juiste plek plaatst.

Tijdens de proef in Ht heb ik weinig fouten gezien. Maar met IC Direct's ben ik benieuwd of dit makkelijk te hanteren is. Een afwijkende rijtuigindeling en de schermen zijn al verkeerd.

Als ze zoiets ook blijvend zouden toepassen, dan zou ik het liever in de grond verwerken dan hangend in de lucht. Iets wat mooi licht geeft moet vast wel opvallen. Maar daar moet ook wel onderzoek naar gedaan worden uiteraard.

Laatst bewerkt door aarclay op 05-12-2017 23:11


Choo choo.....
 

05-12-2017 23:22:27
thom
thom
Die ICD's zijn vaste stammen, die staan er nou niet echt om bekend een verschillende samenstelling te hebben natuurlijk.  

06-12-2017 07:33:05
mtlx
mtlx
Gisterenmiddag stond de balk even aan en had ik toevallig een ICD bij mij. Daar klopt de balk ook gewoon keurig.  

06-12-2017 08:05:19
Coryza
Coryza
Daar gaan mijn prive-coupe's %04%%04%. Toch altijd wel lekker..  

06-12-2017 11:05:10
ZJ37
ZJ37
Met ICD en zijn symmetrische indeling zou dit systeem juist feilloos moeten kunnen werken. Ik ben meer benieuwd naar werking ervan met VIRM en ICM in allerlei combinaties.  

06-12-2017 15:26:57
mren
mren
En -nog problematischer- de plaats van de stiltecoupe in de DDZ.  

06-12-2017 15:45:03
aarclay
aarclay
Maar het blijven stammen, dus het is niet verwonderlijk als er ooit weer eens geschoven wordt. Dit betekent dan ook meteen dat de indeling in de software (wordt tijd voor nog meer open-data ) ook hierop moet worden aangepast.

Laatst bewerkt door aarclay op 06-12-2017 15:46


Choo choo.....
 

06-12-2017 15:56:39
ZJ37
ZJ37
Als je zoiets doet zorg dan ook dat het effectief werkt en niet averechts. In Ht is die proef tweemaal gehouden en doordat het systeem geen rekening hield met de a-symmetrische indeling van de treinen, gebeurde het natuurlijk geregeld dat hele volksstammen alsnog van de 1e klas naar de 2e klas en andersom moesten lopen. Het gevolg is dat op een bepaald moment de dagelijkse reizigers die informatie ook niet meer serieus neemt en gewoon weer gaat staan waar het hem of haar het beste uitkomt.  

06-12-2017 16:56:24
broek53
broek53
Mij dunkt het onderscheid tussen de klassen in dit verband (de problematiek van Schiphol dus) eigenlijk niet zo heel erg interessant. Hier is de totale lengte van de trein vooral van belang voor de spreiding.  

06-12-2017 19:47:12
ZJ37
ZJ37
Momenteel staat er zelden iemand te ver weg van een plek waar de trein niet stopt, aangezien iedereen bij de roltrappen blijft klonteren.  

06-12-2017 19:55:53
plubru
plubru
Er Is dan soms ook een groot verschil als je geen smartphone hebt die kan aangeven welke samenstelling de eerstvolgende trein heeft en je VIRM-12 verwacht terwijl ICM-3 komt aanrijden, dan kan je het namelijk op een lopen zetten. En als een trein ook nog niet verdeeld wordt over het perron maar helemaal doorrijdt tot het uiteinde dan loop je zo een hartverzakking op!


Groeten, Peter (I've got a ticket to ride)
 


06-12-2017 20:01:05
ZJ37
ZJ37
Wat misschien erg jaartal 2250 gedacht is maar wel in de praktijk nu gebeurt bij bijvoorbeeld de 900/1000 te Shl: te Asd zit de 900 achterin helemaal vol omdat iedereen achteraan instapt op spoor 15a; bij de 1000 is het voorin veel drukker omdat iedereen voorin instapt op spoor 14b. Je zou wellicht dat gegeven kunnen gebruiken om te Shl iedereen zoveel mogelijk naar het rustigere deel van de betreffende treinserie te verwijzen. Of maak ik het nu wel erg ingewikkeld? Praktisch lijkt het me in elk geval wel.  

06-12-2017 20:08:51
Daan!
Daan!
Of zorgen op Asd dat passagiers zich goed verdelen.  

06-12-2017 21:03:47
IJsbergsla
IJsbergsla
Daar worden uiteraard pogingen toe gedaan, maar de perronopzichters en conducteurs zijn roependen in de woestijn.  

06-12-2017 22:17:14
treinfan
treinfan
Quote
ZJ37 (wo 06 dec 2017 19:47:12 https://www.somda.nl/forum/18622/p633877/): Momenteel staat er zelden iemand te ver weg van een plek waar de trein niet stopt, aangezien iedereen bij de roltrappen blijft klonteren.
Dat is niet mijn ervaring te Shl als er een (krappe) ICM-III of SLT-IV aan komt rijden.
 

28-08-2018 07:46:48
yappa
yappa
Is de proef met de instapzones weer voorbij?
Vandaag voor de 4018 een omroepbericht "deze trein bestaat vandaag uit 10 rijtuigen, wilt u alstublieft verspreid instappen?"
Los van het feit dat er SLT 12 voor kwam rijden, toch een opmerkelijke stijlbreuk met "als u in de instapzone instapt, komt het allemaal goed"
 

28-08-2018 10:25:48
geert
geert
Instappers zouden zich, zeker in de spits, beter spreiden als vooral op Ut de treinen beter bij de trappen zouden stoppen.  

28-08-2018 21:09:44
daniel_ddr
daniel_ddr
En dan niet persé de trappen vanuit de hal (dat doen ze op zich wel), maar juist de trappen vanuit de tunnels.
Ooit verspreidden de reizigers zich nog over het perron aan die A-zijde, waarna NS vervolgens zich beklaagde dat iedereen bij de dezelfde deur wilde instappen (aangezien de trein juist doorreed tot ver op de B-fase waar maar één toegang is).

Tegenwoordig heeft NS de reizigers dat zodanig goed afgeleerd dat nu de treinen naar Amf van spoor 12 vertrekken (waar de bakborden wat gunstiger staan) het juist voorin relatief rustig is. Niemand is ondertussen immers meer gewend dat er nog een stuk trein tussen de middentunnel en noordertunnel in staat.

Laatst bewerkt door daniel_ddr op 28-08-2018 21:10


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl