Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

'Instapzones' voor betere spreiding

Woensdag 28 sep 2016 - 10:55:22
mren
mren
Op de kleinere stations tussen Amsterdam Centraal en Eindhoven komen speciale instapzones die de drukte in de trein moeten verminderen. Uit proeven is gebleken dat reizigers zo beter verspreid worden, waardoor meer mensen kunnen zitten en de trein sneller kan vertrekken. De NS laat weten dat de zones volgens de planning vanaf begin 2017 worden ingevoerd.

Twee borden op de perrons geven aan waar de instapzone begint en waar hij eindigt. Wie tussen de borden in gaat staan, weet zeker dat de sprinter op die plek komt te staan. Door op de verschillende stations de instapzones in te richten op andere stukken perron, worden de reizigers beter verdeeld, zegt een woordvoerder van de NS:

Hele artikel: www.nrc.nl

Laatst bewerkt door moderator op Woensdag 28 sep 2016 om 12:26:10, reden: Backslashes topictitel verwijderd.

Woensdag 28 sep 2016 - 11:59:48
lex_t
lex_t
En dan is de trein 3 rijtuigen te kort. Rennen.

Woensdag 28 sep 2016 - 12:02:10
mren
mren
Ik neem aan dat de treinlengte net als via de NS App en het blijkbaar dure bord in Den Bosch aangegeven gaat worden aan de reiziger.

Woensdag 28 sep 2016 - 12:06:14
treinfan
treinfan
Ga maar uit van de geverfde strepen op het perron zoals in o.a. Culemborg er al langere tijd is (of is de streep al versleten?): daar wordt de lengte van een SLT-6 aangegeven met een blauwe streep.

[Bezig met laden...]

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Woensdag 28 sep 2016 - 13:03:42
maurits
maurits
Twitter mauritswever Facebook maurits.wever
Pssst, de combinatie van letterbordjes op het perron en de treinsamenstelling op de CTA schijnt in bepaalde landen in Europa prima te werken, zie: www.bahnbilder.de of www.bahnbilder.de

Zeker met de huidige digitale CTA's moet dat toch makkelijk te realiseren zijn. Waarom zouden we opnieuw het wiel uitvinden?

Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)

Woensdag 28 sep 2016 - 13:11:06
DingeZ
DingeZ
Facebook DingeZZ
Omdat in Duitsland er geen sprake is van dynamische inzet. In principe staat de lengte van een specifieke trein daar voor het hele jaar al vast.

Woensdag 28 sep 2016 - 13:16:01
bacr
bacr
Er zit vast een iemand met erg weinig historisch besef over waar die letterborden ooit voor waren bedoeld. Sowieso blijft het interessant om op nieuw gerenoveerde stations die letterborden terug te zien komen, terwijl ze vrijwel niet meer gebruikt worden. Met een ICE hoor je alleen nog maar 'de eerste klas bevindt zich vooraan/achteraan in de trein'. Met een letteraanduiding zou dat al een stuk klantvriendelijker zijn.

Woensdag 28 sep 2016 - 13:20:04
treinfan
treinfan
Als de letterborden er zijn, zou het alleen maar makkelijker worden met de huidige schermen: de actuele(!) treinsamenstellingen zijn toch al beschikbaar in Infoplus.

[Bezig met laden...]

Woensdag 28 sep 2016 - 13:23:26
mren
mren
Quote
DingeZ (wo 28 sep 2016 13:11:06 www.somda.nl): Omdat in Duitsland er geen sprake is van dynamische inzet. In principe staat de lengte van een specifieke trein daar voor het hele jaar al vast.
Sja, in Nederland worden lengtes ook gepland. Maar ja, die verdomde praktijk toch steeds hè?

Woensdag 28 sep 2016 - 13:32:00
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Quote
treinfan (wo 28 sep 2016 13:20:04 www.somda.nl): Als de letterborden er zijn, zou het alleen maar makkelijker worden met de huidige schermen: de actuele(!) treinsamenstellingen zijn toch al beschikbaar in Infoplus.
Ach, die schermen kunnen sowieso veel betere informatie tonen dan ze nu doen. Ik zag laatst een tweet van iemand die veel liever die oude CTA's zag, omdat je daarop veel sneller kon zien of je trein stopte op "jouw" station. Tegenwoordig moet je wachten tot de verschillende stations (soms maar één per keer) voorbij knipperen. Die schermen zijn veel groter, dus je zou zeggen dat er ruimte zat is om gewoon alle tussenstations tegelijk te tonen.

Woensdag 28 sep 2016 - 13:57:44
umbusko
umbusko
Quote
DingeZ (wo 28 sep 2016 13:11:06 www.somda.nl): Omdat in Duitsland er geen sprake is van dynamische inzet. In principe staat de lengte van een specifieke trein daar voor het hele jaar al vast.
Maar als die inzet toevallig eens anders is (of omgekeerd), staat de actuele treinsamenstelling getekend op die CTA's (inclusief vermelding in de witte doorlopende balk dat de treinsamenstelling veranderd is), dus dat kan toch het argument niet zijn...

Woensdag 28 sep 2016 - 14:26:31
Amazonous
Amazonous
Quote
treinfan (wo 28 sep 2016 13:20:04 www.somda.nl): Als de letterborden er zijn, zou het alleen maar makkelijker worden met de huidige schermen: de actuele(!) treinsamenstellingen zijn toch al beschikbaar in Infoplus.
Ik kan het geklaag al horen wanneer het bij een verstoring eens niet klopt

Woensdag 28 sep 2016 - 15:25:16
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
Om nog maar te zwijgen over het feit dat als je mensen aanleert bij een bord te gaan staan zodat ze "goed" staan,dat niemand ooit zal weglopen van dat plek.
Tot er inderdaad een kortere trein aankomt die buiten die ruimte met bordjes staat,en dan gaan mensen wel zeiken dat ze moeten rennen om überhaupt nog in die trein te komen.
Het begint steeds meer te lijken op een kleuterschool,hier blijven staan jantje dan ben je braaf,krijg je straks een sticker omdat je zo goed hebt geluisterd

Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

Woensdag 28 sep 2016 - 15:27:33
Z2N
Z2N
Youtube Alfenaar1 Flickr Alfenaar
Daarom zou het ook zo makkelijk zijn als de actuele lengte gewoon op de CTA-bak geplaatst zou worden, dan ziet men vanzelf waar de trein stopt...

Woensdag 28 sep 2016 - 15:45:20
lex_t
lex_t
De app doet dat ook al. Ik kijk vaak even hoe lang mijn trein is. Als-ie geen 12 maar 7 rijtuigen is, ga ik ergens anders staan.. Lijkt me kleine moeite om dat aan de cta toe te voegen?

Woensdag 28 sep 2016 - 16:06:42
ZJ37
ZJ37
In Ht zag je dat reizigers braaf in rijen gingen staan zodra de borden op spoor 4 aan flitsten met de posities van de deuren.

Het neemt echter weer in geloofwaardigheid af zodra treinen regelmatig niet op de juiste plek stoppen of omdat dit systeem niet kan omgaan met niet-symmetrische indelingen van het materieel.

Het is te hopen dat er een systeem ontwikkeld wordt dat wel daarmee kan omgaan en dan vervolgens ook zijn nut in de praktijk kan bewijzen.

Woensdag 28 sep 2016 - 16:46:01
maurits
maurits
Twitter mauritswever Facebook maurits.wever
Zelf kijk ik ook even in de app en ga bij het juiste bakbord staan. Als je de informatie uit de app publiceert op de CTA en de bakborden aanvult met letterborden begrijpt ook de "gewone" reiziger het.

Ik weet zeker dat reizigers in de spits bereid zijn om de CTA te checken en hierdoor een grotere kans op een zitplaats te krijgen. Maar maak de info dan ook een beetje toegankelijk.

Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)

Woensdag 28 sep 2016 - 16:46:33
jorgo
jorgo
Ik weet niet of iemand het ook zo leest, maar als ik het bericht van de topicstarter lees vermoed ik dat er moedwillig een zone zal worden aangegeven die juist kórter is dan de verwachte trein. Mensen stappen bij station A dan bijvoorbeeld in bij het voorste treinstel, zo meent men, als de instapzone bij het voorste treinstel wordt gesuggereerd.
Bij station B wil men dan de instapzone suggereren bij het achterste treinstel, waardoor reizigers dan ook daar zullen instappen.

Effectief wordt er dan dus helemaal niet op elk station de lengte van de trein weergegeven, wat de reacties tot nu toe veronderstellen, maar wordt deze spreiding gerealiseerd door mensen op verschillende stations in andere delen van de trein te laten instappen.

En dat zou wel nieuw zijn.

Of ik lees het verkeerd.

Laatst bewerkt door jorgo op Woensdag 28 sep 2016 om 16:47:06

Woensdag 28 sep 2016 - 16:51:59
maurits
maurits
Twitter mauritswever Facebook maurits.wever
Die instapzones kwamen toch ook op de Sprinterstations tussen Ut en Gdm? Is daar het probleem niet al opgelost doordat de Sprinters vanaf spoor 20/21 bij de trappen vertrekken en niet meer het wandelpad naar Lunetten wat bekend stond als spoor 18b en 19b?

Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)

Woensdag 28 sep 2016 - 16:52:19
ZJ37
ZJ37
Nou, reizigers die in Gdm de krappe overstap richting Gr-Ddr moeten hebben laten zich echt niet wijsmaken dat ze onderweg voorin moeten stappen. Of misschien 1x totdat ze de overstap missen door de krappe tijd inclusief het chipkaart-circus.

Woensdag 28 sep 2016 - 17:32:15
mren
mren
Quote
ZJ37 (wo 28 sep 2016 16:06:42 www.somda.nl): of omdat dit systeem niet kan omgaan met niet-symmetrische indelingen van het materieel.
Goed punt. Bij VIRM-VI weet je precies waar de stiltecoupés zitten, maar bij DDZ is het 50% kans op 150m lopen.

Woensdag 28 sep 2016 - 17:32:47
reisthijs
reisthijs
Youtube reisthijsnl Flickr ReisThijs
Quote
phantom (wo 28 sep 2016 15:25:16 www.somda.nl): Tot er inderdaad een kortere trein aankomt die buiten die ruimte met bordjes staat,en dan gaan mensen wel zeiken dat ze moeten rennen om überhaupt nog in die trein te komen.
Als je de plaatsing van de instapzonebordjes en de bakbordjes goed op elkaar afstemt sta je altijd goed ook bij een korte trein.
In Houten hingen de (tijdelijke, nu weer verdwenen) instapzonebordjes zodanig dat je bij een losse SLT ook goed stond.

Het zou wel kunnen betekenen dat op sommige stations een korte trein verder van de trap moet gaan stoppen omdat daar nu eenmaal de instapzone is. Of de reiziger daar nu beter van wordt?

Woensdag 28 sep 2016 - 18:09:32
fred67nl
fred67nl
Quote
ZJ37 (wo 28 sep 2016 16:06:42 www.somda.nl): In Ht zag je dat reizigers braaf in rijen gingen staan zodra de borden op spoor 4 aan flitsten met de posities van de deuren.

Het neemt echter weer in geloofwaardigheid af zodra treinen regelmatig niet op de juiste plek stoppen of omdat dit systeem niet kan omgaan met niet-symmetrische indelingen van het materieel.

Het is te hopen dat er een systeem ontwikkeld wordt dat wel daarmee kan omgaan en dan vervolgens ook zijn nut in de praktijk kan bewijzen.
Hebben onze oosterburen zo,n syteem al zij het analoog al niet sinds tientallen jaren?

http://mijnmodelspoor-entreinwereld.blogspot.com/

Woensdag 28 sep 2016 - 20:09:08
jor[D]1
jor[D]1
Flickr jorD1
Quote
bacr (wo 28 sep 2016 13:16:01 www.somda.nl): Er zit vast een iemand met erg weinig historisch besef over waar die letterborden ooit voor waren bedoeld. Sowieso blijft het interessant om op nieuw gerenoveerde stations die letterborden terug te zien komen, terwijl ze vrijwel niet meer gebruikt worden. Met een ICE hoor je alleen nog maar 'de eerste klas bevindt zich vooraan/achteraan in de trein'. Met een letteraanduiding zou dat al een stuk klantvriendelijker zijn.
Op het perron (in elk geval Asd en Shl) staat een elektronisch bord, met een beeld van de trein en bij welk bord welk rijtuig stopt.
Het systeem is er dus al, alleen niet op de CTA's en niet voro alle treinen. Alleen internationaal en HSL volgens mij.
Ze roepen ook om dat je voor de actuele rijtuig volgorde op het bord bij letterbord ABC kan kijken.
Overigens heb ik al vaak genoeg op Asd toeristen zien zoeken naar een letter/bord in combinatie met hun ticket, waarbij de verwarring ontstond door de perron fasen.

Woensdag 28 sep 2016 - 20:27:38
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Zolang NS nog nieteens weet waar z'n reizigers in de trein zitten als het aan de reizigers zelf overgelaten wordt waar ze instappen heb ik er een hard hoofd in dat zo'n instapzone wel zou werken.
De slechtst spreidende reizigers zijn daarnaast ook nog eens de dagjesmensen en niet persé de forensen. Die laatste groep zie je op veel stations juist wel verspreiden om zich vervolgens bij de voorste deur naar binnen te proppen als de trein onverwacht korter dan gepland is.

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Woensdag 28 sep 2016 - 22:01:13
anton_
anton_
Quote
mren (wo 28 sep 2016 10:55:22 www.somda.nl): Door op de verschillende stations de instapzones in te richten op andere stukken perron, worden de reizigers beter verdeeld.
Is dit niet een variant van wat de NS op Rotterdam CS deed met de IC naar Utrecht ? Deze werd een paar jaar geleden vaak zo geparkeerd dat het achterste deel van de trein buiten de kap stond (richting Dordrecht). Dit had dan als voordeel dat de achterste bakken relatief leeg waren bij vertrek, zodat op Rotterdam Alexander (waar de meeste reizigers instappen aan de achterzijde) het in- en uit-stappen vlot ging. Vanaf Rotterdam Alexander waren de reizigers ook goed verdeeld over de gehele trein)

Woensdag 28 sep 2016 - 22:06:30
ZJ37
ZJ37
Die gedachte is op zich wel prima, maar de dagelijkse reizigers zullen echt niet van hun patroon afwijken om hun vaste plekje in de trein in te willen nemen om zo op hun aankomststation direct te kunnen uitkomen bij de trap.

Woensdag 28 sep 2016 - 22:07:41
IC2000
IC2000
Ik weet nog van de tijd dat ik in Kloten (Bij Zürich) heb gewoond dat toen al niet alleen de grote stations, maar zelfs elk klein station van de S-bahn een indeling in 4 sectoren had, A; B; C; en D. En op de CTA's stond gewoon aangegeven hoe lang de trein was, wat de samenstelling was en waar de Motorwagen, 1e klas, 2e klas enzovoort zouden zijn. Zelfs als de treinsamenstelling last minute veranderde kwam dat toen al op het bord. Waarom wordt er niet geshopt om dit systeem ook hier op de borden te krijgen. Dan is het voor iedereen duidelijk. Zó moeilijk kan dat niet zijn, kost op z'n hoogst wat geld voor de broncode.

Woensdag 28 sep 2016 - 22:34:12
anton_
anton_
Quote
ZJ37 (wo 28 sep 2016 22:06:30 www.somda.nl): Die gedachte is op zich wel prima, maar de dagelijkse reizigers zullen echt niet van hun patroon afwijken om hun vaste plekje in de trein in te willen nemen om zo op hun aankomststation direct te kunnen uitkomen bij de trap.
Op rotterdam CS leek het erop dat (voor een grote groep) het toch anders werkt.
Niet de plek bij uitstappen (vlak bij de trap) bepaald de instap locatie, maar de plaats waar de trein tot stilstand kwam op Rotterdam CS (onder het motto - ik neem de deur die het dichtst bij de plek is waar ik het perron op kom)
Ik moet wel zeggen dat ik dit vooral in de middags spits heb gezien - of dit ´s morgens ook zo werkt weet ik niet.

Laatst bewerkt door anton_ op Woensdag 28 sep 2016 om 22:35:31

Woensdag 28 sep 2016 - 23:18:31
umbusko
umbusko
Is dat niet het verschil tussen "op het perron al wachtend op de trein een plekje kiezen" en "het perron opkomen en instappen in de klaarstaande trein"?
Zeker op een station als Rtd komen er vaak nog mensen op het laatste moment en die stappen natuurlijk zo snel mogelijk in. Maar wie de tijd heeft zal eerder naar zijn favoriete plekje toelopen, al zijn er ook genoeg mensen die niet consequent hetzelfde doen.

Woensdag 28 sep 2016 - 23:35:13
kiekkiek
kiekkiek
Quote
IC2000 (wo 28 sep 2016 22:07:41 www.somda.nl): Ik weet nog van de tijd dat ik in Kloten (Bij Zürich) heb gewoond dat toen al niet alleen de grote stations, maar zelfs elk klein station van de S-bahn een indeling in 4 sectoren had, A; B; C; en D. En op de CTA's stond gewoon aangegeven hoe lang de trein was, wat de samenstelling was en waar de Motorwagen, 1e klas, 2e klas enzovoort zouden zijn. Zelfs als de treinsamenstelling last minute veranderde kwam dat toen al op het bord. Waarom wordt er niet geshopt om dit systeem ook hier op de borden te krijgen. Dan is het voor iedereen duidelijk. Zó moeilijk kan dat niet zijn, kost op z'n hoogst wat geld voor de broncode.
Inderdaad. De SBB heeft al jaren een systeem dat fantastisch werkt. Waarom nu hier weer het wiel opnieuw uitvinden?

Donderdag 29 sep 2016 - 07:10:00
bacr
bacr
Omdat slecht zelf bedacht voor de hobby van een aantal mensen per definitie beter is dan goed gejat? Je zou eens wat van elkaar kunnnen leren...
Of beter nog: ze mogen wel van ons leren, maar wij gaan niet van hunnie leren.

Donderdag 29 sep 2016 - 08:39:38
ZJ37
ZJ37
En daarbij: NS zag in de SBB nog op een ander vlak als het grote voorbeeld, dus waarom hierbij niet?

Donderdag 29 sep 2016 - 10:25:25
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
Omdat shoppen i.p.v. zelf bedenken het opheffen van je eigen baan betekent.

Donderdag 29 sep 2016 - 12:47:41
jor[D]1
jor[D]1
Flickr jorD1
in hoeverre weten de huidige systemen welke kant "voor" zit. Bij symetrische indelingen zoals slt niet zo'n probleem. Maar als je een asymetrische indeling hebt en je wilt 1e klas bijjv aanduiden moet je wel weten hoe de trein staat.
Kan me voorstellen dat zoiets een aardige uitdaging is om altijd goed te krijgen.
Daarnaast hebben lang niet alle stations/perrons letterborden.
Laat ze dan toch eerst mee trein lengte op de cta weergeven. Die info is er, in de apps lukt het ook.

Donderdag 29 sep 2016 - 13:04:27
ZJ37
ZJ37
Tegenwoordig zou je systeemtechnisch al veel moeten kunnen, vraag is tot in welk detail je de reizigers wilt informeren. Daarbij zou minimaal moeten gelden: kan ik de reizigers ten alle tijde goed informeren.

Zoals gezegd: het systeem in Ht is echt zo gek niet, alleen het kan niet omgaan met de niet symmetrische indeling van het materieel. Dat is funest voor het verdere draagvlak van zo'n systeem en ik word van de pilot tussen Ut en Gdm daardoor op voorhand al wat huiverig.

Laatst bewerkt door ZJ37 op Donderdag 29 sep 2016 om 13:05:00

Donderdag 29 sep 2016 - 14:29:48
jbt
jbt
Flickr BartGrunewold
Het systeem hebben we zo'n twintig jaar geleden toch ook hier gehad, althans iets wat er op leek. Er waren toen op de perrons bordjes met letters, voor elk rijtuig een letter. In die tijd waren de 800 en de 900 (zo heette de Intercity van Heerlen naar de Randstad) getrokken treinen (ICR) en zaten de eerste klasse rijtuigen bij elkaar aan de noordzijde en de tweede klasse rijtuigen aan de zuidzijde. Daartussenin de BKD. Er werd toen altijd keurig omgeroepen dat de rijtuigen eerste klasse stopten bij de bordjes met de letters C, D, E en F. Lang heeft het echter niet mogen duren. Er warenb verstoringen en de treinen werden steeds 'bonter' (Belgische, maar oorspronkelijk Franse rijtuigen en later ICK). Vervolgens is men overgestapt op 'stammetjes'(B-A-B). Het systeem is toen maar overboord gezet. Op sommige stations hangen die bordjes volgens mij nog.

Donderdag 29 sep 2016 - 15:10:37
NSR-fan
NSR-fan
Quote
jorgo (wo 28 sep 2016 16:46:33 www.somda.nl): Ik weet niet of iemand het ook zo leest, maar als ik het bericht van de topicstarter lees vermoed ik dat er moedwillig een zone zal worden aangegeven die juist kórter is dan de verwachte trein. Mensen stappen bij station A dan bijvoorbeeld in bij het voorste treinstel, zo meent men, als de instapzone bij het voorste treinstel wordt gesuggereerd.
Bij station B wil men dan de instapzone suggereren bij het achterste treinstel, waardoor reizigers dan ook daar zullen instappen.
De enig juiste opmerking tot nu toe !
Goed opgemerkt Jorgo

Er komen ZONES. Op het ene station aan de voorkant, volgende station aan de achterkant, volgende station in het midden.
Enig doel: de reizigers gelijkmatig over de trein verdelen zodat OTR goed kan worden uitgevoerd.

Laatst bewerkt door NSR-fan op Donderdag 29 sep 2016 om 15:11:06

Donderdag 29 sep 2016 - 16:14:22
sjoerd
sjoerd
Mwah, juist??? Ik word van dit soort vruchteloze spreidingskuren altijd bijzonder baldadig. Want ik kijk gewoonlijk hoe lang de trein is en word dan door dit onwerkbare systeem geholpen: iedereen hoopt zich straks op bij enkele deuren (spreiding???) zodat ik als enige bij een rustige deur naar binnen kan gaan. Hoewel, als enige, ik denk dat er hier veel forumleden zijn die hier hun kansen zien.

Donderdag 29 sep 2016 - 16:22:51
ZJ37
ZJ37
Wat moet ik me hier nu bij voorstellen? Dat een Sprinter Ut-Gdm te Htn helemaal naar voren doorrijdt en te Htnc helemaal achteraan blijft staan? Met als gevolg dat loop-lamme reizigers allemaal door dezelfde deur de trein in en uit gaat?

En ik heb het al eerder gezegd, ik weet niet of de ontwerpers van deze systematiek een beetje praktisch zijn ingesteld, maar al zet je de trein een halve kilometer voor of achter station Ut: reizigers die in Gdm de korte overstap moeten halen naar Ddr gáán gewoon achterin zitten of staan.

Of werkt het anders?

Donderdag 29 sep 2016 - 16:28:21
sjoerd
sjoerd
Nee, hoor, je hebt volkomen gelijk. Maar we gaan het zien en we gaan wederom plezier hebben over het zoveelste misbaksel vanachter tekentafels, uit denktanks en uit kantoren met theoretici die van de praktijk van menselijk gedrag totaal geen kaas hebben gegeten.

Donderdag 29 sep 2016 - 17:34:20
fred67nl
fred67nl
Quote
IC2000 (wo 28 sep 2016 22:07:41 www.somda.nl): Ik weet nog van de tijd dat ik in Kloten (Bij Zürich) heb gewoond dat toen al niet alleen de grote stations, maar zelfs elk klein station van de S-bahn een indeling in 4 sectoren had, A; B; C; en D. En op de CTA's stond gewoon aangegeven hoe lang de trein was, wat de samenstelling was en waar de Motorwagen, 1e klas, 2e klas enzovoort zouden zijn. Zelfs als de treinsamenstelling last minute veranderde kwam dat toen al op het bord. Waarom wordt er niet geshopt om dit systeem ook hier op de borden te krijgen. Dan is het voor iedereen duidelijk. Zó moeilijk kan dat niet zijn, kost op z'n hoogst wat geld voor de broncode.
Is helaas geen vergelijking met Nederland. Wij hebben meest treinstellen, en er is geen land waar dagelijks zo wordt gehusseld met de materieelinzet bij verstoringen.

De basis van een systeem in Nederland zou zijn, dat een computer op het station precies weet welk(e) stelnummer(s) in een trein zit(ten), hoe de samenstelling van een stel is. en welke kant voor zit. Dan kan je pas aangeven waar de 1e klas, 2e klas, stiltecoupe,s e.d. bevinden. De volgende vraag is dan hoe je dat aan de reiziger laat weten.

http://mijnmodelspoor-entreinwereld.blogspot.com/

Donderdag 29 sep 2016 - 17:43:33
umbusko
umbusko
Quote
ZJ37 (do 29 sep 2016 16:22:51 www.somda.nl): Wat moet ik me hier nu bij voorstellen? Dat een Sprinter Ut-Gdm te Htn helemaal naar voren doorrijdt en te Htnc helemaal achteraan blijft staan? Met als gevolg dat loop-lamme reizigers allemaal door dezelfde deur de trein in en uit gaat?

En ik heb het al eerder gezegd, ik weet niet of de ontwerpers van deze systematiek een beetje praktisch zijn ingesteld, maar al zet je de trein een halve kilometer voor of achter station Ut: reizigers die in Gdm de korte overstap moeten halen naar Ddr gáán gewoon achterin zitten of staan.

Of werkt het anders?
En zelfs al zou het "doel" bereikt worden en zou iedereen door dezelfde deur naar binnen gaan, dan gaan de reizigers zich in de trein wel spreiden. Als achterin volzit, loopt iedereen die nog geen plekje heeft natuurlijk door naar voren en andersom. De wet van de communicerende vaten dus. Pas bij meerdere stellen wordt het een iets genuanceerder verhaal.

Donderdag 29 sep 2016 - 20:42:37
treinfan
treinfan
@fred67nl daar ben ik het niet mee eens. Het voegt al heel veel toe als je alles reiziger kan zien hoe lang je trein is. Waar precies dan de eerste klas zit is niet relevant om te bepalen waar de trein stilstaat.

Donderdag 29 sep 2016 - 20:49:56
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
Quote
fred67nl (do 29 sep 2016 17:34:20 www.somda.nl): De basis van een systeem in Nederland zou zijn, dat een computer op het station precies weet welk(e) stelnummer(s) in een trein zit(ten), hoe de samenstelling van een stel is. en welke kant voor zit. Dan kan je pas aangeven waar de 1e klas, 2e klas, stiltecoupe,s e.d. bevinden. De volgende vraag is dan hoe je dat aan de reiziger laat weten.
Dat moet met GPS en OBIS e.d. toch allemaal appeltje-eitje zijn... je geeft een treinstel een voor- en achterkant en de samenstelling is via de boordcomputer bekend (voor elk treinnummer). Koppel het aan de TPB's of hoe die dingen heten en je kan op elk scherm de lengte en de samenstelling doorgeven. Moet je alleen nog de uitzonderingen regelen (koppelen en aftrappen).

Donderdag 29 sep 2016 - 21:44:09
fred67nl
fred67nl
Quote
treinfan (do 29 sep 2016 20:42:37 www.somda.nl): @fred67nl daar ben ik het niet mee eens. Het voegt al heel veel toe als je alles reiziger kan zien hoe lang je trein is. Waar precies dan de eerste klas zit is niet relevant om te bepalen waar de trein stilstaat.
Voor stoptreinen en de meeste IC niet nee, maar voor andere zoals de ICD, ICB wel.
Maak wel een standaard softwaresysteem voor alle trein anders krijg je weer verschillen in alles. Eenheid is beter.

http://mijnmodelspoor-entreinwereld.blogspot.com/

Vrijdag 30 sep 2016 - 00:10:16
IC2000
IC2000
@fred67nl, In mijn tijd ging het eigenlijk ook altijd goed als er een keer een Re450 of een Mirage voor kwam rijden in de plaats van de normale RABe 514. En deze hadden toch hele andere samenstellingen. En op Zürich HB werden eventuele bijgeplaatste rijtuigen aan de voorzijde ook gewoon aangegeven. Dus dat argument van teveel verschuivingen gaat gewoon niet op.
Ik vind 1e/2e klas aangeven echt wel een voordeel hebben, omdat je dan ook een betere spreiding ziet van de mensen voor de wagen waar ze moeten zijn. (en dus geen last-minute geren)
@Timtrein, koppelen en aftrappen is op dit moment ook al in de trein zichtbaar, dus dat zou geen probleem moeten zijn. Op z'n hoogst het puntje richting in het geval ICM-IV en VIRM-VI

Vrijdag 30 sep 2016 - 22:14:21
bnv
bnv
Quote
sjoerd (do 29 sep 2016 16:28:21 www.somda.nl): Nee, hoor, je hebt volkomen gelijk. Maar we gaan het zien en we gaan wederom plezier hebben over het zoveelste misbaksel vanachter tekentafels, uit denktanks en uit kantoren met theoretici die van de praktijk van menselijk gedrag totaal geen kaas hebben gegeten.
Tsja, ik kijk al zo'n 60 jaar lang hoe lang de trein is, hoeveel stellen die heeft en waar al reizigers op het perron staan.
Vaak geeft mij houvast de vierkante blauwe borden in ruitvorm langs het spoor waar de machinist moet stoppen afhankelijk van hoeveel bakken die heeft. Kan ik zelf rekenen waar ik moet/wil staan.

Wat mij eerder verbaast dat dit een bijzondere vorm van klantvriendelijkheid is die, natuurlijk weer goed bedoeld van NS zijde, aan de andere kant leidt tot een vorm van dwangmatigheid, ook al is die vrijwillig, door reizigers te bestempelen als geautomatiseerde poppetjes die slechts ondergeschikt zijn of moeten worden gemaakt aan het proces.
Waar kennen we dit gedrag van het management eerder van?

Vrijdag 30 sep 2016 - 23:22:08
thom
thom
Omgekeerd vraag ik me weleens af waarom we alles vooraf al zo negatief in moet zien.

En je kunt het dwangmatig gaan noemen, maar niemand die je belet buiten die zone te gaan staan, maar daarop vraag ik me af waarom je dat zou willen?

Zaterdag 01 okt 2016 - 09:39:08
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
Omdat je bv op een andere plaats aan het perron in de trein komt waardoor je later in je reis een overstap wel haalt met rennen ?

Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

Zaterdag 01 okt 2016 - 10:53:14
b2py
b2py
Je hoeft niet te rennen want het instapproces gaat soepeler waardoor er geen vertraging door gecreëerd wordt

Zaterdag 01 okt 2016 - 11:34:00
bert
bert
Mooie gedachte, ontdaan van elke realiteitszin. Er zijn tal van officiële overstaps die je niet haalt als je op de verkeerde plek in de trein zit.

Zaterdag 01 okt 2016 - 12:25:57
Klaasje
Klaasje
Op Utrecht Centraal en een beperkt aantal overstappen op Amsterdam Centraal misschien. Verder zou ik niet weten waar dat zou moeten zijn. Zelfs als je in een trein van 12 bakken aan de verkeerde kant van station Zwolle zit is 5 minuten naar ieder perron (op het kamperlijntje na) op de sloffen te doen.

Laatst bewerkt door Klaasje op Zaterdag 01 okt 2016 om 12:26:22

Zaterdag 01 okt 2016 - 13:18:13
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Probeer in Geldermalsen maar eens de trein ri. Dordrecht te halen als je vanaf Utrecht komend helemaal voorin zit. Dat is dan echt een compleet onmogelijke overstap terwijl je 'm op je gemak kunt halen als je achterin zit.

Daarnaast nog alle gevallen waarin je op Ut door instapzones aan de B-zijde uitkomt waar zeker in de spits opstoppingen bij de (rol)trappen ontstaan omdat je geen andere opties hebt. Iets soortgelijks is trouwens van toepassing wanneer je op de A-fase aan het uiteinde van het perron uitstapt maar een overstap naar spoor 18-21 hebt waar je niet kunt komen via de Noordertunnel.

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Zaterdag 01 okt 2016 - 13:55:08
b2py
b2py
Dat zegt meer iets over de overstaptijden dan over de plek waar je instapt. Dan is simpelweg de tijd niet ruim genoeg in Geldermalsen. Over een paar jaar ook opgelost, dan ligt de MLL aan een apart perron.

Zaterdag 01 okt 2016 - 14:02:20
ZJ37
ZJ37
Moet je de overstaptijden dan maar verruimen omdat het spoorbedrijf je min of meer adviseert nog verder te gaan lopen in Gdm?

Zaterdag 01 okt 2016 - 14:41:41
b2py
b2py
Het zegt meer iets over de algehele stemming hier om iedere afwijking van de norm uitvoerig te behandelen. Vervoersbedrijven maken keuzes en hebben afhankelijkheden in de dienstregeling. Voor 90% van de spitsreizigers is zo'n instaplocatie een prima werkwijze en die andere 10% houdt zich er niet aan.

De basis blijft dat het een advies is om daar in te stappen, niet een gebod. Je zal ook nooit 100% van de reizigers overtuigen om het advies te gaan volgen.

Zaterdag 01 okt 2016 - 14:42:56
Klaasje
Klaasje
Het lijkt mij dat als je een bepaald reisadvies met de planner geeft je dat ook haalbaar maakt voor een reiziger die geen flauw idee waar die in moet stappen en hoe die moet lopen. Dat staat nog los van de instapadviezen wat mij betreft.

Zaterdag 01 okt 2016 - 14:45:46
b2py
b2py
Dat zei ik post ervoor toch, voldoende ruime overstappen. Als het nu onhaalbaar is dan is de overstap niet ruim genoeg.

Zaterdag 01 okt 2016 - 15:18:12
bert
bert
@Klaasje: Leeuwarden. Alle officiële aansluitingen van NSR en Arriva.

Zaterdag 01 okt 2016 - 16:40:02
dh3201
dh3201
Zijn het echt zulke grote aantallen reizigers die die overstap steeds moeten halen? Of zijn dat slechts enkele reizigers op het totale aantal?
Als het overgrote deel van de reizigers zich aan de instapzones houdt en een enkeling (die zo'n krappe overstap wil halen) niet, dan is het al een hele winst.

Shqiperise-lopers?

Zaterdag 01 okt 2016 - 19:20:33
kleine_man
kleine_man
Quote
thom (vr 30 sep 2016 23:22:08 www.somda.nl): Omgekeerd vraag ik me weleens af waarom we alles vooraf al zo negatief in moet zien.

En je kunt het dwangmatig gaan noemen, maar niemand die je belet buiten die zone te gaan staan, maar daarop vraag ik me af waarom je dat zou willen?
Het plan zal niet/nauwelijks gaan werken om een paar simpele redenen.

Een groot deel van de stations zijn simpel niet ingericht voor de manier van denken. Stations als Mt, Std, Ehv, Ht, Nm, Ed, Amf, Asd, Gn, Lw, Gvc, Ledn dwingen mensen om in een bepaald deel van de trein in te stappen (dit zijn degene die mij zo te binnen schieten, er zullen er vast nog meer zijn waarvoor dit geldt). Dit komt door de huidige layout of gebruik van perron fasen. Wil je mensen hier verder het perron op krijgen betekend dat mensen langer op een station moeten verblijven. Kijk je integraal naar een OV reis, dan zie je veel overstappen van

Je kan beter crimineel zijn dan arts................ Voorkomen is beter dan genezen

Zaterdag 01 okt 2016 - 19:35:23
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Amf is hier een fout voorbeeld, daar zit immers ook nog een traverse achteraan het perron. Trouwens, de reizigers staan daar ook gewoon over het perron verspreid: onderaan de trap uit de hal is het niet extreem drukker.

Daarnaast is de stelling van NS dat reizigers naar Amf voorin willen zitten vanwege de uitgang een leuk verzinseltje, maar de praktijk laat anders zien: staat de trein met de kop nabij de Noordertunnel op Ut dan willen die reizigers blijkbaar ineens niet meer voorin zitten want dan is 't opeens een stuk rustiger voorin de trein ri. Amf

Verder is het in Ut weer wel goed merkbaar dat de A-fase drukker is wat hier ook door de layout van het station veroorzaakt wordt: de A-fase heeft immers vier verspreid gelegen toegangspunten terwijl dat erop de B-fase maar twee zijn die naast elkaar liggen.

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Zaterdag 01 okt 2016 - 21:41:38
Berk24
Berk24
Quote
ZJ37 (za 01 okt 2016 14:02:20 www.somda.nl): Moet je de overstaptijden dan maar verruimen omdat het spoorbedrijf je min of meer adviseert nog verder te gaan lopen in Gdm?
Utrecht-Gorinchem is sneller met de bus, Utrecht-Leerdam idem. Waarom zou je je druk maken om een overstap die maar door een klein aantal reizigers gebruikt wordt (de stations tussen Utrecht en Geldermalsen-de stations aan de Merwede-Lingelijn en Beesd-Utrecht)?

Zaterdag 01 okt 2016 - 21:43:43
ZJ37
ZJ37
Ja, waarom zou je je druk maken om je klanten.

Zaterdag 01 okt 2016 - 21:48:39
Berk24
Berk24
Omdat er een alternatief bestaat die sneller is. Voor overstappen die niet veel gebruikt worden is 18 minuten ook nog redelijk te noemen. 's Hertogenbosch->Gorinchem is veel erger et een 21-minuten overstap en daar bestaat geen alternatief in vorm van een bus.

Zaterdag 01 okt 2016 - 22:13:29
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Quote
Berk24 (za 01 okt 2016 21:41:38 www.somda.nl): Utrecht-Gorinchem is sneller met de bus, Utrecht-Leerdam idem. Waarom zou je je druk maken om een overstap die maar door een klein aantal reizigers gebruikt wordt (de stations tussen Utrecht en Geldermalsen-de stations aan de Merwede-Lingelijn en Beesd-Utrecht)?
Ik kan je aanraden eens in de praktijk te gaan kijken. Er zijn veel meer reizigers die die overstap in Geldermalsen maken dan jij lijkt te denken. Leerdam - Houten is bv. helemaal niet zo'n rare woon-werkverbinding en dat kan (nog) niet per bus.

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Zaterdag 01 okt 2016 - 22:29:59
mren
mren
Bovendien wordt een treinreis over het algemeen als comfortabeler/hoogwaardiger gezien dan een bus.

Zaterdag 01 okt 2016 - 22:36:26
thom
thom
Quote
phantom (za 01 okt 2016 09:39:08 www.somda.nl): Omdat je bv op een andere plaats aan het perron in de trein komt waardoor je later in je reis een overstap wel haalt met rennen ?
Euh, als je buiten de instapzone gaat staan moet je sowieso lopen voor je trein als die binnenkomt met als effect dat je alsnog in de instapzone terecht komt?

Zaterdag 01 okt 2016 - 22:37:28
treinfan
treinfan
Nee, de instapzone houdt geen rekening met spitstreinen die hopelijk meer dan één treinstel hebben.

Zaterdag 01 okt 2016 - 23:57:54
IC2000
IC2000
Quote
daniel_ddr (za 01 okt 2016 19:35:23 www.somda.nl): Amf is hier een fout voorbeeld, daar zit immers ook nog een traverse achteraan het perron. Trouwens, de reizigers staan daar ook gewoon over het perron verspreid: onderaan de trap uit de hal is het niet extreem drukker.

Daarnaast is de stelling van NS dat reizigers naar Amf voorin willen zitten vanwege de uitgang een leuk verzinseltje, maar de praktijk laat anders zien: staat de trein met de kop nabij de Noordertunnel op Ut dan willen die reizigers blijkbaar ineens niet meer voorin zitten want dan is 't opeens een stuk rustiger voorin de trein ri. Amf

Verder is het in Ut weer wel goed merkbaar dat de A-fase drukker is wat hier ook door de layout van het station veroorzaakt wordt: de A-fase heeft immers vier verspreid gelegen toegangspunten terwijl dat erop de B-fase maar twee zijn die naast elkaar liggen.
Gek dat ik daar vorig jaar toch hele andere ervaringen mee had, met name in de richting Ut -> Amf is de verdeling zeer sterk naar de voorzijde van de trein gericht. Alleen als het Rotterdamse deel centraal op het perron ging staan was het anders kan ik uit ervaring zeggen. Daarnaast dient ook te worden opgemerkt dat de traverse aan de a-zijde op Amf eigenlijk alleen nut heeft voor overstappers van spoor 1/2 naar 6/7 en andersom (en een paar wijkbewoners).

Op Ut zou een extra tunnel aan de zuidzijde geen overbodige luxe zijn volgens mij.

Zaterdag 01 okt 2016 - 23:58:49
thom
thom
Of een brug...

Zondag 02 okt 2016 - 06:49:03
maurits
maurits
Twitter mauritswever Facebook maurits.wever
Een paar trappen is al voldoende . Voor de spreiding in Ut zou dat zoveel meer doen dan iedere instapzone.

Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)

Zondag 02 okt 2016 - 14:48:30
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Quote
IC2000 (za 01 okt 2016 23:57:54 www.somda.nl): Gek dat ik daar vorig jaar toch hele andere ervaringen mee had, met name in de richting Ut -> Amf is de verdeling zeer sterk naar de voorzijde van de trein gericht. Alleen als het Rotterdamse deel centraal op het perron ging staan was het anders kan ik uit ervaring zeggen.
Er staan gemiddeld meer reizigers aan de A-zijde dan aan de B-zijde ja, maar dat merk je alleen als er een kortere trein rijdt die daardoor vrij ver naar achteren stopt. Dan is het voorin de trein overvol.
Rijdt er echter een trein van normale lengte die dus ook meer verdeeld over de A-fase stopt dan merk je heel goed dat er weliswaar een hoop reizigers op de A-fase staan, maar dat deze toch wel degelijk verspreid staan en daardoor geen plaatselijk overvolle trein opleveren.
Integendeel zelfs, zo had ik afgelopen vrijdag nog een mooi voorbeeldje van zo'n situatie: de 1759 is normaalgesproken een behoorlijk druk bezette trein in de vrijdagavondspits, maar met de voorste bak t.h.v. de noordertunnel had ik zelfs een privé-vierzit.

Zelf zit ik in elk geval in veruit de meeste gevallen voorin op Ut -> Amf. Niet vanwege de uitgang, maar juist omdat ik met het wat naar voren lopen in 99% van de gevallen een zitplek heb. En staat er als ik het perron op kom juist een wat kortere trein met de kopbak bij de trappen dan loop ik juist naar achteren om dezelfde reden.

Laatst bewerkt door daniel_ddr op Zondag 02 okt 2016 om 14:49:48

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Zondag 02 okt 2016 - 15:13:21
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Mbt de Rabo...euh, Moreelsebrug...idd zal trapopgangen dan veel voor spreiding kunnen zorgen want werknemers voor Rabobank, Belastingkantoor, Rechtbank en de HGB's etc. zullen er gebruik van maken.
Nou blijkt dus weer dat commercieel belang belangrijker is dan reizigers belang en dat de reiziger zich moet aampassen.

Ik dacht dat het 'systeem' ten dienste noest staan voor de mensheid maar blijkbaar vindt men dat de mensheid maar ten dienste moet staan van het 'systeem'.

Zondag 02 okt 2016 - 15:49:30
umbusko
umbusko
Quote
Klaasje (za 01 okt 2016 12:25:57 www.somda.nl): Op Utrecht Centraal en een beperkt aantal overstappen op Amsterdam Centraal misschien. Verder zou ik niet weten waar dat zou moeten zijn. Zelfs als je in een trein van 12 bakken aan de verkeerde kant van station Zwolle zit is 5 minuten naar ieder perron (op het kamperlijntje na) op de sloffen te doen.
Probeer maar eens in Std in twee minuten over te stappen van de 3500 op de 6800 als je helemaal voorin zit (richting Hrl/Mt). Als je pech hebt, rijdt die 3500 door tot puntje perron en dan mag je zo een bak of acht terugrennen. Is die 3500 een minuutje later, dan wordt het al helemaal krap; is hij twee minuten later, dan maakt het met conducteurs die op de seconde fluiten geen fluit meer uit, want dan kun je nog net tikkertje spelen met de 6800, die er dan zonder jou vandoor gaat.

Zondag 02 okt 2016 - 19:50:28
5431
5431
Waarbij ik nooit heb begrepen waarom de 6800 in Sittard vóór de 3500 uit vertrekt. Andersom vertrekken had de overstap beter haalbaar gemaakt en de 3500 een paar minuten versneld.

Zondag 02 okt 2016 - 23:44:27
nougo
nougo
Dat is vanwege de kering van 4 minuten van de 6800
op Randwyck.

Maandag 03 okt 2016 - 07:34:53
ZJ37
ZJ37
En evenzo dat de 3500 anders te Hrl in conflict komt met de tegentrein.

Dinsdag 04 okt 2016 - 20:07:29
kleine_man
kleine_man
Quote
kleine_man (za 01 okt 2016 19:20:33 www.somda.nl):
Quote
thom (vr 30 sep 2016 23:22:08 www.somda.nl): Omgekeerd vraag ik me weleens af waarom we alles vooraf al zo negatief in moet zien.

En je kunt het dwangmatig gaan noemen, maar niemand die je belet buiten die zone te gaan staan, maar daarop vraag ik me af waarom je dat zou willen?
Het plan zal niet/nauwelijks gaan werken om een paar simpele redenen.

Een groot deel van de stations zijn simpel niet ingericht voor de manier van denken. Stations als Mt, Std, Ehv, Ht, Nm, Ed, Amf, Asd, Gn, Lw, Gvc, Ledn dwingen mensen om in een bepaald deel van de trein in te stappen (dit zijn degene die mij zo te binnen schieten, er zullen er vast nog meer zijn waarvoor dit geldt). Dit komt door de huidige layout of gebruik van perron fasen. Wil je mensen hier verder het perron op krijgen betekend dat mensen langer op een station moeten verblijven. Kijk je integraal naar een OV reis, dan zie je veel overstappen van
Even op mijzelf reageren omdat ik zie dat een groot deel van argumentatie niet doorgekomen is.

Kijk je integraal naar een OV reis, dan zie je veel overstappen van dan zie je dat er tussen trein/tram/bus vaak maar enkele minuten bedraagt. Dit betekent dat reizigers een bus/tram eerder/later moeten nemen. Dit kan ook weer vervelende gevolgen hebben.

Verder betekent dit plan dat alle faciliteiten (zoals overkapping, wachtruimte, kiosk) bij de instapzone moeten zijn, anders zullen reizigers zich daar niet snel naar toe bewegen.

Een instapzone kan gezien het huidige materieel niet groter zijn dan 2 bakken (minimale lengte). Dit houdt in dat reizigers zich nog steeds door 4 deuren de trein in moeten. Het probleem dat reizigers zich nu maar door 4 deuren naar binnen wringen los je daarmee ook niet op. Tevens zullen alle bakbordjes op de juiste lengte gezet moeten worden.

Ik denk dat het terughangen van de vakborden en het tonen van de treinlengte in de CTA de snelste en goedkoopste oplossing is. Voor het meeste materieel is de eerste klasse binnen 25 meter wel te voorspellen. Alleen de VIRM-6 worden wat lastig.

Je kan beter crimineel zijn dan arts................ Voorkomen is beter dan genezen

Woensdag 09 nov 2016 - 16:46:10
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Inmiddels zijn op Utln, Htnc en Cl bijvoorbeeld al lichtbakken op palen geplaatst met aanduiding Begin- en Einde Instapzone.
Vaste palen dus onafhankelijk van treinlengte...

Woensdag 09 nov 2016 - 17:17:51
reisthijs
reisthijs
Youtube reisthijsnl Flickr ReisThijs
Wat had je anders gedacht?
Het lijkt me niet meer dan logisch dat een vaste instapzone ook vaste palen heeft.

Woensdag 09 nov 2016 - 18:10:14
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Omdat het materieel varieerd van SLT4 tot SLT10.
Ben nog niet zeker van de zones per station maar Cl is het t.h.v. de perronkap (voor dus) en Htnc ook t.h.v. de perronkap (midden)..richting Ut.

Woensdag 09 nov 2016 - 18:14:27
maxje
maxje
Tussen Ehv en Ht zijn de borden ook geplaatst, maar nog wel afgedekt toen ik het gister zag. Op de stations Eindhoven Strijp-S, Best en Boxtel zijn de bakborden ook aangepast.

Woensdag 09 nov 2016 - 20:10:48
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Wanneer volgen de schotten in het SLT om te voorkomen dat reizigers doorlopen naar buiten de instapzone? Of heeft men de volstrekt theoretische verwachting dat reizigers braaf blijven staan in de instapzone i.p.v. alsnog de vrije plekken op te zoeken.

En daarna dan natuurlijk nog wat extra rijtijd doordat je iedereen wilt dwingen een beperkt aantal deuren te gebruiken i.p.v. alle deuren wat veel sneller is.

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Woensdag 09 nov 2016 - 21:08:12
umbusko
umbusko
Ach, dat zal zich vanzelf wel oplossen. Reizigers zullen na een tijdje ook wel gewoon op het perron gaan spreiden. Zo blijf ik bij mijn bushalte ook nooit bij de haltepaal of in het hokje staan (tenzij het heel hard regent), maar ga ik altijd bij de lantaarnpaal staan die twee meter achter dat hokje staat, omdat dat nou eenmaal de plek is waar de bus altijd stopt, omdat hij daar verreweg het makkelijkst kan stoppen.
Een paar keer trial and error en dan weet je vanzelf wel wat het handigste is. En incidentele reizigers? Daarvan kun je toch al nauwelijks verwachten dat ze op een "gewaagde" plek gaan staan.
Het enige jammere blijft dan dat er een hoop geld uitgegeven is aan een systeem dat nauwelijks iets toevoegt...

Woensdag 09 nov 2016 - 21:08:35
michaben
michaben
Zolang je niet de volnorm hanteert en de bakborden dusdanig plaatst dat bij elk station de meest rustige bakken bij de instapzone stoppen zou het in theorie kunnen werken. Maar dan moet men wel de theorie baseren op het werkelijke gedrag van de reiziger, dus eerst zoeken naar een plek is waar er niemand naast of tegenover je zit en dan de klapstoelen op de balkons. En zodra 75% van de zitplaatsen bezet is blijf je op de balkons staan en klaag je via de NS app dat de trein vol is.

Woensdag 09 nov 2016 - 21:17:51
b2py
b2py
Volgens mij is het juist de bedoeling om het standaardgedrag van een reiziger te beinvloeden

Woensdag 09 nov 2016 - 21:28:31
umbusko
umbusko
Ja en ik vermoed (en volgens mij meerderen met mij) dat dat knap lastig is en dat dat alleen met vaste paaltjes die een instapzone aangeven niet gaat lukken. Maar misschien wel, wie weet, we zullen het zien.

Woensdag 09 nov 2016 - 21:39:45
b2py
b2py
Betere suggestie dan dit met wat literaire onderbouwing?

Woensdag 09 nov 2016 - 21:53:45
michaben
michaben
Heb je zelf enige onderbouwing hoe dit het gedrag wél zou gaan beïnvloeden? Instapzones lijken me niet echt iets dat er voor gaat zorgen dat reizigers nu eerst alle tweezitters en daarna alle vierzitters 100% gaan vullen bij de plek waar men instapt voor men door gaat lopen of de balkons gaat bezetten.

Laatst bewerkt door michaben op Woensdag 09 nov 2016 om 21:54:09

Woensdag 09 nov 2016 - 22:52:55
yappa
yappa
In elk geval niet heel handig hoe het nu in Bkl wordt aangepakt. Enkele weken geleden werden daar flyers uitgedeeld met de melding "bij het bakboord "6" is altijd nog plek, loop vooral door naar voren".

Nu enkele weken later wordt het bord "instapzone" geplaatst... Op de plek waar iedereen toch altijd al stond. Zo ga je niet veel verschil maken, denk ik.

Laatst bewerkt door yappa op Woensdag 09 nov 2016 om 22:53:24, reden: Typo

Donderdag 10 nov 2016 - 08:17:06
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Tja, sowieso heeft NS op wel meer trajecten wat moeite met vaststellen waar de trein vol zit en vooral ook waardoor dat komt.

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Donderdag 10 nov 2016 - 08:20:56
jor[D]1
jor[D]1
Flickr jorD1
als je op de andere stations zorgt dat de trein vooorin vol zit werkt het in Bkl toch gewoon...
Als je een bord instap zone bij bakbord 6 plaatst weet je zeker dat iedereen vertikt erheen te lopen.

Donderdag 10 nov 2016 - 20:03:04
ZJ37
ZJ37
Quote
yappa (wo 09 nov 2016 22:52:55 www.somda.nl): In elk geval niet heel handig hoe het nu in Bkl wordt aangepakt. Enkele weken geleden werden daar flyers uitgedeeld met de melding "bij het bakboord "6" is altijd nog plek, loop vooral door naar voren".
En iedereen weet wat een bakbord is? Zolang reizigers elders met krappe aansluitingen zitten en weten dat ze daarvoor het beste achteraan kunnen instappen om die te halen, krijg je ze oo echt niet voorin de trein. Herinnert iemand zich nog de oude situatie met de 16000/6000 in Ut nog op spoor 18/19? Juist, geen mens die zin heeft om 400 meter te lopen.

Donderdag 10 nov 2016 - 20:18:41
thom
thom
Tsja, het word wel een wellus-nietus spelletje zo tussen reiziger en NS.

Als je als reiziger zelf op de drukste plek van de trein instapt denk ik dat je ook niet moet gaan roepen dat je niet kun zitten terwijl er verderop gewoon plek is. NS kan moeilijk meer stoelen kwijt op de instapplek in de trein

Donderdag 10 nov 2016 - 21:07:43
dh3201
dh3201
Dan kan NS beter de stoelen weghalen op de drukste instapplek. Dan kunnen daar veel meer mensen staan.
Als je wilt zitten moet je maar verder lopen. Hmm, gaat vast beter werken dan die borden

Shqiperise-lopers?

Donderdag 10 nov 2016 - 21:42:34
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Quote
thom (do 10 nov 2016 20:18:41 www.somda.nl):
Als je als reiziger zelf op de drukste plek van de trein instapt denk ik dat je ook niet moet gaan roepen dat je niet kun zitten terwijl er verderop gewoon plek is. NS kan moeilijk meer stoelen kwijt op de instapplek in de trein
NS blijkt nu juist niet echt in staat om vast te stellen wat de drukste plek is... ik stap dagelijks in op wat volgens NS het drukste deel van de trein is maar toch kan ik elke dag weer gewoon zitten (zelfs als de trein al een tijdje langs het perron heeft gestaan). De laatste keer dat ik heb moeten staan kan ik me nieteens meer herinneren.

Er is dan wel een hoop gedrang bij de deuren bij dat treindeel, maar dat ligt meer aan dat de bakborden op Ut niet kloppen.

Laatst bewerkt door daniel_ddr op Donderdag 10 nov 2016 om 21:43:30

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Donderdag 10 nov 2016 - 23:08:15
cuneo56
cuneo56
Hoewel er nog een doek over de borden begin- en einde instapzone hang in Maarssen ( en die zone is gelijk aan de overkapping) zijn vandaag wel de bak borden richting Breukelen opeens veranderd en is o.a. een bord 7 verschenen.

Vrijdag 11 nov 2016 - 11:51:51
umbusko
umbusko
Nou, hoera, al die stoute reizigers die willens en wetens regen en koude wind trotseren zullen nu wel netjes onder de overkapping gaan staan...
Sorry dat ik lichtelijk sceptisch ben, maar dit is volgens mij toch echt een geval "bordje ophangen omdat de PR-afdeling wil kunnen aankruisen dat er een bordje hangt" in plaats van een bordje ophangen omdat dat nou echt iets toevoegt (en dan kun je het er nog altijd eens of oneens over zijn of dat beoogde doel op die manier ook bereikt gaat worden).

Op het verplaatsen van bakborden heb ik uiteraard geen kritiek, als dat helpt tenminste.

Laatst bewerkt door umbusko op Vrijdag 11 nov 2016 om 11:52:34

Vrijdag 11 nov 2016 - 13:14:53
aarclay
aarclay
Twitter AarClay Facebook arienclaij Youtube TreinenWeb Flickr 57636621@N03
Zou het helpen om met speciale witte verlichting op de perrons aan te geven waar mensen moeten staan? Zomaar een idee? Kan heen makkelijk dynamisch worden gemaakt, en zelfs worden gekoppeld aan druktesensoren in de trein.

Want wie kijkt er nou in de hoogte naar LED-panelen, terwijl een reiziger eigenlijk altijd naar de grond kijkt, en dan bedoel ik natuurlijk niet meteen omlaag.

Laatst bewerkt door aarclay op Vrijdag 11 nov 2016 om 13:15:22

Choo choo.....

Vrijdag 11 nov 2016 - 14:14:27
sjoerd
sjoerd
Als ik de reacties van de forumleden eens bij elkaar raap, zijn de meeste bijdragen erg sceptisch: bij de spoorfan gaat niets helpen om ze beter over de trein te spreiden. Liefhebbers dus, die weliswaar een beetje (?) eigenwijs zijn, maar die toch ook bovengemiddeld hun eigen reiscomfort in de gaten houden. Als nu al die maatregelen niets helpen bij degenen die er gemiddeld meer kijk op hebben, wat gaan ze dan uithalen voor de gemiddelde reiziger? Ik denk bar en bar weinig, en wellicht hebben ze zelfs een negatief effect.
Ik geloof meer in wat je aan ieders handigheid ziet wanneer het gaat om het kiezen van de juiste kassa in de supermarkt en in het kiezen van de juiste rijbaan als je autorijdt, ook al kun je met beide ook pech hebben. Laat iedereen het lekker zelf uitzoeken.
Er zijn trouwens wel meer redenen om niet helemaal voorin of helemaal achterin de trein te gaan zitten, en ik ga bij voorkeur ook niet boven de wielen zitten. Anderen kiezen een plek in de stiltecoupé of dicht bij een toilet omdat ze bij elke brug over water aandrang krijgen.

Woensdag 23 nov 2016 - 18:35:01
wwijker
wwijker
Weet niet of het onderdeel is van de proef om reizigers beter te spreiden of puur een uitbreiding van de info in de app, maar sinds een paar weken is voor de 17400 en de 7400 richting Rhn / Vnd te Ut in de NSapp aangegeven bij welke perronfase de trein stopt (of zou moeten stoppen, heb nog niet gecheckt of dit overeenkomt met de werkelijkheid..) Geen idee waarom, maar ik kan dit bij anders stations of treinseries niet vinden.

Laatst bewerkt door wwijker op Woensdag 23 nov 2016 om 18:37:04

Woensdag 23 nov 2016 - 19:57:14
stijngeluk
stijngeluk
In de app staat het ook bij Shl spoor 1 en 2

Woensdag 23 nov 2016 - 20:09:09
mren
mren
Het zou al helpen als de machinisten hun trein op de juiste plek stil weten te zetten, maar op sporen 5/6 te Ehv is dat al een dagelijkse loterij. Lijkt me toch een essentiële voorwaarde voor het slagen van dit project.

Woensdag 23 nov 2016 - 21:17:49
mvschoon
mvschoon
Quote
stijngeluk (wo 23 nov 2016 19:57:14 www.somda.nl): In de app staat het ook bij Shl spoor 1 en 2
In dit kader wellicht ook nog interessant dat er al weken lang in de ochtendspits een heel legertje mensen in hesjes passagiers op perron 1/2 "helpt" zich te verspreiden over het perron en wijst op minder drukke treindeuren.

Woensdag 23 nov 2016 - 22:25:28
cuneo56
cuneo56
Quote
wwijker (wo 23 nov 2016 18:35:01 www.somda.nl): Weet niet of het onderdeel is van de proef om reizigers beter te spreiden of puur een uitbreiding van de info in de app, maar sinds een paar weken is voor de 17400 en de 7400 richting Rhn / Vnd te Ut in de NSapp aangegeven bij welke perronfase de trein stopt (of zou moeten stoppen, heb nog niet gecheckt of dit overeenkomt met de werkelijkheid..) Geen idee waarom, maar ik kan dit bij anders stations of treinseries niet vinden.
Perronfases??? Met het zowat gereed komen van project DSSU zijn nu juist de perronfases verdwenen.
Maar kennelijk wordt dus een oudbegrip door de moderne snelle jongens weer eens misbruikt.

Woensdag 23 nov 2016 - 22:51:35
train85
train85
De A en B benaming staan nog wel op paar borden op de perrons. In de planning worden ze niet meer gebruikt in Ut. Op spoor 15 in Ut de test gaat om de letters die op alfabetische volgorde hangen op de perrons. Met soms een letter eruit. De mcn moet de trein inderdaad op de juiste plek zetten wil het helpen.

www.mat64.nl

Woensdag 23 nov 2016 - 23:36:53
ZJ37
ZJ37
Quote
mvschoon (wo 23 nov 2016 21:17:49 www.somda.nl):
Quote
stijngeluk (wo 23 nov 2016 19:57:14 www.somda.nl): In de app staat het ook bij Shl spoor 1 en 2
In dit kader wellicht ook nog interessant dat er al weken lang in de ochtendspits een heel legertje mensen in hesjes passagiers op perron 1/2 "helpt" zich te verspreiden over het perron en wijst op minder drukke treindeuren.
En weten zij ook precies hoe lang de naderende trein is en waar deze zich positioneert?

Een beetje doorgewinterde reiziger kan met de tegenwoordige beschikbaarheid aan informatie een heel eind komen, zeker als je dat kan combineren met de betekenis van de bakkenborden langs de perronsporen. Of ben ik nu veel te slim bezig.

Donderdag 24 nov 2016 - 09:16:40
reisthijs
reisthijs
Youtube reisthijsnl Flickr ReisThijs
Nu ben je te slim bezig. Aan het gedrag van de forensen te zien (bijv. het onverminderd populaire met-de-trein-meelopen) hebben die er geen weet van.

Donderdag 24 nov 2016 - 12:14:49
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
Ik zie het hele punt niet van deze kilometers lange on nodige discussie niet.
Reizigers doen iets uit onwetendheid of hebben er wel degelijk een reden voor.
Men doet hun ding op hun manier,en als die manier fout blijkt te zijn dan heeft men wat te zeuren.
Dat zeuren krijg je dr niet uit,die niet zo handige manier van doen ook niet.
De dagelijkse forens weet best wel het klappen van de zweep en heeft waarschijnlijk al een manier ontwikkelt die voor hun meestal werkt.
Waarom wil men dan perse iedereen onderrichten als Meester van een klas met borden,lichtflitsen weet ik t wat.
Men luistert grotendeels toch niet en als men wel luistert en de trein stopt niet exact op de stip of is korter dan gepland,bestaat ineens uit ander MAT dan gepland,dan loopt t spaak,en jawel dan kan men klagen.
Stop nou is met (voornamelijk)tevergeefs met geld over de balk gooien voor nieuwe borden,het verzinnen van een nieuwe manier van handje vasthouden en stop dat geld in zinnige zaken,sommige dingen in de wereld veranderen toch nooit.
Zo kan je van dat vrijgekomen geld bv wissels onderhouden of er zelfs is terug plaatsen,zorgen dat in de "strenge nederlandse winters" de wissels het wel altijd doen ipv lijken op een waterijsje
(Dit moest ik even kwijt )

Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

Donderdag 24 nov 2016 - 12:18:54
thom
thom
Het gaat helemaal niet over klagen van wie dan ook, het gaat over reizigers gespreid in een trein krijgen zodat iedereen meer kans op een zitplaats heeft en het instapproces wat vlotter verloopt...

Donderdag 24 nov 2016 - 12:22:04
icetha
icetha
Flickr Peter_Boere
Op dit moment worden in Ht de zgn dynamische aanduiding boven spoor 4 weggehaald.
Daarmee kon je zien waar de deur en bv 1e of 2e klas zich bevond.
Geen idee waar dat meters lange spul heengaat...
Het viel mij al op dat die aanduiding al paar weken niet meer was te zien.

Laatst bewerkt door icetha op Donderdag 24 nov 2016 om 13:43:00

Donderdag 24 nov 2016 - 12:35:23
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
Quote
thom (do 24 nov 2016 12:18:54 www.somda.nl): Het gaat helemaal niet over klagen van wie dan ook, het gaat over reizigers gespreid in een trein krijgen zodat iedereen meer kans op een zitplaats heeft en het instapproces wat vlotter verloopt...
Ik weet dat het daar in 1ste instantie niet overgaat.
Maar omdat je wel iets kunt willen als NS zijnde en je daar van veel reizigers weinig tot geen medewerking van zult krijgen is t een beetje water naar de zee dragen in een emmer vol met gaten
En dan kan je het proberen met mensen die je handje vasthouden of met een bord,maar nogmaals als je of niet weet waar die borden voor zijn,of die trein stopt ergens anders dan dat moet of of of je wilt het op jouw manier doen,dan werkt het niet.
Dus zeg ik ,ga maar wat nuttigers doen met belasting geld, bv het verhaal wissels

Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

Donderdag 24 nov 2016 - 13:24:16
broek53
broek53
Het is geen belastinggeld, het is geld van de NS.

Donderdag 24 nov 2016 - 15:29:06
ZJ37
ZJ37
Quote
icetha (do 24 nov 2016 12:22:04 www.somda.nl): Op dit moment worden in Ht de zgn dynamische aanduiding boven spoor 4 weggehaald.
Daarmee kon je zien waar de deur en bv 1e of 2e klas zich bevond.
Geen idee waar dat meters lange spul heengaat...
Het viel mij al op dat die aanduiding al paar weken niet meer was te zien.
Ja, alleen werkte dat maar ten dele omdat het systeem niet wist of de 1e klas van pak em beet een ICM III nu bij de 3e of 4e deur gesitueerd was. Zelfde probleem als bij al dat andere niet-symmetrische materieel waar geen rekening mee gehouden werd.

Donderdag 24 nov 2016 - 21:02:58
mvschoon
mvschoon
Quote
ZJ37 (wo 23 nov 2016 23:36:53 www.somda.nl):
Quote
mvschoon (wo 23 nov 2016 21:17:49 www.somda.nl):
Quote
stijngeluk (wo 23 nov 2016 19:57:14 www.somda.nl): In de app staat het ook bij Shl spoor 1 en 2
In dit kader wellicht ook nog interessant dat er al weken lang in de ochtendspits een heel legertje mensen in hesjes passagiers op perron 1/2 "helpt" zich te verspreiden over het perron en wijst op minder drukke treindeuren.
En weten zij ook precies hoe lang de naderende trein is en waar deze zich positioneert?
Ja, dat krijgen zij door op hun mobilofoon.

Donderdag 24 nov 2016 - 22:53:59
thom
thom
Quote
phantom (do 24 nov 2016 12:35:23 www.somda.nl):
Quote
thom (do 24 nov 2016 12:18:54 www.somda.nl): Het gaat helemaal niet over klagen van wie dan ook, het gaat over reizigers gespreid in een trein krijgen zodat iedereen meer kans op een zitplaats heeft en het instapproces wat vlotter verloopt...
Ik weet dat het daar in 1ste instantie niet overgaat.
Maar omdat je wel iets kunt willen als NS zijnde en je daar van veel reizigers weinig tot geen medewerking van zult krijgen is t een beetje water naar de zee dragen in een emmer vol met gaten
En dan kan je het proberen met mensen die je handje vasthouden of met een bord,maar nogmaals als je of niet weet waar die borden voor zijn,of die trein stopt ergens anders dan dat moet of of of je wilt het op jouw manier doen,dan werkt het niet.
Dus zeg ik ,ga maar wat nuttigers doen met belasting geld, bv het verhaal wissels
Je kunt er vanalles van vinden wat je wilt, maar ongetwijfeld is er voldoende onderzocht naar de werking en het gedrag van de mens om te verwachten dat het wel degelijk helpt.

En kom op, een reiziger voor achterlijk aannemen dat die niet zo weten wat de intentie van een bord met de tekst "Instapzone" is is wel ontzettend naïef, evenals er vanuit gaan dat NS het idee heeft dat iedereen braaf zal luisteren.

Die weten ook echt wel dat dat niet zo zal zijn en desondanks kan het deel van de reizigers die wél luisteren wel een doelstelling zijn en een verschil maken.

Maandag 16 jan 2017 - 21:09:56
maxje
maxje
Weet iemand of de instapzones nog gebruikt gaan worden in de praktijk? Tussen Ht en Ehv zijn op de sprinterstations waar nodig de bakborden en de borden met begin- en einde instapzone opgehangen. Echter zijn deze borden nog steeds met een zeil afgedekt.

Maandag 16 jan 2017 - 21:32:59
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Wat dacht je van vanaf vandaag: nieuws.ns.nl

Laatst bewerkt door daniel_ddr op Maandag 16 jan 2017 om 21:33:08

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Dinsdag 17 jan 2017 - 19:32:38
ZJ37
ZJ37
Benieuwd wat die instapzones voor een advies gaven voor die overvolle sprinters vanmorgen

Dinsdag 17 jan 2017 - 19:48:12
SunKeeper
SunKeeper
''Niet instappen, let op omroep''

Maandag 03 jul 2017 - 23:38:33
SunKeeper
SunKeeper
Nu kunnen we vanaf volgend jaar in de NS-app opzoeken waar er nog plaats is in drukke treinen.
Ik las er nog geen discussies over, dus ik dacht ik gooi een balletje op.

Naar mijn mening het zoveelste systeem om reizigers te 'helpen', maar het ligt nog steeds aan de reizigers zelf (niet allemaal, maar de meerderheid wel) die het vertikken tien meter te lopen in een trein voor een vrije stoel.

Laatste zat ik in een trein (IC van Asn tot Rtd (ICM7) en werd er op een gegeven moment omgeroepen of iedereen plaats wilde maken+bagage opbergen zodat meer mensen konden zitten. Ik zat in de kopbak van het viertje, nog niet half gevuld en toen ik even later een retourtje toilet liep bleek de tweede bak 80% vol te zijn, de derde zo goed als vol met een paar staande mensen en de laatste bak kon je geen voet meer bij zetten.

Zelfs als je het omroept spreiden mensen nog niet door de trein.

Maandag 03 jul 2017 - 23:45:26
Frontier
Frontier
Je kunt omroepen wat je wilt, het helpt meestal niets. Het komt regelmatig voor dat ik in de ICB bij vertrek uit Asd slechts met een handjevol andere mensen rijtuig 4 of 5 hoef te delen. Rijtuigen 6, 7 en 8 worden steeds drukker en vanaf rijtuig 9 staan mensen in de gangpaden en balkons.

'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'

Dinsdag 04 jul 2017 - 12:00:58
koekje
koekje
Laatst ook een vrouw met kinderwagen die te Ht zat te gillen dat ze er niet meer in kon, want te druk. "Mevrouw, voorin is de trein helemaal leeg". Reactie: "Ja maar ik moet er in Oss uit!"

Dinsdag 05 dec 2017 - 08:37:33
ZJ37
ZJ37
Weet niet of het in dit topic thuishoort; er komt een LED-scherm boven de perrons te Shl dat de posities van de trein inclusief deuren zal weergeven. Ik neem aan dat het een vergelijkbaar systeem is als wat een aantal maar al is beproefd te Ht: www.parool.nl

Hierbij ben ik wel benieuwd of omgegaan kan worden met de a-symmetrische indeling van treinen, in Ht gebeurde dat niet en stonden de gehoorzame reizigers dus geregeld verkeerd op het perron.

Dinsdag 05 dec 2017 - 08:47:04
ToH
ToH
Ze hangen er al op spoor 1-2. Wat ik begrepen heb zijn het de balken die eerst in Den Bosch hingen.

Dinsdag 05 dec 2017 - 10:13:48
IJsbergsla
IJsbergsla
Allicht fysiek dezelfde, maar wel degelijk met verschillende software. Deze maakt onder andere het gebruik van de blauwe lamp overbodig, het lijkt onwaarschijnlijk dat ze nu ook overweg kunnen met de asymmetrische indeling van het meeste materieel.

Dinsdag 05 dec 2017 - 10:32:44
ZJ37
ZJ37
Als dat zo is, waarom zou er dan gecommuniceerd worden dat het voortaan handig is dat je direct bij een 1e of 2e klas deur staat? Ik kan me toch niet voorstellen dat na de proeven te Ht men halfslachtig te werk blijft gaan?

Dinsdag 05 dec 2017 - 10:54:15
b2py
b2py
Wat is er halfslachtig aan wat IJs schrijft?

Dinsdag 05 dec 2017 - 11:17:57
treinfan
treinfan
Niet overweg kunnen met asymmetrische indeling van materieel.

Laatst bewerkt door treinfan op Dinsdag 05 dec 2017 om 11:18:09

[Bezig met laden...]

Dinsdag 05 dec 2017 - 11:51:25
thom
thom
Het zou me technisch mogelijk moeten lijken dat de boordcomputer van de treinen melden welke cabine er actief is, waardoor er te bepalen is hoe om het stel staat.

Dinsdag 05 dec 2017 - 12:08:19
treinfan
treinfan
Uiteraard is het mogelijk als men het maakt. De oplossing die jij voordraagt werkt alleen niet, omdat je dan alleen de richting van het voorste treinstel weet.

[Bezig met laden...]

Dinsdag 05 dec 2017 - 12:14:47
thom
thom
Dat is wel een goed gevonden detail

Dinsdag 05 dec 2017 - 12:41:24
DDZ7504
DDZ7504
Flickr ddz7504
Gisteren zag ik het toevallig hangen in Shl, wat me wel opviel is dat het nog niet heel nauwkeurig was, tussen de displays en de deuren zat horizontaal gezien toch wel zo'n 3 meter bij het halteren van de 9239, waardoor de zone van de achterste deur van elk rijtuig boven de voorste deur van het volgende rijtuig hing

Dinsdag 05 dec 2017 - 12:56:31
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
Dat ligt dan natuurlijk aan de mcn die zich niet aan de "regels" van het bord houd en expres iets te laat heeft geremd

Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

Dinsdag 05 dec 2017 - 14:05:30
mvanuden
mvanuden
Er zijn nogal wat issues c.q. technische uitdagingen. De symmetrie van de trein is in de systemen voor zover ik weet (nog) niet bekend. Maar bij het meeste materieel kun je wel aangeven waar 1e klas "in de buurt" zit. Hooguit 1 bak lopen (of binnendoor).

Een andere uitdaging is de blauwe lamp/precieze stopplek. Er is in ieder geval nu nog geen blauwe lamp voorzien omdat dit veiligheidsproblemen kan opleveren. Niet op Schiphol (volgens mij), maar als je ergens een perron met A/B en kruiswissels hebt dan zou je zomaar een blauwe lamp *achter* een stoptonend sein kunnen krijgen. Er moet dan een koppeling met de beveiliging komen maar aangezien de instapbalk van NS is en de seinen van ProRail...

We moeten het voorlopig dus met de "blauwe bordjes" doen en die zijn er niet voldoende voor alle mogelijke treinlengtes (waarbij de nieuwste sprinters en treinen met locomotieven ook geen vaste baklengte van bijna 25 meter meer hebben).

Conclusie: het blijft wat behelpen maar hopelijk dient het wel het doel (reizigers verspreiden). Je kunt in ieder geval wel van tevoren zien hoe lang de trein zal zijn en waar deze gaat stoppen. Dat helpt voor Jake with the Hat op Schiphol al heel veel

Laatst bewerkt door mvanuden op Dinsdag 05 dec 2017 om 14:07:23

Dinsdag 05 dec 2017 - 14:26:21
Amazonous
Amazonous
Materieelpolariteit, zoals het beestje tegenwoordig heet, zou je inderdaad een uitdaging kunnen noemen. Gelukkig wordt er wel hard aan gewerkt om de kwaliteit van de data te verbeteren en was dat begin van dit jaar al een agendapunt waarbij kon worden aangegeven dat de kwaliteit fors omhoog gaat door o.a. wijzigingen aan TREES

Laatst bewerkt door Amazonous op Dinsdag 05 dec 2017 om 14:41:36

Dinsdag 05 dec 2017 - 15:47:06
daniel81
daniel81
Quote
DDZ7504 (di 05 dec 2017 12:41:24 www.somda.nl): Gisteren zag ik het toevallig hangen in Shl, wat me wel opviel is dat het nog niet heel nauwkeurig was, tussen de displays en de deuren zat horizontaal gezien toch wel zo'n 3 meter bij het halteren van de 9239, waardoor de zone van de achterste deur van elk rijtuig boven de voorste deur van het volgende rijtuig hing
Als de mcn op de meter nauwkeurig moet gaan stoppen zal dat de punctualiteit niet bevorderen

Dinsdag 05 dec 2017 - 18:31:49
kleine_man
kleine_man
Ik snap in 1 keer waarom bij de verbouwing van de VIRM de eerste klasse geheel in het midden zit.

Nog niet zo lang geleden hadden we rijtuigbordjes. Werkt tot op zekere hoogte perfect. Maar ja, waaron simpele bordjes gebruiken als je ook dure systemen kan ontwerpen.....

Dinsdag 05 dec 2017 - 20:47:50
b2py
b2py
Symmetrie is sowieso praktischer, niet alleen voor dit.

Dinsdag 05 dec 2017 - 20:52:45
DingeZ
DingeZ
Facebook DingeZZ
Quote
Amazonous (di 05 dec 2017 14:26:21 www.somda.nl): Materieelpolariteit, zoals het beestje tegenwoordig heet, zou je inderdaad een uitdaging kunnen noemen. Gelukkig wordt er wel hard aan gewerkt om de kwaliteit van de data te verbeteren en was dat begin van dit jaar al een agendapunt waarbij kon worden aangegeven dat de kwaliteit fors omhoog gaat door o.a. wijzigingen aan TREES
Wie is Trees?

Dinsdag 05 dec 2017 - 22:33:59
Amazonous
Amazonous
Software

Vraag me niet waar de afkorting voor staat, hij staat niet omschreven op de plaat namelijk, en wij wisten het allemaal ook niet meer Je zou bijna 1FTE kunnen vullen met enkel het bijhouden van lijstjes van softwarenamen binnen de branche.

Laatst bewerkt door Amazonous op Dinsdag 05 dec 2017 om 22:34:51

Dinsdag 05 dec 2017 - 23:07:39
aarclay
aarclay
Twitter AarClay Facebook arienclaij Youtube TreinenWeb Flickr 57636621@N03
Vandaag heb ik op Schiphol naar dit bord gekeken, maar hij werkte niet. Hij stond uit.

In de media wordt ook aangegeven dat deze vanaf aanstaande maandag pas werkt. Dat het er eerdaags blijkbaar heeft aangestaan zal wel een voorgaande test zijn geweest, gok ik? Misschien wordt hij nu wel nauwkeuriger? Maar het blijft natuurlijk ook aan de machinist liggen, of die zijn trein netjes op de juiste plek plaatst.

Tijdens de proef in Ht heb ik weinig fouten gezien. Maar met IC Direct's ben ik benieuwd of dit makkelijk te hanteren is. Een afwijkende rijtuigindeling en de schermen zijn al verkeerd.

Als ze zoiets ook blijvend zouden toepassen, dan zou ik het liever in de grond verwerken dan hangend in de lucht. Iets wat mooi licht geeft moet vast wel opvallen. Maar daar moet ook wel onderzoek naar gedaan worden uiteraard.

Laatst bewerkt door aarclay op Dinsdag 05 dec 2017 om 23:11:22

Choo choo.....

Dinsdag 05 dec 2017 - 23:22:27
thom
thom
Die ICD's zijn vaste stammen, die staan er nou niet echt om bekend een verschillende samenstelling te hebben natuurlijk.

Woensdag 06 dec 2017 - 07:33:05
mtlx
mtlx
Gisterenmiddag stond de balk even aan en had ik toevallig een ICD bij mij. Daar klopt de balk ook gewoon keurig.

Woensdag 06 dec 2017 - 08:05:19
Coryza
Coryza
Daar gaan mijn prive-coupe's . Toch altijd wel lekker..

Woensdag 06 dec 2017 - 11:05:10
ZJ37
ZJ37
Met ICD en zijn symmetrische indeling zou dit systeem juist feilloos moeten kunnen werken. Ik ben meer benieuwd naar werking ervan met VIRM en ICM in allerlei combinaties.

Woensdag 06 dec 2017 - 15:26:57
mren
mren
En -nog problematischer- de plaats van de stiltecoupe in de DDZ.

Woensdag 06 dec 2017 - 15:45:03
aarclay
aarclay
Twitter AarClay Facebook arienclaij Youtube TreinenWeb Flickr 57636621@N03
Maar het blijven stammen, dus het is niet verwonderlijk als er ooit weer eens geschoven wordt. Dit betekent dan ook meteen dat de indeling in de software (wordt tijd voor nog meer open-data ) ook hierop moet worden aangepast.

Laatst bewerkt door aarclay op Woensdag 06 dec 2017 om 15:46:06

Choo choo.....

Woensdag 06 dec 2017 - 15:56:39
ZJ37
ZJ37
Als je zoiets doet zorg dan ook dat het effectief werkt en niet averechts. In Ht is die proef tweemaal gehouden en doordat het systeem geen rekening hield met de a-symmetrische indeling van de treinen, gebeurde het natuurlijk geregeld dat hele volksstammen alsnog van de 1e klas naar de 2e klas en andersom moesten lopen. Het gevolg is dat op een bepaald moment de dagelijkse reizigers die informatie ook niet meer serieus neemt en gewoon weer gaat staan waar het hem of haar het beste uitkomt.

Woensdag 06 dec 2017 - 16:56:24
broek53
broek53
Mij dunkt het onderscheid tussen de klassen in dit verband (de problematiek van Schiphol dus) eigenlijk niet zo heel erg interessant. Hier is de totale lengte van de trein vooral van belang voor de spreiding.

Woensdag 06 dec 2017 - 19:47:12
ZJ37
ZJ37
Momenteel staat er zelden iemand te ver weg van een plek waar de trein niet stopt, aangezien iedereen bij de roltrappen blijft klonteren.

Woensdag 06 dec 2017 - 19:55:53
plubru
plubru
Er Is dan soms ook een groot verschil als je geen smartphone hebt die kan aangeven welke samenstelling de eerstvolgende trein heeft en je VIRM-12 verwacht terwijl ICM-3 komt aanrijden, dan kan je het namelijk op een lopen zetten. En als een trein ook nog niet verdeeld wordt over het perron maar helemaal doorrijdt tot het uiteinde dan loop je zo een hartverzakking op!

Groeten, Peter (I've got a ticket to ride)

Woensdag 06 dec 2017 - 20:01:05
ZJ37
ZJ37
Wat misschien erg jaartal 2250 gedacht is maar wel in de praktijk nu gebeurt bij bijvoorbeeld de 900/1000 te Shl: te Asd zit de 900 achterin helemaal vol omdat iedereen achteraan instapt op spoor 15a; bij de 1000 is het voorin veel drukker omdat iedereen voorin instapt op spoor 14b. Je zou wellicht dat gegeven kunnen gebruiken om te Shl iedereen zoveel mogelijk naar het rustigere deel van de betreffende treinserie te verwijzen. Of maak ik het nu wel erg ingewikkeld? Praktisch lijkt het me in elk geval wel.

Woensdag 06 dec 2017 - 20:08:51
Daan!
Daan!
Of zorgen op Asd dat passagiers zich goed verdelen.

Woensdag 06 dec 2017 - 21:03:47
IJsbergsla
IJsbergsla
Daar worden uiteraard pogingen toe gedaan, maar de perronopzichters en conducteurs zijn roependen in de woestijn.

Woensdag 06 dec 2017 - 22:17:14
treinfan
treinfan
Quote
ZJ37 (wo 06 dec 2017 19:47:12 www.somda.nl): Momenteel staat er zelden iemand te ver weg van een plek waar de trein niet stopt, aangezien iedereen bij de roltrappen blijft klonteren.
Dat is niet mijn ervaring te Shl als er een (krappe) ICM-III of SLT-IV aan komt rijden.

[Bezig met laden...]

Dinsdag 28 aug 2018 - 07:46:48
yappa
yappa
Is de proef met de instapzones weer voorbij?
Vandaag voor de 4018 een omroepbericht "deze trein bestaat vandaag uit 10 rijtuigen, wilt u alstublieft verspreid instappen?"
Los van het feit dat er SLT 12 voor kwam rijden, toch een opmerkelijke stijlbreuk met "als u in de instapzone instapt, komt het allemaal goed"

Dinsdag 28 aug 2018 - 10:25:48
geert
geert
Instappers zouden zich, zeker in de spits, beter spreiden als vooral op Ut de treinen beter bij de trappen zouden stoppen.

Dinsdag 28 aug 2018 - 21:09:44
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
En dan niet persé de trappen vanuit de hal (dat doen ze op zich wel), maar juist de trappen vanuit de tunnels.
Ooit verspreidden de reizigers zich nog over het perron aan die A-zijde, waarna NS vervolgens zich beklaagde dat iedereen bij de dezelfde deur wilde instappen (aangezien de trein juist doorreed tot ver op de B-fase waar maar één toegang is).

Tegenwoordig heeft NS de reizigers dat zodanig goed afgeleerd dat nu de treinen naar Amf van spoor 12 vertrekken (waar de bakborden wat gunstiger staan) het juist voorin relatief rustig is. Niemand is ondertussen immers meer gewend dat er nog een stuk trein tussen de middentunnel en noordertunnel in staat.

Laatst bewerkt door daniel_ddr op Dinsdag 28 aug 2018 om 21:10:27

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl