Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

Van Amsterdam Centraal naar DSSA?

Dinsdag 04 sep 2018 - 19:25:16
treinfan
treinfan
Ja, dat kan zeker, als men denkt dat het past om op afwijkende sporen te rijden van/tot Ac. Overloopwissels tussen Asa en Asdm lijkt me een stuk bruikbaarder.


Dinsdag 04 sep 2018 - 19:32:29
broek53
broek53
Op het Amstel zelf? Ja, dat kan. Je kunt het dan alleen nauwelijks een keergelegenheid noemen. Je moet dan links heen of terug tot de overloopwissels van Holendrecht. Een trein per half uur per spoor dan dus. Lijkt mij volstrekt waardeloos.

Dinsdag 04 sep 2018 - 19:46:31
b2py
b2py
Nee de hoofdbaan tussen Muiderpoort en Amstel, met tussen de keerfunctie en amstel kruiswisseltjes

Dinsdag 04 sep 2018 - 20:06:35
henri1972
henri1972
Geven die wissels geen kans op storing ?

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Dinsdag 04 sep 2018 - 20:28:25
brun
brun
Precies, we denken weer veel te moeilijk.

Een heel lang overloopspoor van het oostelijke naar het westelijke spoor, in de boog ten noorden van Amstel.

Een kort overloopspoortje vlak voor Muiderpoort om van het westelijke naar het oostelijke spoor te komen.

IC's uit Utrecht eindigen op Amstel, rijden leeg een stukje links spoor naar spoor 8 van Muiderpoort, keren daar snel en rijden dus op het goede spoor weer terug naar Amstel.
Sprinters uit Utrecht eindigen in Muiderpoort op de normale manier op spoor 9, kunnen daar een kwartiertje wachten en vervolgens weer op het juiste spoor terug naar Amstel dankzij dat tweede setje wissels.

Veel interessanter worden de oplossingen voor goederentreinen naar de Westhaven, IJmuiden enzovoort. Alles via Diemen?

Dinsdag 04 sep 2018 - 20:30:21
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Je zou ook bij Asdma (ten noorden van Muiderpoort) kunnen keren. Ik ben niet geheel bekend met hoe eventuele beveiligingtechnische problemen zich zullen manifesteren, maar er ligt al een wissel (411) en er staat al een sein (406).

Een linkje naar sporenplan voor 't gemak: sporenplan.nl

Dinsdag 04 sep 2018 - 20:38:10
Frontier
Frontier
Quote
brun (di 04 sep 2018 20:28:25 www.somda.nl): Veel interessanter worden de oplossingen voor goederentreinen naar de Westhaven, IJmuiden enzovoort. Alles via Diemen?
Goederentreinen naar IJmuiden? Dan wordt het inderdaad veel interessanter, vertel!

'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'

Dinsdag 04 sep 2018 - 20:46:26
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Goederentreinen? Lekker via Dmnz, Wgm, Dgr sturen

Dinsdag 04 sep 2018 - 21:53:27
cuneo56
cuneo56
Quote
broek53 (di 04 sep 2018 18:48:01 www.somda.nl): Dat wel, maar die creativiteit moet zich dan wel tamelijk ver uitsteken voor Nederlandse begrippen. De hoofdsporen ten noorden van Amstel liggen beide in heel lange bogen voor 70 km/h en dat verdraagt zich niet met wissels, mede door de verkanting.
Men kijkt toch zo graag naar Zwitserland als voorbeeld; Meegebogen wissels in verkanting is daar in ieder geval nooit een probleem

Dinsdag 04 sep 2018 - 22:00:46
sjoerd
sjoerd
Tot er zo'n uniek wissel stukgereden word. Dan blijft even niets anders over dan een tijdelijke vervanging door doorgaand spoor, zoals een paar jaar terug in Hilversum. Overigens lijkt het wel confectie, maar dat is het niet: er zijn tientallen verschillende wissels in omloop met dezelfde hoekverhouding.

Dinsdag 04 sep 2018 - 22:09:25
brun
brun
Quote
Frontier (di 04 sep 2018 20:38:10 www.somda.nl):
Quote
brun (di 04 sep 2018 20:28:25 www.somda.nl): Veel interessanter worden de oplossingen voor goederentreinen naar de Westhaven, IJmuiden enzovoort. Alles via Diemen?
Goederentreinen naar IJmuiden? Dan wordt het inderdaad veel interessanter, vertel!
Velsen dan

Voor mij liggen de Hoogovens, sorry Tata Steel nog altijd gevoelsmatig in IJmuiden.

Woensdag 05 sep 2018 - 06:15:01
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Brrr; meegebogen wissels, volgens mij niet (meer) in het OVS!

Woensdag 05 sep 2018 - 07:06:34
mdeen
mdeen
Quote
sjoerd (di 04 sep 2018 22:00:46 www.somda.nl): Tot er zo'n uniek wissel stukgereden word. Dan blijft even niets anders over dan een tijdelijke vervanging door doorgaand spoor
Of je hebt natuurlijk reserveonderdelen op de plank liggen, zoals elk zichzelf respecterend bedrijf.

Woensdag 05 sep 2018 - 08:35:30
nohab
nohab
Flickr bvisser
Quote
gvttreinen (wo 05 sep 2018 06:15:01 www.somda.nl): Brrr; meegebogen wissels, volgens mij niet (meer) in het OVS!
OVS?

Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).

Woensdag 05 sep 2018 - 08:44:17
Klaasje
Klaasje
Ontwerpvoorschrift. De handboeken en richtlijnen van ProRail. Alleen dan iets minder vrijblijvend dan in de GWW-sector.

Woensdag 05 sep 2018 - 08:59:42
geert
geert
Mooi al die technische verhalen, maar volgens mij vergeten we de inhoud: namelijk dat de metro op Amstel ook niet rijdt richting Bijlmer en richting CS niet in de avonden en weekenden. Dus lijkt het me logisch om te keren op Asdm en niet alles via Amstel en tram 12 of bussen te laten lopen.

Woensdag 05 sep 2018 - 09:39:03
Klaasje
Klaasje
Tijdens de realisatie rijdt de trein én de metro niet. Wat wordt gerealiseerd is een voorziening om bij werkzaamheden op het stuk Muiderpoort-Dijksgracht-Centraal wel treinen op Amsterdam Amstel-Utrecht te kunnen laten rijden. Dan rijdt de metro wel.

Woensdag 05 sep 2018 - 10:07:40
cuneo56
cuneo56
Kan iemand me even uitleggen waarom de metro niet kan rijden als je tussen Asa en Asdm een keer voorziening gaat bouwen?

Laatst bewerkt door cuneo56 op Woensdag 05 sep 2018 om 10:07:58

Woensdag 05 sep 2018 - 10:16:48
b2py
b2py
Er rijdt geen metro Amstel - Bijlmer, er is wel vanaf aanvang dienst tot minimaal 21:00 metro tussen Amstel en CS. En voor het centrum is inmiddels de omreisroute Utrecht - Zuid - NZL.

Woensdag 05 sep 2018 - 10:20:42
treinfan
treinfan
Zoals in het document staat, worden er meerdere projecten gelijktijdig uitgevoerd. Eén daarvan is de bouw van een onderdoorgang bij de Amstelstroomlaan onder de metro- en treinsporen door.
@AgentX: keren voorbij Asdma gaat natuurlijk niet, tegen de tijd dat alles tussen Asdm en Asd platgelegd wordt voor de ombouw van Asd en de sporen tussen Asdm en Asd.

Laatst bewerkt door treinfan op Woensdag 05 sep 2018 om 10:22:25


Woensdag 05 sep 2018 - 10:32:27
broek53
broek53
In het bovenstaande lopen twee dingen door elkaar:
1. de 16-daagse buitendienststelling voor de bouw van de onderdoorgang Amstelstroom. In die tijd rijden trein en metro niet, omdat de onderdoorgang alle sporen ten zuiden van het Amstelstation doorsnijdt.

2. Van die buitendienststeling wordt kennelijk gebruik gemaakt om "een keervoorziening" tussen Amstel en Muiderpoort te maken die t.z.t. gebuikt kan worden om treinen uit Ut op Asa te kunnen laten eindigen en beginnen in de tijd dat de ombouwerij van DSSA plaats gaat vinden. Dat heeft met de buitendienststelling inhoudelijk verder niks te maken, al was het maar omdat je tijdens de buitendienststelling vanuit Ut niet verder kunt komen dan Bijlmer en Duivendrecht.

Woensdag 05 sep 2018 - 10:43:21
cuneo56
cuneo56
Dank je , Punt 1 was me even ontgaan in deze discussie.

Woensdag 05 sep 2018 - 16:28:53
brun
brun
Waarbij ik opmerk dat ik punt 1 best een tikje asociaal vind - 16 dagen lang een superdrukke spoorlijn en superdrukke metrolijn stilleggen, alleen om een nieuw stukje weg naar een nieuwe woonwijkje aan te leggen. Dat al prima bereikbaar is via de Wenkebachweg en dat tunneltje tegenover de Korte Ouderkerkerdijk (nu alleen voor fietsers, maar vroeger ook voor auto's).

Woensdag 05 sep 2018 - 16:43:07
b2py
b2py
10 losse weekenden bovenbouwvernieuwing apart plannen maar?

Woensdag 05 sep 2018 - 17:47:34
brun
brun
Of gewoon helemaal geen nieuw tunneltje daar?

Woensdag 05 sep 2018 - 19:52:15
henri1972
henri1972
Oow jee!! Op elke plaats in NL mogen werkzaamheden plaats vinden maar nu het in Amsterdam is mag t ineens niet?
Hoezo is hier iets anders aan de hand dan elders?

Woensdag 05 sep 2018 - 20:18:55
mvschoon
mvschoon
En dat terwijl ze speciaal een tunneltje hebben gegraven zodat je in een ommezien via Asdz naar Asd kan

Woensdag 05 sep 2018 - 20:29:11
treinfan
treinfan
@brun vandaar dat de werkzaamheden ook gecombineerd worden. Dan is er slechts eenmaal overlast.


Woensdag 05 sep 2018 - 21:13:42
broek53
broek53
Laten we het anders zeggen: het is minstens zo lomp als wanneer het elders gebeurt. Maar kennelijk zijn jullie al zo murw dat degene aangevallen wordt die opmerkt dat het wellicht een beetje lomp is.

Niet dat het nog vergelijkbaar is, maar om in de buurt te blijven: tussen 1934 en 1942 zijn de Spoowegwerken Amsterdam Oost uitgevoerd (nieuw Oostelijk Eiland, ODS-bruggen, Dijksgracht, Muiderpoort, Amstel en alles van maaiveld naar viaducten en spoordijken. Ik ben geen buitendienststelling van langer dan een nacht tegengekomen.
Dit is geen pleidooi en waarschijnlijk zouden de werkzaamheden een jaar of meer korter hebben geduurd hebben als ze niet steeds hulpbanen hadden moeten leggen en aansluiten, maar het getuigt wel van een heel andere aanpak en mentaliteit. Dan is 16 dagen plat voor een onderdoorgangetje waarover juist daar het spoor makkelijk enkelsporig in dienst zou kunnen blijven, wel weer het andere uiterste.

Woensdag 05 sep 2018 - 21:29:58
brun
brun
Quote
henri1972 (wo 05 sep 2018 19:52:15 www.somda.nl): Oow jee!! Op elke plaats in NL mogen werkzaamheden plaats vinden maar nu het in Amsterdam is mag t ineens niet?
Hoezo is hier iets anders aan de hand dan elders?
Nee, ik vind werkzaamheden natuurlijk prima. Alleen ken ik dat wijkje heel goed, ik fiets er vrijwel dagelijks langs. Voorheen was het een afgelegen hoek waar de Hells Angels zaten. Nu staat er een kleine wijk vol met superdure huizen en topklasse-appartementen. Er komen overigens nog iets van 1600 woningen bij in de voormalige Bijlmerbajes - en dat project is uitdrukkelijk als 'autoluw' aangeprezen.

Vind ik allemaal prima. Maar als ik dan nu ineens lees, dat er ook een hele nieuwe (en stervensdure, van belastinggeld betaalde) onderdoorgang naar die wijk wordt gebouwd, waarvoor het volledige trein- en metroverkeer 16 dagen (!) lang wordt onderbroken, alléén om te voorkomen dat de inwoners van die wijk 5 minuten in de file moeten staan in het bestaande tunneltje of op de Wenkebachweg, dan zakt mijn broek echt af.

Voor fietsers en voetgangers is die nieuwe onderdoorgang namelijk totaal overbodig, want die kunnen er nu al onderdoor, via station Spaklerweg én via dat al genoemde, iets noordelijker gelegen tunneltje.

Dit wordt dus puur een extra ontsluitingsweggetje voor auto's. En nog een zinloze ontsluiting ook, want de Spaklerweg staat twee keer per dag muurvast.

Laatst bewerkt door brun op Woensdag 05 sep 2018 om 21:45:18

Woensdag 05 sep 2018 - 22:48:04
cuneo56
cuneo56
Tsja, Het Macho gedrag onder de projecten wat juist de laatste jaren aan het teruglopen was, is sinds dit jaar weer flink toegenomen!
( wie heeft de grootste / langste, en dan bedoel ik buitendienststelling natuurlijk)

Donderdag 06 sep 2018 - 09:11:07
dvwijngaar
dvwijngaar
Zou er tijdens deze werkzaamheden nog Amsterdam Utrecht vis Hilversum gereden gaan worden of is dat niet meer mogelijk dankzij dssu?

Donderdag 06 sep 2018 - 09:42:50
michaben
michaben
Spoortechnisch mogelijk, qua plannormen extreem lastig. Bij werkzaamheden doet men het nog wel eens, maar dat zijn dan geen omgeleide treinen maar pendeltreinen die in Ut keren.

Donderdag 06 sep 2018 - 10:07:57
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Omrijden via Dmnz en Wgm behoort zeker ook tot de onmogelijkheden?
In het verleden meegemaakt dat er vanwege wkz tussen Brd en Zwd reizigerstreinen via Kfh (!) werden omgeleid.

Donderdag 06 sep 2018 - 10:19:56
b2py
b2py
Extra treinen naar zuid en dan met NZL naar CS, easie peasie

Donderdag 06 sep 2018 - 10:20:37
cuneo56
cuneo56
Er is afgesproken dat er geen reizigers treinen over de Wgm mogen.
o.a vanwege een stukje begeleiding en verstoring van het hele proces daar.
( nu scheelt het wel dat er van Benelux en ICD geen loks meer omgereden hoeven te worden.)
Enige uitzondering is toegestaan voor "baanvrij" maken in 1e fase van een verstoring.

En over de Kfh ; de goederen tunnel buizen door Brd zijn niet toegelaten voor reizigers treinen ( zelfs geen leeg materieel).

Donderdag 06 sep 2018 - 10:56:36
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Toen waren die tunnels nog niet.

Donderdag 06 sep 2018 - 11:34:17
jeanne
jeanne
Quote
gvttreinen (do 06 sep 2018 10:07:57 www.somda.nl): Omrijden via Dmnz en Wgm behoort zeker ook tot de onmogelijkheden?
In het verleden meegemaakt dat er vanwege wkz tussen Brd en Zwd reizigerstreinen via Kfh (!) werden omgeleid.
De behaalde resultaten uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst, zoals daar elders zo mooi voor wordt gewaarschuwd.

Jeanne Kok

Donderdag 06 sep 2018 - 11:35:58
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Quote
cuneo56 (do 06 sep 2018 10:20:37 www.somda.nl): Er is afgesproken dat er geen reizigers treinen over de Wgm mogen.
o.a vanwege een stukje begeleiding en verstoring van het hele proces daar.
( nu scheelt het wel dat er van Benelux en ICD geen loks meer omgereden hoeven te worden.)
Enige uitzondering is toegestaan voor "baanvrij" maken in 1e fase van een verstoring.

En over de Kfh ; de goederen tunnel buizen door Brd zijn niet toegelaten voor reizigers treinen ( zelfs geen leeg materieel).
Wat zou ervoor nodig zijn om (desnoods tijdelijk) deze twee scenario's wél toe te staan?

Donderdag 06 sep 2018 - 12:35:07
Oldskool
Oldskool
Niet zo heel veel. De wissels in de bediening flikkeren en de reeds geplaatste dwergseinen in dienst stellen.

Donderdag 06 sep 2018 - 12:36:01
treinfan
treinfan
In het geval Kijfhoek: wegbekendheid voor alle NS mcn, een verbeterde veiligheidscultuur rondom Kijfhoek (met een significante afname van de huidige hoeveelheid veiligheidsincidenten), een langdurige lobby met veel doorzettingsvermogen en een hoop goede wil. Niet realistisch.
In het geval Watergraafsmeer: een extra aansluitwissel van spoor WF te Wgmrba op spoor 333 te Wgm en een extra aansluiting van spoor 332 te Wgm naar sporen GK/GA te Assp.


Donderdag 06 sep 2018 - 14:29:34
thom
thom
Bedenk ook even dat de Wgm hand bediende wissels heeft en een NCBG treindienstleider.

Normaal is het Rangeer proces op de Wgm al een kwestie van geduld hebben ..

Donderdag 06 sep 2018 - 15:30:39
geert
geert
En het klassieke omleiden via Hvs? Wat is daat plantechnisch dan zo lastig aan?

Donderdag 06 sep 2018 - 16:27:17
broek53
broek53
De Gooilijn zit nagenoeg vol en in Utrecht kun je nauwelijks tot niet op de goede sporen voor de richting Ah of Ht komen.

Donderdag 06 sep 2018 - 16:31:06
michaben
michaben
Vanaf Ut richting Hvs moet je via de buurtsporen, waar je een pad moet vinden tussen de vele sprinters wat redelijk aansluit op je aankomst te Ut (want met ETMET kan je het perron niet te lang bezet houden). Andersom is nog wat ingewikkelder, dan moet je én tussen de sprinters van de buurtsporen door, én invoegen tussen de intercity's Amf-Ut, én je moet perronspoor 8 of 9 vrijmaken want dat zijn de enige sporen waar je op terecht kunt (of je moet via spoor 7 tegen het verkeer in). Vanaf daar moet je dan tussen de sprinters naar Db door langs Utvr en pas daarna kom je weer op de intercitysporen uit. En, met dank aan de plannormen, moet dit alles gebeuren zonder voor een rood sein te lopen.

Laatst bewerkt door michaben op Donderdag 06 sep 2018 om 16:31:29

Donderdag 06 sep 2018 - 16:45:00
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Van sp 5 & 7 is het eenvudig via een wisselverbinding naar de lage sporen ri Uto - Hvs.
Omgekeerd moet ie net na Uto via wisselverbinding naar de hoge (IC) sporen en dan via 8 of 9 ri Utvr.
Het kan wel maar ergens (overal?) zou men niet aan de planningnoemen voldoen

Donderdag 06 sep 2018 - 20:36:13
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Quote
gvttreinen (do 06 sep 2018 10:07:57 www.somda.nl): In het verleden meegemaakt dat er vanwege wkz tussen Brd en Zwd reizigerstreinen via Kfh (!) werden omgeleid.
Tussen Rlb en Zwd was dat, ben zelf ook nog meermaals over de Kijfhoek van Ddr naar Rtd v.v. gereisd toen. Is net voor het ICK geweest met de gehuurde Duitse rijtuigen in de 1900, zo rond 2000 volgens mij.
Werkzaamheden betrof de bouw van de tunnels bij Brd wat destijds nog als enige tweesporige flessenhals over was op Ddr-Rtd. (En nu 18 jaar verder hebben we weer een treindienst die prima over twee sporen te Brd af te handelen is, leve de vooruitgang)

Wat betreft het omleiden van ICs Asd-Ut via Hvs: zelfs voordat men met DSSU was begonnen (en de wissels ook nog niet als voorbereiding op de klem lagen) werden er al ICs op Amf - Ut opgeheven als er omgeleid moest worden omdat het er anders niet tussendoor paste. En toen kon je bij Utoa nog overlopen van het linker IC-spoor de Sprintersporen op, waarmee het eigenlijk makkelijker was omdat je niet te maken had met de overkruisingen in de wisselstraat bij de buurtsporen maar tussen de ICs door kon (vanuit Ah/Ht via een spoor tussen de 8 en 15). Uit Ht was het destijds zelfs nog mogelijk om bij Utva de sprintercorridor op te gaan en dan via spoor 18 naar Amf. Allicht een wat overdreven functionaliteit van de infra maar in dergelijke situaties wel nuttig.

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Maandag 04 feb 2019 - 01:56:32
jeanne
jeanne
Quote
Michael98 (di 06 mrt 2018 21:14:56 www.somda.nl): Iets met ongelijkvloers station zoals Stuttgart21 of Antwerpen Centraal is dan als optie helemaal uit den boze zeker gezien de kosten. Ongetwijfeld zal er in de grond ook nog iets in de weg zitten. Voornamelijk Stuttgart 21 lijkt flink in de papieren te gaan lopen. Dan doen we hier al moeilijk over 'maar' 100 miljoen, dat valt in het niet met het Duitse project.

Is niks verbouwen en zo laten eigenlijk ook een optie of moeten die perrons echt zo nodig verbreed worden.
In het satirische ZDF programma ”Die Anstalt” van 29 januari 2019, wordt de Deutsche Bahn onder de loep genomen en onder andere ook de problemen van het megalomane project Stuttgart 21 bijzonder beeldend uit de doeken gedaan . (aanbevolen als je het (dialect)duits enigszins beheerst en nog tot 28-01-2020 te zien via www.zdf.de)

Jeanne Kok

Vrijdag 06 dec 2019 - 11:43:20
zoek34
zoek34
Even stof afblazen van dit onderwerp.

Aangezien o.a. de bouw van de tunnel bij de voormalige Bijlmerbasis mijn dagelijkse woon-werk verkeer behoorlijk in de war kan schoppen, vraag ik mij af of er al een planning van de werkzaamheden bekend is?

Ik meen ooit gelezen te hebben dat het tussen de Canal Pride en SAIL wordt uitgevoerd?

Vrijdag 06 dec 2019 - 11:52:59
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Is dat: Amsterdam Amstelstroomlaan? voor Prorail is de IDS eind juli 2020.

Vrijdag 06 dec 2019 - 12:51:44
zoek34
zoek34
Volgens de site van Prorail daarover betreft het inderdaad de Amstelstroomlaan: www.prorail.nl

Komt eind juli alleen niet lastig uit met de Pride?

Vrijdag 06 dec 2019 - 13:36:08
b2py
b2py
Je krijgt komende zomer 16 dagen Geldermalsen en 16 dagen Asb - Asd. Deze zijn opvolgend gepland startend als ik het goed heb eerste weekend in juli. Tijdens de 16 daagse Asb - Asd zal gedurende werkdagen overdag metroverkeer mogelijk zijn, nachten en weekenden rijdt er niets.

Vrijdag 06 dec 2019 - 15:23:56
cuneo56
cuneo56
Dus een maand lang geen rechstreekse treinen Amsterdam _Eindhoven en verder!
Ik had ooit eens het idee dat werkzaamheden voordeel voor de gemiddelde reiziger zouden moeten opleveren, maar daar ben ik al een tijdje niet meer van overtuigd

Vrijdag 06 dec 2019 - 15:35:22
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Is idd erger dan geen rechtstreekse treinen Eindhoven - Amsterdam (vrij naar Theo Maassen)

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Vrijdag 06 dec 2019 - 15:42:19
b2py
b2py
Je mag van de spelregels de werkzaamheden niet parallel plannen dus veel opties in een overvolle zomer heb je niet.

Vrijdag 06 dec 2019 - 16:12:30
cuneo56
cuneo56
Het gaat me niet eens zozeer of het parallel of aansluitend is, maar dat je een hoofd ader van het net "gewoon" even 6 weken kunt onderbreken!
Waar is de tijd gebleven dat er in een wat uitgerekte nacht een hulp brug gelegd kon worden en na de bouw van het object in een net zolange nacht er weer uit gehaald kon worden?

Vrijdag 06 dec 2019 - 16:27:43
broek53
broek53
Dat was destijds ongeveer de methode waarmee Duivendrecht gebouwd is, om maar iets in de buurt te noemen. Hulpbruggen zijn overigens stilletjes vrijwel van het toneel verdwenen, maar dat komt dan omdat men tegenwoordig vaak/meestal hele kunstwerken inschuift of op zijn minst het dek van het kunstwerk, dat dan als een soort hulpbrug dient.
Waarom dat hier niet kan, weet ik overigens niet.
Wat ik ook niet snap, is waarom met hier niet een beperkte dienst over 1 spoor in stand houdt. De onderdoorgangen onder de sporen liggen tientallen meters uit elkaar, gescheiden door de metrosporen en het opstelterrein van de metro.

Ik denk overigens dat men zich nogal heeft laten leiden door het reizen via Amsterdam Zuid en dan de Noord-Zuidlijn, inmiddels de oplossing voor alle kwalen op vervoergebied

En o ja: Geldermalsen is wel een beetje beperkt, maar daar treedt geen 16-daagse stremming op, alleen een lang weekend (zo uit mijn hoofd). Daar wordt namelijk wèl een fasering toegepast met zelfs twee hulpsporen/verbindingen om treinverkeer mogelijk te laten.

Laatst bewerkt door broek53 op Vrijdag 06 dec 2019 om 16:29:55, reden: Gdm toegevoegd

Vrijdag 06 dec 2019 - 16:53:29
henri1972
henri1972
Anders zou ik zeggen koppel de 1100 in Bd door naar Asd als die relatie zo belangrijk is.
Heb je Ehv-Asd en Ehv-Shl in één trein ook nog.

Vrijdag 06 dec 2019 - 16:53:55
b2py
b2py
Quote
cuneo56 (vr 06 dec 2019 16:12:30 www.somda.nl): Het gaat me niet eens zozeer of het parallel of aansluitend is, maar dat je een hoofd ader van het net "gewoon" even 6 weken kunt onderbreken!
Waar is de tijd gebleven dat er in een wat uitgerekte nacht een hulp brug gelegd kon worden en na de bouw van het object in een net zolange nacht er weer uit gehaald kon worden?
Vier weken he..

Vrijdag 06 dec 2019 - 19:07:32
brun
brun
Wat is er overgebleven van het oorspronkelijke plan (werd hier besproken, ik vind de discussie alleen niet) om ten noorden van Amstel overloopwissels aan te leggen, zodat er een pendeldienst via Muiderpoort naar Amstel kon blijven? In die weken dat die debiele* tunnel daar wordt gebouwd?

*debiel, omdat ie totáál niet nodig is - er is immers al een tunnel voor fietsers en brommers, en auto's kunnen prima via de Wenkebachweg

Vrijdag 06 dec 2019 - 20:43:37
cuneo56
cuneo56
Quote
b2py (vr 06 dec 2019 16:53:55 www.somda.nl):
Quote
cuneo56 (vr 06 dec 2019 16:12:30 www.somda.nl): Het gaat me niet eens zozeer of het parallel of aansluitend is, maar dat je een hoofd ader van het net "gewoon" even 6 weken kunt onderbreken!
Waar is de tijd gebleven dat er in een wat uitgerekte nacht een hulp brug gelegd kon worden en na de bouw van het object in een net zolange nacht er weer uit gehaald kon worden?
Vier weken he..
Sorry, dat klopt, maar ik leer dat overdrijven van de bedenkers van al deze plannen.

Zaterdag 07 dec 2019 - 00:42:27
broek53
broek53
Quote
brun (vr 06 dec 2019 19:07:32 www.somda.nl): Wat is er overgebleven van het oorspronkelijke plan (werd hier besproken, ik vind de discussie alleen niet) om ten noorden van Amstel overloopwissels aan te leggen, zodat er een pendeldienst via Muiderpoort naar Amstel kon blijven? In die weken dat die debiele* tunnel daar wordt gelegdg
Dat is lastig. Hier wreekt zich dat deze debiele tunnel helemaal niet in dit topic thuis hoort, omdat hij met DSSA niets te maken heeft. De overloopwissels tussen Asdm en Asa wel: die zitten in de ombouwplannen om tijdens buitendienststellingen van Asd en van Asd - Asdm (voor de vrije kruising op de Dgr) te kunnen keren met treinen uit Ut.

Woensdag 25 mrt 2020 - 21:05:11
waalkade
waalkade
Vandaag in Het Parool een advertentie van de Rijksoverheid.
Vanaf 26 maart beschikbaar.
Kan alles wel overtikken maar beperk me tot een link:
www.platformparticipatie.nl/phsamsterdamcentraal
en:
www.prorail.nl/amsterdam-phs

Laatst bewerkt door waalkade op Woensdag 25 mrt 2020 om 21:08:28

Woensdag 25 mrt 2020 - 21:17:17
MetroRET
MetroRET
Twitter MetroRET Youtube MetroPokemon1996
www.mp-produktie.nl

Donderdag 26 mrt 2020 - 08:31:05
b2py
b2py
Betreft het ontwerptracebesluit van het project

Vrijdag 27 mrt 2020 - 02:30:50
dennistd
dennistd
Youtube dennisted Flickr dennistd
Voor de liefhebber heb ik de kaartdelen uit het tracébesluit samengevoegd: i.imgur.com

Het valt me op dat er op het oog nog best wat wissels blijven liggen.

Vrijdag 27 mrt 2020 - 07:22:12
treinfan
treinfan
Quote
treinfan (di 06 mrt 2018 20:59:15 www.somda.nl): Wel opvallend dat perron 15 nu juist gereedgemaakt wordt voor de Eurostar en er dus nu dus een plan komt om het spoor te slopen.
Als spoor 15 exclusief voor internationaal verkeer gereserveerd wordt, lijkt het mij niet noodzakelijk om dat perron daar te verbreden.
Hier heeft nog steeds niemand over nagedacht blijkbaar, of niemand vindt het belangrijke internationaal verkeer twee wissels waard te Asd. Volgens het plan wordt perron 13/14 nu dus aan 2 zijdes verbreed en wordt het huidige spoor 15 het nieuwe spoor 14. Ik kan het zo simpel stellen hè: laat spoor 14 liggen en hou spoor 15 voor internationaal verkeer.
Quote
treinfan (vr 16 mrt 2018 12:28:09 www.somda.nl): Daarom krijgt in DSSA de corridor Ut-Zd v.v. ook 4 perronsporen, waarvan er 2 verdeeld zijn in fases.
En hier was ik weer te positief over het niet gaan wijzigen van de plannen van destijds

Vrijdag 27 mrt 2020 - 07:54:14
Daan!
Daan!
Internationaal verkeer gaat naar Zuid. De Eurostar terminal op Centraal is altijd bedoeld geweest als tijdelijk.

Vrijdag 27 mrt 2020 - 08:21:55
geert
geert
Tsja en vandaag is bekend geworden dat het project Zuidasdok uitloopt tot (minimaal) 2036 en een miljard euro meer gaat kosten, dus voorlopig komt die Eurostar nog wel op Asd. Niets is zo definitief als tijdelijk.....

Vrijdag 27 mrt 2020 - 08:40:47
b2py
b2py
Ik heb de documenten nog niet kunnen lezen maar zou zomaar kunnen zijn dat ze prioriteit geven aan het station en dat eerder aan te pakken, conform die geknipte werkpakketten.

Vrijdag 27 mrt 2020 - 09:00:07
evangoor
evangoor
Quote
Daan! (vr 27 mrt 2020 07:54:14 www.somda.nl): Internationaal verkeer gaat naar Zuid. De Eurostar terminal op Centraal is altijd bedoeld geweest als tijdelijk.
Vinden de vervoerders (en reizigers) dat zelf ook? Is dit geen 'open access' vervoer, waarbij de vervoerder een pad aanvraagt naar de locatie die commercieel het meest interessant is?

Vrijdag 27 mrt 2020 - 09:51:37
waalkade
waalkade
Die tijden zijn denk ik voorbij in Amsterdam.
Bussen mochten vroeger vrijwel overal komen, nu nog maar op enkele plekken.
Zal met de treinen straks niet anders wezen.

Vrijdag 27 mrt 2020 - 11:43:01
ajwkam
ajwkam
Nee, zo werkt dat niet voor open access-treinen.
Quote
evangoor (vr 27 mrt 2020 09:00:07 www.somda.nl):
Quote
Daan! (vr 27 mrt 2020 07:54:14 www.somda.nl): Internationaal verkeer gaat naar Zuid. De Eurostar terminal op Centraal is altijd bedoeld geweest als tijdelijk.
Vinden de vervoerders (en reizigers) dat zelf ook? Is dit geen 'open access' vervoer, waarbij de vervoerder een pad aanvraagt naar de locatie die commercieel het meest interessant is?
Nee. Het zou eigenlijk wel moeten, maar internationale treinen zoals de Thalys en de ICE International rijden binnen Nederland op de Hoofdrailnetconcessie van NS. In onze buurlanden rijden dezelfde treinen wél als open access, maar in Nederland niet. Dat is in strijd met de mededingingsregels en de Europese PSO-verordening, maar het Ministerie van IenW heeft een beetje last van een "brain drain" op het gebied van marktordening - waar NS al jaren dankbaar gebruik van maakt.

Maar je oospronkelijke punt is wel terecht: open access-treinen worden door vervoerders gepland en die kunnen zélf bepalen of ze naar Amsterdam Centraal of Amsterdam Zuid willen rijden. Zolang er maar capaciteit beschikbaar is. En is er te weinig capaciteit, dan hangt het er vanaf wie er volgens de toedelingsregels prioriteit krijgt.

Het is de verwachting dat door o.a. de "vliegschaamte" en het (eindelijk) toestaan van open access op het Hoofdrailnet per december 2024, er over een aantal jaren een stuk meer open access-treinvervoer zal zijn. Die trienen zullen waarschijnlijk vooral naar Amsterdam Centraal gaan, maar daar is in de huidige plannen waarschijnlijk geen rekening mee gehouden. Dit is op zich wel een argument om alsnog meer capaciteit te maken.

Het probleem is echter dat het optionele 10e perronspoor volgens mij min of meer op de plek van het huidige perron 15 moet komen, en dat het perron dan min of meer een klein stukje het busstation in schuift. Dat schijnt 100 miljoen euro te kosten. Althans, dat maak ik op uit de verschillende documenten - het staat er niet heel erg duidelijk in.

Vrijdag 27 mrt 2020 - 11:50:39
evangoor
evangoor
Fantastisch. Dus nu eerst slopen en dan op weg naar een overbelast verklaring. Al is het alleen al, omdat Zuid (schijnbaar) nog tot 2036 duurt. Je moet bij 'duurzaam' nu ook al gaan doorvragen of het op de korte of op de lange termijn is bedoeld.

Vrijdag 27 mrt 2020 - 12:06:15
treinfan
treinfan
Quote
ajwkam (vr 27 mrt 2020 11:43:01 www.somda.nl): Het probleem is echter dat het optionele 10e perronspoor volgens mij min of meer op de plek van het huidige perron 15 moet komen, en dat het perron dan min of meer een klein stukje het busstation in schuift. Dat schijnt 100 miljoen euro te kosten. Althans, dat maak ik op uit de verschillende documenten - het staat er niet heel erg duidelijk in.
Nee, sporen 14 en 15 zouden prima op de huidige plek kunnen blijven liggen. Perron 13/14 wordt dan nog steeds breed genoeg. Het "probleem" dat een paar jaar terug vermeld werd, was dat er geen ruimte is om perron 15 te verbreden. Dat perronverbreding niet nodig hoeft te zijn voor internationale treinen wordt dan volkomen genegeerd, evenals het feit dat de perrons te Asdz niet breder zijn dan de huidige perrons te Asd.

Vrijdag 27 mrt 2020 - 12:13:01
Oldskool
Oldskool
Kan nou ook niet zeggen dat perron 15, bij elke internationale trein, overbevolkt is.. Zoals de situatie nu is, gaat het prima.

Vrijdag 27 mrt 2020 - 12:17:55
broek53
broek53
Quote
b2py (vr 27 mrt 2020 08:40:47 www.somda.nl): Ik heb de documenten nog niet kunnen lezen maar zou zomaar kunnen zijn dat ze prioriteit geven aan het station en dat eerder aan te pakken, conform die geknipte werkpakketten.
Mogelijk, maar je kunt Amsterdam Zuid moeilijk uitbreiden op de rijbanen van de A10, lijkt mij.

Vrijdag 27 mrt 2020 - 12:21:01
b2py
b2py
Dat hoort dan bij dat pakketje he, dat hoef ik niet op te schrijven toch?

Vrijdag 27 mrt 2020 - 12:36:24
broek53
broek53
Nu ja, ik heb het idee dat het in een tunnel leggen van de A10 en de uitbreiding van Amsterdam Zuid zo ongeveer het hele project vormen, maar daar vergis ik mij dan blijkbaar in. Ik zou niet zo gauw weten waarboven die totale operatie dan nog prioriteit zou moeten en kunnen krijgen.

Vrijdag 27 mrt 2020 - 13:07:35
yappa
yappa
Het verbreden van de huidige perrons, het creëren van een 3e perron en het maken van nieuwe onderdoorgangen / stationspassages en het terugbrengen van een tramlus zijn volgens mij allemaal deelprojecten waarmee geschoven kan worden binnen het spoor-deel. En dan heb je inderdaad de tunnels van de A10 nog

Vrijdag 27 mrt 2020 - 13:25:04
nohab
nohab
Flickr bvisser
Lees net in de Cobouw dat het contract voor het Zuidasdok is ontbonden en in delen opnieuw in de markt wordt gezet.

Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).

Vrijdag 27 mrt 2020 - 13:48:28
waalkade
waalkade
Wat ik mis dat men het er wel over eens is dat de metro naar Shl gaat rijden.
Er komt dan weer capaciteit op de westtak vrij.
De nachttreinen, die mis ik ri west, er staan nu 1-2 nachttreinen ri oost gepland, niks ri west.
Met name Hlm - Asd en Asd ri noord Noord-Holland, daar lijkt me vraag daarnaar meer dan genoeg te zitten.

Vrijdag 27 mrt 2020 - 14:14:12
Wievank
Wievank
In alle wijsheid is in het Toekomstbeeld Openbaar Vervoer 2040 bedacht dat:
1. De Noord-Zuidlijn verlengd moet worden naar Schiphol (en Hoofddorp) ter ontlasting van de Westtak
2. Dat de metroring gesloten moet worden tussen Ass en Asd
3. Dat daarmee de spoorlijn Ass (hoog)-Asd niet meer noodzakelijk zou zijn (waarbij nr. 2 goedkoper uitgevoerd kan worden).

Daarmee is Shl-Asd alleen nog mogelijk via Wgm (oftewel praktisch niet meer mogelijk).

Nou ben ik niet direct tegenstander van de eerste twee plannen, maar wel van de derde (ook al denk ik dat een metrolijn van Schiphol via Osdorp de stad in nuttiger is dan een verlengde Noord-Zuidlijn).

Vrijdag 27 mrt 2020 - 15:18:24
broek53
broek53
Even denken: we gaan de Westtak ontlasten en vervolgens de facto sluiten? Dat noem ik nog eens grootse vergezichten!

Vrijdag 27 mrt 2020 - 15:32:26
Klaasje
Klaasje
Met de voortzettende groei van het vervoer vanaf alle richtingen uit Amsterdam is ook na de verbouwing het station eerder krap dan ruim. Men kijkt voor de frequentieverhogingen uit Noord-Holland daarom naar de treinpaden op de Westtak die wegvallen als het metropakket is uitgevoerd en de Airportsprinters kunnen vervallen. Gevolg is dat de Westtak door die treinen afgevuld wordt en dat samen met het groeiende verkeer van de zuidtak de Schipholtunnel ook rammetjevol komt te zitten. In theorie zijn dan twee sporen van Sloterdijk hoog naar grofweg de westzijde van Amsterdam Centraal leeg. Aangezien een nieuw metrotracé op het stukje van de Transformatorweg naar Centraal erg duur is wordt er inderdaad gekeken naar het tracé van twee sporen op die locatie.

De vraag is of dat verstandig is.. Er valt altijd wel nut voor een verbinding Sloterdijk Hoog - Centraal te verzinnen en de metro zou op een heel onhandige plek bij het Centraal station aanlanden, niet in de metroterminal onder het voorplein.

Vrijdag 27 mrt 2020 - 15:38:46
samsam538
samsam538
Als ik het goed zie, dan wordt de huidige spoor 15 spoor 14. Het perron van spoor 14 wordt namelijk verbreed in noordelijke richting. Eurostars kunnen dan nog steeds vertrekken vanaf de nieuwe spoor 14 als het perron van het huidige spoor 15 blijft bestaan. Dan heb je eigenlijk een Spaanse oplossing, waarbij het nieuwe spoor 14 aan beide kanten een perron heeft.

Dus mijn idee: perron 14 (dat is het perron ten zuiden van het nieuwe spoor 14) is voor de treinen richting Zaandam. Perron 15 (Dat is het perron ten noorden van het nieuwe spoor 14) is voor de Eurostar en is in zijn geheel afgesloten voor niet-Eurostarreizigers.

Vrijdag 27 mrt 2020 - 15:52:25
broek53
broek53
Lijkt mij wel boeiend & een uitdaging. Transformatorweg, Singelgracht en daar dan min of meer dwars doorheen met iets lightrailerigs?

Vrijdag 27 mrt 2020 - 15:52:59
daniel81
daniel81
Quote
Klaasje (vr 27 mrt 2020 15:32:26 www.somda.nl): Men kijkt voor de frequentieverhogingen uit Noord-Holland daarom naar de treinpaden op de Westtak die wegvallen als het metropakket is uitgevoerd en de Airportsprinters kunnen vervallen. Gevolg is dat de Westtak door die treinen afgevuld wordt en dat samen met het groeiende verkeer van de zuidtak de Schipholtunnel ook rammetjevol komt te zitten.
Wordt er in dit verband ook nog gekeken naar een spoorverbinding Asdl-Asdz? Dan kun je rechtstreeks vanuit de kop van Noord Holland naar de zuidtak en bovendien Asd-Asb via Asa ontlasten (en daarmee ruimte scheppen voor laten we zeggen de ICE)

Vrijdag 27 mrt 2020 - 15:54:26
broek53
broek53
Quote
samsam538 (vr 27 mrt 2020 15:38:46 www.somda.nl): Als ik het goed zie, dan wordt de huidige spoor 15 spoor 14. Het perron van spoor 14 wordt namelijk verbreed in noordelijke richting. Eurostars kunnen dan nog steeds vertrekken vanaf de nieuwe spoor 14 als het perron van het huidige spoor 15 blijft bestaan. Dan heb je eigenlijk een Spaanse oplossing, waarbij het nieuwe spoor 14 aan beide kanten een perron heeft.

Dus mijn idee: perron 14 (dat is het perron ten zuiden van het nieuwe spoor 14) is voor de treinen richting Zaandam. Perron 15 (Dat is het perron ten noorden van het nieuwe spoor 14) is voor de Eurostar en is in zijn geheel afgesloten voor niet-Eurostarreizigers.
Jawel, maar daarmee ben je spoor 14 dan kwijt voor de corridor Utrecht - Alkmaar.

Laatst bewerkt door broek53 op Vrijdag 27 mrt 2020 om 16:25:04

Vrijdag 27 mrt 2020 - 16:56:15
seinhuis
seinhuis
Officiële filmpje van ProRail.

m.youtube.com

Vrijdag 27 mrt 2020 - 23:56:25
Frontier
Frontier
Mij ontgaat nog immer de logica waarom het aantal sporen niet wordt uitgebreid. Het busstation kan verplaatst worden naar station Noord, dan kun je zo een stuk of zes perronsporen erbij realiseren.

'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'

Zaterdag 28 mrt 2020 - 09:39:01
b2py
b2py
Quote
broek53 (vr 27 mrt 2020 12:36:24 www.somda.nl): Nu ja, ik heb het idee dat het in een tunnel leggen van de A10 en de uitbreiding van Amsterdam Zuid zo ongeveer het hele project vormen, maar daar vergis ik mij dan blijkbaar in. Ik zou niet zo gauw weten waarboven die totale operatie dan nog prioriteit zou moeten en kunnen krijgen.
Voor het station betreft dat alleen de rijbaan Nieuwe Meer -> Amstel.

Zaterdag 28 mrt 2020 - 10:23:25
anton_
anton_
OTB met plattegronden is deze week online gezet:
www.platformparticipatie.nl

Zaterdag 28 mrt 2020 - 11:55:02
broek53
broek53
Quote
Frontier (vr 27 mrt 2020 23:56:25 www.somda.nl): Mij ontgaat nog immer de logica waarom het aantal sporen niet wordt uitgebreid. Het busstation kan verplaatst worden naar station Noord, dan kun je zo een stuk of zes perronsporen erbij realiseren.
Dat kan, maar dan zou ik er een kopstation van maken vanaf de westkant, bij wijze van spreken. Als je meerdere doorgaande sporen bij zou willen bouwen, moet de hele bebouwing aan de oostkant van de De Ruijterkade tegen de vlakte en waarschijnlijk zou je de bruggen over de Oosterdoksluis qua richting moeten draaien. Maar een beperkte uitbreiding is wel mogelijk zonder dergelijke grote stedelijke ingrepen, sterker nog: tot halverwege de jaren '90 werd er gewerkt aan uitbreiding van het station met een spoor 16 boven de toen nog op maaiveld liggende De Rijterkade. Het eerste deel was in uitvoering toen het armpje drukken met de gemeente Amsterdam weer begon (toen die voor de derde keer een nieuw IJ-oeverplan had) en het net opgerichte Railned akkoord ging met het vervallen van spoor 16 (en daarmee impliciet met de bouw van het busplatform), waarbij ter compensatie de perronsporen 10a - 15a extra verlengd werden ten opzichte van het oorspronkelijke plan (waarin alleen het vijfde en zesde perron verlengd zouden worden tot ongeveer de lengte van het vierde perron). Het wel uitgevoerde onderdeel van het oorspronkelijke plan "spoor 16" ligt aan de oostkant. Daar zijn de huizen die tegen het CS aan stonden gesloopt ten behoeve van het vrijleggen van spoor 15, dat oorspronkelijk pas onder de overkapping uittakte uit spoor 14. De nieuwe betonnen brug over de Oostertoegang van spoor 14 en 15 en een verbouwd stukje Oostelijk Eiland zijn daar nog gevolgen van en de roemruchte tunnelmoot voor de metro die daar het Oostelijke Eiland op zou komen, dankt zijn positie aan het plan voor spoor 16.

Excuus voor deze uitweiding uit de oude doos.

Laatst bewerkt door broek53 op Zaterdag 28 mrt 2020 om 11:57:10

Zaterdag 28 mrt 2020 - 12:14:42
sjoerd
sjoerd
Zeer interessant; veel van dit soort plaatselijke problemen en hun soms onverwachte oplossingen (of juist niet) komen zelden goed aan het licht.

Zaterdag 28 mrt 2020 - 17:49:19
AlbertP
AlbertP
Te zien in het OTB: de sporen die eruit gaan t.b.v. perronverbreding zijn 4, 7, 10, 13 en 14.

De eerste ideeën:

Aan de westkant blijft een groot deel van de wissels liggen, alle bewegingen blijven gelijktijdig mogelijk, alleen van spoor 5 naar de noordelijkste 2 sporen lukt niet meer (vanaf 1-4 is dit in de huidige situatie al onmogelijk) en spoor 2 en 3 sluiten op elkaar aan waardoor er geen gelijktijdigheid is daar.

Oostkant gaat wel volledig op de schop, met wat voor dienstregelingsmodel in gedachten die ontworpen is ontgaat me. Naar Amersfoort lijkt alleen van 2, 3 en 5 te kunnen en van Amersfoort zijn (edit) 3, 5, 6 en 8 bereikbaar. Corridor Amf/Alm-Shl via spoor 3+5 naar Amf/Alm en 6+8 naar Shl?

Spoor 9, 11, 12 en 15 zijn voor de A2-corridor. Het lijkt erop dat er een apart spoor is voor treinen naar de Wgm (bereikbaar van 3 t/m 15), maar dat treinen die er vandaan komen intakken op de A2-corridor of hetzelfde spoor in de andere richting gebruiken.

Wat er met treinen van/naar Hlm moet gebeuren zie ik niet echt. Er is een enkelsporige verbinding tussen spoor 2/3 en Ut waarvan het nut me ontgaat.

Laatst bewerkt door AlbertP op Zaterdag 28 mrt 2020 om 17:59:16

Zaterdag 28 mrt 2020 - 18:03:35
michaben
michaben
De sporen zijn voorbereid op het doorkoppelen van de Haarlem en Weesp corridors, maar vooralsnog blijven het kerende treinen volgens mij. De perrons worden dan ook verlengd zodat er twee kerende treinen tegenover elkaar kunnen staan op de sporen 2 t/m 8. De sporen 4b en 8b zijn trouwens wel apart, deze staan ingetekend als kerende treinen voor de corridor Weesp, maar om daar te komen / vertrekken moet je een kilometer linkerspoor rijden. Is dat vanwege het geen wissels willen hebben in een boog?

Die enkelsporige verbinding van Ut naar spoor 2 zal voor de ICE zijn.

Zaterdag 28 mrt 2020 - 19:58:14
sjoerd
sjoerd
Geen wissels in de boog is één ding, maar dat zou nog wel kunnen: op Rtd CS oostzijde is die situatie er ook,zij het dat de V-max er 60 km/h is door de 1 : 12 wissels en engelsmannen.
Misschien dat men in Amsterdam kiest voor 80 km/h en dan wordt het lastiger om in de boog wissels te leggen.

Zaterdag 28 mrt 2020 - 21:43:33
thom
thom
Volgens mij heeft Prorail zichzelf aangesteld geen wissels meer in bogen toe te passen in nieuwe situaties.

Zaterdag 28 mrt 2020 - 22:57:48
sjoerd
sjoerd
De situatie oostzijde Rtd is juist dat de wissels weliswaar in een boog van het tracé liggen maar dat er geen één is die een gebogen doorgaand heeft. Dat zou je met 1 : 15 wissels ook kunnen doen, en dat gebeurt ook; te Breda westzijde bijvoorbeeld liggen er alleen maar 1 : 15 wissels, zelfs met een kruis ertussen, waar op alle sporen 80 km/h kan worden gereden. Dat komt op wel meer plaatsen voor.