umbusko

| En net zo ken ik mensen in Hlm die er niet happig op zijn om met de trein te reizen, omdat alles wat richting Asd rijdt ook in Asd eindigt. En dat eeuwige overstappen in de drukte (tenzij je naar Ledn/Gvc/Rtd moet) is dan een extra drempel.
Maar zo'n "eisenpakket" kun je voor iedere stad maken en dat conflicteert dan ongetwijfeld verschrikkelijk, dus ja, je zult wel eens keuzes moeten maken.
Een ander punt is natuurlijk wel dat er ook een wisselwerking bestaat tussen corridors en reizigersstromen. Als er een rechtstreekse, snelle verbinding Hlm - Ut is, krijg je daar ongetwijfeld meer forensen per trein. Als je corridors maakt op basis van de treinreizigers nu, dan handhaaf je min of meer de situatie van nu. Eigenlijk zou je dus moeten kijken naar het totale aantal reizigers (auto+trein) of het potentiële aantal reizigers en daarop je corridors moeten afstemmen.
Om maar een wat intuïtiever voorbeeld te noemen: ik kan van twee verschillende haltes naar het station, van de ene met de 4 en van de andere met de 6. Als de 4 op mijn trein aansluit en de 6 niet, dan neem ik de 4. Maar draait men de tijden nou om, dan neem ik de 6. Dan kun je op basis van het instappen op halte A en niet op halte B concluderen dat de verbinding halte B - station niet zo nodig is, maar dan verlies je het totaalplaatje uit het oog. Want als je een aansluitende 6 maakt, dan kan halte B - station misschien wel veel succesvoller zijn dan dat halte A - station nu is.
Of qua trein: ik reis meestal Mt-Nm v.v. via Vl, omdat dat het snelste is. Als dat met de nieuwe dienstregeling een minuut sneller is via Ht, reis ik waarschijnlijk vaker via Ht. Komt er straks een snelle trein over de geëlektrificeerde Maaslijn, dan ga ik weer via Vl. Met alleen tellen hoe nu gereisd wordt, ga je niet zomaar mijn gedrag voorspellen.
In Asd is dus de vraag: wat is te verwachten qua reizigers Ut-Amr, Ut-Hlm, Alm-Amr, Alm-Hlm? En wil je dan 4x/u Ut-Amr en 4x/u Alm-Hlm, of 4x/u Ut-Hlm en 4x/u Alm-Amr, of liever alle vier de opties 2x/u?
En dan is de vraag: hoe richt je je station daar op in? |