Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

Van Amsterdam Centraal naar DSSA?

Dinsdag 04 sep 2018 - 19:25:16
treinfan
treinfan
Ja, dat kan zeker, als men denkt dat het past om op afwijkende sporen te rijden van/tot Ac. Overloopwissels tussen Asa en Asdm lijkt me een stuk bruikbaarder.

[Bezig met laden...]

Dinsdag 04 sep 2018 - 19:32:29
broek53
broek53
Op het Amstel zelf? Ja, dat kan. Je kunt het dan alleen nauwelijks een keergelegenheid noemen. Je moet dan links heen of terug tot de overloopwissels van Holendrecht. Een trein per half uur per spoor dan dus. Lijkt mij volstrekt waardeloos.

Dinsdag 04 sep 2018 - 19:46:31
b2py
b2py
Nee de hoofdbaan tussen Muiderpoort en Amstel, met tussen de keerfunctie en amstel kruiswisseltjes

Dinsdag 04 sep 2018 - 20:06:35
henri1972
henri1972
Geven die wissels geen kans op storing ?

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Dinsdag 04 sep 2018 - 20:28:25
brun
brun
Precies, we denken weer veel te moeilijk.

Een heel lang overloopspoor van het oostelijke naar het westelijke spoor, in de boog ten noorden van Amstel.

Een kort overloopspoortje vlak voor Muiderpoort om van het westelijke naar het oostelijke spoor te komen.

IC's uit Utrecht eindigen op Amstel, rijden leeg een stukje links spoor naar spoor 8 van Muiderpoort, keren daar snel en rijden dus op het goede spoor weer terug naar Amstel.
Sprinters uit Utrecht eindigen in Muiderpoort op de normale manier op spoor 9, kunnen daar een kwartiertje wachten en vervolgens weer op het juiste spoor terug naar Amstel dankzij dat tweede setje wissels.

Veel interessanter worden de oplossingen voor goederentreinen naar de Westhaven, IJmuiden enzovoort. Alles via Diemen?

Dinsdag 04 sep 2018 - 20:30:21
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Je zou ook bij Asdma (ten noorden van Muiderpoort) kunnen keren. Ik ben niet geheel bekend met hoe eventuele beveiligingtechnische problemen zich zullen manifesteren, maar er ligt al een wissel (411) en er staat al een sein (406).

Een linkje naar sporenplan voor 't gemak: sporenplan.nl

Dinsdag 04 sep 2018 - 20:38:10
Frontier
Frontier
Quote
brun (di 04 sep 2018 20:28:25 www.somda.nl): Veel interessanter worden de oplossingen voor goederentreinen naar de Westhaven, IJmuiden enzovoort. Alles via Diemen?
Goederentreinen naar IJmuiden? Dan wordt het inderdaad veel interessanter, vertel!

'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'

Dinsdag 04 sep 2018 - 20:46:26
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Goederentreinen? Lekker via Dmnz, Wgm, Dgr sturen

Dinsdag 04 sep 2018 - 21:53:27
cuneo56
cuneo56
Quote
broek53 (di 04 sep 2018 18:48:01 www.somda.nl): Dat wel, maar die creativiteit moet zich dan wel tamelijk ver uitsteken voor Nederlandse begrippen. De hoofdsporen ten noorden van Amstel liggen beide in heel lange bogen voor 70 km/h en dat verdraagt zich niet met wissels, mede door de verkanting.
Men kijkt toch zo graag naar Zwitserland als voorbeeld; Meegebogen wissels in verkanting is daar in ieder geval nooit een probleem

Dinsdag 04 sep 2018 - 22:00:46
sjoerd
sjoerd
Tot er zo'n uniek wissel stukgereden word. Dan blijft even niets anders over dan een tijdelijke vervanging door doorgaand spoor, zoals een paar jaar terug in Hilversum. Overigens lijkt het wel confectie, maar dat is het niet: er zijn tientallen verschillende wissels in omloop met dezelfde hoekverhouding.

Dinsdag 04 sep 2018 - 22:09:25
brun
brun
Quote
Frontier (di 04 sep 2018 20:38:10 www.somda.nl):
Quote
brun (di 04 sep 2018 20:28:25 www.somda.nl): Veel interessanter worden de oplossingen voor goederentreinen naar de Westhaven, IJmuiden enzovoort. Alles via Diemen?
Goederentreinen naar IJmuiden? Dan wordt het inderdaad veel interessanter, vertel!
Velsen dan

Voor mij liggen de Hoogovens, sorry Tata Steel nog altijd gevoelsmatig in IJmuiden.

Woensdag 05 sep 2018 - 06:15:01
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Brrr; meegebogen wissels, volgens mij niet (meer) in het OVS!

Woensdag 05 sep 2018 - 07:06:34
mdeen
mdeen
Quote
sjoerd (di 04 sep 2018 22:00:46 www.somda.nl): Tot er zo'n uniek wissel stukgereden word. Dan blijft even niets anders over dan een tijdelijke vervanging door doorgaand spoor
Of je hebt natuurlijk reserveonderdelen op de plank liggen, zoals elk zichzelf respecterend bedrijf.

Woensdag 05 sep 2018 - 08:35:30
nohab
nohab
Flickr bvisser
Quote
gvttreinen (wo 05 sep 2018 06:15:01 www.somda.nl): Brrr; meegebogen wissels, volgens mij niet (meer) in het OVS!
OVS?

Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).

Woensdag 05 sep 2018 - 08:44:17
Klaasje
Klaasje
Ontwerpvoorschrift. De handboeken en richtlijnen van ProRail. Alleen dan iets minder vrijblijvend dan in de GWW-sector.

Woensdag 05 sep 2018 - 08:59:42
geert
geert
Mooi al die technische verhalen, maar volgens mij vergeten we de inhoud: namelijk dat de metro op Amstel ook niet rijdt richting Bijlmer en richting CS niet in de avonden en weekenden. Dus lijkt het me logisch om te keren op Asdm en niet alles via Amstel en tram 12 of bussen te laten lopen.

Woensdag 05 sep 2018 - 09:39:03
Klaasje
Klaasje
Tijdens de realisatie rijdt de trein én de metro niet. Wat wordt gerealiseerd is een voorziening om bij werkzaamheden op het stuk Muiderpoort-Dijksgracht-Centraal wel treinen op Amsterdam Amstel-Utrecht te kunnen laten rijden. Dan rijdt de metro wel.

Woensdag 05 sep 2018 - 10:07:40
cuneo56
cuneo56
Kan iemand me even uitleggen waarom de metro niet kan rijden als je tussen Asa en Asdm een keer voorziening gaat bouwen?

Laatst bewerkt door cuneo56 op Woensdag 05 sep 2018 om 10:07:58

Woensdag 05 sep 2018 - 10:16:48
b2py
b2py
Er rijdt geen metro Amstel - Bijlmer, er is wel vanaf aanvang dienst tot minimaal 21:00 metro tussen Amstel en CS. En voor het centrum is inmiddels de omreisroute Utrecht - Zuid - NZL.

Woensdag 05 sep 2018 - 10:20:42
treinfan
treinfan
Zoals in het document staat, worden er meerdere projecten gelijktijdig uitgevoerd. Eén daarvan is de bouw van een onderdoorgang bij de Amstelstroomlaan onder de metro- en treinsporen door.
@AgentX: keren voorbij Asdma gaat natuurlijk niet, tegen de tijd dat alles tussen Asdm en Asd platgelegd wordt voor de ombouw van Asd en de sporen tussen Asdm en Asd.

Laatst bewerkt door treinfan op Woensdag 05 sep 2018 om 10:22:25

[Bezig met laden...]

Woensdag 05 sep 2018 - 10:32:27
broek53
broek53
In het bovenstaande lopen twee dingen door elkaar:
1. de 16-daagse buitendienststelling voor de bouw van de onderdoorgang Amstelstroom. In die tijd rijden trein en metro niet, omdat de onderdoorgang alle sporen ten zuiden van het Amstelstation doorsnijdt.

2. Van die buitendienststeling wordt kennelijk gebruik gemaakt om "een keervoorziening" tussen Amstel en Muiderpoort te maken die t.z.t. gebuikt kan worden om treinen uit Ut op Asa te kunnen laten eindigen en beginnen in de tijd dat de ombouwerij van DSSA plaats gaat vinden. Dat heeft met de buitendienststelling inhoudelijk verder niks te maken, al was het maar omdat je tijdens de buitendienststelling vanuit Ut niet verder kunt komen dan Bijlmer en Duivendrecht.

Woensdag 05 sep 2018 - 10:43:21
cuneo56
cuneo56
Dank je , Punt 1 was me even ontgaan in deze discussie.

Woensdag 05 sep 2018 - 16:28:53
brun
brun
Waarbij ik opmerk dat ik punt 1 best een tikje asociaal vind - 16 dagen lang een superdrukke spoorlijn en superdrukke metrolijn stilleggen, alleen om een nieuw stukje weg naar een nieuwe woonwijkje aan te leggen. Dat al prima bereikbaar is via de Wenkebachweg en dat tunneltje tegenover de Korte Ouderkerkerdijk (nu alleen voor fietsers, maar vroeger ook voor auto's).

Woensdag 05 sep 2018 - 16:43:07
b2py
b2py
10 losse weekenden bovenbouwvernieuwing apart plannen maar?

Woensdag 05 sep 2018 - 17:47:34
brun
brun
Of gewoon helemaal geen nieuw tunneltje daar?

Woensdag 05 sep 2018 - 19:52:15
henri1972
henri1972
Oow jee!! Op elke plaats in NL mogen werkzaamheden plaats vinden maar nu het in Amsterdam is mag t ineens niet?
Hoezo is hier iets anders aan de hand dan elders?

Woensdag 05 sep 2018 - 20:18:55
mvschoon
mvschoon
En dat terwijl ze speciaal een tunneltje hebben gegraven zodat je in een ommezien via Asdz naar Asd kan

Woensdag 05 sep 2018 - 20:29:11
treinfan
treinfan
@brun vandaar dat de werkzaamheden ook gecombineerd worden. Dan is er slechts eenmaal overlast.

[Bezig met laden...]

Woensdag 05 sep 2018 - 21:13:42
broek53
broek53
Laten we het anders zeggen: het is minstens zo lomp als wanneer het elders gebeurt. Maar kennelijk zijn jullie al zo murw dat degene aangevallen wordt die opmerkt dat het wellicht een beetje lomp is.

Niet dat het nog vergelijkbaar is, maar om in de buurt te blijven: tussen 1934 en 1942 zijn de Spoowegwerken Amsterdam Oost uitgevoerd (nieuw Oostelijk Eiland, ODS-bruggen, Dijksgracht, Muiderpoort, Amstel en alles van maaiveld naar viaducten en spoordijken. Ik ben geen buitendienststelling van langer dan een nacht tegengekomen.
Dit is geen pleidooi en waarschijnlijk zouden de werkzaamheden een jaar of meer korter hebben geduurd hebben als ze niet steeds hulpbanen hadden moeten leggen en aansluiten, maar het getuigt wel van een heel andere aanpak en mentaliteit. Dan is 16 dagen plat voor een onderdoorgangetje waarover juist daar het spoor makkelijk enkelsporig in dienst zou kunnen blijven, wel weer het andere uiterste.

Woensdag 05 sep 2018 - 21:29:58
brun
brun
Quote
henri1972 (wo 05 sep 2018 19:52:15 www.somda.nl): Oow jee!! Op elke plaats in NL mogen werkzaamheden plaats vinden maar nu het in Amsterdam is mag t ineens niet?
Hoezo is hier iets anders aan de hand dan elders?
Nee, ik vind werkzaamheden natuurlijk prima. Alleen ken ik dat wijkje heel goed, ik fiets er vrijwel dagelijks langs. Voorheen was het een afgelegen hoek waar de Hells Angels zaten. Nu staat er een kleine wijk vol met superdure huizen en topklasse-appartementen. Er komen overigens nog iets van 1600 woningen bij in de voormalige Bijlmerbajes - en dat project is uitdrukkelijk als 'autoluw' aangeprezen.

Vind ik allemaal prima. Maar als ik dan nu ineens lees, dat er ook een hele nieuwe (en stervensdure, van belastinggeld betaalde) onderdoorgang naar die wijk wordt gebouwd, waarvoor het volledige trein- en metroverkeer 16 dagen (!) lang wordt onderbroken, alléén om te voorkomen dat de inwoners van die wijk 5 minuten in de file moeten staan in het bestaande tunneltje of op de Wenkebachweg, dan zakt mijn broek echt af.

Voor fietsers en voetgangers is die nieuwe onderdoorgang namelijk totaal overbodig, want die kunnen er nu al onderdoor, via station Spaklerweg én via dat al genoemde, iets noordelijker gelegen tunneltje.

Dit wordt dus puur een extra ontsluitingsweggetje voor auto's. En nog een zinloze ontsluiting ook, want de Spaklerweg staat twee keer per dag muurvast.

Laatst bewerkt door brun op Woensdag 05 sep 2018 om 21:45:18

Woensdag 05 sep 2018 - 22:48:04
cuneo56
cuneo56
Tsja, Het Macho gedrag onder de projecten wat juist de laatste jaren aan het teruglopen was, is sinds dit jaar weer flink toegenomen!
( wie heeft de grootste / langste, en dan bedoel ik buitendienststelling natuurlijk)

Donderdag 06 sep 2018 - 09:11:07
dvwijngaar
dvwijngaar
Zou er tijdens deze werkzaamheden nog Amsterdam Utrecht vis Hilversum gereden gaan worden of is dat niet meer mogelijk dankzij dssu?

Donderdag 06 sep 2018 - 09:42:50
michaben
michaben
Spoortechnisch mogelijk, qua plannormen extreem lastig. Bij werkzaamheden doet men het nog wel eens, maar dat zijn dan geen omgeleide treinen maar pendeltreinen die in Ut keren.

Donderdag 06 sep 2018 - 10:07:57
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Omrijden via Dmnz en Wgm behoort zeker ook tot de onmogelijkheden?
In het verleden meegemaakt dat er vanwege wkz tussen Brd en Zwd reizigerstreinen via Kfh (!) werden omgeleid.

Donderdag 06 sep 2018 - 10:19:56
b2py
b2py
Extra treinen naar zuid en dan met NZL naar CS, easie peasie

Donderdag 06 sep 2018 - 10:20:37
cuneo56
cuneo56
Er is afgesproken dat er geen reizigers treinen over de Wgm mogen.
o.a vanwege een stukje begeleiding en verstoring van het hele proces daar.
( nu scheelt het wel dat er van Benelux en ICD geen loks meer omgereden hoeven te worden.)
Enige uitzondering is toegestaan voor "baanvrij" maken in 1e fase van een verstoring.

En over de Kfh ; de goederen tunnel buizen door Brd zijn niet toegelaten voor reizigers treinen ( zelfs geen leeg materieel).

Donderdag 06 sep 2018 - 10:56:36
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Toen waren die tunnels nog niet.

Donderdag 06 sep 2018 - 11:34:17
jeanne
jeanne
Quote
gvttreinen (do 06 sep 2018 10:07:57 www.somda.nl): Omrijden via Dmnz en Wgm behoort zeker ook tot de onmogelijkheden?
In het verleden meegemaakt dat er vanwege wkz tussen Brd en Zwd reizigerstreinen via Kfh (!) werden omgeleid.
De behaalde resultaten uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst, zoals daar elders zo mooi voor wordt gewaarschuwd.

Jeanne Kok

Donderdag 06 sep 2018 - 11:35:58
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Quote
cuneo56 (do 06 sep 2018 10:20:37 www.somda.nl): Er is afgesproken dat er geen reizigers treinen over de Wgm mogen.
o.a vanwege een stukje begeleiding en verstoring van het hele proces daar.
( nu scheelt het wel dat er van Benelux en ICD geen loks meer omgereden hoeven te worden.)
Enige uitzondering is toegestaan voor "baanvrij" maken in 1e fase van een verstoring.

En over de Kfh ; de goederen tunnel buizen door Brd zijn niet toegelaten voor reizigers treinen ( zelfs geen leeg materieel).
Wat zou ervoor nodig zijn om (desnoods tijdelijk) deze twee scenario's wél toe te staan?

Donderdag 06 sep 2018 - 12:35:07
Oldskool
Oldskool
Niet zo heel veel. De wissels in de bediening flikkeren en de reeds geplaatste dwergseinen in dienst stellen.

Donderdag 06 sep 2018 - 12:36:01
treinfan
treinfan
In het geval Kijfhoek: wegbekendheid voor alle NS mcn, een verbeterde veiligheidscultuur rondom Kijfhoek (met een significante afname van de huidige hoeveelheid veiligheidsincidenten), een langdurige lobby met veel doorzettingsvermogen en een hoop goede wil. Niet realistisch.
In het geval Watergraafsmeer: een extra aansluitwissel van spoor WF te Wgmrba op spoor 333 te Wgm en een extra aansluiting van spoor 332 te Wgm naar sporen GK/GA te Assp.

[Bezig met laden...]

Donderdag 06 sep 2018 - 14:29:34
thom
thom
Bedenk ook even dat de Wgm hand bediende wissels heeft en een NCBG treindienstleider.

Normaal is het Rangeer proces op de Wgm al een kwestie van geduld hebben ..

Donderdag 06 sep 2018 - 15:30:39
geert
geert
En het klassieke omleiden via Hvs? Wat is daat plantechnisch dan zo lastig aan?

Donderdag 06 sep 2018 - 16:27:17
broek53
broek53
De Gooilijn zit nagenoeg vol en in Utrecht kun je nauwelijks tot niet op de goede sporen voor de richting Ah of Ht komen.

Donderdag 06 sep 2018 - 16:31:06
michaben
michaben
Vanaf Ut richting Hvs moet je via de buurtsporen, waar je een pad moet vinden tussen de vele sprinters wat redelijk aansluit op je aankomst te Ut (want met ETMET kan je het perron niet te lang bezet houden). Andersom is nog wat ingewikkelder, dan moet je én tussen de sprinters van de buurtsporen door, én invoegen tussen de intercity's Amf-Ut, én je moet perronspoor 8 of 9 vrijmaken want dat zijn de enige sporen waar je op terecht kunt (of je moet via spoor 7 tegen het verkeer in). Vanaf daar moet je dan tussen de sprinters naar Db door langs Utvr en pas daarna kom je weer op de intercitysporen uit. En, met dank aan de plannormen, moet dit alles gebeuren zonder voor een rood sein te lopen.

Laatst bewerkt door michaben op Donderdag 06 sep 2018 om 16:31:29

Donderdag 06 sep 2018 - 16:45:00
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Van sp 5 & 7 is het eenvudig via een wisselverbinding naar de lage sporen ri Uto - Hvs.
Omgekeerd moet ie net na Uto via wisselverbinding naar de hoge (IC) sporen en dan via 8 of 9 ri Utvr.
Het kan wel maar ergens (overal?) zou men niet aan de planningnoemen voldoen

Donderdag 06 sep 2018 - 20:36:13
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Quote
gvttreinen (do 06 sep 2018 10:07:57 www.somda.nl): In het verleden meegemaakt dat er vanwege wkz tussen Brd en Zwd reizigerstreinen via Kfh (!) werden omgeleid.
Tussen Rlb en Zwd was dat, ben zelf ook nog meermaals over de Kijfhoek van Ddr naar Rtd v.v. gereisd toen. Is net voor het ICK geweest met de gehuurde Duitse rijtuigen in de 1900, zo rond 2000 volgens mij.
Werkzaamheden betrof de bouw van de tunnels bij Brd wat destijds nog als enige tweesporige flessenhals over was op Ddr-Rtd. (En nu 18 jaar verder hebben we weer een treindienst die prima over twee sporen te Brd af te handelen is, leve de vooruitgang)

Wat betreft het omleiden van ICs Asd-Ut via Hvs: zelfs voordat men met DSSU was begonnen (en de wissels ook nog niet als voorbereiding op de klem lagen) werden er al ICs op Amf - Ut opgeheven als er omgeleid moest worden omdat het er anders niet tussendoor paste. En toen kon je bij Utoa nog overlopen van het linker IC-spoor de Sprintersporen op, waarmee het eigenlijk makkelijker was omdat je niet te maken had met de overkruisingen in de wisselstraat bij de buurtsporen maar tussen de ICs door kon (vanuit Ah/Ht via een spoor tussen de 8 en 15). Uit Ht was het destijds zelfs nog mogelijk om bij Utva de sprintercorridor op te gaan en dan via spoor 18 naar Amf. Allicht een wat overdreven functionaliteit van de infra maar in dergelijke situaties wel nuttig.

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Maandag 04 feb 2019 - 01:56:32
jeanne
jeanne
Quote
Michael98 (di 06 mrt 2018 21:14:56 www.somda.nl): Iets met ongelijkvloers station zoals Stuttgart21 of Antwerpen Centraal is dan als optie helemaal uit den boze zeker gezien de kosten. Ongetwijfeld zal er in de grond ook nog iets in de weg zitten. Voornamelijk Stuttgart 21 lijkt flink in de papieren te gaan lopen. Dan doen we hier al moeilijk over 'maar' 100 miljoen, dat valt in het niet met het Duitse project.

Is niks verbouwen en zo laten eigenlijk ook een optie of moeten die perrons echt zo nodig verbreed worden.
In het satirische ZDF programma ”Die Anstalt” van 29 januari 2019, wordt de Deutsche Bahn onder de loep genomen en onder andere ook de problemen van het megalomane project Stuttgart 21 bijzonder beeldend uit de doeken gedaan . (aanbevolen als je het (dialect)duits enigszins beheerst en nog tot 28-01-2020 te zien via www.zdf.de)

Jeanne Kok