Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

Gebruik wachtsporen

Dinsdag 13 sep 2016 - 10:04:43
bacr
bacr
Terwijl ik op sporenplan aan het rondneuzen was, zag ik op diverse plekken in het land wachtsporen liggen. Bij een aantal daarvan (o.m. Odw) heb ik begrepen dat die niet in het BasisUurPatroon voorkomen en dus alleen voor uitzonderlijke situaties worden benut. Is dat (voor zover bekend) voor alle wachtsporen in den lande de regel?
Met name vraag ik me dat af voor de wachtspoor 103 ten zuiden van Zvb en spoor 203 (spoor 3, aan het perron?) van Odb.
Omdat ik niet het hele sporenplan van Nederland heb bekeken, houd ik me aanbevolen voor andere wachtsporen die ik niet (her)ken.

Laatst bewerkt door bacr op Dinsdag 13 sep 2016 om 10:05:43

Dinsdag 13 sep 2016 - 10:29:11
Jan-Mark
Jan-Mark
Flickr 140553902@N06/
Pt, Sto en Bnva zijn ook wat voorbeelden.

Dinsdag 13 sep 2016 - 10:33:56
sjoerd
sjoerd
Bacr vraagt eigenlijk niet naar wachtsporen; die kan hij zelf wel vinden. Hij vraagt of ze in de dienstregeling in gebruik zijn of dat ze alleen bij calamiteiten dienst doen.

Laatst bewerkt door sjoerd op Dinsdag 13 sep 2016 om 10:34:45

Dinsdag 13 sep 2016 - 10:53:00
Jan-Mark
Jan-Mark
Flickr 140553902@N06/
Sto wordt meerdere malen per dag gebruikt door goederentreinen. Hde wordt ook door een enkele goederentrein gebruikt, evenals Oud Zbm. Zvb en Odb wordt ook dagelijks gebruikt naar mijn weten. Over het algemeen worden ze dus vooral gebruikt door goederentreinen.

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Dinsdag 13 sep 2016 - 11:52:35
NSR-fan
NSR-fan
Of bijvoorbeeld door leeg materieel treinen.
Jaren lang stond er elke doordeweekse avond een SGM te Zevenbergen op het zijspoor om de Thalys voorbij te laten gaan.

Woensdag 14 sep 2016 - 13:05:27
slifor2
slifor2
Flickr florisleeuw
Quote
Jan-Mark (di 13 sep 2016 10:53:00 www.somda.nl): Zvb en Odb wordt ook dagelijks gebruikt naar mijn weten. Over het algemeen worden ze dus vooral gebruikt door goederentreinen.
Hmmm, als je gelijk hebt zou ik dan maar snel de saneringsafdeling bij Prorail informeren (oh nee doe maar rustig aan, het is strakblauw dus die afdeling is vrij ) maar zowel Zvb als Odb zijn volgens die afdeling niet meer nodig en gaan dus gesaneerd worden. Overigens ook Odw staat op die nominatie want totaal onnodig.....

Woensdag 14 sep 2016 - 15:21:53
bacr
bacr
Die saneringswoede is waarschijnlijk niet meer te stoppen, als in, dat het zo'n voortrazende trein is (excuseer het woordgebruik...)?

Of althans, hoe zou die opruimwoede een halt kunnen worden toegeroepen (vroeg hij vertwijfeld)?

Woensdag 14 sep 2016 - 15:37:26
MCN-GVC
MCN-GVC
Zelf heb ik in mijn jaren 1 keer stil gestaan op Odw, i.v.m. geen mcn vanaf gouda met wegbekendheid Wspl. Voor de rest alleen een paar keer roest gereden. Wordt ook niet vaak gebruikt, omdat doorrijden vaak sneller is dan stoppen.

Maar uit mcn oogpunt is dit (Gdg-Wd) wel een van de drukste tweesporige baanvakken die wij nu hebben in Nederland (Naast Rsw-Sdm en Shl-Asd).
De eerste twee kan je makkelijk (en moeten ook eigenlijk) volledig viersporig maken. Kijk naar de verstoringen bij Moerdijkbrug, ook de treindienst op Gdg-Wd wordt verkleind i.v.m. omgeleide goederentreinen waar al geen plek voor is.
Straks wordt Rtd-Sdm (nu nog voor de Hlds) vier sporen en Dftz-Gv en ertussen krijg je hetzelfde als bij Gdg-Wd nu.

Laatst bewerkt door MCN-GVC op Woensdag 14 sep 2016 om 16:07:38

Woensdag 14 sep 2016 - 15:44:17
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Nou, er worden anders regelmatig goederentreinen even stilgezet op Odw.

Woensdag 14 sep 2016 - 16:46:26
NSR-fan
NSR-fan
In de dienstregeling van een jaar of 3 a 4 geleden stond er in de zeer late avond altijd een 98xx (Utrecht naar Gouda) zeker 10 minuten (!) planmatig stil te Oudewater.

Woensdag 14 sep 2016 - 17:54:38
michaben
michaben
Quote
MCN-GVC (wo 14 sep 2016 15:37:26 www.somda.nl): Kijk naar de verstoringen bij Moerdijkbrug, ook de treindienst op Gdg-Wd wordt verkleind i.v.m. omgeleide goederentreinen waar al geen plek voor is.
Volgens mij komt dat vooral door de tweesporige brug bij Utlr, vroeger konden er nog goederentreinen van Rtd naar Ut rijden door bij Hmla de intercity voor te laten en dan achter de 8800 aan te sluiten, maar sinds de 6100 rijdt is dat geen optie meer.

De wachtsporen bij Odw hebben vooral nut om een trein die onderweg is opzij te zetten als er een verstoring optreed waar deze niet meer omheen kan. Stel dat Rtng inclusief de doorgaande sporen eruit ligt, en je zit al bij Hlma, en de trein bevat stoffen die niet in de spoortunnel bij Dt toegelaten zijn, dan is de enige optie wachten tot de storing voorbij is. In Gd zou je behoorlijk in de weg staan, zeker als er ook al enkele intercity's onderweg zijn vanuit Ut die ook opgevangen moeten worden omdat ze niet verder kunnen. En op de hoofdbaan stilzetten is ook geen optie want je wilt nog wel de sprinters laten rijden tot Rta.

Laatst bewerkt door michaben op Woensdag 14 sep 2016 om 17:55:42

Woensdag 14 sep 2016 - 21:20:38
ZJ37
ZJ37
Wachtsporen komen sneller in aanmerking voor sanering als ze niet in de BUP worden gebruikt. De goederenvervoerders zullen in elk geval niet rouwig zijn als ze verdwijnen: de kans dat ze planmatig aan de kant worden gezet worden namelijk dan ook kleiner.

Woensdag 14 sep 2016 - 21:32:37
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Een ander opzet van de (BUP)drgl is dan niet meer mogelijk.

Woensdag 14 sep 2016 - 21:47:36
b2py
b2py
Cargo aan de kant zetten is gewoon funest voor je dienstregeling dat in 98% van de gevallen het beter is om hem maar vooruit te sturen. Zo'n trein doet er 4-5 minuten over om op snelheid te komen en het afremmen is ook een flinke remweg.. Dan kan je beter doorrijden..

Woensdag 14 sep 2016 - 21:53:34
Frontier
Frontier
Quote
gvttreinen (wo 14 sep 2016 21:32:37 www.somda.nl): Een ander opzet van de (BUP)drgl is dan niet meer mogelijk.
Geheel in lijn met het huidige beleid, alle infra aanpassen aan de huidige BUP, want die is kennelijk tot in de eeuwigheid van toepassing.

'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'

Woensdag 14 sep 2016 - 21:57:54
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
Quote
slifor2 (wo 14 sep 2016 13:05:27 www.somda.nl): Overigens ook Odw staat op die nominatie want totaal onnodig.....
Odw saneren is onderdeel van een DSS Gd-Wd incl. Gd en voor dat hele plan heet Prorail al aangegeven voorlopig geen geld te hebben. Wel is het zo dat in dat DSS plan Rtng alsmede het baanvak (!) Bkla-Hmla worden gezien als voldoende buffermogelijkheid bij een verstoring tussen Hmla en Rta. Maar voorlopig dus nog geen wkz die Odw doen verdwijnen als drglpunt.

Laatst bewerkt door rolandrail op Woensdag 14 sep 2016 om 23:48:08

Woensdag 14 sep 2016 - 22:02:04
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
@b2py Da's wel leuk maar volgens mij is het in dit land praktisch onmogelijk om een goederentrein over klassieke net nonstop door het land laten rijden.

Woensdag 14 sep 2016 - 22:10:13
b2py
b2py
Dat hoeft ook niet, bij afspraak gaat een cargo maximaal 1 keer aan de kant bij vertrek & aankomst binnen NL en daarvoor liggen strategische plekken zoals Stroe & 't Harde bijv.

Donderdag 15 sep 2016 - 01:09:11
thom
thom
En als die cargo 3 verschillende 'corridors' kruist, en dat doen ze want die liggen in andere routes dan die cargo's rijden, dan hoop je maar dat de overgang van ene naar de andere corridor toevallig zomaar precies past...

Als het zo makkelijk was om een cargo maar maar maximaal 1x aan de kant te nemen binnen Nederland hadden de goederenvervoers daar allang voor getekend.

Elke stop kost reistijd en het opnieuw aanzetten van een trein kost een partij energie waar je u tegen zegt, en bij dieseltractie kan dat een flink berg geld besparen.
Of anders gezegd, die dingen gaan echt niet voor de lol aan de kant

Donderdag 15 sep 2016 - 07:23:45
Klaasje
Klaasje
In theorie is een goederentrein Rotterdam-Onnen doorrijdend gepland bij Vspa. In de praktijk staan ze er vaker stil dan dat ze in één keer doorrijden om maar een voorbeeld te noemen. Dus zelfs als ze zonder stop gepland zijn zal er vaak genoeg wel een stop ontstaan.

Donderdag 15 sep 2016 - 09:44:04
joahn93
joahn93
Twitter joahn93
Maar dat heeft dan te maken met het enorm uitbuigen van de drgl, waardoor de dienstregelingssnelheid van Ashd tot Vspa 50 km/h is.

FR1908

Donderdag 15 sep 2016 - 15:54:48
treinfan
treinfan
Quote
b2py (wo 14 sep 2016 22:10:13 www.somda.nl): Dat hoeft ook niet, bij afspraak gaat een cargo maximaal 1 keer aan de kant bij vertrek & aankomst binnen NL en daarvoor liggen strategische plekken zoals Stroe & 't Harde bijv.
Vandaar dat het af en toe voorkomt dat een cargo 3 uur moet wachten voor vertrek (een vrij doorgaand pad), want er zouden maar eens 2 stops van een kwartier nodig zijn...
Opvallend hoe het dan voor internationale cargo's niet geldt: bijv. de 47615 (Vdma)-On-Fvs(-Hermalle) gaat planmatig aan de kant te Hgv, Amf, Htn en Ehv. Stops voor locwissels tel ik dan niet mee.

Laatst bewerkt door treinfan op Donderdag 15 sep 2016 om 15:55:41

[Bezig met laden...]