Ontwikkelingen Railpromo
Forum: Algemeen - Materieel en maatschappij ontwikkelingen
02-09-2016 19:30:38
thom
thom
Kennelijk was er nog geen Railpromo topic dus bij deze.

Vandaag zijn de 1215 en 1252 omgestickerd van het houderschap EETC naar RFS.
 

02-09-2016 19:31:39
dennistd
dennistd
En waar staat RFS voor?  

02-09-2016 19:33:19
AgentX
AgentX
Railpromo Fleet Services.

Verder bekend als Railpromo B.V., Railpromo Project Services B.V. en Railprojects B.V.
 

02-09-2016 19:59:46
martijn
martijn
Waarbij de 1215 nog altijd 1251 is gebleven

(91 84 11 12 051-5 om precies te zijn)
 


02-09-2016 20:30:41
sfj
Heeft dit in enige vorm iets met eigendom van de locs te maken? Of betekent dit slechts dat RailPromo nu de voertuigen in het NVR heeft staan?


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

02-09-2016 21:26:59
thom
thom
Quote
martijn (vr 02 sep 2016 19:59:46 https://www.somda.nl/forum/18528/p589810/): Waarbij de 1215 nog altijd 1251 is gebleven

(91 84 11 12 051-5 om precies te zijn)

Nee hoor, de 'roepnaam' of wagenpark nummer van de lok is gewoon 1215 zoals dat er ook duidelijk en groot op staat.

Dat er in het officiële UIC nummer iets staat wat met de oude roepnaam overeenkomt doet daar geen afbreuk aan dat de lok nu de roepnaam 1215 heeft.
Dat UIC nummer hoef je daarvoor danook niet te veranderen.

Laatst bewerkt door thom op 02-09-2016 21:51
 

02-09-2016 21:51:20
sfj
Ietwat overbodige informatie op verzoek belanghebbenden verwijderd.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

02-09-2016 22:00:28
thom
thom
Quote
sfj (vr 02 sep 2016 20:30:41 https://www.somda.nl/forum/18528/p589811/): Heeft dit in enige vorm iets met eigendom van de locs te maken? Of betekent dit slechts dat RailPromo nu de voertuigen in het NVR heeft staan?

Eigenaar en houderschap is verschillend;

De Eigenaar is de eigenaar van het object, zo simpel als het is.

De Houder is de instantie die het voertuig inschrijft in het NVR en verantwoordelijk is voor het beheer ervan, zoals dus het organiseren dat het rijtuig netjes zijn onderhoudsbeurten krijgt en meer van zulks...

De 1200'en zijn dus nu niet ineens van Railpromo, maar zoals al veel langer nog steeds particulier eigendom.

Nog een keer voor de mensen die menen dat de lok nog steeds 1251 heet;
Loccon 9901 heeft als UIC nummer 91 84 15-70 827-3, maar die noemen we toch ook geen 1827 meer maar 9901 zoals erop staat...?

Laatst bewerkt door thom op 02-09-2016 22:01
 

15-10-2016 17:19:21
martijnham
martijnham
In het oktober/november nummer van het Belgische tijdschrift Spoorwegjournaal is te lezen dat "De NMBS heeft [...] beslist om de speciale trein Austria Express/Treski [...], die samen met Railpromo geëxploiteerd werd, tijdens het volgende winterseizoen niet meer in te leggen."  

16-10-2016 00:22:17
HZwoferink
HZwoferink
Volgens het Nieuwsblad worden de rijtuigen volgend jaar gesloopt. "De veertien ligrijtuigen die de NMBS nog bezit, kunnen nog tot eind volgend jaar door andere maatschappijen of organisaties gecharterd worden, maar zullen niet meer in eigen beheer worden ingezet. Nadien worden ze gesloopt." http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20160926_02486401


Groeten uit Rijssen, Henk Zwoferink
 

16-10-2016 11:44:56
martijnham
martijnham
Ter aanvulling op mijn bericht hierboven: ik krijg ingefluisterd dat de Austria Express/Treski niet is ingelegd vanwege werkzaamheden rond Roosendaal op de belangrijkste vakantierijdagen en het beperkt aantal nog beschikbare couchetterijtuigen van NMBS.  

24-10-2016 08:58:43
bacr
bacr
Het kan aan mij liggen, maar ik heb eigenlijk nergens gelezen waarom het Panorama-deel uit de PRR is verdwenen. Wat is er de reden van dat de Aussichtswagen als een dief in de nacht is verdwenen?  

24-10-2016 09:37:23
dennistd
dennistd
Naar wat ik hoorde iets met een revisietermijn.  

24-10-2016 12:36:27
snowie
snowie
Rijtuig was gehuurd door RailPromo en is terug gegaan naar eigenaar - het hoe en waarom is niet geheel duidelijk.  

24-10-2016 12:44:44
aarclay
aarclay
Teruggegaan naar de eigenaar? Zit die eigenaar dan in de Rotterdamse haven, waar dit rijtuig al een tijdje gestationeerd is? Of wacht hij daar gewoon af op transport naar 'huis'?


Choo choo.....
 

24-10-2016 12:59:08
slifor2
slifor2
Quote
martijnham (zo 16 okt 2016 11:44:56 https://www.somda.nl/forum/18528/p594855/): Ter aanvulling op mijn bericht hierboven: ik krijg ingefluisterd dat de Austria Express/Treski niet is ingelegd vanwege werkzaamheden rond Roosendaal op de belangrijkste vakantierijdagen en het beperkt aantal nog beschikbare couchetterijtuigen van NMBS.


Er is inderdaad een conflict tussen Railpromo en Prorail omtrent de 9-daagse TVP in Roosendaal, precies in de carnavalsvakantie. Of dit DE reden is is mij niet bekend...
 

24-10-2016 13:08:41
bacr
bacr
Je zou denken dat, omdat de Austria Express met 'de modernste locomotieven rijdt' de hele sleep rijtuigen misschien over de HSL zou mogen....  

24-10-2016 13:20:56
maurits
maurits
De werkzaamheden tussen Rsd en Atw zijn inderdaad de reden, daardoor kan er niet doorgaand vanaf België via Nederland naar Oostenrijk gereden worden. Blijkbaar is er niet genoeg markt om vanaf alleen België of Nederland naar Oostenrijk te rijden.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

24-10-2016 13:33:18
gvttreinen
gvttreinen
..er is nog een grensovergang met België, mss met vleugeltreinen werken die in Liege Guillemins gecombineerd worden...waar een wil is.  

24-10-2016 14:46:11
mdeen
mdeen
Het is een redelijk marginale markt. Railpromo moet er natuurlijk ook nog wat aan verdienen. En denk maar niet dat Infrabel/Prorail je de onkosten van omleidingen vergoeden.  

24-10-2016 15:04:35
waalkade
waalkade
Quote
gvttreinen (ma 24 okt 2016 13:33:18 https://www.somda.nl/forum/18528/p595902/): ..er is nog een grensovergang met België, mss met vleugeltreinen werken die in Liege Guillemins gecombineerd worden...waar een wil is.
Waarom zo ver weg voor ons spotters. Weert, Roermond of Sittard zijn veel dichterbij voor onze doelgroep%08%.
 

24-10-2016 15:13:28
gvttreinen
gvttreinen
Omdat je dan via Aachen sneller op weg bent richting Oostenrijk.
Onze doelgroep vult de kas van Railpromo niet (tenzij je voor iedere gemaakte plaat van hun treinen een tientje aan ze overmaakt)

Laatst bewerkt door gvttreinen op 24-10-2016 15:14
 

24-10-2016 19:10:13
verst107
verst107
De markt voor twee wekelijkse treinen naar Oostenrijk (Treinreiswinkel met de Alpen Expres) en Railpromo met de Austria Express) lijkt me ook wat te klein, in ieder geval buiten de Krokusperiode. Daarbij komt nog dat de TRW niet happig was om de Austria Express in hun assortiment op te nemen, ivm kannibalisatie neem ik aan.

Weet iemand trouwens wat de verhouding boekers is (via reisorganisaties VS particulier) voor dit soort treinen? Kan me niet voorstellen dat skiënd Nederland zelf massaal de Treinreiswinkel weet te vinden
 

25-10-2016 00:14:42
thom
thom
Quote
dennistd (ma 24 okt 2016 09:37:23 https://www.somda.nl/forum/18528/p595870/): Naar wat ik hoorde iets met een revisietermijn.

Dat niet, die was nogwel even geldig.

De huur van het rijtuig is opgezegd omdat het rijtuig niet meer in het vervolg van het gekozen concept paste.
 

25-10-2016 00:53:16
AgentX
AgentX
Quote
verst107 (ma 24 okt 2016 19:10:13 https://www.somda.nl/forum/18528/p595953/): De markt voor twee wekelijkse treinen naar Oostenrijk (Treinreiswinkel met de Alpen Expres) en Railpromo met de Austria Express) lijkt me ook wat te klein, in ieder geval buiten de Krokusperiode. Daarbij komt nog dat de TRW niet happig was om de Austria Express in hun assortiment op te nemen, ivm kannibalisatie neem ik aan.

Weet iemand trouwens wat de verhouding boekers is (via reisorganisaties VS particulier) voor dit soort treinen? Kan me niet voorstellen dat skiënd Nederland zelf massaal de Treinreiswinkel weet te vinden.


Denk het wel. Railexperts gaat ook weer rijden vanaf Dusseldorf. Het overgrote deel van die reizigers is toch wel Nederlands. Komt ook allemaal via de TRW.
 

25-10-2016 15:14:31
HZwoferink
HZwoferink
Quote
verst107 (ma 24 okt 2016 19:10:13 https://www.somda.nl/forum/18528/p595953/): De markt voor twee wekelijkse treinen naar Oostenrijk (Treinreiswinkel met de Alpen Expres) en Railpromo met de Austria Express) lijkt me ook wat te klein, in ieder geval buiten de Krokusperiode.
Ligt puur aan met wat voor "treinconcept" en prijs je treinen naar de Alpen aanbied. Daar is best plaats voor twee wekelijkse treinen.

Laatst bewerkt door HZwoferink op 25-10-2016 15:14


Groeten uit Rijssen, Henk Zwoferink
 

25-10-2016 17:21:41
maurits
maurits
Quote
verst107 (ma 24 okt 2016 19:10:13

Weet iemand trouwens wat de verhouding boekers is (via reisorganisaties VS particulier) voor dit soort treinen? Kan me niet voorstellen dat skiënd Nederland zelf massaal de Treinreiswinkel weet te vinden


Precieze cijfers kan ik niet geven, maar het overgrote deel komt van individuele klanten. De meeste wintersporters boeken tegenwoordig vervoer en accommodatie los.

Daarbij kennen mensen wel Google en kent Google de TRW-site weer goed . En vergeet niet dat wintersporters erg veel repeaters zijn, die boeken elk jaar.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

25-10-2016 20:08:04
umbusko
umbusko
Quote
waalkade (ma 24 okt 2016 15:04:35 https://www.somda.nl/forum/18528/p595909/):
Quote
gvttreinen (ma 24 okt 2016 13:33:18 https://www.somda.nl/forum/18528/p595902/): ..er is nog een grensovergang met België, mss met vleugeltreinen werken die in Liege Guillemins gecombineerd worden...waar een wil is.
Waarom zo ver weg voor ons spotters. Weert, Roermond of Sittard zijn veel dichterbij voor onze doelgroep%08%.

Daar ben ik het graag oneens mee. %08% En bovendien, een fatsoenlijke internationale trein door Mt mag best.
 

25-10-2016 20:17:14
thom
thom
Quote
HZwoferink (di 25 okt 2016 15:14:31 https://www.somda.nl/forum/18528/p596058/):
Quote
verst107 (ma 24 okt 2016 19:10:13 https://www.somda.nl/forum/18528/p595953/): De markt voor twee wekelijkse treinen naar Oostenrijk (Treinreiswinkel met de Alpen Expres) en Railpromo met de Austria Express) lijkt me ook wat te klein, in ieder geval buiten de Krokusperiode.
Ligt puur aan met wat voor "treinconcept" en prijs je treinen naar de Alpen aanbied. Daar is best plaats voor twee wekelijkse treinen.

Ik vrees dat je je daar makkelijk in vergist, je prijs per zitplaats is gewoon een rekensommetje van vaste kosten aan materieel en personeel etc en het word wel een riskante onderneming als je ineens tesamen met een concurent 2x zoveel capaciteit aan gaat bieden terwijl er dan echt niet plots 2x zoveel mensen de trein zullen nemen op vakantie...
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


25-10-2016 20:51:06
verst107
verst107
Quote
maurits (di 25 okt 2016 17:21:41 https://www.somda.nl/forum/18528/p596075/):
Quote
verst107 (ma 24 okt 2016 19:10:13

Weet iemand trouwens wat de verhouding boekers is (via reisorganisaties VS particulier) voor dit soort treinen? Kan me niet voorstellen dat skiënd Nederland zelf massaal de Treinreiswinkel weet te vinden


Precieze cijfers kan ik niet geven, maar het overgrote deel komt van individuele klanten. De meeste wintersporters boeken tegenwoordig vervoer en accommodatie los.

Daarbij kennen mensen wel Google en kent Google de TRW-site weer goed . En vergeet niet dat wintersporters erg veel repeaters zijn, die boeken elk jaar.


Bedankt voor het antwoord. Had niet verwacht dat er zo'n groot deel losse boekers zou zijn.
 

01-04-2017 17:41:34
dennistd
dennistd
Het Panorama Rail Restaurant gaat zo te zien verder onder de naam 'Amsterdam Dinner Train': http://dinnertrain.amsterdam/

edit: Somda pakt een lange TLD zo te zien niet dus dan maar zo http://bit.ly/2nIvtIx

Laatst bewerkt door dennistd op 01-04-2017 18:10
 

01-04-2017 17:53:56
AlexNL
AlexNL
Amsterdam Dinner Train? Iemand heeft iets te serieus naar Lubach gekeken?

https://youtu.be/h1k63Listc0
 

01-04-2017 23:17:48
dennistd
dennistd
Ja, de 'Holland Dinner Train' lijkt me veel logischer, al pak je ook nog een stukje Utrecht mee.  

01-04-2017 23:32:39
thom
thom
Oh, en daarom zou die naam dan gelijk niet kunnen?  

01-04-2017 23:37:37
dennistd
dennistd
Zeg ik dat het niet kan? Volgens mij zegt ik alleen dat 'Holland Dinner Train' de lading beter dekt dan 'Amsterdam Dinner Train', hoewel dat ook nog niet 100% juist is omdat er niet alleen door Noord- en Zuid-Holland gereden wordt maar ook een stukje door de provincie Utrecht. Voor mijn part noemen ze dat ding 'Amsterdam Central Station Platform 2b Dinner Train' %08%  

01-04-2017 23:39:07
AgentX
AgentX
Lijkt mij een prima naam, de trein huist in Amsterdam, en het is vrijwel altijd het begin en eindpunt. Prima toch.  

01-04-2017 23:40:18
thom
thom
Nee, maar je zoekt het allemaal veels te moeilijk Dennis.

Net wat Koen zegt, de trein heeft Amsterdam als vast vertrek- en aankomst locatie, en Amsterdam is in de toeristische wereld een veel sterkere naam dan 'Holland'...

Laatst bewerkt door thom op 01-04-2017 23:40
 

02-04-2017 11:00:18
gvttreinen
gvttreinen
Coffeeshop-expres is dan toepasselijker als synoniem voor Amsterdam  

03-04-2017 07:01:07
phantom
phantom
Ongeacht welke naam men hier beter acht,vraag ik me meer af wat de reden is van de naamsverandering.
En is dat naampje t enigste wat is veranderd of volgt er meer ?


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

03-04-2017 07:05:45
nohab
nohab
De reden lijkt me duidelijk: het panoramarijtuig zit er niet meer in.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

03-04-2017 07:13:36
phantom
phantom
Ok dat zou kunnen.
Rest me enkel nog te vragen wat is er nou met dat rijtuig aan de gang dat het al enige tijd eruit is gehaald.
Ik neem aan dat zo iets nou juist voor zowel bekijks als betalende reizigers zorgt.
(dat type rijtuig is nou niet bepaald veel voorkomend meer tegen woordig)


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

03-04-2017 08:26:35
nohab
nohab
Wat ik uit de berichtgeving opmaak is dat er een conflict is tussen Railpromo en de eigenaar van het panoramarijtuig over kosten. Maar het naadje van de kous zullen we nooit weten en dat gaat ons ook niks aan natuurlijk. Aan bekijks verdient Railpromo niets maar naar mijn waarneming was het panoramarijtuig altijd stukken beter bezet dan de andere twee rijtuigen, ondanks het prijsverschil.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

03-04-2017 09:19:56
thom
thom
Wat je zegt, aan bekijks verdient Railpromo inderdaad geen stuiver en de rest van het verhaal is eigenlijk al vaker ter sprake gekomen;
Het aantal boekingen in het rijtuig waren niet van dien aard dat het lonend was om het rijtuig in de trein te houden, de buffetten waren ook zeker beter bezet dan het Panorama rijtuig was.
Daarnaast voldeed het rijtuig ook niet helemaal aan de gewenste kwaliteit.

De naamsverandering heeft overigens niets met het verdwijnen van het rijtuig te maken want dan had de naam een jaar gelden wel gelijk veranderd. De naam is louter gekozen om het beter bij het internationale karakter van de stad Amsterdam past.

Laatst bewerkt door thom op 03-04-2017 09:28
 

16-10-2017 12:46:06
sik214
sik214
Op Wikipedia kwam ik toevallig een stukje over de 1200'en tegen. Daar staat o.a. dat de inzet van de 1200'en beeindigd is (geen idee wat de betrouwbaarheid is).
Het verklaard wellicht dus wel waarom de 1215 niet meer rijdend gespot is en de letters van de 1252 gehaald zijn.
 

17-10-2017 09:30:45
mich
mich
De 1200den zijn zeer betrouwbaar. De 1215 is rijvaardig. Deze komt ook weer in dienst, alleen waar en hoe is nog even afwachten. Railpromo had een voorkeur om een 1800 te huren.

Laatst bewerkt door mich op 17-10-2017 09:31
 

04-12-2017 19:31:11
slifor2
slifor2
en blijkbaar weer weg bij Railpromo en weer zijn oude ACTS nummer en beschildering gekregen  

04-12-2017 19:50:16
HZwoferink
HZwoferink
Loc wordt gehuurd door Railexperts. De loc heeft ipv het ACTS logo ook het Railexperts logo gekregen. Zie het OD topic van vandaag.


Groeten uit Rijssen, Henk Zwoferink
 

06-12-2017 14:49:25
treinjoop
treinjoop
De loc heeft zijn ''oude nummer'' 1251 ook weer teruggekregen.

De loc reed dus eerst bij NS als 1215, daarna bij ACTS en EETC als 1251, later een relatief korte periode bij Railpromo als 1215 en nu weer bij Railexperts als 1251 omdat dat overeenkomt met de ACTS huisstijl die de loc weer terug heeft. %08%

Laatst bewerkt door treinjoop op 06-12-2017 14:50


Doe maar gek, want je bent al normaal genoeg.
 

07-04-2018 18:56:24
mvschoon
mvschoon
In de Opvallende dingen van 5 april werd mogelijk de eerste rit gemeld van Railpromo 101002, ex-NS 1772. Vandaag, 7 april, stond de 101001, ex-NS 1781, in hetzelfde jasje te pronken op het terrein van Shunter aan de noordkant van Whz.  

12-02-2019 14:01:35
sik214
sik214
Railpromo is schijnbaar bezig extra restauratierijtuigen aan te schaffen via crowdfunding:
https://www.crowdfundmarkt.nl/crowdfundingproject/railpromo

Volgens het AD (https://www.ad.nl/rotterdam/dineren-in-de-trein-terwijl-je-door-rotterdam-reist~a247c959/) zijn de aanstaande ritten vanuit Rotterdam voorzien van 5 rijtuigen. Maar dat hoeven niet (allemaal) eigen rijtuigen te zijn natuurlijk.
 

12-02-2019 14:46:26
martijn
martijn
Op de andere crowdfundpagina gaat wat specifieker in op de actie. In eerste instantie wil RailPromo twee rijtuigen aanschaffen, later wellicht nog 5 (!): https://www.collincrowdfund.nl/railpromo-b-v/

Laatst bewerkt door martijn op 12-02-2019 14:50
 

12-02-2019 18:33:27
wouterder
wouterder
Lijkt me dan, dat ze in Rotterdam eerst drie rijtuigen er bij huren om hun plan aldaar uit te voeren.  

12-02-2019 19:35:41
martijn
martijn
Of dat het bericht in het AD niet helemaal klopt natuurlijk  

12-02-2019 21:21:38
verst107
verst107
Afgelopen zondag kwamen twee BTE restauratierijtuigen in opzending mee met de terugkerende Alpen Express. Viavia hoorde ik dat ze bestemd zijn voor Railpromo. Of ze daadwerkelijk gekocht zijn, weet ik niet, maar BTE heeft/had ze wel te koop staan.

BTE=Bahn Touristik Express
 


13-02-2019 00:20:22
thom
thom
https://www.somda.nl/forum/22519/Opvallende+dingen+11+februari/  

13-02-2019 06:22:54
maarten83
maarten83
En wat voor rijtuig is dat die daar gespot wordt? Een van de nieuwe rijtuigen? Iemand een idee wat voor type restauratierijtuig er aangeschaft is?  

13-02-2019 07:09:01
verst107
verst107
WRmz 61808890506 134.5 ZugRestaurant
WRmz 61808890514 134.5 ZugRestaurant
In Rood/blauwe BTE kleurstelling
 

01-03-2019 18:04:07
sik214
sik214
Vandaag stond op de Wgm rijtuig WRmz 61 80 88-90 506 D-RFS in de kleuren van Railpromo, tegen de andere 2 restauratie rijtuigen.  

07-08-2019 13:07:55
jochem
jochem
Railpromo en Railpromo Fleet Services failliet:

https://www.lxa.nl/nl/artikelen/insolventierecht-herstructureringen/lxa-aangesteld-tot-curator-van-railpromo-cs/
 

07-08-2019 14:48:06
wouterder
wouterder
Zonde. Maar was ook een bijzonder plan om een dinner train te proberen exploiteren in een zuinig land als Nederland. %03%  

07-08-2019 17:29:01
idolaat
idolaat
Ik kan alleen spreken van de keer dat ik mee was, op zaterdag 20 juli, Maar toen zat ie helemaal vol.  

07-08-2019 19:32:41
gose91
gose91
Jammer hoor, met vier rijtuigen is het nu echt een trein en net alle loccen keurig in de goede kleuren. Hopelijk is er voor het altijd goed gemutste personeel een goed vervolg!  

08-08-2019 10:46:19
class66fan
class66fan
Jammer dat alweer een spoorbedrijf ermee stopt ! Waarom is een raadsel ! Te weinig klanten ?  

08-08-2019 11:02:48
train85
train85
Kunnen allerlei soorten factoren zijn. Er zouden ook schuldeisers kunnen zijn die geld willen zien. Het is op dit moment gissen wat de oorzaak zou kunnen zijn.  

08-08-2019 11:56:49
jeanne
jeanne
Eerder - ik geloof op de site van Railpromo - werd gemeld dat een/de airco van een/de rijtuig(en) uitgevallen was en dat deze eerst een (dure) reparatie behoefde. Om die reden kon men (even) niet meer zo als geplant rijden. Zo'n ogenschijnlijk oplosbaar probleem kan voor een dergelijk bedrijf, hoe mooi en prachtig het initiatief ook bedacht is, helaas een forse streep door de rekening betekenen.
Mij bekruipt ineens de vraag; waarom verkocht BTE haar ex DB WRmz's al weer zo snel door aan Railpromo?

Laatst bewerkt door jeanne op 08-08-2019 13:46


Jeanne Kok
 

08-08-2019 12:48:54
wouterder
wouterder
Ergens anders werd gemeld vanwege de matige airco´s in deze rijtuigen.  

08-08-2019 13:42:46
thom
thom
Op de site van Martijn Haman staat de reden van verkoop van die rijtuigen door BTE al langer vermeld:
http://martijnhaman.nl/railpromo.htm
 

08-08-2019 15:33:25
brun
brun
Quote
wouterder (do 08 aug 2019 12:48:54 https://www.somda.nl/forum/18528/p709499/): Ergens anders werd gemeld vanwege de matige airco´s in deze rijtuigen.


De airco in die rijtuigen is inderdaad min of meer dezelfde als in de Duitse IC-rijtuigen en dus niet zoooo goed bestand tegen hittegolven.

Ze reden een jaar of wat geleden ook in de IC Berlijn trouwens. Jammer dat ze weg zijn, want op de zomerse aircoproblemen na waren 't fantastische restauratierijtuigen.
 

02-10-2019 14:33:14
Rob357
Rob357
Ik heb zojuist een mail ontvangen over de doorstart van Railpromo/Dinner Train.

"Gelukkig hebben hebben wij, als nieuwe eigenaar, een doorstart kunnen realiseren. De nieuwe eigenaar, genaamd Train Charter, is bekend met het concept en zal op korte termijn (binnen één maand) weer ritten gaan faciliteren." en "de planning wordt binnen 2 weken bekend gemaakt".

De website is inmiddels ook weer live, daar is een planning te vinden tot begin april 2020. Op de website staat ook een persbericht, waarin Tim Beltz wordt genoemd als nieuwe bestuurder. Na even zoeken lijkt het er op dat hij de voormalig Marketing & Brand Director van Dinner Train is.

Laatst bewerkt door Rob357 op 02-10-2019 14:46
 

02-10-2019 15:36:06
AgentX
AgentX
Interessante nieuwe constructie.

Dinner Train wordt vanaf nu dus gerund door Train Charter Services BV, dat wordt bestuurd door InnoCATS Commerce Holding BV, dat wordt bestuurd door InnoCATS Asset Holding BV, dat wordt bestuurd door de voormalig bestuurder van het failliete Lucatu BV, dat RailPromo bestuurde.

Kortom, er is een doorstart gemaakt onder een andere BV van (uiteindelijk) dezelfde eigenaar, waarbij hij zijn eigen activiteiten heeft laten vallen, behalve de Dinner Train. In het faillissementsverslag lees ik echter dat de Dinner Train zowel in 2018 als dit jaar zwaar verlies heeft gedraaid. Ik ben heel benieuwd naar de nieuwe strategie, en waar de achterstallige tekorten vandaan gaan komen.
 

02-10-2019 15:43:28
marciekemp
marciekemp
Nee zoals valt te lezen word de Dinnertrain nu bestuurd door Train Charter Events en niet door Train Charter Services, dit zijn aparte bedrijven, Train Charter Services heeft een deel van het rijdend personeel wat bij Railpromo zat overgenomen  

02-10-2019 15:48:18
AgentX
AgentX
Op de website van Dinnertrain staat onderaan toch echt Train Charter Services BV.

Edit: Aha, onder het mom van "Dat hep op Facebook gestaan" is er nu ook op de Facebookpagina van Dinner Train een bericht geplaatst en daar staat Train Charter Events bij. https://www.facebook.com/dinnertraineu/posts/2584688011596135

Neemt overigens niet weg dat ik nog altijd benieuwd ben naar de nieuwe strategie, die dan kennelijk minder verliesgevend moet zijn.

Laatst bewerkt door AgentX op 02-10-2019 15:57
 

02-10-2019 19:22:05
D-Train
D-Train
Het scheelt natuurlijk al behoorlijk dat de nieuwe eigenaar het hele spul heeft gekocht voor een fors lager bedrag dan waarvoor Railpromo het gekocht heeft.
B.v. de 2 nieuwe rijtuigen zijn begin dit jaar gekocht voor €600.000 en hiervoor was o.a. een bedrag van €450.000 gefinancierd via een crowdfund lening.
Begin september zijn de 2 nieuwe rijtuigen + de 2 al eerder in bezit zijnde rijtuigen verkocht voor €225.000.
En ook de locs zijn zo te zien nu voor een fors lager bedrag verkocht. Railpromo had daar ook flink voor geleend, dus zal er ook iedere maand een flink bedrag aan rente en aflossing moesten worden betaald. Ook al was de lening voor de rijtuigen de eerste 6 maanden aflossingsvrij (daar was nog geen cent van afgelost toen ze failliet gingen).

Overigens wilde de oorspronkelijke eigenaar in eerste instantie de rijtuigen weer verkrijgen voor €67.500, waarna het crowdfundplatform zelf op zoek is gegaan naar andere mogelijke andere partijen die interesse zouden kunnen hebben.
 

02-10-2019 21:49:46
Henk1619
Henk1619
Quote
AgentX (wo 02 okt 2019 15:36:06 https://www.somda.nl/forum/18528/p713216/): In het faillissementsverslag lees ik echter dat de Dinner Train zowel in 2018 als dit jaar zwaar verlies heeft gedraaid.


Er zijn er vast wel meerdere belangstellenden om dat verslag te lezen: https://www.faillissementsverslagen.com/faillissement/verslagen/verslag/01_obr_19_256_F_V_01


Quote

Financiële gegevens

Jaar Omzet Winst en verlies Balanstotaal
2019 € 62.050,00 € 12.874,00 € 313.777,00
2018 € 102.000,00 € 26.979,00 € 257.156,00



Quote

1.5 Oorzaak faillissement
De faillissementen van Lucatu B.V., Railpromo Fleet Services B.V. en Railpromo
B.V. (hierna gezamenlijk "Railpromo") houden verband met elkaar. Het
(indirect) bestuur heeft het volgende over de oorzaken van de
faillissementen verklaard.
Lucatu B.V. en Railpromo B.V. zijn opgericht in 2013. Railpromo hield zich
bezig met railtransport. Tot de vloot van Railpromo Fleet Services B.V.
(opgericht in 2014) behoren ten tijde van de uitspraak van de faillissementen
onder andere 3 locomotieven (“locs”) en 4 rijtuigen. Deze locs en rijtuigen
werden onder andere ingezet voor de exploitatie van de Dinnertrain. Op ruim
30 locaties in Nederland konden reizigers opstappen om vervolgens een paar
uur lang rondgereden te worden en ondertussen van een diner te genieten.
Deze ritten werden op donderdag, vrijdag en zaterdag uitgevoerd. Dezelfde
samenstelling van locs en rijtuigen werd ook gebruikt voor B2B treinreizen
(denk aan bedrijfsuitjes, groepsvervoer naar evenementen, etc.) en
zogenaamde specials (bijvoorbeeld vervoer naar festivals en evenementen).
Alle voornoemde activiteiten vallen onder de noemer: besloten
personenvervoer. De andere dagen werden de locs zoveel mogelijk ingezet
voor chartervervoer van goederen. Uitgangspunt was dus dat de locs zo veel
mogelijk ingezet werden. Dat was ook nodig om de exploitatie sluitend te
krijgen.
Waar Railpromo Fleet Services B.V. tot maart 2018 gebruik maakte van
gehuurde locs (en 2 eigen rijtuigen) heeft zij destijds een financiering bij ING
Bank N.V. weten aan te trekken voor de aanschaf van 3 locs. De
investeringswaarde van de 3 locs bedroeg € 900.000,00 exclusief BTW.
Railpromo heeft daartoe een geldlening van € 1.000.000,00 en een rekeningcourantkrediet van € 200.000,00 bij ING Bank N.V. aangetrokken.
Om de exploitatie van de Dinnertrain sluitend te krijgen was het – aldus het
bestuur en haar adviseurs – noodzakelijk om 2 extra rijtuigen aan te schaffen
(dus naast de 2 die al eigendom waren). Uitbreiding van het aantal rijtuigen
betekent immers ook uitbreiding van het aantal couverts. Aangezien
Railpromo geen middelen beschikbaar had voor de aanschaf en aanpassing
van de rijtuigen is zij via Collin Crowdfund een crowdfundactie gestart. Dit
heeft ertoe geleid dat via het platform van Collin Crowdfund € 600.000,00 is
opgehaald en geïnvesteerd in 2 rijtuigen. Deze rijtuigen zijn gekocht van
Deutsche Bahn en vervolgens aangepast aan de wensen van Railpromo. De
rijtuigen zijn in maart operationeel geworden.
Ondanks dat de exploitatie van Railpromo in 2018 nog met zwarte cijfers zou
zijn afgesloten is de exploitatie in 2019 volgens het bestuur zwaar
verliesgevend geweest. Aan de kostenkant zou het inlenen van het
personeel twee maal zo duur zijn uitgevallen en dat terwijl aan de omzetkant
de B2B omzet enorm is achtergebleven. Al met al heeft het voornoemde ertoe
geleid dat de schuldenlast van Railpromo aanzienlijk is opgelopen en zij niet
meer aan de verplichtingen konden voldoen, reden waarom het bestuur heeft
besloten de eigen faillissementen aan te vragen. Vanzelfsprekend dienen de
oorzaken van het faillissement nader te worden onderzocht.

 

02-10-2019 23:19:10
AgentX
AgentX
Zet dan gelijk een link naar de originele documenten neer, waar je niet hoeft in te loggen om ze te bekijken: https://insolventies.rechtspraak.nl/#!/resultaat/////////Railpromo///  

02-10-2019 23:55:05
aarclay
aarclay
Interessant om te lezen. Lekker bezig, AgentX.

Nu zie ik op https://insolventies.rechtspraak.nl/#!/details/01.obr.19.257.F.1300.1.19 dat onder de naam RailPromo B.V. diverse andere bedrijfsnamen vielen, zoals Railtimely, Railbrains, festivaltrein.nl, Mein-Zug, en nog een aantal.

Wat is nou de bedoeling van deze bedrijfsnamen? Dat deze al vast zijn gelegd voor toekomstige doeleinden? Bijvoorbeeld: Dat RailBrains een bedrijf zou kunnen vormen die zich specialiseert in het onderhoud van treinen.. Om maar wat te verzinnen?

Laatst bewerkt door aarclay op 03-10-2019 00:11


Choo choo.....
 

03-10-2019 00:11:43
AlexNL
AlexNL
Quote
aarclay (wo 02 okt 2019 23:55:05 https://www.somda.nl/forum/18528/p713243/):

(...) andere bedrijfsnamen (...) zoals Railtimely, Railbrains, festivaltrein.nl, Mein-Zug, en nog een aantal.

Wat is nou de bedoeling van deze bedrijfsnamen? Dat deze al vast zijn gelegd voor toekomstige doeleinden? Bijvoorbeeld: Dat RailBrains een bedrijf zou kunnen vormen die zich specialiseert in het onderhoud van treinen?


Vrij vaak worden handelsnamen alvast vastgelegd, ook als ze nog niet gebruikt worden. Bijvoorbeeld als iemand een idee heeft, of met een project bezig is.

Het toevoegen van een handelsnaam aan een organisatie is gratis (behalve een formuliertje invullen en naar de KvK sturen) maar biedt je wel wat zekerheid omtrent naamsbescherming.

Zie bijvoorbeeld de naam 'Gay Party Express': naar mijn weten heeft Railpromo één keer een trein gereden onder die naam (ten tijde van de Gay Pride 2015), maar doordat het een handelsnaam is van Railpromo kan een andere partij niet zomaar een Gay Pride-trein laten rijden onder dezelfde naam.
 

03-10-2019 22:34:15
Henk1619
Henk1619
Quote
AgentX (wo 02 okt 2019 23:19:10 https://www.somda.nl/forum/18528/p713242/): Zet dan gelijk een link naar de originele documenten neer, waar je niet hoeft in te loggen om ze te bekijken: https://insolventies.rechtspraak.nl/#!/resultaat/////////Railpromo///


Wat bedoel je hier precies mee? Bij mij verschijnt het document gewoon en ik ben nog nooit ingelogd op die pagina die ik had gelinkt. Wellicht een probleempje met de browser die je gebruikt, in Chrome werkt het gewoon.

Die link die jij hebt geplaatst biedt meer informatie dus die kan ik zeker aanbevelen om te gebruiken in plaats van die ik had geplaatst.
 

04-10-2019 02:32:06
DutchFL
DutchFL
Ongelofelijk dat ING niet kon aantonen dat de locs aan hun verpand waren, waardoor de vordering daarop vervalt en de nieuwe eigenaar ze heeft gekocht voor €130.000 totaal.  

04-10-2019 09:27:42
sik214
sik214
Bijzonder gang van zaken toch wel als je eea zo leest.
De locs, van aankoopwaarde 900.000 euro naar een marktwaarde van 130.000 euro in 1,5 jaar? En een ING die nalatig is een onderpand juist te controleren? Een hypotheek voor een woonhuis vergt heel veel tijd en moeite/controle en dit flipt er zo doorheen...
Ze gaan de oorzaak nog verder onderzoeken van het failliet gaan, hoe grondig gebeurd zoiets? De koper is namelijk een BV van de marketingmanager van de Dinnertrain/Railpromo, een gedupeerde uit de 'eigen gelederen' dus. Dus door de boel te laten ploffen, kunnen ze met veel lichtere kostenlast gewoon weer verder.
Verder verbaas ik me over de omzet van het jaar 2016, de AustriaExpres die toen reed zou qua omzet toch wel meer opgeleverd hebben dan 155K?? Of zijn dit alleen de panorama railrestaurant/dinnertrain gegevens en zat dat in weer een andere BV?
Ook bijzonder feit: "Daarnaast is ook Railpromo RU B.V. hoofdelijk verbonden. Deze vennootschap is echter op 12 juli 2019 ge(turbo)liquideerd."

Laatst bewerkt door sik214 op 04-10-2019 09:28
 

04-10-2019 11:35:15
hubertus1
hubertus1
Railpromo RU B.V. was een lege bv, dus geen probleem om die te liquideren.
Sowieso kan een turboliquidatie alleen als er geen baten zijn en eventuele schuldeisers geen bezwaar hebben.

Het is trouwens een misverstand dat schulden verdwijnen door een faillissement. Daarvoor is een accoord met de schuldeisers nodig.

Wat die locs betreft, wat er ooit voor is betaald, is niet relevant. Ook de huidige marktwaarde trouwens niet, want die is in het normale economisch verkeer. Daar is bij verkoop uit een failliete boedel geen sprake van.

groet, Huub
 

04-10-2019 13:24:39
diesels
diesels
Dus als ik het goed begrijp blijven alle schulden open staan bij deze constructie waarbij in de bron dezelfde partij een doorstart maakt, tenzij de schuldeisers 'mee gaan' in deze constructie door deze vrij te schelden?

Wat zou verder de reden/nut zijn van het vormen van zoveel gestapelde BV-tjes voor een in principe maar beperkte onderneming?
 

04-10-2019 14:52:59
hubertus1
hubertus1
Nee, begrijp je niet goed. Of ik begrijp jou niet goed, kan ook.
Van de rechtspersonen die nu in faillissement zijn, blijven de schulden bestaan, tenzij de schuldeisers in een akkoord finale kwijting verlenen.

Er ontstaat een nieuwe rechtspersoon, die een deel van de boedel van de oude rechtspersoon overneemt, maar die neemt natuurlijk niet de schulden over.
Daardoor wordt vaak de indruk gewekt dat je in de woorden van sik214 "door de boel te laten ploffen (...) met veel lichtere kostenlast gewoon weer verder (kunt).

Maar je gaat niet gewoon weer verder, je begint overnieuw, net zoals ook ieder ander bij de curator een bod kan doen om een deel van de boedel over te nemen. Dat hier een oud-werknemer bij is betrokken, lijkt me niet per definitie een voordeel voor het nieuwe bedrijf.

Stapeling van BV-tjes kan diverse redenen hebben, bijvoorbeeld belastingtechnisch. Hier vermoed ik dat het mede bedoeld was om bij een eventueel faillissement van de bv die de operationele activiteiten uitvoerde, de treinen buiten de boedel te houden. Nou ja, dat is in elk geval niet gelukt.
 

04-10-2019 15:01:40
AgentX
AgentX
Quote
hubertus1 (vr 04 okt 2019 14:52:59 https://www.somda.nl/forum/18528/p713320/): Maar je gaat niet gewoon weer verder, je begint overnieuw, net zoals ook ieder ander bij de curator een bod kan doen om een deel van de boedel over te nemen. Dat hier een oud-werknemer bij is betrokken, lijkt me niet per definitie een voordeel voor het nieuwe bedrijf.


Natuurlijk is het zo dat een andere rechtspersoon de activiteiten en assets over neemt. Maar daarmee is er ook al een product, en een naamsbekendheid. Van opnieuw beginnen lijkt me dan zeker geen sprake. Feitelijk worden de bedrijfsactiviteiten weer hervat, maar dan zonder de schulden, want die blijven in de oude BV.

Ik ken de regels niet volledig, maar het lijkt me toch niet dat als dit nu weer fout gaat, en de "nieuwe" Dinnertrain gaat over een jaar failliet, dat er dan eindeloos kan worden doorgestart?
 

04-10-2019 15:06:18
mren
mren
Op zich kan je zo vaak een nieuwe BV opzetten als je wil, maar op het moment dat je het opzettelijk doet ("paulianeus handelen") kunnen de schuldeisers naar de rechter stappen. Gebeurt regelmatig dat de grootste schuldeiser (namelijk de Belastingdienst) dit doet.

BV-fraude is tamelijk veelvoorkomend...
 

04-10-2019 15:33:19
Dre
Dre
Quote
AgentX (vr 04 okt 2019 15:01:40
Ik ken de regels niet volledig, maar het lijkt me toch niet dat als dit nu weer fout gaat, en de "nieuwe" Dinnertrain gaat over een jaar failliet, dat er dan eindeloos kan worden doorgestart?
Nee, eindeloos doorstarten worden gestuit door bestuurdersaansprakelijkheid (2:248 BW). De grootste schuldeiser (vaak de Ontvanger van de Belastingdienst) heeft via artikel 36 IW een 'iets' eenvoudiger traject qua bewijslijst. Je moet immers wel aan kunnen tonen dat de bestuurder(s) verwijtbaar gehandeld hebben.
 

04-10-2019 16:08:11
hubertus1
hubertus1
Quote
AgentX (vr 04 okt 2019 15:01:40 https://www.somda.nl/forum/18528/p713322/): Natuurlijk is het zo dat een andere rechtspersoon de activiteiten en assets over neemt. Maar daarmee is er ook al een product, en een naamsbekendheid.


Maar dat is toch niet anders als iemand die niet bij het oude bedrijf betrokken was een deel overneemt en in het ontstane gat stapt?

Quote

Van opnieuw beginnen lijkt me dan zeker geen sprake. Feitelijk worden de bedrijfsactiviteiten weer hervat, maar dan zonder de schulden, want die blijven in de oude BV.


Nee, er ontstaat een nieuwe BV die zich op de zelfde activiteiten richt als de gefailleerde BV. Alle garanties, prijsafspraken, e.d. van de oude BV zijn vervallen. Je moet het echt weer van de grond af aan opbouwen.
En naamsbekendheid kan na een faillissement ook een nadeel zijn.
 

04-10-2019 16:22:36
Dre
Dre
Tsja, je kunt als bestuurders wel een juridische truc uithalen door een nieuwe rechtspersoon in het leven te roepen. Maar 'de buitenwereld' ziet dat natuurlijk niet zo. Het is überhaupt al verbazingwekkend dat de ING zijn positie als seperatist in het faillissement heeft verspeeld door een ondeugdelijk pandrecht (how hard can it be om een pandakte op te stellen en te registreren bij de Belastingdienst in Rotterdam). Maar een nieuwe partij zal zich wel twee keer bedenken voordat ze deze nieuwe rechtspersoon financieren.

Dus de boel laten failleren kan, maar je moet je als ondernemer afvragen of je daarmee echt verder komt.
 

04-10-2019 17:50:42
hubertus1
hubertus1
Ik weet niet in hoeverre de starters van de nieuwe onderneming als bestuurder en/of aandeelhouder (direct of indirect) bij de gefailleerde betrokken waren. Geen zin om geld te spenderen om daar achter te komen.
Maar er bestaan ook nog altijd werknemers die geloven in een product en daarmee verder willen, zonder dat daar dubieuze overwegingen aan ten grondslag liggen.
Hoe de buitenwereld het ziet, is vaak op de onderbuik gebaseerd en de verontwaardiging houdt meestal op bij de portemonnee.

Van ING vind ik inderdaad wel apart. Ik ga haast denken dat het gewoon blufpoker van de bank is geweest.
 

04-10-2019 20:08:21
Dre
Dre
De clue van BV-fraude is natuurlijk dat (soms via constructies) dezelfde persoon als de gefailleerde onderneming aan de touwtjes trekt. Dat is was anders dan medewerker X of Y die in het product geloofd en dit wil voortzetten.

Maar dan komt toch de financiering. Ik lees dat RP in het laatste jaar verlieslatend was. Je zult als nieuwbakken ondernemer dan met een stevig onderbouwd ondernemings- en financieringsplan moeten komen.

En het zou me verbazen als ING bluft over de verpanding. Er was een lening+rc-verhouding van 1,2 miljoen. Als je die niet dekt door (bezitloze) verpanding schrijf je als bank eigenlijk een ongeschreven cheque uit voor hetzelfde bedrag. En mijn ervaring (ik heb zakelijk te maken met zekerheidstelling en verhaal) is dat banken altijd een pandrecht vestigen. Ook omdat ze bij faillissement hun pandrecht kunnen uitoefenen alsof er geen faillissement is (en treinen zijn geen bodemzaken, dus de fiscus heeft niks aan zijn bodem(voor)recht).
 

05-10-2019 22:32:30
DutchFL
DutchFL
Al die crowdfunders die eind vorig jaar begin dit jaar geïnvesteerd hebben om de extra rijtuigen aan te schaffen komen van een koude kermis thuis. Die hebben volgenes mij geen cent terug gezien.  

05-10-2019 22:43:32
Frontier
Frontier
Dat is het risico van een investering...


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

05-10-2019 22:45:15
NZ
NZ
Interessant. Dank voor alle informatie. Ik ben ook wel benieuwd wat het betekent voor de hobbyisten die hieraan geld hebben geleend. Rijtuigen gekocht voor 6 ton en verkocht voor circa 2 ton. Krijgen iedereen nu in één keer een derde deel van hun inleg terug (ipv in heel veel maandelijkse termijnen uiteindelijk hun volledige inleg)?  

06-10-2019 00:17:57
D-Train
D-Train
Ja, de investeerders hebben vorige maand al naar rato hun deel van bedrag van de verkochte wagons ontvangen. En er was 6 maanden rente betaald.

Laatst bewerkt door moderator op 06-10-2019 09:21, reden: Privézaak verwijderd.