Type frontsein (buitenlands) materieel
Forum: Algemeen - Algemeen
22-08-2016 11:02:03
bacr
bacr
Wat me opvalt, is dat de 843 geen A-frontsein heeft. Is dat niet verplicht in België?

Laatst bewerkt door moderator op 30-08-2016 07:51, reden: afgesplitsts vanuit AM75 new look topic.
 

22-08-2016 11:18:39
rolandrail
rolandrail
Dat is inderdaad niet verplicht. Twee frontseinen op dezelfde hoogte is voldoende.

Laatst bewerkt door rolandrail op 22-08-2016 11:18
 

22-08-2016 11:24:46
cuneo56
cuneo56
Pas vanaf Ca 1985/1990 wordt het algemeen bij nieuwbouw toegepast ( voordien enkel bij materieel wat grensoverschrijdend richting D en NL reed.
( voor de puristen: in NL verder dan de grensstations)
Opvallend dat het kennelijk bij een grote revisie ook niet alsnog aangebracht( hoeft) te worden.

Laatst bewerkt door cuneo56 op 22-08-2016 11:25
 

22-08-2016 14:12:26
phantom
phantom
Ik denk dat het wel of niet aanbrengen van dat 3e frontsein ook te maken heeft met de regels die gelden in het land van herkomst
Als ze het daar niet verplicht stellen en een stel is hier tijdelijk op bezoek,dan is er geen verplichting tot toepassen van de regels van het land waar het stel tijdelijk verblijft.


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 


22-08-2016 15:42:19
dh3201
dh3201
Blijkbaar is men in Nederland soepeler omtrent grensstations dan Duitsland.
Destijds moest NS materieel dat in Duitsland niet verder dan de Duitse grensstations kwam (zoals Bad Bentheim en Emmerich) en niet vederd, toch van een A-sein te zijn voorzien.
Maar goed, regelgeving verschilt per land.


Shqiperise-lopers?
 

22-08-2016 16:48:36
reisthijs
reisthijs
In Duitsland kunnen ze blijkbaar ook soepel zijn want naar het grensstation Aachen rijdt de NMBS ook met treinen zonder A-sein.  

22-08-2016 23:05:35
thom
thom
Quote
phantom (ma 22 aug 2016 14:12:26 https://www.somda.nl/forum/16256/p588527/): Ik denk dat het wel of niet aanbrengen van dat 3e frontsein ook te maken heeft met de regels die gelden in het land van herkomst
Als ze het daar niet verplicht stellen en een stel is hier tijdelijk op bezoek,dan is er geen verplichting tot toepassen van de regels van het land waar het stel tijdelijk verblijft.

Ja, zo werkt dat dus net niet, iets wat NL in komt moet toch echt aan de NL'se regelgeving voldoen.

Dat houdt dus ook de ATB plicht in, en daardoor zal het NMBS materieel hier dus ook niet komen. (En iets met de spanning op de waslijn)
 

23-08-2016 08:02:39
phantom
phantom
Ik schreef dit dus ook eigenlijk voor situaties zoals dat noorse spul wat hier verbouwd word en dan terug gaat.
Kan me niet voor stellen dat die regels dan ook toegepast moeten worden.
als dat wel zo is dan heeft men nu iets gedaan wat feitelijk niet mag.


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

23-08-2016 08:29:12
maarten83
maarten83
Die Noorse stellen gaan gesleept dan maakt het al helemaal niet uit wat voor frontsein het betreffende treinstel kan tonen.  

24-08-2016 14:20:57
nathanvos2
nathanvos2
Quote
reisthijs (ma 22 aug 2016 16:48:36 https://www.somda.nl/forum/16256/p588557/): In Duitsland kunnen ze blijkbaar ook soepel zijn want naar het grensstation Aachen rijdt de NMBS ook met treinen zonder A-sein.

Ik heb wel eens begrepen dat een A-sein tegenwoordig niet meer verplicht op de grensbaanvakken naar Duitsland.
 

24-08-2016 14:29:49
cuneo56
cuneo56
Quote
reisthijs (ma 22 aug 2016 16:48:36 https://www.somda.nl/forum/16256/p588557/): In Duitsland kunnen ze blijkbaar ook soepel zijn want naar het grensstation Aachen rijdt de NMBS ook met treinen zonder A-sein.

Mogelijk omdat er op dat traject maar een overweg op Duits grondgebied ligt??
 

24-08-2016 14:41:08
bacr
bacr
En zodra het twee overwegen zijn is dat wel nodig

Let op, bij vier overwegen of meer een Ä (A-Umlaut)-frontsein nodig %08%
 

24-08-2016 14:44:43
cuneo56
cuneo56
Geen idee, maar uitgangspunt voor A sein was onderscheid met wegverkeer.
En misschien hadden de Belgen wel een betere onderhandelaar
 

26-08-2016 08:06:51
phantom
phantom
Quote
cuneo56 (wo 24 aug 2016 14:44:43 https://www.somda.nl/forum/16256/p588731/): Geen idee, maar uitgangspunt voor A sein was onderscheid met wegverkeer.



Het verschil tussen een trein en het wegverkeer is gelukkig niet zo groot %03%
De situatie's waarbij je kan twijfelen of er nou een 220 tons auto op je afstormt over rails,of dat het toch een brom mobiel is die op een B weg rijd,die zij ook al zo veelvuldig,kortom hoe blind moet je zijn om zelf niet het onderscheid te kunnen maken tussen die 2 dingen%08%


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

26-08-2016 09:52:39
jor[D]1
jor[D]1
Dat valt nog wel tegen in het donker getuige het grote aamtal ongevallen met oa landbouw tractoren welke voor brommobiel aangezien worden.
Van een afstand kun je dat moeilijk onderschijden in het donker.
 

27-08-2016 23:22:23
thom
thom
Quote
phantom (vr 26 aug 2016 08:06:51 https://www.somda.nl/forum/16256/p588937/):
Het verschil tussen een trein en het wegverkeer is gelukkig niet zo groot %03%



Als jij in het pikkedonker twee horizontale lampen zonder herkenbare contour op je af ziet komen van flinke afstand, dan zie jij toch echt niet op het een trein, vrachtwagen of zelfs brommobiel is...
 

29-08-2016 08:07:48
phantom
phantom
Wat zou ik dan moeten verwachten als ik bij een spoorweg overgang ben/er naast sta ?
Een vliegtuig dat met 400km op me afraast over rails
Of zien we tegenwoordig ook overwegen al niet meer met al die knipperende lampjes%03%
Het zal aan mijn gezonde verstand liggen,dat ik t redelijk nuchter analyseer en door op mn omgeving te letten wel kan bedenken wat ik kan verwachten.


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

29-08-2016 08:50:51
daniel81
daniel81
Er zijn ook altijd nog onbewaakte overwegen in Nederland.
En als er dan ook nog vlak langs het spoor een parallelweg ligt, liefst beide in een flauwe boog waardoor de lampen niet in een rechte lijn op je afkomen, wordt het al een stuk lastiger.
En denk aan de situatie van baanwerkers, die kunnen overal zo'n situatie aantreffen.
Nu moet ik toegeven dat door allerlei veiligheidsvoorschriften beide situaties niet of zelden meer voorkomen, dus wellicht dat het A-sein niet meer zo hard nodig is als vroeger, maar ja t zit er nu toch al op
 

29-08-2016 09:52:17
broek53
broek53
Quote
phantom (ma 29 aug 2016 08:07:48 https://www.somda.nl/forum/16256/p589185/): Wat zou ik dan moeten verwachten als ik bij een spoorweg overgang ben/er naast sta ?
Een vliegtuig dat met 400km op me afraast over rails
Of zien we tegenwoordig ook overwegen al niet meer met al die knipperende lampjes%03%
Het zal aan mijn gezonde verstand liggen,dat ik t redelijk nuchter analyseer en door op mn omgeving te letten wel kan bedenken wat ik kan verwachten.

Jij stelt dus alsnog de invoering van het derde frontsein in Europees verband ter discussie? Prima, alleen een jaar of vijftig, zestig te laat
 

29-08-2016 09:58:16
bacr
bacr
Ha broek53,

Is dat 'in Europees verband' te lezen als 'grensoverschrijdende spoorvoertuigen'? Omdat die gerenoveerde Varkensneus dus juist geen 3e frontsein toonde.
 

29-08-2016 10:24:12
broek53
broek53
Ja, ik moet niet suggereren dat het derde frontsein in UIC-verband is ingevoerd, want dat is het niet. Excuus. De meeste beschaafde landen hebben dat eigener beweging ingevoerd, NS al in 1963.  

29-08-2016 10:57:49
daniel81
daniel81
Al veel eerder toch? Maar dan niet als 'A' maar als 'omgekeerde L'
Dat hadden zelfs de Blokkendozen al als ik me niet vergis, en ik elk geval de oude dieseldrieën en de elektrische mat '36
 

29-08-2016 12:30:05
dvdhoven
dvdhoven
Quote
daniel81 (ma 29 aug 2016 10:57:49 https://www.somda.nl/forum/16256/p589208/): Al veel eerder toch? Maar dan niet als 'A' maar als 'omgekeerde L'
Dat hadden zelfs de Blokkendozen al als ik me niet vergis, en ik elk geval de oude dieseldrieën en de elektrische mat '36
Mat '46 en 40 ook tot het einde, blauwtjes ook tot de ombouw. Hondekoppen hebben een derde frontsein op de neus gekregen bij een verbouwing


Dick van den Hoven
 

29-08-2016 21:08:16
thom
thom
Quote
daniel81 (ma 29 aug 2016 10:57:49 https://www.somda.nl/forum/16256/p589208/): Al veel eerder toch? Maar dan niet als 'A' maar als 'omgekeerde L'
Dat hadden zelfs de Blokkendozen al als ik me niet vergis, en ik elk geval de oude dieseldrieën en de elektrische mat '36

Toch reageer ik nog even omdat het wel interessant is, en anders moet het moderator team dit maar even afsplitsen van dit topic.

Er zit namelijk wel wat verschil tussen de "L", de "omgekeerde L" en het A frontsein.

Eerst twee genoemde waren ingevoerd om het onderscheid te kunnen maken tussen weg- en treinverkeer, eerst de "L" die later 'omgedraaid' is naar een "omgekeerde L" omdat dat duidelijker was. De invoering van het "L" sein is in de jaren '50 geweest aangezien de Blauwe Engelen nog rondgereden hebben met alleen de twee onderste seinen brandend.

Voor die invoering werden de bovenste hoekseinen naast gebruikt als sluitsein ook gebruikt voor de 'speciale' seinbeelden, ze konden door kleurenwisselaars namelijk rood, geel en wit tonen en werden gebruikt om bv een seinhuis- of overwegwachter aan te kondigen dat er nog een extra trein volgt die niet in de dienstregeling opgenomen is, dat het een extra trein betreft of dat het een trein is die op verkeerd spoor reed.

Later besloot de DB dat op de grensbaanvakken het bij hun al gebruikte A-frontsein ook verplicht te stellen voor het Nederlandse materieel, waarbij een "omgekeerde L" dus niet meer afdoende werd geacht.

Omdat het aanpassen van het materieel wel wat tijd ging kosten werden er tijdelijk een aantal 11 en 1300'en aangepast met een simpele houder midden op de neus waar een elektrische lantaarn opgehangen kon worden zodat een A-frontsein getoond werd.

Niet veel later werd het materieel aangepast en verschenen de vaste A-frontseinen op de E- en D-lokken, Hondekoppen en bij revisie de DE2'en.

Toen in 1960 de plan U's op de baan kwamen waren zij volgens mij het eerste materieel voorzien van A-frontsein vanuit de fabriek.
Een wel grappige daarbij is dat men nog steeds de mogelijkheid had om vanuit de neus gekleurde schijven voor het A-frontsein te schuiven om de 'speciale' seinbeelden te tonen, echter is het volgens mij nooit gebruikt.

Laatst bewerkt door thom op 29-08-2016 21:09
 

29-08-2016 23:22:34
jeanne
jeanne
Quote
thom (ma 29 aug 2016 21:08:16 https://www.somda.nl/forum/16256/p589279/):
… Eerst twee genoemde waren ingevoerd om het onderscheid te kunnen maken tussen weg- en treinverkeer, eerst de "L" die later 'omgedraaid' is naar een "omgekeerde L" omdat dat duidelijker was. De invoering van het "L" sein is in de jaren '50 geweest aangezien de Blauwe Engelen nog rondgereden hebben met alleen de twee onderste seinen brandend. …

Het bovenlicht in de L vorm veroorzaakt onder bepaalde omstandigheden te veel strooilicht voor de machinisten, daarom zou er korte tijd na de invoering zijn over gegaan op de gespiegelde L vorm.

Laatst bewerkt door jeanne op 29-08-2016 23:23


Jeanne Kok
 

29-08-2016 23:35:06
sjoerd
sjoerd
De vooroorlogse dieseldrieën hadden tussen de twee hoekseinen ook een derde middengat voor een A-frontsein. Dit is bij mijn weten nooit als zodanig gebruikt. De eerste elektrische tweetjes, de Hoekvanhollanders hadden dit ook. Mat 36 en mat 40 hadden dit derde frontsein niet.
Grappig dat het Belgische AM 75 stel deze overwegingen alsmaar uitlokt!
 

30-08-2016 00:24:56
thom
thom
Volgens mij waren die niet bedoeld als frontsein, maar als schijnwerper staat me bij.

Als iemand dit even af kan splitsen, dan verstoren we de dit topic niet verder

Laatst bewerkt door thom op 30-08-2016 00:25
 

30-08-2016 00:59:40
bert
bert
Hondekoppen kregen hun 3e frontsein in 1970/71 gewoon tijdens regulier bezoek aan de Lijnwerkplaats. Er bestond een "cw" (constructie wijziging) voor.
Werd dus niet gedaan tijdens een "verbouwing".
Tot zover het zijpad.
 

30-08-2016 08:12:01
Apda
Apda
Quote
thom (ma 29 aug 2016 21:08:16 https://www.somda.nl/forum/18516/p589279/):
Later besloot de DB dat op de grensbaanvakken het bij hun al gebruikte A-frontsein ook verplicht te stellen voor het Nederlandse materieel, waarbij een "omgekeerde L" dus niet meer afdoende werd geacht.
Omdat het aanpassen van het materieel wel wat tijd ging kosten werden er tijdelijk een aantal 11 en 1300'en aangepast met een simpele houder midden op de neus waar een elektrische lantaarn opgehangen kon worden zodat een A-frontsein getoond werd.

In mijn oude aantekeningen lees ik hierover:
Op 1 juni 1976 wordt de elektrificatie van het baanvak Oldenzaal - Bentheim in gebruik genomen. Omdat op dit traject het A-frontsein verplicht is, worden in 1976 alle locomotieven serie 1100 voorzien van een lantaarnhouder, waarop op het grenstraject een lantaarn van 2 Watt wordt geplaatst. Van juni 1977 tot eind 1978 worden alle 1100-en van een vast derde frontsein van 25 Watt voorzien. Voor de locomotieven serie 1200 en 1300 wordt tot 1979 ontheffing verleend.
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


30-08-2016 08:24:00
maarten83
maarten83
Hebben niet een aantal 2200 toen ook een derde frontsein gekregen i.v.m. het rijden op grensbaanvakken.  

30-08-2016 09:28:04
dvdhoven
dvdhoven
Ja


Dick van den Hoven
 

30-08-2016 10:58:52
thom
thom
Quote
Apda (di 30 aug 2016 08:12:01 https://www.somda.nl/forum/18516/p589334/):
Quote
thom (ma 29 aug 2016 21:08:16 https://www.somda.nl/forum/18516/p589279/):
Later besloot de DB dat op de grensbaanvakken het bij hun al gebruikte A-frontsein ook verplicht te stellen voor het Nederlandse materieel, waarbij een "omgekeerde L" dus niet meer afdoende werd geacht.
Omdat het aanpassen van het materieel wel wat tijd ging kosten werden er tijdelijk een aantal 11 en 1300'en aangepast met een simpele houder midden op de neus waar een elektrische lantaarn opgehangen kon worden zodat een A-frontsein getoond werd.

In mijn oude aantekeningen lees ik hierover:
Op 1 juni 1976 wordt de elektrificatie van het baanvak Oldenzaal - Bentheim in gebruik genomen. Omdat op dit traject het A-frontsein verplicht is, worden in 1976 alle locomotieven serie 1100 voorzien van een lantaarnhouder, waarop op het grenstraject een lantaarn van 2 Watt wordt geplaatst. Van juni 1977 tot eind 1978 worden alle 1100-en van een vast derde frontsein van 25 Watt voorzien. Voor de locomotieven serie 1200 en 1300 wordt tot 1979 ontheffing verleend.

Vullen we hem nog verder aan,

Een aantal lokken hadden hem op proef al eerder, maar vanaf november 1975 werden alle 1100'en voorzien van een beugel voor een lamp op de plek van het A-frontsein, met als opmerking dat op 1-1-1977 de ontheffing bij DB afliep voor de huidige Nederlandse seinbeelden.

Bij de Cw van het aanbrengen van een vast 3e frontsein op de 1100'en staat genoemd dat het gebeuren met de batterij lantaarn erg onhandig was en dat het rijden zonder A-frontsein op NS-DB baanvakken na 31-12-1978 niet meer toegestaan was, waarbij dat al reeds gold voor Odz-Bh.

Wel grappig dat de datum van het afschaffen nog niet zo duidelijk bleek