Werkzaamheden Gd 10-11 september
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Werkzaamheden
23-08-2016 14:57:13
michaben
michaben
ProRail meld de werkzaamheden wel al, NS nog niet, maar de reisplanner toont geen enkele reismogelijkheid van/naar Gd dit weekend (bussen zijn blijkbaar nog niet ingevoerd). Maatregelen voor zover in de reisplanner verwerkt:
- 500/12500 rijden niet Rtd - Wd.
- 1700/11700 rijden niet Gvc - Wd, rijdt Wd - Ut als 28600.
- 2000 rijdt niet.
- 12800 rijdt niet.
- 4000 rijdt niet Rtd - Gdg / Wd (reisplanner klopt hier nog niet: Gdg kent geen aankomsten maar wel vertrekken).
- 9500 rijdt niet.
- 9800 rijdt niet Wd-Ztmo.
- 28500 pendeltrein Rtd-Nwk elk halfuur, te Rtd kerende op spoor 6 (te Rtd lijken de sporen 9 t/m 16 niet in gebruik dit weekend).

Materieelomloop intercity's wordt dan als ik het goed zie zo snel 1700-28600-12500-12500-28600-1700 en 11700-28600-500-500-28600-11700.
 

23-08-2016 15:02:11
jelmerrr
jelmerrr
Hoe zit het met de 1700/11700 Rtd-Wd?  

23-08-2016 15:04:31
michaben
michaben
Die bestaat sowieso niet Dat is namelijk de genoemde 12800 Rtd - Gd en die rijdt dus niet.  

23-08-2016 19:21:24
jelmerrr
jelmerrr
Oh ik heb geen idee hoe het met die splitsing zit. En Wd is wel dom om te noemen sws aangezien het koppelen gebeurd te Gd.  


23-08-2016 19:30:58
michaben
michaben
Dat heeft er toch helemaal niets mee te maken? De intercity's hebben Wd als eindpunt dit weekend en rijden dus niet tussen Wd en Gvc / Rtd.  

24-08-2016 19:43:36
wouter15
wouter15
Ik zie in de reisplanner dat de 28600 tussen Wd en Ut rijdt als Sprinter die nergens stopt. Vraag me af waarom ze hem dan Sprinter noemen en geen Intercity. Het lijkt er wel op dat de 28600 in Ut doorrijdt als IC naar Amf, Dv en Es. (vanaf Ut naar Amf rijdt deze echter wel gewoon onder het nummer (1)17xx).  

25-08-2016 13:05:53
gvttreinen
gvttreinen
Naast gewijzigde treinenloop is het misschien wel interessant te weten wat er in Gd gaat gebeuren

Te Gd vernieuwen wissels 145A/B, 147A Vernieuwen spoor 701.
Conserveren perronkap.
Ombouw LGS seinen naar LED, betreft seinen 166, 168, 172, 174, 176, 188, 192, 194, 196, 198, 200, 202, 210.

In dat weekeinde ook:
Te Rtd vernieuwen spoor 9 en 13, wisselvernieuwing 265B/267A, 267B/269.
 

07-09-2016 11:35:07
wouter15
wouter15
Als ik nu bij de werkzaamheden op ns.nl kijk zie ik dat ze gisteravond het volgende hebben toegevoegd: reis naar Gouda Goverwelle via Gouda met de NS-taxibus; reis van Gouda Goverwelle naar Woerden of verder met de Sprinter. Als ik daarbij de reisplanner bekijk lijkt de 4000 richting Utgeest wel tussen Gouda Goverwelle en Woerden te rijden maar richting Rotterdam Centraal word er tot Woerden gereden.  

07-09-2016 11:57:44
train85
train85
Klopt de 4000 rijdt tot Wd en gaat dan als leegmat naar Gdg.  

07-09-2016 12:18:04
umbusko
umbusko
Dat is best wel een tijdrovend grapje, want als ik een reis Wd-Gdg plan in de reisplanner duurt dat maar liefst 51 minuten %05% terwijl Gdg-Wd in 12 minuten kan.
Waarom kan die 4000 dan geen reizigers meenemen naar Gdg? Personeel lijkt me het probleem niet, dat zal wel niet opeens oplossen in het niets. Hoogstens dat die trein misschien niet direct aan het perron komt te staan. Maar dan zal Wd-Gdg per trein inclusief wachten op dat vrije spoor nog altijd wel minder dan die 51 minuten duren. Ik weet wel hoe ik het liefst zou reizen...
 

07-09-2016 14:31:11
AgentX
AgentX
Misschien dat de HC er in Wd af gaat, en overstapt op een trein terug?  

07-09-2016 19:42:11
bart84
Moderator
bart84
Mag dat wel volgens de voorschriften? Overstappen op een station zonder voorzieningen?


Mvg. Bart
 

07-09-2016 19:43:32
MetroRET
MetroRET
Laat staan dat de trein dan Gdg -> Wd zonder HC komt te zitten.  

07-09-2016 19:46:27
robbertc
robbertc
Meen dat het te maken had om te voorkomen dat reizigers massaal via Gdg reizen; daar is het station, omgeving en daarmee businzet niet op berekend.  

07-09-2016 22:13:49
umbusko
umbusko
Is het dan zo lastig om duidelijk om te roepen dat je via Gdg echt alleen tot Gdg komt en niet in Gd en de HC's van de 4000 te instrueren dat ze dat voor vertrek uit Wd nog eens duidelijk moeten maken?
Die enkele verdwaalde ziel die desondanks toch meereist past dan nog wel in dat taxibusje. Reizigers uit het oosten naar Gdg kunnen gewoon per trein in 12 minuten en hoeven er niet 4x zo lang over te doen met bus en taxibusje. Iedereen blij. Toch?
 

07-09-2016 22:18:21
ZJ37
ZJ37
Los van de praktische zaken zoals bereikbaarheid bussen e.d., is het wel erg wrang om in Wd reizigers de bus in te zetten en de trein alvast leeg vooruit te sturen.  

07-09-2016 22:39:16
abcde
abcde
Reizigers tussen Rtd en Amf worden geadviseerd via Shl te reizen. Is bekend of de ICD deze dagen daadwerkelijk toeslagvrij is tussen Rtd en Shl ? In de reisplanner wordt namelijk op zaterdag bij de ritprijs geen toeslag genoemd.

Laatst bewerkt door abcde op 07-09-2016 22:39
 

07-09-2016 22:54:54
MasterE
MasterE
De reisplanner is aamgepast, dus als het daar staat, dan is dat zo.


Mcn Asd
 

07-09-2016 23:03:27
rogier
rogier
Dus het is ook niet mogelijk om door NS op zaterdag en zondag van Gd naar Nwk vervoerd te worden?


Reiziger met hoofdletter R......
 

07-09-2016 23:14:33
michaben
michaben
Het officiële reisadvies tussen Rtd en Amf is de snelbus Rtd - Wd en dan de intercity Wd - Amf. Er rijden intercitybussen van Rtd naar Wd en snelbussen van Rta via Gd naar Wd. De reisplanner geeft ook de ICD aan maar de NS adviseert reizigers deze niet te gebruiken, hier zijn namelijk ook werkzaamheden waardoor de 1000 dit weekend niet rijdt en de 900 dus overvol zal zitten.

En van Nwk krijg je idd het advies terug te reizen naar Rta en daar de bus te pakken, er lijken geen stopbussen te gaan rijden.

Laatst bewerkt door michaben op 07-09-2016 23:15
 

07-09-2016 23:21:01
rogier
rogier
Het ging mij specifiek om _van_ Gd _naar_ Nwk. Krijg jij dan wel een zinnig advies?


Reiziger met hoofdletter R......
 

08-09-2016 08:29:09
train85
train85
Nee die krijg ik niet te zien via de apps. Dat is wel een bijzondere.  

08-09-2016 09:41:05
gvttreinen
gvttreinen
@ZJ37; wat niet weet wat niet deert.
De hobbyist pluist alles tot in de detail uit terwijl de gewone reizigers netjes het reisadvies opvolgt...aangezien de laatste groep het grootste is zal de NS er weinig aan doen om het beter te maken.
 

08-09-2016 10:18:19
umbusko
umbusko
Aha, maar daar komt het. Gdg-Wd rijdt wel, dus de persoon die een retourtje vanuit of naar Gdg maakt, komt er vanzelf wel achter dat hier iets heel raars speelt. Voor de reiziger van/naar Gd en verder is het sowieso niet relevant of die trein wel of niet rijdt.
Dus: neem die paar mensen naar Gdg nou mee en maak duidelijk dat naar Gd en verder zo niet gaat. NS hoeft zich toch niet te schamen dat Gdg niet gebouwd is op busvervoer voor alle intercityreizigers? Zo komt het nu een beetje op me over.
 

09-09-2016 21:56:11
abcde
abcde
Reizigers tussen Gvc / Rtd naar Amf en verder worden geacht /kunnen via Shl reizen. Wordt de 1600 hierdoor nog verlengd, daar menige trein slechts met 1 ICM-stel rijdt ?  

10-09-2016 09:12:39
michaben
michaben
Reizigers van Rtd naar Amf worden juist geadviseerd via Wd te reizen, er rijden speciale snelbussen van Rtd non-stop naar Wd hiervoor. Alleen reizigers vanuit Gvc naar Amf krijgen het advies via Shl, hoewel de snelbus Gvc - Wd en dan de intercity even snel is. Volgens ovtijden zit er nog het nodige solo ICM in de IC Shl - Gvc. De 8800 is wel versterkt tot 8 bakken VIRM/DDZ terwijl deze volgens mij in geen enkel omreisadvies voorkomt.

Ook opvallend: de pendeltreinen Gdg - Wd staan vanaf 9:00 allemaal als opgeheven in de reisplanner. Blijkbaar op het laatste moment toch veranderd.

Laatst bewerkt door michaben op 10-09-2016 09:33
 

10-09-2016 09:43:47
geert
geert
De treinen zijn opgeheven Gdg-Bkl, 4000 keert te Ut.  

10-09-2016 09:59:14
michaben
michaben
Dus zonder enige melding daarover op de site rijden er vandaag geen treinen tussen Bkl en Wd? De NS maakt het steeds gekker.  

10-09-2016 10:18:16
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
michaben (za 10 sep 2016 09:12:39 https://www.somda.nl/forum/18494/p590692/): Reizigers van Rtd naar Amf worden juist geadviseerd via Wd te reizen, er rijden speciale snelbussen van Rtd non-stop naar Wd hiervoor. Alleen reizigers vanuit Gvc naar Amf krijgen het advies via Shl
Nee hoor, ik krijg er voor Amf - Ddr (dat gaat normaal immers via Rtd) toch echt ook adviezen via Shl uit. Diverse met IC-direct, maar ook het nodig met de Thalys trouwens.
Wel is de rit met de bus naar Rtd er tussenin sneller inderdaad.

Laatst bewerkt door daniel_ddr op 10-09-2016 10:18


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


10-09-2016 10:21:29
michaben
michaben
In de reisplanner ja, maar als je doorklikt op de werkzaamhedenpagina staat er dat je geadviseerd wordt dit niet te doen omdat de 1000 dit weekend niet rijdt en de 900 dus overvol zal zitten. Blijkbaar lukt het de NS niet om deze adviezen dan maar uit de reisplanner te halen en plaatst men een losse opmerking om het advies vooral niet op te volgen.

Laatst bewerkt door michaben op 10-09-2016 10:22
 

10-09-2016 10:26:51
daniel_ddr
daniel_ddr
Die melding krijg je alleen in de werkzaamhedeninfo bij het advies met de bus vanaf Wd Bij het advies via Shl staat 'ie er niet bij, daar wordt alleen dit gemeld...
Quote

Amsterdam C-Rotterdam C Intercity direct

Wanneer: zaterdag 10 en zondag 11 september
Oorzaak: werkzaamheden
Advies: U kunt gebruikmaken van de overige treinen
er rijden minder Intercity direct tussen Amsterdam Centraal en Rotterdam Centraal; maak gebruik van de overige Intercity direct

Extra reistijd: een kwartier
Logistieke informatie:
opgeheven serie 1000 Asd-Rtd v.v.
Lokale informatie:
niet van toepassing
NS-bushalteplaatsen:
niet van toepassing



Overigens nergens een melding over het overvol zijn, 'tis alleen dit...
Quote
in verband met werkzaamheden elders is omreizen tussen Rotterdam C en Amersfoort via Schiphol Airport met Intercity direct slechts beperkt mogelijk


Edit: Omroep te Amf stuurt reizigers naar Rtd ook via Shl hoorde ik net.

Laatst bewerkt door daniel_ddr op 10-09-2016 10:27


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

10-09-2016 17:55:45
daniel_ddr
daniel_ddr
Aanvullend op het bericht van vanmorgen: reizigers naar Amf worden op Rtd door de omroep expliciet via Shl gestuurd, alleen naar Ut wordt de bus naar Wd geadviseerd.
ICd was overigens verre van overvol en de 1665 waar ik nu in zit heeft nog meerdere vrije plaatsen. Lijkt dus niet echt een capaciteitsgebrek op te treden zoals hier gevreesd werd.
 

10-09-2016 18:12:56
michaben
michaben
De drukte kan natuurlijk flink verschillen per moment van de dag. In de ochtend had je ook nog met het solo ICM in de (1)1600 te maken, waar de 524 altijd met 12 bakken ICM rijdt, had men in de 1624 en 11626 4 bakken ICM ingepland (waarvan de laatstgenoemde vandaag nog ingekort was tot een drietje). De ICD heeft in de normale situatie volgens mij wel capaciteit over in de daluren met zowel de 900 als 1000, maar als dan de helft wegvalt en de andere helft toeslagvrij is kan dat echter op bepaalde tijden omslaan, want waar men in elk ander land bij getrokken rijtijden gewoon wat extra rijtuigen kan vastkoppelen, heeft men dat hier vakkundig onmogelijk gemaakt.  

10-09-2016 18:34:04
NS1707
NS1707
Quote
michaben (za 10 sep 2016 09:12:39 https://www.somda.nl/forum/18494/p590692/): De 8800 is wel versterkt tot 8 bakken VIRM/DDZ terwijl deze volgens mij in geen enkel omreisadvies voorkomt.


Ik citeer: "U kunt gebruikmaken van de bus
- er rijden geen treinen tussen Alphen a/d Rijn en Gouda; maak gebruik van de NS-bussen
- reis tussen Waddinxveen/Boskoop en Den Haag Centraal via Leiden C; reis tussen Waddinxveen/Boskoop en Utrecht C via Bodegraven". Dit bericht staat op 'Rijden de Treinen', en dat slaat op de werkzaamheden tussen Alphen aan den Rijn-Gouda.

Wel opvallend vind ik dat men dan geen treinen laat rijden tussen Waddinxveen-Alphen aan den Rijn, maar daar moet wel een reden achter zitten.

Laatst bewerkt door NS1707 op 10-09-2016 19:17
 

10-09-2016 18:43:35
sfj
Die reden zit 'm in de beveiliging. Op dat lijntje is vcvl aanwezig. Keren is niet mogelijk. Er staan in de keerrichting ook geen seinen, let maar eens op als je er weer bent.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

10-09-2016 18:46:31
thom
thom
Quote
michaben (za 10 sep 2016 18:12:56 https://www.somda.nl/forum/18494/p590740/): (knip)
want waar men in elk ander land bij getrokken rijtijden gewoon wat extra rijtuigen kan vastkoppelen, heeft men dat hier vakkundig onmogelijk gemaakt.

Zoiets blijft een keuze natuurlijk, bijplaatsen heeft ookwel weer nadelen, want voor bijplaatsen moet er wel genoeg keertijd zijn, personeel wat daartoe in staat is, een rangeerkar, rijtuigen beschikbaar, meer kans op storingen etc.

Zovaak is het nou ook niet interessant om te doen.
 

10-09-2016 18:53:03
daniel_ddr
daniel_ddr
@michaben: toch deed m'n ervaring vandaag vermoeden dat het allemaal wel meeviel. Het waren door de speciale snelbussen naar Wd immers alleen reizigers naar voorbij Utrecht die via Shl geadviseerd werd te reizen. Dat zijn er sowieso veel minder want de NoordOost heeft altijd een grote wisseling van inhoud in Ut en maar een beperkter aantal doorgaande reizigers.

De melding op ns.nl dat omreizen via Shl maar beperkt mogelijk was zal eerder betrekking gehad hebben op de omreisroute per 1500 > 1000 die nu niet mogelijk was.
Althans, die route heb ik ooit wel geadviseerd gekregen bij andere werkzaamheden.
 

10-09-2016 19:20:36
b2py
b2py
@Thom, in zo'n weekend kan je toch die zes rijtuigen uit de 1000 aan een 900 plakken of is zo'n stam niet toegelaten? Of je maakt er negen van ofzo  

10-09-2016 19:31:06
thom
thom
Ah zo, op die fiets

Ik denk in ieder geval dat er op de Wgm en Hlm een hoop in paniek raken als je dat voorsteld
 

10-09-2016 19:50:17
b2py
b2py
Dat zegt iig genoeg :Y  

10-09-2016 20:34:57
sjoerd
sjoerd
Quote
sfj (za 10 sep 2016 18:43:35 https://www.somda.nl/forum/18494/p590744/): Die reden zit 'm in de beveiliging. Op dat lijntje is vcvl aanwezig. Keren is niet mogelijk. Er staan in de keerrichting ook geen seinen, let maar eens op als je er weer bent.

Ik ken de eventuele plaatselijke belemmeringen niet, daarvoor zou ik in het BVS moeten kijken. Maar het is een hardnekkig misverstand dat je niet kunt keren op vcvl- of tprb-stations. Als er geen overwegsecties worden geactiveerd, kun je voorbij het veilige uitrijsein aan de "verkeerde" zijde uitrijden, kopmaken, en over het andere spoor weer binnenkomen om ook daar met veilige uitrijder weer vertrekken. Ja, ik weet dat er stations bij zijn waar dat niet zonder meer kan.
 

10-09-2016 21:03:35
jeanne
jeanne
Sjoerd, dank je dat je het nog maar weer eens aan stipt. Op specifieke plaatsen daar gelaten, is/was dit nu juist de kracht van deze "eenvoudige beveiligingsmethode" zo is dit mij ooit door een chef transport uit het hoge noorden uitgelegd.


Jeanne Kok
 

10-09-2016 21:34:51
sfj
Maar dan moet je alsnog het trajectgedeelte op waar gewerkt wordt. Het blijft beveiligingstechnisch niet mogelijk om op het station zelf te keren.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

10-09-2016 21:40:33
thom
thom
Buiten zulks kan het al niet meer als het gekoppelde treinstellen zou betreffen, de Mcn moet dan door het spoor naar het andere treinstel en dat is natuurlijk tegenwoordig niet meer toegestaan...  

11-09-2016 01:13:00
sjoerd
sjoerd
Quote
sfj (za 10 sep 2016 21:34:51 https://www.somda.nl/forum/18494/p590769/): Maar dan moet je alsnog het trajectgedeelte op waar gewerkt wordt. Het blijft beveiligingstechnisch niet mogelijk om op het station zelf te keren.

Je kunt heel goed een baanvak buiten dienst stellen van een bepaalde km af en het kopmaken op de vrije baan mogelijk houden. Dat is een kwestie van begrijpen hoe de beveiliging werkt en daar mogelijkheden in zien of blijven steken in kortzichtigheid of zelfs twijfel omdat je het niet snapt of zelfs niet wilt snappen.
 

11-09-2016 08:17:16
dh3201
dh3201
Moeilijk, lastig, kan niet, wil niet. Punt.


Shqiperise-lopers?
 

11-09-2016 09:04:49
279
279
Quote
train85 (wo 07 sep 2016 11:57:44 https://www.somda.nl/forum/18494/p590294/): Klopt de 4000 rijdt tot Wd en gaat dan als leegmat naar Gdg.


klopt het dat de 4000 vanaf Asd doorrijdt naar Ut en daar weer keert?
 

11-09-2016 11:18:03
NSR-fan
NSR-fan
Quote
thom (za 10 sep 2016 21:40:33 https://www.somda.nl/forum/18494/p590771/): Buiten zulks kan het al niet meer als het gekoppelde treinstellen zou betreffen, de Mcn moet dan door het spoor naar het andere treinstel en dat is natuurlijk tegenwoordig niet meer toegestaan...


Met een enkel treinstel planmatig keren op de vrije baan is ook niet toegestaan, immers ook dan moet de machinist uit de trein om het branden van de fonteinen te controleren.
Zie ook bv wat er te Ypenburg speelde met kerende treinen toen daar nog geen goedgekeurd en verlicht looppas was.
 

11-09-2016 11:21:45
treinfan
treinfan
Aankomst op station, rangeersein aanzetten bij beide cabines (en controleren), treinstel doorrijden, kopmaken, binnenkomen op andere perronspoor en dan front/sluitseinen aanzetten. Voor elke uitdaging is een oplossing, het kost alleen een paar minuten extra looptijd langs het perron. Overigens dacht ik dat bij SLT de front- en sluitseinen automatisch worden geverifieerd door de computer, dan zou de machinist ook niet naar buiten hoeven te lopen.

Laatst bewerkt door treinfan op 11-09-2016 11:23
 

11-09-2016 12:09:17
NSR-fan
NSR-fan
Prima bedacht Trein fan. Wel moet een machinist altijd visueel buiten controleren of front en sluitseinen branden.

Blijft over het probleem dat een baanvak oprijden wat buiten dienst is niet kan en één blok verdelen in een deel in dienst en buiten dienst niet kan.
 

11-09-2016 13:04:59
jeanne
jeanne
Wat je hiermee aangeeft is dat wat we niet (meer) kennen dus ook niet (meer) mogelijk is omdat we alles in (te) strenge regels vast gelegd hebben "Voor het (uitzonderlijke) geval dat!" Daarmee hebben we tegelijk ook elke vorm van creativiteit gedood, omdat alles moet wijken bij de heilige gedachte dat we alle risico's via regels kunnen uitbannen.

Daarmee is de kunst van beheersen van verworden tot een dictaat van beheerst worden door! Helaas kan ik het niet anders zien.


Jeanne Kok
 

11-09-2016 15:31:59
j.jager
j.jager
Quote
treinfan (zo 11 sep 2016 11:21:45 https://www.somda.nl/forum/18494/p590807/): Aankomst op station, rangeersein aanzetten bij beide cabines (en controleren), treinstel doorrijden, kopmaken, binnenkomen op andere perronspoor en dan front/sluitseinen aanzetten. Voor elke uitdaging is een oplossing, het kost alleen een paar minuten extra looptijd langs het perron. Overigens dacht ik dat bij SLT de front- en sluitseinen automatisch worden geverifieerd door de computer, dan zou de machinist ook niet naar buiten hoeven te lopen.
Bij de GTW zit een knopje op het dashbord waar je aan de betreffende zijde de front verlichting kan regelen. Sommige rangeerders willen nog wel eens de rangeerstand gebruiken bij het rangeren. Als dan het knopje niet word terug gezet kan het nog wel eens voorkomen dat de dienstdoende mcn tijdens de rit dat niet contoleerd en dus met rangeersein vertrekt.
 

11-09-2016 15:33:11
gvttreinen
gvttreinen
@NSR-fan; mss nieuwe regels verzinnen dat het wel kan!  

11-09-2016 18:21:55
thom
thom
Quote
NSR-fan (zo 11 sep 2016 11:18:03 https://www.somda.nl/forum/18494/p590805/):
Quote
thom (za 10 sep 2016 21:40:33 https://www.somda.nl/forum/18494/p590771/): Buiten zulks kan het al niet meer als het gekoppelde treinstellen zou betreffen, de Mcn moet dan door het spoor naar het andere treinstel en dat is natuurlijk tegenwoordig niet meer toegestaan...


Met een enkel treinstel planmatig keren op de vrije baan is ook niet toegestaan, immers ook dan moet de machinist uit de trein om het branden van de fonteinen te controleren.
Zie ook bv wat er te Ypenburg speelde met kerende treinen toen daar nog geen goedgekeurd en verlicht looppas was.

Nou, dan moet je dat eens uitleggen hoe ze dat 6 dagen in de week doen op Bkp met de pendel naar het Spoorwegmuseum...
Daar is zelfs een perronnetje voor als er gekoppelde stellen rijden wat echter niet langer is dan de oversteek tussen twee cabine deuren maar daar kun je zonder in de ballast te komen je frontseinen ook niet controleren.
Of is dat nou een veiligheids issue en moet men die trein dan maar per direct uit de dienst halen volgens jou ?
Volgens mij is het een beetje spijkers op laag water zoeken zo.

Overigens, is het niet de Hc die verantwoordelijk is voor het controleren van de front- en sluitseinen?
 


11-09-2016 19:06:50
AgentX
AgentX
Lijkt me niet. De machinist zit er letterlijk twee meter vandaan en kan in 90% van de gevallen visueel checken of die lampjes het doen. (Uitstappen en drie stappen naar voren)

Waarom zou de HC de hele trein langs moeten lopen als de machinist dit in een spreekwoordelijke oogwenk zou kunnen doen?
 

11-09-2016 19:12:17
NSR-fan
NSR-fan
Of het te Bkp een veilig heids issue is weet ik niet. Ligt eraan of er een officieel looppad is volgens de normen. Bv gelijk qua hoogte met bovenzijde dwarsliggers. Een schouwpad is dit dus niet. Maar niet openbaar maken anders is de pendel zo voorbij %02%
Want het is natuurlijk wat vreemd dat een machinist niet mag lopen door de balast van ene naar andere treinstel, en wel mag lopen door balast/schouwpad om de frontseinen te controleren.

Fronseinen zijn de verantwoordelijkheid van de machinist, zie het handboek.
En visueel controleren voor vertrek.

Laatst bewerkt door NSR-fan op 11-09-2016 20:15
 

11-09-2016 20:16:46
NSR-fan
NSR-fan
Quote
AgentX (zo 11 sep 2016 19:06:50 https://www.somda.nl/forum/18494/p590851/):

Waarom zou de HC de hele trein langs moeten lopen als de machinist dit in een spreekwoordelijke oogwenk zou kunnen doen?


Het gaat er niet om wie het verst moet lopen, maar hoe de rollen verdeeld zijn in de regelgeving.
 

11-09-2016 20:18:26
SchuurB
SchuurB
Ja, maar als je je regelgeving een beetje aardig organiseert, dan doe je het zoals het handig is.  

11-09-2016 20:37:43
michaben
michaben
Quote
NSR-fan (zo 11 sep 2016 20:16:46 https://www.somda.nl/forum/18494/p590857/): Het gaat er niet om wie het verst moet lopen, maar hoe de rollen verdeeld zijn in de regelgeving.

Dan heeft degene die de 76100 ingepland heeft dat vergeten, want die moet in 3 minuten keren te Wdmv en krijgt hiervoor wel een tweede MCN mee, maar geen tweede HC. Lijkt me toch dat de machinisten dan de front- en sluitseinen moeten controleren.
 

11-09-2016 20:54:30
thom
thom
Quote
NSR-fan (zo 11 sep 2016 19:12:17 https://www.somda.nl/forum/18494/p590852/):
Fronseinen zijn de verantwoordelijkheid van de machinist, zie het handboek.
En visueel controleren voor vertrek.

Ik had het half onthouden, de Mcn is voor de frontseinen, de Hc voor de sluitseinen.
 

11-09-2016 21:14:56
NSR-fan
NSR-fan
Bijna goed, op het beginpunt ontsteekt de machinist de sluitseinen en de conducteur controleert.  

11-09-2016 21:32:57
AgentX
AgentX
Het ging om de verantwoordelijkheid, niet wie de handeling daadwerkelijk uitvoert.  

11-09-2016 21:41:02
moderator
Moderator
moderator
Ongepaste persoonlijke aanval verwijderd.


Met vriendelijke groet, Het moderator team
 

12-09-2016 11:30:46
bacr
bacr
Van OT over sluitseinen naar iets minder OT over de sporensituatie in Gd.

Ik vroeg me af, kijkend naar de sporenlayout in Gd, of:
a. zakspoor 4 nog in dienst is (9 is buiten dienst)
b. of je vanaf dat spoor 4 dan nog via wissels 223, 219 en 251 op de lijn naar Apn terecht komt (of vanuit Apn via genoemde wissels op spoor 4)

Het lijkt erop van wel, maar ik krijg dat graag nog eens geverifieerd %02%

Laatst bewerkt door bacr op 12-09-2016 11:31
 

12-09-2016 13:16:00
maurits
maurits
Quote
thom (zo 11 sep 2016 20:54:30 https://www.somda.nl/forum/18494/p590866/): Ik had het half onthouden, de Mcn is voor de frontseinen, de Hc voor de sluitseinen.


Even voor wat betreft het kopmaken op de vrije baan: Zou een verkeersspiegel aan een bovenleidingsmast niet voldoende kunnen zijn om de werking van de front- en sluitseinen te checken? Zoiets kun je makkelijk voor het weekend ophangen en na de werkzaamheden weer weghalen.

Laatst bewerkt door maurits op 12-09-2016 13:16


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

12-09-2016 13:31:17
NSR-fan
NSR-fan
Zeker goed bedacht, Maurits .

Blijft het feit dat planmatig kopmaken op de vrije baan, anders dan een halte of langs keer-perron bij werkzaamheden om verschillende redenen niet wordt toegepast.
 

12-09-2016 14:33:35
AgentX
AgentX
En wat zijn die verschillende redenen dan? Noem eens iets concreets man.

---

Quote
bacr (ma 12 sep 2016 11:30:46 https://www.somda.nl/forum/18494/p590908/): Van OT over sluitseinen naar iets minder OT over de sporensituatie in Gd.

Ik vroeg me af, kijkend naar de sporenlayout in Gd, of:
a. zakspoor 4 nog in dienst is (9 is buiten dienst)
b. of je vanaf dat spoor 4 dan nog via wissels 223, 219 en 251 op de lijn naar Apn terecht komt (of vanuit Apn via genoemde wissels op spoor 4)

Het lijkt erop van wel, maar ik krijg dat graag nog eens geverifieerd %02%


Voor zover ik weet is spoor 4 in Gd niet buiten dienst, er wordt alleen nooit een trein naartoe gepland. Ja, zo heel af en toe staat er eens een trein te kamperen, zoals te zien is op een van mijn eigen foto's: https://www.flickr.com/photos/koenbrouwer/8925887944/.
 

12-09-2016 14:43:54
daniel81
daniel81
Quote
NSR-fan (ma 12 sep 2016 13:31:17 https://www.somda.nl/forum/18494/p590913/): Zeker goed bedacht, Maurits .

Blijft het feit dat planmatig kopmaken op de vrije baan, anders dan een halte of langs keer-perron bij werkzaamheden om verschillende redenen niet wordt toegepast.


Vertrek uit laatste station op geel-knipper (ROZ), spiegel ophangen, en een rood-wit bordje in het spoor plaatsen daar waar de trein absoluut niet verder mag.
Ik zit zelf in de wegwerkzaamheden en daar is gewoon altijd sprake van maatwerk; waardoor in de praktijk bijna alles opgelost kan worden. Maar in 95% niet via de officiële verkeersregels.
Zou het via de officiële verkeersregels moeten, dan zouden wegenwerken óf onuitvoerbaar worden óf tot extreme overlast leiden.
Spoorwerkzaamheden zijn inmiddels in beide categorieën beland%03%
 

12-09-2016 14:45:07
train85
train85
Quote
AgentX (ma 12 sep 2016 14:33:35 https://www.somda.nl/forum/18494/p590920/): En wat zijn die verschillende redenen dan? Noem eens iets concreets man.

---

Quote
bacr (ma 12 sep 2016 11:30:46 https://www.somda.nl/forum/18494/p590908/): Van OT over sluitseinen naar iets minder OT over de sporensituatie in Gd.

Ik vroeg me af, kijkend naar de sporenlayout in Gd, of:
a. zakspoor 4 nog in dienst is (9 is buiten dienst)
b. of je vanaf dat spoor 4 dan nog via wissels 223, 219 en 251 op de lijn naar Apn terecht komt (of vanuit Apn via genoemde wissels op spoor 4)

Het lijkt erop van wel, maar ik krijg dat graag nog eens geverifieerd %02%


Voor zover ik weet is spoor 4 in Gd niet buiten dienst, er wordt alleen nooit een trein naartoe gepland. Ja, zo heel af en toe staat er eens een trein te kamperen, zoals te zien is op een van mijn eigen foto's: https://www.flickr.com/photos/koenbrouwer/8925887944/.
Al aantal jaren is spoor 4 en 9 geklemd en is daar niet te plannen.
 

12-09-2016 17:00:45
sjoerd
sjoerd
Quote
daniel81 (ma 12 sep 2016 14:43:54 https://www.somda.nl/forum/18494/p590923/):
Quote
NSR-fan (ma 12 sep 2016 13:31:17 https://www.somda.nl/forum/18494/p590913/): Zeker goed bedacht, Maurits .

Blijft het feit dat planmatig kopmaken op de vrije baan, anders dan een halte of langs keer-perron bij werkzaamheden om verschillende redenen niet wordt toegepast.


Vertrek uit laatste station op geel-knipper (ROZ), spiegel ophangen, en een rood-wit bordje in het spoor plaatsen daar waar de trein absoluut niet verder mag.
Ik zit zelf in de wegwerkzaamheden en daar is gewoon altijd sprake van maatwerk; waardoor in de praktijk bijna alles opgelost kan worden. Maar in 95% niet via de officiële verkeersregels.
Zou het via de officiële verkeersregels moeten, dan zouden wegenwerken óf onuitvoerbaar worden óf tot extreme overlast leiden.
Spoorwerkzaamheden zijn inmiddels in beide categorieën beland%03%

Daniel: het verschil is dat jij een man bent van oplossingen en dat er ook lieden zijn die alleen, ja echt alleen maar problemen maken. Dat is intussen bekend hier. Technisch gesproken kun je bij TPRB en bij VCVL geen rijden op zicht instellen. Je stelt alleen een rijweg in naar de vrije baan en omdat er vaak geen tussenseinen zijn, maakt de beveiliging daar - als er zich daarop geen belemmering bevindt - laag of hoog groen van, in dat laatste geval eventueel met een cijferbord in verband met het uit te rijden wissel. Omdat er een enkel blok is, waarin zich niets bevindt, kun je achter het inrijsein meteen terugkeren. Dat is per plaats omschreven. Maar door allerlei lamleggende regelgeving is dat intussen allemaal verboden. Het is nu nog net niet verboden om nog met treinen te rijden maar als het zo door gaat mag dat volgend jaar niet meer en moeten we allemaal met de bus of met de fiets. Ik behoef niet uit te leggen hoe daarover gedacht wordt.
 

12-09-2016 17:07:32
michaben
michaben
Is het niet mogelijk om vanuit Wadn een ROZ rijweg naar Wad spoor 2 in te stellen? Dus met geel-knipper binnenkomen langs spoor 2, daar keren langs het perron en je vertrekt weer normaal. Lijkt me toch niet dat men het fysiek onmogelijk gemaakt heeft een ROZ rijweg naar het rechterspoor in te stellen bij Wad? Dat zou erg onhandig zijn als er een defecte trein weggesleept moet worden en je eerst helemaal via Apn moet omrijden om aan de andere kant te combineren door gebrek aan instelmogelijkheden.  

12-09-2016 17:13:49
sjoerd
sjoerd
De treindienstleider heeft in Waddinxveen en Boskoop geen mogelijkheid om de stand van de wissels op afstand te besturen. Je kunt alleen een rijweg instellen over een wissel met voorkeurstand. Het wissel loopt weliswaar om bij het vertrek van een perronspoor maar neemt na het vrijkomen van de sectie(s) de voorkeurstand weer in. Dat is bij TPRB uiteraard ook, alleen kan de trdl dan helemaal niets doen; dat doet het treinpersoneel.  

12-09-2016 18:59:08
gvttreinen
gvttreinen
Het enige wat ik kan bedenken is dat bij doorrijden en achter inrijsein kruipen het gevaar bestaat dat een trein te ver doorrijdt en dan spoor arbeiders tegenkomt en da's natuurlijk gevaarlijk.
Dat vanuit Wad een behoorlijk stuk naar de werkplek Gd is doet er niet toe want veiligheid boven alles.
Helaas vind ik dat dan aan de kundigheid van de machinisten te kort wordt gedaan.
 

12-09-2016 20:56:58
broek53
broek53
Er is geen manier om een deel van een vrije baan buiten dienst te stellen als er geen tussenseinen zijn, althans geen orthodoxe manier.
In dit geval zit er overigens nog het bediende gebied van Moordrecht Aansluiting tussen. Als het spoor Waddinxveen - Moordrecht Asl niet in de buitendienststelling viel, dan kon je zonder meer kopmaken boven de inrijder van Waddinxveen.
 

13-09-2016 00:35:24
NSR-fan
NSR-fan
Quote
gvttreinen (ma 12 sep 2016 18:59:08 https://www.somda.nl/forum/18494/p590959/):
Helaas vind ik dat dan aan de kundigheid van de machinisten te kort wordt gedaan.


Helaas is men door incidenten wel wijzer geworden en wordt keren op de vrije baan niet toegepast bij werkzaamheden.

Toen Leidschendam-Voorburg nog een treinstation was waren er werkzaamheden aan de wissels thv de werkplaats.
Er werd gekeerd op station Leidschendam-Voorburg "op de vrije baan". Een machinist had dit verkeerd begrepen en reed leeg door richting de aansluiting, zo de werkplek op. De treindienstleider kon dit niet verhinderen. Een uitgebreid onderzoek volgde, het zou de laatste rit zijn voor deze machinist. Bijzonder triest voor betrokkene, maar de kundigheid van deze machinist werd niet als kundig genoeg beschouwd.
 

13-09-2016 08:58:20
sjoerd
sjoerd
Als de trein dan als laatste halte Leidschendam-Voorburg had, reed hij dan via de brug over het Rijn-Schiekanaal naar het station Leidschendam-Lijnwerkplaats om daar te keren op het emplacement? Als ik mij goed herinner begon de vrije baan pas voorbij de Aansluiting Zoetermeerlijn. Ook is niet duidelijk gemaakt waar zich de werkzaamheden afspeelden. Je verhaal is mij niet geheel duidelijk, al lijkt het me inderdaad een veiligheidsincident. Voor ik conclusies kan trekken graag eerst verduidelijking.  

13-09-2016 09:23:14
NSR-fan
NSR-fan
Inderdaad vertrok de machinist weer uit halte Leidschendam-Voorburg, over de brug. Daarvoor was dus geen toestemming, de trein moest keren op de halte.
De trein was het bediende sein echter al voorbij, immers deze stond voor de halte en was veilig gezet met Geel-Knipper ivm de werkplek verderop.
Tussen halte en bediende brug was geen sein, en aan andere zijde brug de werkplek.
 

13-09-2016 09:34:03
daniel81
daniel81
Maar dan nog.
Zoiets is kennelijk één keer gebeurd, zo te lezen gelukkig zonder ernstige gevolgen in de vorm van doden of gewonden.
Dus doen we het maar nooit meer?
Natuurlijk moet zo'n situatie voorkomen worden, en ik kan me voorstellen dat je dan wat extra maatregelen neemt, maar het compleet staken van treinverkeer klinkt als een kanonschot op een mug.
Waarom bij keren op de vrije baan niet domweg een hek op de rails plaatsen, zoals dat in het wegverkeer ook gebeurt? En dan natuurlijk wel met een officieel sein erbij (sein 513, wit rechthoekig bord met een rode horizontale streep)
 

13-09-2016 09:59:18
AgentX
AgentX
... en een paal met een spiegel op het schouwpad voor het controleren van de frontseinen...  

13-09-2016 10:24:20
NSR-fan
NSR-fan
Dezelfde spiegel kan dan ook gebruikt worden voor de controle sluitseinen aan de voorzijde van de trein......
Alleen ik zie zo'n spiegel niet snel geplaatst worden.
 

13-09-2016 10:33:59
thom
thom
Iemand aleens bedacht hoe groot de kans ia dat er een lampje niet gaat branden na het inzetten van de schakelaar ?

Tel daarbij op hoevaak het zal gebeuren dat je je front- en sluitseinen niet kunt controleren afgewogen tegen het aantal keren dat het wel kan gebeuren op een dag.

Volgens mij hebben we het over een risico van nihil, plus dat je af kunt vragen wat het probleem is anno 2016 als er een keer een lampje niet brand...%08%

Laatst bewerkt door thom op 13-09-2016 10:35
 

13-09-2016 10:45:25
NSR-fan
NSR-fan
Daar gaat het ook helemaal niet om, Thom.
Het gaat over hoe een trein vertrekgereed gemaakt dient te worden, controle front- en sluitseinen hoort daar gewoon bij.
Dat een lamp 5 minuten later na vertrek knapt is niet interresant in deze
 

13-09-2016 11:30:46
AgentX
AgentX
Tuurlijk, maar ik neem aan dat je ook wel snapt dat er machinisten zijn die toch gaan rijden als een lampje stuk blijkt te zijn. (Immers hoe verkoop je aan een trein vol met honderden mensen dat je niet weg mag omdat een lampje stuk is?)  

13-09-2016 11:39:56
maarten83
maarten83
Plaats je toch een noodseinlantaarn. Vaak zat gezien dat er 1 ophing in een cabine vanwege een kapotte lamp.  

13-09-2016 11:42:48
dh3201
dh3201
Het wordt pas een probleem als machinisten van andere treinen gaan controleren of het lampje wel/niet brandt. Had dat in Amsterdam niet een dode tot gevolg? %09%


Shqiperise-lopers?
 

13-09-2016 11:43:11
NSR-fan
NSR-fan
Dat heet een onvolledig frontseinen, en om je gerust te stellen daar mag een machinist gewoon mee verder rijden.
Wel de noodseinlantaren plaatsen.
 

13-09-2016 11:51:35
thom
thom
Quote
NSR-fan (di 13 sep 2016 10:45:25 https://www.somda.nl/forum/18494/p591042/): Daar gaat het ook helemaal niet om, Thom.
Het gaat over hoe een trein vertrekgereed gemaakt dient te worden, controle front- en sluitseinen hoort daar gewoon bij.
Dat een lamp 5 minuten later na vertrek knapt is niet interresant in deze

Nou, daar gaat het wel om, want we zijn ons hier druk aan maken om iets wat praktisch achterhaald is en gaan dat ook nogeens als reden gebruiken om het ergens onmogelijk te maken het treinverkeer in stand te houden.

Sluitseinen worden bv allang niet meer gebruikt waar ze oorspronkelijk voor bedoeld waren, het controleren of de trein in zijn geheel op het station aangekomen is.

Frontseinen daarnaast zijn tegenwoordig steeds meer in Led uitgevoerd waardoor de kans op falen nog kleiner is, en zou er een keer een lampje stuk zijn in deze uitzonderlijke situatie dan branden er nog 2... %03%

Quote
dh3201 (di 13 sep 2016 11:42:48 https://www.somda.nl/forum/18494/p591053/): Het wordt pas een probleem als machinisten van andere treinen gaan controleren of het lampje wel/niet brandt. Had dat in Amsterdam niet een dode tot gevolg? %09%

Dat is wat kort door de bocht, daar kan die melder ook niets aan doen, het is aan de machinist die de boodschap ontvang of deze daar gehoor aan geeft afhankelijk van zijn rij situatie.

Laatst bewerkt door thom op 13-09-2016 11:53
 

13-09-2016 12:00:23
NSR-fan
NSR-fan
Advies, ga de machinisten opleiding doen, doe de VVRV proefrit en controleer daarbij NIET de frontseinen, (of ontsteek de sluitseinen niet) en voordat je het weet werk je bij de Praxis of zo %02%.

Laatst bewerkt door NSR-fan op 13-09-2016 12:03
 

13-09-2016 12:05:54
thom
thom
Hou eens op met een discussie alleen in jou daglicht te bekijken,
hoe de regels in elkaar steken is mij ook bekend maar het gaat me erom dat je je kunt afvragen of ze nogwel geheel van deze tijd zijn nog.

Overigens, ik voel me al prima thuis in de bouwmarkt wereld, daar heb ik jou anonieme advies zeker niet voor nodig, als je me advies wil geven doe dat dan met naam en toenaam, dan kom ik wel een bak koffie met je drinken %08%

Laatst bewerkt door thom op 13-09-2016 12:10
 

13-09-2016 12:33:12
NSR-fan
NSR-fan
Werk je echt in een bouwmarkt
Elk jaar zijn er wijzigingsbladen met wijzigingen in instructies en regelgeving. Leuk om bij te houden hoe zich dat ontwikkeld.
Het idEe (of de wijziging) om als machinist niet meer te controleren op werking frontseinen heb ik nog niet voorbij zien komen.
Maar iedereen kan een idee aanleveren natuurlijk.
 

13-09-2016 13:24:58
AgentX
AgentX
Ik voel een gevaarlijk sterke persoonlijke spanning ontstaan tussen @thom en @NSR-fan...  

13-09-2016 13:32:46
umbusko
umbusko
Dat gaat nou ook weer wat ver, niemand beweert dat een machinist de frontseinen (in het algemeen) niet hoeft te controleren. Het gaat hier om één specifiek geval, waar je dus best een uitzondering voor zou kunnen maken.
Maar er zijn ook genoeg ideeën geopperd om wel degelijk een controle uit te kunnen voeren. Waarom zou zo'n spiegel niet opgehangen kunnen worden? Ik zie geen bezwaren.
Desnoods geef je de machinist een selfiestick mee, dan zijn die ondingen tenminste ook nog ergens nuttig voor. %08%

Deze discussie gaat toch nergens meer over? Als het enige argument om het treinverkeer te staken is dat niet gecontroleerd kan worden of een lampje brandt, dan geloof ik dat er bij de regelgevers geen enkel lampje gebrand heeft. Daar valt heus wel iets op te verzinnen dat niet staking van het treinverkeer heet.
 

13-09-2016 15:13:44
sjoerd
sjoerd
Quote
NSR-fan (di 13 sep 2016 09:23:14 https://www.somda.nl/forum/18494/p591025/): Inderdaad vertrok de machinist weer uit halte Leidschendam-Voorburg, over de brug. Daarvoor was dus geen toestemming, de trein moest keren op de halte.
De trein was het bediende sein echter al voorbij, immers deze stond voor de halte en was veilig gezet met Geel-Knipper ivm de werkplek verderop.
Tussen halte en bediende brug was geen sein, en aan andere zijde brug de werkplek.

Bijna goed. Voor de halte stond brugsein 514, dat veilig moete hebben getoond, anders was de trein niet bij de halte gekomen. Het zal waarschijnlijk geel met cijfer zijn geweest; geel-knipper kan niet; dat stond niet op de seinbeeldenkaart, de brugwachter en de trdl hebben daarop ook geen invloed en het hoeft ook niet te kunnen want tussen het brugsein en het eerste bediende sein 82 van de aansluiting naar de werkplaats stond nog P-sein 510 dat geel getoond zal hebben omdat het bediende sein 82 van Ldva rood toonde. Als er voor sein 82 is gewerkt, had er een kortsluitlans moeten worden gebruikt zodat P628 rood was.
De machinist is keurig door geel-8 naar de halte gereden (brugsein 514, de brug was te berijden), zag P-sein 628 voorbij de brug op geel, reed over de brug en had een probleem.
Daar is toch wel wat meer mis gegaan dan het machinistengedrag; deze kan zelfs nog in verwarring zijn geweest omdat de haltenaam in het spraakgebruik gelijk was aan de naam van de werkplaats. Voorts: er stonden geen seinen in de tegenrichting tot bij Laan van Nieuw Oostindie. Misschien toch al niet zo'n goede plek om te keren, want de trdl kon de rijrichting niet keren en wist niet waar de trein was. En waar was de hc die dit kennelijk ook niet wist (vertrek in de verkeerde richting). Een voorbeeld met meer vragen dan antwoorden waardoor dan wel een mcn is ontslagen. En waardoor we nu kennelijk niet meer voor de inrijder mogen keren.

Laatst bewerkt door sjoerd op 13-09-2016 15:15
 

13-09-2016 15:28:52
NSR-fan
NSR-fan
Even over je laatste zin: het was slechts een praktijkvoorbeeld om aan te geven wat er mis kan gaan wanneer er op een vreemde locatie wordt gekeerd.
Verder werkt een machinist met afkortingen: LDD is toch wat anders dan LDV op een dienstkaartje.
Verder geen conducteur aanwezig, trein van de Zoetermeer lijn.
 

13-09-2016 15:38:03
sjoerd
sjoerd
Tja, zo kun je het zien. Wat ik probeer aan te tonen is dat als er iets mis gaat dat het dan vaak een ketting mislopers is, en niet een enkele misser. Ik zie altijd graag wat nuance in bijdragen maar bij jou is die nooit te vinden. Zoals Thom hiervoor ook suggereerde: er gaan een heleboel dingen mis of in elk geval niet zo fraai, en dan komt er een maatregel die de gedachte oproept van schieten met een kanon op een mug. En juist die kanonskogels leggen voor duizenden betrokkenen het leven lam. Maar goed: ook dat is een ketting, want het is nooit een persoon die het kanon in stelling brengt...