Veiligheidsmanagementsysteem
Forum: Algemeen - Algemeen
05-08-2016 18:16:19
thom
thom
Een veiligheidsmanament systeem (VMS) heeft elke vervoerder verplicht, dus zo bijzonder is dat niet.

Laatst bewerkt door moderator op 08-08-2016 12:13
 

05-08-2016 21:22:26
mvboetzela
mvboetzela
Terwijl ik regelmatig in een SLT zit waar vouwfietsen geheel ongezekerd worden meegenomen in de open ruimte. Als daarmee eens een aanrijding met een zware truck of zo gebeurt worden dat moorddadige projectielen vergeleken met fietsen op een fietsenbalkon.  

05-08-2016 21:31:02
sjoerd
sjoerd
Ooit een vallende treinreiziger tegen je aan gekregen? Dat heeft onlangs nog iemand vlakbij me een gebroken kaak en een hersenschudding opgeleverd. Ook maar verbieden dan, die medereizigers?  

06-08-2016 11:11:11
110573
110573
Die vergelijking gaat mank. Een medereiziger is niet hetzelfde als een fiets.  


06-08-2016 12:05:31
gvttreinen
gvttreinen
Wel een 'voorwerp' die door de trein kan vliegen en schade kan aanrichten zoals koffers, mobiele telefoons, rolstoelen en fietsen.  

06-08-2016 13:09:35
mvboetzela
mvboetzela
Ik ga ervan uit dat een medereiziger nog een poging zal doen zich vast te houden om te voorkomen dat hij/zij door de gehele trein gelanceerd wordt. Een vouwfiets staat ingeklapt vaak op transportwieltjes, waardoor die gemakkelijk door een groot deel van de trein kan schieten.
Daarnaast hebben de meeste medereizigers niet de scherpe kanten die zo'n fiets wel heeft. Dus de vergelijking gaat maar ten deel op. Beiden blijft een groter risico dan losse of vastgemaakte fietsen op een daartoe ingericht balkon van een ICR, om weer even terug on topic te komen.
 

08-08-2016 09:45:25
AgentX
AgentX
Quote
thom (vr 05 aug 2016 18:16:19 https://www.somda.nl/forum/323/p586973/): Een veiligheidsmanament systeem (VMS) heeft elke vervoerder verplicht, dus zo bijzonder is dat niet.


Wat moeten we ons voorstellen bij een veiligheidsmanagementsysteem? Een groep mensen, een lijst met policies, een computersysteem?
 

08-08-2016 10:15:22
sik214
sik214
http://www.arbovakbase.nl/artikel/spoorwegveiligheid-11245.html

Zie laatste paragraaf.
 

08-08-2016 12:00:15
mich
mich
Een papieren of digitaal systeem dat beschrijft welke processen er zijn en wat daarbij moet gebeuren. Met name gericht of het afdekken van risico's.  

08-08-2016 12:55:46
daniel81
daniel81
Quote
110573 (za 06 aug 2016 11:11:11 https://www.somda.nl/forum/18445/p587015/): Die vergelijking gaat mank. Een medereiziger is niet hetzelfde als een fiets.

Dat is juist. Een vallende medereiziger kan zich ernstig verwonden. Een vallende fiets voelt daar niets van. Daarom zijn vallende fietsen veel erger

Hier speelt natuurlijk direct het eigenbelang van de vervoerder. Die fietsen zijn lastig: ze leveren relatief weinig geld op (zeker op lange afstanden), je moet de trein erop inrichten en ze vertragen het instapproces. Kortom die wil men liever weren en een veiligheidsmanagementsysteem is daarbij een uitstekend hulpmiddel.
Vallende reizigers (die moeten staan omdat de vervoerder te korte treinen inzet) zijn echter een dankbare bron van inkomsten: ze kosten bijna niets omdat je zelfs nog geen stoel voor ze hoeft te installeren, maar ze betalen wel de volle mep. Dus vallen die buiten het VMS.

(ik weet wel dat ik dit wat overdreven schets, maar ik vermoed dat er wel een kern van waarheid in zit)
 

08-08-2016 14:09:57
cuneo56
cuneo56
Natuurlijk is dat zo, het is een keuze tussen meerdere zaken.
Een door opdrachtgever/consessie verlener gevraagde snelle verbinding met b.v. korte halterings tijden en aan de andere kant b.v langere stops door inladen fietsen en door conducteurs te ontgrendelen /af te sluiten afgesloten fietsafdelingen( want daarin kunnen ze geen"kwaad")
En zo zijn er meerdere zaken waarin de opdrachtgever/consessieverlener en inspectie tegengestelde eisen hebben en die komen zelfs soms ook nog eens van dezelfde bureau stoel af.!

Laatst bewerkt door cuneo56 op 08-08-2016 14:10