Werkzaamheden Amsterdam 4 - 10 juli
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Werkzaamheden
02-07-2016 17:00:32
michaben
michaben
Komende week gaan er opnieuw enkele sporen buiten dienst te Asd (de sporen 10 en 11) waardoor de treindienst opnieuw aangepast wordt:
- 14500 rijdt niet.
- 4000 rijdt niet tussen Utg en Asb (met uitzondering van enkele vroege en late treinen). In het weekend rijdt er een 704000 Utg - Ass.
- 4700 rijdt in het dal niet tussen Asd en Ass, rijdt extra in de avond.

Wat ik niet helemaal kan plaatsen is dat de 4700 buiten de spits verlengd wordt naar Amr. Van 10:45 tot 14:45 en van 19:45 tot einde dienst (met uitzondering van trein 4776) rijdt de 4700 vanaf Utg door naar Amr met stops op de tussengelegen stations. In de (brede) spits keert de 4700 echter gewoon te Utg op spoor 1b. Weet iemand het idee hierachter?

Wat ik ook niet helemaal begrijp is waarom de 7400 in de spits wel kan rijden, zijn er in de daluren extra werkzaamheden of wil men er gewoon niet aan de 7400 extra te laten rijden in de daluren ter vervanging van de 4000? Intercity's blijven gewoon rijden overdag, maar die rijden Asdm, Dvd en Asb gewoon voorbij, reizigers vanuit de 4000 mogen de metro en/of bus pakken.
 

03-07-2016 22:11:04
train85
train85
Er zijn alleen de werkzaamheden op sporen 10 en 11. Stel je wil de 7400 in de daluren rijden, dan was er ook gewoon ruimte voor de 4000 serie. Maar er is gewoonweg niet de ruimte voor. Het was een ongelooflijk complex plan wat we moeten maken om zoveel mogelijk treinen te kunnen blijven rijden. Dan heb je ook nog de goederentreinen en goederenpaden die hun plek moeten hebben en de omgeleide ICE en CNL. Er is ongelooflijk veel tijd en menskracht in deze werkzaamheden komen te zitten op kantoor. Weet er zelf helaas te veel van. Je moet op een gegeven moment keuzes maken. En die kunnen soms lastig en vervelend zijn voor de reizigers. En er is ook geen ruimte om de IC'S onderweg extra te laten stoppen.  

03-07-2016 22:35:56
michaben
michaben
Quote
train85 (zo 03 jul 2016 22:11:04 https://www.somda.nl/forum/18321/p583989/): Stel je wil de 7400 in de daluren rijden, dan was er ook gewoon ruimte voor de 4000 serie.

De 4000 en 7400 rijden niet in een kwartierdienst tussen Bkl en Asd, dus dat is helemaal niet zo vanzelfsprekend. Probleem met de 4000 is duidelijk, die kent richting Utg een lange stop van 5 minuten te Asd, en omdat de sprinters nu het spoor moeten delen met de intercity's die ook een stop van 5 minuten hebben wordt dat krap. De 7400/4700 heeft een kortere stop en past met kleine aanpassingen dus tussen de intercity's door. En de ICE past ook nog tussen die 7400en in want die rijdt ook gewoon door in de spits.
 

04-07-2016 00:44:32
broek53
broek53
Het is jammer dat niet gekozen is het vierde perron in twee delen te behandelen. In tegenstelling tot het tweede en derde perron wordt het vierde vanwege zijn lengte standaard in vier fasen gebruikt en dan ben je dus wel heel veel capaciteit kwijt. Ik zou denken: weekje 10a en 11a buiten dienst, weekend het hele perron, misschien nog een paar dagen de oostkant (gebaseerd op het feit dat ze aan de westkant een stuk nieuw perron moeten inbouwen en verder alleen iets aan bestrating en perron meubilair doen). Dan krijg je qua onttrekking / resterende capaciteit ongeveer hetzelfde als de vorige keren.

Laatst bewerkt door broek53 op 05-07-2016 06:32
 


05-07-2016 06:46:36
broek53
broek53
Quote
michaben (zo 03 jul 2016 22:35:56 https://www.somda.nl/forum/18321/p583991/):
Quote
train85 (zo 03 jul 2016 22:11:04 https://www.somda.nl/forum/18321/p583989/): Stel je wil de 7400 in de daluren rijden, dan was er ook gewoon ruimte voor de 4000 serie.

De 4000 en 7400 rijden niet in een kwartierdienst tussen Bkl en Asd, dus dat is helemaal niet zo vanzelfsprekend. Probleem met de 4000 is duidelijk, die kent richting Utg een lange stop van 5 minuten te Asd, en omdat de sprinters nu het spoor moeten delen met de intercity's die ook een stop van 5 minuten hebben wordt dat krap. De 7400/4700 heeft een kortere stop en past met kleine aanpassingen dus tussen de intercity's door. En de ICE past ook nog tussen die 7400en in want die rijdt ook gewoon door in de spits.
Als je die wat langere stop van de 4000 verlegt naar Ass, kun je de hele corridor Zaan - Breukelen toch over 1
spoor per richting behandelen? Of zie ik dat nu fout?
Bij de bouw van de nieuwe passages in 2012/13 was dat althans de basis waarop de spooropstelling "in elkaar geduwd" is; dat scheelt zomaar 2 complete sporen t.o.v. d normale BSO.

Overigens heeft de logistiek na die lastige keuze van de drgl verzuimd de samenstelling van de overgebleven treinen aan te passen. De taferelen in de avondspits op Sloterdijk waren/zijn nogal gênant, maar wel een geweldige boost voor het meldpunt Volle Treinen.
 

05-07-2016 08:37:05
train85
train85
Dat laatste heeft te maken met beperkte spoorlengte als je gebruik moet maken van de fases op de andere sporen. Daar is zorgvuldig over nagedacht.  

05-07-2016 08:50:16
broek53
broek53
Dat snap ik, binnen de spooropstelling zoals die nu geknutseld is . Msar dan nog heeft 2 x DDAR of SLT 12 aanmerkelijk meer capaciteit dan SGM5.