Project Op Tijd Reizen
Forum: Algemeen - Algemeen
06-06-2016 21:17:52
wouter15
wouter15
Op http://www.treinreiziger.nl/actueel/binnenland/ns:_treinreizigers_gedragen_zich_dagelijks_gevaarlijk-147632 is te lezen dat NS een campagne is gestart om het aantal mensen dat instapt na het fluitsignaal fors terug te dringen.

Laatst bewerkt door moderator op 06-06-2016 21:31, reden: titel
 

06-06-2016 22:16:44
stefanvw14
stefanvw14
Dit licht in het verlengde van topic over de "Vertrekprocedure".  

06-06-2016 22:59:07
bacr
bacr
En "de media" namen berichten van NS klakkeloos over. Gevaarlijke situaties, buggy's met kinderen tussen de deuren wurmen. Zelfs een bijna -slachtoffer over zijn eigen haast en domheid. Hoog napraat-/voorgekauwd gehalte  

06-06-2016 23:22:21
Daan!
Daan!
Ja dat dacht ik ook toen ik het vanochtend hoorde. Maar zouden er dan echt verhalen zijn verzonnen? Lijkt Rusland wel dan.

Laatst bewerkt door Daan! op 06-06-2016 23:22
 


06-06-2016 23:28:01
bacr
bacr
Ik zei niet dat verhalen verzonnen zijn.  

06-06-2016 23:57:37
IC2000
IC2000
De verhalen zijn niet verzonnen, maar ze vergeten even te vertellen dat hun eigen starre dienstvoering de oorzaak is. Als je de deuren pas op de aangegeven vertrektijd sluit en ervoor zorgt dat mensen uit een andere trein de aansluiting kunnen halen zal het hooguit bij uitzondering voorkomen. Maar als je fluit op spoor 2 op het moment dat de deuren van de trein op spoor 1 open gaan, ja dan kun je wachten op gevaarlijke situaties. En hetzelfde geldt als je een halve minuut voor de vertrektijd al gaat fluiten.  

07-06-2016 00:14:50
Frontier
Frontier
Men zou eens moeten ophouden met het geilen op enkel de vertrekpunctualiteit, het doet namelijk helemaal niet ter zake of je ergens op tijd vertrekt, het gaat erom of je ergens op tijd aankomt!


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

07-06-2016 06:42:52
manuel25
manuel25
Dikke onzincampagne! In de media zie je ook een filmpje dat er gefloten wordt terwijl er nog mensen aan het instappen zijn. Vind het niet zo vreemd dat mensen dan blijven instappen. Conducteur moet ook wachten tot iedereen is ingestapt.
Grootste oorzaak is dan ook de conducteur die fluit terwijl er mensen aankomen of instappen.
Als ik een trein kan halen ook al is het na het fluitsignaal, zal ik zeker naar binnen glippen. Zeker hier in het noorden met de late frequenties. Ga geen uur wachten op de volgende trein als dat niet hoeft.
 

07-06-2016 07:05:43
gvttreinen
gvttreinen
Misschien handiger om in plaats van het gevolg de oorzaak aan te pakken; de krappe aansluitingen.  

07-06-2016 07:21:13
selivio
selivio
Ook al zijn aansluitingen 10 min+, dan nog zal het niet veranderen vermoed ik.  

07-06-2016 07:53:34
IC2000
IC2000
Geef me een reden waarom niet? De redenen dat het nu gebeurd zijn juist te krappe aansluitingen en te vroeg fluiten.  

07-06-2016 08:26:26
treinfan
treinfan
Ik kan je verzekeren dat het niet de enige oorzaak is. Als ik van Dt naar Rtd (of Gv) ga met de trein, let ik er echt niet op de minuut op hoe laat ik wegga van huis. Een frequentie van 10 treinen per uur zorgt er gewoon voor dat het geen zin heeft om een specifieke trein proberen te halen. Zou ik wel 2 minuten marge aanhouden met als target een specifieke trein, dan zou ik in de meeste gevallen nog een trein eerder aan het perron zien staan. Dat sprintje is dan echt wel snel gemaakt, of er nou gefloten is of niet.

Het verruimen van aansluitingen hier in de randstad een paar jaar terug heeft er overigens wel voor gezorgd dat ik minder vaak tussen sluitende deuren glip. Destijds was het gewoon een stuk sneller om richting Amsterdam even een overstap van officieel -2 minuten (5100 -> Benelux) te maken op Gv. Dat ging wel vaak gepaard met een sluitfluit

Laatst bewerkt door treinfan op 07-06-2016 08:31
 

07-06-2016 08:45:42
mich
mich
Quote
manuel25 (di 07 jun 2016 06:42:52 https://www.somda.nl/forum/18217/p580891/): Dikke onzincampagne! In de media zie je ook een filmpje dat er gefloten wordt terwijl er nog mensen aan het instappen zijn. Vind het niet zo vreemd dat mensen dan blijven instappen. Conducteur moet ook wachten tot iedereen is ingestapt.
Grootste oorzaak is dan ook de conducteur die fluit terwijl er mensen aankomen of instappen.
Als ik een trein kan halen ook al is het na het fluitsignaal, zal ik zeker naar binnen glippen. Zeker hier in het noorden met de late frequenties. Ga geen uur wachten op de volgende trein als dat niet hoeft.


Als je pas fluit wanneer er niemand meer aankomt kunnen de treinen de hele dag aan het perron blijven staan, is mijn ervaring.
 

07-06-2016 08:46:37
selivio
selivio
Mensen zijn in de basis tegenwoordig zo dat als de trein er nog staat en de deuren zijn nog open, dat ze er van uitgaan dat ze gewoon in kunnen stappen fluit of geen fluit.

En daarbij, ik zie het bijna dagelijks op de knoop in zwolle van de IC's naar de sprinters. Tijd zat om over te stappen, en nog te laat zijn voor de trein.
 

07-06-2016 09:04:11
yappa
yappa
Wat niet helpt is het gepiep dat in de sprinters losbarst als er een x aantal seconden niemand is ingestapt. De gemiddelde ziet dat waarschuwingssignaal waarschijnlijk als net zoiets als de fluit van de HC: instappen kan nog, maar let op want de deur kan gaan sluiten.  

07-06-2016 10:16:04
AgentX
AgentX
Ja, en dát beeld wil NS dus proberen te veranderen naar "Instappen kan niet meer WANT de deuren gaan sluiten."  

07-06-2016 10:20:02
daniel81
daniel81
Kortom ik hoop dat het een tweeledige campagne is:
1) naar de reiziger: niet instappen nadat er gefloten is
2) naar het eigen personeel: fluit pas als iedereen die al voor de trein staat te wachten, daadwerkelijk ingestapt is.
 

07-06-2016 10:31:36
bacr
bacr
Ad 2: nou liever 'fluit pas als het vertrektijd is' %08%  

07-06-2016 10:32:11
mtlx
mtlx
Die berichten zijn echt niet overdreven. Zelf nog een paar weken terug meegemaakt op Schiphol:
Ik sta met de ICd te wachten op vertrektijd en kijk even mee met het vertrekproces via de camera. De mensen zijn al ingestapt, maar er blijven mensen de roltrappen af komen.
Aangezien er (naast de mensen die nu nog het perron op komen) geen mensen meer aam het in- en uitstappen zijn en het inmiddels vertrektijd is, fluit de TM/HC. Op dat moment komt, onzichtbaar voor de HC, een stel met kinderwagen de roltrap af rennen. Op dat moment draait de HC de sleutel om, zodat de sluitfluit van de deuren klinkt waarna de deuren sluiten.
Althans, dat was de bedoeling. De vrouw van het stel hoort de sluitfluit en gooit zo die kinderwagen met baby en al tussen de deuren. De man duwt met grove kracht de deuren verder open en springt zo naar binnen om de buggy in de trein te trekken. De vrouw kwam er nog achteraan.

Dus nee, die verhalen zijn absoluut niet overdreven.
 

07-06-2016 10:35:38
AgentX
AgentX
Dat zijn ze wel, want ze doen het overkomen alsof dat elke keer gebeurt bij het sluiten van de deuren, terwijl dit slechts één specifiek geval is.

Stel jezelf eens de vraag hoevaak je dit hebt zien gebeuren, de afgelopen zes maanden. Zit er echt elke keer iemand tussen de deuren?
 

07-06-2016 10:38:07
SchuurB
SchuurB
Wat denkt men hier nou eigenlijk mee te bereiken? Hopen ze nou dat aansprintende laatkomers bij het horen van een fluitje plotseling hun pas inhouden en denken "verdeurie, half uurtje wachten"? Dat gaat echt niet gebeuren, die laatkomers blijf je houden en ze willen mee.  

07-06-2016 10:41:23
bacr
bacr
@mtlx
Met je eens dat de verhalen vast ook real life zullen zijn. En dat de actie die je beschrijft van een enorme domheid van het stel getuigt.

Ieder verhaal dat in deze campagne wordt verteld, zal vast op waarheid berusten in de zin van dat het WEL EENS EEN KEER gebeurd zal zijn, juist omdat de werkelijkheid altijd nog anders/bizarder/erger is dan wat je zelf had kunnen bedenken.

Laat onverlet dat
- NS halsstarrig haar realiteit over OTR en 20-30 seconden VOOR vertrektijd fluiten wil opleggen aan de gemiddelde reiziger, die een vertrektijd van 11.11.00 beleeft als 'ik kan tot 11.10.59 uur instappen;
- een HC/TM toch maar beter bij die deur kan gaan sleutelen, die het grootste risico heeft van binnenspringers; lees, bij een centrale roltrap in de buurt

EDIT: diverse schrijvers waren me al voor.

Laatst bewerkt door bacr op 07-06-2016 10:43
 

07-06-2016 10:46:55
nohab
nohab
Dit soort campagnes mislukken per definitie. Mensen laten hun gedrag echt niet beïnvloeden door zo'n campagne. Hooguit een beetje en zolang als de campagne duurt. Mensen zijn kort van memorie. Een aantal jaar geleden was er een campagne tegen het onnodig links rijden op de snelweg. Heeft ook niets geholpen.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

07-06-2016 10:47:07
Daan!
Daan!
Ik vraag me ook af hoe gevaarlijk het nou daadwerkelijk is. De trein staat stil en de HC kijkt of de deuren wel goed dicht zijn. Als er iemand tussen de deuren komt, vertrekt de trein dus niet. Een rijdende trein met iemand tussen de deur, komt dus nooit voor. Wat is er dan gevaarlijk?  

07-06-2016 11:02:25
AgentX
AgentX
Precies. En het verhaal met "anders gaan de deuren kapot" gaat ook niet op, want alle treinen hebben tegenwoordig gewoon anti-klem-deuren, juist om het mogelijk te maken voor laatkomers om zich ertussen te wurmen. Oh, wacht...  

07-06-2016 11:08:36
mdj
mdj
Quote
nohab (di 07 jun 2016 10:46:55 https://www.somda.nl/forum/18217/p580932/): Dit soort campagnes mislukken per definitie. Mensen laten hun gedrag echt niet beïnvloeden door zo'n campagne. Hooguit een beetje en zolang als de campagne duurt. Mensen zijn kort van memorie. Een aantal jaar geleden was er een campagne tegen het onnodig links rijden op de snelweg. Heeft ook niets geholpen.

Ik moet zeggen... Mensen praten er wel over. Zelfs bij de overstap te Hengelo waren er mensen "Oh, ik hoor een fluit, dan mag ik niet meer instappen, dus heeft geen zin om te rennen". (Ja echt, ik verbaasde me er ook over...)

Het doel, dat gecommuniceerd wordt, is het beter op tijd rijden, maar ik denk dat het hoger liggende doel is dat mensen meer bewust worden van hun acties dat een individueel dus er voor kan zorgen dat een hele trein vertraagd wordt. Met die bewustwording is niks mis natuurlijk...

Maar er zijn eenmaal lieden die bij dit soort acties meteen 100% werking moeten zien, terwijl dat nooit zal lukken, op geen enkele manier. Maar 10% minder vertraagde treinen als gevolg van dit "geconstateerde probleem", is ook al winst...

Laatst bewerkt door mdj op 07-06-2016 11:10


Bij twijfel: gebruik beton.
 

07-06-2016 12:08:32
Jorrit
Jorrit
Quote
mtlx (di 07 jun 2016 10:32:11 https://www.somda.nl/forum/18217/p580926/): Die berichten zijn echt niet overdreven. Zelf nog een paar weken terug meegemaakt op Schiphol:
Ik sta met de ICd te wachten op vertrektijd en kijk even mee met het vertrekproces via de camera. De mensen zijn al ingestapt, maar er blijven mensen de roltrappen af komen.
Aangezien er (naast de mensen die nu nog het perron op komen) geen mensen meer aam het in- en uitstappen zijn en het inmiddels vertrektijd is, fluit de TM/HC. Op dat moment komt, onzichtbaar voor de HC, een stel met kinderwagen de roltrap af rennen. Op dat moment draait de HC de sleutel om, zodat de sluitfluit van de deuren klinkt waarna de deuren sluiten.
Althans, dat was de bedoeling. De vrouw van het stel hoort de sluitfluit en gooit zo die kinderwagen met baby en al tussen de deuren. De man duwt met grove kracht de deuren verder open en springt zo naar binnen om de buggy in de trein te trekken. De vrouw kwam er nog achteraan.

Dus nee, die verhalen zijn absoluut niet overdreven.


De ICd is arriveert vaak te laat vanuit Amsterdam (rond spitstijd) en bevat toeristen met grote tassen. Laatst maakte ik het mee dat er werd gefloten terwijl er nog passagiers aan het uitstappen waren. Wat moeten die dan doen? Meerijden tot Rotterdam?
 

07-06-2016 12:40:22
gose91
gose91
Quote
AgentX (di 07 jun 2016 11:02:25 https://www.somda.nl/forum/18217/p580935/): Precies. En het verhaal met "anders gaan de deuren kapot" gaat ook niet op, want alle treinen hebben tegenwoordig gewoon anti-klem-deuren, juist om het mogelijk te maken voor laatkomers om zich ertussen te wurmen. Oh, wacht...

Ja, als het hele lijf ertussen zit voor een paar seconden reageren die deuren wel. Behalve de deuren van SLT en de hele nieuwe sprinters kan het hele NS-park je kuit of pols vangen en dan zit je toch echt klem.
 

07-06-2016 12:45:13
AJT
AJT
Men zou ook Berlijn als voorbeeld kunnen nemen. Daar in de U-Bahn roepen ze eerst:Einsteigen bitte, en kort daarna zurückbleiben bitte.
Niet dat ik dat in Nederland ook wou, maar wel het principe
Fluiten: laatste instapmogelijkheid
Deurfluit: afstand nemen van de deur
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


07-06-2016 14:12:07
treinfan
treinfan
Quote
bacr (di 07 jun 2016 10:31:36 https://www.somda.nl/forum/18217/p580925/): Ad 2: nou liever 'fluit pas als het vertrektijd is' %08%
Sinds het begin van deze campagne heb ik het nog niet meegemaakt dat mijn trein voor vertrektijd stilstond aan het perron, dus het maakt allemaal niets uit%08%
 

07-06-2016 14:59:57
dvdhoven
dvdhoven
Quote
AJT (di 07 jun 2016 12:45:13 https://www.somda.nl/forum/18217/p580945/): Men zou ook Berlijn als voorbeeld kunnen nemen. Daar in de U-Bahn roepen ze eerst:Einsteigen bitte, en kort daarna zurückbleiben bitte.
Niet dat ik dat in Nederland ook wou, maar wel het principe
Fluiten: laatste instapmogelijkheid
Deurfluit: afstand nemen van de deur
In Berlijn deden ze dat ook bij de S-Bahn. Bij de oude S-Bahnstellen sloten de deuren met een forse klap. Daar wil je echt niet tussen zitten. Maar ik heb het ook een keer meegemaakt dat na het "Zurück bleiben" er toch nog mensen insprongen en toen klonk er "Zurück bleiben, verdammt noch mal!"


Dick van den Hoven
 

07-06-2016 15:51:36
umbusko
umbusko
Een soort stoplicht dus. Door oranje rijden kan nog, als je uitkijkt, maar door rood rijden moet niet. Zo heb ik de fluit zelf ook altijd opgevat. "Kijk uit, we gaan zo". Wil je toch nog mee, dan moet je snel inschatten of dat nog kan, bij voorkeur oogcontact maken met de conducteur en, als het blijkt te kunnen, instappen voordat de deuren beginnen te sluiten (en daar heb je de sluitfluit van de deur voor, om te weten wanneer dat begint).

Deze campagne lijkt me weer typisch zo'n geval waar het middel het doel voorbijschiet. Doel: de mensen die "door rood rijden" (= instappen terwijl de deuren sluiten) leren dat dat gevaarlijk is en zorgen dat ze het niet meer doen. En het middel? Het "oranje licht" afschaffen.
Stoplichten springen ook niet voor niets op oranje (of knipperen): omdat je niet op de seconde kunt/wilt/zult stoppen als je plan is om over te steken. Zo kun je niet verwachten dat een instappende reiziger vanzelf weet wanneer het "oranje" is en bij "rood" meteen stopt.
 

07-06-2016 16:54:36
mren
mren
Interessante analogie, want voor een geel verkeerkeerslicht wordt je geacht te stoppen.  

07-06-2016 17:10:29
Daan!
Daan!
Maar mag je doorrijden, maar als je kan stoppen moet je stoppen (want de deuren gaan zo dicht). Precies zoals een stoplicht bij treinen bedoeld zou zijn. Oranje = liever stoppen.
Ik neem aan dat je de strekking van zijn verhaal snapt. Dus het nut van een dergelijke reactie ontgaat me ook.
 

07-06-2016 20:00:59
AgentX
AgentX
Quote
AJT (di 07 jun 2016 12:45:13 https://www.somda.nl/forum/18217/p580945/): Men zou ook Berlijn als voorbeeld kunnen nemen. Daar in de U-Bahn roepen ze eerst:Einsteigen bitte, en kort daarna zurückbleiben bitte.
Niet dat ik dat in Nederland ook wou, maar wel het principe
Fluiten: laatste instapmogelijkheid
Deurfluit: afstand nemen van de deur


Dat is toch wat ze al jaren doen? Denk aan de sluitfluit van VIRM, ICM, DM'90, en tegenwoordig ook al het nieuwe sprintermaterieel.
 

07-06-2016 21:06:51
mren
mren
Quote
Daan! (di 07 jun 2016 17:10:29 https://www.somda.nl/forum/18217/p580989/): Dus het nut van een dergelijke reactie ontgaat me ook.


De functies zijn anders. Natuurlijk is het voor een hc fijn als de reizigers zich na zijn gefluit massaal terugtrekken van de deuren maar waar een verkeerslicht vaak op drukke punten orde en doorstroming wil bevorderen (daar worden ze immers op afgesteld), komt de NS-campagne te veel over als dwingend omdat de treinen nu eenmaal op tijd weg moeten terwijl ik juist vind dat je met dienstverlening bezig zou moeten zijn. Maar ik ben ook hopeloos ouderwets daarin...
 

07-06-2016 21:31:50
Daan!
Daan!
Ik ben het met je eens dat NS er moet zijn voor dienstverlening. De klant op 1,2,3 en ik denk juist dat IT-systemen zoals een stoplicht goed kan helpen bij de dienstverlening. Immers wordt er aan de klant informatie overgebracht over hoe lang hij nog heeft om in te stappen. Door zoiets relatief simpels kunnen treinen stipter rijden en wordt de klant dus nog een keer geholpen. Ik denk dus dat het heel zinvol kan zijn.  

07-06-2016 22:41:27
timtrein
timtrein
Vroeger was er altijd eerst de attentiefluit en daarna het vertreksein met deuren sluiten/vertrekbevel...  

08-06-2016 01:12:21
jeanne
jeanne
En nog vroeger liep de conducteur ook nog langs de trein om de deuren eerst dicht te doen!


Jeanne Kok
 

08-06-2016 07:31:35
Mat75
Mat75
Speelt het complexe deurbeleid van het relatief nieuwe SLT mogelijk een rol bij het tot stand brengen van zo'n campagne. Hoe vaak ik niet zie dat hier nog snel reizigers deuren openen na het fluitsignaal....en het deurmanagement van SLT lijkt niet een van de snelste en niet het makkelijkst beinvloedbaar. Daarnaast.... dit MAT stopt nogal vaak en vaak herhaling van dit relatief trage proces.....

Daarnaast, de pot verwijt de ketel en ben ik het volledig eens met een van de eerste reacties. Zorg er dan ook eens voor dat het overstapbeleid op orde komt zonder in de regel te fluiten op het moment een trein aan overkant perron binnenkomten haar deuren opent en klanten 30 minuten vertraging aansmeert.

Het 1e is een open vraag. 2e deel obv regelmatige persoonlijke ervaringen.
 

08-06-2016 07:51:21
dvdhoven
dvdhoven
Quote
jeanne (wo 08 jun 2016 01:12:21 https://www.somda.nl/forum/18217/p581031/): En nog vroeger liep de conducteur ook nog langs de trein om de deuren eerst dicht te doen!
Ja, dan was de hc vooraan en trok achteraan iemand de deur nog weer open om snel in te stappen. Kon de hc weer naar achteren.


Dick van den Hoven
 

08-06-2016 07:58:09
IC2000
IC2000
De deuren van een SLT openen sowieso veel te langzaam. Bij normale Nederlandse treinen is dit al langzamer dan ik bijvoorbeeld in Noorwegen en Zwitserland gewend ben. Daar gaan beginnen de deuren te openen op een bepaalde snelheid, en precies op het moment dat de trein stilstaat schuiven ze opzij.
Een normale Nederlandse trein start dit pas als de trein stilstaat. En bij de SLT moet eerst het treeplankje uit, en dan pas 10 seconden later gaat de deur open. En hetzelfde geldt voor het sluiten van de deuren. Dus dat zou me inderdaad niet verbazen. Maar da's efficiency en daar wordt sowieso niet in uitgeblonken
 

08-06-2016 08:38:13
maurits
maurits
Sowieso, het vertrekproces met de SLT is ook erg langzaam. Vaak zie je eerst alle deuren automatisch sluiten, daarna gaat de deur van de HC weer open, hij kijkt, sleutelt en zijn deur sluit en daarna worden de treeplanken ingetrokken.

Waarom niet (zoals bij de private vervoerders) de deurvrijgave intrekken, wachten tot alles automatisch sluit en daarna een visuele check door machinst of HC. Scheelt bakken met tijd...


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

08-06-2016 08:52:57
ZJ37
ZJ37
Van de NS-site: "Hoort u het fluitsignaal van de conducteur of van de trein? Dan gaan de deuren dicht en vertrekt de trein."

De deuren van een SGM en SLT piepen ook 10 minuten voor vertrek als ze wat langer hebben opengestaan. Mag je d'r niet meer in! %08%
 

08-06-2016 08:58:58
jor[D]1
jor[D]1
Met een virm vaak genoeg gehad dat je nog net niet mensen van het perron maait omdat de deur te vroeg opent. SLT is wat dat betreft drama door die uitscheef trede welke eerst moet.

De campagne lijkt meer bedoelt tegen halve zolen welke de trap af rennen en dan klem zitten tussen de deur, struikelen etc. Ik denk dat niemand het je kwalijk neemt als er drommen voor de deur staan en er wordt al gefloten. Overigens lijken die fluitjes meestal ter attentie dat een deur verder niemand staat. Zie het bij elke trein op Asa.

Op grote stations waar alles zo vaak rijdt dat niemand de drgl checkt zie je vaak genoeg mensen de deur open trekken. Goed voorbeeld van zo'n treject Hlm-Asd. Iedereen loopt/rent op de bonnefooi naar sp1/2 op Asd.

@zj37. De tekst zegt "het fluitje van de conducteur". Niet van de deuren.

Laatst bewerkt door jor[D]1 op 08-06-2016 09:01
 

08-06-2016 09:32:51
thom
thom
De deuren geven ook gen fluitsignaal, maar een paar pieptonen.

Quote
maurits (wo 08 jun 2016 08:38:13 https://www.somda.nl/forum/18217/p581061/):
Waarom niet (zoals bij de private vervoerders) de deurvrijgave intrekken, wachten tot alles automatisch sluit en daarna een visuele check door machinst of HC. Scheelt bakken met tijd...

De Mcn heeft daar natuurlijk het overzicht via spiegels en camera's (waar je als reiziger dus niets van ziet), zou die niet gewoon de deuren geforceerd sluiten waarbij gebruikt gemaakt word van dezelfde toon als het automatisch sluiten?

Laatst bewerkt door thom op 08-06-2016 09:35
 

08-06-2016 09:52:51
b2py
b2py
Nou ken ik het ontwerp + uitvoering van de nieuwe treeplanken voor SLT niet maar zou hier wellicht het een en ander aan snelheid opgelost worden?  

08-06-2016 22:26:22
ZJ37
ZJ37
Quote
jor[D]1 (wo 08 jun 2016 08:58:58 https://www.somda.nl/forum/18217/p581069/):
@zj37. De tekst zegt "het fluitje van de conducteur". Niet van de deuren.
Hier staat toch echt: "Hoort u het fluitsignaal van de conducteur of van de trein? Dan gaan de deuren dicht en vertrekt de trein." http://www.ns.nl/uitgelicht/fluiten-is-niet-meer-instappen/
 

09-06-2016 01:18:46
thom
thom
Zullen we het erop houden dat een centrale sluitfuit anders is dan het lokale gepiep van een deur die automatisch sluit?

Laatst bewerkt door thom op 09-06-2016 11:38
 

09-06-2016 09:00:01
reisthijs
reisthijs
En het gepiep met de functie van sluitfluit dan, als de deuren definitief gaan sluiten? Telt dat ook niet als fluitsignaal?  

09-06-2016 10:08:33
AgentX
AgentX
En de sluitfluit van de deuren bij VIRM dan? Wat is daar anders aan dan de piep van SLT, DDZ en ICM?  

09-06-2016 11:13:05
wouterder
wouterder
DM '90 heeft overigens ook sluitfluit.  

09-06-2016 11:27:16
AgentX
AgentX
Inderdaad. Wat ik dus vind is dat "men" daarin geen onderscheid moet maken, omdat reizigers dat ook niet doen. Een fluit of een piep en een sluitende deur, dat is toch voor reizigers allemaal hetzelfde...  

09-06-2016 11:38:09
thom
thom
Quote
reisthijs (do 09 jun 2016 09:00:01 https://www.somda.nl/forum/18217/p581201/): En het gepiep met de functie van sluitfluit dan, als de deuren definitief gaan sluiten? Telt dat ook niet als fluitsignaal?

Dan fluit de Hc toch of klinkt de sluitfluit?

Daarnaast klinkt de pieptoon van een op timer sluitende deur natuurlijk ook maar bij één deur en niet bij de hele trein...
 


09-06-2016 11:54:24
reisthijs
reisthijs
Jij wekt de indruk dat de "sluitfluit" per se een fluit moet zijn.
SLT klink er sluitgepiep in plaats van een sluitfluit. Het klinkt anders, maar de betekenis is hetzelfde.

Het is dan wel een andere vorm van gepiep dan wanneer de deur automatisch sluit, maar veel mensen hebben niet in de gaten dat er een verschil is.
 

09-06-2016 12:43:18
umbusko
umbusko
Quote
thom (do 09 jun 2016 11:38:09 https://www.somda.nl/forum/18217/p581217/):
Daarnaast klinkt de pieptoon van een op timer sluitende deur natuurlijk ook maar bij één deur en niet bij de hele trein...


Ja, dat is leuk, maar als je net bij die deur staat heb je toch echt niet in de gaten of alleen jouw deur piept of de hele trein. De gemiddelde reiziger althans niet.
 

09-06-2016 13:08:36
mdj
mdj
En in Hengelo weet je echt niet welke van de 4 treinen nu aan het fluiten is... (Ja, de geoefende kan Syntus en NS nog wel uit ekaar houden, maar van beiden staan er ook 2 van...)


Bij twijfel: gebruik beton.
 

09-06-2016 14:38:50
AgentX
AgentX
Niet alleen in Hengelo, ook in Ut, Asd, Rtd en vrijwel elk ander groot station in NL waar meerdere treinen naast elkaar staan hoor ik niet altijd aan de sluitfluit/-piep welke trein er dicht gaat.  

09-06-2016 15:29:06
sjoerd
sjoerd
Tjonge jonge wat een geharrewar weer over opnieuw een onuitvoerbare bureaugedachte. En wat een verschillen weer in de interpretatie van deze warrige gedachtenkronkel bij de professionals, wat natuurlijk niet zo vreemd is.  

09-06-2016 22:03:47
thom
thom
Quote
reisthijs (do 09 jun 2016 11:54:24 https://www.somda.nl/forum/18217/p581219/): Jij wekt de indruk dat de "sluitfluit" per se een fluit moet zijn.
SLT klink er sluitgepiep in plaats van een sluitfluit. Het klinkt anders, maar de betekenis is hetzelfde.

Ik was eigenlijk van mening dat SLT ook een fluit had, Hm
 

10-06-2016 01:06:46
AgentX
AgentX
Neen, SLT heeft een pieptoon.  

10-06-2016 14:24:14
Lovers83
Lovers83
Ik zou zeggen: Verander het piepertje in een sluitfluit-a-la-ICMm Denk dat je msschn heel wat reizigers op de been brengt  

10-06-2016 16:52:01
sjoerd
sjoerd
Ehh, dan gaan we de verwarring en de paniek nog vergroten want de deuren sluiten, los van de conducteur, al uit zichzelf. Niet doen dus.  

10-06-2016 17:05:28
gose91
gose91
Quote
b2py (wo 08 jun 2016 09:52:51 https://www.somda.nl/forum/18217/p581083/): Nou ken ik het ontwerp + uitvoering van de nieuwe treeplanken voor SLT niet maar zou hier wellicht het een en ander aan snelheid opgelost worden?

In de revisie worden er schuiftreden van gemaakt. De huidige constructie kan niet sneller dan dit. Dat zal men na het gedoe ermee bij instroom van SLT ook wel niet aandurven
 

10-06-2016 17:16:41
michaben
michaben
Hoe noodzakelijk is het dat de treeplanken ingeklapt zijn voor de remmen gelost mogen worden? Het is toch niet zo dat de treeplanken een variabele breedte hebben die afhankelijk is van de actuele afstand treinperron (wat verschilt als je in een binnenbocht of juist buitenbocht zit) waardoor er schade zou ontstaan als de trein beweegt met uitgeschoven treeplanken? Dan zou je immers ook met combineren beide stellen moeten afsluiten.

Quote
sjoerd (vr 10 jun 2016 16:52:01 https://www.somda.nl/forum/18217/p581415/): Ehh, dan gaan we de verwarring en de paniek nog vergroten want de deuren sluiten, los van de conducteur, al uit zichzelf.

Dat zijn twee verschillende piepjes. Slechts het piepje van het sluiten door de conducteur hoeft aangepast te worden.
 

10-06-2016 18:32:10
sjoerd
sjoerd
Ja, ik snap heel goed dat het twee verschillende zijn, want ik reis bij voorkeur per trein. En ik vind, zoals ik al uitlegde, het voorstel om er dan één aan te passen niet goed. Want dan zijn ze hetzelfde en zal de reiziger bij elke keer dat de deuren sluiten, ook al wil de hc nog niet weg, bij net gedrag op het perronbankje gaan zitten. Bij minder net gedrag zal hij naar verwachting gaan rennen en naar binnen glippen. Want de gemiddelde reiziger wil graag mee.  

10-06-2016 18:41:04
reisthijs
reisthijs
Hetzelfde? Het voorstel is nu juist om het verschil groter te maken, door een echte sluitfluit te laten klinken op het moment dat de conducteur de deuren sluit.  

10-06-2016 18:51:47
molenaar12
molenaar12
Quote
michaben (vr 10 jun 2016 17:16:41 https://www.somda.nl/forum/18217/p581424/): Hoe noodzakelijk is het dat de treeplanken ingeklapt zijn voor de remmen gelost mogen worden? Het is toch niet zo dat de treeplanken een variabele breedte hebben die afhankelijk is van de actuele afstand treinperron (wat verschilt als je in een binnenbocht of juist buitenbocht zit) waardoor er schade zou ontstaan als de trein beweegt met uitgeschoven treeplanken? Dan zou je immers ook met combineren beide stellen moeten afsluiten.

Bij de SLT zitten de treeplanken in het circuit van de lamp deuren dicht. De lamp DD is een voorwaarde voor de tractie vrijgave. Dus zolang de treeplanken niet zijn ingeschoven kun je geen tractie geven en blijft de halterem erop staan.
 

10-06-2016 18:58:38
michaben
michaben
De vraag was of het noodzakelijk is, oftewel kan men de treeplanken uit die controle houden om de vertrekprocedure te versnellen zonder dat dit voor gevaarlijke situaties kan zorgen. Eventueel komt er alsnog een tractiebeperking boven een x aantal kilometer per uur als de treden bij hoge snelheid niet uitgeklapt mogen zijn.  

10-06-2016 19:04:42
molenaar12
molenaar12
Dat gaat nooit gebeuren in verband met de veiligheid. Ik zou het als machinist ook niet willen.  

10-06-2016 19:08:38
michaben
michaben
Maar welke veiligheid dan? Dat is nou juist de vraag.  

10-06-2016 19:15:01
molenaar12
molenaar12
Onnodig uitstekende delen zou ik zelf zeggen.  

10-06-2016 20:16:55
mvboetzela
mvboetzela
De SLT-treeplanken zijn buiten profiel, dus het betreft zowel de veiligheid van de trein als die van (de mensen op) de perronrand.  

10-06-2016 20:27:42
michaben
michaben
Is dat niet een beetje overdreven? Die dingen raken het perron niet eens (ze zijn immers bedoeld om de afstand tussen trein en perron te overbruggen) dus mensen op het perron kunnen onmogelijk gevaar lopen. Alleen als je je voet tussen perron en trein propt is het gevaarlijk, maar dan loopt je sowieso gevaar, treeplank of niet. En de trein zal ook geen gevaar lopen, want tegen de tijd dat die in beweging komt zijn ze ingeklapt, het gaat puur om het versnellen van het proces door klaptrede en lossen halterem gelijktijdig uit te voeren, tractiebeperking kan gewoon blijven en mochten ze niet binnen 5 seconden ingeklapt zijn gaat de rem er alsnog op.  

10-06-2016 21:13:31
train85
train85
Houden we het hier nog over de fluitcampagne?%09%  

10-06-2016 21:43:44
Daan!
Daan!
Ik vind het anders een behoorlijk interessante discussie die een toekomstige fluitcampagne zou kunnen voorkomen.  

10-06-2016 23:18:33
maarten83
maarten83
Het valt mij op dat de sluit piep niet altijd per gebeurtenis hetzelfde is. Ik hoor regelmatig bij lange stationnementen per treinstel verschillende pieptonen als de deuren dichtgaan  

11-06-2016 00:11:33
Lovers83
Lovers83
De SLT sluitpieper is zoals eerder vermeld bij veel reizigers niet ingeburgerd als het definitieve vertreksignaal. Vandaar dat ik pleit voor een echte sluitfluit-a-la-ICMm ipv een pieptoon. Het maakt t wel wat urgenter als je het gedrag van de reiziger wil veranderen. Ook zal het wat meer in lijn komen te staan met de lopende campagne die ook nadrukkelijk een fluitsignaal noemt  

23-06-2016 07:40:08
Apda
Apda
Zo, dat is geregeld. Sinds de reizigers niet meer instappen na het fluitsignaal, vertrekken de treinen op tijd (of iets te vroeg). Dan komt nu een belangrijkere vraag: hoe zorgt NS er eigenlijk voor dat de treinen op 6 seconden nauwkeurig op het station aankomen bij energiezuinig rijden? Hebben de machinisten een app waarmee ze het punt kunnen bepalen waarop de tractie moet worden uitgeschakeld, afhankelijk van de tijd (eventuele vertraging in seconden), de actuele snelheid, de toegestane snelheid van de ingestelde rijweg, het materieeltype, de belading (veel of weinig passagiers) en de tegenwind of meewind?  

23-06-2016 08:17:01
b2py
b2py
Zoiets wordt momenteel wel ontwikkeld, of het al geimplementeerd is weet ik niet  

23-06-2016 09:29:20
rolandrail
rolandrail
Nee die app is er niet en gaat er niet komen ook voor zover ik weet. EZR delft deels het onderspit bij het nauwkeurige OTR, zo simpel is het. Al de factoren bij EZR krijg je simpelweg niet verwerkt in een app, het blijft inzicht/vakmanschap.  

23-06-2016 09:32:32
b2py
b2py
Natuurlijk kan je dat verwerkt krijgen in een app.. Erg simplistisch is het gewoon een optimum tussen "Hoeveel tijd heb ik nog tot aankomst" en "Hoeveel afstand moet ik nog afleggen". Dan doe je wat variabelen er in zoals snelheidsvermindering bij rollen, veiligheidsfactortje mocht het regenen/blaadjes en nog wat andere factoren en dan komt er wel een driehoek uit.  

23-06-2016 09:54:39
maarten83
maarten83
Waarom moet dat perse in een digitaal dingetje. Ik acht een machinist wel zo hoog dat hij dat zelf kan bepalen als het gevolg van ervaring etc. Hij heeft een dienstkaartje, wegbekendheid en materieelbekendheid. Dit alles moet toch wel voldoende zijn om het e.e.a in te kunnen schatten.  

23-06-2016 12:31:41
umbusko
umbusko
Op de 6 seconden nauwkeurig? Dat kan ik ook niet als ik op de fiets zit, ook niet op routes die ik al jaren dagelijks fiets.  

23-06-2016 15:51:22
AgentX
AgentX
Moet het wel op 6 seconden nauwkeurig? Zal mij als reiziger rotten of een trein om 14:06:10, 14:06:16 of 14:06:26 binnenkomt. Als ie maar op tijd vertrekt.  

23-06-2016 16:00:35
daniel81
daniel81
O maar dat wordt geregeld hoor! Trein arriveert om 14:06:26 en vertrekt keurig om 14:07:00. HC blaast gewoon op z'n fluitje, waarnaar er niemand meer instapt dus de trein kan exact op tijd weg. Alleen een beetje jammer dat nog niet iedereen uitgestapt was en er nog helemaal niemand ingestapt was

Het plannen op tienden van minuten gaat niet alleen over de vertrekpunctualiteit, maar is een mix van aankomst- en vertrekpunctualiteit, energiezuinig rijden en niet te vergeten de plannnormen.
 

23-06-2016 16:16:22
treinfan
treinfan
Hoe gaat het eigenlijk met de instructies van HC's? De afgelopen paar keer bij het instappen te Sdm werd er al gefloten voordat ik (en vele anderen) de mogelijkheid had om in te stappen. Dat lijkt me niet de bedoeling, tenzij men de enige brave reiziger (moeder met kinderen die dus besloot niet meer in te stappen) wil benadelen ten opzichte van alle andere reizigers die de regel aan hun laars lappen (mijzelf inclusief).  

23-06-2016 20:51:46
sjoerd
sjoerd
Er is ook nog zoiets als burgerlijke ongehoorzaamheid. Je kunt regels die niet werken of heel strikt gaan naleven (werkt heel goed) of ze totaal negeren. Ik pas met regelmaat beide toe in mijn werk en het heeft geheid resultaat.  

23-06-2016 20:51:57
timtrein
timtrein
Het op tijd fluiten en vertrekken wordt tot het Absolute Doel verheven, merk ik al... :|  

23-06-2016 21:32:46
Frontier
Frontier
Uiteraard, want ik heb het vermoeden dat degenen die het verzonnen hebben zeker en vast een bonus krijgen op basis van de punctualiteitscijfers.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

23-06-2016 22:53:54
ZJ37
ZJ37
Er is in elk geval tijd en geld aan gespendeerd om er mensen over na te laten denken en het nog te implementeren ook.