Van Boxtel wil door als topman NS
Forum: Algemeen - Algemeen
20-05-2016 21:12:02
Daan!
Daan!
DEN HAAG - Roger van Boxtel wil langer door als topman bij de NS. Hij werd in augustus 2015 tijdelijk president-directeur van het spoorwegbedrijf. Dat was voor een jaar. Volgens ingewijden heeft hij nu al aangegeven ook na die tijd aan te willen blijven.

Zelf geeft de voormalig D66-Senator aan dat hij nog met de Raad van Commissarissen in gesprek is over een eventuele verlenging. Het definitieve besluit wordt over een dikke maand verwacht. Ook de aandeelhouder, minister Dijsselbloem van Financiën, moet nog zijn fiat geven. Volgens bronnen rondom het Binnenhof zit dat wel snor.

Gemor
Van Boxtel ligt in de politiek goed. Onder het NS-personeel klinkt er echter veel gemor. Sinds hij aan het roer staat, is een aantal veranderingen aangekondigd. Zo wil NS de winkeltjes op de stations afstoten. Het NS-personeel van die winkeltjes vreest daardoor een minder goede cao te krijgen. De geel-blauwe spoorgigant heeft tevens aangegeven busbedrijf Qbuzz in de etalage te willen zetten en niet meer mee te doen met regionale spooraanbestedingen. Vakbond FNV heeft daar grote moeite mee.

Minister Dijsselbloem gaf eerder aan het juist verstandig te vinden dat NS zich gaat richten op de kerntaak door steeds meer nevenactiviteiten af te stoten.

Bron: http://www.telegraaf.nl/binnenland/25825562/__Van_Boxtel_wil_door_als_topman_NS__.html
 

20-05-2016 21:55:14
train85
train85
Hij ligt inderdaad bij NS personeel erg slecht.  

20-05-2016 22:09:09
Frontier
Frontier
Ja, verandering, van die term gaat NS-personeel bij voorbaat al bibberen van angst.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

20-05-2016 22:44:21
train85
train85
Je hebt juiste veranderingen en niet juiste veranderingen.  


20-05-2016 22:50:00
michaben
michaben
Was de wereld maar zo zwart-wit, dan zouden beslissingen een stuk eenvoudiger zijn. Naast juist en onjuist heb je ook nog voordelig en nadelig. Een verandering kan juist zijn maar toch nadelig voor bepaalde mensen, net als een onjuist besluit voor sommige voordelig kan zijn.  

20-05-2016 22:55:54
broek53
broek53
Behalve over taakgroepverhogingen heb ik de meute van het NS-personeel nog nooit een verandering juist horen vinden, maar dat terzijde. Van Boxtel is overigens de stroman van de politiek die is aangesteld om de (op zichzelf heel merkwaardige) ideeen van Dijsselbloem over het afstaoten van de stationsexploitatie e.d. door te voeren - dat is dan weer minder sterk. Het is geen Eringa, die bij ProRail door roeien en ruiten aan het gaan is in de managementkanalen en en passant ook wat vindt van allerlei operationele zaken. Op dat soort kennis en een eigen mening daarover zul je Van Boxtel niet snel betrappen, denk ik.
Dat is jammer (vind ik), want een sterk en inhoudelijk gericht duo aan het hoofd van de hoofdrolspelers in de toch knap ontspoorde spoorsector zou goede dingen tot stand kunnen brengen.
 

20-05-2016 23:47:44
bacr
bacr
Het kan natuurlijk zijn dat hij zich bij aanblijven as such ontwikkelt. Ik heb het idee dat hij bij Menzis redelijk zijn eigen stempel heeft gedrukt.  

21-05-2016 16:34:29
Daan!
Daan!
Daar geloof ik niet. Ik heb het interview van Buitenhof bekeken, maar Van Boxtel wist toen nog geen eens waarom er 25kV op de HSL staat. Ik vind dat dat soort kennis toch wel verwacht mag worden van een topman. Als personeel ziet dat de topman verstand heeft van hun werk, ontstaat er vertrouwen.


Veranderingen kunnen inderdaad niet voor iedereen positief zijn, maar leg dan alsjeblieft uit waarom iets gebeurt. Dat de winkels op stations worden afgestoten omdat NS zich dan kan focussen op het laten rijden van treinen, staat natuurlijk los van elkaar. Geen trein gaat beter rijden als de Smullers niet meer van NS is.
Het is jammer dat NS/Van Boxtel daar niet gewoon transparant over is. Het zou misschien best een goede keuze kunnen zijn, maar door niet te komen met een gefundeerde onderbouwing denkt personeel waarschijnlijk alleen maar dat dit gebeurt omdat Dijsselbloem het wil.

Het lijkt Van Boxtel ook aan visie te ontbreken. En dat is ook niet onlogisch als je geen verstand hebt van de praktijk. Ik denk dat personeel die visie wil zien. Dan weet het waar het aan toe is en waar ze heen gaan en ontstaat er een gevoel van een gezamelijk doel. Dat is er nu niet. Hoewel het niet gezegd wordt, is het beleid ernaar dat personeel/NS niet presteert. Dat blijkt uit dat de winkels worden afgestoten en dat NS zich alleen nog gaat richten op het hoofdrailnet. Personeel heeft het gevoel dat het niet presteert en zijn niet langer trots op het bedrijf. Juist al je personeel mee hebt, denk ik dat je heel veel kunt doen bij NS, maar anders wordt het echt lastig.

Laatst bewerkt door Daan! op 21-05-2016 16:37
 

21-05-2016 17:24:52
ZJ37
ZJ37
Ik heb de laatste tijd het idee dat Van Boxtel een braaf verlengstuk is van de politiek. Die vinden dat bepaalde winkels niet meer tot de kerntaken behoort van NS en prompt veert Van Boxtel braaf mee. Dat geeft mij een beetje het gevoel dat hij liever de politiek volgt dan de belangen van zijn eigen personeel en haar dochterondernemingen.

Laatst bewerkt door ZJ37 op 21-05-2016 17:25
 

22-05-2016 10:16:10
phantom
phantom
Dat doen bazen/werkgevers toch altijd.
Personeel betaalt de grote chef z'n salaris niet,dat doet (als t goed is)de politiek in dit geval wel
Dus dan doe je toch braaf wat die zegt,zodat jij je centjes krijgt.


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

22-05-2016 10:48:22
broek53
broek53
Kletspraat. "De politiek" betaalt de president-directeur niet.  

22-05-2016 23:22:14
NSR-fan
NSR-fan
Quote
broek53 (vr 20 mei 2016 22:55:54 https://www.somda.nl/forum/18159/p578959/): Behalve over taakgroepverhogingen heb ik de meute van het NS-personeel nog nooit een verandering juist horen vinden


Dat lijkt me ook logisch. Immers ze werken bij NS om geld te verdienen, net als elke andere werknemer bij elk ander bedrijf.
 

22-05-2016 23:40:21
Daan!
Daan!
Dat is natuurlijk niet wat Broek53 bedoelt hè. Hij bedoelt namelijk dat personeel niet flexibel en open staat voor goede verandering. Dat is overigens in veel bedrijven zo. Personeel is bang voor verandering, overzien de verbetering niet en daardoor kan een verbetering heel Lang duren of zelfs niet doorgaan.  

22-05-2016 23:47:29
ZJ37
ZJ37
Niet dat ik niet flexibel ben, maar als je als bedrijf bijna non stop aan het reorganiseren bent dan neemt het draagvlak voor de volgende reorganisatie ook wel af bij je personeel.

Links en rechts wat FTE's visieloos eruit knikkeren die dan later weer aangenomen moeten worden vanwege het verrassend ontstane personeelstekort. Maar dat zal bij andere bedrijven niet anders zijn.
 

23-05-2016 00:16:56
Daan!
Daan!
Is dat gebeurd dan?  

23-05-2016 00:34:15
jeanne
jeanne
Naar de bekende weg vragen is misschien wel net zo onnodig als het naar een dienstregeling vragen. %02%


Jeanne Kok
 

23-05-2016 00:44:59
Daan!
Daan!
Haha ja snap je punt, maar ik hoop dat er wat concreters zou komen. Zoals wat voor functies bijvoorbeeld.  

23-05-2016 06:58:59
mdeen
mdeen
Quote
broek53 (zo 22 mei 2016 10:48:22 https://www.somda.nl/forum/18159/p579022/): Kletspraat. "De politiek" betaalt de president-directeur niet.

De staat der Nederlanden is enige aandeelhouder van NS en betaalt dus zijn salaris. In de praktijk is dat het ministerie van Financiën die betaalt en het ministerie van IenM die het beleid bepaalt en dat beleid zwalkt met de minister en de ambtenaren mee, op de golven van de politiek.
 

23-05-2016 13:20:25
daniel81
daniel81
En precies dat laatste is naar mijn idee het grote probleem: Nederland heeft geen visie op spoorvervoer. Den Haag moet een visie hebben en dan kan NS daarop verder. De huidige visie eindigt echter in 2025, dan loopt de HRN concessie af en wat er daarna gebeurt weet nog niemand.
(anderzijds zou NS ook kunnen profiteren van de afwezigheid van een visie door een eigen visie er in Den Haag door te drukken, maar dat heeft kennelijk ook geen prioriteit)
 

23-05-2016 13:34:09
broek53
broek53
Quote
mdeen (ma 23 mei 2016 06:58:59 https://www.somda.nl/forum/18159/p579104/):
Quote
broek53 (zo 22 mei 2016 10:48:22 https://www.somda.nl/forum/18159/p579022/): Kletspraat. "De politiek" betaalt de president-directeur niet.

De staat der Nederlanden is enige aandeelhouder van NS en betaalt dus zijn salaris. In de praktijk is dat het ministerie van Financiën die betaalt en het ministerie van IenM die het beleid bepaalt en dat beleid zwalkt met de minister en de ambtenaren mee, op de golven van de politiek.
Volgens mij betalen aandeelhouders de directeur niet (noch het andere personeel).
 

23-05-2016 13:42:47
bacr
bacr
Inderdaad. Zullen we ophouden met dit soort redelijk populistisch gepraat en op de inhoud focussen?

Van Boxtel is aangesteld als interim-mer met een veranderopdracht, heeft daarin wat voorstellen gedaan. Hij geeft nu aan graag door te willen dus je _zou kunnen_ vermoeden dat hij misschien enige affiniteit met het product en met het bedrijf begint te ontwikkelen. Gebeurt vaker bij interim-mers die aan een klus beginnen.
Bovendien lijken er ook geluiden van die strekking te zijn.

Bij zijn vorige pres-dir functie heeft hij zich volgens mij niet onverdienstelijk gemaakt, terwijl hij geen achtergrond had in de zorgverzekeringen. Dus het zou zomaar kunnen dat dat bij NS nu weer gebeurt.

Laatst bewerkt door bacr op 23-05-2016 13:43
 

23-05-2016 13:45:52
b2py
b2py
Quote
daniel81 (ma 23 mei 2016 13:20:25 https://www.somda.nl/forum/18159/p579148/): En precies dat laatste is naar mijn idee het grote probleem: Nederland heeft geen visie op spoorvervoer. Den Haag moet een visie hebben en dan kan NS daarop verder. De huidige visie eindigt echter in 2025, dan loopt de HRN concessie af en wat er daarna gebeurt weet nog niemand.
(anderzijds zou NS ook kunnen profiteren van de afwezigheid van een visie door een eigen visie er in Den Haag door te drukken, maar dat heeft kennelijk ook geen prioriteit)
De visie voor het spoor loopt tot 2040, dat halen de visies water & weg niet..

Laatst bewerkt door b2py op 23-05-2016 13:46
 

23-05-2016 14:03:40
Klaasje
Klaasje
De visie spoor is voor een deel dermate vaag dat je er niets mee kan en gedeeltelijk ook weer zo concreet dat je nu al weet dat het anders wordt zodat deze bij voorbaat al z'n waarde verliest. In het water wordt er misschien minder ver vooruit gevisiet maar men kijkt wel degelijk veel verder dan de neus lang is: Wat zijn bijvoorbeeld de effecten van veel en weinig zeespiegelstijging en/of veel meer of niet meer extra neerslag. Die ertussenin benadering lijkt bij het spoor een beetje te ontbreken. Daardoor lijkt het ook dat er nauwelijks infrastructuur hoeft te worden bijgebouwd omdat dat eigenlijk niet nodig lijkt om de doelen te behalen. Als iemand mij kan vertellen wat de spoorsector bijvoorbeeld anders of beter zou willen met de verbindingen naar de landsdelen dan in 2025 dan ben ik erg benieuwd....

Als je geen verhaal hebt sta je afgezien van de acute knelpunten achteraan in de rij bij het verdelen van het geld. Daarom is het ook goed als de sector dat samen doet (Prorail, NS, decentrale sector) en niet het ministerie. Het ministerie heeft er namelijk geen belang bij als het verdelen van het geld lastiger wordt.

Laatst bewerkt door Klaasje op 23-05-2016 14:13
 

20-07-2016 10:31:12
Daan!
Daan!
En gister dus bekend geworden dat Van Boxtel een jaar door gaat. http://www.nu.nl/ondernemen/4295360/roger-van-boxtel-blijft-langer-topbestuurder-bij-ns.html

Mijn vader zei gister dat ze misschien al wel iemand op het oog hebben, maar dat hij nog niet vrij is. Zou kunnen natuurlijk. In principe zou Van Boxtel maar een jaar blijven. Het lijkt me sterk dat ze afgelopen jaar niet naar een opvolger hebben gezocht.
 

19-12-2016 20:01:18
Daan!
Daan!
En inmiddels nu al een aantal dagen bekend dat Van Boxtel door mag als CEO tot 2019.

Gelukkig heeft de beste man echt verstand van zaken:
http://www.nporadio1.nl/de-nieuws-bv/onderwerpen/387683-bellen-met-van-boxtel
 

19-12-2016 21:20:57
VIRMm1
VIRMm1
Moeilijke vragen probeert hij zoveel mogelijk te vermijden.
Gelukkig is hij wel aardig op de hoogte over spelende zaken zoals de korte kering in Den Helder.

Maar met dit interview/radioprogramma laat hij toch vooral zien dat hij niet echt tegen kritiek kan.
 

19-12-2016 21:31:33
Daan!
Daan!
Quote
VIRMm1 (ma 19 dec 2016 21:20:57 https://www.somda.nl/forum/18159/p602304/):
Gelukkig is hij wel aardig op de hoogte over spelende zaken zoals de korte kering in Den Helder.


Dat was ook moeilijk te missen.
 

19-12-2016 22:39:49
Oldskool
Oldskool
Quote
VIRMm1 (ma 19 dec 2016 21:20:57 https://www.somda.nl/forum/18159/p602304/): Moeilijke vragen probeert hij zoveel mogelijk te vermijden.
Intern heeft deze man anders aardig zijn antwoorden klaar. En zoals Daan! al zei, hij weet dondersgoed wat er speelt, zowel bij rijdend personeel alsmede bij alle andere onderdelen van NS.
 

19-12-2016 23:09:08
Daan!
Daan!
Höhe dat bedoelde ik er niet mee. Het verhaal Den Helder is in de media geweest. Dus het was moeilijk te missen voor hem.

Waarop baseer je dat hij intern zijn woorden klaar heeft?
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


19-12-2016 23:13:46
bert
bert
Na een jaar lijkt me het geen kwaliteitskriterium om te weten wat er speelt. Als je dan nog niet weet wat er speelt dan hebt je wel wat gemist zullen we maar zeggen. Zo ingewikkeld is het nou ook weer niet.  

20-12-2016 00:11:28
Oldskool
Oldskool
Quote
Daan! (ma 19 dec 2016 23:09:08 https://www.somda.nl/forum/18159/p602321/):
Waarop baseer je dat hij intern zijn woorden klaar heeft?
Heb hier en daar wat contacten bij NS. Zowel bij rijdend personeel als bij kantoor
 

19-09-2017 10:21:14
mren
mren
In het scenario dat er een nieuwe burgemeester voor Amsterdam wordt gezocht (hoewel er door insiders uit wordt gegaan van een vervanger), is de kans aannemelijk dat er een D66-kandidaat komt. Hiervoor worden twee namen genoemd op dit moment: Pechtold en... Van Boxtel.

(bron: https://www.nrc.nl/nieuws/2017/09/18/opvolging-van-der-laan-ligt-politiek-gevoelig-13071675-a1573930 )
 

19-09-2017 10:46:37
Oldskool
Oldskool
De 8 voorgaande burgermeesters waren allemaal PvdA. Dan zal er nu niet ineens een D66 mannetje komen Maar je weet maar nooit natuurlijk.%08%  

19-09-2017 10:47:56
b2py
b2py
Afgelopen verkiezingen vergeten?  

19-09-2017 10:49:02
Oldskool
Oldskool
Neuh, maar dat zegt natuurlijk niet alles he  

19-09-2017 10:50:48
b2py
b2py
Voldoende om de redenatie van D66 burgemeester te rechtvaardigen  

19-09-2017 11:01:01
Oldskool
Oldskool
Wel nee. Voor de huidige burgermeester was er een VVD kandidate, ene Jorritsma. Die hebben ze snel afgeserveerd. (en terecht, heeft er in Almere een zooitje van gemaakt) %08% Maar goed. We zullen wel zien. Van Boxtel heeft met zijn volle verstand aangedrongen bij vriendje Dijsselbloem om langer bij NS te mogen blijven, dus zal hij, na ik mag aannemen, niet snel weer ophoepelen.