15-05-2016 10:23:40 | ||
---|---|---|
dvdhoven
|
Berichtje in de papieren editie van de Stentor 12-05-2016 Regiokatern Deventer. Ik kan geen online versie hiervan vinden. De Provincie Overijssel laat een uitgebreid onderzoek uitvoeren naar verbeteringen van het spoorverkeer tussen Nederland en Duitsland. Kosten zijn € 400.000 en de resultaten moeten begin volgend jaar bekend zijn. Onderzoek richt zich op 5 punten: - Amsterdam - Berlijn (mogelijk via Almere, Lelystad, Zwolle en Deventer) - Electrificatie Münster - Enschede - Reactivering Bad Bentheim - Neuenhaus met mogelijke doortrekking naar Coevorden, Emmen - verbetering traject Münster-Enschede-Hengelo-Zwolle - betere ontsluiting per spoor van de luchthaven Münster-Osnabrück --------------------------------------------------------------------------- Laatst bewerkt door moderator op 08-10-2019 09:39 Dick van den Hoven |
15-05-2016 12:46:01 | ||
---|---|---|
edje
|
Hmmm waarom die IC Berlijn, toch via Flevoland, mij lijkt het veel handiger om het via het veel centraler gelegen Amersfoort te rijden, zo bied je meer reizigers een betere aansluiting richting Berlijn. Maar goed provincie Overijssel zal wel graag een internationale trein in Zwolle willen hebben. |
15-05-2016 12:52:45 | ||
---|---|---|
DingeZ
|
Het punt is een beetje dat de route via Zl sneller is, maar dan moet je niet via Dv gaan. Ik vind het ook nogal vreemd dat er steeds Zl en Dv gemoed wordt, het lijkt mij een of/of situatie. Misschien kan er dan net voor de 1600 uit gereden worden, zodat men in Hgl kan overstappen voor Ut. |
15-05-2016 13:54:59 | ||
---|---|---|
rolandrail
|
QuoteHet is egoïsme, opdezelfde manier als geen "gevaarlijk stoffen" door hun achtertuin willen hebben. Dat het dan door iemand anders achtertuin rijdt is niet erg, dat je andere mensen hun directe verbinding ontneemt dus ook niet. Puur prestige en egoïsme, meer is niet nodig als je wilt profileren als provinciaal bestuurder en dan doe je bij uitstek over iemand anders rug i.p.v. iets geheel nieuws te willen realiseren. |
15-05-2016 14:32:13 | ||
---|---|---|
waalkade
|
QuoteDan zou ik hem toch liever via Goor Arnhem Utrecht laten rijden. Dan komt die trein pas echt centraler door Nederland. Kan je hem in Ah nog splitsen in een trein ri Breda Brussel. |
15-05-2016 14:46:51 | ||
---|---|---|
evangoor
|
Zolang dat ding maar via Utrecht gaat (of via Amersfoort blijft) rijden, ben ik het overal mee eens. Al denk ik dat mijn (of alle andere) mening niet uitmaakt. Dit internationaal verkeer is voor eigen rekening van degene die denkt dat het commercieel verantwoord is om te rijden. Als er dus ergens verdere realiseerbare winst wordt gezien, mag je verwachten dat gaat worden benut. Dan zie ik het helemaal fout en krijgt Zwolle vanzelf zijn rechtstreekse verbinding met Berlijn. |
15-05-2016 15:48:29 | ||
---|---|---|
Berk24
|
Quote -Electrificatie Münster-Enschede: dit lijkt me een Duitse aangelegenheid -Reactivering Bad Bentheim - Neuenhaus met mogelijke doortrekking naar Coevorden, Emmen: kansloos als de trein niet verder doorrijdt naar Rheine en Osnabrück/Münster, bus is sneller vanwege de rechte weg en de kronkelige spoorlijn. Neuenhaus-Coevorden is helemaal kansloos, aangezien de dorpen voor de Duiters/Nederlanders niets te bieden hebben -Verbetering traject Münster-Enschede-Hengelo-Zwolle: doortrekking treindienst is gewoon niet handig, laat het maar in Enschede gesplitst blijven -Betere ontsluiting per spoor van de luchthaven Münster-Osnabrück: wederom een Duitse aangelegenheid; anders inzet pendelbussen vanuit Hengelo en Enschede naar het vliegveld. |
15-05-2016 16:09:21 | ||
---|---|---|
Apda
|
De reactivering van Bad Bentheim - Neuenhaus is al in de planningsfase. Het onderzoek naar de doortrekking naar Emmen loopt al. http://www.gn-online.de/Nachrichten/Bahnanschluss-fuer-Nordhorn-t16.html Wat wil de provincie Overijssel nu nog onderzoeken m.b.t. Bad Bentheim - Emmen? |
15-05-2016 18:48:18 | ||
---|---|---|
BasSNG2001
|
Bh - Emn lijkt mij toch wat meer voor Provincie Drenthe. Die trein rijdt geen meter door Overijssel. %08% #DiscoverEU |
15-05-2016 19:35:37 | ||
---|---|---|
stefanvw14
|
Maar de concesie Vechtdallijnen(zl-mrb-aml/emn) onder de vleugels van die Provincie valt. |
15-05-2016 21:54:13 | ||
---|---|---|
dvdhoven
|
Nou ongeveer. De provincies Overijssel en Drenthe doen het gezamelijk. En dat zal bij deze studie ook wel zo zijn. In het artikeltje stond dat de Provincie Overijssel de trekker is van het onderzoek. Kan dus met gemak zijn, dat Drenthe op de achtergrond mee lift. Dick van den Hoven |
15-05-2016 22:46:58 | ||
---|---|---|
Berk24
|
De provincie Overijssel heeft geen geld voor busvervoer, maar wel voor onzinprojecten als een treinverbinding Coevorden-Nordhorn. Dat is echt de omgekeerde wereld. |
15-05-2016 22:49:11 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Tja, de politiek... De pot voor OV is leeg, die voor onderzoek zit nog vol. En wat doe je dan? Laatst bewerkt door sjoerd op 15-05-2016 22:56 |
23-05-2016 17:18:29 | ||
---|---|---|
charta
|
Een goed idee om een doorgaande verbinding Bad Bentheim-Emmen te maken. Krijg je eindelijk een rechtstreekse relatie Nieuw Amsterdam-Quendorf.%08% |
31-08-2017 20:45:55 | ||
---|---|---|
Berk24
|
Het onderzoek naar volstrekt onzinnige treinverbindingen gaat weer verder %03% De provincie Drenthe wil dat er eind 2020 een trein Emmen – Coevorden – Rheine gaat rijden. De provincie is ook bereid om geld op tafel te leggen om de exploitatie van deze verbinding mogelijk te maken. Dat schrijft het Dagblad van het Noorden. De nieuwe verbinding zou zo’n 1500 reizigers per dag moeten trekken, blijkt uit gisteren gepresenteerd onderzoek van instituut CIMA uit Hannover en de Rijksuniversiteit Groningen. Het spoor Coevorden – Neuenhaus wordt nu alleen gebruikt door goederentreinen. Het spoor tussen Neuenhaus en Bad Bentheim wordt opgeknapt en per eind 2018 moeten hier al de eerste reizigerstreinen rijden. De gemeenteraden van Coevorden en Emlichheim willen al heel lang een reizigerstrein van Coevorden naar Duitsland. Het lijkt steeds aannemelijker dat die trein er ook echt komt, al zijn er nog wel hobbels te nemen – met name als het om de financiering gaat. Toch is ook hier hoop. Zo citeert Dagblad van het Noorden ambtenaar Jeroen Hartsuiker namens het college van Gedeputeerde Staten. Volgens Hartsuiker is de provincie bereid mee te betalen aan de exploitatie van de lijn. Over de verdeelsleutel hiervan moet de provincie nog tot een akkoord komen met de Duitsers. Het spoor moet echter ook aangepast worden. De goederentreinen rijden stapvoets over een aantal overgangen. Er zijn enkele miljoenen nodig om de overwegen aan te pakken en de snelheid op de spoorlijn te verhogen. In 2015 zei directeur Joachim Berends van de Bentheimer Eisenbahn ervan uit te gaan dat in 2022 de eerste passagierstrein dit traject gaat afleggen. Maar wat betreft de provincie Drenthe wordt dit al eind 2020 gerealiseerd. http://www.treinreiziger.nl/drenthe-mikt-op-eind-2020-trein-emmen-rheine/ Ziet men niet in dat er geen vraag is naar een treinverbing Coevorden-Nordhorn. Coevorden en Emmen zijn niet aantrekkelijk voor Duitsers door een gebrek aan faciliteiten en er is ook geen aansluiting met de rest van het Nederlands spoornetwerk. Hetzelfde geldt voor Nordhorn. Vanuit Drenthe kun je beter met de auto naar Meppen en Lingen en daar op de trein stappen dan eerst met de trein naar Bad Bentheim. Door dit soort prestige-projecten moet er bezuinigd worden op normaal openbaar vervoer, openbaar vervoer waarvan mensen afhankelijk zijn. Van een treinverbing Coevorden-Nordhorn is niemand afhankelijk van. Sterker nog, het aantal reizigers zal op één hand te tellen zijn. PLEASE, STOP MET DIT SOORT PRESTIGE-PROJECTEN!!! |
31-08-2017 21:05:17 | ||
---|---|---|
b2py
|
"Blijkt uit gisteren gepresenteerd onderzoek van instituut CIMA uit Hannover en de Rijksuniversiteit Groningen" Zijn toch wel 2 gerenommeerde onderzoeksuniversiteiten op het gebied van verplaatsingen die er wat over te zeggen hebben. Voor zover jouw mening 'dat er geen vraag is' dat je als feit presenteert. Laatst bewerkt door b2py op 31-08-2017 21:05 |
31-08-2017 21:16:17 | ||
---|---|---|
Berk24
|
Ik ben ben benieuwd hoe ze aan 1500 reizigers per dag komen. De Grensland trok 300 reizigers per dag, de toekomstige RB61 wordt geschat op 750 reizigers, maar je kunt er wel rechtstreeks naar Osnabrück en verder. Die trein Emmen-Rheine rijdt van niets naar nergens en in het meest gunstigste geval gaan er 150 reizigers per dag de grens over. Dat past ook in een midi-busje. |
31-08-2017 21:21:23 | ||
---|---|---|
thom
|
Verschil is dat zij er onderzoek naar gedaan hebben met een onderbouwing daarvan, tot nu toe roep jij lullig gezegd alleen maar lukrake getallen op basis van jou gevoel... |
31-08-2017 21:30:42 | ||
---|---|---|
b2py
|
QuoteDe Grensland ging rijden op een verbinding met al aanbod die eigenlijk niet meer dan een uursverdichting bood en een trein Oldenzaal - Bad Bentheim. Coevorden - Bentheim boor je een markt aan van 70k mensen die nu slechts goederentreinen voorbij zien komen. En dan hou je niet eens rekening met mensen uit Emmen/Rheine etc die nu makkelijker bij elkaar kunnen komen of verder, vanuit Emmen gezien, Duitsland per treinen kunnen bereiken. |
31-08-2017 21:50:24 | ||
---|---|---|
Berk24
|
Als er een markt van 70k mensen als potentieel er ligt, waarom rijdt er geen grensoverschrijdende bus in die regio (alleen een aantal keer per dag Emmen-Meppen? Als je van de bus Emmen-Meppen een uursdienst maakt die aansluit op de RE15 richting Münster ben je sneller van Emmen naar Rheine dan met een trein via Nordhorn. Dus, waarom überhaupt geld uitgeven aan een trein die in een dunbevolkt rijdten aan weerszijden van de grens geen goede aansluitingen biedt op treinen die naar allerlei interessante bestemmingen rijden? |
31-08-2017 22:19:02 | ||
---|---|---|
b2py
|
Een bus is langzaam en minder aantrekkelijk dan een trein. |
31-08-2017 22:45:19 | ||
---|---|---|
michaben
|
Dat is onzin, er zijn genoeg situaties waarin een bus juist sneller is. Ik vind 1500 reizigers per dag wel erg magertjes. Artikel geeft weinig inzage in de argumenten waarom er miljoenen naar dit project moeten. |
31-08-2017 22:47:31 | ||
---|---|---|
rick
|
QuoteVolgens de poster rijden treinen ook alleen voor spotters en liever niet voor 10 uur 's ochtends want anders is het te vroeg. |
31-08-2017 22:50:52 | ||
---|---|---|
Knoek
|
QuoteQuoteDe Grensland ging rijden op een verbinding met al aanbod die eigenlijk niet meer dan een uursverdichting bood en een trein Oldenzaal - Bad Bentheim. Coevorden - Bentheim boor je een markt aan van 70k mensen die nu slechts goederentreinen voorbij zien komen. En dan hou je niet eens rekening met mensen uit Emmen/Rheine etc die nu makkelijker bij elkaar kunnen komen of verder, vanuit Emmen gezien, Duitsland per treinen kunnen bereiken. Ben het zeker niet met je eens. De verbinding Hengelo-Bielefeld verbindt Twente (625.000 inwoners) met diverse stadjes net over de grens waar veel Nederlanders wonen en Rheine en Osnabruck (die laatste met zo'n 300.000 inwoners). Uiteraard rijdt IC Berlin ook op dit traject maar deze rijdt slechts om het uur, stopt op veel minder plekken en daar is de kaartverkoop nogal moeilijk voor. De nieuwe Sprinter krijgt als het goed is een kaartautomaat in de trein zelf, dat is gewoon ideaal. Bovendien gaat deze verbinding erg veel reizigers vervoeren tussen Hengelo en Oldenzaal, op dit traject is er een enorm capaciteitsprobleem bij Syntus en Eurobahn is een prima aanvulling hierop. Het aanbod aan reizigers op een lijn Emmen-Rheine lijkt me bijzonder beperkt en nooit rendabel te maken. |
31-08-2017 23:00:44 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Het verschil is dat sommigen rekenen met het huidige aantal (bus-)passagiers, terwijl de onderzoekers het hebben over een nog aan te boren vervoersmarkt. Dat is dus niet op basis van huidige reizigerstellingen maar op grond van verwachtingen die gebaseerd zijn op allerlei variabelen: aantal inwoners, voorzieningen, onderwijsinstituten, toerisme enz. enz. Het valt niet te ontkennen dat de vervoersvraag tussen Enschede en Duitsland de voorspellingen overtrof zodat de dienst kon worden uitgebreid. Dat zou wellicht op meer grensovergangen kunnen gebeuren: treinen rijden schept ook een vervoersvraag die er nu nog niet is. |
31-08-2017 23:10:32 | ||
---|---|---|
b2py
|
QuoteOp welke manier is de bus sneller op Coevorden - Samtgemeinde Emlichheim - Neuenhaus - Nordhorn - Bentheim dan de trein? Als ik van station naar station hop is het al 1 uur met de auto, niet met de bus, hou ik geen rekening met halteren en files in de spitsen en eventuele haltes buiten stations om waar je zeker wel van uit mag gaan dat die er nog bij komen. Door naar Rheine? 30 min erbij. Directe bus Coevorden - Rheine? 1 uur 4, ook langzamer dan de trein die dan nog vijf keer stopt en kop maakt. |
31-08-2017 23:10:48 | ||
---|---|---|
thom
|
Quote Ik wilde het niet zeggen %08% |
01-09-2017 07:30:30 | ||
---|---|---|
Berk24
|
Quote Als er echt vervoerspotentieel lag tussen Nordhorn en Coevorden reed er allang een bus. Vanuit Coevorden kun je alleen naar Zwolle (en naar Emmen), vanuit Hengelo, Enschede, Arnhem, Venlo en Heerlen kun je naar diverse bestemmingen in Nederland. Dat maakt al een heel verschil. Tevens heeft bijvoorbeeld Enschede een universiteit, veel bedrijvigheid en andere faciliteiten die een stad aantrekkelijk maakt voor dagjestoerisme. Emmen heeft alleen een dierentuin en Coevorden heeft überhaupt niets. En wat ik al zei Emmen-Meppen-Rheine is sneller dan Emmen-Nordhorn-Rheine per trein mits de bus uit Emmen goed aansluit op de RE15 naar Münster. Wat Nordhorn nodig heeft is een frequentere bus naar Lingen (aansluiting RE15), geen boemeltrein naar Bad Bentheim die niet veel sneller is dan de huidige buslijn 100. |
01-09-2017 07:36:05 | ||
---|---|---|
Berk24
|
Quote Zullen we eerst even kijken hoeveel reizigers de RE19 en de RB61 gaan trekken voordat we überhaupt allerlei spoortjes gaan reactiveren. De RB51/RB64 (Enschede) en de RE13 (Venlo) zijn erg succesvol, maar de RE19 (Zevenaar/Arnhem) rijdt op werkdagen nog altijd vrij leeg rond tussen Arnhem en Emmerich (in het weekend wel een hoop reizigers) en van de RB61 zijn er überhaupt nog geen reizigersaantallen bekend, want hij heeft nog niet gereden. Als de RE19 en RB61 echt alle verwachtingen overtreffen kan er wellicht gekeken worden naar meer grensoverschrijdende verbindingen, maar nu niet. |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
01-09-2017 08:55:46 | ||
---|---|---|
henri1972
|
De RE 19 die donderdag om 18.14 uur in Ah aankwam zat +/- 40 man in incl ikzelf. Vorige week woe om 22.14 uur ong 20 incl ikzelf. Diegene die woe ochtend vertrok om 7.15 uur ook een man of 20. Of dat dan veel of weinig is... |
01-09-2017 09:02:14 | ||
---|---|---|
icened
|
Quote Maar daar is het vervoerspotentieel wat groter dan tussen Coevorden - Rheine. Het is er niet zo leeg als Nieuweschans - Bremen. |
01-09-2017 09:44:39 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
@Berk en @icened: Uiteraard is voorzichtigheid geboden en moeten we niet uit nostalgie of omdat er toevallig nog spoor ligt, in het wild gaan heropenen. Een studie doen kan echter geen kwaad, al kost dat ook wat. Ik ken echter in Nederland geen voorbeelden van eenmaal heropende lijnen waarop het uiteindelijk geen succes werd, dus die voorzichtigheid is er toch wel. Bovendien: waar het spoor eenmaal weg is, is de drempel veel hoger, terwijl er zeker vervoerspotentieel is komen te liggen. De Langstraatspoorweg is een goed voorbeeld, terwijl het besluit van een halve eeuw geleden om daarop met reizigersvervoer te stoppen zeker gerechtvaardigd was. Hetzelfde geldt voor Apeldoorn - Hattemerbroek. |
01-09-2017 10:02:00 | ||
---|---|---|
b2py
|
QuoteSucces met lezen mijn vriend: http://www.rug.nl/research/portal/files/40126665/2016_NL_versie_van_CIMA_I.pdf |
01-09-2017 10:25:27 | ||
---|---|---|
bacr
|
Quote Ik droom nog even verder: Boxtel-Veghel(-Gennep en dan aanhaken op de Maaslijn; direct van Ht naar Vl!), Amersfoort-Kesteren (ook mooi als omleidingsroute) en Roermond-Dalheim. Daar is het vervoerpotentieel echt enorm, dagelijks vele honderden/duizenden Duitsers naar de outlet aldaar, terwijl in Duitsland de treinen uit het westelijke Ruhrgebied tot 1 km voor de NL-se grens rijden. Alles bij elkaar iets meer dan 10 km spoor ontbossen en gaan. Laatst bewerkt door bacr op 01-09-2017 10:28 |
01-09-2017 14:30:23 | ||
---|---|---|
scooter
|
Dus de provincie wil over ruim 3 jaar een verbinding vanuit Emmen.Opknappen van de goederenlijn in Duitsland wordt dan genoemd,maar vergeten ze een gedeeltelijke verdubbeling van Emmen-Coevorden niet?Het zal dus meer gaan kosten en met alle procedures is 3 jaar dus een onzinnige gedachte,nog even los van de eventuele vervoersvraag. |
01-09-2017 16:48:00 | ||
---|---|---|
gvttreinen
|
En mss vervanging brug over het Coevorden-Vechtkanaal. |
01-09-2017 17:38:11 | ||
---|---|---|
Berk24
|
Quote Ik vind het rapport zeer gekleurd, er staat niets in over de kosten, rendabiliteit of economische haalbaarheid van het project. Veel openbaar vervoer is niet rendabel, maar een spoorlijn Coevorden-Bad Bentheim is waarschijnlijk zeer onrendabel. Waarom is het verlengen van lijn 100 naar Coevorden geen optie dan? Zo creëer je ook meer grensoverschrijdend openbaar vervoer, zonder dat je aan een dure trein vast zit. @bacr, de verlenging van de RB34 naar Roermond is ook niet haalbaar. Verlenging kost een extra omloop, stations Dalheim en Roermond moeten aangepast worden, spoorlijn loopt door een natuurgebied en ten slotte is de reistijdwinst ten opzichte van de 32200 - RE13 via Venlo zeer gering. Naar Düsseldorf kom je zelfs in dezelfde trein terecht. Als er echt zoveel Duitsers naar de outlet gaan, waarom rijden er geen bussen tussen de Outlet en Mönchengladbach Hbf? |
01-09-2017 18:48:04 | ||
---|---|---|
FourRoses
|
Niet alleen de stations moeten worden aangepast. Het hele spoor (en alles daar omheen zoals overwegen) tussen beide gehuchten moet compleet worden vervangen. Technische staat is namelijk erg slecht. Over de juridische procedure (natuurgebied) nog maar te zwijgen.. |
01-09-2017 19:59:42 | ||
---|---|---|
AlexNL
|
Quote Omdat die vanuit Heinsberg rijden (http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Lijn_364_Roermond_Designer_Outlet_-_Heinsberg_Busbahnhof) |
01-09-2017 20:27:42 | ||
---|---|---|
Frontier
|
Quote Jij met je bussen... %03% Als je nieuwe markten en nieuwe doelgroepen aan wilt boren moet je niet met iets onaantrekkelijks als een bus aan komen zetten. Quote Als een stel querulanten van een rare sekte het voor elkaar krijgen om een historisch klooster te mogen afbreken dan moet het reactiveren van een stukje spoor ook wel lukken. 'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes' |
02-09-2017 01:26:18 | ||
---|---|---|
maarten83
|
Nederland is zelfs verplicht om daar spoorvervoer te laten plaatsvinden. E.e.a. conform het scheidingsverdrag uit 1839. |
02-09-2017 09:51:28 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Ik neem aan dat je reageert op een bijdrage over de IJzeren Rijn. Tja. Telkens hoor je het argument over de Meinweg en dat je nu eenmaal niet door een natuurgebied heen kunt sporen. Terwijl de spoorweg Amsterdam - Hilversum al ten eeuwigen dage door het Naardermeer ligt, waar het wemelt van de dieren en planten. En zo zijn er meer voorbeelden in binnen- en buitenland. Het zal nog wel even duren eer het zover komt... Maar daarvoor is een ander topic open! Laatst bewerkt door sjoerd op 02-09-2017 09:54 |
02-09-2017 10:56:32 | ||
---|---|---|
gvttreinen
|
@Frontier; Van die mompelende 'monniken' heb je minder last dan een ronkende lawaaierige stinkende diesel Ten tijde dat het Naardermeer natuurgebied werd met een gedoogde spoorlijn er doorheem was het milieuklimaat anders als nu, we kennen natuurlijk het Badkuiptracé en daar begon het mee. |
02-09-2017 11:30:47 | ||
---|---|---|
bacr
|
En voor de goede orde, ik was ook alleen maar aan het dromen hoor. Hoewel ik nog niet begrijp dat bij de vervanging van de Rijnbrug in Rhenen niet tòch wordt nagedacht over het meenemen van een spoortje over de Rijn. Alles ligt daar nog soort van intact en vanuit de Betuwe is er vooral veel schoolpotentieel richting Amersfoort.. |
02-09-2017 12:07:07 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Quote Dat laat onverlet dat een natuurlijke omgeving en een spoorweg elkaar niet in de weg behoeven te zitten, integendeel: de "natuur" ontwikkelt zich als nooit tevoren! |
02-09-2017 13:18:07 | ||
---|---|---|
pluisje
|
Quote De Stentor meldt dat "Reizen naar bijvoorbeeld de populaire Duitse hoofdstad Berlijn is vanuit Noordoost Overijssel in de nieuwe situatie gunstiger. Wil je nu per trein naar Berlijn vanuit de oostelijke Vechtdalregio, dan moet je eerst met de trein naar Zwolle, dan naar Deventer en vervolgens overstappen op de Intercity naar Duitsland." Uh... Nu via Hardenberg-Almelo in 5:44 uur. Knappe jongen die dat via de Bentheimer Eisenbahn gaat versnellen. |
02-09-2017 13:45:22 | ||
---|---|---|
Berk24
|
Quote Een trein heeft in principe als voordelen de snelheid en de mogelijkheid om langere afstanden af te leggen. Dat zijn dan ook de voorwaarden om een nieuwe treinverbinding succesvol te maken, zeker als er sprake is van grensoverschrijdend vervoer. Bij de gefaalde Grensland-Express ontbrak de mogelijkheid om langere afstanden af te leggen, wat wel het geval is bij de RE13 (Venlo), de RE19 (Arnhem) en de treinen naar Enschede. Een trein (Emmen-)Coevorden-Nordhorn-Bad Bentheim(-Rheine) biedt niet de mogelijkheid om langere afstanden af te leggen. Je kunt met die trein niet vanuit Nederland een eind in Duitsland komen of vanuit Duitsland een eind in Nederland komen. Je blijft in het grensgebied hangen. Ook is er niet echt sprake van snelheid, want de Vmax is hooguit 80 km/h met vele snelheidsbeperkingen tussen Coevorden en Bad Bentheim. Kortom, het is een trein, met alle nadelen van een trein (kosten, gebonden aan spoor, inflexibel, etc.) zonder de voordelen van een trein. Gedoemd om te falen, beter kan er dan geen cent meer naar onderzoek van nieuwe treinverbindingen die niet de snelheid en de mogelijkheid om langere afstanden af te leggen bieden. En schattige nevenlijntjes heeft Duitsland (en ook NRW en Niedersachsen) genoeg, daar hoeven er geen bij te komen. |
02-09-2017 13:45:57 | ||
---|---|---|
Berk24
|
Quote Propaganda-alert! Trap er niet in jongens! |
02-09-2017 13:47:51 | ||
---|---|---|
Berk24
|
Quote Hilversum-Weesp is een noodzakelijke spoorverbinding om de belangrijkste stad van Nederland met Twente, Salland, de Veluwe en Amersfoort te verbinden. Roermond-Dalheim zou een subsidieslurpend lijntje worden, die nauwelijks vervoerswaarde biedt. Dat is wel een belangrijk verschil. |
02-09-2017 14:33:56 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Het gaat mij er altijd om argumenten te ontkrachten die geen steek houden. Zoals de aanwezigheid van een natuurgebied, landschapspark of zelfs Europees natuurgebied, die geen argument kan zijn om daar geen spoorweg meer te willen. Een spoorweg die er nota bene al ligt (ja, en die geheel moet worden heraangelegd, dat weet ik). Ik probeer hier niet te pleiten voor (her-)ingebruikname voor welk buiten gebruik zijnd tracé dan ook. Daarbij spelen meer factoren een rol. Ik verwacht van mijn opponenten ook dat zij zoveel mogelijk argumenten voor en tegen meewegen. Maar dat doet kennelijk niet iedereen. |
02-09-2017 20:36:04 | ||
---|---|---|
5431
|
Quote Een verbinding die vele jaren volkomen onmogelijk was per OV, zal niet binnen een paar maanden veel dagelijkse forensen trekken, dat heeft meer tijd nodig. Voor recreatief verkeer ligt dat toch anders. Met name in het weekend al regelmatig bezettingen van 80-100 mensen tussen Emmerich en Arnhem waargenomen. Laatst bewerkt door 5431 op 02-09-2017 20:38 |
06-09-2017 08:13:10 | ||
---|---|---|
taigagaai
Moderator |
QuoteHet badkuiptracé was toch het ondergelopen deel van de spoorlijn in Zeeland in 1953? Of is daar nu een natuurgebied om heen gelegd? Ben niet zo bekend daar in de regio. |
06-09-2017 08:59:29 | ||
---|---|---|
gvttreinen
|
Betreft de Flevolijn, die zou een rechtere tracé van Almere Buiten naar Lelystad krijgen echter toen de Oostvaardersplassen een natuurstatus kreeg (oorspronkelijk was daar een groot industrieterrein gepland) heeft men vanwege protesten het tracé moeten verleggen, in de vorm van een badkuip. |
06-09-2017 08:59:51 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
De naam was: Badkuipspoorweg. Dat was kort na de Watersnoodramp in 1953 het deel van de spoorweg Roosendaal - Vlissingen tussen Oostdijk en Kruiningen, dat bij vloed onderliep en bij eb droogviel zodat daar gereden kon worden met goederentreinen. Daartoe was de baan versterkt met een bekisting. Het Badkuiptracé is de omgelegde spoorweg ter hoogte van de Oostvaardersplassen. Het origineel ontworpen tracé liep hier in rechte lijn tussen Almere en Lelystad doorheen. |
06-09-2017 15:59:27 | ||
---|---|---|
taigagaai
Moderator |
Bedankt heren. Weer wat geleerd vandaag. |
26-10-2017 13:21:40 | ||
---|---|---|
pluisje
|
Uitkomsten van dit onderzoek worden in een ander draadje besproken: https://www.somda.nl/forum/15507/Ontwikkelingen+IC+Berlijn/ |
26-10-2017 13:50:41 | ||
---|---|---|
Apda
|
Deze webpagina gaat over dat onderzoek: http://www.euregio.eu/nl/wonen-infrastructuur/verkeer/projecten/euregio-spoorregio Onderaan staat een link naar de samenvatting van de resultaten. |
02-10-2019 12:46:58 | ||
---|---|---|
jurmeister
|
Ik ben niet overtuigd dat een verlenging van de RB34 zinloos is. Het bied ongeveer 20 minuten tijdwinst op de route roermond-venlo-monchengladbach. Daarnaast verbind het ook kleinere dorpjes in Duitsland direct met Roermond, en maakt Roermond voor sommige dorpjes de beter toegankelijke stad in vergelijking met mochengladbach. Ook zou dit de snelste route worden tussen Maastricht/Sittard en monchengladbach (wellicht zelf Maastricht/Sittard-Dusseldorf). De rails ligt er al, en het duitse deel van de lijn wordt al bediend met een vaste dienstregeling. Er is dus blijkbaar voldoende vraag om het duitse deel de laten rijden. Die vraag stijgt alleen maar als je Roermond als trekpleister en verbindingspunt toevoegt. Bedenk dat Roermond natuurlijk aan de Denhelder - Maastricht/Heerlen lijn zit, en Venlo niet. Aldus voegt deze route ook toe aan de efficientie van die lijn, dat mist die stoptrein naar Venlo... Blijft een punt dat de trein door een natuurgebied zou gaan rijden uiteraard... Dat en de Duits-Nederlandse onderhandelingen zijn de bottleneck hier, niet de kosten/vervoersvraag. |
02-10-2019 12:52:45 | ||
---|---|---|
broek53
|
"Blijft een punt" is wel het minste dat je ervan kan zeggen. Het is de afgelopen decennia uitgegroeid tot een absolute blokkade en zelfs onder druk van Europese rechters is Nederland niet gezwicht. Vorig jaar heeft de DB ook (eindelijk) Dalheim - Grens "abgetragen", dus daar gelooft men er ook al niet meer in. Wonderen daargelaten zal er nooit meer een trein rijden door de Meinweg. |
02-10-2019 17:36:40 | ||
---|---|---|
abbm
|
Bovendien heeft men op Nederlandse grond al diverse infra-aanpassingen gedaan dat snelle reactivatie lastiger wordt. En ik geloof dat de aansluiting bij station Roermond niet terugkeert in de nieuwe beveiliging die binnenkort geinstalleerd wordt |
02-10-2019 18:16:01 | ||
---|---|---|
gvttreinen
|
Idd en zelfs het aansluitwissel verwijderen. |
02-10-2019 19:51:20 | ||
---|---|---|
maarten83
|
Laat dat de Belgen maar niet horen. |
02-10-2019 20:01:27 | ||
---|---|---|
daniel81
|
Quote Paar reacties: 1) Het feit dat er een trein rijdt betekent niet per sé dat er voldoende vraag is, maar dat er een regionale overheid is die (flik wat) geld wil bijleggen in de exploitatie. Die bereidheid ben ik voor Roermond - Dalheim nog nergens tegengekomen 2) Het zal vast wel de snelste verbinding naar Mönchengladbach zijn, maar is de vraag daarnaartoe zo groot? Ik vermoed van niet want zelfs binnen Duitsland zijn de verbindingen naar Mönchengladbach beroerd: Fernverkehr is er niet of nauwelijks en de RE's daarnaartoe stoppen bij elke lantaarnpaal. 3) Venlo ligt inderdaad niet aan de lijn Den Helder - Maastricht (wat overigens ook geen doorgaande trein is), maar de belangrijkste opstapplaatsen zijn evengoed bereikbaar (Amsterdam, Utrecht, 's Hertogenbosch, Eindhoven). Bovendien gaat de RE 13 over een paar jaar worden doorgetrokken naar Eindhoven waarmee dat vermeende voordeel van de RB34 dus al helemaal vervalt. |
02-10-2019 20:30:16 | ||
---|---|---|
gvttreinen
|
Misschien verwacht men een groot aanbod van reizigers naar de Roermondse coffeeshops Als die shops de lijn gaan subsidiëren |
02-10-2019 23:11:53 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Door het outletcentrum in Roermond staat wekelijks de weg D-Nl volkomen vast. Combi-tickets en je kunt een halfuursdienst rijden dwars door de Meinweg... in het weekend... |
03-10-2019 17:43:24 | ||
---|---|---|
phantom
|
Dat die weg volstaat zegt opzich niks. 1st zou je automobilisten moeten overtuigen de trein te pakken ipv de auto. Dat kan enkel als het goed draait en een ticket niet te duur is. Maar enkel met die stroom mensen en bovengenoemde tegenpolen kan je er al vanuit gaan dat reactivatie en exploitatie van die lijn er nooit bekostigd mee zullen kunnen worden. Dus wie gaat dat dan betalen ? Bovendien al zou men het voorstel gebaseerd op die stroom potentiele klanten voor een treinrit doen,dan nog kan je er vanuit gaan dat dat jaaaren gaat duren,want dat moet worden bestudeerd en doorgerekend en dan komen er weer bezwaren,kortom de ambtelijke (internationale) molen maalt de potentie dan alsnog kapot Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg. |
03-10-2019 19:13:03 | ||
---|---|---|
Berk24
|
Van Dalheim naar Düsseldorf stapt men in Mönchengladbach over op de RE13 uit Venlo. Als de RB34 wordt doorgetrokken naar Roermond scheelt dat op de route Roermond-Düsseldorf slechts 10 minuten (uitgaande van 15 minuten reistijd Roermond-Mönchengladbach). Roermond-Mönchengladbach zou dan 15 minuten korter worden ten opzichte van de Venlo-route, wat voor een internationale verbinding vrij verwaarloosbaar is. Die miljoenen die nodig zijn om Roermond-Dalheim te reactiveren zijn het echt niet waard. Het is niet dat Roermond compleet onbereikbaar is vanuit Duitsland. Dan zie ik liever dat de Maaslijn een paar vroege/late ritten krijgt om zo vanuit Roermond met de trein eerder in Duitsland te geraken. Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est? |
07-10-2019 06:50:24 | ||
---|---|---|
mdeen
|
Quote 20 minuten. Dalheim-Düsseldorf is 57 minuten, 15 minuten erbij is 1:13, Roermond-Düsseldorf via Venlo is 1:35. |
07-10-2019 08:05:00 | ||
---|---|---|
NRuys
|
Quote20 minuten tujdswinst? Als je de 20 minuten overstaptijd erbij telt hou je misschien secondes tijdswinst over. |
07-10-2019 09:55:09 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Dat mag je stellen, maar zo'n redenering maakt heel wat succesvolle verbindingen die nu wel bestaan ook onmogelijk. Daarnaast ga je voorbij aan grote comfortwinst voor de reiziger, aan veel minder reizigerskilometers (Dus goedkoper reizen) en aan een forse milieuwinst (even aangenomen dat dezelfde tractie wordt gebruikt). En dan heb ik het nog niet over efficiënte materieel- en personeelsinzet. Het is nu juist aan te bevelen dit soort winsten ook mee te tellen bij het al of niet instellen van nieuwe verbindingen. Waarmee ik wederom niet zeg dat je halsoverkop allerlei dingen moet doen, maar je moet wel de juiste afwegingen maken. Kennelijk kan dat wel voor het verbeteren van wegverbindingen: een kilometer omrijden of lang wachten wordt al gauw vertaald in een kortere en snellere nieuwe weg. Terwijl die infra in feite alleen maar verliezen oplevert.%03% |
08-10-2019 06:59:51 | ||
---|---|---|
mdeen
|
Quote Ik zie dat ik één fout gemaakt heb, maar wat begrijp je niet aan de berekening? De fout is dat 57 minuten alleen een ochtendtrein is. Voor de rest van de dag is Dalheim - Düsseldorf 1:08, inclusief overstap. Dus inderdaad maar 10 minuten reistijdwinst. Zeker geen secondes. |
30-11-2019 20:47:47 | ||
---|---|---|
daniel81
|
Niet helemaal vers van de pers (bericht is een maand oud), maar nog niet tegengekomen op Somda: er is een quick scan uitgevoerd hoe de treindienst Enschede-Dortmud versneld kan worden. http://zvm.info/upload/pdf/presse/PM_QuickScan_Dortmund_-_Enschede__28.10.2019_NL.pdf |
10-12-2019 21:03:34 | ||
---|---|---|
daniel81
|
Aanvullend hierop: ook Zl-Münster wordt nader onderzocht https://www.rtvoost.nl/nieuws/322686/Onderzoek-naar-directe-treinverbinding-tussen-Zwolle-en-Munster |
10-12-2019 21:09:20 | ||
---|---|---|
Berk24
|
Je moet geen doorgaande treindienst willen door grotendeels over twee lange enkelsporige spoorlijnen gecombineerd met een druk stuk dubbelspoor door Twente. Er zijn maar weinig reizigers die over Enschede heen reizen. Je moet Zwolle-Enschede en Enschede-Münster echt niet met elkaar combineren. Bovendien zijn alle overstappen op treinen in Enschede gelijkvloers, beter kan niet. Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est? |
10-12-2019 21:14:34 | ||
---|---|---|
icened
|
Zie er weinig in omdat - er weinig andere belangrijke knooppunten tussen Zwolle - Münster zijn - de bevolkingsdichtheid relatief laag is. - aanschaf van duurdere treinmaterieel nodig is - punctualiteit op een langere verbinding minder wordt. Laat provincie Overijssel meer gaan richten op het (deels)tweesporig maken van Zwolle - Wierden zodat er een IC Amsterdam - Hengelo - Enschede/Berlijn (gezamenlijk 1 keer p/u) kan rijden. |
15-12-2019 09:40:21 | ||
---|---|---|
Knoek
|
Doortrekking tot Zwolle lijkt mij ook niet echt handig en storing gevoelig. Keolis zal ook niet blij zijn met extra concurrentie op dat traject. Een doortrekking tot aan Hengelo lijkt me wel wenselijk aangezien er veel Duitse studenten aan de UT studeren (station Kennispark) en daarnaast heb je in Hgl meer overstapmogelijkheden op o.a. de ICB naar Amsterdam CS (ook een bestemming van veel Duitsers) en het feit dat de 7000 tegenwoordig alleen maar in de spits tot Es rijdt. |
15-12-2019 10:25:07 | ||
---|---|---|
Berk24
|
Voor de UT lijkt mij dat de buslijnen 1 en 9 de UT beter bedienen. Het station Kennispark is meer handig voor als je bij de Grolsch Veste of het Kennispark zelf moet zijn. De 7000 komt buiten de spits ook niet in Hengelo en het aantal reizigers dat vanuit Twello, Holten en Rijssen naar Duitsland gaat lijkt mij vrij klein. De ICB naar Amsterdam heb je wel een punt, maar is het niet makkelijker dat de NS weer treinen tussen Enschede en Amsterdam laat rijden? Dan hou je alleen de trein naar Zutphen over, maar ook hier gaat niet om heel veel reizigers. Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est? |
15-12-2019 11:39:48 | ||
---|---|---|
mvschoon
|
Treinen van Enschede naar Amsterdam rijden al, eens per uur: Asdz |
15-12-2019 11:56:02 | ||
---|---|---|
Berk24
|
Ik bedoel dan ook Amsterdam Centraal, geen Amsterdam Zuid wat bijna in Amstelveen ligt. Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est? |
15-12-2019 12:06:16 | ||
---|---|---|
jeanne
|
Zucht. Quote Uit het oogpunt van de reiziger is dit echt de wereld op haar kop. OV-klanten wil alleen maar vervoerd worden en als dat goed gebeurt interesseert ze het geen lor door wie. Deze opmerking geeft weer eens prachtig aan dat de aanbestedingen in het OV echt niets anders zijn dan het verdelen van de schaarste, waarbij de overheid ook nog eens een flinke pot subsidie mag schokken! Jeanne Kok |
15-12-2019 17:32:33 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Wellicht is het keren van de intercity uit Almelo in Hengelo dan een optie. Derde of eerste perron aanleggen. Dan kunnen de Duitse treinen langs Oldenzaal en Enschede allemaal door tot Hengelo. Natuurlijk elektrisch. Ja, dat heeft ook nadelen. Maar ieder nadeel hep se foordeel. |
15-12-2019 20:32:42 | ||
---|---|---|
Wouter80
|
Waarom niet de Blauwnet intercity naar Duitsland door laten rijden? Laatst bewerkt door Wouter80 op 15-12-2019 20:35 |
15-12-2019 23:15:24 | ||
---|---|---|
thom
|
Zo'n initiatief vanuit de Provincie zal eerder in een aanpassing van een concessie belanden, dat lost ook gelijk het probleem op van het gekke idee dat het concurrentie voor Keolis zou zijn. Die rijden de treinen immers in opdracht van de Provincie en daarmee is dat feitelijk gewoon hun klant... |
16-12-2019 17:41:13 | ||
---|---|---|
waalkade
|
QuoteIk ben blij dat je er een smiley bijzet. Reizen moet wat allure hebben, dat heb je niet bij aankomen in Asdz. |
16-12-2019 21:41:53 | ||
---|---|---|
mren
|
Quote Misschien toch maar eens een ochtendje of middag op Esk gaan staan om te kijken hoe veel mensen richting UT gaan (te voet, fiets of bus 1). |
18-12-2019 11:18:11 | ||
---|---|---|
Knoek
|
De 7000 rijdt buiten de spits wel degelijk regelmatig tot aan Hgl, alleen dan helaas leeg omdat er in Hgl geen perron vrij is. Van de Provincie heb ik begrepen dat er een verzoek is gedaan bij ProRail om een extra perron aan te leggen op Hgl om de groei in de toekomst op te vangen. Dat zou voor de 7000 ook een uitkomst zijn. De stoptrein uit Munster zou mogelijk naast de RB61 (spoor 11) kunnen staan, op dat zakspoor is ruimte voor een extra spoor, alleen ligt de rails er nog niet. Wel zullen de sporen dan waarschijnlijk aangepast moeten worden. Wat betreft de ICB, het lijkt mij een kwestie van tijd dat deze ieder uur gaat rijden gezien de grote reizigersgroei. Vanuit Hengelo en Almelo heb je dan ieder uur een verbinding met Amsterdam CS, voor Es een overstap in Hgl. |
18-12-2019 11:45:05 | ||
---|---|---|
marvinkok
|
De 7000 rijdt niet leeg tot Hengelo omdat daar geen perron is, die rijdt leeg omdat ie in Almelo niet kan keren op die momenten... Een extra spoor naast 11 heeft dan een nuttige lengte van een meter of 60, dat is wel erg kort als je ziet dat er nu al regelmatig met dubbele Talenten wordt gereden vanaf Enschede... Laatst bewerkt door marvinkok op 18-12-2019 11:50 |
18-12-2019 13:05:41 | ||
---|---|---|
yappa
|
Die ICB elk uur gaan rijden zou in Nederland een eitje zijn maar in Duitsland werken ze met een basis2uurpatroon. In het andere uur ligt nu nog een RE, en vanaf 2023 gaat de ICB samen met een ICE uit het Ruhrgebied samen een extra uurdienst vormen tussen Hannover en Berlijn. Daardoor is frequentieverhoging van ICB een hele kluif. |
18-12-2019 13:13:46 | ||
---|---|---|
yappa
|
Quote Die ruimte naast spoor 11 intrigeert me. Op het oog ziet het eruit alsof het zakspoor 'altijd al' bedoeld was voor 2 perronsporen, maar als ik op sporenplan.nl kijk zie ik dat daar al sinds 1965 maar één spoor ligt. Toch is het die ruimte nooit dicht gemaakt om bijvoorbeeld het perron van spoor 3 wat breder te maken. Iets met plannen die eeuwig op de plank zijn blijven liggen of een stukje vergeten spoorhistorie? Laatst bewerkt door yappa op 18-12-2019 13:14 |
18-12-2019 13:52:08 | ||
---|---|---|
IJsbergsla
|
Er heeft ooit een spoor 12 gelegen, echter komt dat uit ver vervlogen tijden. |
19-12-2019 13:59:52 | ||
---|---|---|
javanree
|
Op sporenplan zichtbaar in schaaltekeningen SS 1900-1920 en dan Hengelo kiezen. Zo te zien destijds alleen bruikbaar richting depot en Enschede, niet richting Oldenzaal |
20-12-2019 18:41:33 | ||
---|---|---|
Berk24
|
Quote We moeten gewoon eerst kijken of in de zomerperiode mogelijk is de ICBerlijn te verlengen van 9 naar 12 rijtuigen. Dat is de makkelijkste en goedkoopste oplossing om meer capaciteit te krijgen. Een complete uursdienst gaat het gewoon echt niet worden, misschien als 12 rijtuigen niet voldoende is een extra treinpaar die buiten het patroon rijdt en mogelijk ook stations kan overslaan. Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est? |
28-12-2019 11:55:06 | ||
---|---|---|
Knoek
|
Denk dat 12 rijtuigen in Duitsland problemen gaat opleveren, nu stoppen ze ook al op kleine stations die veel te kort zijn en men niet in alle rijtuigen in en uit kunnen stappen. Misschien is het een oplossing om een uurdienst in te stellen waarvan de helft in Hannover eindigt en er overgestapt kan worden op de ICE uit het Ruhrgebiet richting Berlijn. |
28-12-2019 16:33:42 | ||
---|---|---|
Berk24
|
Op uren dat de IC Berlin niet rijdt, rijdt er tussen Rheine en Bünde de RE60 Rheine-Hannover-Braunschweig en tussen Löhne en Hannover de IC Köln-Dresden. Dit betekent dat je de IC Berlin niet ieder uur kan laten rijden tussen Amsterdam en Hannover. Laatst bewerkt door Berk24 op 28-12-2019 16:34 Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est? |
29-12-2019 10:49:26 | ||
---|---|---|
mdeen
|
Is daar niet een mouw aan te passen? De patroontijd van RE60 is in Rheine 4 minuten voordat de IC er is, als je die een paar minuten later laat vertrekken dan rijdt die achter de IC aan. Of je schrapt hem (van Rheine tot Osnabrück), tot Bünde rijdt de RE uit Hengelo toch al de uurdienst. |
29-12-2019 13:17:00 | ||
---|---|---|
Berk24
|
Dus de plaatsen tussen Rheine en Osnabrück moeten hun rechtstreekse verbinding met Hannover verliezen, aangezien een paar Nederlanders willen dat hun trein naar Berlijn ieder uur gaat rijden? Dit lijkt mij niet erg reizigersvriendelijk. Daarnaast rijdt er tussen Löhne en Hannover op de uren dat de 140 niet rijdt de IC Köln-Dresden. Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est? |
30-12-2019 10:33:19 | ||
---|---|---|
kiekkiek
|
Als je mensen wilt verleiden vaker de trein te gebruiken moet je vooral door knoeien met een 2-uurs patroon en de bijbehorende idiote tariefstructuur. Laatst bewerkt door kiekkiek op 30-12-2019 10:33 |
30-12-2019 12:35:28 | ||
---|---|---|
waalkade
|
Een heikel punt blijft die berg bij Bad Oeynhausen. Daar zou men eigenlijk doorheen moeten knallen om wat snelheid en ruimte op het spoor te maken. Alleen kost het dat Bad Oeynhauen en Minden hun IC halte. Lokale belangen versus landelijke belangen. Z'on beetje hetzelfde als bij ons Wijhe en Olst. |
30-12-2019 13:23:46 | ||
---|---|---|
daniel81
|
Quote Een twee-uurspatroon is voor een dergelijke internationale lange-afstandsdienst een heel normale, nee zelfs luxe frequentie! En de tariefstructuur heeft natuurlijk helemaal niets met dat twee-uurspatroon te maken …. Overigens hebben we een IC-Berlijntopic waarin alle voors en tegens van de huidige situatie al minstens 7x besproken zijn, dus laten we dat ajb buiten dit topic houden |
30-12-2019 13:26:10 | ||
---|---|---|
daniel81
|
Quote Nou nee, de IC-stops van Olst en Wijhe hebben niets van doen met lokale belangen, maar met het feit dat met het huidige enkelspoor tussen Dv en Ost geen sprinter in te passen is. Plus dat het dienstregelings- en capaciteitstechnisch allemaal prima past zo. Maar Ost en Wh hebben geen IC-status dus kunnen geen rechten ontlenen aan de IC-stops die ze nu hebben Laatst bewerkt door daniel81 op 30-12-2019 13:26 |