Ontwikkelingen Internationale nachttrein
Forum: Algemeen - Materieel en maatschappij ontwikkelingen
03-05-2016 17:47:28
manuel25
manuel25
Zoals sommigen misschien al hadden meegekregen heeft DB besloten alle slaap en autotreinen te gaan schrappen vanaf DRGL 2017 en te vervangen voor nacht IC(E)'s en nachtbussen.
In januari 2016 waren er geruchten dat de ÖBB wellicht interesse heeft deze tak van DB over te nemen.
Helaas is het de laatste maanden akelig stil rond dit onderwerp.
Het zou toch heel erg jammer zijn dat ook wij in Nederland onze enige overgebleven nachttein zouden moeten opgeven.

Hieronder een Duitse site over dit onderwerp
www.nachtzug-bleibt.eu


Graag wil ik jullie bij deze wijzen op een petitie waar ik op werd gewezen toen ik afgelopen weekend met de CNL reisde. Deze petite pleit voor behoud van slaap- en autotreinen bij DB.
Nachtbussen en ICE's hebben ten slotte geen bedden.

De petitie is hier te vinden
weact.campact.de

Laatst bewerkt door moderator op 16-06-2018 23:21

03-05-2016 19:50:05
vrijgezel
vrijgezel
www.werkstattatlas.info

Ik heb zo snel niet kunnen opmaken of de nachttreinen van en naar Nederland (Amsterdam) gehandhaafd blijven als de ÖBB het over neemt. Er zal ongetwijfeld wel een "kaasschaafmethode" worden toegepast.

07-05-2016 16:54:45
NZ
NZ
Jippie! Goed nieuws dat ÖBB de CNL-nachttreinen overneemt %02%. Dank voor dit goede nieuws. Dank ook aan iedereen die de petitie op weact.campact.de al heeft getekend.

Ik hoop dat veel SOMDA-ers de petitie willen ondertekenen ook als je zelf niet met nachttreinen reist. Bijvoorbeeld om te voorkomen dat de treinenhobby saai wordt (“serie aaneengesloten metronetten”), voor de vakantiefietsers, voor wie niet met vliegtuig durft, voor het milieu, voor de interrailers etc. In bovenstaande link van Vrijgezel kun je lezen dat ÖBB in het nachtverkeer zelfs groei weet te genereren en investeert in nieuw materieel.

Je hulp is om dezelfde redenen ook nodig in Zweden:
www.raddanattagen.se (redt de nachttrein)

Dit vanwege de plannen om de nachttreinen naar midden en noord Zweden te staken. De actie is opgezet door de Svenska Turistföreninge (Zweedse toeristenvereniging die o.a. hutten en “jeugdherbergen” beheert). Op de webpagina leggen ze uit dat het beleid om op steeds minder dagen te rijden tot veel minder passagiers leidt en dat met een beter boekingssysteem, betere service en een betere dienstregeling de nachttreinen succesvol kunnen zijn. Petitie zal worden overhandigd aan de regering.
Vul in: naam, e-mailadres en plaats en druk op de knop Skicka!
Tack! (=dank).

Laatst bewerkt door NZ op 07-05-2016 17:26

07-05-2016 19:39:24
thom
thom
Blijf het een gek idee vinden, dat je mensen vraagt een petitie te tekenen omdat het anders voor treinspotters saai wordt %09%

Een commerciële spoorvervoerder moet dus maar maar een verlieslijdende verbinding handhaven die dus geld kost ipv oplevert omdat er dan leuke foto's gemaakt kunnen worden door mensen waar de vervoerder ondertussen geen cent aan verdiend.

Dat maakt een petitie natuurlijk alleen maar ongeloofwaardiger, er lijkt straks een grote groep voorstanders te zijn van de verbinding en ondertussen zit er geen hond in de trein...

Overigens lijkt dat aan je berichten te zien dat deze oproep ook de enigste reden is dat je je hier aangemeld hebt, een beetje vreemd.

Laatst bewerkt door thom op 07-05-2016 19:41


07-05-2016 20:05:41
ZJ37
ZJ37
En dan nog vooral omdat het om treinen gaat dat grotendeels in het donker rijdt.

07-05-2016 20:12:02
thom
thom
Haha ja, daar had ik nog nieteens bij stilgestaan %08%

07-05-2016 20:18:00
cuneo56
cuneo56
Is het trouwens wel zeker dat de ÖBB ook de 418/419 overneemt?
Meen dat het vooralsnog enkel gaat om de verbindingen waarbij er gecombineerd wordt gereden , zoals München- Roma bijvoorbeeld.

07-05-2016 20:42:05
yappa
yappa
ÖBB neemt helemaal niets over van CNL, maar vult alleen het gat op dat achterblijft wanneer CNL het spoor verlaat. Dat doen ze op hun geheel eigen wijze, met een eigen (nieuw) lijnennet, eigen materieel en eigen mensen. Hooguit zal DB mogelijk nog wat hand-en spandiensten verrichten binnen Duitsland, maar voor CNL 418/419 is geen pad aangevraagd in Nederland. Sterker nog, de onlangs bij Locov aangekondigde ICE 222 heeft concurrerend datzelfde pad in Nederland juist aangevraagd.

07-05-2016 21:25:18
gvttreinen
gvttreinen
Persoonlijk heb ik nachttreinreizen als behoorlijk efficiënt ervaren.
S'avonds weg en de volgende dag (vlak)bij je bestemming, je bespaart een verlofdag, hotelovernachting en reist tijdens de nacht naar je bestemming.
Vliegen kost je een halve of zelfs een hele dag, een (of meerdere) kostbare verlofdagen verbruikt door reizen.

Tijdens mijn actieve buitenlandreizenperiode heb ik mijn verlofdagen optimaal moeten gebruiken en reisde daardoor veel met nachttreinen, na mijn werk vertrok ik dan met de nachttrein nasr mijn bestemming en soms kwam ik met de nachttrein terug en ging meteen naar mijn werk.
Eerst veel met couchettes, later met slaapwagens waarbij de Oosteuropeese goedkoop waren.

Jammer dat zo'n efficiënte manier van reizen slachtoffer wordt van bezuinigingsdrift.

07-05-2016 21:29:36
michaben
michaben
Blijkbaar is het dan toch niet zó efficiënt

07-05-2016 21:45:38
gvttreinen
gvttreinen
Efficiënt voor de reiziger maar niet voor de vervoerder.
Nu wordt er veel aandacht aan dagreizen met hoge snelheidsmaterieel geschonken waarbij je als reiziger toch een (verlof)dag kwijt ben aan reizen.
Blijkbaar is het exploiteren van (hogesnelheids) dagtreinen over dure (hogesnelheids)spoorlijnen goedkoper dan nachttreinen over klassieke net.
Oke, het zijn speciale rijtuigen die je niet voor dagtreinen kunt inzetten en er is nogal wat extra personeel nodig (stewards op ieder rijtuig), verder behoeven de treinen nogal wat voor- en nabehandeling (beddengoed).

07-05-2016 22:36:23
thom
thom
Daarnaast rijdt dat nachttrein materieel maar met 1 set reizigers op een dag/nacht en heeft een HSL zijn materieel kosten over meerdere slagen op een dag.

Verder noem je het personeel wat dat beddengoed verschoont, maar dat beddengoed zelf is ook iets wat een HSL niet heeft en het nodige kost.
Het zal wel wegwerp zijn maar dat vergt ook wat transport ed.

07-05-2016 22:45:41
Frontier
Frontier
En niet te vergeten het uitgebreide rangeren voor, tijdens en/of na de rit.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'

08-05-2016 00:49:28
Z2N
Z2N
Een gemiddelde Franse TGV rijdt ook maar acht uur per dag, en dat netwerk is niet onrendabel, in tegendeel zelfs. Toch zou je nog naar de kosten kunnen kijken, door bijvoorbeeld de hoeveelheid boordpersoneel te beperken (de reizigers slapen toch in de nacht, dan hebben ze niet veel nodig), een deel van het rangeerwerk door het boordpersoneel uit te laten voeren (zodat er geen rangeerpersoneel midden in de nacht dienst heeft voor een uurtje werk), en verder zou het ook al helpen als er iets meer aandacht voor de nachttrein zou komen. In veel landen wordt er geen reclame of zoiets voor gemaakt, en dat vertaalt zich in minder reizigers. De Schotse Caledonian Sleeper en de nachttreinen van de ÖBB krijgen meer aandacht, meer reizigers, en daardoor mewr investeringen. Met name de eerste is een veredelde forenzentrein trouwens, met veel zakenreizigers die 's avonds van huis gaan om wakker in Londen aan te komen verkiezen boven een vroege vlucht en een cafeïne-dieet gedurende de dag.
Als er iets meer op de kosten gelet zou worden, en er door aandacht meer inkomsten gegenereerd zouden worden zou je de nachttreinen kunnen behouden, de ÖBB rijdt zijn uitbreidende nachtnet rendabel.

Laatst bewerkt door Z2N op 08-05-2016 00:50

08-05-2016 11:01:49
thom
thom
Dat bezuinigen op personeel is nog niet zo makkelijk, je kunt wel zeggen dat je ze s'nachts niet nodig hebt maar s'ochtends moeten bv wel alle ontbijtjes voorbereid en geserveerd worden.
Dan moet het personeel er wel zijn, en als je ze later op de rit laat opstappen zul je zien dat dat in Schubbekutteveen is en daar moet dat personeel dan ook naar toereizen vanaf hun standplaats, waarschijnlijk dezelfde route als de trein rijdt

En boordpersoneel laten rangeren heeft ook wat nadelen, zo kunnen die niet voordat de trein aankomt al een rangeerlok hebben klaar staan bijvoorbeeld

Verder zal er ongetwijfeld al eens de kaasschaaf over dat personeelbestand gehaald zijn en het al aardig op een minimum draaien...

Laatst bewerkt door thom op 08-05-2016 11:05

08-05-2016 16:26:37
umbusko
umbusko
Tsja, kan het niet omdat het ingewikkeld is of is het ingewikkeld, maar kan het toch?
Er zullen ongetwijfeld op heel veel routes logische opstapplaatsen zijn. Voor een nachttrein naar Nederland bijvoorbeeld: laat extra personeel opstappen te Arnhem, standplaats Arnhem.
En een rangeerlok klaarzetten, dat kan natuurlijk ook na de laatste reguliere trein gebeuren. Misschien niet op zo'n plek dat binnen een minuut na aankomst al aangekoppeld kan worden, maar toch zeker wel op een handig punt. Een kwartiertje extra kun je er op veel nachtverbindingen wel infrutselen. Als de wil er is, tenminste.

08-05-2016 23:27:38
thom
thom
Leuk bedacht, maar ik vrees dus dat Arnhem geen standplaats herbergt voor de CNL...

Een standplaats is iets anders dan denken "Daar kan personeel wel opstappen" hé....

09-05-2016 00:15:31
umbusko
umbusko
In de huidige opzet inderdaad niet. Maar ik zie niet in waarom dit "extra personeel" voor het laatste stukje niet uit NS-conducteurs zou mogen/kunnen bestaan. (Desnoods met een extra bevoegdheid om ontbijtjes te mogen serveren. %08%)

09-05-2016 13:07:07
Z2N
Z2N
Waarom zou het per sé Arnhem moeten zijn? De huidige nachttreinen worden gecombineerd en gesplitst bij Frankfurt, waardoor je in theorie ervoor zou kunnen kiezen om de personeelsdiensten te splitsen in Amsterdam - Keulen vv (evt gecombineerd met ICE-diensten) en Keulen - Frankfurt vv, met in het takenpakket het rangeerwerk.

09-05-2016 13:43:45
bacr
bacr
Mwoah, het is wel zo dat het voor de nachtreiziger ongetwijfeld vertrouwder overkomt (sociale veiligheid) wanneer het personeel dat je 's avonds hebt gezien, ook 's ochtends nog op de trein zit. Daarbij kun je theoretisch wel personeelsinzet op een slaapwagen of couchetterijtuig beperken tot één medewerker op 1,5 - 2 rijtuigen. In de (mijn...) praktijk van het vakantietreinenvervoer leverde dat wel op dat de dienstverlening op het tweede rijtuig dat ik erbij had, altijd minder was dan dat op mijn 'thuisrijtuig'.
Bovendien mis je het overzicht vanwege wagenbakovergangen, het soms niet goed gekoppeld zijn van de rijtuigen en dergelijke.
Plus dat het vakantievervoer vaak een langere ochtendperiode had, waardoor de ontbijtjes er niet 'doorheen' gejast hoefden te worden. Bij het reguliere nachtvervoer is mijn ervaring (van tig jaar terug) dat de meeste reizigers naar het eindpunt of het laatste station voor het eindpunt gaan; dus eerst wil iedereen uitslapen en dan nog snel een ontbijt. Die piek krijg je nauwelijks aangelopen als je dat voor 2 rijtuigen moet gaan doen/in de gaten moet houden.

09-05-2016 16:26:04
Pim530
Pim530
Ik tref op de CNL nu al met regelmaat 's ochtends ander personeel dan de avond ervoor.

09-05-2016 17:03:20
Frontier
Frontier
Voor wat betreft de Nederlandse mcn en tm zijn de diensten al reeds gecombineerd met de ICE, 's avonds per CNL naar Keulen en de volgende dag per ICE weer terug, en vice versa. Al het overige Duitse/Zwitserse personeel rijdt van Asd tot de eindbestemming voor zover ik weet.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'

09-05-2016 18:42:02
kleine_man
kleine_man
Vorig jaar of 2 jaar terug had de todays railways europe een leuk artikel geschreven over hoe je nachtreinen mogelijk winstgevend kon uitbaten. Hier zaten leuke ideeen bij.

De grootste kostenpost was niet het personeel of rangeerwerk, maar het gebruik vanhet spoor en de vele lokwissels cq gebruik van multicourante loks naar voren. Men wees er ook op dat vliegtuigen financiele voordelen hebben, die treinen niet hebben.

09-05-2016 18:47:45
bacr
bacr
Kun jij of kan een andere lezer dat artikel boven water krijgen?

09-05-2016 19:03:25
kleine_man
kleine_man
Hij ligt "ergens" in mijn archief;-)

09-05-2016 19:12:28
bacr
bacr
Zoek Zoek Zoek.... Gevonden

09-05-2016 22:38:08
jeanne
jeanne
Quote
Frontier (ma 09 mei 2016 17:03:20 www.somda.nl): Voor wat betreft de Nederlandse mcn en tm zijn de diensten al reeds gecombineerd met de ICE, 's avonds per CNL naar Keulen en de volgende dag per ICE weer terug, en vice versa. Al het overige Duitse/Zwitserse personeel rijdt van Asd tot de eindbestemming voor zover ik weet.


Dat laatste is niet altijd het geval. Personeel uit Dortmund stap richting Nederland al in Duitsland af. Ook van de ligrijtuigen. Ondanks dat het ontbijt er bij hoort, heb ik dat wel eens in een ander rijtuig -dan daar waar ik sliep- genuttigd, omdat er op mijn rijtuig geen personeel meer aanwezig was.

Laatst bewerkt door jeanne op 10-05-2016 14:52


Jeanne Kok

10-05-2016 09:18:52
nathanvos2
nathanvos2
Ik heb ooit eens begrepen dat sinds de CNL met meerspanningslocs rijd de machinisten doorrijden naar Frankfurt en daar op de ICE stappen. Of heb ik wat gemist.

Laatst bewerkt door moderator op 10-05-2016 09:35, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.

10-05-2016 13:48:37
Frontier
Frontier
Neen, dat wilde DB inderdaad graag maar daar is NSI niet mee akkoord gegaan i.v.m. dat dat een te lange rit zou worden in combinatie met een zeer late aankomst. De Nederlandse mcn rijdt tot Keulen, daar komt er een Duitse mcn op. Dat is ook de reden waarom er destijds een Traxx een tijdje in Duitsland is geweest, ten behoeve van instructie voor de Duitse machinisten.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


10-05-2016 19:57:11
BGM104
BGM104
Quote
kleine_man (ma 09 mei 2016 18:42:02 www.somda.nl):
De grootste kostenpost was niet het personeel of rangeerwerk, maar het gebruik vanhet spoor en de vele lokwissels cq gebruik van multicourante loks naar voren. Men wees er ook op dat vliegtuigen financiele voordelen hebben, die treinen niet hebben.


Je kan wel stellen dat de aanleg van het 25 kV en ETCS eiland tussen Zv en Em forse extra kosten geeft bij het rijden van een nachttrein van/naar NL. Of dat doorslaggevend is geweest in de beslissing van de ÖBB om geen nachttrein van/naar NL te rijden zullen we wel nooit achterhalen.

10-05-2016 20:57:52
cuneo56
cuneo56
De inzet van de 189'ers is betaald door Prorail wegens het niet ( tijdig) inlichten van de vervoerders van het Buiten dienst gaan van ATB naar Emmerich en er dus loks moesten rijden voorzien van Indusi ( PZB)
Wel heeft NS er als concern niets aan verdiend/ geld op toe gelegd, door het vast houden aan inzet van Machinisten uit Ah/Nm , terwijl elk logisch denkend persoon toen al kon weten dat opdrachtgever DB voor doorgaande loks en machinisten op minimaal Amsterdam- Keulen ging.

10-05-2016 21:05:21
Frontier
Frontier
Op de 189'ers reden machinisten van NSI uit de ICB/ICE groep. Toen daarna de Traxx'en gingen rijden ging de boel weer terug naar NSR Ah/Nm, en inmiddels weer terug bij NSI.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'

10-05-2016 21:16:49
cuneo56
cuneo56
Dat bedoel ik dus, een 20 tal Mcn'en opleiding LOK, ETCS en PZB geven voor een paar maanden een trein rijden.
Daar werden andere zaken belangrijker geacht door sommigen dan een efficiente bedrijfsvoering!

10-05-2016 21:21:26
Frontier
Frontier
Ja het mocht wat kosten allemaal. Iedere avond twee taxi's vanuit Emmerich naar Amsterdam om de machinisten op te halen en iedere ochtend eveneens twee taxi's om weer nieuwe machinisten te brengen. %08%


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'

10-05-2016 21:28:02
bart84
Moderator
bart84
Mag toch hopen dat de machinisten met de trein van/naar Ah gaan en daar de taxi pakten.


Mvg. Bart

10-05-2016 21:42:41
Frontier
Frontier
Hoop doet leven, maar het ging zoals hierboven beschreven. Aanvankelijk wilde men met hotelovernachtingen gaan werken, maar dat ging op het laatste moment niet door en toen is de taxiconstructie verzonnen.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'

10-05-2016 23:12:38
marciekemp
marciekemp
De machinisten ui Ah/Nm hebben we degelijk met de 189 gereden, in het begin heeft NSI het nog heel even gedaan omdat de NSR machinisten een "spoedcursus" voor de 189 moesten krijgen, maar toen dat klaar was zijn de machinisten uit Ah en Nm zelf met de 189 de CNL gaan rijden en daarna dus toen de 186 locs gereed waren voor inzet met die locs

12-05-2016 13:33:40
nathanvos2
nathanvos2
Ik kwam via de Facebook van op de rails deze petitie tegen www.change.org Blijkbaar is er toch nog wel vraag naar nachttreinen.

12-05-2016 20:52:19
5431
5431
De meeste nachttreinen rijden ook niet bepaald leeg rond, zeker de slaaprijtuigen zijn regelmatig compleet uitgeboekt.

Laatst bewerkt door 5431 op 12-05-2016 20:52

12-05-2016 21:20:04
nathanvos2
nathanvos2
Quote
5431 (do 12 mei 2016 20:52:19 www.somda.nl): De meeste nachttreinen rijden ook niet bepaald leeg rond, zeker de slaaprijtuigen zijn regelmatig compleet uitgeboekt.

Ik zie het ook nog wel gebeuren dat de slaaptreinen met particuliere vervoerders zoals EETC worden gereden. Ik geloof dat ze in Duitsland aardig tegen het verdwijnen van de nachttreinen geprotesteerd hebben.

12-05-2016 22:02:31
bacr
bacr
T is anders niet voor niks dat EETC is opgedoekt. Zij hadden een in potentie lucratief product maar zagen geen kans om daar de komende jaren voldoende geld mee te verdienen. Voor dagdagelijkse nachttreinen zul je al helemaal geen private vervoerder vinden.

Van Berlijn naar ik dacht Malmö rijdt in het hoogseizoen een of twee keer per week Georg Verkehrsorganisation (oid) en er rijdt iets privaats tussen Munchen en Bulgarije (autoslaaptrein tbv Turkse heen en weer reizigers). Zijn beide vrij marginale operaties met nog gedateerder materieel dan EETC had, to say the least.

12-05-2016 22:21:07
thom
thom
Railpromo en Railexperts zijn beide in het gat gesprongen wat EETC achterliet, dat hadden ze vast niet gedaan als er geen geld aan verdiend zou kunnen worden...

12-05-2016 22:23:07
bacr
bacr
RailExperts doen dat vooralsnog niet voor eigen rekening en risico, begreep ik. Maar meer als personeelssteller voor een van oorsprong Nederlands product.

12-05-2016 22:25:33
thom
thom
Krijg je nog het feit dat er twee maatschappijen wat moeten verdienen aan één trein

12-05-2016 23:07:55
b2py
b2py
Quote
bacr (do 12 mei 2016 22:02:31 www.somda.nl): T is anders niet voor niks dat EETC is opgedoekt. Zij hadden een in potentie lucratief product maar zagen geen kans om daar de komende jaren voldoende geld mee te verdienen. Voor dagdagelijkse nachttreinen zul je al helemaal geen private vervoerder vinden.

Van Berlijn naar ik dacht Malm� rijdt in het hoogseizoen een of twee keer per week Georg Verkehrsorganisation (oid) en er rijdt iets privaats tussen Munchen en Bulgarije (autoslaaptrein tbv Turkse heen en weer reizigers). Zijn beide vrij marginale operaties met nog gedateerder materieel dan EETC had, to say the least.
In Frankrijk hebben ze ook de hele boel gentendered behalve 2 lijnen, de uitslag is nog op wachten maar kan me niet voorstellen dat er niemand inschrijft. Er zal vast aan de voorkant een marktconsultatie hebben plaatsgevonden. www.railjournal.com

13-05-2016 09:51:51
wouterder
wouterder
Quote
bacr (do 12 mei 2016 22:02:31 www.somda.nl): T is anders niet voor niks dat EETC is opgedoekt. Zij hadden een in potentie lucratief product maar zagen geen kans om daar de komende jaren voldoende geld mee te verdienen. Voor dagdagelijkse nachttreinen zul je al helemaal geen private vervoerder vinden.


Was dat niet meer omdat de kosten die ProRail rekent om gebruik te maken van het spoor exorbitant hoog zijn?

13-05-2016 09:59:42
maurits
maurits
Quote
bacr (do 12 mei 2016 22:23:07 www.somda.nl): RailExperts doen dat vooralsnog niet voor eigen rekening en risico, begreep ik. Maar meer als personeelssteller voor een van oorsprong Nederlands product.


RailExperts is de uitvoerder van de treinen die de Treinreiswinkel laat rijden. Voor komende winter rijdt er een wekelijkse Alpen Express Nederland-Oostenrijk vv met extra treinen Nederland-Italië vv en Nederland-Zwitserland vv in de krokusvakantie:
www.treinreiswinkel.nl

En ÖBB laat vanaf december een dagelijkse EuroNight Düsseldorf-München-Innsbruck rijden ter vervanging van de CNL Amsterdam-München-(Innsbruck). Deze trein krijgt 4 keer per week autowagens (de trein naar Wenen vanaf dan 3 keer per week). Zie: www.treinreiswinkel.nl


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)

13-05-2016 10:21:11
bacr
bacr
Kijk, dat vind ik dan weer erg leuke berichten.
Met name de Zwitserse en Italiaanse treinen trekken mijn aandacht, omdat ik 'vroeger' toen NS Int/BiCentra (Biljettencentrale) het wintersportvervoer reed, vaak de koerswagens naar Bolzano en Chur reed.

13-05-2016 10:25:57
broek53
broek53
Quote
wouterder (vr 13 mei 2016 09:51:51 www.somda.nl):
Quote
bacr (do 12 mei 2016 22:02:31 www.somda.nl): T is anders niet voor niks dat EETC is opgedoekt. Zij hadden een in potentie lucratief product maar zagen geen kans om daar de komende jaren voldoende geld mee te verdienen. Voor dagdagelijkse nachttreinen zul je al helemaal geen private vervoerder vinden.


Was dat niet meer omdat de kosten die ProRail rekent om gebruik te maken van het spoor exorbitant hoog zijn?
Er was niet maar één reden, maar de kosten voor spoorgebruik is er wel eentje. Zo steeg het "parkeergeld" voor het materieel op de Watergraafsmeer sterk en dan wreekt zich dat dat materieel door de aard van de treindiensten van EETC het grootste deel van de tijd stilstaat. Als de rekening van ProRail voor het gebruik van het spoor voor het rijden van treinen exorbitant hoog zouden zijn, geldt dat voor iedereen.

13-05-2016 16:51:47
phantom
phantom
Dat die rekening voor het rijden zo maf hoog is ,dat was toch al bewezen door o.a klagende vervoerders die over o.a de BR treinen wilden laten rijden en daarvoor een gepeperde rekening kregen dat ze onderhand aan de geeuw honger zou zitten.
Daar is toch in het nieuws volgens mij redelijk wat discussie over geweest,waarna de regering een compensatie regelde voor vervoerders.
Als dat voor dat traject zo is,dan ga ik er vanuit dat dat voor de rest van het spoor net niet anders is.
Correct me if i am wrong.


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

13-05-2016 17:52:47
daniel81
daniel81
En dat was weer het gevolg van een zaak die Arriva en consorten hadden aangespannen bij de NMA omdat de gebruikersvergoeding volgens hun sterker gerelateerd moest worden aan het treingewicht (lees de daadwerkelijke slijtage die de trein aan het spoor toebrengt). Daardoor is de vergoeding voor GTW-tjes en Lintjes lager geworden, maar om de opbrengsten ongeveer gelijk te houden, is die voor de goederenvervoerders gestegen.
CNL-treinen zijn natuurlijk ook relatief zwaar dus die zullen er ook niet op vooruit gegaan zijn door de nieuwe rekenregels.

18-05-2016 19:44:45
manuel25
manuel25
Onlangs had ik een mail naar NS Internationaal gestuurd met als vraag of er vanaf de nieuwe DRGL nog CNL's gepland stonden dit was het antwoord.

Wij hebben als NS International nog niets definitiefs over deze situatie gehoord. Ik kan u daar niets over bevestigen. Ik ben blij te lezen dat u uw positieve ervaringen met ons deelt. Zoals u weet is Deutsche Bahn nu de beheerder. Ik geef uw opmerking heel graag voor u door aan het betrokken management.

Als ik het zo lees is het dus nog niet definitief over en uit voor de Nederlandse CNL en is men achter de schermen wellicht nog aan het onderhandelen, misschien wel met ÖBB

18-05-2016 21:22:55
AgentX
AgentX
Ik begrijp het eigenlijk meer als "Wij weten het ook niet, want wij gaan er verder niet over."

Ik lees niks over onderhandelingen; die verzin je er toch echt zelf bij.

18-05-2016 21:46:56
manuel25
manuel25
Dat verzin ik er inderdaad zelf bij maar het feit dat NS Internationaal nog niet weet óf de nachttrein verdwijnt terwijl DB al lang bekend heeft gemaakt dat ze zelf CNL willen schrappen doet mij denken dat het laatste woord er nog niet over gesproken is.


18-05-2016 21:50:35
cuneo56
cuneo56
In het Duits zeggen ze dat mooi: 'Die Hoffnung stirbt zuletzt!".

18-05-2016 21:59:38
Frontier
Frontier
Quote
manuel25 (wo 18 mei 2016 21:46:56 www.somda.nl): Dat verzin ik er inderdaad zelf bij maar het feit dat NS Internationaal nog niet weet óf de nachttrein verdwijnt terwijl DB al lang bekend heeft gemaakt dat ze zelf CNL willen schrappen doet mij denken dat het laatste woord er nog niet over gesproken is.

Doet mij eerder denken aan dat de afdeling klantenservice bij NSI achter de feiten aanloopt...


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'

18-05-2016 22:08:20
BGM104
BGM104
Ik weet het wel zeker.

18-05-2016 22:33:34
broek53
broek53
Is er eigenlijk wel iemand die duidelijk voor ogen heeft dat NS Int (oude stijl weliswaar) de nachttreinen al lang geleden als een baksteen heeft laten vallen en de handel aan hardware aan EETC en De Boer heeft overgedaan, om vervolgens jarenlang te weigeren de treinen die de DB dan nog organiseerde, zelfs maar te voorzien van loc en personeel, laat staan op NS-attest te laten rijden?
Natuurlijk veranderen dingen in de loop der tijd, maar ik kan mij niet voorstellen dat er bij NS ook maar een glimp van enthousiasme bestaat om zich met deze sindsdien nog veel verder uit elkaar gevallen 'markt' te bemoeien.

19-05-2016 07:21:11
bacr
bacr
Nou, nou... Een jaar of twee geleden sprak ik eens een mdw van NSI van het niveau dat daar over voorstellen doet en beslissingen kan sturen. Deze liet zich ontvallen dat men in het nachtvervoer zou kunnen terugkeren. "Nee, natuurlijk niet het vakantievervoer, maar hoogwaardiger".

Laat onverlet dat het wel over en uit is voor regulier nachtvervoer op Asd.

31-05-2016 08:37:32
vrijgezel
vrijgezel
Iets meer duidelijkheid over de plannen van de ÖBB betreft de nachttreinen:

www.zugreiseblog.de

31-05-2016 09:40:45
wouterder
wouterder
Over Amsterdam wordt dus gesproken dat deze eerst opgeheven wordt. Maar dat de hoop bestaat dat ÖBB de dienst alsnog weer gaat rijden tussen Amsterdam en München.

31-05-2016 10:16:19
AgentX
AgentX
Er staat volgens mij dat er vooralsnog geen verbinding naar Amsterdam is voorzien, maar dat de trein mogelijk zal doorrijden naar Nederland. Dus specifiek van Amsterdam is geen sprake.

31-05-2016 10:31:01
Coryza
Coryza
Als deze 's ochtends in Arnhem zou eindigen ben ik ook content %08%

31-05-2016 10:43:27
stefanvw14
stefanvw14
De diensten die de ÖBB nu wil gaan uitvoeren kunnen allemaal uitgevoerd worden met hun eigen Taurus loc's. Die hebben een toelating voor Duitsland, maar (ik dacht)niet Nederland. Zonder locwissel is de treindienst sneller en ook allicht goedkoper(zie EETC).


Vaste reiziger traject Zd - Amr, favoriete treinmaterieel ICMm en ICRmh. VIRM alleen 9547-9597.

31-05-2016 10:48:33
Jack5812
Jack5812
ES64U4 (1216)is niet toegelaten in NL.
ES64E2 (1016 en 1116) lusten geen 1.5kv gelijkstroom.

Laatst bewerkt door Jack5812 op 31-05-2016 10:49

31-05-2016 12:12:10
rolandrail
rolandrail
Quote
AgentX (di 31 mei 2016 10:16:19 www.somda.nl): Er staat volgens mij dat er vooralsnog geen verbinding naar Amsterdam is voorzien, maar dat de trein mogelijk zal doorrijden naar Nederland. Dus specifiek van Amsterdam is geen sprake.
Er staat dat er gehoopt wordt (door wie staat er niet bij) dat de ÖBB in de toekomst de trein Innsbrück-Düsseldorf gaat doortrekken naar Amsterdam. Die uitspraak zal hier op somda hoop doen leven maar de uitspraak is dus niet van de ÖBB maar van de redactie van het blog. Rationeel gezien dus puur wensdroom.

31-05-2016 13:56:20
AgentX
AgentX
Aha oke, dan had ik het met mijn beperkte Duits toch nog iets anders begrepen.

31-05-2016 17:11:26
phantom
phantom
Quote
jack5812 (di 31 mei 2016 10:48:33 www.somda.nl): ES64U4 (1216)is niet toegelaten in NL.
ES64E2 (1016 en 1116) lusten geen 1.5kv gelijkstroom.


En wat was dan het type van die taurus die 300 zoveel km/h heeft gereden en hier enige tijd terug meerdaags is geweest o.a in de Rotterdamse havens ?
Die is hier geweest voor tests,ik heb m toendertijd uitgebreid op foto gezet,o.a. toen deze in een leuk konvooi via de Brabant route ri Venlo werd gebracht om terug te keren huiswaarts.


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

31-05-2016 17:47:02
nohab
nohab
Dat was de toenmalige 1216 050, tegenwoordig luisterend naar de naam 1216 025.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).

01-06-2016 09:06:40
bacr
bacr
En die 1216 050 was op uitzonderingsbasis in NL, niet op basis van een toelating?

01-06-2016 09:28:46
nohab
nohab
Geheel juist. En op gelijkspanning heeft die toen zover ik weet niet gereden.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).

01-06-2016 10:26:36
Rinse
Rinse
Er werd toen ook minstens eenmaal een stukje onder 1500 volt gereden om de mP Jules op te halen van Breda Aansluiting HSL.

Zie www.open.ou.nl voor wat nachtfoto's op 23 januari 2006 (even wat doorscrollen naar beneden) en observeer dat van de Taurus de binnenste stroomafnemer voor gelijkspanning op staat.

01-06-2016 10:55:05
mich
mich
Daarmee is de machine nog niet toegelaten.

01-06-2016 11:23:31
Daan!
Daan!
Quote
jack5812 (di 31 mei 2016 10:48:33 www.somda.nl): ES64E2 (1016 en 1116) lusten geen 1.5kv gelijkstroom.


Maar dat trekt wel deze stelling in twijfel. Hoe kan het dan dat die stroomafnemer opgestaan heeft?

01-06-2016 11:28:18
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
de U4 kan wel met 1,5 kV omgaan in theorie (anders is het U3), maar in de software is die normaal gesproken uitgeschakeld. Volgens mij is er ook een issue als je m nu nog wilt toelaten ivm crashnormen...

01-06-2016 11:31:39
Rinse
Rinse
Quote
mich (wo 01 jun 2016 10:55:05 www.somda.nl): Daarmee is de machine nog niet toegelaten.


Dat beweer ik dan ook nergens. Het ging mij alleen om het aanvullen van het bericht van Nohab. Toelating is uiteraard weer een heel ander verhaal...

En Daan!, dit gaat om een 1216 en dat is de taurus versie die zowel voor gelijkspanning als wisselspanning geschikt is. Een 1016 lust alleen 15 kv en een 1116 alleen 15/25 kv.

01-06-2016 14:53:38
moderator
Moderator
moderator
Graag weer terug naar de CNL.


Met vriendelijke groet, Het moderator team

02-06-2016 13:52:28
maurits
maurits
Interessant krantenartikel over hoe DB het opheffen van de CNL's denkt te kunnen rechtvaardigen door te goochelen met cijfers: www.welt.de

Strekking van het artikel: men telt alleen de reizigers van het CNL-deel in de slaap- en ligritjuigen maar neemt wel alle operationele kosten inclusief het IC-deel met de zitrijtuigen, deze reizigers worden echter niet meegenomen in de reizigersaantallen.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)

03-06-2016 00:24:09
HZwoferink
HZwoferink
Quote
Rinse (wo 01 jun 2016 11:31:39 www.somda.nl):
Quote
mich (wo 01 jun 2016 10:55:05 www.somda.nl): Daarmee is de machine nog niet toegelaten.


Dat beweer ik dan ook nergens. Het ging mij alleen om het aanvullen van het bericht van Nohab. Toelating is uiteraard weer een heel ander verhaal...

En Daan!, dit gaat om een 1216 en dat is de taurus versie die zowel voor gelijkspanning als wisselspanning geschikt is. Een 1016 lust alleen 15 kv en een 1116 alleen 15/25 kv.
Even een toevoeging hierop wat wel relevant is voor Nederland. De ÖBB heeft niet voor niks een tender voor 200 locomotieven uitstaan, met optie op Nederland en Belgie. Voor Nederland heeft de ÖBB een optie op 50 locomotieven, en 50 "supercargolocomotieven" www.railcolor.net Taurus gaat niet naar Nederland komen, maar verwacht eerder een van deze locomotieven uit deze nieuwe tender als de ÖBB in de toekomst toch door gaat rijden naar Amsterdam.

Laatst bewerkt door HZwoferink op 03-06-2016 00:25


Groeten uit Rijssen, Henk Zwoferink

03-06-2016 05:18:47
phantom
phantom
Het zal wel vloeken in de spoorkerk zijn,maar als OBB met een loc zoals afgebeeld bij dat artikel hier een CNL komt rijden,dan scheld ik de loc toch uit voor taurus


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

03-06-2016 05:42:08
nohab
nohab
De productie van de Taurus is allang gestopt. Dat plaatje van die loc is er bij gezet vanwege de 'Europa auf Schiene'-sticker die er op zit. Als Siemens een aanbieding doet zal dat vast en zeker een Vectron zijn.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).

03-06-2016 13:13:26
rolandrail
rolandrail
En weer gaat het al drie postings niet over de CNL.

03-06-2016 13:20:13
b2py
b2py
Nouja, die locomotieven zijn belangrijk in de zin dat het niet hoeven wisselen veel tijd en dus geld scheelt en de kans dat er dus een trein naar Nederland wordt doorgetrokken vergroot wordt en die zin dus ook relevant voor de CNL.

03-06-2016 13:23:02
rolandrail
rolandrail
Die kans is er praktisch niet, zie verder naar boven.

03-06-2016 13:26:12
DingeZ
DingeZ
De tender bevat alleen locs met een maximumsnelheid van 120 km/h, niet echt geschikt voor reizigersdienst. Al is dat wel het minimale vereiste, het sluit niet uit dat de uiteindelijke locs wel 160 kunnen, maar ze zijn daar zeker niet voor voorzien.

03-06-2016 13:33:14
b2py
b2py
Quote
rolandrail (vr 03 jun 2016 13:23:02 www.somda.nl): Die kans is er praktisch niet, zie verder naar boven.
Hoe ver naar boven? Ik zie heel veel posts die namelijk wel aansluiten bij wat ik zeg over die locomotieven zoals die 200 km/h exemplaren

Laatst bewerkt door b2py op 03-06-2016 13:33

03-06-2016 13:38:38
rolandrail
rolandrail
Een stuk of 20. Het is een trend in hobbyland om maar te blijven wensdromen en daar allerlei argumenten met de haren bij te slepen maar waarbij rationeel denken ontbreekt. Dat ÖBB locomotieven bestelt die ook in Nederland kunnen rijden zegt helemaal niets over een CNL die weer terug zou kunnen keren nadat die opgeheven is.

03-06-2016 13:51:23
b2py
b2py
Ik zeg alleen dat de kans groter wordt als die locomotieven geschikt zouden zijn met de daarbij vigerende voordelen. Verder stel je ook vrij hard dat opgeheven treinen nooit meer terugkeren, dat lijkt me ook niet echt op waarheid berust. Dat jij resoluut maar roept dat ze er niet komen en het wensdenken van het hobbyland te ver doorschiet is iets anders.

Ik zie nu wel eigen geblunder, ik heb die 200 locomotieven als 200 km/h gelezen

06-06-2016 19:41:17
HZwoferink
HZwoferink
Quote
DingeZ (vr 03 jun 2016 13:26:12 www.somda.nl): De tender bevat alleen locs met een maximumsnelheid van 120 km/h, niet echt geschikt voor reizigersdienst. Al is dat wel het minimale vereiste, het sluit niet uit dat de uiteindelijke locs wel 160 kunnen, maar ze zijn daar zeker niet voor voorzien.
Nee hoor, minimaal moeten ze 120 km/h kunnen. Er staat geen maximum bij


Groeten uit Rijssen, Henk Zwoferink

06-06-2016 20:22:24
DingeZ
DingeZ
Dat klopt, maar dat geeft wel aan dat er geen intentie is om ze voor reizigersdienst te gebruiken.

29-07-2016 21:24:03
vrijgezel
vrijgezel
Weer wat ontwikkelingen gezien over de overname van een deel van de CNL-diensten door de ÖBB:
www.google.de

29-07-2016 21:47:55
NDS
NDS
Staat naar mijn idee niks in wat we nog niet wisten, groetjes Michiel


NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort

29-07-2016 23:03:56
jeanne
jeanne
Nederland laat men vooralsnog links liggen.


Jeanne Kok

30-07-2016 00:39:07
AlexNL
AlexNL
De officiële aankondigingen zijn pas in september, tot die tijd kan er nog veel gebeuren.

30-07-2016 09:45:07
Chrisdb
Chrisdb
... Zoals te verwachten was. NS schreef al in een brief aan het LOCOV dat het potentieel voor reizigers naar Duitsland vooral in de ochtend is. Mogelijk heeft ÖBB ook inzage in de cijfers gehad.

30-07-2016 11:43:43
rolandrail
rolandrail
Quote
AlexNL (za 30 jul 2016 00:39:07 www.somda.nl): De officiële aankondigingen zijn pas in september, tot die tijd kan er nog veel gebeuren.
Dat is onwaarschijnlijk, wat Michael aanduidt als niks wat we nog niet wisten is wel degelijk een belangrijke fase: de link die vrijgezel meld, meld namelijk het feit dat ÖBB inmiddels de de gewenste paden heeft aangevraagd bij DB Netz. Dat is een belangrijke fase en maakt praktisch definitief wat ÖBB wil gaan rijden. Dat het lijstje treinen hetzelfde is als eerder gemeld als zijnde de plannen van ÖBB doet niets af aan de nieuwswaarde.

Laatst bewerkt door rolandrail op 30-07-2016 11:45

30-07-2016 16:23:19
jeanne
jeanne
Verder is in deze context nog interessant te melden dat de ÖBB opzoek is naar nieuwe rijtuigen en dieseltreinstellen www.railjournal.com en ted.europa.eu


Jeanne Kok

11-08-2016 19:54:07
vrijgezel
vrijgezel
Vandaag op www.lok-report.de een volgend pleidooi gevonden:

RechteckBahn für Alle: Initiative für Nachtzüge - DB und ÖBB mit gemeinsamem Tochterunternehmen
Eine Gruppe prominenter Verkehrsfachleute aus Österreich, der Schweiz und Deutschland wendet sich in einem Offenen Brief an die Vorstandsvorsitzenden der Deutschen Bahn (DB) und der Österreichischen Bundesbahnen (ÖBB) mit der Forderung: Beide Bahnen sollten in einem neuen gemeinsamen Tochterunternehmen ihre Nachtzugaktivitäten bündeln.
Zur Erinnerung: Die Deutsche Bahn will im kommenden Dezember ihre Nachtzugaktivitäten komplett aufgeben. Die ÖBB wollen einen Teil der DB AG-Nachtzug-Verbindungen übernehmen. Allerdings würden dabei nach bisherigem Kenntnisstand mindestens die Nachtzüge zwischen Berlin und Köln, Zürich und Dresden/Prag sowie Zürich und Köln/Amsterdam wegfallen. Rund 300 Beschäftigte der DB-Tochter European Railservice haben aktuell ab Dezember keinen Arbeitsplatz.
Die Unterzeichner des Offenen Briefs, darunter der Grünen-Politiker Michael Cramer, Vorsitzender des Verkehrsausschusses des Europaparlaments, Sabine Leidig, Bundestagsabgeordnete der Partei DIE LINKE und verkehrspolitische Sprecherin, die im Verkehrsbereich engagierten Professoren Heiner Monheim (Bonn), Karl-Dieter Bodack (Gröbenzell) und Hermann Knoflacher (Wien) und der Bundesvorsitzende der GDL Claus Weselsky argumentieren: Eine Bündelung der Nachtzugverkehre beider Bahnen ist "in einer Zeit der europäischen Krise beispielhaft für Völkerverständigung, Kooperation und klimaverträgliches Verkehrsmanagement".
Die Verfasser des Offenen Briefs, darunter mit Joachim Holstein ein Belegschaftsvertreter der deutschen Nachtzugtochter DB ERS, verweisen darauf, dass der Vorstandschef der Deutschen Bahn, Rüdiger Grube, am 13. Dezember 2011 den neu eingerichteten Nachtzug Moskau – Berlin – Paris im Berliner Hauptbahnhof mit den Worten begrüßte: "Dieser Zug ist eine Brücke, die Menschen und Kulturen auf einzigartige Weise miteinander verbindet."
Bahn für Alle fordert dazu auf: Lesen Sie den Offenen Brief! Informieren Sie die Öffentlichkeit über die Gefahren für Umwelt, Klima und Reisekomfort, wenn die Pläne der Deutschen Bahn AG umgesetzt werden! Engagieren Sie sich für die betroffenen Bahnbeschäftigten und für die bedrohte umweltverträgliche Reisekultur (Pressemeldung Bahn für Alle, 12.08.16).

Ik heb echter het vermoeden dat het weinig tot niets zal helpen; het besluit is immers al genomen en de ÖBB is al weer een fase verder.

12-08-2016 09:17:18
nathanvos2
nathanvos2
Quote
jeanne (za 30 jul 2016 16:23:19 www.somda.nl): Verder is in deze context nog interessant te melden dat de ÖBB opzoek is naar nieuwe rijtuigen en dieseltreinstellen www.railjournal.com en ted.europa.eu

Gaat dit ook betekenen dat de huidige rijtuigen er straks definitief eruit gaan? In eerste instantie heb ik begrepen dat de huidige rijtuigen over gaan naar de OBB. Ik hoor ook de laatste tijd ook verhalen dat deze rijtuigen verouderd zijn.

12-08-2016 09:54:56
cuneo56
cuneo56
De witte IC rijtuigen kunnen terug naar het Fernverkehr.
De zitrijtuigen ( ex DR) hebben hun beste tijd gehad en de ligrijtuigen zijn in basis van eind '60 / begin'70 maar wel vaak en goed aan gepast.
Daar hebben de verschillende chartertrein bedrijven mogelijk wel interesse voor.
Wat echt goede verkoop kansen maakt zijn de Slaap rijtuigen die nog niet zo oud zijn en prima te verkopen, de ÖBB zal wel vooraan staan.