Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

Onderzoek naar fusie NS en ProRail

Woensdag 27 apr 2016 - 15:02:20
wouter15
wouter15
Twitter BakkerRuygrok Facebook Wouter Ruygrok Youtube wouterruygrok
AD: Fusie NS en ProRail ligt nu op tafel

27 april 2016

Het kabinet gaat volgens het AD onderzoeken of de NS en ProRail in de toekomst weer één bedrijf kunnen worden. Naar aanleiding van de parlementaire Fyra-enquête liggen er meerdere scenario's over de marktinrichting van het spoor op tafel. Dat meldt de krant woensdag.


Dat er verschillende scenario's op tafel liggen om te kijken hoe de marktordening op het spoor veranderd kan worden, is geen verassing. De parlementaire Fyra-enquête adviseerde om de huidige markinrichting opnieuw tegen het licht te houden. Daarbij werd geen advies gegeven wat beter is. Voorstanders van marktwerking grijpen het advies aan om voor marktwerking te pleiten, terwijl tegenstanders - zoals de SP - het rapport juist als een bevestiging zien dat marktwerking niet werkt.

Lees verder op: www.treinreiziger.nl

Woensdag 27 apr 2016 - 15:59:04
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Originele bron is wel handiger: www.ad.nl

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Woensdag 27 apr 2016 - 22:23:27
cuneo56
cuneo56
Tsja, de Europese regelgeving, waar ook Nederland neem ik aan mee ingestemd heeft, zegt dat exploitatie van treindiensten en beheer van het net inclusief verkeersleiding gescheiden behoren te zijn. Dat kan wel in één bedrijf maar wel onafhankelijk van elkaar opererend.
Dus als de Europese regels gevolgd worden( wat Nederland altijd graag doet)zal een fusie van NS en Prorail enkel op de achtergrond wat voordeel kunnen opleveren.
Wel zouden dan projecten als DSSU en DSSA een hopelijk realistischere basis kunnen krijgen, maar dat is meer mijn eigen insteek.

Woensdag 27 apr 2016 - 23:07:57
AlexNL
AlexNL
Ik ben het eens met wat cuneo56 schrijft: "één NS" zal het toch nooit meer worden. Er is ook geen sprake van "één DB" of "één SNCF", de infrastructuurtak opereert volledig zelfstandig.

Alle mogelijke voordelen die er te bedenken zijn ("dienstregelingsplanning kan bij infrastructuurplanning gaan zitten") kan ook vandaag de dag al geregeld worden. Daar helpt een herintegratie niet bij.

Zo'n holdingstructuur is vooral politiek handig: je kunt tenslotte zeggen dat 'de NS' de infrastructuur beheert, ook al is dat in opdracht van de overheid (tevens eigenaar) en vanwege de private opzet kun je geen invloed uitoefenen op het dagelijks beleid.

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Woensdag 27 apr 2016 - 23:23:20
279
279
Quote
daniel_ddr (wo 27 apr 2016 15:59:04 www.somda.nl): Originele bron is wel handiger: www.ad.nl
dan krijg je ook geen verassingen..... )

Donderdag 28 apr 2016 - 01:19:01
Rolffiej19
Rolffiej19
Quote
AlexNL (wo 27 apr 2016 23:07:57 www.somda.nl): Ik ben het eens met wat cuneo56 schrijft: "één NS" zal het toch nooit meer worden. Er is ook geen sprake van "één DB" of "één SNCF", de infrastructuurtak opereert volledig zelfstandig.

Alle mogelijke voordelen die er te bedenken zijn ("dienstregelingsplanning kan bij infrastructuurplanning gaan zitten") kan ook vandaag de dag al geregeld worden. Daar helpt een herintegratie niet bij.

Zo'n holdingstructuur is vooral politiek handig: je kunt tenslotte zeggen dat 'de NS' de infrastructuur beheert, ook al is dat in opdracht van de overheid (tevens eigenaar) en vanwege de private opzet kun je geen invloed uitoefenen op het dagelijks beleid.
DB Netze is de beheerder van de spoorinfrastructuur van DB in Duitsland. Dit in tegenstelling tot de Nederlandse situatie, waar ProRail losgekoppeld is van de NS. Bij lijnen die niet door de DB worden geëxploiteerd, zoals sommige regionale spoorlijnen, is de infrastructuur in handen van een andere maatschappij.

DB heeft wel degelijk zijn eigen infra in de hand (bron wikipedia )

MCN ASD

Donderdag 28 apr 2016 - 09:52:14
nathanvos2
nathanvos2
Youtube trainfannl Flickr 137342563@N03
De DB is gewoon een holding structuur. Je hebt daar iets van een 'DB holding' en vandaar uit heb je weer takken zoals de DB Netze, DB Regio, DB fernverkehr, DB Cargo en zo heb je volgens mij veel meer takken.

Donderdag 28 apr 2016 - 10:44:16
daniel81
daniel81
En wat je in al die landen waar het toch nog half gekoppeld zit steevast ziet, is dat private vervoerders gediscrimineerd worden dmv onaantrekkelijke paden. In Italië is dat het meest extreem, maar in Duitsland en Frankrijk zie je dat ook.

Donderdag 28 apr 2016 - 14:57:33
jbt
jbt
Flickr BartGrunewold
En dat is nu juist het argument om niet te fuseren.

Donderdag 28 apr 2016 - 15:13:25
broek53
broek53
De basis-fout, ook in Nederland, is dat capaciteitsverdeling om allerlei vage redenen vastgekoppeld zit aan infrabeheer. Niemand die capaciteitstoedeling doet zal ooit kunnen ontkomen aan de beschuldiging dat hij deze of gene voortrekt. Als er dus iets uit de directe spoorsector gehaald zou moeten worden, is dat de capaciteitsverdeling.

Donderdag 28 apr 2016 - 15:45:16
Klaasje
Klaasje
Om dat wat kracht bij te zetten: Waarom zou een infrabeheerder niet oneerlijk veel capaciteit toedelen voor onderhoud?

Donderdag 28 apr 2016 - 15:49:25
broek53
broek53
Dat was aanvankelijk ook precies het vraagteken bij de vervoerders, bijvoorbeeld bij de geforceerde invoering van onderhoudsroosters.

Donderdag 28 apr 2016 - 16:48:47
Frontier
Frontier
Dan moet je gewoon de capaciteit laten verdelen door een onafhankelijke partij, iets wat in de luchtvaart heel gebruikelijk is.

'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'

Donderdag 28 apr 2016 - 16:49:21
b2py
b2py
Datzelfde kan je toch ook zeggen over niet gebruikte goederenpaden?

Donderdag 28 apr 2016 - 17:06:27
michaben
michaben
Goederenpaden die netjes in het BUP passen mogen best ongebruikt zijn, al kan het anders worden indien het argument 'er ligt een goederenpad' gebruikt wordt om een aangevraagde LM rit te weigeren, terwijl dat pad slechts 20% van de keren benut wordt. Bij goederenpaden die reizigerstreinen in de weg zitten (zoals de 5400 die in het verleden 10 minuten in Hlm stond voor een niet gebruikt goederenpad) mag je inderdaad wel wat kritischer over zijn.

Vrijdag 29 apr 2016 - 09:40:29
broek53
broek53
Quote
Frontier (do 28 apr 2016 16:48:47 www.somda.nl): Dan moet je gewoon de capaciteit laten verdelen door een onafhankelijke partij, iets wat in de luchtvaart heel gebruikelijk is.
Zeker! Dat is ook wat ik bedoelde met de weeffout in de organisatie sinds de reorganisatie. In de basis kwam het erop neer dat van het toenmalige Railned niet alleen de veiligheid had moeten worden getransponeerd naar het Rijk (IVW destijds), maar ook de capaciteitstoedeling.

Laatst bewerkt door broek53 op Vrijdag 29 apr 2016 om 09:40:49

Zaterdag 30 apr 2016 - 11:44:20
kleine_man
kleine_man
Duitsland en Frankrijk hebben ondertussen boetes ontvangen omdat de verwevenheid tussen het netbeheerdersdeel en het vervoersdeel nog steeds te groot was/is.

Je kan beter crimineel zijn dan arts................ Voorkomen is beter dan genezen

Zaterdag 30 apr 2016 - 11:49:36
sjoerd
sjoerd
Hier te lande dreigen boetes voor beide organisaties door een gebrek aan verwevenheid...