Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

Wijzigingsblad 12 juni 2016
RailWiki.nl
Wijzigingsblad 12 juni 2016
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Omlopen algemeen
25-04-2016 11:58:35
dennistd
dennistd
Vooral minutenwijzigingen, maar ook het ontkoppelen van de 13600 en de 5000 en het toevoegen van twee treinen in de 17600 aan het begin van de middagspits: http://locov.nl/Images/Locov%202016-91245%20Adviesaanvraag%20wijzigingsblad%20juni%202016_tcm311-374793.pdf  

25-04-2016 14:02:49
daniel81
daniel81
De laatste 5500 wordt over het hele traject 3 minuten vervroegd zodat-ie op tijd terug is in Ut voordat het onderhoudsrooster begint. Deze trein is echter blijkbaar zo ontzettend druk dat er ook op dit tijdstip alsnog een stationnement van 2 minuten te Uto nodig is?  

25-04-2016 20:02:40
5431
5431
Zo'n 2 minuten-stationnement heeft de 7600 Zutphen->Arnhem sinds een paar maanden in Dieren, waar het ook voor nodig mag zijn.  

25-04-2016 22:48:18
thom
thom
Quote
daniel81 (ma 25 apr 2016 14:02:49 https://www.somda.nl/forum/18052/p576157/): De laatste 5500 wordt over het hele traject 3 minuten vervroegd zodat-ie op tijd terug is in Ut voordat het onderhoudsrooster begint. Deze trein is echter blijkbaar zo ontzettend druk dat er ook op dit tijdstip alsnog een stationnement van 2 minuten te Uto nodig is?

Misschien geen vrij perron dan nog in Ut? Wachten voor de inrijder op de vrije baan mag geloof ik ook niet meer gepland worden, dus dan maar wat langer in Uto?

Laatst bewerkt door thom op 25-04-2016 22:48
 


26-04-2016 01:01:33
treinfan
treinfan
Even wat beter lezen, het idee is dat de trein juist eerder in Ut is en daarvoor is niet de stop in Uto ingekort, maar de trein over het hele traject vervroegd.  

26-04-2016 10:23:09
thom
thom
Ja dat snap ik
Hij is vervroegd, maar heeft wel een lange stop op Uto.

Maar is dat onderhoudsrooster niet ergens tussen Ut en Amf en is ie daar in Uto al voorbij was mijn gedachte en wacht ie daar op een plekje voor binnenkomst te Ut.
 

17-05-2016 20:44:16
michaben
michaben
Tabellen met treinseries vanaf juni, helaas zonder materieelinzet en LM ritten, of die nog komen weet ik niet want de site waarop de diensten beschikbaar gesteld werden gaat er mee stoppen.
http://nsdr.bemined.nl/2016-4/

Paar opvallende dingen: fasegebruik in Ut lijkt nu echt verleden tijd te zijn. Omloop is hier en daar aangepast hierdoor, en dan met name het overlopen van het materieel van de 2000 en 8800 in elkaar aan het begin van de avond. Hierdoor is de 9800 ook iets langer doorgekoppeld aan de 6000.

In het weekend als er geen doorkoppeling is van de sprinters krijgen de 2000, 8800 en 9800 alternerende aankomst en vertreksporen door het wegvallen van spoor 9b. Over het uur wordt het dan:
x:57 tot x:03 spoor 9 kering 9800
x:04 tot x:14 spoor 20 kering 8800 op 2000
x:16 tot x:25 spoor 9 kering 2000 op 8800
x:27 tot x:33 spoor 20 kering 9800
x:34 tot x:44 spoor 9 kering 8800 op 2000
x:46 tot x:55 spoor 20 kering 2000 op 8800
De aankomst- en vertreksporen van deze drie series zijn dus elk half uur omgewisseld, doordat er drie treinseries gaan keren op twee sporen.

Verder wordt de 15400 weer ingelegd als pendel Hlm - Zvt. Voorheen keerde deze altijd op de 3400, nu de 3400 een spitslijn is geworden is het iets anders. De 15400 start in de ochtend pas op nadat de 3400 gestopt is, in de middag lijken de series wel op elkaar te gaan keren, al zal de uitvoering toch wat anders zijn omdat de 3400 LM terugkeert vanuit Amr.
 

20-05-2016 14:23:28
BGM104
BGM104
Om het wegvallen van de serie 17400 te compenseren gaan ma-vr de 7420 en 7422 met SLT10 rijden (en de 7410, 7419 en 7421 dus ook). Verder in de 7400 serie doordeweeks bijna alleen maar 5 en 6 baks SGM combinaties.  

22-05-2016 21:13:28
michaben
michaben
Is het inkorten van de 2600 tot Alm nu helemaal afgeblazen trouwens? Dat zou ergens in mei gebeuren, maar ook in dit nieuwe wijzigingsblad rijdt de 2600 nog gewoon door naar Lls. Zijn de werkzaamheden uitgesteld of worden ze op een andere manier uitgevoerd waardoor de inkorting niet meer nodig is?  

22-05-2016 21:51:32
broek53
broek53
Dat laatste.  

23-05-2016 12:18:14
b2py
b2py
Weet je ook toevallig wat er is aangepast? Vreemd dat ze het niet melden, werd met veel bombarie aangekondigd in december..  

23-05-2016 14:05:32
Klaasje
Klaasje
Er is iets in de bouw van de onderbouw gewijzigd waardoor de "oude" wissels aan de oostkant langer kunnen blijven liggen. Het lijkt er ook verdacht veel op dat wat er nu over is aan werk binnen een lang weekend kan worden afgerond.  

10-06-2016 13:36:24
zakdoek
zakdoek
1525 vanaf wijzigingsblad met nog maar 1 stel... mag hopen dat ze die verlengen in week 25 als de 14500 niet rijdt en de 1500 extra stopt te zd. Of heb ik het fout.  

11-06-2016 16:12:20
fred67nl
fred67nl
Misschien heeft men hier wat aan;https://cldup.com/-U4xsX2C_A.xls
De lijst is samengesteld aan de hand van gegevens op OVtijden.
Uitleg;
Kolom A en B;Dag
Kolom C; Station
Kolom D: Treinnummer
Kolom E; Tijd
Kolom F; Vervoerder
Kolom G; Type trein
Kolom H; Bestemming
Kolom I; Spoor van vertrek
Kolom J; Type Mat
Kolom K; Bijzondere vermeldingen

Voorlopig staat week 23 ma t/m vr er in, en is in ruwe opmaakstaat.
Za en Zo doe ik niet omdat wegens de vele werkzaamheden, de omlopen het spoor bijster zijn.

Ik verzamel de gegevens van 3 weken na het ingaan van het wijzigingsblad en verwerk ze dan in dit bestand; https://cldup.com/6FF4RsiGsA.xls
Uitleg;
Kolom A en B; Dag
Kolom C; Station waar de regel voor van toepassing is
Kolom D; Ve of Ak (Geel Ak, Groen Ve)
Kolom E; Tijd
Kolom F; Spoor
Kolom G; Van Station
Kolom H; Naar Station
Kolom I en J; Van trein en positie
Kolom K en L; Treinnummer en positie waar de regel van toepassing voor is
Kolom M en N; Naar trein en positie
Kolom O; Materieeltype

Dit bestand is opgebouwd aan de hand van de gegevens van het vorige wijzigingsblad en omvat alleen de IC diensten. Bestand is nog in staat van opbouwen.

Groeten,
Fred


http://mijnmodelspoor-entreinwereld.blogspot.com/
 

11-06-2016 17:11:24
michaben
michaben
Misschien is dit meer iets voor het omlopen constructies subforum. Ik heb hier zelf ook al sinds kort een servertje draaien dat DVS ontvangt en de stelnummers volgt. Deze server genereert dit soort tabellen (tip: er zit een mouse-over tooltip in voor extra informatie):
http://nsrt.bemined.nl/500-wk23.html
http://nsrt.bemined.nl/500-wk23-omloop.html
Het is nog in testfase, maar het ziet er al hoopvol uit als hulpmiddel bij omlopen achterhalen. Helaas bevat DVS nog steeds wat fouten wanneer er wordt afgeweken van de planning, maar dat maakt voor omloopconstructies niet uit want dan heb je toch niets aan data rondom verstoringen.
 

11-06-2016 17:20:58
fred67nl
fred67nl
Ziet er inderdaad zeer hoopvol uit! Complimenten!

Laatst bewerkt door fred67nl op 11-06-2016 17:22


http://mijnmodelspoor-entreinwereld.blogspot.com/
 

18-06-2016 09:59:50
michaben
michaben
Bij gebrek aan lijstjes met geplande materieelinzet maar een lijstje met actuele materieelinzet van de afgelopen week:
http://nsrt.bemined.nl/2016-4/

Op de volgende site lijkt het nog wel mogelijk te zijn de geplande materieelinzet op te vragen, helaas niet als downloadbare lijst:
http://nspersoneel.nl/diensten/sdk_treinnummer_test.php

Aantal dingen die me zo snel opvallen:
- Opnieuw snoeischaar door de 14500: 14525 van DDZ8 naar DDZ6, 14556 van ICM7 naar ICM4.
- Twee composities in de 14800 hebben er een stel bij gekregen deze week.
- In de 7400 zijn in de ochtend een aantal treinen verlengd van SLT6 naar SGM6 of SLT10.
- De 9700 reed afgelopen week in de ochtend met SGM2 ipv SGM3, in de middag wel enkele drietjes, afkomstig uit de 4049.
- De 3400 is met DDZ gaan rijden, net als de 15400, met in de middag een stel VIRM erbij.
- De 2000 is weer een mix DDZ en VIRM geworden.

Laatst bewerkt door michaben op 18-06-2016 12:10
 

03-08-2016 17:45:43
abcde
abcde
Gezien je site : http://nsdr.bemined.nl/2016-4/
Is het je toch gelukt om de lijst met materieelinzet van juni 2016 samen te stellen ? Mijn grote waardering !!
Dergelijke lijsten geven overzicht over het geheel, wat ik de afgelopen tijd miste.

Laatst bewerkt door abcde op 03-08-2016 17:54
 

03-08-2016 21:10:47
aarclay
aarclay
Hulde aan deze data. Maar heb je er wel eens gedacht om deze te verspreiden, als XML of JSON o.i.d.?


Choo choo.....
 

03-08-2016 21:43:58
anton_
anton_
Quote
michaben (za 18 jun 2016 09:59:50 https://www.somda.nl/forum/18052/p582331/): Bij gebrek aan lijstjes met geplande materieelinzet maar een lijstje met actuele materieelinzet van de afgelopen week:
http://nsrt.bemined.nl/2016-4/


ik heb een vraagje over deze link: wat betekend het tijdstip 29:26 ?
op de pagina: http://nsdr.bemined.nl/2016-4/11400-wo.html

ik kan met voorstellen dat je tot 28 uur door telt, maar vanaf 4 uur begint (ook bij de NS) toch de volgende dag ?
 

03-08-2016 21:50:11
michaben
michaben
Dienstregelingen zijn al openbaar op http://data.ndovloket.nl/ns/ , in principe staan hier alle publieke ritten in (dagplan voor de komende 4 weken en het jaarplan): treinnummers (inclusief vleugeltreinen), stations inclusief spoornummer en aankomst en vertrektijden. Stations waar niet gestopt worden staan er ook bij maar zonder doorkomsttijd en spoornummer dus daar heb je niet veel aan.

Het gaat om een flink aantal ritten, zo'n 6000 per dag met gemiddeld zo'n 9 stops per rit. Dus dan heb je het over 50.000 vertrekken en 50.000 aankomsten per dag, niet iets wat je eventjes in een JSON bestandje zet. Ik heb zelf een scriptje dat de IFF data in een SQLite database propt vanuit waar de overzichten per treinserie gegenereerd kunnen worden, maar ook vertrekstaten per station zoals deze: http://temp.bemined.nl/utvr.html Misschien dat je nog meer dingen kan doen met die data, maar goed, deze data is dus ook al openbaar voor iedereen.

Wat betreft materieelinzet en LM ritten, dat is een ander verhaal, die zitten (helaas) niet in de IFF data maar in de interne personeelsdiensten. Vroeger was er een website waarop die (officieus) te downloaden waren, helaas is die site uit de lucht. Er is nog wel een alternatief welke ik hierboven had geplaatst, helaas bied deze ze niet als complete downloads aan maar alleen als web-based interface. Gelukkig bestaan ook daar oplossingen voor, net als Google in staat is het internet af te speuren, trager dan een simpele download maar een servertje dat op rustig tempo (om beide servers niet tot last te zijn) op de achtergrond draait komt er uiteindelijk toch met de data aan. Data is helaas van mindere kwaliteit dan voorheen vandaar niet overal de HC inzet bekend is. Deze data zou ik wel los kunnen exporteren, voorheen was die noodzaak er niet omdat er toen al voldoende lijstjes bestonden.


Wat betreft tijden: de tijd wordt doorgeteld vanaf de dag waarin de trein in de dienstregeling zit. Een trein die in de dienstregeling van woensdag om 29:26 vertrekt zal dus (voor de reiziger) op donderdag 5:26 vertrekken. Echter de trein behoort nog tot de dienstregeling van woensdag.
 

05-08-2016 18:56:08
anton_
anton_
bedankt voor de uitleg  

08-08-2016 09:42:54
AgentX
AgentX
Eigenlijk heb je nog niet helemaal de vraag beantwoord (ik ben zelf ook wel benieuwd), waarom hoort een trein die anderhalf uur na de nachtgrens vertrekt nog bij de dienstregeling van de vorige dag dan?  

08-08-2016 10:31:49
MasterE
MasterE
Omdat deze is vertrokken op de vorige dag?

Mcn Asd
 

08-08-2016 15:52:38
AgentX
AgentX
Nee toch? Een trein die op donderdag om 5:29 vertrekt hoort toch niet ineens bij de dienstregeling van woensdag?

Ik dacht dat de grens bij 02:00 lag.
 

08-08-2016 15:57:07
MasterE
MasterE
Nee, dat lijkt me ook niet.
Ik dacht dat de trein al gestart was voor 2.00 uur en ergens stopt om 5.29 uur, dat zou kunnen bij het nachtnet.

Mcn Asd
 

08-08-2016 16:10:07
MetroRET
MetroRET
De grens ligt toch op 04:00.  

08-08-2016 16:34:35
daniel81
daniel81
Quote
AgentX (ma 08 aug 2016 15:52:38 https://www.somda.nl/forum/18052/p587153/): Nee toch? Een trein die op donderdag om 5:29 vertrekt hoort toch niet ineens bij de dienstregeling van woensdag?

Ik dacht dat de grens bij 02:00 lag.

Nee, die grens is alleen door Somda bedacht
 

08-08-2016 16:34:50
michaben
michaben
Maar er zijn dus treinen waarvan het eerste vertrek na 4:00 ligt, maar die toch bij de vorige dag behoord. De 11409 en 11413 bijvoorbeeld. Misschien dat dit speciale gevallen zijn omdat deze treinen logistiek gekoppeld zitten aan de 1409 en 1413 die wel voor 4:00 beginnen.

Om het nog vager te maken, treinen die normaal voor 24:00 beginnen maar door een inkorting in het dagplan na 24:00 beginnen krijgen in de reisplanner een 2xxxxx voorvoegsel. Daar ligt de grens dus om middernacht, terwijl in het jaarplan het 4:00 is.

Laatst bewerkt door michaben op 08-08-2016 16:39
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


08-08-2016 17:06:07
AgentX
AgentX
Quote
daniel81 (ma 08 aug 2016 16:34:35 https://www.somda.nl/forum/18052/p587158/):
Quote
AgentX (ma 08 aug 2016 15:52:38 https://www.somda.nl/forum/18052/p587153/): Nee toch? Een trein die op donderdag om 5:29 vertrekt hoort toch niet ineens bij de dienstregeling van woensdag?

Ik dacht dat de grens bij 02:00 lag.

Nee, die grens is alleen door Somda bedacht


Pardon, ik bedoelde ook 04:00, inderdaad. Had natuurlijk niet uitgemaakt, want dan nog vertrekt die trein later.
 

08-08-2016 17:16:29
stefanvdw
stefanvdw
Betekent dat die treinen in een dienst horen van de voorgaande dag. Tijd wordt dan gewoon doorgeteld.  

08-08-2016 18:45:41
michaben
michaben
Zover waren we al, de vraag was waarom

Maar ik heb even gezocht in het laatste IFF bestand, en de enige treinen die ik zie die geheel vanaf de eerste station na 28:00 rijden is de 11400 serie van Gd naar Rtd. Hoewel deze trein een eigen treinnummer is, is het binnen de IFF data een doorgaande rit, dus wordt deze qua dag ingedeeld onder dezelfde dag als waar de gekoppelde 1400 in zit.

Meest extreme tijden die je tegenkomt is bij de CNL, daar zie ik een aankomsttijd van 34:17 staan in Asd (als gevolg van werkzaamheden, normaal is het iets vroeger). Maar dat is een nachttrein, deze vertrekt dus nog braaf volgens de regel voor de nachtgrens, het duurt gewoon enorm lang voor deze op de bestemming is waardoor je dit soort extreme getallen krijgt %02%
 

08-08-2016 19:31:38
Mat75
Mat75
Heeft het misschien dan te maken met de aanmeldtijd van personeel dat wellicht voor 0400 uur ligt maar de trein na 0400 rijdt?  

08-08-2016 19:43:31
michaben
michaben
Personeel is een ander verhaal, personeel gaat gewoon door de nachtgrens heen. Zo kan het zijn dat de 1417 op woensdagochtend gereden wordt door een machinist die dinsdagavond begonnen is met zijn dienst.  

08-08-2016 21:45:41
Amazonous
Amazonous
Heeft inderdaad met de koppeling 14xx/114xx te maken. Iets wat voor een hóóp problemen zorgt overigens. Je kunt geen twee ritten aan elkaar koppelen met afwijkende footnotes.

Laatst bewerkt door Amazonous op 08-08-2016 21:50
 

08-08-2016 21:56:30
thom
thom
Quote
daniel81 (ma 08 aug 2016 16:34:35 https://www.somda.nl/forum/18052/p587158/):
Quote
AgentX (ma 08 aug 2016 15:52:38 https://www.somda.nl/forum/18052/p587153/): Nee toch? Een trein die op donderdag om 5:29 vertrekt hoort toch niet ineens bij de dienstregeling van woensdag?

Ik dacht dat de grens bij 02:00 lag.

Nee, die grens is alleen door Somda bedacht

Volgens mij zit er ook nog weer verschil in de nachtgrens in het plan systeem, en de nachtgrens voor de geldigheid van vervoersbewijzen.
 

08-08-2016 22:19:31
michaben
michaben
Er is geen nachtgrens voor vervoersbewijzen, want die kennen een overlappingsperiode i.p.v. een grens. Vervoersbewijzen zijn altijd vanaf 0:00 geldig op de reisdag en je mag tot 4:00 de volgende ochtend instappen en vervolgens je reis afmaken met die trein. Dus in theorie kun je met een retourtje Rtd - Ut op dinsdagochtend 1:02 de 1406 pakken voor je heenreis, en op woensdagochtend de 1413 voor je terugreis die om 4:56 arriveert te Rtd. Totale tijd tussen inchecken en uitchecken circa 28 uur, maar wel op één retourtje.  

08-08-2016 22:33:44
thom
thom
Is toch nog nog steeds een grens tot wanneer je in mag stappen  

09-08-2016 10:48:56
AgentX
AgentX
Ja, 04:00 de volgende dag.  


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

Wijzigingsblad 12 juni 2016
RailWiki.nl