Moerdijkbrug dicht 13-15 april 2016
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Werkzaamheden
11-04-2016 19:44:24
Hoera63
Hoera63
Hallo allemaal,

Van 13 tot 15 april is de Moerdijkbrug dicht voor al het treinverkeer. Zie ook http://www.ns.nl/reisinformatie/calamiteiten/herstelwerkzaamheden-dordrecht-lage-zwaluwe-vanaf-woensdag.html

Kunnen we via Utrecht veel goederentreinen verwachten in deze drie dagen, of zal het meeste via de Betuweroute rijden? Ik vermoed dat er toch wel het een en ander omgeleid gaat worden, maar misschien zie ik een aantal mogelijkheden over het hoofd.

Groet,
Hoera63

Laatst bewerkt door moderator op 11-04-2016 20:22, reden: 2016 voor de vindbaarheid aan de titel toegevoegd
 

11-04-2016 19:56:25
sjoerd
sjoerd
En natuurlijk over de oude Betuwelijn, oftewel de Merwede-Lingelijn.%02%  

11-04-2016 19:58:59
bart84
Moderator
bart84
Als het even kan, zal er via de BR gereden worden, maar dat is voor veel goederentreinen die normaal via de Moerdijkbrug rijden niet mogelijk (zolang de verbindingsboog bij Meteren er nog niet is en de verbindingsboog Valburg-Ressen niet in dienst is).
Meest waarschijnlijke route is via Rtd-Ut naar Ht. Vanuit Ht kan dan via Ehv naar Lutdsm/Br/Venlo worden gereden en ook vanuit Ht naar Esn/Sloe/Zlw/Mdk.
Treinen van Bh/Em naar Esn zullen zoveel mogelijk NIET via Kfh gestuurd worden (denk aan Hoyer/Sludow / Gefco autotrein).

Eventueel in de 'rustige' uren kan ook nog gebruik worden gemaakt van de Betuwelijn, maar daar zijn vast beperkingen genoeg.

Laatst bewerkt door bart84 op 11-04-2016 20:06


Mvg. Bart
 

11-04-2016 20:12:01
michaben
michaben
Voor reizigers kondigt de NS aan dat men vanuit het zuiden tot Zlw gaat rijden en aan de noordkant extra gestopt gaat worden in Zwd. Dit laatste zal vanwege de betere bereikbaarheid van Zwd zijn voor de pendelbussen.

De ICD vaker laten rijden door de AMRO om te klappen (Rtd-Bd lijkt me nu eventjes belangrijker dan Rtd-Asd) zal wel te ingewikkeld zijn voor een inflexibele organisatie als de NS.
 


11-04-2016 20:44:16
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
michaben (ma 11 apr 2016 20:12:01 https://www.somda.nl/forum/18014/p574747/): aan de noordkant extra gestopt gaat worden in Zwd. Dit laatste zal vanwege de betere bereikbaarheid van Zwd zijn voor de pendelbussen.
Zo goed bereikbaar is Zwd nou ook weer niet. Vanaf de afrit ben je er wel snel, maar om vervolgens weer de A16 op te komen moet je een klein rondje rijden. Vanaf de achterkant van station Dordrecht ben je dan net zo snel op een snelweg. Even uitgerekend middels Google Maps: je bent vanaf zowel Zwd als Ddr in 15 minuten op Zlw en of je nu in Zwd stopt of pas op Ddr, dat scheelt met de trein misschien een minuut of 2. (let wei, dit is ook rekening houdend met het rondje dat de bussen in de praktijk maken)
Station Dordrecht heeft aan de achterkant ook nog eens prachtige infra liggen voor een busdienst met een keerlus voor bussen en al.

Nu heeft men de rare situatie gecreëerd dat er zowel vanaf Zwd als Ddr bussen naar Zlw rijden waarbij men die vanaf Zwd "snelbussen" noemt. Die vanaf Ddr zijn echter net zozeer snelbussen, want die stoppen ook nergens (er rijden immers ook bussen Ddr-Ddzd en dat laat zich niet combineren met een bus Ddr-Zlw door infrabeperkingen)

Laatst bewerkt door daniel_ddr op 11-04-2016 20:44


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

11-04-2016 21:24:07
gvttreinen
gvttreinen
De buitendienststelling Zlw - Ddr is van woensdag 7.00 uur tot vrijdag 23.00 uur.
Aanstaande weekeinde is de Betuweroute vanwege wkz. dicht en de weken erna is deze beperkt beschikbaar vanwege wkz. in Duitsland.
Vandaar dat de werkzaamheden nu worden uitgevoerd.
 

11-04-2016 21:31:26
gvttreinen
gvttreinen
Mbt omgeleide goederentreinen, reken dat de Blerickshuttel, CT autotreinen Bh - Esn en goederentreinen in relatie Kfh - Lutdsm via Ut 'moeten'.
Let wel dat goederentreinen van/naar Rtd ook over sporen 20/21 gestuurd kunnen worden.
 

11-04-2016 23:38:11
waalkade
waalkade
In de relatie Kfh - Vl / Rm en wil men Ut mijden, dan kan men in Ahg of Em kopmaken%08%.
Of zonder kopmaken via Dv.
 

12-04-2016 07:45:16
treinfan
treinfan
Met kopmaken in Brmet en Gdm kan ook nog. Een groot deel zal wel inderdaad via Ut gaan, maar ik vermoed dat verkeer Bh/Em-Esn v.v. zoveel mogelijk Kfh zal mijden. 's-Nachts zal de route via Gr ook nog wel gebruikt worden.  

12-04-2016 08:00:20
ZJ37
ZJ37
Quote
gvttreinen (ma 11 apr 2016 21:24:07 https://www.somda.nl/forum/18014/p574755/): De buitendienststelling Zlw - Ddr is van woensdag 7.00 uur tot vrijdag 23.00 uur.
Aanstaande weekeinde is de Betuweroute vanwege wkz. dicht en de weken erna is deze beperkt beschikbaar vanwege wkz. in Duitsland.
Vandaar dat de werkzaamheden nu worden uitgevoerd.
Is het dan desondanks niet handiger om dinsdagavond alvast te beginnen? Scheelt weer overlast op de drukke vrijdagmiddag... Starten om 7.00 is net zo vreemd, schuif dan de buitendienststelling 2 uur naar achteren op...
 

12-04-2016 09:26:17
BJB83
BJB83
Ik vind het juist slim dat ze van zowel Zwd als Ddr met bussen rijden. Het zijn werkzaamheden door de weeks, dus ook in de spits dus het gaat om veel reizigers en veel bussen. Ben het met je eens dat Zwijndrecht niet ideaal is met die lus om weer op de A16 te komen maar Dordrecht is ook verre van ideaal om met colonnes bussen te gaan rijden.

Slim dus dat ze het hebben gesplitst en zeker van zuid naar noord denk ik dat het voor de doorgaande reiziger ook tijd scheelt.
 

12-04-2016 10:20:18
phantom
phantom
Quote
daniel_ddr (ma 11 apr 2016 20:44:16
Vanaf de achterkant van station Dordrecht ben je dan net zo snel op een snelweg.
Station Dordrecht heeft aan de achterkant ook nog eens prachtige infra liggen voor een busdienst met een keerlus voor bussen en al.



Met een beetje medewerking van Arriva hoef je op beide stations niets aan de achterzijde te doen.
Beide hebben aan de voorzijde een prachtig bus station waar nooit alle plekken in gebruik zijn.
Dat scheelt je een hoop getob om door de woonwijken van beide steden te rotzooien vanwege te smalle straatjes en tegenliggers.

Quote
gvttreinen (ma 11 apr 2016 21:24:07
Aanstaande weekeinde is de Betuweroute vanwege wkz. dicht en de weken erna is deze beperkt beschikbaar vanwege wkz. in Duitsland.
Vandaar dat de werkzaamheden nu worden uitgevoerd.

Nou zag ik op de site van prorail staan dat er tussen Dordrecht en Rotterdam aankomend weekend werkzaamheden zijn waardoor er beperkt treinverkeer is.
Ik neem aan dat als de BR dicht is dat men van plan is om een hoop cargo via Ddr te laten rijden ri Vl,maar in hoeverre gaat dat met die werkzaamheden.
Wat is men van plan om allemaal te doen aan de Moerdijkbrug trouwens,las ergens iets over haarscheurtjes in de constructie van de brug,maar als dat het is ,zijn er dan zoveel gevonden dat men 3 dagen nodig heeft ?


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

12-04-2016 10:43:40
cuneo56
cuneo56
Gaat het niet om haarscheurtjes in de rails?
En die ligt in een speciale constructie daar.
( waar je misschien nu wel vraagtekens bij moet zetten; is niet de eerste keer dat er gedonder mee is.)
 

12-04-2016 11:30:42
gvttreinen
gvttreinen
Idd haarscheurtjes in de rails maar die rails zijn ingegoten dus is vervangen een lastige (tijdrovende) klus.  

12-04-2016 11:36:30
sjoerd
sjoerd
Er zijn haarscheurtjes geconstateerd in de rails, niet in de constructie. En daarvoor behoef je niet op je knieën met een vergrootglas over de brug te kruipen; dat komt gewoon uit ultrasoon-onderzoek. De spoorstaven zijn gedeeltelijk ingegoten in een geluid- en trillingdempende goot. Dat maakt de vervanging, die overigens nog maar een paar jaar geleden integraal heeft plaatsgevonden, tot een flinke klus.
De constructie van de brug is niet aangetast dankzij regelmatig schilderen en dateert nog uit de tijd (jaren 50 vorige eeuw) van overdimensioneren onder het motto veel staal kan geen kwaad.
 

12-04-2016 11:46:29
daniel81
daniel81
Quote
sjoerd (di 12 apr 2016 11:36:30 https://www.somda.nl/forum/18014/p574803/): (jaren 50 vorige eeuw)

Muggenziftmodus: twee eeuwen terug%06%
 

12-04-2016 11:51:32
rolandrail
rolandrail
De huidige brug komt 1954/1955. De eerste in in 1872 aangelegd maar kreeg in 1944 te maken met onze Oosterburen.  

12-04-2016 11:52:24
daniel81
daniel81
Ahhh weer wat geleerd, dank%02%  

12-04-2016 11:53:01
sjoerd
sjoerd
Nee hoor, want de Moerdijkbrug dateert uit de jaren 50 van de vorige eeuw. De enkelsporige Moerdijkspoorbrug is in de Tweede Wereldoorlog gedeeltelijk verwoest. Na de oorlog zou er geelektrificeerd worden, zouden de bogen bij Willemsdorp (wat tot dan een driesporig station was met middeninhaalspoor) en ten zuiden van Lage Zwaluwe naar Zevenbergen worden verruimd. In dat programma is de brug een paar meter verhoogd, ingekort aan de noordzijde met 400 m, en verdubbeld met 5 nieuwe dubbele overspanningen. De draaibrug aan de zuidzijde verdween onder het ophoogzand en ligt daar nog altijd!
Ah, Rolandrail was me iets voor, maar hierdoor weet je ook weer wat meer.

Laatst bewerkt door sjoerd op 12-04-2016 11:53
 

12-04-2016 11:57:26
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
phantom (di 12 apr 2016 10:20:18 https://www.somda.nl/forum/18014/p574794/):
Quote
daniel_ddr (ma 11 apr 2016 20:44:16
Vanaf de achterkant van station Dordrecht ben je dan net zo snel op een snelweg.
Station Dordrecht heeft aan de achterkant ook nog eens prachtige infra liggen voor een busdienst met een keerlus voor bussen en al.



Met een beetje medewerking van Arriva hoef je op beide stations niets aan de achterzijde te doen.
Beide hebben aan de voorzijde een prachtig bus station waar nooit alle plekken in gebruik zijn.
Dat scheelt je een hoop getob om door de woonwijken van beide steden te rotzooien vanwege te smalle straatjes en tegenliggers.
In Ddr ligt de achterzijde gewoon veel gunstiger dan het busstation aan de voorkant. ´tis er ook volledig op bussen ingericht want het is notabene een oud buseindpunt. Plus dat je reizigers de busroute niet hoeven over te steken wat in Zwd wel nodig is door de richting waarop het rondje gereden wordt.
De route waarover je in Dordrecht zou rijden bestaat trouwens uit mooie ruime wegen met grote middenberm, dus geen gedoe met smalle straten en tegenliggers.
Vanaf de voorkant is minder ideaal doordat je veel meer verkeerslichten tegen komt op weg naar de snelweg en die wegen veel drukker zijn.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

12-04-2016 12:49:39
waalkade
waalkade
Quote
treinfan (di 12 apr 2016 07:45:16 https://www.somda.nl/forum/18014/p574776/): Met kopmaken in Brmet en Gdm kan ook nog. Een groot deel zal wel inderdaad via Ut gaan, maar ik vermoed dat verkeer Bh/Em-Esn v.v. zoveel mogelijk Kfh zal mijden. 's-Nachts zal de route via Gr ook nog wel gebruikt worden.
Omlopen op Brmet met ETCS duurt veel te lang. Via Gdm omlopen moet je niet willen, een flink deel van de sporen is buiten dienst.
 

12-04-2016 17:48:10
BGM104
BGM104
De 2800 gaat deze 3 dagen splitsen/combineren met de 1700/11700 te Gd i.p.v. Ut om een extra goederenpad Rtd-Ut-Ehv mogelijk te maken.  

12-04-2016 19:17:42
b2py
b2py
Dat staat dan weer nergens op NS.nl?  

12-04-2016 19:58:46
ZJ37
ZJ37
Quote
BGM104 (di 12 apr 2016 17:48:10 https://www.somda.nl/forum/18014/p574867/): De 2800 gaat deze 3 dagen splitsen/combineren met de 1700/11700 te Gd i.p.v. Ut om een extra goederenpad Rtd-Ut-Ehv mogelijk te maken.
Benieuwd of die cargopaden te Ut naadloos overgaan van de ene naar de andere corridor. Ultieme test zonder wachtsporen aldaar.
 

12-04-2016 20:11:24
michaben
michaben
Gaat het ook om extra paden op Rtd-Hmla of is het slechts dat de bestaande paden doorgetrokken worden naar Ut? De huidige paden van Rtd-Hmla (en door naar Bkl) zitten zo'n 2 á 3 minuten voor de 2800 in Wd en houden het niet vol deze voorsprong tot Ut vol te houden. Vroeger was er richting Ut een geplande stop te Hmla van 4 minuten, maar tegenwoordig zit de 6100 in dat pad.  

12-04-2016 20:56:08
b2py
b2py
Het zijn de weekendpaden van Wd naar Boxtel die standaard al zijn ingelegd in het weekend en waardoor de 1700 gesplitst wordt in Gouda ipv Utrecht. Weinig spannends aan..  

13-04-2016 00:16:20
AlexNL
AlexNL
De reisplanner wordt langzaam maar zeker bijgewerkt, waaruit we kunnen afleiden dat de 1900 wordt beperkt tot Vl - Bd en Ddr - Gvc. Tussen Bd en Zlw rijdt alléén de 5000.

Een reis Breda - Rotterdam duurt dan 24 minuten met de 900, of 60 minuten met 5000 + bus + 1900. Dat gaat dus lekker druk worden in de 900, met al die mensen uit Tilburg en Eindhoven erbij.

Laatst bewerkt door AlexNL op 13-04-2016 00:18
 

13-04-2016 08:21:11
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
AlexNL (wo 13 apr 2016 00:16:20 https://www.somda.nl/forum/18014/p574908/): De reisplanner wordt langzaam maar zeker bijgewerkt, waaruit we kunnen afleiden dat de 1900 wordt beperkt tot Vl - Bd en Ddr - Gvc. Tussen Bd en Zlw rijdt alléén de 5000.
Lekker tegenstrijdig met de melding in het bericht op ns.nl dat alle treinen vanuit Bd en Rsd tot Zlw rijden.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

13-04-2016 08:32:06
BasSNG2001
BasSNG2001
Waarom een losse pendel Ddr-Ddzd? die rijdt parallel aan de stadsbus. %09% %09%


#DiscoverEU
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


13-04-2016 08:40:04
MetroRET
MetroRET
Quote
daniel_ddr (wo 13 apr 2016 08:21:11 https://www.somda.nl/forum/18014/p574926/):
Quote
AlexNL (wo 13 apr 2016 00:16:20 https://www.somda.nl/forum/18014/p574908/): De reisplanner wordt langzaam maar zeker bijgewerkt, waaruit we kunnen afleiden dat de 1900 wordt beperkt tot Vl - Bd en Ddr - Gvc. Tussen Bd en Zlw rijdt alléén de 5000.
Lekker tegenstrijdig met de melding in het bericht op ns.nl dat alle treinen vanuit Bd en Rsd tot Zlw rijden.


De 1900 rijdt gewoon Vl - Zlw v.v.
 

13-04-2016 08:57:09
evangoor
evangoor
Quote
b2py (di 12 apr 2016 19:17:42 https://www.somda.nl/forum/18014/p574870/): Dat staat dan weer nergens op NS.nl?

Ja in de AV van Utrecht: 7.02 naar Rotterdam 'rijdt vandaag niet'. En de 6.59 rijdt met VIRM12 naar Den Haag. Begrijp dus nu pas, dat ik die trein wel had kunnen nemen naar Rotterdam. Nu maar uitgeweken naar 7.17 uit Utrecht. En dan te bedenken dat ik enige tijd geleden een folder kreeg, waarin de reizigers van de 7.17 uur werd opgeroepen de 7.02 uur uit Utrecht te nemen. Heerlijk die reisinfo van NS.
 

13-04-2016 09:06:40
nathanvos2
nathanvos2
De NOS meld dat er geen sprake is van haarscheurtjes in de rails maar dat de lassen er uit dreigen te vallen.  

13-04-2016 09:07:56
b2py
b2py
Quote
evangoor (wo 13 apr 2016 08:57:09 https://www.somda.nl/forum/18014/p574936/):
Quote
b2py (di 12 apr 2016 19:17:42 https://www.somda.nl/forum/18014/p574870/): Dat staat dan weer nergens op NS.nl?

Ja in de AV van Utrecht: 7.02 naar Rotterdam 'rijdt vandaag niet'. En de 6.59 rijdt met VIRM12 naar Den Haag. Begrijp dus nu pas, dat ik die trein wel had kunnen nemen naar Rotterdam. Nu maar uitgeweken naar 7.17 uit Utrecht. En dan te bedenken dat ik enige tijd geleden een folder kreeg, waarin de reizigers van de 7.17 uur werd opgeroepen de 7.02 uur uit Utrecht te nemen. Heerlijk die reisinfo van NS.
Die klopt ook wel maar er wordt nergens gemeld dat die treinen ook aangepast rijden..
 

13-04-2016 09:16:34
Michael98
Michael98
Quote
MetroRET (wo 13 apr 2016 08:40:04 https://www.somda.nl/forum/18014/p574933/):
Quote
daniel_ddr (wo 13 apr 2016 08:21:11 https://www.somda.nl/forum/18014/p574926/):
Quote
AlexNL (wo 13 apr 2016 00:16:20 https://www.somda.nl/forum/18014/p574908/): De reisplanner wordt langzaam maar zeker bijgewerkt, waaruit we kunnen afleiden dat de 1900 wordt beperkt tot Vl - Bd en Ddr - Gvc. Tussen Bd en Zlw rijdt alléén de 5000.
Lekker tegenstrijdig met de melding in het bericht op ns.nl dat alle treinen vanuit Bd en Rsd tot Zlw rijden.


De 1900 rijdt gewoon Vl - Zlw v.v.


De NS is hierin zeer tegenstrijdig, via hun app en ns.nl geven ze aan dat de 2600 niet verder rijdt dan Rsd (vanuit Arn), terwijl RijdenDeTreinen en OVtijden aangeven dat ze doorgaan tot Zlw. Daarentegen staat op het kaartje dat de NS heeft verspreid dat de 2600 wel doorrijd naar Zlw.
http://www.ns.nl/binaries/_ht_1460458892692/content/assets/ns-nl/reisinformatie/2016/trajectkaart-werkzaamheden-moerdijkbrug.pdf
(Bron: NS-app en NS.nl bij station Arn en OVTijden.com en RijdenDeTreinen.nl bij station Arn)
 

13-04-2016 09:30:03
slifor2
slifor2
Quote
nathanvos2 (wo 13 apr 2016 09:06:40 https://www.somda.nl/forum/18014/p574938/): De NOS meld dat er geen sprake is van haarscheurtjes in de rails maar dat de lassen er uit dreigen te vallen.


Ook dit is wat ongenuanceerd. Als ik de opmerkingen van de woordvoerder vanmorgen goed interpreteer betreft het haarscheuren in de termietlassen van de ES-las passtukken. Ik meen dat die recent vervangen zijn. Waarschijnlijk niet goed gelast. Omdat het inderdaad ingegoten spoor betreft en de locatie uitermate moeilijk bereikbaar is zalde tijd wel hard nodig zijn.
 

13-04-2016 10:12:16
evangoor
evangoor
Quote
b2py (wo 13 apr 2016 09:07:56 https://www.somda.nl/forum/18014/p574939/):
Quote
evangoor (wo 13 apr 2016 08:57:09 https://www.somda.nl/forum/18014/p574936/):
Quote
b2py (di 12 apr 2016 19:17:42 https://www.somda.nl/forum/18014/p574870/): Dat staat dan weer nergens op NS.nl?

Ja in de AV van Utrecht: 7.02 naar Rotterdam 'rijdt vandaag niet'. En de 6.59 rijdt met VIRM12 naar Den Haag. Begrijp dus nu pas, dat ik die trein wel had kunnen nemen naar Rotterdam. Nu maar uitgeweken naar 7.17 uit Utrecht. En dan te bedenken dat ik enige tijd geleden een folder kreeg, waarin de reizigers van de 7.17 uur werd opgeroepen de 7.02 uur uit Utrecht te nemen. Heerlijk die reisinfo van NS.
Die klopt ook wel maar er wordt nergens gemeld dat die treinen ook aangepast rijden..

Nee het klopt niet. NS suggereert in de AV een halfuursdienst Rotterdam. In de reisplanner wisselend van een halfuursdienst rechtstreeks, via een kwartierdienst (evt. met overstap in Gouda) tot een kwartierdienst rechtstreeks. Eerder werd hier echter gezegd dat er vleugeltreinen zouden rijden met combineren in Gouda. NS zwijgt in alle talen wat nu het plan is. Ik kan er echt totaal niks van maken en kies veiligheidshalve maar voor de ICs Groningen/Leeuwarden.
 

13-04-2016 11:05:39
daniel_ddr
daniel_ddr
Er wordt gesplitst in Gouda, maar dat komt heel verwarrend in de reisinfo terecht. Men heeft namelijk de 2800 opgeheven en laat vervolgens de (1)1700 met twee stellen rijden waarvan er eentje de melding heeft dat het tot Gouda rijdt.

Werd vanmorgen in zowel Amersfoort als Utrecht wel volop omgeroepen trouwens. Al adviseerde men daarbij op de bestemmingsdisplays te letten die bij het Rtd-deel van de 1718 echter juist blanco waren.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

13-04-2016 11:32:48
evangoor
evangoor
Ja, fijn dat omroepen, maar ik besloot thuis op basis van de reisplanner om een kwartiertje later op de fiets te springen. En dan heb je een trein, waarbij de stationsomroep niks hoeft te zeggen en je geen displays op de trein hoeft te lezen. Hoe je als vervoersbedrijf door eigen toedoen een halfuursdienst veroorzaakt (zonder het daadwerkelijk ook te doen, maar dat wordt iedereen pas veel later duidelijk).  

23-02-2017 15:58:18
slifor2
slifor2
De spoorconstructie op de Moerdijkbrug moet alweer vervangen worden!

https://www.prorail.nl/nieuws/moerdijkbrug-van-25-juli-tot-en-met-11-augustus-geen-treinverkeer

Tijdens deze periode zullen overigens misschien ook cargotreinen via de HSL-zuid gaan rijden!

Laatst bewerkt door slifor2 op 23-02-2017 16:51
 

23-02-2017 16:05:13
mtlx
mtlx
Cargo via de HSL? Praat alsjeblieft geen onzin.
Zodra een goederentrein probeert om de HSL op te rijden komt ie niet verder dan tot na het CAB-bord, omdat de trein simpelweg niet slaagt voor de geschiktheidstests. En daar is het einde verhaal voor de goederentrein.
 

23-02-2017 16:08:18
gvttreinen
gvttreinen
Niet alleen dat maar ook het snelheidsverschil vormt een veiligheidssrisico.
Zal (hopelijk) veel over Ut omgeleid worden
 

23-02-2017 16:18:44
geert
geert
Geen werkzaamheden rond Em deze zomer? Anders zal het helemaal gezellig worden met cargo rond Ut  

23-02-2017 16:22:12
yappa
yappa
Sorry, sinds wanneer zou een snelheidsverschil tussen cargo en Thalys onder ERTMS een veiligheidsrisico zijn?! En weten ze al tussen Perpignan en Figueres dan al dat ze levensgevaarlijk bezig zijn?

In theorie zou je een cargo-Traxx prima een HSL-toegelaten sw-versie kunnen meegeven, en dan stuit je nog op 1000 andere bezwaren met vergunningen en zo, maar de snelheidsverschillen zijn wel je laatste zorg
 

23-02-2017 16:23:42
treinfan
treinfan
Quote
mtlx (do 23 feb 2017 16:05:13 https://www.somda.nl/forum/18014/p608711/): Cargo via de HSL? Praat alsjeblieft geen onzin.
Zodra een goederentrein probeert om de HSL op te rijden komt ie niet verder dan tot na het CAB-bord, omdat de trein simpelweg niet slaagt voor de geschiktheidstests. En daar is het einde verhaal voor de goederentrein.
Kent ERTMS een regime om geen cargo toe te laten? Het enige probleem dat ik zo snel zie is de softwareversie van de locs en die is aan te passen
Overigens is kopmaken te Rtng/Rtd/Sdm en dan via de HSL wel een omslachtige methode om van Kfhn richting Ehv te gaan: dan kan je sneller via Ut-Ht.

Laatst bewerkt door treinfan op 23-02-2017 16:27
 

23-02-2017 16:32:31
slifor2
slifor2
Quote
mtlx (do 23 feb 2017 16:05:13 https://www.somda.nl/forum/18014/p608711/): Cargo via de HSL? Praat alsjeblieft geen onzin.
Zodra een goederentrein probeert om de HSL op te rijden komt ie niet verder dan tot na het CAB-bord, omdat de trein simpelweg niet slaagt voor de geschiktheidstests. En daar is het einde verhaal voor de goederentrein.


ik praat geen onzin......
 

23-02-2017 16:33:49
bacr
bacr
helpt vast als je je bron erbij vermeldt...  

23-02-2017 16:35:07
mtlx
mtlx
Quote
treinfan (do 23 feb 2017 16:23:42 https://www.somda.nl/forum/18014/p608720/):
Quote
mtlx (do 23 feb 2017 16:05:13 https://www.somda.nl/forum/18014/p608711/): Cargo via de HSL? Praat alsjeblieft geen onzin.
Zodra een goederentrein probeert om de HSL op te rijden komt ie niet verder dan tot na het CAB-bord, omdat de trein simpelweg niet slaagt voor de geschiktheidstests. En daar is het einde verhaal voor de goederentrein.
Kent ERTMS een regime om geen cargo toe te laten? Het enige probleem dat ik zo snel zie is de softwareversie van de locs en die is aan te passen
Overigens is kopmaken te Rtng/Rtd/Sdm en dan via de HSL wel een omslachtige methode om van Kfhn richting Ehv te gaan: dan kan je sneller via Ut-Ht.
Jep. Treincategorie moet passagierstrein zijn, en dan ook nog specifieke set aan subcategorieën, waaronder informatie zit over de minimale snelheid die de trein mag rijden, en ik meen dat die op 120 km/u staat, om op de HSL te komen. Zodra je probeert om met een andere categorie trein de HSL op te rijden, slaagt de trein dus niet voor de geschiktheidstests en kom je simpelweg niet de HSL op. Daar kunnen collega's over meepraten die per ongeluk de verkeerde categorie hadden ingevoerd %08%

Edit: iets meer uitleg.
Bij het oprijden van de HSL wordt als het goed is een zogenaamde Route Suitability check uitgevoerd.
Die controle kan vanalles zijn, zoals bijvoorbeeld het voorkomen dat elektrische krachtvoertuigen naar een spoor zonder bovenleiding worden gestuurd, of in dit geval bij de HSL of de trein aan een aantal vereisten voldoet. Zoals bijvoorbeeld de minimale snelheid, treincategorie (zo mogen bijvoorbeeld treinen met ingeschakelde kantelbakinstallatie ook de HSL niet op), aslast (om beschadigingen te voorkomen), enzovoorts.
Een goederentrein komt niet door die checks heen en zal dus, zodra er geprobeerd wordt om de HSL op te rijden, automatisch tot stilstand worden gebracht.

Laatst bewerkt door mtlx op 23-02-2017 17:12
 

23-02-2017 17:14:23
icened
icened
Quote
mtlx (do 23 feb 2017 16:35:07 https://www.somda.nl/forum/18014/p608726/): aslast (om beschadigingen te voorkomen), enzovoorts.
Een goederentrein komt niet door die checks heen en zal dus, zodra er geprobeerd wordt om de HSL op te rijden, automatisch tot stilstand worden gebracht.


Aslast mag maximaal 17,5 ton zijn. Overigens hebben de locomotieven serie 189 van DB Schenker 10 jaar wel testritten gereden op de HSL:


http://www.open.ou.nl/hon/HSLafl45.htm
 

23-02-2017 17:17:15
rick
rick
Dus een Traxx mag al niet de HSL op?  

23-02-2017 17:19:41
MasterE
MasterE
Dat kan niet, een Traxx weegt 84 ton. Dus 21 ton aslast.


Mcn Asd
 

23-02-2017 18:25:16
broek53
broek53
Wel een leuk idee overigens. Zouden de tunnels in de HSL wel goederenvervoer-geschikt zijn qua veiligheidsinstallaties? Of maken de installaties die nodig zijn voor reizigerstreinen sowieso goederenvervoer mogelijk?  

23-02-2017 18:48:26
AlexNL
AlexNL
Die routegeschiktheidscontroles zouden natuurlijk tijdelijk veranderd kunnen worden, zodat goederentreinen wel de HSL op mogen rijden.

Ik denk dat een veel belangrijker vraag is: wat vindt Infraspeed ervan? De infrastructuur is natuurlijk niet bedoeld voor goederenvervoer, er zal dus wel een meerprijs aan hangen.
 

23-02-2017 19:13:27
sjoerd
sjoerd
En je hebt voor de toegepaste hellingen dan vier TRAXX-en nodig. Voor heel veel andere dingen die we ook wel eens zouden willen, zijn veel minder maatregelen nodig en die doen we ook al niet.
We kunnen ook nog langs de gewone Betuwelijn naar Den Bosch en Arnhem. Hoezo zou dat niet kunnen?
 

23-02-2017 19:15:49
icened
icened
Neubaustrecke Hannover - Würzburg en Mannheim - Stuttgart zijn wel HSL die geschikt zijn om bereden te worden door goederentreinen. Dat zal vooral 's nachts gebeuren.

Tevens zijn op deze snelle spoorlijnen meer rekening gehouden met goederentreinen door ruimere bogen (7000 meter), inhaal -en passeerspoorlijnen. Op de HSL Rotterdam - Breda is vanaf Rotterdam Lombardijen geen extra sporen voor goederentreinen om uit te wijken voor snelle(re) HSL treinen.
 


23-02-2017 19:55:49
sjoerd
sjoerd
Ehh de bogen zijn in Nederland nergens zo ruim als op de HSL-zuid. Die heeft boogstralen van enkele kilometers, terwijl op gewone spoorwegen de normale boogstralen maar op enkele punten boven de 1000 m komen.
We kunnen hierover nog veel fantaseren, maar er zijn zoveel infra-belemmeringen dat dit niet zal gebeuren. Straks gaan we nog goederenwagens laden op platte TGV-onderstellen...
Terug naar de werkelijkheid dus.

Laatst bewerkt door sjoerd op 23-02-2017 19:56
 

23-02-2017 20:19:31
b2py
b2py
Ik zie eigenlijk weinig redenen om het niet te doen.. als er voldoende tractie is, beveiliging oké en iedereen akkoord is zou ik niet weten waarom er geen cargo over de HSL zou kunnen.  

23-02-2017 21:09:54
AlexNL
AlexNL
Ik vraag me af welke goederentreinen gebruik zullen maken van deze hypothetische omleidingsroute.

Vanuit Rotterdam kun je net zo goed via de Betuweroute of via Utrecht rijden als je naar Duitsland wilt. Treinen van Rotterdam naar België zouden moeten kopmaken in Breda, en daar is de infrastructuur rond dat station nou weer niet echt op ingericht.

Of zouden die treinen dan in één keer tot aan Antwerpen gaan rijden?
 

23-02-2017 21:21:42
sjoerd
sjoerd
Dus dan moeten de Belgen ook nog toestemming geven?? Een waar wonder.
De hellingen naar de tunnels en de bruggen zijn te steil voor goederentreinen. Stel dat je de tractie regelt, dan gaan de koppelingen het niet houden. Stel dat je de opleidingen van de meesters zo snel geregeld krijgt, dan beleven we een waar wonder. Jongens, kunnen we nu echt de fantasie laten voor wat die is en terug naar de realiteit? Ik laat het hier bij.

Laatst bewerkt door sjoerd op 23-02-2017 21:23
 

23-02-2017 21:39:40
Frontier
Frontier
Toch is Floris doorgaans goed geïnformeerd, dus ik zou het niet bij voorbaat fantasie willen noemen.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

23-02-2017 22:04:19
maarten83
maarten83
Of zijn het enkel llt die erover gaan?  

23-02-2017 22:05:28
IC2000
IC2000
Quote
sjoerd (do 23 feb 2017 21:21:42 https://www.somda.nl/forum/18014/p608768/): Dus dan moeten de Belgen ook nog toestemming geven?? Een waar wonder.
De hellingen naar de tunnels en de bruggen zijn te steil voor goederentreinen. Stel dat je de tractie regelt, dan gaan de koppelingen het niet houden. Stel dat je de opleidingen van de meesters zo snel geregeld krijgt, dan beleven we een waar wonder. Jongens, kunnen we nu echt de fantasie laten voor wat die is en terug naar de realiteit? Ik laat het hier bij.

Ga jij mij nu vertellen dat jullie Hollanders een spoorlijn hebben gebouwd die steiler is dan de Gotthard-bergstrecke? Wat is de maximale steiging op de HSL dan? 30 promille?
 

23-02-2017 22:47:15
slifor2
slifor2
Het is heel simpel:

De toch vrij recent aangebrachte spoorconstructie blijkt niet te voldoen en moet vervangen worden en wel ad-hoc.

Dit houdt in dat het technisch DIT jaar moet gebeuren, echter worden zulke grootschalige onttrekkingen een jaar van tevoren gepland. De termijn is nu dermate kort dat Prorail niet meer de EISENDE maar VRAGENDE partij is. Goederenvervoerders zijn zeer belangrijke vervoerders over de Moerdijkbrug en moeten dus toestemming geven voor de onttrekking en willen daarvoor wat terug en het liefst met zo min mogelijk omrijden...

Prorail MOET dus wel een compromis sluiten met de vervoerders willen zij deze grootschalige onttrekking krijgen...

De cargo-vervoerders met ERTMS materieel willen via de HSL bruggen rijden...

we zullen het zien. Wie had ooit gedacht dat er een ICE over de Betuweroute zou rijden???
 

23-02-2017 22:49:58
sjoerd
sjoerd
Ik ga mij volkomen laten verrassen en zal terstond in uitbundig gejuich uitbarsten als allerlei klaarblijkelijk overbodige regels en gewoontes in één klap zullen kunnen worden afgezworen voor ruim twee weken ongemak bij het omleiden van wat goederentreinen.  

23-02-2017 22:51:36
thom
thom
Volgens mij zitten er ook aardige hellingen en opgangen in de betuweroute, dus ik vraag me af of de HSL nou daadwerkelijk zoveel steiler is.  

23-02-2017 22:54:37
AgentX
AgentX
Is het niet zo dat hoe zwaarder de trein, hoe makkelijker die een heuveltje opkomt, omdat ie als het ware "uitrolt"? Want dan is het een kwestie van een "aanloopje" nemen.  

23-02-2017 22:56:49
icened
icened
Quote
IC2000 (do 23 feb 2017 22:05:28 https://www.somda.nl/forum/18014/p608772/): Ga jij mij nu vertellen dat jullie Hollanders een spoorlijn hebben gebouwd die steiler is dan de Gotthard-bergstrecke? Wat is de maximale steiging op de HSL dan? 30 promille?


Dat lijk me wat over the top. Maar op een gedeelte zou het mogelijk van toepassing kunnen zijn nl. het deel bij de tunnel onder Dordtse Kil (18 meter) naar de hoogste punt van de HSL brug (24 meter). Een hoogteverschil van 42 meter. Weet niet over een lengte van hoeveel meter dit hoogteverschil gereden wordt.

Hellingspercentage lijk me geen 30 promille. Het is geen NBS Siegburg - vliegveld Frankfurt. 1 1/2 % lijk me reëler.
 

23-02-2017 22:57:14
Henk1619
Henk1619
Quote
IC2000 (do 23 feb 2017 22:05:28 https://www.somda.nl/forum/18014/p608772/):
Quote
sjoerd (do 23 feb 2017 21:21:42 https://www.somda.nl/forum/18014/p608768/): Dus dan moeten de Belgen ook nog toestemming geven?? Een waar wonder.
De hellingen naar de tunnels en de bruggen zijn te steil voor goederentreinen. Stel dat je de tractie regelt, dan gaan de koppelingen het niet houden. Stel dat je de opleidingen van de meesters zo snel geregeld krijgt, dan beleven we een waar wonder. Jongens, kunnen we nu echt de fantasie laten voor wat die is en terug naar de realiteit? Ik laat het hier bij.

Ga jij mij nu vertellen dat jullie Hollanders een spoorlijn hebben gebouwd die steiler is dan de Gotthard-bergstrecke? Wat is de maximale steiging op de HSL dan? 30 promille?


Zo maar eens een willekeurige vergelijking met lijnen waar goederen wel de helling op komen met twee elocs en koppelingen niet dagelijks afbreken:
- Gotthard-bergstrecke : 26.8 promille
- Rijeka - Moravice : 25 promille
- Moerdijkbrug HSL-Zuid : 20 promille
- Store Belt tunnel : 15.6 promille
 

23-02-2017 23:01:31
VIRMm1
VIRMm1
Om toch maar even ontopic iets te plaatsen:
Stond de Moerdijkbrug niet op de nominatie om in zijn geheel vervangen te worden binnen nu en 8 jaar?
Is het niet goedkoper om de brug vroegtijdig volledig te vervangen ipv de boel nu steeds maar op te lappen ?
 

23-02-2017 23:03:11
thom
thom
Volgens mij was het al bekend dat de laatste aanpassing aan het spoor maar een tijdelijke oplossing was.

En als het spoor binnen een jaar aan vervanging toe is, dan ontwerp en bouw je niet een brug in die tijd.
 

23-02-2017 23:10:49
nougo
nougo
De maximale hellingen op de HSL Zuid en Betuweroute zijn beiden 2,5%  

23-02-2017 23:14:45
thom
thom
Niet zo spannend dus  

23-02-2017 23:38:53
AlexNL
AlexNL
Quote
slifor2 (do 23 feb 2017 22:47:15 https://www.somda.nl/forum/18014/p608780/):
(...)
Prorail MOET dus wel een compromis sluiten met de vervoerders willen zij deze grootschalige onttrekking krijgen...



De HSL-heffing (wettelijk vastgesteld) is ook nog wel leuk: zouden die goederenvervoerders dan ook ineens 70 euro per treinkilometer aftikken (zoals NS nu doet)? Dan wordt het gebruik van dat stukje HSL best een duur grapje.

Ik denk dat het voor alle partijen makkelijker en goedkoper is als ProRail de vervoerders compenseert voor de schade die ze lopen.
 

24-02-2017 00:16:56
gvttreinen
gvttreinen
Voor de relatie Kfh/Havenspoorlijn - België zou de HSL gebruikt kunnen worden echter met kopmaken op Rtd (?) of Rtng..., je kan niet eerder van de HSL of toelijdende sporen af, kost dus ook tijd.
Voor de relatie Havenspoorlijn/Kfh - Vl kost het omrijden over Ut weinig meer tijd.
 

24-02-2017 01:49:42
jeanne
jeanne
We leven inmiddels in 2017 en misschien is het wel zo handig dat we de titel van dit topic aanpassen zodat we nu wat algemener over de Moerdijkbrug problematiek reageren kunnen. BVD.


Jeanne Kok
 

24-02-2017 06:23:29
maarten83
maarten83
Vanaf Rtst niet mogelijk?  

24-02-2017 06:29:19
gvttreinen
gvttreinen
Zie Sporenplan, nee dus.  

24-02-2017 06:58:45
icened
icened
Elk nadeel heeft zijn voordeel. De IC Den Haag - Breda/Eindhoven en IC Direct Amsterdam - Breda zal goed benut worden.

Kan NMBS en NS de Benelux dan tijdelijk laten rijden tussen Breda - Roosendaal - Brussel? Dat is al eens eerder gebeurd. Zeker prettig voor internationale treinreizigers van/naar Antwerpen/Brussel als ze eerst al met de IC (Direct) hebben gereisd en dan bij Breda en Roosendaal de overstap moeten maken:

https://www.youtube.com/watch?v=fMary7RmfNY

Laatst bewerkt door icened op 24-02-2017 07:05
 

24-02-2017 09:16:36
treinfan
treinfan
Quote
gvttreinen (vr 24 feb 2017 06:29:19 https://www.somda.nl/forum/18014/p608801/): Zie Sporenplan, nee dus.
Vanuit Bd zou omlopen op spoor LF/EJ naast Rtst nog kunnen en dan weer via de fly-over naar Kijfhoek. De andere kant wordt het misschien net te krap tussen alle reizigerstreinen door via de fly-over de HSL op te gaan en dan bij de wissels door te wisselen naar links.
Kopmaken te Rtng zou niet hoeven, want de sporen tussen Rtd en Sdm hebben dan genoeg capaciteit door het vervallen van de hoekse lijn.

Laatst bewerkt door treinfan op 24-02-2017 09:17
 

24-02-2017 09:55:47
Astraea
Astraea
Quote
VIRMm1 (do 23 feb 2017 23:01:31 https://www.somda.nl/forum/18014/p608788/): Om toch maar even ontopic iets te plaatsen:
Stond de Moerdijkbrug niet op de nominatie om in zijn geheel vervangen te worden binnen nu en 8 jaar?
Is het niet goedkoper om de brug vroegtijdig volledig te vervangen ipv de boel nu steeds maar op te lappen ?

Zover ik weet is enige vorm van financiering hiervoor nog niet opgestart.

Maar volgens mij is met de constructie van de brug zelf geen probleem en kan die nog jaren mee. De problemen lijken zich puur te concentreren bij de spoorstaven en de manier waarop ze bevestigd zijn.
 

24-02-2017 11:32:10
Klaasje
Klaasje
Quote
sjoerd (do 23 feb 2017 19:55:49 https://www.somda.nl/forum/18014/p608758/): Ehh de bogen zijn in Nederland nergens zo ruim als op de HSL-zuid. Die heeft boogstralen van enkele kilometers, terwijl op gewone spoorwegen de normale boogstralen maar op enkele punten boven de 1000 m komen.
We kunnen hierover nog veel fantaseren, maar er zijn zoveel infra-belemmeringen dat dit niet zal gebeuren. Straks gaan we nog goederenwagens laden op platte TGV-onderstellen...
Terug naar de werkelijkheid dus.

Een groot probleem is niet de boogstraal op zichzelf maar de toegepaste verkantingen. Goederentreinen zullen in vrijwel elke boog tegen de binnenste spoorstaaf aanschuren met als gevolg dat zowel de wielflensen als de spoorstaven veel sneller slijten dan waar ze voor gemaakt zijn. Dat zelfde effect zien we in mindere mate ook bij de TRAXX-IC's die met 160 km/h over de baan rijden.

Een bijkomend nadeel van die verkantingen is dat de weerstand van de trein toeneemt waardoor er extra vermogen noodzakelijk is om de trein vooruit te helpen. Combineer dat met een paar vervelende hellingen en het gaat al snel de negatieve kant uit voor de goederenvervoerders. Dan hebben we het nog niet gehad over de inpasbaarheid van de dienstregeling. De baanvoorwaarden hoeven bij voldoende voorbereidingstijd niet een probleem te zijn: Die zijn goed aan te passen als het bijbehorende papier maar klopt.
 

24-02-2017 11:59:36
phantom
phantom
Quote
AlexNL (do 23 feb 2017 23:38:53 https://www.somda.nl/forum/18014/p608793/):
Quote
slifor2 (do 23 feb 2017 22:47:15 https://www.somda.nl/forum/18014/p608780/):
(...)
Prorail MOET dus wel een compromis sluiten met de vervoerders willen zij deze grootschalige onttrekking krijgen...



De HSL-heffing (wettelijk vastgesteld) is ook nog wel leuk: zouden die goederenvervoerders dan ook ineens 70 euro per treinkilometer aftikken (zoals NS nu doet)? Dan wordt het gebruik van dat stukje HSL best een duur grapje.

Ik denk dat het voor alle partijen makkelijker en goedkoper is als ProRail de vervoerders compenseert voor de schade die ze lopen.


Als men i.d.d. de toestemming nodig heeft van de goederenvervoerders voor het redelijk abrupt mogen sleutelen aan de brug,en men heeft een alternatief als voorkeur aangegeven(in dit geval de HSL) dan mag ik aan nemen dat de meerkosten voor gebruik van de HSL ook te koste komen van prorail.
Ik denk namelijk niet dat een goederenvervoerder met blije armen die aangepaste tarief rekening zal omarmen,laat staan betalen.
Ze zijn immers "gedwongen" om via een alternatieve weg hun treinen te laten rijden tijdens de werkzaamheden aan de Moerdijk brug.
Gelukkig rijd er niet veel meer over de brabant route aan cargo,een hoop is verhuist met de ingebruikname van de BR.
Al kan het natuurlijk wel zo zijn,dat in overleg met de goederen vervoerders er toch door prorail nog is gekeken gaat worden welke treinen die er nu nog rijden op de brabantroute(t stukje Kfh-Bd-Belgie) het meest nut halen uit rijden over de HSL en of die bij een alternatief toch via een andere weg worden gestuurd ivm eventuele extra kosten voor gebruik HSL die prorail waarschijnlijk zal moeten betalen.
Ik ben benieuwd,als het werkelijk gaat gebeuren dan is voor de fotograven de volgende opgave een goede stek vinden langs de HSL om deze toch wel aparte gebeurtenis vast te leggen %02%


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

24-02-2017 12:00:48
rolandrail
rolandrail
Quote
jeanne (vr 24 feb 2017 01:49:42 https://www.somda.nl/forum/18014/p608796/): We leven inmiddels in 2017 en misschien is het wel zo handig dat we de titel van dit topic aanpassen zodat we nu wat algemener over de Moerdijkbrug problematiek reageren kunnen. BVD.
"Moerdijkbrug weer dicht" dekt de lading beter ja %08%