Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

Koningsdag 2016

Donderdag 31 mrt 2016 - 13:33:41
Dennis1977
Dennis1977
De derde koningsdag staat voor de deur en de NS rijdt op de dag zelf ( en de avond ervoor ) volgens de Oranjedienstregeling. Net als vorig jaar is rai gesloten. Op last van de politie is assp op 27 april gesloten. Internationale treinen rijden die dag niet van en naar asd ( Thalys / IC Brussel > shl, ICE / CNL > ut en IC Berlijn > amf )

Donderdag 31 mrt 2016 - 14:22:38
ZJ37
ZJ37
Waarom moet Assp dicht?

Donderdag 31 mrt 2016 - 15:06:44
gose91
gose91
Heel groot evenement nabij. Op last van de politie

Donderdag 31 mrt 2016 - 18:35:19
wouter15
wouter15
Twitter BakkerRuygrok Facebook Wouter Ruygrok Youtube wouterruygrok
Ik vraag me wel af wat de reden is om de CityNightLine richting Duitsland te laten starten in Ut maar de CityNightLine vanuit Duitsland te laten eindigen in Ah. Kan dat niet allemaal in Ut?

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Donderdag 31 mrt 2016 - 18:41:52
cuneo56
cuneo56
De sporen 5 en 7 in Utrecht zijn een paar weken in gekort wegens werk aan de noorder tunnel. En daardoor te kort voor een trein van 15 rijtuigen.

Donderdag 31 mrt 2016 - 18:53:43
treinfan
treinfan
O wat mooi dat we precies spoor 4 hebben afgesneden aan de zuidzijde

[Bezig met laden...]

Donderdag 31 mrt 2016 - 20:46:33
dh3201
dh3201
Quote
cuneo56 (do 31 mrt 2016 18:41:52 www.somda.nl): De sporen 5 en 7 in Utrecht zijn een paar weken in gekort wegens werk aan de noorder tunnel. En daardoor te kort voor een trein van 15 rijtuigen.
Dat hoeft in Utrecht toch helemaal geen probleem te zijn?
Op 14 mei 2006 wisten ze daar ook wel raad mee: www.diesel-trein.nl


Shqiperise-lopers?

Donderdag 31 mrt 2016 - 22:58:36
train85
train85
Nu rijdt de CNL 418 aantal weken niet te Ut, ook geen perron vrij.

www.mat64.nl

Vrijdag 01 apr 2016 - 11:13:18
Z2N
Z2N
Youtube Alfenaar1 Flickr Alfenaar
Ik denk eerder dat er een groot geel stootblok in de weg staat op spoor 4.

Vrijdag 01 apr 2016 - 13:08:13
ZJ37
ZJ37
Aan de zuidelijke kant van spoor 4 is inderdaad een deel opgebroken. Weer wat bijsturingsruimte naar de knoppen...

Vrijdag 01 apr 2016 - 14:26:31
mren
mren
Ook de 2225 zal deze dag op pad gaan vanaf Rtd.

Vrijdag 01 apr 2016 - 15:41:13
train85
train85
Quote
ZJ37 (vr 01 apr 2016 13:08:13 www.somda.nl): Aan de zuidelijke kant van spoor 4 is inderdaad een deel opgebroken. Weer wat bijsturingsruimte naar de knoppen...
Dat merken we in de planning.

www.mat64.nl

Vrijdag 01 apr 2016 - 16:27:21
sjoerd
sjoerd
Het blijft toch een vreemde zaak dat er sporen worden opgebroken en afgetimmerd waar behoefte aan is in de dagelijkse dienst, dan wel voor het opvangen van werkzaamheden elders. Het wordt hoog en hoog tijd dat de bazen eens bij elkaar op de koffie met cake gaan, of liever nog: op een stevige borrel. Dit is hetzelfde als wanneer de gemeente een straat afsluit en de bus er niet meer langs kan of wanneer Schiphol een landingsbaan sluit of wanneer Rotterdam een haven dempt. Nog dichterbij: u komt thuis en uw vrouw is bezig om de voordeur dicht te metselen.

Vrijdag 01 apr 2016 - 16:39:21
b2py
b2py
Je hebt altijd last van beperkingen gedurende bouwwerkzaamheden. Of dat nou is van een sluis, spoorweg, snelweg of kantoorpand..

Vrijdag 01 apr 2016 - 16:40:25
sjoerd
sjoerd
Ja, maar ik heb toch graag twee deuren in mijn huis, voor het geval de schilder de achterdeur komt doen. Komop, dit is niet goed te praten.

Vrijdag 01 apr 2016 - 16:51:53
b2py
b2py
Die CNL is schluss aan het einde van het jaar, DB stopt er mee. Die paar maandjes minder zal ook niemand om morren..

Vrijdag 01 apr 2016 - 17:09:11
cuneo56
cuneo56
Maar ook dat spoor 4 nu nog maar 1 fase is maakt b.v het rijden van de museums pendel in combinatie met afwijkingen in b.v. de dienst op Hvs en/of opstart serie 17400 lastiger want van twee verschillende treinen op een spoor, daar is men tegenwoordig ook al geen fan van.

Nut of noodzaak van aanpassing even in het midden gelaten is het een domme zaak dit midden in de ombouw te doen en niet als sluitstuk.

Vrijdag 01 apr 2016 - 17:15:42
treinfan
treinfan
Gebeurt dat niet nog steeds elke 2 weken met de videoschouwtrein op de buurtsporen?

Vrijdag 01 apr 2016 - 17:18:06
b2py
b2py
Altijd, 5700 en 4900 keren op elkaar..

Zaterdag 02 apr 2016 - 01:38:18
thom
thom
Quote
cuneo56 (vr 01 apr 2016 17:09:11 www.somda.nl): Maar ook dat spoor 4 nu nog maar 1 fase is maakt b.v het rijden van de museums pendel in combinatie met afwijkingen in b.v. de dienst op Hvs en/of opstart serie 17400 lastiger want van twee verschillende treinen op een spoor, daar is men tegenwoordig ook al geen fan van.

Nut of noodzaak van aanpassing even in het midden gelaten is het een domme zaak dit midden in de ombouw te doen en niet als sluitstuk.
Die museumpendel is sowieso al de eerste de beste trein die eruit vliegt als er te weinig capaciteit is.
Logisch ook, want er is natuurlijk ook geen enkele verplichting om die te rijden.

Zaterdag 02 apr 2016 - 08:16:27
Pim530
Pim530
Facebook profile.php?id=100000577754741&ref=tn_tnmn
Mogelijk neemt de ÖBB de CNL over, dus dan is het niet schluss. In elk geval heeft het bijzonder weinig met Koningsdag te maken.

Zaterdag 02 apr 2016 - 08:32:09
cuneo56
cuneo56
Quote
thom (za 02 apr 2016 01:38:18 www.somda.nl): Die museumpendel is sowieso al de eerste de beste trein die eruit vliegt als er te weinig capaciteit is
Logisch ook, want er is natuurlijk ook geen enkele verplichting om die te rijden.
Mijn Bakker is ook niet verplicht open te zijn. Maar heb er wel last van als deze gesloten is.

Laatst bewerkt door cuneo56 op Zaterdag 02 apr 2016 om 08:33:33

Zaterdag 02 apr 2016 - 13:19:18
thom
thom
Mja, dus?

Dan ga je naar een andere bakker of supermarkt, hier pak je dan de bus

Maar waar het mij om ging is dat de pendeltrein, die rijdt op initiatief van NSR zelf, wat minder belang heeft dan andere treinen die rijden in opdracht van de concessie.

Zaterdag 02 apr 2016 - 15:59:20
ZJ37
ZJ37
Waarom laat je überhaupt een trein op een traject rijden waarvan de eindbestemming lopend even snel te bereiken is.

Zaterdag 02 apr 2016 - 17:26:34
cuneo56
cuneo56
Leuk die "argumenten".
Wat het echt betekent kon ik vanmiddag zelf zien.
wegens een verstoring bij Hvs moest er kennelijk een SLT uit lopen en dus gedwongen naar spoor 5, maar het omroep bericht( 1x heel kort) dat de 7400 naar 7 i.p.v. 5 ging heeft een kwart niet gehoord.
De CTA gaf na Niet instappen al snel weer een IC naar Schiphol aan en begon dan ook weer vol te lopen.
Allemaal niet nodig als die SLT naar 4B kon lopen en op een passend moment naar OZ.
Maar dat vindt Prorail allemaal geen probleem , is voor de vervoerder
Net zo triest als dat door z'n lente de CNL niet meer mag stoppen in Utrecht, maar er deze week nog niets van ingekorte sporen 5 en 7 is te zien!

Zaterdag 02 apr 2016 - 18:44:54
Dennis1977
Dennis1977
Schoenmaker blijf bij je leest

Gaat er rondom Zwolle nog aanpassingen plaatsvinden? Dan kun je denken aan extra ritten, langere treinen, perron wijzigingen etc etc

Zaterdag 02 apr 2016 - 19:05:33
michaben
michaben
Dienstregelingwijzigingen worden normaal slechts vier weken vooruit doorgevoerd, dus je zult nog even geduld moeten hebben, waarschijnlijk zullen begin volgende week de wijzigingen doorgevoerd zijn.

Zaterdag 02 apr 2016 - 20:42:46
Dennis1977
Dennis1977
Dank voor info

Zondag 03 apr 2016 - 12:17:40
umbusko
umbusko
Wat betreft die CNL die niet mag stoppen (sorry als dit niet het goede topic is): is daar nou echt niks voor te regelen?
Ik weet niet wat nou precies het verschil in toegestane (want verkort perron)/daadwerkelijke lengte is, maar als die trein nou wel langs het perron komt, kan het (theoretisch) volgens mij heel simpel. Stel het gaat alleen om de laatste twee (slaap)rijtuigen: rijtuigbegeleider inventariseert wie er in Ut uit moet, laat die mensen bijtijds twee wagons naar voren lopen, deuren van de achterste twee wagons worden niet gebruikt. Iedereen blij.
Of is er echt een technische reden waarom het niet kan (perron niet vrij dus middenspoor, trein blokkeert bij stilstand een wissel aan de achterkant, etc.)? Zo ja, oké, zo nee, dan schiet de Veiligheid wel heel ver door (vind ik).

Zondag 03 apr 2016 - 13:45:07
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
In minder door veiligheidsmanie getroffen landen lost men dit soort 'problemen' pragmatisch op.
Bij korte perrons worden reizigers verzocht naar het voorste rijtuig te begeven om daar uit te stappen (in Noorwegen en Wales meegemaakt).
Aangezien de nachttrein alleen om uitstappen in Ut stopt zou dit geen probleem moeten zijn, het enige is dat de rijweg achter deze trein tijdens de haltering niet vrij is.

Zondag 03 apr 2016 - 13:50:48
ricohallo
ricohallo
In België is het heel gebruikelijk dat er op een CTA staat dat reizigers naar *huppelepup* niet mogen instappen in de laatste # rijtuigen en dat dat wordt omgeroepen.

Zondag 03 apr 2016 - 19:19:21
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Sterker nog; in de zomer rijden ze in België op de trajecten De Panne - Brussel Zuid met 12 bakken M6, waarvan bij een groot aantal haltes die lange trein niet past. De laatste bakken staan dan gewoon niet langs het perron, of zelfs gewoon een overweg dicht te houden. Jammer, ze wachten maar even.


Zondag 03 apr 2016 - 19:43:01
jelmerrr
jelmerrr
Dat ze een overweg dicht houden gebeurd toch in Nederland ook? Ik weet dat (familie woonde met uitzicht op het station / bijna station) in Wierden ook wel eens een ICM heeft gestaan toen die nog de 7000 serie deden en toen het spoorwegovergang ook wel eens dicht stond (overigens is het nu een tunnel onder het spoor door geworden en is de hele situatie veranderd).

Zondag 03 apr 2016 - 20:30:50
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Is wel lang geleden dat ik dat voor het laatst in Nederland heb zien gebeuren. In m'n studententijd weleens een stopperende 1900 tussen Bd en Ddr gehad, daarin werden reizigers voor Zlw ook gevraagd om even naar voren te lopen (was met een lange stam ICK, die stond daar dus ook op het overpad). Maar dan hebben we het wel over 12-14 jaar geleden.

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Zondag 03 apr 2016 - 20:43:59
martijn
martijn
Gebeurt er eigenlijk nog wat met Koningsdag?

Zondag 03 apr 2016 - 20:57:05
Dennis1977
Dennis1977
Zal ik topictitel even veranderen?

Zondag 03 apr 2016 - 21:47:59
moderator
Moderator
moderator
Zullen we hier gewoon verder gaan over de dienstregeling op Koningsdag?

Met vriendelijke groet, Het moderator team

Zondag 03 apr 2016 - 22:42:45
stefanvw14
stefanvw14
Twitter stefanvw14 Facebook stefanvw14 Youtube stefanvw1994
Daarop dan meteen aanhakend, momenteel geeft de NS op de Zaanlijn een zaterdagsdienstregeling. Dit terwijl voorgaande jaren standaard de 800 en 4700 van start tot einde dienstregeling reden, wel hierbij een kanttekening gemaakt mag worden is dat het Stad-/ Streekvervoer wel met een zaterdagsdienstregeling rijdt.

Vaste reiziger traject Zd - Amr, favoriete treinmaterieel ICMm en ICRmh. VIRM alleen 9547-9597.

Zondag 03 apr 2016 - 23:37:16
tonnie12
tonnie12
Quote
thom (za 02 apr 2016 13:19:18 www.somda.nl): Mja, dus?

Dan ga je naar een andere bakker of supermarkt, hier pak je dan de bus

Maar waar het mij om ging is dat de pendeltrein, die rijdt op initiatief van NSR zelf, wat minder belang heeft dan andere treinen die rijden in opdracht van de concessie.
spoorwegmuseum is op koningsdag altyd gesloten.

Zondag 03 apr 2016 - 23:44:09
thom
thom
Lol, da's een goeie, nogniet eens aangedacht

Maar stiekum waren we wat offtopic, en iets breder aan het denken

Maandag 04 apr 2016 - 00:53:08
dennistd
dennistd
Youtube dennisted Flickr dennistd
Quote
stefanvw14 (zo 03 apr 2016 22:42:45 www.somda.nl): Daarop dan meteen aanhakend, momenteel geeft de NS op de Zaanlijn een zaterdagsdienstregeling. Dit terwijl voorgaande jaren standaard de 800 en 4700 van start tot einde dienstregeling reden, wel hierbij een kanttekening gemaakt mag worden is dat het Stad-/ Streekvervoer wel met een zaterdagsdienstregeling rijdt.
Is het niet zo dat NS in de basis een zaterdagdienst rijdt met allerlei wijzigingen daarop? In dat geval zijn die wijzigingen (zoals het rijden van de 800 en 4700) misschien gewoon nog niet doorgevoerd. NS adviseert natuurlijk niet voor niets 10 dagen van tevoren te plannen.


Maandag 04 apr 2016 - 05:00:27
MetroRET
MetroRET
Twitter MetroRET Youtube MetroPokemon1996
Die zijn inderdaad nog niet doorgevoerd, want ik check dat zelf altijd of de verbinding van Rtd naar Vl wel of niet rechtstreeks te bereizen valt. En dat kon gewoon (nog).

Maandag 04 apr 2016 - 11:05:28
Dead_Devil
Dead_Devil
gaat de 44/9600 weer met slt rijden? net als eerdere jaren?

Maandag 04 apr 2016 - 13:52:03
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
....en plan V`s in de 6000/16000/13600??...ai, dat kan niet meer

Dinsdag 05 apr 2016 - 14:18:51
SomdaSpott
SomdaSpott
Twitter treinacties Facebook goedkopetreinkaartjes
Zal de (oranje)Koningstrein ook weer rijden in de week voor Koningsdag? Zou deze graag willen vastleggen

Laatst bewerkt door SomdaSpott op Dinsdag 05 apr 2016 om 14:19:45

Dinsdag 05 apr 2016 - 14:26:42
sfj
sfj
Die rijdt al tijden niet meer, dat is gewoon weer een geelblauwe 9520. Dream on...

Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.

Dinsdag 05 apr 2016 - 16:50:18
michaben
michaben
Zoals verwacht is de reisinformatie bijgewerkt (mogelijk nog niet in alle systemen verwerkt, dus niet gelijk gaan klagen als jouw favoriete reisplanner nog niet up to date is!). Nog niet van alle treinen heb ik de nummers kunnen achterhalen. Overzicht is ook niet compleet, ik heb niet alle series bekeken:

800 rijdt Mt-Sgn
900 aankomst en vertrek Asd op 15a, gaat men onder de kap keren?
1500 rijdt Ekz-Asd, keert op spoor 5.
2600 rijdt Rsd-Asd, aankomst 11a, vertrek 13a. Rsd-Vs rijdt als 28600.
2000 rijdt niet? (Of onder een nummer wat ik nog niet heb ontdekt?)
2800/12800 rijdt niet? (Of onder een nummer wat ik nog niet heb ontdekt?)
11700 rijdt niet, 1600 naar Gvc (Es-Gvc als 28700, Gvc-Es als 1600).

4000 en 4700 rijden beide Utg-Asd, keren op elkaar op spoor 7a en 8a. Rtd-Asd rijdt los, lang kerend op 7b/8b.
5800 rijdt Avat-Asd, kerend op spoor 13b.

28500 extra treinen Rsd-Bd in de ochtend en Bd-Rsd in de avond.
xxxxx Amfs-Asd, aankomst spoor 11b, vertrek 15b.
xxxxx Lls-Asd, aankomst 15b, vertrek 11b.
xxxxx Hfd-Asd, aankomst spoor 13a, vertrek spoor 11a (zal keren op de 2600 vermoed ik)

Laatst bewerkt door michaben op Dinsdag 05 apr 2016 om 16:55:36

Dinsdag 05 apr 2016 - 17:01:24
Dennis1977
Dennis1977
Dank voor overzicht!

Dinsdag 05 apr 2016 - 19:34:30
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Quote
michaben (di 05 apr 2016 16:50:18 www.somda.nl): Zoals verwacht is de reisinformatie bijgewerkt (mogelijk nog niet in alle systemen verwerkt, dus niet gelijk gaan klagen als jouw favoriete reisplanner nog niet up to date is!).
Waar haal jij die info vandaan dan. Zelfs ns.nl zelf is nog niet bijgewerkt namelijk en toont nog de standaard zaterdagdienst. Voor de apps gebaseerd op de NS API en de Reisplanner Xtra geldt hetzelfde. Alleen 9292 geeft wel info gelijkend aan jouw overzicht, maar die is over het algemeen voor bijzondere dagen niet heel betrouwbaar (daar komt met 2e Paasdag geregeld doodleuk een doordeweekse dienstregeling uit rollen bijvoorbeeld)

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Dinsdag 05 apr 2016 - 19:53:43
Roy
Roy
De 7900 wordt 's avonds niet opgeheven. 26 en 27 april (en 5 mei).

Bron: ns app werkzaamhedenblok. "Er rijden treinen in plaats van bussen tussen Zwolle en wierden."

Dinsdag 19 apr 2016 - 13:07:43
martijn
martijn
Nou de Oranjedienstregeling staat aan het eind van de week online hoor

www.nu.nl

Dinsdag 19 apr 2016 - 14:13:58
sfj
sfj
Lijstje wat ik van nfl doorgestuurd kreeg:

100/120/220: Ut-Fffm/Basels met extra LM Ut-Wgm/Mas.
140/240: Amf-Bhf vv.
400: 418 Zue-Ah, 419 Ut-Zue.
800: 816-820 Ehv-Sgn, 822-872 Mt-Sgn, 874-886 Mt-Amr, 833-885 Sgn-Mt (eerder va Amr/Asd/Ehv), 887-889 Sgn-Ehv.
900: Asd-Bd vv zonder 70900 Asd-Wgm vv
1500: Asd-Ekz vv. Asd-Amfs vv los als 701500, keert in Asd op de 702600 Asd-Lls vv.
1600: Gvc-Es. Es-Gvc als 28700.
2000: Gvc-Ut vv opgeheven (9800 biedt overstap op (12)500)
2200: Extra 2291-2295;2276 Asd-Ddr vv
2600: Rsd-Asd vv, keert op 705800 Asd-Hfd vv. Vs-Rsd vv los als 28600, Asd-Lls vv als 702600.
2800: Rtd-Ut vv opgeheven
4000: Utg-Asd vv, keert op 4700 in Asd en Utg. Asd-Rtd vv los als 704000. Extra tov ma-vr: 4764-4784;4777-4795 Asd-Utg vv, 204082 in pad 4082 Asd-Hdr, 4092 Asd-Hwd.
5800: Avat-Asd vv. Hfd-Asd vv los als 705800.
7900: Extra 7976-7988;7971-7981&207983 Wdn-Zl vv.
8500: Extra 8585;8590 Zl-Kpn vv
9200: Shl-Brusz vv, bijbehorend LM naar Wgm.
9300: Shl-Paris vv, bijbehorend LM naar Wgm.
9900: Shl-Lillee vv, bijbehorend LM naar Wgm.
11700: Gvc-Amfs vv opgeheven.
20800: Extra 20874 Hrl-Std
28300: Ut-Utm vv opgeheven.
28500: Extra 28534(09:35)-28546 Rsd-Bd, 28571(20:33)-28583 Bd-Rsd

Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.

Dinsdag 19 apr 2016 - 14:20:30
b2py
b2py
De 3100/3500 ontbreken, neem aan dat die 's-avonds gewoon langer doorrijden?

Dinsdag 19 apr 2016 - 14:52:12
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
11600 mist ook, neem aan dat die ook niet Amf-Shl rijdt net als de 1600. Op zich ook wel opvallend dat er vanuit Ut naar het westen juist minder treinen dan normaal zouden rijden.

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Dinsdag 19 apr 2016 - 18:07:18
wouter15
wouter15
Twitter BakkerRuygrok Facebook Wouter Ruygrok Youtube wouterruygrok
Ik neem aan dat de 9800 toch wel versterkt gaat worden als de 1700 de enige IC tussen Ut en Gvc is.

Dinsdag 19 apr 2016 - 18:42:26
AlexH
AlexH
Waarom rijdt er een 207983 en niet gewoon een 7983?

Dinsdag 19 apr 2016 - 18:55:37
MetroRET
MetroRET
Twitter MetroRET Youtube MetroPokemon1996
Quote
wouter15 (di 19 apr 2016 18:07:18 www.somda.nl): Ik neem aan dat de 9800 toch wel versterkt gaat worden als de 1700 de enige IC tussen Ut en Gvc is.
Die zou ook makkelijk verlengd kunnen worden door het vervallen van de 12800.

Tevens zou de (12)500 ook wel versterkt mogen worden omdat dat dus de enige IC wordt tussen Ut en Rtd, door het wegvallen van bovengenoemde treinserie: 12800.

Woensdag 20 apr 2016 - 08:21:46
train85
train85
Quote
AlexH (di 19 apr 2016 18:42:26 www.somda.nl): Waarom rijdt er een 207983 en niet gewoon een 7983?
Heeft met de nacht te maken. Als een trein verlengt of verkort qua traject, kan het voorkomen dat hetzelfde treinnummer 2 keer voorkomt tussen 02:00 en 01:59 uur. En dat mag niet, daarom een 20 voor een 4 cijferige treinnummer.

www.mat64.nl

Woensdag 20 apr 2016 - 18:49:45
Amazonous
Amazonous
En voordat het gezien wordt als pure bureaucratie: doe je dat wel, dan is een treinnummer dus niet meer uniek op een dienstregeldag. Daarmee veroorzaak je allerlei problemen in de techniek, want een treinnummer is de enige unieke waarde horende bij een rit, helemaal in de communicatie tussen de systemen cq. ketens.

Laatst bewerkt door Amazonous op Woensdag 20 apr 2016 om 18:50:07

Woensdag 20 apr 2016 - 20:41:03
yappa
yappa
Excuses voor de ot-vraag, maar hoe zit dat dan met een trein als de 1405, krijgt die dan ook een nieuw treinnummer vanaf Shl?

Woensdag 20 apr 2016 - 20:59:13
michaben
michaben
Men hanteert de eerste vertrektijd van een trein volgens mij als maatstaf voor de hele rit. Alleen komt die 7983 helemaal niet in de buurt van de nachtgrens, omdat deze om 24:57 in Es aankomt. Het lijkt alsof men hier van 0:00 uitgegaan is, terwijl men binnen het OV nooit 0:00 hanteert als nachtgrens.

Laatst bewerkt door michaben op Woensdag 20 apr 2016 om 21:00:15

Woensdag 20 apr 2016 - 23:11:04
Amazonous
Amazonous
Eerste vertrek is inderdaad bepalend voor de servicedag. Nachtnet gaat dat in de regel goed, maar het is tevens aanleiding voor een aantal vreemde problemen. Helemaal aangezien er zowel 4u als 2u als daggrens wordt aangehouden.

Waarom er specifiek voor een 207983 is gekozen kan ik (nu) niet zien helaas. Laten we snel terug naar Koningsdag gaan

Laatst bewerkt door Amazonous op Donderdag 21 apr 2016 om 00:00:47

Donderdag 21 apr 2016 - 07:52:15
illyavaes
illyavaes
Quote
michaben (wo 20 apr 2016 20:59:13 www.somda.nl): Het lijkt alsof men hier van 0:00 uitgegaan is, terwijl men binnen het OV nooit 0:00 hanteert als nachtgrens.
Er zijn wel systemen die 0:00 als daggrens hanteren.

Donderdag 21 apr 2016 - 11:08:46
thom
thom
Quote
ZJ37 (do 31 mrt 2016 14:22:38 www.somda.nl): Waarom moet Assp dicht?
Inmiddels zijn er ook in de omgevingen van Assp allemaal borden te vinden van afgesloten straten richting het station dus dat zal wel meespelen en het station onbereikbaar maken.

Vrijdag 22 apr 2016 - 12:56:27
jordy94
jordy94
Ik ben benieuwd naar de Zeeuwse Lijn. Traditiegetrouw zijn de VIRMs verleden tijd op Koningsdag. Vorig jaar hadden we DD-AR, Plan V & SGMm.
Grote kans dat dit jaar SLT en SGMm worden ingezet, DD-AR zal elders nodig zijn en Plan V zal niet speciaal voor Koningsdag terugkeren

Vrijdag 22 apr 2016 - 20:39:36
BGM104
BGM104
DD-AR en DDZ4 in de planning voor de Zeeuwse lijn.

Vrijdag 22 apr 2016 - 20:41:10
MetroRET
MetroRET
Twitter MetroRET Youtube MetroPokemon1996
Bron? Zoja, wat is de rest van de materieelplanning per treinserie dan?

Laatst bewerkt door MetroRET op Vrijdag 22 apr 2016 om 20:41:22

Vrijdag 22 apr 2016 - 21:51:08
train85
train85
Willen we dat echt weten? Want het wordt dan wel erg lang lijstje met alle series in het land.

www.mat64.nl

Vrijdag 22 apr 2016 - 22:03:01
michaben
michaben
Natuurlijk willen veel mensen dat weten, we hebben voor de planmatige inzet immers ook lijstjes met de inzet. Het is eerder de vraag of iemand bereid is zo'n lijst samen te stellen op basis van interne gegevens, want daar zal geen kant en klare 'exporteer alles naar een simpel lijstje' knop aanwezig zijn.

Vrijdag 22 apr 2016 - 22:23:39
BGM104
BGM104
Wat me toevallig opviel, de 7400 is geheel SLT6, ik had verwacht dat SLT in andere noodremtrekregio's harder nodig zou zijn.

Vrijdag 22 apr 2016 - 22:53:15
thom
thom
DDZ heeft inmiddels natuurlijk ook noodremoverbrugging, dus SLT is daar niet direct de enige oplossing meer voor.

Zaterdag 23 apr 2016 - 17:30:29
Dennis1977
Dennis1977
Arriva rijdt rondom de betuwe extra (nacht)treinen met Koningsnacht/dag :

www.gelderlander.nl

Ook in het noorden extra late treinen aankomend Koningsdag

Zaterdag 23 apr 2016 - 21:43:47
Joey666
Joey666
vanuit de gooi verwacht ik het zelfde als vorig jaar voor de sprinter series.

4900 en 5700 serie reden vorig jaar reed alles met minimaal SLT 10
5800 serie tijd minimaal met SGM 8 of 9

hoe dat dit jaar is, weet ik niet.

Zondag 24 apr 2016 - 09:27:09
nickeyboy
nickeyboy
Twitter @menke_nick Youtube treinenbus Flickr 57428273@N07
Ook dit jaar weer worden er weer Arriva stellen uit het noorden gehaald voor de treindienst Apd - Zp en Zp - Ww

Zondag 24 apr 2016 - 14:15:11
wouter15
wouter15
Twitter BakkerRuygrok Facebook Wouter Ruygrok Youtube wouterruygrok
Weet iemand ook wat er in de 9800 gaat rijden? Dubbele stellen zijn wel nodig als er maar 1 IC tussen Ut en Gvc rijdt.

Zondag 24 apr 2016 - 14:59:31
robbertc
robbertc
Dat lijkt me sterk, de IC-verbinding Ut-Rtd/Gvc is aannemelijk gehalveerd omdat de vervoersvraag daar laag is op Koningsdag.

Woensdag 27 apr 2016 - 08:53:20
Berk24
Berk24
De trein tussen Arnhem en Tiel rijst tussen 12 en 18 uur ieder half uur. De trein tussen Arnhem en Winterswijk is gesplitst in Doetinchem en tussen Doetinchem en Winterswijk een kwartier verschoven, met als gevolg dramatische aansluitingen op de bus in Terborg, Varsseveld en Aalten.

De 1500 stopt de hele dag extra in Purmerend.

Woensdag 27 apr 2016 - 15:54:51
Jrodenhuis
Jrodenhuis
Quote
nickeyboy (zo 24 apr 2016 09:27:09 www.somda.nl): Ook dit jaar weer worden er weer Arriva stellen uit het noorden gehaald voor de treindienst Apd - Zp en Zp - Ww
Hoe dat zo?

Woensdag 27 apr 2016 - 16:11:52
selivio
selivio
Zodat de ritten op de andere lijnen extra versterkt kunnen worden

Woensdag 27 apr 2016 - 16:48:29
Jrodenhuis
Jrodenhuis
Quote
selivio (wo 27 apr 2016 16:11:52 www.somda.nl): Zodat de ritten op de andere lijnen extra versterkt kunnen worden
De andere lijnen? Je bedoelt dan de lijnen rondom Zp neem ik aan?

Woensdag 27 apr 2016 - 17:00:03
selivio
selivio
Nee, rondom Arnhem (tiel-arnhem, doetinchem-arnhem). Althans, als het draaiboek gevolgd wordt

Woensdag 27 apr 2016 - 21:49:04
cuneo56
cuneo56
Even tussendoor:
Het is een mooi (niet echt natuurlijk) voorbeeld waar de privatisering van het spoor toe lijdt
Breng mag niet rijden vandaag en Arriva moet dan maar treinstellen uit het noorden laten komen om de reizigers proberen te vervoeren. En dan is er ook al iemand kwaad dat er in Ww een hoek om aansluiting om zeep gaat

Woensdag 27 apr 2016 - 22:10:00
dennistd
dennistd
Youtube dennisted Flickr dennistd
Wat is eigenlijk de reden van het aanpassen van de dienstregeling Winterswijk-Doetinchem? Als het puur is om Doetinchem-Arnhem groter te kunnen rijden en toch voldoende overstaptijd te houden zou je toch ook Doetinchem de Huet over kunnen slaan?


Woensdag 27 apr 2016 - 22:47:18
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
... en waarom mag Breng niet rijden?

Woensdag 27 apr 2016 - 23:30:16
marciekemp
marciekemp
Omdat de machinisten van Breng in weekenden en op feestdagen vrij zijn zoals ze daar ooit voor getekend hebben...., wat Arriva wel zou kunnen doen is stellen van Breng huren dat doet Veolia immers ook dus het kan wel maar dan moet er wel de wil zijn dat te doen, denk ook dat het goedkoper is om dat wat stellen uit het noorden naar de Achterhoek te halen dan ze van Breng te huren

Woensdag 27 apr 2016 - 23:32:43
Berk24
Berk24
Quote
dennistd (wo 27 apr 2016 22:10:00 www.somda.nl): Wat is eigenlijk de reden van het aanpassen van de dienstregeling Winterswijk-Doetinchem? Als het puur is om Doetinchem-Arnhem groter te kunnen rijden en toch voldoende overstaptijd te houden zou je toch ook Doetinchem de Huet over kunnen slaan?
Het knippen van de treindienst is niet zo'n punt. Wel het probleem zijn de gehanteerde tijden:
-de buslijnen 40 en 72 sluiten in Terborg, respectievelijk Varsseveld niet meer aan op de trein.
-de aansluiting op de IC naar Amsterdam in Arnhem is te krap om grote hoeveelheden feestgangers te verwerken.
Beter reed Doetinchem-Winterswijk op zijn oorspronkelijke tijd en Arnhem-Doetinchem op de tijden van Breng. Buslijnen 24 (naar 's Heerenberg) en 28 (naar Gendringen) schuiven een kwartier mee.

Donderdag 28 apr 2016 - 06:50:02
martijn
martijn
Quote
selivio (wo 27 apr 2016 17:00:03 www.somda.nl): Nee, rondom Arnhem (tiel-arnhem, doetinchem-arnhem). Althans, als het draaiboek gevolgd wordt
Draaiboek werd gevolgd hoor. Tussen Dtc en Ah reden volgens mij (heb niet elke trein gezien) alleen composities van drie stellen en tussen Ah en Tl dubbele stellen.

Donderdag 28 apr 2016 - 06:58:59
mdeen
mdeen
Quote
marciekemp (wo 27 apr 2016 23:30:16 www.somda.nl): Omdat de machinisten van Breng in weekenden en op feestdagen vrij zijn zoals ze daar ooit voor getekend hebben....,
Dat heeft dus niks te maken met privatisering wat cuneo56 suggereert maar een duidelijk gebrek aan inzicht bij de personeelsplanning of bij het opstellen van de arbeidsvoorwaarden.

Donderdag 28 apr 2016 - 08:09:27
ZJ37
ZJ37
Quote
cuneo56 (wo 27 apr 2016 21:49:04 www.somda.nl): Even tussendoor:
Het is een mooi (niet echt natuurlijk) voorbeeld waar de privatisering van het spoor toe lijdt
Breng mag niet rijden vandaag en Arriva moet dan maar treinstellen uit het noorden laten komen om de reizigers proberen te vervoeren. En dan is er ook al iemand kwaad dat er in Ww een hoek om aansluiting om zeep gaat
Nee hoor, volgens de politiek wordt het op deze manier juist efficiënter en daar profiteren de reizigers van.

Donderdag 28 apr 2016 - 09:53:34
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
Quote
mdeen (do 28 apr 2016 06:58:59 www.somda.nl):
Quote
marciekemp (wo 27 apr 2016 23:30:16 www.somda.nl): Omdat de machinisten van Breng in weekenden en op feestdagen vrij zijn zoals ze daar ooit voor getekend hebben....,
Dat heeft dus niks te maken met privatisering wat cuneo56 suggereert maar een duidelijk gebrek aan inzicht bij de personeelsplanning of bij het opstellen van de arbeidsvoorwaarden.
Die zijn wel het gevolg zijn van aanbesteding: beperkte planning en dito arbeidsvoorwaarden zijn beide het gevolg van goedkoop willen werken.

Laatst bewerkt door rolandrail op Donderdag 28 apr 2016 om 10:08:50

Donderdag 28 apr 2016 - 09:59:08
michaben
michaben
Dat heeft werkelijk niets met 'privatisering' te maken (volgens mij weten veel mensen de betekenis van dat woord niet eens), maar het is natuurlijk lekker makkelijk om daar tegen te schoppen. Dit komt puur doordat de overheid hele vreemde concessies heeft opgesteld waar niemand iets mee opschiet. Of het nou een privaat- of staatsbedrijf zou zijn dat deze concessies uitvoert doet er niet toe, als de overheid een spoorlijn in tweeën splitst en aan andere vervoerders toewijst krijg je dit soort problemen vroeg of laat.

Donderdag 28 apr 2016 - 16:38:21
daniel81
daniel81
Quote
dennistd (wo 27 apr 2016 22:10:00 www.somda.nl): Wat is eigenlijk de reden van het aanpassen van de dienstregeling Winterswijk-Doetinchem? Als het puur is om Doetinchem-Arnhem groter te kunnen rijden en toch voldoende overstaptijd te houden zou je toch ook Doetinchem de Huet over kunnen slaan?
Tsja, maar in de concessievoorwaarden staat natuurlijk ook dat Dtch elk half uur bediend moet worden, en reken maar niet dat je daar heel gemakkelijk ontheffing voor krijgt.

Donderdag 28 apr 2016 - 16:44:51
dennistd
dennistd
Youtube dennisted Flickr dennistd
Dan zet je daar een bus op in, net als Syntus doet met Hglo tijdens carnaval.


Zaterdag 30 apr 2016 - 21:56:54
illyavaes
illyavaes
Hebben degenen die Dtch willen overslaan wel eens gekeken hoe groot de beide wijken zijn die door het station worden bediend? Dat is samen zowat de helft van de plaats Doetinchem...