Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

FLIRT 3 (Arriva)
RailWiki.nl
Ontwikkelingen Arriva FLIRT3-treinstellen
Forum: Algemeen - Materieel en maatschappij ontwikkelingen
05-07-2019 16:11:03
Nick86
Nick86
Dat is al mogelijk. Zo rijdt bijvoorbeeld de trein Koblenz-Trier-Saarbrücken (met een DB-FLIRT) en de trein Koblenz-Trier-Luxembourg (met een CFL-KISS) gecombineerd tussen Koblenz en Trier.  

05-07-2019 20:06:04
jordibont
jordibont
Het zijn toch technisch gezien dezelfde treinen, alleen heeft de een vanwege zijn extra dek een andere naam gekregen.  

05-07-2019 20:46:17
edje
edje
Nou niet helemaal.
Elk treinstel serie kan per vervoerder afwijkend zijn.
Flirt van NS, Keolis en Arriva, zul je ook niet zomaar aan elkaar kunnen koppelen.

boordcomputers kunnen compleet anders zijn.
 

05-07-2019 23:52:12
aarclay
aarclay
Maar als deze FLIRT-3 met een KISS tractie aan het rijden is voor een bepaalde test, dan zullen ze vast de software van de Arriva FLIRT wel even aangepast hebben.

Die boel is trouwens zo modulair als het maar kan. Tijdens Innotrans 2016 heeft Stadler de cabine omgetoverd tot trainsimulator. Ik moet zeggen dat het wel lekker rijdt met de echte hendels dan een plastic RailDriver

Laatst bewerkt door aarclay op 05-07-2019 23:54


Choo choo.....
 


06-07-2019 07:46:01
cuneo56
cuneo56
Sorry, maar dat heb ik nergens gelezen, dat die Arriva Flirt met een Kiss treinstel aan het testen is. Er is vooralsnog enkel gemeld dat men een Arriva Flirt ( met bekabeling) gezien heeft waarbij ook een Gtw werd gesignaleerd.  

06-07-2019 09:48:10
aarclay
aarclay
Wat is dit dan? Geen overbrenging lijkt me https://m.facebook.com/photo.php?fbid=2569384096408164&id=100000097956939&set=p.2569384096408164&source=47


Choo choo.....
 

06-07-2019 10:35:03
jeanne
jeanne
Enkele Kanttekeningen die misschien iets of niets zouden kunnen duiden:

Arriva = nog steeds DB

Arriva Flirt = beschik baar voor DB voor tests

Westbahn = wil af van haar te dure (lease) Kiss treinstellen en heeft in China iets besteld.

OeBB en DB = azen samen of elk afzonderlijk op deze Kiss treinstellen om te voorkomen deze ter zijner tijd in handen van derden vallen ( bijvoorbeeld Flix Train )


Jeanne Kok
 

06-07-2019 10:58:27
treinfan
treinfan
Quote
aarclay (za 06 jul 2019 09:48:10 https://www.somda.nl/forum/17886/p707704/): Wat is dit dan? Geen overbrenging lijkt me https://m.facebook.com/photo.php?fbid=2569384096408164&id=100000097956939&set=p.2569384096408164&source=47
Citeer dan gelijk de tekst van het bericht waarbij deze foto was gelinkt, dat schept wat meer duidelijkheid: "Aktuell gibt es Testfahrten mit dem niederländischen Arriva-Triebwagen 40 551 in Österreich. Allerdings wurde er bei diesen Fahrten vom WESTBAHN-Triebwagen 4110.012 geschleppt."
Het zijn dus testritten, maar geen testritten met gecombineerde tractie: het Arriva-treinstel werd bij de testritten gesleept.
 

06-07-2019 12:27:25
thom
thom
Ik gok gewoon dat Stadler wat heeft moeten testen voor deze of gene, en gewoon gekeken heeft wie er toevallig een treinstel beschikbaar heeft.  

06-07-2019 13:32:16
Rolffiej19
Rolffiej19
Als ie gesleept zou worden waarom zouden ze dan de Westbahn KISS ook voorzien hebben van bekabeling aan de buitenkant?%08%


MCN ASD
 

06-07-2019 15:11:11
cuneo56
cuneo56
Quote
aarclay (za 06 jul 2019 09:48:10 https://www.somda.nl/forum/17886/p707704/): Wat is dit dan? Geen overbrenging lijkt me https://m.facebook.com/photo.php?fbid=2569384096408164&id=100000097956939&set=p.2569384096408164&source=47

Ja dat gebeurd ook , zal ofwel een overbrenging zijn , dan wel slepen met een v max hoger dan 160.
Maar de laatste discussie begon met deze melding:
Quote
Korte_Naam (do 04 jul 2019 18:36:38 https://www.somda.nl/forum/17886/p707602/): Vandaag zag ik in St. Valentin (AT) een Arriva FLIRT 3 (3-delig staan). Daarnaast was er ook een GTW van Arriva. Iemand enig idee wat die daar doen?

En opeens maakt iemand van de Gtw een KISS!

Laatst bewerkt door cuneo56 op 06-07-2019 15:21
 

06-07-2019 20:56:49
wilcot
wilcot
DE flirt reed eerst samen met een GTW in de buurt van Hannover. Mogelijk is daardoor de verwarring ontstaan %02%  

07-07-2019 21:52:02
hellfire
hellfire
Dus samenvattend:

Arriva 551 met GTW 327 op sleeptouw: https://abload.de/img/041551-1arrivavvj7m.jpg

Arriva 551 staat klaar voor (gesleepte) proefritten: https://www.facebook.com/groups/723005231065978/permalink/2519246801441803/

Arriva 551 achter KISS 4110.012: https://www.facebook.com/photo.php?fbid=2569384096408164&set=p.2569384096408164&type=3&theater

(De bovenstaande facebook links zijn ook benaderbaar zonder account)

Laatst bewerkt door hellfire op 07-07-2019 21:54
 

29-07-2023 17:30:39
DuLoc
DuLoc

Is er inmiddels al meer bekend over de 13 nieuwe driedelige, monocourante FLIRTs die bij Stadler in aanbouw zijn? Denk hierbij bijvoorbeeld aan:
- Zijn de nummers 558 t/m 570 al officieel bevestigd?
- Is er al iets bekend over de geplande inzet? (Voorlopig wordt de Maaslijn immers nog niet geëlektrificeerd, dus krijgt Arriva niet te maken met een overschot aan materieel?)
- Wanneer zal (naar verwachting) het eerste exemplaar overgebracht worden naar Nederland voor proefritten?

Weet iemand hier meer over?

 

29-07-2023 18:03:14 3
tieske05
tieske05
Quote
DuLoc (29-07-2023 17:30:39):

Is er inmiddels al meer bekend over de 13 nieuwe driedelige, monocourante FLIRTs die bij Stadler in aanbouw zijn? Denk hierbij bijvoorbeeld aan:
- Zijn de nummers 558 t/m 570 al officieel bevestigd?
- Is er al iets bekend over de geplande inzet? (Voorlopig wordt de Maaslijn immers nog niet geëlektrificeerd, dus krijgt Arriva niet te maken met een overschot aan materieel?)
- Wanneer zal (naar verwachting) het eerste exemplaar overgebracht worden naar Nederland voor proefritten?

Weet iemand hier meer over?


Mij is bekend dat er 3 stellen nu in Wildenrath zijn voor testritten. Als ik het goed onthouden heb de 559-560-561.

Edit: Herstel, het zijn de 560, 561 en 562.



Laatst bewerkt door tieske05 op 29-07-2023 18:28
 

04-11-2023 19:39:36
DuLoc
DuLoc

Misschien een erg specifieke vraag, maar kan iemand mij vertellen welk type omvormer (a.k.a. wisselrichter/inverter) er gebruikt wordt in de FLIRT3.3C?

Persoonlijk vemoed ik dat dit de ABB BORDLINE CC1500 MS_15-3kV-1.5kV_M_1500 (of iets soortgelijks) is, maar ik heb hier nog geen bevestiging van kunnen krijgen.

Waarom ik dit wil weten: de omvormer is het onderdeel van een elektrisch voertuig dat voor het karakteristieke geluid van dat voertuig zorgt. De tricourante FLIRTs vind ik interessant, aangezien ze een (zeer mooi) geluid maken dat onder 1,5 kV= anders klinkt dan onder 3 kV= of 15 kV~.

 

27-03-2024 16:48:50
DuLoc
DuLoc

Ik ben een foto tegengekomen van de nieuwe 562. Kan iemand mij vertellen wanneer deze de grens over is gekomen?

 

27-03-2024 17:31:49
DDZ7504
DDZ7504

Op de dag van die foto, gisteren.



Laatst bewerkt door DDZ7504 op 27-03-2024 18:13


DDZ in dienst, ik blij!
 

27-03-2024 17:33:32
martijn
martijn

Die zijn beiden al in januari dit jaar in NL aangekomen.

 

27-03-2024 18:02:36
treinhobby
treinhobby

En dan nu de grote vraag wie er gelijk heeft...

 

27-03-2024 18:12:31 2
DDZ7504
DDZ7504

Slecht verwoord van mijn kant: de 562 is gisteren aangekomen in Nederland, en in Venlo gecombineerd met de al aanwezige 561 en 560 voor doorvoer naar Amf.




DDZ in dienst, ik blij!
 


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

FLIRT 3 (Arriva)
RailWiki.nl