Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

FLIRT 3 (Arriva)
RailWiki.nl
Ontwikkelingen Arriva FLIRT3-treinstellen
Forum: Algemeen - Materieel en maatschappij ontwikkelingen
04-12-2018 18:37:52
yappa
yappa
Onttrekken niet nee, maar een aantal stellen uitwisselen zodanig dat de capaciteit ongeveer gelijk blijft, is de moeite van het onderzoeken waard. Goeie test of de opdrachtgevers over hun ego (huisstijl) heen kunnen stappen in het belang van de reiziger  

04-12-2018 19:51:25
umbusko
umbusko
Is het punt niet ook dat het lastig wordt om zowel de reguliere reizigersdienst (met wat voor vervangend materieel dan ook) als de testritten die nodig zijn voor de toelating als goederentreinen die er mogelijk ook nog zijn allemaal over het baanvak Hrl-Hz te persen?  

04-12-2018 20:30:17
daniel81
daniel81
DB heeft meer dan genoeg dieseltreinstellen, elk jaar gaat er door concessieveranderingen een sloot 628's direct of indirect aan de kant. Ik weet niet in welke staat die zich bevinden maar het materieel is er wel.

Trouwens de meerspanningsflirts zijn er al een hele tijd, maar kennelijk niet lang genoeg om de toelating tijdig rond te krijgen?
 

04-12-2018 20:32:46
daniel81
daniel81
Quote
umbusko (di 04 dec 2018 19:51:25 https://www.somda.nl/forum/17886/p694489/): Is het punt niet ook dat het lastig wordt om zowel de reguliere reizigersdienst (met wat voor vervangend materieel dan ook) als de testritten die nodig zijn voor de toelating als goederentreinen die er mogelijk ook nog zijn allemaal over het baanvak Hrl-Hz te persen?


Die testritten hoeven toch niet daar te gebeuren? Proefrijden in Duitsland kan overal, proefrijden met het omschakelen kan toch bv ook op het emplacement van Vl of Bh?
 


04-12-2018 20:35:12
thom
thom
In Venlo en Bentheim kun je niet rijdend overschakelen, en dat zal in het zuiden wel de bedoeling zijn dus geheel vergelijkbaar is de situatie niet.  

04-12-2018 20:40:30
sjoerd
sjoerd
Die dieselstelletjes die de DB over zou hebben, mogen Nederland natuurlijk niet in; geen toelating. En dan moet je consequent zijn, dat is wel gebleken.  

04-12-2018 21:07:11
Berk24
Berk24
Quote
daniel81 (di 04 dec 2018 20:30:17 https://www.somda.nl/forum/17886/p694495/): DB heeft meer dan genoeg dieseltreinstellen, elk jaar gaat er door concessieveranderingen een sloot 628's direct of indirect aan de kant. Ik weet niet in welke staat die zich bevinden maar het materieel is er wel.

Trouwens de meerspanningsflirts zijn er al een hele tijd, maar kennelijk niet lang genoeg om de toelating tijdig rond te krijgen?

Abellio-, Keolis-, en Arriva-Flirts zijn technisch echt zo verschillend van elkaar dat voor ieder soort een aparte toelating nodig is.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

04-12-2018 21:37:41
daniel81
daniel81
Quote
thom (di 04 dec 2018 20:35:12 https://www.somda.nl/forum/17886/p694504/): In Venlo en Bentheim kun je niet rijdend overschakelen, en dat zal in het zuiden wel de bedoeling zijn dus geheel vergelijkbaar is de situatie niet.

Wat ik hier altijd begrepen heb is dat Bh wel kan wel, je krijgt alleen geen veilige rijweg richting achterland dus je moet op tijd stilstaan voor het rode sein. Maar op zich kun je het omschakelen daar dan toch wel mee oefenen?
 

04-12-2018 21:38:30
daniel81
daniel81
Quote
Berk24 (di 04 dec 2018 21:07:11 https://www.somda.nl/forum/17886/p694513/):
Quote
daniel81 (di 04 dec 2018 20:30:17 https://www.somda.nl/forum/17886/p694495/): DB heeft meer dan genoeg dieseltreinstellen, elk jaar gaat er door concessieveranderingen een sloot 628's direct of indirect aan de kant. Ik weet niet in welke staat die zich bevinden maar het materieel is er wel.

Trouwens de meerspanningsflirts zijn er al een hele tijd, maar kennelijk niet lang genoeg om de toelating tijdig rond te krijgen?

Abellio-, Keolis-, en Arriva-Flirts zijn technisch echt zo verschillend van elkaar dat voor ieder soort een aparte toelating nodig is.

Inderdaad, Abellio en Keolis hebben geen 3000 V. Maar ook de LIMAX stellen zijn niet eergisteren afgeleverd...
 

04-12-2018 22:01:36
umbusko
umbusko
Quote
daniel81 (di 04 dec 2018 20:32:46 https://www.somda.nl/forum/17886/p694501/):
Quote
umbusko (di 04 dec 2018 19:51:25 https://www.somda.nl/forum/17886/p694489/): Is het punt niet ook dat het lastig wordt om zowel de reguliere reizigersdienst (met wat voor vervangend materieel dan ook) als de testritten die nodig zijn voor de toelating als goederentreinen die er mogelijk ook nog zijn allemaal over het baanvak Hrl-Hz te persen?


Die testritten hoeven toch niet daar te gebeuren? Proefrijden in Duitsland kan overal, proefrijden met het omschakelen kan toch bv ook op het emplacement van Vl of Bh?

Ik meende ergens gelezen te hebben dat specifiek testritten langs de spanningssluis bij Haanrade onderdeel uitmaken van de toelating en dat de Duitsers theoretisch drie maanden mogen nemen om de procedure correct af te ronden, maar ik kan het helaas niet meer terugvinden.
 

04-12-2018 22:17:34
Apda
Apda
... Dat staat in het topic 'Ontwikkelingen Arriva'.  

04-12-2018 22:19:46
umbusko
umbusko
Ah, bedankt! %08% Dit bericht dus:
Quote
hw1969 (di 04 dec 2018 08:52:06 https://www.somda.nl/forum/1015/p694324/): De toelating van de treinstellen is een zaak van fabrikant Stadler. Wat ik er van hoor is dat de passage van de spanningssluis te Haanrade onderdeel van de toelatingsprocedure uitmaakt. Dat kon pas afgelopen weekend getest worden omdat DB Netz niet eerder klaar was. Blijkbaar is die samenhang niet eerder door betrokken partijen herkend (en daar was Arriva er een van). Het Eisenbahn Bundesambt mag drie maanden doorlooptijd nemen voor een typegoedkeuring.
 

05-12-2018 01:11:46
Henk1619
Henk1619
Quote
umbusko (di 04 dec 2018 19:51:25 https://www.somda.nl/forum/17886/p694489/): Is het punt niet ook dat het lastig wordt om zowel de reguliere reizigersdienst (met wat voor vervangend materieel dan ook) als de testritten die nodig zijn voor de toelating als goederentreinen die er mogelijk ook nog zijn allemaal over het baanvak Hrl-Hz te persen?


De testritten zijn steeds 's nachts, de afgelopen nacht ook weer.
 

05-12-2018 06:56:28
mdeen
mdeen
Quote
yappa (di 04 dec 2018 18:37:52 https://www.somda.nl/forum/17886/p694465/): Onttrekken niet nee, maar een aantal stellen uitwisselen zodanig dat de capaciteit ongeveer gelijk blijft, is de moeite van het onderzoeken waard. Goeie test of de opdrachtgevers over hun ego (huisstijl) heen kunnen stappen in het belang van de reiziger

Maar hoe zie je dat voor je. In het noorden zijn dieselstellen nodig, dus dan moet je een of twee dieselstellen van de Maaslijn die kant op sturen. Maar dan moet je de noordelijke stellen weer op de Maaslijn inzetten anders ontstaat daar een tekort.

Nee, uitwisselen is geen oplossing, het is alleen een optie als er in het noorden stellen over zijn.

Laatst bewerkt door mdeen op 05-12-2018 07:08
 

05-12-2018 10:08:43
broek53
broek53
Als je als groot bedrijf op je hele materieelpark 0 reserve hebt, doe je toch echt iets niet goed.  

05-12-2018 10:27:33
Berk24
Berk24
Arriva heeft te maken gehad met onverwachte reizigersgroei, daar kun je Arriva echt niet op afgerekend worden.

En verder: wees blij dat de vervangende bus doorrijdt naar Aachen Hbf en niet eindigt in Herzogenrath. Voor deze service verdient Arriva echt een pluim, want ze konden ook de bus alleen tussen Heerlen en Herzogenrath laten rijden, zoals dat nu ook gebeurt.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

05-12-2018 10:33:29
IJsbergsla
IJsbergsla
Ik kan enkel heel hard om bovenstaande opmerking lachen.  

05-12-2018 11:09:35
broek53
broek53
Quote
Berk24 (wo 05 dec 2018 10:27:33 https://www.somda.nl/forum/17886/p694615/): Arriva heeft te maken gehad met onverwachte reizigersgroei, daar kun je Arriva echt niet op afgerekend worden.
Gek, dat argument hoor ik over de NS nu nooit.
Overigens heeft Arriva nooit werkelijk stellen op reserve gehad.
 

05-12-2018 11:25:41
Berk24
Berk24
Arriva heeft al diverse malen nabestellingen gedaan om zo de groeiende reizigersaantallen te kunnen bijbenen. Verder kan een private vervoerder niet al te veel reserves aanhouden, omdat je met het aanhouden van reserves geen concessies kan winnen. Tuurlijk is het vervelend dat er geen trein meer kan rijden op Heerlen-Herzogenrath, maar dat Arriva te weinig reserves aanhoudt valt Arriva niet te verwijten. Overigens ligt het probleem eerder bij DB die weigert één of twee Euregiobahn-talent-treinen achter te houden om bij nood nog te kunnen pendelen tussen Heerlen en Herzogenrath en ligt de prioriteit bij DB eerder bij de Ringlijn Aachen en daar is de verbinding Heerlen-Aachen al sinds 2016 slachtoffer van.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

05-12-2018 11:27:45
mdeen
mdeen
Quote
broek53 (wo 05 dec 2018 10:08:43 https://www.somda.nl/forum/17886/p694609/): Als je als groot bedrijf op je hele materieelpark 0 reserve hebt, doe je toch echt iets niet goed.

NS heeft ook 0 reserve (als in: we zetten even in een andere regio extra stellen in).
Ja, in de daluren zal die reserve er zijn (dan zal die er ook bij Arriva zijn), maar dat helpt je natuurlijk niets.
 

05-12-2018 11:37:56
mich
mich
Quote
daniel81 (di 04 dec 2018 21:37:41 https://www.somda.nl/forum/17886/p694516/):
Quote
thom (di 04 dec 2018 20:35:12 https://www.somda.nl/forum/17886/p694504/): In Venlo en Bentheim kun je niet rijdend overschakelen, en dat zal in het zuiden wel de bedoeling zijn dus geheel vergelijkbaar is de situatie niet.

Wat ik hier altijd begrepen heb is dat Bh wel kan wel, je krijgt alleen geen veilige rijweg richting achterland dus je moet op tijd stilstaan voor het rode sein. Maar op zich kun je het omschakelen daar dan toch wel mee oefenen?


Nee, dat gaat niet. Als er een rijweg op een spoor zit kan niet worden omgeschakeld, bovendien stelt regelgeving dat er pas mag worden omgeschakeld als de trein stil staan met de stroomafnemers plat.
 

05-12-2018 12:14:27
IJsbergsla
IJsbergsla
Quote
mdeen (wo 05 dec 2018 11:27:45 https://www.somda.nl/forum/17886/p694639/):
Quote
broek53 (wo 05 dec 2018 10:08:43 https://www.somda.nl/forum/17886/p694609/): Als je als groot bedrijf op je hele materieelpark 0 reserve hebt, doe je toch echt iets niet goed.

NS heeft ook 0 reserve (als in: we zetten even in een andere regio extra stellen in).
Ja, in de daluren zal die reserve er zijn (dan zal die er ook bij Arriva zijn), maar dat helpt je natuurlijk niets.
NS heeft gemiddeld 55 bakken reserve. Handig in een periode als deze waarin er nogal eens wat materieel defect gaat.
 

05-12-2018 23:34:50
timtrein
timtrein
Quote
Berk24 (wo 05 dec 2018 11:25:41 maar dat Arriva te weinig reserves aanhoudt valt Arriva niet te verwijten.
%03%
Verder is Arriva net zo'n privaat bedrijf als NS dus wat is het punt...
 

05-12-2018 23:38:30
Henk1619
Henk1619
Quote
Berk24 (wo 05 dec 2018 10:27:33 https://www.somda.nl/forum/17886/p694615/): En verder: wees blij dat de vervangende bus doorrijdt naar Aachen Hbf en niet eindigt in Herzogenrath. Voor deze service verdient Arriva echt een pluim, want ze konden ook de bus alleen tussen Heerlen en Herzogenrath laten rijden, zoals dat nu ook gebeurt.


Arriva wordt toch gewoon betaald voor vervoer tussen Maastricht en Aachen Hbf? Dan lijkt me niet dat je het deel Herzogenrath-Aachen Hbf zo maar even laat zitten.
 

06-12-2018 07:54:52
martijn
martijn
Kunnen ze niet even 2 van die BRENG-stellen lenen? Die zijn toch vliegende keep voor elke concessie?  

06-12-2018 08:04:36
Berk24
Berk24
Dus 2 Breng-stellen naar Noord-Nederland, twee Leer-stellen naar Heerlen-Herzogenrath. Voor een klein probleem, dat wellicht binnen enkele weken is opgelost, het halve materieelpark verschuiven in Nederland. Lijkt mij zeer inefficiënt en vooral onnodig. Gewoon geduld hebben. Als het nog een half jaar duurt voordat er E-Flirts kunnen rijden naar Herzogenrath was het wellicht een optie geweest, maar nu niet.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

06-12-2018 08:06:47
yappa
yappa
Rare prioriteiten heb je. Liever de reizigers een aantal weken treinvervangende bus omdat de treinen die je nodig hebt op de verkeerde plek in het land staan? Zo groot is Nederland nou ook weer niet...  

06-12-2018 08:17:29
Berk24
Berk24
De oplossing was wellicht dat de Euregiobahn-talent kon blijven rijden tussen Heerlen en Herzogenrath, maar ja, DB heeft zijn prioriteiten bij de Ringlijn Aachen die drukker en drukker wordt.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

06-12-2018 09:01:01
broek53
broek53
Quote
Berk24 (do 06 dec 2018 08:04:36 https://www.somda.nl/forum/17886/p694876/): Dus 2 Breng-stellen naar Noord-Nederland, twee Leer-stellen naar Heerlen-Herzogenrath. Voor een klein probleem, dat wellicht binnen enkele weken is opgelost, het halve materieelpark verschuiven in Nederland. Lijkt mij zeer inefficiënt en vooral onnodig. Gewoon geduld hebben. Als het nog een half jaar duurt voordat er E-Flirts kunnen rijden naar Herzogenrath was het wellicht een optie geweest, maar nu niet.
Het halve materieelpark? Van wie?
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


06-12-2018 09:22:47
IJsbergsla
IJsbergsla
Van niemand. Echter zit Berk24 zo graag in een bus in plaats van trein dat hij vermoedelijk aan de Hoekse lijn woont en inmiddels niet beter weet  

06-12-2018 09:34:04
Berk24
Berk24
In vergelijking met de Hoekse Lijn is Heerlen-Herzogenrath echt niets. Veel lagere reizigersaantallen, dus veel minder gedupeerden en het ziet er naar uit dat de verbussing slechts enkele weken is, in tegenstelling tot verbussing van zo’n 1,75 jaar voor de Hoekse Lijn, waar geen eind aan lijkt te komen.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

06-12-2018 12:40:20
sik214
sik214
Quote
Berk24 (do 06 dec 2018 08:04:36 https://www.somda.nl/forum/17886/p694876/): Dus 2 Breng-stellen naar Noord-Nederland, twee Leer-stellen naar Heerlen-Herzogenrath. Voor een klein probleem, dat wellicht binnen enkele weken is opgelost, het halve materieelpark verschuiven in Nederland. Lijkt mij zeer inefficiënt en vooral onnodig. Gewoon geduld hebben. Als het nog een half jaar duurt voordat er E-Flirts kunnen rijden naar Herzogenrath was het wellicht een optie geweest, maar nu niet.
Ach, voor een avondje met een festival in Lw kunnen ook 4 Limburgse GTW's heen en weer hoor.
 

06-12-2018 12:48:47
broek53
broek53
Quote
Berk24 (do 06 dec 2018 09:34:04 https://www.somda.nl/forum/17886/p694915/): In vergelijking met de Hoekse Lijn is Heerlen-Herzogenrath echt niets. Veel lagere reizigersaantallen, dus veel minder gedupeerden en het ziet er naar uit dat de verbussing slechts enkele weken is, in tegenstelling tot verbussing van zo’n 1,75 jaar voor de Hoekse Lijn, waar geen eind aan lijkt te komen.
Dat is inderdaad een ander chapiter. Kan best zijn dat de meeste reizigers met een luxe bus ook tevreden zijn, zeker als men in de dienstregeling van de meerlandentrein Heerlen - Landgraaf zou rijden. Maar daar ging het in de voorgaande discussie niet om: daarin gaan we ervan uit dat het de eer van een spoorvervoerder te na zou zijn om geen railvervoer aan te bieden als het technisch wel zou kunnen.
 

06-12-2018 13:02:51
Berk24
Berk24
Als DB weigert één of twee Euregiobahn-talent-stellen beschikbaar te stellen voor de exploitatie Heerlen-Herzogenrath en de Arriva-Flirts hebben geen toelating voor dat baanvak dan zijn er simpelweg te weinig treinstellen die zowel in Nederland als Duitsland te mogen rijden om alle gevraagde verbindingen te kunnen rijden. Het is zowel een combinatie van onkunde als onwil.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

06-12-2018 13:22:09
maarten83
maarten83
Hebben die dingen in het noorden dan enkel toelating via de grensovergang Nieuweschans?  

06-12-2018 14:43:44
Trainplaza
Trainplaza
Quote
maarten83 (do 06 dec 2018 13:22:09 https://www.somda.nl/forum/17886/p694972/): Hebben die dingen in het noorden dan enkel toelating via de grensovergang Nieuweschans?


Nee hoor. De 10230 is ten slotte eind oktober ook een lang weekend naar Heerlen gehaald om FLIRT's heen en weer te slepen van en naar Herzogenrath. Toen kon men blijkbaar ook een GTW 2/6 voor donderdagmiddag, vrijdag de hele dag en maandagochtend missen. Waarom zou dat nu dus niet kunnen?

Laatst bewerkt door Trainplaza op 06-12-2018 14:44
 

06-12-2018 16:30:40
j.jager
j.jager
In die periode waren er een aantal omstandigheden waaronder werkzaamheden en de hersftvakantie waardoor er in het noorden stellen over waren.  

06-12-2018 17:19:40
Trainplaza
Trainplaza
Quote
j.jager (do 06 dec 2018 16:30:40 https://www.somda.nl/forum/17886/p694999/): In die periode waren er een aantal omstandigheden waaronder werkzaamheden en de hersftvakantie waardoor er in het noorden stellen over waren.


Ah ja, daar had ik even niet aan gedacht . Maar stellen uit het noorden kunnen dus ook bij Herzogenrath de grens over. Het idee om tijdelijk een of twee Breng-GTW's naar de noordelijke provincies te sturen vind ik zo gek nog niet...
 

06-12-2018 19:05:51
selivio
selivio
Het idee is goed, maar ik weet niet of het praktisch ook haalbaar is. De Breng-GTW's zijn van een andere generatie dan de noordelijke GTW's waardoor deze niet samen kunnen rijden en dus een aparte omloop zouden moeten krijgen. Daarnaast gebruikt breng een andere sleutel, waardoor je óf de machinisten van een extra sleutel moet voorzien, óf sloten moet gaan vervangen. En daarnaast weet ik dat de stellen van Arriva in de achterhoek op ad-blue rijden, en ik vermoed dat de breng stellen dat ook doen, en ad-blue kun je niet makkelijk tanken in t noorden.

Maar onder de streep zal het grootste obstakel wel gewoon simpel de financiële onderbouwing zijn. Het is simpelweg goedkoper om een bus in te zetten voor een paar weken/maanden dan dat je treinen gaat huren/leasen...
 

06-12-2018 19:12:37
broek53
broek53
Ik lach mij een kriek, met permissie.  

07-12-2018 19:48:48
aarclay
aarclay
Inmiddels er er wel ander nieuws:

De officiële opening van de elektrificatie tussen Heerlen en Aachen heeft plaatsgevonden. Iemand enig idee welke werkplaats dit is? Eentje in Aachen?
Aan de groepsfoto is dit een Duitse werkplaats (zie de doppelstock-zug), dus de spanning zou er nu moeten zijn.

https://twitter.com/HubertMackus/status/1071068874236461056

Laatst bewerkt door aarclay op 07-12-2018 19:50


Choo choo.....
 

07-12-2018 20:06:05
broek53
broek53
Collega ging voor de opening naar Aken, dus daar zal het wel geweest zijn.  

08-12-2018 14:52:01
marotrans
marotrans
Ad Blue is een uitlaatgas-reiniger en zeker geen brandstof! De trein komt geen meter van z'n plek met die zooi in de tank...

https://nl.wikipedia.org/wiki/AdBlue

En mocht de Ad-Blue voorziening wel het probleem zijn, 'n IBC van 1000 liter met 'n bescheiden pomp er op is snel geregeld.
Quote
selivio (do 06 dec 2018 19:05:51 https://www.somda.nl/forum/17886/p695023/): ...En daarnaast weet ik dat de stellen van Arriva in de achterhoek op ad-blue rijden, en ik vermoed dat de breng stellen dat ook doen, en ad-blue kun je niet makkelijk tanken in t noorden.
 

09-12-2018 11:44:42
phantom
phantom
Daar sluit ik me volledig bij aan.
Door toevoeging van AdBlue wordt het mogelijk dat dieselmotoren voldoen aan de in 2005 ingevoerde Euro IV-norm, Euro V-norm en de Euro VI-norm.
Bovendien is het verbruik van ad-bleu normaliter zo gering,doordat er geringe hoeveelheden worden gemengd met de diesel,dat je makkelijk meerdere weken met een volle tank ad-bleu rond moet kunnen komen.
Een redelijk standaard maat dieseltank van een vrachtwagen kan 650 liter diesel hebben voor deze vol is.
Het gemiddelde verbruik van AdBlue versus diesel voor trucks is 4 – 8%.
Dan kan degene die dat wil,zelf de som maken
Kortom het moet wel heel raar lopen,dat een diesel treinstel leeg komt te staan omdat er nergens een bijvul plaats is %08%
Je krijgt immers net als voor je normale tank een aantal waarschuwingen dat je tank leeg begint te raken.
Ik ga er hierbij tenminste vanuit dat de regelgeving omtrent dieselmotoren het zelfde zijn voor treinstellen en vrachtwagens.

Laatst bewerkt door phantom op 09-12-2018 11:46


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

09-12-2018 12:17:53
erikw
erikw
Ad blue wordt niet met de diesel gemengd, maar pas in de uitlaat ingespoten..

Die paar weken met een tank kun je bij een GTW gerust vergeten, er gaat maar een goeie 120 liter in, voor 2 dieselmotoren.
 

09-12-2018 13:23:04
phantom
phantom
Dan is de "werkwijze" omtrent het gebruik van ad bleu dus anders als dat is bij een vrachtwagen,en dat telt dus blijkbaar ook voor het verbruik
Al verwacht ik toch wel,dat het mogelijk moet zijn om bij de 1ste waarschuwingen van een leeg rakende ad bleu tank een stel richting een plaats te krijgen waar men kan bijvullen.
Of is de spreiding van zulke installatie langs het spoor dusdanig dun en wijdverbreid dat ook dat niet eens altijd mogelijk is ?


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

09-12-2018 14:10:34
thom
thom
De truc is, ad-bleu is op het spoor niet zo gebruikelijk als in het vrachtverkeer op de weg en daarmee dus ook niet standaard verkrijgbaar op de tankplaten.

Een vervoerder zal er dus zelf wat voor moeten voorzien en dat zal dus alleen binnen het normale inzet gebied voor handen zijn.
 

09-12-2018 16:08:25
marotrans
marotrans
Quote
phantom (zo 09 dec 2018 13:23:04 https://www.somda.nl/forum/17886/p695494/): Dan is de "werkwijze" omtrent het gebruik van ad bleu dus anders als dat is bij een vrachtwagen,


Nee hoor, ook daar wordt er niet gemengd met diesel. Je moet die zooi niet in een verbrandingsmotor willen hebben.
Waar je vroeger een uitlaatpijp met 'n demper had hangt er tegenwoordig een aardige chemische fabriek onder een vrachtwagen: daar worden de uitlaatgassen nabehandeld zeg maar met Ad Blue om ze binnen de normen te krijgen.

In de basis zal de techniek voor een trein, zeker het relatief lichte spul van tegenwoordig, hetzelfde zijn.
 

09-12-2018 19:52:33
timtrein
timtrein
Quote
marotrans (za 08 dec 2018 14:52:01 https://www.somda.nl/forum/17886/p695359/): En mocht de Ad-Blue voorziening wel het probleem zijn, 'n IBC van 1000 liter met 'n bescheiden pomp er op is snel geregeld.
En dan hoop je maar dat er geen milieuregelgeving is die dat weer onmogelijk maakt... ik kijk nergens meer van op.
Maar dat even geheeeeeeeel terzijde... we wachten maar gewoon rustig af wanneer de tricourante Flirt 3's gaan rijden!
 

10-12-2018 00:46:00
thom
thom
Ad-bleu is feitelijk ureum, wat eigenlijk gewoon kunstmest is dus dat knoeien geeft alleen onkruid %08%  

10-12-2018 10:13:11
sjoerd
sjoerd
We zijn hier geen chemieforum, maar dat klopt niet helemaal. Adblue is ongeveer ureum, wat we allemaal uitplassen. Adblue zorgt, zoals de uitleg zegt, in de hete uitlaatgassen voor het in gasvorm omzetten van de stikstofverbindingen in uitlaatgassen in gasvormig stikstof N2. Dat is minder schadelijk; we ademen het in en weer uit. Kunstmest komt er dus niet uit de uitlaat, was het maar waar! Kunstmest is een vaste stof mengsel van stikstofverbindingen die planten gebruiken.

Laatst bewerkt door sjoerd op 10-12-2018 10:13
 

11-12-2018 09:18:04
hw1969
hw1969
Quote
aarclay (vr 07 dec 2018 19:48:48 https://www.somda.nl/forum/17886/p695251/): Inmiddels er er wel ander nieuws:

De officiële opening van de elektrificatie tussen Heerlen en Aachen heeft plaatsgevonden. Iemand enig idee welke werkplaats dit is? Eentje in Aachen?
Aan de groepsfoto is dit een Duitse werkplaats (zie de doppelstock-zug), dus de spanning zou er nu moeten zijn.

https://twitter.com/HubertMackus/status/1071068874236461056


Zie openingsitem van https://www1.wdr.de/mediathek/video/sendungen/lokalzeit-aachen/video-lokalzeit-aus-aachen-2500.html
 

11-12-2018 09:28:39
hw1969
hw1969
De openingstrein reed van Herzogenrath naar Aachen Hbf, maakte kop en reed naar de DB werkplaats. Het waren twee Talents (643712 en 713). Binnen stond Flirt3 553 opgesteld  

20-12-2018 07:04:55
mvd
mvd
De start van de verbinding Heerlen-Aachen HBF is ondertussen uitgesteld naar 6 januari.


Iech kom gelökkig oet Mestreech!
 


20-12-2018 12:46:13
spurt2244
spurt2244
Voor België is de verwachting juni 2019.  

20-12-2018 13:06:18
sjoerd
sjoerd
gebaseerd op ???  

20-12-2018 13:30:08
abbm
abbm
Bron?  

20-12-2018 18:56:49
spurt2244
spurt2244
Bron is deze Duitse pagina https://de.wikipedia.org/wiki/LIMAX  

20-12-2018 19:40:45
MetroRET
MetroRET
Iedereen kan wikipedia toch aanpassen...%02%  

20-12-2018 19:57:51
spurt2244
spurt2244
Gaan we op die tour. iedereen en elk bedrijf kan wel wat zeggen wat misschien wel of niet waar is.  

20-12-2018 20:32:07
Berk24
Berk24
Ik zie liever dat Arriva eerst betrouwbaar naar Aachen kan rijden, alvorens Arriva het avontuur met de Belgen kan aangaan. Die juni 2019 die op Wikipedia staat lijkt mij zeer optimistisch.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

20-12-2018 21:36:45
spurt2244
spurt2244
Zeker optimistisch het hangt duidelijk af hoelang het gaat duren voor ETCS is ingebouwd in de Flirts en hoelang daarna de toelatingsprocedure duurt en uiteraard of België het allemaal wel wil.  

20-12-2018 22:30:47
thom
thom
Ik mag toch aannemen dat er naar een oplossing gezocht word waarbij nog niet direct ETCS in het materieel aanwezig moet zijn.  

20-12-2018 22:38:12
spurt2244
spurt2244
Dat zou wenselijk zijn ja, alleen de wet in België schrijft ETCS verplicht voor in die Flirts.  

20-12-2018 23:12:51
daniel81
daniel81
Quote
Berk24 (wo 05 dec 2018 10:27:33 https://www.somda.nl/forum/17886/p694615/): Arriva heeft te maken gehad met onverwachte reizigersgroei, daar kun je Arriva echt niet op afgerekend worden.

En verder: wees blij dat de vervangende bus doorrijdt naar Aachen Hbf en niet eindigt in Herzogenrath. Voor deze service verdient Arriva echt een pluim, want ze konden ook de bus alleen tussen Heerlen en Herzogenrath laten rijden, zoals dat nu ook gebeurt.


Zo geweldig vind ik dat TVV daar niet. Een busrit Hrl- Aachen Hbf duurt een uur.
Voor een stukje van hemelsbreed 20 km, dat kan met een beetje doorfietsen zelfs sneller!
Als Arriva echt wat klantvriendelijks had willen doen hadden ze een stopbus Hrl-Hz laten rijden en een non-stopbus over de N281 / A76 Hrl - Aachen Hbf
Had misschien per saldo niet eens extra materieel gekost...
 

21-12-2018 09:33:44
hellfire
hellfire
Ik heb afgelopen weekend die bus naar Aken eens geprobeerd. Arriva zet op die verbinding stopbussen naar Herzogenrath en stopbussen naar Aken in. De bus rijdt een hele vreemde route, omdat hij op alle tussengelegen stations stopt. Een rechtstreekse bus naar Aken zou inderdaad een hoop schelen. De reisinformatie geeft aan dat je het beste kunt overstappen in Herzogenrath op een trein. Dat scheelt inderdaad een minuut of zo, maar het zorgt ook voor verwarring bij de reizigers. Enkele medereizigers meenden zelfs dat ze niet tot Aken konden komen met de bus.

Wat ze wel goed hadden geregeld, zijn de OV-chipkaartpaaltjes bij de haltes, ook in Duitsland. Ook stond er 's ochtends wat personeel bij de halte in Heerlen om de reizigers naar de juiste bus te begeleiden.
 

21-12-2018 12:02:02
sik214
sik214
De prima bus verbinding Maastricht - Aachen Centrum is veel handiger voor veel reizigers. Of je van boven Sittard naar Heerlen of Maastricht gaat, maakt ook niet uit. Misschien als je echt naar Aachen Hbf moet, is het zelfs ook een betere optie.  

21-12-2018 19:34:29
aarclay
aarclay
Quote
thom (do 20 dec 2018 22:30:47 https://www.somda.nl/forum/17886/p697161/): Ik mag toch aannemen dat er naar een oplossing gezocht word waarbij nog niet direct ETCS in het materieel aanwezig moet zijn.

Treinvervangend busvervoer inzetten i.p.v. treinen

DVIS zal vast niet zomaar wijken van de regel dat ETCS aanwezig moet zijn.
Arriva mag blij zijn dat de treinen voorbereid zijn, en dat inbouw niet een groot probleem zal zijn. Zegt alleen nog niks over de kosten verder....


Choo choo.....
 

22-12-2018 09:52:19
mdeen
mdeen
Quote
sik214 (vr 21 dec 2018 12:02:02 https://www.somda.nl/forum/17886/p697191/): De prima bus verbinding Maastricht - Aachen Centrum is veel handiger voor veel reizigers. Of je van boven Sittard naar Heerlen of Maastricht gaat, maakt ook niet uit. Misschien als je echt naar Aachen Hbf moet, is het zelfs ook een betere optie.

Wat dat betreft is die LIMAX ook een beetje een prestigetrein.
Maastricht - Aken met de trein zal marginaal sneller zijn dan met de bus, Luik - Aken zal niemand via Maastricht gaan doen.
Wat dat betreft kun je beter de trein van Sittard doortrekken naar Aken en de trein van Roermond naar Luik. Maar dat kost natuurlijk meer multicourante stellen.
 

02-01-2019 10:08:47
logis016
logis016
Quote
mvd (do 20 dec 2018 07:04:55 https://www.somda.nl/forum/17886/p697119/): De start van de verbinding Heerlen-Aachen HBF is ondertussen uitgesteld naar 6 januari.


Enig idee waarom? Het is toch echt zonde dat in de drukke kerst- en kerstvakantietijd er geen treinen hebben kunnen rijden. En inderdaad, uitstel tot 7 januari. Ik heb het niet vernomen in de pers.

Worden er nog testritten of wegleerritten gehouden de komende dagen?
 

02-01-2019 14:17:51
abbm
abbm
Dat het niet in de media heeft gestaan is logisch, want er is eerder gecommuniceerd dat het tot nader order niet rijdt.  

03-01-2019 12:44:01
cuneo56
cuneo56
Het inzetdocument is kennelijk nog niet binnen, op de werkzaamheden pagina van NS lees ik dat de datum nu 20 Januari is.  

04-01-2019 15:50:15
yappa
yappa
Lijkt me toch handiger om daarvoor de website van Arriva te citeren, die zitten dichter bij het vuur.

“Geen treinverkeer Heerlen – Aachen Hbf

van
Vanaf zondag 9 december 2018
t/m Onbekend

Oorzaak
Vertraging toelatingsprocedure Duitsland”
 

08-01-2019 09:44:52
logis016
logis016
Quote
yappa (vr 04 jan 2019 15:50:15 https://www.somda.nl/forum/17886/p697837/): Lijkt me toch handiger om daarvoor de website van Arriva te citeren, die zitten dichter bij het vuur.

“Geen treinverkeer Heerlen – Aachen Hbf

van
Vanaf zondag 9 december 2018
t/m Onbekend

Oorzaak
Vertraging toelatingsprocedure Duitsland”


Dank voor jullie reacties, ik had alleen NS en de App Trein geraadpleegd en daarnaast mij gebaseerd op de perberichten in Limburgse media waar wel gerept werd over het ingebruik nemen van de dienstregeling op 24 december 2018.
 

17-01-2019 11:45:26
cuneo56
cuneo56
Heeft iemand nog iets gehoord/gelezen over de stand van zaken rond Heerlen - Aachen?

NS-reisplanner meldt nog steeds tot en met zondag geen treinen.
DB-planner inmiddels dat er vanaf a.s. maandag treinen opgeheven worden en dat aan vervangend vervoer gewerkt wordt.
En Arriva zelf nog steeds tot "nader order", maar die website pagina lijkt niet erg bijgehouden te worden , zo staat er nog steeds de aangepaste Dienstregeling tussen kerst en oud en nieuw op.
 

18-01-2019 12:46:31
treinhobby
treinhobby
NS heeft de melding aangepast:

Heerlen-Aachen Hbf
Wanneer
van 18 januari tot nader bericht

Oorzaak
werkzaamheden
 

18-01-2019 15:08:24
abbm
abbm
Men suggereert nu 27 januari als de start van de RE18 naar Aachen.

https://www.1limburg.nl/groen-licht-duits-spoor-tweelandentrein-gaat-rijden?context=default
 

18-01-2019 16:45:46
yappa
yappa
Iets met de huid verkopen en de beer schieten komt in mij op...  

19-01-2019 00:40:28
thom
thom
Mooi staaltje journalistiek;
Quote

Uiteindelijk is het de bedoeling dat de Tweelandentrein een Drielandentrein wordt die ook naar Luik gaat rijden. Maar daarover is er bij lange na nog geen overeenstemming met België.

Ze bedoelen natuurlijk: "Eigenlijk had de drielanden trein al vanaf de start in Nederland, Belgie en Duitsland moeten rijden, echter werd nog niet voldaan aan de toelating in Belgie en Duitsland."

Als NS de initiatief nemer was, dan had er een hele andere krantenkop bij gestaan vermoed ik

Laatst bewerkt door thom op 19-01-2019 00:41
 

23-01-2019 10:55:55
Edb3
Edb3
Quote
abbm (vr 18 jan 2019 15:08:24 https://www.somda.nl/forum/17886/p698477/): Men suggereert nu 27 januari als de start van de RE18 naar Aachen.

Arriva maakt het net wereldkundig: start idd op 27 januari.
 

23-01-2019 12:42:55
aarclay
aarclay
Reizen op Saldo is gewoon mogelijk, en NS-abonnementen zijn ook gewoon geldig op de grensoverschrijdende verbinding. Tussen Aken en Herzogenrath geldt het tarief van de Aachener Verkehrsverbund (AVV) en voor grensoverschrijdend reizen wordt het Nederlandse tarief gehanteerd.

Maar inchecken in Herzogenrath en reizen in de richting van Aken is dus niet toegestaan?


Choo choo.....
 

23-01-2019 12:48:40
Berk24
Berk24
Nee, dat is niet toegestaan nee. Hoe het gecontroleerd gaat worden, geen idee.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

23-01-2019 13:21:39
henri1972
henri1972
Ik gok dat in/uitchecken duurder is tussen Herzogenrath en Aachen dan het verbundtarif.  

23-01-2019 13:25:33
Berk24
Berk24
Duitse tarieven voor spontane reizen met slechts één persoon zijn behoorlijk prijzig. Met groepen reizen of een dagkaart waarbij je een groot aantal trein/bus-kilometers maakt is daarentegen wel goedkoper. Bovendien rijden er tussen Herzogenrath en Aachen al vier andere treinen per uur.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

23-01-2019 13:26:15
Klaasje
Klaasje
Of ze boeken in de tabel een ritje Herzogenrath-Aachen met als via-station Eygelshoven/Eygelshoven Markt af. Dat mag natuurlijk wel.  

23-01-2019 13:56:13
aarclay
aarclay
Quote
Berk24 (wo 23 jan 2019 12:48:40 https://www.somda.nl/forum/17886/p698822/): Nee, dat is niet toegestaan nee. Hoe het gecontroleerd gaat worden, geen idee.

Ik neem aan dat er bij de buitenlandse zuiltjes een bordje staat dat je alleen mag inchecken als je een Nederlandse bestemming hebt. En anders dus zo'n apart ticket moet kopen.


Choo choo.....
 

23-01-2019 14:15:04
waalkade
waalkade
Ik heb op 19-08-2017 (in de NS tijd nog) een enkele reis Herzogenrath - Heerlen met 100% NL korting (plus een de andere richting op) uit de automaat in Heerlen gekocht.
Was slechts 1,60 per kaartje.
Zal nu niet veer duurder zijn.
 

23-01-2019 15:21:08
mdeen
mdeen
Quote
Berk24 (wo 23 jan 2019 12:48:40 https://www.somda.nl/forum/17886/p698822/): Nee, dat is niet toegestaan nee. Hoe het gecontroleerd gaat worden, geen idee.

Boetetarief afschrijven als je in Hz incheckt en in Ahbf uitcheckt?
Maar er zijn twee dingen: a) waarom zou je het doen en b) ik snap niet waarom er zo met oogkleppen op gekeken wordt.

Voor b: Arriva zal ongetwijfeld toch een afdracht aan het AVV moeten doen, dan kunnen ze die afdracht ook doen voor in Duitsland gereden reizen met de OV-Chipkaart.

Voor a: Sowieso heb je daar maar 2 tarieven voor, Stufe 1 en Stufe 2 (meer kun je niet reizen met Arriva) dus € 1,60 of € 2,80.
Stufe 1 krijg je alleen van Aken naar Aken West en is volgens OV-Chipkaarttarief (3 km) € 1,55. Dus je wint 5 cent als je daar met chipkaart zou reizen. Nou nou.
Stufe 2 krijg je van Aken naar Herzogenrath of Aken West naar Herzogenrath en is € 3,81 of € 3,22. Dus je verliest 40 cent tot 1 euro als je daar met chipkaart zou reizen. Niemand die dat doet en als iemand het doet is het winst voor Arriva.

Het enige wat je nog voordeel zou kunnen opleveren is als je in Aken overstapt op de Nederlande bus en het opstaptarief niet gerekend wordt. Maar zijn er echt zoveel mensen die dat zullen doen?

Laatst bewerkt door mdeen op 24-01-2019 06:50
 

23-01-2019 16:30:03
gvttreinen
gvttreinen
Abcoude?  

23-01-2019 17:17:10
abbm
abbm
De NS-afkorting van Aachen Hbf is Ahbf  

23-01-2019 18:20:30
gvttreinen
gvttreinen
Ik dacht A.  

23-01-2019 21:06:47
aarclay
aarclay
KA voor Duitsland!


Choo choo.....
 

23-01-2019 22:19:54
treinhobby
treinhobby
Kan bij Arriva (nog) niets vinden over ov-chipkaart in Duitsland maar betekend dit dat dit volledig voor Nederlands tarief kan?
Dus met een Trein-Vrij / Altijd-Vrij / Dal-Vrij / Weekend-Vrij of Keuzedag gratis tot Aachen Hbf?

Laatst bewerkt door treinhobby op 23-01-2019 22:24
 

23-01-2019 22:32:32
Amazonous
Amazonous
Ja.

https://www.arriva.nl/a/verleg-je-grenzen-met-arriva-1.htm


Niet gehinderd door enige kennis van zaken
 

24-01-2019 10:49:17
cuneo56
cuneo56
Goede info naar je klanten blijft lastig.%04%
Ik zie op verschillende media langs komen dat Arriva doorgaand naar Aachen mag gaan rijden.
Maar :

- Op de landelijke (NS) Info pagina staat (nog steeds) tot nader order geen treinen, de NS reisplanner geeft vanaf Zondag mogelijkheden per rechtstreekse trein
- Idem de DB planner.
-Arriva geeft op haar webpagina zowel bij nieuws als werkzaamheden aan "tot nader order" geen treinen, De Arriva reisplanner geeft vanaf Maandag reismogelijkheden daar per trein.

Vooral doorgaan met dat ieder voor zich daar in het Limburgse%07%
 

24-01-2019 12:31:28
umbusko
umbusko
Eerst maar even afwachten of alles wel goed gaat de eerste dagen. Maar ik ben het met je eens: dit soort info lijkt nergens op.  

24-01-2019 13:22:40
train85
train85
De Rijdende Treinen app en de NS app en website laten gewoon zien dat de werkzaamheden t/m zaterdag duren. Zo zie ik dat nu staan.
Ook als ik via bahn.de een reis maak aanstaande zondag rijden de treinen gewoon.
Arriva website zelf loopt inderdaad fors achter.
 

24-01-2019 13:37:44
logis016
logis016
Quote
train85 (do 24 jan 2019 13:22:40 https://www.somda.nl/forum/17886/p698895/): De Rijdende Treinen app en de NS app en website laten gewoon zien dat de werkzaamheden t/m zaterdag duren. Zo zie ik dat nu staan.
Ook als ik via bahn.de een reis maak aanstaande zondag rijden de treinen gewoon.
Arriva website zelf loopt inderdaad fors achter.


Het heeft er alle schijn van dat Zondag 27 Januari 2019 de Dienstregeling Maastricht-Aachen van start gaat met Arriva Flirt Materiaal

https://www.treinreiziger.nl/goedkeuring-maastricht-aken-re18-definitief-rond/
https://www.limburger.nl/cnt/dmf20190123_00089353/drielandentrein-start-zondag-maastricht-aken-in-55-minuten

Ook vandaag de nodige testritten kunnen bekijken in Hrl
 

24-01-2019 17:55:27
Amazonous
Amazonous
Quote
train85 (do 24 jan 2019 13:22:40 https://www.somda.nl/forum/17886/p698895/): De Rijdende Treinen app en de NS app en website laten gewoon zien dat de werkzaamheden t/m zaterdag duren. Zo zie ik dat nu staan.

Is vandaag aangepast.


Niet gehinderd door enige kennis van zaken
 

24-01-2019 18:48:07
DDietzen
DDietzen
Het valt me wel op dat richting Ahbf de stop in Eghm niet in de NS-app vermeld staat (getest met vertrekdatum ma 28 jan). Wie plant van Lg naar Eghm wordt dus verwezen via Hrl, Rm, Vl, Mcgb en Hz (en zelfs soms zelfs via Mt, Luik en Ahbf per Thalys!).
Ik neem aan dat dat een foutje is en er gewoon in beide richtingen gestopt zal worden?
 


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

FLIRT 3 (Arriva)
RailWiki.nl