Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

FLIRT 3 (Arriva)
RailWiki.nl
Ontwikkelingen Arriva FLIRT3-treinstellen
Forum: Algemeen - Materieel en maatschappij ontwikkelingen
15-11-2016 11:51:13
joahn93
joahn93
Ik heb de nummers van de stellen overgenomen, voor het maken van een wagenlijst + berremmingsstaat. Ik weet heel zeker dat ik de 461 en 462 bij mij had afgelopen zondag


FR1908
 

15-11-2016 14:26:33
frank_e186
frank_e186
Bedankt voor de bevestiging. Dan ga ik er vanuit dat op 30 oktober de 459 en 460 binnen zijn gekomen, waarmee er van deze levering dus nog twee zullen volgen komende tijd.  

05-12-2016 11:33:23
ChrisGBNL
ChrisGBNL
Het viel me op dat een van de Flirts die te Amfge staat een naam heeft gekregen: Bonnefantenmuseum. Nummer helaas niet kunnen zien.  

05-12-2016 11:48:18
martijn
martijn
Dit zijn de namen, weet iemand de rugnummers?

't Jaomerdal (Venlo)
Abdij Rolduc (Kerkrade)
Amerikaanse Begraafplaats Margraten (Margraten)
Bonnefantenmuseum (Maastricht)
De Cauberg (Valkenburg)
De Groote Peel (Ospel)
Het Geuldal (Gulpen-Wittem)
Het Witte Stadje (Thorn)
Kasteel Arcen (Arcen)
Kasteel Hoensbroek (Hoensbroek)
Mestreech (Maastricht)
Mookerhei (Mook)
Pinkpop (Landgraaf)
Zuid-Limburgse Stoomtrein Maatschappij (Simpelveld)
 


05-12-2016 21:14:24
moderator
Moderator
moderator
Ongepaste reactie verwijderd.


Met vriendelijke groet, Het moderator team
 

06-12-2016 07:43:24
rene-rail
rene-rail
De rugnummers weet ik niet, wel dat aanstaande zaterdag de Flirt's vanuit Amersfoort in 5 treinen naar Maastricht overgebracht worden. De eerste trein staat gepland voor vertrek om 10:29 uur uit Amersfoort.  

06-12-2016 14:36:35
dvdhoven
dvdhoven
1 rugnummer is er: 463 Bonnefantenmuseum


Dick van den Hoven
 

06-12-2016 19:00:50
phantom
phantom
Quote
rene-rail (di 06 dec 2016 07:43:24 https://www.somda.nl/forum/17886/p600396/): wel dat aanstaande zaterdag de Flirt's vanuit Amersfoort in 5 treinen naar Maastricht overgebracht worden.


Dat zal dan wel via Ht gaan neem ik aan ??
Al de 14 ? stellen worden daarmee overgebracht


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

06-12-2016 19:03:42
martijn
martijn
Via Ht is niet alleen de kortste route maar ook de enige mogelijke route dit weekend.  

06-12-2016 19:56:57
j.jager
j.jager
Quote
phantom (di 06 dec 2016 19:00:50 https://www.somda.nl/forum/17886/p600469/):
Quote
rene-rail (di 06 dec 2016 07:43:24 https://www.somda.nl/forum/17886/p600396/): wel dat aanstaande zaterdag de Flirt's vanuit Amersfoort in 5 treinen naar Maastricht overgebracht worden.


Dat zal dan wel via Ht gaan neem ik aan ??
Al de 14 ? stellen worden daarmee overgebracht
Als het goed is bevinden er al een stuk of 2 ergens in het zuiden. De laatste keer dat ik op Amf was stonden er wat ik kon zien een stuk of 10 stellen verdeeld ver 2 rijen. Met de laatste geleverde zouden er dan nu een stuk of 12 op Amf moeten staan. Mischien iemand anders een aanvulling wat de stand van de verdeling is?
 

06-12-2016 21:20:01
umbusko
umbusko
Er bevindt zich in ieder geval iets in Hrl, want ik krijg van een nfl het volgende door:
Quote
Vlak voor mijn terugreis vandaag uit Heerlen zat ik in een Veolia-trein die daar klaarstond naast een spiksplinternieuwe Arriva-trein. Daarop een elektronisch bord waarop te lezen: “nog 5 nachtjes slapen...”.
%08%
 

06-12-2016 21:30:15
abbm
abbm
Dat was de 458. Die reed vandaag een paar slagen Hrl-Std.  

10-12-2016 11:23:23
ChrisGBNL
ChrisGBNL
Stel 451 heet De Groote Peel

Laatst bewerkt door ChrisGBNL op 10-12-2016 11:34, reden: Typfout aangepast
 

10-12-2016 11:31:57
Jan-Mark
Jan-Mark
Maak er maar Peel van  

10-12-2016 11:47:14
sik214
sik214
Zeker? Volgens Arriva zelf (https://www.arriva.nl/consumenten/over-arriva/nieuws/dit-zijn-de-namen-voor-de-nieuwe-arrivatreinen.htm) inderdaad De Groote Peel  

10-12-2016 12:06:14
ChrisGBNL
ChrisGBNL
Heet idd De Groote Peel, ik had een typfoutje gemaakt waar Jan-Mark mij op corrigeerde (waarvoor dank).  

11-12-2016 11:29:22
Berk24
Berk24
Stond op Facebook een filmpje van een Arriva-Flirt-trein die in Maastricht aankomt voor de eerste rit naar Roermond. Ik vind dat de treinen erg Duits eruit zien. Blauwe stoffen bekleding, zwarte rugleuningen, etc.  

11-12-2016 11:43:57
Mueslireep
Mueslireep
Tja, wat wil je met een eigenaar die Duits is (DB)...  

11-12-2016 11:45:20
thom
thom
Ja hoor, vanuit Duitsland gaan ze zich met de kleuren van de stoelen en stofjes bemoeien van treinen die in Nederland rondrijden...

Geloof je het zelf?
 

30-12-2016 22:49:37
sik214
sik214
Klopt het dat de Arriva Flirts één nummer hebben voor beide bakken van het treinstel? Ik kon aan één zijde van de 450 alleen dit vinden: de 94 84 4 031 450 NL-AN. Of staat aan de andere kant op de andere bak het andere nummer?
Of heb ik gewoon niet goed gekeken?
 

31-12-2016 10:54:29
BasSNG2001
BasSNG2001
Quote
Berk24 (zo 11 dec 2016 11:29:22 https://www.somda.nl/forum/17886/p600943/): Stond op Facebook een filmpje van een Arriva-Flirt-trein die in Maastricht aankomt voor de eerste rit naar Roermond. Ik vind dat de treinen erg Duits eruit zien. Blauwe stoffen bekleding, zwarte rugleuningen, etc.
Desbetreffende stoffen bekleding zit ook in de bussen als het goed is. Vierkantjes in diverse blauwtinten?


#DiscoverEU
 

31-12-2016 12:05:50
didam2009
didam2009
Arriva is van DB.
De treinen van DB Regio hebben ook stoffering met blauwe vierkantjes.


Groeten uit het weinig spoorse Montferland
 

31-12-2016 12:18:39
umbusko
umbusko
Quote
BasSNG2001 (za 31 dec 2016 10:54:29 https://www.somda.nl/forum/17886/p603539/):
Quote
Berk24 (zo 11 dec 2016 11:29:22 https://www.somda.nl/forum/17886/p600943/): Stond op Facebook een filmpje van een Arriva-Flirt-trein die in Maastricht aankomt voor de eerste rit naar Roermond. Ik vind dat de treinen erg Duits eruit zien. Blauwe stoffen bekleding, zwarte rugleuningen, etc.
Desbetreffende stoffen bekleding zit ook in de bussen als het goed is. Vierkantjes in diverse blauwtinten?

Correct.
 

31-12-2016 18:43:41
AlexNL
AlexNL
Quote
didam2009 (za 31 dec 2016 12:05:50 https://www.somda.nl/forum/17886/p603547/): Arriva is van DB.
De treinen van DB Regio hebben ook stoffering met blauwe vierkantjes.


Maar daar houdt de vergelijking ook wel op.

Arriva FLIRT: http://www.treinenweb.nl/uploads/image/original/reviews_1469804225.jpg
DB Regio: http://signalarchiv.de/Meldungen/pics/201204_moderndoppel_01.jpg
 

03-01-2017 11:17:02
sik214
sik214
Quote
sik214 (vr 30 dec 2016 22:49:37 https://www.somda.nl/forum/17886/p603512/): Klopt het dat de Arriva Flirts één nummer hebben voor beide bakken van het treinstel? Ik kon aan één zijde van de 450 alleen dit vinden: de 94 84 4 031 450 NL-AN. Of staat aan de andere kant op de andere bak het andere nummer?
Of heb ik gewoon niet goed gekeken?

Voor een deel lijkt het opgelost. Aan beide zijdes staat 1x een NVR-nummer en niet op dezelfde bak. Het gaat dus om 94 84 4 030 4xx of 94 84 4 031 4xx. Welke de ABk en de Bk is weet ik nog niet.
 

03-01-2017 13:10:49
mvd
mvd
030 = Bk, 031 =ABk


Iech kom gelökkig oet Mestreech!
 

03-01-2017 13:55:02
marciekemp
marciekemp
Abk en Bk kent een FLIRT niet, ook niet bij Arriva, in dit geval gaat het om een A en B bak  

06-01-2017 12:10:59
ToH
ToH
Arriva stel 459 wat 23-12 een botsing maakte met NS 2210, stond gisteren op spoor 3 in Mt met een paar flinke krassen.

https://flic.kr/p/QUyV1q

Laatst bewerkt door ToH op 06-01-2017 12:18
 

06-01-2017 22:05:59
aarclay
aarclay
Quote
marciekemp (di 03 jan 2017 13:55:02 https://www.somda.nl/forum/17886/p603774/): Abk en Bk kent een FLIRT niet, ook niet bij Arriva, in dit geval gaat het om een A en B bak

Elke unieke bak heeft een eigen letter, en dat staat hierin los van de betekenissen ervan, die voorheen gebruikt werden.

Laatst bewerkt door aarclay op 06-01-2017 22:06


Choo choo.....
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


06-01-2017 22:49:18
VIRMm1
VIRMm1
Quote
AlexH (vr 06 jan 2017 12:10:59 https://www.somda.nl/forum/17886/p603996/): Arriva stel 459 wat 23-12 een botsing maakte met NS 2210, stond gisteren op spoor 3 in Mt met een paar flinke krassen.

https://flic.kr/p/QUyV1q


Reed die zo in de dienst rond?
Of stond ie daar alleen maar?

Laatst bewerkt door VIRMm1 op 06-01-2017 22:49
 

07-01-2017 06:35:47
mvd
mvd
Beestje rijdt gewoon in de diensten mee. Waarom niet, er is alleen wat lak- en plaatschade.


Iech kom gelökkig oet Mestreech!
 

07-01-2017 11:24:26
MCN-GVC
MCN-GVC
Zijn er eigenlijk al onderzoeksresultaten van het 'incident' in Maastricht?
Tot nu toe is alleen bekend (via mcn mt die het gezien had) dat de Arriva flirt een STS begaan zou zijn.
(en via,via) dat de Arriva mcn verkeerd gehandeld zou hebben i.v.m. willen verder rijden.

Laatst bewerkt door MCN-GVC op 07-01-2017 11:25
 

07-01-2017 13:53:47
mvboetzela
mvboetzela
Natuurlijk niet. Zo'n onderzoek neemt wel enkele maanden in beslag.  

07-01-2017 14:00:42
rolandrail
rolandrail
In Lelystad hangt in de gang naar het verblijf al een "Spoorwegveiligheidsincident"-postertje in de vitrine waarop o.a. wordt gesteld: "Vervolgens ziet de machinist op het nevenspoor een trein van vervoerder ARRIVA stilstaan, ongeveer 3 meter voorbij sein 208 dat STOP toont. De machinist van NS Reizigers vermoed dat er iets niet goed gaat en zet een volremming in. Tijdens deze remming ziet hij dat de andere trein snel optrekt en zet een snelremming in. Als hij stilstaat schampt de ARRIVA trein de NSR trein." en "Waarschijnlijk is de directe oorzaak het gaan rijden na een STS passage van de ARRIVA-trein. Achterliggende oorzaak en/of oorzaken zijn in onderzoek"  

07-01-2017 14:10:07
MCN-GVC
MCN-GVC
Dat echt onderzoek maanden duurt weet ik, maar dank aan rolandrail voor antwoord/verdere uitleg vermoedens uit de wandelgangen.  

01-04-2017 12:52:52
treinlim
treinlim
Was vrijdag 31 maart trouwens erg warm in Flirt 458 onderweg naar Roermond. Totaal geen luchtverversing merkbaar. Nu al defect of slecht opgewassen tegen deze toch wel milde temperaturen.  

01-04-2017 21:58:35
thom
thom
Is het niet wat overdreven om bij deze temperaturen al te denken dat een Flirts dat niet aan zou kunnen? Pf...
Het kan ook gewoon alleen aan dat ene stel liggen.

Laatst bewerkt door thom op 01-04-2017 22:01
 

01-04-2017 22:10:53
treinlim
treinlim
Klopt helemaal daarom ook het Of in mijn bericht. Hou het zelf ook op een defect in de 458. Als het echt heet word komen we er vanzelf wel achter  

01-04-2017 23:53:19
AlexNL
AlexNL
Of niet eens een defect, maar verkeerd ingesteld.  

24-06-2017 18:50:31
jg64
jg64
In de 458 zitten nu ook nummerstickers aan de binnenkant. In ieder geval op de achterwand van de cabine in de 1e klas.

Laatst bewerkt door jg64 op 24-06-2017 18:51
 

29-07-2017 19:22:29
MCN-GVC
MCN-GVC
Zo te zien zijn ze ook al bezig met bouwen en testritten van 3-delige arriva flirts.
https://www.flickr.com/photos/146557733@N02/36071485601/
 

29-07-2017 20:00:13
treinlim
treinlim
Dit zullen waarschijnlijk de 8 stuks tricouranten stellen zijn aangezien de dienst tussen Aken en Luik via maastricht. Per dienstregeling 2018 gepland staat.  

29-07-2017 20:45:01
aarclay
aarclay
Ik zie geen dubbele treden voor in Duitsland. Of hebben deze dat niet?


Choo choo.....
 

29-07-2017 21:40:26
dennistd
dennistd
En ik zie ook twee ramen ipv anderhalf in de kopbak: dat is waaraan je de multicourante kunt herkennen.  

29-07-2017 21:52:19
MetroRET
MetroRET
Wat is daar exact de reden van, dat zie je namelijk ook in die van Abellio.  

29-07-2017 21:55:30
dennistd
dennistd
Er is extra ruimte nodig voor technische apparatuur, en die is blijkbaar gevonden achter de cabine.  

29-07-2017 21:56:25
thom
thom
Daar zit toch sowieso alle technische apparatuur, aan één zijde de tractie, aan andere zijde de luchtcomponenten meen ik.  

29-07-2017 23:39:33
DDZ7504
DDZ7504
Ook interessant dat ze maar 3 deuren per kant hebben (1 per bak per kant), de tweetjes hebben er toch 4? Of was dit al bekend dat er minder deuren kwamen?  

29-07-2017 23:49:22
treinlim
treinlim
Twwetjes 4 drietjes (maaslijn) 5 deuren meen ik en zoals in onderstaand document van Stadler zelf de 3 deuren per zijde voor de multicouranten stellen
https://wwwstadlerrailcom-live-01e96f7.s3-eu-central-1.amazonaws.com/filer_public/8a/20/8a20516f-5562-4c3f-95b4-a235726c6bbf/garrl31014e.pdf
 

30-07-2017 00:01:32
waalkade
waalkade
Quote
aarclay (za 29 jul 2017 20:45:01 https://www.somda.nl/forum/17886/p621766/): Ik zie geen dubbele treden voor in Duitsland. Of hebben deze dat niet?
Bij de Abellio stellen die in Ah komen zie je normaal de treden voor lage perrons niet.
Bij een laag perron schuift de "76cm plank" niet uit en komt er van onder uit de bak een plank.
Stapt voor een valide reiziger heel makkelijk in en uit.
Op een of andere manier kan men ook selectief de deuren niet openen bij te korte perrons, dit roept men om.
Omroepen kan men ook selectief, bij het afkoppelen van een stel hoor je het alleen in het af te koppelen stel.
 

04-08-2017 20:25:00
MarcelHdt
MarcelHdt
Het stel op de foto betreft de 550, dit is een mono-courant treinstel.  

04-08-2017 20:32:24
cuneo56
cuneo56
Mijn Boeren verstand zegt dat dan toch merkwaardig te vinden onder poolse 3 Kv Spanning.%03%  

04-08-2017 20:46:22
MetroRET
MetroRET
En heeft maar 3 deuren, wat ook duidt op een multi-variant, wat in de ontwerpen stond omschreven.  

04-08-2017 21:09:16
aarclay
aarclay
Quote
cuneo56 (vr 04 aug 2017 20:32:24 https://www.somda.nl/forum/17886/p622175/): Mijn Boeren verstand zegt dat dan toch merkwaardig te vinden onder poolse 3 Kv Spanning.%03%

Zo gek is het niet dat een treinbouwer een spoortje heeft met aanpasbare spanning, om de treinen van hun klanten te kunnen testen onder bijvoorbeeld 1,5 kV.


Choo choo.....
 


04-08-2017 21:28:08
michaben
michaben
Spoorlijn op de foto ziet er niet echt als een testbaan uit, volgens mij zie je in de verte een station liggen.  

04-08-2017 22:00:51
DDZ7504
DDZ7504
De tweede stroomafnemer (die alleen de MS variant heeft) is op de foto duidelijk zichtbaar, en gezien de verdere hoeveelheid apparatuur op het dak kan het sowieso niet missen.  

04-08-2017 23:24:27
dennistd
dennistd
De tweede stroomafnemer zegt niks: de Syntus-versie heeft ook twee stroomafnemers en is echt alleen geschikt voor 1500V.  

04-08-2017 23:34:32
treinlim
treinlim
In het geval van Arriva wel want die hebben maar 1 stroomafnemer (Kostenbesparing). Syntus heeft voor meer bedrijfszekerheid gekozen net zoals NS.  

05-08-2017 09:45:35
dh3201
dh3201
Monocourant wil zeggen één stroomsoort.
Dus of alleen DC of alleen AC.
Maar, dat kunnen verder best meerdere spanningen zijn.
Zowel 3kV in België en Polen als 1,5 kV in Nederland zijn DC.
Dus monocourant voor twee spanningen kan best.


Shqiperise-lopers?
 

05-08-2017 10:44:25
Apda
Apda
Dat lijkt me niet de gebruikelijke definitie van monocourant. In het boek "Les Polycourant / De Meerspannigen" staan bijvoorbeeld ook de NMBS-locs reeks 11 (118x) en de Benelux-treinstellen. 1500 V + 3000 V noemt men daar dus polycourant.  

05-08-2017 12:14:44
jeanne
jeanne
Technisch gezien zou ik mij goed kunnen voorstellen dat de oorspronkelijk tractie installaties van Flirt3 voor 3 kV DC ontworpen zijn, maar nu voor de Nederlandse situatie als 1,5 kV DC uitgevoerd worden. Het is dan niet zo ingrijpend om tijdelijk onder 3 kV DC te testen. Omgekeerd zou dit veel gecompliceerder zijn omdat de isolatie waarden dan niet toereikend zijn.


Jeanne Kok
 

05-08-2017 13:54:23
daan6
daan6
Het stel op de eerder gelinkte foto is duidelijk de meerspanningvariant. Te zien aan de drie deuren, twee stroomafnemers en de PZB-spoel aan het draaistel.  

06-08-2017 00:04:47
thom
thom
Quote
jeanne (za 05 aug 2017 12:14:44 https://www.somda.nl/forum/17886/p622233/): Technisch gezien zou ik mij goed kunnen voorstellen dat de oorspronkelijk tractie installaties van Flirt3 voor 3 kV DC ontworpen zijn, maar nu voor de Nederlandse situatie als 1,5 kV DC uitgevoerd worden. Het is dan niet zo ingrijpend om tijdelijk onder 3 kV DC te testen. Omgekeerd zou dit veel gecompliceerder zijn omdat de isolatie waarden dan niet toereikend zijn.

Met de huidige vermogen elektronica zet je niet even 3kV op een 1,5 kV treinstel hoor, dat vind ie niet fijn en accepteert het stel gewoon niet

En monocourant is zeker niet AC of DC...

Een monocourant treinstel pikt maar één aangeboden voedingspanning, en dat kan 1,5 kV DC zijn, maar net zo goed 15 kV 2/3 Hz AC, maar in ieder geval maar één specifieke spanning.

Laatst bewerkt door thom op 06-08-2017 00:06
 

06-08-2017 07:41:25
cuneo56
cuneo56
Quote
daan6 (za 05 aug 2017 13:54:23 https://www.somda.nl/forum/17886/p622243/): Het stel op de eerder gelinkte foto is duidelijk de meerspanningvariant. Te zien aan de drie deuren, twee stroomafnemers en de PZB-spoel aan het draaistel.

En de Memor borstels
 

06-08-2017 12:38:35
AgentX
AgentX
Quote
thom (zo 06 aug 2017 00:04:47 https://www.somda.nl/forum/17886/p622271/):
Quote
jeanne (za 05 aug 2017 12:14:44 https://www.somda.nl/forum/17886/p622233/): Technisch gezien zou ik mij goed kunnen voorstellen dat de oorspronkelijk tractie installaties van Flirt3 voor 3 kV DC ontworpen zijn, maar nu voor de Nederlandse situatie als 1,5 kV DC uitgevoerd worden. Het is dan niet zo ingrijpend om tijdelijk onder 3 kV DC te testen. Omgekeerd zou dit veel gecompliceerder zijn omdat de isolatie waarden dan niet toereikend zijn.

Met de huidige vermogen elektronica zet je niet even 3kV op een 1,5 kV treinstel hoor, dat vind ie niet fijn en accepteert het stel gewoon niet


Jeanne bedoelt volgens mij juist dat als de installatie in die treinstellen oorspronkelijk al geschikt waren voor 3 kV maar voor gebruik in Nederland als het ware "op halve kracht" (1,5 kV) werken. Dan zou testen op 3 kV wellicht mogelijk zijn.

Zie het als een 220 V gloeilamp met erop een sticker met "Geschikt voor 110 V".
 

06-08-2017 13:19:41
Dead_Devil
Dead_Devil
Ik ga er gezien de maaslijn voorlopig nog geeen draadje boven de rails heeft van uit dat dit idd de multicourant versie is anders zou arriva of stadler de stellen voor circa 3 jaar moeten stallen ergens.... dat kost ook geld  

06-08-2017 21:56:55
thom
thom
Quote
AgentX (zo 06 aug 2017 12:38:35 https://www.somda.nl/forum/17886/p622298/):
Quote
thom (zo 06 aug 2017 00:04:47 https://www.somda.nl/forum/17886/p622271/):
Quote
jeanne (za 05 aug 2017 12:14:44 https://www.somda.nl/forum/17886/p622233/): Technisch gezien zou ik mij goed kunnen voorstellen dat de oorspronkelijk tractie installaties van Flirt3 voor 3 kV DC ontworpen zijn, maar nu voor de Nederlandse situatie als 1,5 kV DC uitgevoerd worden. Het is dan niet zo ingrijpend om tijdelijk onder 3 kV DC te testen. Omgekeerd zou dit veel gecompliceerder zijn omdat de isolatie waarden dan niet toereikend zijn.

Met de huidige vermogen elektronica zet je niet even 3kV op een 1,5 kV treinstel hoor, dat vind ie niet fijn en accepteert het stel gewoon niet


Jeanne bedoelt volgens mij juist dat als de installatie in die treinstellen oorspronkelijk al geschikt waren voor 3 kV maar voor gebruik in Nederland als het ware "op halve kracht" (1,5 kV) werken. Dan zou testen op 3 kV wellicht mogelijk zijn.

Zie het als een 220 V gloeilamp met erop een sticker met "Geschikt voor 110 V".

Die brand dan alleen een stuk minder fel

Je moet je voorstellen dat er in de statische omzetters een aantal componenten zitten die de aangeboden spanningen bewaken, zakt de spanning te laag of word deze te hoog dan zal die ingrijpen en meestal de snelschakelaar uitschakelen. Dat soort apparatuur zit ook dus ook verweven in alle voorwaardes van andere (tractie)componenten en kun niet zomaar 'even' omheen, want die voorwaardes ontbreken dan simpelweg.

En als je een installatie aan gaat passen, dan ben je uiteindelijk iets anders aan het testen dan de situatie zoals het gaat zijn in de praktijk en dat heeft niet zoveel nut natuurlijk.
 

13-08-2017 12:24:33
nathanvos2
nathanvos2
De eerste driedelige tricourante flirt is onderweg naar Nederland. https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1191625860943681&id=268960009876942  

13-08-2017 19:59:01
gvttreinen
gvttreinen
Naar Bussang voor verdere afwerking  

13-08-2017 22:07:53
jeanne
jeanne
Of Erlen IBZ (Inbetriebsetzungs-Zentrum)?


Jeanne Kok
 

13-08-2017 23:29:37
cuneo56
cuneo56
Plaatjes uit Duitsland, Fulda:

https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?004,8270806
 

01-09-2017 13:37:24
cuneo56
cuneo56
Op Facebook zag ik vanochtend plaatjes van Arriva stel 550 aan de Zwitserse grens in Konstanz.
Sleep koppeling lag klaar aan de Duitse kant.
Of onderweg naar Nederland dan wel terug naar Polen stond er niet bij.
 

01-09-2017 21:46:22
nathanvos2
nathanvos2
https://www.drehscheibe-online.de/ds_sifo/ds_live.php?DS=2&v=498#61ef meld dat er een Arriva flirt in de buurt van Stuttgart is gesignaleerd. Ik wil niet mijn handen brandend aan te veel speculaas maar het lijkt er op richting Nederland.  

02-09-2017 01:56:35
wilcot
wilcot
Daar gaat ze nog niet heen komt er wel in de buurt  

02-09-2017 09:12:10
nathanvos2
nathanvos2
Wildenrath zeker? Ik dacht dat ze daar alleen spul van Siemens testen.  

04-09-2017 09:51:32
HZwoferink
HZwoferink
Nee Wildenrath is voor iedereen. Het wordt alleen beheerd door Siemens. Het treinstel is overigens in Leipzig gezien ingeklemd tussen koppelwagens. Die gaat vast zijn testritten in Velim rijden

Laatst bewerkt door HZwoferink op 04-09-2017 09:52


Groeten uit Rijssen, Henk Zwoferink
 

19-09-2017 16:15:38
hellfire
hellfire
Het lijkt er op dat er nu iets in Nederland gaat gebeuren. Zojuist zag ik in 's Hertogenbosch de 550, getrokken door een Strukton loc. Ik heb tijdens het lopen snel een (slecht) plaatje geschoten: https://imgur.com/a/AeQFa

Laatst bewerkt door hellfire op 19-09-2017 16:15
 

19-09-2017 18:13:43
Jan-Mark
Jan-Mark
Ging naar Amf  

17-10-2017 20:13:40
nathanvos2
nathanvos2
De flirt van arriva maakt nu ook testritten in duitsland. Is volgens https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1914202348906601&id=1499693097024197 in duitsland gesignaleerd  

17-10-2017 20:32:53
Michael98
Michael98
Komen die stickers van de Limburgse leeuw er ook nog op? Of blijft hij zo 'kaal'? Er zitten namelijk ook nog geen stickers van Arriva op.  

17-10-2017 20:42:27
AlexNL
AlexNL
Ik denk dat die pas later komen.  

18-10-2017 12:07:17
103 220-0
103 220-0
Quote
nathanvos2 (di 17 okt 2017 20:13:40 https://www.somda.nl/forum/17886/p628880/): De flirt van arriva maakt nu ook testritten in duitsland. Is volgens https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1914202348906601&id=1499693097024197 in duitsland gesignaleerd
Dat is de 550. Ook de 458 is naar Duitsland: https://flic.kr/p/Z4S58W

Laatst bewerkt door 103 220-0 op 18-10-2017 12:07
 

29-10-2017 16:13:26
ChrisGBNL
ChrisGBNL
Er staan nu 3 Arriva FLIRT stellen op Amfge, waaronder de 552. Ik gok dat het middelste stel de 551 is en degene het meest dichtbij het station de 550. Volgens een post van Broek53 in de OD zouden deze 27 oktober zijn aangekomen.  

29-10-2017 16:24:27
stefanvdw
stefanvdw
Misschien heb ik wat gemist maar wat is men nu eigenlijk op de korte termijn van plan met die stellen? Er hangt nog geen bovenleiding tussen Hrl en Hz en van het overnemen van de pendel naar Luik is volgens mij ook nog geen sprake. Zijn de stellen dus eigenlijk jaren te vroeg besteld en geleverd? Ook zonder deze extra capaciteit lukt het blijkbaar prima om aan de huidige vervoersvraag te voldoen.  

29-10-2017 17:47:14
Sully123
Sully123
Quote
ChrisGBNL (zo 29 okt 2017 16:13:26 https://www.somda.nl/forum/17886/p630131/): Er staan nu 3 Arriva FLIRT stellen op Amfge, waaronder de 552. Ik gok dat het middelste stel de 551 is en degene het meest dichtbij het station de 550. Volgens een post van Broek53 in de OD zouden deze 27 oktober zijn aangekomen.


Zijn achter de 303001 vanuit Vl gekomen. Datum geen idee meer. Gemeld in de OD Al week geleden, dat wel.
 

29-10-2017 18:02:50
daniel_ddr
daniel_ddr
Die drie Arriva-stellen zijn toch niet tegelijk gekomen? Er stonden er eerst twee op Amf en heb in de afgelopen week wel een bericht langs zien komen over een Arriva-Flirt achter de 303001 op Amf.
Of zijn de twee stellen die er eerst stonden bij Stadler Blerick langs geweest en daarna met een net de grens over gekomen stel weer terug naar Amf gegaan?

Op het stel dat het dichtst bij het station staat zag ik afgelopen week al wel een UIC-nummer staan, dus daar zou het nummer achterhaalbaar van moeten zijn. Tenzij ze bij de verplaatsing naar wat verder naar achteren op het GE van volgorde gewisseld zijn natuurlijk.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

29-10-2017 18:47:54
Sully123
Sully123
Ze zijn met 3 tegelijk vervoerd vanuit Vl. 550 was in Duitsland om daar onder de draad te rijden.

Laatst bewerkt door Sully123 op 29-10-2017 18:48
 

29-10-2017 19:51:21
daniel_ddr
daniel_ddr
Maar dan zijn ze dus eerst ook van Amf naar Vl geweest? Want zoals eerder geschreven, er stonden ook voor de datum van de 27e die hier voor de overbrenging genoemd werd al Arriva Flirts in Amf.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

29-10-2017 20:10:15
Sully123
Sully123
uh de 400 hebben er gestaan. Cxx heeft 2 staan en ook Keolis heeft er nu aantal. Arriva als goed is 3. De 550 heeft in Duitsland tests gehad. En is samen met de 551 en de 552 terug gekomen.  

29-10-2017 21:11:00
daniel_ddr
daniel_ddr
Nee ik doel wel op de tricourante, daar stonden er voor afgelopen vrijdag (toen de 3e is aangekomen), ook al twee van in Amf.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

29-10-2017 21:12:21
Sully123
Sully123
550 heeft hele week getest bij Ut - ed. Mogelijk daarvan terug  

29-10-2017 21:13:32
Berk24
Berk24
De tricourante treinen kunnen in ieder geval tussen Hengelo en Rheine gaan rijden vanaf december, aangezien de Keolis-stellen nog niet verschenen zijn in Nederland.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

29-10-2017 21:25:12
Z2N
Z2N
Die stellen zijn al toegelaten, dat helpt wel.  

29-10-2017 21:34:15
abbm
abbm
Probleem is dat bij deze versie van Arriva de 3kV ook nog toegelaten moet worden. Als er alleen een Duits en Nederlandse spanning aanwezig was, was het allemaal stukken makkelijker  

29-10-2017 21:38:42
Berk24
Berk24
Klopt niet helemaal, alleen de vijfdelige Flirts die zowel onder 1,5 kV DC, 15 kV AC en 25 kV AC aan boord hebben en qua boordapparatuur ATB, PZB en ETCS aan boord hebben zijn toegelaten. Andere soorten niet.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

29-10-2017 22:11:44
Sully123
Sully123
Klopt en daarom de 550 in duitsland. Meen rond Duisburg.  

31-10-2017 09:42:02
broek53
broek53
De vraag zingt al lang rond of er nu drie stellen in NL waren of niet; met de spotmeldingen van 30/10 blijkt dat er wel degelijk drie in Amersfoort stonden, maar ook dat ze naar het zuiden zijn gesleept en blijkbaar bij Haanrade de oostgrens over.  

31-10-2017 13:36:38
edje
edje
Quote
Berk24 (zo 29 okt 2017 21:13:32 https://www.somda.nl/forum/17886/p630173/): De tricourante treinen kunnen in ieder geval tussen Hengelo en Rheine gaan rijden vanaf december, aangezien de Keolis-stellen nog niet verschenen zijn in Nederland.
stellen zijn gelijk aan die van Abellio. En de machinisten die gaan rijden tussen Hengelo en Bentheim, zijn ook al klaar. Dus deze kan 10 December gewoon starten.

Laatst bewerkt door edje op 31-10-2017 13:37
 

31-10-2017 13:48:44
jeanpierre
jeanpierre
Dat ze gelijk zijn aan die van de RE19 zegt niets. Op dit moment zijn deze stellen (van de RB61) zowel in Duitsland als in Nederland nog niet toegelaten.

Laatst bewerkt door jeanpierre op 31-10-2017 13:49
 

05-11-2017 09:40:16
JeroeNL
JeroeNL
Quote
broek53 (di 31 okt 2017 09:42:02 https://www.somda.nl/forum/17886/p630369/): De vraag zingt al lang rond of er nu drie stellen in NL waren of niet; met de spotmeldingen van 30/10 blijkt dat er wel degelijk drie in Amersfoort stonden, maar ook dat ze naar het zuiden zijn gesleept en blijkbaar bij Haanrade de oostgrens over.
Als ik actiever op Somda was had ik al op 20 oktober kunnen vertellen dat er drie stellen in NL waren. Op die dag heeft Strukton ze in Viersen opgepikt en via Venlo naar Amf gebracht.
 


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

FLIRT 3 (Arriva)
RailWiki.nl