Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

FLIRT 3 (NS)
RailWiki.nl
Ontwikkelingen NS FLIRT3-treinstellen
Forum: Algemeen - Materieel en maatschappij ontwikkelingen
21-02-2023 19:58:07
DylansDepot
DylansDepot

Vandaag (21-02-2023) is de 2206 met geel front samen met de 2217 te vinden in de 6400 serie tussen Weert en Tilburg Universiteit. Filmpje van vertrek uit Eindhoven




Trein filmen - trein uploaden - trein kijken. Dylan's Depot.

21-02-2023 21:21:53
Daan!
Daan!
Quote
Oldskool (21-02-2023 19:21:33):
Quote
Daan! (21-02-2023 17:52:58):

Dat zou wel verstandig zijn.

Hahaha, grapjas! Loop dan even binnen bij de manager die dit bepaald heeft en lees hem/haar dan meteen even de les! En waarschuw hem/haar meteen even dat hij/zij eerst Somda raadpleegt alvorens iets aan het materieel te veranderen.

Wat een hoogmoed zeg frown


Toevallig ken ik diegene. Dus ga ik doen!


21-02-2023 23:29:00
sigma
sigma
Quote
GerritJan (21-02-2023 15:53:25):

Ze zijn misschien bedoeld om reizigers te vervoeren, maar tevens zijn de kleuren van de trein direct ook het visite kaartje van de trein. Zoals vroeger waren ze rood en groen en dat gaf een indruk van 'de trein is echt duur en luxe'. Toen is NS overgestapt op een gele huiskleur met blauwe banen. Dat gaf de indruk van 'niet zo duur' en kregen de treinen meer reizigers. De kleurenstelling weegt dus zeker ook mee met het vervoeren van reizigers en visite kaartje van de vervoerder zijn.


Alsof er meer of minder reizigers komen door de kleurstelling van een trein? Nee!



Laatst bewerkt door moderator op 22-02-2023 07:51

21-02-2023 23:39:27 1
seinhuis
seinhuis
Quote
sigma (21-02-2023 23:29:00):
Quote
GerritJan (21-02-2023 15:53:25):

Ze zijn misschien bedoeld om reizigers te vervoeren, maar tevens zijn de kleuren van de trein direct ook het visite kaartje van de trein. Zoals vroeger waren ze rood en groen en dat gaf een indruk van 'de trein is echt duur en luxe'. Toen is NS overgestapt op een gele huiskleur met blauwe banen. Dat gaf de indruk van 'niet zo duur' en kregen de treinen meer reizigers. De kleurenstelling weegt dus zeker ook mee met het vervoeren van reizigers en visite kaartje van de vervoerder zijn.


Alsof er meer of minder reizigers komen door de kleurstelling van een trein? Nee!


GerritJan heeft gelijk. Indien je ons niet gelooft lees het rapport Psychologie van kleur: dit zeggen kleuren over merken door.



Laatst bewerkt door moderator op 22-02-2023 07:51


21-02-2023 23:41:06
DDZ7504
DDZ7504
Quote
sigma (21-02-2023 23:29:00):
Quote
GerritJan (21-02-2023 15:53:25):

Ze zijn misschien bedoeld om reizigers te vervoeren, maar tevens zijn de kleuren van de trein direct ook het visite kaartje van de trein. Zoals vroeger waren ze rood en groen en dat gaf een indruk van 'de trein is echt duur en luxe'. Toen is NS overgestapt op een gele huiskleur met blauwe banen. Dat gaf de indruk van 'niet zo duur' en kregen de treinen meer reizigers. De kleurenstelling weegt dus zeker ook mee met het vervoeren van reizigers en visite kaartje van de vervoerder zijn.


Alsof er meer of minder reizigers komen door de kleurstelling van een trein? Nee!


Er zijn wel degelijk mensen die specifiek op reis gaan om een keer met een vernieuwde/nieuwe trein mee te gaan. Dus het antwoord op die vraag is ja. Zijn er niet veel, maar ook niet 0.



Laatst bewerkt door moderator op 22-02-2023 07:51

22-02-2023 09:23:16
sjoerd
sjoerd

Zoals we samen hier ook zien: de één vindt dat mooi, de ander dit. Een oude zegswijze bedoelt: over smaak valt niet te twisten. En het zal best uitmaken of kauwgom paars is of rood, maar gekauwd wordt er toch. De meeste auto's zijn in ongeveer tien kleuren leverbaar. Bij fietsen is dat al minder, en bij meubels is het nog persoonlijker.

Veel belangrijker is, dat je hier gelukkig mag vinden wat je vindt, maar een ander daarvan overtuigen is zinloos.


22-02-2023 10:31:47
GerritJan
GerritJan

Ja. Dat heeft dergelijk wel iets met aantrekkingskracht te maken.

Bekijk anders de leuke youtube video van NS, het is interessant ook nog :D

Waarom werden NS-treinen eind jaren ‘60 geel? | TIJDREIZEN #1 HUISSTIJL



Laatst bewerkt door GerritJan op 22-02-2023 10:33

22-02-2023 10:35:23
GerritJan
GerritJan

mag vw worden



Laatst bewerkt door GerritJan op 22-02-2023 10:36

22-02-2023 10:36:20
thom
thom

Dat is uiteindelijk ook jouw mening maar dat je dat luxe vind uitstralen :)


22-02-2023 16:14:25
brun
brun

Andere vraag. Ik zit in een Flirt van Eurobahn (Rheine-Münster). Die treinstellen trekken echt pijlsnel op. Dat valt me al jaren op. Véél rapper dan de Flirts van de NS. Maar die laatste hebben meer vermogen dan de Eurobahn-versies, dus aan de bovenleidingspanning kan het niet liggen.

Rijdt de NS zuiniger, zou dat het zijn?


22-02-2023 16:18:32
DDZ7504
DDZ7504

NS (en volgens mij alle Nederlandse) FLIRTS zijn begrensd op de tractie, ja. Dat is al zo sinds de toelating.




DDZ in dienst, ik blij!

22-02-2023 16:21:59 1
brun
brun

Zonde.

Net even getimed. In 40 seconden naar minimaal 140 km/uur. Volgens mij zelfs 160, maar ik zat er net naast met de stopwatch, omgerekend kwam er iets van 150 uit. De trein is vol bezet met reizigers. Wow.



Laatst bewerkt door brun op 22-02-2023 16:23

22-02-2023 16:56:59
Marco
Marco
Quote
brun (22-02-2023 16:21:59):

Zonde.

Net even getimed. In 40 seconden naar minimaal 140 km/uur. Volgens mij zelfs 160, maar ik zat er net naast met de stopwatch, omgerekend kwam er iets van 150 uit. De trein is vol bezet met reizigers. Wow.


Ze hebben zo'n 200 kN aanzetkracht bij 165 ton. Over de eerste 50 km/h doen ze dus ongeveer 11 seconden. Daarna ben je beperkt op constant vermogen: van 50 km/h naar 140 km/h met 2700kW kan in 40 seconden. Dus 0-140 kan in ca 51 seconden.

Of je hebt een andere Flirt dan die ik heb aangenomen.

Maar snel zijn ze sowieso. Flirts zijn behoorlijke krachtpatsers.


22-02-2023 17:05:42
MasterE
MasterE

En dan zijn ze nog iets geknepen om niet een open/te kort gesloten overweg over te rijden.



Laatst bewerkt door MasterE op 22-02-2023 17:05


Mcn Asd

22-02-2023 17:40:31
brun
brun
Quote
Marco (22-02-2023 16:56:59):

Ze hebben zo'n 200 kN aanzetkracht bij 165 ton. Over de eerste 50 km/h doen ze dus ongeveer 11 seconden. Daarna ben je beperkt op constant vermogen: van 50 km/h naar 140 km/h met 2700kW kan in 40 seconden. Dus 0-140 kan in ca 51 seconden.

Of je hebt een andere Flirt dan die ik heb aangenomen.

Maar snel zijn ze sowieso. Flirts zijn behoorlijke krachtpatsers.


Een doodnormale Flirt 3 van Eurobahn. In 40 seconden van stilstand tot dienstregelingssnelheid. Daarna heb ik snel met de stopwatch de tijd tussen de bordjes geteld. Tussen 10 en 11 seconden voor 400 meter, maar hij was alweer aan het remmen, en ik drukte te laat, dus had zeker ruim de 140 km/uur aangetikt.

Het is me vroeger al opgevallen dat de treinstellen op dat traject écht snel accelereren.



Laatst bewerkt door brun op 22-02-2023 17:41

22-02-2023 18:16:40
marvinkok
marvinkok

Op de RB65 rijdt planmatig Flirt1, geen Flirt3.
En ja, die Flirt1 is echt een stuk vlotter (en rijdt eigenlijk ook nog fijner) dan een Flirt3, zeker de meersystemer.


22-02-2023 19:39:03
phantom
phantom
Quote
sjoerd (21-02-2023 18:39:10):

je krijgt gegarandeerd een soort nieuwe Vincent van Goghvormgeving.


Er is een loc geweest met een Vincent van gogh tekening gebeuren erop,t lijkt me wel wat om dat toe te gaan passen op alle treinstellen wink


22-02-2023 19:49:51
GerritJan
GerritJan
Quote
brun (22-02-2023 17:40:31):
Quote
Marco (22-02-2023 16:56:59):

Ze hebben zo'n 200 kN aanzetkracht bij 165 ton. Over de eerste 50 km/h doen ze dus ongeveer 11 seconden. Daarna ben je beperkt op constant vermogen: van 50 km/h naar 140 km/h met 2700kW kan in 40 seconden. Dus 0-140 kan in ca 51 seconden.

Of je hebt een andere Flirt dan die ik heb aangenomen.

Maar snel zijn ze sowieso. Flirts zijn behoorlijke krachtpatsers.


Een doodnormale Flirt 3 van Eurobahn. In 40 seconden van stilstand tot dienstregelingssnelheid. Daarna heb ik snel met de stopwatch de tijd tussen de bordjes geteld. Tussen 10 en 11 seconden voor 400 meter, maar hij was alweer aan het remmen, en ik drukte te laat, dus had zeker ruim de 140 km/uur aangetikt.

Het is me vroeger al opgevallen dat de treinstellen op dat traject écht snel accelereren.


Is er een filmpje van bij vertrek zonder begrensing?


23-02-2023 09:49:37
Trainplaza
Trainplaza
Quote
DDZ7504 (22-02-2023 16:18:32):

NS (en volgens mij alle Nederlandse) FLIRTS zijn begrensd op de tractie, ja. Dat is al zo sinds de toelating.


De Flirt's van Connexxion zijn niet begrensd ;)


23-02-2023 10:28:21
brun
brun
Quote
marvinkok (22-02-2023 18:16:40):

Op de RB65 rijdt planmatig Flirt1, geen Flirt3.
En ja, die Flirt1 is echt een stuk vlotter (en rijdt eigenlijk ook nog fijner) dan een Flirt3, zeker de meersystemer.


Het was een (dubbele) ET 5.06, dat is een Flirt3, begrijp ik.


23-02-2023 11:22:28
MetroRET
MetroRET

Ik kom op een FLIRT1.


23-02-2023 11:27:48
brun
brun

Hmm, nu raak ik ook in verwarring. :-) Zal er nog eens op letten, de volgende keer.


23-02-2023 11:58:41
DDZ7504
DDZ7504

De kopvorm moet duidelijk herkenbaar zijn. FLIRT-1 heeft meer weg van een GTW kop dan van een FLIRT-3 kop.




DDZ in dienst, ik blij!

23-02-2023 12:49:03
AlbertP
AlbertP

Als ik de.wikipedia.org mag geloven, is de ET 5.xx een Flirt 2. Wat het verschil tussen 1 en 2 is, kan ik overigens niet vinden, maar het is inderdaad geen Flirt 3.


23-02-2023 13:00:59
jeanne
jeanne
Quote
AlbertP (23-02-2023 12:49:03):

Als ik de.wikipedia.org mag geloven, is de ET 5.xx een Flirt 2. Wat het verschil tussen 1 en 2 is, kan ik overigens niet vinden, maar het is inderdaad geen Flirt 3.

Het verschil zit zowel de interpretatie van de botsnorm als elektrische installatie.


23-02-2023 13:04:13
cuneo56
cuneo56

De Flirt 2e generatie is uiterlijk ook nauwelijks van de 1e generatie te onderscheiden. Verschil is een verbeterde constructie om aan de (Franse) eisen van Botsveiligheid te voldoen.

De serie Flirt 1 die bestemd was voor het regionale net rond Basel kreeg voor Frankrijk maar een toelating voor Max 140 km/h daar. Daarop werd de Flirt 2 ontwikkeld die wel aan de gewijzigde eisen kon voldoen.

( maar vervolgens nauwelijks daar grensoverschrijdend naar Frankrijk zijn ingezet)


23-02-2023 15:46:20
marvinkok
marvinkok
Quote
brun (23-02-2023 10:28:21):
Quote
marvinkok (22-02-2023 18:16:40):

Op de RB65 rijdt planmatig Flirt1, geen Flirt3.
En ja, die Flirt1 is echt een stuk vlotter (en rijdt eigenlijk ook nog fijner) dan een Flirt3, zeker de meersystemer.


Het was een (dubbele) ET 5.06, dat is een Flirt3, begrijp ik.


ET 5 is bij eurobahn wit met gele accenten.

Eurobahn rijdt op de rb65 met ET8 (3delige treinen) in oude Westfahlenbahnkleuren....


23-02-2023 20:35:22
geert
geert
Quote
cuneo56 (23-02-2023 13:04:13):

De Flirt 2e generatie is uiterlijk ook nauwelijks van de 1e generatie te onderscheiden. Verschil is een verbeterde constructie om aan de (Franse) eisen van Botsveiligheid te voldoen.

De serie Flirt 1 die bestemd was voor het regionale net rond Basel kreeg voor Frankrijk maar een toelating voor Max 140 km/h daar. Daarop werd de Flirt 2 ontwikkeld die wel aan de gewijzigde eisen kon voldoen.

( maar vervolgens nauwelijks daar grensoverschrijdend naar Frankrijk zijn ingezet)


Omdat de toelating nooit rond gekomen is voor Frankrijk


23-02-2023 21:09:14
cuneo56
cuneo56

We dwalen een beetje af, maar die treinstrellen RABe 522 zijn wel degelijk in Frankrijk toegelaten en komen op 3 plaatsen de grens over.

Ze bereiken : Meroux ( TGV station) , Frasne en Annecy in de huidige dienstregeling



Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


24-02-2023 00:46:08
jeanne
jeanne

Ja, om het allemaal weer een beetje Nederlands te maken, de hier ten lande rijdende GTW's zijn min of meer de prototypes voor de verstrekte Flirt2 kopvorm. In die tijd was de norm nog niet zo streng. Overigens vond men de Nederlandse eis om deze GTW volgens de nog te ontwerpen norm te bouwen enigszins overbodig in Zwitserland. Maar inmiddels weet men ook daar wel beter na een aantal klappers. Qua normen is er de laatste 25 jaar wel wat veranderd, ook wat betreft brandveiligheid.



Laatst bewerkt door jeanne op 24-02-2023 00:48

29-03-2023 19:04:58
DDZ7504
DDZ7504

FLIRT 2209 is vandaag met gele koppen in dienst gekomen.




DDZ in dienst, ik blij!

19-05-2023 12:03:03
Dionysusnu
Dionysusnu

De 2203 heeft nu ook een gele kop. Gezien te Ehv voorop de 6442.


16-06-2023 14:40:37
Dionysusnu
Dionysusnu

De 2214 heeft inmiddels ook gele koppen.

Het voorste draaistel maakt een nogal uitgedrukt elektronisch achtig geluid bij het remmen, tussen de ~100 en ~10km/h. Dat heb ik bij andere flirts nog nooit gehoord. Iets nieuws met ED-remmen?


16-06-2023 19:17:54
pascalgerr
pascalgerr
Quote
Dionysusnu (16-06-2023 14:40:37):

De 2214 heeft inmiddels ook gele koppen.

Het voorste draaistel maakt een nogal uitgedrukt elektronisch achtig geluid bij het remmen, tussen de ~100 en ~10km/h. Dat heb ik bij andere flirts nog nooit gehoord. Iets nieuws met ED-remmen?


Bedoel je een soort hoog gezoem/gesuis?


16-06-2023 19:22:54
Dionysusnu
Dionysusnu

Ja soort van, al zou ik het niet per se hoog noemen.



Laatst bewerkt door Dionysusnu op 16-06-2023 19:22

16-06-2023 19:55:11
pascalgerr
pascalgerr
Quote
Dionysusnu (16-06-2023 19:22:54):

Ja soort van, al zou ik het niet per se hoog noemen.


Dis is mij namelijk ook wel eens opgevallen. Ook bij het optrekken. Het geluid is er in ieder geval niet sinds het begin en maximaal van de afgelopen 2 jaar.


14-07-2023 09:38:14
BasSNG2001
BasSNG2001

Vorige week is treinstel 2222 afgeleverd met gele fronten na zijn revisie. De 2201 is nu al een tijdje van de radar en lijkt de volgende te zijn. Van treinstel 2207 is nog altijd geen spoor na ruim 15 maanden geen inzet.




#DiscoverEU

14-07-2023 11:22:06
mich
mich

2207 geloof ik nog in de hal in br wachtend op onderdelen


14-07-2023 14:02:07
tieske05
tieske05
Quote
BasSNG2001 (14-07-2023 09:38:14):

Vorige week is treinstel 2222 afgeleverd met gele fronten na zijn revisie. De 2201 is nu al een tijdje van de radar en lijkt de volgende te zijn. Van treinstel 2207 is nog altijd geen spoor na ruim 15 maanden geen inzet.


2201 is idd overgebracht. Dacht dat dat al op Somda vermeld was.



Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

FLIRT 3 (NS)
RailWiki.nl