Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

FLIRT 3 (NS)
RailWiki.nl
Ontwikkelingen NS FLIRT3-treinstellen
Forum: Algemeen - Materieel en maatschappij ontwikkelingen
08-03-2016 22:52:08
sfj
Hier worden FLIRT3 ontwikkelingen specifiek voor NS besproken.

Ontwikkelingen rondom de typetoelating en zaken algemeen gerelateerd aan het treintype FLIRT3 mogen in https://www.somda.nl/forum/15817/Ontwikkelingen+Stadler+FLIRT+in+Nederland/

Laatst bewerkt door moderator op 22-03-2016 10:05


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.

10-03-2016 18:05:40
DVR
DVR
Het eerste NS FLIRT 4 wagentreinstel met nummer 2501 wordt volgende week vrijdag 18 maart vanuit Siedlice Polen op transport gezet richting Maastricht.
Het eerste 3 wagentreinstel de 2201 volgt vrijdag 25 maart.

Laatst bewerkt door DVR op 10-03-2016 18:09

10-03-2016 21:40:21
Daan!
Daan!
Yes qua nummering zat ik dus goed! B)

10-03-2016 23:07:31
moderator
Moderator
moderator
Vraag naar drgl details verwijderd.


Met vriendelijke groet, Het moderator team


11-03-2016 21:51:13
moderator
Moderator
moderator
Dezelfde vraag naar details van de drgl en reacties daarop nogmaals verwijderd.


Met vriendelijke groet, Het moderator team

17-03-2016 18:30:46
marciekemp
marciekemp
Volgens de interne kanalen bij NSR wordt de 1e flirt pas over enkele weken naar NL gebracht, en dus niet zoals @DVR melde morgen al...

17-03-2016 18:41:42
VIRMm1
VIRMm1
A.s. Zondag is de planning dat de eerste komt vanuit Polen (onder voorbehoud uiteraard)

Laatst bewerkt door VIRMm1 op 17-03-2016 18:42

17-03-2016 18:48:38
Dennis1977
Dennis1977
De datum van binnenkomst van de 2201 (ns flirt 3) klopt dan zeker ook niet?

17-03-2016 20:05:33
DVR
DVR
De NS Flirt komt, mits de toelating voor de overbrenging er is, naar alle waarschijnlijkheid via het lijntje Aken-Heerlen ons land binnen.

17-03-2016 20:19:48
ICM4444
ICM4444
Via twitter kwam ik op dit filmpje van de NS FLIRTS http://link.brightcove.com/services/player/bcpid3046577709001?bckey=AQ~~,AAACaZLQ4AE~,peP-VQwdNh_U-MYoD5nUQv9-AUIKc4BH&bctid=4803786260001

17-03-2016 20:31:41
Roy
Roy
Is het interieur niet eens in ns sprinter stijl? Heel bijzonder, absolut niet verwacht.

Edit: in een van de laatste shots zie ik ineens wel de ns huisstijl blauwe stoelen.

Laatst bewerkt door Roy op 17-03-2016 20:33

17-03-2016 20:46:11
Daan!
Daan!
De kunst is hier meer aanwezig dan in de SNG

18-03-2016 00:52:12
Mueslireep
Mueslireep
Wat mij opvalt is dat ze toch stoel A hebben gekozen. Dan heeft die hele stoelentest ook niet echt invloed gehad...

Het lijkt nog wat donker, maar het ziet er voor de rest netjes uit. De stoelen zijn alleen wel onhandig en lelijk met die uitstekende handvatten.

Hopen trouwens dat de deuren niet het standaard irritante Stadler-piepje krijgen %08%

Komen de strepen bij de eerste klas en stickers voor de buitenkant er trouwens later op?

18-03-2016 05:35:52
dennistd
dennistd
Quote
Mueslireep (vr 18 mrt 2016 00:52:12 https://www.somda.nl/forum/17885/p571851/): Wat mij opvalt is dat ze toch stoel A hebben gekozen. Dan heeft die hele stoelentest ook niet echt invloed gehad...
In SNG zit wel type C uit de test. Blijkbaar was type A sneller leverbaar of past die beter in de FLIRT.

18-03-2016 05:49:26
nathanvos2
nathanvos2
Die test met die stoelen had alleen te maken met SNG. Die stoelentest stond los van de FLIRT.

Laatst bewerkt door moderator op 18-03-2016 07:35, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.

18-03-2016 08:12:07
jor[D]1
jor[D]1
Treinreiziger.nl heeft een set foto's van de Flirt gemaakt. Interieur is gewoon in de standaard NS kleuren.
http://www.treinreiziger.nl/actueel/binnenland/dit_worden_de_nieuwe_ns_treinen_flirt-147517

Valt mij wel op dat er dus gene vuilnisbakjes bij de zitplaatsen zijn, alleen grote gescheiden bakken op de balkons.
Ook is lijkt de gele lijn onderaan de bak erg dun geworden.

Laatst bewerkt door jor[D]1 op 18-03-2016 08:14

18-03-2016 10:56:59
daniel81
daniel81
Quote
nathanvos2 (vr 18 mrt 2016 05:49:26 https://www.somda.nl/forum/17885/p571854/): Die test met die stoelen had alleen te maken met SNG. Die stoelentest stond los van de FLIRT.

Ja, want als er toen bij het gestaan dat het tbv de Flirt was hadden de reizigers een ander type gekozen %08%

Laatst bewerkt door daniel81 op 18-03-2016 10:57

18-03-2016 11:35:47
Diedje
Diedje
Dat waarschijnlijk niet, maar het is toch ook niet super gek te denken dat een andere fabrikant misschien niet gelijke stoelen kan leveren?!

18-03-2016 12:43:38
daniel81
daniel81
Reken er maar niet op dat Stadler of CAF ooit zelf een stoel hebben gebouwd.
Die kopen ze gewoon in bij een stoelenfabrikant, en zelf doen ze alleen de assemblage.

Laatst bewerkt door daniel81 op 18-03-2016 12:43

18-03-2016 13:06:14
Diedje
Diedje
Ja dat kan ik zeker volgen. Maar ook daar zullen er verschillende van zijn...

18-03-2016 13:59:26
jeanne
jeanne
Quote
daniel81 (vr 18 mrt 2016 12:43:38 https://www.somda.nl/forum/17885/p571887/): Reken er maar niet op dat Stadler of CAF ooit zelf een stoel hebben gebouwd.
Die kopen ze gewoon in bij een stoelenfabrikant, en zelf doen ze alleen de assemblage.


Bij Stadler Rail moet je z'n opmerking nu ook weer niet zo snel maken, want de holding heeft wel eens een (essentiële) toeleverende fabrikant opgekocht, omdat men het niet eens was met het prijs opdrijvende karakter dat die leverancier er op na hield.

Dat gaat dan zo. Ze bestellen dan gewoon een tijd toch niet meer en ontstaat er bij die leverancier een liquiditeitsprobleem. Toeleverancier in problemen en zo hebben ze wel eens iets gekocht. Of dit een meubelfabrikant was en nog steeds een onderdeel van de holding uitmaakt of Peter Spuhler privé bezit is kan ik je helaas niet vertellen. Het kan ook zijn dat z'n bedrijf al weer van de hand gedaan is.


Jeanne Kok

18-03-2016 20:57:57
SchuurB
SchuurB
In dit artikel http://nieuws.ns.nl/eerste-nieuwe-sprinters-dit-voorjaar-in-nederland/ wordt gesproken over het "afleggen van 200m in 17 á 18 seconden" (vanaf stilstand neem ik dan aan). Als je uitgaat van een rechtlijnige versnelling krijg je:

200 (m)/18 (s) = 11,11 m/s als gemiddelde snelheid
11,11 * 2 = 22,22 m/s als maximumsnelheid (0 - 80 km/h in 18 seconden dus)
22,22 / 18 = 1,23 m/s/s als versnelling.

Lijkt veel op de 1,19 m/s/s die in dit document http://www.stadlerrail.com/media/uploads/STA_8037_016_FLIRT_WestfalenBahn_D_RL.pdf bij het drietje genoemd wordt. De FLIRTs worden onder 1,5kV = dus even snel als hun wisselspanningbroertjes.

Laatst bewerkt door SchuurB op 18-03-2016 20:59

19-03-2016 18:56:00
DVR
DVR
Quote
jeanne (vr 18 mrt 2016 13:59:26 https://www.somda.nl/forum/17885/p571900/):
Quote
daniel81 (vr 18 mrt 2016 12:43:38 https://www.somda.nl/forum/17885/p571887/): Reken er maar niet op dat Stadler of CAF ooit zelf een stoel hebben gebouwd.
Die kopen ze gewoon in bij een stoelenfabrikant, en zelf doen ze alleen de assemblage.


Bij Stadler Rail moet je z'n opmerking nu ook weer niet zo snel maken, want de holding heeft wel eens een (essentiële) toeleverende fabrikant opgekocht, omdat men het niet eens was met het prijs opdrijvende karakter dat die leverancier er op na hield.

Dat gaat dan zo. Ze bestellen dan gewoon een tijd toch niet meer en ontstaat er bij die leverancier een liquiditeitsprobleem. Toeleverancier in problemen en zo hebben ze wel eens iets gekocht. Of dit een meubelfabrikant was en nog steeds een onderdeel van de holding uitmaakt of Peter Spuhler privé bezit is kan ik je helaas niet vertellen. Het kan ook zijn dat z'n bedrijf al weer van de hand gedaan is.


De stoelen van de Flirt komen uit Tsjechië verwacht mag worden dat de prijs hier inderdaad zwaarder weegt dan de kwaliteit.

19-03-2016 18:59:02
DVR
DVR
Quote
DVR (do 10 mrt 2016 18:05:40 https://www.somda.nl/forum/17885/p571158/): Het eerste NS FLIRT 4 wagentreinstel met nummer 2501 wordt volgende week vrijdag 18 maart vanuit Siedlice Polen op transport gezet richting Maastricht.
Het eerste 3 wagentreinstel de 2201 volgt vrijdag 25 maart.


Voor alsnog is het transport van de 1e NS Flirt met een week uitgesteld. Volgens de huidige inzichten dus vrijdag de 25e voor de 2501.

19-03-2016 20:42:24
Berk24
Berk24
Quote
SchuurB (vr 18 mrt 2016 20:57:57 https://www.somda.nl/forum/17885/p571928/): In dit artikel http://nieuws.ns.nl/eerste-nieuwe-sprinters-dit-voorjaar-in-nederland/ wordt gesproken over het "afleggen van 200m in 17 á 18 seconden" (vanaf stilstand neem ik dan aan). Als je uitgaat van een rechtlijnige versnelling krijg je:

200 (m)/18 (s) = 11,11 m/s als gemiddelde snelheid
11,11 * 2 = 22,22 m/s als maximumsnelheid (0 - 80 km/h in 18 seconden dus)
22,22 / 18 = 1,23 m/s/s als versnelling.

Lijkt veel op de 1,19 m/s/s die in dit document http://www.stadlerrail.com/media/uploads/STA_8037_016_FLIRT_WestfalenBahn_D_RL.pdf bij het drietje genoemd wordt. De FLIRTs worden onder 1,5kV = dus even snel als hun wisselspanningbroertjes.

Lijkt mij sterk. Uit wisselspanning kun je veel meer vermogen uit halen en ik heb het gevoel dat de Duitse Flirts en Talent2's veel sneller optrekken dan de Nederlandse SLT.

Daarnaast is 1,19 ms^-2 wel erg optimistisch. De S-Bahn Rhein-Ruhr rijdt met treinen die in 1,0-1,1 ms^-2 kunnen versnellen, onder wisselspanning wel te verstaan. Met treinen die in 1,19 ms^-2 kunnen versnellen is het mogelijk om op de Emmerlijn een integrale halfuursdienst te rijden (met 2x/uur stops in Gramsbergen en Dalen). Dat gaat met de huidige E-GTW niet lukken.

19-03-2016 20:51:10
sfj
In de bedieningsdocumentatie van Stadler wordt ook gesproken over een maximale aanzetversnelling van 1,20 m/s-2 voor zowel de drietjes als viertjes onder 1500 V.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.

19-03-2016 20:52:29
MetroRET
MetroRET
Quote
DVR (za 19 mrt 2016 18:59:02 https://www.somda.nl/forum/17885/p571986/):
Quote
DVR (do 10 mrt 2016 18:05:40 https://www.somda.nl/forum/17885/p571158/): Het eerste NS FLIRT 4 wagentreinstel met nummer 2501 wordt volgende week vrijdag 18 maart vanuit Siedlice Polen op transport gezet richting Maastricht.
Het eerste 3 wagentreinstel de 2201 volgt vrijdag 25 maart.


Voor alsnog is het transport van de 1e NS Flirt met een week uitgesteld. Volgens de huidige inzichten dus vrijdag de 25e voor de 2501.


Ik weet dat diverse media-praat niet vaak te geloven valt, maar men spreekt er wel over, "over enkele weken".

19-03-2016 22:04:50
thom
thom
Quote
DVR (za 19 mrt 2016 18:56:00 https://www.somda.nl/forum/17885/p571985/):
De stoelen van de Flirt komen uit Tsjechië verwacht mag worden dat de prijs hier inderdaad zwaarder weegt dan de kwaliteit.

Want uit Tsjechië komt alleen rotzooi ofzo? Dat is natuurlijk een beetje onzin.

Ik denk dat je niet wilt weten wat er allemaal in die landen allemaal gefabriceerd word voor ons hier...

19-03-2016 22:25:23
aarclay
aarclay
NS stelletjes komen dus uit het Poolse Siedlce, en de RNET-stellen dus uit het Zwitserse Bussnang.

Heeft het een reden dat deze twee soorten stellen in twee werkplaatsen worden gemaakt? Heeft het gewoon met capaciteit te maken, of is er een dergelijk speciaal verschil tussen beide stellen dat de bouw in de Pools vestiging wordt gedaan?


Choo choo.....


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


19-03-2016 22:34:51
michaben
michaben
Quote
Berk24 (za 19 mrt 2016 20:42:24 https://www.somda.nl/forum/17885/p571997/): Lijkt mij sterk. Uit wisselspanning kun je veel meer vermogen uit halen

Het is een misvatting dat je veel vermogen nodig heb voor een hoge aanzetacceleratie, bij lage snelheid wordt het volledige vermogen namelijk helemaal niet aangesproken. Een SLT zou op basis van vermogen tot 30km/u ook harder kunnen accelereren, het verschil in reistijd is echter beperkt, per 10 stations misschien net een minuutje winst. Daarnaast is de limiet van het vermogen dat je onder 1500V kan opnemen is per trein en niet per treinstel. Zolang men bij meer dan twee gekoppelde treinstellen een begrenzing activeert kun je met korte sprintertjes best een hoger vermogen vragen. En dan gaat het wel harder met de reistijd en pak je per vijf stations als een minuut winst.

19-03-2016 22:59:20
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
aarclay (za 19 mrt 2016 22:25:23 https://www.somda.nl/forum/17885/p572004/): Heeft het een reden dat deze twee soorten stellen in twee werkplaatsen worden gemaakt? Heeft het gewoon met capaciteit te maken, of is er een dergelijk speciaal verschil tussen beide stellen dat de bouw in de Pools vestiging wordt gedaan?
Heeft te maken met capaciteit. Om deze order voor NS snel te kunnen leveren heeft men de aflevering van stellen voor PKP versnelt zodat er plek in die fabriek ontstond. Dat was in het artikel over de FLIRTs dat laatst op treinreiziger.nl stond te lezen.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

20-03-2016 01:10:01
jor[D]1
jor[D]1
Quote
michaben (za 19 mrt 2016 22:34:51 https://www.somda.nl/forum/17885/p572005/):
Quote
Berk24 (za 19 mrt 2016 20:42:24 https://www.somda.nl/forum/17885/p571997/): Lijkt mij sterk. Uit wisselspanning kun je veel meer vermogen uit halen

Het is een misvatting dat je veel vermogen nodig heb voor een hoge aanzetacceleratie, bij lage snelheid wordt het volledige vermogen namelijk helemaal niet aangesproken. Een SLT zou op basis van vermogen tot 30km/u ook harder kunnen accelereren, het verschil in reistijd is echter beperkt, per 10 stations misschien net een minuutje winst. Daarnaast is de limiet van het vermogen dat je onder 1500V kan opnemen is per trein en niet per treinstel. Zolang men bij meer dan twee gekoppelde treinstellen een begrenzing activeert kun je met korte sprintertjes best een hoger vermogen vragen. En dan gaat het wel harder met de reistijd en pak je per vijf stations als een minuut winst.


Als je de spanning hoog genoeg maakt of de geleider dik genoeg kun je uit dc prima hoge vermogens halen. Voor DC gelt: vermogen is spanning maal stroom. En die stroom is de beperking in nederland.
Denk bijvoorbeeld aan de elektrische voortstuwings motoren van grote cruise schepen. Deze zijn tientallen megawatt op gelijkstroom. Wisselstroom motoren zouden dat zelfs niet redden.

Daarnaast moet de trein instaat zijn het vermogen op de rails over te brengen. Als je het volledige vermogen bij optrekken vrijlaat blijft de trein staan. De wielen gaan dan flink slippen. Dus het vermogen is maar deels bepalend in de aanzet snelheid.

Modern materieel wordt sowieso vaak aangedreven met 3 fase motoren. Om dat te verkrijgen uit een 2 fase bovenleiding systeem wordt deze eerst aanboord gelijk gericht en met een inverter weer omgezet. Vroeger hadden treinen vrijwel altijd DC motoren. Een van de redenen dat er toen voor dc bovenleiding systemen gekozen werd was zodat treinen geen grote gelijk richters aan boord nodig hadden.
Volgend document is zeer interessant ten aanzien van verschillende tractie systemen en hun karakteristieken:
https://www.google.nl/url?q=https://documents.epfl.ch/users/a/al/allenbac/www/documents/SummarET.pdf&sa=U&ved=0ahUKEwin3M3n_83LAhUElg8KHc1bA24QFggSMAM&usg=AFQjCNGOjgq4xQQS5tAx8wsP1Zw3s3wKsQ

De enigste reden dat treinen onder 3kV DC, 15kV AC en 25kV AC meer vermogen kunnen leveren is omdat de bovenleiding dat kan. Een spanning van 3kV halveert de stroom al ten opzichte van 1500v (bij gelijk vermogen) dus in theorie zou je dan 2x zoveel vermogen door de zelfde bovenleiding kunnen sturen bij 3kV.

Overigens als ik de vermogens van flirt-3 bekijk zit dat een eind onder het maximum vermogen wat de nederlandse bovenleiding kan leveren. Een 3 delige voor volia duitsland doet 1500kW, een achtdelige voor polen (3kV DC) doet max 3000kW. een stel hoeft bij 1500v dus niet eens een lager vermogen te hebben.

Laatst bewerkt door jor[D]1 op 20-03-2016 01:39

20-03-2016 09:45:28
michaben
michaben
Leuk betoog, maar je mist het punt dat acceleratie geen product is van spanning en stroom. Acceleratie is afhankelijk van de trekkracht en de massa. En die trekkracht is vervolgens het resultaat van het vermogen en de snelheid. Metro's op 750V halen prima een acceleratie van 1,2m/s/s, doordat deze een laag gewicht hebben en relatief lage topsnelheid, maar wel een hoge trekkracht hebben door veel aangedreven assen. Doordat het vermogen beperkt is houdt zo'n metro die acceleratie maar tot zo'n 40km/u vol, maar op trajecten met veel stations maak je er toch winst door. Het hogere vermogen dat je onder 25kV kan leveren verhoogt de trekkracht niet, maar verhoogt wel hoe lang je die trekkracht kan volhouden. Maar in het gelinkte document over de FLIRT stond ook dat deze hun trekkracht slechts tot 47km/u konden volhouden met dit vermogen.

20-03-2016 21:26:38
Berk24
Berk24
Mocht die 1,2 ms^-2 kloppen dan lijkt mij zaak om de Flirts in te zetten op trajecten met korte stationsafstanden, waarbij bij 1 minuut reistijdwinst belangrijke aansluitingen veel vaker gehaald worden zoals tussen Arnhem en Zutphen waarbij in Velperpoort de aansluiting op de Arriva-trein naar Zevenaar veel vaker gehaald kan worden bij inzet van Flirt in plaats van SGM,Plan V of DD-AR. Ook op de Twentelijn zorgt de inpassing van de IC Berlijn voor minder problemen als de 7000 met Flirt gaat rijden.

21-03-2016 00:07:46
Daan!
Daan!
https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=801175806655357&substory_index=0&id=268960009876942
Nieuwe foto's met logo's en belettering.

21-03-2016 05:35:30
Jan-Mark
Jan-Mark
@Berk24: de FLIRT wordt straks o.a. ook in de 7600 ingezet.

21-03-2016 16:12:56
Mueslireep
Mueslireep
Komt er niet, net zoals bij de SLT, een NS-logo op de voorkant?

21-03-2016 18:26:20
wouterder
wouterder
Lijkt mij dat die stellen op de foto klaar zijn. Dus daar zou dan geen logo op komen. SNG krijgt ze wel dacht ik.

21-03-2016 21:39:37
DVR
DVR
Quote
thom (za 19 mrt 2016 22:04:50 https://www.somda.nl/forum/17885/p572003/):
Quote
DVR (za 19 mrt 2016 18:56:00 https://www.somda.nl/forum/17885/p571985/):
De stoelen van de Flirt komen uit Tsjechië verwacht mag worden dat de prijs hier inderdaad zwaarder weegt dan de kwaliteit.

Want uit Tsjechië komt alleen rotzooi ofzo? Dat is natuurlijk een beetje onzin.

Ik denk dat je niet wilt weten wat er allemaal in die landen allemaal gefabriceerd word voor ons hier...


De conclusie m.b.t. de "rotzooi" is voor u rekening. Maar als ervaringsdeskundige durf ik best te beweren dat een uurtje zitten op dit soort stoelen duidelijk zijn sporen nalaat. Bij voorbeeld doordat het gebruikte schuim van goedkopere kwalitiet en/of minder dik is. Dit staat overigens los van uit welk e.e.a. komt. Uiteraard doel ik wel op de arbeidskosten die in Tsjechië beduidend lager liggen.

21-03-2016 22:48:43
AgentX
AgentX
Quote
wouterder (ma 21 mrt 2016 18:26:20 https://www.somda.nl/forum/17885/p572158/): Lijkt mij dat die stellen op de foto klaar zijn. Dus daar zou dan geen logo op komen. SNG krijgt ze wel dacht ik.


SNG krijgt inderdaad een kleine witte NS-sticker op de neus.

21-03-2016 22:53:11
AlexNL
AlexNL
Ter informatie, de stoelen in de 1e klas in een VIRM-4 komen uit dezelfde fabriek in Tsjechië. Het hangt af van "wat de klant wil hebben".

22-03-2016 00:48:12
thom
thom
Daarom, dat het uit Tsjechië komt heeft natuurlijk geen directe relatie tot wat zij aan kwaliteit leveren. t'Is maar net wat je bij hun uit de catalogus kiest en wat je zelf voor kwaliteitseisen je opgeeft.

Dus je stelling dat de stoelen voorzien zijn van goedkoper schuim omdat ze uit Tsjechië komen gaat wat mank, het blijft de opdrachtgever die daar voor kiest.

Ongetwijfeld zal een zelfde kwaliteit stoel als hier geproduceerd wordt daar goedkoper zijn door het lagere uurloon daar, en dat is natuurlijk geen gekke reden om de keus te maken om ze daar te bestellen.

22-03-2016 09:02:21
SchuurB
SchuurB
Quote
Daan! (ma 21 mrt 2016 00:07:46 https://www.somda.nl/forum/17885/p572071/): https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=801175806655357&substory_index=0&id=268960009876942
Nieuwe foto's met logo's en belettering.


Het valt mij eigenlijk nu pas op, maar wat krijgt dat spul een hoop deuropeningen. Zelfs de kopbakken hebben er twee per kant, waar een SLT er maar één heeft.

Laatst bewerkt door SchuurB op 22-03-2016 09:07, reden: ongelukkige zin verbeterd

22-03-2016 09:08:30
Dead_Devil
Dead_Devil
Ben ik het mee eens. De bakken van de Flirt 3 zijn ook iets langer. Maar volgens mij is het standaard ontwerp. Verder erg benieuwd naar deze treinen. kan niet wachten tot ik er gebruik van kan maken in de 4400 straks %02%

andere vraag. hebben deze Flirt 3 treinen nou eigenlijk ook 1 stroom afnemer net als de gtw of wel 2? dacht dat dat in nederland een eis was.

22-03-2016 09:14:07
VIRMm1
VIRMm1
2. Geen eis in Nederland maar wel een van NS.

22-03-2016 09:26:36
Daan!
Daan!
Waarom wil NS dat zo graag dan?

22-03-2016 09:49:31
VIRMm1
VIRMm1
Wanneer bij een a/b controle blijkt dat de stroomafnemer defect is of de koolstrip te dun of uitgebrokkeld is kan er van stroomafnemer gewisseld worden door deze elektrisch en pneumatisch om te schakelen. Zo kan de trein toch zijn dienst gaan rijden waar deze voor ingepland stond. Anders zou het treinstel meteen niet meer inzetbaar zijn en in het meest ongunstigste geval zou het stel ver van een hoogwerker af staan waardoor hij niet eens op eigen kracht naar een herstel locatie zou kunnen rijden. (denk bijvoorbeeld aan Vlissingen, de dichtstbijzijnde locatie wordt dan Roosendaal, een afstand die je met een versleten koolstrip echr niet meer af kan leggen)

22-03-2016 12:11:24
mvboetzela
mvboetzela
SM '90 had op proef maar 1 stroomafnemer: goedkoper in aanschaf en in onderhoud. Kennelijk waren de ervaringen daarmee dusdanig dat al het materieel daarna weer 2 panto's heeft gekregen.
Ook de NMBS 25.5 hadden maar 1 panto wegens gewichtsbesparing. Die hadden dan ook een koperen sleepstuk en geen koolstof.

22-03-2016 12:16:06
VIRMm1
VIRMm1
Ja het bespaart in aanschaf maar ik zie niet hoe het in onderhoud winst oplevert. Een stroomafnemer die plat ligt kosts niets.

22-03-2016 12:22:49
b2py
b2py
Ook een object dat niet gebruikt wordt moet onderhouden worden, het kost dus wel geld.

22-03-2016 13:26:13
VIRMm1
VIRMm1
Klaarblijkelijk weet je niet veel van een stroomafnemer af dan, want het enige wat er moet gebeuren aan zo'n ding (behalve koolslepers vervangen) is de boel smeren.

22-03-2016 13:51:08
b2py
b2py
Smeren is gratis?

22-03-2016 13:58:27
mdj
mdj
En roestvorming zal vast ook wel tegengegaan moeten worden...


Bij twijfel: gebruik beton.

22-03-2016 14:14:12
dlm4yjp
dlm4yjp
Kortom, een extra stroomafnemer kost arbeid. Arbeid kost tijd, tijd kost geld


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.


22-03-2016 16:41:00
slifor2
slifor2
Quote
MetroRET (za 19 mrt 2016 20:52:29 https://www.somda.nl/forum/17885/p572001/):
Quote
DVR (za 19 mrt 2016 18:59:02 https://www.somda.nl/forum/17885/p571986/):
Quote
DVR (do 10 mrt 2016 18:05:40 https://www.somda.nl/forum/17885/p571158/): Het eerste NS FLIRT 4 wagentreinstel met nummer 2501 wordt volgende week vrijdag 18 maart vanuit Siedlice Polen op transport gezet richting Maastricht.
Het eerste 3 wagentreinstel de 2201 volgt vrijdag 25 maart.


Voor alsnog is het transport van de 1e NS Flirt met een week uitgesteld. Volgens de huidige inzichten dus vrijdag de 25e voor de 2501.





vr 25-3

tr 55110
D-loc + 2x Flirt

Hz 01.05
Hrl 01.15
Vk 01.26
Mt 01.32

22-03-2016 16:43:43
MCN-GVC
MCN-GVC
I.d.d. wordt de tweede stroomafnemer minder gebruikt bij treinstellen (bij 1700 en dzz wissel je t.o.v. de rijrichting de stroomafnemer). Maar de tweede wordt i.d.d. gebruikt bij afbrokkelen van de eerste. Er rijden stellen vaak meerdere dagen rond met de tweede stroomafnemer op omdat er geen tijd/persoon/infra is die/waar het schuitje kan wisselen. Daarnaast kan bij een onvrijwillige stop op een stroomloze brug gewisseld worden (een trucje) om weg te kunnen komen. Een trein kan dus langer doorrijden met twee dan een pantograaf, waardoor de trein beter inzetbaar is.
Maar nu maar even eindigen met dit half off-topic onderwerp.

22-03-2016 17:05:17
thom
thom
Quote
VIRMm1 (di 22 mrt 2016 13:26:13 https://www.somda.nl/forum/17885/p572290/): Klaarblijkelijk weet je niet veel van een stroomafnemer af dan, want het enige wat er moet gebeuren aan zo'n ding (behalve koolslepers vervangen) is de boel smeren.

En het controleren en afstellen van de druk die de stra tegen de rijdraad uitoefend.

22-03-2016 17:08:29
daniel81
daniel81
Quote
MCN-GVC (di 22 mrt 2016 16:43:43 https://www.somda.nl/forum/17885/p572330/): I.d.d. wordt de tweede stroomafnemer minder gebruikt bij treinstellen (bij 1700 en dzz wissel je t.o.v. de rijrichting de stroomafnemer). Maar de tweede wordt i.d.d. gebruikt bij afbrokkelen van de eerste. Er rijden stellen vaak meerdere dagen rond met de tweede stroomafnemer op omdat er geen tijd/persoon/infra is die/waar het schuitje kan wisselen. Daarnaast kan bij een onvrijwillige stop op een stroomloze brug gewisseld worden (een trucje) om weg te kunnen komen. Een trein kan dus langer doorrijden met twee dan een pantograaf, waardoor de trein beter inzetbaar is.
Maar nu maar even eindigen met dit half off-topic onderwerp.


Betekent dit dan ook dat er echt een 1e en 2e stroomafnemer is? Ik bedoel dus een rangorde, van de 'echte' en de reserve?

22-03-2016 17:20:46
treinfan
treinfan
Ja. Als je erop let, zal je zien dat bij ICM, SGM, SLT, VIRM etc. bij alle treinstellen meestal dezelfde stroomafnemer wordt gebruikt

22-03-2016 17:53:33
VIRMm1
VIRMm1
Nee hoor, dat is geheel willekeurig. Is de stroomafnemer versleten, dan wordt deze omgeschakeld naar de ander en die blijft dan op staan tot die weer versleten is.

Puur toeval als er vaak dezelfde op staat maar dat is absoluut niet met reden.

22-03-2016 19:11:57
MCN-GVC
MCN-GVC
Er is WEL een volgorde. Er is 1 en 2 genummerd, meestal gezien vanaf cab 1. Bij SLT is het zelfs zo dat je een foutcode krijgt als stroomafnemer 2 op staat. Ik weet wel dat er bij een bepaalde VIRM generatie ook om de zoveel tijd wordt omgeschakeld.

22-03-2016 19:42:37
VIRMm1
VIRMm1
Er is inderdaad genummerd met 1 en 2 maar er is absoluut geen voorkeur.

22-03-2016 19:56:55
treinfan
treinfan
Ik was iets te snel met mijn generalisering. Als ik foto's bekijk lijken bij ICM en VIRM inderdaad beide stroomafnemers ongeveer even vaak voor te komen. Bij SLT en SGM zie ik wel heel duidelijk een verschil.

22-03-2016 20:34:41
VIRMm1
VIRMm1
Nogmaals: is geheel willekeurig.

Enkel DDZ en loc1700 werken anders.

23-03-2016 01:22:11
kiekkiek
kiekkiek
Quote
MCN-GVC (di 22 mrt 2016 19:11:57 https://www.somda.nl/forum/17885/p572349/): Er is WEL een volgorde. Er is 1 en 2 genummerd, meestal gezien vanaf cab 1. Bij SLT is het zelfs zo dat je een foutcode krijgt als stroomafnemer 2 op staat. Ik weet wel dat er bij een bepaalde VIRM generatie ook om de zoveel tijd wordt omgeschakeld.

Je opmerking over de SLT is onzin. Als je netjes omschakelt krijg je geen foutcode.

23-03-2016 06:55:48
mdeen
mdeen
Quote
VIRMm1 (di 22 mrt 2016 12:16:06 https://www.somda.nl/forum/17885/p572274/): Ja het bespaart in aanschaf maar ik zie niet hoe het in onderhoud winst oplevert. Een stroomafnemer die plat ligt kosts niets.

Naast het onderhoud wat anderen al aanstippen kost het ook nog eens het renteverlies van de aanschaf van dat ding.
Zeggen dat een stroomafnemer die plat ligt niets kost is zeggen dat een trein kopen om stil te staan niets kost.
Allebei niet waar.

23-03-2016 07:24:05
waalkade
waalkade
Rijden met een stroomafnemer kost energie door zijn windweerstand en gewicht.

23-03-2016 08:50:27
SchuurB
SchuurB
Allemachtig zeg, kunnen we het er nu over eens zijn dat de (betrekkelijk lage) kosten van een tweede stroomafnemer voor NS kennelijk acceptabel zijn gezien de verhoogde inzetbaarheid die er tegenover staat?

23-03-2016 09:00:00
broek53
broek53
Jawel, daar was ik het een bericht of 25 geleden ook al mee eens - al was het maar omdat het het constateren van een feit betreft.

23-03-2016 16:50:08
gose91
gose91
Zou de NS Flirt (want daar ging dit topic over) ook een voorkeur voor stroomafnemer hebben?

23-03-2016 17:00:32
b2py
b2py
Eentje voor 1,5kV

23-03-2016 19:03:34
pjkleton
pjkleton
In de NRC van vandaag staat een 2 pagina's groot artikel over de Flirts en de andere NS bestellingen.
Vr gr , Peter

23-03-2016 19:40:29
martijn
martijn
Ook online te lezen via: https://www.nrc.nl/nieuws/2016/03/22/sneller-dan-dafne-schippers-belooft-ns-1601154 en http://www.nrc.nl/handelsblad/2016/03/23/tienduizend-zitplaatsen-uit-zwitserland-erbij-1603609 (2 vrijwel dezelfde artikelen, verschillende plaatjes)

Laatst bewerkt door martijn op 23-03-2016 19:51

23-03-2016 20:25:55
ChrisGBNL
ChrisGBNL
Quote

vr 25-3

tr 55110
D-loc + 2x Flirt

Hz 01.05
Hrl 01.15
Vk 01.26
Mt 01.32


Vertrekt deze trein dan donderdag uit Polen als het op vrijdagochtend in de vroege uren aankomt in Mt of wordt zaterdagochtend bedoeld?

23-03-2016 20:51:45
WJtW
WJtW
Zit er ATB-NG in zodat ze ook op Zl-Wdn kunnen rijden?

Laatst bewerkt door WJtW op 23-03-2016 21:02

23-03-2016 21:03:37
ToH
ToH
De NS gaat niet op Zl - Wdn rijden. De lijn is aanbesteed aan Syntus en zodra de bovenleiding er hangt, blijft de NS nog gewoon met DM'90 rijden. De elektrische sprinters zijn elders hard nodig.

23-03-2016 21:09:44
erikw
erikw
En de tijd wat nodig is voor het omhoog en omlaag bewegen controleren / afstellen

23-03-2016 21:13:37
WJtW
WJtW
Ik neem aan dat alle Flirts technisch gelijk zijn, ongeacht welke vervoerder ze gaat gebruiken, anders wordt dit een 'logistieke' chaos.

Ben wel erg benieuwd als de ATB-NG er in zit.

23-03-2016 21:39:31
thom
thom
Nou, dat zij die Flirt's dus niet, omdat sommige vervoerders er dingen mee willen die een ander niet wil en omgekeerd

In de NSR stellen zal geen ATB-NG komen, want die komen nooit op een baanvak met NG...

@Erik,
Wat bedoel je met omhoog en omlaag bewegen?

23-03-2016 21:51:50
erikw
erikw
De tijd wat de stra nodig heeft om te zakken of om opgezet te worden wordt tijdens onderhoud ook gecontroleerd of afgesteld.

24-03-2016 18:35:58
DVR
DVR
Quote
AlexNL (ma 21 mrt 2016 22:53:11 https://www.somda.nl/forum/17885/p572194/): Ter informatie, de stoelen in de 1e klas in een VIRM-4 komen uit dezelfde fabriek in Tsjechië. Het hangt af van "wat de klant wil hebben".

De 1e en 2e klas stoelen van VIRM4 zijn geleverd door de firma Klein. Deze zijn op enkele details na identiek aan de stoelen van VIRM2/3 die door de zwitserse firma Schlegel zijn geleverd. Dus hoe je aan je info komt is voor mij een raadsel. Uiteraard bestaat er altijd de mogelijkheid dat er ook onderdelen uit Tsjechië in zijn verwerkt.

24-03-2016 18:40:35
DVR
DVR
Quote
WJtW (wo 23 mrt 2016 20:51:45 https://www.somda.nl/forum/17885/p572464/): Zit er ATB-NG in zodat ze ook op Zl-Wdn kunnen rijden?

Nee geen NG en geen -V

24-03-2016 18:49:13
DVR
DVR
Quote
slifor2 (di 22 mrt 2016 16:41:00 https://www.somda.nl/forum/17885/p572329/):
Quote
MetroRET (za 19 mrt 2016 20:52:29 https://www.somda.nl/forum/17885/p572001/):
Quote
DVR (za 19 mrt 2016 18:59:02 https://www.somda.nl/forum/17885/p571986/):
Quote
DVR (do 10 mrt 2016 18:05:40 https://www.somda.nl/forum/17885/p571158/): Het eerste NS FLIRT 4 wagentreinstel met nummer 2501 wordt volgende week vrijdag 18 maart vanuit Siedlice Polen op transport gezet richting Maastricht.
Het eerste 3 wagentreinstel de 2201 volgt vrijdag 25 maart.


Voor alsnog is het transport van de 1e NS Flirt met een week uitgesteld. Volgens de huidige inzichten dus vrijdag de 25e voor de 2501.





vr 25-3

tr 55110
D-loc + 2x Flirt

Hz 01.05
Hrl 01.15
Vk 01.26
Mt 01.32


Advies is je bron nog eens te raadplegen de 2501, 2502 en de 2201 vertrekken waarschijnlijk zondag samengesteld tot een konvooi uit Polen en komen dan in de nacht van maandag op dinsdag via Heerlen in Maastricht aan.

24-03-2016 22:25:38
aarclay
aarclay
In de loods van de voormalige wagenwerkplaats in Amf staat tevens een mock-up van de FLIRT.

Deze was op de achtergrond te zien in The Passion.
http://i68.tinypic.com/2cxc0sk.jpg


Choo choo.....

24-03-2016 22:35:05
BasSNG2001
BasSNG2001
Dat viel mij dus ook al op. Ik wist al zeker dat het geen SLT was.


#DiscoverEU

24-03-2016 22:43:15
aarclay
aarclay
Inmiddels is mij bevestigd, en heb ik op foto's van de CAF-mockup kunnen concluderen, dat het toch echt de mock-up is van de SNG die bij CAF in Spanje stond. Ook zou de FLIRT geen mock-up hebben.

Zonder deuren lijkt hij namelijk net iets anders...
Verder is er naar mijn weten zeker geen SLT in de loods aanwezig.


Choo choo.....

25-03-2016 10:42:28
slifor2
slifor2
Quote
DVR (do 24 mrt 2016 18:49:13 https://www.somda.nl/forum/17885/p572579/):
Quote
slifor2 (di 22 mrt 2016 16:41:00 https://www.somda.nl/forum/17885/p572329/):
Quote
MetroRET (za 19 mrt 2016 20:52:29 https://www.somda.nl/forum/17885/p572001/):
Quote
DVR (za 19 mrt 2016 18:59:02 https://www.somda.nl/forum/17885/p571986/):
Quote
DVR (do 10 mrt 2016 18:05:40 https://www.somda.nl/forum/17885/p571158/): Het eerste NS FLIRT 4 wagentreinstel met nummer 2501 wordt volgende week vrijdag 18 maart vanuit Siedlice Polen op transport gezet richting Maastricht.
Het eerste 3 wagentreinstel de 2201 volgt vrijdag 25 maart.


Voor alsnog is het transport van de 1e NS Flirt met een week uitgesteld. Volgens de huidige inzichten dus vrijdag de 25e voor de 2501.





vr 25-3

tr 55110
D-loc + 2x Flirt

Hz 01.05
Hrl 01.15
Vk 01.26
Mt 01.32


Advies is je bron nog eens te raadplegen de 2501, 2502 en de 2201 vertrekken waarschijnlijk zondag samengesteld tot een konvooi uit Polen en komen dan in de nacht van maandag op dinsdag via Heerlen in Maastricht aan.


55110 opgeheven

nieuw ingelegd:
tr 44794 di 29/3
D-loc + treinstel
Hz 06.16
Hrl 06.30
Vk 06.46
Mt 06.56

25-03-2016 13:50:06
Beel
Beel
Quote
martijn (wo 23 mrt 2016 19:40:29 https://www.somda.nl/forum/17885/p572457/): Ook online te lezen via: https://www.nrc.nl/nieuws/2016/03/22/sneller-dan-dafne-schippers-belooft-ns-1601154 en http://www.nrc.nl/handelsblad/2016/03/23/tienduizend-zitplaatsen-uit-zwitserland-erbij-1603609 (2 vrijwel dezelfde artikelen, verschillende plaatjes)


Interessant artikel, maar jammer dat het NRC de motivatie voor de ‘noodzaak’ van een juridisch twijfelachtige spoedbestelling bij Stadler, kennelijk klakkeloos overneemt van een NS woordvoerder. Er is namelijk veel meer aan de hand. De uitbreiding van de Studentenkaart voor MBO – scholieren (sorry, ik vind dit geen studenten) onder de 18 jaar gaat pas in vanaf 1 januari 2017. Het tekort aan stoptreinmaterieel bestaat al een tijdje, ook zonder uitbreiding van de studentenkaart. De studentenkaart verergert dus het probleem maar is niet de echte oorzaak. Over hoe dat komt, volgt hier een aanvulling.

Het feit dat NS nu een tekort aan stoptreinmaterieel heeft is vooral het gevolg van besluiten die zijn genomen rondom de hele HSL/Fyra - geschiedenis. Directe aanleiding van de huidige tekorten is namelijk het besluit om voorafgaand aan de ernstig vertraagde V250-treinstellen, een ‘vervangende’ dienst op te zetten. Die tijdelijke dienst werd definitief op het moment dat besloten werd om de V250 treinstellen niet meer in te zetten, en uiteindelijk af te voeren. De Beneluxtrein was toen ook al opgeheven, en van de ene op de andere dag was er, behoudens de Thalys en de stoptrein vanuit Roosendaal, geen verbinding met België meer. Dit was uiteraard onacceptabel, en het vereiste rigoureuze maatregelen. Bovendien was er een dure concessie voor de exploitatie van de HSL die tot op de dag van vandaag doorloopt. Ondanks het feit dat NS (Highspeed) de concessievoorwaarden niet nakwam (zogenaamde ‘Material Breach’ van de concessieovereenkomst) streek de concessieverlener met de hand over het hart, maar toonde zich ook streng, want er moest wel snel een vervanger komen.

De ‘vervanger’ voor zowel de Fyra als de opgeheven Beneluxtrein bestond uit Traxx locs + ICR rijtuigen. De Traxx-en werden toen ook al via een zogenaamde spoedbestelling gekocht. Dit houdt in dat de bestelling rechtstreeks plaatsvindt bij de fabrikant, zonder openbare aanbesteding en dus zonder verdere mededinging (concurrentie). De ICR-rijtuigen kwamen uit de reguliere binnenlandse IC-dienst. Daar ontstond vervolgens een tekort wat o.a. weer opgelost werd door DDM te verbouwen tot 50 stuks DDZ. Hierdoor alleen al zijn een slordige 24.000 zitplaatsen aan de stoptreincapaciteit onttrokken. Daarnaast werd ook nog eens een deel van de DDM vloot buiten dienst gesteld, en ging de afvoer van het als onveilig bestempelde Plan V gewoon door. Dat laatste heeft trouwens ook weer te maken met de bestelling van de Flirts, immers de NedTrain werkplaats in Maastricht moet hiervoor verbouwd worden, en dan heb je even geen capaciteit voor onderhoud aan Plan V. Dus wat doe je dan? Je zegt dat Plan V onveilig is, en dat het onverantwoord is om dit nog langer in te zetten. En als het argument 'veiligheid' valt dan zijn er heel weinig mensen die dat nog ter discussie durven te stellen.

Het huidige tekort aan capaciteit in de stoptreindiensten, is dus vooral het gevolg van keuzes die NS zelf heeft gemaakt.

Maar de Fyra dan, zult u denken, die viel bijna letterlijk uit elkaar, en NS kón toch niet anders? Ja, en nee.
Natuurlijk gingen er zaken mis en kennen we allemaal de incidenten die breed zijn uitgemeten. Het ‘ja’ is dus gebaseerd op het feit dat NS gehoor gaf aan de heersende opvatting die was ingegeven door de publieke opinie, pers en politiek. In dit verband wil ik ook nog even memoreren dat het NMBS is geweest (Belgen zijn politiek nu eenmaal veel behendiger) die listig van de situatie gebruik heeft gemaakt en de knuppel in het Nederlandse hoenderhok heeft gegooid.
Het ‘nee’ is gebaseerd op het oordeel van pragmatische technici die direct met de geplaagde treinstellen te maken hadden. Feitelijk waren de problemen niet veel erger dan bij elke andere nieuwe materieelsoort. De maatschappelijke ophef was vooral het gevolg van de combinatie van de storingen door te vroege inzet, en de gelijktijdige opheffing van het enige alternatief: de Beneluxtrein.

Maar ik geloof dat ik inmiddels aardig off-topic bezig ben (vergeef me moderator), dus ik laat het hierbij.

Laatst bewerkt door Beel op 04-04-2016 08:16

25-03-2016 14:12:47
treinfan
treinfan
Quote
Beel (vr 25 mrt 2016 13:50:06 https://www.somda.nl/forum/17885/p572681/):
Interessant artikel, maar jammer dat het NRC de motivatie voor de ‘noodzaak’ van een juridisch twijfelachtige spoedbestelling bij Stadler, kennelijk klakkeloos overneemt van een NS woordvoerder. Er is namelijk veel meer aan de hand. De uitbreiding van de Studentenkaart voor MBO – scholieren (sorry, ik vind dit geen studenten) onder de 18 jaar gaat pas in vanaf 1 januari 2017. Het tekort aan stoptreinmaterieel bestaat al een tijdje, ook zonder uitbreiding van de studentenkaart. De studentenkaart verergert dus het probleem maar is niet de echte oorzaak.
Het gaat niet om de uitbreiding van de studentenkaart, maar om de destijds aangekondigde afschaffing in 2015. Dat staat ook keurig zo in het artikel gemeld, dus ik raad je aan het artikel goed te lezen voordat je op een specifiek punt uit het artikel reageert.

25-03-2016 14:27:58
broek53
broek53
Om ook maar eens te reageren op een deel van het 'artikel' van Beel: je zit nogal eens mis met de volgorde der dingen en daarmee met het oorzakelijk verband. Om de voornaamste maar te noemen: de verbouwing van 50 DDM tot DDZ heft helemaal niets te maken met ICR dat moet invallen voor de Fyra. De verbouwing was al bijna klaar toen de Fyra's door de mand begonnen te vallen. En dat is maar 1 voorbeeld.

25-03-2016 14:42:52
bacr
bacr
Een tijdlijntje in je hoofd bij een verhaal maken helpt idd soms.... ;-/
Hoewel het wel klopt dat een deel van het materieeltekort zeker te wijten is aan (verkeerde) managementbeslissingen bij NS in de tweede helft van de jaren 00

25-03-2016 16:49:56
broek53
broek53
Nietes.
Ja, met de kennis van nu en wijsheid achteraf zijn de beslissingen van toen niet goed geweest voor de situatie van nu. Maar dat beslissingen verkeerd uitpakken is iets anders dan dat beslissingen verkeerd zijn.

25-03-2016 17:41:36
phantom
phantom
Quote
Beel (vr 25 mrt 2016 13:50:06 https://www.somda.nl/forum/17885/p572681/):
Feitelijk waren de problemen niet veel erger dan bij elke andere nieuwe materieelsoort.



Het kan natuurlijk aan mij liggen,maar ik heb bij andere nieuw toe telaten reizigersmaterieel nog nooit gehoord dat er afdekplaten van de bodem af vlogen om daarna een eigen weg te gaan.
Of meerdere keren brandjes op allerlei plekken in het systeem deel van een trein.
Er zijn met dat V250 zoveel dingen mis geweest op punten/plekken waar dat nooit had mogen gebeuren.
Als dat met ander materieel ook zo geweest was dan hadden we hier vast wel wat van gehoord in dit digitale tijdperk waar bij wijze van ,je nu een scheet laat en 20 seconden later gaat die "viraal"over internet en de andere media.
Afijn genoeg off topic

Laatst bewerkt door moderator op 25-03-2016 18:38, reden: Vogelbekdier -> V250. Geen bijnamen voor mat. aub


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

25-03-2016 18:07:49
VIRMm1
VIRMm1
+ dat iedere trein elektrisch anders was opgebouwd. Zet je 2 exemplaten naast elkaar dan is de ene kast niet hetzelfde als de andere kast. Wat het herstellen van storingen ontzettend lastig maakt.

25-03-2016 22:29:15
moderator
Moderator
moderator
En zo zijn we wel weer genoeg offtopic gegaan. Er is een ander topic over het materieeltekort bij de NS https://www.somda.nl/forum/17207/7/ ik stel voor dat jullie daar dan ook verder gaan.

26-03-2016 09:54:11
Daan!
Daan!
Vanochtend moeten een aantal van deze stellen, waaronder 2501, in Nederland zijn gekomen toch?

26-03-2016 09:57:50
stefanvw14
stefanvw14
55110 opgeheven

nieuw ingelegd:
tr 44794 di 29/3
D-loc + treinstel
Hz 06.16
Hrl 06.30
Vk 06.46
Mt 06.56

Deze trein komt nu pas na de paas zoals hierboven besproken is.

Laatst bewerkt door stefanvw14 op 26-03-2016 09:58


Vaste reiziger traject Zd - Amr, favoriete treinmaterieel ICMm en ICRmh. VIRM alleen 9547-9597.

27-03-2016 13:37:58
marciekemp
marciekemp
De eerste stellen gaan morgen ochtend als het goed is vertrekken richting Herzogenrath... overbrenging lijkt toch door te gaan dit keer

28-03-2016 15:14:03
wouter15
wouter15
Op de Facebookpagina van Op De Rails las ik net dat er morgenochtend om 7:00 1 driedelige en 2 vierdelinge FLIRT treinen van NS in Maastricht worden verwacht.

28-03-2016 15:24:32
TBloemink
TBloemink
Zo te zien zijn ze onderweg. Tweet van Jan Timmermans (foto onbekend): https://twitter.com/Conducteur_Jan/status/714441844990558208


Groutnes Uut grunn


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

FLIRT 3 (NS)
RailWiki.nl