Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina): FLIRT 3 (NS) |
![]() |
13-12-2016 20:02:14 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Met daarbij de kanttekening dat op steeds meer perrons het afval wel gescheiden wordt ingezameld![]() |
13-12-2016 20:10:00 | ||
---|---|---|
kleine_man
![]() |
Nee hoor, want ook het plaatsen van fietsen is bijzonder goed geregeld. Eerst tussen de banken door en dan bij de fietsplaats aan te komen. Met nauwelijks draai of keerruimte. Maar ik heb nog niet mijn best gedaan om alles goed te bekijken. Voor de rest is de trein inderdaad redelijk af. Maar dat ligt niet aan de inspanningen van de NS. Verder gebruikte ik de "grootst mogelijke" woorden omdat er op de perrons ook een manier van afval scheiden uit gerold wordt welke afwijkt van degene die nu in de FLIRT uitgerold wordt en beide zijn weer afwijkend van wat de Duitse (Europese) standaard lijkt te gaan worden....... Maar nu ik over nadenk is het helemaal niet zo gek. NS doet de treinen en ProRail de stations...%09% Dus ja, wat geweldig dat de NS afval apart gaat inzamelen. Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety. |
13-12-2016 22:43:02 | ||
---|---|---|
VIRMm1
![]() |
De vuilnisbakken op het perron worden door een andere partij geledigd dan de afvalbakken in de trein. Voor de reiziger ziet het er wellicht krom uit maar achter de schermen levert het (in de toekomst) geen problemen op. |
13-12-2016 23:03:15 | ||
---|---|---|
train85
![]() |
QuoteOp de kantoren en standplaatsen van NS wordt al jaren gescheiden. Het is alleen nieuw in de trein. Zal in de toekomst meer gaan voorkomen als het bevalt in de Flirt. Ik heb afgelopen zondag en maandag echt geen groot of klein verschil gevoelt met Flirt op het baanvak Ed-Zp v.v. Als ik het vergelijk met andere treinen die daar rijden. |
15-12-2016 15:46:10 | ||
---|---|---|
VIRMm1
![]() |
Weer een nieuw hoofdstuk in de Flirt tractie soap: er mag voortaan maximaal 60% tractie gegeven worden. Tevens wordt de stuurtafel van stickers voorzien om de mcn daarop te attenderen. |
15-12-2016 16:10:32 | ||
---|---|---|
koos
![]() |
Wat is daar de reden van? (nieuwsgierig) |
15-12-2016 16:19:15 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
Ik neem aan dat dat enkel geldt voor de NS-stellen en niet bij Arriva? |
15-12-2016 16:37:00 | ||
---|---|---|
sander14
![]() |
Waarom een soap? 60% tractie is meer dan voldoende om de dienstregeling te halen, vandaag zelf nog ondervonden. |
15-12-2016 16:44:57 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Schijnt dat bij hogere tractie-percentages de software een fout aan zal geven omdat de temperatuur te hoog wordt. En als beveiliging zal de trein in de noodstand schieten met het gevolg van een noodremming. Bij Arriva is het 75% aan tractie wat er gegeven wordt. Stadler gezien zal er vast wel een oplossing voor bieden. Maar geldt dit probleem dan niet in andere landen, vraag ik me dan af? Choo choo..... |
15-12-2016 16:53:49 | ||
---|---|---|
VIRMm1
![]() |
Nu ben ik niet heel erg bekend met de techniek van de flirt maar ik kan me voorstellen dat ons afwijkende 1500 V net er iets mee te maken heeft. Idd worden de motoren te heet (of althans die melding krijg je) Uiteraard zijn de treinen nog steeds snel genoeg voor de drgl. De reden dat ik het een soap noem is met een knipoog naar eerdere berichten over verschoven spoorstaven ![]() |
15-12-2016 17:16:31 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Maar zou het theoretisch opgelost kunnen worden met extra transformatoren-huisjes lang het spoor? Hoewel het behoorlijk irreëel klinkt? Een oplossing lijkt mij met een soft-/hardware-aanpassing op te lossen zodat het opnieuw geijkt wordt, zodat 60% bijv. netjes 100% zal worden. Opnieuw ingedeeld dus. Laatst bewerkt door aarclay op 15-12-2016 17:26 Choo choo..... |
15-12-2016 17:43:20 | ||
---|---|---|
cuneo56
![]() |
Sorry, je schrijft dat het een software fout is , met vervelende gevolgen, en dan wil je de voeding van de bovenleiding verbeteren? Dat lost aan die software fout toch niets op lijkt me. |
15-12-2016 17:47:25 | ||
---|---|---|
cuneo56
![]() |
Quote Zou kunnen maar lijkt me onwaarschijnlijk. Stadler heeft ook geleverd aan enkele smalspoor bedrijven die met 1500 V rijden , en ook hebben SBB flirt tot aan de ombouw onder 1500 Volt gereden vanuit Geneve naar Frankrijk. |
15-12-2016 17:48:59 | ||
---|---|---|
Mueslireep
![]() |
Zo wordt de sprinter steeds meer een duurloper... |
15-12-2016 17:57:57 | ||
---|---|---|
marciekemp
![]() |
Reden voor 60% tractie is dat men bang is dat als we 100% opschakelen we een overweg bereiken na een stop op het station (waar dan de stop/door schakeling bedient wordt) zonder dat deze al volledig is gesloten. Wordt nu nog een vervolg onderzoek gedaan om te kijken in hoeverre dit echt kan gebeuren en naar eventuele technische aanpassing in dan wel buiten de trein |
15-12-2016 18:00:27 | ||
---|---|---|
b2py
![]() |
De trein accelereert te hard dus? |
15-12-2016 18:18:41 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Elk sein voor een overweg krijgt een tijdvertraging als hij uit de stand stop wil komen. Die tijdvertraging is zodanig betekend dat een trein met een zeer hoge acceleratie pas op de overweg is als deze gesloten is en zijn ontruimingstijd gehad heeft. Die snel accelererende trein is er al heel lang eentje die alleen in theorie bestond, al leken losse 1700 en 1800-en dicht in de buurt te komen. Een Flirt zou dus sneller moeten accelereren dan die theoretische trein om in de gevarenzone te komen; dan zouden ze inderdaad razend snel zijn. Laatst bewerkt door broek53 op 15-12-2016 18:19 |
15-12-2016 18:19:45 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Quote Dat zeg ik toch ook niet? Een fout die de software aangeeft, en geen softwarefout. Een groots verschil. Als jouw Windows begint te zeuren met een fout dat jij geen toegang hebt tot een bestand, dan is het toch niet meteen een softwarefout? Laatst bewerkt door aarclay op 15-12-2016 18:22 Choo choo..... |
15-12-2016 18:28:12 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
Oververhitting van motoren ga je niet oplossen door (lokale) verhoging van de bovenleidingsspanning. |
15-12-2016 18:33:03 | ||
---|---|---|
cuneo56
![]() |
Oké, maar ik blijf met een vraag zitten. Ik lees nu namelijk twee dingen, de motoren worden mogelijk te warm dan wel een onterechte melding daarover en ten tweede lees ik dat de stellen te snel kunnen optrekken. Of is beide het geval? |
15-12-2016 18:55:12 | ||
---|---|---|
marciekemp
![]() |
Die maatregel van 60% tractie gaat puur om het snelle accelereren. Is nergens wat terug te vinden in de documentatie over te warm wordende motoren van 100% tractie |
15-12-2016 19:00:54 | ||
---|---|---|
treinlim
![]() |
Wanneer deze wel te warm zouden worden kan je wel spreken van een ernstige ontwerp fout Door Stadler. Laatst bewerkt door treinlim op 15-12-2016 19:01 |
15-12-2016 19:23:11 | ||
---|---|---|
Mueslireep
![]() |
Maar die 60% acceleratie lijkt me dan niet voor alle trajecten te gelden. Als straks de Flirts op meerdere trajecten rijden zonder overwegen net na station kunnen ze wel gewoon met 100% toch? |
15-12-2016 19:34:26 | ||
---|---|---|
evangoor
![]() |
Probleem is alleen dat je nooit weet op welk traject een treintype zal worden ingezet. Daarom moet een trein zich aan bepaalde landelijke 'basisregels' houden. Één daarvan is de maximum versnelling. Wijk je af van de 'basisregels', dan levert dat een hoop gedonder tijdens het gebruik van een treintype op (treeplanken van SGM, los rijden van LINT enz enz). En daar zit bij mij dan verbazing over deze maatregel achteraf. Deze discussie over de maximum aanzet (en de overschrijding daarvan door de Flirt) is al enkele maanden geleden gevoerd. Waarom dan nu een additionele maatregel volgt, is mij even niet duidelijk. Ik dacht dat dat bij de toelating allang vooraf was geregeld. Laatst bewerkt door evangoor op 15-12-2016 19:36 |
15-12-2016 21:37:22 | ||
---|---|---|
Apda
![]() |
Inderdaad erg laat, want de maximale aanzetversnelling is al jaren een eis bij de toelating van materieel:Quote |
15-12-2016 21:40:08 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Quote Ariën formuleerde zin een beetje ongelukkig, hij bedoelde dat de software de fout aangeeft dat de motoren te warm worden. Dus niet als onterechte melding dat ze warm worden, maar gewoon de melding dat dat daadwerkelijk gebeurd... Dat het voorkomt zal denk ik niet zoveel met de 1500 Volt te maken hebben, de moderne treinen zijn zo ontworpen dat de aangeboden bovenleidingspanning eerst omgezet word naar standaard spanning die alle verschillende versies van de trein gebruiken. Quote Dat is wel erg overtrokken, de stellen rijden net een week rond en dat er wat kinderziektes voorkomen of wat problemen nu boven water komen is niks bijzonders met een introductie van een nieuw materieeltype. Laatst bewerkt door thom op 15-12-2016 21:43 |
15-12-2016 23:09:21 | ||
---|---|---|
rogier
![]() |
Wat heeft men in die maanden testrijden dan zitten doen? Laatst bewerkt door rogier op 15-12-2016 23:09 Reiziger met hoofdletter R...... |
16-12-2016 01:04:44 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Het is tochwel bekend dat een testomgeving, toch altijd nog nét wat anders is dan voor het 'echie'. |
16-12-2016 03:30:03 | ||
---|---|---|
Frontier
![]() |
Ongetwijfeld, maar er zijn tal van LM ritten gemaakt, inclusief halteringen, en dan komt men er nu pas achter dat het optrekken niet naar wens gaat? 'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes' |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
16-12-2016 06:49:12 | ||
---|---|---|
SunKeeper
![]() |
Ik weet niet of er bij die testritten ook zakken zand als 'reiziger' zijn gebruikt, maar zo niet kan het natuurlijk verschil maken dat er meer gewicht in de trein aanwezig is? Dan moet je waarschijnlijk wel meer tractie geven om even snel op te trekken als met een leeg stel. Laatst bewerkt door SunKeeper op 16-12-2016 11:32 |
16-12-2016 09:45:23 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Maar dan nog is dat slordig. Je test iets goed en uitgebreid op alle vlakken,of test gewoon niet. Als je een auto gaat kopen dan kijk je toch niet alleen of het interieur mooi is,dan wil je toch ook proefrijden enz enz Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg. |
16-12-2016 09:52:50 | ||
---|---|---|
AgentX
![]() |
Nou, zeker zoiets als acceleratie lijkt me iets waar je sowieso na enkele honderden testkilometers toch wel je oordeel over kunt veilen? Ik kan me ook moeilijk voorstellen dat dit niet gezien is bij de proefritten. |
16-12-2016 11:04:33 | ||
---|---|---|
SchuurB
![]() |
Versnelling van een FLIRT-IV van de oudere generatie: https://www.youtube.com/watch?v=BBiBSi2gXYs Zo te zien 2 s sneller op 60km/h dan het lijstje van @Apda. FLIRT-III zal nog wat sneller zijn natuurlijk. |
16-12-2016 11:14:25 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Quote Het zou best kunnen dat men het wel geconstateerd heeft, alleen nog niet heeft kunnen verhelpen in de testperiode. Als je dan voorlopig op te lossen is door max 60% tractie aan te houden, dan lijkt me dat verder ook niet hinderlijk voor de inzet nu. |
16-12-2016 11:25:27 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
QuoteDan klinkt dat inderdaad als een logischere reden dan te hete tractiemotoren ![]() |
16-12-2016 11:52:35 | ||
---|---|---|
mtlx
![]() |
Wat dan ook een broodje aap verhaal is (oververhitting tractiemotoren). Het gaat inderdaad om te snelle acceleratie en is al tijdens het testen onderkend (en ook de maatregel komt nog uit de testperiode). |
16-12-2016 11:52:54 | ||
---|---|---|
b2py
![]() |
Niet vergeten dat je onder 15kV andere karakteristieken hebt dan onder 1,5kV |
16-12-2016 12:07:20 | ||
---|---|---|
dlm4yjp
![]() |
Die karakteristiek is dan niet bepaald bevoordelijk qua acceleratie in Nederland. De motoren krijgen ten alle tijden dezelfde spanning, waar dan ook. Alleen het beschikbare vermogen veranderd. Om het verhaal duidelijk te maken: 1,5KVDC/3KVDC -> omgevormd naar een lagere gelijkspanning -> omgevormd naar een bruikbare wisselspanning voor de motoren 15KVDC/25KVDC -> omgevormd naar gelijkspanning -> omgevormd naar een lagere gelijkspanning -> omgevormd naar bruikbare wisselspanning voor de motoren. Waarbij in volgorde van vermogen van laag naar hoog: 1.5KVDC, 3KVDC, 15KVAC en 25KVAC. Een FLIRT in duitsland kan in theorie harder optrekken dan in Nederland. Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen. |
16-12-2016 12:49:55 | ||
---|---|---|
jor[D]1
![]() |
Maximale vermogen wat je uit de bovenleiding kan trekken. Dat is lager onder 1500V. Maar voor zover ik weet komen alleen zware loks en hsl treinen aan dat maximum. (4,6MW). Vermogen van normale treinen kan dus gewoon met elke gangbare bovenleiding spanning het gelijk zijn. Tractie installaties is nagenoeg gelijk bij alle versies zoals gezegt. Heb ooit hele mooie eenvoudige tekeningetjes van stadler online gezien. Dan zie je het verschil, dats is er nauwelijk. Vandaar dat tegenwoordig zo eenvoudig modulaire meerspannings treinen gemaakt kunnen worden. Zelfs diesel versies zijn grootendeel het zelfde. |
16-12-2016 12:50:55 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
Uhuh, daaruit kan ik niet opmaken dat de motorstroom (en dus het effectief vermogen) onder 1800V anders zou zijn dan onder 1.5kV. Ik vermoed ook dat het gewoon hetzelfde is. Alleen het maximum vermogen opgelegd door het maximum toelaatbare voor de bovenleiding voor één trein is lager. |
16-12-2016 13:33:33 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
Quote En in Duitsland hebben ze zelfs de PZB aangepast als gevolg van steeds sneller optrekkende treinen (BR 425 was de oorzaak en vanuit stilstand optrekkend met te hoge snelheid door een rood sein rijden was de aanleiding). |
16-12-2016 13:45:53 | ||
---|---|---|
Dead_Devil
![]() |
Even iets over de inzet van de Flirts 4400 - 9600 per 28 december 2016 5200 - 6400 - 7600 per 3 april 2017 5900 - 6600 per 4 september 2017 Aldus onderstaande bron. Weet niet of dit al eerder gemeld is. Wat betreft de beperking op het aanzet vermogen... Is dit niet bij veel meer materieel van kracht? Dacht dat SLT dit ook had? Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/NS_FLIRT |
16-12-2016 14:21:47 | ||
---|---|---|
marciekemp
![]() |
Quote Nou hier blijkt dus de fout in te zitten. Want er is dus een aanpassing geweest in de wetgeving rondom de infrastructuur. Maar deze tabel is daarbij niet meegenomen waardoor er eigenlijk volgens de wet geen eisen meer worden gesteld aan de aanzetsnelheden. Maar dit is pas laat geconstateerd, en aangezien de FLIRT sneller is dan deze tabel is er besloten om de maatregel van 60% tractie in te voeren, om dus te voorkomen dat je een open overweg zou kunnen passeren |
16-12-2016 14:38:13 | ||
---|---|---|
pjkleton
![]() |
Misschien is het mogelijk de tijdvertraging voor het veilig komen van het uitrijsein per overweg aan te passen? Dat is vast wel mogelijk, want plaatselijk zullen er andere tijdvertragingen zijn door de verschillende afstanden van sein en overweg t.o.v. een andere overweg. Peter |
16-12-2016 14:56:53 | ||
---|---|---|
Mueslireep
![]() |
Quote Misschien een domme vraag, maar wat is de PZB? Daarbij, zouden ze niet gewoon de normen aan kunnen passen voor de tijden voordat een overweg bereikt wordt? Of gaat men dit nog doen? Zo kan men de aanzetsnelheid toch nog ten volle benutten in plaats van de nu ingestelde 60%. |
16-12-2016 15:01:51 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
PZB is het Duitse beveiligingssysteem: https://en.wikipedia.org/wiki/Punktf%C3%B6rmige_Zugbeeinflussung Choo choo..... |
16-12-2016 15:03:25 | ||
---|---|---|
sander14
![]() |
100% tractie is niet prettig, voor de reiziger niet, voor de HC niet. Je moet 100% tractie niet willen, tenminste, dat is mijn praktijk ervaring met deze treinstellen. |
16-12-2016 15:11:55 | ||
---|---|---|
Mueslireep
![]() |
Hoe zit dat met metro's dan? Hebben die ook geen 100% versnelling? En 60% is wel bijna de helft van de mogelijke tractie. Kan me niet voorstellen dat het vanaf 60% niet meer comfortabel is. En waar de grens ligt is natuurlijk ook de vraag... Laatst bewerkt door Mueslireep op 16-12-2016 15:12 |
16-12-2016 15:26:23 | ||
---|---|---|
b2py
![]() |
Waarom heeft NS voor 60 besloten en Arriva 75 (Dat stond iig eerder in dit topic)? |
16-12-2016 15:30:36 | ||
---|---|---|
koekje
![]() |
Met 60 procent tractie maximaal gaat de FLIRT er nog als een malle vandoor, nog steeds veel sneller dan een SLT. 100 procent is voor staande passagiers/collega's niet leuk. |
16-12-2016 15:36:12 | ||
---|---|---|
reisthijs
![]() |
QuoteAannemelijk hoeven tweedelige Flirts minder beperkt te worden omdat de maximale versnelling lager is. (Doordat deze maar 1 motordraaistel hebben in plaats van 2 bij de langere Flirts). Laatst bewerkt door reisthijs op 16-12-2016 15:36 |
16-12-2016 15:39:29 | ||
---|---|---|
sander14
![]() |
Met 60% tractie haalt de Flirt de dienstregeling nog op z'n sloffen. |
16-12-2016 15:50:59 | ||
---|---|---|
AgentX
![]() |
Naja, het is in elk geval geruststellend om te lezen dat we treinen hebben die die dienstregeling halen. Als ze nu dan ook de geplande rijtijden met rust laten, hebben we nooit meer vertragingen! |
16-12-2016 15:58:29 | ||
---|---|---|
Coryza
![]() |
Of... je denkt de andere kant op. Dat ik een keer vertraging heb.. jammer dan? Maar voor alle andere keren ben ik X minuten sneller van A naar B... Doe mij dat laatste maar. |
16-12-2016 16:12:52 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Dat je op de overwegbeveiliging gaat letten vind ik wel typisch. Je krijgt immers geen veilig als de overweg nog niet dicht ligt. De normale aankondigingsweg is op de meeste plekken (enigszins afhankelijk van de baanvaksnelheid) tussen de 900 en 1200 m. Dat lijkt me toch wel voldoende om daar dan niet te vroeg te zijn. Een optrekkende trein doet er altijd langer over dan een doorrijdende trein. Sommige overwegen hebben ook een tweede, verkorte aankondigingsweg voor stoppende treinen. Die zijn op enkele handen te tellen en dan is het probleem oplosbaar. Auto's trekken veel en veel sneller op dan 100 jaar geleden, maar het lijkt wel of we met samengeknepen billen gadeslaan wat de huidige Flirt presteert. Zelfs stoomlocs waren 80 jaar geleden snel weg met een korte trein, waarbij het verdacht rook naar brandend staal. Wat een gedoe weer over een wel heel klein en oplosbaar probleempje. |
16-12-2016 16:30:18 | ||
---|---|---|
cuneo56
![]() |
Kan me ook enkel voorstellen dat het probleem (als het dat al echt is)zich enkel voordoet bij overwegen achter een stop/door schakeling waar deze een verkorte aankondiging hebben. Maar waar hebben we het dan over , twee / drie seconden eerder dan tot nu toe gebruikelijk?, dus over een open overweg of zo gaat het al helemaal niet. Daarnaast zie ik steeds vaker al in het land dat Prorail bij die verkorte aankondigingen van overwegen dit door een seinbeeld beperkter dan groen afdekt ( Roermond ri Std b.v.) Wel kan ik me vinden dat te snel optrekken voor met name staande reizigers minder comfortabel kan zijn. ( Zei de man die in een 189'er ook bijna omviel toe deze even met volle tractie versnelde) |
16-12-2016 16:55:36 | ||
---|---|---|
HKuijpers
![]() |
Ik reis elke dag met de nieuwe FLIRT en heb dit al een beetje gemerkt. De nieuwe trein reed elke dag relatief langzaam weg. Ongeveer de snelheid van de SGM. Op een keer na. Toen werd ik echt in mijn stoel gedrukt. Bij aankomst op het volgende station moest de machinist een storing oplossen (dat zij de HC). Ik vrees dat het om deze storing gaat. Nu de trein dus op 60% tractie rijdt haalt hij de dienstregeling nog steeds met gemak. Hij rijd vaak te laat weg en komt elke keer nog te vroeg aan (op 2 keer na, een keer die storing en een keer een verlate andere trein). |
16-12-2016 17:27:10 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Dat is erg prettig: op tijd aankomen en je aansluiting halen. Maar er zijn situaties waar je nog tijdwinst zou willen boeken, bijvoorbeeld om een kering te halen en geen stations te hoeven overslaan, of om nu nog niet haalbare aansluitingen haalbaar te maken. Naar verluidt is er een sterk psychologisch effect bij het verliezen of winnen van een paar minuten, en dan is elke winst meegenomen. Mat 64 trok sneller op dan mat 46 of mat 54. De Sprinter trok nog sneller op, en SNG deed het nog beter. Metro's en trams trekken al jaren veel sneller op en daar staan doorgaans nog meer reizigers in dan in treinen. Kom op, niet zo benauwd doen. |
16-12-2016 18:10:54 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Er wordt wel makkelijk gedacht over aanpassingen van seinen voor overwegen Het is ook niet ingewikkeld, maar wel erg veel (het gaat niet alleen om stop^doorschakelingen, maar om alle bediende seinen die in een overweg aankondiging staan. Daarnaast is die seinvertraging onderdeel van het beveiligingssysteem en daarmee niet 'zomaar effe' te verzetten. Het kan dus wel, maar het duurt een flinke tijd en kost veel geld. Wij van de Ingenieursbureau's klappen in de handen, maar de BV Nederland waarschijnlijk niet. Voor dat vele geld krijgen ze overwegen die voor andere treinen dan de Flirt langer dichtliggen dan vandaag de dag. Dit terwijl er op het moment miljoenen uitgegeven worden aan verkorte aankondigingen en andere maatregelen om overwegen - juist dat soort overwegen - een paar seconden korter gesloten te houden. De tijd is er dus helemaal niet naar ook nog. |
16-12-2016 18:32:07 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Daar ben ik het natuurlijk wel mee eens, Broek. De doorlooptijd van een enkele ogenschijnlijk kleine aanpassing is lang. Een enkele isolerende las verleggen kost een klein kapitaaltje. Mijn commentaar is meer bedoeld als tegenwicht tegen het benauwde gevoel dat nieuwere treintypes dan maar zowat tot de helft moeten worden afgeknepen omdat anders de spoorstaven onder de wielen zouden wegglijden, en dat met argumenten die kant noch wal raken zoals domino onder staande reizigers. |
16-12-2016 20:40:40 | ||
---|---|---|
jor[D]1
![]() |
Daarnaast ligt bij andere materieel soorten de overweg onnodig lang dicht op het moment dat je ze gaat aanpassen. Lijkt mij in veel gevallen onwenselijk, zeker op drukke trajecten. Als de aanzetsnelheid van de flirt beperken een simpele goedkope en praktische oplossing is, dan is dat toch perfect. |
16-12-2016 20:53:14 | ||
---|---|---|
MasterE
![]() |
Tuurlijk, gewoon via de software een beetje knijpen. Volgens mij bij SLT ook gebeurt. Mcn Asd |
16-12-2016 21:11:21 | ||
---|---|---|
SchuurB
![]() |
Hoe zit dat dan met losse loc's? Niet alleen NSR maar ook de moderne goederendingen. Zijn die ook geknepen om te voorkomen dat ze te vroeg een overweg berijden? |
16-12-2016 21:16:10 | ||
---|---|---|
Mueslireep
![]() |
Wel een beetje vaag dat men dan wel steeds reclame blijft maken over de 'net zo hoge aanzetsnelheid als Daphne Schippers', terwijl men dit in praktijk niet eens waarmaakt. Zie het ook nog wel gebeuren als we straks allemaal nieuwe treinen hebben die snel op kunnen trekken, ze niet volledig benut worden omdat dat terugdraaien van de software weer zo'n gedoe is en toch niet nodig zou zijn. Zo blijft de Nederlandse treinwereld toch weer lekker conservatief in vergelijking met het buitenland. |
16-12-2016 21:47:11 | ||
---|---|---|
b2py
![]() |
QuoteVia Software kan je ze ook natuurlijk vertellen waar wel en niet geknepen moet worden, zo houd je de mogelijkheden om wat extra bij te zetten als het nodig is op trajecten waar geen overwegen zijn |
16-12-2016 22:03:27 | ||
---|---|---|
peter0497
![]() |
Zijn de informatieschermen in de Flirts gewoon OBIS met een iets andere interface? Aan de automatische omroep mag nog wel wat gedaan worden want die is wel heel blikkerig en onnatuurlijk... |
16-12-2016 22:28:09 | ||
---|---|---|
MasterE
![]() |
Je rijdt met je auto toch ook niet plankgas weg? Mcn Asd |
16-12-2016 22:44:35 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
In Train Simulator zet ik de tractiehendel wel meteen naar 100%, maar dat is omdat die Electrostars optrekken als een dweil. %02% Wat meer ontopic: de automatische omroep in de NS-FLIRT is zo te horen aan de opmerkingen dus precies gelijk aan die in de Arriva- en R-Net-FLIRTs? Dat systeem klinkt als een text-to-speech engine die nog wel wat werk kan gebruiken. Het verhindert de inzet in reizigersdienst natuurlijk niet, maar verdient nog wel wat nazorg. TTS hoeft niet robotisch of onnatuurlijk te klinken, er zijn echt hele goede engines te krijgen tegenwoordig. En daarnaast is er natuurlijk altijd nog de optie om een dagje de opnamestudio in te duiken - in het geval van NS zou men de opnames die al zijn gemaakt voor SLT moeten kunnen gebruiken, lijkt me. Laatst bewerkt door AlexNL op 16-12-2016 22:48 |
16-12-2016 22:53:42 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Quote Uiteraard niet maar ik zorg wel dat degene die achter me rijdt geen hekel aan me krijgt. Ook wil ik niet de veroorzaker van fileleed zijn. %02% |
16-12-2016 22:59:11 | ||
---|---|---|
waalkade
![]() |
QuoteZit toch iets anders als ik me het goed herinner. PZB greep alleen in op het remsysteem en niet op de tractie. De nieuwe stellen konden zoveel tractie geven dat ze de trein door de remmen trokken. Vergelijk het wegrijden van een auto met de handrem erop. Oplossing was om bij een PZB ingreep niet alleen te remmen maar ook de tractie uit te schakelen. |
16-12-2016 23:20:02 | ||
---|---|---|
dh3201
![]() |
Quote Een Tesla Model S heeft toch niet voor niets een Mode Ludicrous gekregen? Shqiperise-lopers? |
16-12-2016 23:26:51 | ||
---|---|---|
MasterE
![]() |
Is dat die auto die het allemaal zelf kan, maar toch ook weer niet? Mcn Asd |
16-12-2016 23:27:48 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Quote Ja! En ook de eindbestemming en de route wordt automatisch ingesteld, hoewel een handmatige actie ook kan. De stellen van RNET zouden zelfs dan Almelo kunnen tonen. Quote Dat is bij de NS inmiddels bekend. Op den duur zal dat vast wel anders worden. Laatst bewerkt door aarclay op 16-12-2016 23:28 Choo choo..... |
17-12-2016 01:22:36 | ||
---|---|---|
Amazonous
![]() |
En de OBIS 2 ontwikkelingen die in 2017 gaan komen ![]() |
17-12-2016 01:45:41 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Quote Nee, maar dat beseft niemand zich hier, er word nu paniekig gedaan over het feit dat de Flits naar 60% geknepen zijn maar een Mcn die met 100% tractie wegrijdt is allang vergeten dat die ook nog reizigers aan boord van zijn trein heeft zitten... ![]() Als men het vermogen wat nu bij 60% tractie toegepast word geprogrammeerd had als 100%, had niemand er iets van doorgehad maar omdat het een reductie lijkt van 40% klinkt het alsof de Flirts enorm geknepen worden nu... Quote Ik denk dat het maximum vermogen afhankelijk laten zijn van locatie gegevens wel gevoegelijk kunt vergeten, want het afbreuk risico is daarbij veel te groot. Daarnaast is dde winst die je met dat snelle optrekken zou behalen is zo klein, dat je daarvoor het risico niet wilt nemen om daarvoor een half gesloten overweg over te stuiven... Laatst bewerkt door thom op 17-12-2016 01:53 |
17-12-2016 09:38:52 | ||
---|---|---|
Mueslireep
![]() |
Waarom trekt met met BR 425 in Duitsland wel zo snel op? Als reizigers het daar 'aankunnen' kunnen Nederlanders dat ook wel. En een verschil van 40% blijft natuurlijk veel ![]() |
17-12-2016 10:24:40 | ||
---|---|---|
VIRMm1
![]() |
Wat maakt het uit? Als ie met 60% tractie nog steeds een van de snelste treinen is, dan is het toch goed? |
17-12-2016 10:33:41 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Quote Heb je de rest van de hier bovenstaande antwoorden wel gelezen? Want ik legde al uit dat verschil is niet zo veel als het lijkt, want je rijdt nooit met 100% tractie weg. Dat soort zaken maakt echt het verschil niet, dat is maar luttele seconden die je op andere momenten net zo snel weer kwijt bent, zie het als het verschil tussen 120 en 130 km/u rijden op de snelweg. Dat maakt praktisch ook niets uit in je aankomst tijd], één keer moeten remmen en je winst is weg. |
17-12-2016 10:38:41 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Kweenie, maar ik krijg toch het gevoel dat we de billen blijven samenknijpen over zoveel acceleratie. Ik doe nog één poging en dan laat ik het erbij. Elk nieuw materieeltype trok sneller op dan het vorige. En de koeien zijn altijd melk blijven geven. Als al die verbeteringen in de acceleratie in de loop der jaren telkens waren afgeserveerd, konden we de treindienst van nu bij lange na niet rijden. Plaatselijke afwijkingen, eens THOM, moet je niet willen, want dat gaat geheid mis. Maar zoals ik al eerder aangaf: het gaat om het aanpassen van een klein aantal overwegaankondigingen waarbij er sprake is van een tweede, verkorte aankondigingsweg, niet om de gewone aankondigingssecties. Zoals gezegd: elke doorrijdende trein neemt die laatste sneller dan een Flirt die gestopt is bij een halte. Okee, het kost wat om secties te veranderen of tijdvertraging aan te passen, maar de wachtenden voor de overwegen zullen blij zijn met elke seconde. Ja, en je hebt wat meer slijtage, maar daar staan besparingen tegenover en een belangrijk winstpunt is dat er aansluitingen en keringen kunnen worden gehaald die nu nog niet mogelijk zijn. |
17-12-2016 10:58:17 | ||
---|---|---|
b2py
![]() |
QuoteHet voordeel is dat je je tractie dan langer vast kan houden tot een hoger snelheidsbereik |
17-12-2016 11:35:36 | ||
---|---|---|
waalkade
![]() |
En dat is het verschil met Duitsland, daar rijden de stoppers op veel trajecten 160km/h. |
17-12-2016 11:48:49 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Dat haal je hier niet eens tussen de stations op dit veredelde Metronetwerk hier in Nederland...Quote Als ik dat wegzet tegen de reactie van Michiel; Quote dan krijg ik daar toch een ander idee over... Laatst bewerkt door thom op 17-12-2016 11:50 |
17-12-2016 12:15:38 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Daar gaf ik Michiel overigens gelijk in, want ik weet ook wel dat het maken van een kleine wijziging niet alleen veel tijd kost maar dat dit ook wat kost. Ik blijf zeggen dat je dan 2% van het spoorwegnet de gang van zaken op de andere 98% laat bepalen. |
17-12-2016 16:55:07 | ||
---|---|---|
kiekkiek
![]() |
Quote Waarom zou je een trein kopen met 3000 kW vermogen en er vervolgens maar 1800 gebruiken? Weggegooid geld lijkt mij. |
17-12-2016 16:58:23 | ||
---|---|---|
kiekkiek
![]() |
Quote Zo is dat. En er zijn metro's die het nog iets vlotter doen en daar staat soms wel 80% van de klanten. En bij wat steviger remmen gaat ook niet iedereen meteen op z'n plaat. Als je maar netjes remt. Laatst bewerkt door kiekkiek op 17-12-2016 17:15 |
17-12-2016 17:15:28 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Quote Is het vermogen begrensd dan ipv de acceleratie? 60% van de maximale acceleratie of 60% van het maximale vermogen zijn twee totaal verschillende dingen. |
17-12-2016 17:19:46 | ||
---|---|---|
kiekkiek
![]() |
Quote Waarom niet? Als de omstandigheden het toelaten is er geen enkele reden om dat niet te doen. |
17-12-2016 17:30:09 | ||
---|---|---|
kiekkiek
![]() |
Quote Maar ze houden wel verband met elkaar. Het meeste moderne materieel kan vanaf zo'n 60 tot 80 km/u het volle vermogen inzetten. Bij Flirt mag 60% tractie gegeven worden. Met 60% tractie beperk je dan het max. vermogen. Bij lagere snelheden gebruik je 60% van het bij die snelheid horende vermogen. Laatst bewerkt door kiekkiek op 17-12-2016 17:32 |
17-12-2016 18:44:52 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Quote Omdat je als machinist ook een stukje verantwoording hebt naar het comfort van je reizigers en omdat het de kans op slip vergroot terwijl het helemaal niet nodig is om de dienstregeling te halen... |
17-12-2016 19:11:45 | ||
---|---|---|
Frontier
![]() |
Ja, truttig optrekken in het kader van het comfort en datzelfde comfort wordt vervolgens weer vergeten als er met 40 door de wisselstraten wordt gejakkerd en ruw wordt geremd. 'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes' |
17-12-2016 19:12:13 | ||
---|---|---|
dh3201
![]() |
Waarom worden de treinen er dan mee geleverd? Shqiperise-lopers? |
17-12-2016 19:14:00 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Quote Nu gooi je twee uiterste van Machinisten op één hoop, zo kun je alles wel dooddoen. Zat Machinisten die dat vermogen niet zouden gebruiken, dus dan hoeft het ook niet kan dan ook een argument zijn ![]() |
17-12-2016 22:48:32 | ||
---|---|---|
VIRMm1
![]() |
Voor wat ik nu gehoord heb (maar ik durf geen garantie te geven dat het klopt) is dat ze nog niet 100% uitgestuurd mogen worden omdat de motoren 'ingereden' moeten worden. Blijkbaar mogen de eerste 10 stellen (2201-2205, 2501-2505 ??) al wel 100% uitgestuurd worden omdat deze al vele bedrijfskilometers erop hebben zitten. Nogmaals, ik geef geen 100% garantie dat dit klopt, maar mijn bron is doorgaans betrouwbaar. |
17-12-2016 22:53:28 | ||
---|---|---|
AgentX
![]() |
Dan is mijn vraag: hoeveel kilometer moet een treinstel 'ingereden' hebben om in dienst te mogen(?) rijden? |
17-12-2016 22:58:41 | ||
---|---|---|
VIRMm1
![]() |
Die vraag laat ik liever door iemand anders beantwoorden gezien ik het antwoord niet heb. Wel staan er door het land diverse stellen enkel voor instructie(ritten) en die hebben een kilometerstand nog onder de 1000 kilometer. Even voor de beeldvorming, een VIRM heeft er ongeveer 2 miljoen. |
17-12-2016 23:05:33 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Quote Dat zal Stadler wel voorgeschreven hebben dan lijkt me in de garantiebepalingen. Laatst bewerkt door thom op 17-12-2016 23:08 |
17-12-2016 23:33:51 | ||
---|---|---|
SunKeeper
![]() |
Quote Twee andere uitersten op dat gebied zijn wel dat aan de ene kant er uitbundig gewaarschuwd wordt voor het schokje tijdens combineren van twee stellen bij aankomst station, maar over een aankomend korte wissel met 40 km/h geen woord wordt gerept, terwijl daar de meut in de breedte van de trein onderuit gaat. Maar goed, snel terug naar ontopic. |
17-12-2016 23:35:40 | ||
---|---|---|
dennistd
![]() |
QuoteNou ja, volgens mij is het zo dat er gezegd wordt dat ze de 200m sneller afleggen dan Daphne Schippers. Op de eerste aanzet wordt er echt nog wel verloren, maar daarna wordt er verder doorgetrokken waardoor de trein het over 200m toch wint. |
17-12-2016 23:40:53 | ||
---|---|---|
mtlx
![]() |
Jemig, wat een spookverhalen allemaal weer. Eerst oververhitting, nu motoren die 'ingereden' moeten worden. Voor de mensen die er toegang tot hebben: lees de interne nieuwsbrief Flirt door. Daar staat het hele verhaal met de overwegen gewoon tot in de detail in beschreven en dát is de reden voor het 60% uitsturen van de tractie. Niets anders. Er wordt momenteel onderzoek gedaan in samenwerking met Prorail naar de werkelijke gevolgen van optrekken met 100% tractie na de diverse stop-door schakelingen, en op basis daarvan wordt in de toekomst een beslissing genomen: het kan geen kwaad, dus je mag met 100% tractie optrekken, het kan wel kwaad en de betreffende overwegen worden aangepast of het kan wel kwaad en de trein wordt softwarematig beperkt. That's it. |
17-12-2016 23:42:31 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Quote Omdat je kunt verwachten dat bij het combineren er al mensen op de trappen staan die voornemens zijn de trein te verlaten ![]() Die verwachten alleen dat de trein tot stilstand komt en ze uit kunnen stappen. Een wisselstraat passeren terwijl de trein rijdt is wat voor de hand liggender, en dan staat niet iedereen stil op de trap. Laatst bewerkt door thom op 17-12-2016 23:50 |
Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina): FLIRT 3 (NS) |
![]() |