Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

FLIRT 3 (NS)
RailWiki.nl
Ontwikkelingen NS FLIRT3-treinstellen
Forum: Algemeen - Materieel en maatschappij ontwikkelingen
20-09-2016 17:19:23
daniel81
daniel81
Ja en nee, als ik het goed heb worden de R-net stellen gebruikt tbv de typegoedkeuring van alle Flirts in Nederland. Dus zolang daar nog manco's in zitten verleent ILT de typegoedkeuring niet en mogen er geen reizigers in vervoerd worden. Of er zouden ook NS-stellen voor de typegoedkeuring gebruikt moeten worden? (al was het maar vanwege het feit dat het drietjes en viertjes zijn?).

20-09-2016 18:48:37
sfj
Dat remprobleem is inmiddels allang opgelost.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.

20-09-2016 19:04:45
timtrein
timtrein
Ik kan me niet voorstellen dat extra bakken niet van invloed zijn op de toelating...

20-09-2016 19:28:57
Dead_Devil
Dead_Devil
Quote
timtrein (di 20 sep 2016 19:04:45 https://www.somda.nl/forum/17885/p592111/): Ik kan me niet voorstellen dat extra bakken niet van invloed zijn op de toelating...


We hebben hier in NL nu 4 verschillende lengtes flirt treinen 2, 3, 4 & 5 bakken flirts

Deze kunnen volgens de technische info van stadler weer 1 of 2 motoren hebben daarnaast ook nog meer spanning of enkel spanning etc.

Ik neem aan dat deze verschillen ook verschillende types maakt van deze treinen?


20-09-2016 19:29:29
AlexNL
AlexNL
Maar dan hoef je niet opnieuw te testen of de ATB wel werkt en of de claxon wel de juiste toonhoogte heeft.

Enkel de verschillen moeten getest worden (denk aan remming, geluid, energieverbruik).

21-09-2016 08:28:37
VIRMm1
VIRMm1
Er waren een aantal stellen welke last hadden van vaste remmen na de remproef. (Specifiek: na het doen van de LDO (Lage Druk Overlading)). Dit moest eerst verholpen worden dmv een software update. Dit zal van toepassing zijn op alle stellen en daarom is de vereiste goedkeuring er nog niet.

Laatst bewerkt door VIRMm1 op 21-09-2016 08:29

21-09-2016 11:00:05
rolandrail
rolandrail
LDO is vragen om problemen bij de minder getalenteerde mcn'n. SLT heeft het niet dus waarom FLIRT weer wel?
Overigens is inmiddels duidelijk dat de FLIRT-opleiding voor Ut'se mcn'n is uitgesteld tot ergens in 2017 met alle gevolgen voor hun werkpakket.

21-09-2016 12:22:19
broek53
broek53
Elke vraag waarom de Flirt iets wel of niet heeft, is te beanwoorden met 'dit is de standaard'. De spoedbestelling kon alleen maar op die basis plaatsvinden. Zo hebben de stellen toiltetten met een opvangtank en geen biobak, waardoor ze elke dag of om de twee dagen geleegd moeten worden. Dat levert een helboel aanpassingen voor NedTrain op - en dat schijnt dan weer de voornaamste redden te zijn van een beperking in het inzetgebied. Bijvoorbeeld.

21-09-2016 13:32:22
VIRMm1
VIRMm1
Quote
rolandrail (wo 21 sep 2016 11:00:05 https://www.somda.nl/forum/17885/p592149/): LDO is vragen om problemen bij de minder getalenteerde mcn'n. SLT heeft het niet dus waarom FLIRT weer wel?
Overigens is inmiddels duidelijk dat de FLIRT-opleiding voor Ut'se mcn'n is uitgesteld tot ergens in 2017 met alle gevolgen voor hun werkpakket.


Duidelijk dat jij de Flirt nog niet kent want de LDO is letterlijk op het Pixy scherm (nieuwe HMI) een knopje indrukken. Zoveel problemen gaat dat niet opleveren als de software werkt.

De LDO is een vast onderdeel van de remproef welke tijdens de A/B controle uitgevoerd moet worden.

Om het meteen op onbekwaam personeel af te schuiven gaat wel ver.


@broek53
Inderdaad dagelijks legen en om de dag reinigen.
Dat is een flink logistiek proces met veel rangeerbewegingen en waar veel tijd in gaat zitten allemaal.

Laatst bewerkt door VIRMm1 op 21-09-2016 13:34

21-09-2016 17:28:06
MCN-GVC
MCN-GVC
Wat mij ook opviel is dat de flirt in de beelden die ik zie altijd wisselt van stroomafnemer, de achterst van de rijrichting. Heeft denk ik te maken met de gereedstand waarin ook beide stroomafnemers opstaan (en geen bij uitnemen sleutel), i.p.v. een constant bij al de huidige treinstellen.

Zijn er eigenlijk nog plannen de toiletsystemen in de toekomst om te bouwen naar bioreactoren?

Daarnaast zien mcn in gvc al de logistieke problemen ook al voor zich met de flirts in het algemeen. Straks alleen het oosten dat de NS flirts eerst gaat rijden, leuk bij verstoringen. Ook de rnet komen 14 man in totaal op te rijden. Er valt iemand uit en vervangende mcn zijn er niet.

Laatst bewerkt door MCN-GVC op 21-09-2016 17:34

21-09-2016 17:59:55
rolandrail
rolandrail
Tja, in Ut was een uitvraag voor mcn'n die een jaar op Gd-Apn wilden mentoren/rijden, "minimaal 4 diensten per week" en in eigen tijd naar Gd v.v. Degenen die wel reageerden wilden allemaal minder dan 4 dagen per week. Niets meer over gehoord tot dusver, neem aan dat Ut er helemaal niet tijdelijk gaat rijden.

21-09-2016 19:18:24
VIRMm1
VIRMm1
Quote
MCN-GVC (wo 21 sep 2016 17:28:06 https://www.somda.nl/forum/17885/p592182/): Wat mij ook opviel is dat de flirt in de beelden die ik zie altijd wisselt van stroomafnemer, de achterst van de rijrichting. Heeft denk ik te maken met de gereedstand waarin ook beide stroomafnemers opstaan (en geen bij uitnemen sleutel), i.p.v. een constant bij al de huidige treinstellen.




Klopt, dat gaat nog wel problemen opleveren.

In de parkeerstand gaan beide omhoog.
In gereed gaat de achterste omhoog.
Via het pixy scherm kan er van stroomafnemer gewisseld worden (en bij slijtage/defect aan een stra kan er een uitgeschakeld worden).

Echter wordt die uitgeschakelde stroomafnemer weer gewoon in dienst gezet wanneer de trein in shutdown modus komt.
En shutdownmodus bij Flirt is geen ingewikkelde handeling net als bij SLT.
Sterker nog, wanneer je de sleutel uitneemt zonder op de knop P (parkeerstand) te drukken valt de trein meteen in shutdown.

Zo kan het dus zomaar zijn dat daarna een defecte stroomafnemer weer gewoon in dienst komt met alle gevolgen van dien.

21-09-2016 19:19:29
MCN-GVC
MCN-GVC
Laatste off-topic over Rnet
In Gvc zijn er 4 waarvan 2 naar Ut gaan als standplaats (i.v.m. i.d.d. minder werkdagen), paar (geloof ook 4) ROC, en voor de rest Ut mcn, zoals ook de Tm die over de groep gaat.
Maar het loopt niet zo goed in planning met NSO. Tot nu toe hebben de mcn alleen EHBO gepland, voor de rest weten ze niets over testen, mat instr. of zelf welke dagen/dagdelen ze gaan werken.

Laatst bewerkt door MCN-GVC op 21-09-2016 19:20

21-09-2016 20:31:07
MasterE
MasterE
Quote
VIRMm1 (wo 21 sep 2016 19:18:24 https://www.somda.nl/forum/17885/p592186/):
Quote
MCN-GVC (wo 21 sep 2016 17:28:06 https://www.somda.nl/forum/17885/p592182/): Wat mij ook opviel is dat de flirt in de beelden die ik zie altijd wisselt van stroomafnemer, de achterst van de rijrichting. Heeft denk ik te maken met de gereedstand waarin ook beide stroomafnemers opstaan (en geen bij uitnemen sleutel), i.p.v. een constant bij al de huidige treinstellen.




Klopt, dat gaat nog wel problemen opleveren.

In de parkeerstand gaan beide omhoog.
In gereed gaat de achterste omhoog.
Via het pixy scherm kan er van stroomafnemer gewisseld worden (en bij slijtage/defect aan een stra kan er een uitgeschakeld worden).

Echter wordt die uitgeschakelde stroomafnemer weer gewoon in dienst gezet wanneer de trein in shutdown modus komt.
En shutdownmodus bij Flirt is geen ingewikkelde handeling net als bij SLT.
Sterker nog, wanneer je de sleutel uitneemt zonder op de knop P (parkeerstand) te drukken valt de trein meteen in shutdown.

Zo kan het dus zomaar zijn dat daarna een defecte stroomafnemer weer gewoon in dienst komt met alle gevolgen van dien.


Ik neem aan dat een defecte stroomafnemer kan worden afgesloten en dus niet meer op komt?


Mcn Asd

21-09-2016 21:28:28
VIRMm1
VIRMm1
Zoals ik hierboven al typ: enkel via het pixy scherm.

21-09-2016 22:04:52
dlm4yjp
dlm4yjp
Lijkt me stug dat zoiets belangrijks alleen elektrisch uit te schakelen is, ik ken de FLIRT inderdaad niet, maar zal er niet iets van een pneumatische afsluiting zijn (zoals je wel bij meer materieel ziet).


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

21-09-2016 22:11:30
MasterE
MasterE
Precies, dat bedoel ik ook. Ik ken de Flirt ook niet, maar kan me niet voorstellen dat dat niet kan.


Mcn Asd

21-09-2016 22:48:30
VIRMm1
VIRMm1
Het is echt zo.

Er is een afsluitkraan voor de stra maar daarmee sluit je meteen beide stra's af.

21-09-2016 23:44:37
MasterE
MasterE
Ik zeg, constructiefout!


Mcn Asd

22-09-2016 08:25:39
marciekemp
marciekemp
Moet op te lossen zijn met een software update lijkt me

22-09-2016 09:09:45
bacr
bacr
Je weet wat er laatst bij een softwareupdate gebeurde....

22-09-2016 09:21:05
Dead_Devil
Dead_Devil
40 doode treintjes? ach dan hebben we als alle Flirtjes van NS er zijn nog 18 stuks over %02%

Ben wel benieuwd wanneer ze gaan starten met het proefbedrijf woon nu nog in Oss ma half oktober verhuis ik naar Utrecht zou het leuk vinden ze nog even gouw te mogen bewonderen van binnen.

Laatst bewerkt door moderator op 22-09-2016 22:01, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.

22-09-2016 15:36:02
marciekemp
marciekemp
Vanaf week 43 start het proefbedrijf met reizigers als het goed is.

22-09-2016 15:48:57
aarclay
aarclay
De 2514 die op Innotrans in Berlijn staat is tijdelijk omgebouwd tot simulator voor liefhebbers. Die kunnen zich in de cabine vergrijpen aan de knopjes en hendels en hun rit op een flatscreen volgen.

Je kan dus zeker zeggen dat FLIRT héél modulair is .

28-09-2016 21:31:57
nathanvos2
nathanvos2
Volgens https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1797694020508990&id=1625479881063739 word er aannemelijk de 2514 door de bentheimer eisenbahn naar Bad Bentheim gesleept.

29-09-2016 11:49:14
gvttreinen
gvttreinen
Quote
nathanvos2 (wo 28 sep 2016 21:31:57 https://www.somda.nl/forum/17885/p592927/): Volgens https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1797694020508990&id=1625479881063739 word er aannemelijk de 2514 door de bentheimer eisenbahn naar Bad Bentheim gesleept.
Is vanmorgen vroeg door Strukton bij Hz Nederland binnengekomen, omstreeks 7.30 aan te Mt.

29-09-2016 18:18:45
moderator
Moderator
moderator
Discussie over de stroomafnemers afgesplitst naar een nieuw topic: https://www.somda.nl/forum/18628/p592773/Omschakeling+Stroomafnemer/

29-09-2016 18:29:55
gvttreinen
gvttreinen
@Moderator; iets teveel weggeknipt, wel ter zake doende bericht meeverplaatst!

gvttreinen ~ 29-09-2016 11:49:14 B

Stel 2514 is vanmorgen vroeg door Strukton bij Hz Nederland binnengekomen, omstreeks 7.30 aan te Mt.

29-09-2016 19:21:56
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Klopt, was iets te enthousiast. Bericht weer teruggeplaatst .

Laatst bewerkt door SleutelMan op 29-09-2016 19:22


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


08-10-2016 10:21:51
koekje
koekje
Het proefbedrijf dat binnenkort gaat beginnen tussen Ah - Ed, Nm - Wc en Ht - O staat in de diensten vermeldt als LM. Dus er worden waarschijnlijk geen passagiers meegenomen.

08-10-2016 11:32:00
SGMm2137
SGMm2137
Eerste periode is het proefbedrijf zonder reizigers en waarschijnlijk ergens in november mogen reizigers mee. Heb begrepen dat die ritten niet worden opgenomen in de reisplanner.

11-10-2016 07:12:07
Daan!
Daan!
Ik ben bezig met een studieproject en daarbij zoeken we de deacceleratie van een FLIRT. Dus hoe lang doet een FLIRT erover om van 140 naar 0 te komen in gewonen dienst. Dit om een dienstregeling te kunnen opzetten.

11-10-2016 07:17:11
VIRMm1
VIRMm1
In gewone dienst zal hij dat net zo doen als iedere andere trein. Namelijk op het remcriterium remmen. Of het moet zijn dat je een snelremming ook onder 'gewone dienst' vind vallen.

11-10-2016 07:27:01
broek53
broek53
Voor de opzet van een dienstregeling maakt het rem gedrag van een materieelsoort inderdaad niet uit. Voor remmingen wordt in veel gevallen uitgegaan van een vertraging van 0,5 m/s2 en de "bedrijfsremming" waarmee decennia lang gerekend werd, is 0,66.
Het is dus maar net of je een beetje pittig wilt ontwerpen of niet (al is 0,66 niet per definitie pittig als de trein op seinen remt).
Met het remkriterium heeft het overigens niets te maken; dat is een technisch gegeven waarvan de remkracht en -vertraging niet gedefinieerd zijn.

11-10-2016 08:16:31
VIRMm1
VIRMm1
Die zijn niet gedefinieerd maar wel (redelijk) gelijk aan elkaar als je alle materieel soorten vergelijkt.

11-10-2016 08:50:01
broek53
broek53
Is dat inmiddels zo? Over wat voor remvertraging hebben we het dan ongeveer?

11-10-2016 09:08:21
Daan!
Daan!
Dank voor de reacties. Op wikipedia staat bij de FLIRT van Abellio een versnelling van 0,95m/s2. Is dat aannemelijk om over te nemen bij het maken van een dienstregeling?

11-10-2016 09:30:24
mich
mich
Ik zou nooit rekenen met vol gas, want dan kun je bij de eerste regenbui de tijd niet meer halen.

11-10-2016 09:33:50
SchuurB
SchuurB
Daarvoor is de rijtijdspeling bedacht. Duitsland heeft een toeslag van 3%, Nederland 5%, Zwitserland 8%. Net hoe optimistisch je bent

11-10-2016 23:51:53
kiekkiek
kiekkiek
Quote
Daan! (di 11 okt 2016 09:08:21 https://www.somda.nl/forum/17885/p594267/): Dank voor de reacties. Op wikipedia staat bij de FLIRT van Abellio een versnelling van 0,95m/s2. Is dat aannemelijk om over te nemen bij het maken van een dienstregeling?

Tot 60 km/u. Daarna wordt het al minder. Een heel vlot treinstel (BR 425 of 428) haalt de 140 km/u binnen een minuut. Een SLT in 1'30". Een VIRM in 2'30". DDAR 3 1'05"!

12-10-2016 17:04:51
michaben
michaben
Quote
Daan! (di 11 okt 2016 09:08:21 https://www.somda.nl/forum/17885/p594267/): Op wikipedia staat bij de FLIRT van Abellio een versnelling van 0,95m/s2. Is dat aannemelijk om over te nemen bij het maken van een dienstregeling?

Voor het maken van een dienstregeling heb je meer nodig dan alleen versnelling. Zoals gezegd is de versnelling niet constant, dit is alleen de eerste aanzet tot circa 60km/u. Bij hogere snelheden kun je de acceleratie benaderen met de formule acceleratie = (vermogen / snelheid (in m/s) - 16 * snelheid^2) / massa. De 16 staat hier voor de luchtweerstand, de complete formule kent wat meer parameters maar dit was voor mijn doeleinden nauwkeurig genoeg (acceleratie tot 140 en uitrollen kwam redelijk overeen met de cabinevideo's). Bij 140km/u heb je dan nog maar zo'n 0,28m/s/s over.

Qua acceleratie kom je dan neer op een versnelling van 0 tot 140km/u in circa 65 seconden over een afstand van 1575 meter. Met wat uitrollen erbij (dat is je marge) zit je op circa 200 seconden voor een afstand van 5 kilometer (direct na bereiken 140km/u uitrollen) en voor elke extra kilometer circa 30 seconden erbij (steeds iets later beginnen met uitrollen). Dit alles houdt natuurlijk geen rekening met plaatselijke snelheden, hellingen, stroomloze bruggen waar je vrij moet trekken enzovoort.

Laatst bewerkt door michaben op 12-10-2016 17:05

12-10-2016 17:23:39
Daan!
Daan!
Dank voor je uitleg!

18-10-2016 21:04:01
Jan-Mark
Jan-Mark
Volgens iemand op DSO (http://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?3,7968686) zijn de 2201, 2202 en 2501 richting Duitsland vertrokken. Klimaatkamer misschien?

18-10-2016 21:13:50
sik214
sik214
In de topictitel staat "Herzogenrath - Rheydt", dus zou het niet een bezoekje aan de Siemens testbaan Wildenrath kunnen zijn? Of verhuren ze de testbaan niet voor andere producenten?

18-10-2016 21:22:50
aarclay
aarclay
De 2517 is ook al weer in den lande. En ook inmiddels voorzien van OBIS, wel weer met prefix. Maar ik vermoed dat dat de eerste fase zal zijn van de installatie van OBIS.


Choo choo.....

18-10-2016 21:32:04
daniel81
daniel81
Quote
kiekkiek (di 11 okt 2016 23:51:53 https://www.somda.nl/forum/17885/p594354/):
Quote
Daan! (di 11 okt 2016 09:08:21 https://www.somda.nl/forum/17885/p594267/): Dank voor de reacties. Op wikipedia staat bij de FLIRT van Abellio een versnelling van 0,95m/s2. Is dat aannemelijk om over te nemen bij het maken van een dienstregeling?

Tot 60 km/u. Daarna wordt het al minder. Een heel vlot treinstel (BR 425 of 428) haalt de 140 km/u binnen een minuut. Een SLT in 1'30". Een VIRM in 2'30". DDAR 3 1'05"!

Toch wel verbazend dat DDAR dan door de planners is verbannen naar treinseries in de marge waar maar een fractie van hun capaciteit benut wordt, omdat ze elders de rijtijden niet zouden halen

18-10-2016 22:11:58
michaben
michaben
Presteert DDAR ook zo goed op de korte afstanden? De kracht van zo'n locomotief is dat ze de maximale acceleratie lang kunnen volhouden, waar je met een gemiddeld treinstel je maximale acceleratie maar tot 60km/u volhoudt kan zo'n loc met een kort treintje aan de haak dat boven de 100km/u volhouden. En de tijd voor in- en uitstappen zal ook meespelen. Verschil zal natuurlijk klein zijn, maar je weet het: norm is norm. Vergeet de 5000 niet die opeens een jaar lang zijn cross-platformoverstap in Gv kwijt en soms Ddzd over moest slaan was omdat SGM enkele seconden trager was dan SLT.

18-10-2016 22:41:48
kiekkiek
kiekkiek
Tot 80 km/u is DDAR net zo snel als SLT of een SGM-2. De winst zit hem vooral boven de 100 km/u.

19-10-2016 08:02:02
mich
mich
Klopt, het piek punt kwa vermogen zit hem bij 90km/h. Dan levert hij indien het onderstation het aankan 5600kW.

19-10-2016 09:11:36
nathanvos2
nathanvos2
Quote
sik214 (di 18 okt 2016 21:13:50 https://www.somda.nl/forum/17885/p595189/): In de topictitel staat "Herzogenrath - Rheydt", dus zou het niet een bezoekje aan de Siemens testbaan Wildenrath kunnen zijn? Of verhuren ze de testbaan niet voor andere producenten?

Het zou inderdaad de testbaan kunnen wezen. Die wordt inderdaad wel eens gebruikt door andere fabrikanten. Met Herzogenrath heb je drie mogelijkheden, hij gaat naar de klimaatkamer of na de testbaan in Wildenrath zo als ik hierboven zij of hij gaat voor aanpassingen naar Stadler. We wachten rustig af.

19-10-2016 10:28:06
broek53
broek53
De Klimakammer is in zoverre onwaarschijnlijk dat er daar vast geen drie stellen tegelijk naartoe gaan. Bovendien vraag ik mij af of je een standaard-Stadlerproduct (Zwitsers bovendien) nog naar die klimaatkamers hoeft te sturen.

20-10-2016 21:16:25
rolandrail
rolandrail
Onderaan het bericht op DSO wordt gezegd dat de stellen terug naar Polen gaan. Voor wat het waard is %08%

20-10-2016 21:18:33
sfj
Heb het even nagevraagd: het betreft in totaal 6 stellen die voor typetoelating gebruikt zijn door Stadler. Die gaan nu terug naar de fabrikant voor enkele aanpassingen en het verwijderen van testapparatuur. Blijkbaar kan dat niet in Nederland. De eerste drie die een paar weken geleden vertrokken zouden al weer op de terugweg zijn.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.

20-10-2016 23:37:48
tonnie12
tonnie12
Wanneer begint het proefbedrijf met reizigers dan ?


20-10-2016 23:43:40
aarclay
aarclay
In dit topic is november al genoemd. Exacte datums zijn nog niet bekend, maar als iemand die heeft, dan wordt het wel gemeld.


Choo choo.....

20-10-2016 23:53:36
MetroRET
MetroRET
Dus de eerder genoemde week 43 (beginnend a.s. maandag) wordt dus ook al niet gehaald ?

21-10-2016 05:35:19
SGMm2137
SGMm2137
Nee, week 43 wordt ook nog niet gestart met het proefbedrijf.

21-10-2016 09:01:41
koekje
koekje
Het proefbedrijf zal ook zonder reizigers zijn. Zie diensten in de bekende apps (Shifts, NS diensten in de Play Store). Zitten in de 80 en 180 serie. Standplaatsen Ehv, Ht, Nm, Ah.

21-10-2016 14:39:37
aarclay
aarclay
Er kan natuurlijk in november een nieuwe shift komen waarin het tegendeel staat. Dus de shifts zeggen nog niks definitiefs. De betrouwbaarste meldingen zullen vast wel intern te vinden zijn.


Choo choo.....

21-10-2016 15:00:39
VIRMm1
VIRMm1
Momenteel vinden er nog wat wijzigingen aan (aan de trein zelf maar ook software).
Daarbij zijn de meeste stellen nog niet betrouwbaar genoeg voor in de dienst.

Drgl 2017 gaat wel gehaald worden maar het proefbedrijf is nog een vraagteken op het moment.

21-10-2016 16:19:40
AgentX
AgentX
Heb je ook enig idee om wat voor wijzigingen het gaat? Klinkt vrij serieus als het de betrouwbaarheid voor in de dienst beinvloedt.

21-10-2016 18:00:03
VIRMm1
VIRMm1
Vooral het interieur wat nog niet helemaal afgebouwd is of waar nog wijzigingen plaats vinden.

Niks schokkends maar het moet wel gebeuren.

21-10-2016 19:12:32
aarclay
aarclay
En is de software van het OBIS/RIS systeem eigenlijk al klaar? Dat lijkt mij nog een belangrijk puntje voor de inzet voor in de reizigersdienst. Ik neem aan dat de rest verder technisch (op enkele stellen na die naar Stadler zijn gegaan) wel aardig gereed moeten zijn voor reizigersdienst.

Kijk eens naar deze afbeelding:
http://i64.tinypic.com/xe35v8.jpg (screenshotje uit TrainSimulator model van ChrisTrains).

Dit scherm zie ik vaak in foto's. Het lijkt mij niet echt geheel af, omdat ik toch iets van een lijst van aankomende stations verwacht. Of vergis ik me eigenlijk?

Laatst bewerkt door aarclay op 21-10-2016 19:17


Choo choo.....

21-10-2016 20:01:11
AgentX
AgentX
Maar baseer je nou het "niet af zijn" van de werkelijkheid op een plaatje uit een computerspelletje?

21-10-2016 20:22:33
aarclay
aarclay
Nee? Dat het een screenshot is uit TrainSimulator is niet van belang. Het is het scherm wat ik op meerdere foto's zie, op InnoTrans en zelfs in de interne NS FLIRT360 VR-app gezien heb.

Het oogt niet 'af' of zie ik dat verkeerd?

Laatst bewerkt door aarclay op 21-10-2016 20:23


Choo choo.....

21-10-2016 20:28:26
thom
thom
Zolang een trein niet in de reizigers dienst zit, valt er ook weinig reisinformatie weer te geven

21-10-2016 20:36:24
aarclay
aarclay
Dan verwacht ik op zijn minst iets om de route in te vullen, hè? Of werkt dat net als de OBIS in de IC's, op afstand?
Just interesting.

22-10-2016 00:42:05
thom
thom
Dat soort invulvensters zie je niet op de reizigersschermen hoor, en route-info zoekt zo'n treinstel gewoon op bij het ingestelde treinnummer.
Zolang die dingen in proefbedrijf rijden, rijden ze niet onder treinnummers voor de reizigersdienst en is die info niet beschikbaar...

Dat soort systemen komen straks wel goed als ze de reizigersdienst ingaan, de prioriteit van de treinen ligt nu wel op een ander gebied

22-10-2016 02:10:55
aarclay
aarclay
Ach ja, we zullen wel zien.

22-10-2016 11:02:41
phantom
phantom
Is al getest of dat dat wel werkt zoals het hoort of gaat men er maar vanuit dat die database met info correct is ingevoerd en t.z.t. wel zal werken ?
Je zal toch raar staan op tekijken als je een trein nummer invoert voor een rit Rtd-Vl en volgens de systemen + schermen is de 1st volgende halt Lw %08%


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

22-10-2016 13:02:04
thom
thom
Waar willen jullie nou heen, de illusie wekken dat NS/Stadler dat vergeten is om te beproeven ofzo ?

22-10-2016 13:55:10
stationHK
stationHK
Enkele maanden geleden zijn er al OBIS/ PIS* testen geweest rond Mt, Std, Hrl. Daarbij zijn de informatiesystemen al beproefd.

*PIS staat voor Pessenger Information System.

24-10-2016 21:14:45
moderator
Moderator
moderator
Discussie over OBIS is afgesplitst naar https://www.somda.nl/forum/18708/p595709

27-10-2016 00:26:11
aarclay
aarclay
De drie stelletjes 2201, 2202 en 2501 zijn inderdaad terug naar Stadler gegaan, naar Siedlce. De GPS toont signalen uit Polen die enige tijd geleden zijn beeindigd (accu leeg?).

29-10-2016 19:05:51
peterselie
peterselie
IJs en weder dienende zou komende maandag het proefbedrijf zonder reizigers van start moeten gaan nu er een ontheffing is verleend op het rijden met de NS-FLIRT.

29-10-2016 21:10:08
meestertje
meestertje
@peterselie: bron?

meestertje

Laatst bewerkt door meestertje op 29-10-2016 21:10

29-10-2016 21:48:22
SGMm2137
SGMm2137
Wat @peterselie zegt klopt. Ga namelijk ook deelnemen aan het project.

29-10-2016 21:51:06
MetroRET
MetroRET
Komen, in die 6 weken tot aan 11 december, ook nog de toegankelijkheid voor reizigers nog aan te pas ?

29-10-2016 21:59:46
R1-2010
R1-2010
Vanaf week 49 Ah-Ed en Ht-Oss West ook voor reizigers.

29-10-2016 22:08:28
ToH
ToH
Oss West? Mag ik vragen waarom niet tot Oss? Vanaf Oss West zou je dan linkerspoor moeten rijden tot na Den Bosch Oost. Niet erg praktisch lijkt mij.

29-10-2016 22:13:04
sfj
Ze gaan kopmaken op een zijspoor in Oss. Perroncapaciteit niet beschikbaar dus leeg door naar Oss, keren daar op spoor 203b

Laatst bewerkt door sfj op 29-10-2016 22:14


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.

29-10-2016 22:25:49
ToH
ToH
Dat verklaart het. Thx!

31-10-2016 08:30:17
gvttreinen
gvttreinen
Zijn er afgelopen vrijdagavond/zaterdagnacht weer Flirts naar Mt overgebracht, er reed vrijdagavond namelijk een SR G1206 303001 als llt van Amf naar Hz?

31-10-2016 09:23:09
ToH
ToH
Momenteel actief op de GPS trackers:

2201, 2202, 2203, 2204, 2205, 2206, 2207, 2208, 2209, 2210, 2211, 2212, 2213, 2214, 2215, 2216, 2217.

2501, 2502, 2503, 2504, 2505, 2506, 2507, 2508, 2509, 2510, 2511, 2512, 2513, 2514, 2514, 2516, 2517, 2518.

Welke hiervan nieuw zijn weet ik niet. Als ik Railwiki mag geloven zijn dit de 2214, 2215, 2216, 2217, 2514, 2515, 2516, 2517 en 2518.

31-10-2016 13:16:56
Astraea
Astraea
Een redelijk aantal hiervan heeft zijn laatste signaal ergens in de afgelopen dagen verzonden. Niet alles is dus écht live, wat vermoedelijk erop wijst dat men nog flink bezig is met de software.

Laatst bewerkt door Astraea op 31-10-2016 13:17

31-10-2016 13:56:17
Amazonous
Amazonous
Ze hebben wel meer afwijkingen en kuren. Rustig afwachten

31-10-2016 14:05:12
Dead_Devil
Dead_Devil
Ohw? mag ik vragen wat? zie ze namelijk behoorlijk stabiel rond rijden (oogpunt van de reiziger) ik ben geen ingewijde maar wel erg nieuwschierig.

Is het net zo erg als bij SLT in zijn instroom jaar?

Laatst bewerkt door moderator op 31-10-2016 18:05, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.

31-10-2016 15:22:22
VIRMm1
VIRMm1
Ze stranden nog geregeld, hebben vaak vaste remmen of hebben last van kleine, onverklaarbare storingen.

Niet zo erg als SLT nee, maar nog zeker niet betrouwbaar.

31-10-2016 23:38:04
thom
thom
Quote
Astraea (ma 31 okt 2016 13:16:56 https://www.somda.nl/forum/17885/p596737/): Een redelijk aantal hiervan heeft zijn laatste signaal ergens in de afgelopen dagen verzonden. Niet alles is dus écht live, wat vermoedelijk erop wijst dat men nog flink bezig is met de software.

Dat zal niet zozeer met de software te maken hebben, dat hele OBU systeem is natuurlijk niet nieuw.

Het zal meer komen omdat die stellen gewoon plat liggen, en dus de systemen geen voeding meer hebben, dan word de laatst bekende locatie getoond.

01-11-2016 00:25:43
aarclay
aarclay
Om eerlijk te zeggen: FLIRT gebruikt geen OBU maar OBIS voor locatiegegevens. Oud materieel zoals SGM en DD-AR gebruikt OBU.

Maar ik snap wat je bedoelt, want het staat voor OnBoard Unit, en eigenlijk valt OBIS daar ook onder.

Verder heb ik het idee dat materieel die te lang inactief op de kaart staan, niet netjes zijn afgemeld uit het locatie-register. Treinen die netjes zijn afgemeld zullen ook direct van de kaart verdwijnen. SOms verdwijnt het direct, en soms staan ze er met een datum van tot max. 2 weken op de kaart.

Laatst bewerkt door aarclay op 01-11-2016 00:27


Choo choo.....

01-11-2016 09:52:42
VIRMm1
VIRMm1
Toch liggen veel stellen overdag nog plat, dus vanzelfsprekend stopt de GPS er dan mee.

01-11-2016 12:35:11
Amazonous
Amazonous
OBU2, als we dan toch gaan corrigeren

Ik doelde met mijn post voornamelijk op wat VIRMm1 ook al aangeeft. De positieinformatie die uit de interne applicaties wordt gehaald hier, moet niet altijd voor waarheid worden aangenomen. Er zijn nog teveel redenen waarom posities oud of incorrect kunnen zijn.

Laatst bewerkt door Amazonous op 01-11-2016 12:39

01-11-2016 16:32:19
broek53
broek53
Quote
Dead_Devil (ma 31 okt 2016 14:05:12 https://www.somda.nl/forum/17885/p596743/): Ohw? mag ik vragen wat? zie ze namelijk behoorlijk stabiel rond rijden (oogpunt van de reiziger) ik ben geen ingewijde maar wel erg nieuwschierig.

Is het net zo erg als bij SLT in zijn instroom jaar?
Vooropgesteld dat ik niet weet of het uiteindelijk precies zo geworden is, maar aan de materieelplanning 2017 van halverwege dit jaar te zien, lijdt of leed men nog ernstig aan het SLT-syndroom. Tegenover 24 stellen Flirt in omloop staan/stonden op extra reserve 14 bakken ICM, 16 bakken SGM, vier bakken SLT en 18(!) bakken DDAR.
Als dat zo gebleven is, betekent het dat er bij de komst van de Flirts bijna geen extra capaciteit daadwerkelijk wordt ingezet enerzijds, maar dat als de Flirts het goed doen, er een buitengemeen riante reserve aan materieel is in de wintermaanden...

01-11-2016 18:56:12
Jan-Mark
Jan-Mark
Als ik dit (https://www.youtube.com/watch?v=N_kijVnJY0I) filmpje bekijk van het proefzitten voor de ICNG, valt het me op dat er een FLIRT in beeld is (0.51 minuut). Waarvoor moet deze in de loods in Amf staan?

01-11-2016 19:11:13
koekje
koekje
Ik zie geen FLIRT staan hoor. Wel de mock-up van de SNG. Die staat daar al een poos.

01-11-2016 19:12:57
Jan-Mark
Jan-Mark
Oké SNG dus. Dacht dat de mock-up in Spanje stond.

01-11-2016 20:39:29
BGM104
BGM104
Quote
broek53 (di 01 nov 2016 16:32:19 https://www.somda.nl/forum/17885/p596868/): Vooropgesteld dat ik niet weet of het uiteindelijk precies zo geworden is, maar aan de materieelplanning 2017 van halverwege dit jaar te zien, lijdt of leed men nog ernstig aan het SLT-syndroom.

100% reservestelling voor 1 jaar is de afspraak.

Quote
broek53 Als dat zo gebleven is, betekent het dat er bij de komst van de Flirts bijna geen extra capaciteit daadwerkelijk wordt ingezet enerzijds, maar dat als de Flirts het goed doen, er een buitengemeen riante reserve aan materieel is in de wintermaanden...

Voor het 1e jaar van de Flirt inzet klopt dat.

01-11-2016 21:31:47
broek53
broek53
Waaruit ik afleid dat er nogal creatief met de waarheid omgegaan wordt als NS meldt dat er per 2017 door de komst van "de spoedbestelling" meer capaciteit komt. Die komt er wel, maar hij wordt dus gewoon niet ingezet...

01-11-2016 22:50:42
treinhobby
treinhobby
Nou, dat zie je verkeerd...
De spoedbestelling (Flirt) wordt wel ingezet, maar dat er 'oud' materieel aan de kant blijft, zullen ze bij de ns niet zeggen.

01-11-2016 23:27:13
aarclay
aarclay
Quote
Jan-Mark (di 01 nov 2016 19:12:57 https://www.somda.nl/forum/17885/p596894/): Oké SNG dus. Dacht dat de mock-up in Spanje stond.

Klopt, heeft in Spanje gestaan, en is daarna naar de werkplaats van Haarlem gegaan, en daarna opgeborgen in de loods. Mogelijk gaat deze ooit naar het NS Trefpunt om tussen de andere mock-ups te staan.


Choo choo.....


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

FLIRT 3 (NS)
RailWiki.nl