Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

FLIRT 3 (NS)
RailWiki.nl
Ontwikkelingen NS FLIRT3-treinstellen
Forum: Algemeen - Materieel en maatschappij ontwikkelingen
28-06-2016 11:11:46
HC-ehv
HC-ehv
Het bied helemaal geen extra werkgelegenheid.De 4000 collega's zijn gewoon de hc en mcn welke nu al werken bij het mooie bedrijf. Men begint in pe obnl en zml ( zuid-oost NL) en breidt zo uit.

28-06-2016 11:12:27
daniel81
daniel81
Quote
rolandrail (di 28 jun 2016 10:30:17 https://www.somda.nl/forum/17885/p583442/): Nou, groot probleem is dat VVRV o.a. andere regelgeving hanteert dan het handboek mcn van NSR. Dan krijg je dus het geval dat als ik de regelgeving van mijn werkgever aanhoudt ik zak voor een VVRV-examen omdat die andere regels hebben.
Zo ook de praktijk met mcn'n in opleiding: om niet te zakken houden ze de VVRV-regelgeving aan om die daarna te vergeten en voldoende te hebben aan de NSR-regelgeving.
Met de FLIRT-curcus zal dit probleem zich dus ook weer opdoen, net zoals gebeurt met de ERTMS-opleiding waarvoor vooral in het begin veel mcn'n zakten als een baksteen. álles moet volgens de letter bij het VVRV, en dat is niet de gangbare cultuur. Iets vertellen in je eigen bewoordingen is volledig taboe, idem dito je werk goed doen maar heel strikt genomen fout. Er is geen enkele ruimte om je aan te passen aan de praktijk. Alles is zwart of wit.
Dat is toch de perfecte beschrijving van de houding van NSR?
Als ik hier lees over voorschriften over het stoppen bij bepaalde bakborden die strikt opgevolgd moeten worden enz enz biedt NS ook geen ruimte voor vakmanschap, maar némen sommige machinisten die ruimte (in de hoop niet door collega's aangeklaagd te worden).

28-06-2016 11:15:39
maarten83
maarten83
Hoe kan het NSR handboek andere regels hebben als de VVRV naar ik aanneem de wettelijke eisen in acht neemt.

28-06-2016 12:02:58
VIRMm1
VIRMm1
Quote
dennistd (ma 27 jun 2016 20:37:19 https://www.somda.nl/forum/17885/p583389/): Het zijn geen 4000 nieuwe personeelsleden he


Als ik het goed heb begrepen zijn er bij NedTrain slechts 5 nieuwe mensen aangenomen voor de Flirt. De rest van het Flirt specialistenteam bestaat uit mensen die van andere functies afkomen.
Op de service- en onderhoudsbedrijven worden verder geen extra mensen aangenomen.


28-06-2016 14:10:48
Daan!
Daan!
Heb je hier ook een praktijkvoorbeeld van?

28-06-2016 17:52:19
VIRMm1
VIRMm1
Op wie reageer je?

28-06-2016 21:34:20
thom
thom
Quote
maarten83 (di 28 jun 2016 11:15:39 https://www.somda.nl/forum/17885/p583452/): Hoe kan het NSR handboek andere regels hebben als de VVRV naar ik aanneem de wettelijke eisen in acht neemt.

Klopt, en de regels bij NSR zijn vaak scherper dan de spoorwegwet eist.

29-06-2016 06:53:15
Daan!
Daan!
Quote
VIRMm1 (di 28 jun 2016 17:52:19 https://www.somda.nl/forum/17885/p583500/): Op wie reageer je?


Rolandrail. Waarschijnlijk had ik niet gezien dat er nog een pagina extra was. 😆😆

Laatst bewerkt door Daan! op 29-06-2016 06:53

30-06-2016 00:59:17
aarclay
aarclay
Er komen weer 3 nieuwe FLIRT3 stellen naar Nederland. Dit zijn de 2207, 2208 en 2507. Mogelijk morgenochtend vroeg al klaar om de grens over te gaan.


Choo choo.....

17-07-2016 19:16:22
Daan!
Daan!
Weet iemand waarom NS geen klaptafels heeft besteld in de FLIRT en SNG? Straks zit er wel wifi in de trein en ook stopcontacten, maar je laptop mag op schoot.

^SB van NS_online vindt ook dat ze in de sprinters hadden moeten komen. 😀

17-07-2016 19:45:51
broek53
broek53
Waarom denk je dat zoiets en laptop heet😆?

17-07-2016 20:11:29
Daan!
Daan!
Nou ik neem altijd m'n desktop mee in de trein. Dus twee klaptafels vind ik het minimum.

17-07-2016 20:21:09
MasterE
MasterE
Dat kwam toch uit het rapport nav de aanrijding bij Asd. Verhoogde kans op letsel bij een aamrijding.


Mcn Asd

17-07-2016 20:31:01
marciekemp
marciekemp
Laten we dan de stoelen ook maar afschaffen je zou daar bij een aanrijding maar tegenaan komen....

17-07-2016 20:41:06
Daan!
Daan!
Quote
MasterE (zo 17 jul 2016 20:21:09 https://www.somda.nl/forum/17885/p585057/): Dat kwam toch uit het rapport nav de aanrijding bij Asd. Verhoogde kans op letsel bij een aamrijding.


Dus dan zou VIRMm ze ook niet meer krijgen? Want DDZ was al op de baan toch ten tijde van het ongeval.

Laatst bewerkt door Daan! op 17-07-2016 20:41

17-07-2016 21:54:57
aarclay
aarclay
Bij de stoelentest ion Rotterdam zaten er gewoon klaptafels in, en toen had e NS al maatregelen genomen in treinen, zoals verwijderen van de leeslampjes in VIRM-4, en de prullenbakken op de balkons van de SGM.


Choo choo.....

17-07-2016 22:17:58
AgentX
AgentX
Sidestep: is dat serieus de reden dat in SGM de prullenbakken op de balkons zijn verwijderd?

17-07-2016 22:21:22
aarclay
aarclay
Volgens mij waren dat inderdaad de vuilnisbakjes in de buurt van een klapstoel.


Choo choo.....

17-07-2016 23:09:45
thom
thom
Quote
MasterE (zo 17 jul 2016 20:21:09 https://www.somda.nl/forum/17885/p585057/): Dat kwam toch uit het rapport nav de aanrijding bij Asd. Verhoogde kans op letsel bij een aamrijding.

Volgens mij had dat ook te maken met dat de huidige tafeltjes maar een dun blad hebben, waardoor de kracht uitoefening op een veel kleinere raakplek uitgeoefend worden.

Daarnaast lijken klaptafels me wat overbodig in een Sprinter, zo lang zit je daar doorgaans niet in.

17-07-2016 23:18:23
Daan!
Daan!
Dat argument zou je dan ook voor de wc's, wifi en stopcontacten kunnen gebruiken. Toch zitten die er in. Juist de combinatie wifi, stopcontacten maar geen tafeltjes maakt het vreemd vind ik.

Daarnaast heeft Arriva het ook in sprinters in een aantal sprinters. Ik vind dat je dan de reiziger continuïteit moet bieden en het als grootste spoorvervoerder ook moet doen. Maar dat is uiteraard heel subjectief.

17-07-2016 23:31:00
thom
thom
Naar de WC gaan kan ik op een ritje van 10 minuten ook, met Wifi kan ik op me telefoon ook even snel een reisadvies checken en kan die in 10 minuten net een paar procent bijladen als me telefoon bijna leeg is..

Maar in die tijd ga ik niet compleet een laptop uitvouwen aan de prik hangen om 'even' werken...

17-07-2016 23:42:01
Daan!
Daan!
Maar het even ophouden kan ook voor die 10 minuten. Reisadvies kost je 'niets' aan data. Dus daar zou je geen wifi voor nodig hebben.

Die paar procent bijladen kan met een laptop ook. Mijn laptop is in 10 seconden opgestart. Ik zit een half uur in de sprinter (Drh-asd) dus dan is het zeker lopend. Gezien de toilettendiscussie zal ik niet de enige zijn met soortgelijk verhaal.

17-07-2016 23:42:12
Frontier
Frontier
En werkelijk iedere reiziger zit ook maar slechts 10 minuten in een sprinter... %03%


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'

17-07-2016 23:56:41
aarclay
aarclay
WiFi zit gewoon in de FLIRT omdat dat gewoon standaard in het FLIRT-pakket zat en weinig moeite was om in te bouwen. Dit wil overigens niet zeggen dat SLT het ook gaat krijgen, maar je weet maar nooit


Choo choo.....

18-07-2016 00:45:26
dlm4yjp
dlm4yjp
Quote
thom (zo 17 jul 2016 23:31:00 https://www.somda.nl/forum/17885/p585066/): Naar de WC gaan kan ik op een ritje van 10 minuten ook, met Wifi kan ik op me telefoon ook even snel een reisadvies checken en kan die in 10 minuten net een paar procent bijladen als me telefoon bijna leeg is..

Maar in die tijd ga ik niet compleet een laptop uitvouwen aan de prik hangen om 'even' werken...


Niet om te komen harken hoor, maar tegenwoordig kunnen telefoons zich in 10 minuten bijna 40% volladen (quickcharge of deskcharge etc.)

Maar kortom, dit zijn gewoon luxe dingetjes die de mens weer de trein in moet lokken en met beeld op de toekomst is dat absoluut geen verkeerde keuze.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

18-07-2016 08:19:14
jor[D]1
jor[D]1
Quote
aarclay (zo 17 jul 2016 23:56:41 https://www.somda.nl/forum/17885/p585070/): WiFi zit gewoon in de FLIRT omdat dat gewoon standaard in het FLIRT-pakket zat en weinig moeite was om in te bouwen. Dit wil overigens niet zeggen dat SLT het ook gaat krijgen, maar je weet maar nooit


Ze gaan echt geen dingen erin zetten als jer erop kunt besparen. Naast inbouw kost het gebruik klauwen met geld. Heb eens gelezen dat het driedubbek in de treinen zit. Een kpn t-mobile en vodafone 4G modem en nog is het amper te doen qua beschikbaarheid icm gebruik.

Laatst bewerkt door jor[D]1 op 18-07-2016 08:22

18-07-2016 08:26:49
dh3201
dh3201
Quote
marciekemp (zo 17 jul 2016 20:31:01 https://www.somda.nl/forum/17885/p585058/): Laten we dan de stoelen ook maar afschaffen je zou daar bij een aanrijding maar tegenaan komen....

Dan passen er nog meer reizigers in, ideaal in de spits. Win-win-situatie dus! %08%


Shqiperise-lopers?

18-07-2016 09:34:37
Daan!
Daan!
Volgens mij stond in de railmagazine een stukje over botsveiligheid en tafeltjes. In ieder geval weet ik zeker dat het daar om de wandtafeltjes ging. Ze zagen er dikker uit, hadden afgeronde hoeken en leken, maar nu doe ik een gok obv een foto, gemaakt te zijn van plastic rubber. Een goede foto daarvan kan ik niet vinden dus als het echt moet, moet ik de archieven in duiken.

Had die botsveiligheid echt zo'n groot probleem geweest dan had Arriva ook geen klaptafels in de FLIRT opgenomen denk ik.

Laatst bewerkt door Daan! op 18-07-2016 09:39

18-07-2016 10:36:52
aarclay
aarclay
@jor[D]1 De apparatuur voor WiFi zat er al in. Dus waarom zou je het dan niet gebruiken?


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


18-07-2016 11:16:06
dennistd
dennistd
Quote
aarclay (zo 17 jul 2016 23:56:41 https://www.somda.nl/forum/17885/p585070/): WiFi zit gewoon in de FLIRT omdat dat gewoon standaard in het FLIRT-pakket zat en weinig moeite was om in te bouwen. Dit wil overigens niet zeggen dat SLT het ook gaat krijgen, maar je weet maar nooit
Ik denk eerder dat de wifi erin zit door het OBIS-systeem.

18-07-2016 13:22:10
thom
thom
"Voor niks gaat de zon op" dus of het nou standaard is of niet, die Wifi installatie betaald NS echt wel hoor, Stadler is gek zeker

Quote
jor[D]1 (ma 18 jul 2016 08:19:14 https://www.somda.nl/forum/17885/p585084/):
Heb eens gelezen dat het driedubbek in de treinen zit. Een kpn t-mobile en vodafone 4G modem en nog is het amper te doen qua beschikbaarheid icm gebruik.

Dat contract ligt bij T-Mobile en die gaan echt geen gebruik maken van de netwerken van de concurrent

Laatst bewerkt door thom op 18-07-2016 13:26

18-07-2016 13:25:02
aarclay
aarclay
Tijdens het bezoek aan het Trefpunt (open dag) is mij dat ten oren gekomen, dat er standaard in de trein al een WiFi-mogelijkheid werd meegeleverd. Het zal puur alleen de antennes zijn, waarbij het OBIS(v2)-systeem wat de NS er in wou bouwen prima op aansloot.

1+1=2, Bam! Klaar!

Quote
jor[D]1 (ma 18 jul 2016 08:19:14 https://www.somda.nl/forum/17885/p585084/):
Heb eens gelezen dat het driedubbek in de treinen zit. Een kpn t-mobile en vodafone 4G modem en nog is het amper te doen qua beschikbaarheid icm gebruik.

Een backup voor technische doeleinden misschien? Stel je voor dat T-Mobile er uit ligt, en dat de trein niet meer online benaderd/gevolgd kan worden? Dan is een uitwijklijntje ook handig. Een filmpje over OBIS wat op YouTube staat heeft dit eens laten zien. De bandbreedtte zal dan ook wel een flink stuk lager dan normaal zijn.

Laatst bewerkt door aarclay op 18-07-2016 13:38


Choo choo.....

19-07-2016 00:26:37
dlm4yjp
dlm4yjp
Die back-up is er, en bestaat al jaren. De RFID(?) scanners langs de baan, daar is geen wifi of wat dan ook voor nodig.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

19-07-2016 00:54:37
AlexNL
AlexNL
Tafeltjes zijn niet alleen handig voor laptops, ook voor bakjes koffie en broodjes.

20-07-2016 10:48:14
Amazonous
Amazonous
Back-up verbinding bij een andere aanbieder zit er al jaren in. Simpelweg om te voorkomen dat je de communicatie verliest tbv informatie voor je onderhoudssysteem als de provider onderuit gaat. Je weet wel, dat een hele busvervoerder uit de lucht is omdat Vodafone bezig is. OBIS is immers ook een belangrijke bron voor locatiegegevens en je wilt je koersrollen ook kunnen updaten als tmobile plat ligt. Die paar extra KPN sim's zijn de kostenpost niet. NS is daar toch groot afnemer.

Laatst bewerkt door Amazonous op 20-07-2016 10:50

20-07-2016 11:23:10
thom
thom
Maar dat is dan puur voor het interne gebeuren, en niet voor de Wifi voor de reizigers volgens mij.

20-07-2016 12:06:07
phantom
phantom
En is dat laatste dan zo erg ?
Alsof een mens tegenwoordig dood zal gaan als hij een keer niet in de trein met zn telefoon of flaptop kan spelen op internet %03%


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

20-07-2016 12:09:14
thom
thom
Daar gaat het ook helemaal niet om of het erg is, het ging gewoon om de technische gedachte.

Laatst bewerkt door thom op 20-07-2016 12:09

20-07-2016 12:17:00
Amazonous
Amazonous
Quote
thom (wo 20 jul 2016 11:23:10 https://www.somda.nl/forum/17885/p585351/): Maar dat is dan puur voor het interne gebeuren, en niet voor de Wifi voor de reizigers volgens mij.

Correct.

20-07-2016 16:08:37
aarclay
aarclay
OBIS is ook meer dan WiFi en positiebepaling. Het OBIS-systeem wordt ook gebruikt als diagnose-platform. Technisch gezien zou een trein zich bijv. automatisch kunnen melden als de toilet defect/vol zit of als er een bepaalde storing is.
Ik weet niet of dit nu ook gebruikt wordt, maar het kán wel. Dan is een backup-lijntje zeker handig.


Choo choo.....

20-07-2016 17:31:31
Amazonous
Amazonous
Daarom zeg ik, informatie t.b.v. je onderhoudssysteem Waar locatiebepaling bij mij ook onder valt overigens.

Laatst bewerkt door Amazonous op 20-07-2016 17:32

21-07-2016 00:28:13
VIRMm1
VIRMm1
Dat is dan weer de boord-wal verbinding en dat staat bij de meeste stellen die het zouden kunnen gewoon uitgeschakeld (Virm en Slt)

21-07-2016 10:23:38
Amazonous
Amazonous
Ik maak nu even geen onderscheid tussen de verschillende modules, maar het totaalplaatje heeft gewoon een actieve verbinding voor o.a. positiemeldingen en aansturing koersrollen. Daarbij zou het best wenselijk zijn om een fail-over te hebben, en als je toch grootgebruiker bent (o.a. 1688) dan is het niet zo spannend om een paar honderd extra SIM's te activeren daarvoor.

Laatst bewerkt door Amazonous op 21-07-2016 10:24

21-07-2016 16:41:29
gvttreinen
gvttreinen
Ter hoogte van de bakovergangen net boven de draaistellen zitten bij NS/R-Net Flirt's een kleine verbreding van de bak, bij de Abbelio Flirt's zitten die niet, daar zijn de zijwanden dus mooi vlak.
Reden?

21-07-2016 16:59:11
dlm4yjp
dlm4yjp
Weet je het heel zeker? In ieder geval zijn ze bij de R-NET stellen gewoon aanwezig, heel duidelijk hier te zien: https://i.ytimg.com/vi/3XFkasDXY8E/maxresdefault.jpg

EDIT: inderdaad een instinker, Abellio Duitsland heeft ze inderdaad niet. De reden ontgaat mij ook. http://www.bahnbilder.de/1200/da-moment-aufgrund-vieler-baustellen-936003.jpg

Laatst bewerkt door dlm4yjp op 21-07-2016 17:07


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

21-07-2016 17:28:35
jor[D]1
jor[D]1
De NS flirts, of in elk geval de kopbakken lijken ook wel langer, ik zie evenveel ramen, maar NS heeft nog een extra set deuren. Ook de tussenbakken van de NS flirt hebben een raam meer ten opzichte van abellio.
Een vijfdelige DB flirt is ook maar 10 meter langer dan een vierdelige van NS.
Zou het hiermee te maken hebben?

21-07-2016 18:53:51
nohab
nohab
Quote
gvttreinen (do 21 jul 2016 16:41:29 https://www.somda.nl/forum/17885/p585484/): Ter hoogte van de bakovergangen net boven de draaistellen zitten bij NS/R-Net Flirt's een kleine verbreding van de bak, bij de Abellio Flirt's zitten die niet, daar zijn de zijwanden dus mooi vlak.
Reden?
Het staal is daar echt niet dikker. Lijkt mij een uitsparing om een schokbreker o.i.d. meer bewegingsruimte te geven.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).

21-07-2016 18:58:11
koekje
koekje
Langere bakken draaien bij bochten t.o.v. het jacobsdaarstel onder een grotere hoek dan korte bakken. Uitsparing zal dan misschien voor de rotatiedemper zijn.

22-07-2016 03:43:36
Ovindel
Ovindel
De Arriva Flirt's hebben ook een dergelijke uitsparing bij de draaistellen, net zoals ze ook hetzelfde aantal deuren en ramen per bak als de NS-stellen hebben. Op de artist impression van de Syntus Flirt's lijkt het erop dat ook de bakken van deze stellen dezelfde lengte krijgen als de NS- en Arrivastellen. Het is dus aannemelijk dat dit de standaardlengte voor bakken van Nederlandse Flirt's wordt.

De reden voor die uitsparing lijkt mij dus ook gezocht te moeten worden in de langere baklengte. Een langere bak zal tenslotte altijd meer uitzwenken. In dit geval zal er waarschijnlijk niet genoeg ruimte zijn geweest voor dit uitzwenken, waarvoor men deze oplossing heeft bedacht.

23-07-2016 09:59:18
VIRMm1
VIRMm1
Die verbreding is enkel voor de luchtveer welke anders niet onder de bak zou passen.

Enkel heeft die niet zoveel ruimte nodig, dus om het geheel wat mooier te maken is er een uitsparing van zo'n 1,5 meter per bak gemaakt. Anders zou het slechts een halve meter zijn en dat was niet zo mooi geweest natuurlijk.

23-07-2016 15:21:35
jor[D]1
jor[D]1
Maar klopt het dan dat het tevens te maken heeft met verschil in baklengte welke er lijkt te zijn tussen de nederlandse en duitse Flirt-3?

23-07-2016 20:57:26
treinhobby
treinhobby
Als ik deze foto bekijk van een Pools stel, zie je ook de verdikking in de bak, maar de luchtveer zit daar niet onder, maar volledig tussen.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c0/Stadler_FLIRT3_dla_ŁKA_%283%29%2C_Stadler_Polska%2C_2014-08-21_%28Muri_WK14%29.jpg

En dan deze voor Servië. Heeft korte bakken met 1 deur, maar wel de verbreding.
http://www.railvolution.net/railvolution/upload/innotrans-2014-preparations-under-way-3_1_b.jpg

dus ben benieuwd wie het weet...

Laatst bewerkt door treinhobby op 23-07-2016 21:05

24-07-2016 11:30:12
VIRMm1
VIRMm1
Quote
jor[D]1 (za 23 jul 2016 15:21:35 https://www.somda.nl/forum/17885/p585697/): Maar klopt het dan dat het tevens te maken heeft met verschil in baklengte welke er lijkt te zijn tussen de nederlandse en duitse Flirt-3?


Heeft te maken met de grootte van de luchtveer. Deze is groter omdat de bak langer (en dus zwaarder) is ja.

24-07-2016 12:16:55
jeroenjr89
jeroenjr89
Omwille van het omgrenzingsprofiel moeten de lange bakken iets smaller zijn. Bij een verlenging van 1,8 meter gaat het om een versmalling van zes centimeter.
Ik gok er op dat de verdikking er is om voor de jacobsdraaistellen dezelfde inbouwmaat te hebben als bij de iets bredere variant.

Quote
treinhobby (za 23 jul 2016 20:57:26 https://www.somda.nl/forum/17885/p585736/): En dan deze voor Servië. Heeft korte bakken met 1 deur, maar wel de verbreding.
http://www.railvolution.net/railvolution/upload/innotrans-2014-preparations-under-way-3_1_b.jpg


Deze variant heeft korte kopbakken, maar lange middenbakken en daardoor zijn de kopbakken uitgevoerd met de breedte voor de lange variant.


04-08-2016 11:48:13
ToH
ToH
Quote
aarclay (ma 30 mei 2016 10:37:54 https://www.somda.nl/forum/17885/p580017/): En op de GPS-radar kunnen we inmiddels deze stellen volgen:

RNET 2010, 2011, 2012
NSR 2203, 2204, 2205, 2208
NSR 2502, 2504, 2507

Let op: Als ze een paar dagen niet actief zijn, vallen ze van de radar af.

Update: 12 juli 13:00
Ondertussen extra te zien:

OBIS-2206
OBIS-2207
OBIS-2505
OBIS-2506

04-08-2016 15:40:04
Coryza
Coryza
En waar is die GPS-radar te benaderen?

04-08-2016 17:13:52
ToH
ToH
Ik zie het via de interne NS Live-app. Daar heten ze "OBIS-XXXX". Ik weet niet of ze op treinenradar.nl te zien zijn.

04-08-2016 18:46:59
VIRMm1
VIRMm1
Om dan maar een volledig antwoord te geven: de interne T&T van NedTrain en NS genaamd Geodan.
De "NS live" app is slechts een verlengstuk.

04-08-2016 19:56:42
aarclay
aarclay
OBIS-2013 en OBIS-2014 zie ik ook
Evenals een OBIS-4010, maar dat zal wel weer een foutieve zijn. Staat op Zwolle Rangeer.


Choo choo.....

04-08-2016 22:45:48
geert
geert
Quote
VIRMm1 (do 04 aug 2016 18:46:59 https://www.somda.nl/forum/17885/p586870/): Om dan maar een volledig antwoord te geven: de interne T&T van NedTrain en NS genaamd Geodan.
De "NS live" app is slechts een verlengstuk.
Geodan is de leverancier neem ik aan?

04-08-2016 22:50:29
Amazonous
Amazonous
Correct.

08-08-2016 21:03:20
MetroRET
MetroRET
Quote
AlexH (do 04 aug 2016 11:48:13 https://www.somda.nl/forum/17885/p586839/):
Quote
aarclay (ma 30 mei 2016 10:37:54 https://www.somda.nl/forum/17885/p580017/): En op de GPS-radar kunnen we inmiddels deze stellen volgen:

RNET 2010, 2011, 2012
NSR 2203, 2204, 2205, 2208
NSR 2502, 2504, 2507

Let op: Als ze een paar dagen niet actief zijn, vallen ze van de radar af.

Update: 12 juli 13:00
Ondertussen extra te zien:

OBIS-2206
OBIS-2207
OBIS-2505
OBIS-2506


Daar bovenop zie ik vanaf vandaag ook de 2201, 2202, 2501 en 2503 in de NS-live app staan, weliswaar nog in een loods in Haarlem, waar ook andere GPS'en zijn te vinden van oa. de 2013 en 2014 en ook de eerder gemeldde 4010.

08-08-2016 21:43:48
aarclay
aarclay
Die loods lijkt een huurloods te zijn. En ik gok dat ze daar niet in het echt bevinden.

Maar de OBIS-boel is zo aardig compleet te noemen zo.


Choo choo.....

08-08-2016 21:44:40
MetroRET
MetroRET
Dit waren de laatste 4 die nog ontbraken van de inmiddels 15 FLIRT-stellen van NS in Nederland.

14-08-2016 09:42:10
nathanvos2
nathanvos2
Ik kwam via de Duitse facebookpagina tegen dat er weer drie nieuwe FLIRT'S onderweg zijn. https://m.facebook.com/groups/424409974264289?view=permalink&id=1128293673875912

14-08-2016 10:00:33
rob46
rob46
Inmiddels in Mt gearriveerd : NSR 2209, 2508 en 2509


57 jaar OV-fotografie.

16-08-2016 12:38:04
ToH
ToH
De GPS-trackers van de FLIRT's die eerst in een loods in Haarlem stonden zijn nu veplaatst naar de treinen in Maastricht. Alle FLIRT's van NS (m.u.v. de 3 nieuwsten) hebben hun tracker nu aan boord.

16-08-2016 13:10:20
aarclay
aarclay
De lijst die ik eerder in dit topic heb geplaatst is geupdatët. Er zit wel een faker tussen die zich 4010 noemt.


Choo choo.....

17-08-2016 08:20:33
MetroRET
MetroRET
De 2508 is inmiddels ook al te volgen via de OBIS.

EDIT: Inmiddels ook de 2509.

Laatst bewerkt door MetroRET op 17-08-2016 13:10

17-08-2016 16:14:02
ToH
ToH
En de 2209 ook

20-08-2016 16:26:21
rob46
rob46
Vanmiddag arriveerden in Mt, gesleept door SR 303001, NSR 2511+2210+2510


57 jaar OV-fotografie.

26-08-2016 01:38:49
ToH
ToH
OBIS-2210, OBIS-2510 en OBIS-2511 zijn te volgen!

26-08-2016 08:03:21
Dead_Devil
Dead_Devil
Ik heb gouw door het forum heen gezocht maar kon er nog niks over vinden. Maar de nieuwe dienstregeling laat nog maar iets meer dan 3 maanden op zich wachten. Is er al iets bekend over een proef bedrijf of iets dergelijks met de flirtjes?

Verder heb ik laatst een keer 3 stellen die een test rit maakte mogen bewonderen maar wat een vreselijk lawaai maken die treinen bij het afremmen en optrekken ik hoop dat dit aan de binnenkant toch een stuk minder is.

26-08-2016 08:25:39
train85
train85
Vanaf week 38 gaan er een aantal proefbedrijven plaatsvinden.
Op de zaterdag tussen Ed-Ah v.v.
Nijmegen-Wijchen op alle dagen van de week uitzonderd de zaterdag.
Den Bosch-Oss alle dagen van de week.

26-08-2016 08:32:55
marciekemp
marciekemp
Overigens is het nog niet bekend wanneer de instructie voor de mcn op de FLIRT start

26-08-2016 08:38:56
Daan!
Daan!
Proefbedrijf is met reizigers?

26-08-2016 08:56:24
Dead_Devil
Dead_Devil
Quote
train85 (vr 26 aug 2016 08:25:39 https://www.somda.nl/forum/17885/p588939/): Vanaf week 38 gaan er een aantal proefbedrijven plaatsvinden.
Op de zaterdag tussen Ed-Ah v.v.
Nijmegen-Wijchen op alle dagen van de week uitzonderd de zaterdag.
Den Bosch-Oss alle dagen van de week.


Ik neem aan dat Den bosch - Oss dus de serie (44/9600) zal zijn? Nijmegen - Wijchen is de spits sprinter en Ah-Ed is ook een volledige trein serie. Vandaar mijn correctie.

26-08-2016 09:06:17
train85
train85
Ze gaan rijden tussen het huidige treinverkeer door met aparte reeks treinnummers.

Quote
Daan! (vr 26 aug 2016 08:38:56 https://www.somda.nl/forum/17885/p588946/): Proefbedrijf is met reizigers?
Ja.

Laatst bewerkt door train85 op 26-08-2016 09:06

26-08-2016 12:21:36
daniel81
daniel81
Quote
marciekemp (vr 26 aug 2016 08:32:55 https://www.somda.nl/forum/17885/p588942/): Overigens is het nog niet bekend wanneer de instructie voor de mcn op de FLIRT start



De 1900 via de HSL is uitgesteld omdat alle machinisten eerst zonodig een Flirtinstructie moesten krijgen en nu weten ze nog niet eens wanneer die Flirtinstructie gaat starten?
Hadden ze beter de 186+HSL instructie door kunnen zetten%03%

26-08-2016 12:33:31
train85
train85
Wat ik heb gehoord is in week 36. 100% zeker weet ik het.

26-08-2016 16:34:11
MasterE
MasterE
Quote
daniel81 (vr 26 aug 2016 12:21:36 https://www.somda.nl/forum/17885/p588972/):
Quote
marciekemp (vr 26 aug 2016 08:32:55 https://www.somda.nl/forum/17885/p588942/): Overigens is het nog niet bekend wanneer de instructie voor de mcn op de FLIRT start



De 1900 via de HSL is uitgesteld omdat alle machinisten eerst zonodig een Flirtinstructie moesten krijgen en nu weten ze nog niet eens wanneer die Flirtinstructie gaat starten?
Hadden ze beter de 186+HSL instructie door kunnen zetten%03%


De 1900 gaat gewoon via de HSL per drgl 2017 alleen in eerste instatie ingekort tot Gvc-Bd, per wijzigingsblad april Gvc-Ehv.


Mcn Asd

12-09-2016 22:28:41
ToH
ToH
https://youtu.be/n724rlAxkQg

Zo te zien is er weer wat onderweg.

1 FLIRT-III en 2 FLIRT-IV.

13-09-2016 00:38:33
MetroRET
MetroRET
2211, 2512, 2513 zo te zien.

13-09-2016 05:48:27
Dead_Devil
Dead_Devil
Vorige week zijn er op de werkdagen test/opleidings ritten geweest tussen O - Ht of dat deze week ook zo is weet ik niet maar is er al wat meer bekend over het eventuele proef bedrijf?

13-09-2016 08:36:50
BasSNG2001
BasSNG2001
Volgens mij zijn de 6800 en 6900 de series waar het proefbedrijf start. Meer is nog niet bekend.


#DiscoverEU

13-09-2016 13:26:15
NDS
NDS
Er is wel meer bekend, even terug lezen, zie post van trein85 van 26-8 hierboven, groetjes Michiel


NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort

17-09-2016 23:09:12
meestertje
meestertje
gisteravond is Flirt 2504 op de Rep in Nm neergezet tbv. opleiding machinisten die het proefbedrijf rondom Nm gaan rijden.

meestertje

18-09-2016 11:12:10
Dead_Devil
Dead_Devil
Deze heeft al een tijd daar gestaan of is Rep iets anders als het opstelterrein?

18-09-2016 11:34:02
aarclay
aarclay
Tijdens Innotrans in Berlijn zal er ook een NS-FLIRT aanwezig zijn bij Stadler. meldt RM.

Geen idee welk stel, maar ik vermoed dat dit een gloednieuw viertje is die zich eerst even laat zien alvorens hij onze grens over zal gaan.


Choo choo.....

18-09-2016 13:34:00
meestertje
meestertje
Quote
Dead_Devil (zo 18 sep 2016 11:12:10 https://www.somda.nl/forum/17885/p591792/): Deze heeft al een tijd daar gestaan of is Rep iets anders als het opstelterrein?


de 2205 heeft een tijdje op de Rep gestaan tbv. opleiding storingsmonteurs maar die is weer weg, nu dus de 2504 voor opleiding aan machinisten.

En de Rep is hetzelfde als opstelterrein maar dat wordt door de echte insider (snap je hem ) Rep genoemd, dit is weer een afkorting voor RangeerEmPlacement. Is al uit de tijd dat er nog kolen geschept werden %02%.

meestertje

19-09-2016 23:19:27
wouterder
wouterder
Quote
aarclay (zo 18 sep 2016 11:34:02 https://www.somda.nl/forum/17885/p591794/): Tijdens Innotrans in Berlijn zal er ook een NS-FLIRT aanwezig zijn bij Stadler. meldt RM.

Geen idee welk stel, maar ik vermoed dat dit een gloednieuw viertje is die zich eerst even laat zien alvorens hij onze grens over zal gaan.


Gaat om stel 2514, aldus Rail Magazine op Facebook.

Laatst bewerkt door wouterder op 21-09-2016 00:18

20-09-2016 06:56:41
AJT
AJT
Gaat het eerder aangekondigde proefbedrijf van dit weekend door?

20-09-2016 07:11:32
MetroRET
MetroRET
Dat zou toch al vanaf gisteren zijn (per week 38) ?

20-09-2016 08:40:52
train85
train85
Week 38 en voorlopig week 39 niet.

20-09-2016 08:49:06
Dead_Devil
Dead_Devil
Wat is hier de reden van? Onvoldoende personeel of toch nog de nodige kinderziektes?

20-09-2016 08:57:12
BasSNG2001
BasSNG2001
Quote
wouterder (ma 19 sep 2016 23:19:27 https://www.somda.nl/forum/17885/p591978/): Gaat om stel 2514, aldus Rail Magazine op Facebook.
Tenzij je op @aarclay reageert, Die staat nu op de Innotrans.


#DiscoverEU

20-09-2016 13:03:25
koploper1
koploper1
Quote
Dead_Devil (di 20 sep 2016 08:49:06 https://www.somda.nl/forum/17885/p592003/): Wat is hier de reden van? Onvoldoende personeel of toch nog de nodige kinderziektes?

Regelgeving ILT

20-09-2016 13:42:43
bacr
bacr
Ben benieuwd, verklaar je nader?

20-09-2016 15:59:41
daniel81
daniel81
Dat heeft vast te maken met die te sterk afgestelde remmen, waardoor reizigers bij een noodremming/ATB-ingreep door de trein heen worden gelanceerd. Staat een stukje terug in dit topic.

20-09-2016 17:11:35
Dead_Devil
Dead_Devil
Quote
daniel81 (di 20 sep 2016 15:59:41 https://www.somda.nl/forum/17885/p592053/): Dat heeft vast te maken met die te sterk afgestelde remmen, waardoor reizigers bij een noodremming/ATB-ingreep door de trein heen worden gelanceerd. Staat een stukje terug in dit topic.


Was dat niet alleen bij de R-Net flirtjes?


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

FLIRT 3 (NS)
RailWiki.nl