Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

FLIRT 3 (NS)
RailWiki.nl
Ontwikkelingen NS FLIRT3-treinstellen
Forum: Algemeen - Materieel en maatschappij ontwikkelingen
28-03-2016 15:26:20
stefanvw14
stefanvw14
Quote
wouter15 (ma 28 mrt 2016 15:14:03 https://www.somda.nl/forum/17885/p573025/): Op de Facebookpagina van Op De Rails las ik net dat er morgenochtend om 7:00 1 driedelige en 2 vierdelinge FLIRT treinen van NS in Maastricht worden verwacht.


Daarbij zijn ook twee foto's geplaatst. Treinen zien er goed uit, bij de link kan ik nu niet ivm ontbreken van iPad/Laptop.


Vaste reiziger traject Zd - Amr, favoriete treinmaterieel ICMm en ICRmh. VIRM alleen 9547-9597.

28-03-2016 15:43:38
wouter15
wouter15
Link foto 1: https://www.facebook.com/OpdeRails/photos/pcb.790334327733870/790333241067312/?type=3
Link foto 2: https://www.facebook.com/OpdeRails/photos/pcb.790334327733870/790334301067206/?type=3

28-03-2016 17:09:16
279
279
Quote
stefanvw14 (ma 28 mrt 2016 15:26:20 https://www.somda.nl/forum/17885/p573029/):
Quote
wouter15 (ma 28 mrt 2016 15:14:03 https://www.somda.nl/forum/17885/p573025/): Op de Facebookpagina van Op De Rails las ik net dat er morgenochtend om 7:00 1 driedelige en 2 vierdelinge FLIRT treinen van NS in Maastricht worden verwacht.


Daarbij zijn ook twee foto's geplaatst. Treinen zien er goed uit, bij de link kan ik nu niet ivm ontbreken van iPad/Laptop.


de V160 voorop is nog het fraaist!

28-03-2016 17:19:11
wilcot
wilcot
Wie verzorgt het laatste stukje? Neem aan dat deze niet in Nederland mag komen.


28-03-2016 17:34:36
pvduin
pvduin
Strukton met een loc van VolkerRail.

29-03-2016 00:49:22
AgentX
AgentX
Vandaag werden de NS Flirt3-treinstellen 2201, 2501 en 2502 van Siedlce (PL) naar Neuss (D) overgebracht. Foto: https://www.flickr.com/photos/koenbrouwer/26035661171/in/dateposted-public/.

Morgenochtend als 44794 van Neuss via Hz naar Mt.

Laatst bewerkt door AgentX op 29-03-2016 14:20

29-03-2016 07:00:42
PimTH
PimTH
Siedlce, zonder i.

29-03-2016 14:20:20
AgentX
AgentX
Ah, thanks.

29-03-2016 20:45:43
sammy
sammy
Quote
AgentX (di 29 mrt 2016 00:49:22 https://www.somda.nl/forum/17885/p573089/): Vandaag werden de NS Flirt3-treinstellen 2201, 2501 en 2502 van Siedlce (PL) naar Neuss (D) overgebracht. Foto: https://www.flickr.com/photos/koenbrouwer/26035661171/in/dateposted-public/.

Morgenochtend als 44794 van Neuss via Hz naar Mt.


In de loop van de middag werden de stellen bij de werkplaats gezet in Maastricht.
https://www.flickr.com/photos/leurske01/26026529262/in/dateposted-public/

29-03-2016 22:19:49
Dead_Devil
Dead_Devil
Wat me nu eigenlijk pas opvalt bij het bekijken van al het mooie beeld materiaal is dat onze flirtjes enig sinds dak afscherming hebben. Eveneens hebben de R-net flirtjes deze extra opstaande dak afscherming ook. Maar bijvoorbeeld duitse flirt-3 treinen hebben ze weer niet.

Iemand enig idee?

(Een visueel verschilletje van de ander flirt-3 treinen die ik gezien heb)

Laatst bewerkt door Dead_Devil op 29-03-2016 22:20

29-03-2016 22:41:50
wilcot
wilcot
Is wat je besteld. De DB flirt 3 heeft ze niet. De oudere types hadden deze optie ook

30-03-2016 17:20:17
MCN-GVC
MCN-GVC
Wat me ook opvalt is de inkeping in de beplating bij de stroomafnemers die mist. Zit wel op de r-net flirt en stond ook op de impressie (en aanwezig bij SLT) en vaak bij andere flirts met hogere dekbeplating.

30-03-2016 18:43:47
pjkleton
pjkleton
Mij valt op, dat er een raampje zit naast de cabinedeur,waar je doorheen kan kijken. Wordt dat net als bij collega Plan V 441 toch nog dicht gemaakt?
Peter

30-03-2016 18:58:38
Daan!
Daan!
SNG krijgt ook een dergelijk raampje. Ik zou er niet vanuit gaan.

30-03-2016 19:57:09
wouter15
wouter15
Volgens Op de Rails gaan de FLIRT treinen van NS op 1 april a.s. een testrit maken. Dienstregeling is (onder voorbehoud):
Maastricht 12:45
Sittard 13:20/13:28
Roermond 13:37
Weert 14:12/14:39

30-03-2016 21:09:49
BasSNG2001
BasSNG2001
Dat is toch geen grapje?


#DiscoverEU

30-03-2016 22:31:31
train85
train85
Nee.

30-03-2016 22:41:52
marciekemp
marciekemp
Ik heb net wat foto's gezien van de cabine van de Flirt maar wat mij het meest opvalt is dat er geen indirecte remkraan aanwezig is zoals dat bijvoorbeeld bij de R-net flirt wel is links op de stuurtafel...

30-03-2016 23:32:11
VIRMm1
VIRMm1
Wens van de klant waarschijnlijk. SLT heeft dat ook niet (alleen in geval van nood kan er een gemonteerd worden)

31-03-2016 01:12:48
icetha
icetha
Quote
wouter15 (wo 30 mrt 2016 19:57:09 https://www.somda.nl/forum/17885/p573305/): Volgens Op de Rails gaan de FLIRT treinen van NS op 1 april a.s. een testrit maken. Dienstregeling is (onder voorbehoud):
Maastricht 12:45
Sittard 13:20/13:28
Roermond 13:37
Weert 14:12/14:39


Van Mt naar Std in ruim half uur, da's wel langzaam, maar van Std naar Rm in 9 min, dat is turbo. Een IC doet er 14 min over. Ik zet er iig een paar bij...

31-03-2016 09:00:30
sander14
sander14
Het moet haast wel een grap zijn, want de DRGL klopt van geen kanten.

31-03-2016 09:03:06
bacr
bacr
Ook OdR zal wel van 1-aprilgrappen houden ....

Laatst bewerkt door bacr op 31-03-2016 09:03

31-03-2016 09:29:38
slifor2
slifor2
rijdt 4 uur eerder....(dat zal de grap van OdR wel zijn)

Mt 8.43
Std 9.02/9.16
Hm 11.06

vervolgens Hm-Hrt vv.

31-03-2016 10:33:31
wouter15
wouter15
Update van de testritten van de FLIRT3 op 1/4:

Maastricht v.8:43
Roermond d.9:35
Eindhoven a.10:05
Eindhoven v.11:05
Helmond v.11:21/v.12:22/v.13:54/v.14:52/v.15:52/v.16:52/v.17:52/v.18:52
Horst-Sevenum v.11:47/v.12:49/v.14:19/v.15:19/v.16:19/v.17:18/18:18
Horst-Sevenum v.19:18
Helmond a.19:41/v.20:05
Eindhoven a.20:19
Eindhoven v.20:44
Roermond d.21:11
Maastricht a.21:40

Bron: Facebook-pagina Op de Rails

31-03-2016 11:15:03
stefanvw14
stefanvw14
Waarom speciefiek op dat stuk van Staatslijn E? Heeft dat te maken omdat je daar 160 zou mogen rijden?


Vaste reiziger traject Zd - Amr, favoriete treinmaterieel ICMm en ICRmh. VIRM alleen 9547-9597.

31-03-2016 11:18:39
BusNL
BusNL
er staat nog bij Let op: het betreft GEEN grap %02%

Laatst bewerkt door BusNL op 31-03-2016 11:19

31-03-2016 11:29:23
cuneo56
cuneo56
Quote
stefanvw14 (do 31 mrt 2016 11:15:03 https://www.somda.nl/forum/17885/p573384/): Waarom speciefiek op dat stuk van Staatslijn E? Heeft dat te maken omdat je daar 160 zou mogen rijden?

Onder andere ja.
Er zijn altijd een paar vaste trajecten waar nieuw materieel de type testen doet.
B.v dus tussen Helmond en Horst waar o.a. naar gedrag panto/ boveleiding wordt gekeken,
Tussen Driebergen en Maarn voor detectie en op de Flevo lijn de stoorstroom metingen.

31-03-2016 13:13:33
nathanvos2
nathanvos2
Quote
cuneo56 (do 31 mrt 2016 11:29:23 https://www.somda.nl/forum/17885/p573387/):
Quote
stefanvw14 (do 31 mrt 2016 11:15:03 https://www.somda.nl/forum/17885/p573384/): Waarom speciefiek op dat stuk van Staatslijn E? Heeft dat te maken omdat je daar 160 zou mogen rijden?

Onder andere ja.
Er zijn altijd een paar vaste trajecten waar nieuw materieel de type testen doet.
B.v dus tussen Helmond en Horst waar o.a. naar gedrag panto/ boveleiding wordt gekeken,
Tussen Driebergen en Maarn voor detectie en op de Flevo lijn de stoorstroom metingen.
We drijven wat af maar zo de hanzelijn tegenwoordig ook gebruikt om ETCS testen te doen. Het heeft ook puur te maken of het treinverkeer het mogelijk maakt om nieuwe treinen aan de tand te voelen. Daarom is bij de SM90, (V)IRM en de V250 ook geregeld het noorden uit gekozen om ze te beproeven.

Laatst bewerkt door nathanvos2 op 31-03-2016 13:14

31-03-2016 13:19:01
R1-2010
R1-2010
Ik weet niet hoe ze dat in Horst willen doen, maar volgens mij is spoor 3 daar buiten gebruik genomen.


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


31-03-2016 13:42:42
AgentX
AgentX
Lijkt me sterk, een maand geleden heeft daar nog een Vectron gestaan. (Foto: https://www.flickr.com/photos/jordytreinen/25254717751/)

31-03-2016 13:50:37
wilcot
wilcot
Quote
R1-2010 (do 31 mrt 2016 13:19:01 https://www.somda.nl/forum/17885/p573403/): Ik weet niet hoe ze dat in Horst willen doen, maar volgens mij is spoor 3 daar buiten gebruik genomen.


Spoor 3 is nog gewoon in gebruik. Is dus geen enkel probleem om erop te keren.

31-03-2016 13:52:10
train85
train85
Quote
R1-2010 (do 31 mrt 2016 13:19:01 https://www.somda.nl/forum/17885/p573403/): Ik weet niet hoe ze dat in Horst willen doen, maar volgens mij is spoor 3 daar buiten gebruik genomen.
In de plansystemen is spoor 3 te Hrt opslot en kan er niet gepland worden. De testritten keren op spoor 2.
Sinds 3 Mrt 2016 zit er een klem op spoor 3 te Hrt.

Laatst bewerkt door train85 op 31-03-2016 13:55, reden: Extra info

31-03-2016 14:12:28
bacr
bacr
Quote
train85 (do 31 mrt 2016 13:52:10 https://www.somda.nl/forum/17885/p573412/):
Sinds 3 Mrt 2016 zit er een klem op spoor 3 te Hrt.

DSSHorst?

Door wie worden de mentaal minder goed bedeelden een halt toegeroepen, die onder het motto 'hoe maken we het spoorsysteem nog minder flexibel' dit soort van idioterieën bedenken en laten uitvoeren?

Gaat de wal dit schip nog eens keren, of zijn we dan weer 25 jaar verder (ik bedoel, zo'n 25 jaar geleden (of was het langer geleden, Broek53?) ging de noordkant van Ut juist op de schop om er zo'n mooi flexibel wisselstratenmikado van te maken dat met DSSU weer wordt afgebroken)? Zucht.

Excuses: erg off topic zie ik na het uiten van mijn frustratie.

Laatst bewerkt door bacr op 31-03-2016 17:03

31-03-2016 14:17:17
rob_ehv
rob_ehv
Hele rare actie van Prorail, paar weken geleden ook nog gewoon gebruikt voor testritten. Lok omlopen word dus nu wel omzeep geholpen daar.


robq

31-03-2016 15:02:18
dh3201
dh3201
Je moet ook niet met loc's willen rijden op een metronetwerk


Shqiperise-lopers?

31-03-2016 16:58:22
phantom
phantom
Waarom zouden we er dan nog treinen op laten rijden,allemaal flauwekul en geeft bergen met werk om te regelen%03%
Sorry voor het off topic gaan,maar de manier van werken gaat helemaal nergens over.


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

31-03-2016 21:30:47
PimTH
PimTH
Quote
DVR (do 24 mrt 2016 18:40:35 https://www.somda.nl/forum/17885/p572578/):
Quote
WJtW (wo 23 mrt 2016 20:51:45 https://www.somda.nl/forum/17885/p572464/): Zit er ATB-NG in zodat ze ook op Zl-Wdn kunnen rijden?

Nee geen NG en geen -V
Wat is ATB-V? Of bedoel je ATB-Vv? Het lijkt me dat dat er toch wel inzit...

01-04-2016 20:59:11
bert
bert
Vandaag de 2201 zien rijden. Het valt me op dat de kopbak afwijkt van Flirt3 van bijvoorbeeld de WestfalenBahn (rondom Rheine). NS heeft evenveel ramen, maar een extra set deuren. Zou de kopbak van NS langer zijn of zijn de ramen kleiner waardoor er ruimte kwam voor een extra set deuren? Weet iemand daar iets van?

01-04-2016 21:12:09
nougo
nougo
Hoi Bert. Dit is de kracht van de modulaire bouw van Flirt 3. De modulaire opbouw is zo bedacht dat de kopbakken 1800 mm verlengd kunnen worden tbv bijvoorbeeld een extra deurenset. Evenzo als de opties voor Cabine deuren, vloerhoogte bij de deuren en meer van dat soort zaken.

01-04-2016 21:36:25
bert
bert
Dank, helder! Nog een vraag: basis frontseinen zijn de dezelfde units als de rode sluitseinen. Ledjes kleuren anders. Maar waarom zitten er nog ronde eenheden naast de gestyleerde frontseinen dan? Zij dat een soort mistlampen?

01-04-2016 21:38:01
sfj
Dat zijn inderdaad schijnwerpers, daar komt best een dosis licht uit.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.

02-04-2016 01:13:28
thom
thom
Is dat niet gewoon het verschil tussen normaal, en de gedimde stand?

02-04-2016 07:48:40
sfj
Naast de onderste front/sluitseinlampen zit specifiek iets wat door Stadler als schijnwerper wordt omschreven, komt best flink licht uit!


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.

02-04-2016 09:48:07
phantom
phantom
Waarom zijn die daar geplaatst en waarvoor wil je die gebruiken ?
(ik ken wel een mogelijk antwoord op die laatste vraag,maar of dat klopt hoor ik graag van potentiele gebruikers)
Aangezien dit volgens mij de 1ste keer is bij NL materieel dat er schijnwerpers zijn verschenen,vraag ik me qua regelgeving het volgende af.
Schakelt dit automatisch mee in op het moment dat de trein zijn frontverlichting aanzet,of moet je ze handmatig aanzetten ?
En mag je ze überhaupt wel aan doen ivm tonen van gewijzigd verlichtingsbeeld ?
Als ik het nog steeds goed begrijp, voer je ofwel in 3hoeksvorm 3 witte lampen op het front van je trein en enkel 2 rode lampen aan de anderezijde.
Als die schijnwerpers in gebruik zijn dan voer je ineens een andere "constructie" ,maar mag dat dan eigenlijk wel ?


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

02-04-2016 10:10:28
Daan!
Daan!
En wat doet het met het zicht van tegemoetkomend verkeer?

02-04-2016 10:35:00
BasSNG2001
BasSNG2001
Wat dachten jullie van bij mist? %09%


#DiscoverEU

02-04-2016 10:50:42
VIRMm1
VIRMm1
Elke trein heeft nu toch al een dim en een grootlicht stand? Ik snap de discussie niet zo goed waarom dat nu ineens een probleem wordt. Enige verschil is dat bij Flirt de lampen fysiek anders zijn, maar verder is het niks nieuws...

02-04-2016 11:01:12
selivio
selivio
Het zijn inderdaad gewoon grootlicht lampen zoals elke trein bij NS nu ook al heeft. Het enige verschil is dat ze nu aparte units zijn in plaats van geïntegreerd in de normale front/sluitseinen. Voordeel is wel dat de machinist met grootlicht nu daadwerkelijk iets gaat zien in plaats van nauwelijks geen verschil zijn. Daarbij hebben de GTW's, Linten en de meeste goederenlocs hun grootlicht ook al op deze manier, dus regeltechnisch zal t wel goed zijn.

02-04-2016 11:02:05
treinfan
treinfan
Bij de BR189 (en deel van de BR186?) zijn het ook fysiek gescheiden lampen.

02-04-2016 11:30:33
joahn93
joahn93
Quote
phantom (za 02 apr 2016 09:48:07 https://www.somda.nl/forum/17885/p573656/): Waarom zijn die daar geplaatst en waarvoor wil je die gebruiken ?

(ik ken wel een mogelijk antwoord op die laatste vraag,maar of dat klopt hoor ik graag van potentiele gebruikers)
Aangezien dit volgens mij de 1ste keer is bij NL materieel dat er schijnwerpers zijn verschenen,vraag ik me qua regelgeving het volgende af.
Schakelt dit automatisch mee in op het moment dat de trein zijn frontverlichting aanzet,of moet je ze handmatig aanzetten ?
En mag je ze überhaupt wel aan doen ivm tonen van gewijzigd verlichtingsbeeld ?
Als ik het nog steeds goed begrijp, voer je ofwel in 3hoeksvorm 3 witte lampen op het front van je trein en enkel 2 rode lampen aan de anderezijde.
Als die schijnwerpers in gebruik zijn dan voer je ineens een andere "constructie" ,maar mag dat dan eigenlijk wel ?


1. Tijdens rijden in het donker met een schouwopdracht bijv.
2. Stadler GTW's hebben iets vergelijkbaars, en aanzetten gaat net als in de auto, handmatig.
3.Ja, waarom zou je ze niet mogen tonen. Je verlichtingsbeeld wijzigt namelijk niet. Je houd namelijk 3 witte lichten in 'A-vorm'


FR1908

02-04-2016 13:03:21
thom
thom
Quote
BasSNG2001 (za 02 apr 2016 10:35:00 https://www.somda.nl/forum/17885/p573662/): Wat dachten jullie van bij mist? %09%

Bij mist wil je juist je seinen zien, als je dan zelf méér licht gaat strooien tegen de mist zie je alleen maar minder...

02-04-2016 15:38:42
edwin82
edwin82
Volgens mij heeft een Lint/41 ook bovenste twee lampen als front/sluitsein en de onderste als schijnwerper.

04-04-2016 08:21:50
Beel
Beel
Quote
broek53 (vr 25 mrt 2016 14:27:58 https://www.somda.nl/forum/17885/p572688/): Om ook maar eens te reageren op een deel van het 'artikel' van Beel: je zit nogal eens mis met de volgorde der dingen en daarmee met het oorzakelijk verband. Om de voornaamste maar te noemen: de verbouwing van 50 DDM tot DDZ heft helemaal niets te maken met ICR dat moet invallen voor de Fyra. De verbouwing was al bijna klaar toen de Fyra's door de mand begonnen te vallen. En dat is maar 1 voorbeeld.


Dank voor je bijdrage, aanvulling is aangebracht.

04-04-2016 09:12:53
sik214
sik214
Quote
rob_ehv (do 31 mrt 2016 14:17:17 https://www.somda.nl/forum/17885/p573416/): Hele rare actie van Prorail, paar weken geleden ook nog gewoon gebruikt voor testritten. Lok omlopen word dus nu wel omzeep geholpen daar.
Na een akkefietje waarbij personen over een goederentrein zijn geklommen die op de overweg stil stond, heeft men verordend dat spoor 3 niet meer gebruikt mocht worden. Zodoende is de boel recent op de klem gegaan.


04-04-2016 10:05:04
sjoerd
sjoerd
Ik neem aan dat je het overpad bedoelt. Wel de meest vreemde reden om het spoor te sluiten. Dan sluit je toch het overpad??

04-04-2016 10:11:40
stefanvw14
stefanvw14
Dit is dezelfde foto als die van vorige week, maar we wachten wel af.


Vaste reiziger traject Zd - Amr, favoriete treinmaterieel ICMm en ICRmh. VIRM alleen 9547-9597.

04-04-2016 10:56:28
rolandrail
rolandrail
Quote
sjoerd (ma 04 apr 2016 10:05:04 https://www.somda.nl/forum/17885/p573853/): Ik neem aan dat je het overpad bedoelt. Wel de meest vreemde reden om het spoor te sluiten. Dan sluit je toch het overpad??
En daarmee de "achteringang" van station Hrt, dan is spoor 3 b.d. nemen reizigersvriendelijker.
Om spoor 3 alleen maar in dienst te houden voor proefritten die ook kunnen keren in Br is onzin. Afijn, terug naar NS Flirt3.

04-04-2016 11:09:31
dh3201
dh3201
Of spoor 3 functioneel inkorten zodat daar stil te zetten treinen niet op het overpad kunnen blijven staan.


Shqiperise-lopers?

04-04-2016 11:20:01
moderator
Moderator
moderator
Terug naar de FLIRT3.


Met vriendelijke groet, Het moderator team

04-04-2016 22:37:15
thom
thom
Quote
Beel (ma 04 apr 2016 08:21:50 https://www.somda.nl/forum/17885/p573844/):
Quote
broek53 (vr 25 mrt 2016 14:27:58 https://www.somda.nl/forum/17885/p572688/): Om ook maar eens te reageren op een deel van het 'artikel' van Beel: je zit nogal eens mis met de volgorde der dingen en daarmee met het oorzakelijk verband. Om de voornaamste maar te noemen: de verbouwing van 50 DDM tot DDZ heft helemaal niets te maken met ICR dat moet invallen voor de Fyra. De verbouwing was al bijna klaar toen de Fyra's door de mand begonnen te vallen. En dat is maar 1 voorbeeld.


Dank voor je bijdrage, aanvulling is aangebracht.

Ik vind het nou niet zo handig om een oude post na dagen nogeens aan te passen. Niemand die nu meer snapt wat er wel en niet stond, en waar sommige nu op reageren....

05-04-2016 09:55:15
nougo
nougo
Ik moest even zoeken waar ik dat modulaire concept vandaan had met de extra deuren, verschillende baklengten en verschillende mogelijke vloerhoogten bij Flirt3 zoals ik aan Bert vertelde maar ik heb het weer gevonden.

http://www.schienenfahrzeugtagung.at/download/PDF2014/MiV04-Wagner_Starlinger.pdf

05-04-2016 10:13:04
Dead_Devil
Dead_Devil
Ik zag de vermogens tabel nu vraag ik me toch af welke versie onze flirtjes zijn. hebben ze 2 of 4 aangedreven assen? (je hoort op verschillende filmpjes voor en achter motoren maar doen de 2 of 1 ass per zijde aandrijven?)

(en wat een afschuwlijk geluid maakt de flirt bij acceleratie en remmen, de slt maakt van buiten af een veel prettiger geluid. Hoop dat het geluid binnen in de trein goed weg gedempt wordt anders heb ik smorgens geen koffie meer nodig als ze straks in de 44/9600 verschijnen)

Edit: om het even duidelijk te maken ik doel hier op het 3 delige stel deze kan met 2 3 of 4 aangedreven assen geleverd worden. het 4 wagen stel mogen duidelijk zijn

Laatst bewerkt door Dead_Devil op 05-04-2016 14:09

05-04-2016 13:51:15
sfj
Als ik de documentatie zo bekijk heb je twee motordraaistellen met elk twee aangedreven assen bij de NS-FLIRT3, de RNET-versie heeft slechts 1 motordraaistel met 2 aangedreven assen.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.

05-04-2016 15:27:51
yappa
yappa
de RNET-versie zijn slechts tweetjes, de NS-versie drietjes en viertjes, vandaar het verschil.

06-04-2016 07:42:08
Daan!
Daan!
Op Modelspoorwijzer wordt gemeld dat het testprogramma tot en met juni duurt. Wat gaat er daarna nog met de stellen gebeuren?

06-04-2016 07:43:13
ToH
ToH
Opleiding voor machinisten en monteurs lijkt me?

06-04-2016 08:56:33
Daan!
Daan!
Daar staat de 2502 nu nog voor in Mt werd mij gisteren verteld in het OD. En heb je daar na het toelatingscircus echt drie stellen tegelijkertijd voor nodig?

Het lijkt mij dat de overige stellen toch ook moeten gaan instromen binnen een niet afzienbare tijd. Wie kan daar wat over zeggen?

06-04-2016 08:59:11
Klaasje
Klaasje
Opleiding onderhoudspersoneel, opleiding machinisten, toelating.. Het is een kortdurende piek die na een maandje of twee á drie ook wel weer over zou moeten zijn en die ook niet meer dan zes tot acht stellen zou moeten kosten.

06-04-2016 09:26:08
marvinkok
marvinkok
Hoe veel tijd kost het opleiden van machinisten op nieuw materiaal?
Is dat een kwestie van een dag theorie in combinatie met een statisch stel en daarna nog een dag rijden?

06-04-2016 09:49:29
wouterder
wouterder
Niet alle 58 stellen stromen per december in de dienstregeling in, denk dat het daar mee te maken heeft.

06-04-2016 10:42:35
Klaasje
Klaasje
In december zijn ze ook nog niet alle 58 geleverd als ik mij niet vergis en is er nog niet voldoende onderhoudscapacteit beschikbaar om ze allemaal te onderhouden. Zoveel is wel duidelijk. Maar wat niet duidelijk is, is wanneer in principe de eerste treinen zouden kunnen gaan rijden in de dienstregeling. Het lijkt er een beetje op dat december het moment gaat zijn dat er meteen enkele tientallen stellen gaan rondrijden. Waarom zouden het er dan niet vijf per oktober en tien per november kunnen zijn? Dat is denk ik een beetje de onderliggende vraag die rondspeelt en in ieder geval bij mij speelt.

Laatst bewerkt door Klaasje op 06-04-2016 10:43

06-04-2016 12:29:26
daniel81
daniel81
Meestal zie je dat er eerst een proefbedrijf met reizigers wordt opgestart in een kleine treinserie die een beetje in de buurt van de werkplaats zit (de 6900 zou een mooie kandidaat zijn%02%)

06-04-2016 12:30:30
BusNL
BusNL
waarvoor is dat dan handig?

06-04-2016 12:36:44
Dead_Devil
Dead_Devil
Quote
daniel81 (wo 06 apr 2016 12:29:26 https://www.somda.nl/forum/17885/p574142/): Meestal zie je dat er eerst een proefbedrijf met reizigers wordt opgestart in een kleine treinserie die een beetje in de buurt van de werkplaats zit (de 6900 zou een mooie kandidaat zijn%02%)


Kleine trein serie? net als SLT des tijds in de SPR Gvc - Ut?
6900 wordt per december dit jaar van arriva als ik me niet vergis? dus lijkt me on logisch. zou eerder dan denken de SPR Ehv - Wrt.

proef bedrijf zal gedaan worden om problemen te vinden/op te lsosen en niet maassaal issues krijgen als er kinderziektes zijn. Maar gezien de Flirt bewezen treinen zijn en er niet zo gigantisch veel is aangepast als bij SLT zal het allemaal wel wat anders gaan lopen.

06-04-2016 14:54:52
yappa
yappa
Het proefbedrijf wil je doen vóórdat het echte "reizigersbedrijf" van start gaat. Als de 6900 per december overgaat naar Arriva is dat dus geen punt, het proefbedrijf moet dan afgelopen zijn en loopt logisch geredeneerd juist in de periode voor 10 december.

Laatst bewerkt door yappa op 06-04-2016 14:55

06-04-2016 16:49:53
VIRMm1
VIRMm1
Quote
Daan! (wo 06 apr 2016 08:56:33 https://www.somda.nl/forum/17885/p574103/): Daar staat de 2502 nu nog voor in Mt werd mij gisteren verteld in het OD. En heb je daar na het toelatingscircus echt drie stellen tegelijkertijd voor nodig?

Het lijkt mij dat de overige stellen toch ook moeten gaan instromen binnen een niet afzienbare tijd. Wie kan daar wat over zeggen?


Al het personeel over laten komen naar Mt is een vrij kostbare en tijdrovende bedoening.

Logischer zou het zijn als er een aantal treinen naar de standplaatsen worden gebracht om het personeel aldaar op te leiden (Mt, Ehv, Rsd, Ht, Nm, Ah etc)

Zo ging het destijds bij SLT ook. Niet al het personeel hoefde daarvoor naar Ldd.

06-04-2016 17:11:22
Daan!
Daan!
Maar stel er zijn straks 2 stellen toegelaten (2201 en 2501). Er gaan straks meer stellen uit Polen komen. Wie weet wanneer? Is de productie nu gewoon continue op gang?

Wat gaat er dan met al die stellen gebeuren? De toegelaten stellen kunnen voor instructie gaan staan. Dat zijn er dan zes als ze op de standplaatsen komen te staan die jij noemt. Stel er worden er zijn er continu twee die afnameritten doen, is elk stel boven de acht er eentje wat werkeloos gaat toekijken tot december.

06-04-2016 18:31:02
AlexNL
AlexNL
Dat is toch niet zo ongebruikelijk? Het materieel is pas vanaf datum X nodig, dus als het voor die tijd niet nodig is kun je het net zo goed laten staan. Inzet kost geld.

De V250's stonden voor 9 december 2012 ook vooral stil, ook al waren ze toegelaten.

06-04-2016 18:33:43
martijn
martijn
Datum X is gisteren toch? Ik herinner mij een materieeltekort waarvoor deze spoedbestelling is gedaan...

06-04-2016 18:50:16
Daan!
Daan!
Materieel wat stil staat, kost juist geld. Immers stilliggende voorraad kost geld. Voor deze treinen geldt hetzelfde. Er zullen vermogenskosten over betaald moeten worden e.d. Daarnaast is het inderdaad nog altijd zo dat er een materieeltekort is, dus kunnen ze zeker ingezet worden.

06-04-2016 18:52:59
thom
thom
Je kunt dat materieel als er het afgeleverd word wel gelijk laten instromen, maar zolang ook de instructie aan rijdend personeel nog plaats vind is de kans groot dat er straks een Mcn op terecht komt die nog geen opleiding heeft gehad.

Idem geldt voor het onderhoud, daar moet ook eerst al het personeel opgeleid zijn, van onderhoudsmonteur tot DC-controleur en waarschijnlijk moeten eerst alle werkinstructie's voor het onderhoud nog opgezet worden.

En last but not least, bij de werkplaats Maastricht moet eerst de verbouwing afgerond zijn voor de stellen daar überhaupt onderhouden kunnen worden...

Laatst bewerkt door thom op 06-04-2016 18:54

06-04-2016 19:36:28
marciekemp
marciekemp
Ik las gisteren un een bericht dat de OR en directie van NSR nig in overleg zijn hoe de FLIRT snel en goed ingezet moet gaan worden. Duidelijk is al wel dat er in Drgl 2017 er een beperkt aantal standplaatsen op een beperkt aantal lijnen veel met de FLIRT zullen gaan rijden. Maar goed als het kan zal de FLIRT eerder ingezet gaan worden

06-04-2016 21:56:33
rolandrail
rolandrail
Om opleiding FLIRT3 van mcn stpl. Ut dit najaar mogelijk te maken worden de sessies zg. najaars-TWO (rijdend personeel krijgt twee keer jaar taakgericht werkoverleg, normaliter ergens in het voorjaar en het najaar) al begonnen in mei.
Naar verluid gaat o.a. stpl Rtd niet op FLIRT3 rijden (maar die rijden wel op de HSL en de directie wil pertinent niet dat stpl. Ut dat gaat doen maar dat terzijde).

Laatst bewerkt door rolandrail op 06-04-2016 21:56

06-04-2016 22:52:50
MCN-GVC
MCN-GVC
Ik hoop Den Haag wel. Dat terzijde, Uiteindelijk zal iedereen er denk ik wel op gaan rijden. Anders wordt bij bijsturen van defect mat/pers of grote verstoringen een zootje.

06-04-2016 22:53:59
daniel_ddr
daniel_ddr
Rtd niet op de FLIRT3 pas wel mooi bij de knip in Ddr van de Sprinters die uit vervoerskundig oogpunt eigenlijk verrekte onlogisch is. Immers was er wel sprake van dat Ddr-Bd/Rsd met FLIRT3 ging rijden en met zo'n knip kan je wat makkelijker voorkomen dat je allerlei kunstgrepen moet uithalen om de Rtd'se machinisten niet op een FLIRT3 te krijgen.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

07-04-2016 07:55:41
Dead_Devil
Dead_Devil
Quote
rolandrail (wo 06 apr 2016 21:56:33 https://www.somda.nl/forum/17885/p574229/): Om opleiding FLIRT3 van mcn stpl. Ut dit najaar mogelijk te maken worden de sessies zg. najaars-TWO (rijdend personeel krijgt twee keer jaar taakgericht werkoverleg, normaliter ergens in het voorjaar en het najaar) al begonnen in mei.
Naar verluid gaat o.a. stpl Rtd niet op FLIRT3 rijden (maar die rijden wel op de HSL en de directie wil pertinent niet dat stpl. Ut dat gaat doen maar dat terzijde).


Voor zover ik heb begrepen is de flirt vooral voor zuid/oost Nederland denk hierbij aan:

4400, 9600, 5200, 7600, 13600, 7500 etc.

Heb ooit ergens gelezen dat ze als aller eerste in de 44/9600 gaan beginnen en daarna de 7600 gevolgd door andere series.

07-04-2016 08:32:28
MetroRET
MetroRET
Ik had eerder de nieuwe 6600 (Ddr - Ht) van horen zeggen.

07-04-2016 08:43:30
Dead_Devil
Dead_Devil
Dat zal ongetwijfeld de vervanger zijn van de door mij genoemde 13600 (ken de nieuwe treinserie nummers niet)

07-04-2016 09:03:39
MetroRET
MetroRET
Inderdaad, maar ik doelde op de treinserie waarmee het als eerste zal gaan rijden.

Had ik even iets beter moeten verwoorden.

07-04-2016 10:52:36
Dead_Devil
Dead_Devil
Quote
MetroRET (do 07 apr 2016 09:03:39 https://www.somda.nl/forum/17885/p574244/): Inderdaad, maar ik doelde op de treinserie waarmee het als eerste zal gaan rijden.

Had ik even iets beter moeten verwoorden.


dat maakt niet uit. We zullen zien in het iedergeval Noord-Brabant zoals het er nu op lijkt. 44/9600 of de nieuwe 6600 maar ze komen er hoe dan ook zo wie zo

07-04-2016 10:57:59
Klaasje
Klaasje
Ze gaan het ongetwijfeld doen waar het het handigst is, maar zolang we dat niet meenemen is het ongefundeerd speculeren in plaats van speculeren op basis van gegevens. Dat kan heel lang gaan duren.

07-04-2016 12:47:12
broek53
broek53
Er zit ditmaal wel een beperking op de inzet (m.a.w.: de vrijheidsgraad die Logistiek altijd hanteert) omdat allerlei servicelocaties aangepast moeten worden ten behoeve van het leegmaken van de opvangvakken onder de toiletten. (Dat zijn geen biobakken namelijk.)

Laatst bewerkt door broek53 op 07-04-2016 12:47

07-04-2016 13:43:14
Lovers83
Lovers83
Nog meer bewegende FLIRT3 beelden, iemand interesse in n sneakpreview? https://www.facebook.com/nederlandsespoorwegen/videos/1288078214555675/

07-04-2016 14:38:46
BasSNG2001
BasSNG2001
Kan weg. Deze link is al eens langsgekomen.


#DiscoverEU

07-04-2016 15:24:02
maurits
maurits
Vraagje uit interesse, zitten er OBIS-schermen in of is er een ander systeem geïnstalleerd?


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)

07-04-2016 18:01:39
marciekemp
marciekemp
Zit OBIS in inderdaad

09-04-2016 09:18:46
Daan!
Daan!
https://m.youtube.com/watch?v=qgvzZKkWP0Q&feature=youtu.be

Nieuwe FLIRT onderweg naar NL. Aannemelijk de 2202.

Laatst bewerkt door Daan! op 09-04-2016 09:25

09-04-2016 11:24:49
BusNL
BusNL
ik snap het nog steeds niet, waarom woorden de 3tjes en 4tjes tegelijke tijd geleverd? en niet gewoon eerst alle 3tjes en dan alle 4tjes

09-04-2016 11:27:56
michaben
michaben
Wat zou daar het voordeel van zijn dan? Lijkt me juist erg onlogisch omdat je dan in de eerste maanden van de inzet met onhandige materieelsamenstellingen zit. Zie de eerste maanden dat DDZ grootschalig ingezet werd, met alleen DDZ4 en DDZ8 als mogelijke lengtes was dat verre van ideaal.

09-04-2016 17:24:39
j.jager
j.jager
Tentijde van de GTW levering aan Noord Nederland is dat wel zo gegaan. Daar zijn eerst de voor Leer geschikte stellen geleverd, daarna de 2tjes en toen de 3tjes.


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

FLIRT 3 (NS)
RailWiki.nl