Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

FLIRT 3 (NS)
RailWiki.nl
Ontwikkelingen NS FLIRT3-treinstellen
Forum: Algemeen - Materieel en maatschappij ontwikkelingen
13-12-2020 17:38:46
sjoerd
sjoerd

Hepafilters zijn voor het voorkomen van hepatitis A, B en C, denk ik. Met andere woorden: ik weet het niet en dan is het altijd wel fijn als het meteen wordt uitgelegd.wink


13-12-2020 17:45:28
JakeBlack
JakeBlack
Quote
sjoerd (13-12-2020 17:38:46):

Hepafilters zijn voor het voorkomen van hepatitis A, B en C, denk ik. Met andere woorden: ik weet het niet en dan is het altijd wel fijn als het meteen wordt uitgelegd.wink


Niet helemaal. HEPA filters zin luchtfilters die (afhankelijk van het type) veel deeltjes uit de lucht kunnen filteren. Deze filters zijn bijvoorbeeld in gebruik in de auto-industrie om de spuit-ruimtes stofvrij te houden of de OK in ziekenhuizen (zie deze link).

Naar mijn idee willen ze bij NS met deze filters meer veiligheid creëeren in de treinen op dezelfde manier als busmaatschappijen die om de buurtbussen weer te laten rijden.


13-12-2020 17:47:49
sjoerd
sjoerd

Dankjewel! laugh


13-12-2020 18:01:34
M-BASS
M-BASS
Quote
JakeBlack (13-12-2020 17:45:28):
Quote
sjoerd (13-12-2020 17:38:46):

Hepafilters zijn voor het voorkomen van hepatitis A, B en C, denk ik. Met andere woorden: ik weet het niet en dan is het altijd wel fijn als het meteen wordt uitgelegd.wink


Niet helemaal. HEPA filters zin luchtfilters die (afhankelijk van het type) veel deeltjes uit de lucht kunnen filteren. Deze filters zijn bijvoorbeeld in gebruik in de auto-industrie om de spuit-ruimtes stofvrij te houden of de OK in ziekenhuizen (zie deze link).

Naar mijn idee willen ze bij NS met deze filters meer veiligheid creëeren in de treinen op dezelfde manier als busmaatschappijen die om de buurtbussen weer te laten rijden.


Zitten Hepa filters niet ook in stofzuigers?



Laatst bewerkt door M-BASS op 13-12-2020 18:02


13-12-2020 19:05:11
VIRMm1
VIRMm1

Ja.

HEPA filters vangen de kleinste deeltjes uit de lucht op.

NS gaat ze inbouwen in al het materieel, ivm recirculatielucht in de trein (icm corona).

Daarom staat er geregeld 'vreemd' NS materieel in Onnen, omdat alle mattypes daar aan proeven onderworpen worden.


13-12-2020 20:27:57
sjoerd
sjoerd

Net effe opgezocht, want ik weet graag wat er te koop is:

HEPA staat voor High Efficiency Particulate Air. HEPA filters zijn een specifieke soort luchtfilters die ten minste 85 % van de stofdeeltjes tegenhouden. Afhankelijk van hoeveel stofdeeltjes ze tegenhouden, zijn HEPA filters onderverdeeld in verschillende klasses.

En nu maar hopen dat er toch weer niet teveel verschil zit in de kwaliteit. De hierboven beschreven info is weer eens voor meer uitleg vatbaar dan me lief is.


13-12-2020 21:57:21
thom
thom

https://nl.wikipedia.org/wiki/HEPA

Daar zijn gewoon verschillende klasses voor en normeringen.


25-12-2020 01:25:45
NIJMEGEN
NIJMEGEN
Quote
abbm (13-12-2020 13:28:14):

Je weet wel wat HEPA filters zijn? Geen verwarming in elk geval wink


Link

Toch helpt verwarmen kennelijk beter dan een beter filter.



Laatst bewerkt door bart84 op 25-12-2020 11:06

25-12-2020 10:54:47
AlbertP
AlbertP

Volgens mij zegt dat artikel (of in ieder geval de samenvatting aan het begin) dat het niet uitmaakt of de lucht wordt verwarmd in de winter of gekoeld in de zomer.

De bevindingen komen dus best wel overeen met eerdere onderzoeken naar vliegtuigen: dat de ventilatie i.c.m. mondkapjes sowieso al een grote rol speelt in het verminderen van de verspreiding van druppels en aerosolen.

(Overigens was Somda wel de laatste plaats waar ik verwacht had een artikel van mijn werkgever tegen te komen laugh)



Laatst bewerkt door AlbertP op 25-12-2020 11:01

27-01-2021 18:43:38
VIRMm1
VIRMm1

Treinstel 2216 maakt (onder voorbehoud) morgen een proefrit.


27-01-2021 19:03:00
aarclay
aarclay

Volgens RailWiki was die vorig jaar bij Berkel-Enschot gebotst op een vrachtwagen. Die is dus hersteld en klaar voor een proefrit?



Laatst bewerkt door aarclay op 27-01-2021 19:05

27-01-2021 19:06:08
DDZ7504
DDZ7504

Aanrijding met vrachtwagen bij Udenhout / Berkel februari 2020.

Edit; je had het al gevonden.



Laatst bewerkt door DDZ7504 op 27-01-2021 19:06


DDZ in dienst, ik blij!

27-01-2021 20:10:30
VIRMm1
VIRMm1
Quote
aarclay (27-01-2021 19:03:00):

Volgens RailWiki was die vorig jaar bij Berkel-Enschot gebotst op een vrachtwagen. Die is dus hersteld en klaar voor een proefrit?


Jazeker!


15-02-2021 13:44:22
Korte_Naam
Korte_Naam

Treinstel 2216 is vandaag voor het eerst weer onderweg in de 5200/6400 na het ongeval bijna een jaar geleden.


18-07-2021 20:06:04
DDZ7504
DDZ7504

Aldus NFL staat de 2505 binnen in Ldd. Iemand enig idee wat die daar doet?




DDZ in dienst, ik blij!

18-07-2021 23:57:54
marciekemp
marciekemp

Opleiding voor pitstop personeel te Ldd als het goed is


19-07-2021 09:09:42
VIRMm1
VIRMm1

Opleiding voor personeel tbv projectwerk dat in Ldd aan de Flirt uitgevoerd gaat worden.

Overigens staat dat stel daar al 'n maand of 2 denk ik


19-07-2021 14:41:43
BasSNG2001
BasSNG2001

Volgens Treinposities heeft dit stel op het moment van schrijven precies zes weken geleden zijn laatste signaal afgegeven.




#DiscoverEU

08-09-2022 12:02:55
aarclay
aarclay

Volgens Twitter n.a.v. een bericht op NS-forum zou de 2207 de eerste Flirt zijn die een tussenrevisie gehad heeft. Deze is al sinds april niet meer in de rijdende dienst gespot. Opvallend is dat dit in Blerick gebeurt, en dit dus niet door NS wordt gedaan, en vermoedelijk door Stadler zelf. Al verbaast het mij niks gezien ze wel vaker voor andere klanten al het onderhoud en revisies uitvoeren.

Wat wel opvalt is het nieuwe gele front die we nu ook van de SNG hebben. De Flirt lijkt dus ook een geel-neus te worden. Interessante ontwikkelingen lijkt mij zo.

De 2501 staat overigens aan de kant met schade na een aanrijding.



Laatst bewerkt door aarclay op 08-09-2022 12:33

08-09-2022 12:19:07
treinhobby
treinhobby

Dat de Flirt en SLT geel zouden worden is hier al eerder gemeld op Somda. (Vermoed in SNG topic).

Vraag me wel af of het hier wel veiliger op wordt. Tegen een witte felle lucht en met mist valt de trein zo compleet weg.
Maar dat is een andere discussie...


08-09-2022 12:19:15 4
snowie
snowie

aarclay (08-09-2022 12:02:55):

Volgens Twitter zou de 2207 de eerste Flirt zijn die een tussenrevisie gehad heeft..

Volgens Twitter??? Volgens jouw eigen bericht op Twitter waarin je een foto gebruikt die van een NS Forum komt, wel graag juiste bron vermelding......



Laatst bewerkt door snowie op 08-09-2022 12:20

08-09-2022 12:22:27
JoepDDZ
JoepDDZ

De reactie dat het om een Flirt zou gaan, is een reactie op de tweet die genoemd wordt.


08-09-2022 12:26:49
aarclay
aarclay

@Snowie: Fixt! Het antwoord kwam overigens van Bert. Mag voortaan ook via mail, DM etc. Dat bespaart weer een hoop onnodige discussie.



Laatst bewerkt door aarclay op 08-09-2022 12:30

09-09-2022 08:16:58
VIRMm1
VIRMm1

Ik weet niet precies hoe het nu zit maar ik heb ooit eens opgevangen dat de Flirts nieuwe schuiftredens zouden krijgen van Stadler (onder het mom van garantie) dus misschien dat dat hier gedaan is? Zeker weten doe ik het niet.


04-02-2023 18:21:05
GerritJan
GerritJan

Nieuwe foto van de flirt 2207, buitenstalling met gele front. Ook onafgewerkt Link


04-02-2023 18:47:21
diesels
diesels

Op dat formaat zie ik (in elk geval met mijn scherm) echt helemaal niks.....

Maar hoe dan ook, staat dat ding niet al meer dan een half jaar daar? Waarom eigenlijk en waarom is er nog geen enkele andere Flirt 'vergeeld'?


04-02-2023 19:29:29
Sanderbin
Sanderbin

Er schijnt dus nog een andere flirt daar te zijn met een geel front. Het is iets wat ik gehoord heb en nog niet gezien, dus kan ook niet kloppen


04-02-2023 19:52:30
GerritJan
GerritJan

de 2501 zou kunnen, meer dan 16 dagen inactief volgens treinposities.nl de 2523 zou ook kunnen, meer dan 10 dagen inactief. De 2206 zelfs meer dan 60 dagen Misschien dat deze ook voor onderhoud buitendienst een tijdje zijn natuurlijk. Het zal mij niks verbazen, alle sprinters krijgen gele fronten.



Laatst bewerkt door GerritJan op 04-02-2023 19:53

04-02-2023 19:58:20
Rolffiej19
Rolffiej19

2501 en 2523 zijn gewoon inzetbaar, 2206 staat net als de 2207 in Blerick.



Laatst bewerkt door Rolffiej19 op 04-02-2023 19:58


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


04-02-2023 21:34:27
BasSNG2001
BasSNG2001
Quote
diesels (04-02-2023 18:47:21):

Op dat formaat zie ik (in elk geval met mijn scherm) echt helemaal niks.....

Maar hoe dan ook, staat dat ding niet al meer dan een half jaar daar? Waarom eigenlijk en waarom is er nog geen enkele andere Flirt 'vergeeld'?


Het omschilderen van de fronten gaat bij de FLIRT gepaard met de eerste technische revisie.




#DiscoverEU

05-02-2023 11:56:00
GerritJan
GerritJan
Quote
GerritJan (04-02-2023 18:21:05):

Nieuwe foto van de flirt 2207, buitenstalling met gele front. Ook onafgewerkt Link


iemand enig idee wanneer hij terug zou kunnen komen?


05-02-2023 13:50:37
mich
mich

Ja, wacht op levering nieuwe vloer. De 2206 en 2207 hebben al een geel front. Werkzaamheden worden uitgevoerd door Brouwer in opdracht van Stadler/Ns. Naast het gele neusje vervangen treeplanken, delen vloer, en overig garantiewerk zoals verhelpen corrosie.


05-02-2023 18:53:08
seinhuis
seinhuis
Quote
diesels (04-02-2023 18:47:21):

waarom is er nog geen enkele andere Flirt 'vergeeld'?


Omdat NS eerst SNG van een gele front voorzien heeft.

Nu is FLIRT HRN aan de beurt. Hierna komt SLT.


05-02-2023 19:33:14
DDZ7504
DDZ7504

En omdat het efficiënter is om zoiets te doen als een treinstel toch al in een werkplaats staat.




DDZ in dienst, ik blij!

05-02-2023 19:33:27
Rolffiej19
Rolffiej19
Quote
seinhuis (05-02-2023 18:53:08):
Quote
diesels (04-02-2023 18:47:21):

waarom is er nog geen enkele andere Flirt 'vergeeld'?


Omdat NS eerst SNG van een gele front voorzien heeft.

Nu is FLIRT HRN aan de beurt. Hierna komt SLT.


Dat heeft niks te maken met de SNG dat je suggereert dat daarop gewacht werd ;)



Laatst bewerkt door Rolffiej19 op 05-02-2023 19:33

05-02-2023 19:45:17
GerritJan
GerritJan
Quote
Rolffiej19 (05-02-2023 19:33:27):
Quote
seinhuis (05-02-2023 18:53:08):
Quote
diesels (04-02-2023 18:47:21):

waarom is er nog geen enkele andere Flirt 'vergeeld'?


Omdat NS eerst SNG van een gele front voorzien heeft.

Nu is FLIRT HRN aan de beurt. Hierna komt SLT.

Dat heeft niks te maken met de SNG dat je suggereert dat daarop gewacht werd ;)


en waar heeft dit dan mee te maken?


05-02-2023 19:52:44
broek53
broek53

De koppenschilderswerkplaats is na SNG meteen doorgegaan met VIRM.


05-02-2023 23:24:10
thom
thom
Quote
GerritJan (05-02-2023 19:45:17):
Quote
Rolffiej19 (05-02-2023 19:33:27):
Quote
seinhuis (05-02-2023 18:53:08):
Quote
diesels (04-02-2023 18:47:21):

waarom is er nog geen enkele andere Flirt 'vergeeld'?


Omdat NS eerst SNG van een gele front voorzien heeft.

Nu is FLIRT HRN aan de beurt. Hierna komt SLT.

Dat heeft niks te maken met de SNG dat je suggereert dat daarop gewacht werd ;)


en waar heeft dit dan mee te maken?


Het aanpassen van de neusjes van de Flirts gebeurd dus tijdens een kleine revisie, en die werkzaamheden worden door een andere partij uitgevoerd dan de partij die de neuzen van SNG aangepast heeft.
Er is dus geen verband tussen die 2 acties, en dat er daar geen verband tussen is betekend ook niet dat er wel ergens anders een verband mee hoeft te zijn ;)


09-02-2023 17:34:23
Anoniem9
Anoniem9
Quote
Anoniem9 (09-02-2023 17:28:23):
Quote
seinhuis (05-02-2023 18:53:08):
Quote
diesels (04-02-2023 18:47:21):

waarom is er nog geen enkele andere Flirt 'vergeeld'?


Omdat NS eerst SNG van een gele front voorzien heeft.

Nu is FLIRT HRN aan de beurt. Hierna komt SLT.


Lijkt me sterk.. Gaan ze echt SLT een gele neus geven terwijl ze daarna ook nog de flow kleurstelling zullen krijgen? Dat lijkt me pure verspilling..

Maar goed dat zal dus wel een tijdje duren omdat de FLIRTS eerst een nieuwe gele neus zullen krijgen maar dat zal ook wel een paar jaar duren dan, net als de SNG. (Ik heb overigens ook nog geen één FLIRT met een gele neus rond zien rijden terwijl het al een aantal maanden geleden is dat de laatste SNG van een gele neus is voorzien)



09-02-2023 18:42:39
Ysbergsla
Ysbergsla

Lees de berichten hierboven nogmaals.


09-02-2023 19:09:40
broek53
broek53

In de herhaling: de schilderstand die in de Zaanstraat is ingericht voor de SNG-koppen, is daarna direct doorgegaan met die van VIRM.



Laatst bewerkt door broek53 op 09-02-2023 19:10

09-02-2023 21:31:40
GerritJan
GerritJan
Quote
Anoniem9 (09-02-2023 17:34:23):
Quote
Anoniem9 (09-02-2023 17:28:23):
Quote
seinhuis (05-02-2023 18:53:08):
Quote
diesels (04-02-2023 18:47:21):

waarom is er nog geen enkele andere Flirt 'vergeeld'?


Omdat NS eerst SNG van een gele front voorzien heeft.

Nu is FLIRT HRN aan de beurt. Hierna komt SLT.


Lijkt me sterk.. Gaan ze echt SLT een gele neus geven terwijl ze daarna ook nog de flow kleurstelling zullen krijgen? Dat lijkt me pure verspilling..

Maar goed dat zal dus wel een tijdje duren omdat de FLIRTS eerst een nieuwe gele neus zullen krijgen maar dat zal ook wel een paar jaar duren dan, net als de SNG. (Ik heb overigens ook nog geen één FLIRT met een gele neus rond zien rijden terwijl het al een aantal maanden geleden is dat de laatste SNG van een gele neus is voorzien)



Ja kan je ook zeggen dat het zonde van de VIRM is, daarmee konden ze ook wachten tot modernisering. Overigens moet alleen de SLT, Enkele virms en flirts voorzien worden van gele fronten.


09-02-2023 22:25:58
Muizeneus
Muizeneus

Waarom SLT ook trouwens? Dat heeft toch al een grotendeels wit front?


09-02-2023 22:27:03 9
Trainplaza
Trainplaza

Het is natuurlijk vooral zonde als je bedenkt dat Flirt's van zichzelf door de goeie verlichting al veel beter zichtbaar zijn dan een SNG. Er rijden duizenden Flirt's rond in Europa, en alleen in Nederland zijn we op het achterlijke idee gekomen om de neus ineens geel te maken omdat dat de veiligheid zogenaamd bevorderd. Investeer het geld dan liever in nieuw personeel of andere zaken die er écht toe doen.


09-02-2023 22:34:12
Daan!
Daan!

Zo mee eens!


10-02-2023 01:43:31
thom
thom
Quote
GerritJan (09-02-2023 21:31:40):
Quote
Anoniem9 (09-02-2023 17:34:23):
Quote
Anoniem9 (09-02-2023 17:28:23):
Quote
seinhuis (05-02-2023 18:53:08):
Quote
diesels (04-02-2023 18:47:21):

waarom is er nog geen enkele andere Flirt 'vergeeld'?


Omdat NS eerst SNG van een gele front voorzien heeft.

Nu is FLIRT HRN aan de beurt. Hierna komt SLT.


Lijkt me sterk.. Gaan ze echt SLT een gele neus geven terwijl ze daarna ook nog de flow kleurstelling zullen krijgen? Dat lijkt me pure verspilling..

Maar goed dat zal dus wel een tijdje duren omdat de FLIRTS eerst een nieuwe gele neus zullen krijgen maar dat zal ook wel een paar jaar duren dan, net als de SNG. (Ik heb overigens ook nog geen één FLIRT met een gele neus rond zien rijden terwijl het al een aantal maanden geleden is dat de laatste SNG van een gele neus is voorzien)



Ja kan je ook zeggen dat het zonde van de VIRM is, daarmee konden ze ook wachten tot modernisering. Overigens moet alleen de SLT, Enkele virms en flirts voorzien worden van gele fronten.


Voorop gesteld er móet helemaal niets, het is een beleid waar NS zelf voor gekozen heeft om een bijdrage te leveren in het reduceren van ongevallen.

En wat betreft jouw uitspraak over VIRM, een deel van de stellen heeft hun revisie al achter de rug en gaan hierna waarschijnlijk nooit meer een modernisering meer mee maken in hun leven.

Verlichting op treinen is niet het enige aspect waar je een trein mee kunt waarneemt en waardoor je iets als trein kunt onderscheiden.

Dat is een samenspel van meerdere zaken als kleuren en verlichting.

Iedereen weet dat rood knipperende lampen bij een overweg horen, maar toch schilderen we daar de palen van rood-wit om het geheel beter herkenbaar en indentiticeerbaar te maken.



Laatst bewerkt door thom op 10-02-2023 01:51

10-02-2023 07:44:54
treinhobby
treinhobby

Waarbij juist destijds de Martinair ICM met zijn witte voorkant weer niet opviel en een rode kegel kreeg.

Vraag mij ook echt af of een SLT met geel front overdag met mist dan nog wel opvalt...


10-02-2023 07:46:53
martijn
martijn

Waarom zou dat bij SLT anders zijn dan bij al het NS materieel dat al sinds 1968 een geel front heeft gehad?


10-02-2023 08:34:24
treinfan
treinfan
Quote
Trainplaza (09-02-2023 22:27:03):

Het is natuurlijk vooral zonde als je bedenkt dat Flirt's van zichzelf door de goeie verlichting al veel beter zichtbaar zijn dan een SNG. Er rijden duizenden Flirt's rond in Europa, en alleen in Nederland zijn we op het achterlijke idee gekomen om de neus ineens geel te maken omdat dat de veiligheid zogenaamd bevorderd. Investeer het geld dan liever in nieuw personeel of andere zaken die er écht toe doen.


Mensen in Nederland zijn gewend dat treinen een gele voorkant hebben en daardoor goed zichtbaar zijn. Een trein die slechter zichtbaar is, lijkt dan verder weg of langzamer te rijden. Als je wil weten of het ertoe doet, kan je eens de statistieken naast elkaar leggen. Het is echt geen toeval dat er op onbewaakte overwegen relatief meer aanrijdingen met SNG (met blauwe neus in de SNG-beginperiode) hebben plaatsgevonden dan met bijvoorbeeld ICM.



Laatst bewerkt door treinfan op 10-02-2023 08:35

10-02-2023 08:54:42
thom
thom
Quote
treinhobby (10-02-2023 07:44:54):

Waarbij juist destijds de Martinair ICM met zijn witte voorkant weer niet opviel en een rode kegel kreeg.

Vraag mij ook echt af of een SLT met geel front overdag met mist dan nog wel opvalt...


Ongetwijfeld beter dan met wit, wat opgaat en wegvalt in de mist kwa kleur.



Laatst bewerkt door thom op 10-02-2023 08:54

10-02-2023 08:56:15 1
Daan!
Daan!

Die laatste mag je wel onderbouwen met cijfers en dan wel zodanig dat het alleen maar aan het nieuwe gele front kan liggen dat er nu minder ongelukken gebeuren.


10-02-2023 09:02:40 1
martijn
martijn

Haha wat voor cijfers gaan dat worden? De 4012 heeft geen ongeval gehad in de korte tijd zonder rode stip. En verreweg de meeste aanrijdingen zijn met gele neuzen omdat die decennialang oververtegenwoordigd zijn natuurlijk

Bovendien komen de witte neuzen van Keolis en Arriva juist weer in de landelijke gebieden waar nog veel (onbeveiligde) overwegen waren/zijn...



Laatst bewerkt door martijn op 10-02-2023 09:06

10-02-2023 10:04:53
jor[D]1
jor[D]1
Quote
Trainplaza (09-02-2023 22:27:03):

Het is natuurlijk vooral zonde als je bedenkt dat Flirt's van zichzelf door de goeie verlichting al veel beter zichtbaar zijn dan een SNG. Er rijden duizenden Flirt's rond in Europa, en alleen in Nederland zijn we op het achterlijke idee gekomen om de neus ineens geel te maken omdat dat de veiligheid zogenaamd bevorderd. Investeer het geld dan liever in nieuw personeel of andere zaken die er écht toe doen.


Verenigd koninkrijk en belgie. Italie heeft een rood vlak.

En zo zullen er vast nog wel zijn.

Overigens in nederland ook allang niet meer verplicht maar NS neemt wel haar zorgplicht in het creeeren van een veiligere situatie als praktisch mogelijk door het verminderen van donkere kleuren op het front.



Laatst bewerkt door jor[D]1 op 10-02-2023 10:07

10-02-2023 10:27:42
Muizeneus
Muizeneus

Elk land had z'n eigen regeltjes, bij de ene moest het inderdaad rood zijn, bij de ander wit, bij de derde moesten de lampen op een specifieke plaats zitten enz enz. Daar heeft de EU op een gegeven moment een streep door gehaald omdat het internationaal treinverkeer teveel belemmerde. Vanaf dat moment is ook bij binnenlandse treinen minder geel en wit toegepast.
Het is ook op z'n minst opmerkelijk dat alleen in NL een geel front zin heeft, dat dat in Italië rood moest zijn, dat VIRM al bijna 30 jaar rondreed in z'n oude jasje en nu halsoverkop een paar cm2 extra geel moet evenals SLT dat er al bijna 20 jaar zo uitziet. Ik heb zelf het vermoeden dat het meer net zoiets is als de mondkapjesplicht, wetenschappelijk is het nut niet aantoonbaar maar je stelt er wel een groep bezorgde mensen (in dit geval de machinisten) mee tevreden....



10-02-2023 10:45:19
Anoniem9
Anoniem9
Quote
Muizeneus (10-02-2023 10:27:42):

Elk land had z'n eigen regeltjes, bij de ene moest het inderdaad rood zijn, bij de ander wit, bij de derde moesten de lampen op een specifieke plaats zitten enz enz. Daar heeft de EU op een gegeven moment een streep door gehaald omdat het internationaal treinverkeer teveel belemmerde. Vanaf dat moment is ook bij binnenlandse treinen minder geel en wit toegepast.
Het is ook op z'n minst opmerkelijk dat alleen in NL een geel front zin heeft, dat dat in Italië rood moest zijn, dat VIRM al bijna 30 jaar rondreed in z'n oude jasje en nu halsoverkop een paar cm2 extra geel moet evenals SLT dat er al bijna 20 jaar zo uitziet. Ik heb zelf het vermoeden dat het meer net zoiets is als de mondkapjesplicht, wetenschappelijk is het nut niet aantoonbaar maar je stelt er wel een groep bezorgde mensen (in dit geval de machinisten) mee tevreden....


Maar ja als het daadwerkelijk helpt.. Ik ben er zelf niet voor, maar als het echt de veiligheid zou helpen dan is het prima. Het is alleen wennen aan de VIRM en SLT die opeens met gele front (gaan) rijden omdat beide al een aantal jaren rijden en ik denk ook niet dat het mooier erop zal worden, maar als het wel bijdraagt aan de veiligheid, dan vooral doen.


10-02-2023 10:55:07
BVisser
BVisser
Quote
Muizeneus (10-02-2023 10:27:42):

Elk land had z'n eigen regeltjes, bij de ene moest het inderdaad rood zijn, bij de ander wit, bij de derde moesten de lampen op een specifieke plaats zitten enz enz. Daar heeft de EU op een gegeven moment een streep door gehaald omdat het internationaal treinverkeer teveel belemmerde. Vanaf dat moment is ook bij binnenlandse treinen minder geel en wit toegepast.
Het is ook op z'n minst opmerkelijk dat alleen in NL een geel front zin heeft, dat dat in Italië rood moest zijn, dat VIRM al bijna 30 jaar rondreed in z'n oude jasje en nu halsoverkop een paar cm2 extra geel moet evenals SLT dat er al bijna 20 jaar zo uitziet. Ik heb zelf het vermoeden dat het meer net zoiets is als de mondkapjesplicht, wetenschappelijk is het nut niet aantoonbaar maar je stelt er wel een groep bezorgde mensen (in dit geval de machinisten) mee tevreden....


Volgens mij haal je nu twee dingen door elkaar, namelijk regelgeving vanuit spoorwegautoriteiten en regelgeving die vervoerders zichzelf opleggen. Dat van die gele koppen is iets dat NS zelf doet.


10-02-2023 11:10:09 1
sjoerd
sjoerd

Dan zal NS mede doen om te voorkomen dat er weer eens maatschappelijke onrust ontstaat. Er zijn helaas altijd groeperingen die van muizen olifanten maken. Dan denk je als bedrijf snel: och, die paar duizend euro ertegenaan en we krijgen geen verwijten. Er zijn talloze hypes gaande waarbij het complotdenken nog in het niet valt.

Anderzijds: er wordt wel degelijk veel perceptieonderzoek gedaan, bijvoorbeeld aan de TU in Eindhoven. Dat deden ze daar al in de jaren 70. Studie maken van hoe mens en dier waarnemen en wat daarbij kan helpen. Dat leidt ook regelmatig tot andere inzichten.

Ooit moesten alle fietsen een wit achterspatbord hebben, om opgemerkt te kunnen worden indien het achterlicht niet werkte. Wat te denken van de kaboutertjes langs de wegen die voorzien zijn van reflectors, ook de wapperende spiegeltjes die wild in de berm kunnen waarschuwen dat er verkeer passeert, de invoering van het derde remlicht, noem maar op. Baat het niet, dan schaadt het niet. Minder fraai, die gele neuzen? Prima mening, maar niet meer dan dat.


10-02-2023 11:18:53 1
Oldskool
Oldskool
Quote
sjoerd (10-02-2023 11:10:09):

Er zijn helaas altijd groeperingen die van muizen olifanten maken.


Zie hier de diverse reactie op het aanbrengen van een geel vlak. Drukte om niks. wink


10-02-2023 13:38:26
moderator
Moderator
moderator

En daarmee is deze discussie ook mooi afgesloten. Graag weer terug naar ontwikkelingen van de NS FLIRT


10-02-2023 18:41:22
phantom
phantom
Persoonlijk zou ik denken dat juist een iets dondere kleur meer opvalt ten alle tijden dan iets wits of als t dan toch moet,iets geels.
(zeker icm felle verlichting op de fronten van een treinstel/loc)
Maar dat kan ik even zo goed mis hebben.
Quote
mich (05-02-2023 13:50:37):

Naast het gele neusje vervangen treeplanken, delen vloer, en overig garantiewerk zoals verhelpen corrosie.


Is het vloerwerk en corrosie spul iets wat bij slechts een paar stellen speelt,of hebben alle stellen dat soort problemen ?
Waarbij ik, indien ja het antwoord is,dan toch benieuwd ben hoe dat zo relatief snel zo rot kan zijn/nu al aan vervanging toe is ??
(dat zou normaal gesproken toch nooit nu al moeten kunnen bij nieuwe treinstellen ? )



Laatst bewerkt door phantom op 10-02-2023 18:42

10-02-2023 19:38:13
treinhobby
treinhobby

Zijn de Arriva en Breng GTW diesels ook niet allemaal in Winterswijk geweest voor herstel van corrosie bij de cabines?

Lijkt dan inderdaad een Stadler kwaal...


10-02-2023 20:44:50
mich
mich

Ja de hele serie. Ik geloof, maar weet het niet helemaal zeker dat op een aantal punten aluminium in aanraking komt met staal, en dat geeft reactiecorrosie. En bij de vloeren kan op bepaalde plekken er water onder komen wat narigheid geeft.

Is niet iets heel geks, bij de meeste treinen zijn wel zwakke plekken te vinden waar het gaat corroderen. Dm'90, Sik, 1300, 1800 hebben het ook. Bv. de 1200 en 1500 hadden het nog veel meer, wat een roestbakken.


10-02-2023 21:28:43
thom
thom

Ja, dat is wel allemaal materieel wat je opnoemt wat er al wat jaartjes op heeft zitten natuurlijk ;)


11-02-2023 11:47:56
phantom
phantom

Dat is dan ook precies een punt,de leeftijd,waarom ik me er zo over verbaas.
Dat komt op mij als, apart over,dat alle soorten treinen en locs wel met het fenomeen te maken krijgen is logisch,want in weer en wind altijd buiten.
Dat zulk nieuw en recent materieel nu al zulke verschijnselen heeft.


13-02-2023 18:26:39
pascalgerr
pascalgerr

Online is een foto verschenen van een flirt met gele kop


13-02-2023 22:21:37
aarclay
aarclay

Is dit niet in de Zaanstraat?


13-02-2023 22:47:41
Rolffiej19
Rolffiej19

Nee..


14-02-2023 00:01:27
aarclay
aarclay

Blerick dan toch maar smiley



Laatst bewerkt door aarclay op 14-02-2023 08:56

14-02-2023 00:40:23 1
thom
thom
Quote
aarclay (08-09-2022 12:02:55):

Volgens Twitter n.a.v. een bericht op NS-forum zou de 2207 de eerste Flirt zijn die een tussenrevisie gehad heeft. Deze is al sinds april niet meer in de rijdende dienst gespot. Opvallend is dat dit in Blerick gebeurt, en dit dus niet door NS wordt gedaan, en vermoedelijk door Stadler zelf. Al verbaast het mij niks gezien ze wel vaker voor andere klanten al het onderhoud en revisies uitvoeren.

Wat wel opvalt is het nieuwe gele front die we nu ook van de SNG hebben. De Flirt lijkt dus ook een geel-neus te worden. Interessante ontwikkelingen lijkt mij zo.

De 2501 staat overigens aan de kant met schade na een aanrijding.


Berick dus gezien je eigen post, en het is hier al vaker voorbij gekomen dat bij die revisie de neus ook aangepast word door hun... ;)


14-02-2023 08:57:44
aarclay
aarclay

Dat zei ik al, maar het bericht leek vragend, omdat ik een emoji gebruikte waarmee deze website mee lijkt te buggen.



Laatst bewerkt door aarclay op 14-02-2023 08:58

20-02-2023 19:44:50
GerritJan
GerritJan

facebook link, flirt

Ja nee deze gele kop wordt het hem niet. indecisionno sng is nog wel te doen, maar dit staat gewoon niet naar mijn mening. Ze konden beter het zwarte balke onder de cabine zwart laten, dan was het nog wel redelijk mooi geweest. Maar nee.



Laatst bewerkt door GerritJan op 20-02-2023 19:46

20-02-2023 19:53:59
mich
mich

Het gaat er ook niet om of je hem mooi vind. Het moet opvallen, en dat doet het.


20-02-2023 19:54:34
GerritJan
GerritJan

Ja daar het indd om maar alsnog vind ik dit nog wel lelijkyes


20-02-2023 21:45:09
thom
thom

En wat hebben we daar aan als er een ongeval gebeurd waarbij zichtbaarheid een rol had gespeeld :p?


20-02-2023 22:13:07
Daan!
Daan!

Ik ben benieuwd naar een ongeval waar een gele trein een ongeval bad verkomen tov blauw/wit.


20-02-2023 22:54:48
Talbot
Talbot

Vanavond, om 23:57, zal NS FLIRT 2206 zijn eerste rit rijden na zijn revisie (met gele neus) als trein 4488 naar 's-Hertogenbosch. Hierna zal deze keren en verder rijden als trein 4491 naar Eindhoven Centraal. De 2206 rijdt deze ritten samen met de 2219 en 2232.

(bron treinposities.nl)


21-02-2023 07:08:14
mdeen
mdeen
Quote
thom (20-02-2023 21:45:09):

En wat hebben we daar aan als er een ongeval gebeurd waarbij zichtbaarheid een rol had gespeeld :p?


Wordt er überhaupt onderzoek naar gedaan of zichtbaarheid een rol gespeeld heeft? Als in: wordt de overstekende partij gevraagd: had je de trein zien aankomen en denk je dat je hem wel had zien aankomen als de voorkant geel was geweest?

Sowieso speelt dit alleen op onbewaakte overwegen en die zouden dit jaar toch allemaal verdwenen zijn? En moet Prorail zelf niet eens nadenken over hun procedures? Ik bedoel: een overweg wordt er echt niet veiliger op als je er een hek voor zet dat je open moet doen, het spoor moet kruisen, weer terug moet, het hek dicht moet doen en weer het spoor over moet. 3x een spoor kruisen kan niet veiliger zijn dan 1x.


21-02-2023 07:50:37
geert
geert

Nou in het onderzoek naar het ongeval bij Beilen was in ieder geval de machninst niets meer te vragen en volgens mij de bestuurder ook niet.


21-02-2023 09:13:26
sjoerd
sjoerd

Daar zal best onderzoek naar zijn geweest. De locatie en de vervoermiddelen worden grondig bekeken, waarbij begroeiing, lichtval op het tijdstip van de aanrijding, zichtbaarheid van de trein, weerbarstigheid van het vervoermiddel (hoe kan het dat de bestuurder het niet op tijd weg kreeg), hoe zit het aan de overzijde (stond het hek daar al open) en niet te vergeten: kon de machinist het kruisende verkeer goed zien.

Daarnaast wordt er uiteraard onderzoek gedaan naar de zichtbaarheid van kleuren onder verschillende omstandigheden zoals het weer, de stand van de zon, het tijdstip van de dag, specifieke locatie-eigenaardigheden, en dan rolt er een aanbeveling uit die geld kost. Dan gaat men kijken of de kosten in verhouding staan tot het verwachte resultaat. En ja, dan kan het zo zijn dat de fronten geel worden gemaakt.

Het is dus echt niet het kopen van een candybar bij de lokale pomp.


21-02-2023 10:12:51
BVisser
BVisser
Quote
geert (21-02-2023 07:50:37):

Nou in het onderzoek naar het ongeval bij Beilen was in ieder geval de machninst niets meer te vragen en volgens mij de bestuurder ook niet.


De bestuurder van die trekker kon het navertellen.


21-02-2023 10:14:16
AlexNL
AlexNL

Zichtbaarheid van de SNG is zeker onderzocht, daarbij is ook aan gebruikers van overwegen en aan machinisten gevraagd hoe zij de zichtbaarheid ervaren.

Zie hoofdstuk 4 van het onderzoek: 10053nsclickablepdfhooghalen.pdf


21-02-2023 10:46:32 1
thom
thom
Quote
Daan! (20-02-2023 22:13:07):

Ik ben benieuwd naar een ongeval waar een gele trein een ongeval bad verkomen tov blauw/wit.


Ohja, de "Ik weet geen voorbeeld" dus 'het heeft geen nut" tactiek...
Daarnaast kan het ook geen kwaad om gevallen te voorkomen waar het maar nét goed gaat.

Alsof iemand binnen NS het voor elkaar zou krijgen om een paar ton uit te kunnen geven aan het vergelen van neuzen, zonder dat daar een onderzoek aan vooraf gegaan is ook :p

In het artikel hier boven genoemd word ook nog doorverwezen naar een paar subpresentaties, zoals deze Linkje en daar op 0:28 is een vergelijk te zien tussen een ICM op dezelfde afstand en een SNG...



Laatst bewerkt door thom op 21-02-2023 10:53

21-02-2023 11:39:25 1
Ysbergsla
Ysbergsla

Ohja de "het heeft best veel geld gekost dus er zal heus wel over nagedacht zijn" tactiek. Stop toch met die dooddoeners. Er worden hier, m.i. terecht, vragen gesteld of die zichtbaarheid van VIRM en FLIRT gebaat is bij deze cosmetische behandeling. Voorheen werd er dan eerst een proefserie uitgerust, waarna onderzocht werd hoe dat in de praktijk uitpakte.


21-02-2023 12:26:49
mich
mich

Dat is natuurlijk al lang uitgezocht. Naar aanleiding van meerdere incidenten met (ik meen) SNG waarbij de verklaring van de weggebruiker was "ik zag hem niet aankomen". Daarna bleek bij onderzoek dat een blauw witte combinatie in de verte bij bepaalde licht omstandigheden zo goed als weg kan vallen tegen de achtergrond. Geel valt op.


21-02-2023 12:33:23
sjoerd
sjoerd

Da's waar, maar de uitkomsten van onderzoeken waren (onder verschillende omstandigheden??) vaak verschillend. Zo hebben in het verleden veel treinstellen en krachtvoertuigen rode neusdelen gehad. Ook zijn we van pitjes van koplampen naar ware en dimbare schijnwerpers gegaan. En nu hebben we leds, die ook qua kleur en lichtsterkte onderling nog aardig kunnen verschillen. Veiligheid en zichtbaarheid zijn zoektochten. Van ervaringen kun je leren, maar niets is voor de eeuwigheid. Stilstand en berusting zijn erger dan zoeken.

De achtergrond achter een trein kan een grote rol spelen, de naaste omgeving van het spoor ook, dag, schemering en nacht verschillen en ook de stand van de zon maakt veel uit. Om nog maar te zwijgen van de kwaliteit van de ogen van de waarnemer.


21-02-2023 12:35:04
thom
thom
Quote
Ysbergsla (21-02-2023 11:39:25):

Ohja de "het heeft best veel geld gekost dus er zal heus wel over nagedacht zijn" tactiek. Stop toch met die dooddoeners. Er worden hier, m.i. terecht, vragen gesteld of die zichtbaarheid van VIRM en FLIRT gebaat is bij deze cosmetische behandeling. Voorheen werd er dan eerst een proefserie uitgerust, waarna onderzocht werd hoe dat in de praktijk uitpakte.


Ja, nee, de dooddoener dat vroeger alles beter ging werkt lekker ;)


21-02-2023 13:25:02 1
Daan!
Daan!
Quote
thom (21-02-2023 10:46:32):
Quote
Daan! (20-02-2023 22:13:07):

Ik ben benieuwd naar een ongeval waar een gele trein een ongeval bad verkomen tov blauw/wit.


Ohja, de "Ik weet geen voorbeeld" dus 'het heeft geen nut" tactiek...
Daarnaast kan het ook geen kwaad om gevallen te voorkomen waar het maar nét goed gaat.

Alsof iemand binnen NS het voor elkaar zou krijgen om een paar ton uit te kunnen geven aan het vergelen van neuzen, zonder dat daar een onderzoek aan vooraf gegaan is ook :p

In het artikel hier boven genoemd word ook nog doorverwezen naar een paar subpresentaties, zoals deze Linkje en daar op 0:28 is een vergelijk te zien tussen een ICM op dezelfde afstand en een SNG...


Als het daadwerkelijk ongevallen voorkomt prima. Maar daar is helemaal geen bewijs van en de onderbouwing en toepassing nu, kunnen op zijn minst vraagtekens bij worden gezet.
Ten eerste is het grootste probleem mbt zichtbaarheid van SNG, de verlichting zelf. Die is bij SNG echt veel te zwak.
Ten tweede vertekent een foto sowieso het beeld. Er is een verschil tussen heel goed zichtbaar en goed zichtbaar.
Het derde punt is dat er nu is afgeproken dat er 80% geel moet zijn tussen de 1,20 en 1,80m. Daarom ontstaan die rare frutsels zoals bij ICNG. Want die 10cm minder zwart gaat echt geen ongeluk voorkomen.
En dan als vierde, dit kost fors geld en het levert niets op en het lost al helemaal niet de daadwerkelijke oorzaak van het probleem op.

Dat NS dit bedenkt en dat er vast goed over nagedacht zal zijn, ben ik het niet mee eens. Er worden wel meer dingen bij grote bedrijven uitgevoerd, waar zogezegd goed over nagedacht is, maar waarvan de uitkomst uiteindelijk bedroefend is/was. Met als grootste voorbeeld Fyra.


21-02-2023 13:53:28
sjoerd
sjoerd

Je kunt pas stellen dat gele fronten niet werken als je 10 jaar geen ongelukken hebt gehad en dan nog moeten alle andere factoren die een rol spelen (en dat zijn er heel wat) in die 10 jaar hetzelfde zijn gebleven. En dat gaat niet op, want er verandert wekelijks wel iets. Waar nog bijkomt dat geen incident hetzelfde is qua omstandigheden. Er is ook altijd een Murphy-factor.

Je kunt het mooi of lelijk vinden, die gele frontjes, maar dat is het dan ook. En nu of zelfs achteraf zeggen dat het weggegooid geld was, kan je om bovengenoemde redenen ook niet hard maken.



Laatst bewerkt door sjoerd op 21-02-2023 13:54

21-02-2023 13:58:32
Daan!
Daan!

Maar als dat je instelling is, waarom dan geen schrikstrepen of alarmlichten?


21-02-2023 14:33:44
thom
thom
Quote
Daan! (21-02-2023 13:25:02):
Quote
thom (21-02-2023 10:46:32):
Quote
Daan! (20-02-2023 22:13:07):

Ik ben benieuwd naar een ongeval waar een gele trein een ongeval bad verkomen tov blauw/wit.


Ohja, de "Ik weet geen voorbeeld" dus 'het heeft geen nut" tactiek...
Daarnaast kan het ook geen kwaad om gevallen te voorkomen waar het maar nét goed gaat.

Alsof iemand binnen NS het voor elkaar zou krijgen om een paar ton uit te kunnen geven aan het vergelen van neuzen, zonder dat daar een onderzoek aan vooraf gegaan is ook :p

In het artikel hier boven genoemd word ook nog doorverwezen naar een paar subpresentaties, zoals deze Linkje en daar op 0:28 is een vergelijk te zien tussen een ICM op dezelfde afstand en een SNG...


Als het daadwerkelijk ongevallen voorkomt prima. Maar daar is helemaal geen bewijs van en de onderbouwing en toepassing nu, kunnen op zijn minst vraagtekens bij worden gezet.
Ten eerste is het grootste probleem mbt zichtbaarheid van SNG, de verlichting zelf. Die is bij SNG echt veel te zwak.
Ten tweede vertekent een foto sowieso het beeld. Er is een verschil tussen heel goed zichtbaar en goed zichtbaar.
Het derde punt is dat er nu is afgeproken dat er 80% geel moet zijn tussen de 1,20 en 1,80m. Daarom ontstaan die rare frutsels zoals bij ICNG. Want die 10cm minder zwart gaat echt geen ongeluk voorkomen.
En dan als vierde, dit kost fors geld en het levert niets op en het lost al helemaal niet de daadwerkelijke oorzaak van het probleem op.

Dat NS dit bedenkt en dat er vast goed over nagedacht zal zijn, ben ik het niet mee eens. Er worden wel meer dingen bij grote bedrijven uitgevoerd, waar zogezegd goed over nagedacht is, maar waarvan de uitkomst uiteindelijk bedroefend is/was. Met als grootste voorbeeld Fyra.


Dus de mensen die in dat hier gelinkte onderzoek verklaren dat SNG slechter zichbaar is, zijn allemaal gek?


21-02-2023 14:50:16
Ysbergsla
Ysbergsla
Quote
thom (21-02-2023 12:35:04):
Quote
Ysbergsla (21-02-2023 11:39:25):

Ohja de "het heeft best veel geld gekost dus er zal heus wel over nagedacht zijn" tactiek. Stop toch met die dooddoeners. Er worden hier, m.i. terecht, vragen gesteld of die zichtbaarheid van VIRM en FLIRT gebaat is bij deze cosmetische behandeling. Voorheen werd er dan eerst een proefserie uitgerust, waarna onderzocht werd hoe dat in de praktijk uitpakte.


Ja, nee, de dooddoener dat vroeger alles beter ging werkt lekker ;)


Dat staat er dan dus ook niet..

En je reactie op Daan is tevens een dooddoener, gebaseerd op een conclusie die Daan helemaal niet op die manier getrokken had. Ongelooflijk.



Laatst bewerkt door Ysbergsla op 21-02-2023 14:52

21-02-2023 14:51:08
Oldskool
Oldskool

Zucht.... Waar maken jullie je nou zo druk over zeg frown


21-02-2023 15:33:50
VIRMm1
VIRMm1

Het zijn treinen en die zijn bedoeld om mensen te vervoeren, niet om het landschap mooi in te vullen...


21-02-2023 15:53:25
GerritJan
GerritJan

Ze zijn misschien bedoeld om reizigers te vervoeren, maar tevens zijn de kleuren van de trein direct ook het visite kaartje van de trein. Zoals vroeger waren ze rood en groen en dat gaf een indruk van 'de trein is echt duur en luxe'. Toen is NS overgestapt op een gele huiskleur met blauwe banen. Dat gaf de indruk van 'niet zo duur' en kregen de treinen meer reizigers. De kleurenstelling weegt dus zeker ook mee met het vervoeren van reizigers en visite kaartje van de vervoerder zijn.



Laatst bewerkt door GerritJan op 21-02-2023 15:54

21-02-2023 16:14:45 2
Daan!
Daan!
Quote
VIRMm1 (21-02-2023 15:33:50):

Het zijn treinen en die zijn bedoeld om mensen te vervoeren, niet om het landschap mooi in te vullen...


Ja dan had NS ook geen flow-kleurstelling hoeven/moeten introduceren.


21-02-2023 17:22:16 2
Oldskool
Oldskool

Dat mag een vervoerder, in dit geval, toch lekker zelf weten? Of moeten ze eerst een poll op Somda houden ter goedkeuring of zo?


21-02-2023 17:52:58
Daan!
Daan!

Dat zou wel verstandig zijn.
Maar het is totaal niet wat ik zeg.


21-02-2023 18:39:10
sjoerd
sjoerd

Och. Laat tien vormgevers, kleurpsychologen, ergonomen, veiligheidslui en beleidsmakers er iets van vinden en je krijgt gegarandeerd een soort nieuwe Vincent van Goghvormgeving. Die lui hadden allemaal hun diploma nadat ze hun dikke boeken hadden gesloten en dachten ook allemaal de ultieme mening over vormen en kleuren te hebben. Hebben ze ook, maar je dacht toch niet dat wij of zij het daarover ooit gaan eens worden?


21-02-2023 18:49:56
MVB
MVB

We dwalen aardig af van het topic. Voor de kleurstelling van de voorzijde van treinen is al een ander topic.


21-02-2023 19:21:33
Oldskool
Oldskool
Quote
Daan! (21-02-2023 17:52:58):

Dat zou wel verstandig zijn.

Hahaha, grapjas! Loop dan even binnen bij de manager die dit bepaald heeft en lees hem/haar dan meteen even de les! En waarschuw hem/haar meteen even dat hij/zij eerst Somda raadpleegt alvorens iets aan het materieel te veranderen.

Wat een hoogmoed zeg frown



Laatst bewerkt door Oldskool op 21-02-2023 19:22


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

FLIRT 3 (NS)
RailWiki.nl